Ben anderhalf jaar terug begonnen met mijn eerste rijstkoker. Omdat we wel een paar keer week rijst eten en het in een pannetje (zeker sushirijst) nogal een drama was om consistente resultaten te krijgen.
We hadden toen gekozen voor een Xiaomi Mi Smart Rijstkoker van €99,95 welke we dus al een tijdje gebruiken en best wel goed werkt. Resultaten zijn consistent, we maken er met name basmati, bruine basmati, sushi en zilvervlies rijst in.
Omdat we de smart features eigenlijk nooit gebruikten en ik zoveel mogelijk af wilde van 'Chinese smart dingen' in huis wilden we nu eentje die zonder wifi/app volledig te gebruiken is.
Ook wilde ik eigenlijk een kleinere machine, omdat we meestal 1 cup rijst koken voor met z'n tweeën. De 1 cup rijst van de Xiaomi is grofweg 140grams, dat is voor ons zat.
Heb een tijd gekeken naar Zojirushi, maar de prijs kan ik toch niet rechtvaardigen voor de paar keer rijst die we eten per week, daarbij zijn ook spare parts in NL moeilijk te krijgen dus wilde iets hebben waar we makkelijk aan spare parts kunnen komen in de toekomst.
Heb uiteindelijk zitten twijfelen tussen de Cuckoo CR-0351F, Reishunger Digitale Mini Rijstkoker en de Yum Asia Panda Mini. Allemaal vergelijkbaar geprijsd en beschikbaar via o.a. Amazon NL en de laatste twee ook via eigen webshops.
Mijn keuze is uiteindelijk op Yum Asia Panda Mini gevallen. Een van de redenen was de binnenkom die een duidelijk markering heeft, de Cuckoo en Reishunger hebben minder duidelijk leesbare strepen. Ook heeft de Reishunger geen enkele vorm van aftel timer en van wat ik kon vinden de Cuckoo ook niet. De Yum Asia telt af bij de laatste 10min voor hij klaar is, maar laat als het goed is ook met streepjes zien hoe ver hij is in het kookproces.
Blijkbaar waren we 'verwend' met de Xiaomi, die telde namelijk af vanaf het moment van starten en deed er normaal 1u over om onze portie rijst goed te maken. Dat zou met alle drie de opties waar ik naar keek een stuk sneller moeten zijn.
We gaan binnenkort merken hoe het resultaat is van de Yum Asia, hij is onderweg

.
[Voor 11% gewijzigd door BiG-GuY op 25-05-2023 17:56]