Hydra schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 14:05:
[...]
Nee. Ik heb zelf ook nog een lange weg te gaan...
Ik heb pas geleden een (vrij oud) filmpje van
Jane Elliot's Blue Eyes / Brown Eyes oefening gezien. En afgezien van dat het sowieso zelf inzichtvol was, merkte ik dat gewoon puur gevoelsmatig ik ook meteen in de weerstand schoot (heb zelf blauwe ogen). Dus wat Jane Elliot zegt, dat de meeste 'witte mensen' onbewust racistisch zijn omdat we opgegroeid zijn in een racistisch systeem, klopt volgens mij wel.
Mjah of het een "systeem" is wat hier zou heersen betwijfel ik eigenlijk en ik denk dat iedereen daar in meer of mindere mate mee opgroeid (net als dat het kan verschillen wat daar de invloed vervolgens van is).
We maken allemaal onderscheid in groepen en ook dat kan vrij ver gaan (neem de gemiddelde voetbalhooligan), voornaamste verschil is dat je bij racisme niet of verminderd kunt kiezen tot welke groep je behoord (soms mogen sommigen "meedoen" met de heersende groep).
Als meer algemene groepsdynamica (met beroerde uitwerkingen), ben ik ook niet zo heel erg verbaasd dat het overal voorkomt en ook tussen allerlei andere groepen, op basis van ras of anderzins bijvb op oogkleur
en het derhalve niet specifiek aan wit en zwart gebonden is.
De zwart-wit tegenstelling is daar wellicht wel het zichtbaarste van zowel qua kleur als qua sociaal-economische uitwerking, al doet men in China en op het Arabisch schiereiland ook aardig hard hun best.
Even een voorbeeld; ik dacht dat het met homo-haat in Nederland wel meeviel totdat ik een keer met een vriend op straat liep die zich niet 'verstopte' door te doen gewoon hetero te zijn. Bizar hoe vaak hij gewoon uitgescholden werd. Zo is racisme denk ik voor de mensen die er zelf geen last van hebben een hele grote blinde vlek.
Oh die "blinde vlek" (helemaal blind is het nou ook weer niet) is er zeker wel, al krijg je op straat af en toe wel wat mee, ook naar vrouwen. En hier is het ook nog niet zo lang geleden dat je de verzuiling had waarin dit soort groepsdynamica ook een rol speelde.
Maar ook daar bij merk je dat zoiets niet beperkt is tot één ras, sekse, geloof zowel aan de slachtoffer kant als de dader kant. En ook niet dat een groep zowel aan een slachtoffer als aan een dader kan kan staan.
Daarnaast lijkt het gedrag in de publieke ruimte sowieso nogal versloft, er lopen nogal wat zaken door elkaar die niet zo fraai zijn.
Da's ook de reden dat m'n mening over zwarte piet 180 graden gedraaid is.
Ja en nee, wat dat betreft is het denk ik ook vooral een gekozen symbool om tegen aan te schoppenen te kijken waar je de ander kunt treffen.
In de UK hebben ze nu standbeelden als symbool, ja je kunt het zien als een vereering, maar bij de meeste standbeelden komt de vereering vooral van de duiven die er op schijten.
Maar goed dat is misschien allemaal meer iets voor een ander topic