Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzah
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-09 22:07
Misschien een stomme vraag maar vind nergens een antwoord.

Ik heb HW p1meter. Met daarin mijn hoofdinstallatie growatt.
Nu heb ik vandaag 1x growatt 800 m-x toevoegd. Hieraan zijn 2 panelen gekoppeld. Deze heb ik Gekoppeld in shinephone/growatt app

Kan ik deze ook aan de p1meter app toevoegen met een aparte grafiek?

Ik Heb maar 1 API code in mijn shinephone/growatt app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-08 17:51
Mag ik hier ook mijn vraag over de Energy Socket stellen?

Ik heb hier een paar jaar oude Socket (HWE: SKT-11) (versie 4.08), maar als er iets op aangesloten is dan zie ik in app bij "Nu" een flatline. Hij geeft niet aan hoeveel watt er op dat moment doorheen gaat.

Alles werkt op de socket, ik kan hem via de app uit- en aanzetten, Staat "online". Groene ring gaat aan, ik zie alleen geen data langs komen.

Is ie stuk?

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diaantje71
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 13:49
RobWest schreef op zondag 13 juli 2025 @ 01:55:
Mag ik hier ook mijn vraag over de Energy Socket stellen?

Ik heb hier een paar jaar oude Socket (HWE: SKT-11) (versie 4.08), maar als er iets op aangesloten is dan zie ik in app bij "Nu" een flatline. Hij geeft niet aan hoeveel watt er op dat moment doorheen gaat.

Alles werkt op de socket, ik kan hem via de app uit- en aanzetten, Staat "online". Groene ring gaat aan, ik zie alleen geen data langs komen.

Is ie stuk?
De grootverbruiker die je aan die energysocket zit , heb je die dan wel aan staan?
In de “ nu “ grafiek moet je dus een aparaat aan hebben en dan zie je t verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Hmm ik heb laatst mijn zonnepanelen laten uitbreiden en een extra 3-fase smart meter laten plaatsen. Deze hebben ze doorgelust o.i.d. met de kabels van de 3-fase laadpaal. Nu heb ik dus kabel van hoofdautomaat -> Smart Meter -> 3-fase laadpaal -> smart-meter -> 3-fase zonnepanelen.

Als de panelen opleveren en de laadpaal niet aan is gaat de laadpaal smart meter ook in de min, andersom als beide aan staan kloppen de waardes bij de 3-fase laadpaal smart meter niet meer. Is dit een ongelukkig bij-effect of hebben ze het niet goed aangesloten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ZSC9y87z5hpoqCLk6ks7K37qwk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YIZwpcuqu5Z1wl91BnE3bAMU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_yh6Pr7UZM7M8vzGt4egnPZAYrE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/FOM6BvFCz56926fo4uVgiqd1.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 41% gewijzigd door Mirabis op 13-07-2025 12:40 ]

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14-09 22:45
@Mirabis Dat klinkt alsof het niet goed is aangesloten. Na de smart meter zou je maar één apparaat verwachte, laadpaal of zonnepanelen maar niet allebei. Het klinkt nu alsof ze de smart-meter voor de panelen aan de verkeerde kant van de andere smart-meter hebben aangesloten. En dan krijg je inderdaad verkeerde data in de app.
Een foto waarop e.e.a. te zien is, kan meer duidelijkheid verschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:58
Bij een meterwissel geeft de HW P1 meter geen gas meer door. Ik zie op de meter dat de gasmeter wel is gekoppeld. Maar geen waarden. Wat zou nuttig zijn om te doen?

ehhhh..HOI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:38
krizzziz schreef op zondag 13 juli 2025 @ 15:10:
Bij een meterwissel geeft de HW P1 meter geen gas meer door. Ik zie op de meter dat de gasmeter wel is gekoppeld. Maar geen waarden. Wat zou nuttig zijn om te doen?
Ik moest mijn P1 meter resetten na een vervanging van de gas en elektra meter. Vrij snel na de rest kwam alles weer goed binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Niet online
Out.of.Control schreef op zondag 13 juli 2025 @ 13:15:
@Mirabis Dat klinkt alsof het niet goed is aangesloten. Na de smart meter zou je maar één apparaat verwachte, laadpaal of zonnepanelen maar niet allebei. Het klinkt nu alsof ze de smart-meter voor de panelen aan de verkeerde kant van de andere smart-meter hebben aangesloten. En dan krijg je inderdaad verkeerde data in de app.
Een foto waarop e.e.a. te zien is, kan meer duidelijkheid verschaffen.
Beetje vervelende hoek omdat de meterkast al zo vol zit, maar zie bijgevoegd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k4Drd-IGNOJQosaYIJ7R-QK5iJk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lZxVlGeq4WHQZ27LhIkYlGXa.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W4P5fDV78Qu4QQv43dJ7JY0UAao=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YL51ZyIw1S6PAX0zht4vORIK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JeqpJaMjFM-znC4HRxCIzt1tw3w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e5g9p5HpgstmIohzdAsyziWr.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kniI574y6EVLbJZjXf0KY-8fv3Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8j4QFhtCX3S5ORrpd0z27MXq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jhTgYfdli3PEYiIUY14B0z1_t-c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lLi9fuoZfxpBXvBuTZCCS33c.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GqUtMBIbDt_j3CJdZDPd2bE9yoU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EcCXVc6KwOHwo55XfHOAe4rH.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GWZi1_Q55qZ1kxU2CFvlPi9w8jg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mmE9m9JoihkjAeLmlsshYvdz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SMCrxH0d7xOV6AAWR_dY2YGRqjc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/haY0c9FDEHSzu1ly35tcK2Cl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CyySkbDjWWSkiCldhJn3FpQhC-M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M7OhjbyOHTeHKwsXe6FZxgeX.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 23% gewijzigd door Mirabis op 13-07-2025 23:36 ]

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-08 17:51
Diaantje71 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 10:44:
[...]

De grootverbruiker die je aan die energysocket zit , heb je die dan wel aan staan?
In de “ nu “ grafiek moet je dus een aparaat aan hebben en dan zie je t verbruik.
Met grootverbruiker bedoel je gewoon een apparaat?
Ik heb de fietslader er aan hangen. En ja die staat aan, want de accu is opgeladen, maar de socket heeft niets gemeten

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
RobWest schreef op zondag 13 juli 2025 @ 23:39:
[...]

Met grootverbruiker bedoel je gewoon een apparaat?
Ik heb de fietslader er aan hangen. En ja die staat aan, want de accu is opgeladen, maar de socket heeft niets gemeten
In de nu kan dat als die vol zit, dan evt. geen /amper verbuik. Maar als je in de 'dag' weergave niets ziet terwijl hij wel is opgeladen dan lijkt het me idd een kapotte socket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
@Mirabis Als ik het goed begrijp zit de aanvoer vanaf de hoofdschakelaar in de gele buis en zitten de laadpaal en panelen via de grijze buis aan de onderkant resp. bovenkant, klopt dat?

Ik vindt het sowieso wel typisch dat de meter voor de alamat zit. Ik zou andersom verwachten, dus de meter na de alamat als onderdeel van de groep (zodat je de meter ook kunt vrijschakelen met de alamat).

En verder zit de tweede kWh meter dan inderdaad achter de eerste meter. Zo te zien heb je genoeg lengte, dus met een momentschroevendraaier kom je een heel eind.
En eventueel een tang voor adereindhulsen, want het lijkt erop dat sommige draden geen hulzen hebben. Als ze ultrasoon gelast zijn of hulzen zonder kraag hebben, dan is dat natuurlijk ook goed en heb je geen tang nodig.
Als je dit zelf wilt doen: eerst de hoofdschakelaar van de andere kast uitzetten!
De ABB alamat onderin heeft dubbele klemmen, dus daar kun je mooi zowel de invoer vanaf links als de aftak naar boven maken.

[ Voor 6% gewijzigd door Out.of.Control op 14-07-2025 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Niet online
@Out.of.Control
  • Klopt, aanvoer vanaf de hoofdschakelaar komt via de gele flex buis.
  • Klopt, kabel naar de laadpaal gaat via de grijze buis aan de onderkant.
  • Klopt, kabel naar de zonnepanelen gaat via de grijze flex buis aan de bovenkant.
Hmm ik ga straks nog ff het boekje erbij pakken of de documentatie van de kWh-meter online opzoeken. Kan goed zijn dat de laadpaal installateur het niet goed had aangesloten (qua volgorde) en dat de zonnepanelen monteur dat gewoon gekopieerd heeft. Heb geen van ze echt het boekje zien lezen xD.

[ Voor 5% gewijzigd door Mirabis op 14-07-2025 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 14:21
Ik wil graag meer inzicht krijgen in het energieverbruik van mijn woning mogelijk ook ter voorbereiding voor het slimmer sturen van mijn woning.
Even een overzicht van de huidige situatie:

* Woning in Nederland, voorzien van een digitale slimme meter
* 3x25A aansluiting
* 31 zonnepanelen van 440 Wp (SMA 3 fase)
24 panelen gericht op zuidoost
9 panelen op noordwest

* Elektrische auto met Alfen laadpaal (aparte 3 fasegroep)
* 12 kW lucht/water warmtepomp (aparte 3fase groep)
* 300 liter warmwaterboiler met elektrische spiraal (aparte groep)

* 2x lucht/lucht warmtepompen (beide eigen aparte groep)
* Inductiekookplaat (aparte groep)
* Oven, combi-oven en Quooker

Mijn doel is om een goed en realtime inzicht te krijgen in wat ik daadwerkelijk verbruik op het moment dat ik het opwek. Op dit moment heb ik daar geen duidelijk beeld van.

Wat is hiervoor de beste aanpak?

P1 meter
Slimme stekkers?
KWh meters?

Ik hoor graag jullie ervaringen en adviezen. Ik wil mijn systeem zo goed mogelijk opzetten met het oog op het verdwijnen van salderen en het optimaliseren van eigen verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-09 18:30
BaBoK schreef op maandag 14 juli 2025 @ 13:20:
Ik wil graag meer inzicht krijgen in het energieverbruik van mijn woning mogelijk ook ter voorbereiding voor het slimmer sturen van mijn woning.
Even een overzicht van de huidige situatie:

* Woning in Nederland, voorzien van een digitale slimme meter
* 3x25A aansluiting
* 31 zonnepanelen van 440 Wp (SMA 3 fase)
24 panelen gericht op zuidoost
9 panelen op noordwest

* Elektrische auto met Alfen laadpaal (aparte 3 fasegroep)
* 12 kW lucht/water warmtepomp (aparte 3fase groep)
* 300 liter warmwaterboiler met elektrische spiraal (aparte groep)

* 2x lucht/lucht warmtepompen (beide eigen aparte groep)
* Inductiekookplaat (aparte groep)
* Oven, combi-oven en Quooker

Mijn doel is om een goed en realtime inzicht te krijgen in wat ik daadwerkelijk verbruik op het moment dat ik het opwek. Op dit moment heb ik daar geen duidelijk beeld van.

Wat is hiervoor de beste aanpak?

P1 meter
Slimme stekkers?
KWh meters?

Ik hoor graag jullie ervaringen en adviezen. Ik wil mijn systeem zo goed mogelijk opzetten met het oog op het verdwijnen van salderen en het optimaliseren van eigen verbruik.
Home assistant in combinatie met wat je zelf al noemde.
Grote kans dat je apparatuur geïntegreerd is binnen Home assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starck
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Vandaag voor het eerst dat een HW Energy Socket niet actief werd door een slimme taak (aan op 11:00 uit op 16:00).

Gelukkig viel het mij op in de app, anders was het vanavond douchen met koud water :P.

Ik kon hem trouwens wel handmatig activeren.

[ Voor 10% gewijzigd door Starck op 16-07-2025 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin2133
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13-09 17:28
Hoi! Aangezien ik via zonneplan zonnepanelen heb en ik niet via hun (huawei) omvormer verbinding kan maken in de app van homewizard wil ik graag een kWh meter plaatsen, echter zit er in de pv verdeler een groep voor de wasmachine bij raakt dit in conflict? tevens moet ik dan een nieuwe kast omdat het anders niet gaat passen.. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jv-0ZIYZoBjRolCNLkyhj6W-l4U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T1vc9h64ujfCtGSSqaMwkO2U.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Je foto is wat overbelicht, maar als het kastje 'vol' zit moet je idd een grotere kopen (of 1 ernaaast, maar in dit geval zou ik een grotere kopen).

Over de aansluiting: Ik neem aan dat de rechter doorlust naar de twee linker. Dus als je de HW meter tussen de rechter en de PV zet moet het goed gaan en meet hij dus alleen de PV.

Overigens bijzondere keuze om de wasmachine op een 20A groep te zetten en de panelen wel op een 16A. Lijkt me dat dat andersom moet zijn als je omvormer meer dan >3600Wp is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:22

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

krizzziz schreef op zondag 13 juli 2025 @ 15:10:
Heb je dit nog op weten te lossen? Zit nu met hetzelfde probleem. Meter is vervangen door zo'n donkergrijs 3-fase model (CTA5ZIV) en krijg geen gas waarde binnen. Ook via de local api zie ik die niet terug. Ik zie inderdaad ook op de display van de meter dat de gasmeter gekoppeld is.

P1 meter al eens er uit gehaald en weer terug geplaatst, maar geen succes vooralsnog.
St00mwals schreef op zondag 13 juli 2025 @ 17:54:
[...]

Ik moest mijn P1 meter resetten na een vervanging van de gas en elektra meter. Vrij snel na de rest kwam alles weer goed binnen.
Wat bedoel je in deze precies met resetten?

[ Voor 25% gewijzigd door Orion84 op 17-07-2025 16:40 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
Orion84 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 16:40:
[...]

Heb je dit nog op weten te lossen? Zit nu met hetzelfde probleem. Meter is vervangen door zo'n donkergrijs 3-fase model (CTA5ZIV) en krijg geen gas waarde binnen. Ook via de local api zie ik die niet terug. Ik zie inderdaad ook op de display van de meter dat de gasmeter gekoppeld is.

P1 meter al eens er uit gehaald en weer terug geplaatst, maar geen succes vooralsnog.

[...]

Wat bedoel je in deze precies met resetten?
15sec de knop indrukken, dan reset je de P1-meter.
Voor net iets meer info, zie deze eerdere post van mij:
St00mwals in "HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

St00mwals schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 09:21:
[...]

15sec de knop indrukken, dan reset je de P1-meter.
Voor net iets meer info, zie deze eerdere post van mij:
St00mwals in "HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter"
Geprobeerd zojuist. Dan komt ie dus weer in de "fabrieksmodus" (witte knipperende ring), daarna in koppelmodus gezet en weer aan wifi gekoppeld, maar geen verbetering. Nog steeds geen gas data.

Had deze ochtend ook de hele boel van de stroom gehaald middels de hoofdzekeringen, zodat ook de meter zelf even stroomloos was (die tip kwam ik elders tegen), maar ook dat maakte geen verschil.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:31
Je kan wel gas uitlezen via het display van je slimme meter? Hier werd bij de ombouw naar 3 fasen ook de gasmeter gewisseld omdat de elektrameter een nieuwere generatie was en anders niet goed met de gasmeter zou 'praten'. Was wel gelijk een stuk kleiner dan die oude kast met een digitaal metertje.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Señor Sjon schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 09:53:
Je kan wel gas uitlezen via het display van je slimme meter? Hier werd bij de ombouw naar 3 fasen ook de gasmeter gewisseld omdat de elektrameter een nieuwere generatie was en anders niet goed met de gasmeter zou 'praten'. Was wel gelijk een stuk kleiner dan die oude kast met een digitaal metertje.
Als ik met het knopje op de meter door de verschillende schermen loop kom ik in elk geval ergens een scherm tegen waarop het ID van de gekoppelde gasmeter genoemd wordt (en dat komt overeen met mijn gasmeter). Maar ook daar geen gasmeterstand te zien, zou dat wel moeten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:31
Ja, hier komt de gasstand wel langs in die cyclus van knopjes drukken. Dus ik denk dat die stand niet naar de P1 meter gaat en dus ook HomeWizard die stand niet krijgt?

Edit
Het komt vaker voor:
True in "Slimme meter uitlezen via P1-poort"
Raven in "Slimme meter uitlezen via P1-poort"
https://www.stedin.net/kl...limme-elektriciteitsmeter

[ Voor 48% gewijzigd door Señor Sjon op 18-07-2025 11:27 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:58
Orion84 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 09:30:
[...]

Geprobeerd zojuist. Dan komt ie dus weer in de "fabrieksmodus" (witte knipperende ring), daarna in koppelmodus gezet en weer aan wifi gekoppeld, maar geen verbetering. Nog steeds geen gas data.

Had deze ochtend ook de hele boel van de stroom gehaald middels de hoofdzekeringen, zodat ook de meter zelf even stroomloos was (die tip kwam ik elders tegen), maar ook dat maakte geen verschil.
Toen ik de P1 meter 10 seconden indrukte kreeg ik de blauwe ring. Ik hoefde toen alleen te koppelen met WiFi en alles deed het weer zoals voorheen.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Señor Sjon schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 11:24:
Ja, hier komt de gasstand wel langs in die cyclus van knopjes drukken. Dus ik denk dat die stand niet naar de P1 meter gaat en dus ook HomeWizard die stand niet krijgt?
Volgens de handleiding van dit model meter (ZIV) kan je de gasmeterstand alleen op de gasmeter aflezen. De elektriciteieter laat alleen het ID van de gekoppelde gasmeter zien.
Thanks, zal er eens doorheen spitten.

Edit: met die pagina van stedin in elk geval ook de knoppencombo gevonden om te bevestigen dat ook de gasmeter de koppeling met de nieuwe elektrameter laat zien.

Ik was elders de tip tegengekomen om de installatie van stroom te halen: https://forum.p1mon.nl/viewtopic.php?t=278

Ik zie nu dat diegene de stroom er 10min af heeft gehad, dat is een stuk langer dan wat ik vanochtend zelf had geprobeerd.

[ Voor 19% gewijzigd door Orion84 op 18-07-2025 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:05
Ik overweeg de p1 meter, maar vroeg mij af of je in de app ook een soort van prognose van het verbruik kunt instellen, zodat je op de eindafrekening niet voor een verrassing komt te staan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hencksch
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13-09 20:37
Untouchablezz20 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 15:11:
Ik overweeg de p1 meter, maar vroeg mij af of je in de app ook een soort van prognose van het verbruik kunt instellen, zodat je op de eindafrekening niet voor een verrassing komt te staan?
Resultaten uit het verleden etc...
Het is een meetinstrument, maar als je tabel maakt van de maanden over de achterliggende jaren en het verbruik over die maanden invult, dan zul je zien dat er niet veel variatie tussen januari of juli 2024, 2024 en 2026 is.
Wil je het helemaal goed vergelijken en voorspellen, dan mag je met graaddagen gaan rekenen.

Wikipedia: Graaddag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leif
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20-07 10:22
Hencksch schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 20:35:
[...]
Resultaten uit het verleden etc...
Mijn energiebedrijf geeft altijd een verwachting af over de hoogte van het termijnbedrag.
Blijkbaar is er wel een rekenmodel met een zekere voorspellende waarde.

Voor mij zelf heb ik voor verschillende maanden een normverbruik per dag vastgesteld.
Als ik merk dat het verbruik hoger is geweest dan mijn norm, kan dat een reden zijn om op onderzoek uit te gaan.
Graaddagen helpen daarbij.
Meestal is een hoger verbruik het gevolg van een bewust besluit om mijzelf extra verbruik te gunnen.

Ik gebruik de meetapparatuur vooral om een voor mij acceptabel normverbruik vast te stellen.

[ Voor 6% gewijzigd door Leif op 20-07-2025 10:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Untouchablezz20 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 15:11:
Als je zelf weinig historie hebt dan zijn voor verwarmingsverbruik de graaddagen een goeie richtlijn maar uiteraard ook een gemiddelde (over 30 jaar ofzo).
En je weet, de statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1,5 meter diep was en hij verdronk.

Wij verwarmen met gas maar als ik zie hoe dat springt, afhankelijk van wel of niet overwinteren in Spanje en als het dan net wel of niet een strenge NL winter is. Geen peil op te trekken.

In 2023 hadden we natuurlijk de standaard volume fracties per dag voor stroom en gas. Ook een mooie gemiddelde richtlijn maar ja, hoe specifiek of gemiddeld is jouw huis en het gebruik en de gezinssamenstelling.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Orion84 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 12:41:
[...]
Volgens de handleiding van dit model meter (ZIV) kan je de gasmeterstand alleen op de gasmeter aflezen. De elektriciteieter laat alleen het ID van de gekoppelde gasmeter zien.

[...]

Thanks, zal er eens doorheen spitten.

Edit: met die pagina van stedin in elk geval ook de knoppencombo gevonden om te bevestigen dat ook de gasmeter de koppeling met de nieuwe elektrameter laat zien.

Ik was elders de tip tegengekomen om de installatie van stroom te halen: https://forum.p1mon.nl/viewtopic.php?t=278

Ik zie nu dat diegene de stroom er 10min af heeft gehad, dat is een stuk langer dan wat ik vanochtend zelf had geprobeerd.
Zo te zien is een en ander afgelopen zondag vanzelf weer gaan werken. Had al wel gezien dat de data ook niet meer doorkwam bij Essent, dus wellicht hebben die op de achtergrond aan de bel getrokken, of duurt een en ander gewoon even of zo voordat die meters elkaar volledig gevonden hebben en data gaan uitwisselen. Ah well, eind goed al goed dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Robin2133 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 16:12:
Hoi! Aangezien ik via zonneplan zonnepanelen heb en ik niet via hun (huawei) omvormer verbinding kan maken in de app van homewizard wil ik graag een kWh meter plaatsen, echter zit er in de pv verdeler een groep voor de wasmachine bij raakt dit in conflict? tevens moet ik dan een nieuwe kast omdat het anders niet gaat passen.. [Afbeelding]
Ik heb ook zonnepanelen destijds geplaatst door Zonneplan in opdracht van de vorige bewoner. Ik schrok van je opmerking. Maar ik heb een omvormer van Solaredge. Deze moet toch gewoon werken met de P1-meter?

Overigens bij toeval op dit topic gestuit. Niet bewust op gezocht, zag 'm opeens bij actieve topics. Mooie bijkomstigheid, want ik wil juist een P1 meter van Homewizard aanschaffen. Het zou mooi zijn als het gasverbruik ook uitgelezen wordt. Om het compleet te maken bestel ik ook gelijk de watermeter er bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin2133
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13-09 17:28
meesje schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 14:43:
[...]

Ik heb ook zonnepanelen destijds geplaatst door Zonneplan in opdracht van de vorige bewoner. Ik schrok van je opmerking. Maar ik heb een omvormer van Solaredge. Deze moet toch gewoon werken met de P1-meter?

Overigens bij toeval op dit topic gestuit. Niet bewust op gezocht, zag 'm opeens bij actieve topics. Mooie bijkomstigheid, want ik wil juist een P1 meter van Homewizard aanschaffen. Het zou mooi zijn als het gasverbruik ook uitgelezen wordt. Om het compleet te maken bestel ik ook gelijk de watermeter er bij.
Waar schrok je precies van?

Zonneplan omvormer (huawei) heeft een wachtwoord nodig om toe te voegen aan de HW app. Dit wachtwoord verstrekt zonneplan niet of je bent je garantie kwijt heel raar..

Zonneplan heeft hun eigen p1 meter en 4g dongle hangen aan de omvormer. Ik heb in de meterkast bij de slimme meter een p1 splitter met de p1 dongle van homewizard, p1 dongle van zonneplan en de p1 meter van mijn marstek accu’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
Robin2133 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 08:31:
[...]

Waar schrok je precies van?

Zonneplan omvormer (huawei) heeft een wachtwoord nodig om toe te voegen aan de HW app. Dit wachtwoord verstrekt zonneplan niet of je bent je garantie kwijt heel raar..

Zonneplan heeft hun eigen p1 meter en 4g dongle hangen aan de omvormer. Ik heb in de meterkast bij de slimme meter een p1 splitter met de p1 dongle van homewizard, p1 dongle van zonneplan en de p1 meter van mijn marstek accu’s
Ik ben redelijk nieuw in de materie, maar ik ‘schrok’ dat de P1 meter van Homewizard niet werkt met de Huawei omvormer van Zonneplan. Ik heb ook zonnepanelen van Zonneplan, maar wel een omvormer van Solaredge. Dan zou de P1 meter wel moeten werken. Als ik me niet vergis is onze omvormer via utp aangesloten op onze router. Dat weet ik niet 100% zeker, de zonnepanelen lagen er al toen we er gingen wonen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
De P1-meter doet echt helemaal niets aan meten van zonnepanelen, die leest alleen de meter van de netbeheerder uit.

HomeWizard kan middels cloud-to-cloud koppelingen leggen met PV-omvormers, maar die hebben dus niks te maken met de P1-meter.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hencksch
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13-09 20:37
Leif schreef op zondag 20 juli 2025 @ 09:57:
[...]

Mijn energiebedrijf geeft altijd een verwachting af over de hoogte van het termijnbedrag.
Blijkbaar is er wel een rekenmodel met een zekere voorspellende waarde.
Die komt van je netbeheerder. Dat kun je controleren via gaslicht.com middels een IDIN-transactie. Dan krijg je het werkelijk gemiddelde van jouw huisvan de laatste drie jaar te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-09 02:38

HE1

iemand recent nog geprobeerd data van de watermeter te exporteren ? als ik alle dagen van dit jaar exporteer krijg ik alleen de datum van alle dagen maar geen verbruik van de watermeter....

@HomeWizard_NL is dit bekend? dit is een betaalde optie dus mag toch verwachten dat dit snel gefixed wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1

HE1

HE1 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 21:39:
iemand recent nog geprobeerd data van de watermeter te exporteren ? als ik alle dagen van dit jaar exporteer krijg ik alleen de datum van alle dagen maar geen verbruik van de watermeter....

@HomeWizard_NL is dit bekend? dit is een betaalde optie dus mag toch verwachten dat dit snel gefixed wordt.
mmm, lijkt aan excel te liggen, als ik de .csv met excel open zie ik de deciliters niet, wel als ik met notepad de csv open, vreemd.

Moet op de import csv klikken, dan leest hij het bestand goed in.

[ Voor 5% gewijzigd door HE1 op 23-07-2025 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroonkurk
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10:45
Iets met punten en komma's ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1

HE1

nee, heb net nieuwe versie van excel en als ik dan de csv open via excel zie ik niet alle data, moest vanuit een lege sheet een csv importeren met import functie en dan gaat het wel goed.

Direct de csv openen met notepad zie ik ook de juiste waarden in de export.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-09 20:51
HE1 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 23:00:
nee, heb net nieuwe versie van excel en als ik dan de csv open via excel zie ik niet alle data, moest vanuit een lege sheet een csv importeren met import functie en dan gaat het wel goed.

Direct de csv openen met notepad zie ik ook de juiste waarden in de export.
Ale de CSV met notepad er wel goed uit ziet, dan ligt het dus niet aan HW, maar gaat er iets fout met de import in Excel.
Dat ligt meestal aan het niet juist instellen van punten, komma's, punt-komma's etc.

[ Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 24-07-2025 10:05 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marco12
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11:28
Ik heb deze maand zonnepanelen laten plaatsen, ik had van tevoren al een kwh meter gekocht en die meteen door de installateur laten plaatsen. Het werkt super goed, mooie extra grafiekjes, echt een aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter_DC
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-09 13:16
Hallo iedereen,

ik wil graag een kWh meter van HomeWizard aansluiten op mijn zonnepanelen.
Ik heb 2 strings met elke een omvormer.

Hoe sluit ik die nu best aan? Ik wil de huidige kWh meter ook behouden, deze is de officiële teller voor het verkrijgen van de certificaten.

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Usg6GeBOQ0EV9RKwgMoVQS_OKwo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VWJGi8kHQl4WDxkGjbFjodEA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 04:52
@Pieter_DC De HWE kWh meter na de onderste blauwe en bruine die uit de automaat komen.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRealFreek
  • Registratie: Maart 2024
  • Nu online
Dit weekend was ik een weekendje weg en voor dit soort momenten heb ik via Home Assistant een irrigatiesysteem gebouwd, zodat de tuin niet uitdroogt in onze afwezigheid. Helaas ging er net dit weekend iets fout nadat het maanden lang foutloos gewerkt heeft. Gelukkig op een zeiknatte tuin geen vervelende dingen gebeurd. Nu valt mij wel op dat als ik op een dag met weinig zonneenergie direct een melding krijg dat ik wat meer elektriciteit verbuik dan normaal wanneer ik een paar wasjes draai en uitgebreid kook, maar als ik op een dag ineens net zo veel water verbruik als in anderhalve maand, dat er dan geen pushbericht op mijn telefoon krijg van excessief verbruik. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0pGM7khfuWbP1aWCMhDvx4K89sw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RBWcjngo01V4cX1BJbGb3y5P.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14:05
TheRealFreek schreef op maandag 28 juli 2025 @ 12:07:
Dit weekend was ik een weekendje weg en voor dit soort momenten heb ik via Home Assistant een irrigatiesysteem gebouwd, zodat de tuin niet uitdroogt in onze afwezigheid. Helaas ging er net dit weekend iets fout nadat het maanden lang foutloos gewerkt heeft. Gelukkig op een zeiknatte tuin geen vervelende dingen gebeurd. Nu valt mij wel op dat als ik op een dag met weinig zonneenergie direct een melding krijg dat ik wat meer elektriciteit verbuik dan normaal wanneer ik een paar wasjes draai en uitgebreid kook, maar als ik op een dag ineens net zo veel water verbruik als in anderhalve maand, dat er dan geen pushbericht op mijn telefoon krijg van excessief verbruik. [Afbeelding]
Heb je dat wel ingesteld bij notificaties?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Tarc4TF4cgLvez1KBhkN5BeHxE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PXeByZKExIcqJjfr46FCExl2.jpg?f=fotoalbum_large

Is wel energie+ functie

Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRealFreek
  • Nu online
fredhuizinga schreef op maandag 28 juli 2025 @ 13:29:
[...]

Heb je dat wel ingesteld bij notificaties?
[Afbeelding]

Is wel energie+ functie
Nee, ik was mij er niet van bewust dat dit voor de watermeter ingesteld diende te worden en dat er niet een bericht zou worden gestuurd wanneer je van de gebruikspatroon afwijkt zoals bij elektriciteitsverbruik of gasverbruik. Dit verklaart waarom ik hiervan geen melding kreeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dhrto
  • Laatst online: 13:15
@TheRealFreek Als je toch al een koppeling hebt met HA, zou ik die melding/waarschuwing via HA laten lopen. Kun je ook veel beter zelf instellen wanneer zo'n melding moet komen (welke criteria). Bij HW blijft dat een black box.

[ Voor 3% gewijzigd door dhrto op 28-07-2025 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichZ
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 16:38

RichZ

Keep burning!

Net mijn P1 meter binnengekregen. Aangesloten, gekoppeld aan de WiFi (IoT netwerk) en de vraag of ik de firmware wil updaten.
Na "Ja" te hebben gekozen restart de P1 meter en LED wordt na een tijdje weer groen maar krijg een melding dat het updaten niet is gelukt (iets met een timeout).
Een aantal keren handmatig opnieuw geprobeerd te updaten maar hij blijft op firmware 5.19 zitten.
Al van alles geprobeerd, gekoppeld aan een ander WiFi netwerk, USB kabel en alle andere tips die op de HomeWizard website staan maar niets werkt, iemand enig idee?
P1 meter werkt verder trouwens prima maar zou wel graag naar de laatste firmware willen in verband met API support.

[ Voor 14% gewijzigd door RichZ op 30-07-2025 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:36

Yucko

One clown to rule them all !

wat is die nieuwere firmware dan? 5.1903? want dat is de versie waar ik op zit

iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:15
RichZ schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 15:21:
Net mijn P1 meter binnengekregen. Aangesloten, gekoppeld aan de WiFi (IoT netwerk) en de vraag of ik de firmware wil updaten.
Na "Ja" te hebben gekozen restart de P1 meter en LED wordt na een tijdje weer groen maar krijg een melding dat het updaten niet is gelukt (iets met een timeout).
Een aantal keren handmatig opnieuw geprobeerd te updaten maar hij blijft op firmware 5.19 zitten.
Al van alles geprobeerd, gekoppeld aan een ander WiFi netwerk, USB kabel en alle andere tips die op de HomeWizard website staan maar niets werkt, iemand enig idee?
P1 meter werkt verder trouwens prima maar zou wel graag naar de laatste firmware willen in verband met API support.
Die API V2 zit in de 6.xxx versie maar die krijg je pas bij de installatie van een batterij.
aangezien je schrijft dat je net je P1-meter hebt ontvangen vermoed ik dan je nog geen batterij hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11:48
Ik zoek wat inzicht in het volgende, ik gebruik een dynamische prijzen taak, zie screenshotje.
Echter, de andere twee screenshotjes zijn van gisteren en vandaag. Dit zijn totaal niet in lijn met de verwachting.

Iemand enig idee wat hier gebeurd?
@HomeWizard_NL is dit een bug of mogelijk al bekend probleem?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hz8UqfVOB3Ffki_XsBZoCZ-G3Ug=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/A1QludAaBjPyx8oBTlJOsL4T.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O6RxrmCxkuXUI9MTY6vvWivEB3M=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/mIDiMun3ew0JfzdM4O5hZOki.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CbPl5S6EnyRWzK-mFzQvrv9Xql4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/UD2yPME7qqlRfDGcOuxrvXtI.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichZ

RichZ

Keep burning!

hanev001 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 19:36:
[...]

Die API V2 zit in de 6.xxx versie maar die krijg je pas bij de installatie van een batterij.
aangezien je schrijft dat je net je P1-meter hebt ontvangen vermoed ik dan je nog geen batterij hebt.
Ah ok, ik heb inderdaad geen batterij.
Ik zit momenteel op firmware 5.19 en hij meldt in de app dat er een firmware update is, geen idee welke versie dat dan is. Ik heb in ieder geval niet 5.1903, app meldt 5.19 en ook via de API zegt hij firmware_version "5.19".
Wat is de laatse firmware versie als je geen batterij hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
RichZ schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 22:33:
[...]

Ah ok, ik heb inderdaad geen batterij.
Ik zit momenteel op firmware 5.19 en hij meldt in de app dat er een firmware update is, geen idee welke versie dat dan is. Ik heb in ieder geval niet 5.1903, app meldt 5.19 en ook via de API zegt hij firmware_version "5.19".
Wat is de laatse firmware versie als je geen batterij hebt?
Ik heb hier geen HW batterij en mijn P1-meter zit op 5.1903

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichZ

RichZ

Keep burning!

St00mwals schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 22:47:
[...]

Ik heb hier geen HW batterij en mijn P1-meter zit op 5.1903
Ik vermoed dat de mijne daar ook naartoe probeert te updaten maar dat dit om de een of andere manier niet lukt. Morgen nog maar eens proberen, lukt het niet dan neem ik wel contact op met hun support.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichZ

RichZ

Keep burning!

RichZ schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 22:51:
[...]

Ik vermoed dat de mijne daar ook naartoe probeert te updaten maar dat dit om de een of andere manier niet lukt. Morgen nog maar eens proberen, lukt het niet dan neem ik wel contact op met hun support.
Vanochtend nogmaals geprobeerd en nu is het wel gelukt, firmware 5.1903 up and running :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• billyturf
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01-08 13:28
Mag je hier ook de code vriendencode plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirabis
  • Niet online
Nee helaas, Tweakers staat geen referral/vriendenlinks/acties toe. Maar goed, je post hier is zichtbaar dus welwillenden zullen je vast een PM sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• billyturf
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01-08 13:28
Oke bedankt voor je snelle reply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
Ik heb zojuist de P1 meter geïnstalleerd. Er wordt aangegeven dat er een update is. Ik heb nu een paar pogingen ondernomen, maar elke update mislukt. Wat kan ik nog uitproberen?

In de app kan ik overigens niet zien welke firmware versie aanwezig is.

Edit: reset gedaan door 15 sec de knop ingedrukt houden en opnieuw toegevoegd. Maar nog steeds lukt de update niet. Hebben jullie nog advies wat te doen?

Edit2: na bovengenoemde reset wordt nu wel versie 5.19 aangegeven. Dit veld was eerst nog leeg.

[ Voor 50% gewijzigd door meesje op 01-08-2025 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
Zojuist ook de watermeter geïnstalleerd. De installatie van de P1 meter was gemakkelijk, maar ook de watermeter was zo geïnstalleerd. In de app werd aangegeven dat er een calibratie nodig was. Even de kraan aanzetten en klaar. Nu even verder kijken wat ik met de verschillende grafieken ga doen.

Maken jullie allemaal gebruik van het Energy+ abo? Of hebben de meesten een koppeling met Home Assistant? Dit wordt waarschijnlijk een volgend projectje. Ik heb nu HomeKit+homeebridge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
RichZ schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 09:14:
[...]

Vanochtend nogmaals geprobeerd en nu is het wel gelukt, firmware 5.1903 up and running :)
Ik heb dit probleem ook. Kennelijk moet ik dus gewoon even geduld hebben en het later nog eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emre076
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 24-08 11:22
de essent app zegt dat ik voor maand juli 50kwh verbruikt en 4m3 gas
de p1 zegt dat ik 79,8kwh en 6.2m3 verbruikt heb
home assistant met gegevens van de p1 meter zegt 78,85kwh en en 6.09m3 verbruikt heb

ik heb alles na gelopen en het staat allemaal goed gekoppeld, er kan ook weinig fout gaan met zo een simpel apparaatje

maarja ik kom er niet aan hoe die verschil ontstaat
iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRealFreek
  • Nu online
emre076 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 23:44:
de essent app zegt dat ik voor maand juli 50kwh verbruikt en 4m3 gas
de p1 zegt dat ik 79,8kwh en 6.2m3 verbruikt heb
home assistant met gegevens van de p1 meter zegt 78,85kwh en en 6.09m3 verbruikt heb

ik heb alles na gelopen en het staat allemaal goed gekoppeld, er kan ook weinig fout gaan met zo een simpel apparaatje

maarja ik kom er niet aan hoe die verschil ontstaat
iemand enig idee?
Ik denk dat de data in de app van de leverancier iets achter loopt, dit had ik ook vaak bij PowerPeers. Een paar dagen later klopte het weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emre076
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 24-08 11:22
TheRealFreek schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 23:48:
[...]

Ik denk dat de data in de app van de leverancier iets achter loopt, dit had ik ook vaak bij PowerPeers. Een paar dagen later klopte het weer.
hmm oke ff wachten dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjottski
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-09 17:57

Pjottski

🦍 Monkey 🦍

Weer geen verbinding met de solax omvormer in de app. Kan ook in solax app niet meer inloggen wegens te veel aanmelden. Moet nu eerst langs support. Omvormer in de app verwijderd, misschien daardoor teveel aanmeldpogingen.

Andere gebruikers van solax ook problemen mee?

[ Voor 10% gewijzigd door Pjottski op 02-08-2025 16:33 ]

Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
@Pjottski Lijkt hier gewoon te werken. De grafiek van mijn Solax omvormer is actueel en de status is ook 'online'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjottski

Pjottski

🦍 Monkey 🦍

Out.of.Control schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 17:41:
@Pjottski Lijkt hier gewoon te werken. De grafiek van mijn Solax omvormer is actueel en de status is ook 'online'.
Dat is inderdaad goed nieuws. Zal het even laten rusten voordat ik een nieuwe inlogpoging doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 11:46
Pjottski schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 17:46:
[...]

Dat is inderdaad goed nieuws. Zal het even laten rusten voordat ik een nieuwe inlogpoging doe.
Werkt bij mij ook wederom niet. Morgen nog maar eens proberen. Toen de Solax de vorige keer niet werkte heb ik HomeWizard gevraagd om ook de API connectie toe te voegen, net zoals bij de SolarEdge. Helaas nog niet gerealiseerd en ik weet ook niet of dit verzoek gerealiseerd zal gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjottski

Pjottski

🦍 Monkey 🦍

MajaMestreech schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 15:58:
[...]

Werkt bij mij ook wederom niet. Morgen nog maar eens proberen. Toen de Solax de vorige keer niet werkte heb ik HomeWizard gevraagd om ook de API connectie toe te voegen, net zoals bij de SolarEdge. Helaas nog niet gerealiseerd en ik weet ook niet of dit verzoek gerealiseerd zal gaan worden.
Ik vermoed ook dat het probleem bij Solax zit, omdat ik ook in de app niet kan inloggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Pjottski schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 16:17:
[...]

Ik vermoed ook dat het probleem bij Solax zit, omdat ik ook in de app niet kan inloggen.
De Solax app op mijn telefoon start en opent wel, maar daar is al ingelogd. Op solaxcloud.com kom ik ook niet ingelogd met de melding: Your login frequency is abnormal. Mee eens dat er iets mis is bij Solaxcloud en niet zoals de vorige keer een wijziging in de API call tussen HW en Solaxcloud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
  • Laatst online: 14:14

Ersus

Zuid-Limburg

Iemand iets van gelijke ervaringen met de P1 in het interne netwerk?

Intern Netwerk Unifi 9.3.45 met U6 Pro.

De P1 HWE-P1-G1 fw 5.1903, draait reeds enkele jaren prima en sinds enkele maanden draait er ook een Home Assistant server in het netwerk.

Gevonden apparaten toegevoegd en dat werkt allemaal wel, behalve dat de P1 ineens niet meer bereikbaar is ondanks dat deze gewoon per wifi verbonden is en blijft en ook in de HW app netjes het verbruik en de SMA gegevens weergeeft, blijkbaar dan iets met het interne netwerk of de P1.

Na het uittrekken van de p1 uit de meter en weer insteken loopt het weer een tijdje en dan is het weer hetzelfde dat de P1 niet in het netwerk vindbaar is voor Home Assistant en ook niet in de Unifi netwerk lijst opduikt.

Herstarten netwerkcomponenten leverde geen soelaas, P1 uittrekken en weer insteken wel.

Misschien nog iemand een idee wat ik zou kunnen nalopen om de oorzaak op het spoor te komen?

24.3kWp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | SmartSolar 450/200 | 150kWh LFP | 3 fase setup Victron MP2 8000VA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler | Fujitsu Multisplit Aircon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dhrto
  • Laatst online: 13:15
Heb je de P1 meter een vast ip gegeven? Vaak snapt HA niet zo goed als je apparaten van ip adres zijn gewijzigd na het koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

dhrto schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 07:29:
Heb je de P1 meter een vast ip gegeven? Vaak snapt HA niet zo goed als je apparaten van ip adres zijn gewijzigd na het koppelen.
Kan ik wel een vast IP geven, goed advies trouwens. Ondanks dat de P1 wel via Wifi naar de APP communiceert duikt deze niet op het lokale netwerk op om dat vaste IP te geven.

24.3kWp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | SmartSolar 450/200 | 150kWh LFP | 3 fase setup Victron MP2 8000VA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler | Fujitsu Multisplit Aircon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
Pjottski schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 17:46:
[...]

Overigens zie ik in de HW app nu ook geen data meer van mijn Solax omvormer. Gisterochtend nog een stukje (tot ca. 10u), daarna niets meer en vandaag staat ook op 'no data'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjottski

Pjottski

🦍 Monkey 🦍

Out.of.Control schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 15:03:
[...]

Overigens zie ik in de HW app nu ook geen data meer van mijn Solax omvormer. Gisterochtend nog een stukje (tot ca. 10u), daarna niets meer en vandaag staat ook op 'no data'.
Nog wel normaal toegang tot de solax app?

Hier draait alles door een externe reset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
Pjottski schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 15:51:
[...]

Nog wel normaal toegang tot de solax app?

Hier draait alles door een externe reset.
Ja, de Solax app werkt nog normaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pjottski

Pjottski

🦍 Monkey 🦍

Out.of.Control schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 16:45:
[...]

Ja, de Solax app werkt nog normaal.
In de HomeWizard app al eens de omvormer verwijderd en weer toegevoegd?
Welke versie van de solax heb je, 6.10.1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
Ik heb 6.10.2.
De omvormer verwijderen en weer toevoegen helpt inderdaad. Wel twee dagen waarvan de data onjuist zijn, maar daar is mee te leven. Hoop alleen niet dat dit al te vaak nodig is...

Aanvulling: misschien toch te vroeg gejuicht. Direct na het verwijderen en weer toevoegen kwam de grafiek van vandaag weer in beeld, maar vanaf dat moment blijft de grafiek op nul en ook het aantal kWh staat nog op nul.

[ Voor 36% gewijzigd door Out.of.Control op 05-08-2025 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Ersus schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 15:40:
[...]

Kan ik wel een vast IP geven, goed advies trouwens. Ondanks dat de P1 wel via Wifi naar de APP communiceert duikt deze niet op het lokale netwerk op om dat vaste IP te geven.
Wifi opnieuw verbonden, geen effect gehad.
P1 uit de meter halen en weer inpluggen verhelpt het, meteen zichtbaar in Unifi netwerk en ook meteen een vast IP gegeven.

Afwachten wat het gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjottski

Pjottski

🦍 Monkey 🦍

Out.of.Control schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 17:37:
Ik heb 6.10.2.
De omvormer verwijderen en weer toevoegen helpt inderdaad. Wel twee dagen waarvan de data onjuist zijn, maar daar is mee te leven. Hoop alleen niet dat dit al te vaak nodig is...

Aanvulling: misschien toch te vroeg gejuicht. Direct na het verwijderen en weer toevoegen kwam de grafiek van vandaag weer in beeld, maar vanaf dat moment blijft de grafiek op nul en ook het aantal kWh staat nog op nul.
Hier ook inderdaad. Weer verwijderd en toegevoegd. Heb weer werkende grafieken voor hoe lang het duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Pjottski schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 16:25:
[...]

Hier ook inderdaad. Weer verwijderd en toegevoegd. Heb weer werkende grafieken voor hoe lang het duurt.
Ik heb een ticket aangemaakt met de klacht bij Solax en vandaag antwoord gekregen:
Als u de Homewizard-app gebruikt:
Het probleem lijkt te liggen bij Homewizard die om de zoveel tijd toegang vraagt via de API.
en dit heeft ervoor gezorgd dat de SolaxCloud is geblokkeerd omdat dit niet zou mogen gebeuren.

Uw account is gedeblokkeerd.

Verwijder het Solax-apparaat en voeg het opnieuw toe aan Homewizard app

Inderdaad kan ik weer inloggen op de Solaxcloud.com website en ook weer toegevoegd aan de Homewizard app. Hopelijk wordt het account niet meer geblokkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
We hebben sinds twee weken een P1 meter in huis. Nu zijn we een week je weg, maar toch geeft de gas grafiek aan dat er wat miniem verbruik is. Zie onderstaande. We hebben een CV ketel, gashaard, vloerverwarming en warm water in de badkamer. Is dit ‘verbruik’ normaal? De vloerverwarming doet nu ook niks, deze staat continu op 19 graden ingesteld. Komt dit doordat de CV toch even wat moet doen voor een langere levensduur?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hbyO7ATniH6dqh0OzRTb0Fman8o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7CqSfoMLq4PvGcN54gNs7GFR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheRealFreek
  • Nu online
meesje schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 17:49:
We hebben sinds twee weken een P1 meter in huis. Nu zijn we een week je weg, maar toch geeft de gas grafiek aan dat er wat miniem verbruik is. Zie onderstaande. We hebben een CV ketel, gashaard, vloerverwarming en warm water in de badkamer. Is dit ‘verbruik’ normaal? De vloerverwarming doet nu ook niks, deze staat continu op 19 graden ingesteld. Komt dit doordat de CV toch even wat moet doen voor een langere levensduur?

[Afbeelding]
Waarschijnlijk staat jouw cv ketel op comfort modus. Hierdoor houd de ketel de wisselaar of een beetje water warm zodat warm water sneller je douche/bad of kraan bereikt. Je kan de ketel ook ik eco modus zetten, dan duurt dit iets langer, maar verbruik je minder gas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
TheRealFreek schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 18:12:
[...]

Waarschijnlijk staat jouw cv ketel op comfort modus. Hierdoor houd de ketel de wisselaar of een beetje water warm zodat warm water sneller je douche/bad of kraan bereikt. Je kan de ketel ook ik eco modus zetten, dan duurt dit iets langer, maar verbruik je minder gas.
Bedankt! Dat zou heel goed kunnen. Ik ga me daar eens in verdiepen. Naast vloerverwarming wordt warm water alleen gebruikt in de badkamer. In de keuken hebben we een elektrische boiler. Dus iets langer wachten tot warm water onder de douche is niet erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamieater
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:53
Heeft iemand een oplossing gevonden voor een watermeter die zich in een kast in de hal bevindt, zonder stroomvoorziening? Er is geen mogelijkheid om stroom aan te leggen naar deze plek. Mijn idee is om met twee oplaadbare accu's te werken, maar ik ben benieuwd of iemand ervaring heeft met een dergelijke oplossing of andere ideeën heeft. Ik wil graag de realtime inzichten kunnen gebruiken i.p.v. vier keer per dag een update.

Say what you want to say, BUT don't speak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
Bamieater schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 10:44:
Heeft iemand een oplossing gevonden voor een watermeter die zich in een kast in de hal bevindt, zonder stroomvoorziening? Er is geen mogelijkheid om stroom aan te leggen naar deze plek. Mijn idee is om met twee oplaadbare accu's te werken, maar ik ben benieuwd of iemand ervaring heeft met een dergelijke oplossing of andere ideeën heeft. Ik wil graag de realtime inzichten kunnen gebruiken i.p.v. vier keer per dag een update.
Realtime lukt niet met (oplaadbare) batterijen. Dus helaas.
Als ik geen stroomvoorziening had gehad, zou ik de watermeter niet gekocht hebben. Vier metingen per dag vind ik weinig toevoegen.

[ Voor 9% gewijzigd door meesje op 12-08-2025 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakola
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13:23
Waarom vult HomeWizard gegevens in die er niet zijn en helemaal fout? Tussen 16 en 18 heb ik alle stroom afgelegd, er was geen opwek en geen verbruik. Toch tekenen ze die curve in een rechte lijn door.
Ze kunnen toch in de cumulatieve tellers van de digitale meter perfect weten dat er geen opwek is geweest...
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IKlwWL1.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-09 15:37
Zelf heb ik dat ding niet maar als je het eens probeert met een powerbank?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:24

franssie

Save the albatross

@Bamieater ding heeft usb c dus powerbank zou kunnen werken

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 13:31
Waarom neem je niet een lifepo4 met usbc aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamieater
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:53
meesje schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 10:47:
[...]

Realtime lukt niet met (oplaadbare) batterijen. Dus helaas.
Als ik geen stroomvoorziening had gehad, zou ik de watermeter niet gekocht hebben. Vier metingen per dag vind ik weinig toevoegen.
Eens, de vier metingen vallen echt tegen. Vandaar de vraag naar een losstaande voorziening via usbc.
Powerbanks
Powerbanks heb ik wel geprobeerd, maar die schakelen zichzelf uit na 24 uur (Anker 165W 25000 mAh). Percentage was 90%, dus gaat dan minder dan 10 dagen mee.
Rbb-lwdn schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 12:29:
[...]
Waarom neem je niet een lifepo4 met usbc aansluiting.
Ah, dit is wel interessant om verder te bekijken en even te gaan rekenen met het stroomverbruik.

Say what you want to say, BUT don't speak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
Bamieater schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 12:52:
[...]

Eens, de vier metingen vallen echt tegen. Vandaar de vraag naar een losstaande voorziening via usbc.

[...]

Powerbanks heb ik wel geprobeerd, maar die schakelen zichzelf uit na 24 uur (Anker 165W 25000 mAh). Percentage was 90%, dus gaat dan minder dan 10 dagen mee.

[...]

Ah, dit is wel interessant om verder te bekijken en even te gaan rekenen met het stroomverbruik.
Heb je wellicht een foto van de situatie zodat we mee kunnen denken?
Bij ons (woning uit 2017) zit alles in de meterkast en gelukkig met meer dan genoeg stopcontacten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
Nu we een weekje weg zijn, hou ik de metingen in de HW app een beetje in de gaten. Qua stroomverbruik zie ik nu wat uitschieters. Zou dit de koelkast en/of losse vriezer kunnen zijn die af en toe even wat extra werk moet verrichten? Iets anders schiet me niet te binnen. Is af en toe een dergelijke piek normaal?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wAg79237bx6LUzAktWgY_i0Px5Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1UEffaMV5hkUX5v55A4e6STo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-09 15:11
meesje schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 13:00:
Nu we een weekje weg zijn, hou ik de metingen in de HW app een beetje in de gaten. Qua stroomverbruik zie ik nu wat uitschieters. Zou dit de koelkast en/of losse vriezer kunnen zijn die af en toe even wat extra werk moet verrichten? Iets anders schiet me niet te binnen. Is af en toe een dergelijke piek normaal?

[Afbeelding]
Boiler? Koelkast? Vriezer? CV? Warmtepomp? Tja het kan van alles zijn en er is zo niet echt iets over te zeggen helaas. Je kan groepen uit zetten tot je het vind of een slimme stekker aansluit bij wat je verdenkt om te verifiëren :)

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRealFreek
  • Nu online
Kakola schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 10:58:
Waarom vult HomeWizard gegevens in die er niet zijn en helemaal fout? Tussen 16 en 18 heb ik alle stroom afgelegd, er was geen opwek en geen verbruik. Toch tekenen ze die curve in een rechte lijn door.
Ze kunnen toch in de cumulatieve tellers van de digitale meter perfect weten dat er geen opwek is geweest...
[Afbeelding]
Dit maakt eigenlijk toch helemaal niets uit? De totale waardes kloppen altijd in het dagoverzicht en nu klopt alleen de visualisatie van die dag niet. Alle andere overzichten van week, maand en jaar blijven gewoon kloppen. In de meeste gevallen wanneer de P1 meter verbinding verliest blijft de stroom wel lopen, dus eigenlijk vind ik een rechte lijn trekken logischer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
Mattie112 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 13:21:
[...]

Boiler? Koelkast? Vriezer? CV? Warmtepomp? Tja het kan van alles zijn en er is zo niet echt iets over te zeggen helaas. Je kan groepen uit zetten tot je het vind of een slimme stekker aansluit bij wat je verdenkt om te verifiëren :)
Elektrische boiler nog niet aangedacht. Ik kan me goed voorstellen dat de elektrische boiler af en toe het water weer op temperatuur moet brengen (ook al zijn we niet thuis).
Zoals je al aangeeft, wordt dit best een zoektocht, waar ik geen zin in heb. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:38
TheRealFreek schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 13:30:
[...]

Dit maakt eigenlijk toch helemaal niets uit? De totale waardes kloppen altijd in het dagoverzicht en nu klopt alleen de visualisatie van die dag niet. Alle andere overzichten van week, maand en jaar blijven gewoon kloppen. In de meeste gevallen wanneer de P1 meter verbinding verliest blijft de stroom wel lopen, dus eigenlijk vind ik een rechte lijn trekken logischer.
Ik denk dat als de opwek een paar minuten weg is dat dan de lijn wel doorgetrokken kan worden maar zoals bij @Kakola is het 2 uur lang weg geweest. Dan mag dat ook wel zichtbaar zijn in een grafiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Bamieater schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 12:52:
[...]

[...]

[...]

Dus je zoekt een accu die je niet moet opladen? Denk dat meer mensen dat zouden willen :+
Dat lijkt me de consequentie als je met powerbanks (of soortgelijks) gaat werken. Door de batterijen in de meter zelf te plaatsen valt hij terug, klopt je telling eind van de dag nog prima als je vergeten bent op te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
Hebben jullie ook het Energy Display? Voegt dit nog wat toe? Geeft een Energy dashboard in HA niet al meer dan genoeg info. Dit dashboard kun je ook casten naar een Nest hub van een paar tientjes (in de aanbieding dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14:05
meesje schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 19:54:
Hebben jullie ook het Energy Display? Voegt dit nog wat toe? Geeft een Energy dashboard in HA niet al meer dan genoeg info. Dit dashboard kun je ook casten naar een Nest hub van een paar tientjes (in de aanbieding dan).
Ik heb het display, op zich wel leuk maar erg beperkt met informatie. Als je HA hebt dan vind ik hem niet meer wat toevoegen. Zelf heb ik hem ooit gratis gekregen omdat de eerste accu vertraagd was.
Eigenlijk zou het display ook een open api moeten hebben zodat je info van HA erop zou kunnen zetten... Maar goed, kun je net zo goed ee cheap tabletje kopen daarvoor.
Zit erover te denken om het display te verkopen op v&a.

Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black

Pagina: 1 ... 141 ... 143 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic