Ervaringen met rijstkokers

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

Na jaren lang dubben wil ik nu ook een rijstkoker. En een goeie. Ik kom eigenlijk op twee types van Yum Asia uit, de Sakura (150 euro) of de Kumo YumCarb (90 euro). Van deze site (https://debesterijstkoker.nl/de-beste-rijstkokers/). Beide op zich prima prijzen.

Doorgaans ben ik iemand die een wat goedkoper product koopt, er achter komt dat ik dingen mis en dan toch de duurdere koop (of soms andersom, de goedkopere was meer dan goed genoeg).

Op de een of andere manier kan ik de knoop niet doorhakken...

[ Voor 20% gewijzigd door iAR op 28-07-2023 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:02
@iAR Vrij simpel toch? Welke functies ben je van plan te gebruiken bovenop 'normale' witte rijst koken?
Daar zit nogal een verschil in bij die twee.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

Raymond P schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 08:33:
@iAR Vrij simpel toch? Welke functies ben je van plan te gebruiken bovenop 'normale' witte rijst koken?
Daar zit nogal een verschil in bij die twee.
Op de een of andere manier vind ik dat niet simpel ;)

Op het eerste oog zie ik bij de duurdere meer rijstsoorten + cake, crust, soup en yoghurt functies.
Ik vraag me vooral af hoe de kwaliteit van de rijst is. Op de een of andere manier buitelen ze daarmee over elkaar heen, terwijl je Aziaten ook wel eens hoort zeggen: ze doen allemaal hetzelfde en goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Gewoon rijst op een goede manier koken zullen ze allebei wel doen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:32
iAR schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 08:16:
Na jaren lang dubben wil ik nu ook een rijstkoker. En een goeie. Ik kom eigenlijk op twee types van Yum Asia uit, de Sakura (150 euro) of de Kumo YumCarb (90 euro). Van deze site (https://debesterijstkoker.nl/de-beste-rijstkokers/). Beide op zich prima prijzen.

Doorgaans ben ik iemand die een wat goedkoper product koopt, er achter komt dat ik dingen mis en dan toch de duurdere koop (of soms andersom, de goedkopere was meer dan goed genoeg).

Op de een of andere manier kan ik de knoop niet doorhakken...
Ik denk dat iedereen andere prioriteiten heeft.

1 van de 2 opties heeft de low carb functie. Als de ander het niet heeft en je vindt het belangrijk lijkt me dat een tip.

Ik kijk zelf vooral naar de binnenpot (coating) en de hoeveelheid, omdat ik hier altijd kleine hoeveelheden kook (nu kleinste versie waarin ik 1/2e cup kan koken, dus 1 portie voor 1 persoon.

Wat ook iets kan zijn is of je een stoommand in de koker wil hebben.

Uiteindelijk kan je de keuze alleen zelf maken natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@iAR Witte rijst koken is in de basis ook heel simpel. Je hebt een pot met water + rijst en stopt met koken als het water op is.
Vloeibaar water wordt niet warmer dan 100 graden. Apparaat stopt met verwarmen als de temperatuur hoger wordt, want dan is het water op.

Op wat isolatie en warmteverdeling optimalisatie na kan er niet veel mis gaan, een goedkope(re) cooker zal praktisch dezelfde kwaliteit rijst geven als een dure.
Waar het stuk loopt is volume, een afwijkende hoeveelheid rijst koken in een goedkope cooker geeft meestal niet het beste resultaat. Dat zal een dure met meer/betere thermische controle c.q. regelbaar element beter doen zonder de noodzaak om over te stappen op stomen.

De meerprijs betaal je dus vooral voor de extra functionaliteit zoals startuitstel en verkapte slowcooker functies.

- knip -

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:52
CR2032 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 22:39:
[...]

De Tsuki is nu weer even op voorraad bij de YumAsia store. Daar hebben wij deze ook vandaan, was ook nog wat goedkoper dan op Amazon.nl. Hun EU store zit in Zaandam. Ze hebben ook saver bundle's met rijst en accessoires erbij.

Voordeel van de Tsuki is dat deze een volledig massieve keramische binnenpan heeft. Andere modellen hebben een keramische coating. Zo'n volledige aardewerken pan ben ik verder nog niet tegen gekomen.
Van binnen is de Tsuki ook erg mooi afgewerkt.

[Afbeelding]
Schopje I know maar deze cooker is wel erg klein voor 3 personen lijkt mij?

• Sjamo
Dracula schreef op donderdag 14 september 2023 @ 11:48:
[...]

Ik gebruik deze vanwege de optie van bereiden 1/2e cup rijst (1 pers), en de volledig klei binnenpot. Werkt super. Is dacht ik tot 2,5e cup, dus normaal 5 personen ongeveer. Nadeel vind ik geen snel functie en bij de witte erg slecht leesbaar menu.
Verder super rijstkoker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Dracula schreef op donderdag 14 september 2023 @ 11:48:
[...]

Gaat prima, ligt eraan hoe groot die eters zijn. De Tsuki is voor maximaal 0,45 liter rijst / 2,5 cup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ilya
  • Registratie: December 2004
  • Niet online

Ilya

💩

Sjamo schreef op donderdag 14 september 2023 @ 12:54:
[...]

Ik gebruik deze vanwege de optie van bereiden 1/2e cup rijst (1 pers), en de volledig klei binnenpot. Werkt super. Is dacht ik tot 2,5e cup, dus normaal 5 personen ongeveer. Nadeel vind ik geen snel functie en bij de witte erg slecht leesbaar menu.
Verder super rijstkoker.
Ik heb net de "grijze" binnen en die is ook niet heel goed leesbaar. Dit is dus normaal? Zal ook Yum Asia eens mailen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:50

g0tanks

Moderator CSA
Het glazen deksel van mijn domme rijstkoker was gebarsten, dus ik heb nu geïnvesteerd in een slimme rijstkoker:

Yum Asia Panda Mini Rice Cooker
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SIAsAhkuinepYH6at4QdXrEf_vg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LNhvrbSjgXzFMCTjPaQKzpAO.jpg?f=user_large

Tot 3 personen met o.a. warmhoudfunctie en uitgestelde start.

https://yum-asia.com/eu/p...ogic-ceramic-rice-cooker/

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:02
iAR schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 08:59:
[...]

Op de een of andere manier vind ik dat niet simpel ;)

Op het eerste oog zie ik bij de duurdere meer rijstsoorten + cake, crust, soup en yoghurt functies.
Ik vraag me vooral af hoe de kwaliteit van de rijst is. Op de een of andere manier buitelen ze daarmee over elkaar heen, terwijl je Aziaten ook wel eens hoort zeggen: ze doen allemaal hetzelfde en goed.
Welke keuze heb je gemaakt? En heeft er iemand hier uberhaupt ervaring met het gebruiken van de andere functies? En zo ja, hoe bevalt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21-03-2024
Ik heb een heel goedkoop klein rijstkokertje van de Vomar, maar 14 euro. Hij heeft maar liefst twee functies namelijk aan en uit.

Rijst komt er altijd perfect uit. Het is een unitasker maar hij doet wat hij moet doen. Als ik voor een uitgebreidere ga dan wil ik er eentje met een zogeheten 'yoghurtfunctie' wat kan worden gebruikt om yoghurt te maken of andere projecten met fermentatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaptorK
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13-04 14:48
Sjamo schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 14:17:
[...]

Ik ben ook gezwicht voor de Tsuki. Ik twijfelde destijds al tussen panda en tsuki. Destijds panda gekozen omdat ik daarin kan stomen
Dat kan, en de panda werkt voortreffelijk wat mij betreft. Maar bij de panda is 1 cup echt het minimum wat je mag bereiden, en dat is teveel voor mij. Dus gebruik ik het zelden alleen, waar ik het juist voor bedoeld had.

Daarom nu de tsuki, minimum 0,5 cup, precies goed.

De kleipot is net een plantenpot, aan de binnenkant wel glad, maar het voelt niet als gecoat. Ik ben er wel blij mee eigenlijk.
Wat bedoel je precies met 1 cup het minimum bij de Panda? Wat gebeurt er als je minder dan 1 cup maakt? De rijst wordt dan toch niet slecht of iets?

Ik twijfel zelf namelijk tussen de Panda en de Tsuki. Vaak kook ik voor 2 personen, maar voor het geval ik voor meer kook leek de panda mij daarvoor wel handiger dan de Tsuki.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psyonara
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:55
Okay zit nu ook een rijstkoker te overwegen, kun je er ook van die plastic verpakte sate dingen in gooien die normaal in een kookpan zitten of moet je het daar anders aan pakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikvE
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10-04 11:54
Psyonara schreef op zondag 5 november 2023 @ 16:25:
Okay zit nu ook een rijstkoker te overwegen, kun je er ook van die plastic verpakte sate dingen in gooien die normaal in een kookpan zitten of moet je het daar anders aan pakken?
Ja hoor, gewoon in de keep warm stand zetten, worden ze vanzelf een graad of 70

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -pollem-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:57

-pollem-

Are you threatening me?

Psyonara schreef op zondag 5 november 2023 @ 16:25:
Waarom zou je dag in een rijstkoker willen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psyonara
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:55
-pollem- schreef op zondag 5 november 2023 @ 19:51:
[...]

Waarom zou je dag in een rijstkoker willen doen?
Heb geen idee wat de mogelijk heden zijn? hence de vraag!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Psyonara schreef op zondag 5 november 2023 @ 20:50:
[...]

Heb geen idee wat de mogelijk heden zijn? hence de vraag!!
Rijst koken :p ik zou niet weten waarom je er iets in zou gooien wat alleen hoeft op te warmen.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikvE
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10-04 11:54
Marzman schreef op maandag 6 november 2023 @ 02:19:
[...]

Rijst koken :p ik zou niet weten waarom je er iets in zou gooien wat alleen hoeft op te warmen.
Ik gebruik mijn rijstkoker ook als slowcooker voor gekarameliseerde uien en maak er cake in.
Ben het met je eens dat dingen opwarmen in een rijstkoker niet het eerste is waar ik aan zou denken (pannetje water opzetten is veel sneller) maar als iemand dit wil doen ga ik ze echt niet tegenhouden.

Edit: autocorrect 😅

[ Voor 3% gewijzigd door RikvE op 07-11-2023 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:46
:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:05
Ik durf het bijna niet te zeggen maar ik heb afgelopen weekend bij een grote Aziatische supermarkt in Amsterdam Noord een magnetron rijstkoker gehaald. Niet fancy, niet gadget like, maar dit werkt wel dikke prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Miki schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:38:
Ik durf het bijna niet te zeggen maar ik heb afgelopen weekend bij een grote Aziatische supermarkt in Amsterdam Noord een magnetron rijstkoker gehaald. Niet fancy, niet gadget like, maar dit werkt wel dikke prima.
Er zijn hier meer mensen die dat hebben, ik ben niet zo'n fan van plastic verhitten met eten.

Hoe lang duurt dat met hoe veel rijst en water in de magnetron?

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:05
Marzman schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:52:
[...]

Er zijn hier meer mensen die dat hebben, ik ben niet zo'n fan van plastic verhitten met eten.

Hoe lang duurt dat met hoe veel rijst en water in de magnetron?
Afhankelijk van de kopjes rijst 10 minuten a 15 minuten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Miki schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:38:
Je kan dat ook gewoon in een schaal/diep bord doen, zloang dat magnetron bestendig is :P

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ik heb jarenlang m'n rijst gekookt in een magnetronschaal met een laagje water... Het werkt, en na verloop van tijd krijg je steeds meer handigheid met betrekking tot de verhouding water op rijst, maar het is voor mij echt niet te vergelijken met de rijst die ik nu uit de Cuckoo krijg. Vele malen lekkerder.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:07

DropjesLover

Dit dus ->

Ook maar eens gekocht, ook omdat mijn vrouw vaak rijst in behanglijm weet te veranderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QQJaXmgxV_0WxyqxjJXTVpi4vLA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KTijK926JbOnwrZqpPTvkpKO.jpg?f=fotoalbum_large

Ervaring 1: Geloof nooit de toko, 0,3l per persoon :')
1,2l unit gekocht voor een gezin van 4 (2 nu nog jonge kinderen), 0,3l rijst en 0,4l water (pandan rijst) is ruim voldoende...

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

DropjesLover schreef op woensdag 13 december 2023 @ 06:36:
Ook maar eens gekocht, ook omdat mijn vrouw vaak rijst in behanglijm weet te veranderen.

[Afbeelding]

1,2l unit gekocht voor een gezin van 4 (2 nu nog jonge kinderen), 0,3l rijst en 0,4l water (pandan rijst) is ruim voldoende...
Die hoeveelheden kloppen bij ons ook niet nee, maar als je ooit bij een afhaalchinees geweest bent dan wist je dat ;)

Leuke rijstkoker, aan het motief er op zag ik al dat die van een Toko komt.

/▌

• Harrie21
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-12-2024

Harrie21

Damn..

Zijn er ook mensen die zwarte rijst bereiden in de rijstkoker? Moet ik hier een speciaal model voor gebruiken of kan dit ook met de Tsuki?

Sup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Nu online

[Afbeelding]

Dus de 1 liter uitvoering was voor jullie gezin misschien ook wel voldoende geweest. Hoe lang duurt het ongeveer voordat je rijst klaar is? Is dat net als met een gewone kookpan klaar in ~20 minuten? Wat een verschil in prijs tussen de verschillende merken rijstkokers zeg :D.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Harrie21 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 23:01:
Zijn er ook mensen die zwarte rijst bereiden in de rijstkoker? Moet ik hier een speciaal model voor gebruiken of kan dit ook met de Tsuki?
Ik had nog nooit van zwarte rijst gehoord.
Door de zogenaamde anthocyanen (kleurstoffen die ook rode kool en zelfs herfstbladeren voorzien van hun mooie gloed) kleurt de rijst zwart tot paars en net als bij witte rijst bestaan er tal van verschillende soorten.
Zitten die kleurstoffen van nature in de rijst?

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Marzman Dat ligt er ongetwijfeld aan welke je koopt. Er zal vast al een clown het idee hebben gehad witte rijst te kleuren. :+

Zwarte rijst is er al een hele poos. Ik ken 'm als een kleef/pudding rijst, dat wordt niet bijgekleurd.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Raymond P schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 11:10:

Zwarte rijst is er al een hele poos. Ik ken 'm als een kleef/pudding rijst, dat wordt niet bijgekleurd.
Waarschijnlijk heb ik dat ook al wel eens op, maar nooit zelf gemaakt dus nooit aan gedacht dat de rijst al zwart was :p

De standaard plakrijst die wij hebben is gewoon wit.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-02 23:56

MrMonkE

★ EXTRA ★

lol, ik kon het wel redelijk maar soms moest ik toch met een vergiet in de weer.
Nu .. na 2 slechte er een met zware stalen pan binnen in. En hij is slim. :P Xiaomi
Duurt wel een uur voor je rijst hebt (Op standaard snelheid) maar altijd goed.

Mijn ervaring met rijstkokers met aluminiumpannen is dat de pan heel fragiel is.
Je kunt hem als je wil met de hand zo dubbelvouwen (Die ik heb gehad in elk geval) die ik nu heb is staal en ik verdenk hem er van kogelwerende eigenschappen te hebben zo solide is het.

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Laatst online: 20:07

DropjesLover

Dit dus ->

Puch-Maxi schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 01:22:
[...]

Dus de 1 liter uitvoering was voor jullie gezin misschien ook wel voldoende geweest. Hoe lang duurt het ongeveer voordat je rijst klaar is? Is dat net als met een gewone kookpan klaar in ~20 minuten? Wat een verschil in prijs tussen de verschillende merken rijstkokers zeg :D.
Mijn normale kooktijd was 12 minuten, kokend water uit de Quooker :p
Dit is elektrisch koken van lauw water, dus wat langer.
MrMonkE schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 11:23:
[...]

lol, ik kon het wel redelijk maar soms moest ik toch met een vergiet in de weer.
Nu .. na 2 slechte er een met zware stalen pan binnen in. En hij is slim. :P Xiaomi
Duurt wel een uur voor je rijst hebt (Op standaard snelheid) maar altijd goed.

Mijn ervaring met rijstkokers met aluminiumpannen is dat de pan heel fragiel is.
Je kunt hem als je wil met de hand zo dubbelvouwen (Die ik heb gehad in elk geval) die ik nu heb is staal en ik verdenk hem er van kogelwerende eigenschappen te hebben zo solide is het.
Ik heb geen probleem met dunne alu pannen. Niet te lomp mee doen :p

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-02 23:56

MrMonkE

★ EXTRA ★

DropjesLover schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 14:11:
[...]

Mijn normale kooktijd was 12 minuten, kokend water uit de Quooker :p
Dit is elektrisch koken van lauw water, dus wat langer.
[...]

Ik heb geen probleem met dunne alu pannen. Niet te lomp mee doen :p
Ja, ik liet hem vallen met water erin. pebrcak.
Deze nieuwe kan ik echt van de flat gooien en hem uit de krater opgraven! :P
Het verschil is denk ik dat deze inductie is? En zware ijzeren pan moet hebben voor de inductie?

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie21
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-12-2024

Harrie21

Damn..

Marzman schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 11:02:
[...]

Ik had nog nooit van zwarte rijst gehoord.

[...]

Zitten die kleurstoffen van nature in de rijst?
Ja, dit zijn specifieke soorten rijst die van nature zwart zijn. Het wordt in Azië ook wel verboden rijst genoemd, omdat alleen de keizer het mocht nuttigen. Wij kopen het in vacuüm getrokken blokken bij de Toko, vanwege de gezonde eigenschappen en de betere smaak dan zilvervliesrijst. Het nadeel is dat het lang moet koken (30 min) en dat je pan er paars van uit kan slaan, dus vandaar dat ik op zoek ben naar een rijstkoker.

De Tsuki lijkt me wel wat, al twijfel ik over het formaat. Ons gezin bestaat uit twee volwassenen met drie kleine kinderen en nu red ik me met een 35cl Ikea glas vol rijst, maar de kinderen worden natuurlijk wel groter. Een ander model dat me wel iets lijkt en iets groter is, is de Fuji UMAI Induction Heating, alleen deze is nu niet meer te verkrijgen en wordt 'verwacht in 2024' wat natuurlijk een vrij ruime periode is 8)7

Sup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greet3
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 17-01 08:18
Mooie topic. Ik begin nu mee te lezen en ben op zoek naar een goede (en simpele?) rijstkoker. We koken nu met zo’n ding in de magnetron en het werkt goed. De magnetron heeft zelfs een rijst functie, waar je alleen het gewicht invoert.

https://qph.cf2.quoracdn....841c615ae6383199f781.webp

Heb eerder een goedkope rijstkoker gehad, maar het stoom druppelde langs de pan. Daardoor had je steeds smerige witte stoom naast de rijstkoker. Het luchtgaatje in de deksel was te klein of stuk.

Nu overweeg ik weer een (betere) rijstkoker, waarvan het binnendeel in de vaatwasser kan. Liefst zonder te veel toeters en bellen. Hopelijk vind ik goede tips in eerdere posts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:05

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

greet3 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:16:
Mooie topic. Ik begin nu mee te lezen en ben op zoek naar een goede (en simpele?) rijstkoker. We koken nu met zo’n ding in de magnetron en het werkt goed. De magnetron heeft zelfs een rijst functie, waar je alleen het gewicht invoert.

https://qph.cf2.quoracdn....841c615ae6383199f781.webp

Heb eerder een goedkope rijstkoker gehad, maar het stoom druppelde langs de pan. Daardoor had je steeds smerige witte stoom naast de rijstkoker. Het luchtgaatje in de deksel was te klein of stuk.

Nu overweeg ik weer een (betere) rijstkoker, waarvan het binnendeel in de vaatwasser kan. Liefst zonder te veel toeters en bellen. Hopelijk vind ik goede tips in eerdere posts.
Ik zou persoonlijk de wens voor vaatwasbestendigheid laten varen. Of althans ik zou zelfs als ze in de vaatwasser kunnen het met de hand doen. Dan gaat je apparaat langer mee.

Wat vind je goedkoop? :+ Beneden de 50? Beneden de 100? Beneden de 200?

Ikzelf heb een CUCKOO CR-0351F en ik zou niet meer iets willen wat minder is. Deze is voor mijn gebruik perfect.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greet3
Touchdomex schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:24:
[...]
Ik zou persoonlijk de wens voor vaatwasbestendigheid laten varen. Of althans ik zou zelfs als ze in de vaatwasser kunnen het met de hand doen. Dan gaat je apparaat langer mee.

Wat vind je goedkoop? :+ Beneden de 50? Beneden de 100? Beneden de 200?

Ikzelf heb een CUCKOO CR-0351F en ik zou niet meer iets willen wat minder is. Deze is voor mijn gebruik perfect.
Thuis wordt alles in de vaatwasser gedaan, ook al verzoek ik ze dat bij sommige dingen niet te doen - dus ik accepteer het maar en probeer geschikte dingen te vinden :-\

De nieuwe rijstkoker hoeft niet supergoedkoop te zijn. De oude was goedkoop (<€30 denk ik) en die voldeed niet.

Waarom is de cuckoo perfect voor jou? Handige functies die ik tot zover in eerdere posts lees is ook uitgesteld laten starten. Misschien lees ik verder nog meer goede ideeën?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

greet3 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:53:
[...]

Thuis wordt alles in de vaatwasser gedaan, ook al verzoek ik ze dat bij sommige dingen niet te doen - dus ik accepteer het maar en probeer geschikte dingen te vinden :-\

De nieuwe rijstkoker hoeft niet supergoedkoop te zijn. De oude was goedkoop (<€30 denk ik) en die voldeed niet.

Waarom is de cuckoo perfect voor jou? Handige functies die ik tot zover in eerdere posts lees is ook uitgesteld laten starten. Misschien lees ik verder nog meer goede ideeën?
Ja nee mijn cuck gaat nooit de vaatwasser zien. Hooguit als ik hem laat zien. "daar ga jij nooit in" maar anders....

Verder waarom? Hij is voor mij makkelijk met de hand schoon te maken. Die witte drap die jij hebt daar heb ik bijzonder weinig last van omdat er een opvangyssteem in het stoomkanaal zit waardoor het grootste deel terug slaat of overgaat in een opvangbakje.

Het uitgesteld laten starten heb ik nog niet onder de knie/ooit gebruikt maar wat ik vaak doe is wel de warmhoudfunctie achteraf gebruiken. Vroeg de cuck starten en daarna als die klaar is de gekookte rijst warm houden terwijl ik de rest bak/wok/kook. Daarnaast verschillende rijstsoorten is gewoon een druk op de knop en andere verhoudingen voor het water pakken en daarna gaan.

Verder is voor mij vooral het formaat fijn. Zeker voor een klein huishouden is de hoeveelheid perfect.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Hier ook de Cuck. Makkelijk in gebruik en de rijst komt er tot nu toe elke keer perfect uit!

:+ Ga morgen experimenteren met zilvervliesrijst dus die 100% score kan mogelijk even kantelen, maargoed, dat is even uitproberen hoe en wat. Maar verder is het echt een mooi ding, neemt weinig ruimte in, makkelijk schoon te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
Ik gebruik tegenwoordig de tsuki van yum asia. Ik vind het erg goed. Het grootste plus punt vind ik de klei pot waar je de rijst in kookt, dus geen anti-aanbaklaag. Verder wat mij betreft snel perfecte rijst. Het enige lastige is dat het menu bij daglicht slecht te lezen is.
Bonus prettig vind ik dat ik hierin goed een halve cup rijst kan koken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greet3
NeverSettle schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 10:12:
Ik kom dit topic voor het eerst tegen. Als geboren Nederlander met Aziatische ouders ben ik verbaast dat er überhaupt een topic is over rijst koken :P
Uit nieuwsgierigheid als het mag: welke rijstkoker gebruik jij als Dutch Asian? Zo te horen uit je comment, kook je vaker rijst?

@Sjamo : hoe groot is je huishouden? Wij zijn met 2 kleine kinderen en koken tot nu toe 200-300 gram rijst per keer. De tsuki (volledig keramisch) zou voorlopig prima zijn. Of misschien toch gelijk voor de fuji (rvs) gaan, zodra die weer op voorraad is?

2,5 cup van de fuji komt denk ik overeen met ongeveer 560 gram? (1 cup = 225 gram rijst volgens google)

[ Voor 31% gewijzigd door greet3 op 02-01-2024 13:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
greet3 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:22:
[...]

Uit nieuwsgierigheid als het mag: welke rijstkoker gebruik jij als Dutch Asian? Zo te horen uit je comment, kook je vaker rijst?

@Sjamo : hoe groot is je huishouden? Wij zijn met 2 kleine kinderen en koken tot nu toe 200-300 gram rijst per keer. De tsuki (volledig keramisch) zou voorlopig prima zijn. Of misschien toch gelijk voor de fuji (rvs) gaan, zodra die weer op voorraad is?
Als ik me de cijfers voor rijst goed herinner :)

1 cup = 180 ml = 150 gr rijst.
Wij eten hier samen (2 volwassen) 1 cup rijst. Dat is voldoende voor ons, maar we houden er meestal niet van over.

De Tsuki is voor het koken van 0,5 - 2,5 cup rijst, dus voor 75 - 375 gr rijst (en dan nog water natuurlijk). Men geeft op de site aan dat het daarmee, als kleinste rijstkoker uit het assortiment, geschikt is voor 1 tot 2 personen.

Wij zouden er zelf met gemak voor 4 personen in koken dus, met ruimte over.

Yum asia heeft verschillende maten rijstkokers op hun site staan. Ik heb zelf alleen ervaring met de Tsuki en de Panda, en ben met beiden bijzonder tevreden. Panda is 1-3 cup rijst, en heeft oa een quick functie wat de Tsuki niet heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Sjamo schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:37:
[...]

Wij zouden er zelf met gemak voor 4 personen in koken dus, met ruimte over.
Bij ons ook, volgens mij is dat altijd bij die hoeveelheden. Zelfs als je het gaat halen bij de Chinees, als je voor twee besteld kun je heel de week Chinees eten ;)

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greet3
Marzman schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:46:
[...]

Bij ons ook, volgens mij is dat altijd bij die hoeveelheden. Zelfs als je het gaat halen bij de Chinees, als je voor twee besteld kun je heel de week Chinees eten ;)
Dat hangt ervan af welke Chinees. Sommige in onze buurt hebben kleinere porties en hogere prijzen. Ik weet niet of dat de traditionele chineze restaurants zijn.

Hoeveel rijst een persoon eet, is ook weer afhankelijk van de persoon. iig in mijn omgeving. Aziatische studiegenoten aten veel rijst bij de maaltijd en dat werd in de traditionele chineze restaurants vaak (en gratis) aangevuld. Sommige andere vrienden eten meer de andere gerechten en nauwelijks rijst.

Overigens lijkt het aantal gram per cup te verschillen, afhankelijk van het soort rijst misschien? https://www.sanitarium.co...d-temperature-conversions

@Sjamo : de panda lijkt een heel ander model dan de tsuki, ze zitten wel in de buurt van elkaar qua prijs. Op het oog zou ik de Fuji eerder vergelijken met de Tsuki qua ontwerp.

[ Voor 8% gewijzigd door greet3 op 02-01-2024 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

greet3 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:56:
[...]

Overigens lijkt het aantal gram per cup te verschillen, afhankelijk van het soort rijst misschien? https://www.sanitarium.co...d-temperature-conversions
Ja het zijn volume-maten. Die zijn niet te vergelijken met gewoon gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greet3
Touchdomex schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:58:
[...]

Ja het zijn volume-maten. Die zijn niet te vergelijken met gewoon gewicht.
Yes, daardoor is het vertalen van cup naar gram afhankelijk van wat je erin doet. Nu doe ik uit gemak 200 gram rijst erin en op de weegschaal. En voeg daar het bijpassende water toe, maar ik zal het anders moeten inschatten of de tsuki voldoende zal zijn voor ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
greet3 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:01:
[...]

Yes, daardoor is het vertalen van cup naar gram afhankelijk van wat je erin doet. Nu doe ik uit gemak 200 gram rijst erin en op de weegschaal. En voeg daar het bijpassende water toe, maar ik zal het anders moeten inschatten of de tsuki voldoende zal zijn voor ons.
Ik had het over een rice cup, welke bij de rijstkoker geleverd wordt. Die hebben een standaardmaat van 180ml. Niet te vergelijken met Amerikaanse cups dus.

En rijst zal altijd iets verschillen in gewicht. Volgens internet is die 180 ml ongeveer 150 gr en hier (Japanse sushi rijst) komt dat inderdaad uit op 150 gr. Maar ieder heeft natuurlijk zijn eigen meetsysteem :)
In elk geval komen de genoemde cups in deze rijstkokers-pannen overeen met de bijgeleverde rice cups. Verschillende soorten rijst hebben ook verschillende hoeveelheden water nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greet3
Sjamo schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:14:
[...]
Ik had het over een rice cup, welke bij de rijstkoker geleverd wordt. Die hebben een standaardmaat van 180ml. Niet te vergelijken met Amerikaanse cups dus.
Oh ja, natuurlijk. De rijstkoker wordt ook met een cup meegeleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Heb het toevallig laatst een keer gewogen. 1 volle cup van de Cuck is omme nabij 150 gram rijst.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ew3xjuMv4hs-z65d6DYTFrJfQJw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/prlAG00BsSTaqQRh4zDAN3FU.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greet3
SmurfLink schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 15:11:
Heb het toevallig laatst een keer gewogen. 1 volle cup van de Cuck is omme nabij 150 gram rijst.
[Afbeelding]
Tx! Ik zal straks ook een cup bijpakken en wegen. Moet eerlijk zeggen dat als ik de eerdere posts hier lees, ik m’n idee over welke rijstkoker een beetje aan het bijstellen ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
greet3 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 15:20:
[...]

Tx! Ik zal straks ook een cup bijpakken en wegen. Moet eerlijk zeggen dat als ik de eerdere posts hier lees, ik m’n idee over welke rijstkoker een beetje aan het bijstellen ben.
Op welke manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Wij gebruiken die cup eigenlijk nooit. Het maakt ook niks uit wat je gebruikt of het een kopje is, een kom of een emmer. Je vult hem een keer met rijst, twee keer met water en de verhoudingen blijven gelijk whatever je gebruikt om te scheppen.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Marzman schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 15:35:
Wij gebruiken die cup eigenlijk nooit. Het maakt ook niks uit wat je gebruikt of het een kopje is, een kom of een emmer. Je vult hem een keer met rijst, twee keer met water en de verhoudingen blijven gelijk whatever je gebruikt om te scheppen.
Dat is wel enthousiast voor onze rijst :)
Op 1 cup (180 ml) voegen we als het 30 minuten geweekt heeft nog 200 ml water toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greet3
Eigenlijk dacht ik eerst aan een iets beter model dan mn simpele rijstkoker waar het stoom niet goed uit kwam met witte drab als gevolg. Zeg maar een soort Silvercrest of Daewoo rijstkoker. Ik wil alleen rijst koken (denk ik). Stiekem merk ik dat de Yum Asia Tsuki ook aanspreekt - maar is het niet te klein en is de Fuji dan niet beter? Of misschien een Zojirushi?

Ik ben er wel weer zo een die eerst een goedkope tablet voor mn ouders kocht, om daarna een betere Samsung Galaxy tab en tot slot een duurdere iPad voor ze ging kopen en achteraf dacht: had ik dat maar direct gedaan ipv in die korte tijd 3 tablets te kopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjamo
greet3 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 22:35:
[...]

Eigenlijk dacht ik eerst aan een iets beter model dan mn simpele rijstkoker waar het stoom niet goed uit kwam met witte drab als gevolg. Zeg maar een soort Silvercrest of Daewoo rijstkoker. Ik wil alleen rijst koken (denk ik). Stiekem merk ik dat de Yum Asia Tsuki ook aanspreekt - maar is het niet te klein en is de Fuji dan niet beter? Of misschien een Zojirushi?

Ik ben er wel weer zo een die eerst een goedkope tablet voor mn ouders kocht, om daarna een betere Samsung Galaxy tab en tot slot een duurdere iPad voor ze ging kopen en achteraf dacht: had ik dat maar direct gedaan ipv in die korte tijd 3 tablets te kopen.
Zoals ik zei heb ik alleen ervaring met de Tsuki en de Panda. Beide erg goede rijstkokers, de panda heeft wat meer mogelijkheden.

Toch heb ik voorkeur voor de Tsuki. De keramische binnenpot vind ik fantastisch. Ik haal de rijst er uit, zet er een laagje water in en na het eten veeg ik met een zachte spons of een zacht doekje de rijst los, dat vliegt er af, om spoelen en klaar. Geen zeep nodig. En hij doet wat hij moet doen.

De stoom vind ik bij de Tsuki ideaal. Het loopt in een rand om de pot bovenin. Doekje erdoor en klaar. Dat vond ik bij de panda minder handig. Die heeft een apart opvangbakje dat je moet legen.

Maar het menu is echt onhandig, slecht leesbaar. Hier valt het mee omdat we altijd dezelfde optie gebruiken dus we weten precies op welke knop we moeten drukken. Maar dat is echt een slecht punt.

En verder is hij echt heel erg klein. Ruimte op ons aanrecht is altjd schaars, dus ik vind dat een groot pluspunt. We gebruiken de rijstkoker zeker een keer of 3 à 4 per week tegenwoordig, dus handig dat hij kan blijven staan. Het enige dat we doen is hem bij gebruik naar voren trekken zodat ontsnappende stoom niet tegen de bovenkastjes aankomt, maar dat zou voor elke rijstkoker gelden.

Als je overweegt heel veel verschillende opties te gaan gebruiken of in de toekomst grotere hoeveelheden rijst per keer te koken dan ben je denk ik sowieso beter af met een ander type of misschien zelfs wel met een ander merk.
Wij koken gewoon rijst. Witte Japanse plakrijst omdat we het zo lekker vinden dat we het zelfs zonder iets erbij al lekker vinden :) dus voor ons is dit ideaal. En zoveel makkelijker om te koken dan andere mogelijkheden zoals een pan.

Wij spoelen de rijst goed, dan laten we het 30 tot 60 minuten weken in ruim water. We gieten het af en doen het in de pot van de rijstkoker. Water erbij (in ons geval 2 dl per cup gespoelde rijst, komt ook overeen met maatstreep in pot) en op de knop drukken om te starten. Daarna kunnen we wat anders gaan doen of de rest van het eten gaan koken, het maakt niet meer uit. De rijst wordt perfect gekookt en daarna automatisch op temperatuur gehouden, klaar voor wanneer we er aan toe zijn. Geen omkijken meer naar.

Ik gebruik trouwens dit vergiet om de rijst te wassen en te spoelen, ik vind het ideaal.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LQMq1HkPEDDanH0lYmBR5oCAKkE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YFrlTxbUx7JdzEQ6KXgOGb7u.jpg?f=fotoalbum_large

Succes met je beslissing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

greet3 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 22:35:
[...]

Niet bedoeld als aankoopadvies, maar met een simpele rijstkoker heb je ook geen drab hoor, dan gebruik je waarschijnlijk gewoon te veel water.

Wij hebben een Tomato gehad en daarna een silvercrest. De Tomato had een iets dikkere binnenpan, de silvercrest heeft een klikdeksel en ik denk juist een betere ventiel (door het klikdeksel, bij de tomato kon het deksel naar boven gedrukt worden door het stoom wat verder ook geen invloed had op de rijst trouwens)
Sjamo schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 00:40:
[...]

Ik gebruik trouwens dit vergiet om de rijst te wassen en te spoelen, ik vind het ideaal.
[Afbeelding]

Ik was het gewoon in een bak waar we ook de sla in wassen of in de schaal van de vorige tomato rijstkoker (dan kan ik het afgieten met de deksel er op). Valt de rijst hier niet doorheen? (wij hebben meestal gebroken pandan rijst). Het ziet er inderdaad handig uit :)

[ Voor 23% gewijzigd door Marzman op 03-01-2024 08:41 ]

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Marzman schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 08:05:
[...]

Niet bedoeld als aankoopadvies, maar met een simpele rijstkoker heb je ook geen drab hoor, dan gebruik je waarschijnlijk gewoon te veel water.

Wij hebben een Tomato gehad en daarna een silvercrest. De Tomato had een iets dikkere binnenpan, de silvercrest heeft een klikdeksel en ik denk juist een betere ventiel (door het klikdeksel, bij de tomato kon het deksel naar boven gedrukt worden door het stoom wat verder ook geen invloed had op de rijst trouwens)

[...]

Ik was het gewoon in een bak waar we ook de sla in wassen. Valt de rijst hier niet doorheen? (wij hebben meestal gebroken pandan rijst)
Nee, hier valt onze rijst (Japanse plakrijst) niet doorheen. Ook Basmati-rijst viel er hier nauwelijks doorheen (denk 2 of 3 korrels). Voor mij zijn de meeste vergieten te grof, en een zeef is meestal lastiger schoonmaken. Deze schaal spoel ik om onder de kraan en zet hem op de kop op het droogrek. Klaar voor volgende gebruik :)

Bovendien heeft deze schaal 2 sta-vlakken. Je kan hem recht zetten om te weken en scheef om uit te druipen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Ik was de rijst gewoon in de kom van de rijstkoker.. water erin, met je hand er doorheen woelen en het water afgieten. De rijst zelf zinkt. Dat herhalen tot het water helder is en klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Als je niet zeeft (of weegt) heb je restwater wat invloed heeft op je eindresultaat.
Afhankelijk van hoe kritisch je bent hoeft dat natuurlijk niets uit te maken. Zulke stappen kunnen wel het verschil maken tussen eetbaar en naar wens, zo'n spoelzeef is m.i. rete-handig.

Er zijn natuurlijk personen die water/rijst verhoudingen reproduceerbaar perfect eyeballen zonder hulpmiddelen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Raymond P schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 09:48:
Als je niet zeeft (of weegt) heb je restwater wat invloed heeft op je eindresultaat.
Afhankelijk van hoe kritisch je bent hoeft dat natuurlijk niets uit te maken. Zulke stappen kunnen wel het verschil maken tussen eetbaar en naar wens, zo'n spoelzeef is m.i. rete-handig.

Er zijn natuurlijk personen die water/rijst verhoudingen reproduceerbaar perfect eyeballen zonder hulpmiddelen.
Met de deksel op de rijstkoker zelf kan ik het ook goed afgieten, het duurt alleen misschien iets langer dan met die zeef. Het laatste water komt dan door kieren en het ventiel en met water toevoegen spoel ik wat op de rand en deksel plakt weer terug in de pan.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greet3
Sjamo schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 00:40:
[...]
Zoals ik zei heb ik alleen ervaring met de Tsuki en de Panda. Beide erg goede rijstkokers, de panda heeft wat meer mogelijkheden.

Toch heb ik voorkeur voor de Tsuki. De keramische binnenpot vind ik fantastisch. Ik haal de rijst er uit, zet er een laagje water in en na het eten veeg ik met een zachte spons of een zacht doekje de rijst los, dat vliegt er af, om spoelen en klaar. Geen zeep nodig. En hij doet wat hij moet doen.

De stoom vind ik bij de Tsuki ideaal. Het loopt in een rand om de pot bovenin. Doekje erdoor en klaar. Dat vond ik bij de panda minder handig. Die heeft een apart opvangbakje dat je moet legen.

Maar het menu is echt onhandig, slecht leesbaar.

En verder is hij echt heel erg klein. Ruimte op ons aanrecht is altjd schaars, dus ik vind dat een groot pluspunt. We gebruiken de rijstkoker zeker een keer of 3 à 4 per week tegenwoordig, dus handig dat hij kan blijven staan.

Bedankt. Dit zijn een vd ervaringen hier, waar ik iets aan heb. En deels herkenbaar in wat ik ook belangrijk vind.
Een simpele rijstkoker was ook mn startpunt. Ik vermoed dat mijn rijstkoker gewoon stuk is gegaan. Heb het ook met minder water geprobeerd, maar de rijst was toen te droog. Het gaatje in de deksel voor het stoom is gewoon te klein denk ik. Tot nu toe koken we alleen pandan, basmati en heel soms sushi rijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

@greet3 Je kan hem ook gewoon terug aanzetten als je ziet dat er nog drab in ligt. Misschien slaat hij meteen terug af, maar normaal gezien niet (maar normaal gezien heb je ook geen drab :p ). Misschien slaat hij te vroeg af.

[ Voor 23% gewijzigd door Marzman op 03-01-2024 12:43 ]

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Raymond P schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 09:48:

Mijn rijstkoker heeft van die streepjesindicaties voor het waterniveau. :+ Dus dat restwater maakt bij mij niet uit. Ik vul het gewoon aan tot het streepje na het wassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeverSettle
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 24-04 11:22
greet3 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:22:
[...]

Een simpele rijstkoker met één functie, van Russell Hobbs. We zijn er tevreden mee, maar ik vermoed dat mijn ouders toch de voorkeur geeft aan een rijstkoker uit Azië.
Rijst koken we vaak (naast andere gerechten), we hebben dan ook 20kg rijst in huis (gaat ook lang mee).

Rijst 3x wassen, en dan afhankelijk van hoeveelheid kopjes rijst dezelfde hoeveelheid aan water. Koker aanzetten, wanneer het klaar is nog eventjes laten stomen (5-10 minuten?) zodat het rijst niet te nat is.

Vaak lees ik ook over meten met vingerkootje, maar ieder mens is anders. Ik hou het liever bij de plastic kopje/bekertje die bij de rijstkoker krijgt.

[ Voor 21% gewijzigd door NeverSettle op 03-01-2024 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
SmurfLink schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:18:
[...]

Mijn rijstkoker heeft van die streepjesindicaties voor het waterniveau. :+ Dus dat restwater maakt bij mij niet uit. Ik vul het gewoon aan tot het streepje na het wassen.
Ja, dat is een andere manier van meten al kom ik daar ook niet mee weg. Vingerkootjes trouwens ook niet. ;)
Ik heb de pech dat ik 20 gram water te veel op 200 gram (droge) rijst als niet lekker beschouw voor bijna alle rijst, te weinig water is voor mij wel eetbaar.

Met grotere porties mitigeer je die variaties een beetje. Mja met een huishouden van 2 personen en een enorme hekel aan eten weggooien wordt er hier meestal tussen de 170 en 220 gram rijst gekookt. Default streepjes en/of volumetrische eenheden vallen dan af.
(Ben mij er ook wel bewust van dat men in Nederland graag nattere rijst eet, dan maakt het ook minder verschil.)

Ik heb het pakweg 15 jaar lang met veel teleurstelling geprobeerd hoe het mij aangeleerd is inclusief tips en voodoo magic voordat ik opgegeven heb. Totdat het kwartje viel dat de verhoudingen tussen massa rijst/water/zout/vet prima kwantificeerbaar zijn tot een recept. Nu kan ik inmiddels al weer 10 jaar verschillende soorten rijst maken die ik wel lust.
Mja gezien ik nog net niet neurotisch met een pipet water bij sta te druppelen op een weegschaal om op een 1:1.2 te komen vind ik dus niet dat ik rijst kan koken. ;)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tektoon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:36

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Na de positieve berichten hier heb ik ook een Tsuki gekocht. Die heeft geen stoommand, maar dat valt te tweaken natuurlijk. Zijn er hier mensen die goede (diy) mandjes kunnen aanraden? Anders knip ik zo'n rvs stoommandje van de Ikea op maat.

Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:39

mphilipp

Romanes eunt domus

Ik had kunnen weten dat er zelfs over rijstkokers een topic is op tweakers... :+

Ik heb net een 'onderzoek' afgerond naar een nieuwe rijstkoker. De oude is zo'n supersimpel ding met maar één knop. Eigenlijk een grote eierkoker. 1 cup rijst op 1 cup water en gaan. Maar nooit echt heel erg tevreden. De rijst was niet slecht ofzo, maar ik weet dat het beter kan.

Als je kijkt naar Japan, of Azië in het algemeen, zie dat de rijstkoker daar veel verder geëvolueerd is. Het topmerk is Zojirushi en de prijzen lopen op tot over de €1000 :X Die zijn ook lastig te krijgen in Nederland, want ze zijn primair voor de Aziatische markt en de VS. Echter, er is op enig moment een bedrijf begonnen met het importeren van die Zojirushi's uit Japan en ze te voorzien van Europese stekkers. Maar in Europa zijn wij niet zulke rijsteters dat we dergelijke bedragen gaan uitgeven aan een rijstkoker. Ook al kan ie meer (rijstepap en soms ook slowcook functies) en zijn ze erg geavanceerd.
Maar ik heb mij nu redelijk stevig geöriënteerd en snap nu een beetje wat er te koop is. Je hebt in principe 3 soorten:
  • de simpele 1 knops kokers, vanaf €20
  • iets geavanceerdere met fuzzy logic, maar nog steeds het traditionele verwarmingselement aan de onderkant
  • de supersonische met fuzzy logic en inductieverwarming (IH) rondom (onder/zij en boven)
De 'gewone' fuzzy logic kokers zijn vanaf €100 zo'n beetje te krijgen. De fuzzy logic is natuurlijk een marketingterm, maar het betekent dat een complex proces van langzaam verwarmen, absorberen van het water en koken wordt doorlopen. Het koken van de rijst duurt dan ook aanmerkelijk langer omdat ie de tijd neemt.

De laatste categorie doet in wezen hetzelfde, alleen heeft ie een geavanceerdere verwarming met inductie romdom de kookpan, waardoor de rijst gelijkmatiger wordt verwarmd en dus (theoretisch) beter wordt gekookt. Van wat ik zo'n beetje heb bekeken, ben je voor deze vanaf €200 kwijt voor een koker van Yum Asia en €350+ voor een Zojirushi.

Het zal voor de doorsnee Nederlander een beetje overdreven overkomen, maar voor Aziaten is rijst een serieuze zaak en daar nemen ze de tijd voor. Goed wassen is bijvoorbeeld zoiets. Even 1 of 2 keer omspoelen is voor hen niet voldoende zeg maar. Volgens mij hebben ze daar ook andere soorten rijst en ook van hogere kwaliteit dan bij de AH ligt. Maar de liefhebbers weten denk ik wel de weg naar de toko waar de betere soorten rijst te vinden is.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cbr600f4i
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-04 20:23
Tsja, voor de doorsnee Nederlander is een goede matras ook overdreven want duur, ook al ligt men 1/3e van het leven in bed. Ondertussen uiteraard wel klagen over allerlei pijn maar een paar honderd euro extra uitgeven…

Ik heb zelf de cuckoo aangeschaft omdat ik niet iedere dag rijst kook maar wel wekelijks, hoeft dus niet de absolute top te zijn maar ik wil wel met een glimlach de rijst kunnen serveren, tot nu toe steeds perfect. Ik gebruik overigens rijst van Tilda en ga binnenkort denk ik die Daawat van de jumbo eens proberen. Was vandaag bij de toko en daar hebben ze tientallen merken rijst dus daar ga ik ook eens wat experimenteren.

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Hier ook de Yum Asia Tsuki aangeschaft, samen met dat kookboek (e-book). Komt morgen binnen.
Ik vroeg me echter af of jullie ook goede en vooral simpele recepten hebben om te delen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djae
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 27-04-2024
Ik zie hier aardig wat users met een Yum Asia rijstkoker.. graag wil ik jullie advies vragen.

Gisteren heb ik de Bamboo binnen gekregen en de onderkant van de binnenkant bowl zit vol met oneffenheden. Het voelt zelfs scherp aan en absoluut niet glad. Aan de zijkant is ook een stukje van de coating beschadigd. Ik heb contact gezocht met de klantenservice van Yum Asia en daar wordt aangegeven:

The bowl is normal. The coating we use on the bowl and the way it is applied can cause uneven parts. A proportion of all bowls have slight imperfections due to the way the coating is applied.

Ik vind dit zelf niet onder “slight imperfections” vallen en wil de rijstkoker retourneren. Ik twijfel nog of ik een nieuwe aanschaf.

Is er iemand die dezelfde ervaring heeft? Of is jullie bowl wel gewoon glad?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WRRv55Hnnzfsx0wQZcieAovS-os=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dhCxAZR2HkoiwnvLwXVHMuy5.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wtpWvAQrz1Soog4h6xM-27qEHls=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HgiOUs8PAdwFJPGnCcvSAIMH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Wij hebben hier ook een Bamboo, maar de pan daarvan is volledig glad.
Ik zou `m denk ik omruilen, die scherpe stukjes kunnen alleen maar afbreken lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shdx
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:39
Onze Bamboo is ook volledig glad. Ik zou dit ook retourneren. Als je dit zo in de winkel had gezien, had je hem denk ik ook niet gekocht, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djae
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 27-04-2024
@shdx @Trasos dank voor jullie reacties! Yum Asia blijft beweren dat dit normaal is :/ Ik ga hem retourneren en bestel een nieuwe!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Zijn die yum asia ook wel eens in de aanbieding?

Zoeken een goede grote rijstkoker, maar wil natuurlijk niet teveel betalen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Ik ben ook in de markt voor een leuke rijstkoker, ik zit me te verbazen over de porties die genoemd worden door de fabrikanten. We zijn nu met zijn vieren, soms eten opa en oma mee, dus dan zes porties. Ik kook meestal 75 gram pp, soms iets meer, en ik zie hier op verschillende plaatsen dat een cup 150gr rijst is. Dan zou ik dus voor zes personen rijst kunnen koken in een 3-cups apparaat? En dat terwijl bv de Panda als 3,5-cups benoemd wordt, voor 1-3 personen? 8)7

Nomen nescio

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Bra-Jo In Azië gaat dat ding 's ochtends aan en eten ze drie gangen rijst per dag - zoals Nederlanders ridicuul veel brood eten in de ogen van veel die niet van hier zijn.
Dus gewoon je eigen inschatting maken.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

En kaas ;)

In Azie eten ze inderdaad drie keer per dag rijst vaak, Wij meestal een of twee keer per dag, we gebruiken kleine soepkommetjes ipv de cups (het maakt niet uit wat je gebruikt, als je hetzelfde gebruikt voor het water blijven de verhoudingen hetzelfde). Een soepkommetje (eigenlijk is het zo'n klein kommetje dat ze in Azie als bord gebruiken ;) ) is te veel voor twee personen maar omdat we ook redelijk vaak rijst eten is dat niet zo erg.

[ Voor 9% gewijzigd door Marzman op 23-09-2024 06:25 ]

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Bra-Jo schreef op zondag 22 september 2024 @ 13:48:
Ik ben ook in de markt voor een leuke rijstkoker, ik zit me te verbazen over de porties die genoemd worden door de fabrikanten. We zijn nu met zijn vieren, soms eten opa en oma mee, dus dan zes porties. Ik kook meestal 75 gram pp, soms iets meer, en ik zie hier op verschillende plaatsen dat een cup 150gr rijst is. Dan zou ik dus voor zes personen rijst kunnen koken in een 3-cups apparaat? En dat terwijl bv de Panda als 3,5-cups benoemd wordt, voor 1-3 personen? 8)7
Een halve cup per persoon klopt ongeveer wel met mijn eigen verbruik, dat zou 1 maaltijdportie zijn. Dus dan zou je het inderdaad daarmee kunnen redden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Tnx allemaal :)
Zojuist de Panda besteld, ben benieuwd!

Nomen nescio

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DexterDee
  • Laatst online: 01:02

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Nu in de aanbieding bij Amazon met Prime Days, de YumAsia Bamboo voor €195:

Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/61r+WvurWFL._AC_SX679_.jpg

Eindelijk is dit model leverbaar én met een mooie korting!
- Induction heating (IH)
- Keramische binnenpan
- 1-8 porties met een binnenpan van 1,5 liter

Ik was al lang op zoek naar een rijstkoker met inductie en een keramische pan. Wil geen teflon meer in huis hebben en met inductie is de warmtedistributie heel gelijkmatig. Meteen gekocht.

https://www.amazon.nl/dp/B0849QTT66

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-04 22:22
Heeft iemand eens supermarkt zilvervlies rijst gemaakt in de Yum Asia Panda Mini ?
Want deze rijst koop ik vaak. En haal je net uit deze rijstkoker 3 porties? Of kun je dit ook op 4 porties zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
noud schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 03:02:
Heeft iemand eens supermarkt zilvervlies rijst gemaakt in de Yum Asia Panda Mini ?
Want deze rijst koop ik vaak. En haal je net uit deze rijstkoker 3 porties? Of kun je dit ook op 4 porties zetten?
Ik heb er zilvervliesrijst in gekookt en dat was prima voor onze smaak

Hoeveel porties je kan halen uit een rijstkoker vind ik altijd lastig omdat de ene portie de andere niet is.

Wij eten hier op een dag met z'n 2-en van 1 cup (rijst cup) ongekookte rijst en hebben daar voldoende aan. We houden er niet van over, precies genoeg. Maar er zullen ook mensen zijn die liever grotere porties rijst eten bij een maaltijd, en misschien ook kleiner

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjors123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:12
Sinds deze week in het bezit van de Yum Asia Sakura. Belangrijkste overweging voor de aankoop van een rijstkoker was dat we in ons gezin (4 pers) vaak apart eten. Vooral door studies, sport en bijbaantjes. En dan is het makkelijk om gewoon 1 keer rijst te koken en deze warm te kunnen houden.

Gisteren het apparaat voor de eerste keer gebruikt en wat een verademing! Er kwam perfecte rijst uit die ook goed op temperatuur werd gehouden. Nu is het alleen nog zoeken naar de juiste rijst. Tot nu toe gebruiken we vooral basmatirijst van de AH of Tilda Jasmijnrijst.

Ik ben benieuwd welke tips jullie hebben voor rijst. Langsgaan bij een toko is geen probleem. Een grote Amazing Oriental zit hier nagenoeg om de hoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Ik heb de grote 20KG groene zakken pandanrijst van de amazing oriental. Geen idee welk merk maar komt er perfect uit. Basmati zijn roze/paarse zakken. Ben ook aan het proberen met de zilvervliesrijst van AH eigen merk maar daar ben ik nog niet helemaal tevreden over, die wordt wat droog. Maar als gebakken rijst is ie daarna wel weer prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makaja
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 25-04 13:53
sjors123 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 11:44:
Ik ben benieuwd welke tips jullie hebben voor rijst. Langsgaan bij een toko is geen probleem. Een grote Amazing Oriental zit hier nagenoeg om de hoek.
Voor droogkookrijst gebruik ik Ben's Original. Ik weet, is een simpele supermarktrijst, maar voldoet voor zijn doel: weinig smaak, maar wel mooie losse korrel. Meestal alleen voor de nasi.
Voor Aziatische gerechten haal ik bij AO altijd Akash basmati. Heel geurige rijst, die heel mooi bij bv Thaise curry past.
Voor risotto meestal Carnaroli, of als ik die niet kan krijgen Arborio rijst.
En eigen merk en Lassie vermijd ik liefst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-04 15:21

fub

sjors123 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 11:44:
Wij eten veel Japans, dus eens in de zoveel tijd halen we een 5- of 10-kilo zak goedkope sushi-rijst die we in afsluitbare plastic bakken in de kast zetten. Veel goedkoper dan steeds kleine beetjes halen bij de supermarkt. (En we gebruiken die rijst nooit voor sushi, maar zie maar eens aan Japanse-stijl korte-korrel rijst te komen die niet wordt gemarket als 'sushi-rijst'.) (En ja, de duurdere sushi-rijst is vast veel beter, maar dat proeven wij er toch niet aan af. Van te voren goed wassen en laten weken scheelt al een hele hoop.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-04 17:18
Afgelopen tijd eet ik meestal deze rijst:
https://www.orientalwebsh...u-yam-fragrant-rice-2kg-2

Best wel aan de prijs, maar omgerekend per portie alsnog niet duurder dan pasta.

Eventueel te mixen met een eetlepel van deze:
https://www.orientalwebsh...erry-black-cargo-rice-1kg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:12
Dank allen voor de suggesties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:46
Verkeerde topic 😅

[ Voor 170% gewijzigd door Torgo op 17-10-2024 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:39

mphilipp

Romanes eunt domus

DexterDee schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:39:
Ik was al lang op zoek naar een rijstkoker met inductie en een keramische pan. Wil geen teflon meer in huis hebben en met inductie is de warmtedistributie heel gelijkmatig. Meteen gekocht.
Leuke korting inderdaad. Ik heb deze in februari gekocht voor €219. Heerlijk apparaat. Altijd perfecte rijst en geen aangekoekt laagje meer zoals in de cheap-ass kokerd die ik eerst had.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-04 22:22
Ik wil best de Yum Asia Panda Mini aanschaffen. Het wordt alleen te duur als ik dure rijst moet kopen. Mijn budget is niet groot. Voor 1 kg zilvervliesrijst betaal ik 1,55. Basmati rijst wil ik af en toe eten. Omdat daar minder vezels ed inzitten. Als Ben's Original werkt, zou dat voor de eigenmerk supermarkt ook moeten werken, toch :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@noud ik snap of begrijp niet hoe een goede rijstkoker je verplicht dure rijst te kopen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
franssie schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 00:56:
@noud ik snap of begrijp niet hoe een goede rijstkoker je verplicht dure rijst te kopen.
+ dat de meeste reacties hier juist de spotgoedkope rijst van de Amazing Oriental aanraden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

noud schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 00:32:
Ik wil best de Yum Asia Panda Mini aanschaffen. Het wordt alleen te duur als ik dure rijst moet kopen. Mijn budget is niet groot. Voor 1 kg zilvervliesrijst betaal ik 1,55. Basmati rijst wil ik af en toe eten. Omdat daar minder vezels ed inzitten. Als Ben's Original werkt, zou dat voor de eigenmerk supermarkt ook moeten werken, toch :)
Ja, tuurlijk als dat dezelfde rijstsoort is. Ik kijk eigenlijk nooit echt naar het merk, amazing oriental heeft ook tig verschillende merken van dezelfde rijst.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
De simpele restaurantrijst (A-brand specifiek) bij AO zijn redelijk als je budget erg krap is.

Mijn voorkeur gaat uit naar Golden Elephant (pandan/jasmijn) Thai Hom Mali (type plant). Kost ongeveer 50 euro voor 20 kilo maar veel beter wordt pandan imho niet.
Een niet bijgeparfumeerde en gemengde oorsprong rijst is gewoon iets prijziger maar maakt consistent koken zo veel makkelijker.

Non aged basmati zoals Akash of Tilda is leuk als je een lange(re) korrel wilt. Aged basmati is een stuk duurder, heeft meer smaak en is hier iets lastiger te vinden.

Zo veel namen, het is écht niet allemaal hetzelfde. Vooral de 'pandan' rijst die >95% uit rukrijst (lees: veevoer) bestaat zou je m.i. moeten vermijden als je je rijstkookskills wilt upliften.

M.a.w.: dikke kans dat je geen prijzige rijstkoker nodig hebt als je fatsoenlijke rijst koopt. Mij lukt het immers ook in een rvs pannetje. :)
Nofi, als je met je rukrijst voor jouw begrippen goede resultaten behaalt in een fuzzy logic cooker is dat natuurlijk prima. :+

[ Voor 11% gewijzigd door Raymond P op 18-10-2024 09:38 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Je kan ook nog gebroken rijst kopen, dat scheelt tien euro, rijst heeft ook wel last gehad van de inflatie :)

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Raymond P schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 09:36:

M.a.w.: dikke kans dat je geen prijzige rijstkoker nodig hebt als je fatsoenlijke rijst koopt. Mij lukt het immers ook in een rvs pannetje. :)
Nofi, als je met je rukrijst voor jouw begrippen goede resultaten behaalt in een fuzzy logic cooker is dat natuurlijk prima. :+
Het is ook een vrij simpel concept, friet kun je ook in een pannetje frituren ipv in een frietpan. Het is voornamelijk gemak als je elke dag rijst eet. Mijn vrouw heeft ook wel eens de binnenpan van de rijstkoker op het gasfornuis gezet en dat werkt ook prima (er was iets met de stroom :p )

Je hebt ook helemaal geen rijstkoker nodig van 100 euro, de meeste mensen komen hier op een duurdere uit omdat ze geen pfas binnenpan willen. Want een van 20 euro kookt de rijst net zo goed, misschien zou je een gewone rvs pan kunnen modden dat die precies in een goedkope rijstkoker past ;) (welke tweaker probeert het? :p )

[ Voor 7% gewijzigd door Marzman op 18-10-2024 10:13 ]

/▌

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste