HE1 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 12:13:
[...]
wat wil je precies, de volgorde waarbij ze inschakelen bepalen? dat kan gewoon door de drempels van overschot anders in te stellen per socket.
En wat bedoel je met prioriteit van laag naar hoog vermogen? vermogen die het apparaat verbruikt? die prioriteit instelling is er niet.
Je kunt in een zonnetaak aangeven hoeveel overschot er moet zijn voordat-ie inschakelt. Wanneer er niet genoeg overschot is om alle apparaten aan te schakelen doet home wizard dat van klein naar groot. Stel voor je hebt een vriezer van 250 Watt (geen idee ik noem maar watt) en een close-in boilertje van 500 Watt. en er is 600 watt overschot. Dan schakelt HW de vriezer aan, blijft er nog 350W over, da's niet genoeg voor de boiler, en die 350W wordt dan terug geleverd. Dus misschien wil ik dat-ie eerst de boiler aanschakelt om beter van mijn zonnestroom gebruik te maken. Of misschien vind ik de boiler wel gewoon belangrijker.
Nu hoef je in de zonnetaak natuurlijk niet het werkelijke vermogen op te geven. Ik kan bijvoorbeeld voor mijn boiler een waarde van 249W aangeven ipv 500W. Maar dan, als er 250W overschot is, dan schakelt HW mijn boiler aan en dat kost me 250W verbruik en da;s niet de bedoeling. Of ik zet de vriezer op 501 watt ipv 250, en de boiler op 500. Maar dan schakelt-ie de vriezer niet aan bij 250W overschot. Dus dat werkt ook niet.
Dus wat ik zou willen is een regel die ervoor zorgt dat bij een overschot <250W helemaal niets aangeschakeld wordt, tussen 250W en 500W de vriezer, tussen 500W en 750W de boiler, en >750W allebei.
Edit:
Door dit voorbeeld besef ik nou dat je bovenstaande uitkomst kunt bereiken door van groot naar klein te prioritiseren in plaats van klein naar groot. Dat zou voor optimaal gebruik van je zonnestroom altijd beter zijn dan de huidige klein naar groot. Per apparaat een prioriteit aangeven omdat je die belangrijker vindt zou nog mooier zijn, maar hoeft eigenlijk niet per se
Edit2: ik bedoel inderdaad de drempels die je op de socket aangeeft, niet het werkelijke vermogen. Het werkelijke vermogen bepaalt natuurlijk wel hoeveel er nog werkelijk overblijft als HW het apparaat aanschakelt.
[
Voor 18% gewijzigd door
kuifje_t op 31-08-2025 12:47
]