HE1 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 18:41:
[...]
och het schakelen van een wasmachine doet er niet toe, het gaat maar om het voorbeeld ieder kan zijn eigen apparaat invullen. Ik ken mensen die een convector kacheltje hebben van 2000w. Kan je straks zonder saldering prima dingen mee doen.
Uiteraard doet het er toe.
Je vult niet vrijblijvend om het even welk apparaat naar keuze in omdat het kan maar omdat het een verschil moet maken.
b]Een batterij is helemaal niet aantrekkelijk op dit moment nmi[/b] , die kost €6000 euro om €1,80 aan stroom in op te slaan.
Betekent ook meteen dat er zo ongeveer een besparingslimiet op zit van €1,80 per dag. In de winterdag krijg je die accu nooit vol elke dag want eerst gaat je zonneopwek naar je verbruik in huis mochten de ZP uberhaupt al iets opleveren. Dus dan gaat het over een jaar gemiddelde pak hem beet naar €0,90ct per dag.
Tja dat is weer heel creatief rekenen om tot een eigen gewenst theoretisch resultaat te komen.
Eerst kan men door te schakelen veel € besparen omdat de kWh relatief duur is (tot 40 cent per kWh) maar als men diezelfde kWh lokaal wil opslaan rekent men plots aan een veel lagere prijs?
Het is ook niet correct dat men in de winter een accu niet vol krijgt. Dat hangt gewoon af van de verhouding tot eigen verbruik, productiecapaciteit en opslagcapaciteit. Wanneer deze niet correct berekend is klopt het totaalplaatje uiteraard niet maar dan ben je ook fout vertrokken.
Deze week - nog altijd winter, toch in Vlaanderen, was de dagelijkse opwek (met een productiecapaciteit nog maar op 50% van de geplande capaciteit) ruim voldoende voor eigen verbruik + een reserve voor opslag voor de dagen dat het verbruik hoger was dan de productie. Gerekend over een jaar is de som van PV (nog maar op 50% van de benodigde capaciteit tov verbruik) en opslagcapaciteit (wel al op 100% van wat lokaal nodig is) al voldoende voor 85 tot 90% zelfvoorzienigheidsgraad. In januari zit ik nog altijd op 50%.
Dus ook hier klopt de gewenste theorie weer niet met het praktisch te behalen resultaat.
Maar wie er niet in gelooft moet het uiteraard zeker niet doen. Er is geen enkele verplichting om wat dan ook te doen.
Je voorbeeld van je wasmachine kan ik inderdaad niet concreet weerleggen. Ik heb nl. geen enkele dag in het jaar dat ik 5 wasmachines moet draaien aan 40 cent/kWh laat staan op zonnige dagen.
Zoals ik al zei ga ik niet nutteloos een wasmachine 5 keer per dag laten draaien omdat er toevallig genoeg zon is en er overproductie is. Alleen al de kost van het nutteloos verbruikte water doet de eventuele "winst" op energie teniet.
Een wasmachine draaien, wanneer ik dat nodig heb, kost me in de zomer volledig van het net 8,6 tot 10,7 cent per wasbeurt en 3 tot 3,75 cent op 100% zonne-energie. De "winst" met schakelen op zonoverschot zal theoretisch dus nooit hoger kunnen zijn dan 7,7 cent. En in de praktijk dus veel lager. Peanuts dus.
Wellicht is jouw situatie totaal anders dus dan moet je idd anders handelen.
Je vergelijking tussen nachtwas en dagwas met schakelsocket houdt geen steek want je kan na zonsondergang niet schakelen op overproductie want die is er gewoon niet. Toch niet zonder eigen opslag.
Je moet dus vergelijken onder dezelfde voorwaarden en dat is bij voldoende zon je was doen en dan al dan niet schakelen. Je winst is dan miniem omdat er in de zomer door de dag sowieso ruim voldoende overschot is om ook zonder aan/uit schakeling je was op zonne-energie te doen.
En wanneer er door de dag onvoldoende overproductie is heeft het ook geen zin om te gaan schakelen want je blijft dan gewoon wachten tot er terug voldoende productie is.
Dat je sowieso beter je was (indien PV) of welke verbruiker dan ook door de dag doet dan na zonsondergang is nogal wiedes maar daar ging het niet over. Het ging over gestuurd schakelen van de verbruikers en om daar veel winst uit te halen. En dat laatste kan alleen op tijdstippen wanneer er voldoende zon is en daarbuiten niet. Lijkt me nogal logisch. We zitten hier wel in het HW topic en schakelen kwam wel degelijk ter sprake.
[
Voor 29% gewijzigd door
IvoB2 op 24-01-2024 21:04
]