Bijna dezelfde uitgangspunten dus:laurens0619 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:55:
[...]
Ik heb een full electric huis (warmtepomp alles) met zonnepanelen. Toch vind ik de huidige Salderingsregeling niet verstandig en gebruik ik hem ook niet. Ik heb dynamische stroom :
- Full electric huis, WP, laadpunt EV, laadpunt e-bikes (on topic via HW socket
- PV, thuisaccu
- Nog tot minstens 2025 salderen maar in 2020 vrijwillig uitgestapt (is met PV en mijn verbruikersprofiel en Vlaamse regelgeving zelfs persoonlijk onverstandig want brengt me meer op door niet te salderen terwijl salderen me geld zou kosten. Maar dat moet je tegen de gemiddelde Vlaming ook niet vertellen want dan beginnen ze van frustratie al te brullen want veranderen doet pijn tussen de oren
Alleen een dynamisch energiecontract heb ik (nog) niet. Tot nu toe is mijn variabel energiecontract goedkoper dan een dynamisch (de vaste kosten op een uurcontract zijn hoger en mijn variabel maandcontract houdt al voor 50% rekening met de gemiddelde dynamische prijs van iedere maand).
Daar doe ik voorlopig dus nog geen voordeel mee (ik ben 25% Nederlander
Dat en deze mentaliteit is hier niet anders. De gemiddelde Vlaming met PV zou nog liever zijn deur barricaderen dan de netbheerder over de vloer te krijgen zodat ze de analoge terugdraaiende teller (waarmee je kan salderen) te laten vervangen door een digitale (waardoor het salderen stopt).- Stroomnet moet je ontwerpen om de hoogste piek aan te kunnen. Wil je meer piek aankunnen dan moet je dus je hele stroomnet upgraden wat geld kosten (en inwoners dus indirect betalen)
- Door de salderingsregeling is er geen prikkel om niet stroom te verbruiken tijdens de pieken, mensen doen dit dus.
De EV gaat hier alleen aan de thuislaadpaal wanneer er voldoende eigen opwek is.- Een auto gaat standaard aan de stekker als je thuiskomt rond 1800, tijdens de piek dus...
- De boiler gaat vullen nadat je douche/bad gebruikt hebt. Sochtends en savonds tijdens de piek.
- Warmtepomp draait op dagen van 7-12 graden meestal 12/24 uur. Welke 12 uur is niet zo relevant, als het maar achter elkaar is. Kun je dus ook slim plannen
Idem voor boiler SWW, die laadt alleen op zonne-stroom.
- We proberen eerst te verwarmen op rechtstreekse kernfusie en wanneer dat niet volstaat op zonnestroom en wanneer dat niet voldoende is pas via het net maar dan op een zo laag mogelijk continu vermogen.
Ik heb een energiecontract met 24/7 dezelfde prijs. Daarom moet ik het dus niet doen. Uiteraard wel puur op zonnestroom want die "kost" me maar 7,5 cent (niet ontvangen TLV).Een elek auto heb ik niet maar puur door mijn boiler op dal (=goedkope) momenten te plannen kom ik dus jaarlijks al op 0,24ct uit.
Geen voorstander van dat display want is een extra verbruiker zonder persoonlijke meerwaarde.Om het ontopic te houden: Ik ben al tijdje aan het denken over de Homewizard energy display maar ik wil eigenlijk het actuele stroomtarief kunnen zien. IEmand enig idee of dat kan?
Het dynamisch uurstroomtarief wordt gewoon iedere namiddag voor de volgende 24 uur gepubliceerd.
Indien dat niet voldoende is kan je het ook gewoon in de app van HW zien wanneer je het tarief daar op dynamisch instelt.