Aanpassing term 'master' wegens associatie met slavernij

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:
  • 7.597 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Buiten dat is het niet eens zo heel interessant wat de exacte oorsprong van de term is, maar meer of er daadwerkelijk groepen mensen zijn die het zo opvatten/ervaren.

Zelf kan ik dat slecht beoordelen, want ik heb er ieder geval geen last van.

Hetzelfde geld een beetje met bijvoorbeeld het woord Kanker dat vaak als scheldwoord gebruikt wordt, en kwetsend ervaren kan worden. Zelf heb ik daar totaal geen last van, terwijl ik wel degelijk met de ziekte te maken heb, maar ik vind het prima om zeker op mijn woordgebruik te letten om te voorkomen dat andere mensen wel gekwetst worden. Dat maakt niet dat ik meteen mensen veroordeel omdat ze het woord wel een keer in de mond nemen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-09 15:42

Sebazzz

3dp

.oisyn schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:00:
[...]
Het gaat dus niet om alle mogelijke betekenissen van master, het gaat om master in deze specifieke context.
In de context van bitkeeper, niet git. Bij git was nooit sprake van slaves. Doet de oorsprong van een obscuur versiebeheersysteem er echt toe?

Ik denk dat bij dit soort discussies men in cirkels blijft praten :) Dat is ook logisch, het blijven meningen.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 14:05

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Sebazzz schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:07:
[...]

In de context van bitkeeper, niet git. Bij git was nooit sprake van slaves. Doet de oorsprong van een obscuur versiebeheersysteem er echt toe?
Git heeft zijn terminologie overgenomen van bitkeeper. Of zo heb ik me laten vertellen iig.
Ik denk dat bij dit soort discussies men in cirkels blijft praten :) Dat is ook logisch, het blijven meningen.
Je kunt het natuurlijk farfetched vinden, of het bewijs niet eenduidig genoeg. Maar dat is niet het punt. Het punt is dat door sommigen meteen wordt gezegd dat álle referenties van master niet meer mogen. Dat is compleet niet het geval, en toont alleen maar destemeer aan dat mensen vooral al hun mening hebben gevormd voor zich er goed in te hebben verdiept.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Laatst online: 17-09 19:11
Woy schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 10:30:
Jij hoeft toch niks aan te passen? Blijkbaar vindt github het wel een goed idee dat potentieel bijdraagt. Of ieder geval PR technisch goed voor ze is. Heeft verder totaal geen impact op jouw leven. Waarom dan daar zo tegen ageren.
[...]
Je doet nu echt alsof je compleet onderdrukt wordt door kleine aanpassingen in de maatschappij, en dat blanke mensen het allemaal zo slecht hebben, en onderdrukt worden. De praktijk is gewoon anders, en ik zal de laatste zijn die zegt dat het allemaal makkelijk op te lossen is, maar het is nu meer dan 150 jaar geleden dat slavernij afgeschaft is, blijkbaar heeft de aanpak in de vorige eeuw niet veel gedaan. Ik vind het prima dat bedrijven zelf besluiten dat ze hun communicatie wat aan kunnen passen.
Dat is nog maar de vraag, nu hebben ze het bedrijf als "target", het is dat ze gelijk braaf meewerken, maar anders hadden we ongetwijfeld groffer geschut gezien van de mensen die dit aanbrengen.
En dan is de kans dat dat kiezelsteentje uiteindelijk ook persoonlijk wordt, als je het er niet mee eens was en spijkers op laag water vond. Bedrijf laat je als nog vallen voor de PR en hé presto het is toch op eens persoonlijk geworden.
Pas als het aankomt op wetgeving die daadwerkelijk verplichtingen voor positieve discriminatie of andere beperkingen op mensen gaat leggen kan ik mij vinden in de verontwaardiging. Maar dat is totaal nog niet aan de orde.
Positieve discriminatie zal men niet gauw in een wet verankeren, maar in Nederland hebben we gelukkig altijd nog de "gedoog-constructie". En dus is het al jaren geen probleem om positieve discriminatie toe te passen (bij gelijke geschiktheid .. of bij de TU/e nog iets harder, we doen alleen vrouwen voor de komende tijd, tenzij die echt echt echt niet te vinden zijn voor langere tijd).

Mjah goed in dit geval is het de internationale context (USA) en dat wachten de mensen die dit soort futiliteiten aanbrengen niet af. Bedrijven (en eventueel medewerkers) via PR bewerken is veel effectiever,
de ouderwetse schandpaal is per direct beschikbaar, effectiever gebleken omdat iedereen tegenwoordig meer en meer met z'n imago bezig is ten opzichte van vroeger. En dat imago ook steeds meer in verband staat met baankansen en inkomen.
Dat is juist waar ik mij zo over verbaas. Als mensen al zo beginnen te stijgeren bij kleine aanpassingen die ze totaal niet raken, hebben ze blijkbaar helemaal geen zin in aanpassingen aan de maatschappij, en vinden ze het wel best dat ze aan de goede kant van de lijn staan. Klinkt echt als: "Prima dat er meer gelijke rechten komen, zolang ik mijn voordeel maar niet in hoef te leveren".
Er zijn wel meer niet nuttige "kleine" aanpassingen waar ik tegen ageer ja.
Ook waar wat grotere gevolgen aan kunnen zitten. Bijvb. regenboog oversteekplaatsen, die verkeerstechnisch geen enkele waarde meer hebben, minder zichtbaar zijn door vermindert contrast.
Je vlagt je maar een ongeluk met een regenboogvlag op elk gemeentepand, maar waarom een verkeersoversteekplaats die daar mee z'n functie verliest ? Er wordt zo veel tijd en geld verspilt met "oplossingen" en "bijdragen" aan problematiek die nog niets een de lat van "suboptimaal" kunnen halen.
Vaak omdat ze überhaupt in zich zelf niets maar dan ook niets met het thema zelf te maken hebben, niet met enige oorzaak, niet met enig gevolg. Maar over de werkelijke oorzaken waardoor de hele LHBTI(en overige letters) gemeenschap in sommige delen van Nederland niet fatsoenlijk over straat kunnen lopen wordt nogal moeilijk en omzichtig gesproken.
Ik vraag me ook af of de meerderheid van dat soort groepen zich (goed) vertegenwoordigd voelt door de (zelf uitgeroepen en vrij vocale (in beeld, geluid en mediarepresentatie) boegbeelden van hun groepen.

Het enige wat in mijn optiek zou kunnen is als je de term "master" uit z'n verband rukt qua betekenis in het onderhavige geval, dat vervolgens ook nog eens gaat verbinden met zwart-wit-slavernij en dan vervolgens beargumenteerd dat je er als programmeur de hele dag mee geconfronteerd wordt en het dus schadelijk is en dus weg moet.

Dus bij git hetzelfde: op welke wijze heeft de term master daar enige relatie met of wel de oorzaak dan wel het gevolgd van racisme, dan wel slavernij in het heden ?
In welke mate vertegenwoordige deze "Jeanne d'Arcs" op de digitale barricaden werkelijk de mening en belangen van de onderhavige groep ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

gekkie schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:09:
Maar over de werkelijke oorzaken waardoor de hele LHBTI(en overige letters) gemeenschap in sommige delen van Nederland niet fatsoenlijk over straat kunnen lopen wordt nogal moeilijk en omzichtig gesproken.
Ach, als je ziet hoeveel pushback er komt op een featurerequest hier op tweakers om "anders" toe te voegen aan de dropdown voor geslacht in je profiel, snap ik wel waarom die groep zich op z'n minst niet serieus genomen en op z'n meest ronduit bedreigd voelt.

(Geslachtskeuze op het Tweakers profiel)

[ Voor 9% gewijzigd door .oisyn op 16-06-2020 11:17 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Voor mij persoonlijk heb ik een beetje de zorg dat ik straks door (ongetwijfeld kleine) groep aan een schandpaal kan worden genageld als ik mijn hoofdbranch niet hernoem in mijn repositories En dat heeft persoonlijke consequenties. De zorg dat het niet stopt bij de default veranderen.

[ Voor 8% gewijzigd door Sebazzz op 16-06-2020 11:20 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
.oisyn schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:15:
[...]

Ach, als je ziet hoeveel pushback er komt op een featurerequest hier op tweakers om "anders" toe te voegen aan de dropdown voor geslacht in je profiel, snap ik wel waarom die groep zich op z'n minst niet serieus genomen en op z'n meest ronduit bedreigd voelt.
Inderdaad, het is echt niet dat de wereld gevraagd wordt. En als argument komt meteen weer het verweer met verwijzingen naar extremere aanpassingen ( Zoals apache helicopter gender etc ). Wat is het probleem uberhaupt? Andere eenvoudigere oplossing was gewoon het hele veld geslacht weg te laten, want voegt niet perse wat toe.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Sebazzz schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:19:
Voor mij persoonlijk heb ik een beetje de zorg dat ik straks door (ongetwijfeld kleine) groep aan een schandpaal kan worden genageld als ik mijn hoofdbranch niet hernoem in mijn repositories En dat heeft persoonlijke consequenties. De zorg dat het niet stopt bij de default veranderen.
Deze post doet mij echt heel erg denken aan de niggerguy aflevering van South Park. En dan met name het stukje in congres waarbij blanke mannen zich ineens heel bedreigd voellen als ze ineens voor niggerguy uitgemaakt kunnen worden, dus laten we die term vooral verbieden.

Nee, schandpalen zijn niet goed. Maar laten we dát dan ook proberen op te lossen, ipv krampachtig proberen te voorkomen dat veranderingen worden doorgevoerd die mogelijk zouden kunnen leiden tot zo'n schandpaal, wat ik overigens een enorm vergezocht argument vind. Die schandpaal komt er ook wel zonder die verandering :)

[ Voor 22% gewijzigd door .oisyn op 16-06-2020 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Woy schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:19:
[...]

Andere eenvoudigere oplossing was gewoon het hele veld geslacht weg te laten, want voegt niet perse wat toe.
Precies, of vrije tekst. Waarom zou het een lijst van vaste waardes moeten zijn?
.oisyn schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:21:
[...]

Deze post doet mij echt heel erg denken aan de niggerguy aflevering van South Park. En dan met name het stukje in congres waarbij blanke mannen zich ineens heel bedreigd voellen als ze ineens voor niggerguy uitgemaakt kunnen worden, dus laten we die term vooral verbieden.
Begrijp ik maar we zitten hier wel op een openbaar internet.
Please report any developers and organizations that do not comply with moving away from this hateful naming to the https://github.com/racismbreaker/racismbreaker project which will publish their names similar to the icebreaker project.

[ Voor 53% gewijzigd door Sebazzz op 16-06-2020 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Sebazzz schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:21:
[...]

Precies, of vrije tekst. Waarom zou het een lijst van vaste waardes moeten zijn?
Maar hoe is dat een argument tegen het toevoegen van een optie "Anders"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
[...]

Er even doorheen gescrolld, niet serieus genomen kan ik me wel voorstellen, ronduit bedreigd wat lastiger.
Op zich wat mij betreft een prima optie, het haalt ook weinig weg, default is gok ik nog steeds "Blanco".
Kun je hooguit nog de discussie gaan voeren dat "geslacht iets anders is dan gender", waar ik in m'n vluchtige scroll ook het nodige over zag.
Maar in dit geval is het geinitieerd door iemand die het zelf aan gaat en daarmee een wat duidelijkere motivatie en intentie.
En geen vage associatie en redenatie-trein waarom iets bestaands "fout" zou zijn.
En derhalve een toevoeging zonder enige gevolgen voor het bestaande en duidelijke link met het doel.

Dus ja ik snap die discussie zelf dan ook wat minder moet ik zeggen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 21-08 17:09

Holy shit zeg. Ik heb dit niet eerder gezien en ik vind het niet alleen bizar dat de eerste twee walgelijke opmerkingen bovenin zoveel votes hebben, maar vooral echt heel erg dat Tweakers hier niet een hele duidelijke positie in inneemt.

Ik ben echt geschokt. Het is dan een oud topic, maar ook in 2017 zouden mensen moeten snappen dat geslacht niet binair is en dat je met dit soort meningen vooral heel hard je smoel moet houden.

Shit zeg. Ik ben echt pissig.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

gekkie schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:28:
[...]

Er even doorheen gescrolld, niet serieus genomen kan ik me wel voorstellen, ronduit bedreigd wat lastiger.
Nou ik bedoel op zich ook niet die reacties (al zitten de "je moet je hoofd laten nakijken"-mensen er ook tussen), maar meer dat heel veel mensen er blijkbaar zo enorm zwaar tillen aan een dergelijke change. Het aantal upvotes voor de eerste twee tegenreacties, en ook het aantal reacties überhaupt, is echt ongekend voor een MF-topic. Nou snap ik best dat tweakers geen goede afspiegeling is van de samenleving, maar als dit er al zoveel zijn, dan krijg ik wel een beetje een idee waar zij in het dagelijkse leven mee te dealen hebben.

[ Voor 22% gewijzigd door .oisyn op 16-06-2020 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
.oisyn schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:21:
[...]

Nee, schandpalen zijn niet goed. Maar laten we dát dan ook proberen op te lossen, ipv krampachtig proberen te voorkomen dat veranderingen worden doorgevoerd die mogelijk zouden kunnen leiden tot zo'n schandpaal, wat ik overigens een enorm vergezocht argument vind. Die schandpaal komt er ook wel zonder die verandering :)
Die schandpalen zijn er altijd al geweest, zullen altijd ook wel blijven. Vooral de reikwijdte van de stenengooiers lijkt toegenomen door het hedendaagse gemak van massacommunicatie voor de massa.
Waarbij het ook kan bijdragen aan je inkomen en status, ook een reden waarom het wegnemen van het onderliggende probleem niet altijd in het verlengde hoeft te liggen van het gecommuniceerde en het welbegrepen eigen belang.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hydra
gekkie schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:28:
[...]

Microagressies zoals "er zijn gewoon twee geslachten" is nu precies waar transgenders tegenaanlopen. Net zoals vrouwen steeds tegen "ja dat is echt een vrouwending" aanlopen en mensen met een ander kleurtje maar moeten dealen met niet-racistische-maar-wel-een-beetje grappen.

Walgelijk. Ik heb er geen andere woorden voor. En dat allemaal omdat iemand vraagt of het misschien ook mogelijk is een "Anders" optie toe te voegen.

Dat een paar domme pubers (want meer ben je dan niet) dit soort meningen uiten is nog een ding, maar dat iemand als Femme daar niet even heel hard een einde aanmaakt, dat vind ik echt erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
.oisyn schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:38:
[...]
Nou ik bedoel op zich ook niet die reacties (al zitten de "je moet je hoofd laten nakijken"-mensen er ook tussen), maar meer dat heel veel mensen er blijkbaar zo enorm zwaar tillen aan een dergelijke change. Het aantal upvotes voor de eerste twee tegenreacties, en ook het aantal reacties überhaupt, is echt ongekend voor een MF-topic. Nou snap ik best dat tweakers geen goede afspiegeling is van de samenleving, maar als dit er al zoveel zijn, dan krijg ik wel een beetje een idee waar zij in het dagelijkse leven mee te dealen hebben.
Ah die upvotes kijk ik eigenlijk nooit naar, zal eens een hernieuwde blik werpen in dat topic en op die reacties dan.
En of dat veel relatie heeft met het dagelijks leven kan ik moeilijk inschatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

@Hydra Het is idd jammer dat er niet en public een standpunt wordt uitgebracht, maar het topic is wel gesloten en de request heeft zijn weg gevonden naar de tracking backend, aldus crisp. It's something ¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Hydra schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:43:
[...]

Microagressies zoals "er zijn gewoon twee geslachten"
Ik ken de term "microagressie" niet, maar is dat niet gewoon een mening van iemand met een simpele kijk op het onderwerp? De kwalificatie die jij hieraan hangt, komt juist agressief op mij over, alsof jij oordeelt over de mening van een ander.

"Ik vind dat jij agressief bent, want jouw mening strookt niet met de mijne".

Soms zou het fijn zijn als we elkaars mening gewoon respecteren, in plaats van onze mening op te leggen aan een ander c.q. elke andere mening te veroordelen.

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

[...]

Dat een paar domme pubers (want meer ben je dan niet) dit soort meningen uiten is nog een ding, maar dat iemand als Femme daar niet even heel hard een einde aanmaakt, dat vind ik echt erg.
Waarom moet hier een officieel standpunt over worden ingenomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Microagressies zoals "er zijn gewoon twee geslachten" is nu precies waar transgenders tegenaanlopen.
Ik kan me voorstellen dat mensen dat juist bij de transgenders dan ook wel zouden verwachten.
Een man of een vrouw die zich meer het tegenovergestelde voelt en zich een dergelijke uiterlijk en eventuele bestaande rolpatronen daar van op pakt. Dan hou je nog steeds alleen Man en Vrouw over, tenzij je wil benadrukken dat je geswitcht bent of daar mee bezig bent.

Misschien komt het ook deels door dat men er (begrijpelijk) nogal nadrukkelijk mee bezig is en het soms ook nogal nadrukkelijk uit. Het ziet er soms vanuit een hetero wereldbeeld wat apart uit die nadruk daar op, terwijl er tegelijkertijd betoogd wordt dat het zo normaal zou moeten zijn en je naar de mens zelf zou moeten kijken.
Net zoals vrouwen steeds tegen "ja dat is echt een vrouwending" aanlopen en mensen met een ander kleurtje maar moeten dealen met niet-racistische-maar-wel-een-beetje grappen.
Hetzelfde met het "Echt een mannending" of de grappen over de "macamba" ?

We nemen elkaar wel vaker de maat, niet zelden uit enige jaloesie en het definieren van een groep, het hangt wat mij betreft nogal van context en herhaling af in hoeverre iets richting pesten of uitsluiting gaat of niet.
Maar de grens blijft lastig, ook omdat je niet altijd de herhaling buiten je eigen context en eigen grap.
Maar ik verwacht dat er weinig kans is dat we het afbakenen van groepen, waarin ook bijvb uiterlijkheden een rol spelen snel zullen verdwijnen.
Sterker nog, "nieuwe" (minderheids) groepen bedienen zich er zelf zeker niet minder van heden ten dage.
Tevens zetten zij zich ook met liefde af tegen andere groepen.
Walgelijk. Ik heb er geen andere woorden voor. En dat allemaal omdat iemand vraagt of het misschien ook mogelijk is een "Anders" optie toe te voegen.
Mjah zoals gezegt snap ik dat in deze ook niet, gezien context.
Toch weer even richting andere topic dan ...

Er is al een modbreak geweest met de oproep om het een beetje fatsoenlijk te houden.
En vervolgens heeft Femme er toch een einde aan gemaakt door de feature request te accepteren en het topic te sluiten ?
Kennelijk had je van hem nog een beschouwing verwacht over de gevoerde discussie ?

Daarnaast vraag ik me het geheel overziende aan discussie alsnog af of "anders" uiteindelijk heel veel zal bijdragen.
"Anders" lijkt me maar zeer beperkt meer helpen dan "niet tonen" in de expressiviteit van wat je dan wel wilt communiceren wat je bent of hoe je je voelt inzake geslacht/gender ?

Echt te gebruiken voor een eventuele bejegening in topics zoals Incaz opperde als nut, lijkt me ook lastig, "anders" zegt daar ook niet zo veel ?

Aan de andere kant is de additie van "anders" in je dropbox/enum nou niet echt een wereldklus, verandert er niets aan de default en zijn bestaande opties nog steeds aanwezig en blijven verder onveranderd en staan ook niet ter discussie. Dus argumenten als "devtijd" besparen zie ik inderdaad als matig valide.

Bij git zie ik ook niet zoveel problemen in het mogelijk maken dat je bij de init een andere default branch kunt opgeven als je dat wilt. Het hoeft geen invloed te hebben op de default en mogelijke opties.
Het veranderen van de default heeft dat wel omdat ik daar dan andere opties moet gaan gebruiken om het huidige master te gaan gebruiken, of alles om te zetten naar wat men nu als default kiest en daar mee verder te gaan. Of alles wordt in je eigen repo's dan ook een mengelmoesje. Kortom toch iets anders.

[ Voor 32% gewijzigd door gekkie op 16-06-2020 12:40 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
[...]
En dat allemaal omdat iemand vraagt of het misschien ook mogelijk is een "Anders" optie toe te voegen.
Ik kan iedereen aanraden om voor zichzelf te bedenken of ze last zouden hebben van een bepaalde verandering. Dat geldt in elke context, maar zeker bij de gevoelige onderwerpen als gender, zwarte piet en racisme.
  • Wat als iemand "anders" kan selecteren in een menutje? Maakt dat jou minder man/vrouw? Vind je het de dev tijd niet waard? So what, anderen vinden het blijkbaar prettig/nodig.
  • Zwarte piet moet van kleur veranderen? Verandert dat het feest voor jou? Oh... Traditie? Traditie is ook maar een verzonnen concept. Als anderen last hebben van het uiterlijk van het hulpje van Sinterklaas, dan veranderen we dat toch? Moet niet zo moeilijk zijn.
  • Github noemt master nu main? Vreselijk! Is het een breaking change? Nee. Is main zo moeilijk te onthouden? Nee.
Ook ik vind het interessant om (filosofische) discussies over deze onderwerpen te houden, maar uiteindelijk maken dit soort veranderingen me eigenlijk niets uit. Ergens over discussiëren is iets anders dan je er tegen verzetten. Het kost me geen geld, geen gezondheid, niets. Gun je medemens toch eens wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Tjolk schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 12:09:
[...]

Ik ken de term "microagressie" niet, maar is dat niet gewoon een mening van iemand met een simpele kijk op het onderwerp? De kwalificatie die jij hieraan hangt, komt juist agressief op mij over, alsof jij oordeelt over de mening van een ander.
Ik weet niet wat X is, maar dit is niet X 8)7. Sorry hoor, maar zoek het dan op: Wikipedia: Microaggression. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Tk55 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 12:20:
[...]
Gun je medemens toch eens wat.
Zeker, maar ik denk dat de kern van de discussie de vraag is hoeveel je moet veranderen en wanneer het genoeg is. Wanneer zijn we allemaal niet beledigd?

Oftewel:
The paradox of tolerance states that if a society is tolerant without limit, its ability to be tolerant is eventually seized or destroyed by the intolerant. Karl Popper described it as the seemingly paradoxical idea that, "In order to maintain a tolerant society, the society must be intolerant of intolerance."
(Wat weer de vraag naar boven haalt: Als je aanstoot neemt, ben je dan intolerant?)

[ Voor 5% gewijzigd door Sebazzz op 16-06-2020 12:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-05 17:08
Sebazzz schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 12:22:
[...]

Zeker, maar ik denk dat de kern van de discussie de vraag is hoeveel je moet veranderen en wanneer het genoeg is. Wanneer zijn we allemaal niet beledigd?
Dat is wel een heel erg extreme conclusie van de vraag over een extra selectie boxje, vind je niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

PrisonerOfPain schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 12:24:
[...]

Dat is wel een heel erg extreme conclusie van de vraag over een extra selectie boxje, vind je niet?
Het sloeg eigenlijk meer op de zwarte pietendiscussie en git master discussie. Dat heeft oorsprong in aanstoot nemen. De genderdiscussie is anders, daar is de situatie dat niet iedereen zich in de twee voorgedefineerde vakjes wilt plaatsen (wat ik begrijp).

[ Voor 16% gewijzigd door Sebazzz op 16-06-2020 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
Sebazzz schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 12:26:
[...]

Het sloeg eigenlijk meer op de zwarte pietendiscussie en git master discussie. Dat heeft oorsprong in aanstoot nemen.
Daarover kan ik je dezelfde vraag stellen. Dit zijn dingen die jou leven letterlijk 0% slechter maken en dat van een ander misschien een paar % beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

PrisonerOfPain schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 12:28:
[...]

Daarover kan ik je dezelfde vraag stellen. Dit zijn dingen die jou leven letterlijk 0% slechter maken en dat van een ander misschien een paar % beter.
Misschien. Vanaf wanneer moet er actie worden ondernomen op aanstoot?

Als ik aanstoot neem op jouw username, want ik heb misschien familie in de gevangenis, dan gaat er niets gebeuren. Maar wanneer dan wel? Of wanneer niet?

edit: Ik kan mij nog herinneren dat iemand aanstoot nam aan een wapen in een avatar bijvoorbeeld. Dus dit is niet uit de lucht gegrepen.

[ Voor 12% gewijzigd door Sebazzz op 16-06-2020 12:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

[...]

en wanneer het genoeg is.
Hoe is dat relevant? Het is waarschijnlijk nooit genoeg. Perfectie is niet mogelijk en er zijn atlijd verbeterpunten te vinden. Maar dat is totaal geen reden om bepaalde dingen niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 16:01
Maar goed, ga me verder niet in deze discussie mengen, mensen en bedrijven denken dat het problemen oplost dus dan moeten ze het vooral doen maar laat iedereen in hun waarde d:)b

Lijkt me een prima standpunt, dus ik heb de rest ook maar weggehaald :). Het heeft geen zin om punten te rehashen die al langs zijn gekomen, zeker niet als je al aangeeft dat je je er niet in wil mengen.

[ Voor 91% gewijzigd door .oisyn op 16-06-2020 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

.oisyn schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 12:30:
[...]

Hoe is dat relevant? Het is waarschijnlijk nooit genoeg. Perfectie is niet mogelijk en er zijn atlijd verbeterpunten te vinden. Maar dat is totaal geen reden om bepaalde dingen niet te doen.
Misschien had ik het moeten schrijven "wanneer is het voldoende". Veranderd dat je reactie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Sebazzz schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 12:32:
[...]

Misschien had ik het moeten schrijven "wanneer is het voldoende". Veranderd dat je reactie?
Nee, totaal niet :). Wat we nu voldoende vinden, hoeven we over 10 jaar niet meer voldoende te vinden.

[ Voor 26% gewijzigd door .oisyn op 16-06-2020 12:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 12:28
[...]

Oftewel:

[...]

(Wat weer de vraag naar boven haalt: Als je aanstoot neemt, ben je dan intolerant?)
Eh nee, dat was niet bepaald waar Popper het over had in The open society and its enemies. Dat ging meer over vraagstukken als of je tolerant moet zijn jegens bijvoorbeeld religieuze groeperingen die vinden dat alle ongelovigen, vrouwen of homoseksuelen tweederangsburgers zijn en ook als zodanig behandeld moeten worden bijvoorbeeld. Dat gaat niet over mensen die graag een keuzeoptie 'anders' willen hebben bij geslacht op een website.

Een mooi voorbeeld van een actuele discussie is die in de VS over zogenaamde 'religieuze vrijheid'. Feitelijk betekent dat daar in politieke zin al helemaal niet meer 'de vrijheid om je eigen religie uit te oefenen', maar 'de vrijheid om de levens van andersgeaarden in te perken'. Het hooggerechtshof kreeg recent ook zo'n zaak waarbij geoordeeld is dat je mensen niet mag ontslaan vanwege hun seksuele geaardheid, iets wat een conservatief-religieuze minderheid (onder aanvoering van de huidige regering) maar al te graag wil.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Niet online
@Sebazzz Ik zal me eens inlezen over die paradox.

Jaren geleden kon ik ook niet voorstellen dat iemand aanstoot nam aan zwarte piet, maar er waren wel mensen die er tegen streden. Zelfs toen vond ik het onzin. Maar dat is ook veranderd.

Het verschil bij Github is dat het preventief lijkt. Ik heb alleen maar nieuws gezien over de verandering en de reactie erop. Niets over dat iemand er aanstoot aan neemt. Worden we dan niet te gevoelig? Wellicht, maar over een paar maanden heeft iedereen het misschien wel weer over wat anders. Of niet, en dan maken we langzaam een wereld met steeds inclusievere taal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
Sebazzz schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 12:30:
[...]

Misschien. Vanaf wanneer moet er actie worden ondernomen op aanstoot?

Als ik aanstoot neem op jouw username, want ik heb misschien familie in de gevangenis, dan gaat er niets gebeuren. Maar wanneer dan wel? Of wanneer niet?

edit: Ik kan mij nog herinneren dat iemand aanstoot nam aan een wapen in een avatar bijvoorbeeld. Dus dit is niet uit de lucht gegrepen.
Ik kan me hier dus helemaal niet in vinden; wmb zijn die dingen gewoon bespreekbaar :-) Maakt mij het uit wat m'n online naampje is zeg 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

PrisonerOfPain schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 12:37:
[...]

Ik kan me hier dus helemaal niet in vinden; wmb zijn die dingen gewoon bespreekbaar :-) Maakt mij het uit wat m'n online naampje is zeg 8)7
Volgens mij ben ik echt onduidelijk. Laat ik hernoemen:
Als ik aanstoot neem op $SOMETHING, want $REASON, dan gaat er waarschijnlijk niets gebeuren. Maar wanneer dan wel? Of wanneer niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
Sebazzz schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 12:43:
[...]

Volgens mij ben ik echt onduidelijk. Laat ik hernoemen:

[...]
Mijn punt is, als jij ergens tegenaan loopt of als iets je dwars zit kun je dat gewoon aankaarten bij de betreffende partijen; maar je hoeft je toch niet zo af te geven in een discussie over iets waar een ander tegenaan loopt? Zeker niet als het inmiddels hele luide geluiden zijn uit verschillende communities.

Ondanks dat 't niet altijd mogelijk is probeer ik er wel voor te zorgen dat ik niet in de weg sta van het geluk van een ander ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Tjolk schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 12:09:
[...]

"Ik vind dat jij agressief bent, want jouw mening strookt niet met de mijne".

Soms zou het fijn zijn als we elkaars mening gewoon respecteren, in plaats van onze mening op te leggen aan een ander c.q. elke andere mening te veroordelen.
Op zich is "beoordelen" en "wegen" van elkaars mening hetgeen wat een discussie tot een discussie maakt.
"microagressie" als term staat wat mij betreft onderhand in het rijtje van "whataboutism", "stroman" en aanverwanten. Het zouden op zich legitieme termen om legitieme discussie technieken te beschrijven moeten zijn. Maar inmiddels worden ze zelf min of meer als disucssietechniek ingezet, waar door ze wat mij betreft op zich zelf nogal aan betekenis hebben ingeboet. En waarmee het inderdaad nog al eens "veroordelend" over kan komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

@Sebazzz Waar wil je nou eigenlijk naartoe? Je lijkt op zoek naar een voorbeeld wanneer we het niet zouden moeten veranderen, als validatie van het feit dat we nu ook maar niet moeten veranderen. Maar dat slaat nergens op, het moet gewoon per geval bekeken worden, en ook in de tijdsgeest van dat moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

.oisyn schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 12:48:
@Sebazzz Waar wil je nou eigenlijk naartoe?
Ik stop met deze discussie :) Ik denk dat ik mijzelf wellicht ook verloren ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:37
Ik moet ineens denken aan een collega met wie ik een kamer deelde. Ik zat in die tijd nog wel eens letterlijk te vloeken als ik gare code tegen kwam. "GVD wie heeft dit bedacht". Na een maand ofzo sprak die collega mij daarop aan: dat 'ie behoorlijk christelijk is en zich daar aan stoorde. Mijn eerste reflex was 'dat is jouw probleem' maar ik ben toch opgehouden met vloeken. Dat was dus omdat 1 persoon aanstoot nam. Ik zie deze 'master' terminologie een beetje hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tk55
  • Niet online
@Kalentum Weet je zeker dat het was omdat hij christelijk was? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
PrisonerOfPain schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 12:28:
[...]
Daarover kan ik je dezelfde vraag stellen. Dit zijn dingen die jou leven letterlijk 0% slechter maken
Lijkt me een aanname als ik straks, afhankelijk van implementatie (default change alleen in github of in git zelf), een mengelmoesje heb van master, main, default whatever aan master branches eventueel ook in private repo's of dat ik in al mijn repo's mijn master branch moet gaat hernoemen naar whatever die nieuwe default zou worden. En nee dat haalt met een int(impact) de 1 inderdaad niet op mijn leven, maar is ook niet geheel 0.
en dat van een ander misschien een paar % beter.
Lijkt me ook nogal een aanname, als dit echt al een paar % zou schelen, lijkt me dat je dan ver boven de 100% uit gaat komen binnen een enigzins normaal leven. Ook hier acht ik de int(impact) == 0 bij mensen waar het er werkelijk toe zou kunnen doen.
Behalve dan bij de zelf bevrediging bij de mensen die het toch mooi voor elkaar heeft gekregen dat er iets van weinig belang is veranderd om weinig belang. Daar zal de impact wel hoog zijn en hun aanzien binnen hun kringen ongetwijfeld stijgen.

Dus technisch inhoudelijk is er geen reden tot verandering en qua impact op mensen die met git(hub) werken schatten we kennelijk de balans nogal anders in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Tk55 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 12:20:
[...]

Ik kan iedereen aanraden om voor zichzelf te bedenken of ze last zouden hebben van een bepaalde verandering.
Precies dat. En meer dan dat ga ik er ook niet over zeggen, dan gaat 't alleen maar onvriendelijk worden op den duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
.oisyn schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:49:
@Hydra Het is idd jammer dat er niet en public een standpunt wordt uitgebracht, maar het topic is wel gesloten en de request heeft zijn weg gevonden naar de tracking backend, aldus crisp. It's something ¯\_(ツ)_/¯
An sich wel. Maar dat dat soort reacties je hier niet tenminste op een waarschuwing komen te staan vind ik bizar. Vooral als je ziet waar mods (heb 't niet over jou) zich soms wel tegenaan bemoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Kalentum schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 13:25:
Ik moet ineens denken aan een collega met wie ik een kamer deelde. Ik zat in die tijd nog wel eens letterlijk te vloeken als ik gare code tegen kwam. "GVD wie heeft dit bedacht". Na een maand ofzo sprak die collega mij daarop aan: dat 'ie behoorlijk christelijk is en zich daar aan stoorde. Mijn eerste reflex was 'dat is jouw probleem' maar ik ben toch opgehouden met vloeken. Dat was dus omdat 1 persoon aanstoot nam. Ik zie deze 'master' terminologie een beetje hetzelfde.
Maar als er nou in de code ergens een class was met waarvan de uitgeschreven versie volslagen legitiem en too the point was en niets maar dan ook niets met enige god te maken heeft.

Maar de capitals van die classname spellen wel toevallig "GVD", is dat dan ook iets om zonder enige discussie te veranderen ?

Ergens kom je een grens tegen van wat je beoordeelt als aanstoot geven en aanstoot nemen. Voor iedereen ligt die anders vanuit een aantal contexten. Maar moet de privé context van religie hier dan voorrang krijgen boven de technische context van het project ? En als dat al moet, mag je daar dan discussie over voeren over die grens en de context en hoe jij vindt dat je die zou moeten afwegen, of is dat al een "microagressiviteit" in zich zelf ?

En dan kom je weer een beetje richting of diversiteit altijd zo'n positieve meerwaarde heeft als soms veronderstelt wordt, het kan in het dagelijkse werk om wat gedaan te krijgen buitengewoon prettig zijn om het af en toe eens eens te zijn, naast de notie dat er ongetwijfeld anderen dat niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-09 18:39

Matis

Rubber Rocket

Ik lees deze discussie nu al een aantal pagina's. Valt me mee dat er nog geen Godwin heeft plaatsgevonden :o

Hulde voor de manier waarop de discussie gevoerd wordt. Al zijn we natuurlijk in dit topic niet de doorsnede van de maatschappij.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Matis schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 13:42:
Ik lees deze discussie nu al een aantal pagina's. Valt me mee dat er nog geen Godwin heeft plaatsgevonden :o
Mwah had .oisyn niet "leader" "follower" geopperd ?
In het Duits kan het eerste met een beetje goede wil als "Fuhrer" vertaald worden, naja heb je hem als nog, U vraagt, wij draaien :+
Met een beetje vrij associeren ben je er volgens mij zelden heel veel stappen van verwijderd als je echt wilt.

[ Voor 12% gewijzigd door gekkie op 16-06-2020 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
gekkie schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 13:41:
[...]

Maar als er nou in de code ergens een class was met waarvan de uitgeschreven versie volslagen legitiem en too the point was en niets maar dan ook niets met enige god te maken heeft.

Maar de capitals van die classname spellen wel toevallig "GVD", is dat dan ook iets om zonder enige discussie te veranderen ?
Dat ligt een beetje aan de impact en context, als het alleen interne representatie is zou ik het wel refactoren als er iemand zich aan ergert. Ik zou er geen hele discussie aan vuil maken, dat kost een stuk meer energie dan het even aanpassen.

Zo hadden we bij een oud werkgever een term DILDO, die totaal niks met het seksattribuut te maken had, maar toch associeer je het ermee. Nou was er niemand die daar aanstoot aan name ofzo, hooguit wat flauwe humor }:O, maar het geeft wel aan dat er niet perse een directe relatie te zijn om het toch te associëren. Als het dan geen moeite kost ben ik best bereid om het aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Woy schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 13:50:
Dat ligt een beetje aan de impact en context, als het alleen interne representatie is zou ik het wel refactoren als er iemand zich aan ergert. Ik zou er geen hele discussie aan vuil maken, dat kost een stuk meer energie dan het even aanpassen.
Als het alleen intern is, is het inderdaad makkelijker.
Zo hadden we bij een oud werkgever een term DILDO, die totaal niks met het seksattribuut te maken had, maar toch associeer je het ermee. Nou was er niemand die daar aanstoot aan name ofzo, hooguit wat flauwe humor }:O, maar het geeft wel aan dat er niet perse een directe relatie te zijn om het toch te associëren. Als het dan geen moeite kost ben ik best bereid om het aan te passen.
Waar het hart en hoofd vol van zijn ... :+.
Op zich ook wel weer onderdeel van de menselijke kracht in een notendop, redeneren en associëren.

Kijk dat schiet op, cdifflib is toch wel een orde van magnitude sneller dan de python difflib implementatie en wel aardig "drop-in" :)
(en nee ik ben niet m'n eigen git-client aan het schrijven :+)

[ Voor 9% gewijzigd door gekkie op 16-06-2020 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:15
Zo hadden we bij een oud werkgever een term DILDO, die totaal niks met het seksattribuut te maken had, maar toch associeer je het ermee. Nou was er niemand die daar aanstoot aan name ofzo, hooguit wat flauwe humor }:O,
Zover jij wist nam niemand er aanstoot aan. Het kan best dat er toch collega's waren die er aanstoot aan namen. Maar het zo'n pietlullig (no pun intended) issue vonden dat ze het niet aankaarte. Hetzelfde als dat er tot vorige week niemand was die aangaf aanstoot te nemen aan "master" als de standaard branch naam die git aanmaakt. In die zin is het dan ook interessant om te weten of je "DILDO" wel zou aanpassen op het moment dat een collega na een aantal jaren komt aanzetten dat die naam toch echt niet kan. Ondanks dat er een heel logische verklaring, binnen de context van de applicatie, is om dat ding zo te noemen. Of wellicht een nog betere vergelijking, als een buitenstaander ineens komt zeggen dat je de naam "DILDO" niet mag gebruiken omdat die daar aanstoot aan neemt. Bv een auditor die een keer over de vloer komt en je daarna nooit meer ziet.

Het is gewoon een enorm grijs gebied tussen "is het fout, of is er één iemand die er toevallig aanstoot aan neemt".

Of ander voorbeeld. Je koopt een nieuwe auto en gaat voor "doe maar een kleurtje". Vervolgens staat na een paar weken je buurman/vrouw aan de deur met "die gele auto van jouw neem ik aanstoot aan". Ga je de auto dan laten overspuiten? Want de kleur maakte je immers niet uit dus een andere kleur is geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

gekkie schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 13:45:
[...]

Mwah had .oisyn niet "leader" "follower" geopperd ?
In het Duits kan het eerste met een beetje goede wil als "Fuhrer" vertaald worden, naja heb je hem als nog, U vraagt, wij draaien :+
Met een beetje vrij associeren ben je er volgens mij zelden heel veel stappen van verwijderd als je echt wilt.
Jesus/disciple dan. Vinden niet-christelijke godsdiensten vast ook heel fijn :P

@RobertMe Wat is je punt nu met die belachelijke voorbeelden? Dat we dit ook niet moeten veranderen? Als jij vindt dat iets belachelijk is, dan verander je het niet. Als je een punt ziet in het perspectief van de ander, dan doe je dat wel. Blijkbaar vond GitHub dat er een punt was.

[ Voor 22% gewijzigd door .oisyn op 16-06-2020 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swedgin
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 12-01-2022
Het is toch grappig dat enkel blanke liberalen pushen voor deze taal veranderingen. Als je even het twitter draadje bekijkt, zie je dat gekleurde devs helemaal geen problemen maken van de master branche.

Wie zijn we hier het meeste aan het helpen? Een einde aan racisme of ons `wit geweten` iets te verminderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
.oisyn schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:09:
[...]
Ben ik uiteraard weer benieuwd welke rol je Judas toe wil bedelen in deze context ?
En of alle christelijken het er mee eens zijn is natuurlijk ook nog de vraag ... als je ze niet ligt is het prima te zien als blasfemie (microaggresief of misschien toch wel macroaggressief), dus op de brandstapel blote billetjes op een overclockte CPU er mee.

[ Voor 5% gewijzigd door gekkie op 16-06-2020 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Swedgin schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:11:
Als je even het twitter draadje bekijkt, zie je dat gekleurde devs helemaal geen problemen maken van de master branche.
Ik weet niet precies welk draadje je bedoelt, maar het draadje wat ik volgde had weldegelijk een aantal verhalen van PoC die er aanstoot aan namen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Ik kan iedereen aanraden om voor zichzelf te bedenken of ze last zouden hebben van een bepaalde verandering.
Is dat niet een beetje een dooddoener? Wanneer is er dan wel een reden om iets niet te doen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

gekkie schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:13:
[...]

Ben ik uiteraard weer benieuwd welke rol je Judas toe wil bedelen in deze context ?
[...]
Judas als naam voor byzantine faults? :+
[...]

Zo hadden we bij een oud werkgever een term DILDO, die totaal niks met het seksattribuut te maken had, maar toch associeer je het ermee. Nou was er niemand die daar aanstoot aan name ofzo, hooguit wat flauwe humor }:O
Hier op het werk hield de technische lead wel van schunnige namen, dus er zitten nu hier en daar verwijzingen (of backronyms) naar drugs, seks, games en rare dieren wat ook vaak genoeg enorm veel humoristisch is. De freelancer die een project voor ons kwam doen keek er raar van op, maar was binnen de kortste keren mee aan het doen. Maar ja, dan moet je wel mensen vinden die dat ok vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swedgin
.oisyn schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:13:
[...]

Ik weet niet precies welk draadje je bedoelt, maar het draadje wat ik volgde had weldegelijk een aantal verhalen van PoC die er aanstoot aan namen.
https://twitter.com/natfriedman/status/1271253144442253312
Al moet ik toegeven dat ik deze al een dag niet meer gevolgd heb.

Een reddit post erover: https://www.reddit.com/r/...r_use_the_term_master_as/

Wat met `Master opleiding`, `whitespace`, `git` (negatief woord), `Master boot record`, ...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertS
  • Laatst online: 14-04 17:14
.oisyn schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:09:
[...]

@RobertMe Wat is je punt nu met die belachelijke voorbeelden? Dat we dit ook niet moeten veranderen? Als jij vindt dat iets belachelijk is, dan verander je het niet. Als je een punt ziet in het perspectief van de ander, dan doe je dat wel. Blijkbaar vond GitHub dat er een punt was.
En wat is jouw punt nu met het toevoegen van een onnodig kwetsend voorbeeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Swedgin schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:18:
Wat met `Master opleiding`, `whitespace`, `git` (negatief woord), `Master boot record`, ...?
Zucht...
.oisyn in "De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ⓬"
BertS schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:19:
[...]

En wat is jouw punt nu met het toevoegen van een onnodig kwetsend voorbeeld?
Een stukje verlichting en toenadering naar een discussiepartner die een andere mening is aangedaan dan de mijne. Ik dacht dat op zich wel duidelijk was, maar zo niet dan bij deze :). Wat ik me nu wel afvraag is waarom je niet over de Fuhrer-opmerking van gekkie valt. Ik zag dat je de post van dcm360 in het feedback-topic ook geupvote had. Ben je hier specifiek om de moderator te bashen?

[ Voor 57% gewijzigd door .oisyn op 16-06-2020 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Gropah schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:18:
[...]
Hier op het werk hield de technische lead wel van schunnige namen, dus er zitten nu hier en daar verwijzingen (of backronyms) naar drugs, seks, games en rare dieren wat ook vaak genoeg enorm veel humoristisch is. De freelancer die een project voor ons kwam doen keek er raar van op, maar was binnen de kortste keren mee aan het doen. Maar ja, dan moet je wel mensen vinden die dat ok vinden.
Maar in zo'n geval vind ik het ook best normaal om dat een keer ter sprake te brengen in een retro o.i.d. om daar toch bewust mee om te gaan. Zelf zou ik er weinig problemen mee hebben, maar in een professionele omgeving vind ik dat je je ook wel op een dergelijke manier mag gedragen. Niet dat er niet een keer een grapje gemaakt mag worden, maar als het structureel begint te worden zou ik daar toch wat terughoudender mee zijn. Niet om het meteen "te verbieden", maar gewoon om wat gewaarwording te creëren. Het kan immers best dat je later een collega krijgt die wel wat preutser is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swedgin
En hoeveel mensen gebruiken `master` in `git` als in `master/slave`? Het woord is net nu `racistisch` geworden omdat een bepaalde kleine groep mensen het die betekenis gegeven hebben.

Ik neem aanstoot aan het woord `git`, moet ik nu ook een PR aanmaken om de naam te veranderen?

[ Voor 11% gewijzigd door Swedgin op 16-06-2020 14:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Swedgin schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:23:
[...]

En hoeveel mensen gebruiken `master` in `git` als in `master/slave`? Het woord is net nu `racistisch` geworden omdat een bepaalde kleine groep mensen het die betekenis gegeven hebben.
Nogmaals, het is aangepast omdat het terug is getraceerd naar die context. Daar kun je het niet mee eens zijn, maar zeggen dat alle "masters" dan nu maar aangepast moeten worden is de plank compleet misslaan :)
Ik neem aanstoot aan het woord `git`, moet ik nu ook een PR aanmaken om de naam te veranderen?
Je moet niets. Als je daar aanstoot aan neemt en je wilt het veranderd zien, dan staat het vrij om dat te doen.

[ Voor 17% gewijzigd door .oisyn op 16-06-2020 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

.oisyn schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:24:
[...]

Nogmaals, het is aangepast omdat het terug is getraceerd naar die context. Daar kun je het niet mee eens zijn, maar zeggen dat alle "masters" dan nu maar aangepast moeten worden is de plank compleet misslaan :)
"Taal veranderd" is zowel een reden om het wel te wijzigen (want je kan een ander woord gebruiken) als een reden om het niet te wijzigen (want het verwijst nu niet meer naar slavernij en wordt inderdaad meer in de context van master copy gebruikt).

Daarbij nogmaals, met dat het geen impact op je heeft maakt eigenlijk dat je nooit kan argumenteren dat het niet veranderd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Sebazzz schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:27:
[...]

"Taal veranderd" is zowel een reden om het wel te wijzigen (want je kan een ander woord gebruiken) als een reden om het niet te wijzigen (want het verwijst nu niet meer naar slavernij en wordt inderdaad meer in de context van master copy gebruikt).
En GitHub zag dus reden om het wel te veranderen door dat verleden. Dat is hun goed recht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Woy schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:22:
[...]

Maar in zo'n geval vind ik het ook best normaal om dat een keer ter sprake te brengen in een retro o.i.d. om daar toch bewust mee om te gaan. Zelf zou ik er weinig problemen mee hebben, maar in een professionele omgeving vind ik dat je je ook wel op een dergelijke manier mag gedragen. Niet dat er niet een keer een grapje gemaakt mag worden, maar als het structureel begint te worden zou ik daar toch wat terughoudender mee zijn. Niet om het meteen "te verbieden", maar gewoon om wat gewaarwording te creëren. Het kan immers best dat je later een collega krijgt die wel wat preutser is.
Ik werk bij een startup dus daar mag het allemaal wel wat speelser. En we hebben het er zeker over gehad en toen ook gezegd dat we dat niet weer op die manier gaan doen en in de toekomst ook zouden aanpassen naar wat gangbaarders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swedgin
[...]

[...]

Je moet niets. Als je daar aanstoot aan neemt en je wilt het veranderd zien, dan staat het vrij om dat te doen.
Taal evolueert. Het is niet omdat het komt van `master/slave` dat het nog altijd een slavendrijver is. Nu zijn we gewoon Nieuwspraak aan het creeeren omdat we denken dat we iedereen aan het beledigen zijn.

En ja dat tweede was wat flauw van mij.
.oisyn schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:29:
[...]

En GitHub zag dus reden om het wel te veranderen door dat verleden. Dat is hun goed recht.
Nee ze doen dat omwille van de positieve PR dat ze dan krijgen. Ze zijn immers inclusief nu ;)

eg. https://i.redd.it/ixzu4sfv3v251.png

[ Voor 19% gewijzigd door Swedgin op 16-06-2020 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertS
  • Laatst online: 14-04 17:14
.oisyn schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:19:

[...]

Een stukje verlichting en toenadering naar een discussiepartner die een andere mening is aangedaan dan de mijne. Ik dacht dat op zich wel duidelijk was, maar zo niet dan bij deze :). Wat ik me nu wel afvraag is waarom je niet over de Fuhrer-opmerking van gekkie valt. Ik zag dat je de post van dcm360 in het feedback-topic ook geupvote had. Ben je hier specifiek om de moderator te bashen?
Nee dat was (voor mij) niet duidelijk. Die van de Fuhrer stond wel duidelijk in de context (Gotwin).
En verder val ik hierover omdat ik zelf christen ben, maar dat doet er verder niet toe.

Nee daarvoor ben ik hier niet. Beetje jammer die suggestie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Swedgin schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:30:
Nee ze doen dat omwille van de positieve PR dat ze dan krijgen. Ze zijn immers inclusief nu ;)
Jammer om het altijd over die boeg te gooien. Zeker gezien het feit dat er een ontzettend interne discussie aan vooraf is gegaan. Het komt er dus op neer dat een bedrijf nooit vanuit een goede intentie zoiets doet, want het is altijd "het is maar PR" :)

[ Voor 15% gewijzigd door .oisyn op 16-06-2020 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Gropah schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:29:
[...]

Ik werk bij een startup dus daar mag het allemaal wel wat speelser. En we hebben het er zeker over gehad en toen ook gezegd dat we dat niet weer op die manier gaan doen en in de toekomst ook zouden aanpassen naar wat gangbaarders.
Inderdaad, dat is ook de manier om er mee om te gaan. Zolang dingen maar gewoon bespreekbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swedgin
.oisyn schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:34:
[...]

Jammer om het altijd over die boeg te gooien. Zeker gezien het feit dat er een ontzettend interne discussie aan vooraf is gegaan. Het komt er dus op neer dat een bedrijf nooit vanuit een goede intentie zoiets doet, want het is altijd "het is maar PR" :)
Maar de timing zegt van niet: ze doen dit in volle BLM protesten. Anyways, racism is no more!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Gropah schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:18:
[...]
Judas als naam voor byzantine faults? :+
Mjah ik vind het leuk gevonden, Kees van der Staaij zou wellicht tegen het plafond zitten als hij het zou begrijpen.
Maar om zo'n in mijn ogen grappige associatie niet meer te mogen maken, als ik nou bij een overwegend christelijke tent zou werken, die netjes op zondag de website sluit, dan zou ik me daar wel in kunnen voegen qua context en wat men zich zelf ook qua restricties oplegd.
Bij een wat progressievere tent waar één christelijke is aan komen waaien, nooit iets met de kerk doet, maar die dan wel gaat lopen klagen over zoiets, wellicht toch wat minder.
Mjah er was dus wel iets meer aanleiding (intentie/motivatie) om op die term/afkorting uit te komen dan bij de term "master" bij git de intentie/motivatie zal zijn geweest en nog is. Maakt toch dat ik er iets anders in sta.
Dat is ook een van de dingen waar ik me in die discussies vaak aan erger, dat intentie, motivatie en context in sommige kringen niet als de moeite van het beschouwen waard worden geacht, maar goed daar verschil ik dan toch behoorlijk van mening van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Digitaal prefereer ik meestal blackspace, op pampier is whitespace doorgaans wat practischer :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Swedgin schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:37:
[...]

Maar de timing zegt van niet: ze doen dit in volle BLM protesten.
Doen ze dit in tijd van BLM protesten, of wordt dit onderwerp nu weer aangekaart vanwege BLM protesten? Om maar een voorbeeld te noemen, door diezelfde protesten heb ik de geslachts-featureequest weer in het achterhoofd, haal ik 'm naar voren in discussies en ben ik met mezelf in conclaaf om daar achter de schermen iets mee te gaan doen. Stel tweakers maakt die aanpassing, is het dan een PR-stunt vanwege BLM? Of was dat alleen maar een aanleiding die het balletje deed gaan rollen.

[ Voor 5% gewijzigd door .oisyn op 16-06-2020 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Nogmaals, het is aangepast omdat het terug is getraceerd naar die context.
Linkje toevallig naar de uiteenzetting daar van (git master komt van master/slave en derhalve van slavernij en dan nog het liefst specifiek de USA versie ? (de rest van de slavernij lijkt weinig aan bod te komen, van hedendaags tot de oerslavernij der Slaven)

Ben wel benieuwd hoe het "getraceerd" wordt naar die context en andere mogelijke contexten dan uitgesloten worden.

[ Voor 42% gewijzigd door gekkie op 16-06-2020 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

gekkie schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:43:
[...]

Linkje toevallig naar de uiteenzetting daar van ?
Pff nee sorry, stond in een Twitter draad. Twitter is notoir slecht in het terugzoeken van dingen die je een keer gezien hebt :Z.

Ik heb alleen nog een link naar de daadwerkelijke bitkeeper docs waarin men spreekt over master branches en slave machines. Om eerlijk te zijn, ik vind het zeker geen smoking gun en neigend naar circumstantial (excuus voor de Engelse termen, ik kijk te weinig Nederlandse juridische shows om dit goed te kunnen vertalen :P), maar tevens heb ik ook niet de moeite gestoken om me er heel diep in te verdiepen dus ik ben geneigd om te accepteren wat erover gezegd is.

[ Voor 29% gewijzigd door .oisyn op 16-06-2020 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

.oisyn schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:45:
[...]

Pff nee sorry, stond in een Twitter draad. Twitter is notoir slecht in het terugzoeken van dingen die je een keer gezien hebt :Z.

[...]
Waarschijnlijk zoiets als deze pagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
.oisyn schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:45:
[...]

Ik heb alleen nog een link naar de daadwerkelijke bitkeeper docs waarin men spreekt over master branches en slave machines. Om eerlijk te zijn, ik vind het zeker geen smoking gun en neigend naar circumstantial (excuus voor de Engelse termen, ik kijk te weinig Nederlandse juridische shows om dit goed te kunnen vertalen :P), maar tevens heb ik ook niet de moeite gestoken om me er heel diep in te verdiepen dus ik ben geneigd om te accepteren wat erover gezegd is.
Oki, voor kennisgeving aangenomen, ik hoor wat u zegt :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swedgin
.oisyn schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:43:
[...]

Doen ze dit in tijd van BLM protesten, of wordt dit onderwerp nu weer aangekaart vanwege BLM protesten? Om maar een voorbeeld te noemen, door diezelfde protesten heb ik de geslachts-featureequest weer in het achterhoofd, haal ik 'm naar voren in discussies en ben ik met mezelf in conclaaf om daar achter de schermen iets mee te gaan doen. Stel tweakers maakt die aanpassing, is het dan een PR-stunt vanwege BLM? Of was dat alleen maar een aanleiding die het balletje deed gaan rollen.
Met een kleine post op de voorpagina? Nee.

Met een twitterbericht de wereld in te sturen om te tonen hoe progressief je wel niet bent? Ja.

@gekkie Deze misschien? https://github.com/bitkee...master/doc/HOWTO.ask#L223 Is gelinkt geweest door .oisyn paar berichten terug.

[ Voor 9% gewijzigd door Swedgin op 16-06-2020 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Gropah schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:50:
[...]
Waarschijnlijk zoiets als deze pagina.
Bij bitkeeper zijn de machine namen zo gekozen in het voorbeeld. Voor de rest zie ik het niet echt terug komen, hebben ze het weer over "workarea's"

Op zich enigzins vreemd als je uitgaat van een distributed systeem en hoe daar doorgaans mee gewerkt wordt.
De hierarchie wordt meer bepaald door vertrouwen en je eigen rol binnen samenwerkingen.
Niet iets wat echt bepaald wordt door een "master/slave" relatie.
Ook als je een centrale repo hanteert met master branch als "productie", is die hierarchie daar toch niet uit geboren lijkt me. Bij de andere verdere linkjes daar uit zie ik helemaal geen substantie over de context van de term "master"

Ik zal wel bevooroordeeld zijn door mijn eerdere mening, maar ik zie er weinig in.
Bovendien als ik die intenties wel had dan had ik ipv
code:
1
git clone

wel iets van:
code:
1
git make slave

bedacht.

Achja gelukkig heeft kubernetes en etcd ons bevrijd van de slavernij en alles gedemocratiseerd in de Kloot.

Nu doen we lekker aan verkiezingen wie geheel democratisch onze nieuwe Führer mag worden, tot zo ver fit het nog best aardig op die in Duitsland :+ . Ik hoop wel dat je servers (hmm mag dat nog wel .. uw dienaar, is dat nog vrijwillig genoeg eigenlijk ?) niet eindigen in een rokende puinhoop, maar goed.

[ Voor 17% gewijzigd door gekkie op 16-06-2020 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

git enslave. Ja dat zou wat zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
.oisyn schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 15:11:
Hmm kijk zelfs in een single command.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 12:28
.oisyn schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 15:11:
Als ze git dan gewoon hernoemen naar gimp dan heb je gelijk niet meer de raciale connotatie. :P

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Mugwump schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 15:19:
[...]
Als ze git dan gewoon hernoemen naar gimp dan heb je gelijk niet meer de raciale connotatie. :P
Is dat nog van de grond gekomen ? Ben het nieuwe verzinsel al weer vergeten eigenlijk qua naam :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 00:57

Koenvh

Hier tekenen: ______

Ik krijg met deze discussie het gevoel dat ontzettend veel niet-racisten modder naar elkaar aan het gooien zijn, terwijl de echte racisten op een afstandje toekijken. Eigenlijk zoiets:

(er is ondertiteling voor de niet-Duitssprekenden)

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
gekkie schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 15:04:
Ik zal wel bevooroordeeld zijn door mijn eerdere mening, maar ik zie er weinig in.
Bovendien als ik die intenties wel had dan had ik ipv
code:
1
git clone
Maar clonen is in belaalde kringen ook niet echt gewaardeerd, dus wie weet is clone ook bewust.
Achja gelukkig heeft kubernetes en etcd ons bevrijd van de slavernij en alles gedemocratiseerd in de Kloot.
Je weet dat Kubernetes ook master nodes heeft? Master & worker nodes is dan toch echt een straight up slavernij referentie, alleen dan zonder slave te benoemen. Dan vind ik het een stuk logischer / begrijpelijker als daar coördinator & worker van gemaakt wordt (hetzelfde als dat ik een stuk meer begrip zal hebben voor DB replication master/slave wijzigingen). En dan heeft Kubernetes ook nog eens een grote BLM "banner" op de site staan.

Edit:
En dan ter aanvulling. Git master, tsja. Hoe ik het nu lees is dat niemand weet hoe het zit en de term master misschien is over genomen van bitkeeper die, alleen in een stukje documentatie (?), spreken over master/slave repositories. Ik vind dat toch wel vrij bizar/ver gaan. Dan denk ik dat je bij iedereen wel iets kunt vinden van wat die ooit gedaan heeft wat misschien toch wel met racisme geassocieerd kan worden.

[ Voor 18% gewijzigd door RobertMe op 16-06-2020 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swedgin
RobertMe schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 15:51:
[...]

Je weet dat Kubernetes ook master nodes heeft? Master & worker nodes is dan toch echt een straight up slavernij referentie, alleen dan zonder slave te benoemen. Dan vind ik het een stuk logischer / begrijpelijker als daar coördinator & worker van gemaakt wordt (hetzelfde als dat ik een stuk meer begrip zal hebben voor DB replication master/slave wijzigingen). En dan heeft Kubernetes ook nog eens een grote BLM "banner" op de site staan.
Volgens mij was dit sarcasme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Swedgin schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 15:58:
[...]

Volgens mij was dit sarcasme.
Bij die stukjes proza van gekkie weet je het nooit :+. Ik las het in ieder geval als "deze distributed systemen behandelen alles / elke node als gelijke" etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swedgin
RobertMe schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 16:02:
[...]

Bij die stukjes proza van gekkie weet je het nooit :+. Ik las het in ieder geval als "deze distributed systemen behandelen alles / elke node als gelijke" etc etc.
Haha.
En ja inderdaad, ik ook, maar met een sarcastische ondertoon ;) (gedeelte over bevrijd van slavernij, zoals nu geen racisme meer met `master` -> `main`)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Swedgin schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 16:09:
[...]
Haha.
En ja inderdaad, ik ook, maar met een sarcastische ondertoon ;) (gedeelte over bevrijd van slavernij, zoals nu geen racisme meer met `master` -> `main`)
Enig sarcasme en cynisme is me niet vreemd, dat klopt wel.

Nouja misschien valt het kubernetes verhaal toch tegen dan :p .. is ook wel weer wat voor te zeggen.
Je laat een nieuwe master verkiezen onder je slaven, wie kan er stemment, alleen je dichtstbijstaande elite bij een splitbrain.
Shoot, gaan we al weer, het valt nog niet mee totaal non-hierarchische systemen op te zetten die en functioneren en een lang leven beschoren zijn tot ze toch weer tot enige mate van hierarchie vervallen.
De scherpe kantjes er een beetje van afvijlen lijkt voor als nog het beste te werken.

Hmmppffrr misschien toch maar eens kijken naar cross-compilen, op een jetson nano schiet het niet echt heel hard op. En buitengewoon irritant dat het geupdate dev-boordje met alle I/O een andere pinout heeft met de compute module. Dus de oude compute module gebruiken met een nieuwe dev-boordje (met o.a. extra camera connector) dan weer niet werkt :/.

[ Voor 17% gewijzigd door gekkie op 16-06-2020 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
gekkie schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 16:42:
Nouja misschien valt het kubernetes verhaal toch tegen dan :p .. is ook wel weer wat voor te zeggen.
Je laat een nieuwe master verkiezen onder je slaven, wie kan er stemment, alleen je dichtstbijstaande elite bij een splitbrain.
Ook dat gaat je niet lukken. Wat ik er van begrijp heb je nodes die draaien als master en nodes die draaien als worker, maar als een master uitvalt is het niet zo dat een worker promoveert naar master.
De masters zijn dus een eliteclubje die door de dev(opser) is aangemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
RobertMe schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 17:20:
[...]
Ook dat gaat je niet lukken. Wat ik er van begrijp heb je nodes die draaien als master en nodes die draaien als worker, maar als een master uitvalt is het niet zo dat een worker promoveert naar master.
De masters zijn dus een eliteclubje die door de dev(opser) is aangemaakt.
Etcd is a crucial component for Kubernetes as it stores the entire state of the cluster: its configuration, specifications, and the statuses of the running workloads. In this piece, we will demystify it to understand how etcd stores all of these pieces of information.
etcd is a strongly consistent, distributed key-value store that provides a reliable way to store data that needs to be accessed by a distributed system or cluster of machines. It gracefully handles leader elections during network partitions and can tolerate machine failure, even in the leader node.
Hier lijkt de discussie al beslecht te zijn in het voordeel van "leader" al zie je in google results nog wel wat "aka master". Achja tijd om de inwendige mens eens te gaan bevredigen, moet ook gebeuren. :9B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:26

RayNbow

Kirika <3

gekkie schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 17:42:
[...]

Hier lijkt de discussie al beslecht te zijn in het voordeel van "leader"
Het idee van leader election in gedistribueerde systemen is al minstens 3 decennia oud.

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
RayNbow schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 18:23:
[...]
Het idee van leader election in gedistribueerde systemen is al minstens 3 decennia oud.
Zoals wel meer theorie, altijd leuk als je bij het afstuderen een bron op gaat voeren uit die periode, gelijk gedoe of er niks recenters is.
Maar goed ik probeerde m'n opmerking meer te laten slaan op de naamgeving (leader of master) dan op de idee ansich, kennelijk mislukt :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-09 09:06

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Ik snap de hele discussie waarom "master" een probleem is niet zo.

Zoals gezegd, als je't wil veranderen, kost het je weinig moeite.

Ga ik't doen?

Jeps, absoluut. Ik moet alleen zo'n paar honderd repo's af gaan, dus het kost me even een dagje werk.

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:26

RayNbow

Kirika <3

Firesphere schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:20:
Ik snap de hele discussie waarom "master" een probleem is niet zo.
Wat heb je al geprobeerd om het te snappen?

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Firesphere schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:20:
Zoals gezegd, als je't wil veranderen, kost het je weinig moeite.
En als je het niet veranderd -voor wat voor reden (of geen reden) dan ook- kan je de zwarte piet toegespeeld krijgen. En dat kan dan weer serieuze consequenties hebben. Dat is mijn primaire probleem op dit moment met sommigen in deze beweging. (Dan komen ook dooddoener om de hoek kijken zoals "Er zijn drie opties: Je bent racistisch, tegen rascisme, of tolereert racisme. Maar één optie is goed.")

[ Voor 6% gewijzigd door Sebazzz op 17-06-2020 09:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@Sebazzz dat vind ik dan wel weer een beetje een overdreven "angst", ik heb echt totaal niet het gevoel dat je daar op afgerekend wordt. En als er een keer iemand een opmerking over plaatst is het echt niet meteen een groot issue. ( Even buiten grote spelers zoals Microsoft, Apple, Google etc die natuurlijk veel meer in de spotlight staan ) Ten eerste zijn je branch namen meestal helemaal niet publiek, ten tweede is deze discussie nog lang niet zo geëscaleerd als bijvoorbeeld de zwarte pieten discussie, en dat is vaak ook vooral een publieke zaak, niet gericht op mensen die thuis een feestje met zwarte pieten vieren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Sebazzz schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:34:
[...]

En als je het niet veranderd -voor wat voor reden (of geen reden) dan ook- kan je de zwarte piet toegespeeld krijgen. En dat kan dan weer serieuze consequenties hebben. Dat is mijn primaire probleem op dit moment met sommigen in deze beweging. (Dan komen ook dooddoener om de hoek kijken zoals "Er zijn drie opties: Je bent racistisch, tegen rascisme, of tolereert racisme. Maar één optie is goed.")
De mensen die dat stempeltje krijgen zijn dezelfde mensen die heel hard roepen dat er helemaal niks is met Zwarte Piet. Het gaat helemaal niet om of je het actief veranderd. Het gaat er vooral om dat er door sommige mensen actief weerstand geboden wordt.

Deze groep mensen heeft nogal een overlap met "white genocide"-roepers.

Ik denk niet dat er ook maar iemand is die je racist gaat noemen omdat je repo's hebt met een master branch. ik heb over de honderd repo's op m'n github account. De oude ga ik ook niet allemaal af en ik denk ook niet dat mensen dat van wie dan ook verwachten.

[ Voor 3% gewijzigd door Hydra op 17-06-2020 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:36
De hele discussie is gewoon doorgeslagen. Zo zijn er heel veel mensen met een masteropleiding. Laten we daar ook maar een streep door zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Woy schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:47:
@Sebazzz dat vind ik dan wel weer een beetje een overdreven "angst", ik heb echt totaal niet het gevoel dat je daar op afgerekend wordt.
Op Twitter heb je die extremen wel zitten en die hoeven maar één e-mailtje naar je werkgever te sturen.

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Dit topic is gesloten.