Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gorac
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 11:29
Bij mij vanochtend één rood knipperend (oude type). De tweede (ook het oude type) in hetzelfde stekkerblok gaf de melding niet. Alleen de socket even spanningsloos gehad. Daarna alles weer normaal.
Meerdere andere sockets (beide types) geen probleem gehad.

• abbeyrules
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-09 12:24
Hier na een hele tijd probleem draaien ineens 1 socket die niet meer online komt. Van alles geprobeerd (herstart router, anders stopcontact) en ook een reset (knop indrukken > 1 minuut) doet niets. Hij gaat dan dus ook niet blauw kleuren zoals de app zegt. Iemand nog een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:57
winwiz schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 15:29:
[...]

Nope, rocksteady hier voor alle HW apparaten. (Ubiquity netwerk)
Hier ook geen problemen met 32 HomeWizard apparaten.
(TP-LINK Omada netwerk)

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 13:13

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Devke schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 14:48:
Bij mij geven soms verschillende sockets van HW de melding dat ze offline zijn. Het maakt niet uit hoever ze van het wifi punt zitten of welk type socket het is. Het oude of nieuwe model. Voor nu heeft de router opnieuw opstarten geholpen. Er zit dan wel een gat in de data voor vandaag m.b.t. die sockets. Herkend iemand dit?
Ik heb HA en heb soms perioden waarin HA aangeeft dat er een probleem is. Op de HW app of website zijn dan geen problemen te zien. Ik heb zelf het vermoeden, dat het aan HA ligt. Soms staat er iets bij over de reactie tijd. Ik denk dat HA soms iets te snel wil zijn.
Ik doe nu regelmatig eens een HA herstart, met de gedachte dat dit zou kunnen helpen.

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PeteSplit schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 18:53:
[...]

Ik heb HA en heb soms perioden waarin HA aangeeft dat er een probleem is. Op de HW app of website zijn dan geen problemen te zien. Ik heb zelf het vermoeden, dat het aan HA ligt. Soms staat er iets bij over de reactie tijd. Ik denk dat HA soms iets te snel wil zijn.
Ik doe nu regelmatig eens een HA herstart, met de gedachte dat dit zou kunnen helpen.
Het is hier de HW app waarin het te zien is. HA loopt eigenlijk wel lekker door.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Waarom is er eigenlijk een verschil in de firmware bij hetzelfde product.?
En updaten niet mogelijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WlGbUeZMsDf_bP0OzPuhMS4uHBY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W9mizDDlHn6iqXta4MkLF5dM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SJuQuu6W8GtCRGdc8W4yT-W1zzU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ApXwq3WsVZkZYgqNd66Uswla.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dEs6ZFYgUssQzYtltrYMYZxlcCo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0MLPmKs6BXBgo449119RBiUd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
abbeyrules schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 16:32:
Hier na een hele tijd probleem draaien ineens 1 socket die niet meer online komt. Van alles geprobeerd (herstart router, anders stopcontact) en ook een reset (knop indrukken > 1 minuut) doet niets. Hij gaat dan dus ook niet blauw kleuren zoals de app zegt. Iemand nog een idee?
Herkenbaar. Die is stuk verwacht ik. Homewizard even benaderen. Ik had hem niet zo heel erg lang en deze werd kostenloos vervangen.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
peterbier schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 01:44:
Waarom is er eigenlijk een verschil in de firmware bij hetzelfde product.?
En updaten niet mogelijk.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Geen idee. Bij mij ook 2 sockets van hetzelfde type als jou die verschillen. 4.07 en 4.09 (nu verwacht ik geen hele grote update verschillen gezien de nummering).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22-09 23:16
Ook dit probleem gehad, hierop was de airco van de wijnopslag aangesloten, en ik merkte pas een dag later dat de socket morsdood was.
Snel gratis een nieuwe ontvangen na de melding bij HW.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
EVfan schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 11:26:
[...]

Ook dit probleem gehad, hierop was de airco van de wijnopslag aangesloten, en ik merkte pas een dag later dat de socket morsdood was.
Snel gratis een nieuwe ontvangen na de melding bij HW.
Ik heb op dit moment nog een mix van Tapo P110's/Tuya/Gosund meters en die vertonen af en toe kuren. Voorbeelden:
  • Plug uit volgens app en lampje, maar geeft nog wel stroom door en apparaat blijft dus draaien
  • Plug uit volgens app, aangesloten apparaat ook uit maar de plug rapporteert geen 0W (maar laatste gemeten) bij actief verbruik
  • Plug aan en omzetten naar uit schakelt apparaat/plug niet uit (alleen in de apps dus)
Heb jij, of anderen, soortgelijke problemen gehad met de HomeWizard plugs of draaien die stabieler?

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14:27
Wij hebben op dit moment 4 kWh-meters in gebruik en 7 van de 9 slimme stekkers die we hebben. 1 van de slimme stekkers die we in gebruik hebben staat geregeld (soms een aantal dagen achter elkaar, soms een paar weken niet) op het gele driehoekje van geen verbinding. Na een reset werkt het weer.
Een van de stekkers die we niet in gebruik hebben was ook wiebelig.

Onze kWh-meters die we hebben functioneren normaal, alhoewel mijn partner bij het recent installeren van de laatste het idee had dat de kwaliteit minder was dan degene van enkele jaren geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Mirabis schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 13:05:
[...]

Ik heb op dit moment nog een mix van Tapo P110's/Tuya/Gosund meters en die vertonen af en toe kuren. Voorbeelden:
  • Plug uit volgens app en lampje, maar geeft nog wel stroom door en apparaat blijft dus draaien
  • Plug uit volgens app, aangesloten apparaat ook uit maar de plug rapporteert geen 0W (maar laatste gemeten) bij actief verbruik
  • Plug aan en omzetten naar uit schakelt apparaat/plug niet uit (alleen in de apps dus)
Heb jij, of anderen, soortgelijke problemen gehad met de HomeWizard plugs of draaien die stabieler?
Nee dit herken ik niet. Slechts eenmaal een HW socket defect gehad (van de 10, de oudste 3 jaar oud). En dus echt dood, lampje uit, niet meer tot leven te wekken.
Die airco schakelt wel 2-4 keer per uur in de lente/zomer/herfst, dus 2-4 keer aan, 5 minuten later uit, van 1 naar 900 W (en terug) aan vermogen. Of dat er iets mee te maken heeft dat de socket het begeven heeft weet ik niet en ook HW gaf daar geen antwoord op. De vervangende socket draait alweer een half jaar zonder issues.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
EVfan schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 13:15:
[...]

Nee dit herken ik niet. Slechts eenmaal een HW socket defect gehad (van de 10, de oudste 3 jaar oud). En dus echt dood, lampje uit, niet meer tot leven te wekken.
Die airco schakelt wel 2-4 keer per uur in de lente/zomer/herfst, dus 2-4 keer aan, 5 minuten later uit, van 1 naar 900 W (en terug) aan vermogen. Of dat er iets mee te maken heeft dat de socket het begeven heeft weet ik niet en ook HW gaf daar geen antwoord op. De vervangende socket draait alweer een half jaar zonder issues.
Nee dat heeft er niks mee te maken.
Het probleem zit vaak in de geschakelde voeding. (Bijvoorbeeld brakke elco.)
Dit komt vaker voor en niet alleen bij HomeWizard.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• peterbier
@HomeWizard_NL

Mijn wens zal zijn dat bij de HomeWizard watermeter een totaal stand bijgehouden kan worden.
Je vult een keer de huidige stand van je watermeter in.
En de HomeWizard telt deze erbij.
Zo heb je ook de stand wat overeen komt met de Watermeter van de Netbeheerder.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
peterbier schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 16:35:
@HomeWizard_NL

Mijn wens zal zijn dat bij de HomeWizard watermeter een totaal stand bijgehouden kan worden.
Je vult een keer de huidige stand van je watermeter in.
En de HomeWizard telt deze erbij.
Zo heb je ook de stand wat overeen komt met de Watermeter van de Netbeheerder.
Gaat niet gebeeuren, hebben ze al aangegeven bij de release. De reden is dat de watermeter hiervoor neit gebruikt mag worden, gezien hij niet ge-ijkt is. Het kan dus zijn dat je liters mist ind e meter, in de praktijk is dat nihil, maar dat is wel de reden dat ze dus niet willen dat jij de stand die in de app staat doorgeeft aan de beheerder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EVfan
Afgelopen vrijdag plots ging de watermeter offline.
Thuisgekomen bleek er geen signaal verlichting op de meter te branden.
Indachtig de eerdere waarnemingen op dit forum de net adapter uitgewisseld en de watermeter was direct weer online.
I have joined the club. :<))
De originele adaptor heeft na net een half jaar de geest gegeven.
Kan wel een nieuwe aanvragen voor garantie, maar weet via dit forum dat die dingen van teleurstellende kwaliteit zijn.
Dus laat maar zitten, dezelfde “rommel” maar niet meer.
Jammer dat zo’n goed product wordt geleverd met zo’n zeer matige voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:56
EVfan schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 19:46:
Indachtig de eerdere waarnemingen op dit forum de net adapter uitgewisseld en de watermeter was direct weer online.
Kan wel een nieuwe aanvragen voor garantie, maar weet via dit forum dat die dingen van teleurstellende kwaliteit zijn.
Dat is inderdaad wel teleurstellend. Wacht wel met de watermeter tot ze eens met een nieuwe voeding komen. :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
IJsbeer schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 18:55:
[...]

Gaat niet gebeeuren, hebben ze al aangegeven bij de release. De reden is dat de watermeter hiervoor neit gebruikt mag worden, gezien hij niet ge-ijkt is. Het kan dus zijn dat je liters mist ind e meter, in de praktijk is dat nihil, maar dat is wel de reden dat ze dus niet willen dat jij de stand die in de app staat doorgeeft aan de beheerder.
Ok jammer en dit wist ik niet.
Ze kunnen er ook duidelijk bij zeggen in de app als je dit invult het niet gebruikt mag worden voor het doorgeven van de meterstanden.
Maar goed ik heb dit wel voor elkaar gekregen in Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abbeyrules
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-09 12:24
Inderdaad blijkt de socket overleden. Er wordt gratis een vervangend exemplaar toegestuurd.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:16
EVfan schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 19:46:
We leveren ondertussen al verbeterde voedingen. Zowel bij de watermeter als apart. De oude voeding had voornamelijk last van sterk temperatuur wisselende en hogere temperatuur omgevingen. Echter verruit de meeste voedingen zijn ondertussen al 2+ jaar in gebruik zonder problemen. Echter zullen we niet ontkennen dat deze voeding ook aan onze eisen te kort deed, daarom is deze aangepast.

[ Voor 16% gewijzigd door HomeWizard_NL op 19-08-2024 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21-09 17:56
Vandaag een vreemd fenomeen zichtbaar in HW. Om 15:00 uur precies daalt het voltage van de fase waarop de zonnepanelen zitten in één keer naar 0 volt. Eén uur later is alles weer normaal. Alleen wel een rare grafiek omdat HW uiteraard de punten verbindt. Ook een hele gekke piek in verbruik net ervoor. Iemand een idee? Er was niemand thuis en geen grote verbruikers aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EdZJoIaK0_0-xIj0wgacHfAj2jY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HsN2bFzuOjDmwFdQfotNjboc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanmy
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12-02 15:16
Soppyscroll schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 12:25:
[...]

Bij mij is dat ook zo, en dit gebeurd op zelfde moment dat er ook beetje gas gebruikt wordt, bij mij is het de CV ketel die dan even aanslaat
Ben er inmiddels achter. Opnieuw laten insteken en toen was het een tijd weg. Echter nu, na 4 dagen begint het weer opnieuw.

Zou de meter stuk zijn, of zijn de voedingen zo slecht? Kan er een samsung voeding op bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Stanmy schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 20:23:
[...]

Ben er inmiddels achter. Opnieuw laten insteken en toen was het een tijd weg. Echter nu, na 4 dagen begint het weer opnieuw.

Zou de meter stuk zijn, of zijn de voedingen zo slecht? Kan er een samsung voeding op bijvoorbeeld?
Ja een andere usb voeding kan gewoon.
Ik heb de voeding uit de Fritzbox (router) die ook in de meterkast hangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KSR
  • Niet online

KSR

Kees_frl schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 19:49:
[...]

Dat is inderdaad wel teleurstellend. Wacht wel met de watermeter tot ze eens met een nieuwe voeding komen. :)
Ik denk dat je dan lang kan wachten, er zijn intussen in een jaar tijd al 2 adapters kapot gegaan bij mij. (de laatste was zelfs gesmolten)
Nu zit er eentje van mijn oude telefoon tussen en geen problemen meer.
Wel een slechte zaak vind ik.

[ Voor 3% gewijzigd door KSR op 20-08-2024 05:19 ]

Be Stronger Than Your Excuses

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Onze HomeWizard P1-meter laat geen fases zien, terwijl we wel een 3-fase meter hebben. Van wat ik eerder heb begrepen ligt dit aan de DSMR-versie?
Ik heb bij mijn ouders recent ook Home Assistant uitgerold, daar zie ik dat de DSMR-versie volgens hun HomeWizard P1-meter '42' is, en krijg ik een hele hoop andere informatie te zien, terwijl de weergave in mijn eigen Home Assistant nogal karig is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/675a3mgTrCE_kIPu1bAdmdPRkUU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ODpSokw4IXfDltGWe8kUYYMw.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GrqPYDVPYv5qZqA20xMSvfxLif8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/7ZnWXQYaVLovml0Z6Bq74TFo.png?f=fotoalbum_tile

Zit dit verschil puur in de meter?
In dat geval, is dan de enige oplossing om de meter te laten vervangen? Is mij geen 200 euro waard, maar ik zou de info wel graag hebben.

In de HWE app zie ik overigens geen verschillen, dus even getwijfeld of ik het hier zou posten of in het Home Assistant topic, maar gezien de kern van de vraag de informatie die uit de P1-meter komt is vind ik het beter hier passen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
BGFG schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 20:05:
Vandaag een vreemd fenomeen zichtbaar in HW. Om 15:00 uur precies daalt het voltage van de fase waarop de zonnepanelen zitten in één keer naar 0 volt. Eén uur later is alles weer normaal. Alleen wel een rare grafiek omdat HW uiteraard de punten verbindt. Ook een hele gekke piek in verbruik net ervoor. Iemand een idee? Er was niemand thuis en geen grote verbruikers aan.
[Afbeelding]
Je zou bijna denken dat het niet meer bestaat, maar het kan gewoon een klassike stroomstoring op 1 fase geweest zijn. Zeker als je een drie-fase installatie hebt, zul je een dergelijke storing niet snel opmerken.

En de oorzaak van die storing is mij niet bekend, maar als ik een wilde gok moet doen dan is de spanning op die fase te hoog opgelopen. Dan kunnen er voor zover ik kan bedenken twee dingen gebeuren:
1 - De componenten van de netbeheerder vinden de spanning te hoog en schakelen af
2 - De zonnepanelen vinden massaal de spanning te hoog en schakelen af. Waardoor een spannings-dip ontstaat die in de centrale een veiligheid laat springen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCSBL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 14:52
Oon schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 06:07:
Onze HomeWizard P1-meter laat geen fases zien, terwijl we wel een 3-fase meter hebben. Van wat ik eerder heb begrepen ligt dit aan de DSMR-versie?
Ik heb bij mijn ouders recent ook Home Assistant uitgerold, daar zie ik dat de DSMR-versie volgens hun HomeWizard P1-meter '42' is, en krijg ik een hele hoop andere informatie te zien, terwijl de weergave in mijn eigen Home Assistant nogal karig is.

[Afbeelding][Afbeelding]

In dat geval, is dan de enige oplossing om de meter te laten vervangen? Is mij geen 200 euro waard, maar ik zou de info wel graag hebben.

In de HWE app zie ik overigens geen verschillen, dus even getwijfeld of ik het hier zou posten of in het Home Assistant topic, maar gezien de kern van de vraag de informatie die uit de P1-meter komt is vind ik het beter hier passen
Home Assistant laat enkel de beschikbare data zien, dus jouw slimme meter laat geen fases zien. Als je zeker bent dat je een 3-fase meter hebt (en niet enkel een 3-fase groepenkast met een 1-fase aansluiting, check dat even bij je netleverancier) dan is dat wel gek. Zelfs een 4.2 meter moet 3-fase data doorsturen.

Embedded Software Developer @ HomeWizard | Doet soms wat voor Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

DCSBL schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:13:
[...]

Home Assistant laat enkel de beschikbare data zien, dus jouw slimme meter laat geen fases zien. Als je zeker bent dat je een 3-fase meter hebt (en niet enkel een 3-fase groepenkast met een 1-fase aansluiting, check dat even bij je netleverancier) dan is dat wel gek. Zelfs een 4.2 meter moet 3-fase data doorsturen.
Ik weet zeker dat we een 3-fase meter hebben, want we hebben voor onze zonnepanelen een nieuwe meterkast gekregen en toen heb ik dat nagevraagd. De SolarEdge Modbus integratie geeft ook verschillende voltages over de drie fases aan.

Heb voor de zekerheid nog even in de meterkast gekeken en er staat op de meter zelf ook 'AC - 3 Ph'.

Kan alleen nergens zien welke DSMR versie deze meter zou moeten hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
Waarschijnlijk wel. En ik vrees ook dat als je om deze reden de meter wilt laten vervangen, je er zelf voor op mag draaien. En het is niet dat je dan kunt kiezen welke meter (en functionaliteit) je dan krijgt.

Maar vergis je niet, je ouders hebben blijkbaar een drie-fase meter en jij een enkelfase. En het enige wat zij extra lijken te hebben zijn de voltage-sags en voltage-swells (ofwel spanningspieken en -dalen). en het aantal (langdurige) stroomstoringen. Wat wil je daarmee doen? Wat wil je daarmee sturen? Bedenk wel dat als er een stroomonderbreking is, Home Assistant ook niets meer doet.

Bovendien kun je gemakkelijk iets in Home Assistant bouwen die detecteert dat HA opnieuw gestart is. (Creëer een automation met als trigger: Home Assistant Startup). Met die automation kun je een counter verhogen. En eventueel kun je het uitbreiden door een shutdown automation te maken die een persistent input_boolean zet (gevolgd door een write-persistant-states) en op die boolean te checken als HA weer start. Zo kun je ook de ongeplande reboots detecteren. Wil je het nog uitgebreider hebben, dan bouw je een automation die elke minuut de timestamp ergens persistent opslaat. Na de boot kun je dan uitrekenen hoe lang HA down is geweest.

Dus ja, je ouders zien meer in hun meter, maar dat is info die mijns inziens niet relevant is of die je kunt benaderen door HA goed in te stellen.

Anyway, deze post is niet helemaal meer on-topic en bevind in een schaduw-gebied. Dus mocht je inhoudelijk nog vragen hebben over het HA-stuk hierin, stel die dan in het HA-topic of via PM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

RiDo78 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:36:
[...]

Waarschijnlijk wel. En ik vrees ook dat als je om deze reden de meter wilt laten vervangen, je er zelf voor op mag draaien. En het is niet dat je dan kunt kiezen welke meter (en functionaliteit) je dan krijgt.

Maar vergis je niet, je ouders hebben blijkbaar een drie-fase meter en jij een enkelfase. En het enige wat zij extra lijken te hebben zijn de voltage-sags en voltage-swells (ofwel spanningspieken en -dalen). en het aantal (langdurige) stroomstoringen. Wat wil je daarmee doen? Wat wil je daarmee sturen? Bedenk wel dat als er een stroomonderbreking is, Home Assistant ook niets meer doet.

Bovendien kun je gemakkelijk iets in Home Assistant bouwen die detecteert dat HA opnieuw gestart is. (Creëer een automation met als trigger: Home Assistant Startup). Met die automation kun je een counter verhogen. En eventueel kun je het uitbreiden door een shutdown automation te maken die een persistent input_boolean zet (gevolgd door een write-persistant-states) en op die boolean te checken als HA weer start. Zo kun je ook de ongeplande reboots detecteren. Wil je het nog uitgebreider hebben, dan bouw je een automation die elke minuut de timestamp ergens persistent opslaat. Na de boot kun je dan uitrekenen hoe lang HA down is geweest.

Dus ja, je ouders zien meer in hun meter, maar dat is info die mijns inziens niet relevant is of die je kunt benaderen door HA goed in te stellen.

Anyway, deze post is niet helemaal meer on-topic en bevind in een schaduw-gebied. Dus mocht je inhoudelijk nog vragen hebben over het HA-stuk hierin, stel die dan in het HA-topic of via PM.
Het probleem is niet zozeer wat ik met de data in Home Assistant wil, maar dat ik dus wel degelijk een 3-fase meter heb. Ik zou graag de fases los in beeld willen brengen, vooral uit nieuwsgierigheid.

Verder vind ik het ook gewoon storend dat ik niet dezelfde info zie als bij mijn ouders, jammer dat er blijkbaar veel verschil zit tussen wat meters allemaal doorgeven..

Zou toch mooi zijn als alle meters op z'n minst het huidige aantal watts, volts, en ampere per fase (en gecombineerd) zouden doorgeven :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
Oon schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:42:
Zou toch mooi zijn als alle meters op z'n minst het huidige aantal watts, volts, en ampere per fase (en gecombineerd) zouden doorgeven :o
Je zou als last-resort eens hier kunnen kijken: http://<IP-adres P1-meter>/api/v1/telegram
Dan krijg je de ruwe DSMR package binnen zoals je meter die uit stuurt.

Zie je daar (tegen mijn verwachting in) wel de data die je verwacht, dan kun je even contact opnemen met HomeWizard. Zo niet, dan kun je een gokje nemen door je meter te laten vervangen en hopen dat je dan wel die informatie krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

RiDo78 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:47:
[...]

Je zou als last-resort eens hier kunnen kijken: http://<IP-adres P1-meter>/api/v1/telegram
Dan krijg je de ruwe DSMR package binnen zoals je meter die uit stuurt.

Zie je daar (tegen mijn verwachting in) wel de data die je verwacht, dan kun je even contact opnemen met HomeWizard. Zo niet, dan kun je een gokje nemen door je meter te laten vervangen en hopen dat je dan wel die informatie krijgt.
Even gekeken obv een willekeurige DSMR parser library en zo te zien komt daar inderdaad gewoon niet de informatie uit.

Denk dat ik het maar gewoon accepteer, uiteindelijk zal deze meter een keer vervangen moeten worden maar ik ga er nu geen 200 euro voor betalen alleen om net wat meer info uit de meter te halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:56
Nog een voordeel van een DSMR5 meter naast het kunnen zien van de spanning per fase e.d., is de updatefrequentie. Een DSMR5 meter stuurt elke seconde de elektragegevens door en elke 5 min. het gasverbruik.

Vooral die laatste is een stuk beter (als je een gasaansluiting hebt tenminste), zorgt voor meer detail in je grafieken. Bij < DSMR5 wordt gas maar één keer per uur doorgegeven waardoor je eigenlijk altijd achter de feiten aanloopt. Elektra elke 10s dus dat valt nog mee.

Maar ik zou voor die upgrade ook geen €200 voor over hebben idd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCSBL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 14:52
Als je echt een 3-fase meter hebt, dan zou je eens kunnen polsen bij je netbeheerder. De data zou beschikbaar moeten zijn, dus misschien is er iets mis in de instellingen/meter en dat zouden ze (misschien wel gratis) kunnen oplossen. Een belletje/mailtje kan vast geen kwaad ;)

Embedded Software Developer @ HomeWizard | Doet soms wat voor Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-08 17:51
Je ziet in HW geen 3-fases toch?
Je kan dat in- en uitschakelen.
Configuratue - Grafieken - Stroom totaal - Toon fases in lijngrafieken

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14:27
RobWest schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 10:50:
Je ziet in HW geen 3-fases toch?
Je kan dat in- en uitschakelen.
Configuratue - Grafieken - Stroom totaal - Toon fases in lijngrafieken
Tegenwoordig kan je het, in elk geval op de telefoon, ook (tijdelijk) inschakelen wanneer je total power landscape bekijkt. Button rechts onderin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f9wnA5XSnk67jN2T6PvdyikoxJ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6qAaxolxjugtVDRQkoHq6CbV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door Sjamo op 20-08-2024 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
Ho, wacht. Tis wel een Energy+ feauture.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier

[Afbeelding][Afbeelding]

De Iskra MT 382 3-fase meter heeft een DSMR 2.2.
Daarom kun je waarschijnlijk niet 3 fase uitlezen.
Dit is dan in HomeWizard met het + abonnement ook niet mogelijk.
Om de simpele rede de data geeft die slime meter niet via de P1 poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

peterbier schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 12:32:
[...]

De Iskra MT 382 3-fase meter heeft een DSMR 2.2.
Daarom kun je waarschijnlijk niet 3 fase uitlezen.
Dit is dan in HomeWizard met het + abonnement ook niet mogelijk.
Om de simpele rede de data geeft die slime meter niet via de P1 poort.
Kijk, dat is nou precies wat ik zocht. Ik heb geprobeerd te zoeken maar ik kon nergens een DSMR versienummer vinden, maar dat verklaart al veel.

Ben benieuwd of deze snel vanuit de netbeheerder vervangen gaat worden, maar dat zal wel tegenvallen in deze tijd..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
Oon schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 12:33:
[...]

Kijk, dat is nou precies wat ik zocht. Ik heb geprobeerd te zoeken maar ik kon nergens een DSMR versienummer vinden, maar dat verklaart al veel.

Ben benieuwd of deze snel vanuit de netbeheerder vervangen gaat worden, maar dat zal wel tegenvallen in deze tijd..
Voor 2029 omdat dan het GPRS signaal uit de lucht gaat. (Kpn zet het dan pas uit voor bedrijven) (Ook wel 2G genoemd)
Dit signaal is nodig om de meter op afstand uit te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
RiDo78 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:12:
[...]

Je zou bijna denken dat het niet meer bestaat, maar het kan gewoon een klassike stroomstoring op 1 fase geweest zijn. Zeker als je een drie-fase installatie hebt, zul je een dergelijke storing niet snel opmerken.

En de oorzaak van die storing is mij niet bekend, maar als ik een wilde gok moet doen dan is de spanning op die fase te hoog opgelopen. Dan kunnen er voor zover ik kan bedenken twee dingen gebeuren:
1 - De componenten van de netbeheerder vinden de spanning te hoog en schakelen af
2 - De zonnepanelen vinden massaal de spanning te hoog en schakelen af. Waardoor een spannings-dip ontstaat die in de centrale een veiligheid laat springen.
Eerlijk gezegd snap ik er niks van. Als het voltage te hoog oploopt (+253 volt), slaat de omvormer af. Zover ik kan zien in de log van de Goodwe, is dit inderdaad gebeurd,(e3 error) maar toen was het juist niet heel zonnig. Het lijkt er dan ook meer op dat ie is uitgeschakeld doordat de spanning van die fase wegviel. Want het voltage gaat normaalgesproken niet helemaal terugvallen naar 0. Kan dat überhaupt wel; dat maar één fase niet meer levert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 06:32
BGFG schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 18:25:
[...]Kan dat überhaupt wel; dat maar één fase niet meer levert?
Dat kan zeker, hier ook al eens gebeurt.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
BGFG schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 18:25:
[...]
Want het voltage gaat normaalgesproken niet helemaal terugvallen naar 0. Kan dat überhaupt wel; dat maar één fase niet meer levert?
Natuurlijk kan dat! Heb je vroeger nooit een stroomstoring meegemaakt waarbij bij jullie het licht uit ging maar de buren nog rustig tv zaten te kijken?

Bijna alle apparatuur in een gemiddeld huishouden werkt op 1 fase en de nul (bruine en blauwe draad). Ook als je een drie-fase meterkast hebt is dat het geval. Maar dan kan het wel zijn dat de stopcontact in de ene slaapkamer op de ene fase zit, en die van de andere op een andere fase.

De uitzonderingen zijn de elektrische kookplaat (al kan die ook op een dubbele enkelfasige kookgroep zitten), de oplader voor de elektrische auto, de omvormer van de zonnepanelen (die laatste twee kunnen ook enkelfasig uitgevoerd zijn) of echte grootverbruikers zoals een jaccuzi of een elektrische sauna.

Bij het uitvallen van één fase in een drie-fase huis zul je merken dat sommige kamers geen stroom meer hebben terwijl in andere kamers het licht gewoon aan gaat. Net alsof er een zekering gesprongen is. De drie-fase apparatuur kan gek gaan doen, zo kan de ene kookplaat de missende fase opmerken (vooropgesteld dat het niet de fase is die de electronica voedt) en doet niets meer, terwijl bij een ander model een of meer pitten of de boostfunctie het niet meer doen maar nog wel
gebruikt kan worden om een eitje te koken.

En het uitvallen van één fase kan soms al door een van de drie hoofdschakelaars in de meterkast om te zetten. (Al hebben veel meterkasten een driefase-hoofdschakelaar). Ook kan het gebeuren dat een hoofdzekering doorbrand. Er zijn mogelijke oorzaken genoeg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
RiDo78 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 20:54:
[...]

Natuurlijk kan dat! Heb je vroeger nooit een stroomstoring meegemaakt waarbij bij jullie het licht uit ging maar de buren nog rustig tv zaten te kijken?

Bijna alle apparatuur in een gemiddeld huishouden werkt op 1 fase en de nul (bruine en blauwe draad). Ook als je een drie-fase meterkast hebt is dat het geval. Maar dan kan het wel zijn dat de stopcontact in de ene slaapkamer op de ene fase zit, en die van de andere op een andere fase.

De uitzonderingen zijn de elektrische kookplaat (al kan die ook op een dubbele enkelfasige kookgroep zitten), de oplader voor de elektrische auto, de omvormer van de zonnepanelen (die laatste twee kunnen ook enkelfasig uitgevoerd zijn) of echte grootverbruikers zoals een jaccuzi of een elektrische sauna.

Bij het uitvallen van één fase in een drie-fase huis zul je merken dat sommige kamers geen stroom meer hebben terwijl in andere kamers het licht gewoon aan gaat. Net alsof er een zekering gesprongen is. De drie-fase apparatuur kan gek gaan doen, zo kan de ene kookplaat de missende fase opmerken (vooropgesteld dat het niet de fase is die de electronica voedt) en doet niets meer, terwijl bij een ander model een of meer pitten of de boostfunctie het niet meer doen maar nog wel
gebruikt kan worden om een eitje te koken.

En het uitvallen van één fase kan soms al door een van de drie hoofdschakelaars in de meterkast om te zetten. (Al hebben veel meterkasten een driefase-hoofdschakelaar). Ook kan het gebeuren dat een hoofdzekering doorbrand. Er zijn mogelijke oorzaken genoeg..
Ik snap het principe van 3 fasen. Er is geen zekering doorgebrand en ik heb een 3 fase hoofdschakelaar, die in één keer alle fases uitschakelt. En ja, mijn laadpaal is 3 fase aangesloten, de kookplaat op 2 verschillende fases en de rest van de groepen zijn keurig verdeeld over de fases. Van de 3 fases is er dus 1 waarover ongeveer 1 uur niets is geleverd. Niets uitgevallen of uitgeschakeld, alleen is de omvormer logischerwijs ermee opgehouden. Na 1 uurtje was alles weer ok. Dus blijkbaar kan 1 fase stroomloos worden van buitenaf….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12:27
BGFG schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 21:33:
[...]

Ik snap het principe van 3 fasen. Er is geen zekering doorgebrand en ik heb een 3 fase hoofdschakelaar, die in één keer alle fases uitschakelt. En ja, mijn laadpaal is 3 fase aangesloten, de kookplaat op 2 verschillende fases en de rest van de groepen zijn keurig verdeeld over de fases. Van de 3 fases is er dus 1 waarover ongeveer 1 uur niets is geleverd. Niets uitgevallen of uitgeschakeld, alleen is de omvormer logischerwijs ermee opgehouden. Na 1 uurtje was alles weer ok. Dus blijkbaar kan 1 fase stroomloos worden van buitenaf….
Dat kan zeker. In het net van de netbeheerder zijn de 3-fasen kabels ook per fase afgezekerd. Dus als daar iets mis gaat (kortsluiting of overbelasting) dan ligt in een deel van de wijk 1 fase eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frank_b
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-06 08:26
Out.of.Control schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 22:02:
[...]

Dat kan zeker. In het net van de netbeheerder zijn de 3-fasen kabels ook per fase afgezekerd. Dus als daar iets mis gaat (kortsluiting of overbelasting) dan ligt in een deel van de wijk 1 fase eruit.
Klopt, een aantal jaren geleden ook al eens gehad, mijn huis donker, de buren niet.
In de straat mooi te zien hoe de verdeling van de 1 fase aansluitingen waren. 2 huizen licht, 1 donker enz.
Toen zat 95% van de mensen nog op 1 fase.

Aanvullende vraag:
Gisteren toevallig ook naar 3 fase gegaan. ( ivm EV )
Nu zie ik in de app netjes 3 fase distributie (en voltage ;) )

Maar in de website zie ik deze mogelijkheid niet, klop dat dat alleen op de telefoon werkt en niet via de website?
Daar is niets veranderd iig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 06:32
@frank_b Hier op de site ook 3 fasen net als de app.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frank_b
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-06 08:26
ron321 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 08:33:
Ok, dan wacht ik dat nog even af, misschien moeten er een aantal dingen in de data verwerkt worden.
Ik heb nog geen 24h 3 fase.
De app werkt iig al wel, dus de gegevens enz gaan goed en HomeWizard ziet dat ik nu 3 fase heb.

Ik zie ook een mooie voltage grafiek van 3 fase, (ook in de webapp)
bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGFG
Out.of.Control schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 22:02:
[...]

En het bleek inderdaad een storing in de wijk te zijn _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12:51
Nice, gisteren is de Solis omvormer ook binnen HW ondersteund geworden.
Omvormer toegevoegd en zie het lijntje . ook mooi meelopen. Alleen de optelling loopt (nog)niet mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:46
ron321 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 08:33:
Hier niet in de standaard "overview". Wel beschikbaar in eigen dashboards.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
De driefase HW meter en de Solis omvormer zijn het nog niet helemaal eens. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AJzW26h2QrU_hyO6y_rNW4-Sm-U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZFkTEKT0WOtZhbfn2DlIF6UN.jpg?f=fotoalbum_large

De HW 3fase meter zit 50 cm van de omvormers vandaag. (Solis 1+2 in de grafieken).

En Solis zelf denk dat er 3.6 is geleverd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XMaz3mMfOA86Ay4Kx0CPrWeeAIw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lNeOP9iafs0xAZPhGydFn0Jj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door tcw82 op 23-08-2024 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 14:31
tcw82 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 12:47:
De driefase HW meter en de Solis omvormer zijn het nog niet helemaal eens. [Afbeelding]

De HW 3fase meter zit 50 cm van de omvormers vandaag. (Solis 1+2 in de grafieken).

En Solis zelf denk dat er 3.6 is geleverd.
[Afbeelding]
los dat de mismatch interessant is, je weet dat je daggrafiek nu een dubbele opwek registreert?

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Toby-Wan schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 12:50:
[...]

los dat de mismatch interessant is, je weet dat je daggrafiek nu een dubbele opwek registreert?
Klopt,dat had ik ook gezien. Echter die zie je nu niet in de plaatjes.

[ Voor 5% gewijzigd door tcw82 op 23-08-2024 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogervdh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-09 20:37

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

Ik heb al een tijdje dat er niks klopt van de totalen in Homewizard. Het probleem doet zich zowel voor in de app als ook de webportal. Het probleem zit overigens niet alleen bij zonverbruik, maar ook bij teruglevering, etc. In juni heb ik zelfs 0 kWh zonverbruik gehad, aldus Homewizard. ;-) PV-opwek wordt overigens geregistreerd via twee kWh meters (dus geen koppeling met omvormer fabrikant). Ik heb melding gemaakt via de chat bij Homewizard, maar die doen er vrij koeltjes over. Als meer mensen klagen, dan gaat het onderzocht worden. Het heeft jaren prima gewerkt en opeens niet meer. Verder lees ik alle data ook via de API in Home Assistant en daar klopt het wél. Kennelijk gaat er in hun database/cloud toch iets mis. Heeft iemand dit al eens gehad en hoe is dat opgelost? Feit dat ik in Home Assistant kan kijken doet even niet ter zake.
@HomeWizard_NL

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HzlqhUi9KTt_R4mJ7bjO3vCJxXU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g41AYs1LNHCeq2SPsfFFAl2c.png?f=fotoalbum_large

12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rogervdh schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 12:20:
Ik heb al een tijdje dat er niks klopt van de totalen in Homewizard. Het probleem doet zich zowel voor in de app als ook de webportal. Het probleem zit overigens niet alleen bij zonverbruik, maar ook bij teruglevering, etc. In juni heb ik zelfs 0 kWh zonverbruik gehad, aldus Homewizard. ;-) PV-opwek wordt overigens geregistreerd via twee kWh meters (dus geen koppeling met omvormer leverancier). Ik heb melding gemaakt via de chat bij Homewizard, maar die doen er vrij koeltjes over. Als meer mensen klagen, dan gaat het onderzocht worden. Het heeft jaren prima gewerkt en opeens niet meer. Verder lees ik alle data ook via de API in Home Assistant en daar klopt het wél. Kennelijk gaat er in hun database/cloud toch iets mis. Heeft iemand dit al eens gehad en hoe is dat opgelost? Feit dat ik in Home Assistant kan kijken doet even niet ter zake.

[Afbeelding]
Geen 0 hier. Zie geen rare waardes staan hier verder. Ik ga ervanuit dat de waardes die er wel staan wel kloppen eerlijk gezegd. Kan het (nog) niet checken in HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
rogervdh schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 12:20:
Ik heb al een tijdje dat er niks klopt van de totalen in Homewizard. Het probleem doet zich zowel voor in de app als ook de webportal. Het probleem zit overigens niet alleen bij zonverbruik, maar ook bij teruglevering, etc. In juni heb ik zelfs 0 kWh zonverbruik gehad, aldus Homewizard. ;-) PV-opwek wordt overigens geregistreerd via twee kWh meters (dus geen koppeling met omvormer leverancier). Ik heb melding gemaakt via de chat bij Homewizard, maar die doen er vrij koeltjes over. Als meer mensen klagen, dan gaat het onderzocht worden. Het heeft jaren prima gewerkt en opeens niet meer. Verder lees ik alle data ook via de API in Home Assistant en daar klopt het wél. Kennelijk gaat er in hun database/cloud toch iets mis. Heeft iemand dit al eens gehad en hoe is dat opgelost? Feit dat ik in Home Assistant kan kijken doet even niet ter zake.

[Afbeelding]
bij mij zorgt specifiek week 25 voor corrupte data. dan ook een 'zonverbruik' van 0.0 & te hoge zonopwek in week-totaal, welke vervolgens doorwerkt in maand & jaar totalen. De dagtotalen kloppen wel gewoon, dus er gaat iets mis in de sommatie van die specifieke week
ik had al een bug report ingeschoten maar die kwamen er ook niet veel verder mee
@HomeWizard_NL

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WnPHOevKfdrMf-pK6sQTbKtDqxw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/neyMLckplEPDdj6az55AP3aN.png?f=fotoalbum_large

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikookhier
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09:46

ikookhier

>hijdiehieris<

Hier staat juni ook op 0, Vooral jammer dat de jaar grafiek niet meer klopt!

PSN:Arijanonline Xbox:Arijanonline Twitch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:35
Hier klopt juni week 25 perfect met alleen 1/10 kWh afrondingsverschil op het zonverbruik.
Op het tot nu toe bijna drie maanden durende jaarverbruik mis ik voor het netto verbruik 1 kWh op 256 kWh totaal. (P1 en één kWh meter voor de panelen)

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:41
Nog meer cases voor een edit functie van de tellers.. . blijkt hard nodig. Ik heb zelf als 4 currupte data momenen waar ik niets aan kan veranderen. Ik investeer dus ook niet verder in dit ecosysteem waar ik geen controle over de data heb. Jammer want het had potentie...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Je kan uiteraard ook alleen investeren in de hardware (P1 dongle, sockets, kWh-meters,...) en de data lokaal zelf opslaan en verwerken/bewerken. Zo doe ik het al vanaf het begin.

Het is nooit een goed idee om voor opslag, verwerking, bewerking van data afhankelijk te zijn van de servers van derden.
En het kost je geen lopend abo. :)

• asaki
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:30
Ik heb alle data in de Homewizard app, maar alles loopt ook vrolijk mijn Home Assistant in. Nu heb ik nog nooit corrupte data punten gehad maar een edit functie zou wel erg handig zijn.

• IvoB2
Kan.
Mijn HW data wordt gewoon overgezet in een excel sheet op een afzonderlijke SDD schijf en een eigen voorbehouden deel van de cloud (want in dat bestand zit wel meer data dan alleen die van HW).
Pas je zoveel aan dan je zelf wil en trek je zoveel vergelijkingen (ook met data niet afkomstig van HW) als je zelf wenst.

• HomeWizard_NL
Toby-Wan schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 12:54:
[...]

bij mij zorgt specifiek week 25 voor corrupte data. dan ook een 'zonverbruik' van 0.0 & te hoge zonopwek in week-totaal, welke vervolgens doorwerkt in maand & jaar totalen. De dagtotalen kloppen wel gewoon, dus er gaat iets mis in de sommatie van die specifieke week
ik had al een bug report ingeschoten maar die kwamen er ook niet veel verder mee
@HomeWizard_NL

[Afbeelding]
Normaal gaan we niet in op klantsupport vragen. Maar let op dat de totalen bovenin het maand totaal zijn, en dat grafieken elke week tonen die een of meerdere dagen in de maand heeft. De totalen zijn dus nooit gelijk aan de grafiek. Kan het zijn dat je niet al je zonnepanelen meet? De enige reden waarom je zonverbuik totaal (blauw) namelijk 0 kan zijn is als je teruglevering hoger is dan de opbrengst die wordt gemeten (je kan namelijk niet meer terugleveren dan je opwekt).

• rogervdh

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

HomeWizard_NL schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:34:
[...]
Normaal gaan we niet in op klantsupport vragen.
@HomeWizard_NL Ergens begrijp ik dat wel (en daar is zo'n forum niet voor), maar de support via de chat vind ik persoonlijk ook matig. Er worden geen keiharde toezeggingen gedaan dat het specifieke probleem onderzocht gaat worden, geen terugkoppeling over de uitkomst, etc. Let wel, al mijn data is afkomstig van HW producten (P1 meter en twee kWh meters voor de zonopwek). Ieder geval van 'corrupte data' zou gewoon onderzocht moeten worden en liefst de root cause achterhalen en verhelpen. Met onderstaande tabel kan een klant niet veel...en daar koop je de meetproducten van HW niet voor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HzlqhUi9KTt_R4mJ7bjO3vCJxXU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g41AYs1LNHCeq2SPsfFFAl2c.png?f=fotoalbum_large

12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
HomeWizard_NL schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:34:
[...]

Normaal gaan we niet in op klantsupport vragen. Maar let op dat de totalen bovenin het maand totaal zijn, en dat grafieken elke week tonen die een of meerdere dagen in de maand heeft. De totalen zijn dus nooit gelijk aan de grafiek. Kan het zijn dat je niet al je zonnepanelen meet? De enige reden waarom je zonverbuik totaal (blauw) namelijk 0 kan zijn is als je teruglevering hoger is dan de opbrengst die wordt gemeten (je kan namelijk niet meer terugleveren dan je opwekt).
dat snap ik, maar er zijn hier op dit forum alleen nu al 2 die met voorbeelden aankomen dat er in de maand juni iets in jullie algoritme (lees: verwerking van dagtotalen tot week totalen en verder in maand & jaar) niet correct is gegaan.

Over mijn situatie:
1) ik stuurde een week-screenshot (ma t/m zo), dus het totaal van de 7 individuele dagen zou gelijk moeten zijn aan het week totaal, dit is niet het geval want weektotaal geeft 0.0 zonverbruik, daarnaast zijn zowel import als export te hoog
2) ik meet al mijn zonnepanelen dmv HW kWh meters
3) als ik data exporteer naar excel, krijg ik correcte data terug (per dag)

observatie:
- week 24 is data correct (7 * dagtotaal = weektotaal)
- week 25 dagtotalen zijn correct, weektotaal klopt niet (telt niks mee vanaf maandag 17 juni)
- week 26 dagtotalen zijn correct, weektotaal klopt niet, zonverbruik telt vanaf ergens halverwege de week weer mee (gedurende 27 juni)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GsGX4DqrIUW9CSZUSvH5qc8ApGw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cBWVUsKqcxZW62gNj4WDe6nF.png?f=fotoalbum_large

totale gemeten opwek ik week 25 = 139 kWh, dus 165 kWh exporteren lijkt mij onmogelijk

rond genoemde data (17 tot 27 juni) werd dit topic vol geschreven met issues rond firmware updates, dus kan dit hiermee te maken hebben?

@HomeWizard_NL in geval jullie dit willen uitzoeken buiten dit topic, dan kan je DM sturen

• HomeWizard_NL
Toby-Wan schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 14:02:
[...]

dat snap ik, maar er zijn hier op dit forum alleen nu al 2 die met voorbeelden aankomen dat er in de maand juni iets in jullie algoritme (lees: verwerking van dagtotalen tot week totalen en verder in maand & jaar) niet correct is gegaan.

Over mijn situatie:
1) ik stuurde een week-screenshot (ma t/m zo), dus het totaal van de 7 individuele dagen zou gelijk moeten zijn aan het week totaal, dit is niet het geval want weektotaal geeft 0.0 zonverbruik, daarnaast zijn zowel import als export te hoog
2) ik meet al mijn zonnepanelen dmv HW kWh meters
3) als ik data exporteer naar excel, krijg ik correcte data terug (per dag)

observatie:
- week 24 is data correct (7 * dagtotaal = weektotaal)
- week 25 dagtotalen zijn correct, weektotaal klopt niet (telt niks mee vanaf maandag 17 juni)
- week 26 dagtotalen zijn correct, weektotaal klopt niet, zonverbruik telt vanaf ergens halverwege de week weer mee (gedurende 27 juni)
[Afbeelding]

totale gemeten opwek ik week 25 = 139 kWh, dus 165 kWh exporteren lijkt mij onmogelijk

rond genoemde data (17 tot 27 juni) werd dit topic vol geschreven met issues rond firmware updates, dus kan dit hiermee te maken hebben?

@HomeWizard_NL in geval jullie dit willen uitzoeken buiten dit topic, dan kan je DM sturen
Controle vragen:
Geeft je stroom totaal grafiek dezelfde totalen aan voor afname en teruglevering van het net?
Zie je dezelfde getallen in de webinterface hwenergy.app? (anders is het mogelijk een caching probleem)

[ Voor 3% gewijzigd door HomeWizard_NL op 29-08-2024 14:27 ]

• Toby-Wan
HomeWizard_NL schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 14:21:
[...]

Controle vragen:
Geeft je stroom totaal grafiek dezelfde totalen aan voor afname en teruglevering van het net?
Ja dat is allemaal hetzelfde. dagtotalen kloppen, weektotalen wk25 & wk26 niet (en dus maand juli & jaar 2024 ook niet).
dit kan ik verifieren met de excel export data & data die energieleverancier krijgt
Zie je dezelfde getallen in de webinterface hwenergy.app? (anders is het mogelijk een caching probleem)
Ja dat is allemaal hetzelfde.

wederom, er is ogenschijnlijk niks mis met de registratie per dag, het zit m in de verwerking daarvan tot weektotalen/maandtotalen/jaartotalen, waar specifiek week 25 & week 26 een kink in de kabel geven

[ Voor 14% gewijzigd door Toby-Wan op 29-08-2024 14:36 ]

• buddow
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-09 09:19
Weet iemand toevallig of de homewizard software werkt met iedere willekeurige Eastron SMD 630 WiFi?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asaki
buddow schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 16:18:
Weet iemand toevallig of de homewizard software werkt met iedere willekeurige Eastron SMD 630 WiFi?
Volgens mij is de Homewizard variant een rebrand van deze meter, dat zou dus gewoon moeten werken.

[ Voor 5% gewijzigd door asaki op 29-08-2024 16:28 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
buddow schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 16:18:
Er zijn vier kWh meters die met de HomeWizard app werken.

Eastron SDM230 - Wifi
Eastron SDM630 - Wifi
HWE-KWH1
HWE-KWH3

Het meetgedeelte van deze meters is ontwikkeld door Eastron, het 'wifi' hardware gedeelte door HomeWizard. Eastron distribueert deze meters niet zelf, deze kunnen enkel via ons geleverd worden (of via tussenhandelaren die bij ons inkopen). Let op dat Eastron meter met een ander label dan Wifi dus niet werken.

[ Voor 10% gewijzigd door HomeWizard_NL op 29-08-2024 17:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Hmm erg jammer, we hebben nu twee keer een internet storing gehad (bedankt Delta) en de P1 meter is in beide keren niet zelfstandig weer online gekomen en heeft ook niks opgeslagen/naar de lokale api gestuurd terwijl het internet offline was. Heb nu een aardig gat in de data, en als het gebeurt terwijl je net op reis bent dan nog meer.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rogervdh

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

Erasmo schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 21:29:
Hmm erg jammer, we hebben nu twee keer een internet storing gehad (bedankt Delta) en de P1 meter is in beide keren niet zelfstandig weer online gekomen en heeft ook niks opgeslagen/naar de lokale api gestuurd terwijl het internet offline was. Heb nu een aardig gat in de data, en als het gebeurt terwijl je net op reis bent dan nog meer.
Dat mis ik eigenlijk ook wel, iets van lokale (beperkte) opslag in de Homewizard devices. Valt Internet, WiFi, etc. etc. tijdelijk weg, dat de gemeten data dan tijdelijk lokaal op bijv. de P1 meter opgeslagen wordt en zodra de verbinding weer hersteld is, dan het dan doorgestuurd wordt naar de cloud en via de lokale API. Waarschijnlijk is getracht om het device zo goedkoop/betaalbaar mogelijk te houden en is betrouwbaarheid/volledigheid van data ondergeschikt (terwijl storage tegenwoordig vrijwel niks kost).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Erasmo schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 21:29:
Ik herken dit helaas.
Stroom uitval of internet probleem en ik loop daarna (regelmatig,niet altijd) het hele huis door om alle sockets, meters en de P1 meter even aan te raken om ze weer op het net te krijgen. Eerlijk gezegd dacht ik dat dit aan mijn brakke internet situatie lag, maar ik ben blijkbaar niet alleen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
rogervdh schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 09:07:
[...]

Dat mis ik eigenlijk ook wel, iets van lokale (beperkte) opslag in de Homewizard devices. Valt Internet, WiFi, etc. etc. tijdelijk weg, dat de gemeten data dan tijdelijk lokaal op bijv. de P1 meter opgeslagen wordt en zodra de verbinding weer hersteld is, dan het dan doorgestuurd wordt naar de cloud en via de lokale API. Waarschijnlijk is getracht om het device zo goedkoop/betaalbaar mogelijk te houden en is betrouwbaarheid/volledigheid van data ondergeschikt (terwijl storage tegenwoordig vrijwel niks kost).
Maar wat is dan van toepassing:
  1. Wi-Fi wel verbonden maar geen internetverbinding
  2. Wi-Fi tijdelijk niet beschikbaar
In beide gevallen was de data niet beschikbaar via de lokale API? Ik ging er vanuit dat bij #1 homeassistant nog wel de locale API van de P1 meter kon bevragen.

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

In mijn geval geen internet maar wel lokaal netwerk, ik had gehoopt dat de lokale api gewoon door zou snorren of dat ie wat zou opslaan. Ik zat nog half op het hekje voor een HW thuisbatterij maar dit incident maakt me wel flink sceptischer, dat je een uurtje aan data kwijt bent is nog tot daar aan toe maar dat het niet zelfstandig weer online kan komen als er weer internetverbinding is vind ik echt slecht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
Over wat heb je het precies?
Bij uitval internet (oorzaak bij provider) gaan bij hetstelling verbinding internet de P1 dongle en sockets van HW allen gewoon automatisch terug online.

Best wel handig die sockets. Standaard heb ik de ledring uitgeschakeld maar bij uitval internetverbinding gaan ze rood knipperen en blijven ze rood tot de verbinding terug hersteld is. Moet ik niet telkens naar de aansluiting lopen om te kijken of de verbinding al terug online is. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dhrto
  • Laatst online: 12:28
Misschien is er wat verwarring over de lokale API?
Die draait gewoon door zonder internet, MAAR dan moet je wel iets hebben geregeld die de data uitleest en opslaat. (bijvoorbeeld HomeAssistant of Domoticz). Deze data komt overigens niet meer met terugwerkende kracht alsnog naar de servers van Homewizard.

Mijn watermeter draait prima door zonder internet (hij mag uberhaupt het internet niet op hier, want ik doe alles via de lokale API icm HomeAssistant).

[ Voor 21% gewijzigd door dhrto op 30-08-2024 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ja zowel de tussenstekkers, watermeter als P1 meter hebben lokale API toegang. Watermeter en tussenstekker kwamen automagisch weer online, P1 meter niet. Die was rood aan het knipperen en de volgende dag niks meer, ook in HA zag ik een gat in de data. Pas nadat ik hem een paar keer in en uit de P1 poort heb gedaan kwam ie weer tot leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogervdh

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

Erasmo schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 15:00:
Ja zowel de tussenstekkers, watermeter als P1 meter hebben lokale API toegang. Watermeter en tussenstekker kwamen automagisch weer online, P1 meter niet. Die was rood aan het knipperen en de volgende dag niks meer, ook in HA zag ik een gat in de data. Pas nadat ik hem een paar keer in en uit de P1 poort heb gedaan kwam ie weer tot leven.
Dat is ook direct het nadeel van WiFi. Zou best graag gezien hebben dat sommige Homewizard producten ook een ethernetpoort zouden hebben (al dan niet met PoE), maar vanuit kostenoverweging is dat achterwege gelaten. Terwijl een P1 en kWh meter doorgaans in de meterkast zitten en daar is meestal ook een router/switch aanwezig. Toevallig is vandaag voor het eerst in 1,5 jaar tijd ofzo één van mijn twee kWh meters van de WiFi afgevlogen en na 4 uur was ie nog steeds niet vanzelf verbonden. Toen maar handmatig opnieuw verbonden. Gaat weer 4 uur data (geen ramp, maar geeft aan dat stabiliteit niet altijd even geweldig is, iets wat met een UTP kabel eigenlijk nooit aan de orde is). Snap sowieso niet dat m'n HW kWh meters vaak op het (mesh) accesspoint op de 1e verdieping zitten, terwijl ze letterlijk 50 cm van de router beneden af zitten, beide in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamahaa
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-09 14:30
Best vreemd ik herken helemaal niets van het niet zelf terug online komen.

Ik heb aantal KW uurmeters in de kasten, aantal sockets P1 en watermeter. Maar als ik stroom er af haal ( bv de betreffende groep uitzet) en of de wifi (deco’s) herstart om wat voor reden dan ook, komen ze gewoon weer online. Wat zou hier dan anders zijn, of interpreteer ik het probleem niet juist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asaki
Ik herken dit gedrag ook niet. Als de wifi of de stroom er af gaat, verbind alles weer prima als het weer aan gaat. Dit is met een p1 meter, water meter, 12 stekkers en een 3 fase + 1 fase meter.

Ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe het kan dat ik hier geen hinder bij heb en andere mensen wel

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ik zie dat probleem ook niet. Maar een mogelijke reden waarom ik denk dat het goed gaat is dat ik de apparaten een vast IP-adres heb gegeven in mijn router.

Misschien dat bij sommige situaties waar dat niet het geval is de verschillende componenten moeite hebben om elkaar weer te vinden als ze een ander IP-adres hebben gekregen na een storing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
  • Laatst online: 14:35
Ik denk dat ik me als een van de early adopters van HomeWizard producten mag beschouwen… en NOOIT problemen. Diverse sockets en kWh meters in huis, evenals koppelingen met de omvormers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamahaa
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-09 14:30
Hmm ja zou zeker kunnen helpen. Laat nou net mijn HW ip’s niet vaststaan. Ik herken wel dat ze net perse op de dichtstbijzijnde accespoint gaan. Ook niet na de bovengenoemde acties. Lijkt dat ze de eerste die online is en bereikbaar is “kiezen en houden” als we allemaal dezelfde software versie hebben lijkt het alsof het accespoint toch bepalender is. Ik heb 5 Deco’s hangen waarvan 3 bedraad 2,5 en 5 staan aan. Beam staat ook aan maar heb snelle roaming uit.
Ik heb op de achtergrond nog de energy èn de heatlink dus ook het basisstation van tig jaar geleden draaien. Ook nog prima

[ Voor 11% gewijzigd door Yamahaa op 31-08-2024 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Ik heb sinds december naast 12 HW sockets en meters ook Home Assistant. HA geeft in meer detail alle gegevens van de HW sockets. Ik heb vanaf het begin meldingen over de HW sockets in HA. HA geeft een melding als de verbinding van een HW socket wegvalt. Deze onderbreking is vaak maar 6 seconden, maar ook wel eens 6 minuten. In de HW grafieken is dit niet te zien (geen gaten in de grafieken), soms zie je in het meter overzicht even een HW socket offline staan. De meeste meldingen zie ik dus in HA. Ik heb alles wat ik kan doen gedaan, maar het blijft terugkomen, Het geeft meestal geen problemen en alles start wel weer op. Ik kan geen gaten in de gegevens verder ontdekken. Er is maar een probleem, als ik een automatisering in HA heb, waarin de actie even moet wachten, dan wordt bij een storing deze wachttijd gestopt en de HW socket wordt niet meer geschakeld.

Bij stroomuitval komen alle HW sockets ook weer online, maar verbinden zich altijd met het slechtste wifi punt (AP). Ik moet altijd enkele HW sockets verbinden met een sterker wifi punt. Op dit moment kan ik een HW socket niet goed verbinden. Deze staat beneden en maakt verbinding met de zolder (signaal 45%). De HW socket in het stopcontact ernaast verbind wel goed (signaal 80%). Het is een mesh systeem dat ik speciaal voor de HW sockets en HA heb gekocht en vind het jammer dat het niet werkt.

Ik denk zelf dat de integratie van HW in HA problemen geeft, omdat HA sneller reageert dan HW en daardoor een melding geeft (ze willen niet goed synchroon lopen). Ik en anderen resetten HA dan vaak, als een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
Misschien kan je een nieuw virtueel SSID maken welke alleen draait op je AP beneden.

PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ross11
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-09 13:38
[b]PeteSplit in "HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter"

Bij stroomuitval komen alle HW sockets ook weer online, maar verbinden zich altijd met het slechtste wifi punt (AP). Ik moet altijd enkele HW sockets verbinden met een sterker wifi punt. Op dit moment kan ik een HW socket niet goed verbinden. Deze staat beneden en maakt verbinding met de zolder (signaal 45%). De HW socket in het stopcontact ernaast verbind wel goed (signaal 80%). Het is een mesh systeem dat ik speciaal voor de HW sockets en HA heb gekocht en vind het jammer dat het niet werkt.
Wat bij mij werkt, want ik had het zelfde probleem, is in de AP de desbetreffende HW socket of kWh meter te blokkeren.
Hiermede kan ik sturen welk AP met welke socket/kWh meter moet verbinden.

Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Ik had juist voor Mesh gekozen en dacht dat dit goed zou werken.
Als ik mesh loslaat en alle drie een andere naam geef (SSID), kan ik elk HW socket laten inloggen op een van de namen. Maar ik weet niet of dan de HW sockets de info van de centrale router overnemen (bijv. een vast IP), omdat de AP's dan als extender gaan werken (en ook langzamer worden).
Ik zou eigenlijk de HW sockets willen sturen naar het beste AP in het mesh netwerk, maar dat kan dacht ik, alleen bij de duurdere wifi routers (controller).

maar nu wordt het off topic...

Ik gebruik HW en HA voor de warmtepomp en de omvormer van de zonnepanelen. De HW sockets en meters zijn voornamelijk beneden en op zolder. Ik heb nu op elke verdieping (3) een mesh-ap (samen 20 clients).

[ Voor 20% gewijzigd door PeteSplit op 31-08-2024 16:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-09 09:14
rogervdh schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 19:41:
[...]

Dat is ook direct het nadeel van WiFi. Zou best graag gezien hebben dat sommige Homewizard producten ook een ethernetpoort zouden hebben (al dan niet met PoE), maar vanuit kostenoverweging is dat achterwege gelaten. Terwijl een P1 en kWh meter doorgaans in de meterkast zitten en daar is meestal ook een router/switch aanwezig. Toevallig is vandaag voor het eerst in 1,5 jaar tijd ofzo één van mijn twee kWh meters van de WiFi afgevlogen en na 4 uur was ie nog steeds niet vanzelf verbonden. Toen maar handmatig opnieuw verbonden. Gaat weer 4 uur data (geen ramp, maar geeft aan dat stabiliteit niet altijd even geweldig is, iets wat met een UTP kabel eigenlijk nooit aan de orde is). Snap sowieso niet dat m'n HW kWh meters vaak op het (mesh) accesspoint op de 1e verdieping zitten, terwijl ze letterlijk 50 cm van de router beneden af zitten, beide in de meterkast.
Je moet wel realistisch blijven. Wat moet je nu met een UTP kabel naar een Energy sockett of een water meter. Al mijn meters/socketts zijn werkelijk nog nooit van de WiFi afgevallen. Er waren problemen met de eerste V5 firmware versies van de P1 meter maar hij verloor niet de WiFi verbinding. Ik gebruik overigens Ubiquity

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

winwiz schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 19:04:
[...]

Je moet wel realistisch blijven. Wat moet je nu met een UTP kabel naar een Energy sockett of een water meter. Al mijn meters/socketts zijn werkelijk nog nooit van de WiFi afgevallen. Er waren problemen met de eerste V5 firmware versies van de P1 meter maar hij verloor niet de WiFi verbinding. Ik gebruik overigens Ubiquity
Wel de watermeter en P1 meter staan bij een groot gedeelte van Nederland in de meterkast, en daar staat bij de meeste mensen ook hun modem/router/iets met een RJ45 poort.

Ik zal morgen eens een internetstoring(niet wifi dus) simuleren en dan realtime kijken op de HA of de lokale API doorloopt en of de P1 zelf weer bij komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Erasmo schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 22:25:
[...]

Wel de watermeter en P1 meter staan bij een groot gedeelte van Nederland in de meterkast, en daar staat bij de meeste mensen ook hun modem/router/iets met een RJ45 poort.

Ik zal morgen eens een internetstoring(niet wifi dus) simuleren en dan realtime kijken op de HA of de lokale API doorloopt en of de P1 zelf weer bij komt.
Ja dan zal je juist een goed wifi signaal moeten hebben.
Dat mensen die spullen van een provider gebruiken moeten ze zelf weten.
Maar ik begin daar niet aan.
Ik ondervind geen enkel probleem met mijn wifi i.c.m. HomeWizard.
Ik gebruik Tp-link Omada.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Laatst online: 14:35
Dat is natuurlijk wat kortzichtig: de mensen die HomeWizard gebruiken hebben, gok ik zomaar, in 99% van de gevallen gewoon een huis tuin en keukenmodem van hun provider. Tweakers zijn bijvangst 😄

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Ik ben zo"n slechte tweaker en behoor tot de 99%.
Maar ook hier al geruime tijd geen probleem met HW spul en verbinding met wifi.
Een deel van de sockets maakt zelfs verbinding op een AP van minstens tien jaar oud (met een UTP naar het "standaard kreng" van de provider) en de P1 dongle en sockets in de technische ruimte maken verbinding met het wifi signaal vanuit de modem/router van de provider.
Na uitval internet maken ze ook steeds terug verbinding met het respectievelijke AP/modem-router

[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 01-09-2024 10:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unconnected
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:19
Ben ik dan nu een slechte tweaker? :+ Ik heb in mijn huis, bouwjaar 2011, 3 verdiepingen, beneden glasvezel modem (v10 van kpn) en die dekt mijn hele huis. Zelfs boven op zolder nog respectabele snelheid. Al mijn homewizard spul daarop en alles draait sinds augustus vorig jaar met maar 1x een handmatige reset toen met die mac-adres geneuzel dat veranderde en mijn ip adres niet meer hetzelfde was voor de lokale api van mijn P1 meter. Zo slecht zijn die standaard provider dingen dus niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
unconnected schreef op zondag 1 september 2024 @ 10:29:
Ben ik dan nu een slechte tweaker? :+ Ik heb in mijn huis, bouwjaar 2011, 3 verdiepingen, beneden glasvezel modem (v10 van kpn) en die dekt mijn hele huis. Zelfs boven op zolder nog respectabele snelheid. Al mijn homewizard spul daarop en alles draait sinds augustus vorig jaar met maar 1x een handmatige reset toen met die mac-adres geneuzel dat veranderde en mijn ip adres niet meer hetzelfde was voor de lokale api van mijn P1 meter. Zo slecht zijn die standaard provider dingen dus niet :P
De v10 was dan wel een van de betere routers van toen.
V8 ging nog v9 was brak de box 12 ook.
Die Zyxel dingen die je bij T-Mobile/Odido is in mijn ogen helemaal niet mee te werken.
En mensen blijven klagen over slechte wifi.
O ja oke er zijn uitzonderingen.
En dan pats was het hele thuis netwerk weer weg door een door gedrukte firmware update van de provider.
Maar goed ik ben een voorstander van eigen apparatuur zelf het beheer hebben ervan.

Ook mensen die van de provider pruttel af gaan naar een basic router bv een Fritzbox wat een verademing is dat hoor je dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogervdh

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

winwiz schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 19:04:
[...]

Bij een energysocket is een ethernetpoort inderdaad niet handig of realistisch, maar bij een P1 meter, kWh meter of watermeter is dat niet gek vind ik. Watermeter zou zelfs via PoE te voeden zijn. Ik gebruik een AVM FRITZ!Box en verschillende accesspoint (allemaal via ethernet verbonden). Meestal werkt het prima, maar nu de eerste keer gehad dat een kWh meter niet meer online kwam en ook één energysocket (altijd dezelfde) die eens per 1 of 2 maanden geen zin meer heeft (en nota bene op 2 meter afstand van de router zit). Wellicht is iets niet helemaal geweldig verbouwd in dat exemplaar ofzo. Maar los daarvan ook tevreden over HW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
peterbier schreef op zondag 1 september 2024 @ 12:58:
[...]

De v10 was dan wel een van de betere routers van toen.
V8 ging nog v9 was brak de box 12 ook.
Die Zyxel dingen die je bij T-Mobile/Odido is in mijn ogen helemaal niet mee te werken.
En mensen blijven klagen over slechte wifi.
O ja oke er zijn uitzonderingen.
En dan pats was het hele thuis netwerk weer weg door een door gedrukte firmware update van de provider.
Maar goed ik ben een voorstander van eigen apparatuur zelf het beheer hebben ervan.

Ook mensen die van de provider pruttel af gaan naar een basic router bv een Fritzbox wat een verademing is dat hoor je dan.
Niet alle providers leveren een matig tot slecht modem bij een abonnement hoor.
Hier Solcon, en het provider modem is de nieuwste Fritz!Box (na 4 jaar, no questions asked vervanger van een eerdere Fritz!Box modem).
Toch af en toe wel een disconnect, gisteren een 1 fase kWh meter, en enkele weken terug een socket. Beide waren na een uur niet opnieuw verbinden, dus handmatig weer hersteld.
En natuurlijk de watermeter, door de zeer matige HW power supply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
EVfan schreef op zondag 1 september 2024 @ 17:05:
[...]

Niet alle providers leveren een matig tot slecht modem bij een abonnement hoor.
Hier Solcon, en het provider modem is de nieuwste Fritz!Box (na 4 jaar, no questions asked vervanger van een eerdere Fritz!Box modem).
Toch af en toe wel een disconnect, gisteren een 1 fase kWh meter, en enkele weken terug een socket. Beide waren na een uur niet opnieuw verbinden, dus handmatig weer hersteld.
En natuurlijk de watermeter, door de zeer matige HW power supply.
Klopt daar heb je een punt.
Bij Kpn kun je tegen extra betaling een Fritzbox huren.
Ik ben blij met de vrije router keuze.
Ik heb zelf een Fritzbox 5590 direct op glasvezel GPON.
Daar achter zit het Tp-link Omada spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 13:31
Ik zal wel stekeblind zijn maar na een kwartier zoeken op de HomeWizard website heb ik het opgegeven om te vinden waar ik een ticket kan inleggen / een storing aanmelden. Dus maar even hier.

@HomeWizard_NL Iedere maand op de eerste dag geeft onze koppeling met de SolaxPower omvormer een zeer hoge waarde. Zie hieronder. Het lijkt wel de totaal opbrengst van vorige maand, echter die wijkt toch echt wel af. De app van SolaxPower geeft de goede waarde aan voor de opbrengst van vandaag en ik heb de koppeling met HomeWizard via hetzelfde account gemaakt.
Kunnen jullie dit oplossen c.q. aangeven waar dit probleem vandaan komt en ook of dit nu gevolgen heeft voor de statistieken?

Alvast bedankt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JhsOcaPPCXU6SVgIGmPe6EVI2ww=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/48zB0xhFg7KyAL7SZ51pHtEX.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: Via Knop Helpdesk toch een chat knop gevonden en daar een bericht achtergelaten ... je moet het maar ff weten. 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door MajaMestreech op 01-09-2024 21:05 ]

Pagina: 1 ... 125 ... 143 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic