greet3 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 22:35:
[...]
Eigenlijk dacht ik eerst aan een iets beter model dan mn simpele rijstkoker waar het stoom niet goed uit kwam met witte drab als gevolg. Zeg maar een soort Silvercrest of Daewoo rijstkoker. Ik wil alleen rijst koken (denk ik). Stiekem merk ik dat de Yum Asia Tsuki ook aanspreekt - maar is het niet te klein en is de Fuji dan niet beter? Of misschien een Zojirushi?
Ik ben er wel weer zo een die eerst een goedkope tablet voor mn ouders kocht, om daarna een betere Samsung Galaxy tab en tot slot een duurdere iPad voor ze ging kopen en achteraf dacht: had ik dat maar direct gedaan ipv in die korte tijd 3 tablets te kopen.
Zoals ik zei heb ik alleen ervaring met de Tsuki en de Panda. Beide erg goede rijstkokers, de panda heeft wat meer mogelijkheden.
Toch heb ik voorkeur voor de Tsuki. De keramische binnenpot vind ik fantastisch. Ik haal de rijst er uit, zet er een laagje water in en na het eten veeg ik met een zachte spons of een zacht doekje de rijst los, dat vliegt er af, om spoelen en klaar. Geen zeep nodig. En hij doet wat hij moet doen.
De stoom vind ik bij de Tsuki ideaal. Het loopt in een rand om de pot bovenin. Doekje erdoor en klaar. Dat vond ik bij de panda minder handig. Die heeft een apart opvangbakje dat je moet legen.
Maar het menu is echt onhandig, slecht leesbaar. Hier valt het mee omdat we altijd dezelfde optie gebruiken dus we weten precies op welke knop we moeten drukken. Maar dat is echt een slecht punt.
En verder is hij echt heel erg klein. Ruimte op ons aanrecht is altjd schaars, dus ik vind dat een groot pluspunt. We gebruiken de rijstkoker zeker een keer of 3 à 4 per week tegenwoordig, dus handig dat hij kan blijven staan. Het enige dat we doen is hem bij gebruik naar voren trekken zodat ontsnappende stoom niet tegen de bovenkastjes aankomt, maar dat zou voor elke rijstkoker gelden.
Als je overweegt heel veel verschillende opties te gaan gebruiken of in de toekomst grotere hoeveelheden rijst per keer te koken dan ben je denk ik sowieso beter af met een ander type of misschien zelfs wel met een ander merk.
Wij koken gewoon rijst. Witte Japanse plakrijst omdat we het zo lekker vinden dat we het zelfs zonder iets erbij al lekker vinden

dus voor ons is dit ideaal. En zoveel makkelijker om te koken dan andere mogelijkheden zoals een pan.
Wij spoelen de rijst goed, dan laten we het 30 tot 60 minuten weken in ruim water. We gieten het af en doen het in de pot van de rijstkoker. Water erbij (in ons geval 2 dl per cup gespoelde rijst, komt ook overeen met maatstreep in pot) en op de knop drukken om te starten. Daarna kunnen we wat anders gaan doen of de rest van het eten gaan koken, het maakt niet meer uit. De rijst wordt perfect gekookt en daarna automatisch op temperatuur gehouden, klaar voor wanneer we er aan toe zijn. Geen omkijken meer naar.
Ik gebruik trouwens dit vergiet om de rijst te wassen en te spoelen, ik vind het ideaal.
Succes met je beslissing