dehardstyler schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 19:31:
[...]
Tuurlijk wel. Kijk naar Lewis Hamilton bijvoorbeeld. Of kijk naar de bordjes van de demonstratie zojuist waarop stond "silence = complicity" en dat soort onzin. Dat lijkt mij niet helemaal handig dat soort uitspraken, of vind je van wel? Mensen worden er echt niet toleranter van, eerder het tegenovergestelde.
Ik ken die situatie niet van Lewis Hamilton. Ik ben met je eens dat sommige borden averrechts kunnen werken. Uiteindelijk is het maar in welk context je het plaatst to be honest. Het plaatje uitgezoomd snap ik het wel en dan zullen er vast wel wat borden uitschieten.
hoevenpe schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 19:32:
[...]
Als KOZP het organiseert is het niet vreemd dat die link gelegd wordt. De combinatie van deze club samen met het niet handhaven van de corona-maatregelen heeft de boodschap naar ik om me heen hoor weinig goed gedaan.
KOZP zou ongeacht zijn standpunt gewoon moeten houden aan de regels die de overheid opstelt. Daar ben ik met je eens.
alexbl69 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 19:59:
[...]
Wil best geloven dat je als minderheid
af en toe geconfronteerd wordt met aan voor jou minder leuke grap of opmerking. Denk daarbij wel dat de meeste verzenders van die boodschappen dat niet doen om je te kwetsen, maar inderdaad omdat het nu 'eenmaal ingeburgerd' cq bijkans spreektaal is.
Kan me echter niet voorstellen dat - als je ze er op aanspreekt zoals je doet - de meerderheid niet met een excuus komt en beterschap belooft. De minderheid die je overhoudt kun je toch niet opvoeden.
Dit soort 'racistische taal' (zet het omdat het vaak niet zo bedoeld is expres even tussen aanhalingstekens) is echter niet voorbehouden aan de 'witte westerse man/vrouw' jegens alle andere volkeren in de wereld. Elke bevolkingsgroep zal meer of minder vleiende benamingen hebben voor andere bevolkingsgroepen. Hoor de zwarte gemeenschap in de VS vaak ook in niet al te vleiende bewoordingen over blanke Amerikanen praten, maar daar wordt nooit een punt van gemaakt.
We leven in een kosmopolitische wereld waar volkeren de afgelopen eeuw redelijk door elkaar gehusseld zijn waar dit eerder veel minder gebeurde. Dat zorgt links en rechts voor wat spanningen en met name onduidelijkheden.
Wat mij stoort aan dit soort demonstraties is dat de meest extreme uitwassen in een land waar het op dit gebied (en niet alleen daarop) een grote puinhoop is op ons land worden geprojecteerd als zouden de minderheden in Nederland hetzelfde lot ondergaan als in de VS. En dat is simpelweg niet zo.
Maar ik merk dat hoe harder en fanatieker dat beweerd wordt, hoe meer ik me ertegen afzet.
Nou ja, dat af en toe moet je maar gewoon levenslang maken . Als "gekleurde" kind besef je het niet totdat je ouder wordt. Je bent weliswaar Nederlander, want je bent hier geboren en opgegroeid. Doodnormaal zoals de rest, maar op ten duur merk je wel kleine verschillen waardoor je toch afvraagt, waar hoor ik thuis? Je bent een Nederlander wanneer het hen uitkomt, maar buitenlander als het gaat om grapjes of als ze zich bedreigt voelen door jou?
Er worden namelijk grapjes gemaakt over mijn uiterlijk. Natuurlijk onbedoeld, onbewust of bewust. Wie zal het weten, maar het is wel iets wat ik dan 1000 keer moet horen in mijn leven. En moet blijven horen en mijn kinderen ook omdat zij niet echt hollands gaan uitzien. Daar hebben bepaalde mensen geen last van.
Een ander voorbeeld, ik ben wezen solliciteren bij nieuw bedrijf. Bij 1 keer werd ik afgewezen (niet eens uitnodigingsgesprek) terwijl mijn CV heel goed past bij de functie. Ik weet het niet. Wat kan de reden zijn? Wie zal het weten? Mijn toevallig witte goed Hollandse collega die bij hetzelfde bedrijf ging solliciteren is wel uitgenodigd voor een gesprek (met beduidend minder werk- en projectervaring en op sociale vlak zijn we allebei geen morons op ons CV). Who knows? Ga ik nu het racisme kaart spelen? Nee. Maar ga ik me afvragen of dat een rol heeft gespeeld bij HR (bewust of onbewust)? Ja. Ik kan nog 10 andere voorbeelden geven en ander "soortgenoten" delen dezelfde ervaringen.
Long story short, minderheden in een samenleving staan bijna altijd op -1 en daar moeten ze hard voor maken en blijven strijden (altijd die extra mile van bijvoorbeeld extra solliciteren of jezelf (weer) uitleggen voor iets om een zeer negatieve stereotiepe aan te gaan). Dus of het nu gaat om minderheden zoals Nederlandse Turken of Antilianen in Nederland of Nederlanders die wonen in Zuid Amerika, enz., gelijkwaardige behandeling wilt iedereen. Je benadeert iedereen vanuit humaan oogpunt, aka mens. Dokter die iemand wilt genezen (vriend of vijand), man of vrouw voor exact dezelfde bedrijfsfunctie maar de 1 verdient meer beduidend dan ander... zulke dingen wil je de wereld uit helpen.
Btw, in Nederland ondergaan we echt niet dezelfde lot in als VS. Dat is niet zo en daar ben ik volledig met je eens. Wat mooi is aan Nederlanders is dat je dingen kan bespreken, zowel prive en werk. Daarom is het goed als mensen zich openminded houden desondanks 't nieuws wat ze zien (extreem rechts of links).
Racisme in NL? Nederland is beetje in het stadia van dat men beseft dat 2de/3de generatie "allochtonen" (of autochtonen of Nederlanders?) zich ook Nederlanders willen voelen/zijn. Hun ouders (aka. vaak goedkope arbeidkracht destijds) hielden hun mond, want ze voelde zich "te gast" in Nederland. Echter, de nieuwe generatie is hier geboren en spreken zich uit bij dingen waarbij zij anders denken (dat is ook beetje dat Hollandse toch?!)

. Ik merk zelf dat dit voor veel Nederlanders raar voelt (wellicht ook aangevallen) maar het is juist belangrijk om te beseffen dat we gewoon willen praten (maar 7/10 keer word je vaak in de hok gezet van (1) stel je niet aan, het is altijd al zo, (2) op je teentjes getrapt? (3) slachtoffer rol, ik ondervind ook "racisme" (4) je moet zo niet voelen, want ik bedoel het niet zo, je moet het zo voelen (iemand anders de les leren, voordat hij of zij dan ook maar 10 seconde naar je verhaal heeft geluisterd)