Ik zie het je vaker claimen, maar hoe
kom je daar nou bij? Gewoon je reinste onzin. Voordat je het over grondrechten hebt, moet je het betreffende artikel misschien even lezen:
Artikel 9, Grondwet
1.
Het recht tot vergadering en betoging wordt erkend, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.
2.
De wet kan regels stellen ter bescherming van de gezondheid, in het belang van het verkeer en ter bestrijding of voorkoming van wanordelijkheden.
Maar dan hoor ik je zeggen "ja, maar in Nederland mag je niet toetsen aan de grondwet, dus je moet in verdragen kijken!"
Vooruit, kijken we in het EVRM
Artikel 11
1. Een ieder heeft recht op vrijheid van vreedzame vergadering en op vrijheid van vereniging, met inbegrip van het recht met anderen vakverenigingen op te richten en zich bij vakverenigingen aan te sluiten voor de bescherming van zijn belangen.
2. De uitoefening van deze rechten mag aan geen andere beperkingen worden onderworpen dan die, die bij de wet zijn voorzien en die in een democratische samenleving noodzakelijk zijn in het belang van de nationale veiligheid, de openbare veiligheid, het voorkomen van wanordelijkheden en strafbare feiten, voor de bescherming van de gezondheid of de goede zeden of de bescherming van de rechten en vrijheden van anderen. Dit artikel verbiedt niet dat rechtmatige beperkingen worden gesteld aan de uitoefening van deze rechten door leden van de krijgsmacht, van de politie of van het ambtelijk apparaat van de Staat.
Via de wet kun je dus prima beperkingen opleggen om een aantal verschillende redenen. Als een pandemie al geen reden meer is om "bescherming van de gezondheid" in te roepen, dan weet ik het ook niet meer.
En leuk, elke 1,5 meter een kruis op de vloer. Werkt prima om pionnen neer te zetten, maar je gaat mij niet vertellen dat mensen netjes op 1,5 meter afstand aan kwamen lopen, zich netjes voegden op de juiste plek, daar al die tijd netjes zijn blijven staan en aan het eind weer netjes weggingen. Met continue afstand behouden en geen gebruik makend van het OV.
Dat er eens een keertje iets fout gaat bij de anderhalvemetermaatschappij kan gebeuren. Maar dit is buiten alle proporties en dat is waar mensen boos over zijn.
En dan rant ik nog even door, want ik kan me ook boos maken over al die mensen die roepen "ja maar, er zijn maskers!"
Die dingen werken niet als een schild! Ze werken als een zeef! Ja, er zijn vast virusdeeltjes die vast blijven zitten achter deeltjes die er niet doorheen komen, maar dan nog kan de meerderheid er gewoon doorheen.
Je ziet dus ook al gebeuren waar de overheid voor waarschuwde: schijnveiligheid
https://www.researchgate....to_COVID-19_social_policy