Het idee is dat je vantevoren, voordat je het apparaat koppelt (dus in de app zichtbaar is) de boel kan voorbereiden op je netwerk: bijvoorbeeld betreffende MAC op je allow list en alvast een DHCP static lease aanmaken, firewall rules voor die static lease/dat IP etc.peterbier schreef op zondag 24 november 2024 @ 17:14:
[...]
Dat mac adres is toch gewoon via de HomeWizard app te vinden.
Of bedoel je wat anders.
[Afbeelding]
En in je router/switch waarschijnlijk... maar dat is pas nadat je hem toelaat op je netwerk. Mogelijk wil hij vooraf zien welke MAC hij toe gaat staan op zijn access point?peterbier schreef op zondag 24 november 2024 @ 17:14:
[...]
Dat mac adres is toch gewoon via de HomeWizard app te vinden.
Of bedoel je wat anders.
Ik wilde zeggen dat op mijn laptop en telefoon ook geen MAC-adres staat geprint, maar die hebben beeldschermen waar ik het kan lezen.
Wealth with work. Pleasure with conscience. Knowledge with character. Commerce with morality. Science with humanity. Religion with sacrifice. Politics with principle.
Maar dat is precies wat ik bedoelde: je moet zelf via een omweg opzoeken (had het zelf niet gevonden). En pas als je er eentje hebt, kan je in de app iets vinden over die puls poorten. Had ook prima gekund dat ze er alleen fysiek opzitten maar niet ingeschakeld zijn.ThinkPad schreef op zondag 24 november 2024 @ 17:32:
[...]
Ik wist dat de 1F kWh-meter een SDM230 is, met die zoekterm kon ik wel deze handleiding van de meter vinden. Het zijn twee pulsaansluitingen dus. Via de app kun je de instellingen hier van inzien. #1 is configureerbaar, #2 staat vast op 2000 pulsen/kWh voor het importvermogen.
Voor mij persoonlijk geldt dat de toevoeging van de pulspoorten wel enorm handig is om ergens anders mee te kunnen combineren. Het is dat ik ergens een foto zag waar ik ze op zag staan.
Ik heb een hele grote schakelkast waar wel meer in zit dan alleen 230V. Mits juist aangelegd met de juiste materialen kan er best veel.Ethernet zou ook mijn voorkeur hebben, maar dat is gezien de plek van inbouwen niet heel handig. Dan moet je netwerkbekabeling in een kast leiden waar hoge spanningen (230V/400V) aanwezig zijn. Volgens mij is dat niet eens toegestaan.
In de gemiddelde huisaansluiting is dat inderdaad niet aan te raden.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Ik snap die meerwaarde niet van dat mac adres op "papier" of apparaat.dwizzy schreef op zondag 24 november 2024 @ 18:57:
[...]
En in je router/switch waarschijnlijk... maar dat is pas nadat je hem toelaat op je netwerk. Mogelijk wil hij vooraf zien welke MAC hij toe gaat staan op zijn access point?
Ik wilde zeggen dat op mijn laptop en telefoon ook geen MAC-adres staat geprint, maar die hebben beeldschermen waar ik het kan lezen.
Je stelt dat toch pas in je router omgeving in.
In mijn geval via controller.
:strip_exif()/f/image/2Qz2rC4OdAvVe4fFvDJSThx1.jpg?f=fotoalbum_large)
dwizzy schreef op zondag 24 november 2024 @ 18:57:
[...]
En in je router/switch waarschijnlijk... maar dat is pas nadat je hem toelaat op je netwerk. Mogelijk wil hij vooraf zien welke MAC hij toe gaat staan op zijn access point?
Dit is wat je in kan stellen op de pulsuitgang.Ethirty schreef op zondag 24 november 2024 @ 19:24:
[...]
Maar dat is precies wat ik bedoelde: je moet zelf via een omweg opzoeken (had het zelf niet gevonden). En pas als je er eentje hebt, kan je in de app iets vinden over die puls poorten. Had ook prima gekund dat ze er alleen fysiek opzitten maar niet ingeschakeld zijn.
Voor mij persoonlijk geldt dat de toevoeging van de pulspoorten wel enorm handig is om ergens anders mee te kunnen combineren. Het is dat ik ergens een foto zag waar ik ze op zag staan.
[...]
Ik heb een hele grote schakelkast waar wel meer in zit dan alleen 230V. Mits juist aangelegd met de juiste materialen kan er best veel.
In de gemiddelde huisaansluiting is dat inderdaad niet aan te raden.
:strip_exif()/f/image/jwIiEycwYrzeZJNTh1XVbsnD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/r5wv0ORrdC9gIHKQLApLIWNc.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is in de zakelijke wereld vrij gebruikelijk. Als ik 10-tallen apparaten heb, is het wel zo makkelijk als je fysiek kan zien welk apparaat bij welke gegevens hoort. Zie het als een uniek serienummer.peterbier schreef op zondag 24 november 2024 @ 19:33:
[...]
Ik snap die meerwaarde niet van dat mac adres op "papier" of apparaat.
[Afbeelding]
#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Als ik het dus goed begrijp wil je het MAC adres van tevoren hebben om in de router dat adres toe te voegen als veilig MAC adres en er eventueel zelf een IP adres aan te hangen.dhrto schreef op zondag 24 november 2024 @ 18:10:
[...]
Het idee is dat je vantevoren, voordat je het apparaat koppelt (dus in de app zichtbaar is) de boel kan voorbereiden op je netwerk: bijvoorbeeld betreffende MAC op je allow list en alvast een DHCP static lease aanmaken, firewall rules voor die static lease/dat IP etc.
En verder is het hele netwerk afgeschermd voor onbekende apparaten die eventueel verbinding willen maken.
Zeg ik dat zo goed?
Je zet die apparaten toch in een aparte vlan en met een verbinding naar buiten. (Of niet)
Wel gescheiden van je private vlan.
Maar goed ik heb niet perse een mac adres nodig. (Op papier of apparaat)
Config doe ik wel in de controller.
Exact dit. En met een statische IP reservering ook een meer duidelijke hostname, handiger bij uitlezen van de API bijv.mike123 schreef op zondag 24 november 2024 @ 20:11:
[...]
Als ik het dus goed begrijp wil je het MAC adres van tevoren hebben om in de router dat adres toe te voegen als veilig MAC adres en er eventueel zelf een IP adres aan te hangen.
En verder is het hele netwerk afgeschermd voor onbekende apparaten die eventueel verbinding willen maken.
Zeg ik dat zo goed?
Het "probleem" is dan dat ik eerst het netwerk open moet zetten, apparaat koppelen, lease van apparaat opzoeken, configuratie voor apparaat doorvoeren, apparaat powercyclen voor verkrijgen juiste dhcp lease, en dan pas het netwerk weer dicht kan zetten.peterbier schreef op zondag 24 november 2024 @ 19:33:
[...]
Ik snap die meerwaarde niet van dat mac adres op "papier" of apparaat.
Als ik de MAC van het apparaat vantevoren heb, dan hoef ik het netwerk niet open te zetten en weer dicht te zetten. Bij 1 apparaat is dat wel te overzien, maar uiteraard is het handiger als het niet hoeft.
[ Voor 4% gewijzigd door dhrto op 24-11-2024 21:11 ]
Ik heb gisteren in m'n router de DNS-naam van één van m'n kWh meters aangepast. Nu kan de HomeWizard integratie in HASS hem niet meer vinden (ik had hem op DNS-naam toegevoegd).
Bij de integratie zie ik dat hij de oude hostname nog gebruikt, maar zie nergens een mogelijkheid om de hostname aan te passen. Kan dit alleen door het device (en dus de historie) weg te gooien en opnieuw aan te maken?
@DCSBL
Bij opnieuw toevoegen (ik had de oude nog niet verwijderd) met de nieuwe hostname kreeg ik de melding "device is already configured" en toen werkte het weer. Netjes
Bij de integratie zie ik dat hij de oude hostname nog gebruikt, maar zie nergens een mogelijkheid om de hostname aan te passen. Kan dit alleen door het device (en dus de historie) weg te gooien en opnieuw aan te maken?
@DCSBL
Bij opnieuw toevoegen (ik had de oude nog niet verwijderd) met de nieuwe hostname kreeg ik de melding "device is already configured" en toen werkte het weer. Netjes
[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 25-11-2024 07:28 ]
Dat jij het niet nodig hebt betekent niet dat iemand anders het niet nodig heeft. Zoveel mensen, zoveel wensen.peterbier schreef op zondag 24 november 2024 @ 20:24:
Je zet die apparaten toch in een aparte vlan en met een verbinding naar buiten. (Of niet)
In mijn geval heb ik een IoT vlan waarin ik gebruik maak van een soort subnetting. Er is een naam voor, maar ik kom er even niet op.
Anyway, mijn IoT-vlan heeft een /24 subnet. Binnen die /24 heb ik verschillende kleine reeksen voor verschillende apparaten.
- De DHCP server serveert enkel dynamische adressen uit in de x.x.x.0/29 reeks, die apparaten kunnen geen verbinding naar buiten maken, ze kunnen alleen communiceren binnen het IoT subnet zelf.
- De reeks x.x.x.128/27 is bijvoorbeeld voor HW apparatuur. Deze apparatuur kan verbinden met de HW cloud.
Nu ook irritante reclame over black friday zichtbaar in het overzicht van de p1 meter.
Niet weg te drukken.
Moet niet gekker worden.
Niet weg te drukken.
Moet niet gekker worden.
Een evolutie naar de "gratis" app met ads en een betalende "+" app zonder ads?
Wel weg te swipen naar links.Rbb-lwdn schreef op maandag 25 november 2024 @ 11:28:
Nu ook irritante reclame over black friday zichtbaar in het overzicht van de p1 meter.
Niet weg te drukken.
Moet niet gekker worden.
van het weekend zijn er hier 2 EVE Energy plugs gesneuveld (zie FFFUUU! topic) en nu ben ik dus aan het kijken naar vervanging.
Nu zijn die EVE plugs nogal bulky, terwijl dat bij de nieuwere HW Energy Sockets veel minder het geval is waardoor meerdere naast elkaar minder problemen geeft in een stekkerdoos.
Zijn de HW Energy Sockets ook rechtstreeks via Apple HomeKit aan te sturen, of ben ik dan aangewezen op een plugin in HomeBridge?
Nu zijn die EVE plugs nogal bulky, terwijl dat bij de nieuwere HW Energy Sockets veel minder het geval is waardoor meerdere naast elkaar minder problemen geeft in een stekkerdoos.
Zijn de HW Energy Sockets ook rechtstreeks via Apple HomeKit aan te sturen, of ben ik dan aangewezen op een plugin in HomeBridge?
[ Voor 10% gewijzigd door Yucko op 25-11-2024 12:32 ]
iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB - iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB - AirPods Pro - Watch 5 Space Gray LTE - TV 4K 128GB - TV 4 64GB - Wireless CarPlay
Oei die reclame in de app vind ik geen verbetering. Stuur de reclame maar gewoon naar mn email-adres.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
No worries, dat is zeker niet het gevalsambalbaj schreef op maandag 25 november 2024 @ 11:49:
Inderdaad irritant.
Als dit maar geen test is om echt advertenties in de app toe te voegen.
Eenmalig naar links swipen en je ziet het niet meer.
K heb hier gewoon een abonnement, maar kreeg toch d3 banner in de app😒IvoB2 schreef op maandag 25 november 2024 @ 12:04:
Een evolutie naar de "gratis" app met ads en een betalende "+" app zonder ads?
Same
"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson
Als het gaat om de BF advertentie gaat die ik zag in de App vind ik dit een hoop woorden...
Erger dat ik een klant heb die hiermee aankwam:
:strip_exif()/f/image/T2EKR8JVkNRxQc8v0OdrkOKb.jpg?f=fotoalbum_large)
De HWE KWH1 zat netjes aangesloten met 2,5 mm2 massieve aders, achter een 16A B-automaat.
Wellicht onder uitzetten (warm/koud) toch aandraaimoment te klein geworden?
Behoorlijk stijve verbinding (nu i.i.g...).
Volgende keer klemringetje, of iemand een andere en betere oplossing?
(ik heb het plastic rond de aansluiting deels vrijgemaakt om te kunnen zien wat er precies gebeurd was)
:strip_exif()/f/image/T2EKR8JVkNRxQc8v0OdrkOKb.jpg?f=fotoalbum_large)
De HWE KWH1 zat netjes aangesloten met 2,5 mm2 massieve aders, achter een 16A B-automaat.
(ik heb het plastic rond de aansluiting deels vrijgemaakt om te kunnen zien wat er precies gebeurd was)
[ Voor 7% gewijzigd door emmerx op 25-11-2024 17:48 ]
Draadloos laden op onze Zon
Ze hebben je op je woord genomen.Devke schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:33:
Stuur de reclame maar gewoon naar mn email-adres.
Voor de zekerheid; dit is een HW meter? En was de kooi al zo ver open (dat je de draad er uit kon trekken) of is deze verder open gedraaid ter demontage?emmerx schreef op maandag 25 november 2024 @ 15:13:
Als het gaat om de BF advertentie gaat die ik zag in de App vind ik dit een hoop woorden...
[Afbeelding]
Zat netjes aangesloten met 2,5 mm2 massieve aders, achter een 16A B-automaat.
[ Voor 6% gewijzigd door big bang op 25-11-2024 15:54 ]
It's time to play the music, it's time to light the lights
Hoop reclame voor €5 hele euro's korting?
#team_UTC+1
Voor zover ik weet zit er in HomeKit nog geen mogelijkheid om aan energiemeting te doen, dus nee.Yucko schreef op maandag 25 november 2024 @ 12:31:
van het weekend zijn er hier 2 EVE Energy plugs gesneuveld (zie FFFUUU! topic) en nu ben ik dus aan het kijken naar vervanging.
Ze worden wel native ondersteund in Home Assistant, dus je kunt wel de schakelfunctionaliteit op die manier in HomeKit krijgen.
ik heb alleen een text-only banner gezien van één regel in de Android App, dat vind ik wel te slikken eigenlijk. Opvallend genoeg krijg ik die banner niet op mijn andere installatie, misschien door mijn netwek-adblocker?
Ik had de €5 korting al gezien op Pepper, dus nu eindelijk een socket gekocht voor mijn Zigbee-loze ouders 👍🏻
Ik had de €5 korting al gezien op Pepper, dus nu eindelijk een socket gekocht voor mijn Zigbee-loze ouders 👍🏻
Wealth with work. Pleasure with conscience. Knowledge with character. Commerce with morality. Science with humanity. Religion with sacrifice. Politics with principle.
Vermoed dat @Yucko bedoeld om middels HomeKit te schakelen. (Hey Siri zet stekker 1 aan) En dat kan wel.RiDo78 schreef op maandag 25 november 2024 @ 16:18:
[...]
Voor zover ik weet zit er in HomeKit nog geen mogelijkheid om aan energiemeting te doen, dus nee.
Ze worden wel native ondersteund in Home Assistant, dus je kunt wel de schakelfunctionaliteit op die manier in HomeKit krijgen.
https://helpdesk.homewiza...app-apple-homekit-of-siri
ik gebruikte idd enkel de schakelfunctie via homekit
iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB - iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB - AirPods Pro - Watch 5 Space Gray LTE - TV 4K 128GB - TV 4 64GB - Wireless CarPlay
Ah die ene keer voor iets leuks. Heb mooi die 5eu meegepakt op een Energy Socket. scheelde weer de verzendkostenDevke schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:33:
Oei die reclame in de app vind ik geen verbetering. Stuur de reclame maar gewoon naar mn email-adres.
Das waar haha. Maar hij kwam per mail ook al.unconnected schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 14:11:
[...]
Ah die ene keer voor iets leuks. Heb mooi die 5eu meegepakt op een Energy Socket. scheelde weer de verzendkosten
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Verzenden koste mij maar €3,95, dus nog ruim bespaard ook! Was even wat gehannes om hem te installeren (moest personal firewall op Android uitzetten).unconnected schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 14:11:
[...]
Ah die ene keer voor iets leuks. Heb mooi die 5eu meegepakt op een Energy Socket. scheelde weer de verzendkosten
Maar wat ik niet in eerdere posts tegenkom: de socket krijg ik niet te zien in de webapp (https://hwenergy.app/). Iemand anders wel?
peterbier schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 17:14:
Bij mij staat deze melding van Black Friday al een dag in de app.
Ik kan deze ook niet weg klikken.
[Afbeelding]
HomeWizard_NL schreef op maandag 25 november 2024 @ 14:38:
[...]
No worries, dat is zeker niet het geval![]()
Eenmalig naar links swipen en je ziet het niet meer.
Hier zijn alle sockets daar te zien.dwizzy schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 15:55:
[...]
Verzenden koste mij maar €3,95, dus nog ruim bespaard ook! Was even wat gehannes om hem te installeren (moest personal firewall op Android uitzetten).
Maar wat ik niet in eerdere posts tegenkom: de socket krijg ik niet te zien in de webapp (https://hwenergy.app/). Iemand anders wel?
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
Yes, het leek een hardnekkige caching te zijn of zo, ik zie hem nu ook
Ik zag zojuist dat HomeWizard een nieuwe API aan het ontwikkelen is, met identificatie en authenticatie, dus requests moeten gepaard gaan met de user en token, via https. Het inschakelen van lokale API (in de app) is dan ook niet meer nodig, omdat het proces van toegang wijzigt.
De batterij wordt beschikbaar gemaakt via alleen de API v2.
Voorlopig kan alleen de P1 meter nog (in bèta) werken met de API v2. De rest is in ontwikkeling. Ook de energy display (en die is nieuw) wordt in die v2 opgenomen.
Iemand al ervaring met deze v2 API?
Voorlopig kan alleen de P1 meter nog (in bèta) werken met de API v2. De rest is in ontwikkeling. Ook de energy display (en die is nieuw) wordt in die v2 opgenomen.
Iemand al ervaring met deze v2 API?
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Hopelijk sloopt dat straks niet de bestaande integraties, zoals die van Alfen.JanHenk schreef op donderdag 28 november 2024 @ 10:44:
Ik zag zojuist dat HomeWizard een nieuwe API aan het ontwikkelen is, met identificatie en authenticatie, dus requests moeten gepaard gaan met de user en token, via https. Het inschakelen van lokale API (in de app) is dan ook niet meer nodig, omdat het proces van toegang wijzigt.
Hij wordt veelvuldig gebruikt door andere apparaten inderdaad. Ik denk dat ie op termijn wel uit wordt gezet met een firmware update en dan sloopt dat zeker integraties die niet zijn aangepast. De API requests (pull) die worden gedaan, moeten worden aangepast, want bij iedere request moet het token worden opgenomen.rens-br schreef op donderdag 28 november 2024 @ 10:51:
[...]
Hopelijk sloopt dat straks niet de bestaande integraties, zoals die van Alfen.
Zelf heb ik met name met de P1 meter 'overal en nergens' de API in gebruik...
Ik denk dat de v1 nog wel een tijdje blijft bestaan, met name voor de P1 meter. Maar op termijn moet iedereen zijn integraties aanpassen. Beter vroeger dan laat, al stelt HomeWizard zelf dat de v1 api nog de stabiele en 'aan te raden' versie is.
Aanvulling:
https://api-documentation.homewizard.com/docs/versioning/
@rens-br Zal niet zo'n vaart lopen dus...Version 1.0.0 (aka v1) is current version of the v1 API.
At some moment, version 2.0.0 is released out of beta. Version 1.0.0 remains available.
One year post 2.0.0 release, version 1.0.0 becomes deprecated. It will remain available as long as feasible but may be removed at any time.
Version 2.0.0 is still in beta so no deprecation date is set yet.
[ Voor 22% gewijzigd door JanHenk op 28-11-2024 12:34 ]
Misschien heel dom gedacht, maar zou Matter niet een hele mooie API zijn hier?JanHenk schreef op donderdag 28 november 2024 @ 10:44:
Ik zag zojuist dat HomeWizard een nieuwe API aan het ontwikkelen is
Ik heb een 1-fase en 3-fase kWh meter besteld voor respectievelijk mijn omvormer en warmtepomp in mijn binnenkort op te leveren huis. Nu vroeg ik me alleen af hoe ik dit in ga bouwen. Ik heb de installatiehandleiding bekeken en die is op zich niet heel spannend. Ook heb ik in mijn jonge jaren wel eens een PC in elkaar gezet
dus compleet onhandig ben ik niet 
Maar, er zijn een paar dingen die mij "nerveus" maken. Het gaat hier natuurlijk wel over mijn groepenkast en ik heb liever niet dat die door gepruts van mij in de fik vliegt. Daarom is stap 1, vermoed ik, een momentschroevendraaier kopen. Maar wat heb ik dan nodig? Bij Amazon zie ik een eenvoudige van Wiha die fixed op 2.5nm draait, is dat goed genoeg?
En dan nog een stomme vraag: de extra aders die ik nodig heb om de meter aan te sluiten, zitten die bij de meter? Of moet ik die los kopen?
Maar, er zijn een paar dingen die mij "nerveus" maken. Het gaat hier natuurlijk wel over mijn groepenkast en ik heb liever niet dat die door gepruts van mij in de fik vliegt. Daarom is stap 1, vermoed ik, een momentschroevendraaier kopen. Maar wat heb ik dan nodig? Bij Amazon zie ik een eenvoudige van Wiha die fixed op 2.5nm draait, is dat goed genoeg?
En dan nog een stomme vraag: de extra aders die ik nodig heb om de meter aan te sluiten, zitten die bij de meter? Of moet ik die los kopen?
Tijdens het installeren je DHCP leasetijd instellen op een korte leasetijd (1 min ofzo), dat scheelt je een powercycledhrto schreef op zondag 24 november 2024 @ 21:10:
[...]
Het "probleem" is dan dat ik eerst het netwerk open moet zetten, apparaat koppelen, lease van apparaat opzoeken, configuratie voor apparaat doorvoeren, apparaat powercyclen voor verkrijgen juiste dhcp lease, en dan pas het netwerk weer dicht kan zetten
Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black
Vraagje: ik heb momenteel alleen gas bij Zonneplan, stroom bij GC. Ik zit eraan te denken om de Homewizard P1 meter te kopen die nu in de aanbieding is, zodat ik alles weer in 1 app heb en ik een gedetailleerdere weergave van mijn gasverbruik heb (de Zonneplan app laat alleen gasverbruik per uur zien).
Ga ik iets missen als ik de Zonneplan Connect vervang voor de Homewizard? Ik dacht er eerst aan om de splitter erbij te doen, maar als ik zonder consequenties alleen de Homewizard kan gebruiken scheelt dat weer geld.
Ga ik iets missen als ik de Zonneplan Connect vervang voor de Homewizard? Ik dacht er eerst aan om de splitter erbij te doen, maar als ik zonder consequenties alleen de Homewizard kan gebruiken scheelt dat weer geld.
[ Voor 11% gewijzigd door Srvv93 op 28-11-2024 16:19 ]
WAt bedoel je met "consequenties"? Je hebt dus nu al een P1 meter maar dan van Zonneplan? Als je die los haalt zal je daar geen data meer op zien.Srvv93 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 16:18:
Vraagje: ik heb momenteel alleen gas bij Zonneplan, stroom bij GC. Ik zit eraan te denken om de Homewizard P1 meter te kopen die nu in de aanbieding is, zodat ik alles weer in 1 app heb en ik een gedetailleerdere weergave van mijn gasverbruik heb (de Zonneplan app laat alleen gasverbruik per uur zien).
3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)
Kan prima met de P1 meter en de homewizzard app.
Ja misschien is dit het verkeerde topic voor die vraag, maar ik was vooral benieuwd of er data is die je wel in de Zonneplan-app kunt zien maar niet in Homewizard.Mattie112 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 16:33:
[...]
WAt bedoel je met "consequenties"? Je hebt dus nu al een P1 meter maar dan van Zonneplan? Als je die los haalt zal je daar geen data meer op zien.
Lijkt me niet, want je kunt ook dynamische tarieven in Homewizard instellen begreep ik. Maar ik wilde het even zeker weten
[ Voor 12% gewijzigd door Srvv93 op 28-11-2024 16:51 ]
Er zijn weinig installateurs die een momentsleutel gebruiken. 'Vast is vast' methode werkt prima.posttoast schreef op donderdag 28 november 2024 @ 13:04:
Ik heb een 1-fase en 3-fase kWh meter besteld voor respectievelijk mijn omvormer en warmtepomp in mijn binnenkort op te leveren huis. Nu vroeg ik me alleen af hoe ik dit in ga bouwen. Ik heb de installatiehandleiding bekeken en die is op zich niet heel spannend. Ook heb ik in mijn jonge jaren wel eens een PC in elkaar gezetdus compleet onhandig ben ik niet
De aders moet je los bestellen, tenminste dat was vroeger zo. Toen leverden ze die als 'los' product, maar die zie ik niet meer op de site staan... Dus wellicht dat ze ze meeleveren tegenwoordig?
Maar je hebt al besteld. Dan kan je ze net zo goed ergens anders halen, vast een Toolstation in de buurt: https://www.toolstation.nl/attema-aansluitdraad-20cm/p54570
-Srvv93 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 16:18:
[ Voor 8% gewijzigd door peterbier op 28-11-2024 17:33 ]
volgens mij zijn er weinig amateurs die een momentsleutel hebben en 'dat gaat altijd goed'. Ik heb voor mijn fiets en voor mijn potentiële zonneprojecten toch een instelbare momentsleutel gekregen en.. Ik schrok toch wel van hoeveel verschil tussen mijn 'vast is vast' en de aangegeven specs.posttoast schreef op donderdag 28 november 2024 @ 13:04:
Daarom is stap 1, vermoed ik, een momentschroevendraaier kopen. Maar wat heb ik dan nodig? Bij Amazon zie ik een eenvoudige van Wiha die fixed op 2.5nm draait, is dat goed genoeg?
Ik kan eigenlijk iedereen aanraden om minstens een paar schroeven los en vast te draaien die met een bepaald moment zijn vastgeschroefd, om te voelen wat 2 en wat 10Nm is
Goed punt. Die dingen zijn alleen wel vrij snel prijzig viel me op. Iemand nog tips voor een betaalbare momentsleutel? Op zich is fixed op 2.5Nm goed genoeg, hij hoeft niet instelbaar te zijn.dwizzy schreef op donderdag 28 november 2024 @ 19:25:
[...]
volgens mij zijn er weinig amateurs die een momentsleutel hebben en 'dat gaat altijd goed'. Ik heb voor mijn fiets en voor mijn potentiële zonneprojecten toch een instelbare momentsleutel gekregen en.. Ik schrok toch wel van hoeveel verschil tussen mijn 'vast is vast' en de aangegeven specs.
Ik kan eigenlijk iedereen aanraden om minstens een paar schroeven los en vast te draaien die met een bepaald moment zijn vastgeschroefd, om te voelen wat 2 en wat 10Nm is
Helemaal eens altijd een moment sleutel en in dit geval een moment schroevendraaier gebruiken.dwizzy schreef op donderdag 28 november 2024 @ 19:25:
[...]
volgens mij zijn er weinig amateurs die een momentsleutel hebben en 'dat gaat altijd goed'. Ik heb voor mijn fiets en voor mijn potentiële zonneprojecten toch een instelbare momentsleutel gekregen en.. Ik schrok toch wel van hoeveel verschil tussen mijn 'vast is vast' en de aangegeven specs.
En al helemaal als je aan een groepenkast werkt.
Nm staat vaak wel op de zijkant vermeld anders bij spec. fabrikant kijken.
Ik gebruik dit setje.
En naar gebruik altijd de veer ontspannen.
https://www.toolsvoordeli...4W1STWCF4WMBoCBB0QAvD_BwE
[ Voor 20% gewijzigd door peterbier op 28-11-2024 21:17 ]
Meer info over die moment schroevedraaiers. YouTube: Momentschroevendraaier
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
De Enexis monteur die hier laatst de slimme meters heeft vervangen deed niks met momentsleutels, alles met het handje.
Hij vond het niet nodig (nog net geen onzin)
Edit:
Net als Ketel Klets (van @winwiz ) ook zegt, nog nooit in de praktijk gezien.
Maar toch die van @peterbier besteld
Edit:
[ Voor 28% gewijzigd door St00mwals op 29-11-2024 14:07 . Reden: Aanvulling ]
De BAM monteur die hier de meter kwam wisselen in opdracht van Liander deed alles met de schroeftol.St00mwals schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:20:
De Enexis monteur die hier laatst de slimme meters heeft vervangen deed niks met momentsleutels, alles met het handje.
Edit:
Die stond wel op slippen dus het was wel consistent wat hij deed.
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
Zullen we weer on-topic gaan 🤡?
Misschien zit hier een mooi draadje tussen voor het aandraaien van schroefjes: https://tweakers.net/tag/Elektra/forum
Misschien zit hier een mooi draadje tussen voor het aandraaien van schroefjes: https://tweakers.net/tag/Elektra/forum
Embedded Software Developer @ HomeWizard | Doet soms wat voor Home Assistant
Dat schroefjes aandraaien is wel belangrijk.DCSBL schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 18:10:
Zullen we weer on-topic gaan 🤡?
En wel degelijk on topic.
:strip_exif()/f/image/8geLmWUJTQcgSWxX6eWebdK5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/p1jznDZKcX9CQGna5LuWo81i.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb sinds begin dit jaar een p1 meter en sinds deze week pas home assistant OS draaien op proxmox. Nu heb ik dus in de app van homewizard alle historie maar die wil ik ook toegankelijk in mijn home assistant dashboard. Ik heb energy+.
Ik heb gegoogled maar ik kom daar niet veel wijzer uit...
Ik heb gegoogled maar ik kom daar niet veel wijzer uit...
Bij mij is een energie socket kapot. Nu een nieuwe besteld alleen hoe kan je de oude data overzetten na de nieuwe meter? (Zodat de verbruik gegevens bewaard blijven)
Als ik je goed begrijp wil je wat ik altijd aan Home Assistant heb gemist: het kunnen inlezen van historie.Denneke,,! schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 20:47:
Ik heb sinds begin dit jaar een p1 meter en sinds deze week pas home assistant OS draaien op proxmox. Nu heb ik dus in de app van homewizard alle historie maar die wil ik ook toegankelijk in mijn home assistant dashboard.
Er zijn zat vergelijkbare use-cases, maar in dit specifieke geval is een hacky methode die je misschien kan hergebruiken: https://community.home-as...cal-energy-data/556356/49
Niet.Hieperdepiep schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 21:43:
Bij mij is een energie socket kapot. Nu een nieuwe besteld alleen hoe kan je de oude data overzetten na de nieuwe meter? (Zodat de verbruik gegevens bewaard blijven)
Ik krijg mijn p1 niet voorzien van een update, telkens een timeout. Hij blijft op 5.04 staan.
Ik heb de p1 via de slimme meter aangesloten en op losse andere voedingen. Is dit een specifieke poort die dicht staat op mijn Fritzbox wellicht?
Update: idd, via een andere verbinding lukte het wel.
Ik heb de p1 via de slimme meter aangesloten en op losse andere voedingen. Is dit een specifieke poort die dicht staat op mijn Fritzbox wellicht?
Update: idd, via een andere verbinding lukte het wel.
[ Voor 10% gewijzigd door Trebbors op 30-11-2024 13:27 ]
Hou in de gaten dat de schroeven van de Kwh meter (HW) makkelijk vast lopen en vreten in het schroefraad.posttoast schreef op donderdag 28 november 2024 @ 19:32:
[...]
Goed punt. Die dingen zijn alleen wel vrij snel prijzig viel me op. Iemand nog tips voor een betaalbare momentsleutel? Op zich is fixed op 2.5Nm goed genoeg, hij hoeft niet instelbaar te zijn.
Hierdoor lijkt het dat je ze vast hebt zitten maar in feite loopt de schroef zelf vast in het draad. Bij mij
gebeurd maar een drupje olie doet wonderen.
Het lijkt me wel een hele waardevolle functie als de meter losgekoppeld kan worden van de meting. Zie ik voor me dat je kan aangeven dat je met een nieuwe meter doorgaat om je koelkast in een grafiek te zetten, of juist dat je aparte gegevens kan verzamelen over wanneer de meter in je magnetron zit en wanneer je hem verplaatst naar je airco.Hieperdepiep schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 21:43:
In de app zit nu een advertentie van "Black Friday" erg irritant hoop niet dat dit een soort glijdende schaal wordt en dit een soort proefballonnetje is om producten te promoten. Betaal gewoon voor de app en wil dus eigelijk niet van dit soort dingen zien. Weet uit ervaring dat dit van kwaad tot erger gaat worden.
Ross
Adem diep in en lees even rustig terug => eenmalig naar links swipen en het is voorgoed weg.
[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 01-12-2024 12:58 ]
Weet ik, maar wil eigelijk niet geconfronteerd worden met dit soort nutteloze reclame uitingen in een betaalde app.IvoB2 schreef op zondag 1 december 2024 @ 12:57:
Adem diep in en lees even rustig terug => eenmalig naar links swipen en het is voorgoed weg.
Ross
Ik vind dit helemaal niet nutteloos. Ik heb al een p1 meter en was aan het nadenken over een plug en een p1 meter voor iemand anders. Handig om te zien dat er nu een aanbieding is.Ross11 schreef op zondag 1 december 2024 @ 13:24:
[...]
Weet ik, maar wil eigelijk niet geconfronteerd worden met dit soort nutteloze reclame uitingen in een betaalde app.
Ik heb de meter getest om te zien wat er met de hardware gebeurd is: overbelasting of slecht aangesloten.emmerx schreef op maandag 25 november 2024 @ 15:13:
Meter werkt nog, maar denk dat er iets in de elektronica geploft is: mijn 2 panelen leveren vandaag een geweldig vermogen.
:strip_exif()/f/image/f0HMiAklK4pwdRV5L21sf4pY.jpg?f=fotoalbum_large)
Iemands interesse in een 'opgevoerde' kWh-meter: maakt blij en kan geld opleveren
Of komt dit vaker voor bij de HWE-KWH1 ?
[ Voor 8% gewijzigd door emmerx op 01-12-2024 17:07 ]
Draadloos laden op onze Zon
Ik heb het ook gehad. De meter voor mijn warmtepomp gaf geen afname meer maar wel teruglevering. Dat kan natuurlijk niet.emmerx schreef op zondag 1 december 2024 @ 17:05:
[...]
Ik heb de meter getest om te zien wat er met de hardware gebeurd is: overbelasting of slecht aangesloten.
Meter werkt nog, maar denk dat er iets in de elektronica geploft is: mijn 2 panelen leveren vandaag een geweldig vermogen.
[Afbeelding]
Iemands interesse in een 'opgevoerde' kWh-meter: maakt blij en kan geld opleveren
Of komt dit vaker voor bij de HWE-KWH1 ?
Ik heb een kortingscode voor een vervanger gekregen.
Signatures zijn voor boomers.
Heeft iemand een idee of ik wat verkeerd doe of dat het met netto teruglevering gewoon onmogelijk is om om nuttige geld waardes uit de app te krijgen?
:strip_exif()/f/image/lTeXrPEiLgSavRTuy2uZar3u.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/A0XAasXKsYubrNWroOGW3BTW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3LMmeISu9CHNwDnPmlAt1IrM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GYH27LBGgIadzWN6uZQLkVNP.jpg?f=fotoalbum_large)
Hij berekend teruglever tarief over de gehele opwekking en rekend volledige kosten voor stroom dus geen saldering. Kortom je kan er niet veel mee want alle waarden zijn incorrect.
Dis os dot voor een simpel overzicht gewoon nutteloos? En als dat zo is zijn er plannen om dit beter te maken. Ook vastrecht, belasting korting en vastlevertarief zou mooi zijn als dat verrekend wordt.
Voor nu de waardes maar weer op nul gezet want hier heb ik helemaal niets aan.
:strip_exif()/f/image/lTeXrPEiLgSavRTuy2uZar3u.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/A0XAasXKsYubrNWroOGW3BTW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3LMmeISu9CHNwDnPmlAt1IrM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GYH27LBGgIadzWN6uZQLkVNP.jpg?f=fotoalbum_large)
Hij berekend teruglever tarief over de gehele opwekking en rekend volledige kosten voor stroom dus geen saldering. Kortom je kan er niet veel mee want alle waarden zijn incorrect.
Dis os dot voor een simpel overzicht gewoon nutteloos? En als dat zo is zijn er plannen om dit beter te maken. Ook vastrecht, belasting korting en vastlevertarief zou mooi zijn als dat verrekend wordt.
[ Voor 7% gewijzigd door computerjunky op 01-12-2024 17:34 ]
Het zal wel leuk zijn als HomeWizard zoiets op de markt zet link.
:strip_exif()/f/image/1P7lBXPG7DVIaxc0YhwuEkhb.jpg?f=fotoalbum_large)
https://www.shelly.com/pr...gjn-SM7XX-9MaAo0qEALw_wcB
Wat ik ook belangrijk vindt dat je in de app van HomeWizard ook ruimtes aan kan maken.
Zodat niet alles in een onoverzichtelijke "lijst" staat.
Bijvoorbeeld Woonkamer, zolder, garage enz.
Dat zal de HomeWizard app veel overzichtelijker maken als je veel HomeWizard apparaten gebruikt.
:strip_exif()/f/image/1P7lBXPG7DVIaxc0YhwuEkhb.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat ik ook belangrijk vindt dat je in de app van HomeWizard ook ruimtes aan kan maken.
Dat zal de HomeWizard app veel overzichtelijker maken als je veel HomeWizard apparaten gebruikt.
[ Voor 40% gewijzigd door peterbier op 01-12-2024 18:33 ]
Waarom zou HW iets op de markt brengen wat Shelly al maakt?peterbier schreef op zondag 1 december 2024 @ 17:45:
Het zal wel leuk zijn als HomeWizard zoiets op de markt zet link.
[Afbeelding]
It's time to play the music, it's time to light the lights
Omdat HomeWizard nog geen module heeft voor dinrail (in de verdeelkast) die kan schakelen en meten.big bang schreef op zondag 1 december 2024 @ 18:38:
[...]
Waarom zou HW iets op de markt brengen wat Shelly al maakt?
Die Shelly was een voorbeeld.
Omdat je dan meer van nnen eenzelfde platform kan. Wat mij betreft is Homewizzard eol als het niet flink wat software functies en hardware uit gaat brengen. Ik heb namelijk helemaal geen behoefte aan tich apps om dingen binnenshuis te controleren en sturen.big bang schreef op zondag 1 december 2024 @ 18:38:
[...]
Waarom zou HW iets op de markt brengen wat Shelly al maakt?
Een van de redenen (naast de 3x hogere prijs) dat ik de sockets compleet nutteloos vind. Ik kan ze simpelweg niet eens koppelen en schakelen met google home. Een basis functie voor een WiFi socket als je het mij vraagt.
Homewizzard kiest er dus voor een exclusief platform te maken maar als je dat wil moet je wel je software en assortiment producten veel beter op orde hebben. Veel software opties missen en veel hardware hebben ze niet. Ik ben zelf aan het kijken naar wat anders want buiten de p1 meter zie ik door gebrek aan software opties en hardware ondersteuning geen reden om het nog langer te gebruiken als het niet snel beter word.
Dus tenzij ze andere hardware gaan ondersteunen is het vrij noodzakelijk zelf meer hardware uit te brengen voor een aantrekkelijke prijs (goedkoper als een open systeem omdat het beperkter is en afhankelijk van een closes systeem) om dit platform interessant te maken.
@computerjunky
Daarom gebruik ik HomeAssistant.
Omdat ik diverse platforms gebruik.
Alleen moet ik nog uitzoeken hoe ik daar Knx in kan zetten.
Wat betreft de HomeWizard app is vrij rommelig omdat alles in een lijst staat.
Ik ben nu met Shelly bezig men onder andere temperatuur meting.
Ik moet zeggen grappig spul voor de prijs en wat het kan en simpel in HomeAssistant te koppelen.
Daarom gebruik ik HomeAssistant.
Omdat ik diverse platforms gebruik.
Alleen moet ik nog uitzoeken hoe ik daar Knx in kan zetten.
Wat betreft de HomeWizard app is vrij rommelig omdat alles in een lijst staat.
Ik ben nu met Shelly bezig men onder andere temperatuur meting.
Ik moet zeggen grappig spul voor de prijs en wat het kan en simpel in HomeAssistant te koppelen.
Het prijs model is aan een flinke update toe. Voorheen kon je gewoon dezelfde terugleverprijs voor salderen pakken. Maar sowieso is er geen optie voor netto teruglevering.computerjunky schreef op zondag 1 december 2024 @ 17:32:
Heeft iemand een idee of ik wat verkeerd doe of dat het met netto teruglevering gewoon onmogelijk is om om nuttige geld waardes uit de app te krijgen?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nu met boetes en extra lage teruglever vergoedingen mis je gewoon een aantal opties.
#team_UTC+1
Dank! Toch maar besteld, altijd leuk om te hebbenpeterbier schreef op donderdag 28 november 2024 @ 21:15:
[...]
Helemaal eens altijd een moment sleutel en in dit geval een moment schroevendraaier gebruiken.
En al helemaal als je aan een groepenkast werkt.
Nm staat vaak wel op de zijkant vermeld anders bij spec. fabrikant kijken.
Ik gebruik dit setje.
En naar gebruik altijd de veer ontspannen.
https://www.toolsvoordeli...4W1STWCF4WMBoCBB0QAvD_BwE
Dit klopt met hetgeeen je ingesteld hebt. Stuk salderen zit er, bewust, niet in. Dan is je prijs die je in juli / augustes ziet ook weer niet correct omdat je dan weer veel te veel hebt teruggeleverd wat je feitenlijk late rin het jaar 'verrekend ' wordt. En nog te vergeten: wanneer is de startdatum van jou contract, maw wanneer gaat je saldering in.computerjunky schreef op zondag 1 december 2024 @ 17:32:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bij de prijzen staat niet voor niets: INDICATIEF. Is vaker voorbij gekomen in dit topic.
Ik snap niet waarom HomeWizard allehande producten zou moeten ontwikkellen met functies die maar een beperkt aantal mensen nodig hebben en waarbij het maar de vraag is of die uberhaupt zijn toegestaan volgens de nederlandse regels en normeringen (zoals de NEN1010).computerjunky schreef op zondag 1 december 2024 @ 19:09:
[...]
Omdat je dan meer van nnen eenzelfde platform kan. Wat mij betreft is Homewizzard eol als het niet flink wat software functies en hardware uit gaat brengen. Ik heb namelijk helemaal geen behoefte aan tich apps om dingen binnenshuis te controleren en sturen.
Een van de redenen (naast de 3x hogere prijs) dat ik de sockets compleet nutteloos vind. Ik kan ze simpelweg niet eens koppelen en schakelen met google home. Een basis functie voor een WiFi socket als je het mij vraagt.
Homewizzard kiest er dus voor een exclusief platform te maken maar als je dat wil moet je wel je software en assortiment producten veel beter op orde hebben. Veel software opties missen en veel hardware hebben ze niet. Ik ben zelf aan het kijken naar wat anders want buiten de p1 meter zie ik door gebrek aan software opties en hardware ondersteuning geen reden om het nog langer te gebruiken als het niet snel beter word.
Dus tenzij ze andere hardware gaan ondersteunen is het vrij noodzakelijk zelf meer hardware uit te brengen voor een aantrekkelijke prijs (goedkoper als een open systeem omdat het beperkter is en afhankelijk van een closes systeem) om dit platform interessant te maken.
En er is niemand die zegt dat jij hun platform MOET gebruiken; de producten die ze tot nog toe op de markt zetten zijn prima te besturen zonder hun software. Je moet de software alleen even gebruiken om ze in je netwerk toe te voegen. Eens dat gedaan is zijn ze prima via publieke API's aan te sturen en uit te lezen. Sterker nog, ze hebben zelfs een optie ingebouwd waarmee je de cloud-functie uit kunt zetten en hun apparatuur enkel nog via de API uit te lezen is.
Ik heb dat veel liever dan (bijvoorbeeld) de goedkopere smartplugs van Hombli, die afhankelijk zijn van de Tuya-cloud (en ook met zowel de Hombli als de Tuya-app kunnen werken). Die zijn lokaal nauwelijks uit te lezen en zelfs via de officiele cloud-API krijg je geen informatie terug over de meterstand zelf (dus het aantal kWh wat de meter al heeft langs zien komen). Wil je het verbruikte vermogen weten dan zul je terug moeten vallen op een eigen berekening die (gezien de sample-rate) per definitie onnauwkeurig is.
Bij de HomeWizard devices krijg je over de lokale gewoon alle informatie terug die het apparaat heeft. Het heeft geen 'geheimen' en er wordt niet geprobeerd om je aan hun app te binden.
Daarnaast worden de HomeWizard apparaten door het gebruik van uPNP en mDNS eenvoudig gevonden door open-source projecten als Home Assistant. Zodra er eentje online komt in het netwerk, krijgt ik al een melding in Home Assistant om die te configureren. Dat staat in een stevig contrast met die Tuya rommel waarbij je de meters handmatig moet toevoegen en van alle 'velden' aangeven wat ze betekenen.
Dus nee, mijns inziens is HomeWizard goed bezig. Ik heb inmiddels al 22 meters waarvan 19 energy-sockets en heb er net 4 bijbesteld om onder andere de kerstverlichting te schakelen. Ik hoef geen goedkope troep meer.
Ja klopt, en dit topic was ik al tegen gekomen met googlen maar ik vind dit wel moeilijke kost dus of mij dit gaat lukken... Misschien ChatGPT laten helpen, kijken hoever ik kom.dwizzy schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 23:04:
[...]
Als ik je goed begrijp wil je wat ik altijd aan Home Assistant heb gemist: het kunnen inlezen van historie.
Er zijn zat vergelijkbare use-cases, maar in dit specifieke geval is een hacky methode die je misschien kan hergebruiken: https://community.home-as...cal-energy-data/556356/49
Ik had gehoopt dat er een makkelijkere manier was maar dat is dus helaas niet zo, dankjewel voor je reactie!
Ik wil een tweede P1-meter die op een ander netwerk staat ook uitlezen via Home Assistant.
Weet iemand toevallig een integratie zonder lokale API? Een tunnel/vpn opzetten gaat me te ver, en dit is niet makkelijk te zoeken op interweb
Weet iemand toevallig een integratie zonder lokale API? Een tunnel/vpn opzetten gaat me te ver, en dit is niet makkelijk te zoeken op interweb
@dwizzy Volgens mij kun je alleen de meter uitlezen met lokale API, je kunt niet de gegevens in de cloud van HomeWizard benaderen.
dank, dat was mijn voorlopige conclusie ook.JanHenk schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 11:25:
@dwizzy Volgens mij kun je alleen de meter uitlezen met lokale API, je kunt niet de gegevens in de cloud van HomeWizard benaderen.
Een extra use-case bedacht ik net: de watermeter geeft op batterij geen lokale API (vanwege stroombesparing). Hopelijk komt met een volgende API daar verandering in (Matter of MQTT), maar heel praktisch lijkt het me nu gewoon om de gegevens uit de HomeWizard-wolk te halen
Hoe komt U er toch bij dat Tuya goedkope rommel is.RiDo78 schreef op maandag 2 december 2024 @ 12:31:
[...]
Ik snap niet waarom HomeWizard allehande producten zou moeten ontwikkellen met functies die maar een beperkt aantal mensen nodig hebben en waarbij het maar de vraag is of die uberhaupt zijn toegestaan volgens de nederlandse regels en normeringen (zoals de NEN1010).
En er is niemand die zegt dat jij hun platform MOET gebruiken; de producten die ze tot nog toe op de markt zetten zijn prima te besturen zonder hun software. Je moet de software alleen even gebruiken om ze in je netwerk toe te voegen. Eens dat gedaan is zijn ze prima via publieke API's aan te sturen en uit te lezen. Sterker nog, ze hebben zelfs een optie ingebouwd waarmee je de cloud-functie uit kunt zetten en hun apparatuur enkel nog via de API uit te lezen is.
Ik heb dat veel liever dan (bijvoorbeeld) de goedkopere smartplugs van Hombli, die afhankelijk zijn van de Tuya-cloud (en ook met zowel de Hombli als de Tuya-app kunnen werken). Die zijn lokaal nauwelijks uit te lezen en zelfs via de officiele cloud-API krijg je geen informatie terug over de meterstand zelf (dus het aantal kWh wat de meter al heeft langs zien komen). Wil je het verbruikte vermogen weten dan zul je terug moeten vallen op een eigen berekening die (gezien de sample-rate) per definitie onnauwkeurig is.
Bij de HomeWizard devices krijg je over de lokale gewoon alle informatie terug die het apparaat heeft. Het heeft geen 'geheimen' en er wordt niet geprobeerd om je aan hun app te binden.
Daarnaast worden de HomeWizard apparaten door het gebruik van uPNP en mDNS eenvoudig gevonden door open-source projecten als Home Assistant. Zodra er eentje online komt in het netwerk, krijgt ik al een melding in Home Assistant om die te configureren. Dat staat in een stevig contrast met die Tuya rommel waarbij je de meters handmatig moet toevoegen en van alle 'velden' aangeven wat ze betekenen.
Dus nee, mijns inziens is HomeWizard goed bezig. Ik heb inmiddels al 22 meters waarvan 19 energy-sockets en heb er net 4 bijbesteld om onder andere de kerstverlichting te schakelen. Ik hoef geen goedkope troep meer.
Het is gewoon een platform Tuya of Smart life app (is hetzelfde) werkt met veel merken.
Ik heb zo mijn Eurom Alutherm kachel en Duux ventilator en Qlima D820 er aan gekoppeld.
Producten wat allemaal in de NL winkels zijn gekocht.
Deze apparaten maken verbinding via cloud naar HomeAssistant.
Deze zitten hier ook op een eigen IoT vlan.
Zo werken wel meer merken via een cloud zoals mijn Tado.
Wat betreft HomeWizard het is degelijk spul maar weer afhankelijk van Wifi.
Als je een tijdklok ingesteld hebt en deze is dan net even buiten het Wifi bereik dat schakeld deze niet.
In tegenstelling van de Tp-link HS110 stekker die programeer je dus echt.
Bij mijn nieuwe Selly plug werkt het zelfs via een webpagina url in de stekker zelf.
Aangezien HomeWizard geen dinrail blokken levert ben ik al aangewezen om ook een ander merk te gebruiken.
Nu nog wachten op mijn November Batterij die Januari wordt geleverd.
En dan kijken of de thuisbatterij van HomeWizard bevalt.
Ik refereerde met 'goedkope rommel' met name naar de Hombli smartplugs die stukken goedkoper zijn dan die van Home Wizard. Maar het is voor mijn use-case echt één bak ellende gebleken. Maar ook los van Hombli staat ook AliExpress vól met goedkope troep die gebouwd is op het Tuya platform. Dus mijn algehele gevoel bij een apparaat wat met Tuya verbind is wel dat het goedkope troep is. Dat wil niet zeggen dat er ook kwalitatieve en gerenommeerde merken daarmee zouden kunnen verbinden. Maar mijn gevoel zegt iets anders.peterbier schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 12:54:
[...]
Hoe komt U er toch bij dat Tuya goedkope rommel is.
Natuurlijk, Tuya is 'gewoon' een platform waar fabrikanten hun apparatuur op kunnen aansluiten. Dat platform moet alleen ook in de lucht worden gehouden en daarvoor vraagt Tuya belachelijke prijzen aan de ontwikkellaars.Het is gewoon een platform Tuya of Smart life app (is hetzelfde) werkt met veel merken.
Ik heb zo mijn Eurom Alutherm kachel en Duux ventilator en Qlima D820 er aan gekoppeld.
Producten wat allemaal in de NL winkels zijn gekocht.
Deze apparaten maken verbinding via cloud naar HomeAssistant.
In mijn situatie wilde ik die Hombli smart-plugs uitlezen via de local-tuya integratie, maar om dat te doen had ik wel een device-key nodig. En om die te krijgen had ik weer een developeraccount nodig. En zo'n account kost normaliter iets van 10.000 euro per jaar als ik het mij goed herrinder. Gelukkig kon ik met een 60-dagen trial ook bij die device-keys komen en werd mijn trial account later gratis verlengd met nog eens 60 dagen. Maar zodra ze zouden stoppen met het gratis verlengen (of erger de gratis trial in het algemeen) dan zou ik een probleem hebben.
Tuya is toen gekomen met hun eigen HA integratie. Maar dat werkte nog slechter dan de local-tuya integratie en ook voor hun officiele integratie had je destijds (weet niet of dat nog zo is) óók een developer account nodig. Voor mij was toen de maat vol en heb ik iemand blij gemaakt met 6 stekkers. Iemand die genoeg had aan de (beperkte) mogelijkheden die de Tuya / Hombli app boden. Dus voor mij geen Tuya meer.
Ik weet niet waar de automations van HW worden opgeslagen. Maar je hebt gelijk dat geen wifi vaak ook geen automatisering betreft. Dat geldt overigens ook voor je Tado.Ten eerste heb je de RF-verbinding tussen de knoppen en de bridge en de bridge heeft vervolgens een verbinding met de cloud. En van Tado weet ik wel dat de automatiseringen in de cloud zitten.Deze zitten hier ook op een eigen IoT vlan.
Zo werken wel meer merken via een cloud zoals mijn Tado.
Wat betreft HomeWizard het is degelijk spul maar weer afhankelijk van Wifi.
Als je een tijdklok ingesteld hebt en deze is dan net even buiten het Wifi bereik dat schakeld deze niet.
In tegenstelling van de Tp-link HS110 stekker die programeer je dus echt.
Bij mijn nieuwe Selly plug werkt het zelfs via een webpagina url in de stekker zelf.
Bij mij komen alle automatiseringen uit Home Assistant die natuurlijk bij mij lokaal draait. En ook daar kan vanalles mis gaan:
- Wifi bereik kan wegvallen
- HomeAssistant kan hangen
- NodeRed integratie kan hangen
- Geolocatie kan niet of te laat worden geupdate
- Een kritieke sensor is uitgevallen
- ...
Maar wat is dan concreet het probleem? Bij mij is HA een hobby, een nice to have.
Dus alle lampen zijn van Philips Hue... maar dan wel zo dat belangrijke ruimtes achter een Hue Bridge zitten. De minder belangrijke ruimtes zitten rechtstreeks op de Zigbee-stack van HA. Zakt HA door zijn hoeven, kan ik in elk geval in de woonkamer en verkeersruimtes het licht nog gewoon bedienen. Zakt de Hue bridge door zijn hoeven heb ik nog licht in andere kamers. Hetzelfde geldt ook voor Tado. Fikt de bridge af? Dan kan ik de radiatoren bedienen via een draaiknop. Werkt dat niet (genoeg)? Dan liggen de normale thermostatische knoppen binnen handbereik. Heeft de kamerthermostaat de geest gegeven? Met een paar schroefjes los en vast hangt er weer een ouderwetse. En zo kan ik wel even doorgaan.
Maar nogmaals HA is een hobby, en daar moet je niet afhankelijk van willen zijn. Dus als een HomeWizard smartplug voor jouw werkt, prima! Als hij stuk is dan steek je het apparaat (even) rechtstreeks in het stopcontact. Doet die smartplug niet wat je wilt? Dan zoek je er een die wel aan je eisen voldoet. Simpel.
Die maken ze wel, maar die kun je niet schakelen. En ik denk dat dat ook de kern van de zaak is; HomeWizard lijkt tot doel te hebben om je energieverbruik inzichtelijk te maken en je daarop te laten besparen. Met andere woorden, ze meten vooral energie en daarnaast kunnen de smartplugs ook schakelen. Maar die schakelfunctie is wettelijk gezien beperkt. In Nederland mag een smartplug voor zover ik weet namelijk niet automatisch terug inschakelen als die door een stroomstoring uitgeschakeld is geweest. De HomeWizard smartplugs doen dat dus ook niet. Maar, je kunt ze (met het schakelslot) ook instellen dat ze alleen energie meten. Dan schakelen ze niet meer en meten ze alleen nog de energie. Na een stroomuitval schakelen ze dan ook meteen weer in. Handig, zo ontdooit je vriezer niet als je een stroomdip niet opmerkt.Aangezien HomeWizard geen dinrail blokken levert ben ik al aangewezen om ook een ander merk te gebruiken.
En ik denk (maar zeker weten doe ik het niet) dat juist die wettelijke beperking op het schakelgedrag er voor zorgt dat HomeWizard geen schakelende DIN-rail modules uit kan/mag/wil brengen.
Het zou leuk zijn als ik mijn PV zou kunnen pushen naar HomeWizard. Ik heb al een scriptje wat mijn omvormer uitleest maar HW heeft geen koppeling. Nou moet ik eigenlijk een kWh meter krijgen om de data op mijn HW display te krijgen. Mooiste zou zijn als ik een push kan doen. Iemand enig idee? Zal wel niet want kan er niks van vinden.
3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)
Denk dat het niet kan, anders was het al gedaanMattie112 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 15:05:
Het zou leuk zijn als ik mijn PV zou kunnen pushen naar HomeWizard. Ik heb al een scriptje wat mijn omvormer uitleest maar HW heeft geen koppeling. Nou moet ik eigenlijk een kWh meter krijgen om de data op mijn HW display te krijgen. Mooiste zou zijn als ik een push kan doen. Iemand enig idee? Zal wel niet want kan er niks van vinden.
Nog meer mensen problemen met de goodwe servers in HW?
@RiDo78
Ok op die Fiets.
Ik heb je verhaal ff snel over gelezen.
Wat betreft Tuya alles wat ik in die app toevoeg kan ik in HomeAssistant opnemen zonder problemen.
Werkt perfect.
Enig nadeel is dat het via een cloud gaat.
Daarom gebruik ik geen belangrijke dingen via die weg.
:strip_exif()/f/image/01X9ABvpZ7UUrt6Szoq9kvY8.jpg?f=fotoalbum_large)
De HomeWizard plugs waar ik er zo,n kleine 40 van gebruik gebruik ik naast de watermeter een 3 fase en een 1 fase meter van HomeWizard waar ik de thuisbatterij ook aan toe ga voegen via api met HomeAssistant.
Natuurlijk gebruik ik de HomeWizard app daar naast.
Ok op die Fiets.
Ik heb je verhaal ff snel over gelezen.
Wat betreft Tuya alles wat ik in die app toevoeg kan ik in HomeAssistant opnemen zonder problemen.
Werkt perfect.
Enig nadeel is dat het via een cloud gaat.
Daarom gebruik ik geen belangrijke dingen via die weg.
:strip_exif()/f/image/01X9ABvpZ7UUrt6Szoq9kvY8.jpg?f=fotoalbum_large)
De HomeWizard plugs waar ik er zo,n kleine 40 van gebruik gebruik ik naast de watermeter een 3 fase en een 1 fase meter van HomeWizard waar ik de thuisbatterij ook aan toe ga voegen via api met HomeAssistant.
Natuurlijk gebruik ik de HomeWizard app daar naast.
40 HW plugs?! Allemachtig. Die €1000 ga je in elk geval niet terugverdienen door het inzicht dat je ermee krijgt
Ook het verbruik (in kWh) van de smart plugs? Want voltage (V), amperage (A) en vermogen (P) kreeg ik er wel uit, maar het verbruik was alleen in de app te zien. En juist DIE had ik nodig.peterbier schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 15:35:
@RiDo78
Werkt perfect.
Gaat het ook niet om.Gramser schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 16:02:
40 HW plugs?! Allemachtig. Die €1000 ga je in elk geval niet terugverdienen door het inzicht dat je ermee krijgt
Het hoofddoel is Domotica toepassing. (Schakelen)
Ik gebruik er ook nog wat van Tp-link tapo en kasa.
En nu ook Shelly.
De goedkope laat ik ook links liggen.
Wat @RiDo78 ook al aan gaf.
En wat is 1000 euro ik heb hier ook Knx Domotica.
Dan is 1000 euro niks.
Sommige mensen zijn waarschijnlijk al tot het inzicht gekomen dat het leven niet alleen bestaat uit alles binnen de korste keren terug te kunnen verdienen?Gramser schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 16:02:
Gelukkig hanteer je dezelfde smiley als ik - het zou toch wat zijn als we elke post hier al te serieus zouden nemen!IvoB2 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 16:20:
[...]
Sommige mensen zijn waarschijnlijk al tot het inzicht gekomen dat het leven niet alleen bestaat uit alles binnen de korste keren terug te kunnen verdienen?
Lekker doen wat je wil. Ik denk dat het al lastig is om 1 socket terug te verdienen, tenzij je dankzij die socket tot het inzicht komt dat die oude vriezer, dat aquarium of die jacuzzi toch wel een stuk meer verbruikt dan je dacht. Ik heb ze vooral voor het kunnen schakelen en bijhouden van verbruik, en in het geval van de kWh-meter op de warmtepomp om het gedrag van de warmtepomp in te kunnen zien, en aan de hand daarvan te finetunen. Gewoon, want leuk!
Ik kreeg vandaag de P1 dongle binnen die ik kocht via de Black Friday deals. Wilde hem net installeren, blijkt dat er al een kabeltje in dat slot is geprikt. Als ik de kabel volg, dan lijkt die te zijn voor mijn laadpaal.
Weet iemand wat de functionaliteit is die mijn laadpaal krijgt via de P1 aansluiting? En of er oplossingen mogelijk zijn, zoals bijvoorbeeld een splitter?
Weet iemand wat de functionaliteit is die mijn laadpaal krijgt via de P1 aansluiting? En of er oplossingen mogelijk zijn, zoals bijvoorbeeld een splitter?
Marstek Venus E V153 ; Marstek CT003 v117
Hangt af van je laadpaal.
Bij de Alfen is dat bv. voor de loadbalancing en het solar chargen.
Kan idd via een actieve splitter (zoals bv. deze van HW).
Bij de Alfen is dat bv. voor de loadbalancing en het solar chargen.
Kan idd via een actieve splitter (zoals bv. deze van HW).
[ Voor 23% gewijzigd door IvoB2 op 04-12-2024 16:36 ]
Let op:
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic