Leon Zwiers schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 20:02:
Ben dan ook wel benieuwd hoe men tegen het racisme aankijkt wat die BLM activisten jegens blanken en andere bezigen.
Die witten, witte duivels, blanke vla, tata's etc etc. hoor je zo ontzettend vaak in die kringen. Is dat dan geen racisme? De pot verwijt de ketel dat ie
zwart roetveeg ziet
Inhoudelijk van repliek dienen lijkt me handiger dan modereren.
Ja. Dat is ook -
reciprook - racisme.
Omdat mensen die hun hele leven in een achterstandspositie zitten, racisme tegenkomen, discriminatie aan den lijve ervaren, gaan ze als vanzelfsprekend, hetzelfde 'terugdoen'.
Niet slim. Niet verstandig. Maar het is
aangeleerd gedrag.
Afleren blijkt moeilijk, zie ook alle racisme dat we in het dagelijks leven tegenkomen, in allerlei vormen, van subtiel tot expliciet.
Het heeft wortel geschoten in de taal - de meesten hebben iet eens door wanneer ze het doen - en het zit in alle gefrustreerde reacties die je overal leest wanneer BLM of KOZP een onderwerp agendeert, demonstraties houdt, etc.
Ik ken veel, heel veel mensen die zelf totaal geen racistische vezel in hun lijf hebben, die niet doorhebben dat racisme in de taal zit, dat het constant wordt gebruikt, vaak onbewust, soms bewust, soms expres.
Het is treurig. Heel treurig.
Maar wanneer iemand je een spiegel voorhoudt, en je haat wat je ziet, denk dan niet 'fuck die spiegel' of 'fuck degene die de spiegel vasthoudt'.
Wanneer dat moet worden uitgelegd, is het toch duidelijk?
Ik heb in mijn jeugd volop racisme gezien. Van beide kanten - te weten de geprivilegeerde en de kansloze.
En ik haat beide standpunten. Maar ik kan voor de underdog nog enig gevoel opbrengen, hoe verkeerd hij dat dan nog uit.
Ik heb de mazzel van een 'Nederlandse' naam, ik spreek volstrekt onherkenbaar ABN, en heb nooit anders gedaan. Ik ben geprivilegeerd.
Maar ik snap wel de wanhoop, de frustratie en de uitingen daarvan, tot en met excessen, alhoewel ik ze niet goed zal praten. Nooit.
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan