Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

peterbier schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 23:03:
[...]

Ja dan zal je juist een goed wifi signaal moeten hebben.
Dat mensen die spullen van een provider gebruiken moeten ze zelf weten.
Maar ik begin daar niet aan.
Ik ondervind geen enkel probleem met mijn wifi i.c.m. HomeWizard.
Ik gebruik Tp-link Omada.
Ja, maar dan staan er weer twee extra apparaten in de lucht te bleren. Het hoeft niet alleen bedraad he, maar een netwerkpoort als optie zou fijn zijn en ook niet raar aangezien er in 99% van de Nederlandse huishoudens wel wat netwerkapparatuur in de meterkast zit.
IvoB2 schreef op zondag 1 september 2024 @ 08:33:
Ik ben zo"n slechte tweaker en behoor tot de 99%.
Maar ook hier al geruime tijd geen probleem met HW spul en verbinding met wifi.
Een deel van de sockets maakt zelfs verbinding op een AP van minstens tien jaar oud (met een UTP naar het "standaard kreng" van de provider) en de P1 dongle en sockets in de technische ruimte maken verbinding met het wifi signaal vanuit de modem/router van de provider.
Na uitval internet maken ze ook steeds terug verbinding met het respectievelijke AP/modem-router
Een extra AP aan je providerspul hangen is meer dan de meeste mensen doen, dus jij hoort imho niet tot de 99% :P
unconnected schreef op zondag 1 september 2024 @ 10:29:
Ben ik dan nu een slechte tweaker? :+ Ik heb in mijn huis, bouwjaar 2011, 3 verdiepingen, beneden glasvezel modem (v10 van kpn) en die dekt mijn hele huis. Zelfs boven op zolder nog respectabele snelheid. Al mijn homewizard spul daarop en alles draait sinds augustus vorig jaar met maar 1x een handmatige reset toen met die mac-adres geneuzel dat veranderde en mijn ip adres niet meer hetzelfde was voor de lokale api van mijn P1 meter. Zo slecht zijn die standaard provider dingen dus niet :P
Als het werkt dan werkt het. 3 verdiepingen met gewapend beton is vaak wel op het randje, maar de HW heeft ook niet zo heel veel nodig, af en toe wat status doorgeven is ordegroottes minder dan video streamen oid.
rogervdh schreef op zondag 1 september 2024 @ 14:35:
[...]

Bij een energysocket is een ethernetpoort inderdaad niet handig of realistisch, maar bij een P1 meter, kWh meter of watermeter is dat niet gek vind ik. Watermeter zou zelfs via PoE te voeden zijn. Ik gebruik een AVM FRITZ!Box en verschillende accesspoint (allemaal via ethernet verbonden). Meestal werkt het prima, maar nu de eerste keer gehad dat een kWh meter niet meer online kwam en ook één energysocket (altijd dezelfde) die eens per 1 of 2 maanden geen zin meer heeft (en nota bene op 2 meter afstand van de router zit). Wellicht is iets niet helemaal geweldig verbouwd in dat exemplaar ofzo. Maar los daarvan ook tevreden over HW.
Sterker nog mijn watermeter wordt gevoed vanuit de USB poort van de provider router, scheelt weer een adapter.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Erasmo schreef op zondag 1 september 2024 @ 21:21:
[...]
Een extra AP aan je providerspul hangen is meer dan de meeste mensen doen, dus jij hoort imho niet tot de 99% :P
Toch wel.
Het AP werd door mijn huidige partner geïnstalleerd. :+
Als het werkt dan werkt het. 3 verdiepingen met gewapend beton is vaak wel op het randje, maar de HW heeft ook niet zo heel veel nodig, af en toe wat status doorgeven is ordegroottes minder dan video streamen oid.
Je zou er ook de loadbalancing van bepaalde laadpalen mee kunnen sturen.
Alhoewel tussen de P1 dongle en de laadpaal maar een vijftal meter zit en alleen een muur zonder beton (en tussen de P1 poort en de wifipoort van de modem/router waarop de laadpaal met een UTP is aangesloten geen muur en hoogstens een halve meter) is het signaal dan al niet stabiel genoeg om dat probleemloos te laten functioneren.

De P1 dongle van HW wordt dan weer rechtstreeks gevoed door de P1poort van de DM en voor de meter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:00
Erasmo schreef op zondag 1 september 2024 @ 21:21:
[...]

Ja, maar dan staan er weer twee extra apparaten in de lucht te bleren. Het hoeft niet alleen bedraad he, maar een netwerkpoort als optie zou fijn zijn en ook niet raar aangezien er in 99% van de Nederlandse huishoudens wel wat netwerkapparatuur in de meterkast zit.
Ik zie dat bedraad van dat HomeWizard spul echt geen meerwaarde hebben.
De HomeWizard thuisbatterij gaat ook via wifi.
Trouwens het meeste IoT spul gaat via 2.4GHz wifi.
Ik snap het probleem niet zo als je een degelijk thuisnetwerk opzet heb je helemaal geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shoot_me507
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-08 13:35
Hi allemaal,

Zou het mogenlijk zijn om de Zonverbruik grafiek te maken door de zonnepanelen een energy socket in te laten vloeien? Probleem is dat ik 2 zonnepaneelgroepen heb welke beide op een omvormer zitten die niet gesupport zijn door homewizard.

Setup zou dan als volgt zijn:
Zonnepaneel groep 1 -> Energy Socket -> Meter (P1)
Zonnepaneel groep 2 -> Energy Socket -> Meter (P1)

Beide zonnepaneel groepen genereren niet meer dan 1800w max per groep, en gezien het losse groepen zijn is het niet heel spannend om de groep via een stopcontact te laten lopen met een energy-socket ertussen. Vraag is dus of met deze setup ook de "zonverbruik" grafiek wordt gegenereerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TrZFmVCsnMcs8Fg12yUXaZod53E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NU3581hFwaPRWwoHLBediYoN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 16:23
Shoot_me507 schreef op maandag 2 september 2024 @ 16:15:
Hi allemaal,

Zou het mogenlijk zijn om de Zonverbruik grafiek te maken door de zonnepanelen een energy socket in te laten vloeien? Probleem is dat ik 2 zonnepaneelgroepen heb welke beide op een omvormer zitten die niet gesupport zijn door homewizard.

Setup zou dan als volgt zijn:
Zonnepaneel groep 1 -> Energy Socket -> Meter (P1)
Zonnepaneel groep 2 -> Energy Socket -> Meter (P1)

Beide zonnepaneel groepen genereren niet meer dan 1800w max per groep, en gezien het losse groepen zijn is het niet heel spannend om de groep via een stopcontact te laten lopen met een energy-socket ertussen. Vraag is dus of met deze setup ook de "zonverbruik" grafiek wordt gegenereerd.

[Afbeelding]
beste is natuurlijk via een kWh meter in de meterkast, maar in principe ziet de zonverbruik geen verschil of zonopwek door een kWh meter of door een energy socket geregistreerd wordt.

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13:44

Mickel moen

mickelmoen.nl

Wat betreft de WiFi-connectie.

Even een "bijzondere" ervaring.

Paar weken geleden twee Energiesockets er bij gekocht voor twee stekkerzonnepaneelsetjes, 750Wp en 530Wp, ieder op een eigen groep aangesloten in de schuur in de achtertuin. Ik heb een AVM Fritzbox met twee Fritz repeaters in Mesh. Het was even uitzoeken welke repeater waar het beste kon connecten met deze twee nieuwe sockets. Het is mij opgevallen, dat naast zaken als afstand, muren, radiatoren enz, ook de richting van de repeaters verschil maakt. Maar ook een deur open of dicht kan verschil maken.

Hoewel de sockets vlakbij elkaar zitten, viel het op, dat de een nog wel eens de connectie verloor en dan verbond met de Fritzbox helemaal aan de andere kant van het huis. Dan is echter het signaal erg zwak.

Vanochtend kwam ik op het idee, dat al die apparaten antennes hebben, richting maakt verschil. Zou dit ook voor de socket verschil maken?

Zoals gezegd, beide sockets zitten vlakbij elkaar, maar haaks gericht. Ik heb de bewuste socket omgedraaid in het stopcontact en warempel, hij maakte meteen contact met de dichtstbijzijnde repeater, waar de andere ook opzit.

Nu weet ik niet of dit zo blijft, maar als dit de oplossing is, is het het vermelden wel waard.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Beste All,

Op de slaapkamer van mijn dochter staat een Wifi booster. Van HW heeft ze 2 sockets. In beide stopcontacten 1. Kijk eens naar de waardes van de Wifi verbinding van de sockets. Iemand een verklaring?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2P6wG9A8T_dPMTwi23mZTUDBh2k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g1FhZK1Hni0g6hThILz6XSZI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6EQdmyeUZNnvyoLjIMwCUVkP0g4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pPjbjsdbPgRxF0A6AfV4XkEk.jpg?f=fotoalbum_large

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-09 09:14
Ik zou beginnen met de WiFi "booster" weg te gooien. Als hij in dezelfde kamer is waar je sockets zijn heeft hij helemaal geen nut. Hij ontvangt immers hetzelfde van het "hoofdwifipunt" als dat jouw sockets zouden doen als ze daarmee zouden verbinden. Het principe geldt hier bagger in is bagger uit alleen met een sterker signaal met de helft van de bandbreedte in ideale omstandigheden. Maar goed dat is een heel andere discussie.

Het lijkt erop dat 1 via de "booster" is verbonden en de andere rechtstreeks.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!
winwiz schreef op maandag 2 september 2024 @ 20:18:
Ik zou beginnen met de WiFi "booster" weg te gooien. Als hij in dezelfde kamer is waar je sockets zijn heeft hij helemaal geen nut. Hij ontvangt immers hetzelfde van het "hoofdwifipunt" als dat jouw sockets zouden doen als ze daarmee zouden verbinden. Het principe geldt hier bagger in is bagger uit alleen met een sterker signaal met de helft van de bandbreedte in ideale omstandigheden. Maar goed dat is een heel andere discussie.

Het lijkt erop dat 1 via de "booster" is verbonden en de andere rechtstreeks.
Overgestapt vandaag naar KPN. 2 boosters staan. 1 op zolder en 1 op de 1e verdieping. Op zolder zie ik hetzelfde verschil maar ook in de woonkamer met alleen het modem zie ik ook verschil. Hiervoor bij Ziggo zag ik met name op zolder war verschil. Merk ik uitval van TV oid? Nope.

Ik merk dat 2 integraties in HA het ook wat lastig hebben. Dr vallen wat gaten in grafieken. Ene moment wel waardes. Dan zijn de entities "niet beschikbaar". 1 integratie is mbt een apparaat in de woonkamer. De andere op de slaapkamer van mijn dochter.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16:46
Gewoon een goed mesh systeem halen, hoeft niet duur te zijn.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Devke schreef op maandag 2 september 2024 @ 20:31:
[...]

Overgestapt vandaag naar KPN. 2 boosters staan. 1 op zolder en 1 op de 1e verdieping. Op zolder zie ik hetzelfde verschil maar ook in de woonkamer met alleen het modem zie ik ook verschil. Hiervoor bij Ziggo zag ik met name op zolder war verschil. Merk ik uitval van TV oid? Nope.

Ik merk dat 2 integraties in HA het ook wat lastig hebben. Dr vallen wat gaten in grafieken. Ene moment wel waardes. Dan zijn de entities "niet beschikbaar". 1 integratie is mbt een apparaat in de woonkamer. De andere op de slaapkamer van mijn dochter.
Zorg i.i.g. dat die wifi punten bedraad zijn aangesloten.
Ik zal zelf nooit kiezen voor een provider opstelling zoals dat van Kpn.
Het kan prima werken hoor mits bedraad aangesloten.
Maar eigen beheer dat is er niet bij.
Als je die wifi punten als versterker (wifi op pakken en door sturen) gebruikt zorg je zelf al voor een instabiel wifi netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
peterbier schreef op maandag 2 september 2024 @ 22:46:
[...]

Als je die wifi punten als versterker (wifi op pakken en door sturen) gebruikt zorg je zelf al voor een instabiel wifi netwerk.
Ik kan hem niet bedraad aansluiten. Ik kan niet van alle Wifi boosters een kabel trekken vanuit de modem in de meterkast naar de booster op alle verdiepingen als je dit bedoeld? Of denk ik nu te moeilijk? Btw zit me te bedenken. Op zolder is bedraad. Meterkast naar booster en de booster doorgelust naar de NAS. Ook daar zie je een verschil. Socket HW geeft 28% voor de computer en op andere apparatuur 92%. Staat letterlijk een meter of 3 alles van de booster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

peterbier schreef op maandag 2 september 2024 @ 22:46:
[...]

Dit vind ik wel wat overdreven. Zeker bedraad zal altijd het beste zijn, maar onbedraad kan zeker. Ik heb, zoals hierboven al vermeld, een Fritz! mesh-netwerk van AVM. Het is even zoeken, waar je het beste welke repeater kunt plaatsen, maar bij mij werkt het uitstekend.

(De truc van het omdraaien van de Energiesocket werkt nog steeds)

Zoals altijd, is het situatie afhankelijk. Het ene huis is het andere niet, in grootte, materialen en gewenst gebruik.

Nu moet ik wel zeggen, dat ik wel het idee heb, dat AVM uitstekend materiaal levert. Ik heb echter geen ervaring met andere merken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z_YvUaFfRLCzkpixNZFuiDx66Qg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ALifiJctF3D873LWTeC2OwaH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Mickel moen op 03-09-2024 08:37 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Devke schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 08:04:
[...]

Ik kan hem niet bedraad aansluiten. Ik kan niet van alle Wifi boosters een kabel trekken vanuit de modem in de meterkast naar de booster op alle verdiepingen als je dit bedoeld? Of denk ik nu te moeilijk? Btw zit me te bedenken. Op zolder is bedraad. Meterkast naar booster en de booster doorgelust naar de NAS. Ook daar zie je een verschil. Socket HW geeft 28% voor de computer en op andere apparatuur 92%. Staat letterlijk een meter of 3 alles van de booster.
Het begint denk ik wel met de kwaliteit van de apparaten.

Afstand zegt niet alles. Zaken als materialen waar het huis van gemaakt is, storende elementen als radiatoren, leidingen, een koelkast enz. Zijn ook van veel invloed. Zelfs of een deur open of dicht is.

En naar mijn idee ook, hoe zenders en ontvangers op elkaar gericht zijn. Te dicht op elkaar werkt bij mij ook niet goed.

Het is dus echt experimenteren.

Het bewuste voorbeeld waar ik steeds aan refereer zijn twee sockets in de houten schuur in de tuin. Die schuur staat zo'n meter of 6 van het huis. De repeater Fritz! 600, waar ze contact mee maken, in huis achter HR++ van de serre.

Ene socket geeft 66% aan, de andere 58%.

[ Voor 4% gewijzigd door Mickel moen op 03-09-2024 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:31
Vergeet de vochtbestendige isolerende laminaatondervloeren bij veel nieuwbouwwoningen met betonnen vloeren niet. Alsof je een gigantische rol met aluminiumfolie uitrolt :).

De tip met het omdraaien van de socket vind ik een interessante. Ga ik ook eens proberen. Ik heb ze nu zo dat ik altijd makkelijk bij het knopje kan, maar ben wel benieuwd of het verschil maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mickel moen schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 08:13:
[...]

Dit vind ik wel wat overdreven. Zeker bedraad zal altijd het beste zijn, maar onbedraad kan zeker. Ik heb, zoals hierboven al vermeld, een Fritz! mesh-netwerk van AVM. Het is even zoeken, waar je het beste welke repeater kunt plaatsen, maar bij mij werkt het uitstekend.

(De truc van het omdraaien van de Energiesocket werkt nog steeds)

Zoals altijd, is het situatie afhankelijk. Het ene huis is het andere niet, in grootte, materialen en gewenst gebruik.

Nu moet ik wel zeggen, dat ik wel het idee heb, dat AVM uitstekend materiaal levert. Ik heb echter geen ervaring met andere merken.

[Afbeelding]
Omdraaien van het socket voor betere wifi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mickel moen schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 08:27:
[...]

Het begint denk ik wel met de kwaliteit van de apparaten.

Afstand zegt niet alles. Zaken als materialen waar het huis van gemaakt is, storende elementen als radiatoren, leidingen, een koelkast enz. Zijn ook van veel invloed. Zelfs of een deur open of dicht is.

En naar mijn idee ook, hoe zenders en ontvangers op elkaar gericht zijn. Te dicht op elkaar werkt bij mij ook niet goed.

Het is dus echt experimenteren.

Het bewuste voorbeeld waar ik steeds aan refereer zijn twee sockets in de houten schuur in de tuin. Die schuur staat zo'n meter of 6 van het huis. De repeater Fritz! 600, waar ze contact mee maken, in huis achter HR++ van de serre.

Ene socket geeft 66% aan, de andere 58%.
Die paar procent had ik ook voor lief genomen. Bij mij zit 60% tussen 2 punten. Booster staat ongeveer in het midden van die 2 punten. Tussen booster en socket zit denk ik een meter of 3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Devke schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 09:29:
[...]

Omdraaien van het socket voor betere wifi?
Tja, bij mij werkte dat. In zo'n ding zit een antenne. Hoe dat technisch eruitziet. Geen idee. Maar bij al mijn experimenteren, kreeg ik het idee, dat het verschil maakt hoe zender en ontvanger ten opzichte van elkaar gericht zijn.

Blijkbaar maakte het bij mij bij die ene socket uit, of het knopje boven of onder zit. Dat heeft niet met dat knopje te maken maar met hoe de antenne in dat ding zit. Bij de schucko verticaal zal knopje links of rechts kunnen uitmaken.

Dat het bij mij zo werkt, wil niet zeggen, dat het bij een ander ook werkt. Andere situatie. Misschien is het ook wel complete onzin. Blijft, dat tot nu toe de verbinding stabiel blijft. Dus op die plek wellicht geen onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Laatst online: 15:31
Ik heb de oude versie waarbij het knopje links of rechts zit als de WCD horizontaal is. Maar hoe dan ook, makkelijk om te proberen als je slechte verbinding ervaart.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Devke schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 09:30:
[...]

Die paar procent had ik ook voor lief genomen. Bij mij zit 60% tussen 2 punten. Booster staat ongeveer in het midden van die 2 punten. Tussen booster en socket zit denk ik een meter of 3
Een percentage is maar een percentage. Wat belangrijk is, is dat de socket een stabiele verbinding behoudt. Ik heb een socket die op 36% zit. Ook nog eens op een ongelukkige plaats. Het is die van de warmtepomp. Onder de cv-ketel bij allemaal leidingen. Naast een rvs-aanrechtblad en een vaatwasser. Redelijk verweg van de Fritz!box waar hij toch een stabiele verbinding mee heeft.

Een repeater dichterbij plaatsen had geen effect,

[ Voor 3% gewijzigd door Mickel moen op 03-09-2024 10:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 16:29
Mickel moen schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 10:37:
[...]

Een percentage is maar een percentage. Wat belangrijk is, is dat de socket een stabiele verbinding behoudt. Ik heb een socket die op 36% zit. Ook nog eens op een ongelukkige plaats. Het is die van de warmtepomp. Onder de cv-ketel bij allemaal leidingen. Naast een rvs-aanrechtblad en een vaatwasser. Redelijk verweg van de Fritz!box waar hij toch een stabiele verbinding mee heeft.

Een repeater dichterbij plaatsen had geen effect,
Ik heb dit advies opgevolgd.
Ik heb 10 sockets, waarvan er 5 een matig (geel, 40-50%) tot zwak (rood, 20-30%) wifi signaal hadden. Twee zaten in de wijnopslagruimte onder de vloer, diametraal tegenover de meterkast met router, maar nota bene minder dan 20 cm vanaf/naast een Fritz!Box 310 repeater (waar ik met de iphone een sterk signaal detecteerde), en hadden allebei een sterkte van 24%.
Elk van die stekkers 180 graden gedraaid. En . . . verbluffend resultaat: 4 van de 5 hebben nu een wifi signaal sterkte van 100%, een is (van 50 naar 65%) geklommen.
Let wel, geen van de sockets is verplaatst, noch de repeaters, alleen de socket 180 graden om de eigen as gedraaid.
Top idee dus van @Mickel moen
Bedankt.

Hoewel de sockets zelden offline gingen is voor mijn gevoel met 100% wifi sterkte de kans dat ze door zwakke wifi offline gaan nu flink afgenomen. En dus betrouwbaarder beschikbaarheid van de socket functies
Peace of mind :)

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Spijtig dan dat je in België de sockets niet kan draaien voor een optimale wifi ontvangst. :)
Zou soms ook handig zijn om de fysieke knop aan "de goede" kant te krijgen.

[ Voor 28% gewijzigd door IvoB2 op 04-09-2024 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

EVfan schreef op woensdag 4 september 2024 @ 15:49:
[...]

Ik heb dit advies opgevolgd.
Ik heb 10 sockets, waarvan er 5 een matig (geel, 40-50%) tot zwak (rood, 20-30%) wifi signaal hadden. Twee zaten in de wijnopslagruimte onder de vloer, diametraal tegenover de meterkast met router, maar nota bene minder dan 20 cm vanaf/naast een Fritz!Box 310 repeater (waar ik met de iphone een sterk signaal detecteerde), en hadden allebei een sterkte van 24%.
Elk van die stekkers 180 graden gedraaid. En . . . verbluffend resultaat: 4 van de 5 hebben nu een wifi signaal sterkte van 100%, een is (van 50 naar 65%) geklommen.
Let wel, geen van de sockets is verplaatst, noch de repeaters, alleen de socket 180 graden om de eigen as gedraaid.
Top idee dus van @Mickel moen
Bedankt.

Hoewel de sockets zelden offline gingen is voor mijn gevoel met 100% wifi sterkte de kans dat ze door zwakke wifi offline gaan nu flink afgenomen. En dus betrouwbaarder beschikbaarheid van de socket functies
Peace of mind :)
Nou ja!!
_/-\o_

Zo sterk heb ik het niet ervaren, maar dit is wel heel mooi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
Mickel moen schreef op woensdag 4 september 2024 @ 16:53:
[...]

Nou ja!!
_/-\o_

Zo sterk heb ik het niet ervaren, maar dit is wel heel mooi.
Ja ik was ook verbijsterd. 20 cm van een repeater, omdraaien en van 24% naar 100%.
Top.
Wat de technische oorzaak is? Een antenne? Of niet symmetrische afscherming in de stekker. Andere aarding doordat nul en fase anders aangesloten worden?
Meest waarschijnlijk is toch een antenne effect.
5 stuks, lijkt dus wel redelijk reproduceerbaar.
Wellicht heeft @HomeWizard_NL npg een aanvulling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
EVfan schreef op woensdag 4 september 2024 @ 17:26:
[...]

Ja ik was ook verbijsterd. 20 cm van een repeater, omdraaien en van 24% naar 100%.
Top.
Wat de technische oorzaak is? Een antenne? Of niet symmetrische afscherming in de stekker. Andere aarding doordat nul en fase anders aangesloten worden?
Waarschijnlijk waren ze verbonden met een Fritz ap wat verder weg staat.
Ik heb ook wel eens dat de Tp-link eap245 pakt op de vide.
Terwijl de Tp-link eap615 wall in de keuken een veel sterker signaal bied.

Door dat je ze hebt omgedraaid hebben ze waarschijnlijk nu de Fritz ap die het dichtst bij staat gepakt. (Omdat de spanning er af is geweest)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
peterbier schreef op woensdag 4 september 2024 @ 17:36:
[...]

Waarschijnlijk waren ze verbonden met een Fritz ap wat verder weg staat.
Ik heb ook wel eens dat de Tp-link eap245 pakt op de vide.
Terwijl de Tp-link eap615 wall in de keuken een veel sterker signaal bied.

Door dat je ze hebt omgedraaid hebben ze waarschijnlijk nu de Fritz ap die het dichtst bij staat gepakt.
@peterbier
Tja uitsluiten kan ik dat niet, maar is denk ik met 5 maal deze waarneming wel onwaarschijnlijk, ook al omdat voor 2 van de 5 de repeater op slechts een 2 dm zat. En als dat toch zo is, is het toch in de basis een antenne effect, lijkt me.

• peterbier
EVfan schreef op woensdag 4 september 2024 @ 19:06:
[...]

@peterbier
Tja uitsluiten kan ik dat niet, maar is denk ik met 5 maal deze waarneming wel onwaarschijnlijk, ook al omdat voor 2 van de 5 de repeater op slechts een 2 dm zat. En als dat toch zo is, is het toch in de basis een antenne effect, lijkt me.
Je kunt dit toch simpel nakijken via de Fritzbox.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Laatst online: 12:16
EVfan schreef op woensdag 4 september 2024 @ 17:26:
[...]

Top.
Naar ons vermoeden is dit eerder omdat de socket opnieuw opstart en een andere AP kiest. Het kan misschien een paar % verschil maken om hem te draaien. Tientallen procenten is niet aannemelijk. Wat anders nog zou kunnen als een wifi zender (AP) heel dichtbij staat is dat deze het signaal verstoort en dan door het draaien je net een ''dead zone'' maakt bij de antenne van de socket. Het uitzendend en ontvangend signaal van de socket zelf is namelijk zo goed als omnidirectioneel. Wifi signalen gaan heel makkelijk door kunststof heen.

[ Voor 20% gewijzigd door HomeWizard_NL op 05-09-2024 09:50 ]

• EVfan
HomeWizard_NL schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:48:
[...]

Naar ons vermoeden is dit eerder omdat de socket opnieuw opstart en een andere AP kiest. Het kan misschien een paar % verschil maken om hem te draaien. Tientallen procenten is niet aannemelijk. Wat anders nog zou kunnen als een wifi zender (AP) heel dichtbij staat is dat deze het signaal verstoort en dan door het draaien je net een ''dead zone'' maakt bij de antenne van de socket. Het uitzendend en ontvangend signaal van de socket zelf is namelijk zo goed als omnidirectioneel. Wifi signalen gaan heel makkelijk door kunststof heen.
Dank voor je antwoord @HomeWizard_NL
Ik heb de twee sockets in de kelder 5 maal “heen en weer gedraaid”. En daartussen in elke keer na het draaien de app gesloten en opnieuw gestart, zodat de readings ook actueel zijn.
Alle 5 de keren, voor beide sockets kwam de wifi snelheid met de knop naar rechts op 22-24%, en met de knop naar links op 100%.
De Fritz!Box 310 extender zit ca. 15 cm links van de dichtstbijzijnde socket, 20 cm van de andere. Ik had ook niet verwacht dat kunststof enig dempend effect zou hebben.
Dat de zender in bolvorm uitzendt maakt het voor mij nog wat meer een technisch raadsel, maar ik hoef dat niet op te lossen :)
Ik ben heel blij met dit resultaat, en zoals aangegeven, de reproduceerbaarheid vind ik verbluffend.

• EVfan
peterbier schreef op donderdag 5 september 2024 @ 00:55:
[...]

Je kunt dit toch simpel nakijken via de Fritzbox.
Klopt, en voor zover ik kan zien (heb twee goed bereikbare sockets nog eens terug gedraaid en weer terug), verbinden ze steeds met hetzelfde, dichtstbijzijnde AP. Ook bij deze test (zie mijn antwoord aan @HomeWizard_NL ) was de reproduceerbaarheid van de sterkte van het wifi signaal weer erg goed.
Voor mij een super constatering, en elke andere socket in de toekomst zal zo worden beoordeeld bij plaatsing.

• HomeWizard_NL
EVfan schreef op donderdag 5 september 2024 @ 14:28:
[...]

Dank voor je antwoord @HomeWizard_NL
Ik heb de twee sockets in de kelder 5 maal “heen en weer gedraaid”. En daartussen in elke keer na het draaien de app gesloten en opnieuw gestart, zodat de readings ook actueel zijn.
Alle 5 de keren, voor beide sockets kwam de wifi snelheid met de knop naar rechts op 22-24%, en met de knop naar links op 100%.
De Fritz!Box 310 extender zit ca. 15 cm links van de dichtstbijzijnde socket, 20 cm van de andere. Ik had ook niet verwacht dat kunststof enig dempend effect zou hebben.
Dat de zender in bolvorm uitzendt maakt het voor mij nog wat meer een technisch raadsel, maar ik hoef dat niet op te lossen :)
Ik ben heel blij met dit resultaat, en zoals aangegeven, de reproduceerbaarheid vind ik verbluffend.
zou je is kunnen kijken of je deze resultaten ook op een andere plek kunt nabootsen ten opzichte van de AP.

• EVfan
HomeWizard_NL schreef op donderdag 5 september 2024 @ 14:43:
[...]

zou je is kunnen kijken of je deze resultaten ook op een andere plek kunt nabootsen ten opzichte van de AP.
@HomeWizard_NL
Ik weet niet helemaal wat je bedoelt. De sockets in de kelder laat ik liever ingeschakeld (sturen de airco en is best een klusje om die te verwijderen). Maar heb wel een andere test: werkte ook zo aan de west rand van onze garage, daar is de AP ongeveer 3 meter verwijderd, onder een hoek van 45 graden achter het buitenstopcontact, en met een spouwmuur ertussen. Knop wijzend vanaf de AP, 45%, 180 graden draaien en 100% signaal. Ook een Fritz!Box 310 AP, die in de garage in een stopcontact zit. Andere AP is meer dan 10 meter verder. De sockets in de kelder waren de nieuwe kleine uitvoering, die aan de buitenmuur de oude grotere.
Dus ook daar een stevig resultaat, heb dat alleen na de testen in de kelder niet herhaald op die plek om de reproduceerbaarheid te testen.

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

HomeWizard_NL schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:48:
[...]

Ik heb blijkbaar wat aangericht.

Het spanningsloos maken waarna de socket opnieuw een ap kiest is het meest logisch. Toch triggert mij in dit antwoord twee aspecten.

- een paar %. Wel, met name bij de wat zwakkere verbindingen lijkt mij dat een paar % net het verschil kan maken.
- zo goed als omnidirectioneel. Dat is niet helemaal. Dat betekent dus, dat het draaien van de socket verschil kan maken. En als dat nu die paar procent is.

En als dit nu net voor een stabielere verbinding zorgt, is dat het experimenteren waard.

Voor mij is het nu zaak, om te kijken of de verbinding over langere tijd stabiel blijft bij de betreffende sockets.

[ Voor 4% gewijzigd door Mickel moen op 05-09-2024 17:42 ]

• HomeWizard_NL
Mickel moen schreef op donderdag 5 september 2024 @ 17:35:
[...]

Het spanningsloos maken waarna de socket opnieuw een ap kiest is het meest logisch. Toch triggert mij in dit antwoord twee aspecten.

- een paar %. Wel, met name bij de wat zwakkere verbindingen lijkt mij dat een paar % net het verschil kan maken.
- zo goed als omnidirectioneel. Dat is niet helemaal. Dat betekent dus, dat het draaien van de socket verschil kan maken. En als dat nu die paar procent is.

En als dit nu net voor een stabielere verbinding zorgt, is dat het experimenteren waard.

Voor mij is het nu zaak, om te kijken of de verbinding over langere tijd stabiel blijft bij de betreffende sockets.
Er zijn veel dingen die een paar % invloed hebben, geen enkele antenne is namelijk volledig omnidirectioneel. Afstand tot de ap, materialen in de ruimte, golffrequenties, reflecties, andere antennes in de buurt etc etc. Het draaien zou niet zoveel moeten schelen dat je daar een andere ervaring van krijgt.

[ Voor 4% gewijzigd door HomeWizard_NL op 05-09-2024 19:29 ]

• EVfan
Mickel moen schreef op donderdag 5 september 2024 @ 17:35:
[...]

@Mickel moen
Whatever the explanation,
Ik ben hier erg blij mee. Enkele vitale apparaten hangen aan de sockets, zoals de wijnopslag. En ben lang niet altijd in staat om als de verbinding verloren raakt er weer naar toe te gaan.
Ik hoop net als jij dat dat met hoge wifi sterkte (100% hier) geen verbinding meer verlies. De tijd zal het leren.

• peterbier
EVfan schreef op donderdag 5 september 2024 @ 21:11:
[...]

@Mickel moen
Whatever the explanation,
Ik ben hier erg blij mee. Enkele vitale apparaten hangen aan de sockets, zoals de wijnopslag. En ben lang niet altijd in staat om als de verbinding verloren raakt er weer naar toe te gaan.
Ik hoop net als jij dat dat met hoge wifi sterkte (100% hier) geen verbinding meer verlies. De tijd zal het leren.
Misschien minder druk maken over die %.
Mijn Tp-link Omada controller geeft aan goed signaal.
Dat signaal is al 20 dagen verbonden. (Soms doe ik eens een reboot van een AP "20 dagen geleden dus")

Omada Controller.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tdg38hoP2qoPJgywUCCnGlA4U2s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8R7CQ7EOWAxeHzuS4xsiN0ks.jpg?f=fotoalbum_large

HomeWizard app.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0GyvkAt5G6ttGs7TICk03-3Vk1Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lVkKKehetbqcFbd8Y5EF4H3Z.jpg?f=fotoalbum_large

• EVfan
peterbier schreef op donderdag 5 september 2024 @ 21:48:
[...]

Misschien minder druk maken over die %.
Mijn Tp-link Omada controller geeft aan goed signaal.
Dat signaal is al 20 dagen verbonden. (Soms doe ik eens een reboot van een AP "20 dagen geleden dus")

Omada Controller.
[Afbeelding]

HomeWizard app.
[Afbeelding]
@peterbier
Eens hoor, maar 22-24% en een rood signaal in de app is niet goed voor het vertrouwen in de stabiliteit.
100% en groen voelt beter, de tijd zal leren hoe stabiel het nu is. Wel essentieel, zoals eerder aangegeven voor de airco aansturing.

• peterbier
EVfan schreef op donderdag 5 september 2024 @ 21:51:
[...]

@peterbier
Eens hoor, maar 22-24% en een rood signaal in de app is niet goed voor het vertrouwen in de stabiliteit.
100% en groen voelt beter, de tijd zal leren hoe stabiel het nu is. Wel essentieel, zoals eerder aangegeven voor de airco aansturing.
Ik mag wel aannemen dat je een airco niet gaat schakelen met een tussenstekker. (Airco aansturing)
Dat je een airco wil meten met een HomeWizard stekker is prima.
Volgens mij geeft HomeWizard het aantal % van het wifi signaal wel laag weer.
Een andere HomeWizard stekker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ki8kGb1uMiPhM6Dj9UXH54BOaWg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ke6T6naERSkGbJUPmMMgRIhF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U-_8lDeWuHWhZ07NHl0oLoNtBAw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zL2YXmweSkLKJKKhq3UqOxLx.jpg?f=fotoalbum_large

• EVfan
peterbier schreef op donderdag 5 september 2024 @ 22:23:
[...]

Ik mag wel aannemen dat je een airco niet gaat schakelen met een tussenstekker. (Airco aansturing)
Dat je een airco wil meten met een HomeWizard stekker is prima.
Volgens mij geeft HomeWizard het aantal % van het wifi signaal wel laag weer.
Een andere HomeWizard stekker.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
@peterbier
Uiteraard alleen meten, de airco moet ononderbroken kunnen draaien. Dus geen dynamisch (tarief) schakelen bijvoorbeeld. Dat gaat ten koste van de levensduur.
Overigens was de noodzaak om het verbruik van de airco te kunnen meten in relatie tot de onderzoeksfase van een “warmtepomp/van het gas af actie”, omdat ik wilde weten hoeveel warmte door de muren en plafond van de kelder lekte. Dat is inmiddels afgerond (en warmtepomp geïnstalleerd en draait netjes), dus de noodzaak om te meten is er niet zo meer. Maar het blijft leuk om de data te analyseren en heeft me ook gealarmeerd op een na 12 jaar draaien te laag koelmiddel niveau en een verstopping van de afvoer van de condens pomp.
Dus naast meten nu ook bewaking.
Mag de socket natuurlijk niet uitvallen.

• EVfan
EVfan schreef op donderdag 5 september 2024 @ 22:31:
[...]

@peterbier
Uiteraard alleen meten, de airco moet ononderbroken kunnen draaien. Dus geen dynamisch (tarief) schakelen bijvoorbeeld. Dat gaat ten koste van de levensduur.
Overigens was de noodzaak om het verbruik van de airco te kunnen meten in relatie tot de onderzoeksfase van een “warmtepomp/van het gas af actie”, omdat ik wilde weten hoeveel warmte door de muren en plafond van de kelder lekte. Dat is inmiddels afgerond (en warmtepomp geïnstalleerd en draait netjes), dus de noodzaak om te meten is er niet zo meer. Maar het blijft leuk om de data te analyseren en heeft me ook gealarmeerd op een na 12 jaar draaien te laag koelmiddel niveau en een verstopping van de afvoer van de condens pomp.
100% wifi signaal.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RpErHMtT3p2oy1H6jwXmud7Yyx4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RjQcMXLz3SmNUolNJr25XJWR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
EVfan schreef op donderdag 5 september 2024 @ 22:31:
[...]

@peterbier
De HomeWizard socket zal niet uitvallen bij een slecht of verbroken wifi signaal.
Zorg voor de zekerheid dat je schakelslot inschakelt.
Dat voorkomt per ongeluk het uitschakelen via de app.
Bij stroomstoring (uitval) zal de socket ook automatisch weer inschakelen als de stroomstoring weer opgelost is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r6nbBlrDncMC5XoLh9ENNZd1DGY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/amCeUXmxqyCg7HG6vvZZRXYh.jpg?f=fotoalbum_large

• EVfan
peterbier schreef op donderdag 5 september 2024 @ 22:41:
[...]

De HomeWizard socket zal niet uitvallen bij een slecht of verbroken wifi signaal.
Zorg voor de zekerheid dat je schakelslot inschakelt.
Dat voorkomt per ongeluk het uitschakelen via de app.
Bij stroomstoring (uitval) zal de socket ook automatisch weer inschakelen als de stroomstoring weer opgelost is.

[Afbeelding]
@peterbier
Schakelslot, zie screenshot. Staat ingeschakeld.
Zal inderdaad bij slecht wifi signaal niet uitschakelen.
Heb helaas wel een defecte socket gehad, precies op die plek, ca. 8 maanden geleden (dus getoonde verbruik is ~ 2024 year to date). Airco verbruikt ca. 900-1000 kWh per jaar (CoP is maar 1.8, nogal speciale airco koelt de lucht tot 8 graden).

• peterbier
EVfan schreef op donderdag 5 september 2024 @ 22:48:
[...]
@peterbier
Schakelslot, zie screenshot. Staat ingeschakeld.
Zal inderdaad bij slecht wifi signaal niet uitschakelen.
Heb helaas wel een defecte socket gehad, precies op die plek, ca. 8 maanden geleden (dus getoonde verbruik is ~ 2024 year to date). Airco verbruikt ca. 900-1000 kWh per jaar (CoP is maar 1.8, nogal speciale airco koelt de lucht tot 8 graden).
Dat zag ik nadat je het bericht had aangepast.
Schakelslot is dan prima i.d.d.
Ik helaas ook een defecte Socket (nieuw model) gewoon een nieuwe gekregen garantie.
Een COP waarde van 1.8 is niet echt energie zuinig.
Mijn paar jaar oude Mitsubishi airco heeft COP 4.7

• EVfan
peterbier schreef op donderdag 5 september 2024 @ 23:02:
[...]

Dat zag ik nadat je het bericht had aangepast.
Schakelslot is dan prima i.d.d.
Ik helaas ook een defecte Socket (nieuw model) gewoon een nieuwe gekregen garantie.
Een COP waarde van 1.8 is niet echt energie zuinig.
Mijn paar jaar oude Mitsubishi airco heeft COP 4.7
@peterbier
Hier ook een ME airco van 16 jaar oud, nog steeds een CoP boven de 4.
Maar de wijnkelder airco moet de verdamper tot 8 graden koelen.
Er is een alternatief in de vorm van een speciaal geconfigureerde Toshiba. CoP is 2.5 en koelt tot 12 graden.
Dus ik vrees dat als je tot die lage temperaturen moet koelen (de kelder is 12 graden, en met huidige warmte lek moet de verdamper tot 8-9 graden gekoeld kunnen worden) dat een lage CoP onvermijdelijk is.
Nu weer back on topic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peterbier
De defecte Socket wilde ik proberen te repareren door de elko te vervangen.
Gelukkig is dat het probleem niet.
(Anders zouden er veel sockets defect raken)
Ik ga het nog een keer verder onderzoeken.
Voor belangstellenden een paar foto,s.
Betreft nieuw model.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vimcW1gpJ-U7Dt-wSOG65z4mDes=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AJkdZHW0QRpLAgmAb8V0HUTu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U9Xdc997-IFWCVtDaef5bzEjbjU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HkgSzK3BwDMcXEG2ypX3xXlL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/czVhNapYuG5mfenD5fP2eGPIxAA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FSdOXgO2IyTiTey3dhHdTi9G.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kmAwNAqs_GAPcc4MJ1RPDNt8iWs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FIksV0rKLZq3E0Y9nxL6bl8y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-T9fQABSb80jicloPjXArgt_OfA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cWBJoqEuEX5qYVeUJY13QZqA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QcuTYD6ChjA-6HPscEhbtwNAsis=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/652Y5Fe71XI2alcDLZHimwXb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4CRb73Mq-z3eD9S7bW-X-vXKcmI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/saV7mmA9Y5lydsq0WeXqfhEj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/USj3NASqG8HnkiFUuL-4O4sSXZY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9K4F9EC6QBcfonZ0xbiEsQ2L.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8aFmftUQPm7XeIQRbfWVBWQpAvk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5d8KP9dRwiDc6YFpQ48vzy4s.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ctyzHJNk_lM9pvnp_m_jEYaN5ss=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/puoaBDvYU419HNDADSMM9o0m.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qq_O6JrKrzHult_pDUY9OtA7yzg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KitBt8sTPA2Lqf90WtCmKE1b.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3nxmhpdB9cW9OsvnTC4DH0UxxUU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6R5MKr2ruAM2hpsuJWS1rUYd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Bedankt voor de foto's.

Nu weet ik niet veel van antennes en hoe een en ander werkt.

Wel weet ik, dat diverse materialen "min of meer" in de weg kunnen zitten van het signaal.

Ik neem aan, dat het witte "flapje" met eraan gesoldeerd draadje de antenne is. Die zit in het bovenste deel van de socket. Zonder stekker erin, zal dit geheel omnidirectioneel zijn.

Echter wat als er een stekker in de socket zit? Is het dan nog steeds omnidirectioneel, of zorgen de pennen en bedrading in de stekker toch voor enige verstoring, waardoor de antenne minder omnidirectioneel is en er zo een voorkeurskant kan ontstaan t.o.v. het AP. Afhankelijk van hoe beide naar elkaar gericht zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
Elk metaal in de buurt van een antenne heeft invloed hoe dan ook. In stroomkabels zit sowieso metaal verwerkt, 2 of 3 aders, dus een aangesloten apparaat zal invloed hebben. Dit hoeft niet persé negatief te zijn.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Precies. Waarbij ik dus uitkom, bij mijn eerdere vermoeden, dat het kan uitmaken hoe, de socket in de WCD zit.

In de ene situatie zal het niks uitmaken, zul je geen verschil bemerken. Maar in een andere wellicht wel. Kwestie van uitproberen als je verbindingsproblemen ervaart. Het proberen altijd waard.

Misschien moet ik het even nader toelichten.

Het gaat om twee sockets in de schuur bij mij achter in de tuin. Ze zijn aangesloten op twee systemen stekkerpanelen. De Fritz!repeater zit in onze serre op de foto vlak achter de bamboe.

De stekkers staan ten opzichte van elkaar haaks maar wel vlakbij elkaar.

De bovenste staat ten opzichte van het AP haaks. De onderste min of meer parallel. Nu is de signaalsterkte van de onderste 64% en van de bovenste 60%.

Voor het omdraaien van de sockets was dit verschil groter. Had de bovenste juist een veel sterker signaal ten opzichte van de andere. Percentage weet ik niet meer.

Bovendien ervoer ik hiervoor, dat de sockets spontaan het contact verloren met de Fritz! Repeater. Dan maakten ze verbinding met de Fritz!box helemaal aan de voorkant van het huis met een uiterst zwakke signaalsterkte. Alleen de spanning verbreken deed hen terugkeren naar de dichtstbijzijnde repeater.
Na het omkeren van de sockets lijkt de verbinding stabieler.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Hs7rVn77jAX6lkuTiW-k7HxJDE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ybVO0TqkV2UwEd1Q7a8VedtZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 74% gewijzigd door Mickel moen op 06-09-2024 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wdr
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 21-09 20:23

wdr

HomeWizard_NL schreef op donderdag 5 september 2024 @ 19:28:
[...]

Er zijn veel dingen die een paar % invloed hebben, geen enkele antenne is namelijk volledig omnidirectioneel. Afstand tot de ap, materialen in de ruimte, golffrequenties, reflecties, andere antennes in de buurt etc etc. Het draaien zou niet zoveel moeten schelen dat je daar een andere ervaring van krijgt.
Waar je ook rekening mee moet houden mbt wifi, dat wifi vaak gestoord wordt (slechte wifi bestaat niet). Vaak komt storing uit onverwachte hoek, bijv. zonnepanelen of nog erger bij optimizers en micro-omvormers die PLC gebruiken voor hun monitor communicatie. Het lichtnet wordt dan een storende antenne. Deze verstoren niet allen de ether, maar de PLC signalen komen zo ook via het lichtnet in apparatuur terecht, hetgeen tot de meest vreemde effecten kan leiden. Je zou dan het gestoorde apparaat kunnen ontstoren met (klik)ferriet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Mickel moen schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 08:50:
Bedankt voor de foto's.

Nu weet ik niet veel van antennes en hoe een en ander werkt.

Wel weet ik, dat diverse materialen "min of meer" in de weg kunnen zitten van het signaal.

Ik neem aan, dat het witte "flapje" met eraan gesoldeerd draadje de antenne is. Die zit in het bovenste deel van de socket. Zonder stekker erin, zal dit geheel omnidirectioneel zijn.

Echter wat als er een stekker in de socket zit? Is het dan nog steeds omnidirectioneel, of zorgen de pennen en bedrading in de stekker toch voor enige verstoring, waardoor de antenne minder omnidirectioneel is en er zo een voorkeurskant kan ontstaan t.o.v. het AP. Afhankelijk van hoe beide naar elkaar gericht zijn.
@Mickel moen
Goed punt, zeker omdat aan de pennen van de stekker die je erin duwt nog weer een metalen meervoudige draad, waarvan een geaard is en andere elektronica zit. Misschien is er oom sprake van een kleine aardloop? Kan dus effect hebben denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
wdr schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 11:13:
[...]

Waar je ook rekening mee moet houden mbt wifi, dat wifi vaak gestoord wordt (slechte wifi bestaat niet). Vaak komt storing uit onverwachte hoek, bijv. zonnepanelen of nog erger bij optimizers en micro-omvormers die PLC gebruiken voor hun monitor communicatie. Het lichtnet wordt dan een storende antenne. Deze verstoren niet allen de ether, maar de PLC signalen komen zo ook via het lichtnet in apparatuur terecht, hetgeen tot de meest vreemde effecten kan leiden. Je zou dan het gestoorde apparaat kunnen ontstoren met (klik)ferriet.
Inderdaad, dat maakt EMC zo een ingewikkeld vak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16:18
Mijn watermeter lijkt helemaal kaduk te zijn. Heb die nu anderhalf jaar.
Eerst een nieuwe voeding gehad rond april/mei toen ik afwijkende waardes kreeg. Verbruik tijdens de nacht enzo toen er geen water gebruikt werd.
Met de nieuwe voeding terug alles goed. Nu gaan de ledjes helemaal niet meer aan en krijg niks meer door. Soms eens een litertje, maar verder niks. Nog geen 2 jaar oud, dus hopelijk wordt die vlot vervangen.

[ Voor 7% gewijzigd door Broodro0ster op 06-09-2024 11:51 ]

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
Volgens mij heb je nog garantie dus maar even melden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:01
Mickel moen schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:24:
Precies. Waarbij ik dus uitkom, bij mijn eerdere vermoeden, dat het kan uitmaken hoe, de socket in de WCD zit.

In de ene situatie zal het niks uitmaken, zul je geen verschil bemerken. Maar in een andere wellicht wel. Kwestie van uitproberen als je verbindingsproblemen ervaart. Het proberen altijd waard.

Misschien moet ik het even nader toelichten.

Het gaat om twee sockets in de schuur bij mij achter in de tuin. Ze zijn aangesloten op twee systemen stekkerpanelen. De Fritz!repeater zit in onze serre op de foto vlak achter de bamboe.

De stekkers staan ten opzichte van elkaar haaks maar wel vlakbij elkaar.

De bovenste staat ten opzichte van het AP haaks. De onderste min of meer parallel. Nu is de signaalsterkte van de onderste 64% en van de bovenste 60%.

Voor het omdraaien van de sockets was dit verschil groter. Had de bovenste juist een veel sterker signaal ten opzichte van de andere. Percentage weet ik niet meer.

Bovendien ervoer ik hiervoor, dat de sockets spontaan het contact verloren met de Fritz! Repeater. Dan maakten ze verbinding met de Fritz!box helemaal aan de voorkant van het huis met een uiterst zwakke signaalsterkte. Alleen de spanning verbreken deed hen terugkeren naar de dichtstbijzijnde repeater.
Na het omkeren van de sockets lijkt de verbinding stabieler.
Ik kan op de foto's van de gedemonteerd stekker niet zien aan welke kan de antenne zit tov het knopje maar als die aan de kant van het knopje zit en je hebt die aan de bovenkant en je steekt de stekker er in met ook de kabel aan de bovenkant, dan zou dat een negatief effekt kunnen hebben.
Maar wat bij jou werkt hoeft bij een ander weer niet zo te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jesco_white
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:54
Sinds enige tijd, denk een paar weken, valt het mij op dat "Notificaties" niet altijd meer binnenkomen op mijn smartphone. Ik heb al jaren een notificatie op de meetstekker van de wasmachine/droger staan, dat wanneer deze daalt onder 4W voor langer dan een minuut, er een notificatie "Wasmachine / wasdroger klaar" naar de smartphone wordt gestuurd.

Echter de laatste weken valt het op dat er vaker geen dan wel een notificatie binnenkomt. Zojuist ook weer een wasje gedraaid, machine is al lang klaar en uitgeschakeld, echter geen notificatie. Ik heb laatst in de HomeWizard app de notificatie verwijderd en opnieuw aangemaakt, daarna kreeg ik wel een (1) keer een notificatie (kan toeval zijn) maar nu weer niet.

Iemand een idee? Dit is echt iets van de laatste tijd, weken. Voorheen werkte dit vlekkeloos.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peterbier
mike123 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 12:37:
[...]

Ik kan op de foto's van de gedemonteerd stekker niet zien aan welke kan de antenne zit tov het knopje maar als die aan de kant van het knopje zit en je hebt die aan de bovenkant en je steekt de stekker er in met ook de kabel aan de bovenkant, dan zou dat een negatief effekt kunnen hebben.
Maar wat bij jou werkt hoeft bij een ander weer niet zo te zijn.
Rode pijl is het knopje.
Groene pijl is waar de antenne is geplakt.
Als je de socket plaatst met de knop boven zit de antenne in de onderste positie.
Daarom kan het iets helpen als je de stekker op de kop er in doet. (Text ondersteboven) voor een beter wifi signaal.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9LXBvsgC1cE_Rl7ATLglHodG0Jk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3yN0xDqIVy69HVnEBG7KjyLg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Het is inderdaad zo,dat ik bij beide sockets het knopje eerst boven had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ross11
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-09 13:38
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0J32b7rXk7udPfRkwungk49i_EE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0OIVxIfNJxPM8OD68ueUF7f8.png?f=user_large

Gewoon even langs Ali, gaatje boren en de externe antenne aansluiten op de ESP.

Of dit werkt, geen idee denk het wel werkt voor mij wel op een normale ESP32.

Maar hé het staat wel stoer.

Disclaimer:
Wel rekenig houden dat het spul is waar 230v op staat en in principe gekeurd is. Alle veranderingen moeten daarom afgeraden worden, dit om problemen met de veiligheid en gebruik van de socket te voorkomen.

Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Ross11 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 14:31:
[Afbeelding]

Gewoon even langs Ali, gaatje boren en de externe antenne aansluiten op de ESP.

Of dit werkt, geen idee denk het wel werkt voor mij wel op een normale ESP32.

Maar hé het staat wel stoer.

Disclaimer:
Wel rekenig houden dat het spul is waar 230v op staat en in principe gekeurd is. Alle veranderingen moeten daarom afgeraden worden, dit om problemen met de veiligheid en gebruik van de socket te voorkomen.
Dat zal niet gaan passen i.v.m. gebrek aan ruimte.
Als het wifi signaal echt slecht is en werking van de socket niet goed is.
Dan is een extra accesspoint de simpelste oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:02
Vraagje, kan het HW Display ook de stroomprijs al dan niet in een grafiek tonen. Nu check ik de tibber app maar op het display tonen zou gebruiksvriendelijker zijn.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ross11
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-09 13:38
[/quote]

Passen doet het wel :) het kleine stekkertje ipx connector kan gewoon op de ESP van de socket, kabel gaat door het huis en de grote zwarte antenne gewoon buiten de socket. Kun je ook nog wat er mee rond zwaaien.

Maar een goed Wifi ap is waarschijnlijk beter en veiliger.

Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Ross11 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 15:27:
[/quote]

Passen doet het wel :) het kleine stekkertje ipx connector kan gewoon op de ESP van de socket, kabel gaat door het huis en de grote zwarte antenne gewoon buiten de socket. Kun je ook nog wat er mee rond zwaaien.

Maar een goed Wifi ap is waarschijnlijk beter en veiliger.
Onder het pcb kan niet.
Dit valt in het wcd (stopcontact met randaarde).
Er boven ook niet dat valt te diep op het pcb. (Waar de stekker in gaat)
Dat inbouw sma plugje gaat dan niet passen.
Maar je idee is leuk hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:45
jesco_white schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 13:09:
Sinds enige tijd, denk een paar weken, valt het mij op dat "Notificaties" niet altijd meer binnenkomen op mijn smartphone. Ik heb al jaren een notificatie op de meetstekker van de wasmachine/droger staan, dat wanneer deze daalt onder 4W voor langer dan een minuut, er een notificatie "Wasmachine / wasdroger klaar" naar de smartphone wordt gestuurd.

Echter de laatste weken valt het op dat er vaker geen dan wel een notificatie binnenkomt. Zojuist ook weer een wasje gedraaid, machine is al lang klaar en uitgeschakeld, echter geen notificatie. Ik heb laatst in de HomeWizard app de notificatie verwijderd en opnieuw aangemaakt, daarna kreeg ik wel een (1) keer een notificatie (kan toeval zijn) maar nu weer niet.

Iemand een idee? Dit is echt iets van de laatste tijd, weken. Voorheen werkte dit vlekkeloos.
Ik heb precies dezelfde ervaring! Kan uiteraard toeval zijn maar ben toch blij dat er nog iemand is met dit probleem. Maar ja wat is/wordt de oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:55
Vraagje hier voor de HomeAssisant gebruikers met de HomeWizard...

Ik heb net de P1 besteld. We hebben een aantal apparaten van Siemens en ik wilde eens gaan experimenteren met de HomeWizard integratie (vaatwasser/wasmachine automatisch aan als de zonnepanelen genoeg opleveren).

Ik heb al een P1 kabel naar mijn HA server lopen en dat werkt prima. Ik vroeg me af of ik de kabel kon weghalen, de HomeWizard P1 installeren en vervolgens installeren in HA, ZONDER mijn data te verliezen over de afgelopen jaren.

Heeft iemand dat al een keer gedaan? Of is het de moeite niet waard en is het handiger om er gewoon een splitter tussen te hangen?

Alvast bedankt,
Jelle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gandalfsn
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09-07 19:58
Het valt mij al een tijdje op dat wanneer mijn zonnepanelen terug leveren aan het net de spanning in de grafiek overvoltage ook lijkt af te nemen. Dit lijkt mij niet logisch. Je verwacht dat wanneer ik teruglevering, anderen dit ook doen en de spanning juist toe ipv afneemt. Klopt er bij mij misschien iets niet?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pFAWj7AGS3jNu0dC3eX6uai48tQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PTmCilWDDarQ3hNEMAkt05sI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GM15
  • Nu online
peterbier schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 16:14:
[...]

Onder het pcb kan niet.
Dit valt in het wcd (stopcontact met randaarde).
Er boven ook niet dat valt te diep op het pcb. (Waar de stekker in gaat)
Dat inbouw sma plugje gaat dan niet passen.
Maar je idee is leuk hoor.
? Dat zegt @Ross11 toch ook niet? Ipex-3 op de esp en SMA deel buiten de behuizing. Zou prima gaan ware het niet dat je volgens mij niet moet gaan lopen hobbyen met 220 sockets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
jesco_white schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 13:09:

chippie777 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 16:25:
[...]

Ik heb precies dezelfde ervaring! Kan uiteraard toeval zijn maar ben toch blij dat er nog iemand is met dit probleem. Maar ja wat is/wordt de oplossing?
Hier ook het geval, kreeg altijd een melding als mijn airco aan stond, maar die krijg ik al eventjes niet meer....

@HomeWizard_NL ?

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
GM15 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 16:31:
[...]

? Dat zegt @Ross11 toch ook niet? Ipex-3 op de esp en SMA deel buiten de behuizing. Zou prima gaan ware het niet dat je volgens mij niet moet gaan lopen hobbyen met 220 sockets.
Correctie trek mijn woorden in.
Het kan wel direct naar buiten van het pcb.
Omdat deze socket toch al defect is gaatje geboord en het is mogelijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N3_smQYqRJk0xnzQ-lYByiA5Xg8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DQlzhfhOcCNASKlvx9VmeHLF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 06:32
henkNL schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 17:01:
[...]

[...]

Hier ook het geval, kreeg altijd een melding als mijn airco aan stond, maar die krijg ik al eventjes niet meer....

@HomeWizard_NL ?
Hier werkt het de laatste tijd ook vaker niet dan wel.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:33
Hoe kan je reeds bestaande netwerken laten vergeten in de P1 en watermeter?

Ik heb een speciaal iot ssid aangemaakt waar ik hem mee wil laten verbinden.
Maar als de stroom eraf is geweest of ik reboot mijn modem of router dan verbind hij met de ssid waar hij eerder mee verbonden was ipv nieuwe iot ssid.

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:57
Qosmic schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 16:07:
Hoe kan je reeds bestaande netwerken laten vergeten in de P1 en watermeter?

Ik heb een speciaal iot ssid aangemaakt waar ik hem mee wil laten verbinden.
Maar als de stroom eraf is geweest of ik reboot mijn modem of router dan verbind hij met de ssid waar hij eerder mee verbonden was ipv nieuwe iot ssid.
KIjk eens in de app onder meters, kies het apparaat en dan de drie puntjes recht boven. Daar staat de optie WI-FI veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:33
hanev001 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 16:17:
[...]

KIjk eens in de app onder meters, kies het apparaat en dan de drie puntjes recht boven. Daar staat de optie WI-FI veranderen.
Ja klopt. Dat heb ik gezien, en ook reeds veranderd.
Maar dat was mijn vraag niet.

Ik wil mijn eerder opgeslagen netwerken / ssids laten verwijderen/vergeten.
En alleen mijn IoT ssid actief hebben.

Want als ik nu modem of router reboot dan verbind hij met eerder onthouden netwerken ipv dat IoT netwerk.

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amw82
  • Laatst online: 16:25
Gezocht naar vergelijkbare ervaringen/vragen in dit topic niet gevonden. Als deze al beantwoord is, excuses... dan kloppen mijn zoektermen niet :)

Sinds vandaag de wifi P1 meter geïnstalleerd. Had echter verwacht dat bij teruglevering de prijs ook negatief zou zijn in de app, maar dit lijkt niet te werken. Moet ik hier nog wat voor instellen, of doe ik iets anders fout?
Bijgevoegd mijn instellingen onder tarief (Tibber) en de grafiek die ondanks de teruglevering vandaag een positief bedrag weergeeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gg777pAG4hV0B69Ujq-AyDbrYGE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PUiPWObdPdnCBMG1JnEArHnm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/32uq0kUhrUmoSymIoGPlE7bwsdk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eEOCPyIhrvbkS0jqv4XEFs5C.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
amw82 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 18:20:
Gezocht naar vergelijkbare ervaringen/vragen in dit topic niet gevonden. Als deze al beantwoord is, excuses... dan kloppen mijn zoektermen niet :)

Sinds vandaag de wifi P1 meter geïnstalleerd. Had echter verwacht dat bij teruglevering de prijs ook negatief zou zijn in de app, maar dit lijkt niet te werken. Moet ik hier nog wat voor instellen, of doe ik iets anders fout?
Bijgevoegd mijn instellingen onder tarief (Tibber) en de grafiek die ondanks de teruglevering vandaag een positief bedrag weergeeft.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je valt wel zo in op de dag. Dat je tarief niet negatief is is niet raar toch? Of ik begrijp je niet. Vandaag zijn de tarieven niet negatief geweest toch incl btw en EB?

Laat jij de omvormer uitlezen? 20 kWh het net in op zo'n korte interval?

Ik denk omdat je zo midden op de dag hem inprikt je totalen ziet van die dag tot nu toe en dat je voor de 0.1 verbruik 3 ct hebt betaald. Ik denk dat je vandaag even voor lief moet nemen en vanaf 0:00 uur de dag start en dan ook alles meet van die nieuwe dag. Niet delen van de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amw82
Devke schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 19:41:
[...]

Je valt wel zo in op de dag. Dat je tarief niet negatief is is niet raar toch? Of ik begrijp je niet. Vandaag zijn de tarieven niet negatief geweest toch incl btw en EB?

Laat jij de omvormer uitlezen? 20 kWh het net in op zo'n korte interval?

Ik denk omdat je zo midden op de dag hem inprikt je totalen ziet van die dag tot nu toe en dat je voor de 0.1 verbruik 3 ct hebt betaald. Ik denk dat je vandaag even voor lief moet nemen en vanaf 0:00 uur de dag start en dan ook alles meet van die nieuwe dag. Niet delen van de dag.
Nee tarieven zijn niet negatief geweest, maar met meer teruglevering dan levering zou ik enkele € negatief verwachten en niet €0,03 positief voor dat kleine beetje levering.
Kreeg vandaag de meter binnen en meteen geïnstalleerd en dit viel me meteen op. Maar ik kijk het nog even aan komende dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:01
Qosmic schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 16:22:
[...]

Ja klopt. Dat heb ik gezien, en ook reeds veranderd.
Maar dat was mijn vraag niet.

Ik wil mijn eerder opgeslagen netwerken / ssids laten verwijderen/vergeten.
En alleen mijn IoT ssid actief hebben.

Want als ik nu modem of router reboot dan verbind hij met eerder onthouden netwerken ipv dat IoT netwerk.
Dus de P1 onthoud ook de eerder ingestelde ssid en bijbehorende wachtwoord?
Dan misschien resetten naar fabrieksinstellingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
amw82 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 19:45:
[...]

Nee tarieven zijn niet negatief geweest, maar met meer teruglevering dan levering zou ik enkele € negatief verwachten en niet €0,03 positief voor dat kleine beetje levering.
Kreeg vandaag de meter binnen en meteen geïnstalleerd en dit viel me meteen op. Maar ik kijk het nog even aan komende dagen.
Ik denk dat het beeld morgen al anders is. Anders gewoon nog een x posten. Genoeg mensen hier die helpen zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asaki
  • Registratie: Juli 2010
Heeft iemand hier wel eens de Homewizard KWH meter in de meterkast gehangen om Enphase zonnepanelen te meten? Ik heb er nu 1 hangen maar die meet practisch niets terwijl er wel ruim voldoende opwekking is geweest.

Ik heb het als volgt aangesloten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k8xXvSFQZ3Umqqp2BOXRbTBVZcc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Y2Ima05tEYMmRFBLEvJkR8bD.png?f=fotoalbum_large

Maar als ik de meting van de KWH meter vergelijk met wat Enphase terug geeft dan ziet het er niet goed uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AyQTif3C61h78PhJuLnR5kdY_H4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qIkYpPCg5vdZRWDqCG2KnhRc.png?f=fotoalbum_large

De hoofdreden dat ik dit wil is dat de enphase slechts 1 keer per 15 minuten data aanlevert, terwijl de KWH meter dit in theorie real-time zou moeten kunnen. Heb ik het verkeerd aangesloten of moet ik nog iets bijzonders inregelen in HW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 06:32
asaki schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 23:53:
Heeft iemand hier wel eens de Homewizard KWH meter in de meterkast gehangen om Enphase zonnepanelen te meten? Ik heb er nu 1 hangen maar die meet practisch niets terwijl er wel ruim voldoende opwekking is geweest.

[Afbeelding]

Maar als ik de meting van de KWH meter vergelijk met wat Enphase terug geeft dan ziet het er niet goed uit:
[Afbeelding]

De hoofdreden dat ik dit wil is dat de enphase slechts 1 keer per 15 minuten data aanlevert, terwijl de KWH meter dit in theorie real-time zou moeten kunnen. Heb ik het verkeerd aangesloten of moet ik nog iets bijzonders inregelen in HW?
Als je de kWh daadwerkelijk zo aangesloten heb als op je tekening moet je het denk ik omdraaien.
Links zekeringautomaat, rechts zonnepanelen.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hmm ik heb een 3fase homewizzard meter klaarliggen om er tussen te bouwen.
Ik wil hem alleen op zolder monteren tussen de omvormers en de meterkast in.
Dus ook voor de enphase q -relais want die zit in de meterkast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asaki
ron321 schreef op zondag 8 september 2024 @ 05:03:
[...]

Als je de kWh daadwerkelijk zo aangesloten heb als op je tekening moet je het denk ik omdraaien.
Links zekeringautomaat, rechts zonnepanelen.
Ohhh, dat ga ik even proberen, ik moet natuurlijk de andere kant op denken. Bedankt!

Ik zou daarentegen verwachten dat je de waardes/functie software matig zou omdraaien als je aangeeft in de HW app dat er zonnepanelen worden gemeten?

[ Voor 17% gewijzigd door asaki op 08-09-2024 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unconnected
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:30

...

[Afbeelding]
Die -0,4 is de import, dus wat de gateway en de q-relais gebruiken. Je meet dus nu precies verkeerd om en bekijkt de import ipv de export :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amw82
Devke schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 20:25:
[...]

Ik denk dat het beeld morgen al anders is. Anders gewoon nog een x posten. Genoeg mensen hier die helpen zoeken.
Voorlopig nog geen verschil. Alleen het afgenomen verbruik wordt berekend in de kosten rechtsboven. De teruggeleverde stroom wordt niet verrekend...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CRldBWkUzbDyPMIwFM6aSDmh4kk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZqBDXyq09JGc7U04jfdiFZqB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
amw82 schreef op zondag 8 september 2024 @ 11:20:
[...]

Voorlopig nog geen verschil. Alleen het afgenomen verbruik wordt berekend in de kosten rechtsboven. De teruggeleverde stroom wordt niet verrekend...

[Afbeelding]
Hmm. Heb je de omvormer van de panelen ook toegevoegd toevallig? Gebruik je een aparte kWh meter voor het meten van de opwek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amw82
Devke schreef op zondag 8 september 2024 @ 11:39:
[...]

Hmm. Heb je de omvormer van de panelen ook toegevoegd toevallig? Gebruik je een aparte kWh meter voor het meten van de opwek?
Nee, heb de omvormer (nog) niet gekoppeld en geen aparte KWh meter. Dit zou imo ook niet uit moeten maken, omdat hij volgens mij voor deze berekening gewoon moet kijken naar wat ik afneem en wat ik teruglever. Dat meet hij goed, alleen verrekend die de teruglevering dus niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:26
amw82 schreef op zondag 8 september 2024 @ 11:47:
[...]

Nee, heb de omvormer (nog) niet gekoppeld en geen aparte KWh meter. Dit zou imo ook niet uit moeten maken, omdat hij volgens mij voor deze berekening gewoon moet kijken naar wat ik afneem en wat ik teruglever. Dat meet hij goed, alleen verrekend die de teruglevering dus niet...
Even de basis checken; je hebt wel de terugleververgoeding ingevuld bij je tarieven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Het is een dynamische contract/koppeling. Afname en injectie worden dan per uur verrekend.
Bij stroomprijzen onder nul betaal je dan ook voor injectie en krijg je geld voor afname en omgekeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:02
Appie Heijn schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 15:17:
Vraagje, kan het HW Display ook de stroomprijs al dan niet in een grafiek tonen. Nu check ik de tibber app maar op het display tonen zou gebruiksvriendelijker zijn.
Kickje

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit lijkt mij een defect van de kWh meter.
In jou plaatje loopt de stroom door de kWh meter.
Of de communicatie van Enphase micro-omvormersysteem gaat via het net dit kan ook storing veroorzaken.
Ik zelf gebruik deze meter i.c.m. Apsystems micro omvormers.
Maar deze communiceren draadloos.

CORRECTIE
De bruine draden moeten andersom.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GShrWvDLKDERNOjvSexC6VeyyWE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YzOTzwaKFvowEg9U8GpXKrd4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z1JwnIbU5W6VO1RFlkohIs6xRvg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rZmgBqOZz9mE1tKcP7w7ltN8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door peterbier op 08-09-2024 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amw82
Propheticus schreef op zondag 8 september 2024 @ 12:16:
[...]

Even de basis checken; je hebt wel de terugleververgoeding ingevuld bij je tarieven?
Nee, is een dynamisch contract. Tarief gegevens staan als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gg777pAG4hV0B69Ujq-AyDbrYGE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PUiPWObdPdnCBMG1JnEArHnm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14:27
peterbier schreef op zondag 8 september 2024 @ 12:40:
[...]

Dit lijkt mij een defect van de kWh meter.
In jou plaatje loopt de stroom door de kWh meter.
Of de communicatie van Enphase micro-omvormersysteem gaat via het net dit kan ook storing veroorzaken.
Ik zelf gebruik deze meter i.c.m. Apsystems micro omvormers.
Maar deze communiceren draadloos.

CORRECTIE
De bruine draden moeten andersom.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier werkt het prima, maar dan wel met de draadjes andersom. Wat links zit moet rechts zitten, en wat rechts zit moet links zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
Sjamo schreef op zondag 8 september 2024 @ 12:52:
[...]

Hier werkt het prima, maar dan wel met de draadjes andersom. Wat links zit moet rechts zitten, en wat rechts zit moet links zitten.
Dan kan het geen storing zijn van de plc communicatie over het net.
Bedankt voor je feedback.
En inderdaad de draden zitten verkeerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asaki
Ik heb het inmiddels andersom aangesloten, en het werkt! Bedankt allemaal :) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KfxEcVnnMXUhAJdr87HlNAtOtRU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7KfFkpbYrmX1A5O7keCucTyR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
asaki schreef op zondag 8 september 2024 @ 14:41:
Ik heb het inmiddels andersom aangesloten, en het werkt! Bedankt allemaal :) [Afbeelding]
En goed vast draaien. (2.5 ~ 3 Nm)
Er gaat best wat vermogen door.
Ik heb zelf 2.8Nm gedaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7jRzTGT99tox2qXtjsQ2Y7aBGh4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JVZuWVMAo4CPvYxLORXwSLP0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21-09 22:29
Zijn er ook anderen die sinds kort geen meldingen meer krijgen van de energy app? Ik gebruik wat plugs van de en kreeg voorheen altijd meldingen als de W onder een bepaald niveau kwam. Ik heb Energy+, app opnieuw geïnstalleerd, meldingen in Android opnieuw aan en uit, plugs van de stroom. Niks helpt.

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
amw82 schreef op zondag 8 september 2024 @ 12:49:
[...]

Nee, is een dynamisch contract. Tarief gegevens staan als volgt:

[Afbeelding]
Dan nog moet je dat wel (en mogelijk andere kosten) invullen onder het kopje "teruglevering" als je naar beneden scrollt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amw82
Propheticus schreef op zondag 8 september 2024 @ 22:35:
[...]

Dan nog moet je dat wel (en mogelijk andere kosten) invullen onder het kopje "teruglevering" als je naar beneden scrollt.
Je kan niet verder naar beneden scrollen. Er is geen kopje teruglevering bij dynamisch, zoals dat er wel is bij vast. Ook logisch, bij dynamisch zijn "kosten" levering en teruglevering gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Propheticus
amw82 schreef op zondag 8 september 2024 @ 23:11:
[...]

Je kan niet verder naar beneden scrollen. Er is geen kopje teruglevering bij dynamisch, zoals dat er wel is bij vast. Ook logisch, bij dynamisch zijn "kosten" levering en teruglevering gelijk.
Bij mij wel als ik dynamisch kies staat er alsnog een kopje teruglevering en ipv overige kosten staat er overige vergoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amw82
Propheticus schreef op zondag 8 september 2024 @ 23:38:
[...]

Bij mij wel als ik dynamisch kies staat er alsnog een kopje teruglevering en ipv overige kosten staat er overige vergoeding.
Ah top, nog een keer tarief opnieuw toegevoegd en daar kon ik het wel invullen. Eerder overheen gekeken en dan staat het blijkbaar ook niet meer onder het huidige tarief om alsnog te vullen.
Thanks voor de hulp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gorac
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 11:29
KoningPaulus schreef op zondag 8 september 2024 @ 18:38:
Zijn er ook anderen die sinds kort geen meldingen meer krijgen van de energy app? Ik gebruik wat plugs van de en kreeg voorheen altijd meldingen als de W onder een bepaald niveau kwam. Ik heb Energy+, app opnieuw geïnstalleerd, meldingen in Android opnieuw aan en uit, plugs van de stroom. Niks helpt.
Hier hetzelfde. De chatbot komt met suggesties die ik zelf al verzonnen had.
Pagina: 1 ... 126 ... 143 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic