Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
IvoB2 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:56:
Bedankt, dus voorlopig alleen geschikt voor de Nederlandse markt.
Of het zou moeten zijn dat de locatie van installatie bepaalt welke DA tarieven gebruikt worden maar dat spreekt het Zweedse verhaal dan weer tegen.
Ik zal mezelf hierbij moeten editeren:
Blijkbaar werkt het dynamisch tarief in HW ook zonder abo+.
Je kan dynamisch de tarieven idd niet instellen op een land maar ook voor België past hij automatisch de DA tarieven voor België toe. _/-\o_
Blijkbaar dus - toch wat betreft NL en BE - locatiegebonden.

Vanaf heden 19:00 uur zijn de DA Epex tarieven voor NL nl. 10,20 cent/kWh en voor België 11,891 cent/kWh.
En in de HW app onder dynamisch tarief zie ik om 19:10 uur de waarde 11,891 cent/kWh aangegeven. d:)b
Geeft zelfs standaard het juiste BTW tarief aan. Alleen nog de vaste kosten instellen and done. :)
Om de exacte prijs te kennen van een bepaalde leverancier vraagt het wel nog wat geklooi want mijn leverancier werkt niet met een vaste toeslag op afname en injectie maar met een % formule op de uurprijs. :-(
En HW heeft alleen een optie om een vast bedrag kosten in te voeren. Dat werkt uiteraard niet met een % gezien de kost dan ieder uur wijzigt.

[ Voor 21% gewijzigd door IvoB2 op 16-01-2024 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-06 10:33
Misschien een hele stomme vraag, maar als ik de data exporteer van een heel jaar, in dit geval gas, dan krijg ik een CSV bestand die ik in Excel kan importeren (periode 1-1-2021 tot 1-1-2022 en periode .1-1-2023 tot 1-1-2024).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wZoibN8iemhI4cDl89IWbm8Th5Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ufNYWPRYITZ0grjsS1wgNYDX.jpg?f=user_large

Ik wil dan eigenlijk een grafiek per dag, week, maand en/of jaar kunnen zien. Tevens wil ik dan kunnen vergelijken met de data van het jaar daarvoor. Ik ben geen Excel expert en heb al wat dingen geprobeerd maar kom er niet uit. Kan iemand mij een beetje helpen dit voor elkaar te krijgen?

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.24 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V151 - CT003 V114 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:59
HE1 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:23:
[...]

Zoals jij stelt levert meteen ook vragen op: want als de teruglevering ineens naar 800watt schiet een minuut lang? welke van de 2 gebruikt hij dan? beide kan niet want dan kom je weer tekort, een prio kan je niet aangeven.

Hoe langer je erover nadenkt des te meer vragen rijzen er....
Dus toch maar zonnepaneel vermogen gebruiken. Dat stort niet in als verbruiker 1 opstart bij +650 en daarna verbruiker 2 bij +1300. En als het zonnetje verdwijnt, schakelen ze in omgekeerde volgorde weer af.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18-06 14:28
henkzelf schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 20:32:
[...]

Dus toch maar zonnepaneel vermogen gebruiken. Dat stort niet in als verbruiker 1 opstart bij +650 en daarna verbruiker 2 bij +1300. En als het zonnetje verdwijnt, schakelen ze in omgekeerde volgorde weer af.
Maar kan dat inderdaad, vooropgesteld dat je een kWh-meter op de zonnepanelengroep hebt zitten? Zit dat ingebakken in de HW-omgeving?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:12

franssie

Save the albatross

A3-D schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 19:42:
Misschien een hele stomme vraag, maar als ik de data exporteer van een heel jaar, in dit geval gas, dan krijg ik een CSV bestand die ik in Excel kan importeren (periode 1-1-2021 tot 1-1-2022 en periode .1-1-2023 tot 1-1-2024).

[Afbeelding]

Ik wil dan eigenlijk een grafiek per dag, week, maand en/of jaar kunnen zien. Tevens wil ik dan kunnen vergelijken met de data van het jaar daarvoor. Ik ben geen Excel expert en heb al wat dingen geprobeerd maar kom er niet uit. Kan iemand mij een beetje helpen dit voor elkaar te krijgen?
Gaat hier wat off-topic, maar je moet eerst in cel C3 zetten = B3-B2
Dan heb je het dagelijkse verschil.
Vanaf daar kan je grafieken en draaitabellen maken.
Zelfde is nodig in openoffice of google sheets.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18-06 10:52

HE1

henkzelf schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 20:32:
[...]

Een taak maken die triggert op zonnepaneel vermogen zit niet in HW....is ook totaal zinloos want al dat vermogen wordt misschien op dat moment al verbruikt en waarom trigger je dan.

Triggeren op basis van terugleveren is het enige wat echt zin heeft....maar heeft pas echt nut als het salderen eraf is.

Snap niet goed wat je redenering is om te triggeren op zonnepaneel vermogen? zit logischer wijs ook helemaal niet als functionaliteit in 'EnergySaver' van HW.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkzelf
Gramser schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 20:46:
[...]

Maar kan dat inderdaad, vooropgesteld dat je een kWh-meter op de zonnepanelengroep hebt zitten? Zit dat ingebakken in de HW-omgeving?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OnnfA1sWJKZvB2_kpEhomQEkqKU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WltafHyNqzTeDrsjAEZeQeyM.png?f=fotoalbum_large

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HE1

HE1

@henkzelf je hebt gelijk dat het kan, is dan een "meettaak" op basis van je kwh meter op je zonneomvormer.....ipv een zonnetaak die gaat over pure meting van teruglevering via je p1 meter.

Punt blijft dat het nmi geen zin heeft hierop te meten, ik wil het apparaat pas aan als er wordt teruggeleverd en er overschot is wat ik ipv terugleveren rechtstreeks kan gebruiken, en dat kun je nooit bepalen op basis van een meettaak op je zonnepaneel opbrengt op dat moment.

Daarnaast heb je een aan en uit taak separaat...bij een zonnetaak heb je maar één taak nodig op basis van teruglevering die zowel aan als uit schakelt automatisch.

[ Voor 13% gewijzigd door HE1 op 16-01-2024 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
Ik ga nog eens naar die zonnetaken kijken. Kwam er een jaar geleden niet lekker mee weg maar ik weet niet meer precies waarom. Alles in het kader van netto nul terug leveren op afreken datum eind mei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesvts
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-06 09:06
Hallo,

ik gebruikte tot 2 weken terug domoticz om de slimme meter uit te lezen..maar na de zoveelste crash was ik er beetje klaar mee en heb een homewizard gekocht om enerie te monitoren.
Echter krijg ik niet duidelijk hoeveel ik nu verbruik...en dat komt vooral door verschllende waardes uit homewizard.
Bij voorbeeld zaterdag 13 januari.
Onderstaand is de excel export uit homewizard met neem ik aan de meterstanden:

Daar heb ik voor zaterdag 13 januari import t1 29.081 en t2 480..op zich al gek dat je in het weekend 2 standen heb ipv 1 ivm dag/nacht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jm6YUDCTL4cXRHb4as2ojAvzekg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DHBxG1OcvQWizx19aKFBDE2I.png?f=fotoalbum_large
Kijk ik in de homewizard app op zaterdag 13 januari zie ik hele andere waardes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K5N0XYN9q9DbrQ9SUxJuFmZQcmM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I4EOEycYo0uzD9qBsSRhSK3r.jpg?f=fotoalbum_large
Wie o wie kan mij helpen dit te ontcijferen of verwacht ik teveel van dit systeem en was ik verwend met domoticz.
Ik ga ervan uit dat de meterstanden kloppen??
Als ik bij mijn energielevenrancier kijk en daar de dagstanden opvraag lijkt die 26 de juiste te zijn..Waar komt die 29 vanaf?

[ Voor 4% gewijzigd door tiesvts op 17-01-2024 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroonkurk
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:13
De P1 meter geeft in principe alleen de standen door die de meter registreerd.

Dus waarom op die zaterdag 2 standen worden geregistreerd komt misschien door het tijdstip van de meterstanden opvragen. Dat zal wel niet om exact 0:00 gebeuren voor alle meters tegelijk.

Gebruik de API en een script om de meterstand uit te lezen. Dan kan je zelf het tijdstip bepalen.

[ Voor 127% gewijzigd door Kroonkurk op 17-01-2024 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1

HE1

tiesvts schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:42:
Hallo,

ik gebruikte tot 2 weken terug domoticz om de slimme meter uit te lezen..maar na de zoveelste crash was ik er beetje klaar mee en heb een homewizard gekocht om enerie te monitoren.
Echter krijg ik niet duidelijk hoeveel ik nu verbruik...en dat komt vooral door verschllende waardes uit homewizard.
Bij voorbeeld zaterdag 13 januari.
Onderstaand is de excel export uit homewizard met neem ik aan de meterstanden:

Daar heb ik voor zaterdag 13 januari import t1 29.081 en t2 480..op zich al gek dat je in het weekend 2 standen heb ipv 1 ivm dag/nacht.
[Afbeelding]
Kijk ik in de homewizard app op zaterdag 13 januari zie ik hele andere waardes:
[Afbeelding]
Wie o wie kan mij helpen dit te ontcijferen of verwacht ik teveel van dit systeem en was ik verwend met domoticz.
Ik ga ervan uit dat de meterstanden kloppen??
Als ik bij mijn energielevenrancier kijk en daar de dagstanden opvraag lijkt die 26 de juiste te zijn..Waar komt die 29 vanaf?
ik maakte laatst een gas exportje die rammelde ook van alle kanten.

Heb je wel dagen die volgens de export overeenkomen met de grafiek in de app of wijken alle dagen af? wellicht hanteert de export een andere tijd als overgang naar een volgende dag maar dat zou dan ook weer erg vreemd zijn en niet correct.

Ik zal vanavond eens een exportje van de p1 meter maken dat heb ik nog niet gedaan en kijken hoe het er bij mij uit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesvts
HE1 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:02:
[...]

ik maakte laatst een gas exportje die rammelde ook van alle kanten.

Heb je wel dagen die volgens de export overeenkomen met de grafiek in de app of wijken alle dagen af? wellicht hanteert de export een andere tijd als overgang naar een volgende dag maar dat zou dan ook weer erg vreemd zijn en niet correct.

Ik zal vanavond eens een exportje van de p1 meter maken dat heb ik nog niet gedaan en kijken hoe het er bij mij uit ziet.
Eigenlijk klopt geen 1 dag..het zit inderdaad vermoedelijk in het tijdstip van opname. Want als ik naar de opgevraagde meterstanden van netbeheerder kijk komen die ook niet overeen met de meterstandenvan homewizard. Maar dan moet er wel een best tijdverschil in opname zitten..niet een half uurtje voor of na 00:00. Want 3kwh verbruik ik snachts echt niet in een paar uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1

HE1

tiesvts schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:17:
[...]

Eigenlijk klopt geen 1 dag..het zit inderdaad vermoedelijk in het tijdstip van opname. Want als ik naar de opgevraagde meterstanden van netbeheerder kijk komen die ook niet overeen met de meterstandenvan homewizard. Maar dan moet er wel een best tijdverschil in opname zitten..niet een half uurtje voor of na 00:00. Want 3kwh verbruik ik snachts echt niet in een paar uur.
ik check nog wel eens de p1 gas/stroom verbruik voor een aantal dagen met mijn portal van Vandebron, wat mijn energieleverancier is, en dat klopt per dag eigenlijk altijd op een 10e nauwkeurig. Heb daartussen nog nooit een verschil kunnen ontdekken. Ook de maand totalen check ik altijd tussen leverancier en HW en klopt altijd. Mag ook niet anders, beiden hebben dezelfde data in feite.

[ Voor 8% gewijzigd door HE1 op 17-01-2024 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1

HE1

...

[ Voor 104% gewijzigd door HE1 op 17-01-2024 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesvts
HE1 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 21:28:
[...]

ik check nog wel eens de p1 gas/stroom verbruik voor een aantal dagen met mijn portal van Vandebron, wat mijn energieleverancier is, en dat klopt per dag eigenlijk altijd op een 10e nauwkeurig. Heb daartussen nog nooit een verschil kunnen ontdekken. Ook de maand totalen check ik altijd tussen leverancier en HW en klopt altijd. Mag ook niet anders, beiden hebben dezelfde data in feite.
Vreemd dan hier.. ik kijk het deze maand nog aan en klopt het maandtotaal ook niet in vergelijking met mijn energieleverancier dan gaat de homewizard de prullenbak in en ga ik iets anders verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1

HE1

tiesvts schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 22:02:
[...]

Vreemd dan hier.. ik kijk het deze maand nog aan en klopt het maandtotaal ook niet in vergelijking met mijn energieleverancier dan gaat de homewizard de prullenbak in en ga ik iets anders verzinnen.
De gegevens in jouw grafiek kan je controleren met je energieleverancier en ik ben overtuigd dat die gaan kloppen. Die exports werken waarschijnlijk niet helemaal goed dus alleen voor de exports zou ik HW niet overboord gooien nog :)

ik ga nu even de export p1 meter testen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1

HE1

HE1 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 23:10:
[...]

De gegevens in jouw grafiek kan je controleren met je energieleverancier en ik ben overtuigd dat die gaan kloppen. Die exports werken waarschijnlijk niet helemaal goed dus alleen voor de exports zou ik HW niet overboord gooien nog :)

Even de export p1 meter gemaakt van 2023....de export klopt niet, heb een hele serie dagen gechecked met grafiek data en leverancier data.

Veel dagen kloppen, dan ineens niet meer.....alle grafiek data klopt met leverancier data consequent en de export data loopt ineens uit de pas, dan weer wat dagen goed en dan weer niet.

@HomeWizard_NL is dit bekend bij jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HE1

HE1

Gezien dit een abbo betaalde functionaliteit is, vindt ik dat hier prio op gezet moet worden om dit op te lossen.

[ Voor 68% gewijzigd door HE1 op 17-01-2024 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesvts
HE1 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 23:10:
[...]

Het lijkt er inderdaad op dat gegevens in de grafiek zelfde zijn als wat energieleverancier aangeeft dus ga ervan uit dat die kloppen.. dus er gaat bij export iets niet helemaal goed. Hopelijk is dat op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strontvlieg
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-06 06:19
HE1 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 23:51:
[...]

Even de export p1 meter gemaakt van 2023....de export klopt niet, heb een hele serie dagen gechecked met grafiek data en leverancier data.

Veel dagen kloppen, dan ineens niet meer.....alle grafiek data klopt met leverancier data consequent en de export data loopt ineens uit de pas, dan weer wat dagen goed en dan weer niet.

@HomeWizard_NL is dit bekend bij jullie?
Ik heb zoiets bij een niet-HomeWizard apparaat fout zien gaan veroorzaakt door zomer en wintertijd. Als je in de winter naar de zomertijd data kijkt klopt er niets van en andersom. Nogmaals ander apparaat en andere leverancier, maar wellicht iets soortgelijks aan de hand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-06 13:26
Ik hou al een paar jaar alles bij via excel. Ik exporteer per kwartier, en reken zo het uurverbruik (wat ik van het net af haal) uit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OGbdeNm-1-QFWbbu7zoF6gfB5Rs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l7QULi2A0qclTr7XxCHSNZgT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leif
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 02-06 15:36
Julllie lijken er van uit te gaan dat de WiFi verbinding tussen de meetapparatuur van HW en je internetrouter 100% goed functioneert.
Bij mij vallen er gaten in de opnames.
En de meetapparatuur van HW heeft geen geheugen.

Ik meet de produktie van mijn panelen zowel met HW als met Enphase Gateway.
Daar zitten duidelijke verschillen tussen.
De Enphase heeft een geheugen, en stuurt gemiste data alsnog door.

[ Voor 29% gewijzigd door Leif op 18-01-2024 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesvts
robkrekel schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:02:
Ik hou al een paar jaar alles bij via excel. Ik exporteer per kwartier, en reken zo het uurverbruik (wat ik van het net af haal) uit
[Afbeelding]
De export per kwartier doet het bij mij al helemaal niet..krijg ik een leeg csv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1

HE1

Leif schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:02:
Julllie lijken er van uit te gaan dat de WiFi verbinding tussen de meetapparatuur van HW en je internetrouter 100% goed functioneert.
Bij mij vallen er gaten in de opnames.
En de meetapparatuur van HW heeft geen geheugen.

Ik meet de produktie van mijn panelen zowel met HW als met Enphase Gateway.
Daar zitten duidelijke verschillen tussen.
De Enphase heeft een geheugen, en stuurt gemiste data alsnog door.
ik snap wat je stelt, echter de grafiek data en de export data zouden ten alle tijde gelijk moeten zijn , los van uitval van de wifi apparaatjes. Dus evt uitval zou impact op zowel grafiek als export moeten hebben maar deze 2 zijn dus NIET gelijk.

Gezien het feit dat de grafiek data exact overeenkomt met leverancier betekent bij mij iig dat ik geen uitval heb. Uitval hou ik ook bij want die zie je meteen in diverse grafieken bij mij maar ik heb nooit uitval van de wifi apparaten (energy sockets, p1 en watermeter en kwh meters).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:12
Weet er iemand of de omvormer koppeling (Goodwe) al weer werkt. Ik las dat dit een tijd terug niet meer werkte. Volgende week worden er panelen geinstalleerd anders wil ik daarvoor een aparte meter bestellen.

Itho Amber 95 + WPV-H 240L

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gramser
Bij mij werkt die koppeling gewoonhoor. Maar let op: zonder kWh-meter is het wel "garbage in = garbage out". De P1-meter neemt dus puur de gegevens uit je omvormer over, dus als er een storing bij Goodwe is, krijg jij geen gegevens te zien in de HW-app.

Wil je weten wat de omvormer écht produceert, dan pak je die kWh-meter, met als voordeel dat die gewoon werkt, ook zonder verbinding van de Goodwe met het interwebs. En dan ben je dus ook niet afhankelijk van de koppeling zoals HW die mogelijk maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NRJ020
@Gramser ja dat is inderdaad zo. Moet alleen de 3 fase kWh meter hebben die ik vrij prijzig vindt. Dus nog even kijken of ik het dat waard vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
NRJ020 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 12:41:
@Gramser ja dat is inderdaad zo. Moet alleen de 3 fase kWh meter hebben die ik vrij prijzig vindt. Dus nog even kijken of ik het dat waard vindt.
Snap ik, ik heb het uiteindelijk niet gedaan omdat ik de app van Goodwe zelf -en SolarEdge, die ik ook gekoppeld heb- informatief genoeg vind.

De HW-integratie zit trouwens alleen in de betaalde versie, hou daar rekening mee.

Voor mijn warmtepomp heb ik wel een kWh-meter gebruikt, aangezien ik daarvan een betrouwbaar verbruiksbeeld wil hebben om ook de COP te kunnen berekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NRJ020
Ik heb inderdaad al energy+ en ook voor de warmtepomp aparte kWh meters. Om inderdaad dezelfde reden.

Dan ga ik het eerst is zonder 3 fase kWh meter proberen, met de koppeling.

[ Voor 27% gewijzigd door NRJ020 op 18-01-2024 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakola
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18-06 15:10
Wat is de aangeraden manier om de 3-fase kWh teller aan te sluiten op een 3-fase zonder neuter net in Belgie? https://helpdesk.homewiza...-fase-kwh-meter-nodig-heb
In de help van Homewizard staat 'neem contact op'

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HE1

HE1

NRJ020 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:44:
Weet er iemand of de omvormer koppeling (Goodwe) al weer werkt. Ik las dat dit een tijd terug niet meer werkte. Volgende week worden er panelen geinstalleerd anders wil ik daarvoor een aparte meter bestellen.
ik ben heel tevreden over de HW kwh meter op mijn omvormer....heb ook zo'n HW display en dan zie je realtime zonnepaneel opwek.....heeft het veel zin? misschien niet....is het leuk? ja heel erg :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhysicsOnRails
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22:35

PhysicsOnRails

Physics On the Move

Hoi allemaal,

Vandaag heb ik mijn P1 meter, Energy Socket en Watermeter binnengekregen. Alle drie krijg ik ze echter niet gekoppeld. Bij het koppelen van een sensor wordt verbinding gemaakt met het WiFi netwerk van de sensor. So far so good. Daarna krijg ik een lijst te zien met mogelijke netwerken, selecteer mijn eigen, voer het wachtwoord in en krijg dan op Samsung de melding: "Onverwachte installatie fout: 500" en op een Apple device: "Internal error 500".

Inmiddels 2 smartphones geprobeerd, 4G uit, alleen 2,4 GHz netwerk, maar het probleem blijft bestaan. Iemand nog ideeën?

Ik zie toch fout 500 een keer langs komen, maar de gelinkte helppagina van HomeWizard werkt niet :/

[ Voor 8% gewijzigd door PhysicsOnRails op 20-01-2024 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:56
PhysicsOnRails schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 16:51:
Hoi allemaal,

Vandaag heb ik mijn P1 meter, Energy Socket en Watermeter binnengekregen. Alle drie krijg ik ze echter niet gekoppeld. Bij het koppelen van een sensor wordt verbinding gemaakt met het WiFi netwerk van de sensor. So far so good. Daarna krijg ik een lijst te zien met mogelijke netwerken, selecteer mijn eigen, voer het wachtwoord in en krijg dan op Samsung de melding: "Onverwachte installatie fout: 500" en op een Apple device: "Internal error 500".

Inmiddels 2 smartphones geprobeerd, 4G uit, alleen 2,4 GHz netwerk, maar het probleem blijft bestaan. Iemand nog ideeën?

Ik zie toch fout 500 een keer langs komen, maar de gelinkte helppagina van HomeWizard werkt niet :/
Heb je ook de GPS van de telefoon ingeschakeld? Dat heeft bij meerdere mensen geholpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhysicsOnRails
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22:35

PhysicsOnRails

Physics On the Move

Die staat inderdaad ingeschakeld. De app heeft ook 'toegang bij gebruik van app' voor de locatie.

Het lijkt wel aan mijn router te liggen (FRITZ!Box 7590 AX). Wanneer ik het gastnetwerk aanzet kan ik daar wel mee verbinden. Hiervan staan de kanaalsettings e.d. precies gelijk aan het hoofdnetwerk, waar ik de "internal error 500" blijf houden

Update: Het probleem lijkt gevonden te zijn. Ik had een WiFi naam die op 1 teken na de maximale lengte van 32 tekens had. Deze met 5 tekens ingekort en de dakjes (^ ) uit het wachtwoord gehaald te hebben heeft gewerkt. Nu wel verbinding (maar moet ik al mijn andere apparaten opnieuw verbinden |:( )

[ Voor 31% gewijzigd door PhysicsOnRails op 20-01-2024 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:56
PhysicsOnRails schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 17:40:
Die staat inderdaad ingeschakeld. De app heeft ook 'toegang bij gebruik van app' voor de locatie.

Het lijkt wel aan mijn router te liggen (FRITZ!Box 7590 AX). Wanneer ik het gastnetwerk aanzet kan ik daar wel mee verbinden. Hiervan staan de kanaalsettings e.d. precies gelijk aan het hoofdnetwerk, waar ik de "internal error 500" blijf houden

Update: Het probleem lijkt gevonden te zijn. Ik had een WiFi naam die op 1 teken na de maximale lengte van 32 tekens had. Deze met 5 tekens ingekort en de dakjes (^ ) uit het wachtwoord gehaald te hebben heeft gewerkt. Nu wel verbinding (maar moet ik al mijn andere apparaten opnieuw verbinden |:( )
Mooi dat het nu wel werkt.
Jammer van het extra werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KSR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KSR

Sinds vandaag doet mijn watermeter het niet meer. Spul al van het stroom afgehaald, maar heeft niet geholpen. Vanmiddag nog maar is verder kijken.

Be Stronger Than Your Excuses

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:28
@KSR Hier ook "no data", ook alle historische grafieken. Watermeter zelf toont gewoon online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:29
KSR schreef op zondag 21 januari 2024 @ 07:20:
Sinds vandaag doet mijn watermeter het niet meer. Spul al van het stroom afgehaald, maar heeft niet geholpen. Vanmiddag nog maar is verder kijken.
Ik heb hetzelfde probleem sinds gisteravond. Waarschijnlijk een storing bij Homewizard zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndjong
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
KSR schreef op zondag 21 januari 2024 @ 07:20:
Hier hetzelfde, ligt niet aan jou dus!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Leoniq
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21:36
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S5AHnSGTWyjRz_FodHySdvbv14I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5cyfqjHO24ffTizIn3QtnFqO.jpg?f=fotoalbum_large

Ligt dus aan hun. Wellicht de water server bevroren.😂

3 x Sessy's, PV 10320WP solaredge, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Ik krijg de foutmelding ook, maar weergave (zelfs NU verbruik) werkt gewoon. 'k Gok dat HW goed richting een fix gaat. Kan gebeuren :)

- edit -

Melding is hier weg inmiddels, en weer door.

[ Voor 18% gewijzigd door Chris.nl op 21-01-2024 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1

HE1

mijn water grafiek geeft iets vreemds aan tussen globaal 2:00 en 10:00, constant laag waterverbruik maar vannacht heeft toch niets gelopen hier.

iets met de gemelde storing te maken? meer mensen die iets geks zien in de watergrafiek?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p9os6v2_XnmdM9mGDwAjzJKq_ec=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uyzQg8Q7Mo7JQfFO96UHi8rL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:39
HE1 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 12:39:
mijn water grafiek geeft iets vreemds aan tussen globaal 2:00 en 10:00, constant laag waterverbruik maar vannacht heeft toch niets gelopen hier.

iets met de gemelde storing te maken? meer mensen die iets geks zien in de watergrafiek?

[Afbeelding]
Kijk eens 2 Posts terug 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
HE1 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 12:39:

[Afbeelding]
Wanneer de P1 meter een tijdje geen verbinding heeft gehad, en ie later nieuwe (hogere) meterstanden doorgeeft, dan wordt verbruik/opbrengst over de grafiek 'gemiddeld' gedurende de periode dat ie geen verbinding had.

Nu weet ik niet of het bij de watermeter hetzelfde werkt, maar ik kan me indenken dat ie een paar omwentelingen/wat verbruik onthouden heeft, en je dit nu terugziet in de grafiek.

'k Denk dus dat dit iets te maken heeft met de storing, maar an sich een prima oplossing zo. Hier is de watergrafiek plat gebleven, 'k weet ook zeker dat ik die periode geen water verbruikt heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1

HE1

BGFG schreef op zondag 21 januari 2024 @ 12:49:
[...]

Kijk eens 2 Posts terug 8)7
ja zie de melding dat de water grafiek ff niet meer deed, maar dat is toch wat anders dan in mijn grafiek zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanN93
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18-06 15:04
Is er een goede manier om een Zonneplan One omvormer te koppelen aan energy+? Het is leuk om ze apart te koppelen in HA, maar zou fijn zijn als ik alles in 1 app kan krijgen qua opbrengst en verbruik buiten HA om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCSBL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22:30
StephanN93 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 08:49:
Is er een goede manier om een Zonneplan One omvormer te koppelen aan energy+? Het is leuk om ze apart te koppelen in HA, maar zou fijn zijn als ik alles in 1 app kan krijgen qua opbrengst en verbruik buiten HA om.
Met een kWh meter, of geef je omvormer door via https://docs.google.com/f...Af3FEc7h1Cc7EJdI/viewform

Ik kan me iets herinneren dat de omvormers van Zonneplan whitelabeled zijn, misschien kan je achterhalen wat her oorspronkelijke merk is en die gewoon toevoegen. Correct me if I am wrong.

Embedded Software Developer @ HomeWizard | Doet soms wat voor Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1

HE1

DCSBL schreef op maandag 22 januari 2024 @ 09:00:
[...]

Met een kWh meter, of geef je omvormer door via https://docs.google.com/f...Af3FEc7h1Cc7EJdI/viewform

Ik kan me iets herinneren dat de omvormers van Zonneplan whitelabeled zijn, misschien kan je achterhalen wat her oorspronkelijke merk is en die gewoon toevoegen. Correct me if I am wrong.
De zonneplan omvormers zijn van het merk SAJ, maar met eigen firmware van Zonneplan zelf. Ik had al een tijdje geleden gestemd op de pagina die je stuurde, maar heb inmiddels ook de Kwh meter van HW er zelf op gemonteerd. Zie je zonneopwek ook realtime ipv 1x per 15m dus sowieso beter ;)

Leuk als je ook het HW display hebt, stroom voor het display haal ik uit de usb van de monitor, hele dag zonneopwek in beeld ;) De middelste die op 859w staat is het realtime verbruik van mijn lucht-lucht warmtepomp , daar zit dezelfde HW kwh meter op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OeKcaU2HcOKIDuj9KJzd-_STMkc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dPuF7ga2TkGfDMUTqqVfue8M.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door HE1 op 22-01-2024 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanN93
Maar even zien of ik de Kwh meter het waard vind, of dat ik het hou bij alles in HA.
Ik ben niet zo'n held met werken met elektriciteit, weet niet of die meter betekend iets vervangen in de ZP opstelling :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Niet in de opstelling, wel in de meterkast. Je moet danook wel ruimte hebben voor een extra meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1

HE1

StephanN93 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 10:58:
Maar even zien of ik de Kwh meter het waard vind, of dat ik het hou bij alles in HA.
Ik ben niet zo'n held met werken met elektriciteit, weet niet of die meter betekend iets vervangen in de ZP opstelling :(
Die kwh meter kan je sowieso overal tussen plaatsten, dus er hoeft niets veranderd te worden aan ZP opstelling zelf.

De Zonneplan monteurs mochten die kwh meter er zelf niet tussenplaatsen (beetje flauw) maar ze hebben mij wel verteld waar die te monteren. De omvormer komt bij mij namelijk binnen in de meterkast, dus het was even doorlussen van de kwh meter als je weet welke kabeltjes van de omvormer komen. Wel netjes dat de Zonneplan monteurs kabels voor mij hebben achtergelaten die ik nodig had om de kwh meter er tussen te kunnen hangen.

eindresultaat: eerste foto is de kwh meter op de omvormer, tweede is van de airco....die is 2wk geleden geinstalleerd en die monteurs hebben hem ertussen gezet, had ik zelf een montage doosje voor besteld waar hij perfect inpast....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3DVaX8I-AlnkEGCtMymX_G78gPQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tqyBH3xKg4ByWbk0TyLo8dpF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RS3Qt5h-cFAgh5jJNM1ZLVL9S_I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O6xQdKJKQqIxQgMUXEw8DL9s.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02:03
HE1 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:10:
[...]

Die kwh meter kan je sowieso overal tussen plaatsten, dus er hoeft niets veranderd te worden aan ZP opstelling zelf.

De ZP monteurs mochten die kwh meter er zelf niet tussenplaatsen (beetje flauw) maar ze hebben mij wel verteld hoe die te monteren. De omvormer komt bij mij binnen in de meterkast, dus het was even doorlussen van de kwh meter. Wel netjes dat de ZP monteurs kabels voor mij hebben achtergelaten die ik nodig had voor de kwh meter.

eindresultaat: eerste foto is van de omvormer, tweede is van de airco....die is 2wk geleden geinstalleerd en die monteurs hebben hem ertussen gezet, had ik zelf een montage doosje voor besteld waar hij perfect inpast....

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Geinig detail. Hier keken de ZP monteurs ook vreemd op toen ik met die kWh meter aankwam zitten tijdens de installatie. Wisten niet precies of het kon. Heb ze de handleiding erbij gegeven en een half uurtje later hadden ze hem er fijn tussen gemonteerd. Dus dat ging hier wel gewoon.

Dit is nog van de periode voordat je de omvormers kon uitlezen via HW via de webportals van de ZP.

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1

HE1

TheKerremenke schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:23:
[...]

Geinig detail. Hier keken de ZP monteurs ook vreemd op toen ik met die kWh meter aankwam zitten tijdens de installatie. Wisten niet precies of het kon. Heb ze de handleiding erbij gegeven en een half uurtje later hadden ze hem er fijn tussen gemonteerd. Dus dat ging hier wel gewoon.

Dit is nog van de periode voordat je de omvormers kon uitlezen via HW via de webportals van de ZP.
HW kan omvormer van Zonneplan toch niet uitlezen of wat bedoel je? is er trouwens een Zonneplan webportal waar ik de omvormer gegevens direct zelf kan inzien? nu heb ik alleen de Zonneplan app, maar HW maakt die overbodig ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanN93
HE1 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:10:
[...]

De ZP monteurs mochten die kwh meter er zelf niet tussenplaatsen (beetje flauw) maar ze hebben mij wel verteld hoe die te monteren. De omvormer komt bij mij binnen in de meterkast, dus het was even doorlussen van de kwh meter. Wel netjes dat de ZP monteurs kabels voor mij hebben achtergelaten die ik nodig had voor de kwh meter.
Ah thanks! Ik ga de handleiding dan eens erop naslaan en zien of dit iets is waar ik uit ga komen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheKerremenke
HE1 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:56:
[...]

HW kan omvormer van ZP toch niet uitlezen of wat bedoel je? is er trouwens een ZP webportal waar ik de omvormer gegevens direct zelf kan inzien? nu heb ik alleen de ZP app, maar HW maakt die overbodig ...
Zie onderstaande link, dat bedoel ik. Maakt de kWh meter deels overbodig.
https://www.homewizard.com/nl/koppel-je-zonnepanelen/

Heb je wel energy+ abbo voor nodig. Maar dat staat los van de aangeboden mogelijkheid. In het verleden kon dit koppelen van omvormers niet en was enkel uitlezen via de kWh meter mogelijk.

[ Voor 16% gewijzigd door TheKerremenke op 22-01-2024 13:44 ]

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Het maakt vooral de app van je zonnepanelen overbodig. De HW-app is in dit geval niets anders dan een doorgeefluik van de gegevens van de omvormer die je anders in de app van de omvormer zou bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1

HE1

TheKerremenke schreef op maandag 22 januari 2024 @ 13:42:
[...]

Zie onderstaande link, dat bedoel ik. Maakt de kWh meter deels overbodig.
https://www.homewizard.com/nl/koppel-je-zonnepanelen/

Heb je wel energy+ abbo voor nodig. Maar dat staat los van de aangeboden mogelijkheid. In het verleden kon dit koppelen van omvormers niet en was enkel uitlezen via de kWh meter mogelijk.
ja die snap ik, HW heeft binnen korte tijd behoorlijk wat omvormers geïntegreerd, maar nog niet die van Zonneplan (SAJ). Omdat zonneplan eigen firmware gebruikt heb ik geen idee of ze die wel gaan en/of kunnen toevoegen. Jouw reactie suggereerde dat HW ook al de ZP omvormer uitlas, maar dat is dus niet zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HE1

HE1

ow sry, ik merk dat we langs elkaar heen lullen.

Je gebruikte ZP als afkorting voor zonnepanelen merk ik nu, ik gebruikte ZP voor Zonneplan.

sry voor de verwarring :) 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
HE1 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 15:32:
ow sry, ik merk dat we langs elkaar heen lullen.

Je gebruikte ZP als afkorting voor zonnepanelen merk ik nu, ik gebruikte ZP voor Zonneplan.

sry voor de verwarring :) 8)
Exact dit. Realiseer ik me nadat ik jouw reactie las. 8)7 7(8)7 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin-sabel
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 26-02 00:08
Zonneplan Heeft ook omvormers van Huawei. De zonneplan one. Ook deze heeft een eigen software van Zonneplan en kun je niet integreren met de Huawei koppeling.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i7aySRqWvn4qyNge1149AD917U4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BudJ8T0XnNmp1mnFlxGv84bR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1

HE1

edwin-sabel schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 20:24:
Zonneplan Heeft ook omvormers van Huawei. De zonneplan one. Ook deze heeft een eigen software van Zonneplan en kun je niet integreren met de Huawei koppeling.[Afbeelding]
mbt de Zonneplan One omvormer, ik heb me laten vertellen door de adviseur dat die van HAJ is. Dit stond ook uitgebreid uitgelegd in de details van de offerte die ik aangenomen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:41

copykat

Good copy isn't bad

Ik zit een beetje in dubio.
De appgegevens uit de digitale koppeling met enphase is eigenlijk voldoende.
Maar als het boetesysteem ingaat en je moet terugleveren zien te voorkomen dan is een nauwkeuriger meetsysteem bij de groepenkast misschien handiger. Dat je de netto opbrengst ZP en netto intern verbruik goed kan monitoren. Dan is overschot automatisch teruggeleverd.
De smart stekkers zou je tussen je wasmachine kunnen zetten en misschien een if then kunnen maken dat bij zon uren de wasmachine aangaat. (wel eens aan aanblijven tot was afgelopen is anders word er iemand boos in huis. 😅)

Los vd ruimte en investering vraag ik me af in hoeverre deze extra informatie bruikbaar genoeg is.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:30
copykat schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 08:18:
Maar als het boetesysteem ingaat en je moet terugleveren zien te voorkomen dan is een nauwkeuriger meetsysteem bij de groepenkast misschien handiger. Dat je de netto opbrengst ZP en netto intern verbruik goed kan monitoren. Dan is overschot automatisch teruggeleverd.
De smart stekkers zou je tussen je wasmachine kunnen zetten en misschien een if then kunnen maken dat bij zon uren de wasmachine aangaat. (wel eens aan aanblijven tot was afgelopen is anders word er iemand boos in huis. 😅)

Los vd ruimte en investering vraag ik me af in hoeverre deze extra informatie bruikbaar genoeg is.
Let wel dat schakelen dmv een smart stekker alleen gaat bij 'domme' apparatuur. dat is eenvoudig te testen door de stekker eruit te halen & er weer terug in te doen, dan zou het apparaat gewoon door moeten gaan.
Bij mijn wasmachine van +/- 7 jaar is dan al niet meer het geval.

In de HW app kan je wel een notificatie instellen wanneer je netto teruglevering voor een X minuten boven de Y watt is, wat jezelf dan kan triggeren om de wasmachine / droger / vaatwasser aan te zetten.
Daarvoor heb je aan een P1 meter voldoende (geen kWh meter of PV-koppeling voor nodig)

[ Voor 3% gewijzigd door Toby-Wan op 24-01-2024 09:07 ]

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1

HE1

copykat schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 08:18:

wat je hierboven beschrijft kan toch gewoon dus waarom zit je in dubio? als teruglevering boven een bepaalde waarde komt laat je de energy socket aangaan en gaat je apparaat stroom gebruiken....je kan instellen hoelang hij dan minimaal aanblijft dus als je deze tijd lang genoeg instelt maakt hij je wasje gewoon af.

weet niet wat je bedoeld met ruimte en investering, ja je moet een energy socket kopen van HW en €0,99 abbo per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Maar de meeste PV installaties zijn berekend op een jaarverbruik (of zelfs daar nog boven) en niet op het zomerverbruik/zomerproductie.
Wanneer je tijdens de zomer (en zelfs in het voor- en najaar) 25 kWh "overschot" hebt gaat het niet veel zoden aan de dijk zetten om dan een wasje extra te draaien. Dan zit je met een doorsnee extra verbruik van een 400 tot 500 Wh waarbij het grootste vermogen zich dan nog in de opwarmfase concentreert (een 20 minuten) en het de rest van de tijd nauwelijks iets gaat verbruiken.
Peanuts aan besparingen dus. En nog minder wanneer je daarvoor een lopende kost via een abo gaat afsluiten.

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 24-01-2024 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1

HE1

IvoB2 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 09:51:
Maar de meeste PV installaties zijn berekend op een jaarverbruik (of zelfs daar nog boven) en niet op het zomerverbruik/zomerproductie.
Wanneer je tijdens de zomer (en zelfs in het voor- en najaar) 25 kWh "overschot" hebt gaat het niet veel zoden aan de dijk zetten om dan een wasje extra te draaien. Dan zit je met een doorsnee extra verbruik van een 400 tot 500 Wh waarbij het grootste vermogen zich dan nog in de opwarmfase concentreert (een 20 minuten) en het de rest van de tijd nauwelijks iets gaat verbruiken.
Peanuts aan besparingen dus. En nog minder wanneer je daarvoor een lopende kost via een abo gaat afsluiten.
Mijn wasmachine verbruikt per wasbeurt ongeveer 0,75kwh. Als je dan alle wasje draait, stel 5 stuks op en zonnige middag en je hebt ook nog een droogtrommel (weet niet wat die zo verbruikt want die heb ik niet meer maar ik denk nog meer dan een wasmachine). Dan kan het toch wel oplopen naar een 7,5kwh. Doe je dat 30wk per jaar kan de besparing toch wel oplopen naar een €90 (0,40ct kwh).

Kan je 7,5 jaar een abbo van nemen op HW ;) Mocht HW jouw zonneomvormer merk kunnen koppelen heb je er ook nog eens een mooie zonneverbruik grafiek bij.

[ Voor 5% gewijzigd door HE1 op 24-01-2024 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

HE1 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 09:25:
[...]

wat je hierboven beschrijft kan toch gewoon dus waarom zit je in dubio? als teruglevering boven een bepaalde waarde komt laat je de energy socket aangaan en gaat je apparaat stroom gebruiken....je kan instellen hoelang hij dan minimaal aanblijft dus als je deze tijd lang genoeg instelt maakt hij je wasje gewoon af.

weet niet wat je bedoeld met ruimte en investering, ja je moet een energy socket kopen van HW en €0,99 abbo per maand.
Nee een fysieke kwhmeter in je groepenkast van homewizard.

@Toby-Wan die notificatie is misschien wel een goed idee om in te stellen, heb je in iedergeval meer inzicht zonder moeite.

[ Voor 8% gewijzigd door copykat op 24-01-2024 12:12 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1

HE1

copykat schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 12:08:
[...]

Nee een fysieke kwhmeter in je groepenkast van homewizard.
apparaten schakelen op basis van een kwh op je omvormer is niet handig, je weet namelijk op basis van die kwh meter niet wat je teruglevert aan overschot, je meet daarmee de opwek van je panelen maar kan best zijn dat die stroom 100% direct verbruikt wordt in je huis.

Op basis van je p1 meter kan je bepalen of je teruglevert en juist dan wil je apparaten aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

HE1 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 12:12:
[...]

apparaten schakelen op basis van een kwh op je omvormer is niet handig, je weet namelijk op basis van die kwh meter niet wat je teruglevert aan overschot, je meet daarmee de opwek van je panelen maar kan best zijn dat die stroom 100% direct verbruikt wordt in je huis.

Op basis van je p1 meter kan je bepalen of je teruglevert en juist dan wil je apparaten aanzetten.
Ik meen hier ergens gelezen te hebben dat de koppeling vd omvormer met de Homewizard niet zo nauwkeurig is als de KWH module en dus daarom het handig was om er tussen te hebben.
Mijn enphase laat netjes zien in grafiekje in HW de in uit en gebruiktezonnestroom intern en per fase. Vandaar mijn dubio of een fysieke kwh iets toevoegt behalve tussen de toekomstige airco's als verbruiks meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1

HE1

copykat schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 12:21:
[...]

Ik meen hier ergens gelezen te hebben dat de koppeling vd omvormer met de Homewizard niet zo nauwkeurig is als de KWH module en dus daarom het handig was om er tussen te hebben.
Mijn enphase laat netjes zien in grafiekje in uit en gebruiktezonnestroom intern en per fase. Vandaar mijn dubio of een fysieke kwh iets toevoegt behalve tussen de toekomstige airco's als verbruiks meter.
ja dat klopt ook wel , die HW koppeling met je omvormer krijgt een update iedere 15m, terwijl de kwh meter real time je zonneopwek laat zien dus dat werkt sowieso beter.

De zonneopwek op het HW live display wordt elke 4s bijgewerkt, zie video rechtsboven:
In de app wordt het elke seconde bijgewerkt in de Nu-grafiek.

De kleine paarse circel in het middel is het stroomverbruik van mijn lucht-lucht warmtepomp, daar zit dus ook de kwh meter op.

[ Voor 9% gewijzigd door HE1 op 24-01-2024 12:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HE1

HE1

De zonverbruik grafiek zie je trouwens alleen in de Dag-grafiek en niet de Nu-grafiek, heb inmiddels bij HW een verzoek neergelegd of ze de zonverbruik grafiek willen toevoegen in de Nu-grafiek in het geval je de HW kwh meter hebt (anders kan het niet uiteraard).

Bovendien om het zonverbruik onder de grote cirkel (naast import en export) op het display erbij te zetten zoals ook de app doet in de zonverbruik grafiek.

[ Voor 3% gewijzigd door HE1 op 24-01-2024 12:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
HE1 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 12:03:
[...]

Mijn wasmachine verbruikt per wasbeurt ongeveer 0,75kwh. Als je dan alle wasje draait, stel 5 stuks op en zonnige middag en je hebt ook nog een droogtrommel (weet niet wat die zo verbruikt want die heb ik niet meer maar ik denk nog meer dan een wasmachine). Dan kan het toch wel oplopen naar een 7,5kwh. Doe je dat 30wk per jaar kan de besparing toch wel oplopen naar een €90 (0,40ct kwh).

Kan je 7,5 jaar een abbo van nemen op HW ;) Mocht HW jouw zonneomvormer merk kunnen koppelen heb je er ook nog eens een mooie zonneverbruik grafiek bij.
Tja je rijk rekenen is uiteraard niet moeilijk.
De praktijk is wel even anders.
Wie iedere zonnige dag 5 wasmachines moet draaien om een beetje winst te kunnen maken heeft een probleem van een heel andere orde. :+
(In de zomer verbruikt onze tien jaar oude wasmachine trouwens maar een 400 Wh per cyclus).
En we gaan geen lege wasmachines draaien gewoon omdat er stroom op overschot is. :+

Je theoretische betekening klopt ook langs geen kanten. Je spaart uiteraard niet de volledige 750 Wh uit want zonder schakelbare socket is de PV productie in de zomer uiteraard ook geen nul. Toch niet wanneer je die was door de dag draait (wat met elke instelbare timer op de goedkoopste wasmachine al kan) wanneer de zon schijnt want anders levert je energiesocket met abo ook geen voordeel op. Je moet dan alleen de Wh tellen die je zou kunnen verbruiken doordat de socket aan/uit gaat bij elke wolk voor de zon die de overproductie onder het gevraagde vermogen tijdelijk niet kan leveren. Op een wolkenloze dag is dat dus al nul winst. Op een gewone dag tussen begin maart en einde oktober doorgaans ook al niet.
En 40 cent/kWh spaar je ook al niet uit. Zelf heb ik nog niet meegemaakt dat in de zomer de stroom 40 cent voor elke kWh afname kost. Maar dat kan elders natuurlijk wel zo zijn en dan heb je eerder een ander probleem.

Wat nog belangrijker is dat is dat je cycli van een wasmachine en vaatwas in totaal ook meer gaan verbruiken waneer je ze in de opwarmfase steeds gaat onderbreken want het water kan dan niet in één ruk op temperatuur gebracht worden waardoor je steeds verliezen hebt. Daarbuiten maakt het zoals gezegd nauwelijks iets uit gezien de machine dan zo weinig vermogen vraagt dat dit bij een doorsnee PV installatie niet alleen in de zomer maar zelfs in het voor- en najaar en een deel van de winter gewoon voorhanden is.
Aan/uit schakelen heeft dan totaal geen zin en eerder nadeel dan voordeel.

En net zoals jij heb ik geen droogkast en zou ik deze zeker niet gebruiken op een mooie zomerse dag maar gewoon dan buiten te drogen hangen. Kost je 0 kWh en 0 cent.
Een mooi "grafiekje" via HW van de PV-omvormer zie ik niet als een extraatje. Iedere PV omvormer die naam waardig zou dat standaard moeten kunnen tonen. Ik heb een SMA omvormer van 13 jaar oud en die toont gewoon zijn grafiekjes zelf (en is trouwens ook niet compatibel met HW).
En ik wil de productie in real time zien en niet het gemiddelde van iedere voorbije 15 minuten. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

Samengevat: nooit martketingpraatjes 1:1 overnemen. :)

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 24-01-2024 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1

HE1

IvoB2 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 17:02:
[...]

Tja je rijk rekenen is uiteraard niet moeilijk.
De praktijk is wel even anders.
Wie iedere zonnige dag 5 wasmachines moet draaien om een beetje winst te kunnen maken heeft een probleem van een heel andere orde. :+
(In de zomer verbruikt onze tien jaar oude wasmachine trouwens maar een 400 Wh per cyclus).
En we gaan geen lege wasmachines draaien gewoon omdat er stroom op overschot is. :+

Je theoretische betekening klopt ook langs geen kanten. Je spaart uiteraard niet de volledige 750 Wh uit want zonder schakelbare socket is de PV productie in de zomer uiteraard ook geen nul. Toch niet wanneer je die was door de dag draait (wat met elke instelbare timer op de goedkoopste wasmachine al kan) wanneer de zon schijnt want anders levert je energiesocket met abo ook geen voordeel op. Je moet dan alleen de Wh tellen die je zou kunnen verbruiken doordat de socket aan/uit gaat bij elke wolk voor de zon die de overproductie onder het gevraagde vermogen tijdelijk niet kan leveren. Op een wolkenloze dag is dat dus al nul winst. Op een gewone dag tussen begin maart en einde oktober doorgaans ook al niet.
En 40 cent/kWh spaar je ook al niet uit. Zelf heb ik nog niet meegemaakt dat in de zomer de stroom 40 cent voor elke kWh afname kost. Maar dat kan elders natuurlijk wel zo zijn en dan heb je eerder een ander probleem.

Wat nog belangrijker is dat is dat je cycli van een wasmachine en vaatwas in totaal ook meer gaan verbruiken waneer je ze in de opwarmfase steeds gaat onderbreken want het water kan dan niet in één ruk op temperatuur gebracht worden waardoor je steeds verliezen hebt. Daarbuiten maakt het zoals gezegd nauwelijks iets uit gezien de machine dan zo weinig vermogen vraagt dat dit bij een doorsnee PV installatie niet alleen in de zomer maar zelfs in het voor- en najaar en een deel van de winter gewoon voorhanden is.
Aan/uit schakelen heeft dan totaal geen zin en eerder nadeel dan voordeel.

En net zoals jij heb ik geen droogkast en zou ik deze zeker niet gebruiken op een mooie zomerse dag maar gewoon dan buiten te drogen hangen. Kost je 0 kWh en 0 cent.
Een mooi "grafiekje" via HW van de PV-omvormer zie ik niet als een extraatje. Iedere PV omvormer die naam waardig zou dat standaard moeten kunnen tonen. Ik heb een SMA omvormer van 13 jaar oud en die toont gewoon zijn grafiekjes zelf (en is trouwens ook niet compatibel met HW).
En ik wil de productie in real time zien en niet het gemiddelde van iedere voorbije 15 minuten. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

Samengevat: nooit martketingpraatjes 1:1 overnemen. :)
Mijn berekening klopt sowieso van geen kanten want we kunnen nu nog 100% van import kwh salderen. Dus alles wat je wel/niet schakeld op basis van teruglevering of apparaten aan zet bij zon heeft totaal geen zin.

Daar gaat het niet om, het is een beetje voorbereiden op straks als de saldering eraf gaat.

Dan heeft mijn berekening wel degelijk een aantal goeie puntjes. Als je op dat moment elke avond om 22u een wasje gaat draaien, kost je een kwh 0,40 cent b.v.
Als je wacht op een middagje zon en er dan 5 gaat afhandelen klopt mijn berekening best wel, daar is geen haar tussen te krijgen. Dan bespaar je 0,40eur voor elke kwh ipv van dat je diezelfde kwh terugleverd en er dan 0,06eur cent voor terugkrijgt. Geen 0,40eur besparing, oke dan is het 0,34eur. Er zijn mensen die 0,70eur per kwh betalen afhankelijk van het contract.

Volgens mij kom je uit België? geen idee wat de kwh prijs doet daar op het moment, maar in NL is 0,40€ een heel gangbaar prijsje. NL betaal je de hoogste energie rekening van europa ongeveer.

12jr Rutte heeft ons 'gave landje' op een helehoop vlakken op het randje van de afgrond gebracht.

[ Voor 3% gewijzigd door HE1 op 24-01-2024 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
Die HW kWh meter op de zonnepanelen laat toch perfect de real time produktie zien in de NU weergave. Dit werkt ook op de P1 meter en dan heb je al gecorrigeerd voor de aanwezige basislast waardoor je teruglevering lager is dan je productie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1

HE1

henkzelf schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 18:05:
Die HW kWh meter op de zonnepanelen laat toch perfect de real time produktie zien in de NU weergave. Dit werkt ook op de P1 meter en dan heb je al gecorrigeerd voor de aanwezige basislast waardoor je teruglevering lager is dan je productie.
Zie even niet waar je op reageert of wat je punt is.

1. de hw kwh meter laat idd perfect realtime opwek zien van je zonnepanelen in de nu-grafiek.
2. p1 meter data van je HW dongle laat ook realtime data zien, als je een smr 5.0 slimme meter hebt. Heb je een sm4.0 is ook deze data minder frequent, ik meende 5m.
3. wat de p1 meter ziet als teruglevering is idd de zonnepaneel opwek minus het deel van de opwek wat direct verbruikt wordt in je huis, dus teruglevering is altijd minder dan de opwek, tenzij je huis 0watt stroom afneemt wat niet voorkomt praktisch.

Had vanmiddag mijn energieleverancier Vandebron aan de lijn en die bleef volhouden dat ze van hun klanten de zonneopwek ook kunnen zien.

Uiteraard is dat niet zo want de slimme meter (en dus de leverancier) ziet alleen de teruglevering oftewel (zonneopwek - zonneverbruik) op momenten dat dit meer is dan je stroomverbruik in huis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:52
HE1 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 18:04:
[...]

....
Dan heeft mijn berekening wel degelijk een aantal goeie puntjes. Als je op dat moment elke avond om 22u een wasje gaat draaien, kost je een kwh 0,40 cent b.v.
Als je wacht op n. Dan bespaar je 0,40eur voor elke kwh ipv van dat je diezelfde kwh terugleverd en er dan 0,06eur cent voor terugkrijgt. Geen 0,40eur besparing, oke dan is het 0,34eur. Er zijn mensen die 0,70eur per kwh betalen afhankelijk van het contract.
.....
Sluit dan snel een nieuw contract af, zit nu al weer onder de € 0,30.

Ik geloof niet zo zeer in het schakekelen van wasmachines en vaatwassers die tijdens een run maar een zeer beperkte tijd 80% van de totale energie gebruiken.
Andere optie neem een batterij en het maakt helemaal niet meer uit wanneer de (vaat)was draait.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
HE1 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 18:04:
Daar gaat het niet om, het is een beetje voorbereiden op straks als de saldering eraf gaat.
Zeker.
Maar ik ben al geruime tijd van het salderen af en heb bovendien verschillende HW energiesockets (weliswaar zonder abo). En ik was wel degelijk voorbereid en dat gaat tot nu toe energetisch en financieel zonder enig probleem.
Maar het schakelen op energiesockets van de wasmachine en de vaatwas behoort daar, na het nodige rekenwerk, niet toe als bruikbare oplossing. :)
Dan heeft mijn berekening wel degelijk een aantal goeie puntjes. Als je op dat moment elke avond om 22u een wasje gaat draaien, kost je een kwh 0,40 cent.
Dat is dan wel appelen en peren met elkaar gaan vergelijken.
Je kan de kost van een wasje draaien na zonsondergang immers niet gaan vergelijken met een wasje draaien wanneer de zon schijnt en er ook nog eens periodes van overproductie zijn.
Je wasje draaien na zonsondergang en daarbij een energiesocket gebruiken die schakelt op overproductie zal je geen cent kosten want ie gaat dan gewoon niet aan. :+ Maar je wasje is dan ook niet gedaan.
Als je wacht op een middagje zon en er dan 5 gaat afhandelen klopt mijn berekening best wel, daar is geen haar tussen te krijgen. Dan bespaar je 0,40eur voor elke kwh ipv van dat je diezelfde kwh terugleverd en er dan 0,06eur cent voor terugkrijgt. Geen 0,40eur besparing, oke dan is het 0,34eur. Er zijn mensen die 0,70eur per kwh betalen afhankelijk van het contract.
Daar is wel meer dan een haar tussen te krijgen maar ik ga dat niet nog eens herhalen.
Jij gaat er gewoon vanuit dat wanneer je met je wasje wacht tot er terug zon is je bij aanschakelen via een energiesocket telkens de volle mep aan stroomkosten gaat besparen en doet alsof zonder die energiesocjet de zon telkens volledig stopt met schijnen. Dat is een mooie theoretische benadering maar komt in de praktijk nauwelijks voor.
Volgens mij kom je uit België? geen idee wat de kwh prijs doet daar op het moment, maar in NL is 0,40€ een heel gangbaar prijsje. NL betaal je de hoogste energie rekening van europa ongeveer.
Ik kom uit Vlaanderen en de gemiddelde afnameprijs over 2023 bedroeg voor mijn afgelsoten variabel energiecontract 26,5 cent/kWh.
12jr Rutte heeft ons 'gave landje' op een helehoop vlakken op het randje van de afgrond gebracht.
Ach, niets nieuws onder de zon.
Veel Vlamingen vinden net hetzelfde na vier jaar Vivaldi regering en beschouwen Nederland dan weer als een "gidsland".
Het gras blijkt immers altijd groener aan de overkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1

HE1

ArjoK schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 18:27:
[...]

Ik geloof niet zo zeer in het schakekelen van wasmachines en vaatwassers die tijdens een run maar een zeer beperkte tijd 80% van de totale energie gebruiken.
Andere optie neem een batterij en het maakt helemaal niet meer uit wanneer de (vaat)was draait.
och het schakelen van een wasmachine doet er niet toe, het gaat maar om het voorbeeld ieder kan zijn eigen apparaat invullen. Ik ken mensen die een convector kacheltje hebben van 2000w. Kan je straks zonder saldering prima dingen mee doen.

En of je een beperkte tijd 80% van energie verbruikt doet er ook niet toe, het gaat uiteindelijk om het aantal kwh's die je inruilt voor export prijs naar import prijs (als salderen 0 is).

Een batterij is helemaal niet aantrekkelijk op dit moment nmi , die kost €6000 euro om €1,80 aan stroom in op te slaan.
Betekent ook meteen dat er zo ongeveer een besparingslimiet op zit van €1,80 per dag. In de winterdag krijg je die accu nooit vol elke dag want eerst gaat je zonneopwek naar je verbruik in huis mochten de ZP uberhaupt al iets opleveren. Dus dan gaat het over een jaar gemiddelde pak hem beet naar €0,90ct per dag.

Terug verdien tijd 20jr. Daar geloof jij dan weer in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1

HE1

ArjoK schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 18:27:
[...]

btw zit zelf op 0,30 per kwh want ik heb een 3-jarig contract afgesloten vóór de energie crisis. ik gebruikt 0,40 omdat heel veel mensen dat betalen mede omdat daar een plafond voor was geregeld. Uiteraard is die er nu per 2024 afgegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1

HE1

IvoB2 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 18:30:
[...]

Zeker.
Maar ik ben al geruime tijd van het salderen af en heb bovendien verschillende HW energiesockets (weliswaar zonder abo). En ik was wel degelijk voorbereid en dat gaat tot nu toe energetisch en financieel zonder enig probleem.
Maar het schakelen op energiesockets van de wasmachine en de vaatwas behoort daar, na het nodige rekenwerk, niet toe als bruikbare oplossing. :)

[...]

Dat is dan wel appelen en peren met elkaar gaan vergelijken.
Je kan de kost van een wasje draaien na zonsondergang immers niet gaan vergelijken met een wasje draaien wanneer de zon schijnt en er ook nog eens periodes van overproductie zijn.
Je wasje draaien na zonsondergang en daarbij een energiesocket gebruiken die schakelt op overproductie zal je geen cent kosten want ie gaat dan gewoon niet aan. :+ Maar je wasje is dan ook niet gedaan.

[...]

Daar is wel meer dan een haar tussen te krijgen maar ik ga dat niet nog eens herhalen.
Jij gaat er gewoon vanuit dat wanneer je met je wasje wacht tot er terug zon is je bij aanschakelen via een energiesocket telkens de volle mep aan stroomkosten gaat besparen en doet alsof zonder die energiesocjet de zon telkens volledig stopt met schijnen. Dat is een mooie theoretische benadering maar komt in de praktijk nauwelijks voor.

[...]

Ik kom uit Vlaanderen en de gemiddelde afnameprijs over 2023 bedroeg voor mijn afgelsoten variabel energiecontract 26,5 cent/kWh.

[...]

Ach, niets nieuws onder de zon.
Veel Vlamingen vinden net hetzelfde na vier jaar Vivaldi regering en beschouwen Nederland dan weer als een "gidsland".
Het gras blijkt immers altijd groener aan de overkant.
Ik merk dat je heel erg focust op energy sockets en automatisch schakelen, daar begon het onderwerp mee maar mijn voorbeeld was meer bedoelt als :

je weet vanmiddag gaat de zon veel schijnen met de hele middag dikke teruglevering en je gaat 5x wasje en drogen draaien. Je moet de wasmachine toch vullen en de droogtrommel, dus alleen de sockets gaat sowieso niet werken.

Ik blijf van mening dat als je dit 5x doet op een zonnige dag met continue voldoende teruglevering, en daarmee een export-kwh verruilt met een import-kwh, het genoemde voordeel oplevert tov als je het na 22u gaat doen. Probeer dit eens concreet te weerleggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1

HE1

[quote]IvoB2 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 18:30:
[...]

[...]

ik snap je totaal niet....als je na zonsondergang een wasje draait betaal je import prijs niet? wat is daar moeilijk aan?
als je dat doet tijdens voldoende teruglevering overdag lever je die import prijs in voor een export prijs niet?

zie daar het voordeel.

na zonsondergang een socket gebruiken die schakelt op overproductie heb ik helemaal niet genoemd, kan ook helemaal niet.

5x een wasje draaien op een socket gaat toch praktisch helemaal niet, zo was mijn voorbeeld ook niet bedoeld.

Als je op een ruim zonnige middag met voldoende teruglevering mijn voorbeeld uitvoert heb je toch gewoon die besparing te pakken? wat is daar nou zo moeilijk aan?

[ Voor 9% gewijzigd door HE1 op 24-01-2024 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
HE1 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 18:41:
[...]
och het schakelen van een wasmachine doet er niet toe, het gaat maar om het voorbeeld ieder kan zijn eigen apparaat invullen. Ik ken mensen die een convector kacheltje hebben van 2000w. Kan je straks zonder saldering prima dingen mee doen.
Uiteraard doet het er toe.
Je vult niet vrijblijvend om het even welk apparaat naar keuze in omdat het kan maar omdat het een verschil moet maken.
b]Een batterij is helemaal niet aantrekkelijk op dit moment nmi[/b] , die kost €6000 euro om €1,80 aan stroom in op te slaan.
Betekent ook meteen dat er zo ongeveer een besparingslimiet op zit van €1,80 per dag. In de winterdag krijg je die accu nooit vol elke dag want eerst gaat je zonneopwek naar je verbruik in huis mochten de ZP uberhaupt al iets opleveren. Dus dan gaat het over een jaar gemiddelde pak hem beet naar €0,90ct per dag.
Tja dat is weer heel creatief rekenen om tot een eigen gewenst theoretisch resultaat te komen. :)
Eerst kan men door te schakelen veel € besparen omdat de kWh relatief duur is (tot 40 cent per kWh) maar als men diezelfde kWh lokaal wil opslaan rekent men plots aan een veel lagere prijs?
Het is ook niet correct dat men in de winter een accu niet vol krijgt. Dat hangt gewoon af van de verhouding tot eigen verbruik, productiecapaciteit en opslagcapaciteit. Wanneer deze niet correct berekend is klopt het totaalplaatje uiteraard niet maar dan ben je ook fout vertrokken.
Deze week - nog altijd winter, toch in Vlaanderen, was de dagelijkse opwek (met een productiecapaciteit nog maar op 50% van de geplande capaciteit) ruim voldoende voor eigen verbruik + een reserve voor opslag voor de dagen dat het verbruik hoger was dan de productie. Gerekend over een jaar is de som van PV (nog maar op 50% van de benodigde capaciteit tov verbruik) en opslagcapaciteit (wel al op 100% van wat lokaal nodig is) al voldoende voor 85 tot 90% zelfvoorzienigheidsgraad. In januari zit ik nog altijd op 50%.
Dus ook hier klopt de gewenste theorie weer niet met het praktisch te behalen resultaat.

Maar wie er niet in gelooft moet het uiteraard zeker niet doen. Er is geen enkele verplichting om wat dan ook te doen.

Je voorbeeld van je wasmachine kan ik inderdaad niet concreet weerleggen. Ik heb nl. geen enkele dag in het jaar dat ik 5 wasmachines moet draaien aan 40 cent/kWh laat staan op zonnige dagen.
Zoals ik al zei ga ik niet nutteloos een wasmachine 5 keer per dag laten draaien omdat er toevallig genoeg zon is en er overproductie is. Alleen al de kost van het nutteloos verbruikte water doet de eventuele "winst" op energie teniet.
Een wasmachine draaien, wanneer ik dat nodig heb, kost me in de zomer volledig van het net 8,6 tot 10,7 cent per wasbeurt en 3 tot 3,75 cent op 100% zonne-energie. De "winst" met schakelen op zonoverschot zal theoretisch dus nooit hoger kunnen zijn dan 7,7 cent. En in de praktijk dus veel lager. Peanuts dus.
Wellicht is jouw situatie totaal anders dus dan moet je idd anders handelen.

Je vergelijking tussen nachtwas en dagwas met schakelsocket houdt geen steek want je kan na zonsondergang niet schakelen op overproductie want die is er gewoon niet. Toch niet zonder eigen opslag.
Je moet dus vergelijken onder dezelfde voorwaarden en dat is bij voldoende zon je was doen en dan al dan niet schakelen. Je winst is dan miniem omdat er in de zomer door de dag sowieso ruim voldoende overschot is om ook zonder aan/uit schakeling je was op zonne-energie te doen.
En wanneer er door de dag onvoldoende overproductie is heeft het ook geen zin om te gaan schakelen want je blijft dan gewoon wachten tot er terug voldoende productie is.

Dat je sowieso beter je was (indien PV) of welke verbruiker dan ook door de dag doet dan na zonsondergang is nogal wiedes maar daar ging het niet over. Het ging over gestuurd schakelen van de verbruikers en om daar veel winst uit te halen. En dat laatste kan alleen op tijdstippen wanneer er voldoende zon is en daarbuiten niet. Lijkt me nogal logisch. We zitten hier wel in het HW topic en schakelen kwam wel degelijk ter sprake.

[ Voor 29% gewijzigd door IvoB2 op 24-01-2024 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1

HE1

IvoB2 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 20:44:
[...]

Tja dat is weer heel creatief rekenen om tot een eigen gewenst theoretisch resultaat te komen. :)
Eerst kan men door te schakelen veel € besparen omdat de kWh relatief duur is (tot 40 cent per kWh) maar als men diezelfde kWh lokaal wil opslaan rekent men plots aan een veel lagere prijs?
klopt wat je zegt , bij mij loopt 0,30eur en 0,40eur per kwh een beetje door elkaar _/-\o_

Dus bij deze de correctie voor mijn stelling: je betaald €6000 voor een accu om €2,40 ipv €1,80 in op te slaan.

in mijn geval sla ik dan €1,80 op in de accu.
als je €0,70 betaald voor een kwh sla je €4,20 op. Alles er tussen ook prima.

wat veranderd hiermee met mijn stelling vind je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HE1

HE1

IvoB2 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 20:44:
[...]

Zoals ik al zei ga ik niet nutteloos een wasmachine 5 keer per dag laten draaien omdat er toevallig genoeg zon is en er overproductie is. Alleen al de kost van het nutteloos verbruikte water doet de eventuele "winst" op energie teniet.
wat een priet praat....wie zegt dat je nutteloos een wasmachine moet laten draaien?

In mijn voorbeeld is het 100% nuttig om de was te draaien...waarom verdraai jij dat naar nutteloos?

[ Voor 10% gewijzigd door HE1 op 25-01-2024 01:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
HE1 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 01:11:
[...]

wat een priet praat....wie zegt dat je nutteloos een wasmachine moet laten draaien?

In mijn voorbeeld is het 100% nuttig om de was te draaien...waarom verdraai jij dat naar nutteloos?
Ik snap wel @IvoB2 wil zeggen - in ZIJN geval is 5x draaien nutteloos. Zou het bij mij ook zijn. Ik moet nogal wat moeite moeten doen om voor 5x was genoeg vieze kleding te verzamelen. En genoeg over te houden voor de rest van de week om te dragen.

Er zijn daarnaast zat topics op tweakers te vinden waarin wordt gevraagd om tips om zoveel mogelijk te verbruiken op zonnige dagen omdat dat geld oplevert. Tsja, daar vind ik ook wat van, maar of dat nou bijdraagt aan verduurzaming? Don’t think so.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Gramser schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 08:08:
[...]

Ik snap wel @IvoB2 wil zeggen - in ZIJN geval is 5x draaien nutteloos. Zou het bij mij ook zijn.
En dat zal het hoogstwaarschijnlijk bij de rest van de bevolking zijn.
Het zal eerder de uitzondering op de regel zijn (of uitsluitend bij zij die koste wat het kost gelijk theoretisch hun gelijk willen halen) de gezinnen die al hun vuile was zolang bijhouden zodat ze in de zomer dagelijks vijf wasmachines kunnen draaien (waarom geen tien - en bovendien met een zo inefficiënt mogelijke machine - want dan verdubbeld de "winst" nog? :+ ).
Zoals ik schreef: wie op iedere zonnige dag vijf wasmachines moet draaien heeft een probleem van een heel andere orde. En is bovendien minstens 8 uur per dag daarmee bezig.

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 25-01-2024 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1

HE1

vraagje, ik heb het abbo maar de grafiek waarin de fasen getoond worden die zie ik niet.

Hoe werkt dat bij jullie als je abbo hebt? kan het zijn dat mijn slimme meter het niet ondersteund of hoe kan ik dit checken?

ik heb een iskra am550 slimme meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JCCamp
  • Laatst online: 20-06-2024
HE1 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 18:31:
vraagje, ik heb het abbo maar de grafiek waarin de fasen getoond worden die zie ik niet.

Hoe werkt dat bij jullie als je abbo hebt? kan het zijn dat mijn slimme meter het niet ondersteund of hoe kan ik dit checken?

Ik neem even aan dat je wel een 3-fasen aansluiting hebt? Zit onder instellingen, ‘show phases in line charts’.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:55
IvoB2 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 18:30:
[...]

In nederland viel het ook wel mee hoor.
Ik heb heel 2023 dynamische stroom gehad en ben hiermee uitgekomen op gemiddeld 0,24/kwh.
Volgens tibber zaten klaten gemiddeld op 28,6 cent per kW en dat vind ik ook wel meevallen.
Reden dat ik iets lager zit komt denk ik omdat ik probeer stroom op gunstige momenten te gebruiken.

Om het ontopic te houden: Dankzij inzicht van de Homewizard :P

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
laurens0619 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 08:58:
[...]

In nederland viel het ook wel mee hoor.
Ik heb heel 2023 dynamische stroom gehad en ben hiermee uitgekomen op gemiddeld 0,24/kwh.
Volgens tibber zaten klaten gemiddeld op 28,6 cent per kW en dat vind ik ook wel meevallen.
Wil ik best geloven hoor en zie zelf ook geen reden waarom het in Nederland (met veel meer wind- en zonne-energie) zoveel duurder zou zijn dan in Vlaanderen.

Maar in de energie gerelateerde topics worden regelmatig prijzen boven de 40 cent/kWh aangehaald en doet men doorgaans of na het salderen en de na afbouw van het prijsplafond de wereld vergaat.
En wie ben ik als Belg om daaraan dan te twijfelen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-06 15:17

Arno

PF5A

De Nederlandse overheid heeft een leuk stapeltje heffingen op energie helaas.

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
In de all in prijs zitten normaal gezien alle kosten inbegrepen.
De overheadkosten bedragen hier nu een 11 tot 12 cent per kWh.
Dat lijkt me niet significant lager dan in Nederland.
In België heb je dan wel "maar" 6% BTW op elektriciteit maar als "compensatie" hebben ze dan een accijns per kWh van ong. 4,5 cent ingevoerd. Bij een lage naakte energieprijs betaal je dan meer accijns + 6% BTW dan geen accijns + 21% BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
laurens0619 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 08:58:
[...]
Reden dat ik iets lager zit komt denk ik omdat ik probeer stroom op gunstige momenten te gebruiken.
Voor alle duidelijkheid, is dat de all in prijs of louter de prijs van de naakte stroomcomponent?
Ik gaf de all in prijs (ong. 15 cent stroomcomponent en een 11 tot 12 cent BTW en heffingen in overhead).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-06 13:26
In februari '23 overgestapt naar Zonneplan met stroom en gas. Na installatie van mijn zonnepanelen midden juli per 12-08 overgestapt naar Oxxio, omdat mijn opbrengst ~gelijk was aan mijn verbruik.
Gas per 01-11 naar Innova. Dat was een beetje ad hoc, de gasprijzen lieten toen een stijgende trend zien.
Om alles na een jaar goed te vergelijken een excelletje in elkaar geflanst. Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren, en of ik na de zomer weer over ga stappen naar dynamisch. Ik vermoed van wel omdat er 2 airco's komen om te verwarmen en koelen, en ik dus niet meer evenveel opwek dan dat ik verbruik. Zeker 's zomers zal het verbruik hoger zijn/teruglevering minder.

Maar goed, erg leuk om via de P1 meter allemaal bij te kunnen houden _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3_ElM4QY-L08KbW5sZ7U1mdCjKk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lzFMV9pmODDpZCUwiKyqqR2K.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door robkrekel op 26-01-2024 12:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
IvoB2 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 12:21:
[...]

Voor alle duidelijkheid, is dat de all in prijs of louter de prijs van de naakte stroomcomponent?
Ik gaf de all in prijs (ong. 15 cent stroomcomponent en een 11 tot 12 cent BTW en heffingen in overhead).
All in. Belasting, inkoopvergoeding alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1

HE1

JCCamp schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 22:19:
[...]

Ik neem even aan dat je wel een 3-fasen aansluiting hebt? Zit onder instellingen, ‘show phases in line charts’.
3-fasen in de meterkast bedoel je? ben ik niet zo in thuis hoe check ik dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
laurens0619 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 12:33:
[...]
All in. Belasting, inkoopvergoeding alles
Bedankt voor de bevestiging nadat men me weer deed twijfelen.
Ligt dus in dezelfde lijn met Vlaanderen.

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 26-01-2024 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:28
HE1 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 18:31:

HE1 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 12:57:
[...]

3-fasen in de meterkast bedoel je? ben ik niet zo in thuis hoe check ik dat?
Er zijn meerdere versies van de ISKRA AM550. Zo vind ik de AM550-ED1 1-fase en AM550-TD2 3-fase versies.
Je kunt ook kijken wat er op de meter staat. Staat er 230V of 3x230V als voltage? En staat er onder het voltage 1 Ampere getal (0,25-5 A) of 3 (3x 0,25-5 A) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
IvoB2 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:56:
[...]

Wil ik best geloven hoor en zie zelf ook geen reden waarom het in Nederland (met veel meer wind- en zonne-energie) zoveel duurder zou zijn dan in Vlaanderen.

Maar in de energie gerelateerde topics worden regelmatig prijzen boven de 40 cent/kWh aangehaald en doet men doorgaans of na het salderen en de na afbouw van het prijsplafond de wereld vergaat.
En wie ben ik als Belg om daaraan dan te twijfelen? :+
Die is heel simpel
Iedere euro die een hollander moet inleveren staat gelijk aan dat de wereld vergaat :P

Ik heb een full electric huis (warmtepomp alles) met zonnepanelen. Toch vind ik de huidige Salderingsregeling niet verstandig en gebruik ik hem ook niet. Ik heb dynamische stroom :
- Stroomnet moet je ontwerpen om de hoogste piek aan te kunnen. Wil je meer piek aankunnen dan moet je dus je hele stroomnet upgraden wat geld kosten (en inwoners dus indirect betalen)
- Door de salderingsregeling is er geen prikkel om niet stroom te verbruiken tijdens de pieken, mensen doen dit dus.

De pieken zie je bij dynamische stroom wel duidelijk. Doordeweeks eigk altijd 0730-0930 en 1700-2100.
Meest planbare stroom die ik zie is elektrische auto, boiler opwarmen en bufferwarmte.

- Een auto gaat standaard aan de stekker als je thuiskomt rond 1800, tijdens de piek dus...
- De boiler gaat vullen nadat je douche/bad gebruikt hebt. Sochtends en savonds tijdens de piek.
- Warmtepomp draait op dagen van 7-12 graden meestal 12/24 uur. Welke 12 uur is niet zo relevant, als het maar achter elkaar is. Kun je dus ook slim plannen

Een elek auto heb ik niet maar puur door mijn boiler op dal (=goedkope) momenten te plannen kom ik dus jaarlijks al op 0,24ct uit.

Om het ontopic te houden: Ik ben al tijdje aan het denken over de Homewizard energy display maar ik wil eigenlijk het actuele stroomtarief kunnen zien. IEmand enig idee of dat kan?

Pagina: 1 ... 102 ... 140 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic