Toon posts:

Aanpassing term 'master' wegens associatie met slavernij

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:
  • 5.795 views

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mugwump
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 22:44
Modbreak:Afgesplitst van De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ⓬

Hebben jullie overigens allemaal al braaf minder aanstootgevende namen doorgevoerd voor jullie hoofdbranch in Git? :P
The Internet Engineering Task Force (IEFT) points out that "Master-slave is an oppressive metaphor that will and should never become fully detached from history" as well as "In addition to being inappropriate and arcane, the master-slave metaphor is both technically and historically inaccurate." There's lots of more accurate options depending on context and it costs me nothing to change my vocabulary, especially if it is one less little speed bump to getting a new person excited about tech.
bron

[Voor 14% gewijzigd door Woy op 17-06-2020 12:07]

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim"

Acties:
  • +2Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: april 2000
  • Nu online
Ik verlang van iedereen dat ze direct commiteren aan de master, liefst middels ctrl-alt-right.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dev10
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 15:52
Ik dacht in eerste instantie dat slechte en misplaatste grap was, maar er is een RFC voor: https://tools.ietf.org/id/draft-knodel-terminology-00.html.

Ik snap wel wat de auteur zegt, maar wat iemand in de reacties er onder zegt kan ik me, in het geval Git ook wel in vinden:
But in git concept master has to be understood as the 'original', the 'master copy'. There is no association with master and slaves. There is no git slave concept.

That makes no sense.

In some projects the initial branch is not the main branch. But it will always be the first ever branch, the original branch.

I think to show black people our respect and solidarity we do not have to rename everything that is called master or black as long as there is no association with master & slave or black as something bad.

If we rename all the things this tends to have the opposite effect, if we always associate master with slavery and when the word "black" in our minds is something bad that we have to rename directly.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: september 2000
  • Niet online
Mugwump schreef op maandag 8 juni 2020 @ 16:43:
Hebben jullie overigens allemaal al braaf minder aanstootgevende namen doorgevoerd voor jullie hoofdbranch in Git? :P
Er is dus in ieder geval één punt waar Subversion het beter heeft gedaan? :9

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hipska
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 22:03
Hier is de hoofdbranch altijd/meestal 'develop'

Bitcoin.de

Acties:
  • +12Henk 'm!

• Hydra
  • Nu online
dev10 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 17:05:
Ik snap wel wat de auteur zegt, maar wat iemand in de reacties er onder zegt kan ik me, in het geval Git ook wel in vinden:
Ik zag vandaag een stukje op Reddit over Golang waar ze blacklist/whitelist en master/slave aan gaan passen. Wat ik vooral bizar vond waren al die mensen die normaal nooit postten maar toch hele sterke meningen hadden over dat het renamen van dit soort dingen toch echt wel het begin van het eind was. Had echt zo'n "Is this the hill you want to die on?" gevoel hierbij.

Master/slave heeft een overduidelijke link naar ons slavernij verleden. Black versus white (blacklist/whitelist, black hat hacker vs white had) heeft ook een duidelijke negatief tegenover positief connotatie die gewoon cultureel is. Dit gaat zo enorm ver terug dat het volgens mij onmogelijk is om te deduceren of het nu wel of niet ook een deel te maken heeft met witte overheersing.

Waar ik als 'witte' man me wel bewust van ben, is dat ik in ieder geval helemaal niks te klagen heb. Al die shit die zwarte mensen overkomt, overkomt mij niet. Als ik mijn steentje bij kan dragen door blocklist te gebruiken, een server/client, of te schaken met blauwe en rode stukken, dan vind ik dat echt helemaal prima.

Veel mensen zeggen "wat maakt het uit" als reden om het niet te veranderen. Maar dat kan je ook omdraaien. Als het niet uitmaakt; waarom dan niet? En wat als we er over honderd jaar achter gekomen zijn dat al die kleine beetjes wel verschil maken? Dan heb ik geen behoefte om aan de verkeerde kant van de geschiedenis te staan. Laten we het gewoon lekker aanpassen.

https://niels.nu

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Scott
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 22:37

Scott

Ik ben, dus ik tweak

Hydra schreef op maandag 8 juni 2020 @ 19:25:
[...]
Veel mensen zeggen "wat maakt het uit" als reden om het niet te veranderen. Maar dat kan je ook omdraaien. Als het niet uitmaakt; waarom dan niet?
Als het inderdaad niet uitmaakt dan zit je natuurlijk nog wel met het werk van veranderen. Hele codebase omgooien, APIs die mogelijk aangepast moeten worden, gebruikers van die APIs moeten worden aangepast, documentatie updaten, hoe ga je die transitie maken enz.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: december 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

[...]

Ik zag vandaag een stukje op Reddit over Golang waar ze blacklist/whitelist en master/slave aan gaan passen.
Dit is trouwens een paar jaar geleden ook al gebeurd in Python
[...]

Veel mensen zeggen "wat maakt het uit" als reden om het niet te veranderen. Maar dat kan je ook omdraaien. Als het niet uitmaakt; waarom dan niet? En wat als we er over honderd jaar achter gekomen zijn dat al die kleine beetjes wel verschil maken? Dan heb ik geen behoefte om aan de verkeerde kant van de geschiedenis te staan. Laten we het gewoon lekker aanpassen.
Ik snap je punt en ben het er in principe ook mee eens, maar...

Het is grotendeels vakjargon. Bij Go hebben ze er nu block en allowlist van gemaakt, maar is er ook discussie over of het niet safelist moet zijn. Bij Python hebben ze er volgens mij worker en leader van gemaakt en zo hebben we nu 3 benamingen voor hetzelfde principe. Doordat ze nu bij allemaal talen verschillende naampjes er aan gaan geven word het allemaal minder duidelijk/makkelijk om te begrijpen als je niet in die taal werkt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gekkie
  • Nu online
[...]
Ik zag vandaag een stukje op Reddit over Golang waar ze blacklist/whitelist en master/slave aan gaan passen. Wat ik vooral bizar vond waren al die mensen die normaal nooit postten maar toch hele sterke meningen hadden over dat het renamen van dit soort dingen toch echt wel het begin van het eind was. Had echt zo'n "Is this the hill you want to die on?" gevoel hierbij.

Master/slave heeft een overduidelijke link naar ons slavernij verleden. Black versus white (blacklist/whitelist, black hat hacker vs white had) heeft ook een duidelijke negatief tegenover positief connotatie die gewoon cultureel is. Dit gaat zo enorm ver terug dat het volgens mij onmogelijk is om te deduceren of het nu wel of niet ook een deel te maken heeft met witte overheersing.

Waar ik als 'witte' man me wel bewust van ben, is dat ik in ieder geval helemaal niks te klagen heb. Al die shit die zwarte mensen overkomt, overkomt mij niet. Als ik mijn steentje bij kan dragen door blocklist te gebruiken, een server/client, of te schaken met blauwe en rode stukken, dan vind ik dat echt helemaal prima.

Neem aan dat schaken met wit en zwart ook niet mag omdat wit mag openen ?
En m'n zwarte thinkpad dan .. ik geef de hele dag te tikken op zwarte toetsen, okee met een beetje "white-face", de symboliek .. de horror.
Gelukkig ben ik over honderd jaar al lang in rook op gegaan, ook al zal men dan ook wel op moeten passen met welk kleurtje rook.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 19:42
Wij hebben een uber en unter branch..... :/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mugwump
Nou vind ik het nog wel te begrijpen als het gaat om zaken als master / slave, maar alles met kleuren willen relateren aan huidskleur lijkt me ook wel weer wat overdreven. Zijn wit, zwart, geel, bruin en rood dan straks "verboden kleuren"?

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim"

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Laatst online: 21:31

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Mugwump schreef op maandag 8 juni 2020 @ 19:46:
Nou vind ik het nog wel te begrijpen als het gaat om zaken als master / slave, maar alles met kleuren willen relateren aan huidskleur lijkt me ook wel weer wat overdreven. Zijn wit, zwart, geel, bruin en rood dan straks "verboden kleuren"?
Ik heb een lange tijd dezelfde mening gehad. Echter ben ik toch op een gegeven moment van mening weer veranderd. Het is geen racisme om een whitelist/blacklist te hebben, noch los je daar racisme mee op. Zeker als je kijkt naar de historie, heeft dat woord nooit iets met huidskleur of whatever te maken gehad.

Echter zijn er vrij veel woorden die voor ons normaal zijn, omdat we nooit een andere associatie daarmee hebben gehad. Het zijn voor ons misschien de normaalste woorden, maar ergens diep van binnen is het soms "apart" (no pun intended). Want het is het zwarte schaap, de shitlist is de blacklist en de goede de whitelist. De witte kant mag beginnen met schaken en een persoon met status die een misdrijf pleegd is een witteboordencrimineel. M.a.w. alles wat negatief is, is zwart en positief wit.

Nu kan je natuurlijk een soort alluhoedje op doen om dit te verzinnen. Echter wat is het probleem om gewoon te zorgen dat iets neutraal is. Ongeacht of het nu wel/niet een negatieve lading heeft. Ik zou liever zien dat we in een wereld leven waarin we geen associatie doen en rasisme een plek heeft. Mja fuck, die bestaat niet :+

Want uiteindelijk ben ik van mening dat onderaan de streep racisme, zowel bewust als onbewust zeer zeker nog een groot probleem is. Als ik, als veilige computer nerd, hier een klein verschilletje in maken dan doe ik het graag. Ook al zie ik de correlatie niet en bedoelde ik het al niet racistisch by default. Ik denk dat we er zo een eerlijkere wereld van maken, en dat zou positief zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gekkie
  • Nu online
* gekkie stamt af van de hugenoten en wil per direct mariadb op de brandstapel (ohnee dat doet weer denken aan de inquisitie, ohh damn valt nog niet mee dat identity politics spelletje).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hydra
  • Nu online
Mugwump schreef op maandag 8 juni 2020 @ 19:46:
Het gaat niet om de kleur an sich. Het gaat om de negatieve / positieve connotatie die er aan zwart versus wit gegeven wordt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hydra
  • Nu online
Douweegbertje schreef op maandag 8 juni 2020 @ 20:10:
Echter zijn er vrij veel woorden die voor ons normaal zijn, omdat we nooit een andere associatie daarmee hebben gehad. Het zijn voor ons misschien de normaalste woorden, maar ergens diep van binnen is het soms "apart" (no pun intended). Want het is het zwarte schaap, de shitlist is de blacklist en de goede de whitelist. De witte kant mag beginnen met schaken en een persoon met status die een misdrijf pleegd is een witteboordencrimineel. M.a.w. alles wat negatief is, is zwart en positief wit.
Precies. Racisme is systemisch. En zo lang we dezelfde termen gebruiken voor "negatief" en een bepaald ras, zal die link er altijd bewust of onbewust blijven. Dat is het idee erachter.

Gaat het werken? Geen idee. Maar de kans is er wel dat het (een klein beetje) uitmaakt en het niet doen levert mij geen enkel voordeel op. Dus why not?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hydra
  • Nu online
Scott schreef op maandag 8 juni 2020 @ 19:34:
Als het inderdaad niet uitmaakt dan zit je natuurlijk nog wel met het werk van veranderen. Hele codebase omgooien, APIs die mogelijk aangepast moeten worden, gebruikers van die APIs moeten worden aangepast, documentatie updaten, hoe ga je die transitie maken enz.
Het gaat er niet om dat 'we' in een keer alles om gaan gooien. Het is een beetje als de afschaffing van zwarte piet (waar ik nu ook 180 graden anders over denk dan vroeger); dit gebeurt geleidelijk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ZaZ
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 20:42

ZaZ

Tweakers abonnee

Hydra schreef op maandag 8 juni 2020 @ 20:38:
[...]
Gaat het werken? Geen idee. Maar de kans is er wel dat het (een klein beetje) uitmaakt en het niet doen levert mij geen enkel voordeel op. Dus why not?
Omdat we hier allemaal autisten zijn en die houden niet van verandering :+

Lekker op de bank

Acties:
  • +2Henk 'm!

• .oisyn
  • Nu online

.oisyn

Moderator Devschuur® / Cryptocurrencies

Demotivational Speaker

Hydra schreef op maandag 8 juni 2020 @ 20:36:
[...]

Het gaat niet om de kleur an sich. Het gaat om de negatieve / positieve connotatie die er aan zwart versus wit gegeven wordt.
Wat overigens meer te maken heeft met licht en donker.

Fun fact, dat wit mag beginnen met schaken is een relatief recente regel (19e eeuw). Compleet arbitraire regel die het spel op geen enkele wijze beïnvloedt 8)7. Erg onfortuinlijk idd, en we kunnen prima zonder :). Met de steenkleuren an sich heb ik wat minder moeite, er is nou eenmaal geen groter contrast dan zwart en wit.

You see, killbots have a preset kill limit. Knowing their weakness, I sent wave after wave of my own men at them until they reached their limit and shut down. Kif, show them the medal I won.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mugwump
.oisyn schreef op maandag 8 juni 2020 @ 22:31:
[...]

Wat overigens meer te maken heeft met licht en donker.
Het ging mij inderdaad vooral hierom. In vrij veel landen zie je dat zwart wordt geassocieerd met bijvoorbeeld de dood of rouw, terwijl wit puurheid of reinheid symboliseert. En dan heb ik het echt niet specifiek over Westerse culturen, ook in India en Japan hebben ze die associaties. China is gek genoeg een uitzondering, maar dat is nou niet bepaald een maatschappij die gevrijwaard is van racistische sentimenten, vraag dat maar aan Afrikaanse studenten of gastarbeiders aldaar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dev10
Hydra schreef op maandag 8 juni 2020 @ 20:38:
[...]

Wat ik nog wel een ding vind is dat het er nog behoorlijk wat bewustzijn mist op dit gebied. Ik dacht, toen ik de titel van het artikel zag vanmiddag, in eerste instantie echt dat het om een behoorlijk misplaatste grap ging. Dit komt mede omdat ik er zelf überhaupt nog nooit bij stil gestaan heb, laat staan dat ik van het bestaan van die RFC wist. Er zijn ook best wel wat ontwikkelaars die behoorlijk zwart-wit (no pun intended) zijn in hun denken en zo'n blogpost ironisch uit hun toetsenbord kunnen krijgen.

Ik kan me heel goed vinden in de gedachtengang 'mij maakt het niet uit dus waarom zouden we het oude in stand houden.' Als we in git nu de hoofdbranch default noemen in plaats van master zou het mij echt een zorg zijn. Ik hoop dat de industrie wat dat betreft ook gewoon mee gaat in het veranderen, want anders wordt het wel een David tegen Goliath gevecht. Van een aantal personen kan ik de reactie al voorspellen als ik morgen de suggestie doe om een klein beetje rekening te houden met onze medemens en dat we het niet meer hebben over master/slave, maar writer/reader.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 22:06

F.West98

Alweer 12 jaar hier

Mugwump schreef op maandag 8 juni 2020 @ 22:48:
[...]

Het ging mij inderdaad vooral hierom. In vrij veel landen zie je dat zwart wordt geassocieerd met bijvoorbeeld de dood of rouw, terwijl wit puurheid of reinheid symboliseert. En dan heb ik het echt niet specifiek over Westerse culturen, ook in India en Japan hebben ze die associaties. China is gek genoeg een uitzondering, maar dat is nou niet bepaald een maatschappij die gevrijwaard is van racistische sentimenten, vraag dat maar aan Afrikaanse studenten of gastarbeiders aldaar.
Ik dacht hier dit weekend nog aan. Donker vs licht komt ook puur instinctief in mensen naar voren: "het donker" (nacht) is eng want onbekend. Kleine kinderen zijn heus niet zomaar bang in het donker.

Dus wanneer is het kleurgebruik een representatie van deze oorsprong, en wanneer een representatie van racisme? Sure, een black/whitelist ligt redelijk voor de hand. Maar dat we de grim reaper zwart tekenen, is dat een manifestatie van racisme? Het is niet altijd eenduidig, en mensen vinden het maar al te leuk om dit in het extreme te trekken ("straks mogen we het niet eens maar black body radiation noemen!!1!!").

Persoonlijk heb ik zelf blacklist/whitelist nooit met racisme geassocieerd, ik gebruik zelf ook wel eens een greylist en dan laat je toch echt alle connectie met huidskleur los. Buiten de informatica-context snap ik ook goed dat de keuze voor "blacklist" niet ideaal is. "blocklist" dekt vaak dezelfde lading en is een prima vervanging, maar een "allowlist" of "safelist", dat overtuigt mij nog niet. Zelf overweeg ik het wel om dit in de toekomst aan te passen, lijkt me een kleine moeite. Zelfde geldt voor master/slave (maar dan weer niet de master branch in Git, want er is immers geen "slave" branch).

2x Dell UP2716D | i7 6700K | 64GB RAM | Samsung 850 1TB | ASUS ROG Maximus VIII Formula | GTX960
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0Henk 'm!

• R4gnax
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 13-09 19:02
F.West98 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 23:44:
Dus wanneer is het kleurgebruik een representatie van deze oorsprong, en wanneer een representatie van racisme? Sure, een black/whitelist ligt redelijk voor de hand.
Toch ligt de origine van de term black list waarschijnlijk toch anders. Het eerste geregistreerde en bekende gebruik van de term ligt in een Brits theaterstuk uit de vroege 17e eeuw. nog van ver voordat de Britten in grote getalen in de slavenhandel vanuit Afrika naar Amerika zaten.

[Voor 9% gewijzigd door R4gnax op 09-06-2020 02:00]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• .oisyn
  • Nu online

.oisyn

Demotivational Speaker

Ik vindt block- & allowlist wel intuïtiever, het zegt gewoon precies wat het is ipv dat je daar jargonkennis voor nodig hebt.

Master/slave kan idd echt niet meer, maar ik heb tot nu toe nog geen goede vervanging gehoord die de naam echt goed dekt. Er zit een behoorlijk semantisch verschil in bijv. server/client en reader/writer.

Wacht, leader/follower?

[Voor 48% gewijzigd door .oisyn op 09-06-2020 02:48]

You see, killbots have a preset kill limit. Knowing their weakness, I sent wave after wave of my own men at them until they reached their limit and shut down. Kif, show them the medal I won.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 21-09 08:31
.oisyn schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 02:44:
Ik vindt block- & allowlist wel intuïtiever, het zegt gewoon precies wat het is ipv dat je daar jargonkennis voor nodig hebt.

Master/slave kan idd echt niet meer, maar ik heb tot nu toe nog geen goede vervanging gehoord die de naam echt goed dekt. Er zit een behoorlijk semantisch verschil in bijv. server/client en reader/writer.

Wacht, leader/follower?
Ik zie primary/secondary vaak gesuggereerd.

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• azerty
  • Laatst online: 22:11
.oisyn schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 02:44:

Wacht, leader/follower?
En wat met mijn "greylist" die ik in gebruik heb? Kleuren mengen nu eenmaal gemakkelijker dan woorden :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 22:06

F.West98

Alweer 12 jaar hier

azerty schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 09:08:
[...]

En wat met mijn "greylist" die ik in gebruik heb? Kleuren mengen nu eenmaal gemakkelijker dan woorden :+
maybelist? :+
lightgreylist => likelylist
darkgreylist => doubtfullist

[Voor 11% gewijzigd door F.West98 op 09-06-2020 09:49]

2x Dell UP2716D | i7 6700K | 64GB RAM | Samsung 850 1TB | ASUS ROG Maximus VIII Formula | GTX960
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 22:30
[...]

Daar ga je al met je terminologie... misschien "waitlist"? "confirmlist"?

PVoutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mugwump
[...]

Maar een greylist is helemaal geen mengeling van een black- en een whitelist, het is vaak een ander concept.
Je zou er iets van een suspectlist van kunnen maken ofzo, al is het de vraag of je in deze tijden van politiegeweld nog wel dat soort termen mag gebruiken. :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hydra
  • Nu online
"mehlist"

Acties:
  • +6Henk 'm!

• gekkie
  • Nu online
Hydra schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:31:
Wat ik meestal doe is op basis van een whitelist allowlist in de back-end gewoon wat de client aanvraagt terugsturen.
FTFY O-).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 22:27

Matis

Rubber Rocket

Krijgen we dan ook zwartebroodsweken?

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gekkie
  • Nu online
Matis schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 13:11:
Krijgen we dan ook zwartebroodsweken?
Als alternatief voor "scheiding" (al zal het voor sommigen misschien omgekeerd beter voelen :X) ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hydra
  • Nu online
Jezus fuck dat ik daar ingestonken ben... 8)7

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gekkie
  • Nu online
Hydra schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 13:49:
[...]
Jezus fuckProfetische gemeenschap dat ik daar ingestonken ben... 8)7
Meh zat nog te twijfelen of het niet expres was :p
Maar voordat we ook nog een religieuse oorlog gaan aanwakkeren, FTFY :+.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hydra
  • Nu online
gekkie schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 13:56:
Meh zat nog te twijfelen of het niet expres was :p
Nee. Ik heb zelf ook nog een lange weg te gaan... :)

Ik heb pas geleden een (vrij oud) filmpje van Jane Elliot's Blue Eyes / Brown Eyes oefening gezien. En afgezien van dat het sowieso zelf inzichtvol was, merkte ik dat gewoon puur gevoelsmatig ik ook meteen in de weerstand schoot (heb zelf blauwe ogen). Dus wat Jane Elliot zegt, dat de meeste 'witte mensen' onbewust racistisch zijn omdat we opgegroeid zijn in een racistisch systeem, klopt volgens mij wel.

Even een voorbeeld; ik dacht dat het met homo-haat in Nederland wel meeviel totdat ik een keer met een vriend op straat liep die zich niet 'verstopte' door te doen gewoon hetero te zijn. Bizar hoe vaak hij gewoon uitgescholden werd. Zo is racisme denk ik voor de mensen die er zelf geen last van hebben een hele grote blinde vlek. Da's ook de reden dat m'n mening over zwarte piet 180 graden gedraaid is.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: april 2009
  • Niet online
Ik had nog nooit stilgestaan bij een eventuele relatie tussen whitelist/blacklist of master/slave en racisme. Zoals @F.West98 al zegt, gaat wit/zwart, of licht/donker, niet alleen over huidskleur. Het kan ook gaan over de aan of afwezigheid van licht.

Aan de andere kant is het net zoals met de Zwarte Pieten discussie. Dat sommigen geen racisme zien of ervaren, betekent niet dat anderen er geen last van hebben. Heb je er last van als het verandert? Nee. Dus waarom zou je je er druk om maken?

Waar ik me meer druk om maak, is of dit nou de juiste discussie is om nu te voeren. Pakken we racisme aan, door wat terminologie aan te passen? Bij ons in het bedrijf gaat het nu ook over het aanpassen van wat terminologie. Maar waar het niet over gaat is het recruitmentbeleid, racisme op de werkvloer of discriminatie van minderheden/vrouwen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RobertMe
  • Laatst online: 22:54
Maar zijn "wij" als developers nu racistisch omdat we (vak)termen als master/slave, blacklist/whitelist etc gebruiken? Ik vind die termen niet rasistisch, en wat mij betreft kiezen "zij" er zelf voor om het aanstootgevend te vinden. Hetzelfde als al dat gebak en zo dat nu ineens anders moet heten, maar een "nonnevot" bestaat wel nog. Waarom wordt daartegen niet geprotesteerd?

En zoals @Hydra ook al heeft laten blijken (wat ik persoonlijk dan weer geweldig vind in deze discussie). Het zijn gewoon echte vaktermen die we erin gooien zonder er bij na te denken dat iemand er aanstoot aan kan nemen. Dat vind ik daadwerkelijk iets heel anders dan bv een sollicitant niet aannemen "omdat die zwart is". En wat mij betreft zijn er in deze wereld dingen die echt 10.000 keer belangrijker zijn dan een term waarbij iemand ervoor kiest om er aanstoot aan te nemen. Zoals dus daadwerkelijk rasisme.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ReneDx
  • Registratie: maart 2008
  • Niet online
Zou willen dat racisme met wat aanpassingen in vaktermen voorbij was. Dan had ik een stuk vrolijker door de late straten van bijv. Amsterdam durven lopen met m'n vriend :)

Racisme is van alle kanten, zou niet weten wat/hoe een term die de meeste mensen niet eens kennen (blacklist/whitelist) of af en toe voorbij horen komen (white (hat) hackers), aanpassen gaat bijdragen aan het missende besef dat we allemaal gelijk horen te zijn, maar dat nog nooit ergens op de wereld echt zijn geweest.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobertMe
Hydra schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 14:05:
Even een voorbeeld; ik dacht dat het met homo-haat in Nederland wel meeviel totdat ik een keer met een vriend op straat liep die zich niet 'verstopte' door te doen gewoon hetero te zijn. Bizar hoe vaak hij gewoon uitgescholden werd.
Laat me raden, diegene die hem uitscholden staan als de politie ze aanspreekt meteen de racisme kaart te trekken?

En nee, deze opmerking vind ik niet rasictis, eerder sterotyperend.

En nogmaals, daarmee wil ik niet zeggen dat het probleem niet bestaat, maar ik vind wel dat er vaak teveel wordt doorgeschoten in het trekken van de rasisme kaart.

Overigens vind ik een soortgelijke onzinnige discussie het "vrouwen aan de top" gebeuren. Ik geloof 100% dat het vaker voorkomt dat een vrouw een (top)functie niet krijgt "omdat het een vrouw is" i.p.v. een eerlijke vergelijking op basis van competenties. Maar een "vrouwenquotem" slaat wat mij betreft ook nergens op. Kijk naar de competenties, en als dan blijkt dat de vrouw beduidend beter is / blijkt te zijn afgewezen "want een vrouw" dan heb je recht van spreken over discriminatie. Maar als de keuze man vs vrouw is en de man beduidend betere competenties heeft dan verdient de man de functie gewoon. En een keuze voor de vrouw "om aan een quotem te voldoen" vind ik dan net zo goed discriminatie, want dat is dan ook "afgekeurd want een man".

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PatrickH89
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 12:02
RobertMe schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 14:39:
[...]

Laat me raden, diegene die hem uitscholden staan als de politie ze aanspreekt meteen de racisme kaart te trekken?

En nogmaals, daarmee wil ik niet zeggen dat het probleem niet bestaat, maar ik vind wel dat er vaak teveel wordt doorgeschoten in het trekken van de rasisme kaart.

Overigens vind ik een soortgelijke onzinnige discussie het "vrouwen aan de top" gebeuren. Ik geloof 100% dat het vaker voorkomt dat een vrouw een (top)functie niet krijgt "omdat het een vrouw is" i.p.v. een eerlijke vergelijking op basis van competenties. Maar een "vrouwenquotem" slaat wat mij betreft ook nergens op. Kijk naar de competenties, en als dan blijkt dat de vrouw beduidend beter is / blijkt te zijn afgewezen "want een vrouw" dan heb je recht van spreken over discriminatie. Maar als de keuze man vs vrouw is en de man beduidend betere competenties heeft dan verdient de man de functie gewoon. En een keuze voor de vrouw "om aan een quotem te voldoen" vind ik dan net zo goed discriminatie, want dat is dan ook "afgekeurd want een man".
Dit zou hout snijden als het niet zo was dat topfuncties vooral verkregen worden door ons-kent-ons in plaats van het beoordelen van de competenties. De vraag is niet of er een geschikte vrouw is als kandidaat, maar waarom deze niet aangenomen is (of niet eens uitgenodigd is). Daar kan een vrouwenquotum absoluut bij helpen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gekkie
  • Nu online
Hydra schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 14:05:
[...]
Nee. Ik heb zelf ook nog een lange weg te gaan... :)

Ik heb pas geleden een (vrij oud) filmpje van Jane Elliot's Blue Eyes / Brown Eyes oefening gezien. En afgezien van dat het sowieso zelf inzichtvol was, merkte ik dat gewoon puur gevoelsmatig ik ook meteen in de weerstand schoot (heb zelf blauwe ogen). Dus wat Jane Elliot zegt, dat de meeste 'witte mensen' onbewust racistisch zijn omdat we opgegroeid zijn in een racistisch systeem, klopt volgens mij wel.
Mjah of het een "systeem" is wat hier zou heersen betwijfel ik eigenlijk en ik denk dat iedereen daar in meer of mindere mate mee opgroeid (net als dat het kan verschillen wat daar de invloed vervolgens van is).

We maken allemaal onderscheid in groepen en ook dat kan vrij ver gaan (neem de gemiddelde voetbalhooligan), voornaamste verschil is dat je bij racisme niet of verminderd kunt kiezen tot welke groep je behoord (soms mogen sommigen "meedoen" met de heersende groep).

Als meer algemene groepsdynamica (met beroerde uitwerkingen), ben ik ook niet zo heel erg verbaasd dat het overal voorkomt en ook tussen allerlei andere groepen, op basis van ras of anderzins bijvb op oogkleur
en het derhalve niet specifiek aan wit en zwart gebonden is.
De zwart-wit tegenstelling is daar wellicht wel het zichtbaarste van zowel qua kleur als qua sociaal-economische uitwerking, al doet men in China en op het Arabisch schiereiland ook aardig hard hun best.
Even een voorbeeld; ik dacht dat het met homo-haat in Nederland wel meeviel totdat ik een keer met een vriend op straat liep die zich niet 'verstopte' door te doen gewoon hetero te zijn. Bizar hoe vaak hij gewoon uitgescholden werd. Zo is racisme denk ik voor de mensen die er zelf geen last van hebben een hele grote blinde vlek.
Oh die "blinde vlek" (helemaal blind is het nou ook weer niet) is er zeker wel, al krijg je op straat af en toe wel wat mee, ook naar vrouwen. En hier is het ook nog niet zo lang geleden dat je de verzuiling had waarin dit soort groepsdynamica ook een rol speelde.
Maar ook daar bij merk je dat zoiets niet beperkt is tot één ras, sekse, geloof zowel aan de slachtoffer kant als de dader kant. En ook niet dat een groep zowel aan een slachtoffer als aan een dader kan kan staan.

Daarnaast lijkt het gedrag in de publieke ruimte sowieso nogal versloft, er lopen nogal wat zaken door elkaar die niet zo fraai zijn.
Da's ook de reden dat m'n mening over zwarte piet 180 graden gedraaid is.
Ja en nee, wat dat betreft is het denk ik ook vooral een gekozen symbool om tegen aan te schoppenen te kijken waar je de ander kunt treffen.
In de UK hebben ze nu standbeelden als symbool, ja je kunt het zien als een vereering, maar bij de meeste standbeelden komt de vereering vooral van de duiven die er op schijten.

Maar goed dat is misschien allemaal meer iets voor een ander topic :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gekkie
  • Nu online
Tk55 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 14:15:
Waar ik me meer druk om maak, is of dit nou de juiste discussie is om nu te voeren. Pakken we racisme aan, door wat terminologie aan te passen? Bij ons in het bedrijf gaat het nu ook over het aanpassen van wat terminologie. Maar waar het niet over gaat is het recruitmentbeleid, racisme op de werkvloer of discriminatie van minderheden/vrouwen.
Mjah het zal racisme zelf niet aanpakken.
Het pakt voornamelijk aan hoevaak mensen die die dingen er wel mee associeren daar meer geconfronteerd worden. Ik denk zelf ook dat dit marginaal is qua groep, qua hoevaak het voorkomt. Daarnaast zou het jou kunnen dwingen om iedere keer over alle ellende van slavernij te denken als je "master en slave" wil typen of ergens leest, of dat dan een positieve uitwerking heeft is ook nog de vraag, je kunt er ook prima moe en obstinaat van worden. Dus ik denk zelf ook dat met maar matig effectieve symboliek is.

Maar ja welke effectieve maatregelen kun je dan wel nemen?
Ik denk dat hogere boetes en aanverwanten ook weinig uithalen en eerder averechts zouden werken (hoop sollicitanten krijgen überhaipt weinig zinvolle en eerlijke feedback terug over waar het nu op geklapt is).

Wellicht een andere aanvliegroute is de vraag .. wat houdt het allemaal tegen dat het niet (snel genoeg) uit zichzelf verbeterd (en is dat bij vrouwen nog werkelijk lang zo) ?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: oktober 2000
  • Nu online

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

PatrickH89 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 14:43:
[...]

Dit zou hout snijden als het niet zo was dat topfuncties vooral verkregen worden door ons-kent-ons in plaats van het beoordelen van de competenties. De vraag is niet of er een geschikte vrouw is als kandidaat, maar waarom deze niet aangenomen is (of niet eens uitgenodigd is). Daar kan een vrouwenquotum absoluut bij helpen.
Ja, topfuncties worden inderdaad voor het grootste gedeelte vergeven via het ons-kent-ons principe. Kijk naar wie er in de top van de verschillende bedrijven zit en je ziet vaak da na het verwisselen van de CEO er ineens allemaal oud collega's op andere top posities terecht komen. (zelf meerdere keren gezien).

Het is echter een illusie om te denken dat dat het glazen plafond is dat vrouwen tegenhoud een topfunctie te krijgen. Er zijn namelijk ook een heleboel uitermate capabele hetro-sexuele blanke manen die ook niet voor deze functies in aanmerking komen. Het heeft niet (alleen) te maken met het hebben van een piemel of het juiste kleurtje. Veel vaker heeft het te maken met netwerk, verenigingen, jaarclubjes, studiegenootjes en ouders. Een vrouwenquotum gaat dat niet zomaar doorbreken. Het enige wat een vrouwenquotum gaat doen is vrouwen die nu wel aan de top zitten diskwalificeren tot excuustruus.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hydra
  • Nu online
Tk55 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 14:15:
Er is een groot grijs (sorry) gebied tussen "de oplossing" en "het maakt helemaal niets uit". Ik denk niet dat alleen terminologie als master/slave aanpassen "de oplossing" is nee. Misschien maakt het zelf echt helemaal niks, nul komma nul, uit. Maar aan de andere kant, als het wel een heel klein beetje verschil gaat maken over een hele lange termijn, waarom dan niet? Als we over de komende 50 jaar die positief/negatief connotatie over wit en zwart nu loslaten, dan is de kans dat het een verschil maakt wel aanwezig. En als dan na 50 jaar blijkt dat het niet uitmaakte; tja. Goed geprobeerd toch?

Het gaat me dus ook niet om deze specifieke voorbeelden. Wat ik aanhaalde was de houding van veel vooral witte mannen die je iedere keer ziet als dit soort dingen ter sprake komen. "Waarom zouden we?", "Dit maakt toch niet uit?" zijn dan nog wel de lichtste vormen van weerstand. Vaak gaat het nog veel verder. Het in stand houden van zwarte Piet heeft vaak ook weinig te maken met zwarte Piet zelf, maar veel meer met een angst om toe te geven aan 'andere' mensen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hydra
  • Nu online
Bijzonder deze aanname juist als we het in dit topic over racisme hebben. Ten eerste heb ik het over homohaat in dit specifieke voorbeeld. Ten tweede zit je er naast; het waren een paar heel erg blanke tokkies.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hydra
  • Nu online
Ik ga het hier verder denk ik even bij laten trouwens; het raakt wel erg offtopic zo (mijn schuld, sorry).

Acties:
  • +3Henk 'm!

• armageddon_2k1
[...]

Goed bezig. De opmerking is zeker racistisch en nogal apart in de context en het punt je probeert te maken. Even voor de duidelijkheid: Puur op basis van het gedrag schrijf jij het toe aan een ras. Dat is het kenmerk van racisme.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Koenvh
  • Registratie: december 2011
  • Nu online

Koenvh

Hier tekenen: ______

Documentatie aanpassen vind ik geen probleem, vooral als het daardoor duidelijker wordt, of in ieder geval niet minder duidelijk. Anderzijds neem ik het ook niet kwalijk als mensen wel whitelist/blacklist blijven gebruiken. Breaking changes in een API zouden mijns inziens wel te ver gaan (dus een endpoint /whitelist hernoemen naar /allowlist o.i.d.), maar gelukkig stelt volgens mij niemand dat nog voor.

Waarom vandaag doen wat je morgen ook kunt uitstellen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kalentum
Wat ik wel triest vind in die hele racisme discussies is dat een naam als Johan een grotere kans op een baan geeft dan een Mohammed.

Ik werk overigens vrijwel uitsluitend met buitenlanders (in de betekenis van niet-Nederlandse nationaliteit) dus een Johan zou ook wel eens leuk zijn maar goed, blijkbaar kom je met de verkeerde naam al moeilijker door de eerste schifting heen.

Maar misschien is het bij developers wel anders, omdat die wat schaarser zijn.

PVoutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Kalentum schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 16:35:
Wat ik wel triest vind in die hele racisme discussies is dat een naam als Johan een grotere kans op een baan geeft dan een Mohammed.

Ik werk overigens vrijwel uitsluitend met buitenlanders (in de betekenis van niet-Nederlandse nationaliteit) dus een Johan zou ook wel eens leuk zijn maar goed, blijkbaar kom je met de verkeerde naam al moeilijker door de eerste schifting heen.

Met een naam, foto en geslacht op een C.V. wordt iedereen eigenlijk wel biased AF. Bewust of onbewust. Bij C.V.s probeerde ik meestal de voorkant te skippen zover dat mogelijk was. En bij sollicitatie gespreken kwam ik pas na HR aan de beurt (don't ask me why). Net zo goed gaf ik dan aan dat ze mij niets moesten vertellen omdat ik er graag zo objectief erin wil gaan.

Maargoed, blijft lastig soms..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• gekkie
  • Nu online
Hydra schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 16:10:
[...]
Als we over de komende 50 jaar die positief/negatief connotatie over wit en zwart nu loslaten, dan is de kans dat het een verschil maakt wel aanwezig. En als dan na 50 jaar blijkt dat het niet uitmaakte; tja. Goed geprobeerd toch?
Ik denk niet dat die connotatie gauw zal verdwijnen, omdat die er zoals al eerder aangegeven is, ook is vanuit geheel andere bronnen. In hele specifieke gevallen zou het kunnen, maar het zou meer opschieten om het toepassen/correlatie van die connotatie op huidskleur te verminderen.
Op zich zijn daar ook wel weer pogingen toe door de huidskleur anders te omschrijven en iets minder binair te maken. Net als dat de discussie over vrouwen niet op schiet als je eigenschappen puur indeelt op basis van een "groeps gemiddelde" per sekse.

In denk dat het altijd lastig blijft om altijd de juiste toon aan te slaan in alle afwegingen waarbij je de ander niet afdoende kent maar toch beslissingen moet nemen en derhalve de groepskenmerken waar die gene toe behoord een rol gaan spelen. Het voornaamste wat je kunt proberen te doen is de tijd proberen te nemen om mensen wel te leren kennen zodat je die vooroordelen op basis van groepen kunt vervangen door die over het individu. Nou is het "de tijd nemen voor" wellicht niet ons sterkste punt meer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gekkie
  • Nu online
Mijn ervaring is overigens dat dit soort zaken in de publieke ruimte ook zelden "alleen" gedaan worden.
Ik heb nog nooit gezeik gehad met 1 opgeschoten jongere, het is eigenlijk altijd een groepje (2+).

Ook het relatief open uitwisselen van ideeën werkt doorgaans soepeler als het of 1 op 1 of anoniem kan.

Hetzelfde geldt misschien ook wel voor reqruitement, hetzelfde mechanisme als "Nobody ever got fired for choosing IBM". Veilige keuzes maken vanuit wel begrepen eigen belang binnen je eigen groep.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mugwump
Kalentum schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 16:35:

Ik heb inderdaad het idee dat schaarste juist zorgt voor dat werkgevers minder selectief kunnen zijn en derhalve mensen ook een eerlijkere kans krijgen. Ik werk genoeg met wat tegenwoordig geloof ik 'biculturele Nederlanders' heet. :P
Sterker nog, bij m'n laatste twee sollicitaties beide keren de keuze laten vallen op de biculturele kandidaat omdat dat gewoon inhoudelijk een betere match was qua vaardigheden.
Als er al vooroordelen zijn bij developers die tegen kunnen werken dan vermoed ik dat dat toch meer in de hoek zit waarbij je selecties moet maken uit kandidaten die hier naartoe moeten worden gehaald en waar een werkvisum voor moet worden geregeld of wanneer er sprake is van offshoring. Je merkt dat je na een paar dozijn van dat soort gesprekken met vrijwel onverstaanbare mensen uit Oekraïne of India die een CV vol ervaring hebben maar er in de praktijk nauwelijks iets van lijken te weten toch wel een soort van vooroordelen krijgt en je de 30 toegeschoven CVs toch al een beetje gaat filteren op 'weer zo'n Indiër'.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hydra
  • Nu online
Mugwump schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 17:05:
Je merkt dat je na een paar dozijn van dat soort gesprekken met vrijwel onverstaanbare mensen uit Oekraïne of India die een CV vol ervaring hebben maar er in de praktijk nauwelijks iets van lijken te weten toch wel een soort van vooroordelen krijgt en je de 30 toegeschoven CVs toch al een beetje gaat filteren op 'weer zo'n Indiër'.
Het is ook menselijke natuur. Helaas. Maar waar je na 1 keer je vingers branden aan een kaars prima de conclusie kunt trekken dat alle brandene kaarsen heet zijn, kun je na 1 (of 10) keer een rare indier op interview gehad hebben bij het binnen wandelen van iemand met een bruin kleurtje al de conclusie hebben dat 't niks gaat worden. En dat is helaas wel wat gebeurt vaak. Hoor het ook wel eens bij anderen: "Heb je er weer zo'n een" voordat ze 'em gesproken hebben. Of hierboven; als ik wat schrijf over homo haat dat dan de conclusie wel moet zijn dat 'buitenlanders' waren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• R4gnax
  • Laatst online: 13-09 19:02
Hydra schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 16:10:
Als we over de komende 50 jaar die positief/negatief connotatie over wit en zwart nu loslaten, dan is de kans dat het een verschil maakt wel aanwezig. En als dan na 50 jaar blijkt dat het niet uitmaakte; tja. Goed geprobeerd toch?
Je kunt ook nu beginnen de connectie tussen huidskleur en het connoteren van positief/negatief met wit/zwart los te laten. Dat is per definitie al een beter idee, omdat het namelijk een valse connotatie is.

Zwart wordt over de tijd niet puur en enkel gezien als iets slechts.
Het is een kleur die veel geassocieerd is met rouw en de dood; maar daarentegen ook met vruchtbaarheid (via vulkanische as) en al sinds de Romeinen met statelijkheid en autoriteit. Dit is ook de reden dat regenten in de middeleeuwen over het algemeen zwart gekleed gingen voor hun publieke functies; en de reden dat nu nog steeds; de gerechtelijke machten zwarte toga's dragen en in sommige landen de politiemacht zwarte uniformen draagt.

[Voor 5% gewijzigd door R4gnax op 09-06-2020 20:57]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mugwump
Hydra schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 17:25:
[...]

Het is ook menselijke natuur. Helaas. Maar waar je na 1 keer je vingers branden aan een kaars prima de conclusie kunt trekken dat alle brandene kaarsen heet zijn, kun je na 1 (of 10) keer een rare indier op interview gehad hebben bij het binnen wandelen van iemand met een bruin kleurtje al de conclusie hebben dat 't niks gaat worden. En dat is helaas wel wat gebeurt vaak. Hoor het ook wel eens bij anderen: "Heb je er weer zo'n een" voordat ze 'em gesproken hebben. Of hierboven; als ik wat schrijf over homo haat dat dan de conclusie wel moet zijn dat 'buitenlanders' waren.
Klopt, een individu moet je natuurlijk altijd op zijn of haar merites beoordelen, maar als je heel veel CVs krijgt dan moet je toch ook ergens selecties gaan maken. Voor vrijwel alle criteria geldt dat de generaliserend zijn. Leeftijd of werkervaring houdt totaal geen rekening met het feit dat ik met genoeg mensen van onder de 30 heb gewerkt die veel beter waren dan mensen van boven de 50 met al die tijd "relevante" werkervaring.

Uit India komen is geen criterium an sich, maar er komen echt heeeeel veel IT'ers vandaan en de opleidingen zijn er lang niet allemaal van acceptabele kwaliteit. Bij CV schifting kan dat dus wel een criterium zijn om wat sceptisch te zijn.

Ik probeer altijd wel enigszins te kijken naar de werkervaring op de CV en met name wat mensen aangeven zelf te hebben bijgedragen aan een project. Bij de echt goede kandidaten is dat in mijn ogen vaak veel specifieker. Als ik weer lees "ik was verantwoordelijk voor het testen / opstellen van specificaties / willekeurige andere generieke tekst", dan geloof ik het al snel weer.
Toch is dat ook wel weer een beetje de focus leggen op kandidaten met fatsoenlijke communicatieve vaardigheden (al vind ik dat persoonlijk ook wel degelijk een vaardigheid die bij een goede developer hoort).

Je ontkomt gewoon haast niet aan selecteren op ietwat generaliserende criteria wanneer je redelijk wat CVs krijgt. Al is het ene criterium kwalijker qua generalisatie dan het andere natuurlijk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gekkie
  • Nu online
Mugwump schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 21:34:
[...]

Klopt, een individu moet je natuurlijk altijd op zijn of haar merites beoordelen, maar als je heel veel CVs krijgt dan moet je toch ook ergens selecties gaan maken. Voor vrijwel alle criteria geldt dat de generaliserend zijn. Leeftijd of werkervaring houdt totaal geen rekening met het feit dat ik met genoeg mensen van onder de 30 heb gewerkt die veel beter waren dan mensen van boven de 50 met al die tijd "relevante" werkervaring.

Uit India komen is geen criterium an sich, maar er komen echt heeeeel veel IT'ers vandaan en de opleidingen zijn er lang niet allemaal van acceptabele kwaliteit. Bij CV schifting kan dat dus wel een criterium zijn om wat sceptisch te zijn.

Ik probeer altijd wel enigszins te kijken naar de werkervaring op de CV en met name wat mensen aangeven zelf te hebben bijgedragen aan een project. Bij de echt goede kandidaten is dat in mijn ogen vaak veel specifieker. Als ik weer lees "ik was verantwoordelijk voor het testen / opstellen van specificaties / willekeurige andere generieke tekst", dan geloof ik het al snel weer.
Toch is dat ook wel weer een beetje de focus leggen op kandidaten met fatsoenlijke communicatieve vaardigheden (al vind ik dat persoonlijk ook wel degelijk een vaardigheid die bij een goede developer hoort).

Je ontkomt gewoon haast niet aan selecteren op ietwat generaliserende criteria wanneer je redelijk wat CVs krijgt. Al is het ene criterium kwalijker qua generalisatie dan het andere natuurlijk.
Je zou er 1 of 2 random extra kunnen kiezen uit de niet totale bullshit selectie en toevoegen aan de uit te nodigen selectie in de hoop op een positieve verrassing ?

• Grijze Vos
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 21-09 16:53
Douweegbertje schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 16:42:
[...]

Met een naam, foto en geslacht op een C.V. wordt iedereen eigenlijk wel biased AF. Bewust of onbewust. Bij C.V.s probeerde ik meestal de voorkant te skippen zover dat mogelijk was. En bij sollicitatie gespreken kwam ik pas na HR aan de beurt (don't ask me why). Net zo goed gaf ik dan aan dat ze mij niets moesten vertellen omdat ik er graag zo objectief erin wil gaan.

Maargoed, blijft lastig soms..
Ik weet het niet hoor, want overal waar men anoniem solliciteren heeft geprobeerd is het effect verwaarloosbaar. Gemeente Eindhoven heeft dat ook geprobeerd in de tijd dat ik daar gemeenteraadslid was. Het effect was gewoon 0. Dus dan vraag je je toch af hoeveel bias er dan echt bij komt kijken.

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

• gekkie
  • Nu online
Grijze Vos schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 10:18:
[...]

Ik weet het niet hoor, want overal waar men anoniem solliciteren heeft geprobeerd is het effect verwaarloosbaar. Gemeente Eindhoven heeft dat ook geprobeerd in de tijd dat ik daar gemeenteraadslid was. Het effect was gewoon 0. Dus dan vraag je je toch af hoeveel bias er dan echt bij komt kijken.
Was het effect dan gemeten in eindresultaat (aangenomen), of in wat er uitgenodigd werd voor een eerste (fysieke) ronde ?

• dev10
[...]

Ik weet het niet hoor, want overal waar men anoniem solliciteren heeft geprobeerd is het effect verwaarloosbaar.
Dat gaat niet helemaal op. Uit een wat ouder artikel (2018) maak ik op dat de ervaringen wisselend zijn.

Effecten van anoniem solliciteren in Den Haag:
  • Het aandeel sollicitanten met een biculturele achtergrond steeg van 24% naar 31%
  • Het aandeel biculturele sollicitanten die werden uitgenodigd voor een gesprek steeg van 13% naar 24%
  • Het aandeel biculturele werknemers in een hoge functie steeg van 11% naar 36%
Dat vind ik niet 'verwaarloosbaar'.

Een andere quote uit hetzelfde artikel:
Zo bleek in Duitsland, na een experiment onder acht organisaties, en in een tweejarig experiment in Zweden dat daardoor meer mensen met een biculturele achtergrond werden uitgenodigd op gesprek.
Ik kan zo snel alleen even niet vinden hoeveel mensen met een bi-culturele achtergrond dan ook daadwerkelijk aangenomen worden.

Bron: https://nos.nl/artikel/22...ppen-gemeenten-ermee.html

• Douweegbertje

Douweegbertje

[...]

Nja zie sowieso de andere reactie op je en daarbij wilde ik nog toevoegen; een gemeente is toch stiekem nog wel een wereld van verschil met een commercieel bedrijf. Ik zie genoeg familiebedrijven die, ja hoe moet ik het zeggen; volledig wit zijn. Ik heb zelf persoonlijk nog mee gemaakt dat een klant geen zaken wilde doen want de PM was een vrouw, of we niet gewoon een man hadden (van die klant afscheid genomen trouwens lol).
En gemeentes hebben sowieso wel quotas, want dat was altijd wel goed voor ze geweest om lekker multi-culti te zijn.

Dus ik zou graag zo'n onderzoek wel eens bij een MKB of groter commercieel bedrijf willen zien. Ik denk dat je dan toch wel schrikt van de cijfers.

• gold_dust
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 05-08 16:31
In software ontwikkeling is er volgens mij eerder sprake van leeftijdsdiscriminatie dan discriminatie op huidskleur/afkomst. Ik merk het zelf ook, na de 30 wordt het al minder met uitnodigingen voor een sollicitatiegesprek waar bijbehorend salaris eerder een criterium is om iemand af te wijzen dan de leeftijd op zich.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Grijze Vos
Douweegbertje schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 10:41:
[...]

Nja zie sowieso de andere reactie op je en daarbij wilde ik nog toevoegen; een gemeente is toch stiekem nog wel een wereld van verschil met een commercieel bedrijf. Ik zie genoeg familiebedrijven die, ja hoe moet ik het zeggen; volledig wit zijn. Ik heb zelf persoonlijk nog mee gemaakt dat een klant geen zaken wilde doen want de PM was een vrouw, of we niet gewoon een man hadden (van die klant afscheid genomen trouwens lol).
En gemeentes hebben sowieso wel quotas, want dat was altijd wel goed voor ze geweest om lekker multi-culti te zijn.

Dus ik zou graag zo'n onderzoek wel eens bij een MKB of groter commercieel bedrijf willen zien. Ik denk dat je dan toch wel schrikt van de cijfers.
Ik geloof je meteen als je zegt dat zulke mensen bestaan, maar er is wel wat interessante research op dit gebied. Niet mijn vakgebied of zo, maar ik heb terloops wat spul langs zien komen:
As a result, the gap between majority candidates
and candidates at risk of discrimination due to their migration status or their place of
residence, which is small and not significant with standard resumes, increases significantly
when anonymous resumes are used. The effect is large (a 10 percentage point increase,
to be compared to average interview rates around 11%). This is the first key, counterintuitive result of the experiment: overall, anonymous resumes redistribute chances to be
called for a job interview, but this redistribution occurs at the expense of those that the
law expected to benefit.
Bron: http://conference.iza.org...le%20barbanchon_t4613.pdf

De resultaten zijn niet altijd even intuitief. Verderop in het paper zijn er wel wat statistisch relevante verschillen als het gaat om man/vrouw overigens. Best interessant om te lezen.

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

• Sebazzz
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 22:50
Zo, deze git for windows bug is gelijk een slachthuis 8)7
I had actually started with "default", and was told it might be triggering for folks in financial trouble?
|:(
Please report any developers and organizations that do not comply with moving away from this hateful naming to the https://github.com/racismbreaker/racismbreaker project which will publish their names similar to the icebreaker project.
:/

[Voor 34% gewijzigd door Sebazzz op 15-06-2020 19:46]

[Website en online portfolio] [Return: realtime retrospective tool] [PokerTime planning poker]

• gekkie
  • Nu online
Mijn development branch maar "slave" genoemd, wat is een master immers zonder z'n slave.
Lekker trekken en duwen aan m'n slaafje.

Als je serieus wakker weet te liggen van een master branch in git, dan denk ik dat een
code:
1
~$git checkout GGZ
wel eens verstandig zou kunnen zijn.

[Voor 38% gewijzigd door gekkie op 15-06-2020 20:21]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sebazzz
Het probleem is echt dat de lijnen vervagen. Wie is een troll? Wie moet inderdaad een "git checkout GGZ" doen? Wie is de zeurpiet? Wie is de beroepsklager? En wie juist niet?

[Website en online portfolio] [Return: realtime retrospective tool] [PokerTime planning poker]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• gekkie
  • Nu online
Achja het ziet er wat mij betreft naar uit dat een groot deel "de rollen proberen om te draaien" is.
Wij bepalen nu wie of wat er correct is en hoe de rest door een hoepeltje mag gaan springen en verbazingwekkend genoeg lijkt dat voorlopig ook nog best aardig te resoneren, in iedergeval bij de millenial afdeling.
Misschien deze zomer ook maar een een unicorn-zwembad kopen, geeft je het nieuwe magische privilege.

Uiteindelijk zal de wal het schip wel een keer keren en afhankelijk van het momentum kan dat best een flinke klap de andere kant op leveren. Elastiekjes geven best een flinke tijd mee, maar als het knapt kan het best zeer doen.

En het vervelende is dat alle terechte dingen daar dan waarschijnlijk ook weer onder te lijden zullen hebben.

[Voor 8% gewijzigd door gekkie op 15-06-2020 21:07]

• Kalentum
Of je gaat git forken en houdt het op 'master'.

PVoutput

Acties:
  • +1Henk 'm!

• gekkie
  • Nu online
Bij git verandert er nu niets ... github =/= git.
Nu.nl was vanochtend helemaal op dreef met ook nog diverse keren gitlab in een 5 regelig berichtje te proppen.

Ben benieuwd of het alleen de default van een lege github repo wordt, of dat ze actief gaan tegenhouden dat ik een master branch er heen ga pushen vanuit een bestaande local repo.

• Kalentum
Bij git is diezelfde man er ook mee bezig https://lore.kernel.org/g...AVAG-DN14RQO.ybpnyqbznva/

PVoutput

• RobertMe
gekkie schreef op maandag 15 juni 2020 @ 22:26:
Ben benieuwd of het alleen de default van een lege github repo wordt, of dat ze actief gaan tegenhouden dat ik een master branch er heen ga pushen vanuit een bestaande local repo.
Zoals ik het begreep gaan ze alleen de default naam bij aanmaken van een repo aanpassen. Waarbij ik mij maar meteen afvraag hoeveel gebruikers überhaupt de repo door GitHub laten aanmaken. Ik begin in ieder geval lokaal met opzetten van een project en doe dan een git init; git add .; git commit en niet eerst een (lege) repo op GitHub aanmaken en die pullen en daar dan het project in opzetten.

• RobertMe
Blijkbaar is default dan ook al afgeschoten omdat het een negatieve associatie heeft met de "financial default". Ik ben benieuwd wat er dan nog meer aan negatieve associaties gevonden gaat worden (bij bv main, of wat het ook wordt). En dan gaan ze dadelijk zeker overstappen op een nummer? Maar ook die kunnen een negatieve associatie hebben (4 klinkt als dood in het Chinees, 13 is ongeluksgetal, vervolgens kun je weer iets interpreteren als datum die weer een negatieve associatie kan hebben, en zo kun je overal wel iets bij "verzinnen").

Ik ben dan ook benieuwd waar dit gaat eindigen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• gekkie
  • Nu online
Dat is nog steeds de github desktop applicatie en niet git zelf.
Verwacht en mag toch hopen dat Junio Hamano en Linus Torvalds hier wat minder gevoellig voor zijn.

En tsja kennelijk zijn er daar diverse mensen die graag door het hoepeltje springen ter zelf bevrediging van een andere kleine club mensen. Achja je moet wat over hebben voor je imago en de "goede kant van de geschiedenis" in dit collectieve gekkenhuis genaamd "de wereld".
RobertMe schreef op maandag 15 juni 2020 @ 22:34:
Zoals ik het begreep gaan ze alleen de default naam bij aanmaken van een repo aanpassen. Waarbij ik mij maar meteen afvraag hoeveel gebruikers überhaupt de repo door GitHub laten aanmaken. Ik begin in ieder geval lokaal met opzetten van een project en doe dan een git init; git add .; git commit en niet eerst een (lege) repo op GitHub aanmaken en die pullen en daar dan het project in opzetten.
Achja ik draai zelf al gitlab, maar heb wel een github voor wat simpele forks en wat publiek spul.
Maar als het me een keer gaat irriteren op zo'n punt, dan kan github (en microsoft for that matter) wat dat betreft de boom in er zijn best alternatieven.

[Voor 36% gewijzigd door gekkie op 15-06-2020 22:51]

• RobertMe
gekkie schreef op maandag 15 juni 2020 @ 22:48:
[...]

Dat is nog steeds de github desktop applicatie en niet git zelf.
Ja en nee? Ik lees het als dat het bij (o.a.) Git zelf is aangedragen, en de Git for Windows developer "advies" heeft ingewonnen bij GitHub / main developer van GitHub Desktop (of hoe dat ding ook heet) en hij op basis daarvan ook afstapt van de master naam.

• gekkie
  • Nu online
Mjah dat "Git for Windows" is op zich ook maar een van de vele clients (met wel een "officieel" klinkende naam uiteraard, dat wel). Met kennelijk een benevolent dictator met schuldgevoel. Misschien dat hij er wat extra gevoelig voor is omdat het een Duitser is aan z'n naam te zien, die al is opgevoed met een ander schuldgevoel buiten z'n white privilege gedoe om (al mag ik toch hopen dat ze daar onderhand ook eens overheen stappen bij de oosterburen).

Gitlab issue link uit die mail-thread post hier boven die doet het in iedergeval niet meer, geen idee of Gitlab zich dus ook mee gaat laten voeren op deze golven. Zal "imago" technisch wellicht nog wel lastig voor ze worden aangezien die groepen vrij vocaal zijn (ook in dreigementen).

• RobertMe
Overigens kan ik mij ook niet indenken dat Git hier snel in mee gaat.

GitHub is eigendom van Microsoft en daar zal vast een redelijk legal team achter zitten etc. Daarnaast is GitHub "maar" een (zeer populair) Git hosting platform. Git zelf is nog een stuk groter, wordt gemaakt door "individuals" en dus minder risico lopen op vervolging (waarvoor?) / imagoschade. En daarnaast, Linus Torvalds (voor zover die nog invloed heeft op Git development) heeft vaak genoeg bewezen niet echt politiek correct te zijn. Zo kan ik mij bv ook nog een presentatie herinneren waar die even "fuck you NVidia" roept. En ook zijn mailing lists posts gaan nogal ver zo nu en dan.

• Koenvh
  • Registratie: december 2011
  • Nu online

Koenvh

Hier tekenen: ______

Ik denk vooral dat Linus niet echt te spreken is over een verandering die mogelijk user space breekt, alleen maar om politiek correct te zijn. Ik hoop het in ieder geval, want al deze veranderingen lossen niks op, ze zorgen alleen voor het gevoel dat je "iets" eraan gedaan hebt.

Waarom vandaag doen wat je morgen ook kunt uitstellen?

• gekkie
  • Nu online
RobertMe schreef op maandag 15 juni 2020 @ 23:07:
GitHub is eigendom van Microsoft en daar zal vast een redelijk legal team achter zitten etc.
Ik gok dat je meer naar marketing/community-wezels moet kijken dan naar legal.

Er is echt geen hond die maar gaat overwegen hier een rechtzaak over te voeren gezien de meerdere definities van het woord "master" waarbij er veel toepasselijkere opties zijn dan de combinatie met "slave", waarbij "slave" ook nog eens totaal niet voorkomt in het hele git repetoire.

Sterker nog het hele basis idee van een distributed version control system is nou juist dat iedereen lekker z'n eigen master is. En kan forken en weer mergen van anderen dat het een lieve lust is.

Je ziet dan ook eigenlijk nooit een (succesvol beeindigde) rechtzaak van die lui, het is allemaal proberen te chanteren met imago schade.

Hmm nog wat beter en verder in de mail-thread gekeken .. maar Junio C Hamano staat er wel tussen :/, jolly.

[Voor 13% gewijzigd door gekkie op 15-06-2020 23:20]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RobertMe
gekkie schreef op maandag 15 juni 2020 @ 23:14:
[...]

Ik gok dat je meer naar marketing/community-wezels moet kijken dan naar legal.
Legal is inderdaad niet de juiste term, en bedoelde idd ook meer marketing / PR. In ieder geval een push een push uit bedrijfsperspectief / uitstraling en niet uit (technische) "noodzaak".
Hmm nog wat beter en verder in de mail-thread gekeken .. maar Junio C Hamano staat er wel tussen :/, jolly.
Belangrijker is dan wat zijn mening is :P

Hoe zit het eigenlijk met de slotenmakers? Zijn die al aangesproken over de "master key"? Als blijkbaar elk gebruik van het woord master verbannen moet worden.

En in alle eerlijkheid. Om me toch een beetje inhoudelijk in de discussie te mengen. Toen ik een aantal jaar terug de master/slave (replication / DB) discussie zag vond ik het uhm, zwaar overdreven. Nu heb ik zoiets van "hmm, ja, misschien niet de allerbeste terminologie". Maar deze hele "het woord master moet verbannen worden, onafhankelijk van de context" hetze, geez, zoek een hobby of zo. En uiteraard lost geen van deze discussies het echte probleem op, racisme en het politiegeweld in Amerika wat al dan niet meer voorkomt bij verdachten / arrestanten met een "niet westerse achtergrond".

• gekkie
  • Nu online
RobertMe schreef op maandag 15 juni 2020 @ 23:37:
Belangrijker is dan wat zijn mening is :P
Mjah daar word ik nog niet helemaal wijs uit.
In iedergeval lijkt hij sympathiek te staan tegenover dat je met een
code:
1
git init -b white

Een andere naam als master branch zou kunnen gaan gebruiken.
Over de default defaultnaam wordt ik iets minder wijzer (zie niet echt iets expliciets er mee eens of niet qua verandering van master) of ik lees er overheen.
Hoe zit het eigenlijk met de slotenmakers? Zijn die al aangesproken over de "master key"? Als blijkbaar elk gebruik van het woord master verbannen moet worden.
Dat is dezelfde betekenis als het bij git heeft, dus yup ... op de brandstapel er mee (niet je sleutel verliezen dan).
En in alle eerlijkheid. Om me toch een beetje inhoudelijk in de discussie te mengen. Toen ik een aantal jaar terug de master/slave (replication / DB) discussie zag vond ik het uhm, zwaar overdreven. Nu heb ik zoiets van "hmm, ja, misschien niet de allerbeste terminologie". Maar deze hele "het woord master moet verbannen worden, onafhankelijk van de context" hetze, geez, zoek een hobby of zo. En uiteraard lost geen van deze discussies het echte probleem op, racisme en het politiegeweld in Amerika wat al dan niet meer voorkomt bij verdachten / arrestanten met een "niet westerse achtergrond".
Achja ook bij master slave vind ik het er maar bijgezocht. En als je dan toch echt spijkers op laag water aan het zoeken bent, zou je je ook druk kunnen gaan maken waarom het überhaupt "slave" is, terwijl de Slaven waarschijnlijk van een leven in de positie slaaf qua aantal wel ingehaald zijn door andere groepen.
(bovendien wat is de mening van de Slaven zelf in deze, of hebben die zelf nog steeds niets in de melk te brokkelen ?)
Derhalve lijkt het mij dan weer beter een nieuwe wordt voor slaaf/slave te verzinnen, tenzij de Slaven slaaf natuurlijk gewoon slaaf willen laten, mits ze hier niet toe gedwongen worden natuurlijk :+.

Acties:
  • +13Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Zo voorspelbaar elke keer.

Racisme? Oef, ja, nou, ja, nee, dat is natuurlijk niet goed. Misschien ooit eens wat aan doen.

Het minste ongemak door een poging iets eraan te doen, hoe zinloos het misschien ook zou zijn: JA HEE DAT MOETEN WE NIET HEBBEN WAT EEN ONZIN DAT SLAAT ECHT NERGENS OP DE WERELD GAAT ERAAN HELEMAAL DOORGESLAGEN ZO DIT MOET STOPPEN DIT KAN ECHT NIET LANGER!!!!

Halve internet ontploft nu sommige blanke mensen opeens een kiezelsteentje op hun weg vinden. Get over it.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 13:42

Crazy D

I think we should take a look.

Moedersleutel. Maar dat is weer sexe-discriminatie... :P

Exact expert nodig? itwize.nl

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
kenneth schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 07:23:
Zo voorspelbaar elke keer.

Racisme? Oef, ja, nou, ja, nee, dat is natuurlijk niet goed. Misschien ooit eens wat aan doen.

Het minste ongemak door een poging iets eraan te doen, hoe zinloos het misschien ook zou zijn: JA HEE DAT MOETEN WE NIET HEBBEN WAT EEN ONZIN DAT SLAAT ECHT NERGENS OP DE WERELD GAAT ERAAN HELEMAAL DOORGESLAGEN ZO DIT MOET STOPPEN DIT KAN ECHT NIET LANGER!!!!

Halve internet ontploft nu sommige blanke mensen opeens een kiezelsteentje op hun weg vinden. Get over it.
Inderdaad, ik snap die verbolgenheid echt totaal niet. Het gaat om een kleine, vrijblijvende, change. Wil je zelf graag master blijven gebruiken, prima, niks dat je in de weg staat.

Kijk als het een change was waardoor op Github master branches niet meer zouden werken, of bestaande repo's opeens aangepast worden dan zou ik mij de verontwaardiging nog voor kunnen stellen, want dat heeft daadwerkelijk impact op je dagelijkse werkzaamheden.

Het is echt niet zo alsof je nu verplicht wordt om actief al je repo's na te lopen en aan te gaan passen.

Natuurlijk is het een symbolische aanpassing, en ik zou er zelf niet zo snel voor gekozen hebben, maar laat bedrijven lekker proberen positief bij te dragen in deze situatie, ik kan daar het probleem echt niet in zien.

[Voor 8% gewijzigd door Woy op 16-06-2020 08:08]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Kalentum
Qua versiebeheertooling heb ik de volgende stappen gemaakt:

- Kopietje van code genaamd 'werkende versie <datum>'
- CVS
- Subversion
- git

Al die stappen waren voor mij grotere veranderingen dan de naam van de default (excusez le mot) branch in $random VCS

Het zou jammer zijn als mensen zo gepikeerd zijn over deze change dat we straks met twee git versies zitten. Maar fork vooral als je een default branch naam zo belangrijk vind. En ga bij jezelf te rade waarom je het zo erg vind.

Een keuze voor een tool betekent ook dat je keuzes van de developers van die tool moet accepteren.

PVoutput

• Sebazzz
Ik vind deze reactie heel passend:
Laat ik voorop stellen dat ik me volledig bewust ben van het feit dat ik niet weet hoe het is om mikpunt van (klassiek) racisme te zijn. Ook zal ik niet ontkennen dat er een aantal zaken gewoon niet kloppen.

Waar het echter misgaat in deze discussie is de mensen die van klagen hun beroep maken. Een schoolvoorbeeld hiervan is Sylvana Simons, maar misschien nog wel een passender voorbeeld is Quincy Gario. Wanneer je je als maatschappij namelijk aan deze mensen conformeert, is daarmee de kous niet af. Dan komt er het volgende probleem en het volgende, enzovoorts, enzovoorts.

Een deel van de bevolking, dikwijls een minderheid, kan zich hier heel sterk in vinden. Een ander deel van de bevolking voelt zich hierdoor aangevallen en zal zich hevig verzetten. De rest zal er ergens tussenin zitten, maar wat vrijwel altijd het geval is, is dat dit soort discussies tot verdeeldheid binnen de samenleving leiden. Verdeeldheid gaat vaak gepaard met hevige emoties en sterke meningen, wat vervolgens weer leidt tot hatelijk gedrag tegen elkaar. Dat uit zich dan weer vaak in racisme.

En dat is in principe niet per se een onoverkomelijk probleem, mits er maar genoeg belang is bij verandering. Maar daar komen we dus weer op het punt dat het bij veel beroepsactivisten, nooit goed genoeg zal zijn. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat alle aspecten aan een cultuur en een land, volledig aangepast moeten worden. Zeker niet als dat ten koste gaat van cohesie binnen de maatschappij, met alle negatieve gevolgen van dien.

Wat je nu krijgt is dat alles, hoe irrelevant en onnodig het ook is, dat aangemerkt kan worden als politiek correct, geoorloofd is. Sterker nog, een kritische opvatting over de hele situatie wordt per direct aangemerkt als incorrect en racistisch. Je hebt nu de keuze om je volledig te conformeren aan dit politiek correcte denken en handelen, of je kunt te maken krijgen met serieuze negatieve gevolgen. Dan heb ik het bijvoorbeeld over ontslag of een volledig vernielde reputatie. Ben je dan ook nog eens een blank persoon, dan zijn de gevolgen alleen maar groter.

En dat is de reden waarom ik het in het begin van mijn betoog over klassiek racisme had. Racisme vindt helaas ook plaats de andere kant op. Een gekleurd persoon kan net zo goed racist zijn en een blank persoon kan evengoed slachtoffer zijn van racisme. Wat echter helemaal bespottelijk is, is dat er veel mensen lijken te zijn, die van mening zijn dat racisme exclusief bestaan kan met een gekleurd persoon als slachtoffer.

Anyway, waar ik vooral naar toe wil, is dat we juist kritisch moeten kijken naar misstanden binnen onze maatschappij, maar zeker daarbij de realiteit niet uit het oog moeten verliezen. We moeten juist meer en beter gaan samenleven en niet alleen maar verder bij elkaar vandaan komen te staan. Dat betekend dus ook dat je soms moet kunnen zeggen: “nu is het genoeg”, “dit gaat te ver”. En dat je dan niet vervolgens voor Hitler wordt uitgemaakt.

Als je elke 10 minuten tegen je partner zegt dat je van hem of haar houdt, dan verliest dat de waarde. Dat is in deze kwestie niet anders.

En laten we vooral niet vergeten dat er altijd wel iemand aanstoot ergens aan kan nemen. Moeten we dan alles maar aanpassen? (Daar nemen mensen natuurlijk ook weer aanstoot aan...)

Edit:
Na mijn reactie teruggelezen te hebben wil ik nog even wat toevoegen. Gekleurde personen zijn natuurlijk (veel) vaker slachtoffer van racisme. Racisme hoeft niet per se uit woorden richting iemand te bestaan.

Ik behandel mensen zoals ze mij behandelen. Als ik ze niet ken de behandel ik ze zoals ik behandel wil worden. Ik heb me dan ook nog nooit (bewust) schuldig gemaakt aan racisme.

Waar ik wel aanstoot aan neem, is dat ik mijn, best wel subtiele en genuanceerde, mening over dit topic, niet veilig kan uiten. Niet omdat mijn mening zo radicaal is, maar omdat het blijkbaar überhaupt niet toegestaan is om nuance aan te brengen en het alleen maar bestaat uit goed of fout.

Het feit dat ik blank ben, betekend ook dat ik mij in deze discussie minder kan permitteren. En dat ervaar ik als discriminatie en racisme.
Dat is ook wat het is: het lost niets op, zorgt voor polarisering en maakt dingen eigenlijk alleen maar erger.
Kalentum schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 09:07:
Het zou jammer zijn als mensen zo gepikeerd zijn over deze change dat we straks met twee git versies zitten. Maar fork vooral als je een default branch naam zo belangrijk vind. En ga bij jezelf te rade waarom je het zo erg vind.
Ik zie niet gebeuren dat hierom een fork gebeurt. Daar is het te klein voor en een fork maintainen, releasen etc is geen sinecure.

[Voor 5% gewijzigd door Sebazzz op 16-06-2020 09:20]

• Grijze Vos
Woy schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 08:02:
[...]

Inderdaad, ik snap die verbolgenheid echt totaal niet. Het gaat om een kleine, vrijblijvende, change. Wil je zelf graag master blijven gebruiken, prima, niks dat je in de weg staat.

[..]

Natuurlijk is het een symbolische aanpassing, en ik zou er zelf niet zo snel voor gekozen hebben, maar laat bedrijven lekker proberen positief bij te dragen in deze situatie, ik kan daar het probleem echt niet in zien.
Er zullen vast genoeg mensen zijn met een zwarte piet-achtige reactie, maar er zijn er ook zat die gewoon inzien dat die symboolpolitiek niets meer is dan dat. Op papier ben je sympathiek, je voelt je er zelf goed door, en daarna business as usual.

Net zoals nu in de VS wetenschappers staken uit solidariteit. In de jaren 80-90 is er al onderzoek gedaan door de instituten die nu vooraan staan "om wat te doen". Die onderzoeken gaven klip en klaar aan waar de problemen zaten om meer vrouwen en PoC het STEM veld in te krijgen. Diezelfde instituten hebben zich daar toen hevig tegen verzet met als gevolg geen oplossing. Ik vind het niet heel raar dat er dan nu mensen zijn die vinden dat je moet kappen met het vertonen van fake deugdelijkheid, maar gewoon echte werkbaren veranderingen door moet voeren.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Grijze Vos schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 09:46:
[...]
Ik vind het niet heel raar dat er dan nu mensen zijn die vinden dat je moet kappen met het vertonen van fake deugdelijkheid, maar gewoon echte werkbaren veranderingen door moet voeren.
Maar die reactie zie ik maar erg weinig. Ik zie alleen een hoop aversie tegen de aanpassingen, maar bij die groep weinig roep om daadwerkelijk iets te doen.

Zoals ik zelf reeds aangaf zie ik dit niet perse als een maatregel die bijdraagt aan de oplossing, maar wat is het probleem precies waar de woede zich op richt. Dit is gewoon een staaltje PR bij een bedrijf, laat ze lekker.

Bij dingen als positieve discriminatie bij sollicitaties snap ik de tegenreactie veel meer, want dat is iets dat daadwerkelijk negatieve invloed op je eigen levenssfeer kan hebben.

Bij veel van de "boze" reacties krijg ik vooral het gevoel van: "Ja ik ben wel tegen racisme e.d., goed dat het opgelost wordt, zolang ik zelf maar niks hoef aan te passen". En ja natuurlijk is dat een generalisatie, maar ik zie echt niet waarom voor dit soort simpele dingen er ophef ontstaat.

Het is niet dat de politie straks op de stoep staat omdat jij je main branch nog steeds master noemt.

[Voor 4% gewijzigd door Woy op 16-06-2020 10:00]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• gekkie
  • Nu online
Woy schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 09:58:
Bij veel van de "boze" reacties krijg ik vooral het gevoel van: "Ja ik ben wel tegen racisme e.d., goed dat het opgelost wordt, zolang ik zelf maar niks hoef aan te passen". En ja natuurlijk is dat een generalisatie, maar ik zie echt niet waarom voor dit soort simpele dingen er ophef ontstaat.

Het is niet dat de politie straks op de stoep staat omdat jij je main branch nog steeds master noemt.
Maar waarom zou je dingen aan gaan passen als het er en geen fluit mee te maken heeft en derhalve ook nog eens geen zin want het gaat niets oplossen (zeker in het geval van een git master branch).
Om bij het thema te blijven: Ik heb niet zo'n zin om mezelf slaaf te maken van die gedachten van een clubje mensen waarbij je überhaupt de vraag kunt hebben of de aandragers er überhaupt last van kunnen hebben, behalve misschien van een (vals) schuldgevoel van racisme, aangezien het meestal de blanke medemens betreft. Tevens kun je er nogal wat vragen bij stellen of de motivatie en intentie van deze mensen is om het werkelijke probleem aan te pakken.

In zich zelf is het misschien iedere keer een onbetekenende kiezelsteen, het zit hem meer in het patroon dat die soort kiezelstenen blijven in de schoenen komen en de wandeltocht naar werkelijk nog minder racisme dan we hier nu hebben onaangenamer en waarschijnlijk ook langzamer gaat dan noodzakelijk.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
gekkie schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 10:22:
[...]
Maar waarom zou je dingen aan gaan passen als het er en geen fluit mee te maken heeft en derhalve ook nog eens geen zin want het gaat niets oplossen (zeker in het geval van een git master branch).
Jij hoeft toch niks aan te passen? Blijkbaar vindt github het wel een goed idee dat potentieel bijdraagt. Of ieder geval PR technisch goed voor ze is. Heeft verder totaal geen impact op jouw leven. Waarom dan daar zo tegen ageren.
Om bij het thema te blijven: Ik heb niet zo'n zin om mezelf slaaf te maken van die gedachten van een clubje mensen waarbij je überhaupt de vraag kunt hebben of de aandragers er überhaupt last van kunnen hebben, behalve misschien van een (vals) schuldgevoel van racisme, aangezien het meestal de blanke medemens betreft. Tevens kun je er nogal wat vragen bij stellen of de motivatie en intentie van deze mensen is om het werkelijke probleem aan te pakken.
Je doet nu echt alsof je compleet onderdrukt wordt door kleine aanpassingen in de maatschappij, en dat blanke mensen het allemaal zo slecht hebben, en onderdrukt worden. De praktijk is gewoon anders, en ik zal de laatste zijn die zegt dat het allemaal makkelijk op te lossen is, maar het is nu meer dan 150 jaar geleden dat slavernij afgeschaft is, blijkbaar heeft de aanpak in de vorige eeuw niet veel gedaan. Ik vind het prima dat bedrijven zelf besluiten dat ze hun communicatie wat aan kunnen passen.

Pas als het aankomt op wetgeving die daadwerkelijk verplichtingen voor positieve discriminatie of andere beperkingen op mensen gaat leggen kan ik mij vinden in de verontwaardiging. Maar dat is totaal nog niet aan de orde.
gekkie schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 10:22:
[...]
In zich zelf is het misschien iedere keer een onbetekenende kiezelsteen, het zit hem meer in het patroon dat die soort kiezelstenen blijven in de schoenen komen en de wandeltocht naar werkelijk nog minder racisme dan we hier nu hebben onaangenamer en waarschijnlijk ook langzamer gaat dan noodzakelijk.
Dat is juist waar ik mij zo over verbaas. Als mensen al zo beginnen te stijgeren bij kleine aanpassingen die ze totaal niet raken, hebben ze blijkbaar helemaal geen zin in aanpassingen aan de maatschappij, en vinden ze het wel best dat ze aan de goede kant van de lijn staan. Klinkt echt als: "Prima dat er meer gelijke rechten komen, zolang ik mijn voordeel maar niet in hoef te leveren".

[Voor 18% gewijzigd door Woy op 16-06-2020 10:32]

• Sebazzz
Woy schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 10:30:
[...]

Je doet nu echt alsof je compleet onderdrukt wordt door kleine aanpassingen in de maatschappij, en dat blanke mensen het allemaal zo slecht hebben, en onderdrukt worden.
Het hebben van een andere mening heeft in ieder geval weinig zin:

En dat is natuurlijk precies het probleem hier. Iedereen die wat ander vindt wordt monddood gemaakt.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Sebazzz schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 10:34:
[...]

Het hebben van een andere mening heeft in ieder geval weinig zin:
[Twitter]

En dat is natuurlijk precies het probleem hier. Iedereen die wat ander vindt wordt monddood gemaakt.
Ook weer zo'n frame, je wordt totaal niet monddood gemaakt. Mensen die een positieve bijdrage willen leveren worden aan de aan de andere kant ook meteen weggezet als "Deugers" e.d.

Er zit ook een groot verschil in de mening hebben dat het weinig bijdraagt, en meteen schande schreeuwen. Dat is ook het onderscheid wat ik probeer te maken. Je kunt ook zeggen dat door alle ophef juist de mensen die voor verandering proberen te zorgen "monddood" proberen te maken, want blijkbaar mogen ze niet eens zelf kiezen hoe ze hun bedrijf willen runnen.

Ik vind het prima om een discussie te voeren over hoe effectief dit soort maatregelen zijn, daar heb ik zelf ook mijn twijfels bij. Maar ik verbaas mij gewoon over het feit dat je meteen virtuele menigtes met hooivorken en fakkels ziet verschijnen.

[Voor 12% gewijzigd door Woy op 16-06-2020 10:41]

• Sebazzz
Woy schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 10:39:
[...]

Ook weer zo'n frame, je wordt totaal niet monddood gemaakt. Mensen die een positieve bijdrage willen leveren worden aan de aan de andere kant ook meteen weggezet als "Deugers" e.d.
Hoezo niet? Ik vraag "Mag ik een andere mening hebben?" en als antwoord krijg ik "Ja, maar die neem ik niet serieus.". Dan is de discussie toch klaar?
Je kunt ook zeggen dat door alle ophef juist de mensen die voor verandering proberen te zorgen "monddood" proberen te maken, want blijkbaar mogen ze niet eens zelf kiezen hoe ze hun bedrijf willen runnen.
Dat klopt zeker. Men kan ook allerlei unicorns toevoegen aan de output van git en dat is hun keuze. Het is natuurlijk ook de zwartepietdiscussie all over again maar dan internationaal deze keer.

De kern is natuurlijk altijd dat er redenen voor en tegen deze wijziging zijn te verzinnen en geen enkele reden is mij inziens niets anders dan een mening.
Ik vind het prima om een discussie te voeren over hoe effectief dit soort maatregelen zijn, daar heb ik zelf ook mijn twijfels bij.

Maar ik verbaas mij gewoon over het feit dat je meteen virtuele menigtes met hooivorken en fakkels ziet verschijnen.
Dat slaat denk ik voornamelijk terug op de eerste zin - en eventuele Russische trollen en echte racisten natuurlijk.

[Voor 6% gewijzigd door Sebazzz op 16-06-2020 10:51]

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Sebazzz schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 10:47:
[...]
Hoezo niet? Ik vraag "Mag ik een andere mening hebben?" en als antwoord krijg ik "Ja, maar die neem ik niet serieus.". Dan is de discussie toch klaar?
Ja, er zijn zeker ook mensen die die insteek hebben, dan discussieer je niet met die mensen ;). Zo'n voorbeeld zegt mij ook weinig. De meeste mensen waar ik mee spreek hebben die insteek ieder geval niet. Werkt natuurlijk 2 kanten op. Als ze jou niet serieus nemen, hoef je dat ook niet bij hun te doen.
Dat klopt zeker. Men kan ook allerlei unicorns toevoegen aan de output van git en dat is hun keuze. Het is natuurlijk ook de zwartepietdiscussie all over again maar dan internationaal.
Zoals ook bij de zwarte pieten discussie zit het probleem vooral bij de extremen, dat zegt niet dat je in het midden niet een goede discussie kunt hebben, en gewoon lekker laten leven. Net zoals hier, IMHO is het stom om de term "master" daadwerkelijk te verbannen, maar vind ik het prima om de default anders te maken. Zelfde bij zwarte piet, echt verbieden gaat mij te ver, maar gewoon beetje bij beetje wat aanpassen zodat over tijd meer mensen er plezier aan kunnen beleven is prima, en raakt mij ook niet.
Dat slaat denk ik voornamelijk terug op de eerste zin - en eventuele Russische trollen en echte racisten natuurlijk.
Dat gaat inderdaad ook weer over de extremen, en daar zit IMHO ook het probleem.

[Voor 3% gewijzigd door Woy op 16-06-2020 10:53]

• Giesber
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 14:02
[...]
Maar ik verbaas mij gewoon over het feit dat je meteen virtuele menigtes met hooivorken en fakkels ziet verschijnen.

En nu heb ik nog speciaal moeten opzoeken hoe ik een alt text zet op een image hier, anders komt er weer een andere bende met hooivorken. :Y)

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Giesber schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 10:53:
[...]
En nu heb ik nog speciaal moeten opzoeken hoe ik een alt text zet op een image hier, anders komt er weer een andere bende met hooivorken. :Y)
Maar dat zou dan weer volledig terecht zijn :+

• armageddon_2k1
Sebazzz schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 09:14:
Ik vind deze reactie heel passend:

[...]

Dat is ook wat het is: het lost niets op, zorgt voor polarisering en maakt dingen eigenlijk alleen maar erger.

[...]

Ik zie niet gebeuren dat hierom een fork gebeurt. Daar is het te klein voor en een fork maintainen, releasen etc is geen sinecure.
Wat heeft dat artikel te maken met de GIT discussie? Waarom worden Sylvana en Quincy erbij gehaald? Die staan toch helemaal los van de GIT discussie en hebben zich, zover ik weet, ook niet over uit gelaten. Dat hun mening hoogstwaarschijnlijk overeenkomt over dat onderwerp met wat de mensen willen die master eruit willen staat daar los van.
Sebazzz schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 10:47:
[...]
Klopt. En dus gewoon doorgaan met je leven. Je zal altijd mensen tegenkomen die niet willen discussieren en je mening niet serieus nemen. De ene wat opzichtiger dan de ander. Carry on. Anders wordt je leven heel frustrerend.

[Voor 21% gewijzigd door armageddon_2k1 op 16-06-2020 10:55]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• .oisyn
  • Nu online

.oisyn

Demotivational Speaker

"Blijkbaar" :'). Misschien is het niet handig om zelf conclusies te trekken zonder vooronderzoek.

[Voor 12% gewijzigd door .oisyn op 16-06-2020 10:57]

• RobertMe
Je kunt ook zeggen dat door alle ophef juist de mensen die voor verandering proberen te zorgen "monddood" proberen te maken
Niet waar je op doelt, maar... Dat is toch überhaupt waar de hele discussie al mis gaat. Zoals gezegd, de master/slave discussie hebben ze misschien een punt. Maar wat heeft een master branch (of een master key) in godsnaam te maken met het slavernijverleden? Juist door alles aan te grijpen om er rasisme bij te roepen kan ik persoonlijk die hele groep niet meer serieus nemen. Daarmee wil ik niet zeggen dat het probleem niet bestaat, of ik dat niet serieus wip nemen. Maar de groep demonstranten is nu ook niet echt bezig met handige PR zeg maar. En zoals @Sebazzz ook al die reactie van de frontpage aanhaalde, je mag er vervolgens niks van zeggen want als je dat doet ben je meteen een racist en wordt de kloof en daarmee het verzet alleen maar groter.

En voor een bedrijf als GitHub is het natuurlijk ook een PR nachtmerrie. Enerzijds de roep om het aan te passen, en anderzijds nu de fakkels om het te laten zoals het is. Waarbij ik persoonlijk denk dat de PR nachtmerrie nu groter is. Want ik denk dat er vrij weinig Git(Hub)* gebruikers zijn die ervoor kozen om "master" als branch naam aanstootgevend te vinden.

* Ja, ik weet dat Git en GitHub twee verschillende dingen zijn, maar GitHub heeft niet gekozen voor de naam master.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• .oisyn
  • Nu online

.oisyn

Demotivational Speaker

RobertMe schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 10:58:
Dat is toch überhaupt waar de hele discussie al mis gaat. Zoals gezegd, de master/slave discussie hebben ze misschien een punt. Maar wat heeft een master branch (of een master key) in godsnaam te maken met het slavernijverleden?
Fijn dat je mijn punt meteen bewijst :). Je hebt dus geen vooronderzoek gedaan. Het gaat er nou juist om dat de term "master" bij git afkomt van bitkeeper, die master juist wel gebruikte in een master/slave context. Zie bijvoorbeeld: https://github.com/bitkee...master/doc/HOWTO.ask#L223

Het gaat dus niet om alle mogelijke betekenissen van master, het gaat om master in deze specifieke context.

[Voor 8% gewijzigd door .oisyn op 16-06-2020 11:01]

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Dit topic is gesloten.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee