Toon posts:

Ervaringen met rijstkokers

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
CR2032 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 17:38:
[...]

Klopt, het scheelt weer een apparaat met een stekker op het aanrecht :)

Het is ook niet alleen een koker voor rijst. Hier noemen ze het een Multicooker en stoppen er van alles in.

[YouTube: Sistema 2.75 Quart Microwave Multicooker with Albany Irvin]
Dat is leuk, maar dit is een topic over rijstkokers. Ja, precies, die elektrische apparaten met een stekker op het aanrecht. Er zal vast een ander topic zijn waar dit wel goed in past. :)

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
SmurfLink schreef op donderdag 6 april 2023 @ 17:40:
[...]

Dat is leuk, maar dit is een topic over rijstkokers. Ja, precies, die elektrische apparaten met een stekker op het aanrecht. Er zal vast een ander topic zijn waar dit wel goed in past. :)
Je hebt niet overal een extra stekker voor nodig. Dit is mooi duurzaam ook.

En grappig, Amazon geeft de Sistema rijstkoker een Energieklasse A bij de rijstkokers. ;)
https://www.amazon.nl/Sis...ig-BPA-vrij/dp/B00BTIVNT4

• icall5s
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 18:40
SmurfLink schreef op donderdag 6 april 2023 @ 17:40:
[...]

Rijstkokers die in de magnetron gaan zijn ook rijstkokers en worden in Japan ook zo verkocht. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik heb er geen problemen mee dat je benoemt dat het bestaat, maar met die redenatie is elke pan een rijstkoker. Zelfs een ovenschaal is een rijstkoker want daar kun je ook water en rijst in doen en op 600 watt opwarmen in de magnetron.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:57
Een elektronisch gestuurde rijstkoker is in de basis ook niets speciaals.

Magnetron kokers vind ik verschrikkelijk. :+
Zowel het resultaat als het idee van in plastic koken.

- knip -

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Over het resultaat kan ik niks zeggen, maar ik houd ook niet van plastic koken. Ook die plastic bakvormen snap ik niet. De teflon die je in elke rijstkoker vindt tegenwoordig vind ik trouwens ook niks (onze eerste rijstkoker had dat niet, maar die was veel te groot voor twee personen).

/▌

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05:05
Marzman schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 09:44:
Over het resultaat kan ik niks zeggen, maar ik houd ook niet van plastic koken. Ook die plastic bakvormen snap ik niet. De teflon die je in elke rijstkoker vindt tegenwoordig vind ik trouwens ook niks (onze eerste rijstkoker had dat niet, maar die was veel te groot voor twee personen).
Ook ik wilde een kleine(re) rijstkoker zonder teflon, en vond daarmee in de Yum Asia Panda een alternatief geschikt voor mij/ons. Maar heel veel alternatieven zijn er geloof ik niet, vooral niet geschikt voor de Europese markt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Raymond P
@Marzman Ik zie liever ook geen PTFE, maar de temperaturen die bereikt worden bij rijst koken is dat wel volkomen veilig.

Rijstkokers (en pannen) met ongecoate aluminium binnenbak vind ik veel enger.

- knip -

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:48
Raymond P schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 09:36:
Een elektronisch gestuurde rijstkoker is in de basis ook niets speciaals.

Magnetron kokers vind ik verschrikkelijk. :+
Zowel het resultaat als het idee van in plastic koken.
Ik doe ook nooit wat in de magnetron nee.. Ik snap het concept ook niet helemaal.. Het werkt vast, net als dat je eigenlijk bijna alles in de magnetron kan gooien, maar vind een rijstkoker met stekker eigenlijk ideaal. Dit soort bakjes zijn denk ik ook al snel te klein. Leuk voor 2 personen, maar als je al met 4 man bent denk ik dat hij te klein is (of je magnetron is natuurlijk te klein :P)

Kwartiertje vind ik ook nog best lang. Nu heb ik mijne nooit echt gemeten, maar hij is wel vele malen sneller heb ik het idee (heb zelf de Tefal RK1038). Zie de benefits niet zo waarom je zoiets zou halen tov een echte rijstkoker (gaat het dan puur om de stekker die extra ruimte kost?)

[Voor 7% gewijzigd door ID-College op 07-04-2023 10:01]

• CirclDigital
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-04 16:58
ID-College schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 10:00:
[...]
Zie de benefits niet zo waarom je zoiets zou halen tov een echte rijstkoker (gaat het dan puur om de stekker die extra ruimte kost?)
Die benefits zijn er wel degelijk.... ik heb zowel een gewone rijstkoker en deze voor in de magnetron van Systema. En gebruik in de praktijk die van Systema bijna altijd.

Om te beginnen;
- veel goedkoper, rond €10
- neemt veel minder ruimte in beslag
- werkt sneller
- kwaliteit is gewoon vergelijkbaar

Nadeel is dat als je de rijst langer dan zo'n 30min warm moet houden een gewone rijstkoker beter geschikt is. En de Systema is ongeveer voor 6 personen nog te doen, veel meer is lastig. Maar juist voor kleine hoeveelheden werkt deze beter, nooit een klein onderrandje met aangebakken rijst.

Mijn gewone rijstkoker heeft met de 15min uitdamptijd zo'n 30min nodig voor goede rijst. Deze doet het met 13min in de magnetron en dan een paar minuten uitdampen.

Ik was ook erg sceptisch toen iemand het mij vertelde maar het ding werkt gewoon meer dan prima.

[Voor 8% gewijzigd door CirclDigital op 07-04-2023 10:44]

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Raymond P schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 09:54:
@Marzman Ik zie liever ook geen PTFE, maar de temperaturen die bereikt worden bij rijst koken is dat wel volkomen veilig.

Rijstkokers (en pannen) met ongecoate aluminium binnenbak vind ik veel enger.
Gewoon zoals mijn andere pannen (rvs) lijkt me ideaal eigenlijk.

/▌

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CirclDigital
Marzman schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 07:08:
Ik heb er geen problemen mee dat je benoemt dat het bestaat, maar met die redenatie is elke pan een rijstkoker. Zelfs een ovenschaal is een rijstkoker want daar kun je ook water en rijst in doen en op 600 watt opwarmen in de magnetron.
Dat is zo... maar deze is zo bedacht dat er precies de juiste hoeveelheid vocht uit ontsnapt maar ook in de rijskoker blijft. Exact hetzelfde als bij reguliere rijstkokers.

Dit is echt zo'n ding waarvan je denkt dat het niet goed kan werken maar het dat wel doet. De hele lijn met stomers van Systema is eigenlijk meer dan goed.

[Voor 13% gewijzigd door CirclDigital op 07-04-2023 10:48]

• Raymond P
@CirclDigital Spannender dan 100% luchtvochtigheid bij normale atmosferische druk zal het niet worden.
Exact hetzelfde als bij reguliere rijstkokers. Bedacht door de marketing afdeling dus.

In een magnetron heb je wel (kans op) superverhit water, mogelijk doet dat de smaak zo vlak maken.
(Als je daar een keer kennis mee hebt gemaakt stop je vast ook met water in de magnetron stoppen. :+)
Het doet in ieder geval de structuur van zetmelen aanpassen.

fwiw: m'n moeder heeft een dikke 25 jaar geleden een fase gehad met obsessie voor die dingen, ondanks dat ze meerdere rijstkokers had staan. Naar mijn mening écht zonde als je kwalitatief goede rijst gebruikt.
Marzman schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 10:45:
[...]

Gewoon zoals mijn andere pannen (rvs) lijkt me ideaal eigenlijk.
Het is meestal aluminium, RVS binnenpannen zie je bijna nooit (keramische potten wel).

- knip -

• CirclDigital
Raymond P schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 11:15:
@CirclDigital Spannender dan 100% luchtvochtigheid bij normale atmosferische druk zal het niet worden.
Exact hetzelfde als bij reguliere rijstkokers. Bedacht door de marketing afdeling dus.
Lezen valt blijkbaar niet mee..... in mijn tekst staat letterlijk "Exact hetzelfde als bij reguliere rijstkokers" 8)7

Maar het werkt gewoon goed, en dat is een mening van iemand die er wel zelf een gebruikt en ook kan vergelijken met een reguliere rijstkoker.

En best knap dat "superverhit" water...... bijzonder apparaat die het boven het kookpunt krijgt. Wellicht even nadenken.

[Voor 16% gewijzigd door CirclDigital op 07-04-2023 11:23]

• Raymond P
@CirclDigital Ik nuanceer je idee dat die van jou speciaal is en reageer dan ook specifiek daarop.
CirclDigital schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 10:46:
[...]
Dat is zo... maar deze is zo bedacht dat er precies de juiste hoeveelheid vocht uit ontsnapt maar ook in de rijskoker blijft. Exact hetzelfde als bij reguliere rijstkokers.
[...]
CirclDigital schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 11:20:
[...]
En best knap dat "superverhit" water...... bijzonder apparaat die het boven het kookpunt krijgt. Wellicht even nadenken.
Tjah. Ik heb geen thermodynamica gestudeerd, daarover nadenken is m.i. dus nutteloos.

[Voor 29% gewijzigd door Raymond P op 07-04-2023 11:36]

- knip -

• CirclDigital
Raymond P schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 11:28:
@CirclDigital Ik nuanceer je idee dat die van jou speciaal is en reageer dan ook specifiek daarop.
[...]
Je ziet dat ik reageer op een tekst die aangeeft dat je overal rijst in kan koken. Klopt op zich gewoon maar de Systema is zo ontworden dat het vochtverlies wordt beperkt. Exact wat een rijstkoker met het ventiel ook doet.

Het ding is gewoon specifiek zo ontworpen en werkt daarom ook prima. Probeer het zelf voor je een mening post zou ik zeggen.
Raymond P schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 11:28:
Tjah. Ik heb geen thermodynamica gestudeerd, daarover nadenken is m.i. dus nutteloos.
Maar je vond dat verder geen probleem om onzin over "superverhit water" te posten?
Waarom voel je de noodzaak om een product af te kraken als je er zelf helemaal geen ervaring mee hebt?

[Voor 25% gewijzigd door CirclDigital op 07-04-2023 11:48]

• Raymond P
@CirclDigital Ik heb er ook ervaring mee en een uitgesproken mening over. Wat doet je denken dat ik dat niet heb?

- knip -

• CirclDigital
Wellicht het feit dat je onzin als "superverhit water" post :-).

En laat ik er nou verder helemaal niets van geloven.... maar dat is mijn niet verder onderbouwde mening. Zou ik ook niet moeten posten.... Zal ik verder ook niet meer doen.

Anderen moeten maar naar de 16k reviews op Amazon kijken die eerder al is gepost.

[Voor 19% gewijzigd door CirclDigital op 07-04-2023 11:58]

• Raymond P
Och, als je de moeite niet neemt om je in te lezen dan ga ik daar ook geen energie aan verspillen.

- knip -

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik zag er net bij de Aldi voor vijf euro. Er liggen er nog genoeg ;)

(Niet gekocht trouwens, ik houdt het bij mijn electrische rijstkoker ;) )

[Voor 7% gewijzigd door Marzman op 07-04-2023 14:13]

/▌

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
Ik was eerst ook wat afwachtend met een magnetron rijstkoker.

Door de grote hoeveelheid aan positieve reviews zoals op Amazon won de nieuwsgierigheid. Een magnetron rijstkoker werkt uitstekend, de rijst is altijd perfect goed. Grootste voordeel is het gemak en ook dat je geen teflon binnenpan meer hebt. Er is ook een nadeel en dat is dat je geen warmhoudfunctie hebt van de rijst. Of je moet deze even op piepen.

Na het zien van een aflevering van De Keuringsdienst van Waarde op TV over de ongezondheid van teflon pannen wilden wij die pannen absoluut niet meer in huis hebben. Waaronder dus ook de teflon binnenpan van onze elektrische rijstkoker. Zoals op TV was te zien raken door beschadigingen kleine stukjes teflon los en die eet je ongemerkt op. De dampen bij het koken zijn ook niet gezond. Bekijk de aflevering eens op NPO Start, Het is een eye opener.

Met de magnetron rijstkokers moet je ook opletten naar de kwaliteit van het plastic.
Sistema gebruikt geen weekmakers / Phthalates en is ook BPA vrij.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-06 16:15

Dido

heforshe

CR2032 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 22:44:
Na het zien van een aflevering van De Keuringsdienst van Waarde op TV over de ongezondheid van teflon pannen wilden wij die pannen absoluut niet meer in huis hebben. Waaronder dus ook de teflon binnenpan van onze elektrische rijstkoker. Zoals op TV was te zien raken door beschadigingen kleine stukjes teflon los en die eet je ongemerkt op. De dampen bij het koken zijn ook niet gezond. Bekijk de aflevering eens op NPO Start, Het is een eye opener.
offtopic:
Aflevering gekeken: dampen worden pas een issue boven de 250 graden, dat haalt je rijstkoker nevernooitniet (en je braadpan ook niet als je hem normaal gebruikt!)
Stukjes die loslaten komen met name voor als je met metaal in d epan gaat zitten raggen (en ja, dat geldt ook voor je rijstkoker. En dan nog, stukjes teflon an sich zijn niet giftig. Pas als het polymeer uit elkaar valt (door oververhitting!) wordt het gif.

De eye-opener: mensen laten zich door dit soort programma's graag bang maken.
Straks komt er vast ook een lobby om teflontape (gebruikt om pijpkoppelingen af te dichten) te verbieden?

Hell, ik zou ook maar geen keukenmessen meer gebruiken, een goed keukenmes kan slagaderlijke bloedingen opleveren!

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sjamo
Dido schreef op zondag 9 april 2023 @ 12:23:
[...]

offtopic:
Aflevering gekeken: dampen worden pas een issue boven de 250 graden, dat haalt je rijstkoker nevernooitniet (en je braadpan ook niet als je hem normaal gebruikt!)
Stukjes die loslaten komen met name voor als je met metaal in d epan gaat zitten raggen (en ja, dat geldt ook voor je rijstkoker. En dan nog, stukjes teflon an sich zijn niet giftig. Pas als het polymeer uit elkaar valt (door oververhitting!) wordt het gif.

Straks komt er vast ook een lobby om teflontape (gebruikt om pijpkoppelingen af te dichten) te verbieden?

Hell, ik zou ook maar geen keukenmessen meer gebruiken, een goed keukenmes kan slagaderlijke bloedingen opleveren!
Nog meer off topic dan maar.

Heb je al eens een artikel gelezen over pfas? En de mate waarin dat momenteel in vliegende vaart een probleem begint te vormen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Raymond P
@Sjamo Een linkje naar de lobby tegen teflontape had vast ook gewerkt. ;)

Zonder gekheid, de 'normale' rijstkokers werken met een magnetische schakelaar die uit slaat boven 100 graden (maw als al het water verdampt is), vaak met een thermische zekering als backup.
De kans dat een binnenpan te heet wordt is erg klein.

Een beschadigde/bekraste PTFE coating wat bij een koekenpan wel tot issues kan leiden is bij een rijstkoker dus ook geen probleem. Je zit dan enkel weer met blootliggend aluminium.
En zolang je kraanwater gebruikt om rijst te koken in een regio waar dat niet uit de diepte komt is dat, denk ik, een grotere bron van PFAS consumtie.

- knip -

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sjamo
Raymond P schreef op zondag 9 april 2023 @ 14:18:
@Sjamo Een linkje naar de lobby tegen teflontape had vast ook gewerkt. ;)

Zonder gekheid, de 'normale' rijstkokers werken met een magnetische schakelaar die uit slaat boven 100 graden (maw als al het water verdampt is), vaak met een thermische zekering als backup.
De kans dat een binnenpan te heet wordt is erg klein.

Een beschadigde/bekraste PTFE coating wat bij een koekenpan wel tot issues kan leiden is bij een rijstkoker dus ook geen probleem. Je zit dan enkel weer met blootliggend aluminium.
En zolang je kraanwater gebruikt om rijst te koken in een regio waar dat niet uit de diepte komt is dat, denk ik, een grotere bron van PFAS consumtie.
Mijn idee was meer dat het "veilig gebruik" van teflon pannen benoemen voorbij gaat aan het grote probleem omtrent teflon, het productie-proces, en de kwalijke stoffen die door de productie van de materialen, het gebruik er van, alsmede de doorgaans slechte afvoer ervan voor enorm lange tijd in onze omgeving aanwezig zijn, stapelend, waardoor ze een serieus gevaar voor onze gezondheid gaan vormen, of dat inmiddels al zijn.

Maar goed, dit staat bijna los van rijstkokers, vandaar de off topic.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
Dido schreef op zondag 9 april 2023 @ 12:23:
[...]

offtopic:

Heeft niets met bangmakerij te maken maar gewoon je gezond verstand gebruiken.

Inspecteer dan maar eens goed je Teflon rijstkoker en pannen. Wij gebruikten altijd houten spatels en toch allemaal beschadingen en losse stukjes die je er zo af kon trekken. Teflon is heel zacht en slijt daardoor gemakkelijk en komt in je eten te zitten. Waarom zou je die troep iedere dag willen opeten? Het stapelt zich op in je lichaam en gaat er niet meer uit.

Onze pannen zijn al een tijd plaatstalen De Buyer pannen. Die gaan levenslang mee, zijn niet duur en bakken ook niet aan. Het is alleen even wennen omdat je ze de eerste keer even moet inbranden.

[ontopic]
Wanneer je toch een elektrische rijstkoker zoekt kies dan tenminste een met een keramische pan in plaats van Teflon. Of dus zo'n magnetron rijstkoker.

[Voor 5% gewijzigd door CR2032 op 09-04-2023 18:55]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tweakmember
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 18:06
CR2032 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 16:57:
[...]

De Sistema rijstkoker vul je met koud water, de magnetron doet de rest.

Het is de gemakkelijkste en goedkoopste rijstkoker die we hebben gehad. Je zou er bijna een als reserve bijkopen, al zijn ze praktisch onverwoestbaar.

Hier is de 'handleiding' ;)

[YouTube: SISTEMA® Microwave Rice Steamer]
ik ken iemand die heeft precies dezelfde.
Alleen laat hij eerst het water koken in de waterkoker, giet het dan in de rijst en dan gaat alles de magnetron is.
Geen idee waarom hij het zo doet, misschien de water koker sneller is met koken ofzo.

ik zelf zou niet zo snel deze manier van rijst koken kiezen.
Als je eenmaal plastic gaat verhitten dan gaat het allerlei stoffen lekken dat uit het plastic vrij komt.
Nou is de rijstkokers waarschijnlijk bpa vrij en van pp gemaakt (de veiligste plastic dat er momenteel bestaat) maar dan alsnog kan het bij verhitting chemische stoffen gaan lekken en dat eet je dan op.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

tweakmember schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 11:20:
[...]

Als je eenmaal plastic gaat verhitten dan gaat het allerlei stoffen lekken dat uit het plastic vrij komt.
Nou is de rijstkokers waarschijnlijk bpa vrij en van pp gemaakt (de veiligste plastic dat er momenteel bestaat) maar dan alsnog kan het bij verhitting chemische stoffen gaan lekken en dat eet je dan op.
Ja, dat idee heb ik ook met plastic verwarmen. Veilige plastics met wat we nu weten, elke plastic wordt gewoon zacht als je het gaat verwarmen. Als je het in de magnetron wilt doen zou ik het met een glazen kom en deksel proberen.

/▌

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tweakmember
Marzman schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 11:30:
[...]

Ja, dat idee heb ik ook met plastic verwarmen. Veilige plastics met wat we nu weten, elke plastic wordt gewoon zacht als je het gaat verwarmen. Als je het in de magnetron wilt doen zou ik het met een glazen kom en deksel proberen.
alles wat bij mij in de magnetron moet gaat altijd in glas.
Maar rijst koken gaat dan niet.
Dat doe ik nog steeds in een rvs pan. (ondanks dit topic van mij is en al 3 jaar oud :9 )

[Voor 5% gewijzigd door tweakmember op 11-04-2023 11:33]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:12

franssie

Save the albatross

tweakmember schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 11:32:
[...]
<>
Dat doe ik nog steeds in een rvs pan. (ondanks dit topic van mij is en al 3 jaar oud :9 )
Je hebt wel wat losgemaakt :+

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Marzman
  • Niet online

Marzman

tweakmember schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 11:32:
[...]

alles wat bij mij in de magnetron moet gaat altijd in glas.
Maar rijst koken gaat dan niet.
Ik heb het nog nooit geprobeerd, maar waarom denk je dat dit niet lukt met glas?

Met zoiets (de deksel zal wat pruttelen en klepperen :p )

/▌

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sjamo
Marzman schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 13:23:
[...]

Ik heb het nog nooit geprobeerd, maar waarom denk je dat dit niet lukt met glas?

[Afbeelding]
Het grootste voordeel van een rijstkoker tov rijst koken met de pan of in een schaal in de magnetron vind ik de voorspelbaarheid en het gemak.

Ik was de rijst, week het 30 minuten en in die tijd kan ik groenten etc voorbereiden. Daarna afgieten en in de rijstkoker en met zo'n 17 tot 20 minuten is de rijst egaal klaar. Mocht ik nog niet klaar zijn met de rest van het eten wordt het zonder aanbranden op temperatuur gehouden.

Ik moet zeggen dat wij meer rijst eten sinds we de rijstkoker gebruiken.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
tweakmember schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 11:20:
[...]

Daar heb je een goed punt. Dus geen teflon, geen plastic maar alleen een keramische, stalen of glazen pot te kiezen. De plastic pot is altijd nog handig om te bewaren.

Deze Yum Asia rijstkoker heeft een 'handgemaakte massieve keramische pot'.

Ziet er interessant uit.

https://www.amazon.nl/Yum...ED-display/dp/B0B42W8TLT/

• tweakmember
Marzman schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 13:23:
[...]

[Afbeelding]
Dat dus, het gas kan je laag zetten zodat het niet overkookt. Een magnetron niet.
Nouja misschien ook wel... weet ik veel... ik heb geen zin om alles schoon te maken. }:|

[Voor 3% gewijzigd door tweakmember op 11-04-2023 20:15]

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:24
Sjamo schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 14:38:
[...]

Ik was de rijst, week het 30 minuten … Daarna afgieten en in de rijstkoker en met zo'n 17 tot 20 minuten is de rijst egaal klaar.
Waarom week je rijst ipv afspoelen en meteen in de rijstkoker?

• Sjamo
Torgo schreef op woensdag 12 april 2023 @ 00:32:
[...]

Waarom week je rijst ipv afspoelen en meteen in de rijstkoker?
Voornamelijk om het kookprogramma te verkorten in de rijstkoker. Zonder voorweken duurt het programma dat we gebruiken voor witte korte korrel rond de 45 minuten dacht ik. In die tijd zit een groot stuk waarin het apparaat de rijst voorweekt om het water gelijkmatig te laten garen. Tijdens het warme voorweken stoomt de apparaat minder water weg, en blijft het water dus echt voor alle rijst volledig beschikbaar. In zekere zin doe ik dat deel dus nu buiten de rijstkoker in de metalen spoelkom voor de rijst, met wat warm water. Ik denk dat dat wat energie bespaart. Met voorweken duurt het programma (quick) tussen de (schatting) 15 en 20 minuten. Mijn rijstkoker (Yum Asia panda) begint pas af te tellen op de laatste 10 minuten, dus exacte tijd is lastig, nooit getimed.

Een 2e reden voor mij heeft te maken met een mogelijk nadeel van de rijstkoker tov koken met veel water en dan afgieten en laten uitstomen. Rijst kan arsenicum bevatten en doet dat in de meeste gevallen. Met elk spoelen en weken en vooral koken haal je wat arsenicum uit de rijst. Je krijgt het niet weg, maar vermindert het wel.
Wanneer ik zelf inweek buiten de rijstkoker kan ik dus dat water na de inweek weggooien, en hopenlijk daarmee wat extra arsenicum afvoeren. Of het helpt weet ik natuurlijk niet, maar het is niet meer werk dus ik werk hiermee volgens "baat het niet, schaadt het niet".

Het resultaat is hier in elk geval erg goed. En het geeft niet meer werk of afwas omdat ik het spoelen en weken van de rijst in dezelfde kom kan doen.
Ik was de rijst (witte kleefrijst meestal) voor het weken tot het water helder blijft.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

tweakmember schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 20:14:
[...]

Dat dus, het gas kan je laag zetten zodat het niet overkookt. Een magnetron niet.
Nouja misschien ook wel... weet ik veel... ik heb geen zin om alles schoon te maken. }:|
Hetzelfde als met dat plastik ding lijkt mij, op 600 Watt zetten. Maar goed ik heb ook een normale rijstkoker en niet meer zo'n glazen ovenschaal dus ook geen zin om het te proberen ;)

/▌

• CR2032
  • Niet online
Het blijkt dat wij de perfecte rijstkoker al gewoon in huis hadden..

Rijst koken in een pan met ruim water. Wassen en afgieten met behulp van een grote zeef.
Werkt perfect. Voor nu geen nieuwe rijstkoker meer nodig. :)

• Marzman
  • Niet online

Marzman

CR2032 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 17:53:

Rijst koken in een pan met ruim water. Wassen en afgieten met behulp van een grote zeef.

[Afbeelding]
Je hoeft het niet af te gieten als je de juiste verhoudingen water/rijst gebruikt. En de binnenpan van onze rijstkoker zetten we ook wel eens op het gasfornuis, dat werkt ook gewoon. Dus er is inderdaad geen hogere wiskunde of fuzzy logic nodig om rijst te koken. Een rijstkoker is alleen makkelijker, die slaat op het juiste moment af en schakelt dan automatisch over op warmhouden.

/▌

• detonated
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:56

[Afbeelding]
Vraag eens aan Uncle Roger of hij jou wil reviewen wanneer je rijst kookt… _O-

• SmurfLink
  • Niet online
detonated schreef op donderdag 13 april 2023 @ 09:48:
[...]

Vraag eens aan Uncle Roger of hij jou wil reviewen wanneer je rijst kookt… _O-
Haiyaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah!

• Legoblokje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 02-06 12:01

Legoblokje

Stap niet op me!

[Afbeelding]
Ik zal aan je vergiet denken als ik vanmiddag thuiskom in de geur van basmati en na 5 minuten zit te genieten van mijn curry. :9

• CR2032
  • Niet online
Marzman schreef op donderdag 13 april 2023 @ 08:12:
[...]

Je hoeft het niet af te gieten als je de juiste verhoudingen water/rijst gebruikt. En de binnenpan van onze rijstkoker zetten we ook wel eens op het gasfornuis, dat werkt ook gewoon. Dus er is inderdaad geen hogere wiskunde of fuzzy logic nodig om rijst te koken. Een rijstkoker is alleen makkelijker, die slaat op het juiste moment af en schakelt dan automatisch over op warmhouden.
Het zal met een pannetje wat meer experimenten worden om de rijst goed droog te krijgen zonder aan te branden. We gebruikten al zo lang een rijstkoker dat je er lui van wordt.

Ik heb wel wat geleerd van deze Japanse site. Rijst bewaren in de vriezer. :)
https://chefjacooks.com/en/japanese-rice/

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-06 15:49
CR2032 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 18:35:
[...]

Daar heb je een goed punt. Dus geen teflon, geen plastic maar alleen een keramische, stalen of glazen pot te kiezen. De plastic pot is altijd nog handig om te bewaren.

Deze Yum Asia rijstkoker heeft een 'handgemaakte massieve keramische pot'.

Ziet er interessant uit.

https://www.amazon.nl/Yum...ED-display/dp/B0B42W8TLT/

[Afbeelding]
Ik heb deze en hij is awesome!
Mooi display, simpele knoppen, rijst altijd perfect.
Haver maak ik er ook graag in klaar, met bite ipv snot textuur.
En paar leuke features zoals claypot style rijst met groente en/of vlees.

Een piepje als het programma not 10 minuten duurt is ook echt handig.
Ben echt 100% tevreden met dit ding. _/-\o_

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Met name naar aanleiding van dit topic hebben wij sinds vrijdag ook een rijstkoker. Het is de panda-mini geworden, aangezien we met zijn tweeen zijn.

Zaterdag maar meteen dat ding ingezet om Rogan Josh te maken (uit het meebestelde kookboek).

Ok, je bent uren aan het wachten, maar resultaat mocht er zijn:

Zondag ontbeten met jasmijnrijst met een rauw eitje erdoor (tamago kake gohan), dat is ook voor herhaling vatbaar.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Legoblokje

Legoblokje

Stap niet op me!

Dido schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 11:26:
Met name naar aanleiding van dit topic hebben wij sinds vrijdag ook een rijstkoker. Het is de panda-mini geworden, aangezien we met zijn tweeen zijn.

Zaterdag maar meteen dat ding ingezet om Rogan Josh te maken (uit het meebestelde kookboek).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zondag ontbeten met jasmijnrijst met een rauw eitje erdoor (tamago kake gohan), dat is ook voor herhaling vatbaar.
Welkom bij de club! Tamago kake gohan is inderdaad erg lekker, vooral met een paar druppels sojasaus. Als je nog opzoek bent naar tips: koop een busje furikake en doe dat op je rijst. Simpel, maar erg lekker.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Legoblokje schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 11:35:
[...]

Welkom bij de club! Tamago kake gohan is inderdaad erg lekker, vooral met een paar druppels sojasaus. Als je nog opzoek bent naar tips: koop een busje furikake en doe dat op je rijst. Simpel, maar erg lekker.
En mocht je toch bij de Amazing Oriental zijn daarvoor, haal ook eens ponzu ipv sojasaus! Net even iets frisser door yuzu extract, smaakt erg lekker bij rijst en vis. :+

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:01
Ben anderhalf jaar terug begonnen met mijn eerste rijstkoker. Omdat we wel een paar keer week rijst eten en het in een pannetje (zeker sushirijst) nogal een drama was om consistente resultaten te krijgen.

We hadden toen gekozen voor een Xiaomi Mi Smart Rijstkoker van €99,95 welke we dus al een tijdje gebruiken en best wel goed werkt. Resultaten zijn consistent, we maken er met name basmati, bruine basmati, sushi en zilvervlies rijst in.

Omdat we de smart features eigenlijk nooit gebruikten en ik zoveel mogelijk af wilde van 'Chinese smart dingen' in huis wilden we nu eentje die zonder wifi/app volledig te gebruiken is.

Ook wilde ik eigenlijk een kleinere machine, omdat we meestal 1 cup rijst koken voor met z'n tweeën. De 1 cup rijst van de Xiaomi is grofweg 140grams, dat is voor ons zat.

Heb een tijd gekeken naar Zojirushi, maar de prijs kan ik toch niet rechtvaardigen voor de paar keer rijst die we eten per week, daarbij zijn ook spare parts in NL moeilijk te krijgen dus wilde iets hebben waar we makkelijk aan spare parts kunnen komen in de toekomst.

Heb uiteindelijk zitten twijfelen tussen de Cuckoo CR-0351F, Reishunger Digitale Mini Rijstkoker en de Yum Asia Panda Mini. Allemaal vergelijkbaar geprijsd en beschikbaar via o.a. Amazon NL en de laatste twee ook via eigen webshops.

Mijn keuze is uiteindelijk op Yum Asia Panda Mini gevallen. Een van de redenen was de binnenkom die een duidelijk markering heeft, de Cuckoo en Reishunger hebben minder duidelijk leesbare strepen. Ook heeft de Reishunger geen enkele vorm van aftel timer en van wat ik kon vinden de Cuckoo ook niet. De Yum Asia telt af bij de laatste 10min voor hij klaar is, maar laat als het goed is ook met streepjes zien hoe ver hij is in het kookproces.

Blijkbaar waren we 'verwend' met de Xiaomi, die telde namelijk af vanaf het moment van starten en deed er normaal 1u over om onze portie rijst goed te maken. Dat zou met alle drie de opties waar ik naar keek een stuk sneller moeten zijn.

We gaan binnenkort merken hoe het resultaat is van de Yum Asia, hij is onderweg :*) .

[Voor 11% gewijzigd door BiG-GuY op 25-05-2023 17:56]

Gallery V&A

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BiG-GuY
Nou, de Yum Asia Panda is binnen, wat een gammel ding, zeker de prijs niet waard. De deksel kan je bewegen als die open is en je moet mikken als je hem dichtdoet, klikt niet altijd lekker.

Dus die gaat retour voor ik hem überhaupt gebruikt heb. De binnenkom is echt veel dunner dan de Xiaomi en daardoor ook veel lichter, ja het is een 5 kops kom ipv 2,5kops. Maar de kom is echt 3-4x zo zwaar en de rest voelt ook degelijker.

Degenen die een Cuckoo gehaald hebben, hoe degelijk voelen deze?

Gallery V&A

• SmurfLink
  • Niet online
BiG-GuY schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 17:51:

De mijne is prima degelijk. Niet wiebelig ofzo, de deksel sluit perfect en de binnenpot is ook van stevig materiaal. Ik doe 'm niet in de vaatwasser maar da's ook eigenlijk niet nodig, even met water en borstel erdoor en hij is schoon.

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:45

Touchdomex

Meisje!

SmurfLink schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 18:06:
[...]

De mijne is prima degelijk. Niet wiebelig ofzo, de deksel sluit perfect en de binnenpot is ook van stevig materiaal. Ik doe 'm niet in de vaatwasser maar da's ook eigenlijk niet nodig, even met water en borstel erdoor en hij is schoon.
Ik heb dezelfde als haar en eigenlijk dikke prima op elk vlak. Zeker bouwkwaliteit heb ik geen enkele klacht.

Schoonmaken is soms een beetje vervelend als je alles uit elkaar moet halen maar dat kan specifiek aan mijn model liggen.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05:44

sus

is druk :+

[schaamteloze crosspost]
Wie helpt!

Hoe moeilijk kan het zijn. Rijst koken. Nou, blijkbaar heb je daar een studie voor nodig, ik kom er niet aan uit en heb *altijd* plakrijst. Wat doe ik nou verkeerd…

Heb verschillende dingen geprobeerd, maar gewoon luchtige rijst? No way.

Ik gebruik een pakje basmati rijst van de AH. Gewoon, zo’n 400gr pakje. Niks bijzonders lijkt mij. Volgens de verpakking reken ik 75gr pp. Dus, ik doe 300 gram in de pan. Er staat duidelijk “zonder te wassen” in een pan met ruim kokend water.

Dus, ik vul een grote pan, breng water aan de kook. Zal zeker een liter of 2-3 zijn, ruim kokend water. De rijst gaat er in. Deksel op de pan. Timer op 9 min, want tegen dat ik er ben is de laatste minuut om. Afgieten, terug in de pan. Deksel er op. Laten staan.

Niet moeilijk, duidelijke stappen… 1 blok plakrijst.

Dus, dan gaan we googlen. Vind ik een andere methode, waarbij ze adviseren om de rijst te wassen.

Gaan we proberen!
De rijst wassen tot je helder water hebt. Prima, gaan we dat doen. Rijst wassen. En wassen. En nog een wassen. En jawel, schoon, helder water.

Dan in de pan en vullen met water tot je een vingerkootje water boven de rijst hebt staan. Doen we! Aan de kook brengen, gas laag. Laten staan, wederom 9 min. Bij 10 min kijken… plakrijst. Dan moet het zonder vuur nog 15 min staan, maar dan is het nog steeds plakrijst.

Dan de tip nog gevonden “1 mok rijst, 1,5 mok water”. Idem.

Uiteraard heb ik ook andere rijst geprobeerd, andere merken gehad. Rijst van de toko, rijst van de aldi, ah, jumbo, A-merken. Verschillende manieren…

Waar gaat het mis?

Ik breng alleen aan de kook op hoog vuur, als het water eenmaal kookt zet ik de pan naar de kleinste gaspit op de laagste stand. Pruttelt dan nog prima door. Verder heb ik ook verschillende formaten pannen gebruikt, met ruim water of juist “een beetje”.

Wat mij opvalt is dat ik tijdens het koken - als ik dan even spiek - als snel geen kokend water meer heb, maar een dikker wit “slijm”. Komt uiteraard door het zetmeel, maar op de verpakking staat toch “ongewassen”.

Tips, trucs, meer dan welkom!

• Raymond P
@sus Je zou de variabelen eruit kunnen halen om naar een reproduceerbaar resultaat te gaan.

De goedkope supermarktrijst is niet (enkel) wat er op het pakje staat. Pak een Tilda of Akash, dan heb je al een stap gewonnen.
Niet omdat dat betere rijst is, maar de kans dat het hele pakje dezelfde rijst is is aanzienlijk hoger.

De verhouding 1:1.5 is m.i. prima voor een pan/kook methode, maar dan wel gewicht in plaats van volume. De inhoud van je pannetje bij 300 gram (droge) rijst weegt inclusief water dus 750 gram. Voordat je het water toevoegt (en na het optionele spoelen) kan je 2 gram zout en 2 gram olie/vet (aromatisch of neutraal) door de rijst roeren.
Breng dat (afgedekt) aan de kook, zodra het kookt 15 minuten (afgedekt) op een sudderpitje en ultralaag vuur. Na 15 minuten het vuur uit en 10 minuten laten staan voordat je de rijst (voorzichtig) omroert.

Wil je nog meer variabelen wegnemen dan zou je de rijst kunnen stomen met bijvoorbeeld een stoominzet of alles uit handen kunnen geven aan een rijstkoker.
(Ik heb een sterke voorkeur voor stomen, de rijstkoker doet 't 'm niet voor mij.)

Hoe ver je moet of kunt gaan in het afwegen en timen heb je zelf in de hand, als je niet heel kritisch bent en/of variatie fijn vindt kan je nadat je 't onder de knie hebt wat lakser worden of gaan tunen.

- knip -

• Legoblokje

Legoblokje

Stap niet op me!

BiG-GuY schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 17:51:
Nou, de Yum Asia Panda is binnen, wat een gammel ding, zeker de prijs niet waard. De deksel kan je bewegen als die open is en je moet mikken als je hem dichtdoet, klikt niet altijd lekker.

Dus die gaat retour voor ik hem überhaupt gebruikt heb. De binnenkom is echt veel dunner dan de Xiaomi en daardoor ook veel lichter, ja het is een 5 kops kom ipv 2,5kops. Maar de kom is echt 3-4x zo zwaar en de rest voelt ook degelijker.

Apparaat is erg degelijk en na 2 jaar en 4 maanden nog steeds zo goed als nieuw. Ook nog geen krassen in de coating van de kom. Ik doe net @SmurfLink niets in de vaatwasser. Ik was de wasemplaat, wasemdop en de kom met de hand af. En vervolgens haal ik een vochtige vaatdoek langs de rest.

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05:44

sus

is druk :+

Raymond P schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 20:38:
@sus

Breng dat (afgedekt) aan de kook, zodra het kookt 15 minuten (afgedekt) op een sudderpitje en ultralaag vuur. Na 15 minuten het vuur uit en 10 minuten laten staan voordat je de rijst (voorzichtig) omroert.
En dus niet afgieten, want het water zou opgenomen moeten zijn door de rijst, check?

De rest is duidelijk! Morgen eens even op zoek naar andere rijst :)

• Raymond P
@sus Yep, je wilt niet dat er vocht ontsnapt. Eigenlijk raak je de pan niet meer aan tot na de rustperiode.
Het idee is dat de rijst temperatuur-stabiel blijft rond de 100 graden totdat de rijst de door jou gewenste hoeveelheid vocht heeft opgenomen.
Als er te veel vocht ontsnapt zonder dat je dat incalculeert dan wordt je rijst te warm en verandert de structuur. (Daarom stoom ik graag)

Een glazen deksel en observeren is dus wel handig, dan ga je na verloop van tijd de fases wel herkennen en kan je een meer geavanceerde en 'op gevoel' methode zoals @Zorg in een ander topic aanhaalde gaan proberen.

- knip -

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BiG-GuY
Legoblokje schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 21:13:
[...]

Apparaat is erg degelijk en na 2 jaar en 4 maanden nog steeds zo goed als nieuw. Ook nog geen krassen in de coating van de kom. Ik doe net @SmurfLink niets in de vaatwasser. Ik was de wasemplaat, wasemdop en de kom met de hand af. En vervolgens haal ik een vochtige vaatdoek langs de rest.
Hebben jullie dan allemaal de CR-0351F of de CR-0631F? Buiten het formaat en design verschil vind ik niet veel verschil tussen die twee namelijk.

Gallery V&A

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
BiG-GuY schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 00:12:
[...]

Hebben jullie dan allemaal de CR-0351F of de CR-0631F? Buiten het formaat en design verschil vind ik niet veel verschil tussen die twee namelijk.
De CR-0351F. Deze was ergens een paar jaar terug in de aanbieding en dat werd hier gedeeld. :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Legoblokje

Legoblokje

Stap niet op me!

BiG-GuY schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 00:12:
[...]

Ik heb de CR-0351F en maak 1.5 cup voor ons tweeën. Dus ik heb nog 1.5 cup ruimte over. Ik heb ook nog naar de CR-0631F gekeken, maar deze was te groot voor mij. Mijn CR-0351F past mooi op de pannencarrousel in de keukenkast.

Er zijn overigens nog meer verschillen hoor: De CR-0631F kan ook GABA rijst bereiden en heeft een slow cook programma. Verder is het minimum aantal cups hoger: 2 cups i.p.v. 1 cup. Dus dat is ook iets om rekening mee te houden.

Je zou ook nog naar de (opvolger?) CR-0675F kunnen kijken. Al is deze wel in China geproduceerd i.p.v. Zuid-Korea. Ik heb zelf nog nooit een Chinese Cuckoo gezien, maar ik weet wel dat er verschil zit tussen de Japanse Zojirushi's en de Chinese varianten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BiG-GuY
Legoblokje schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 09:27:
[...]

Ik heb de CR-0351F en maak 1.5 cup voor ons tweeën. Dus ik heb nog 1.5 cup ruimte over. Ik heb ook nog naar de CR-0631F gekeken, maar deze was te groot voor mij. Mijn CR-0351F past mooi op de pannencarrousel in de keukenkast.

Er zijn overigens nog meer verschillen hoor: De CR-0631F kan ook GABA rijst bereiden en heeft een slow cook programma. Verder is het minimum aantal cups hoger: 2 cups i.p.v. 1 cup. Dus dat is ook iets om rekening mee te houden.

Je zou ook nog naar de (opvolger?) CR-0675F kunnen kijken. Al is deze wel in China geproduceerd i.p.v. Zuid-Korea. Ik heb zelf nog nooit een Chinese Cuckoo gezien, maar ik weet wel dat er verschil zit tussen de Japanse Zojirushi's en de Chinese varianten.
De CR-0631F valt dan in ieder geval af, aangezien we praktisch altijd maar 1 cup doen, met de Xiaomi is dat geen probleem.

De CR-0675F zag ik inderdaad ook voorbij komen, maar heb inderdaad liever de ZK modellen. De CR-0675F heeft wel vanaf 1 cup en heeft een stoomreiniging functie al weet ik niet hoeveel nut dat heeft.

De CR-0375F en CR-0675F lijken de directe opvolgers van de CR-0351F en CR-0631F te zijn. De eerste zie ik alleen nergens op voorraad, maar de grotere kan dus nu wel ook 1 cup rijst doen. Wat voor ons wel essentieel is. Kleiner dan 1 cup heb ik niet nodig gehad, dus de 0,5cup size die de kleinere kunnen hebben we dan niet nodig.

Heb toch maar de CR-0675F besteld bij Cuckoomall, zal laten weten hoe die bevalt. Levertijd is een week want geen NL shops met voorraad nog. De video reviews die ik ervan kon vinden oogt hij gewoon degelijk en de menu opties/display zien er stuk moderner/handiger uit dan bij de oudere modellen.

Gallery V&A

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RaptorK
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:15
Ik lurk hier af en toe, maar dacht ik stel mijn vraag eens hier.

Wanneer ik rijst kook krijg ik dit resultaat. Een soort vliesjes, dunne laag. Iemand die mij kan vertellen hoe dit komt?
Het gebeurd overigens alleen wanneer ik de basmati rijst van de AH gebruik. Wanneer ik een kant en klaar pakje rijst uit bijv. een Knorr maaltijdmix gebruik heb ik dit niet. Eventuele jasmijnrijst of andere soorten rijst heb ik nog niet geprobeerd.

Komt het door de rijst? Ik was de rijst altijd van tevoren, want ik heb begrepen dat je het overtollige zetmeel eruit wil wassen. Doe ik dat niet goed genoeg? Of misschien juist te veel?

Aangezien het niet bij zo'n rijstmix uit een Knorr pak gebeurt neem ik aan dat het niet aan de rijstkoker zelf ligt, maar ik hoor het graag.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Torgo
RaptorK schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 19:09:
Ik lurk hier af en toe, maar dacht ik stel mijn vraag eens hier.

[Afbeelding]

Wanneer ik rijst kook krijg ik dit resultaat. Een soort vliesjes, dunne laag. Iemand die mij kan vertellen hoe dit komt?
Het gebeurd overigens alleen wanneer ik de basmati rijst van de AH gebruik. Wanneer ik een kant en klaar pakje rijst uit bijv. een Knorr maaltijdmix gebruik heb ik dit niet. Eventuele jasmijnrijst of andere soorten rijst heb ik nog niet geprobeerd.

Komt het door de rijst? Ik was de rijst altijd van tevoren, want ik heb begrepen dat je het overtollige zetmeel eruit wil wassen. Doe ik dat niet goed genoeg? Of misschien juist te veel?

Aangezien het niet bij zo'n rijstmix uit een Knorr pak gebeurt neem ik aan dat het niet aan de rijstkoker zelf ligt, maar ik hoor het graag.
Dit is wel erg veel. Een klein beetje heb je wel vaker. Hoe was je de rijst? Je moet echt wel een paar keer de rijst onderwater zetten, een beetje roeren afgieten en weer vers water. Todat het water niet meer troebel is.

Probeer ook eens echte Thaise jasmijn rijst, van de toko niet van de supermarkt. (Thai Hom Mali). Dan weet je zeker dat het niet aan de rijst ligt.

https://kro-ncrv.nl/in-ee...te-zitten-wat-ze-beloven#

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RaptorK
@Torgo
Qua wassen doe ik exact wat je zegt. Of ik altijd de 10x haal dat weet ik niet. Maar ik was voor mijn gevoel wel grondig.
En soms heb ik het idee dat het erger is hoe vaker ik was.

Wat de rijst betreft kan ik zeker eens naar de toko gaan en daar rijst kopen en kijken of het beter werkt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Torgo
RaptorK schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 19:39:
@Torgo
Qua wassen doe ik exact wat je zegt. Of ik altijd de 10x haal dat weet ik niet. Maar ik was voor mijn gevoel wel grondig.
En soms heb ik het idee dat het erger is hoe vaker ik was.

Wat de rijst betreft kan ik zeker eens naar de toko gaan en daar rijst kopen en kijken of het beter werkt.
Ja 10x was spreekwoordelijk, heb het aangepast naar een paar keer.

Zo ziet mijn rijstpannetje eruit vandaag:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RaptorK
Ik snap dat je het spreekwoordelijk bedoelde ;)

Ik deed vroeger nog wel eens de rijst wassen in een vergiet. Misschien dat dat beter werkt. Kan dat ook wel weer eens proberen.

Of misschien is het toch de rijst. De rijst smaakt overigens prima en ziet er verder goed uit. Het laat alleen altijd zo'n puinhoop achter helaas.

Jouw pannetje ziet er beter uit ja!

[Voor 8% gewijzigd door RaptorK op 26-05-2023 19:50]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Die van mij heeft ook wel een velletje maar niet zo erg nee.

Rijst altijd wassen in het pannetje, water erop, met je hand er doorheen roeren, water afgieten, herhalen tot het water schoon is. In een vergiet kan het niet weken dus dat werkt niet echt beter ofzo.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Legoblokje

Legoblokje

Stap niet op me!

Als je graag bij de Albert Heijn winkelt kan ik Unirice aanbevelen:
https://www.ah.nl/product...rice-perfumed-jasmin-rice

Hoef je veel minder te wassen en laat nauwelijks een velletje achter en is ook nog eens voordeliger voor je portemonnee.

• BiG-GuY
Als je van Basmati rijst houd, kan ik Tilda en Dawaat Basmati aanraden. Beiden bevallen ons erg goed, zeker uit een rijstkoker. Dawaat is wat goedkoper, maar heb ze niet naast elkaar getest om te bepalen of ik het verschil echt proefde. Bij beiden heb ik die vliesjes niet gehad op de kom, terwijl ik bij inderdaad AH huismerken wel heb gehad.

En hun bruine Basmati is een stuk vezelrijker, maar vindt ik een stuk lekkerder dan Zilvervliesrijst. Wat ook opvalt is dat de bruine basmati praktisch niet gewassen hoeft te worden, na 1x wassen zie ik al geen wit water.

We halen het normaal bij de Makro, aangezien we toch een Makro pas hebben. Moeten nog de andere merken proberen die Makro aanbied, heel groot aanbod.

[Voor 8% gewijzigd door BiG-GuY op 27-05-2023 10:22]

Gallery V&A

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:20
Dido schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 11:26:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Je hebt die curry in een rijstkoker gemaakt? Daar ben ik wel benieuwd naar want voor het enkel koken van rijst heb ik niet per se een rijstkoker nodig.

Daarnaast de vraag of iemand ervaring heeft met het maken van ketan voor bijvoorbeeld lemper. Dat maak ik met enige regelmaat omdat het m'n favoriete snack is. Echter is het perfect bereiden van ketan niet iedere keer aan mij besteed :P

• sjufke
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:04
Verkeerde topic 7(8)7

[Voor 79% gewijzigd door sjufke op 27-05-2023 16:58]

PSN: bollsie

• Raymond P
@einz Hoe doe je dat nu?

Niet dat die van mij subliem consistent is maar: na kort (30 minuten) afgedekt weken (rijst/vocht 1:1.4) in water+kokoscreme (lauw-warm) en koken/absorberen stap ik over op actief stomen (30 minuten).
Het liefst gebruik ik daar een stoominzet voor (en niet de stoomoven), want bonuspunten voor een extra pandan blaadje in het kokende water.

Hoe lang het koken/absorberen duurt ligt vooral aan je verhouding water/kokoscreme, rond de 12 minuten is hier normaal voor 100gr santen (blok in de lengte) op 500gr rijst. Kokosmelk uit een blikje is niet altijd consistent (lees: is troep), als je geen santen in blokvorm gebruikt kan je het waarschijnlijk daar zoeken.

Je kunt ook langer weken en korter stomen.

Ik maak ze niet al te vaak, want het rollen trek ik niet. Net zoals loempia's en pasteitjes vouwen.

- knip -

Acties:
  • +1Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:20
Raymond P schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 17:26:
@einz Hoe doe je dat nu?

Niet dat die van mij subliem consistent is maar: na kort (30 minuten) afgedekt weken (rijst/vocht 1:1.4) in water+kokoscreme (lauw-warm) en koken/absorberen stap ik over op actief stomen (30 minuten).
Het liefst gebruik ik daar een stoominzet voor (en niet de stoomoven), want bonuspunten voor een extra pandan blaadje in het kokende water.

Hoe lang het koken/absorberen duurt ligt vooral aan je verhouding water/kokoscreme, rond de 12 minuten is hier normaal voor 100gr santen (blok in de lengte) op 500gr rijst. Kokosmelk uit een blikje is niet altijd consistent (lees: is troep), als je geen santen in blokvorm gebruikt kan je het waarschijnlijk daar zoeken.

Je kunt ook langer weken en korter stomen.

Ik maak ze niet al te vaak, want het rollen trek ik niet. Net zoals loempia's en pasteitjes vouwen.
Herkenbaar ja, ik doe altijd een kilo rijst en halverwege heb ik het he-le-maal gehad met rollen. Maar goed, het is zo lekker dat je zo nu en dan wel 'moet' :P

Ik doe bijna hetzelfde, ik stoom het ervoor ook nog (wel na het wassen/weken). Dan is het gedeeltelijk gaar voor ik de water/kokoscreme erbij doe. Daarna altijd nog even stomen, soms ook een klein beetje om het op te warmen zodat het wat beter te verwerken is. Nu ik je bericht zo lees en het zelf opschrijf bedenk ik me dat me het ook niet per se gaat over de kwaliteit maar meer over het gemak waarmee het wellicht kan :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

einz schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 16:36:
Je hebt die curry in een rijstkoker gemaakt? Daar ben ik wel benieuwd naar want voor het enkel koken van rijst heb ik niet per se een rijstkoker nodig.
Jazeker, ik heb bij de Panda Mini het Greedy Panda kookboek meebesteld.
Behalve recepten ook leuk leesvoer over rijstsoorten en de geschiedenis van de rijstkoker.
Enige nadeel is dat sommige recepten specifiek voor grotere rijstkokers zijn en niet altijd te downscalen.

En als je curry in de rijstkoker maakt moet je daarna wachten op je rijst (en de curry in een oven van 70 graden warm houden gaat op zich prima, maar toch...)
Ik ben me van de weeromstuit nu dus vrolijk ook aan het orienteren op een slowcooker (ja, ik ga wel naar het crockpot-topic :) )

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee