Squawk schreef op maandag 21 februari 2022 @ 11:40:
Zojuist heb ik ook een Cuckoo besteld, model CR-0631F. Ik ben erg benieuwd naar de rijst die eruit komt.
[...]
We gaan zien of dit de eindbestemming is in mijn reis, of dat ik over een tijdje weer een nieuw hoofdstuk moet gaan toevoegen aan dit avontuur.

Onlangs gaf ik aan dat ik een rijstkoker van Cuckoo had besteld. Inmiddels heb ik de CR-0631F ontvangen én getest. Zoals gevraagd door @
Smurflink zal ik kort mijn eerste ervaringen met jullie delen.
Zoals je kunt lezen in mijn eerdere bericht, heb ik inmiddels op meerdere manieren rijst gekookt. Met een simpele rijstkoker van Princess (ca €30,-), met een kookpan (geen extra aanschafkosten) en met een rijstkoker van Sistema voor in de magnetron (ca €15,-). Nu de volgende stap, een Koreaanse rijstkoker van ruim €100,-.
Prijs-kwaliteitsverhouding
Is de rijstkoker het geld waard? Wat mij betreft wel. Zelf zie ik het apparaat als een instapmodel in het luxere segment. Hij heeft diverse kookfuncties waarmee verschillende rijstsoorten automatisch worden bereid, een zwaardere pan met antiaanbaklaag, eenvoudige bediening, een digitaal display, et cetera. De rijstkoker is in staat om elke keer geheel zelfstandig en met dezelfde consistentie rijst te bereiden. Of ik nu één of meerdere kopjes rijst tegelijk wil klaarmaken. Of het nu bruine rijst, witte rijst, of Aziatische rijstepap is, je hoeft de Cuckoo niet continu in de gaten te houden. Hierdoor heb je jouw handen vrij om ondertussen de rest van de maaltijd te bereiden.
Er zijn duurdere rijstkokers die koken onder hoge druk combineren met koken op inductie. Dat kan mijn roze Koreaan niet. Bovendien vind ik de maatbeker aan de grote kant. Ik schat mijn vrouw en mijzelf in als gemiddelde eters en wij vonden twee cups rijst echt te veel. Als je daarnaast ook vlees en wat groente eet, dan is het al snel een te grote avondmaaltijd. We hebben thuis ook een maatbeker van het Voedingscentrum. Eén portie rijst van Cuckoo, komt ongeveer overeen met twee Nederlandse porties rijst van het Voedingscentrum. Een ander klein minpuntje is dat de rijstkoker alleen de laatste 10 minuten van de bereiding aftelt op het display.
Kwestie van smaak
Dan de smaak. Over smaak valt niet te twisten zegt men weleens. Wat betreft
het uiterlijk staat de Cuckoo bovenaan het lijstje als lelijkste apparaat in mijn keuken. Zoals wel meer apparaten uit Azië, vind ik de CR-0631F er kinderachtig en kitscherig uitzien. Dat wist ik van tevoren al en hoort wat mij betreft ook bij de charme van het apparaat. Een kwestie van smaak.
Wat betreft
de smaak in de mond ben ik erg tevreden. Ik heb twee keer witte rijst gekookt en één keer zogeheten rice porridge (congee). Aziatische rijstepap op basis van rijst met water, in plaats van rijst met melk zoals in Nederland. Er is helemaal geen aangebrande of vastzittende rijst te bekennen en de textuur is mooi gelijkmatig.
Rijstepap
Wat betreft de smaak vind ik persoonlijk de Nederlandse rijstepap op basis van melk veel lekkerder dan rijstepap op basis van water. Dit staat echter los van de rijstkoker. Het wordt helaas afgeraden om melk toe te voegen aan een gesloten rijstkoker omdat melk gaat schuimen tijdens het koken. Dat is jammer, want de rijstepap uit de Cuckoo was werkelijk waar zijdezacht.
Mijn vraag aan jullie: heeft iemand lekkere congee klaargemaakt en wat was het recept? Ik zie bijvoorbeeld dat Aziaten vaak bouillon toevoegen aan het water voor meer aroma en stukjes kip bijvoorbeeld.