Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Bij mij is het vooral monitoring en is het dus niet zo’n probleem als het er even uitligt.ArthurMorgan schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 07:24:
[...]
Het zou fijn zijn als je ergens (liefst bij HW zelf natuurlijk) een website had waar je het kon checken. Vanmorgen alles geprobeerd om te kijken of het hier lag, ook op allestoringen.nl gekeken. Maar die heeft HW er niet tussen staan.
Ook jammer dat je niet bij de instellingen of zo kunt. Ik wilde een meter even op uit zetten, en dat kan nu dus ook niet. Dus iets meer lokaal aanstuurbaar zou sowieso handig zijn imho.
Maar misschien is het wel handig een soort foutmelding op het display te zetten, in plaats van dit:
:strip_exif()/f/image/NfuePcvCZRw2YarAAMW7pRhB.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ging als reflex de wifi checken 🤣
Inderdaad het werkt weer.
[ Voor 6% gewijzigd door winwiz op 03-10-2024 07:49 ]
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Inderdaad, hier ook. Gebeurt waarschijnlijk wel vaker maar dan heb ik het niet door…winwiz schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 07:48:
Het is "gewoon" een server error die de data naar de apps en display stuurt. Ik hoop wel dat de collectie wel goed blijft gaan anders krijgen we veel horizontale lijnen in de grafieken als het weer werkt.
Data is bij mij niet kwijt overigens.winwiz schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 07:48:
Het is "gewoon" een server error die de data naar de apps en display stuurt. Ik hoop wel dat de collectie wel goed blijft gaan anders krijgen we veel horizontale lijnen in de grafieken als het weer werkt.
Dus de P1 meter heeft gewoon alles succesvol doorgegeven.
Nee gelukkig nietTweak_ers schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 07:57:
[...]
Data is bij mij niet kwijt overigens.
Dus de P1 meter heeft gewoon alles succesvol doorgegeven.
Volgens mijn contract bij Next Energy betaal ik inclusief BTW de volgende tarieven:
Inkoopvergoeding: € 0,0219 per kWh
Energiebelasting: € 0,1316 per kWh
Volgens mij moet ik deze bedragen bij elkaar optellen en dan zonder BTW invullen als overige kosten, correct? Dan kom ik op een bedrag van 0,1269 afgerond (0,1535 - ((0,1535/121) *21)).
Home Wizard heeft zelf ook een overzichtje op hun website en daar staat voor Next Energy een bedrag van 0,1261 (https://helpdesk.homewiza...giekosten-in#h_a9ad3ac844)
Bereken ik het verkeerd of is dit gewoon een kwestie van dat Home Wizard wat achterloopt op de actuele prijzen van Next Energy?
Een normaal huishouden heeft slechts een watermeter. Dus is dit helemaal niet zo vreemd dat HW hier geen functie voor heeft. Maar kun je bij de tweede watermeter niet de naam wijzigen?--Erik-- schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 19:05:
[...]
[...]
Inderdaad, de hoofd watermeter heeft hier niets mee te maken. Is zelfs al voorzien van een HW watermeter.
Mijn vraag gaat om een 2e watermeter die compatible is met een (daar bovenop te plaatsen) HW watermeter (verwarrend dat ze alle 2 watermeter worden genoemd..).
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Welke 2e watermeter? Die zoek ik juist 1MacD007 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 08:32:
[...]
Een normaal huishouden heeft slechts een watermeter. Dus is dit helemaal niet zo vreemd dat HW hier geen functie voor heeft. Maar kun je bij de tweede watermeter niet de naam wijzigen?
V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A Keim - V&A schakelmateriaal
Heb de Sagecom XS210 ESMR5, die is compatible met de P1 meter. Komt morgen binnen. Ze maken wel leuk spul voor een betaalbare prijs.
Nu heb ik in 1 WCD een vierkante (1e model) omgeruild met een rond model. Het ronde model zat op de vaatwasser en het vierkante model op de wasmachine. De vaatwasser volstaat prima met het vierkante model. Voor de wasmachine beter het ronde model daar er meer op die WCD moet kunnen. Geen extreme verbruikers. Wat valt me op.... de socket heb ik ook allebei van naam veranderd. Anders registereerd de vaatwasser bv het verbruik van de wasmachine. Echter in de app is je hele jaar verbruik van de vaatwasser nu verbruik geworden van de wasmachine. Dus die kloppen niet meer. Is dat te fixen? Je oude data eigenlijk mee verplaatsen met de oude socket zodat je jaarverbuik bij het betreffende apparaat blijft kloppen?
[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 05-10-2024 13:03 ]
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
@DevkeDevke schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 13:01:
Leuke uitdaging. @HomeWizard_NL heeft 2 verschillende energysockets. De 1e was nogal een rechthoekig model de 2e een ronde. Het ronde model is vriendelijker voor een WCD. Dan kunnen er 2 onder elkaar wat bij het 1e model niet kon.
Nu heb ik in 1 WCD een vierkante (1e model) omgeruild met een rond model. Het ronde model zat op de vaatwasser en het vierkante model op de wasmachine. De vaatwasser volstaat prima met het vierkante model. Voor de wasmachine beter het ronde model daar er meer op die WCD moet kunnen. Geen extreme verbruikers. Wat valt me op.... de socket heb ik ook allebei van naam veranderd. Anders registereerd de vaatwasser bv het verbruik van de wasmachine. Echter in de app is je hele jaar verbruik van de vaatwasser nu verbruik geworden van de wasmachine. Dus die kloppen niet meer. Is dat te fixen? Je oude data eigenlijk mee verplaatsen met de oude socket zodat je jaarverbuik bij het betreffende apparaat blijft kloppen?
Bekend probleem.
Enkele van mijn sockets waren “zwervers”, en werden gebruikt in de jacht naar kWh besparingen (en geloof me je vindt verrassende besparingen, zoals een PC die 65W trekt als die niets doet, en in slaapstand maar 15W).
Maar destijds nagevraagd bij HW: je kunt de naam veranderen en de grafische gegevens verwijderen, maar niet de totalen/hostorie. Die zijn opgeslagen op de HW server, en daar kun je niet bij. Volgens mij kan het niet, tenzij HW er een extra functie voor bouwt.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Dat is wel minder. Want alle vaatwas gegevens zijn nu wasmachine gegevens geworden. Ook de totalen vlgs mij. Dan betekend een switch van sockets dus dat de heleboel niet meer klopt mbt dat apparaat. Balen. Verbeterpunt dit voor HW.EVfan schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 19:42:
[...]
@Devke
Bekend probleem.
Enkele van mijn sockets waren “zwervers”, en werden gebruikt in de jacht naar kWh besparingen (en geloof me je vindt verrassende besparingen, zoals een PC die 65W trekt als die niets doet, en in slaapstand maar 15W).
Maar destijds nagevraagd bij HW: je kunt de naam veranderen en de grafische gegevens verwijderen, maar niet de totalen/hostorie. Die zijn opgeslagen op de HW server, en daar kun je niet bij. Volgens mij kan het niet, tenzij HW er een extra functie voor bouwt.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Inderdaad, ik heb me er voor een paar sockets ook bij neer moeten leggen.Devke schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 19:59:
[...]
Dat is wel minder. Want alle vaatwas gegevens zijn nu wasmachine gegevens geworden. Ook de totalen vlgs mij. Dan betekend een switch van sockets dus dat de heleboel niet meer klopt mbt dat apparaat. Balen. Verbeterpunt dit voor HW.
Je moet maar zo denken, na enkele maanden zijn de gegevens weer redelijk zuiver, een jaar later “helemaal”.
Nou dan pas ik de komende maanden e.a aan zodat het volgend jaar goed staat. Die vierkanten sockets zijn het probleem. Blokkeren teveel WCD plekken. Daar waar het kan laat ik ze zitten. Daar waar niet kan maar vervangen. Gaan weer een paar sockets kopen worden dus. Je zou ze bijna een tikkie sturen..... 😜EVfan schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 20:02:
[...]
Inderdaad, ik heb me er voor een paar sockets ook bij neer moeten leggen.
Je moet maar zo denken, na enkele maanden zijn de gegevens weer redelijk zuiver, een jaar later “helemaal”.
Vanmorgen zijn hier de slimme elektra- en gasmeter vervangen.
De p1-meter is hierbij uit de oude gehaald en in de nieuwe gestopt, nu zie ik wel realtime mijn overvoltage, maar verder zie ik geen realtime stroomverbruik. Schakel ik over naar dagweergave dan zegt mijn overvoltage "No data" en zie ik wel stroomverbruik.
De overige meters (sockets en kWh) doen het wel.
Onder mijn meters staat mijn P1-meter op offline en hij knippert 8x groen, dan even niks en weer 8x groen. Voor de zekerheid de P1-meter direct in mijn slimme meter gestoken, zonder hub. Via de hub doet mijn P1-meter van Pure Energie het wel.
![]() | ![]() |
:strip_exif()/f/image/CKV8XgQLG2HeCnLpFbgz8USk.jpg?f=fotoalbum_large)
Als je er dan op drukt kom je in een scherm waar o.a. de meters vermeld staan waarvan data gebruikt wordt om die ene grafiek te genereren waar dan eigenlijk steeds de SolarEdge als offline staat weergegeven.
:strip_exif()/f/image/KDzceUfW2dK5BtSH5iomp0Yv.jpg?f=fotoalbum_large)
Nog iemand dit gezien
SolarEdge is hier ruim een jaar geleden via de API toegevoegd en eigenlijk tot voor kort geen problemen gehad.
iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB - iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB - AirPods Pro 3 - Watch 5 Space Gray LTE - TV 4K 128GB - TV 4 64GB - Wireless CarPlay
No data, kan even duren (zie je ook elke nacht als de nieuwe dag begint)St00mwals schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 10:40:
Heeft iemand hier ervaring met het wisselen van de slimme meter icm de P1 meter van HW?
Vanmorgen zijn hier de slimme elektra- en gasmeter vervangen.
De p1-meter is hierbij uit de oude gehaald en in de nieuwe gestopt, nu zie ik wel realtime mijn overvoltage, maar verder zie ik geen realtime stroomverbruik. Schakel ik over naar dagweergave dan zegt mijn overvoltage "No data" en zie ik wel stroomverbruik.
De overige meters (sockets en kWh) doen het wel.
Onder mijn meters staat mijn P1-meter op offline en hij knippert 8x groen, dan even niks en weer 8x groen. Voor de zekerheid de P1-meter direct in mijn slimme meter gestoken, zonder hub. Via de hub doet mijn P1-meter van Pure Energie het wel.
Knipperen betekend dat de P1 nog bezig is met opstarten, zou niet lang moeten duren.
Even duren, je zou toch wel iets moeten zien binnen een kwartier...
:strip_exif()/f/image/JFGWFi88HsmtwU9kFh9Jmbxg.webp?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door PeteSplit op 09-10-2024 11:34 ]
LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant
Mijn SolarEdge is ook offline in HomeWizard. In de app van SolarEdge is er wel data te zien.Yucko schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 11:10:
Sinds een paar dagen zie ik geregeld een geel icoontje wat impliceert dat iets niet in orde is.
[Afbeelding]
Als je er dan op drukt kom je in een scherm waar o.a. de meters vermeld staan waarvan data gebruikt wordt om die ene grafiek te genereren waar dan eigenlijk steeds de SolarEdge als offline staat weergegeven.
[Afbeelding]
Nog iemand dit gezien![]()
SolarEdge is hier ruim een jaar geleden via de API toegevoegd en eigenlijk tot voor kort geen problemen gehad.
2022 XC40 MY23 P6 Plus
Zowel met als zonder hub en met en zonder externe voeding kwam de P1-meter niet op, ook een reset (15sec de knop in drukken) had die geen zin in.PeteSplit schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 11:30:
[...]
No data, kan even duren (zie je ook elke nacht als de nieuwe dag begint)
Knipperen betekend dat de P1 nog bezig is met opstarten, zou niet lang moeten duren.
[Afbeelding]
Uiteindelijk de P1 uit de slimme meter gehaald en alleen voorzien van externe voeding en toen wel een reset uit kunnen voeren. Vervolgens weer in de slimme meter en binnen een minuut een groene ring en ook data in de app.
Ik vermoed dat de gegevens van vandaag compleet verrot zijn, maar dat mag over een heel jaar geen probleem voor mijn inzicht zijn.
Nu eindelijk wel realtime ipv per 10sec inzicht en zie nu ook de netspanning
Vanochtend had ik het ook maar nu werkt weer en de dag opbrengst klopt preciesMicrostar schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 13:27:
[...]
Mijn SolarEdge is ook offline in HomeWizard. In de app van SolarEdge is er wel data te zien.
@St00mwals @PeteSplitPeteSplit schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 11:30:
[...]
No data, kan even duren (zie je ook elke nacht als de nieuwe dag begint)
[Afbeelding]
Ik heb dit ongeveer zo eerder meegemaakt, maar niet met de P1 maar een Beeclear energie monitor, na de vervanging van de slimme meter. Toen was de oorzaak dat de nieuwe slimme meter administratief nog door de netbeheerder moest worden verwerkt. Duurde bij mij, met wat erachteraan bellen een week of twee.
[ Voor 7% gewijzigd door EVfan op 09-10-2024 21:56 ]
[ Voor 29% gewijzigd door winwiz op 11-10-2024 10:27 ]
Het enige wat je verliest is de periodieke grafiek tussen uitval en hertstart. Dat wordt dan een vlakke lijn.
Ik zie dat toch ook als een vorm van dataverlies. Als je net iets aan het testen was toch jammer.IvoB2 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 10:36:
Het enige wat je verliest is de periodieke grafiek tussen uitval en hertstart. Dat wordt dan een vlakke lijn.
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie
En zonder afgevlakte lijnen dus met dataverzameling was geen storing, alleen de site/app uitvoer zelf dus.winwiz schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 10:51:
En hij doet het weer
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie
Voor het totaal maakt het natuurlijk geen verschil, dat blijft op basis van het cumulatief verbruik.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Krijg er geen leven meer in. Stekker (usb lader) eruit gehaald, op de witte ronde knop gedrukt... Helemaal niks.
Andere voeding gebruikt.
Nog andere suggesties?
Anders maar eens contact opnemen met Homewizard.
[PSN: DeTjuK] Follow your instinct, no one beats you with character and balls.
P1-meter uit de slimme meter halen en (eventueel) van de externe stroom halen en vervolgens alleen voorzien van externe stroom.DeTjuk schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 14:48:
Het lijkt er op dat mijn P1 meter er zomaar mee op is gehouden (< 1 jaar).
Krijg er geen leven meer in. Stekker (usb lader) eruit gehaald, op de witte ronde knop gedrukt... Helemaal niks.
Andere voeding gebruikt.
Nog andere suggesties?
Anders maar eens contact opnemen met Homewizard.
Kijk wat er dan er dan gebeurd en eventueel dan een reset uitvoeren (10-15 sec de knop ingedrukt houden).
Daarna weer in de slimme meter stoppen en als het weer werkt kun je eventueel de externe stroom weer afkoppelen.
[ Voor 9% gewijzigd door St00mwals op 14-10-2024 15:04 ]
Nee, dat kan volgens mij niet, de meeste inverters kun je volgens mij alleen via een API aan de Homewizard app koppelen,mpx200_05 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 15:29:
Ik heb een SMA systeem die via bluetooth gegevens naar een pc en vervolgens naar pvOutput stuurt. Kan ik deze weer importeren in de Home wizard app.
Dit zou zout handig zijn om te bekijken hoeveel stroom we op welk moment van de dag gebruiken.
Dus is met het veranderen van de energie markt en salderen en de hint naar netbeheerders kosten gebaseerd op gebruik in tijdvakken erg handig zijn.
Het is met de nu aangeleverde data vrijwel onmogelijk om te zien wat ik bijvoorbeeld gemiddeld over een jaar tussen 5pm en 8pm gebruik. Of hoeveel nacht stroom gebruikt wordt om te bepalen of enkele of dubbele tarief een betere optie is voor je huishouden. Het is nu een vrij incorrect grafiekje die afvlakt en waar geen waardes uit op te maken zijn.
Dit natuurlijk nadat er eindelijk een correctie/edit optie komt voor incorrecte waardes... Want met incorrecte waardes die ik nu heb kan ik er natuurlijk nog steeds niets van maken.
Een update over wat jullie op de achtergrond aan het ontwikkelen/fixen zijn voor functies met de data zou ook welkom zijn want ik heb een beetje het gevoel dat er niets meer gedaan word. De problemen met paneel koppeling wordt ook al 3 maanden niet opgelost. Er zijn al tal van goede ideeën voorbij gekomen sommige dood simpel uit te voeren maar heb het gevoel dat er helemaal niets gebeurd wat erg jammer zou zijn.
Standaard geeft de P1 dongle alleen afname uit en injectie in het net weer.computerjunky schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 03:09:
@HomeWizard_NL Is het technisch mogelijk voor homewizzard om voor de dag grafieken een pagina met ipv de grafiek zoals hij nu verschijnt staaf grafieken per uur van de dag te maken. Met daarbij de optie voor week maand en jaar.
Dit zou zout handig zijn om te bekijken hoeveel stroom we op welk moment van de dag gebruiken.
Heb je eveneens PV dan zal je ook je omvormer aan het HW systeem moeten koppelkopof een HW kWh meter op dat circuit zetten om je verbruik eruit te kunnen filteren.
Maar de eerste waarden haal je toch gewoon uit de app van je netbeheerder of kan dit in NL niet?
Dus zo iets:
:strip_exif()/f/image/t6jBOwZEuPFshyoskV7w8r0T.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xk4raIBY8KIdJ9MmJ53Y3KJB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/W7YUoPGB34hr7qLsjyitonBO.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit zijn wel enkele voorbeelden want via de netbeheerder kan dit hier gewoon (zonder bijbetaling) per kwartier, per uur, dag, week, maand en jaren.
Maar eigenlijk wil je dit?
:strip_exif()/f/image/D35rs4l5Kn22pvftsd8ecX40.jpg?f=fotoalbum_large)
Daar heb je dan wel een vermogensmeter voor nodig of - indien PV - een afzonderlijke meting voor PV die gaat verrekenen met netafname en -injectie.
Heb je geen PV is het uiteraard eenvoudiger en zie je het ook via de app van de netbeheerder want je hebt dan geen direct verbruik dat niet gemeten wordt door de netbeheerder.
Mijn energieleverancier laat dit zien per uur maar wel 24 uur later. Voor realtime zal ik dan iets moeten maken in HA. Gaat hier om Vattenfall.IvoB2 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 09:33:
[...]
9
Standaard geeft de P1 dongle alleen afname uit en injectie in het net weer.
Heb je eveneens PV dan zal je ook je omvormer aan het HW systeem moeten koppelkopof een HW kWh meter op dat circuit zetten om je verbruik eruit te kunnen filteren.
Maar de eerste waarden haal je toch gewoon uit de app van je netbeheerder of kan dit in NL niet?
Dus zo iets:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit zijn wel enkele voorbeelden want via de netbeheerder kan dit hier gewoon (zonder bijbetaling) per kwartier, per uur, dag, week, maand en jaren.
[Afbeelding]
Daar heb je dan wel een vermogensmeter voor nodig of - indien PV - een afzonderlijke meting voor PV die gaat verrekenen met netafname en -injectie.
Heb je geen PV is het uiteraard eenvoudiger en zie je het ook via de app van de netbeheerder want je hebt dan geen direct verbruik dat niet gemeten wordt door de netbeheerder.
Maar om een overzicht te krijgen is dat toch goed genoeg?
(En ik dacht dat dit het uitgangspunt was van @computerjunky ?)
Via een vermogensmeter wordt dat hier ook in real time gemeten (ik heb PV met een SMA omvormer, lukt me dus sowieso niet via HW) en zelfs voorspellend voor de volgende zeven dagen (maar stel je daar niet teveel van voor want algoritmes kunnen nog altijd het menselijk gedrag niet voorspellen
Wanneer je zo in detail opwek, injectie en (deel)verbruik in real time wil opvolgen kan je beter wat meer uitgeven dan de 30 € die HW slechts vraagt.
Wil je een overzicht vanaf een kwartier uit het recente verleden zal voor de meeste consumenten de metingen van HW icm die van de netbeheerder ook wel volstaan toch?
[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 22-10-2024 10:12 ]
Selecteren van data is alleen handig voor 1 dag. Ik zou graag ook over een heel jaar zien wat ik op ieder tijdstip verbruik. Maar het 1 sluit het andere niet uit.Gramser schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 07:03:
Ik heb zeker niet het gevoel dat er niets wordt gedaan, maar ik pleit al wel sinds het ontstaan van die P1-meter voor een “oppervlakteberekeningsfunctie”. Als je het gebied onder de lijn van de grafiek kon selecteren, zou dat deel het totale verbruik/opwek binnen dat tijdsbestek inzichtelijk maken. Dat zou mijn voorkeur hebben boven staafgrafieken maar in feite is onze wens hetzelfde.
Ja zoiets. Maar dan ook per maand en jaar zodat we ons verbruik kunnen analyseren en bekijken wat voor ons het beste contract is enz.IvoB2 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 09:33:
[...]
Standaard geeft de P1 dongle alleen afname uit en injectie in het net weer.
Dus zo iets:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
je kunt natuurlijk de gegevens gewoon exporteren en daar kun je dan alles doen wat je met die data wilt.computerjunky schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 03:09:
@HomeWizard_NL Is het technisch mogelijk voor homewizzard om voor de dag grafieken een pagina met ipv de grafiek zoals hij nu verschijnt staaf grafieken per uur van de dag te maken. Met daarbij de optie voor week maand en jaar.
Dus is met het veranderen van de energie markt en salderen en de hint naar netbeheerders kosten gebaseerd op gebruik in tijdvakken erg handig zijn.
Het is met de nu aangeleverde data vrijwel onmogelijk om te zien wat ik bijvoorbeeld gemiddeld over een jaar tussen 5pm en 8pm gebruik. Of hoeveel nacht stroom gebruikt wordt om te bepalen of enkele of dubbele tarief een betere optie is voor je huishouden. Het is nu een vrij incorrect grafiekje die afvlakt en waar geen waardes uit op te maken zijn.
Dit natuurlijk nadat er eindelijk een correctie/edit optie komt voor incorrecte waardes... Want met incorrecte waardes die ik nu heb kan ik er natuurlijk nog steeds niets van maken.
Een update over wat jullie op de achtergrond aan het ontwikkelen/fixen zijn voor functies met de data zou ook welkom zijn want ik heb een beetje het gevoel dat er niets meer gedaan word. De problemen met paneel koppeling wordt ook al 3 maanden niet opgelost. Er zijn al tal van goede ideeën voorbij gekomen sommige dood simpel uit te voeren maar heb het gevoel dat er helemaal niets gebeurd wat erg jammer zou zijn.
elke vorm van bv grafieken zijn dan ook gewoon mogelijk.
aan de andere kant zouden juist een staafdiagram je minder informatie geven omdat veelal het verbruik daarvoor veel te veel fluctueerd wat je juist met de huidige weergave prima kunt zien.
je moet je dan ook afvragen welke zin het maakt om je verbruik per uur te weten, een hoog verbruik is juist met de huidige weergave ook prima te zien en kun je dus daarop je conclusies trekken.
Voor de week en maand worden al staafdiagrammen gebruikt.
Ik geloof dat je niet helemaal begrepen heb wat ik per maand en jaar zou willen zien. Ik zou graag over de hele periode zien hoeveel ik bijvoorbeeld buiten de zon uren gebruik en dus ook hoeveel excessen ik op wek op andere uren.MacD007 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 12:56:
[...]
je kunt natuurlijk de gegevens gewoon exporteren en daar kun je dan alles doen wat je met die data wilt.
elke vorm van bv grafieken zijn dan ook gewoon mogelijk.
aan de andere kant zouden juist een staafdiagram je minder informatie geven omdat veelal het verbruik daarvoor veel te veel fluctueerd wat je juist met de huidige weergave prima kunt zien.
je moet je dan ook afvragen welke zin het maakt om je verbruik per uur te weten, een hoog verbruik is juist met de huidige weergave ook prima te zien en kun je dus daarop je conclusies trekken.
Voor de week en maand worden al staafdiagrammen gebruikt.
Stel ik gebruik in januari 200 kWh. Dan krijg je over de hele maand dus een grafiek met 24 uren en de totalen van de 30 dagen in dat uur.
Zo kan je in 1 oogopslag zien hoeveel je gebruikt hebt hoeveel dag en nacht verbruik is en hoeveel je eventueel in een accu zou kunnen stoppen en er weer uit kan halen. Om te berekenen of dubbel tarief beter is voor je heb je dan nog maar 24 data punten die je in 2en moet delen. Nu is get voor de meeste mensen onmogelijk om te zien of ze beter af zijn met enkel of dubbel tarief.
En als het belabberde idee om netbeheerder kosten per kWh en afhankelijk van tijd van de dag in rekening te brengen door gaat is mijn idee ook geheel handig om ze te kunnen controleren.
Als ik dat nu zonder automatisering zou willen bereiken is dat echt een helse klus als ik die data al zou hebben.
Het fluctueren van data is echt een non issue. Het gaat immers om data per uur niet per minuut. Bij data per minuut of per 5 minuten is het inderdaad zeer incorrect maar dat is het doel niet.
[ Voor 4% gewijzigd door computerjunky op 22-10-2024 13:11 ]
jup, ja, ik dacht iets anders, maar ik verwacht eigenlijk niet dat HW dit gaat toevoegen, maar je zou dus dit zelf prima via de export functie kunnen doen.computerjunky schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 13:09:
[...]
Ik geloof dat je niet helemaal begrepen heb wat ik per maand en jaar zou willen zien. Ik zou graag over de hele periode zien hoeveel ik bijvoorbeeld buiten de zon uren gebruik en dus ook hoeveel excessen ik op wek op andere uren.
Stel ik gebruik in januari 200 kWh. Dan krijg je over de hele maand dus een grafiek met 24 uren en de totalen van de 30 dagen in dat uur.
Zo kan je in 1 oogopslag zien hoeveel je gebruikt hebt hoeveel dag en nacht verbruik is en hoeveel je eventueel in een accu zou kunnen stoppen en er weer uit kan halen. Om te berekenen of dubbel tarief beter is voor je heb je dan nog maar 24 data punten die je in 2en moet delen. Nu is get voor de meeste mensen onmogelijk om te zien of ze beter af zijn met enkel of dubbel tarief.
En als het belabberde idee om netbeheerder kosten per kWh en afhankelijk van tijd van de dag in rekening te brengen door gaat is mijn idee ook geheel handig om ze te kunnen controleren.
dat idee van de netbeheerders is alleen maar een proefbaloonjete wat ze oplaten om te kijken hoe de zamenlevering en mn de politiek hierop reageerd.
er worden de laatse tijd wel meer van dat proefballonetjes opgelaten. Ze hebben de afgelopen jaren gewoon geslapen en zitten nu met de problemen. als ze dit stuk voor stuk haden gedaan waren ze onder de streep veel goedkoper uitgeweest.
Als ik dat nu zonder automatisering zou willen bereiken is dat echt een helse klus als ik die data al zou hebben.
Het fluctueren van data is echt een non issue. Het gaat immers om data per uur niet per minuut. Bij data per minuut of per 5 minuten is het inderdaad zeer incorrect maar dat is het doel niet.
En dat kan niet via de app/website van je netbeheerder/energieleverancier?computerjunky schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 12:51:
[...]
Ja zoiets. Maar dan ook per maand en jaar zodat we ons verbruik kunnen analyseren en bekijken wat voor ons het beste contract is enz.
Hier in Vlaanderen is dat gewoon een standaardaplicatie van de netbeheerder en dus vrij toegankelijk voor iedereen met een digitale meter => per kwartier, uur, dag, week, maand, jaren.
Het enige wat de P1 dongle doet is je DM op afstand uitlezen (maar dat doet de netbeheerder normaal gezien ook voor je, zoniet zou je geen jaarnota opgestuurd krijgen).
De netbeheerder leest het hier ook veel nauwkeurig uit dan dat HW dat logt.
Nl. via de netbeheerder nauwkeurig tot op één watt en via HW ergens tussen de 50 en 100W. Door die onnauwkeurigheid weergave (ze loggen het waarschijnlijk wel maar ze vertikken het in hun app tot digits tot drie decimalen te tonen) heb je toch al weinig aan inzichten per uur.
De maandoverzichten zijn via HW sowieso onoverzichtelijk want ze worden weergegeven in weken (met vijf tot zes weken per maand) en niet van de eerste tot de laatste dag van de maand.
Ik gebruik HW dus alleen nog voor de meting per toestel (sockets) en laat de P1 dongle voor wat ie is.
Indien je een beter en gedetailleerder overzicht wenst tot op 1 watt nauwkeurig zijn er betere applicaties.
[ Voor 53% gewijzigd door IvoB2 op 22-10-2024 14:51 ]
Benieuwd welke applicaties die je dan bedoeld? Ik denk dat je met HA ook wel wat bouwen kunt.IvoB2 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 14:42:
[...]
En dat kan niet via de app/website van je netbeheerder/energieleverancier?
Hier in Vlaanderen is dat gewoon een standaardaplicatie van de netbeheerder en dus vrij toegankelijk voor iedereen met een digitale meter => per kwartier, uur, dag, week, maand, jaren.
Het enige wat de P1 dongle doet is je DM op afstand uitlezen (maar dat doet de netbeheerder normaal gezien ook voor je, zoniet zou je geen jaarnota opgestuurd krijgen).
Nl. via de netbeheerder nauwkeurig tot op één watt en via HW ergens tussen de 50 en 100W. Door die onnauwkeurigheid weergave (ze loggen het waarschijnlijk wel maar ze vertikken het in hun app tot digits tot drie decimalen te tonen) heb je toch al weinig aan inzichten per uur.
De maandoverzichten zijn via HW sowieso onoverzichtelijk want ze worden weergegeven in weken (met vijf tot zes weken per maand) en niet van de eerste tot de laatste dag van de maand.
Ik gebruik HW dus alleen nog voor de meting per toestel (sockets) en laat de P1 dongle voor wat ie is.
Indien je een beter en gedetailleerder overzicht wenst tot op 1 watt nauwkeurig zijn er betere applicaties.
Wanneer de netbeheerder je deze info niet verstrekt moet je uiteraard zelf aan de slag en dat is HA een optie.Devke schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 15:31:
[...]
Benieuwd welke applicaties die je dan bedoeld? Ik denk dat je met HA ook wel wat bouwen kunt.
Maar alles wat er gevraagd wordt levert de netbeheerder hier aan.
Alleen met 12 tot 24 uur vertraging dus niet in real time.
Maar dat lijkt me ook niet nodig indien je een inzicht wil op dag, week, maand en jaarbasis.
Om inzicht/overzicht te verkrijgen inzake je verbruikersprofiel heb je niet echt real time gegevens nodig.
Wel data die tot op de watt nauwkeurig is.
Op basis van de kwartierwaarden uit de DM levert mijn netbeheerder dat gewoon aan (en voor iedereen in Vlaanderen).
Wil je meer kunnen sommige energieleveranciers (die je uiteraard toegang geeft tot je kwartierwaarden)
dat via een extra app. Voor mijn energieleverancier is dat dan bv. "Energie ID".
Allemaal zonder abo kost.
Je kan het zo gek niet bedenken of je kan het wel uit je DM halen.
[ Voor 131% gewijzigd door IvoB2 op 22-10-2024 17:55 ]
Ik vermoed dat jullie in België iets verder zijn haha. Ik weet dat mijn energieleverancier alleen uur dag week en maand grafieken levert. Of de netbeheerder me meer toegang en grafiekjes geeft..... zal eens gaan kijken.IvoB2 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:14:
[...]
Wanneer de netbeheerder je deze info niet verstrekt moet je uiteraard zelf aan de slag en dat is HA een optie.
Maar alles wat er gevraagd wordt levert de netbeheerder hier aan.
Alleen met 12 tot 24 uur vertraging dus niet in real time.
Maar dat lijkt me ook niet nodig indien je een inzicht wil op dag, week, maand en jaarbasis.
Om inzicht/overzicht te verkrijgen inzake je verbruikersprofiel heb je niet echt real time gegevens nodig.
Wel data die tot op de watt nauwkeurig is.
Op basis van de kwartierwaarden uit de DM levert mijn netbeheerder dat gewoon aan (en voor iedereen in Vlaanderen).
Wil je meer kunnen sommige energieleveranciers (die je uiteraard toegang geeft tot je kwartierwaarden)
dat via een extra app. Voor mijn energieleverancier is dat dan bv. "Energie ID".
Allemaal zonder abo kost.
Je kan zelfs je max piekvermogen per maand uitlezen:
[Afbeelding]
Statistieken volgens eigen parameters samenstellen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
enz.
Je kan het zo gek niet bedenken of je kan het wel uit je DM halen.
Het gaat uitsluitend over Vlaanderen.Devke schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 17:33:
[...]
Ik vermoed dat jullie in België iets verder zijn haha. Ik weet dat mijn energieleverancier alleen uur dag week en maand grafieken levert. Of de netbeheerder me meer toegang en grafiekjes geeft..... zal eens gaan kijken.
Het netwerkbeheer is hier een gewestelijke bevoegdheid en voor ieder gewest anders geregeld.
Wil je toegang per kwartiergegevens moet je daar overigens zelf toestemming voor geven en de poort laten open zetten tot de kwartiergegevens. Maar dat is louter een administratieve aangelegenheid.
De doorsnee Vlaming klaagt overigens ook steen en been over zijn netwerkbeheerder.

Tja wat ze wel of niet gaan doen is altijd de vraag. Maar waar ik het interessant voor vond is 2 hoofd redenen. 1. Hoeveel verbruik ik per dag buiten de tijd dat de panelen wat opleveren. 2. Ik kies nu standaard voor enkel tarief om zekerheid te hebben maar is dubbel niet een stuk voordeliger straks na salderen.MacD007 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 14:08:
[...]
jup, ja, ik dacht iets anders, maar ik verwacht eigenlijk niet dat HW dit gaat toevoegen, maar je zou dus dit zelf prima via de export functie kunnen doen.
dat idee van de netbeheerders is alleen maar een proefbaloonjete wat ze oplaten om te kijken hoe de zamenlevering en mn de politiek hierop reageerd.
er worden de laatse tijd wel meer van dat proefballonetjes opgelaten. Ze hebben de afgelopen jaren gewoon geslapen en zitten nu met de problemen. als ze dit stuk voor stuk haden gedaan waren ze onder de streep veel goedkoper uitgeweest.
[...]
Nee volgens mij heeft Liander die optie niet. En de optie van Greenchoice is vrijwel nutteloos en alleen voor 1 dag wat dus niet het doel is.IvoB2 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 14:42:
[...]
En dat kan niet via de app/website van je netbeheerder/energieleverancier?
Verschil tussen een enkel tarief en dubbel tarief is sterk afhankelijk van je energieboer en soort contract.computerjunky schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 21:47:
[...]
Tja wat ze wel of niet gaan doen is altijd de vraag. Maar waar ik het interessant voor vond is 2 hoofd redenen. 1. Hoeveel verbruik ik per dag buiten de tijd dat de panelen wat opleveren. 2. Ik kies nu standaard voor enkel tarief om zekerheid te hebben maar is dubbel niet een stuk voordeliger straks na salderen.
Dus dat is elke keer weer een andere afweging.
Wat er in 2027 gaat gebeuren, is zwz een zeer groot vraagteken, of bv de saldering ervan stopt weer op dit moment nog niemand, mogelijk dat dit voor eind van dit jaar meer duidelijkheid geeft.
Mijn eigen verwachting in deze is echter dat we in 2027 en ook daarna nog steeds kunnen salderen.
Ook in hoeverre dat salderen invloed heeft op de kWh prijs is ook maar de vraag, als je kijkt naar de TLK zou je eerder zeggen dat deze invloed eerder klein cq niet aanwezig is.
Gisteren heeft de tweede kamer commissie vergaderd, over twee weken (4 nov) is er weer een vergadering en de stemming zou half november zijn.MacD007 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 23:05:
[...]
Verschil tussen een enkel tarief en dubbel tarief is sterk afhankelijk van je energieboer en soort contract.
Dus dat is elke keer weer een andere afweging.
Wat er in 2027 gaat gebeuren, is zwz een zeer groot vraagteken, of bv de saldering ervan stopt weer op dit moment nog niemand, mogelijk dat dit voor eind van dit jaar meer duidelijkheid geeft.
Mijn eigen verwachting in deze is echter dat we in 2027 en ook daarna nog steeds kunnen salderen.
Ook in hoeverre dat salderen invloed heeft op de kWh prijs is ook maar de vraag, als je kijkt naar de TLK zou je eerder zeggen dat deze invloed eerder klein cq niet aanwezig is.
Ik verwacht niet dat ze dit halen en het zou zo met een maand kunnen uitlopen.
Alle partijen denken dat het aangenomen wordt, maar willen meer zekerheden inbouwen voor consumenten.
[ Voor 4% gewijzigd door PeteSplit op 22-10-2024 23:49 ]
Dank, ik verwacht dat dit ook wel door de TK gaat komen, daar heeft tenslotte deze regering ook een meerderheid. Echter in de EK is het speelveld een heel andere, ik verwacht overigens dat in november de huidige energiewet dan er al door is. zal eens kijken hoe het programma daarvan er nu uitziet.PeteSplit schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 23:36:
[...]
Gisteren heeft de tweede kamer commissie vergaderd, over twee weken (4 nov) is er weer een vergadering en de stemming zou half november zijn.
Ik verwacht niet dat ze dit halen en het zou zo met een maand kunnen uitlopen.
Alle partijen denken dat het aangenomen wordt, maar willen meer zekerheden inbouwen voor consumenten.
Ik zal het eens nalezen wat ze besproken hebben.
kun je even aangeven wat je exact bedoeld,bv door een link van de TK, want op 22-10-24 kon ik niets vinden mbt saldering.
dit is het laatste ( op 17-10-2024) wat ik tegenkwam.
https://www.tweedekamer.n...2024Z13714&did=2024D33609
[ Voor 13% gewijzigd door MacD007 op 23-10-2024 10:39 ]
Er is nog geen verslag gemaakt, ik had ook al gezocht.MacD007 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 10:29:
[...]
Dank, ik verwacht dat dit ook wel door de TK gaat komen, daar heeft tenslotte deze regering ook een meerderheid. Echter in de EK is het speelveld een heel andere, ik verwacht overigens dat in november de huidige energiewet dan er al door is. zal eens kijken hoe het programma daarvan er nu uitziet.
Ik zal het eens nalezen wat ze besproken hebben.
kun je even aangeven wat je exact bedoeld,bv door een link van de TK, want op 22-10-24 kon ik niets vinden mbt saldering.
dit is het laatste ( op 17-10-2024) wat ik tegenkwam.
https://www.tweedekamer.n...2024Z13714&did=2024D33609
De behandeling van de saldering zit nu in de behandeling van het belastingplan:
Even naar beneden scrollen naar blok 2:
https://www.tweedekamer.n...gen/details?id=2024A01685
Solar magazine heeft enkele amendementen genoemd, die ook in de vergadering besproken zijn:
https://solarmagazine.nl/...ingsregeling-zonnepanelen
https://solarmagazine.nl/...goeding-in-wet-vastleggen
[ Voor 15% gewijzigd door PeteSplit op 23-10-2024 15:47 ]
Ik kan de koppeling wel opnieuw tot stand brengen, weet alleen niet of ik dan de historische data kwijt ben.
@computerjunkycomputerjunky schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 12:51:
[...]
Ja zoiets. Maar dan ook per maand en jaar zodat we ons verbruik kunnen analyseren en bekijken wat voor ons het beste contract is enz.
Dit format, hier voor maand gekozen, komt standaard uit mijn energie monitor (Beeclear).
Kan ik per maand, dag en jaar selecteren. En door op de staafjes te klikken kan ik de waarden aflezen. Verder kunnen de data ook geëxporteerd worden als excel of csv.
:strip_exif()/f/image/ATi9xocIVtQKAb5ZvJH8WXpP.jpg?f=fotoalbum_large)
Je bedoelt dit soort format?
Dit voor een willekeurige dag in juli per uur.
:strip_exif()/f/image/041OQiwexRDlcqrLL2Ia2Mbq.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 25% gewijzigd door EVfan op 23-10-2024 17:16 ]
Kan je ook waardes per uur voor hele maanden zien of id dat echt aleen per dag?EVfan schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 17:10:
[...]
@computerjunky
Dit format, hier voor maand gekozen, komt standaard uit mijn energie monitor (Beeclear).
Kan ik per maand, dag en jaar selecteren. En door op de staafjes te klikken kan ik de waarden aflezen. Verder kunnen de data ook geëxporteerd worden als excel of csv.
[Afbeelding]
Je bedoelt dit soort format?
Dit voor een willekeurige dag in juli per uur.
[Afbeelding]
@computerjunkycomputerjunky schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 21:06:
[...]
Kan je ook waardes per uur voor hele maanden zien of id dat echt aleen per dag?
Alleen als je data download als excel, en dan selecteert. Niet als geprogrammeerde selectie in de webbrowser (Beeclear werkt niet als app, maar browser).
Ik heb wel regelmatig de data gedownload, en backup’s maak ik maandelijks (data staan op een SD card en die zijn niet super betrouwbaar/lang levend), maar deze bewerking nooit gedaan, maar moet simpel zijn.
Als je een beetje handig bent met excel kan je dat er prima uit de export csv halencomputerjunky schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 21:06:
[...]
Kan je ook waardes per uur voor hele maanden zien of id dat echt aleen per dag?
:strip_exif()/f/image/SOO61IzHPEMnEkquGdFbMtiL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vvsgE8FP3Mss2QvEtWCbhat2.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier geen gekkigheden, alles inzichtelijk.wimpod schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 15:52:
Heeft iemand ook dat de koppeling met een Goodwe omvormer vreemd is gaan doen? In mijn jaaroverzicht is de meting sinds april gestopt (ik kijk niet zo vaak), maar als ik op dagoverzicht kijk zie ik wel een grafiek van Goodwe, dus er is dataoverdracht. Maar een totale opbrengst van 2024 kan ik nu niet zien. Daarvoor werkte het prima.
Ik kan de koppeling wel opnieuw tot stand brengen, weet alleen niet of ik dan de historische data kwijt ben.
De in-app CSV export doet bij mij over het algemeen niks.
Met een API kan ik het zelf in elkaar knutselen.
De cloud apis zijn niet 'publiekelijk' toegankelijk. Alleen de interne api.sanzut schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 07:48:
Zijn er eigenlijk API’s om de historie van de grafieken vanuit de cloud te downloaden? Lijkt me wel, die zal de app ook nodig hebben natuurlijk, maar krijg geen documentatie gevonden.
De in-app CSV export doet bij mij over het algemeen niks.
Met een API kan ik het zelf in elkaar knutselen.
Ja, ze zijn er, de app doet het immers ook. Maar mag je zelf reverse engineren
Wanneer ik in de webportal van Homewizard kijk, pendelt het grafiek voor de P1 waarde met ongeveer 300Watt heen en weer. De zonnepanelen leveren (aldus de DINrail HomeWizard meter) contstante waarde (helder weer op dit moment).
Als ik de data van de P1 meter (api/v1/telegram) bekijk,
1-0:1.7.0(00.158*kW)
1-0:2.7.0(00.000*kW)
Gaan deze twee dus constant stuivertje wisselen, waarbij 1.7.0 weer op 0 staat en 2.7.0 op 0.300*kW kan staan)
Paar tellen later weer compleet anders.
Voor de volledigheid, er is niets in huis wat wij weten dat zo snel 300Watt kan gaan verbruiken en weer stoppen. Geen boiler, geen electrische vloerverwarming etc.
:strip_exif()/f/image/YIj3oN2wbGLUKu8asQVQ8tTT.png?f=user_large)
Edit:
Ik refresh de api data nog een keer en zie dit....
1-0:1.7.0(00.025*kW)
1-0:2.7.0(00.046*kW)
Terugleveren en afnemen tegelijkertijd? Is onze slimme meter dan gek?
[ Voor 9% gewijzigd door [Mad Max] op 26-10-2024 16:28 . Reden: Gekke data uit de slimme meter. ]
Misschien gekke vraag maar heb je toen ook de live (nu-grafiek bekeken? Het ziet er zeer cyclisch uit. Alsof er iets reageert op de opwek. Hoe loopt de grafiek van de voltage??[Mad Max] schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 16:26:
Heeft iemand dit ook en/of een verklaring ervoor?
Wanneer ik in de webportal van Homewizard kijk, pendelt het grafiek voor de P1 waarde met ongeveer 300Watt heen en weer. De zonnepanelen leveren (aldus de DINrail HomeWizard meter) contstante waarde (helder weer op dit moment).
Als ik de data van de P1 meter (api/v1/telegram) bekijk,
1-0:1.7.0(00.158*kW)
1-0:2.7.0(00.000*kW)
Gaan deze twee dus constant stuivertje wisselen, waarbij 1.7.0 weer op 0 staat en 2.7.0 op 0.300*kW kan staan)
Paar tellen later weer compleet anders.
Voor de volledigheid, er is niets in huis wat wij weten dat zo snel 300Watt kan gaan verbruiken en weer stoppen. Geen boiler, geen electrische vloerverwarming etc.
[Afbeelding]
Edit:
Ik refresh de api data nog een keer en zie dit....
1-0:1.7.0(00.025*kW)
1-0:2.7.0(00.046*kW)
Terugleveren en afnemen tegelijkertijd? Is onze slimme meter dan gek?
De bijgevoegde foto is van het nu grafiek. Voltage-grafiek is tot nu toe altijd stabiel geweest. Net gekeken, het pendel gedrag op de slimme meter (P1 data) is weer terug. Zonnepanelen beginnen nu een beetje te werken met 380W
Wij waren niet aan het koken (inductie, ja maar uit. Oven ja maar uit).
Keukenboiler hebben we niet. Koelkast heeft al vraagtekens bij mij maar die heb ik uitgezet. Gedrag blijft.
En nog even een vers grafiek erbij inclusief zonnepanelen dit keer.
/f/image/Vwg5QlyicMjdUqI2ClYLSnJm.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 30% gewijzigd door [Mad Max] op 27-10-2024 09:23 ]
Zie je de rimpeling ook als je meer netafname hebt dan opbrengst van de zonnepanelen?
Anders misschien toch maar eens melden bij de netbeheerder. De totale teruglevering lijkt wel in lijn met wat je zou verwachten?
Zojuist even wat anders getest.Batilan schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 09:37:
@[Mad Max] Ik meen dat je de rimpeling niet ziet als je geen opbrengst van de zonnepanelen hebt? Toch wel vreemd als je op de homewizard kWh meter een meervcontinue vermogen ziet?
Zie je de rimpeling ook als je meer netafname hebt dan opbrengst van de zonnepanelen?
Anders misschien toch maar eens melden bij de netbeheerder. De totale teruglevering lijkt wel in lijn met wat je zou verwachten?
Als eerste, de opbrengst van de zonnepanelen is in lijn met de verwachting. Weet je natuurlijk nooit zeker, maar efin.
We hebben de "netwerkapparatuur" even op een accu aangesloten zodat ik wel online ben voor internet en daarmee de P1 dongle en de dinrail meter voor de solar.
Vervolgens groep voor groep alles uitgezet. Pendelgedrag blijft.
Uiteindelijk dus alle groepen uit in huis en ook op het display van de slimme meter zien we dan een hoge variatie in teruggeleverde stroom. Dit terwijl de zonnepanelen (uitgelezen via de HW) een mooie flatline blijven houden.
Zonnepanelen uit en de P1 is gelijk 0. Display slimme meter, gelijk 0.
Nadat we alle groepen (behalve zonnepanelen) weer hadden ingeschakeld, blijft de lijn van netafname redelijk strak. Ongeveer 20W variatie, maar gezien de hoeveelheid apparaten kijk ik daar niet van op.
Inmiddels zijn de zonnepanelen ook weer opgestart en zie daar. Het pendelgedrag is weer terug.
Eerst maar eens een mail opstellen richting de installateur. Kijken of zij een logische verklaring hebben.
Liander (netbeheer bij ons) zie ik niet zoveel heil in vooralsnog. Die hebben toch geen tijd.
En een controle van de slimme meter vind ik voor nu ook wel prijzig.
Andere suggesties zijn uiteraard welkom.
Heb je je omvormer toegevoegd binnen homewizard via de app? Als je de Zonneopwek al meet mbv Homewizard en je voegt je omvormer dan ook toe dan meen ik me te herinneren gelezen te hebben dat dit niet lekker werkt. Misschien is het dat niet maar wie niet waagt.....[Mad Max] schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 10:17:
[...]
Zojuist even wat anders getest.
Als eerste, de opbrengst van de zonnepanelen is in lijn met de verwachting. Weet je natuurlijk nooit zeker, maar efin.
We hebben de "netwerkapparatuur" even op een accu aangesloten zodat ik wel online ben voor internet en daarmee de P1 dongle en de dinrail meter voor de solar.
Vervolgens groep voor groep alles uitgezet. Pendelgedrag blijft.
Uiteindelijk dus alle groepen uit in huis en ook op het display van de slimme meter zien we dan een hoge variatie in teruggeleverde stroom. Dit terwijl de zonnepanelen (uitgelezen via de HW) een mooie flatline blijven houden.
Zonnepanelen uit en de P1 is gelijk 0. Display slimme meter, gelijk 0.
Nadat we alle groepen (behalve zonnepanelen) weer hadden ingeschakeld, blijft de lijn van netafname redelijk strak. Ongeveer 20W variatie, maar gezien de hoeveelheid apparaten kijk ik daar niet van op.
Inmiddels zijn de zonnepanelen ook weer opgestart en zie daar. Het pendelgedrag is weer terug.
Eerst maar eens een mail opstellen richting de installateur. Kijken of zij een logische verklaring hebben.
Liander (netbeheer bij ons) zie ik niet zoveel heil in vooralsnog. Die hebben toch geen tijd.
En een controle van de slimme meter vind ik voor nu ook wel prijzig.
Andere suggesties zijn uiteraard welkom.
Nee, de zonnepanelen zijn niet toegevoegd als integratie vanuit homewizard.Devke schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 15:32:
[...]
Heb je je omvormer toegevoegd binnen homewizard via de app? Als je de Zonneopwek al meet mbv Homewizard en je voegt je omvormer dan ook toe dan meen ik me te herinneren gelezen te hebben dat dit niet lekker werkt. Misschien is het dat niet maar wie niet waagt.....
Dit gaat 100% met de DINrail meter van HomeWizard.
Denk Slim om je installateur te benaderen. Dat gependel begint al vanaf start tot einde dag (zolang de panelen draaien)? Boven een bepaald vermogen pas? Niet fijn maar ik ben wel heel benieuwd wat de oorzaak hiervan is.[Mad Max] schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 15:42:
[...]
Nee, de zonnepanelen zijn niet toegevoegd als integratie vanuit homewizard.
Dit gaat 100% met de DINrail meter van HomeWizard.
...De HomeWizard app geeft an dat er 4 berichten zijn. Maar wanneer ik de app open, kan ik ze nergens vinden. Waar zijn deze te lezen?
Relevante software en hardware die ik gebruik
Samsung Galaxy smartfone S23, Android.
...
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
:strip_exif()/f/image/FhvpGhPRyOdua0HsOXLmL6tx.jpg?f=fotoalbum_large)
Schopje naar het grote topic
[ Voor 41% gewijzigd door Septillion op 28-10-2024 14:02 ]
Quatt WP, Honeywell T6, Nefit Topline Compact, 14 PV panelen Solar Edge
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
:strip_exif()/f/image/1IRIs725ZFjRTYY5HsoWyEFp.png?f=user_large)
Die balk al eens naar beneden getrokken om je meldingen te zien?
Dat lijkt me hetzelfde bliksempje als HW.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Kan het zijn dat de frequentie waarmee je omvormer rapporteert, lager is dan die van de HW P1-meter? Het zou de grafiekvorm verklaren.[Mad Max] schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 16:26:
Heeft iemand dit ook en/of een verklaring ervoor?
Huis uit 1904; gasloos; HR++ x133; PV: Sunpower 9kWp; WP: Nibe L/W 16kW; LTV: Jaga’s met DBH; 2 airco’s; 4 PiB’s; laadpaal, 2 EV’s
Ik meen dat "Total Power" ( = "Stroom totaal" in NL) direct uit de P1 meter komt?shthpnz schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 22:09:
[...]
Kan het zijn dat de frequentie waarmee je omvormer rapporteert, lager is dan die van de HW P1-meter? Het zou de grafiekvorm verklaren.
Anders zou het wellicht verklaard kunnen worden als er wordt opgeteld dat bepaalde waardes niet tijdige worden ge-update waardoor er effectief geen opbrengst lijkt te zijn gedurende die seconde ?
Correct, voor zover mijn kennis is. Dit komt direct uit de P1 poort van de slimme meter. Dit is ook het eerste grafiek wat je krijgt als je begint met de P1 dongle. Toegegeven, gas krijg je ook.Batilan schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 13:37:
[...]
Ik meen dat "Total Power" ( = "Stroom totaal" in NL) direct uit de P1 meter komt?
Anders zou het wellicht verklaard kunnen worden als er wordt opgeteld dat bepaalde waardes niet tijdige worden ge-update waardoor er effectief geen opbrengst lijkt te zijn gedurende die seconde ?
Pas als je losse stekkers toevoegt en/of DIN rail units krijg je meer grafieken. Solar komt ook pas als er een koppeling is of een DIN rail unit voor je solar productie.
Ik heb ook op het display gekeken van onze slimme meter. Ook daar - vandaag niet, grijs en nat - gaat het met hoge snelheid heen en weer. Dus ene moment 200 Watt teruglevering en dan ineens 80 Watt en de volgende seconde weer 180 Watt (waarden even ter illustratie, het gaat te snel om bij te houden als je er naar kijkt).
Leverancier heeft een vraag. Nu gewoon even wachten op antwoord.
Je gelooft het of niet maar bij mij zat de hoofdmeter verkeerd aangesloten, 1 fase was verkeerd en gaf continue groen aan terwijl ik geen zonnepanelen had.
Ik wil de data van de P1-meter in een database opslaan op mijn RPI (Grafana oid)
Ik wil niet via HomeAssitant werken. Zijn hier kant en klare scripts voor te vinden?
Volgens mij wordt HW inmiddels ook wel ondersteund door Domoticz. En vanuit daar kun je Grafana wel weer voeden. Is dat wat?Kakola schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 15:57:
Ik heb een Raspberry PI en een Homewizard P1 meter
Ik wil de data van de P1-meter in een database opslaan op mijn RPI (Grafana oid)
Ik wil niet via HomeAssitant werken. Zijn hier kant en klare scripts voor te vinden?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Hoe dan? Ik heb build 16323 van Domoticz maar HW staat niet bij de hardware vermeld.Andrehj schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 16:36:
[...]
Volgens mij wordt HW inmiddels ook wel ondersteund door Domoticz. En vanuit daar kun je Grafana wel weer voeden. Is dat wat?
Google biedt voldoende aanknopingspunten: https://www.google.com/search?&q=domoticx+homewizardwinwiz schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 08:44:
Hoe dan? Ik heb build 16323 van Domoticz maar HW staat niet bij de hardware vermeld.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Het rare is. De dynamische prijs is niet op 28 ct geweest vanaf 0:00 uur. Alleen 27 en lager. Daarnaast ligt mijn verbruik pas echt een paar uur later tegen een lager tarief. Raar. Wie ziet het?
:strip_exif()/f/image/4i2LR6cKPucCVUvlVTMrC17u.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6BqcOyJSBWCSS0bW60aOp5m9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tZNSokH5yO3BcQNOffa3Udb1.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 11% gewijzigd door Propheticus op 03-11-2024 16:55 ]
Dan zou ik dus de btw dubbel erin hebben staan.Devke schreef op zondag 3 november 2024 @ 11:20:
Hmm vlgs HW is mijn gemiddelde stroomprijs net boven de 28 ct per kWh vandaag. De ruim 90 ct gedeeld door de 3.3 kWh verbruik. Het huidige tarief in HW klopt met Zonneplan zijn tarief nu.
Het rare is. De dynamische prijs is niet op 28 ct geweest vanaf 0:00 uur. Alleen 27 en lager. Daarnaast ligt mijn verbruik pas echt een paar uur later tegen een lager tarief. Raar. Wie ziet het?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Volgens mij is die 23 ct van Zonneplan al inclusief BTW en inkoopvergoeding?
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic