Hoho, dan moet je ook weten wat de fabriek / energielabel als uitgangspunt heeft. Als jij consequent meer of vuiler spul erin stopt dan is het verbruik hoger.RobAkm schreef op maandag 1 maart 2021 @ 16:36:
En dan nog word je bedondert, kijk maar naar VW enz.
Het enige meetapparaat ben je zelf door er een energie meter voor een tijdje aan te hangen.
Nu heb ik maar een eenvoudige stopcontact logger, maar ondanks dat zie ik dat er van de fabrieksopgave geen ruk klopt.
Vandaar ook mijn opmerking : Meten is weten!PiB schreef op maandag 1 maart 2021 @ 14:35:
[...]
Dat fabeltje hoorde ik onze installateur van vloerverwarming ook vertellen. "Het is beter een constante temperatuur, dan eens per dag verwarmen". Totdat ik het met Domoticz ging meten, is echt de grootste onzin! Kort intensief verwarmen wanneer nodig, is veel goedkoper dan langdurig op temeratuur houden.
Ik heb zelf geen boilers of quookers, maar daar zal hetzelfde voor gelden.
Mijn koelkast slaat iedere 15-20 minuten weer aan en doet tijdens een dag 1 kWh als ik hem niet open en dicht doe. Een koelkast kun je volgens mij makkelijk 8 uur zonder stroom laten zitten. Dus stel je zet hem in de nacht uit... Ik durf het alleen niet zo goed uit te proberen
In geval van je koelkast zou je ook de tempeartuur moeten meten... Prima dat je minder verbruikt, maar zure melk is ook niet fijn.
Ik gebruik de plug nu voorlopig om te meten, prima om te weten wat de koelkast nu ongeveer doet. Maar daar ga ik geen plug voor kopen om hem daar jaren aan te laten hangen. Dan meet ik over een paar jaar nog wel een keer.