Hydra schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 10:45:
[...]
Daar begint het eigenlijk al. Dit soort bewoordingen. Alsof donkere mensen constant op 'zoek' zijn naar racisme.
[...]
Het hele punt is dat racisme voor een groot deel systemisch is. Cultureel. Hoe wij kijken naar onszelf (wit) ten opzichte van anderen (zwart) is systemisch. Dat vind je op heel veel plekken terug. Je laat letterlijk zelf zien wat het probleem is; als er ook maar een lichte suggestie gemaakt wordt dat termen als 'master/slave' veranderen iets zou kunnen helpen, dan sta je op je achterste poten want "het wordt opgeblazen" en "mensen gaan op zoek". Nee, dat is niet zo.
En ik noem je niet rascistisch; maar jij (en ik) zijn wel het product van een rascistisch systeem. En dat dragen we (jij en ik) dus wel met ons mee. Ik denk dat het verschil vooral nog is, dat jij het niet doorhebt. Die 'weerstand' die jij ervaart als mensen dit soort dingen aanbrengen is een onderdeel van het probleem.
Ik snap wat je zegt, maar kan me er maar ten dele in vinden. Simpel gezegd is dat we 'zwart en wit zijn' gewoon een feit, dat op zichzelf benoemd mag worden. Echter zijn we ook allemaal mens, en dat is uiteindelijk waar het om moet draaien, en dat gebeurt niet altijd.
Dat het systemisch is en dat mensen zo langzamerhand op hun achterste poten staan komt wel door dit soort dingen die ook moeten veranderen, omdat er een slavernij verleden bestaat, helaas is dat zo, maar moeten we dan alle verwijzingen en dergelijke naar dat verleden maar uitbannen? Met als risico dat we over 2 generaties daar niets meer van weten en het hele gebeuren opnieuw zal plaatsvinden?
Merethil schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 10:47:
[...]
Het hele punt is juist dat het op zoveel manier te interpreteren is dat het voor sommigen vervelend kan overkomen. Als we dat kunnen oplossen met een meer inclusieve term die niét interpreteerbaar is op een manier die mensen kwetst dan moet dat geen issue zijn binnen een samenleving die staat voor inclusiviteit.
[...]
"Ik ben tegen racisme maar..." is natuurlijk nooit een goed begin van zo'n zin

Je bent tegen racisme maar vindt een kleine aanpassing een probleem en probeert het met logica recht te praten terwijl racisme niet zozeer een logisch maar een emotioneel iets is.
Wat ik me nu wel afvraag is of deze manier van "rechtpraten" stamt uit dezelfde bron als "mansplaining"?

Ik ben zelf ook niet racistisch, dat durf ik zeker van mijzelf wel te zeggen (en denk menig gekleurde medemens om mij heen ook). Waar ik wel moeite mee heb is dat (aan beide kanten) de nuance volledig weg is en dat we daardoor nu op het punt zijn aanbeland waarin praktisch alles wel racistisch is uit te leggen, er mensen zijn die dat doen en die ook een (groot) podium krijgen.
Waarom ik daar moeite mee heb is niet omdat ik (bijvoorbeeld rondom Git) vind dat die termen gewoon gebruikt moeten blijven, ik vind ook dat er beter passende termen voor zijn en er is zeker genoeg voor te zeggen om deze te gaan gebruiken.
Ik heb moeite met de manier waarop het hele spelletje wordt gespeeld, omdat ik om mij heen ook merk dat de nuance weg is en dat juist deze (enorm opgeblazen) aandacht ertoe leidt dat veel mensen de nuance verliezen.
Zo ben ik niet tegen het aanpassen van Zwarte piet, maar om ze dan in alle kleuren, behalve zwart te mogen neerzetten ben ik dan weer op tegen. Waarom? Omdat op die manier de 'zwarte medemens' toch weer wordt uit/ buitengesloten en op die manier ook weer racisme / discriminatie ontstaat. Als men nu had gesteld dat er zwarte, witte, gele, groene pieten zouden zijn en wat voor kleur ook (of voor mijn part alle tinten, van wit tot donkerbruin en zwart, gewoon een mix) , dan wordt er niemand uitgesloten en ook niet 1 partij als knecht of slaaf weggezet.
Zelfde geldt in mijn ogen dus voor het verhaal rondom Git, ik ben zelfs voor het wijzigen van de terminologie, maar niet om de reden rondom discriminatie, maar omdat er andere terminologie bestaat die beter past bij wat het doet. Het is in mijn ogen voor iedereen beter begrijpbaar als de naam voor iets beschrijft wat het doet.
Echter dat dit nu gedaan wordt met als uitleg 'want Racisme' is wat mij niet aanstaat en wel om die reden (dat merk je hier ook) dat de nuance weer volledig weg slaat en mensen aan de ene kant zeggen dat de term racisitisch is en weg moet en aan de andere kant zeggen dat ze dit onzin vnden want is niet racistisch. Ik had liever gezien dat ze de terminologie aan willen passen omdat er beter passende terminologie is (hoofdreden) en wellicht ergens een kleine kanttekening dat ze bewust kiezen voor termen die geen verwijzing meer hebben naar een slavernij-verleden. Zie hier, 2 vliegen in 1 klap, waarmee het resultaat hetzelfde is. Juist dat als reden altijd racisme wordt genoemd veroorzaakt in mijn ogen vooral dat het in de discussie niet over racisme zelf gaat, maar van beide kanten dat er doorgeslagen wordt op bepaalde punten en dat daarmee de discussie die maatschappelijk van (erg) groot belang is wordt verhard.
Hydra schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 10:53:
[...]
"Ik ben tegen racisme en waag het niet als zwarte tegen mij te zeggen dat ik iets aan moet passen jij...jij...<beep>"
Mensen die denken dat dit niet het probleem is, moeten eens het "brown eyes blue eyes" experiment gaan bekijken. Weerstand bieden op verandering die het voor andere mensen beter maakt terwijl het je zelf niet negatief beinvloedt is absoluut racistisch.
Nu generaliseer je wel heel hard, ik zei dit ook al gaat dat er niet om dat ik tegen bepaalde aanpassingen ben, maar vooral tegen de toon waarop (door beide kanten, het midden/ de meer neutrale groep, waar ik onder val) de discussie wordt gevoerd vind ik een probleem.
Dat is ook waar (in mijn geval) de 'maar' op slaat. Simpel gesteld gebeurt nu steeds het volgende:
- Er wordt iets gevonden wat racistisch op te vatten is
- Daar wordt op gewezen en wat aan gedaan door (grote) organisaties en heel veel zichtbaarheid aan gegeven
- De veelal 'witte tegenstanders' in deze discussie grijpen dat weer aan om te reageren dat het allemaal overtrokken is en heel erg gezocht
- Waarop de initiator weer reageert dat alle tegenstanders racistisch zijn en zoekt weer iets om dit aan te tonen.
En zo gaat het cirkeltje maar steeds opnieuw, waarbij het eigenlijke doel niet meer wordt nagestreefd, maar het aan beide kanten extremistische vormen aan gaat nemen. Nadat nu de zoveelste keer de situatie ontstaat waarin wordt gepolariseerd, en de polarisatie wordt versterkt zou ik verwachten (of vooral hopen) dat er snel een moment komt waarop er met meer nuance wordt gesproken vanuit beide kanten, waarmee de discussie weer daadwerkelijk gaat over waar die over zou moeten gaan, namelijk dat we allemaal mensen zijn en ook in die hoedanigheid allemaal hetzelfde behandeld zouden moeten worden.
[
Voor 14% gewijzigd door
jbdeiman op 17-06-2020 11:18
]