Toon posts:

Ervaringen met rijstkokers

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:57
SmurfLink schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 07:23:
[...]

Pandanrijst hoort juist wel te plakken, dat is de eigenschap van die rijst. :+ Basmati en Surinaamse rijst zouden wel los moeten koken.
Pandan is meestal/altijd een mengsel van (mindere kwaliteit / gebroken) jasmijn rijst.

Jasmijn rijst is een heel stuk zachter dan basmati, je hebt dus ook minder water nodig.
Een hele korrel jasmijn kan je zeker wel mooi fluffy en niet plakkerig bereiden. Een gebroken korrel niet.

@LA-384 ter info: ik zit dan tussen* 1:1,1 en 1:1,2 afhankelijk van of ik 'm ga bakken of niet.
Nu weet je hopelijk ook waar die minimaal 10 minuten rust voor zijn, als je gelijk gaat roeren dan maak je de rijst kapot.

*)niet in cooker, daar kan ik het niet mee.

[Voor 3% gewijzigd door Raymond P op 29-07-2022 15:34]

- knip -

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Raymond P schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 15:26:
[...]

Pandan is meestal/altijd een mengsel van (mindere kwaliteit / gebroken) jasmijn rijst.
Pandan is de Indische naam van Jasmijnrijst. Dat is namelijk een anglicisme gezien zij het Jasmin Rice noemen. Het is 100% hetzelfde en je hebt pandanrijst met hele of gebroken korrel en van hoge en lage kwaliteit.

Gezien ik niet Engels ben maar Indisch hou ik het lekker bij Pandan rijst. :)

• Raymond P
@SmurfLink Nope, niet helemaal.
Jasmijnrijst valt onder de noemer pandan (wat zelf geen rijstsoort is).

Een Indo maakt inderdaad geen onderscheid. Normale rijst met pandan gearomatiseerd is daar/hier ook pandan rijst. Maar niet noodzakelijk jasmijnrijst (wat dus wel een eigen soort is en van nature pandan aromaat bevat). :)
Als Indo kan je ook pandan blad meekoken, dan heb je ook pandan rijst. Ook Indo deze, dus pandan blad in de jasmijn rijst voor kuning is imho gewoon valid.

Dat er tegenwoordig vanalles op de zakken staat wat niet noodzakelijk waar is ben ik mij van bewust.

- knip -

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Raymond P schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 17:34:

Dat er tegenwoordig vanalles op de zakken staat wat niet noodzakelijk waar is ben ik mij van bewust.
Als de zakken uit indonesie (of india?) komen en het daar zo heet is het gewoon waar. Als iemand dan gaat zeggen van niet krijgen we een friet of patat discussie.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Raymond P
@Marzman Neuh, die zakken komen zelden uit Indonesië. Vietnam, Cambodja en Thailand vooral.

Vroegah stond het er trouwens wel op, maar tegenwoordig staat op de zakken waar ik tegenaan loop altijd jasmijnrijst (of THAI hom mali ). En mag je dus ook ervan uit gaan dat het jasmijn is.

Voor mij persoonlijk is er wel degelijk een verschil tussen rijst die bespoten is met pandan extract en jasmijnrijst, er zit namelijk een verschil in wateropname.
En fwiw, in Frankrijk en België wordt wel vermeldt of de rijst natuurlijk geparfumeerd is of hulp heeft gehad.

edit: Lassie is er semi-open over. Dus in de supermarkt kan je 100% zeker Pandan kopen die geen jasmijn is. :)

[Voor 15% gewijzigd door Raymond P op 29-07-2022 20:23]

- knip -

Acties:
  • +4Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Zojuist basmati rijst geprobeerd in de Tsuki. Iets minder dan 1,5 cup water dit keer en eigenlijk is de rijst meteen zoals ik het ken.

Mooie hele korrels en zeer beperkt plakkerig (eenvoudig uit elkaar te halen).

Nou, blij dat het een keer gelukt is. Bedankt voor de tips, nu kan ik er wel mee vooruit waarschijnlijk :)

[Voor 11% gewijzigd door LA-384 op 29-07-2022 20:21]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-05 03:55
LA-384 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 20:20:
Zojuist basmati rijst geprobeerd in de Tsuki. Iets minder dan 1,5 cup water dit keer en eigenlijk is de rijst meteen zoals ik het ken.

Mooie hele korrels en zeer beperkt plakkerig (eenvoudig uit elkaar te halen).

[Afbeelding]

Nou, blij dat het een keer gelukt is. Bedankt voor de tips, nu kan ik er wel mee vooruit waarschijnlijk :)
Zie je wel, minder water :-)

Ik neem eigenlijk altijd de maat (vinger) en dan een beetje minder, werkt eigenlijk altijd.

Ik weet wel dat mocht de Xiaomi gaan er een met fuzzy gaat komen. Bij ons draait dat ding bijna dagelijks en is het de investering wel waard. Die Cuckoo apparaten zien er ook leuk uit.

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

De Lidl (Silverctest) rijstkoker werkt ook prima. Hij is sneller klaar dan de vorige, misschien door de deksel. Bakje dat het water opvangt, nog een extra aan uit knop ipv alleen rijst koken en warm houden. Stoommandje, maar dat had de vorige ook volgens mij en gebruiken we niet.

Wel een dun pannetje, maar de rijst was goed en hij kost maar 20 euro :)

/▌

• LA-384
  • Nu online
Nou, ik ben om. Jasmijnrijst is lekkerder dan basmati rijst.

Zojuist een simpel gerechtje gemaakt; gebakken kipstukjes (pittig gekruid), met geroerbakte broccoli in avocado-olie, geperste knoflook, sesam en oestersaus en een 3/4 cup jasmijnrijst.

Manmanman, smullen. Ik denk dat hier de term umami vandaan komt. Het geeft dezelfde sensatie als een zak chips zeg maar. En dan heeft de rijst koker ook nog een "yumami"-stand, wat de rijst nog smaakvoller moet maken. Nu nog eens kijken of ik iets meer saus er uit kan krijgen, zodat het meer tussen de rijst loopt.

Ik heb ook wat zout toegevoegd aan het water in de rijstkoker. Kan dat op den duur aantasting van de koker geven? Of kan het geen kwaad.

[Voor 6% gewijzigd door LA-384 op 01-08-2022 18:49]

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:56
En vandaag is mijn cheap-ass rijstkoker gestorven. Ik ruikte een brandlucht, toen gingen de lampjes op de rijstkoker uit en nu doet hij helemaal niets meer. :')

Niet zo erg want wilde dat treurig ding toch al vervangen. Helaas is de cuckoo die hier regelmatig langskwam overal uitverkocht.

Iemand ervaring met de Yum Asia Panda Mini? Die heb ik besteld want groot genoeg en niet extreem duur. Helaas wel made in China in plaats van made in Korea dus het is afwachten of de kwaliteit net zo goed gaat zijn. Zolang het maar beter is dat zo'n cheap-ass Tristar ben ik tevreden. :+

[Voor 5% gewijzigd door WernerL op 01-08-2022 20:50]

• Skyrunner
LA-384 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 18:46:
Ik heb ook wat zout toegevoegd aan het water in de rijstkoker. Kan dat op den duur aantasting van de koker geven? Of kan het geen kwaad.
Kun je gerust doen.

Ik kook regelmatig rijst met bijv het bekende 'chicken powder' of een andere bouillon ; zit ook zout in, geen enkel probleem met de rijskoker.

Als je straks eens wat wilt variëren kun je de helft van het vocht ook vervangen door bijv kokosmelk voor een iets zoetere rijst, tikje kurkuma erbij voor de kleur.

Ik gooi zelf graag komijn erdoor.

• Skyrunner
WernerL schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 20:29:
Iemand ervaring met de Yum Asia Panda Mini? Die heb ik besteld want groot genoeg en niet extreem duur. Helaas wel made in China in plaats van made in Korea dus het is afwachten of de kwaliteit net zo goed gaat zijn. Zolang het maar beter is dat zo'n cheap-ass Tristar ben ik tevreden. :+
Geen ervaring mee, maar 'made in China' is allang niet meer per sé synoniem voor bagger. Mijn Xiaomi gaat al ruim 3jr mee zonder enig probleem, binnenpan is nog als nieuw.

• Raymond P
@Skyrunner Die chicken powders zijn een mengsel van (voornamelijk) zout, MSG (E621) en vet. Voor de vorm staat er vast een kip in een kooitje aan het einde van de lopende band. ;)
Zout doet inderdaad weinig met cookers.

@LA-384 Leuk om te lezen dat je binnen een paar dagen door hebt dat "rijst = rijst" niet op gaat. :)

- knip -

• emil_406
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 02-06 08:00
LA-384 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 18:46:
Nou, ik ben om. Jasmijnrijst is lekkerder dan basmati rijst.
Jasmijn is ook mijn favoriet!

• Michelli
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:33
Ja! Ik heb die nu bijna 2 jaar (€70 voor betaald) en ben er erg blij mee. Ik woon alleen, dus als ik 2 cups aan rijst kook is het veel. Dit formaat is daarom ideaal. Enige echte nadeel is als je zilvervliesrijst kookt is dat hij er een uur over doet.

Dingen als het stoommandje of programma's om het als slow cooker te gebruiken heb ik nog niet gebruikt.

• LA-384
  • Nu online
Overigens, een nadeel van de Yum-Asia Tsuki is het display. Dat is niet af te lezen wanneer het apparaat in de zon staat of er veel zon binnenkomt.

• mohtfan66
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12-05 19:20
En vandaag is mijn cheap-ass rijstkoker gestorven. Ik ruikte een brandlucht, toen gingen de lampjes op de rijstkoker uit en nu doet hij helemaal niets meer. :')

Niet zo erg want wilde dat treurig ding toch al vervangen. Helaas is de cuckoo die hier regelmatig langskwam overal uitverkocht.

CR-0631F is gewoon op voorraad. je wilt zeker de CR-0351F, maar de 631 is nauwelijks duurder

• mohtfan66
ik heb zojuist de CRP-DHSR0609F maar besteld, wilde eerst de Zojirushi NL-DSQ10 bestellen maar nu de cuckoo goedkoper in de aanbieding is, toch maar voor de cuckoo gegaan. Ben benieuwd of dat de juiste keuze was. Kook al jaren met div gewone 15-30 euro rijstekokers met een resultaat altijd van mwah, maar wel dat ik het kan vergeten en dus niet aanbrand in de pan als ik even wat anders aan het doen ben haha.

Zal wel meer dan een week duren als ik bij amazon kijk, cuckoomall heeft nog geen afleverdag aangegeven.

Soft open lid, IH, pressure, en ziet er in de videos wat degelijker uit als de goedkopere modellen (of dat ook zo is?). Moet ook een beetje mooi zijn en groter als 6 cups wilde ik niet. Wilde eigenlijk een IH Zojirushi maar die kon ik niet vinden en als ik kijk naar de prijzen rete duur.

Nu maar afwachten

• WernerL
mohtfan66 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:01:
[...]

CR-0631F is gewoon op voorraad. je wilt zeker de CR-0351F, maar de 631 is nauwelijks duurder
De 631 is ook iets groter. Ik heb genoeg aan een 3-cups apparaat.

• mohtfan66
WernerL schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 12:01:
[...]

De 631 is ook iets groter. Ik heb genoeg aan een 3-cups apparaat.
Dan zou ik voor de panda mini of de reishunger gaan, zijn volgens mij gewoon hetzelfde alleen kun je de reishunger vaker goedkoper vinden.

• WernerL
Vandaag is de panda mini hier binnen gekomen. Blijkbaar levert de Europese Yum Asia webshop vanuit Nederland. Heeft slechts 2 dagen geduurd.

Zojuist een halve kop rijst gekookt omdat dat moest van de before use instructies. Ding werkt fantastisch. Geen rijst die aan de bodem vastplakt zoals ik gewend was van een goedkope rijstkoker. Voor het geld een fantastisch ding.

• mohtfan66
Gisteren de Cuckoo ontvangen. Vandaag 2x rijst gekookt met de CRP-DHSR0609F. 1ste glut rijst in 36 min is met zeer licht gebakken onderkant. Dit geeft de rijst een klein beetje meer smaak. Direct roergebakken en dat ging duidelijk beter als met de gewone rijstkoker (ik dacht van 18 euro) en direct roerbakken. De korels zijn beter en beter van elkaar gescheiden tijdens het bakken

2de set 54 min soft glut rijst. De rijst is niet licht aangebakken en heeft een steviger en lossere korrel als de vorige keer. Ik zou het normale witte rijst noemen. Het smaakt ook beter dan de oude koker. Dit ga ik morgen roerbakken. Dit zou schijnbaar beter zijn om te roerbakken als de vorige setting. Ok vergelijking zal anders zijn omdat het gekoeld gebakken zal gaan worden.

Dit is gedaan met een goedkope lange korrel rijst van 1 euro per kg, 2 kopjes.

Je kunt ook custimeseren, maar de handleiding is me niet helemaal duidelijk tov de werkelijkheid. Maar ik heb 4,5 kg van deze goedkope rijst om iedere keer te kijken of het gelukt is die te wijzigen en of het wat uitmaakt. Maar ik ga niet elke dag rijst eten, maar gewoon zoals gebruikelijk 2x pw. En daarna ga ik jasmijn rijst etc proberen.

Gewone schoonmaak is ook erg gemakkelijk na het koken, alles was eigenlijk gewoon schoon behalve de pot zelf, maar dat kwam er zonder enige moeite af. Had niet verwacht dat het zo schoon zou blijven.

Voor gebruik heb ik alles schoongemaakt en de autoclean gebruikt. Ideaal voor de grotere schoonmaak om de zoveel tijd en indien nodig.

Ik had verwacht dat de rijst zwaar gebakken zou zijn zoals ik soms tegenkwam maar dat is dus helemaal niet zo. Tja te weinig goede reviews op ytube.

Eerste indruk is in elk geval beter als verwacht. De komende maanden zullen het zeggen.

Is deze beter voor rijst dan bv de veel goedkopere Cr-0631F. Ik zou niet weten, het kookt anders en in een andere pot, maar een model met een pot met handvaten is in elk geval wel handiger.

Zijn er al negatieve zaken, ja de batterij kun je niet of niet makkelijk zelf vevangen denk ik, maar dan moet het apparaat uit elkaar gehaald worden. Dat ga ik voorlopig niet doen.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:12

franssie

Save the albatross

mohtfan66 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 22:42:
<>

Zijn er al negatieve zaken, ja de batterij kun je niet of niet makkelijk zelf vevangen denk ik, maar dan moet het apparaat uit elkaar gehaald worden. Dat ga ik voorlopig niet doen.
Een batterij in een rijstkoker? Hoe dan en waarom?

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:12
@franssie Volgens de handleiding enkel voor de tijd (backup als de stroom wegvalt) dan loopt de timer door als de stroom terug is en zit je niet zonder warme rijst als je thuiskomt oid. Gaat normaliter 3 jaar mee.

[Voor 6% gewijzigd door Puch-Maxi op 09-08-2022 23:16]

My favorite programming language is solder.

• franssie

franssie

Save the albatross

Puch-Maxi schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 23:16:
@franssie Volgens de handleiding enkel voor de tijd (backup als de stroom wegvalt) dan loopt de timer door als de stroom terug is en zit je niet zonder warme rijst als je thuiskomt oid. Gaat normaliter 3 jaar mee.
Ah dat is best wel slim eigenlijk.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:04
franssie schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 23:17:
[...]

Ja, in die landen waar je dagelijks zomaar een poos geen stroom hebt wel. Maar laten we eerlijk zijn, de kans dat hier voorkomt net wanneer je rijstroker hebt aanstaan is nihil.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

• franssie

franssie

Save the albatross

Morpheusk schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 00:04:
[...]

Ja, in die landen waar je dagelijks zomaar een poos geen stroom hebt wel. Maar laten we eerlijk zijn, de kans dat hier voorkomt net wanneer je rijstroker hebt aanstaan is nihil.
precies, maar dan weet je wel dat je een authentieke rijstkoker hebt :9

• SmurfLink
  • Niet online
Puch-Maxi schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 23:16:
Klopt. :+ Wat voor ons dan weer irritant is als je het apparaat gewoon uit wil hebben, maarja.

Ik krijg mijn klokje ook met geen mogelijkheid goed ingesteld, geen idee of dat aan de batterij ligt maar oke. Hij loopt steeds veel te snel waardoor hij in no time uit de tijd is. :+

• mohtfan66
franssie schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 23:17:
[...]

Op zich wel maar dat zou makkelijk te wisselen moeten zijn. Maar dat is het bij meerdere modellen zeker niet het geval. Het zou zoals in een pc moeten zijn in het ergste geval, maar dat is dus niet zo. Hoe de situatie voor dit specifiek model is kon ik niet vinden.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Morpheusk schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 00:04:
[...]

Als er een timer en klok in zit is het wel handig als hij ook soms in een keukenkastje ligt. Anders moet je elke keer opnieuw de klok instellen.

/▌

• mohtfan66
Vandaag toch weer rijst gekookt met de crp-dhsr0609f. Nu een eigen variatie uitgeprobeerd van de gewone glut versie, was nu sticky er en duurde 40 min. Gaat zo wel lang duren met al die variaties om precies dat te vinden wat ik lekker/perfect vind wat betreft wat het apparaat allemaal kan. Luxe probleem. Ook nu weer in 2 tellen schoongemaakt en dat is en blijft ook een aangename luxe. Dit keer 4 kops ipv 2 kops rijst in 1x gemaakt ook voor morgen.

Ik ben er steeds meer van overtuigd dat het de juiste keuze was. Maar of dit beter of slechter is als bv de goedkopere yum asia bamboo? Ik vind de cuckoo in elk geval mooier.

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01-06 20:33

jdh009

FP ProMod
Iemand bekend met een winkel/toko in Nederland die Zojirushi rijstkokers verkopen? Heb zelf al wat adresjes gevonden online maar dat is bijna allemaal vanuit voorraad buiten Europa (en dus importkosten) of (in Nederland) niet op voorraad.

Ben opzoek naar een Japanse rijstkoker die op diverse standen/programma's zaken kan verwarmen/koken.

Zoiets:
https://yum-asia.com/eu/p...0-fuzzy-logic-rice-coker/

Dit merk produceert ook modellen in China (zonder die made in Japan) en die zijn helaas in bouwkwaliteit een stuk minder en dus niet gewenst.

[Voor 41% gewijzigd door jdh009 op 22-08-2022 18:02]

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | Intel Core i9-9900KF, nVidia RTX 2080 8.0Gb GDDR6, G.Skill Ripjaws 64Gb DDR4 3200Mhz, Samsung 970 EVO PLUS 1Tb en 2Tb NVMe en 2x 870 QVO 8TB SSD

• Raymond P
Terugkoppelend op de rijst (en kwaliteit) discussie: een kijktip voor de meest recente aflevering van Keuringsdienst van Waarde.

- knip -

• franssie

franssie

Save the albatross

• Raymond P
@franssie Exact.
In de tv aflevering laat een importeur nog even kort het parfumeren vallen maar daar wordt helaas niet verder op in gegaan.

[Voor 22% gewijzigd door Raymond P op 02-09-2022 09:33]

- knip -

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik zal die vanavond ook eens kijken, ik ben benieuwd.

Gokje: Ze bellen een telefoonnummer dat op een zak rijst staat, krijgen ze iemand van een call center aan de lijn, kijken verbaasd om de antwoorden, gaan eerst nog naar de lokale toko en besluiten dan een kijkje nemen in Thailand?

/▌

• Raymond P
@Marzman Spoiler tags zijn inderdaad overbodig voor dat programma. :+

Je kan 'm ook geheel skippen als je het niet trekt, de info komt in grote lijnen overeen met wat ik hier eerder al geschreven heb.

[Voor 0% gewijzigd door Raymond P op 02-09-2022 10:33. Reden: Typo]

- knip -

• LA-384
  • Nu online
Ah dus Thai Hom Mali heeft de beste kwaliteit rijstkorrel. Geen wonder dat die zo prijzig was.

• Raymond P
@LA-384 Abstract bekeken: ja.
Het hoeft natuurlijk niet de beste kwaliteit te zijn (zeker niet all-round) maar is een waarborg voor herkomst van jasmijnrijst.
Het kan bijvoorbeeld zomaar een jaartje beter weer zijn in Cambodja. :)

Ik hoop iig dat m'n punt nu een beetje versterkt is, het maakt écht uit wat voor rijst je in je cooker gooit. "Gewoon" pandan is vaak niet de beste keuze / meeste waar voor je geld.
Behalve als je het verschil niet proeft natuurlijk, en daar is niets mis mee.

De prijs vind ik ook wel meevallen, zeker als je het vergelijkt met de betere kwaliteiten basmati (wat ook logisch is). Een zak Green Dragon van 10 kg kost 32 euro...

- knip -

• LA-384
  • Nu online
Raymond P schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 13:41:
@LA-384 Abstract bekeken: ja.
De prijs vind ik ook wel meevallen, zeker als je het vergelijkt met de betere kwaliteiten basmati (wat ook logisch is). Een zak Green Dragon van 10 kg kost 32 euro...
Ik refereer aan de 5kg zak die ik via Yum Asia samen met de rijstkoker heb gekocht. Daar hebben ze Thai Hom Mali, Premium Basmati en zilvervliesrijst. Allen 5kg voor €22,- uiteraard zal dat bij een fysieke toko wel wat goedkoper zijn.

Ik zie nu dat Lassie pandanrijst ook iets van €3,50/kg is, zit je ook op €17,50 voor 5kg.

[Voor 7% gewijzigd door LA-384 op 02-09-2022 14:22]

• RikvE
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 31-05 11:51
Mijn ervaringen met thai hom mali rijst (de echte "pandan") zijn rond de 4 a 5 euro de kilo. Die 3.5 van lassie is veel te duur voor een aangemende goedkope witte rijst. Grote zakken zijn het goedkoopst met plus minus 50 euro per 20kg
'

[Voor 17% gewijzigd door RikvE op 02-09-2022 15:06]

• Skaave
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:37
jdh009 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 17:58:
Iemand bekend met een winkel/toko in Nederland die Zojirushi rijstkokers verkopen? Heb zelf al wat adresjes gevonden online maar dat is bijna allemaal vanuit voorraad buiten Europa (en dus importkosten) of (in Nederland) niet op voorraad.

Ben opzoek naar een Japanse rijstkoker die op diverse standen/programma's zaken kan verwarmen/koken.

Zoiets:
https://yum-asia.com/eu/p...0-fuzzy-logic-rice-coker/

Dit merk produceert ook modellen in China (zonder die made in Japan) en die zijn helaas in bouwkwaliteit een stuk minder en dus niet gewenst.
Heb je toevallig al wat gevonden? Ben zelf ook opzoek naar een Japanse rijstkoker & het merk Zojirushi spreekt mij wel aan.

• Legoblokje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 02-06 12:01

Legoblokje

Stap niet op me!

Skaave schreef op donderdag 8 september 2022 @ 15:13:
[...]

Heb je toevallig al wat gevonden? Ben zelf ook opzoek naar een Japanse rijstkoker & het merk Zojirushi spreekt mij wel aan.
Af en toe zie ik ze wel eens bij toko's en Japanse supermarkten staan, maar deze vaak erg prijzig (honderden euro's voor de simpelere modellen).

Wat je ook kan doen: Amazon.co.jp. Als je zoekt op 'zojirushi 230v' of '海外向け炊器' dan kan je gemakkelijk vinden. Alleen even goed letten op het voltage bij de specificaties. Waarschijnlijk kan je met de huidige yen koers daar wel een leuke deal vinden. Verder kan je gelijk bij de checkout alle importkosten zien. En qua garantie doet Amazon ook nooit moeilijk (in mijn ervaring).

• Skaave
Legoblokje schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:14:
[...]

Af en toe zie ik ze wel eens bij toko's en Japanse supermarkten staan, maar deze vaak erg prijzig (honderden euro's voor de simpelere modellen).

Wat je ook kan doen: Amazon.co.jp. Als je zoekt op 'zojirushi 230v' of '海外向け炊器' dan kan je gemakkelijk vinden. Alleen even goed letten op het voltage bij de specificaties. Waarschijnlijk kan je met de huidige yen koers daar wel een leuke deal vinden. Verder kan je gelijk bij de checkout alle importkosten zien. En qua garantie doet Amazon ook nooit moeilijk (in mijn ervaring).
Dank je wel voor de tip!

• jdh009

jdh009

FP ProMod
[...]

Nope, nog geen model kunnen vinden. Ze lijken overal ook redelijk uitverkocht.
Legoblokje schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:14:
[...]

Hoe zit het met de stekker, heb je daar dan nog een verloopstukje voor nodig?

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | Intel Core i9-9900KF, nVidia RTX 2080 8.0Gb GDDR6, G.Skill Ripjaws 64Gb DDR4 3200Mhz, Samsung 970 EVO PLUS 1Tb en 2Tb NVMe en 2x 870 QVO 8TB SSD

• SmurfLink
  • Niet online
jdh009 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 18:29:

Hoe zit het met de stekker, heb je daar dan nog een verloopstukje voor nodig?
Als het voltage hetzelfde is, knip de stekker eraf, soldeer er een Europese op, klaar.

• Raymond P
Ironisch genoeg lijken de modellen die op 230V werken in Europa geleverd te worden door Yum-Asia. :+
Niet dat ze die momenteel op voorraad hebben: https://yum-asia.com/eu/nl/shop/?filter_brand=zojirushi

Van wat ik op internet kan vinden zijn ze zo prijzig omdat Yum-Asia de CE conformiteit verzorgt voor die modellen. Tegelijkertijd kom je (logisch) tegen dat een goed deel van de Zojirushi's geproduceerd worden in China.

- knip -

• jdh009

jdh009

FP ProMod
Raymond P schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 20:21:
Ironisch genoeg lijken de modellen die op 230V werken in Europa geleverd te worden door Yum-Asia. :+
Niet dat ze die momenteel op voorraad hebben: https://yum-asia.com/eu/nl/shop/?filter_brand=zojirushi

Van wat ik op internet kan vinden zijn ze zo prijzig omdat Yum-Asia de CE conformiteit verzorgt voor die modellen. Tegelijkertijd kom je (logisch) tegen dat een goed deel van de Zojirushi's geproduceerd worden in China.
Yum-Asia verkoopt modellen die in Japan zijn gemaakt, op de website zijn ze te herkennen aan de grote sticker made in Japan op de voorkant van het apparaat zelf. De modellen die het niet hebben kun je er eigenlijk wel vanuit gaan dat die in China gemaakt zijn. De QC van die modellen is een stuk lager, volgens de verschillende websites die gelezen heb.

Edit: Sticker ziet er zo uit:
https://yum-asia.com/eu/p...-fuzzy-logic-rice-cooker/

[Voor 6% gewijzigd door jdh009 op 09-09-2022 22:33]

• Raymond P
@jdh009 Op internet kwam ik dan ook weer tegen dat die sticker niet noodzakelijk betekent dat 'ie daadwerkelijk uit Japan komt. Nu is mijn interesse in aanschaffen zeer laag dus heel diep ben ik niet gegaan.

Ik zou het bijzonder interessant vinden om een Japan en China model naast elkaar te zien. Als iemand daar een teardown van tegen komt / weet te vinden (of bereid is te doen) houd ik mij aanbevolen.

- knip -

• Skyrunner
SmurfLink schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 18:40:
[...]

Als het voltage hetzelfde is, knip de stekker eraf, soldeer er een Europese op, klaar.
Veelal hebben rijstkokers een eurostekker aansluiting. Kwestie van een nieuw snoer en het origineel bewaren voor een evt. doorverkoop.

• Skaave
In ieder geval vermelden ze bij sommige modellen:
This Zojirushi model is made in China.

• Skaave
Instant pot heeft 40% korting op geselecteerde modellen in verband met te grote inkoop.

Zo te lezen kan een instant pot meer dan alleen rijst koken. Heeft iemand hier ervaring mee? Het lijkt een goede deal voor een veelzijdig apparaat. Maar iedere fabrikant claimed de beste techniek te hebben. Zie door de bomen het bos niet meer. https://www.instantpot.nl/flash-sale/

• franssie

franssie

Save the albatross

@Skaave ik heb een 3L instant pot en ben er tevreden mee. De rijst komt er goed uit (hoge druk) maar een echte rijstkoker zal wellicht beter zijn. Het zijn super veelzijdige apparaten. Gebruik ook regelmatig de slow cook stand voor stoofvlees.

• RikvE
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 31-05 11:51
[b]franssie in "Ervaringen met rijstkokers" *snip* Gebruik ook regelmatig de slow cook stand voor stoofvlees.
Sommige rijstkokers bieden deze optie ook. Volgens mij liggen een instant pot en rijstkoker qua techniek niet ver uit elkaar. Als een instant pot een rijst setting heeft zal dat weinig afwijken van menig rijstkoker imo

• franssie

franssie

Save the albatross

RikvE schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:24:
[...]

Sommige rijstkokers bieden deze optie ook. Volgens mij liggen een instant pot en rijstkoker qua techniek niet ver uit elkaar. Als een instant pot een rijst setting heeft zal dat weinig afwijken van menig rijstkoker imo
Instant pot kookt de rijst onder hoge druk, dus wel wezenlijk anders.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

franssie schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 13:39:
[...]

Sommige (duurdere) rijstkokers doen dat ook.

/▌

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:23
franssie schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 13:39:
[...]

Klopt, maar je kan ook kiezen om dat niet te doen. Je kan bij het koken kiezen om geen druk op te laten bouwen en de pressure-release valve open te zetten

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Helox-in-a-box schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 16:17:
[...]

Klopt, maar je kan ook kiezen om dat niet te doen. Je kan bij het koken kiezen om geen druk op te laten bouwen en de pressure-release valve open te zetten
Hoe veel scheelt dat in tijd of je dat wel of niet onder druk doet?

/▌

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-06 11:34

Racing_Reporter

Contentmaker

Eerlijk waar, dit is suuuperinteressant, ware het niet dat ik een gruwelijke hekel heb aan antiaanbaklagen (AH-meuk gewend).. bestaan er sowieso modellen zonder aal? Ik keek online bij Bpa-vrije producten, maar daar zat toch altijd een aal of dubbele aal in.

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Racing_Reporter schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 00:45:
Eerlijk waar, dit is suuuperinteressant, ware het niet dat ik een gruwelijke hekel heb aan antiaanbaklagen (AH-meuk gewend).. bestaan er sowieso modellen zonder aal? Ik keek online bij Bpa-vrije producten, maar daar zat toch altijd een aal of dubbele aal in.
Onze eerste rijstkoker was zonder, maar in volgende modellen heb ik dat ook nooit meer gevonden. Net nog even gekeken en toen kwam ik op deze : https://www.sousvidekenne...stalen-binnenpan-6-liter/ (is alleen de binnenpan)

Het wordt niet echt verkocht als rijstkoker maar in de foto zit er wel rijst in

/▌

• Raymond P
@Racing_Reporter Yum Asia maakt toch kommen met keramische coating? Siliciumdioxide is wat anders dan PTFE. :)

- knip -

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-06 11:34

Racing_Reporter

Contentmaker

Fijne tips heren, daar ga ik even in duiken :)

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-06 15:49
Ik heb vorige week de Tsuki Mini gekocht, (op Yum Asia).

En ik ben er super blij mee! Wat een top apparaat.
Het is een lekker klein model, maar die maakt genoeg rijst voor 4 volwassenen bij een hoofdmaaltijd.
Ik maak er nu iedere avond havermout in, wat water erbij en dan de timer zo ingesteld dat er in de ochtend perfect gare en warme havermout klaar staat. Scheutje melk, een beetje kaneel en suiker erbij. Top.

Deze rijstkoker heeft een volledig keramische kom. Die is echt goed en mooi gemaakt, daar kan je ook de rijst in serveren aan tafel. De bediening is makkelijk en je kan er echt veel mee, je kan hem bijvoorbeeld ook als slowcooker gebruiken.

Ik was van te voren sceptisch over de noodzaak van een rijstkoker, maar ik ben helemaal om. Mocht ik ooit weer 1 nodig hebben dan ga ik voor hetzelfde merk maar dan de inductie versie. (Die is wat zuiniger in verbruik denk ik).

Acties:
  • +2Henk 'm!

• jdh009

jdh009

FP ProMod
[...]

De rijstkokers zijn alweer een tijdje beschikbaar bij Yum-Asia. Ongeveer een week geleden heb ik mijn Zojirushi NL-GAQ10 fuzzy logic rijstkoker binnen gekregen en moet je zeggen dat ik er heel blij mee ben. De consistentie in gaarheid van de rijst, quinoa en havermout is vele male beter dan mijn vorige model (instapmodel van 60+ euro bij de mediamarkt). En deze koekt (tot dusver) ook niet aan de bodem vast waardoor je verspilling hebt.

Komende week wil ik hem verder 'testen' om te zien wat ie allemaal nog meer kan, maar voor dit geld (€426) kan ik tot nu toe niet zeggen dat het een miskoop is.

[Voor 22% gewijzigd door jdh009 op 08-01-2023 11:25]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

426 euro voor een rijstkoker? Mijn Lidl Silvercrest rijstkoker van 20 euro werkt perfect voor dagelijks gebruik, altijd hetzelfde resultaat, koekt niet aan. Ik snap wel dat mensen iets meer uit willen geven voor een iets dikkere of keramische pan (deze is vrij dun, maar werkt verder goed en het is verder een stevige pan). Koken, warm houden en zelfs een aan/uit knop. Dat laatste had mijn Tomato van 15 euro van het Kruidvat die ik ook dagelijks gebruikte voor 8 jaar (toen ging hij kapot) niet. Die was 15 euro en had wel een iets dikkere pan. Daarvoor hadden we een grotere rijstkoker, maar dat is ook niet handig met twee personen.

Ik heb geen timer, klok of programma's (of je moet koken en warm houden een programma noemen), maar het werkt gewoon goed met alle soorten rijst die we hebben. Een timer weet je ook wel na een keer, het duurt elke keer even lang. Het enige nadeel vind ik dat ik het ventiel er af en toe uit moet halen en schoon moet maken, maar bij de vorige moest ik ook het deksel schoonmaken omdat er soms prut uit het ventiel kwam.

Je koopt toch ook geen frietpan of waterkoker van 400 euro?

/▌

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-06 13:37
Marzman schreef op zondag 8 januari 2023 @ 20:11:
426 euro voor een rijstkoker? Mijn Lidl Silvercrest rijstkoker van 20 euro werkt perfect voor dagelijks gebruik, altijd hetzelfde resultaat, koekt niet aan. Ik snap wel dat mensen iets meer uit willen geven voor een iets dikkere of keramische pan (deze is vrij dun, maar werkt verder goed en het is verder een stevige pan). Koken, warm houden en zelfs een aan/uit knop. Dat laatste had mijn Tomato van 15 euro van het Kruidvat die ik ook dagelijks gebruikte voor 8 jaar (toen ging hij kapot) niet. Die was 15 euro en had wel een iets dikkere pan. Daarvoor hadden we een grotere rijstkoker, maar dat is ook niet handig met twee personen.

Ik heb geen timer, klok of programma's (of je moet koken en warm houden een programma noemen), maar het werkt gewoon goed met alle soorten rijst die we hebben. Een timer weet je ook wel na een keer, het duurt elke keer even lang. Het enige nadeel vind ik dat ik het ventiel er af en toe uit moet halen en schoon moet maken, maar bij de vorige moest ik ook het deksel schoonmaken omdat er soms prut uit het ventiel kwam.

Je koopt toch ook geen frietpan of waterkoker van 400 euro?
Er zijn ook mensen die meer dan 2000 euro uitgeven voor een videokaart. :+

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Duurdere Cuckoo/Zojirushi/panasonic tov van simpele rijstkokers maakt wel degelijk verschil.
Of je het verschil de prijs waard vind, mja dat is voor ieder op zich :P

Onze Cuckoo is inmiddels overleden en we doen het met de instant pot en een goedkope rijstkoker, maar op zich zou ik best wel weer een hoger segment cuckoo of Zojirushi willen hebben :P

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

• ykz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-04 23:04
Je kan ook gewoon rijst koken in een pan, dan hoef je ook geen geld uit te geven aan een aparte rijstkoker :P

Maar het is heel persoonlijk, momenteel heb ik een Cuckoo en vind de rijst net wat lekkerder, en de pot is makkelijker schoon te maken.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

ykz schreef op maandag 9 januari 2023 @ 10:58:
Je kan ook gewoon rijst koken in een pan, dan hoef je ook geen geld uit te geven aan een aparte rijstkoker :P

Maar het is heel persoonlijk, momenteel heb ik een Cuckoo en vind de rijst net wat lekkerder, en de pot is makkelijker schoon te maken.
Ja dat doen we ook wel eens met de oude kapotte rijstkoker als er al veel stroomverbruikers aan staan, gewoon de oude binnenpan op het gasfornuis zetten :p

Ik ben gewoon een beetje verbaasd dat die zo duur zijn, maar ik zie dat een Panasonic (al wat gangbaarder) ook al over de 300 euro kost.

[Voor 11% gewijzigd door Marzman op 09-01-2023 11:13]

/▌

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:24
Sinds ik dit topic volg en onze goedkope rijstkoker terug is gegaan naar Amazon (recall) zit ik al maanden te twijfelen tussen gewoon weer een goedkope of iets 'beters'. De Reishunger was op een gegeven moment in de aanbieding voor 100 EUR ipv 150, maar die is weer behoorlijk groot. 1.5l geloof ik. Het liefst zou ik iets van 1.2l hebben met ceramische schaal voor < 100 EUR. De rest maakt mij niet zo heel veel uit.

De Kumo YumCarb Advanced Fuzzy Logic Ceramic Rice Cooker voldoet het meest aan de criteria, hij is alleen wat klein met 1l maar dat is op zich niet zo erg. (we zijn met zijn drieën)

https://yum-asia.com/eu/p...ogic-ceramic-rice-cooker/

Wat denken jullie? Heeft zoiets voldoende toegevoegde waarde of kan je beter of goedkoop (de standaard rijstkokers) of echt hoog segment gaan?

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Torgo schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:51:
Sinds ik dit topic volg en onze goedkope rijstkoker terug is gegaan naar Amazon (recall) zit ik al maanden te twijfelen tussen gewoon weer een goedkope of iets 'beters'. De Reishunger was op een gegeven moment in de aanbieding voor 100 EUR ipv 150, maar die is weer behoorlijk groot. 1.5l geloof ik. Het liefst zou ik iets van 1.2l hebben met ceramische schaal voor < 100 EUR. De rest maakt mij niet zo heel veel uit.

De Kumo YumCarb Advanced Fuzzy Logic Ceramic Rice Cooker voldoet het meest aan de criteria, hij is alleen wat klein met 1l maar dat is op zich niet zo erg. (we zijn met zijn drieën)

https://yum-asia.com/eu/p...ogic-ceramic-rice-cooker/

Wat denken jullie? Heeft zoiets voldoende toegevoegde waarde of kan je beter of goedkoop (de standaard rijstkokers) of echt hoog segment gaan?
Die betere schaal snap ik nog wel, lijkt me een prima rijstkoker dit.

Weet je waarom er bruine en witte rijst twee keer op staat met lampjes?

/▌

• Torgo
Marzman schreef op maandag 9 januari 2023 @ 15:28:
[...]

Die betere schaal snap ik nog wel, lijkt me een prima rijstkoker dit.

Weet je waarom er bruine en witte rijst twee keer op staat met lampjes?
Haha dat is de “yumcarb” functie, daarmee kan je de rijst koken in het stoom mandje en die weer in de keramische schaal, daardoor krijgt de rijst 25% minder koolhydraten.

Misschien als ik ooit weer op dieet ga (eigenlijk wel nodig) komt dat van pas, maar eerlijk gezegd kan je denk ik beter 25% minder rijst eten :D

• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:33
Mooi topic. Ben ook naar rijstkoker aan het zoeken. Probleem dat ik heb dat hij niet te groot moet zijn, maar liefst ook voor 4/5 personen moet kunnen (al zal die voor 95% van de gevallen voor 3 personen), voor basmati rijst reken ik nu zon 80 gram per persoon. Dus als ik een 3,5 cups machine koop, dat ik voor 4 personen wel genoeg rijst kan maken, maar voor meer dan 4 meer bijgerechten moet serveren of twee batches maken?

Zit nu te denken aan deze:
Yum Asia Panda Mini Rijstkoker Met Ninja Keramische Kom en Advanced Fuzzy Logic

Zou dit kunnen met 4/5 personen?

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Wij hebben een 1 liter en dan gaat dat wel, maar 0,6 liter lijkt me wel heel weinig voor 4/5 personen. Wij gebruiken hem meestal ook maar voor twee personen.

/▌

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Torgo schreef op maandag 9 januari 2023 @ 21:31:
[...]

Haha dat is de “yumcarb” functie, daarmee kan je de rijst koken in het stoom mandje en die weer in de keramische schaal, daardoor krijgt de rijst 25% minder koolhydraten.

Misschien als ik ooit weer op dieet ga (eigenlijk wel nodig) komt dat van pas, maar eerlijk gezegd kan je denk ik beter 25% minder rijst eten :D
hoe zou dit dan werken?

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

• Marzman
  • Niet online

Marzman

De rijst kapot koken en weer af laten koelen misschien? Dan krijg je een zetmeel dat je lichaam niet op kan nemen.

Ik zou ook gewoon minder rijst eten trouwens.

/▌

• Raymond P
@Boudewijn Door het voor te koken en het vocht af te voeren, vergelijkbaar met parboiled rijst.
YouTube: Kumo Rice Cooker - What Is YumCarb?

- knip -

• Soulizer
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:33
Ik ben anders wel super happy met mijn cuckoo. Rijst smaakt altijd perfect en de rice cooker is makkelijk schoon te maken.

• Torgo
dubbelpost

[Voor 94% gewijzigd door Torgo op 06-02-2023 00:42]

• SmurfLink
  • Niet online
Soulizer schreef op zondag 5 februari 2023 @ 16:58:
Ik ben anders wel super happy met mijn cuckoo. Rijst smaakt altijd perfect en de rice cooker is makkelijk schoon te maken.
Hier ook. Ik wil echt nooit meer zonder. O+

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:44

Vliegvlug

Flight Simple

Omdat bij het sushi rijst koken laatst de boel was vergeten met een zwarte laag rijst onderin de pan tot gevolg maar besloten om voor een rijstkoker te gaan.

Topic hier doorgelezen en uiteindelijk voor de Yum Asia Kumo gegaan:

Ook nog naar de cuckoo gekeken maar die was toch weer flink duurder en qua uiterlijk ook niet echt mooi.
Nu is deze dat ook niet echt maar wel iets beter naar mijn idee ;)
Dat er geen BPA, PTFE of PFOA in zit spreekt me ook wel aan.

Trouwens niet voor die LowCarb instelling deze versie gekocht, was gewoonweg de goedkoopste waar voor 4 personen rijst in past.

• tweakmember
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 18:06
Vliegvlug schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 21:23:
Omdat bij het sushi rijst koken laatst de boel was vergeten met een zwarte laag rijst onderin de pan tot gevolg maar besloten om voor een rijstkoker te gaan.

Topic hier doorgelezen en uiteindelijk voor de Yum Asia Kumo gegaan:
[Afbeelding: Yum Asia Kumo rijstkoker]

Ook nog naar de cuckoo gekeken maar die was toch weer flink duurder en qua uiterlijk ook niet echt mooi.
Nu is deze dat ook niet echt maar wel iets beter naar mijn idee ;)
Dat er geen BPA, PTFE of PFOA in zit spreekt me ook wel aan.

Trouwens niet voor die LowCarb instelling deze versie gekocht, was gewoonweg de goedkoopste waar voor 4 personen rijst in past.
Op de website staat:
Kumo can cook your rice as normal or using our special YumCarb mode can cook low carb white and brown rice. It does this via a special cooking cycle that using multiple cooking phases to removes excess carbohydrates all controlled by advanced fuzzy logic.
staat er bij jou in de gebruiksaanwijzing wat dat "special cooking cycle that using multiple cooking phases to removes excess carbohydrates by advanced fuzzy logic" precies inhoud?

Ben overigens ook wel benieuwd wat stroom verbruik is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05:05
Hier sinds een tijdje de panda mini in gebruik van yum asia, en helemaal blij mee.

Mijn keuze voor 1 stap boven de "normale standaard" rijstkoker was ivm dat dit type de rijst van bodem tot bovenkant meer gelijkmatig zou garen. Geen aanbaksels of pap op de bodem. Ook makkelijker dus.

Keuze voor dit type van yum asia ivm keramische binnenpan ipv standaard anti-aanbak met pfas. Wat mij betreft een prima apparaat voor een nette prijs tov andere opties.

Wij hebben rijst klaargemaakt met volledige programma's maar gebruiken nu de methode van wassen, 30min weken en daarna koken mbv quickfunctie. Beide werken hier uitstekend.

We hebben bruine rijst gekookt (basmati), witte long grain rijst, maar koken nu (vrijwel) alleen nog kleefrijst (sushi-rijst), bijna dagelijks.

De bijgeleverde cup geeft hier voldoende rijst voor 2 personen. Ook de meegeleverde stoommand werkt goed en prettig, alhoewel ik liever de groenten apart klaarmaak.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
Sjamo schreef op zondag 2 april 2023 @ 07:00:
We hebben bruine rijst gekookt (basmati), witte long grain rijst, maar koken nu (vrijwel) alleen nog kleefrijst (sushi-rijst), bijna dagelijks.
Ik heb bij de aanschaf van mn rijstkoker ook een zak Jasmijn rijst van Yum Asia gekocht en ben daar groot fan van. Ik weet niet of je dat bedoeld met "witte long grain rijst", maar voor mijn gevoel zit dat tussen basmati en sushi rijst in qua kleverigheid en zoetheid.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05:05
LA-384 schreef op zondag 2 april 2023 @ 10:29:
[...]

Ik heb bij de aanschaf van mn rijstkoker ook een zak Jasmijn rijst van Yum Asia gekocht en ben daar groot fan van. Ik weet niet of je dat bedoeld met "witte long grain rijst", maar voor mijn gevoel zit dat tussen basmati en sushi rijst in qua kleverigheid en zoetheid.
Long grain rijst is dacht ik de lange korrel als jasmijn rijst, Basmati-rijst etc.
Heerlijke rijst, lang gebruikt en zal dat ook zeker weer eens doen, maar momenteel ben ik helemaal fan van kleefrijst/sushi rijst :)
Niet voor sushi overigens, daar hou ik niet van, maar bij bijvoorbeeld miso soep en andere Japanse gerechten.

Goed idee trouwens van die rijst via Yum Asia. Ik ben nog op zoek naar een zaak die daar een goede kwaliteit van kan leveren in een wat grotere verpakking. Ik zal eens op hun site gaan kijken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Dit staat er in de handleiding over YumCarb (@tweakmember):

Zoals ik het lees komt het er op neer dat er een extra fase is waarbij zetmeel uit de rijst in het water oplost en dan afbreekt.

Wat ik van tevoren niet wist is dat met die YumCarb stand er wel minder rijst in kan.
3 ipv 5.5 cups voor witte rijst en 3 ipv 4 cups voor zilvervliesrijst.

Bovenste is de stoompan waar je met het YumCarb programma de rijst in moet doen en de onderste is de normale rijstpan:

Is maar goed dat ik de Kumo daar niet specifiek voor gekocht heb want dan hadden we er niet genoeg rijst voor met zijn vieren in klaar kunnen maken. :X

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

tweakmember schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 23:39:
[...]

Ben overigens ook wel benieuwd wat stroom verbruik is.
Op de sticker van de Yum Asia Kumo staat “rated power 500W” maar hoeveel kWh dat vraagt voor het koken van een pot witte rijst weet ik niet.
Witte rijst koken kost maximaal 40 minuten en de warmhoudstand verbruikt 21W volgens de handleiding

Acties:
  • +2Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Hier al een tijdje de Sistema rijstkoker. Helemaal blij mee.

Werkt zo gemakkelijk en altijd lekkere rijst. Een beker rijst, twee bekers water, kwartier in de magnetron op 600 Watt en klaar. De hele rijstkoker kan ook zo de koelkast of vriezer in. :)

Werkt ook prima voor andere producten en zonder teflon / antiaanbak laag.

We hebben inmiddels meer opbergers van dit merk. https://www.sistemaplastics.com/2-6l-rice-cooker

[Voor 5% gewijzigd door CR2032 op 02-04-2023 18:45]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
Sjamo schreef op zondag 2 april 2023 @ 11:01:
Long grain rijst is dacht ik de lange korrel als jasmijn rijst, Basmati-rijst etc.
Dat dacht ik ook ja, was dus benieuwd welke je bedoelde, omdat basmati wezenlijk anders is dan jasmijn.
Goed idee trouwens van die rijst via Yum Asia. Ik ben nog op zoek naar een zaak die daar een goede kwaliteit van kan leveren in een wat grotere verpakking. Ik zal eens op hun site gaan kijken.
Daar hebben ze niet veel keuze hoor; bruine jasmijn rijst, witte basmati rijst en witte jasmijn rijst. En dan enkel 5kg verpakking. Ik heb het daar besteld, zodat ik meteen fatsoenlijke rijst in huis had en het meteen met rijstkoker mee kon in de doos.

Wil je keuze, kun je beter naar zo'n oosterse supermarkt/kruidenierszaak, waar de 20kg zakken tot aan het plafond opgestapeld liggen.

• tweakmember
CR2032 schreef op zondag 2 april 2023 @ 18:40:
Hier al een tijdje de Sistema rijstkoker. Helemaal blij mee.

Werkt zo gemakkelijk en altijd lekkere rijst. Een beker rijst, twee bekers water, kwartier in de magnetron op 600 Watt en klaar. De hele rijstkoker kan ook zo de koelkast of vriezer in. :)

Werkt ook prima voor andere producten en zonder teflon / antiaanbak laag.

We hebben inmiddels meer opbergers van dit merk. https://www.sistemaplastics.com/2-6l-rice-cooker

[Afbeelding]
kokend water toch?

• tweakmember
Vliegvlug schreef op zondag 2 april 2023 @ 13:25:
Dit staat er in de handleiding over YumCarb (@tweakmember):
[Afbeelding: Yum Asia YumCarb explained]
Zoals ik het lees komt het er op neer dat er een extra fase is waarbij zetmeel uit de rijst in het water oplost en dan afbreekt.

Wat ik van tevoren niet wist is dat met die YumCarb stand er wel minder rijst in kan.
3 ipv 5.5 cups voor witte rijst en 3 ipv 4 cups voor zilvervliesrijst.

Bovenste is de stoompan waar je met het YumCarb programma de rijst in moet doen en de onderste is de normale rijstpan:
[Afbeelding: Yum Asia Kumo stoompan en pot markeringen]

Is maar goed dat ik de Kumo daar niet specifiek voor gekocht heb want dan hadden we er niet genoeg rijst voor met zijn vieren in klaar kunnen maken. :X
het zetmeel zie je dan ook werkelijk in het mandje liggen? of is het alleen beetje wit water?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Vliegvlug schreef op zondag 2 april 2023 @ 13:25:
Is dat anders dan de rijst een/twee keer spoelen voor je het gaat koken? Dan haal je er toch ook zetmeel uit? Of hoef je niet te spoelen met die functie?

[Voor 5% gewijzigd door Marzman op 04-04-2023 10:19]

/▌

• tweakmember
Marzman schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 10:18:
[...]

Of hoef je niet te spoelen met die functie?
rijst moet je altijd eerst spoelen voordat je het gaat koken om de onzuiverheden (stof, zand, plantenresten enz...) die gepaard gaan met de oogst dat de smaak onderdrukt te verwijderen.

[Voor 4% gewijzigd door tweakmember op 04-04-2023 10:38]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
tweakmember schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 10:37:
[...]

rijst moet je altijd eerst spoelen voordat je het gaat koken om de onzuiverheden (stof, zand, plantenresten enz...) die gepaard gaan met de oogst dat de smaak onderdrukt te verwijderen.
Maar je spoelt het ook vooral om het zetmeel te verwijderen zodat het niet gaat plakken.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

tweakmember schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 10:14:
[...]

het zetmeel zie je dan ook werkelijk in het mandje liggen? of is het alleen beetje wit water?
Geen idee, ik heb de YumCarb functie tot nu toe nog niet gebruikt omdat er dan maar voor 3 personen rijst in kan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

[...]

Is dat anders dan de rijst een/twee keer spoelen voor je het gaat koken? Dan haal je er toch ook zetmeel uit? Of hoef je niet te spoelen met die functie?
Goede vraag, ik weet er ook niet meer vanaf dan dat stukje tekst over Yumcarb uit de handleiding waarvan ik de foto hierboven van heb neergezet.

Ik weet niet hoe snel zetmeel de rijstkorrel uit komt in water maar ik kan me wel voorstellen dat als het 25 minuten in water zit wat opwarmt er meer zetmeel uit kan komen dan één of twee keer spoelen voordat je het de rijstkoker in doet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Torgo
[...]

https://www.youtube.com/watch?v=iqckuBVoXbY

Je moet de rijst wel eerst wassen. De bewering is dat omdat je de rijst stoomt er minder koolhydraten in de rijst blijven zitten. Ik heb dezelfde rijstkoker maar die functie niet geprobeerd.

Hij maakt wel echt heerlijke rijst op de normale manier met fuzzy logic 🙂

• CR2032
  • Niet online
De Sistema rijstkoker vul je met koud water, de magnetron doet de rest.

Het is de gemakkelijkste en goedkoopste rijstkoker die we hebben gehad. Je zou er bijna een als reserve bijkopen, al zijn ze praktisch onverwoestbaar.

Hier is de 'handleiding' ;)

• SmurfLink
  • Niet online
CR2032 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 16:57:
[...]

De Sistema rijstkoker vul je met koud water, de magnetron doet de rest.

Het is de gemakkelijkste en goedkoopste rijstkoker die we hebben gehad. Je zou er bijna een als reserve bijkopen, al zijn ze praktisch onverwoestbaar.

Hier is de 'handleiding' ;)

[YouTube: SISTEMA® Microwave Rice Steamer]
Dan is de magnetron toch eigenlijk de rijstkoker en dit niet meer dan je bak? :+

• CR2032
  • Niet online
SmurfLink schreef op donderdag 6 april 2023 @ 17:11:
[...]

Dan is de magnetron toch eigenlijk de rijstkoker en dit niet meer dan je bak? :+
Klopt, het scheelt weer een apparaat met een stekker op het aanrecht :)

Het is ook niet alleen een koker voor rijst. Hier noemen ze het een Multicooker en stoppen er van alles in.

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee