Ik zie weer een felle discussie, maar volgens mij is het vrij simpel:
Een bedrijf mag zaken hernoemen als ze daar zin in hebben, wat de reden ook mogen zijn. En of die reden valide is, buiten dat dat puur een perspectief is, is volledig irrelevant.
Daarmee is de discussie in feite over, puur kijken naar het topic
Zelf denk ik dat door de terecht opgelaaide discussie we in een grijs gebied komen van belangrijke focus vs doorslaan. Uiteraard ook weer een perspectief.
Enerzijds poltiegeweld op basis van afkomst en bijvoorbeeld ongelijke kansen bij sollicitaties, simpel aantoonbaar, moet zo snel mogelijk uitgeband worden door ons allemaal. Dat moeten we niet willen en ik denk ook dat gelukkig de meeste mensen dat niet willen.
Wat ik bedoel met "doorslaan" is dat ik vrij groot voorstander ben van vrijheid van uitingen in de vorm van comedie. Ook als iemand daar aanstoot aan geeft. En niet alleen met deze discussie, maar in bredere zijn, zijn wel de laatste jaren wel krampachtiger aan het doen. "Beledigd worden" wordt soms te weinig gezien als iets dat je jezelf aandoet vs wat een ander doet.
Ik vind niet dat je alles moet zeggen en ik vind ook niet alles grappig, maar ik vind dat je dat vrij moet laten. Zap maar weg, kijk weg van TV. De aanpassingen van Fawlty Towers en Little Britain vind ik dan ook doorslaan. Duidelijk satire om zaken als racisme als belachelijk te bestempelen.
Daar zijn duidelijk veel mensen het niet mee eens, maar ik vind dat we daar een beetje doorslaan.
Andere insteek op hetzelfde punt: Focus op cruciale problematiek is misschien succesvoller om daarna eens verder te kijken.
Overigens snap ik wel dat indien je veel te maken hebt met racisme, wat ook in Nederland een veel groter probleem is gebleken dan wat veel mensen vermoedden (succes 1 van de protesten mijn inziens), dat je gevoeliger bent voor zaken als satire en belediging.
De landkaart die in verkeerde verhouding wordt weergegeven is ook zo'n voorbeeld. De kaart en het formaat is gedaan door een Europeaan die Europa als focus had. Daarmee wordt het zuidelijk halfrond veel te klein weergegeven. Elke kaart is overigens per definitie fout, omdat een bol vorm zich niet laat presenteren als platte rechthoek zonder vervorming. Daar zat echt niets racistisch achter, maar het is prima om een andere kaart en model te gaan gebruiken, of in ieder geval verschillende te laten zien en uit te leggen wat het probleem is met kaarten maken. Alleen is dat nu een probleem die we aan moeten pakken?
Ander voorbeeld van doorslaan is het risico dat geweld tegen iemand van donkere huidskleur nu te snel gezien kan worden als racistisch geweld, terwijl er genoeg zaken zijn waarbij de aanleiding niets te maken heeft gehad met de etniciteit.
Dit zag je ook bij de metoo beweging waarbij er genoeg foutieve verhalen naar buiten kwamen en er mannen aan de schandpaal werden genageld terwijl ze onschuldig zijn. Belangrijk om elke zaak nog steeds ook individueel te bekijken. Terwijl de grotere statistieken veel te duidelijk het probleem wel degelijk laten zien. Dat doet daar niets aan af.
het lijkt een gevaarlijk iets om te zeggen, maar nuancering (Niet tijdens de initiele protesten om wakker te schudden, maar wel tijdens de hoe nu verder gesprekken) lijkt mij zeer belangrijk om samen een betere samenleving te bouwen. We moeten dit samen doen.