pedorus schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 18:23:
[...]
Wat was er dan zo onveilig aan de demonstratie op de Dam? Zijn er doden en gewonden gevallen waar ik niet van weet? Voor zover ik weet waren er 0 gewonden en is er niets vernield en op dit moment staat de teller van het aantal besmette personen ook op 0. Misschien waren die mensen anders wel naar hun oma gegaan en hadden ze die besmet en stonden ze nu veilig buiten in de zon. De hele tijd wordt er geschermd met een onzichtbare vijand, die wellicht buiten gewoon niet of nauwelijks bestaat.
Of je nu wel of niet in (het gevaar van) corona gelooft, we hebben als land afgesproken dat we bepaalde regels volgen, aangestuurd door de overheid.
Of er nu wel of geen besmette mensen het doorgegeven hebben op de Dam, doet niet eens echt ter zake.
Al maanden heeft de bevolking binnen gezeten, zoveel mogelijk afstand gehouden. Nu hebben we besloten langzaam weer op te starten en dan gaat men met 5.000 man gezellig op elkaar staan.
Ik hoop echt dat het virus in deze omstandigheden niet makkelijk overdraagbaar en dat er niet veel besmette mensen onder de massa zaten, maar dat risico is wel aanwezig.
En omdat dat risico er is, hebben we afgesproken dit soort dingen niet te doen.
Na meerdere maanden komt niemand met enig bewijs, er is alleen 1 OMT lid welke van mening is dat het 'kan' en er is een andere viroloog en een brononderzoeker die het onwaarschijnlijk vinden dat dit protest een probleem vormde. Dat je door politieoptreden gewonden zou hebben gekregen lijkt mij zeer waarschijnlijk, dat is echt een bewezen en bekend gezondheidsrisico. Ook als je hekken zou hebben gebruikt nadat er 300 man was, want wie zou die hebben gesloten? De politie bij een protest tegen politiegeweld? En al die mensen zouden dan wel netjes zijn omgedraaid en hebben nu volledig per ongeluk de regels genegeerd ofzo?
Is er iets speciaals aan het soort mens wat op dit soort demonstraties afkomt?
Waarom zou er geweld komen als een politieagent de toegangswegen afsluit, vraagt of je weg wil gaan of helemaal niet moet komen?
Ik kan me geen park herinneren waar het tot klappen kwam omdat het te druk was een ontruimd moest worden.
Waarom zou dat nu anders zijn, waarom is dat volk blijkbaar zo agressief? Het hele land luistert, maar op de Dam wordt het vechten?
De organisatie zelf en de betogers hebben vrij duidelijk geen limiet gehanteerd, er stond daar waarschijnlijk meer dan 10.000 man al vergelijk je de foto's met die van dodenherdenking met meer dan 20.000 mensen op de dam.
Is nu de bewering dat bekende, bewezen gezondheidsrisico's voor die 10.000+ aanwezigen minder belangrijk zijn dan onbekende, onbewezen gezondheidsrisico's? En waar bij die laatste het bewijs ook nog eens is uitgebleven na vele maanden van 'natuurlijke experimenten' met andere massale protesten in het buitenland, buiten in de zon?
Vind je hele post een beetje warrig, maar ditbstukje snap ik niet.
Corona bestaat en is een risico. Misschien niet voor de persoon op de Dam zelf, maar dan wel voor diegenen waarmee hij na het bijwonen contact heeft. Hoe groot dat risico is, kan ik niet zeggen, maar hoogst waarschijnlijk niet nul.
Daarom hebben we afgesproken om niet met grote groepen samen te komen.
Ik heb geen flauw idee wat je met die andere bewezen gezondheidsrisico bedoelt.