Toon posts:

Ervaringen met rijstkokers

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

SmurfLink schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 20:33:
[...]

https://www.cuckoomall.de...ooker/products/cr-0351f-1

Deze was eerder gelinkt in dit topic en is de kleine versie van die jij linkte. :)
Bij die duurdere van Cuckoo staat bij dat ze op hoge druk werken, bij deze niet. Is er dan nog een verschil met een 15 euro rijstkoker? (behalve dat hij mooier is).
Sefyu schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 10:51:
[...]

De rijst die ik gebruik moet ik heel uitgebreid wassen om het schuimen genoeg te verminderen. Ik ben er daarom helemaal vanaf gestapt en was mijn rijst nu nooit meer. Het wassen vind ik sowieso onnodig, ik merk geen smaakverschil, en voor eventuele gezondheidseffecten moet je het al helemaal niet doen:

[...]

https://www.fda.gov/food/...do-limit-exposure-arsenic
Wij halen grote zakken (20 KG) en volgens mij moet je die wel wassen. Je wast ook het zetmeel er een beetje uit en we doen zo lang met zo'n zak (meer dan een half jaar) dat het beter is de rijst te wassen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• LadyVodka
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
Your wish is my command.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik heb net een Fuji Umai van Yum Asia aangeschaft, maar waar ik overgekeken heb is dat dat ding geen voorgekookte (parboiled) rijst slikt...

Zijn modellen die dat wel doen? Ik heb al naar Reishunger gekeken (lijken heel wat kenmerken met Yum Asia / Zojirushi te delen) maar daar vind ik geen duidelijkheid.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-06 15:34
Mijn schoonfamilie komt uit indonesie. Grappig genoeg hebben ze geen druppel Aziatisch bloed en opgegroeid met rijst. Terwijl ik flink wat Aziatisch bloed heb, maar ben opgegroeid met aardappelen :+

We maakten altijd rijst met de hooiwagen methode (Rijst aan de kook, van het vuur en dan in doeken wikkelen), maar nu toch ook maar een rijstkoker aangeschaft. Dankzij deze draad een Yum Asia Sakura gekocht en we moeten zeggen, de rijst is echt geweldig. Hadden we jaren geleden moeten doen.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Mijn opa is ook geboren in indonesie (mijn overgrootvader was daar politieagent), maar die heb ik ook nooit rijst zien eten. Altijd aardappeltjes, groente en een gehaktbal. Bami van de chinees vond hij wel lekker, maar dat was een keer per jaar of zo, met satesaus.

/▌

• g-unitsoldaat
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 02-06 16:01
Ruim drie jaar rijst gekookt met een Crock-Pot,
maar die werkt niet meer door een misvormde binnenpan. Rijst was op zich prima, stukken beter dan 'gewoon' koken, maar de rijst koekte toch wel een beetje aan in de pan.

Snel op zoek gegaan naar een alternatief en ben blij dat ik, ook mede door dit topic, nu weet heb van slimme 'fuzzy logic' rijstkokers. Neigde in eerste instantie wel naar een 'echt' Aziatisch merk, met name de Cuckoo cr-0631f, maar uiteindelijk toch gekozen voor een Yum Asia Kumo.

Formeel is het merk dan wel Brits maar gezien de vele ervaring die ze hebben opgedaan plus alle goede recensies zie ik het voordeel van een echte Zuid-Koreaan of Japanner niet in. En de Kumo is ook nog eens 50 euro goedkoper (80 ipv 130) dan de Cuckoo en heeft een uitgebreidere slowcookfunctie in huis.

Heb 'm nog niet binnen maar zal de ervaring met dit model hier binnenkort eens posten. De verwachtingen zijn in ieder geval hoog!

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Zojuist heb ik ook een Cuckoo besteld, model CR-0631F. Ik ben erg benieuwd naar de rijst die eruit komt. :9~

Mijn klantreis op zoek naar de ideale rijstkoker
Witte rijst vond ik van huis uit als kleine Squawk niet erg lekker. Ja, de nasi van de Chinees om de hoek kon ik wel waarderen.

Tot ik bij mijn schoonouders goede witte rijst van de toko kreeg voorgeschoteld. Wat een wereld ging er voor mij open ten opzichte van de Lassie-rijst uit de supermarkt. Direct hebben we zelf een rijstkoker gekocht. Een standaard rijstkoker van Princess. Kilo's rijst hebben we klaargemaakt, met redelijk resultaat. Helaas werd de antiaanbaklaag snel slechter, waardoor een groot deel van de rijst als een dikke koek aan de bodem bleef plakken. Ongemerkt aten we thuis steeds minder rijst.

In Japan en Indonesië heb ik vervolgens geproefd hoe lekker rijst écht kan zijn. Opnieuw ben ik op zoek gegaan naar een beter alternatief. Al snel kwam ik uit bij de duurdere modellen van Zojirushi en Panasonic. Vaak lastig te verkrijgen en - in mijn ogen - erg kostbaar voor 'slechts' een rijstkoker. In mijn zoektocht kwam ik ook de rijstkoker van Sistema tegen. Geen fuzzy logic, maar simpel je rijst bereiden in de magnetron. Niet duur en vanwege de vele positieve reacties op het internet een mooie tussenoplossing. Althans, dat hoopte ik. Ook in dit topic zag ik het rode gedrocht voorbijkomen. Wat een drama. De rijst is niet gelijkmatig gaar en het vocht druipt langs de wanden van de magnetron. Van ellende zijn we tijdelijk overgestapt op gestoomde rijst van Tilda. Best lekker! Goed als tijdelijke oplossing.

Door de vele positieve reacties in dit topic, en elders op het internet, ben ik toch weer opnieuw gaan kijken naar rijstkokers van onder andere Cuckoo en Yum Asia. Uiteindelijk heb ik gekozen voor een model van Cuckoo. We gaan zien of dit de eindbestemming is in mijn reis, of dat ik over een tijdje weer een nieuw hoofdstuk moet gaan toevoegen aan dit avontuur. :+

• Legoblokje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 02-06 12:01

Legoblokje

Stap niet op me!

Leuk om te horen dat er nog meer mensen het rijstkokeravontuur instappen. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen @g-unitsoldaat en @Squawk, houd ons op de hoogte.

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
:+ Ik ben ook erg benieuwd, heb nu eindelijk de ruimte voor een rijstkoker dus wil er ook een gaan aanschaffen. Jullie ervaringen gaan me daarmee helpen de knoop door te hakken. Yum Asia, Cuckoo of toch Zojirushi.

• RikvE
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 31-05 11:51
SmurfLink schreef op maandag 21 februari 2022 @ 12:56:
:+ Ik ben ook erg benieuwd, heb nu eindelijk de ruimte voor een rijstkoker dus wil er ook een gaan aanschaffen. Jullie ervaringen gaan me daarmee helpen de knoop door te hakken. Yum Asia, Cuckoo of toch Zojirushi.
Ik heb sinds een aantal maanden een Yum Asia Bamboo (inductie model). Het doet niet af aan de Zojirushi modellen die ik in mijn tijd in Japanse restaurants heb gebruikt. De bouw kwaliteit is iets minder luxe, zoals het deksel die ietwat enthousiast opent en het plastic voelt iets goedkoper aan. De kwaliteit van de rijst is ronduit geweldig.

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-06 15:58
SmurfLink schreef op maandag 21 februari 2022 @ 12:56:
Mogen anti-tips ook?
Deze niet doen :p : https://www.coolblue.nl/p...ell-hobbs-rijstkoker.html

Doet het op zich aardig, maar is voor ons met z'n tweeën al véél te groot. Bakt ook wel een tikkeltje aan af en toe. Vind ik stiekem wel lekker moet ik zeggen, maar vriendin moet er niets van hebben.
Eigenlijk wil ik dat ie kapot gaat zodat ik voor mezelf een nieuwe kan verantwoorden. Bijvoorbeeld een Yum Asia, Cuckoo of toch Zojirushi :+

• Legoblokje

Legoblokje

Stap niet op me!

Melkunie schreef op maandag 21 februari 2022 @ 15:48:
[...]

Mogen anti-tips ook?
Deze niet doen :p : https://www.coolblue.nl/p...ell-hobbs-rijstkoker.html

Doet het op zich aardig, maar is voor ons met z'n tweeën al véél te groot. Bakt ook wel een tikkeltje aan af en toe. Vind ik stiekem wel lekker moet ik zeggen, maar vriendin moet er niets van hebben.
Eigenlijk wil ik dat ie kapot gaat zodat ik voor mezelf een nieuwe kan verantwoorden. Bijvoorbeeld een Yum Asia, Cuckoo of toch Zojirushi :+
Oei, dat kan nog lang gaan duren. Deze apparaten zijn zo simpel, zijn bijna niet kapot te krijgen. Maar zo is het bij mij ook begonnen: Simpele rijstkoker gekocht maar veel te grote porties in de praktijk. Nu een kleine Cuckoo die fijn tussen de andere pannen past op het draaiplateau.

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-06 15:58
@Legoblokje, ik ben een kleine cheatmodus gaan gebruiken. De teflon binnenpan gaat sinds een paar weken in de vaatwasser. Zodra het eerste plekje er in te zien is, is ie de deur uit 8)

• Legoblokje

Legoblokje

Stap niet op me!

Melkunie schreef op maandag 21 februari 2022 @ 16:00:
@Legoblokje, ik ben een kleine cheatmodus gaan gebruiken. De teflon binnenpan gaat sinds een paar weken in de vaatwasser. Zodra het eerste plekje er in te zien is, is ie de deur uit 8)
Haha, dat is ook een optie. Misschien ook maar even per ongeluk met een vork door de rijst roeren O-)

• SmurfLink
  • Niet online
Melkunie schreef op maandag 21 februari 2022 @ 16:00:
Vork gebruiken, gaat het sneller. :+ Of steeds een klein stukje van de elektrakabel doorsnijden elke keer voor je 'm in 't stopcontact doet. Gaat ie vanzelf keertje vonken als je de stekker erin doet, tja nee da's gevaarlijk! Vervangen!

• SmurfLink
  • Niet online
en @g-unitsoldaat, @Squawk al ervaringen om te delen? :)

• Squawk
  • Niet online
Nee, nog niet. De rijstkoker is nog onderweg.

• HansAnders07
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-06 16:35
Ik ben op de een of andere manier in dit topic beland en mij nieuwsgierigheid is getriggerd.

Wat is het smaakverschil tussen rijst zo uit een pannetje en uit een rijstkoker? En wat zit er voor smaakverschil tussen de rijst uit de supermarkt en andere soorten (van de toko, Turkse winkel)?

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:12

franssie

Save the albatross

@HansAnders07 tsja, ik ben erbij beland na de zoveelste kookpan was aangebrand.
Verschillen in soorten rijst moet je proeven/ervaren denk ik.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• SmurfLink
  • Niet online
HansAnders07 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 19:18:
Ik ben op de een of andere manier in dit topic beland en mij nieuwsgierigheid is getriggerd.

Wat is het smaakverschil tussen rijst zo uit een pannetje en uit een rijstkoker? En wat zit er voor smaakverschil tussen de rijst uit de supermarkt en andere soorten (van de toko, Turkse winkel)?
Een rijstkoker maakt de rijst bijna gestoomd, net zo lekker als bij de Chinees, vers, fluffy, zacht.. in water gekookte rijst is toch net ff anders, lastig uit te leggen.

De verschillende rijstsoorten hebben allemaal hun eigen smaak. Met de pandan of basmatirijst uit de supermarkt is weinig mis, maar in de toko koop je het in bulk en dat scheelt weer wat geld. Daarnaast hebben de toko's meerdere soorten, keuze in soorten sushirijst, lontong, parboiled... er is meer keuze om te halen wat goed bij je gerecht matcht.

Pandanrijst is veel gebruikt als op zichzelf staande rijst, heeft een vrij rijke geur en goeie smaak, het bijgerecht mag wat minder smaak hebben, de rijst compenseert wel. Basmati is zachter en meer complementair aan gerechten die veel smaak hebben, zoals curry. Dan 'vloekt' je rijst niet met je curry, Sushirijst is kortere korrel, absorbeert vocht beter waardoor het plakkeriger kan worden en je dus sushi ermee kan maken, het eet ook makkelijker met stokjes. Al is alle rijst goed te eten met stokjes. :+

Dan heb je ook nog de risottorijst, arborio meestal, die is net als sushirijst korter en neemt ook makkelijker vocht op. Griekse rijst lijkt daar ook weer op, lekker met bouillon en tomaten op sap, beetje kruiden erbij! Deze rijstsoorten hebben van zichzelf niet giga veel smaak, ze absorberen juist die smaak van je bouillon of saus.

Surinaamse rijst is overigens ook prima, heel neutraal. Maar blijf alsjeblieft weg bij die 1 minuut rijstmeuk. Dat is gewoon droge troep die echt zonde van de calorieën is. :N

• Squawk
  • Niet online
HansAnders07 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 19:18:

Mijn inschatting is dat de duurdere rijstkokers vooral worden gekocht door mensen die enerzijds gewoon veel rijst koken en kiezen voor gemak en een constante kwaliteit. En anderzijds door mensen die graag koken en genieten van lekker eten.

Waar ik het zelf altijd mee vergelijk is het verschil tussen vers vlees van de slager versus kiloknallers van de supermarkt. Saus uit een pakje tegenover een zelfgemaakte saus op basis van verse ingrediënten. Brood van de bakker versus fabrieksbrood. Toverrijst van Lassie ten opzichte van een goede kwaliteit rijst. Voor velen een serieus verschil in smaak en beleving. Dus geen 'zilveren rijstkorrels gesmeed bij maanlicht door elfen', om in Tweakers-termen te spreken. Maar echt een verschil in kwaliteit.

Als je nu denkt: “wat een hautain gedrag…. ik wil gewoon snel witte rijst met een flinke schep pindasaus”, dan is het misschien niet het apparaat voor jou. Als je het leuk vindt om net dat stapje extra te zetten voor goed eten, dan is mijn advies om je zeker verder te verdiepen in digitale rijstkokers. :)

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Het lijkt me sterk dat er zo veel smaakverschil is, dat ligt gewoon aan de rijst en of je de juiste hoeveelheid water gebruikt.

Het is meer zoals frituren in een electrische frietpan of in een pannetje op het gas. De friet smaakt hetzelfde. Het is gewoon makkelijker als je veel rijst eet. Wij eten elke dag rijst en dat is gewoon afmeten, een beetje spoelen, water afmeten aanzetten en je hoeft er daarna niet meer naar om te kijken (al jaren met een pannetje van 15 euro :p )

[Voor 23% gewijzigd door Marzman op 25-02-2022 09:16]

/▌

• Squawk
  • Niet online
Marzman schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 09:08:
Het lijkt me sterk dat er zo veel smaakverschil is, dat ligt gewoon aan de rijst en of je de juiste hoeveelheid water gebruikt.

Het is meer zoals frituren in een electrische frietpan of in een pannetje op het gas. De friet smaakt hetzelfde. Het is gewoon makkelijker als je veel rijst eet.
Eigenlijk bevestig je nu exact wat ik bedoel. Friet uit de airfryer versus versgebakken friet uit de olie. Beide friet, maar niet hetzelfde. Voor mij niet, voor velen niet. Voor anderen maakt het weinig uit. >:)

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Squawk schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 09:17:
[...]

Eigenlijk bevestig je nu exact wat ik bedoel. Friet uit de airfryer versus versgebakken friet uit de olie. Beide friet, maar niet hetzelfde. Voor mij niet, voor velen niet. Voor anderen maakt het weinig uit. >:)
Ik heb het niet over een airfryer gehad :) Een frietpan (met olie) die je in kan stellen met een thermostaat vs een pannetje uit je kast met olie op je gasfornuis :p De friet smaakt hetzelfde als je het goed doet.

[Voor 18% gewijzigd door Marzman op 25-02-2022 09:22]

/▌

• HansAnders07
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-06 16:35
Thanks voor de heldere uitleg allen. Ik ga me er eens meer in verdiepen. Ongemerkt eten we hier ook steeds vaker rijst, gaat hier gewoon in de pan en is altijd oke, maar uiteraard kan dat beter.

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:06
Ik heb voor basmati rijst (wat we het meeste eten) in de pan nu een goede methode gevonden waar goede gescheiden fluffy korrels uitkomen, maar sushi rijst is een drama, nog niet vaak genoeg gedaan.
Wij hadden een rijstkoker, maar die ging inderdaad in no-time al plakken aan de bodem, doen de duurdere modellen dat dan niet? En zo nee, hoe dan? Wat maakt ze anders waardoor het niet plakt en dat intact weet te houden.

• RikvE
Zebby schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 12:08:
Ik heb voor basmati rijst (wat we het meeste eten) in de pan nu een goede methode gevonden waar goede gescheiden fluffy korrels uitkomen, maar sushi rijst is een drama, nog niet vaak genoeg gedaan.
Wij hadden een rijstkoker, maar die ging inderdaad in no-time al plakken aan de bodem, doen de duurdere modellen dat dan niet? En zo nee, hoe dan? Wat maakt ze anders waardoor het niet plakt en dat intact weet te houden.
Als trotse eigenaar van een rijstkoker van 220 euro kan ik je vertellen dat de kwaliteit van de pan zelf (de binnenste bak van de rijstkoker) enorm verschilt in kwaliteit t.o.v een goedkope rijstkoker. De coating is vaak keramisch en dus kras bestendiger dan telfon. De kom in mijn rijstkoker is een stevige 1200 gram en heeft dus door zijn massa en gelaagde opbouw een betere hitteverdeling dan een dus aluminium pannetje van 15 euro. Door het gebrek aan hotspots zal je dus geen uitgedroogde/verbrandde rijst onder in de pan krijgen.
De binnenkommen zijn ook nog eens los te kopen voor plus minus 35 euro in mijn geval, dus als er onverhoopt iets mis mocht gaan, is het zo gefixt.

Edit: Daarnaast is de manier waarop de pan verhit wordt van belang. Goedkope rijstkokers verhitten met een element direct van de bodem. Duurdere rijstkokers werken met verdeelde elementen en/of een zwaardere pan. De top end kokers verhitten de gehele pan gelijkmatig door middel van inductie

Over het aankoeken kan ik een ding zeggen: dit verdwijnt nooit helemaal. Afhankelijk van de soort rijst en het programma heb ik zelfs nu af een toe klein laagje rijst op de bodem plakken. Dit is overigens alleen met een snel programma en de rijst heeft geen bruining gekregen. Met wat water en de spatel schep ik het er ook zo uit. Dit komt waarschijnlijk door de goede hitteverdeling van de pan. Mijn rijstkoker heeft wel de optie om deze gebruinde laag opzettelijk te creëren, zoals bij bijvoorbeeld een paella gewenst is.

Ik heb jarenlang als kok gewerkt, en kan je vertellen dat naast smaak, textuur en mondgevoel van een enorm belang zijn bij de eet ervaring. Een duurdere rijstkoker geeft misschien niet per se een betere smaak aan de rijst, maar de textuur is wel degelijk anders. De consistentie die een dure rijstkoker levert zorgt voor een betere ervaring, zeker bij grotere hoeveelheden rijst in een keer koken.

Dit alles heeft natuurlijk wel een enorme kanttekening. Niet iedereen is even goed in het opmerken van smaak en textuurverschillen. Daarnaast is het zeer aannemelijk te bedenken dat de meeste mensen hier niet eens iets om geven. Misschien vind je het wel belangrijk maar eet je bijna nooit rijst? Of deze factoren voor jou belangrijk zijn en het aanschaffen van een dure rijstkoker het voor jou waard is moet je zelf beslissen.

[Voor 5% gewijzigd door RikvE op 25-02-2022 20:42]

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 31-05 01:19
Heeft er iemand ervaring met Turkse rijst en of dit te evenaren is middels een rijstkoker?

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
https://m.yoycart.com/Product/544925451291/

Wij hebben zoiets. Voordeel boven in de pan en in een “normale” rijstkoker is dat je rijst veel sneller klaar is en je minder water nodig hebt. Minder water is minder energie, en sneller ja dat voordeel lijkt me duidelijk 😋

Het is ook lekkerder, maar dat is natuurlijk ook deels persoonlijk. Je heb ook altijd dezelfde rijst.

Je kan er ook allerlei andere dingen in koken. Aardappels gaan ook heel snel. Verder niks geprobeerd, want de knoppen zijn in het Chinees, wat ik niet lees 😂

• franssie

franssie

Save the albatross

@Z___Z dat lijkt een soort instantpot? Die kan waarschijnlijk ook als slow cooker gebruikt worden. Ik heb een instantpot en die maakt ook prima rijst onder hoge druk, en snel.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Squawk
  • Niet online
Squawk schreef op maandag 21 februari 2022 @ 11:40:
Zojuist heb ik ook een Cuckoo besteld, model CR-0631F. Ik ben erg benieuwd naar de rijst die eruit komt. :9~
[...]
We gaan zien of dit de eindbestemming is in mijn reis, of dat ik over een tijdje weer een nieuw hoofdstuk moet gaan toevoegen aan dit avontuur. :+
Onlangs gaf ik aan dat ik een rijstkoker van Cuckoo had besteld. Inmiddels heb ik de CR-0631F ontvangen én getest. Zoals gevraagd door @Smurflink zal ik kort mijn eerste ervaringen met jullie delen.

Zoals je kunt lezen in mijn eerdere bericht, heb ik inmiddels op meerdere manieren rijst gekookt. Met een simpele rijstkoker van Princess (ca €30,-), met een kookpan (geen extra aanschafkosten) en met een rijstkoker van Sistema voor in de magnetron (ca €15,-). Nu de volgende stap, een Koreaanse rijstkoker van ruim €100,-.

Prijs-kwaliteitsverhouding
Is de rijstkoker het geld waard? Wat mij betreft wel. Zelf zie ik het apparaat als een instapmodel in het luxere segment. Hij heeft diverse kookfuncties waarmee verschillende rijstsoorten automatisch worden bereid, een zwaardere pan met antiaanbaklaag, eenvoudige bediening, een digitaal display, et cetera. De rijstkoker is in staat om elke keer geheel zelfstandig en met dezelfde consistentie rijst te bereiden. Of ik nu één of meerdere kopjes rijst tegelijk wil klaarmaken. Of het nu bruine rijst, witte rijst, of Aziatische rijstepap is, je hoeft de Cuckoo niet continu in de gaten te houden. Hierdoor heb je jouw handen vrij om ondertussen de rest van de maaltijd te bereiden.

Er zijn duurdere rijstkokers die koken onder hoge druk combineren met koken op inductie. Dat kan mijn roze Koreaan niet. Bovendien vind ik de maatbeker aan de grote kant. Ik schat mijn vrouw en mijzelf in als gemiddelde eters en wij vonden twee cups rijst echt te veel. Als je daarnaast ook vlees en wat groente eet, dan is het al snel een te grote avondmaaltijd. We hebben thuis ook een maatbeker van het Voedingscentrum. Eén portie rijst van Cuckoo, komt ongeveer overeen met twee Nederlandse porties rijst van het Voedingscentrum. Een ander klein minpuntje is dat de rijstkoker alleen de laatste 10 minuten van de bereiding aftelt op het display.

Kwestie van smaak
Dan de smaak. Over smaak valt niet te twisten zegt men weleens. Wat betreft het uiterlijk staat de Cuckoo bovenaan het lijstje als lelijkste apparaat in mijn keuken. Zoals wel meer apparaten uit Azië, vind ik de CR-0631F er kinderachtig en kitscherig uitzien. Dat wist ik van tevoren al en hoort wat mij betreft ook bij de charme van het apparaat. Een kwestie van smaak.

Wat betreft de smaak in de mond ben ik erg tevreden. Ik heb twee keer witte rijst gekookt en één keer zogeheten rice porridge (congee). Aziatische rijstepap op basis van rijst met water, in plaats van rijst met melk zoals in Nederland. Er is helemaal geen aangebrande of vastzittende rijst te bekennen en de textuur is mooi gelijkmatig.

Rijstepap
Wat betreft de smaak vind ik persoonlijk de Nederlandse rijstepap op basis van melk veel lekkerder dan rijstepap op basis van water. Dit staat echter los van de rijstkoker. Het wordt helaas afgeraden om melk toe te voegen aan een gesloten rijstkoker omdat melk gaat schuimen tijdens het koken. Dat is jammer, want de rijstepap uit de Cuckoo was werkelijk waar zijdezacht.

Mijn vraag aan jullie: heeft iemand lekkere congee klaargemaakt en wat was het recept? Ik zie bijvoorbeeld dat Aziaten vaak bouillon toevoegen aan het water voor meer aroma en stukjes kip bijvoorbeeld.

• Legoblokje

Legoblokje

Stap niet op me!

Squawk schreef op maandag 28 februari 2022 @ 10:18:
[...]

Onlangs gaf ik aan dat ik een rijstkoker van Cuckoo had besteld. Inmiddels heb ik de CR-0631F ontvangen én getest. Zoals gevraagd door @Smurflink zal ik kort mijn eerste ervaringen met jullie delen.

Zoals je kunt lezen in mijn eerdere bericht, heb ik inmiddels op meerdere manieren rijst gekookt. Met een simpele rijstkoker van Princess (ca €30,-), met een kookpan (geen extra aanschafkosten) en met een rijstkoker van Sistema voor in de magnetron (ca €15,-). Nu de volgende stap, een Koreaanse rijstkoker van ruim €100,-.

Prijs-kwaliteitsverhouding
Is de rijstkoker het geld waard? Wat mij betreft wel. Zelf zie ik het apparaat als een instapmodel in het luxere segment. Hij heeft diverse kookfuncties waarmee verschillende rijstsoorten automatisch worden bereid, een zwaardere pan met antiaanbaklaag, eenvoudige bediening, een digitaal display, et cetera. De rijstkoker is in staat om elke keer geheel zelfstandig en met dezelfde consistentie rijst te bereiden. Of ik nu één of meerdere kopjes rijst tegelijk wil klaarmaken. Of het nu bruine rijst, witte rijst, of Aziatische rijstepap is, je hoeft de Cuckoo niet continu in de gaten te houden. Hierdoor heb je jouw handen vrij om ondertussen de rest van de maaltijd te bereiden.

Er zijn duurdere rijstkokers die koken onder hoge druk combineren met koken op inductie. Dat kan mijn roze Koreaan niet. Bovendien vind ik de maatbeker aan de grote kant. Ik schat mijn vrouw en mijzelf in als gemiddelde eters en wij vonden twee cups rijst echt te veel. Als je daarnaast ook vlees en wat groente eet, dan is het al snel een te grote avondmaaltijd. We hebben thuis ook een maatbeker van het Voedingscentrum. Eén portie rijst van Cuckoo, komt ongeveer overeen met twee Nederlandse porties rijst van het Voedingscentrum. Een ander klein minpuntje is dat de rijstkoker alleen de laatste 10 minuten van de bereiding aftelt op het display.

Kwestie van smaak
Dan de smaak. Over smaak valt niet te twisten zegt men weleens. Wat mij betreft het uiterlijk staat de Cuckoo bovenaan het lijstje als lelijkste apparaat in mijn keuken. Zoals wel meer apparaten uit Azië, vind ik de CR-0631F er kinderachtig en kitscherig uitzien. Dat wist ik van tevoren al en hoort wat mij betreft ook bij de charme van het apparaat. Een kwestie van smaak.

Wat betreft de smaak in de mond ben ik erg tevreden. Ik heb twee keer witte rijst gekookt en één keer zogeheten rice porridge (congee). Aziatische rijstepap op basis van rijst met water, in plaats van rijst met melk zoals in Nederland. Er is helemaal geen aangebrande of vastzittende rijst te bekennen en de textuur is mooi gelijkmatig.

Rijstepap
Wat betreft de smaak vind ik persoonlijk de Nederlandse rijstepap op basis van melk veel lekkerder dan rijstepap op basis van water. Dit staat echter los van de rijstkoker. Het wordt helaas afgeraden om melk toe te voegen aan een gesloten rijstkoker omdat melk gaat schuimen tijdens het koken. Dat is jammer, want de rijstepap uit de Cuckoo was werkelijk waar zijdezacht.

Mijn vraag aan jullie: heeft iemand lekkere congee klaargemaakt en wat was het recept? Ik zie bijvoorbeeld dat Aziaten vaak bouillon toevoegen aan het water voor meer aroma en stukjes kip bijvoorbeeld.
Bedankt voor je reacite @Squawk. Ik heb zelf het kleine zusje (CR-0351F) van je rijstkoker en herken me erg in je ervaringen. Cups zijn inderdaad te groot voor ons westerlingen, ik maak zelf altijd 1,5 cup voor 2 personen klaar.

Het aftellen van de 10 minuten vond ik eerst lastig. Maar ik heb nu wel redelijk in mijn hoofd hoe lang alles duurt met verschillende rijstsoorten (en bijvoorbeeld de turbo stand). Dus dat went wel.

Melk in combinatie met havermout heb ik één geprobeerd en dat werd inderdaad een fiasco. Moest de Cuckoo daarna erg goed schoonmaken, alles was aangekoekt en overgelopen. :'( Misschien dat halfvol wat beter gaat, maar ik durf het niet meer aan.

Ik ben zelf nog erg nieuwsgierig naar de slow cook functie op je apparaat. Die mis ik op de mijne, ben benieuwd of dat wat is.

• SmurfLink
  • Niet online
Bedankt voor de ervaringen beiden. :+ Lijkt erop dat het toch een Cuckoo gaat worden dan. Als ze nou eens opschieten met m'n aanrechtblad monteren. Daarma mag ik 'm van mezelf halen haha.

• Squawk
  • Niet online
Squawk schreef op maandag 28 februari 2022 @ 10:18:
[...]
Is er niemand met een beproefd recept voor congee uit de rijstkoker? :)

• Sinees
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Squawk schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:32:
[...]

Is er niemand met een beproefd recept voor congee uit de rijstkoker? :)
Niet per se een beproefd recept, maar iets wat we zelf lekker vinden en wat we zelf vaak in onze Cuckoo maken:

Rijst (uiteraard)
Water (uiteraard)
Kipdij met bot
Gember
Gedroogde Chinese paddestoel (eerst paar uren laten weken, vocht=umami)
Lente ui (aan het eind)
Chicken Powder (Optioneel als bovenstaande te flauw is voor je smaak)
Of bouillonblokje

• Squawk
  • Niet online
Sinees schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 15:18:
[...]

Niet per se een beproefd recept, maar iets wat we zelf lekker vinden en wat we zelf vaak in onze Cuckoo maken:

Rijst (uiteraard)
Water (uiteraard)
Kipdij met bot
Gember
Gedroogde Chinese paddestoel (eerst paar uren laten weken, vocht=umami)
Lente ui (aan het eind)
Chicken Powder (Optioneel als bovenstaande te flauw is voor je smaak)
Of bouillonblokje
Als ik jouw ingrediënten combineer met een recept dat ik via Google had gevonden, kom ik tot het volgende stappenplan. Is dit correct, of maak jij de congee anders?

1. Schil een stukje gember en snijd 75% ervan in plakken.
2. Kook in een rijstkoker op standje ‘porridge’ het water, de rijst, de bouillon, de plakken gember en de kipdij met bot.
3. Snijd ondertussen de resterende 25% van de gember in flinterdunne reepjes.
4. Snijd de lente-ui fijn.
5. Zodra de rijst is gekookt, breng je die verder op smaak met het zout en wat peper.
6. Verdeel de congee over de kommen.
7. Garneer met de reepjes gember, lente-ui en gebakken Chinese paddenstoelen.

• Sinees
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Squawk schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 15:38:
[...]

Als ik jouw ingrediënten combineer met een recept dat ik via Google had gevonden, kom ik tot het volgende stappenplan. Is dit correct, of maak jij de congee anders?

1. Schil een stukje gember en snijd 75% ervan in plakken.
2. Kook in een rijstkoker op standje ‘porridge’ het water, de rijst, de bouillon, de plakken gember en de kipdij met bot.
3. Snijd ondertussen de resterende 25% van de gember in flinterdunne reepjes.
4. Snijd de lente-ui fijn.
5. Zodra de rijst is gekookt, breng je die verder op smaak met het zout en wat peper.
6. Verdeel de congee over de kommen.
7. Garneer met de reepjes gember, lente-ui en gebakken Chinese paddenstoelen.
Nee, dit zijn wel de stappen.
Alleen weken wij eerst de gedroogde paddestoelen en doen het bij stap 2 met vocht erbij

En restje gember en lente ui doen wij soms aan het eind nog bij de rijstkoker om de scherpte eraf te krijgen.

Als je het nog meer richting Hong Kong stijl congee wilt maken, wij doen af en toe gedroogde sint jacobsschelpen er in als we het in huis hebben. Ook eerst weken, net als de paddestoelen. Ook heerlijk om er bij te hebben, geeft nog net die extra kick in de smaak (als je daar van houdt uiteraard)

En wij eten ook nog gefrituurde broodstengel/deegstick erbij. Kan je bij Amazing Oriental kopen, wij halen het altijd vers op de Zeedijk in Amsterdam

• Squawk
  • Niet online
Sinees schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 15:55:
[...]

Nee, dit zijn wel de stappen.
Alleen weken wij eerst de gedroogde paddestoelen en doen het bij stap 2 met vocht erbij

En restje gember en lente ui doen wij soms aan het eind nog bij de rijstkoker om de scherpte eraf te krijgen.

Als je het nog meer richting Hong Kong stijl congee wilt maken, wij doen af en toe gedroogde sint jacobsschelpen er in als we het in huis hebben. Ook eerst weken, net als de paddestoelen. Ook heerlijk om er bij te hebben, geeft nog net die extra kick in de smaak (als je daar van houdt uiteraard)

En wij eten ook nog gefrituurde broodstengel/deegstick erbij. Kan je bij Amazing Oriental kopen, wij halen het altijd vers op de Zeedijk in Amsterdam
Bedankt, ik zet de ingrediënten op mijn boodschappenlijstje!

• Thuurke
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-05 00:40
Hallo,

Ik ben aan het rond kijken voor een rijstkoker/multicooker en na o.a. dit forum-topic te lezen denk ik dat ik uitkom op een Yum Asia Sakura of de Digitale Rijstkoker van Reishunger. Wat ik niet heel duidelijk kan vinden is hoelang deze apparaten er over doen om de rijst te koken. Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:23
Heb inmiddels al een paar rijstkoker al versleten, van Princess, Cuisinart, Philips, Tefal, Bosch, Siemens, modellen van de toko tot import uit China.

Ervaring tot nu toe:
* normale rijstkokers zijn redelijk traag
* hogedruk rijstkokers zijn ideaal
* stoomovens kan je ook rijst in klaarmaken
* Bosch maakt de slechtste rijstkokers die duur zijn

Zijn nu bezig met een instant pot met RVS binnen pan, geen last van plakkende bodem en kookt snel door hogedruk, erg betaalbaar ook vanaf 100 euro.

Mocht deze het begeven dan ga ik wellicht voor een xiaomi.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Thuurke schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 00:05:
Hallo,

Ik ben aan het rond kijken voor een rijstkoker/multicooker en na o.a. dit forum-topic te lezen denk ik dat ik uitkom op een Yum Asia Sakura of de Digitale Rijstkoker van Reishunger. Wat ik niet heel duidelijk kan vinden is hoelang deze apparaten er over doen om de rijst te koken. Heeft iemand hier ervaring mee?
Hier de Yum Asia Bamboo, en voor witte langkorrel alvast 40' ±.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rouva
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 29-05 13:23
Sinds twee maanden een Yum Asia Panda in huis en ik denk dat 1.5cup basmati rijst zo'n 30min duurt. Maar dat heb ik eigenlijk niet echt getimed.

De kwaliteit van mijn gekookte rijst is zoveel constanter en beter geworden :). Voor mij zijn de stappen van alleen rijst wassen en 'press the start button' een dermate verbetering ten opzichte van koken in een pan dat de extra tijd mij niet zoveel uitmaakt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Inderdaad, je start met de rijst, blijft toch warm, maar inderdaad klein half uurtje

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Bij ons ook een halfuurtje, met een goedkope rijstkoker. Het maakt ook uit hoe veel rijst je maakt en hoe groot je rijstkoker is natuurlijk. Wij zijn expres naar een kleinere pan gegaan omdat we maar met twee zijn.

[Voor 32% gewijzigd door Marzman op 25-03-2022 11:31]

/▌

• Thuurke
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-05 00:40
Bedankt voor de reacties. Haal nu regelmatig een verspakket (curry's e.d) van de supermarkt. Loop er regelmatig tegenaan dat de rijst nog niet klaar is en de rest van het gerecht wel. Voordeel van rijstkoker is dus dat je die van te voren al aan kunt zetten en warm houden in de tussentijd. Dat is al heel fijn!

Ook toevallig ervaring met de multi-cook/slow-cook functies?

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-06 16:18
Ik zit nu al een tijdje na te denken over een rijstkoker. Ik prep mijn maaltijden vaak en kook dan een grotere portie rijst en meng deze door het gerecht heen en daarna gaat het geheel in de koelkast / diepvries. Maar idealiter kook ik de rijst natuurlijk elke keer vers erbij. :)

Dit zijn dan relatief kleine hoeveelheden (hooguit 35-50 gram). Een van de kleinere rijstkokers die ik hier voorbij heb zien komen is de Cuckoo CR-0351F. Echter is de kleinste portie die in de handleiding daarvan genoemd wordt is 0,5 cup, wat alsnog zo'n 70 gram zou betekenen als ik me niet vergis.

Kunnen de rijstkokers waar ik in dit topic over lees überhaupt met nog kleinere porties overweg of is die portie dan te klein? Uit de handleiding is het moeilijk af te leiden, dus vandaar dat ik de vraag hier maar stel, wellicht heeft iemand dit al eens getest! :9

_@/'

• franssie

franssie

Save the albatross

@Steephh Je zou met iets meer water wat minder rijst eea kunnen proberen maar ik raad het af.
Wat ik wle doe is een overschot aan rijst gelijk na het bereiden platduwen in een ziplock en dan afkoelen in water en dan richting koelkast of vriezer leggen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vaatdoek82
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01-06 16:25
Zelf kan ik de Xiaomi Rijstkoker enorm aanraden. Elke keer weer de perfecte rijst, zelfs de goedkope rijstzak van de Lidl komt er goed uit :P
Natuurlijk gebruik je niet snel de "Smart" functies alleen kan het soms handig zijn wanneer je de rijst klaar wilt hebben op een bepaald tijdstip. En de groentes worden daarnaast ook nog eens meegenomen, aanradertje.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:57
Steephh schreef op zondag 27 maart 2022 @ 21:10:
Ik zit nu al een tijdje na te denken over een rijstkoker. Ik prep mijn maaltijden vaak en kook dan een grotere portie rijst en meng deze door het gerecht heen en daarna gaat het geheel in de koelkast / diepvries. Maar idealiter kook ik de rijst natuurlijk elke keer vers erbij. :)

Dit zijn dan relatief kleine hoeveelheden (hooguit 35-50 gram). Een van de kleinere rijstkokers die ik hier voorbij heb zien komen is de Cuckoo CR-0351F. Echter is de kleinste portie die in de handleiding daarvan genoemd wordt is 0,5 cup, wat alsnog zo'n 70 gram zou betekenen als ik me niet vergis.

Kunnen de rijstkokers waar ik in dit topic over lees überhaupt met nog kleinere porties overweg of is die portie dan te klein? Uit de handleiding is het moeilijk af te leiden, dus vandaar dat ik de vraag hier maar stel, wellicht heeft iemand dit al eens getest! :9
Nope, zo'n rijstkoker werkt doordat vloeibaar water niet warmer wordt dan het kookpunt. Bij kleine hoeveelheden op een relatief groot oppervlakte gaat dat mis.

Als je rijstkoker een stoom insert heeft kan je wel de stoom methode gebruiken.
Rijst/water 1:1.2 in een kommetje (na het wassen) en het kommetje met rijst op de stoominsert (of gewoon in een stoompan). 20 minuten stomen, 10 minuten rusten.

- knip -

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Ik heb de Cuckoo inmiddels ook binnen en de eerste poging was al gelijk fantastisch. :D Bedankt voor alle adviezen en ervaringen hier, zeer tevreden!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Ik zit er sterk aan te denken om ook een rijstkoker aan te schaffen. De vaak genoemde cuckoo (die rode) lijkt me wel interessant en zie ik als een soort maximale aanschafprijs.

Echter vraag ik me af hoe die koker zich verhoudt tot rijst klaarmaken in de pan.

Een aantal jaren terug heb ik eens bij een Afghaanse collega gegeten en ik verbaasde me over de smaak en structuur van die rijst, zo ontzettend lekker, zonder saus zelfs.

Ze heeft me de werkwijze en soort rijst opgeschreven. Sindsdien eet ik alleen nog maar die rijst, op die manier klaargemaakt. Zelf heb ik me er nog niet aan gewaagd, maar soms eet ik bij m'n ouders, die het wel op die manier bereiden. Ik weet het recept niet volledig uit m'n hoofd, maar de belangrijkste stappen zijn;
1. Rijst laten weken in water voor enkele uren.
2. Rijst koken voor zo'n 10 minuten?
3. Afgieten, theedoek tussen pan en deksel en nog een tijd laten uitdampen.

Om het plakken tegen te gaan, wordt er nog een scheutje olie toegevoegd ergens in dit proces.

Klinkt de rijstkenners deze bereiding bekend in de oren? Krijg je met een rijstkoker een gelijk resultaat? Hoort het weken er met een rijstkoker ook bij?

Ik wil wel de lusten, maar niet de lasten. Rijstkoker lijkt mij vooral handig en foolproof, waardoor ik wél zelf rijst ga klaarmaken.

• SmurfLink
  • Niet online
LA-384 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 06:53:
Ik zit er sterk aan te denken om ook een rijstkoker aan te schaffen. De vaak genoemde cuckoo (die rode) lijkt me wel interessant en zie ik als een soort maximale aanschafprijs.

Echter vraag ik me af hoe die koker zich verhoudt tot rijst klaarmaken in de pan.

Een aantal jaren terug heb ik eens bij een Afghaanse collega gegeten en ik verbaasde me over de smaak en structuur van die rijst, zo ontzettend lekker, zonder saus zelfs.

Ze heeft me de werkwijze en soort rijst opgeschreven. Sindsdien eet ik alleen nog maar die rijst, op die manier klaargemaakt. Zelf heb ik me er nog niet aan gewaagd, maar soms eet ik bij m'n ouders, die het wel op die manier bereiden. Ik weet het recept niet volledig uit m'n hoofd, maar de belangrijkste stappen zijn;

Om het plakken tegen te gaan, wordt er nog een scheutje olie toegevoegd ergens in dit proces.

Klinkt de rijstkenners deze bereiding bekend in de oren? Krijg je met een rijstkoker een gelijk resultaat? Hoort het weken er met een rijstkoker ook bij?

Ik wil wel de lusten, maar niet de lasten. Rijstkoker lijkt mij vooral handig en foolproof, waardoor ik wél zelf rijst ga klaarmaken.
Zo kookte ik m'n rijst in de pan ook(nou ja wassen ipv weken), maar nog steeds is die van de rijstkoker lekkerder. En het is gewoon veel minder werk. Je hoeft alleen de rijst even te wassen, waterniveau aanvullen, ding aanzetten en klaar is kees. Oke en omscheppen als ie klaar is, maar daarna houdt ie het ook gewoon warm voor je.

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-06 08:26

Ik kook wel eens Indisch en dan mag ik vaak kokosmelk en/of kruiden aan het water toevoegen.
Dus ik was eerst de rijst, stop het in de rijstkoker en voeg wat kokosmelk/zout/salam blaadjes/sereh toe om het daarna af te vullen met water. Dan laat ik het uren staan totdat het richting etenstijd gaat, aanzetten die pan en na bereiding nog even 15/20min op warmhouden stand laten staan.
Heerlijke rijst!

Powered by KPN

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Onze rijstkoker is kapot, hij gaat gewoon niet meer aan. Ik twijfel of ik ook zo'n Cuckoo haal of een nieuwe goedkope (Tomato) rijstkoker als Kruidvat die nog heeft. Die goedkope heeft het voor 15 euro een jaar of 7 prima gedaan.

Iemand die beiden gehad heeft? Die rode Cuckoo lijkt me trouwens wel erg klein? Kan die voor maximaal twee personen rijst maken?

[Voor 20% gewijzigd door Marzman op 21-07-2022 08:45]

/▌

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Marzman schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 08:43:
Onze rijstkoker is kapot, hij gaat gewoon niet meer aan. Ik twijfel of ik ook zo'n Cuckoo haal of een nieuwe goedkope (Tomato) rijstkoker als Kruidvat die nog heeft. Die goedkope heeft het voor 15 euro een jaar of 7 prima gedaan.

Iemand die beiden gehad heeft?
Als je met die cheapass tevreden was en niet meer nodig hebt/wil gewoon cheapass halen.

Wil je dippen in cuckoo, haal een 100 euro model oid en kijk of het verschil in smaak jou de prijs waard is.

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ja, ik was er gewoon tevreden over. Wat bedoel je met dippen?

/▌

• LA-384
  • Nu online
SmurfLink schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 07:53:
[...]

Zo kookte ik m'n rijst in de pan ook(nou ja wassen ipv weken), maar nog steeds is die van de rijstkoker lekkerder. En het is gewoon veel minder werk. Je hoeft alleen de rijst even te wassen, waterniveau aanvullen, ding aanzetten en klaar is kees. Oke en omscheppen als ie klaar is, maar daarna houdt ie het ook gewoon warm voor je.
Ook dat uitdampen met theedoek en scheutje olie? Is dat met een rijstkoker niet meer nodig?

@Packardhell bedankt voor de tips!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

LA-384 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 09:20:
[...]

Ook dat uitdampen met theedoek en scheutje olie? Is dat met een rijstkoker niet meer nodig?

Het is een manier van rijst koken, die veranderd op zich niet :) Het is niet per se nodig, maar je noemt het zelf een recept. Als je het op een andere manier gaat doen heb je een ander recept ;)

Overigens denk ik niet dat je superveel smaakverschil hebt tussen een rijstkoker en een pan, sterker nog nu onze rijstkoker kapot is zet ik de binnenpan op het gasfornuis en dat smaakt hetzelfde. Het enige nadeel is dat het gasfornuis niet automatisch afslaat en overschakeld op warmhouden.

/▌

• Raymond P
[...]

De olie is effectiever als je een paar druppels toevoegt na het wassen, voor het weken en koken.

Rusten is belangrijk voor een goede kwaliteit rijst. Bij gebruik van een theedoek zal je ietswat meer vocht verliezen en een drogere rijst hebben. Met een luchtdicht deksel heb je een net wat ander effect.

Afhankelijk van wat je met de rijst gaat doen kan je daar je methode op afstemmen. Gewoon rijst is naar mijn mening niet een ding.

Fwiw Ik heb (nog steeds) geen rijstkoker.

- knip -

• SmurfLink
  • Niet online
Marzman schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 08:43:

Iemand die beiden gehad heeft? Die rode Cuckoo lijkt me trouwens wel erg klein? Kan die voor maximaal twee personen rijst maken?
Ja makkelijk. 1 cup is ongeveer 1 persoon (voor ons dan, niet voor Hollanders :+ Die eten veel minder), je kan tot 3 cups tegelijk maken.
[...]

wij lieten het altijd staan met de deksel op de pan, maar je kan ook de deksel gewoon op een kiertje zetten. Bij een rijstkoker is dit niet nodig, gezien de stoom de rijstkoker verlaat door het ventiel.

[Voor 37% gewijzigd door SmurfLink op 21-07-2022 09:35]

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Marzman schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 08:48:
Ja, ik was er gewoon tevreden over. Wat bedoel je met dippen?
Dippen als in proeven van de duurdere rijstkokers zeg maar, :)
want dan is 100 euro denk ik nog wel te doen

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

• LA-384
  • Nu online
Hoe belangrijk is de dikte van de pan bij een rijstkoker? Ik zie op amazon bijvoorbeeld de Yum Asia Tsuki Mini staan met een 5,5mm dikke keramische pan. Terwijl de Panda een 2mm dikke pan heeft (ook keramisch).

Ik zie ook dat de hier populaire Cuckoo CR-0351F een PFOA pan heeft, dikte is onbekend. Ik heb ook nog even gekeken bij rijstkokers van Zojirushi en die lijken ook allemaal een PFOA pan te hebben, maar dan juist heel dun (1,5mm).

Keramisch vs PFOA lees ik verschillende meningen. De een zegt dat PFOA langer zijn non-stick werking behoudt dan keramisch. De ander zegt dat keramische betere non-stick werking heeft en slijtvaster is. Ik ga de pan iig niet dagelijks gebruiken, hooguit een paar keer per maand. Is het dan überhaupt een issue?

De Tsuki is erg klein (2,5cups), maar lijkt mij groot genoeg voor 1 persoon (hoewel ik waarschijnlijk meer porties tegelijk kook en dan in de vriezer gooi). Helaas zijn er niet zoveel reviews van.

De deksel is RVS tov gecoat aluminium van de Panda.

[Voor 18% gewijzigd door LA-384 op 21-07-2022 20:50]

• RikvE
Over het algemeen is Keramisch materiaal sterker dan PFOA.
Dikte van de pan is net als met elke andere pan: Dikte geeft massa en daardoor betere warmteverdeling.

Daarnaast is het goed om te weten dat PFOA super ongezond is om binnen te krijgen. Elke pan met een anti aanbak laag met een krasje dient eigenlijk direct vervangen te worden. Dit probleem heb je niet met keramiek. Ook is het slecht voor het milieu aangezien PFOA niet afgebroken kan worden.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Raymond P
@RikvE Specifiek PFOA zou je in Europa eigenlijk al niet meer tegen moeten komen (zelfs niet als het in Zuid Korea gefabriceerd wordt) in zulke producten, er is een uitgebreid verbod sinds midden 2020 en een minder uitgebreid verbod sinds 2015.
Andere PFAS (o.a. Gen-X) volgen binnenkort.

Dat zijn wel allemaal hulpstoffen voor de uiteindelijke PTFE coating en hoor je niet/nauwelijks in het eindproduct aan te treffen.
PTFE is voor zover bekend niet toxisch bij inname. Logisch ook, het is non-stick omdat het (onder andere) zo ontiegelijk inert is.
Bij oververhitting van PTFE (>260C) breekt het uiteindelijk af tot z'n extreem toxische monomeer, de kans dat bij een krasje de temperatuur (op die plek) oploopt is aanzienlijk bij een koekenpan. Niet iets waar ik mij direct zorgen bij zou maken in een rijstpan, de temperatuur komt niet zo hoog.

Verder helemaal met je eens. Het zit al voldoende in onze voedsel, er is geen reden om dat ook nog in je rijstkoker te willen.

n.b. Pannen met een (traditionele) keramische coating moet je ook vervangen als er een kras in zit. En moderne SiO2 coatings zijn ook niet helemaal groen.

[Voor 11% gewijzigd door Raymond P op 22-07-2022 12:16]

- knip -

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik heb eigenlijk het liefst een pan zonder coating. Onze eerste rijskoker had dat, maar ze zijn niet meer te vinden. Ook gewone pannen kopen we meestal zonder coating (we hebben er ook wel met).

/▌

• Z___Z
  • Niet online

Rijst afgieten doen alleen Nederlanders (Europeanen). In een rijstkoker voeg je de hoeveelheid water toe wat nodig is om de rijst klaar te maken. Minder water is minder energie, is beter voor het milieu :).

@Marzman als je niet elke dag rijst kookt, zou ik gewoon voor de goedkope optie gaan. Duurdere rijstkokers hebben voornamelijk meer functionaliteit (die bijna niemand gebruikt).
Wij koken veel rijst en hebben dus wel een duurder model (waar we dus alleen rijst mee koken). Maar het voordeel is vooral dat wij een pan hebben waarmee je onder druk rijst kan koken. Dat is sneller klaar, en kost minder energie. Weet niet of je de meerprijs terugverdient met de besparing van energie, maar snel rijst kunnen koken is wel fijn als je laat thuis komt, of vergeten bent de rijstkoker aan te zetten :+
Zit ook anti-aanbak in, maar zoals hierboven ook gezegd wordt, een rijstpan komt niet boven de 100 graden (normale rijstkoker) of 120 graden (hoge druk rijstpan). Dus ik maak me niet zo druk erover. De anti-aanbak wokpan zal eerder een probleem zijn.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

@Z___ZBedankt voor je reactie :) Wij koken wel elke dag rijst. Onder druk rijst koken lijkt me ook een voordeel, maar bij die goedkopere Cuckoo die iedereen hier wil (die me net te klein lijkt) staat ook niet dat hij dat kan. Wel bij de duurdere modellen. Een antiaanbaklaag lijkt me gewoon niet nodig, na het koken laat je hem gewoon staan met een laagje water als er iets vast zit.

Maar ik heb de rijstkoker van de lidl webshop maar besteld voor 19,99. De mensen die hem gebruiken zijn er tevreden over en extra functies heb ik ook niet nodig.

/▌

• LA-384
  • Nu online
Hè verdorie, ik bedoelde idd ptfe ipv pfoa.
RikvE schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 11:25:
Over het algemeen is Keramisch materiaal sterker dan PFOA.
Dikte van de pan is net als met elke andere pan: Dikte geeft massa en daardoor betere warmteverdeling.
Kan het er ook voor zorgen dat de pan niet goed warm wordt en de rijst niet goed gekookt wordt?
Ik zit nadelen te bedenken voor die Yum Asia Tsuki, waarom die niet populairder is en ogenschijnlijk uit premium materialen bestaat. Goed, de maat van 2,5cups is voor de meesten misschien veel te klein, dat kan ook meespelen natuurlijk.

Over de opbouw van de pan is verder weinig te vinden. Uit een filmpje haal ik dat de 5,5mm Shinsei keramische pan handgemaakt is en uit 3 lagen bestaat (ik denk 100% keramische binnen en buitenlaag en een aluminium tussenlaag?), terwijl de 2mm Ninja keramische pan van de Yum Asia Panda uit 5 lagen bestaat en "slechts" een keramische coating heeft. De dikke 5,5mm pan zou wel gevoeliger zijn volgens de beschrijving.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

LA-384 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 17:20:
Hè verdorie, ik bedoelde idd ptfe ipv pfoa.

[...]

Kan het er ook voor zorgen dat de pan niet goed warm wordt en de rijst niet goed gekookt wordt?
Ik zit nadelen te bedenken voor die Yum Asia Tsuki, waarom die niet populairder is en ogenschijnlijk uit premium materialen bestaat. Goed, de maat van 2,5cups is voor de meesten misschien veel te klein, dat kan ook meespelen natuurlijk.

Over de opbouw van de pan is verder weinig te vinden. Uit een filmpje haal ik dat de 5,5mm Shinsei keramische pan handgemaakt is en uit 3 lagen bestaat (100% keramiek), terwijl de 2mm Ninja keramische pan van de Yum Asia Panda uit 5 lagen bestaat en "slechts" een keramische coating heeft. De dikke 5,5mm pan zou wel gevoeliger zijn volgens de beschrijving.
Dikke pannen, dunne pannen. Ik heb van mijn moeder geleerd dat dikke pannen kwaliteit zijn, maar wokpannen moeten juist dun zijn. Dus tja, wat is beter voor een rijstkoker inderdaad. Een rijstpan kookt rijst, dus dik of dun maakt denk ik helemaal niet zo veel uit. Het is geen braadpan.

In Azie gebruiken ze meestal juist dunne pannen.

/▌

• franssie

franssie

Save the albatross

Bij het koken lijkt mij dat het water de warmte verdeeld. Bij warmhouden zou dikte dus wel mee kunnen spelen, echter zoals @Marzman terecht opmerkt gebruiken ze in Azië, waar die dingen de hele dag op warmhouden staan, dunne materialen.

• LA-384
  • Nu online
Ok, bedankt voor de uitleg. Ik denk toch dat ik voor de tsuki ga, groot genoeg, prettig design en iets goedkoper dan de andere bekende opties. Ik zie dat het een nieuw model is (eind juni dit jaar), wat kan verklaren waarom er nog zo weinig over te vinden is.

• RikvE
Het kan ook nog zo zijn dan er meer massa nodig is een kleinere rijstkoker om een vergelijkbaar resultaat te krijgen met een grotere rijstkoker en daar om de pan dikker is. Deze trend zou je dan wel in meerdere merken terug moeten zien.

Maargoed, er leden vele wegen naar rome, en vrijwel elke rijstkoker kan tegenwoordig fatsoenlijk rijst koken. De keuze om vooral op maat te selecteren lijkt mij niet meer dan logisch.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Raymond P
Magie! Ik kan nog steeds geen fatsoenlijke rijst uit een cooker toveren. :+
Fwiw Ik gebruik vaak een keramische kom + stoom methode.

Fuzzy Logic vind ik wel een enge term, bijna net zo eng als nattevingerkootjes-werk.
Geef mij maar gewoon een weegschaal en een digitale timer.

@Z___Z De afgiet-methode vind ik ideaal voor sommige gerechten. Helemaal voor soto ayam, maar dan vooral omdat deze Euro-Indo-afgieter dan vergeet lontong (die je eigenlijk ook afgiet) te maken.

- knip -

• SmurfLink
  • Niet online
Raymond P schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 01:24:

@Z___Z De afgiet-methode vind ik ideaal voor sommige gerechten. Helemaal voor soto ayam, maar dan vooral omdat deze Euro-Indo-afgieter dan vergeet lontong (die je eigenlijk ook afgiet) te maken.
oh lontong heb ik nog niet geprobeerd te maken in de rijstkoker.. dat moet ik binnenkort maar een keer gaan doen. :+

Acties:
  • +2Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
Zo, daar is ie dan. Zojuist zoals in de handleiding beschreven even een 1/2 cup rijst gekookt (en weggegooid). Waarschijnlijk om de plastic smaak/geur te verwijderen. 1/2 cup rijst met 1/2 cup water is iig al geen optie, dat voelde aardig taai aan.

Morgen of zo maar eens 2,5 cup proberen om in te vriezen.

De foto's natuurlijk;

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Bij de meeste rijst is de hoeveelheid water ongeveer het dubbele van de rijst, het maakt dan ook niet zo veel uit of je die cup gebruikt of iets anders als maatbeker (wij pakken meestal een klein kommetje).

/▌

• SmurfLink
  • Niet online
Bij mijn koker is de cup ook niet gelijk aan de maten op de pan. 1 cup rijst komt overeen met het 1 streepje en dat is ongeveer anderhalf a 2x de cup rijst.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

LA-384 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 20:51:1/2 cup rijst met 1/2 cup water is iig al geen optie, dat voelde aardig taai aan.
De maten op de binnenkant geven het waterniveau aan dat overeenstemt met het aantal maatschepjes hé? Heb je de kom tot de helft van niveau 1 gevuld aangevuld met water nadat je het halve maatschepje rijst erin deed?

• LA-384
  • Nu online
Borromini schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:08:
De maten op de binnenkant geven het waterniveau aan dat overeenstemt met het aantal maatschepjes hé? Heb je de kom tot de helft van niveau 1 gevuld aangevuld met water nadat je het halve maatschepje rijst erin deed?
De handleiding had het over 1/2 cup rijst, goed spoelen, daarna in de pan/bak, daarna 1/2 cup water toevoegen en een normaal programma draaien. Het is volgens mij puur bedoeld om de smaak/geur van nieuwigheid weg te nemen. Handleiding meldt ook dat je die eerste portie weg moet gooien. Wat ik dus begrijp omdat het taai was.

Ik ga later eens kijken wat een grotere portie doet en als dat gewoon goed is, evt eens met kleinere porties experimenteren. Kleinere (<1) porties loop je volgens mij altijd al het risico dat het deels taai wordt, zeker bij deze relatief dikke binnenpan.

• LA-384
  • Nu online
Nou, zojuist de rijstkoker voor het eerst echt geprobeerd en conclusie is dat het geen garantie op succes is. Gelijk ook 2,5 cup gedaan, achteraf spijt, want de rijst is plakkerig en papperig (niet nat, maar met elkaar verweven, geen afzonderlijke korrels meer). Zou zo door kunnen voor rijstepap :-(
Je kunt het wel makkelijk met stokjes eten, dat dan weer wel...

Wat heb ik gedaan?
1. Jasmijn rijst (van Yum Asia) paar keer goed gespoeld.
2. De rijst zo'n 30 minuten laten weken (was daarna flink opgezet).
3. Afgieten en rijst in de koker.
4. Water bijvullen tot aan de 2,5 markering.
5. Standaard long grain rice programma.
6. Was na 45 minuten klaar.
7. Meteen de rijst er uitgehaald en verdeeld over enkele borden (idee van snel verdampen overtollig vocht).

Maar het was bij het uitscheppen al duidelijk dat het niet zo goed was. Bovenop nog enigszins afzonderlijke korrels, maar verder naar beneden toch vooral aan elkaar geklonterde korrels. Geen harde koek gelukkig, dus warmteverdeling lijkt toch wel prima. Het lijkt meer een zwaartekracht dingetje die de rijst op elkaar plet.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? De handleiding zegt iets minder water (gaat over enkele mm's onder het streepje). Eerder in dit topic wordt geschreven om de glutinous stand te gebruiken en net zoveel cups water als cups rijst toe te voegen (wat veel minder is dan voorgeschreven). Misschien ook beter maximaal 2 cups aanhouden?
Of ben ik te snel geweest en gebeurt er nog iets magisch de eerste 10 minuten dat die de rijst warm houdt?

[Voor 12% gewijzigd door LA-384 op 27-07-2022 21:32]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Stond dat weken van de rijst in de handleiding? Dat doe ik namelijk echt nooit. Daardoor wordt het papperig.

Ik gebruik overigens ook glutinous rice programme. Ik heb geen long/short grain programma. Maar wel met de aanbevolen water/rijst verhoudingen.

[Voor 41% gewijzigd door SmurfLink op 27-07-2022 21:54]

• LA-384
  • Nu online
SmurfLink schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 21:53:
Stond dat weken van de rijst in de handleiding? Dat doe ik namelijk echt nooit. Daardoor wordt het papperig.

Ik gebruik overigens ook glutinous rice programme. Ik heb geen long/short grain programma. Maar wel met de aanbevolen water/rijst verhoudingen.
Het is m'n eerste keer ooit he, dat ik rijst kook :P zelfs nog nooit in de pan zelf rijst klaargemaakt.

Het weken stond niet in de handleiding, maar lees ik wel online als "tip voor perfecte rijst" en stond in het recept/handleiding van m'n Afghaanse collega.

Maar misschien dat je het beter kan laten weken nadat je het in de pan van de rijstkoker hebt gedaan, om de verhouding rijst/water niet te verstoren? Evenals het kookprogramma misschien iets inkorten.
Of gewoon niet weken en doen wat de handleiding zegt, ipv met nul ervaring gaan experimenteren de eerste keer, zonder een baseline te hebben :p

Ik ben er nu achter dat mijn resultaat twee oorzaken kan hebben: niet goed genoeg gespoeld waardoor er nog zetmeelresten aan de korrels zitten. Of (wat waarschijnlijker is) te veel water, waardoor de korrels openbarsten.

Morgen maar weer eens (kleinere) portie proberen op de manier zoals in de handleiding beschreven. Als dat dan goed is, kan ik altijd nog eens proberen met weken, om te zien of dat verschil maakt qua smaak/structuur.

Rijst was wel lekker overigens, van wat ik vers uit de pan geproefd heb.

• Z___Z
  • Niet online
LA-384 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 21:29:
Nou, zojuist de rijstkoker voor het eerst echt geprobeerd en conclusie is dat het geen garantie op succes is. Gelijk ook 2,5 cup gedaan, achteraf spijt, want de rijst is plakkerig en papperig (niet nat, maar met elkaar verweven, geen afzonderlijke korrels meer). Zou zo door kunnen voor rijstepap :-(

Wat heb ik gedaan?
7. Meteen de rijst er uitgehaald en verdeeld over enkele borden (idee van snel verdampen overtollig vocht).

Maar het was bij het uitscheppen al duidelijk dat het niet zo goed was. Bovenop nog enigszins afzonderlijke korrels, maar verder naar beneden toch vooral aan elkaar geklonterde korrels. Geen harde koek gelukkig, dus warmteverdeling lijkt toch wel prima. Het lijkt meer een zwaartekracht dingetje die de rijst op elkaar plet.

[Afbeelding]

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? De handleiding zegt iets minder water (gaat over enkele mm's onder het streepje). Eerder in dit topic wordt geschreven om de glutinous stand te gebruiken en net zoveel cups water als cups rijst toe te voegen (wat veel minder is dan voorgeschreven). Misschien ook beter maximaal 2 cups aanhouden?
Of ben ik te snel geweest en gebeurt er nog iets magisch de eerste 10 minuten dat die de rijst warm houdt?
Wel een heel bewerkelijk proces wat je volgt om rijst te koken. Je kan het makkelijkst:
-rijst wassen
-afgieten
-water bijvoegen tot 1 vingerkootje boven je rijst
-rijstkoker starten

Minder rijst is sneller klaar, want het meeste tijd ben je kwijt aan het opwarmen van water. 45 minuten is wel heel lang. Volgens mij was onze el cheap rijstkoker klaar in 25 minuten, en onze snelkookrijstpan in 10.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
LA-384 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 22:06:
[...]

Het is m'n eerste keer ooit he, dat ik rijst kook :P zelfs nog nooit in de pan zelf rijst klaargemaakt.

Het weken stond niet in de handleiding, maar lees ik wel online als "tip voor perfecte rijst" en stond in het recept/handleiding van m'n Afghaanse collega.

Maar misschien dat je het beter kan laten weken nadat je het in de pan van de rijstkoker hebt gedaan, om de verhouding rijst/water niet te verstoren? Evenals het kookprogramma misschien iets inkorten.
Of gewoon niet weken en doen wat de handleiding zegt, ipv met nul ervaring gaan experimenteren de eerste keer, zonder een baseline te hebben :p

Ik ben er nu achter dat mijn resultaat twee oorzaken kan hebben: niet goed genoeg gespoeld waardoor er nog zetmeelresten aan de korrels zitten. Of (wat waarschijnlijker is) te veel water, waardoor de korrels openbarsten.

Morgen maar weer eens (kleinere) portie proberen op de manier zoals in de handleiding beschreven. Als dat dan goed is, kan ik altijd nog eens proberen met weken, om te zien of dat verschil maakt qua smaak/structuur.

Rijst was wel lekker overigens, van wat ik vers uit de pan geproefd heb.
Ja uh, als je nog nooit rijst hebt gekookt zou ik beginnen met je aan het recept houden en als dat lukt daarna pas gaan aanpassen. :+

Was de rijst tot het water helder wordt, makkelijkste is gewoon rijst in de bak doen en er water op laten stromen, met je hand er doorheen woelen en dan steeds wat water uitgieten tot het helder is.
Water in de bak laten en waterniveau aanvullen tot het streepje van je aantal cups.
Het ding z'n ding laten doen. Niet weken, niet andere rare dingen gaan doen, gewoon glutinous rice programme en aanzetten.
Wachten
???
Klaar.

Het weken van de rijst zorgt er overigens voor dat de rijst meer vocht opneemt. Dus dan krijg je altijd plakkerige/papperigere rijst dan je normaal zou krijgen.

[Voor 4% gewijzigd door SmurfLink op 27-07-2022 22:16]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RikvE

Wat heb ik gedaan?

[Afbeelding]

Je rijstkoker heeft een week stap ingebouwd. Alleen wassen is genoeg :*)

• LA-384
  • Nu online
Oké oké, duidelijk, gevalletje rtfm d:)b
Z___Z schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 22:11:
45 minuten is wel heel lang. Volgens mij was onze el cheap rijstkoker klaar in 25 minuten, en onze snelkookrijstpan in 10.
Het komt waarschijnlijk door de binnenpan, dat is 5,5mm dik keramiek. De meeste kokers hebben volgens mij dunnere pannen of iig andere samenstelling en zijn zodoende mogelijk eerder warm.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Raymond P
SmurfLink schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 22:15:
[...]

Het weken van de rijst zorgt er overigens voor dat de rijst meer vocht opneemt. Dus dan krijg je altijd plakkerige/papperigere rijst dan je normaal zou krijgen.
Niet noodzakelijk. Wel als je het na weken afgiet en weer vocht toevoegt.
Ik week vrijwel altijd (minimaal een uurtje) en kan prima een mooi losse en droge korrel krijgen als dat m'n doel is. In een cooker kan dat ook gewoon.

- knip -

• SmurfLink
  • Niet online
Raymond P schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 23:01:
[...]

Niet noodzakelijk. Wel als je het na weken afgiet en weer vocht toevoegt.
Ik week vrijwel altijd (minimaal een uurtje) en kan prima een mooi losse en droge korrel krijgen als dat m'n doel is. In een cooker kan dat ook gewoon.
Kijk even terug wat degene op wie ik reageer heeft gedaan. Precies dat dus. Gezien de handleiding geen weken aangeeft en wel het waterniveau lijkt het me nuttiger iemand zonder ervaring eerst dat te laten oefenen. Weken kan inderdaad prima maar dat doe je als je meer ervaring met rijstkoken hebt. ;)

• Raymond P
@SmurfLink Je "altijd plakkerig" vind ik gewoon té absoluut.

Naar mijn mening kan je personen die pas beginnen met (rijst) koken het beste zo veel mogelijk correcte info geven, ook als die info mogelijk nog niet aan komt. Dat het daarna nog een aantal keren niet mee zit met de daadwerkelijke bereiding is niet meer dan logisch.

Kort samengevat: het vocht dat je rijst opneemt tijdens weken (en zelfs wassen) hoef je niet extra toe te voegen.
Wil je het reproduceerbaar/inzichtelijk maken pak je dus een weegschaal erbij ipv leunen op cups en kootjes. Dat past wellicht ook beter in een metrische cultuur waar recepten normaliter gewicht gebruiken en geen volumes.

- knip -

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Het lijkt me gewoon een beetje experimenteren. Weken doen wij niet, wel spoelen (waarbij de rijst ook al nat wordt).

Volgende keer gewoon wat minder water gebruiken (en niet meteen weer 2,5 cup, dat is zonde van de rijst ;) ). Wij doen gewoon de verhouding 1 rijst: 2 water (soms 2,5 dat ligt aan de rijstsoort) en dan kijk ik niet eens naar de indicaties op de pan.

[Voor 5% gewijzigd door Marzman op 28-07-2022 08:43]

/▌

• LA-384
  • Nu online
Zojuist nogmaals een poging. 1 cup nu. Goed gewassen, niet geweekt, water tot net onder het streepje, 30 minuten later komt het signaal dat het klaar is en... Opnieuw plakkerige rijst, veel "gebroken" korrels ook, schijnt ook een rol te kunnen spelen.

Minder plakkerig en klonterig als gisteren, dat wel. De rijst schept uit als een klomp en valt dan deels uiteen op het bord, een beetje dezelfde structuur als hoe basterdsuiker uit elkaar valt/vloeit.

Ik ben uiteraard basmati rijst gewend en dit is jasmijnrijst. Maar goed, het hoort niet aan je vingers en bestek en zo te blijven plakken lijkt mij.

Zo nog maar eens een poging met minder water en daarna nog eens met basmati.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Dat hoort volgens mij bij die rijst. Wij vinden dat ook lekkerder.

Waarom gebruik je andere rijst voor een recept? Ik zou het meteen met basmati proberen. Als je droge rijst zoekt, de goedkoopste rijst (surinaamse rijst) is erg droog. Ik vind dat niet zo lekker.

[Voor 8% gewijzigd door Marzman op 29-07-2022 05:40]

/▌

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:50
LA-384 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 19:06:
Zojuist nogmaals een poging. 1 cup nu. Goed gewassen, niet geweekt, water tot net onder het streepje, 30 minuten later komt het signaal dat het klaar is en... Opnieuw plakkerige rijst, veel "gebroken" korrels ook, schijnt ook een rol te kunnen spelen.

Minder plakkerig en klonterig als gisteren, dat wel. De rijst schept uit als een klomp en valt dan deels uiteen op het bord, een beetje dezelfde structuur als hoe basterdsuiker uit elkaar valt/vloeit.

Ik ben uiteraard basmati rijst gewend en dit is jasmijnrijst. Maar goed, het hoort niet aan je vingers en bestek en zo te blijven plakken lijkt mij.

Klinkt als "overcooked"? Te lang gekookt. Btw, ik zit momenteel in Thailand, en hier worden die rijstkokers overal en altijd gebruikt, maar je krijgt dan wel "steamed rice", maw ze werken eerder als rijststomers dan kokers. En idd, de rijst hoort dan ook redelijk sticky eruit te komen, in een bolletje, maar niet kapot-gekookt.

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-05 03:55
Mijn Chinese vrouw en ik gebruiken al sinds jaar en dag deze Xiaomi Mija 1.5L ricecooker. Zeer compact en handzaam, betaalbaar en doet gewoon wat het doen moet, incl app (voor zover je dat zou willen).

Daar koken wij dan ook enkel rijst in, duurt 40min. Warmhouden doen we nooit, maar het restant gaat steevast (afgekoeld) de koeling in (zonder afdekken) om de volgende dag(en) gebruikt te worden voor een goede '' fried rice' en mocht er even snel verse rijst nodig zijn is dat óf uit de magnetron (even 60-90 sec met een klein beetje water afgedekt op 900W) dan wel vers uit de cooker (eigenlijk altijd het laatste).

Mocht je niet voor de Xiaomi gaan kan ik je merken als Panasonic aanraden (is tenslotte Japans). Wil je sjiek gaan kun je kiezen voor een Zojirushi, maar weet wel dat laatstgenoemde de Rolls Royce is onder de ricecookers en dus stevig aan de prijs.

Ik zou bijna zeggen ik neem er een voor je mee uit China, maar helaas heeft mijn vrouw de koffers al volgeboekt ;-)

P.S. Check svp de dikte van de binnenpan. De goedkopere (lees: mindere) rijstkokers hebben een te dunne binnenpan met matige anti-aanbaklaag waardoor aanbranden een frustrerend iets kan worden.

Naar mijn ervaring zijn de betere er altijd éen met een dikkere binnenpan.

[Voor 9% gewijzigd door Skyrunner op 29-07-2022 06:50]

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

• Skyrunner

Wat heb ik gedaan?

[Afbeelding]

Weken is zelden een goed idee, maar doorgaans zul je de exacte instructies op de zak rijst vinden (hopelijk in een leesbare taal).

Wat ikzelf over het algemeen doe:

- 3-4x spoelen totdat water helder wordt.
- laagje rijst erin, laagje water erop en meten met je vinger.
- zie ook deze handige guide.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
LA-384 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 19:06:

Pandanrijst hoort juist wel te plakken, dat is de eigenschap van die rijst. :+ Basmati en Surinaamse rijst zouden wel los moeten koken.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
Marzman schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 05:38:
Dat hoort volgens mij bij die rijst. Wij vinden dat ook lekkerder.

Waarom gebruik je andere rijst voor een recept? Ik zou het meteen met basmati proberen. Als je droge rijst zoekt, de goedkoopste rijst (surinaamse rijst) is erg droog. Ik vind dat niet zo lekker.
Recepten ben ik nog niet mee bezig. Het zal wel vloeken in de kerk zijn, maar voor mij is rijst = rijst :+

Ik had die Jasmijn rijst erbij gekocht, zodat ik wat in huis had. De basmatirijst was op bij Yum Asia en ik woon niet in de buurt van een Aziatische toko. Bovendien las ik hier regelmatig dat jasmijnrijst zo lekker was, dus dacht die zo ook meteen te kunnen proberen. Smaken doet die idd wel, maar ik had andere verwachtingen qua structuur. Ik heb nu de eerste batch in de vriezer liggen, binnenkort eens kijken of het wat is.
olafmol schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 05:53:
[...]

Klinkt als "overcooked"? Te lang gekookt. Btw, ik zit momenteel in Thailand, en hier worden die rijstkokers overal en altijd gebruikt, maar je krijgt dan wel "steamed rice", maw ze werken eerder als rijststomers dan kokers. En idd, de rijst hoort dan ook redelijk sticky eruit te komen, in een bolletje, maar niet kapot-gekookt.
Mn tweede poging gisteren was al beter, wel nog brokken aan elkaar geplakte rijst, maar geen "met elkaar versmolten" rijst.

Als ik het goed gezien heb, zijn de streepjes in de pot gelijk aan een verhouding 1:2. Dat is teveel zo blijkt, iig voor 1 cup. Ik geloof dat de tweede poging eerder 1:1,75 was. Later nog eens met 1:1,5 proberen en ook wat olie toe te voegen na het wassen. Wellicht dat het dan niet meer zo samenklontert. Mocht dat ook geen verbetering geven, kan ik volgens mij nog de kooktijd aanpassen op het apparaat.

@Skyrunner Als het om de dikte van de pan gaat, zou dat goed moeten zijn. Dat is een 5,5mm dikke keramische binnenpan. Er blijft overigens wel wat rijst aan plakken na gebruik, maar die is niet verbrand, wel (deels) gebarsten. Dat lijkt mij onvermijdelijk, gezien dat het warmste punt is.

Instructies op de zak waren "follow ricecooker manual". Dus ja :+

Ik ga het vanavond iig nog eens proberen, met wat minder water nog en ook met basmatirijst, daarvan weet ik iig hoe het zou moeten zijn.

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
@LA-384 op mijn Panda Bamboo dien ik voor ‘normale’ rijst de menu-optie ‘white rice’ te kiezen. De optie ‘long grain’ was specifiek voor andere bereidingen. Heb jij ook die optie?

Edit:
Heb de handleiding er eens op nageslagen, die van jou heeft die optie niet. ‘Long grain’ lijkt inderdaad de juiste keuze.

[Voor 28% gewijzigd door Trasos op 29-07-2022 08:13]

• Skyrunner
LA-384 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 07:25:
Mn tweede poging gisteren was al beter, wel nog brokken aan elkaar geplakte rijst, maar geen "met elkaar versmolten" rijst.

Als ik het goed gezien heb, zijn de streepjes in de pot gelijk aan een verhouding 1:2. Dat is teveel zo blijkt, iig voor 1 cup. Ik geloof dat de tweede poging eerder 1:1,75 was. Later nog eens met 1:1,5 proberen en ook wat olie toe te voegen na het wassen. Wellicht dat het dan niet meer zo samenklontert. Mocht dat ook geen verbetering geven, kan ik volgens mij nog de kooktijd aanpassen op het apparaat.

@Skyrunner Als het om de dikte van de pan gaat, zou dat goed moeten zijn. Dat is een 5,5mm dikke keramische binnenpan. Er blijft overigens wel wat rijst aan plakken na gebruik, maar die is niet verbrand, wel (deels) gebarsten. Dat lijkt mij onvermijdelijk, gezien dat het warmste punt is.

Instructies op de zak waren "follow ricecooker manual". Dus ja :+

Ik ga het vanavond iig nog eens proberen, met wat minder water nog en ook met basmatirijst, daarvan weet ik iig hoe het zou moeten zijn.
5,5mm lijkt mij ook prima.

Wat je resultaten aangaat heb ik toch sterk het idee dat je teveel water gebruikt. De gemiddelde verhouding voor veel rijst types is 1:1,5 inderdaad, maar zoals eerder aangegeven gebruik ikzelf de Chinese vinger methode, maar nog veel vaker meet ik op het oog. Ervaring leert dat je vaak teveel water gebruikt en dan krijg je congee-achtige structuren.

Je moet er natuurlijk ook nog een 'feel' voor ontwikkelen en de ene rijstkoker is niet altijd de andere.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

LA-384 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 07:25:
[...]

Recepten ben ik nog niet mee bezig. Het zal wel vloeken in de kerk zijn, maar voor mij is rijst = rijst :+

Ik had die Jasmijn rijst erbij gekocht, zodat ik wat in huis had. De basmatirijst was op bij Yum Asia en ik woon niet in de buurt van een Aziatische toko. Bovendien las ik hier regelmatig dat jasmijnrijst zo lekker was, dus dacht die zo ook meteen te kunnen proberen. Smaken doet die idd wel, maar ik had andere verwachtingen qua structuur. Ik heb nu de eerste batch in de vriezer liggen, binnenkort eens kijken of het wat is.
Bij twijfel kun je misschien beter wat minder water gebruiken want als hij dan te droog is kun je makkelijker water toevoegen dan achteraf water er uit halen.

De structuur verschilt per rijstsoort en ook de hoeveelheid water die je nodig hebt kan iets verschillen. Dan kun je wel rijst=rijst vinden maar dat is dan fout ;) Dat is net zoiets als zeggen bier=bier (of je drie pilsjes achterover slaat of drie tripples maakt toch echt wel uit al lijkt het op elkaar). Rijst invriezen hebben wij nog nooit gedaan, dat lijkt me niet nodig (zeker niet als je een rijstkoker hebt), dan kun je beter kleine porties maken. Een beetje extra voor een volgende maaltijd doen wij ook wel maar dat kan dan gewoon in de koelkast bewaard worden.

/▌

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee