Heel erg vervelend voor je zeg. Ik denk dat je ook een schadevergoeding moet vragen voor het feit dat je zo'n lange tijd geen gebruik hebt kunnen maken van je laptop.
Net mijn nieuwe XPS 15 ontvangen. Out of the box is het scherm kapot; het flikkert en er zijn strepen te zien. En ik heb een rammelend touchpad. Ik heb m meteen maar weer ingepakt... Op zich goeie ervaringen met Dell, dus ik heb goede hoop dat ze het snel zullen oplossen.
:strip_exif()/f/image/UlzcjG8j3vAltgNG6w9JQ7IZ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 41% gewijzigd door grmpf op 23-02-2021 19:52 ]
Balen man!grmpf schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 17:33:
Net mijn nieuwe XPS 15 ontvangen. Out of the box is het scherm kapot; het flikkert en er zijn strepen te zien. En ik heb een rammelend touchpad. Ik heb m meteen maar weer ingepakt... Op zich goeie ervaringen met Dell, dus ik heb goede hoop dat ze het snel zullen oplossen.
[Afbeelding]
Ga je hem laten repareren of terugsturen en een nieuwe bestellen? *mijn advies zou dat laatste zijn!
Hoi,
Ja, daar neig ik ook naar. Scherm kapot, rammelende trackpad... En dan zit er aan de ene kant ook nog een grotere kier tussen scherm en toetsenbord in dichtgeklapte toestand dan aan de andere kant. Ik denk niet dat ik van dit exemplaar nog gelukkig ga worden.
Ja, daar neig ik ook naar. Scherm kapot, rammelende trackpad... En dan zit er aan de ene kant ook nog een grotere kier tussen scherm en toetsenbord in dichtgeklapte toestand dan aan de andere kant. Ik denk niet dat ik van dit exemplaar nog gelukkig ga worden.
Balen man @grmpf
. Als er zoveel mis mee is zou ik hem terug sturen. Dikke kans dat het zeuren blijft.
Ik heb de mijne (XPS15 4k scherm i7) gister ook binnen gekregen. Toetsenbord is even wennen met de lichte travel.
Verder had ik een probleem en dat is dat uit de audio-out enkel opeens alleen maar static-noise kwam. Driver terug gezet en toen was het over. Verder heb ik nog niets kunnen ontdekken wat brak is.
Het scherm en geluid is wel echt top! Hopelijk ga ik er veel plezier aan beleven.
Wel ben ik op zoek naar een leuk doc (betaalbaar) waar ik een 4k scherm aan kan hangen en bij voorkeur kan voeden. Maar dat laatste is geen must.
En ik ga denk ik een andere muis zoeken. Erg onhandig als ik elke keer het verlengstukje met usb reciever erin moeten pluggen, en die niet vergeten mee te nemen onderweg.
Ik heb de mijne (XPS15 4k scherm i7) gister ook binnen gekregen. Toetsenbord is even wennen met de lichte travel.
Verder had ik een probleem en dat is dat uit de audio-out enkel opeens alleen maar static-noise kwam. Driver terug gezet en toen was het over. Verder heb ik nog niets kunnen ontdekken wat brak is.
Het scherm en geluid is wel echt top! Hopelijk ga ik er veel plezier aan beleven.
Wel ben ik op zoek naar een leuk doc (betaalbaar) waar ik een 4k scherm aan kan hangen en bij voorkeur kan voeden. Maar dat laatste is geen must.
En ik ga denk ik een andere muis zoeken. Erg onhandig als ik elke keer het verlengstukje met usb reciever erin moeten pluggen, en die niet vergeten mee te nemen onderweg.

[ Voor 3% gewijzigd door Nixo op 24-02-2021 08:52 ]
Hoi,
Twee opties wat mij betreft: geld terug en accepteren dat dezelfde laptop nu duurder is (zat flink wat korting op), of omruilen. In dat laatste geval hopen dat ik echt een nieuwe terugkrijg en niet een of ander refurbished ding. Ik typ dit nu op mijn XPS 13 9343 van zes jaar oud trouwens. Niet kapot te krijgen...
@nixo fijn dat de jouwe helemaal goed is!
Twee opties wat mij betreft: geld terug en accepteren dat dezelfde laptop nu duurder is (zat flink wat korting op), of omruilen. In dat laatste geval hopen dat ik echt een nieuwe terugkrijg en niet een of ander refurbished ding. Ik typ dit nu op mijn XPS 13 9343 van zes jaar oud trouwens. Niet kapot te krijgen...
[ Voor 6% gewijzigd door grmpf op 24-02-2021 09:04 ]
Ruilen doet Dell niet zomaar volgens mij. Mijn laptop is 3 x gerepareerd (zonder veel succes), vervolgens heb ik een swap aangevraagd.grmpf schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 09:03:
Hoi,
Ha,
heb ze inmiddels aan de telefoon gehad. Ze wilden eerst repareren; dat heb ik geweigerd. Als het goed is krijg ik nu een nieuwe.
Doos was ook beschadigd, dus ik denk dat er iets in het transport mis is gegaan. Heb aangegeven dat ik daarom weinig vertrouwen heb in reparatie. Wie weet wat er verder nog kapot is? Viel me bijvoorbeeld al op dat fan flink stond te blazen, ook in idle. En dan zit ik bovendien nog steeds met dat gammele trackpad.
heb ze inmiddels aan de telefoon gehad. Ze wilden eerst repareren; dat heb ik geweigerd. Als het goed is krijg ik nu een nieuwe.
Doos was ook beschadigd, dus ik denk dat er iets in het transport mis is gegaan. Heb aangegeven dat ik daarom weinig vertrouwen heb in reparatie. Wie weet wat er verder nog kapot is? Viel me bijvoorbeeld al op dat fan flink stond te blazen, ook in idle. En dan zit ik bovendien nog steeds met dat gammele trackpad.
[ Voor 13% gewijzigd door grmpf op 24-02-2021 14:14 ]
Zelf ben ik meer onder de indruk van de 9700 dan de 9500.
Het enorme scherm, en vooral de extra ruimte in de hoogte geen veel mogelijkheden bij productiviteits-zaken.
De 3:2-verhouding welke microsoft toepast is ideaal.
Vooral op de 15 inch versie van de surface laptop 3 is dit een verademing.
Het enorme scherm, en vooral de extra ruimte in de hoogte geen veel mogelijkheden bij productiviteits-zaken.
De 3:2-verhouding welke microsoft toepast is ideaal.
Vooral op de 15 inch versie van de surface laptop 3 is dit een verademing.
Mensen met de xps 15 4k scherm. Hoe ervaren jullie de accuduur? Ik was gister niets geks aan het doen (teams, outlook en paar webpagina's open) maar toch was na 4 uurtjes mn accu zo goed als er doorheen... wat ik toch wel vrij rap vind.... als het goed is zit er 6-Cell 86WHr batterij in.
Toevoeging, het lijkt dat ik bij Nvidia een account moet aanmaken om updates te krijgen..... wat een onzin...
Toevoeging, het lijkt dat ik bij Nvidia een account moet aanmaken om updates te krijgen..... wat een onzin...

[ Voor 16% gewijzigd door Nixo op 02-03-2021 17:50 ]
Ik heb de 9700 met 4K scherm nu ongeveer een maand in mijn bezit. In het begin kwam ik de ochtend wel door op de batterij. Ik schat 3,5 a 4 uur. Net als jij niks bijzonder aan het doen. Maar sinds een week kom ik niet verder dan 2 / 2,5 uur. Geen idee waarom dat zo achteruit is gelopen, maar valt me erg tegen, ik kan 'm nu niet eens meenemen naar een vergadering zonder weer te zeulen met adapter en verlengsnoer.
HWinfo64 geeft deze info aan:
Designed Capacity: 95065 mWh
Full Charged Capacity: 88635 mWh
Wear Level: 6.8 %
Discharge Rate: -40698 mW
HWinfo64 geeft deze info aan:
Designed Capacity: 95065 mWh
Full Charged Capacity: 88635 mWh
Wear Level: 6.8 %
Discharge Rate: -40698 mW
[ Voor 32% gewijzigd door pddh op 03-03-2021 10:31 ]
Zonet via het werk een XPS17 besteld. 2060 RTX versie en 4k scherm. Handig voor die thuiswerker 🤪
Ik hoop dat ik makkelijk kan dual booten op een externe SSD.
Span-nund.
Ik hoop dat ik makkelijk kan dual booten op een externe SSD.
Span-nund.
Ik heb inmiddels een nieuw exemplaar. Deze is helemaal in orde gelukkig! Trackpad is nog steeds een beetje gammel, maar ik heb begrepen dat dat by design is. Dus daar moet ik maar aan wennen.
Tot nu toe heb ik het apparaat vooral gebruikt om The Expanse op te kijken en Civilization V op te spelen. Dat gaat allemaal uitstekend :-)
Tot nu toe heb ik het apparaat vooral gebruikt om The Expanse op te kijken en Civilization V op te spelen. Dat gaat allemaal uitstekend :-)
Mooi! Je kunt altijd nog onderstaande proberen m.b.t. je trackpadgrmpf schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 09:07:
Ik heb inmiddels een nieuw exemplaar. Deze is helemaal in orde gelukkig! Trackpad is nog steeds een beetje gammel, maar ik heb begrepen dat dat by design is. Dus daar moet ik maar aan wennen.
YouTube: Dell XPS 9500 loose touchpad DIY fix
Hallo,
ik heb een Dell XPS 15 9560. Ik heb nu onlangs een ultra wide monitor GB3466WQSU aangeschaft en hem aangesloten op de laptop (geen docking) met bijgeleverde HDMI kabel.
Ik kan echter niet de 3440x1440 resolutie kiezen (staat niet tussen de mogelijkheden)
Windows stelt echter 3840x2160 voor als Recommended resolutie. Deze trekt natuurlijk op niets en de refresh rate is ook heel laag...
Iemand suggesties?
ik heb een Dell XPS 15 9560. Ik heb nu onlangs een ultra wide monitor GB3466WQSU aangeschaft en hem aangesloten op de laptop (geen docking) met bijgeleverde HDMI kabel.
Ik kan echter niet de 3440x1440 resolutie kiezen (staat niet tussen de mogelijkheden)
Windows stelt echter 3840x2160 voor als Recommended resolutie. Deze trekt natuurlijk op niets en de refresh rate is ook heel laag...
Iemand suggesties?
Ik heb een XPS 17 maar ik ik denk dat het hetzelfde is voor de XPS 15. Wat je moet doen is in de bios de "Direct Graphics Controller Direct Output Mode" optie aanzetten. Dit werkt in ieder geval voor mijn USB-C naar DisplayPort adapter en een CRG9 (5120x1440@120hz), maar het zou voor HDMI ook moeten werken. Zonder die optie is de Intel GPU de primaire GPU en kreeg ik ook dergelijke lage resoluties en refresh rates.RoelG79 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 17:09:
Hallo,
Iemand suggesties?
Edit: Het lijkt dat de XPS 17 en je monitor HDMI 2.0 gebruiken, en dat heeft niet genoeg bandbreedte om je scherm op de native resolution te draaien op 144hz als ik het zo een beetje lees. Als je 144hz wilt gebruiken moet je waarschijnlijk een USB-C naar DisplayPort adapter gebruiken.
[ Voor 13% gewijzigd door m33p op 30-03-2021 11:33 ]
Wat een zware griep zijn die audio services toch van de Dell XPS manman.
1. Microfoon is gewoon slecht, zelfs in de consumenten prul laptop die ik hiervoor had van 700 euro zat een fatsoenlijke Microfoon. Deze microfoon vangt elk geluid op die je typt, en vangt ook het geluid op van jou speakers waardoor teams meetings gewoon not done (echo feestje).
2. Maxx audio software is echt slecht, heb 9 van de 10 keer geen audio en dan prul ik weer wat met de instellingen en spontaan werkt het allemaal weer.
Verder, top laptop! Maar punt 1 en 2 zijn eigenlijk onacceptabel voor het bedrag wat je ervoor neerlegt. Kom niet met het argument komt door dunne bezels en blablabla, smartphones zijn kleiner en daar lukt het toch wel in?
1. Microfoon is gewoon slecht, zelfs in de consumenten prul laptop die ik hiervoor had van 700 euro zat een fatsoenlijke Microfoon. Deze microfoon vangt elk geluid op die je typt, en vangt ook het geluid op van jou speakers waardoor teams meetings gewoon not done (echo feestje).
2. Maxx audio software is echt slecht, heb 9 van de 10 keer geen audio en dan prul ik weer wat met de instellingen en spontaan werkt het allemaal weer.
Verder, top laptop! Maar punt 1 en 2 zijn eigenlijk onacceptabel voor het bedrag wat je ervoor neerlegt. Kom niet met het argument komt door dunne bezels en blablabla, smartphones zijn kleiner en daar lukt het toch wel in?
[ Voor 13% gewijzigd door Zackito op 30-03-2021 14:39 ]
Ik keek vandaag na lange tijd weer eens op de XPS bestelpagina's en zie de 17" er niet meer tussen staan. Zou er een refresh op komst zijn of is dit schermformaat inmiddels geannuleerd?
De bijgeleverde HDMI dongle van Dell ondersteund HDMI 2.0 maar het kan zijn dat je monitor dit niet ondersteund. Heb zelf de HDMI dongle met een 4k scherm gebruikt op 60hz zonder problemen.RoelG79 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 17:09:
Hallo,
Iemand suggesties?
Op dit moment gebruik ik een 34" inch ultra wide (3440x1440, 120hz met gsync) met een usb-c to display port kabel van Beasus. Werkt ook zonder problemen.
Het probleem is dat je scherm, de GB3466WQSU, max HDMI 1.4 ondersteund. Je moet een usb-c naar display port adapter aanschaffen als je je scherm op de maximale refresh en resolutie wilt gebruiken.
http://www.tweakers.net/gallery/119170/sys
Het lijkt me nog wat vroeg voor een refresh, en vaak blijven de oude modellen nog lange tijd bestelbaar naar introductie van de refresh bij Dell. Zie ook de vorige generatie XPS, nog steeds te bestellen bij Dell.Lounge Deluxe schreef op donderdag 1 april 2021 @ 11:09:
Ik keek vandaag na lange tijd weer eens op de XPS bestelpagina's en zie de 17" er niet meer tussen staan. Zou er een refresh op komst zijn of is dit schermformaat inmiddels geannuleerd?
Misschien verkleinen ze het gamma naar aanleiding van de chip te korten. Kan me best voorstellen dat de XPS15 beter verkoopt en dat de XPS17 daarom tijdelijk uit productie gaat.
http://www.tweakers.net/gallery/119170/sys
Op de zakelijk site staat de XSP17 nog gewoon. En ook met een leuke korting overigens.codeneos schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 12:58:
[...]
Het lijkt me nog wat vroeg voor een refresh, en vaak blijven de oude modellen nog lange tijd bestelbaar naar introductie van de refresh bij Dell. Zie ook de vorige generatie XPS, nog steeds te bestellen bij Dell.
Misschien verkleinen ze het gamma naar aanleiding van de chip te korten. Kan me best voorstellen dat de XPS15 beter verkoopt en dat de XPS17 daarom tijdelijk uit productie gaat.
[ Voor 6% gewijzigd door mobytoby op 14-04-2021 10:34 ]
Ik heb nu een paar maanden de XPS 13 (9310) met de Intel i7-1165G7, 16GB ram, 1TB NVME en 4K infinity edge blabla touch screen.
Ik zat eigenlijk te wachten op de nieuwe Microsoft Surface Laptop 4. Deze is deze week verschenen en in ben blij dat ik toch de dell heb gekocht. Wat een beest van een laptop. Heerlijk snel.
Ik zat eigenlijk te wachten op de nieuwe Microsoft Surface Laptop 4. Deze is deze week verschenen en in ben blij dat ik toch de dell heb gekocht. Wat een beest van een laptop. Heerlijk snel.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
nieuws: Dell voorziet XPS 15 en XPS 17 van Tiger Lake-octacores en RTX 3050-g...
Refresh komt eraan. Helaas weer geen AMD. Zou voor de XPS 17 gaan, maar nu weer enige twijfel. Zijn alleen eigenlijk geen andere opties die mij aanspreken. Ik wacht wel de reviews af van Dave Lee en anderen.
Refresh komt eraan. Helaas weer geen AMD. Zou voor de XPS 17 gaan, maar nu weer enige twijfel. Zijn alleen eigenlijk geen andere opties die mij aanspreken. Ik wacht wel de reviews af van Dave Lee en anderen.
Sorry. Verkeerde topic.
[ Voor 90% gewijzigd door NielsFL op 22-05-2021 19:46 ]
Ondersteunen de modellen met de 11e generatie i7 processoren ook PCIe 4.0? Ik zie namelijk wel dat de geheugenspecs hoger liggen (inmiddels 3200 Mhz) maar kan niets vinden over de ondersteunde PCIe standaard.
Ik heb eind mei zakelijk een xps 15 9500, 64gb besteld. leveringsproblemen door onderdelen die niet verkrijgbaar zijn.
Hopelijk heb ik de laptop eind augustus. *edit* inmiddels hebben ze de leverdatum al verplaatst van 8-7 naar 11-8
Hopelijk heb ik de laptop eind augustus. *edit* inmiddels hebben ze de leverdatum al verplaatst van 8-7 naar 11-8
[ Voor 18% gewijzigd door Saido op 02-07-2021 11:13 ]
Bijzonder. Ik heb een XPS 15 9510 besteld, die zou rond 22 juli geleverd moeten worden. Werd echter zo'n twee weken eerder dan verwacht verzonden, momenteel onderweg en naar waarschijnlijkheid volgende week hier. Misschien dat je om kan naar een 9510? Al zijn die wel een stukje prijziger, zeker vergeleken met de 9500's die ze nu min of meer uitverkopen.Saido schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 13:12:
Ik heb eind mei zakelijk een xps 15 9500, 64gb besteld. leveringsproblemen door onderdelen die niet verkrijgbaar zijn.
-I am Jack's wasted life.
Ja, ik zag dat deze wel snel geleverd konden worden. Mij werd verteld als ik deze wou ik mijn bestelling moest annuleren en dan de 9510 moest bestellen.oCe schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 16:09:
[...]
Bijzonder. Ik heb een XPS 15 9510 besteld, die zou rond 22 juli geleverd moeten worden. Werd echter zo'n twee weken eerder dan verwacht verzonden, momenteel onderweg en naar waarschijnlijkheid volgende week hier. Misschien dat je om kan naar een 9510? Al zijn die wel een stukje prijziger, zeker vergeleken met de 9500's die ze nu min of meer uitverkopen.
Iemand anders ook de xps 9510 besteld? Besteld op 23 juni, 26 juni verzonden. Hij staat alleen sinds 26 juni op verzonden, maar op de UPS tracking link staat al 10 dagen 'check back tomorrow'
[ Voor 12% gewijzigd door Sourcey op 05-07-2021 09:46 ]
En wat zegt dell zelf als je het navraagd?Sourcey schreef op maandag 5 juli 2021 @ 09:45:
Iemand anders ook de xps 9510 besteld? Besteld op 23 juni, 26 juni verzonden. Hij staat alleen sinds 26 juni op verzonden, maar op de UPS tracking link staat al 10 dagen 'check back tomorrow'
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Precies hetzelfde bij mij. Vaker gezien in het verleden, gemiddeld duurde het zo'n 10 dagen tussen moment van verzending af fabriek en levering in NL. De UPS status is vaak pas actief zodra in NL/EU ontvangen, daarna nog één a twee dagen tot de daadwerkelijke bezorging. Ik verwacht dus één dezer dagen.Sourcey schreef op maandag 5 juli 2021 @ 09:45:
Ik heb de XPS 17 9710 besteld op 22 juni. En voor het bestellen stond de levertijd op 4 dagen. En op het eind stond tussen 8 juli en 19 juli. Haha, maar had ook eigenlijk niet verwacht dat het in 4 dagen verzonden zou worden, wel gehoopt.
Laptop is momenteel nog steeds in "productie" en "Deze wordt nog steeds bezorgd op de eerder genoemde datum." Ik wacht het af.
Laptop is momenteel nog steeds in "productie" en "Deze wordt nog steeds bezorgd op de eerder genoemde datum." Ik wacht het af.
Ben benieuwd of mijn laptop dit kwartaal nog in "productie" gaat, lijkt erop dat ze alle bestellingen met de nieuwe XPS voor laten gaan, ook al is in april/mei besteld.
Vanochtend is de UPS Tracking ineens gaan werken, bezorger onderweg voor bezorging vandaag. Jouw bestelling ook?Sourcey schreef op maandag 5 juli 2021 @ 09:45:
---wel beetje offtopic inmiddels allemaal. Wellicht tijd voor een 9510/9710 topic?
[ Voor 9% gewijzigd door oCe op 07-07-2021 09:53 ]
Goed om te horen! Die van mij staat nog steeds op check back tomorrow. Maar dat zal binnenkort wel veranderen.oCe schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 09:46:
[...]
Vanochtend is de UPS Tracking ineens gaan werken, bezorger onderweg voor bezorging vandaag. Jouw bestelling ook?
---wel beetje offtopic inmiddels allemaal. Wellicht tijd voor een 9510/9710 topic?
Ik heb op internet de volgende checklist gevonden voor veel voorkomende defecten, om te checken bij ontvangst.
-Trackpad wobble / pre-click
-Can't click trackpad while holding laptop in the air by its corner / Trackpad clicks itself when held in the same way
-Weird dead zone on edges of trackpad (not palm rejection), that Dell claim is normal
-Early units would not draw the full 130W from their chargers under full load
-Backlight bleed
-Dead pixels
-Lid not closing properly and opening slightly when laptop is being carried sideways
-Bent screen / not flush with the body when closed (along the short side)
-Inductor / coil whine
-Missing or stripped external screws
-Missing or stripped internal screws
-Scratches and dents on the panels, especially the bottom
-Speaker / TRRS crackle
-Dead ports
-Overheating
-DPC latency
-Hot while sleeping / draining battery while sleeping
Hij is er! Zal het lijstje eens nalopenSourcey schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 13:04:
[...]
Goed om te horen! Die van mij staat nog steeds op check back tomorrow. Maar dat zal binnenkort wel veranderen.
Ik heb op internet de volgende checklist gevonden voor veel voorkomende defecten, om te checken bij ontvangst.
-Trackpad wobble / pre-click
-Can't click trackpad while holding laptop in the air by its corner / Trackpad clicks itself when held in the same way
-Weird dead zone on edges of trackpad (not palm rejection), that Dell claim is normal
-Early units would not draw the full 130W from their chargers under full load
-Backlight bleed
-Dead pixels
-Lid not closing properly and opening slightly when laptop is being carried sideways
-Bent screen / not flush with the body when closed (along the short side)
-Inductor / coil whine
-Missing or stripped external screws
-Missing or stripped internal screws
-Scratches and dents on the panels, especially the bottom
-Speaker / TRRS crackle
-Dead ports
-Overheating
-DPC latency
-Hot while sleeping / draining battery while sleeping
Ik ben benieuwd, ik heb er ook eentje besteld om het maar weer eens te proberen nadat ik in december een 9700 terug had gestuurd wegens allerlei gebreken. Misschien heeft Dell geluisterd naar alle klachten over deze machines, zo niet dan gaat ook deze weer retour.
Bevalt jouw 9710 en slaan de fans vaker aan vanwegen de Gen 11 core i7?
Ik heb de 9510, geen 9710 en ook geen 9500; wel een paar jaar oude XPS13, maar dat is appels met peren vergelijken.Lounge Deluxe schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 11:58:
[...]
Ik ben benieuwd, ik heb er ook eentje besteld om het maar weer eens te proberen nadat ik in december een 9700 terug had gestuurd wegens allerlei gebreken. Misschien heeft Dell geluisterd naar alle klachten over deze machines, zo niet dan gaat ook deze weer retour.
Bevalt jouw 9710 en slaan de fans vaker aan vanwegen de Gen 11 core i7?
Eerste indruk is erg goed. Het OLED scherm is fantastisch, al blijf ik het jammer vinden dat die er niet zonder touch en met matte afwerking is. Gelukkig niet al te veel glans/reflectie op het scherm. Onder belasting kan de laptop gehorig zijn, maar in de Dell Power Manager software kan je verschillende profielen kiezen. Silent is ook echt behoorlijk silent, maar kan ten koste gaan van prestaties en/of een warmere laptop opleveren. Het dynamische profiel zorgt wel voor een hoorbare laptop. Geen coilwhile, geen beschadigingen of andere problemen so far: draait als een zonnetje.
Sorry, ik heb me vergist, dacht dat jij de 17" had. Maar dank voor je update, dat klinkt goed en hoopvol voor wat betreft de lijst met gebreken die de 9500 kent.oCe schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 16:01:
[...]
Ik heb de 9510, geen 9710 en ook geen 9500; wel een paar jaar oude XPS13, maar dat is appels met peren vergelijken.
Vandaag is de xps 9510 binnengekomen, (26 jun besteldatum). Hij lijkt helemaal in orde te zijn, geen issues. Erg mooi apparaat, relatief zwaar voor zo'n kleine laptop maar dat vind ik niet erg. Voelt erg premium aan. Toetsenbord is fijn.
Zien de letters er in Office applicaties nou ook zichtbaar mooier uit in vergelijking met een regulier (4K) scherm? Ik kijk zelf geen films via een laptop dus voor mij zou een OLED-scherm verder weinig voordelen bieden denk ik, tenzij tekst er dus veel mooier en scherper uit zou zien in Office apps zoals Word en Excel.
Ik heb mijn bestelling voor een 9710 zojuist geannuleerd, de verzenddatum stond op 27 september vanwege een niet te leveren power adapter (volgens de Dell verkoopmedewerker)

Hoe is de bouwkwaliteit en QC checks bij hedendaagse Dell XPS laptops? Hoor in tegenstelling tot andere vendors een hoop klachten hierover.
Ik gebruik twee 1920x1200 LCD schermen naast de XPS, het verschil is overduidelijk zichtbaar. Enerzijds uiteraard de resolutie: met name kleinere letters zijn zoveel strakker in Office apps. Vergelijk met een ander 4K scherm heb ik zo niet direc.t Anderzijds helpt het OLED-scherm zeker. Zwart is nou eenmaal veel zwarter, het contrast is groter en dat uit zich inderdaad in mooier/scherpere tekst. Al knalt het scherm het meeste met kleuren en contrasten in video's etc.Lounge Deluxe schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 10:19:
[...]
Zien de letters er in Office applicaties nou ook zichtbaar mooier uit in vergelijking met een regulier (4K) scherm? Ik kijk zelf geen films via een laptop dus voor mij zou een OLED-scherm verder weinig voordelen bieden denk ik, tenzij tekst er dus veel mooier en scherper uit zou zien in Office apps zoals Word en Excel.
Ik heb mijn bestelling voor een 9710 zojuist geannuleerd, de verzenddatum stond op 27 september vanwege een niet te leveren power adapter (volgens de Dell verkoopmedewerker)
Waar hebben je / jullie je XPS met Oled gekocht? Ik zie hem nog steeds niet in de NL dell shop. Uit Engeland?
Asus G501
Dell.nl site, zakelijk. Bij het configureren kan je het OLED scherm kiezen. Niet bij elk model, zo te zien wel 11th Gen Intel CPU nodig; mogelijk ook Nvidia GPU.RemcoINC08 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 12:47:
Waar hebben je / jullie je XPS met Oled gekocht? Ik zie hem nog steeds niet in de NL dell shop. Uit Engeland?
[ Voor 9% gewijzigd door oCe op 13-07-2021 16:38 ]
Ik heb sinds een paar maanden een Dell XPS 17 9700.
Mijn ervaring:
Conclusie: voor de prijs is het een waardeloze laptop, maar ik zou niet weten welke laptop beter is. Enorm slechte kwaliteit is nou eenmaal de norm in 17" PC laptop land...
Mijn afweging was deze of een LG Gram 17. Die laatste was destijds nog niet te koop dus die heb ik nooit kunnen proberen.
Mijn ervaring:
- Onacceptabel: met Intel speedstep ingeschakeld: luide coil whine uit de DCDC converters in de laptop zelf. Alleen te horen met goede oren, want het is geluid op een hele hoge frequentie maar enorm irritant. Dit is gewoon op het niveau van goedkope Chinese troep hardware. Dit is gewoon slecht ontwerp (ik ben elektronica ontwerper dus ik kan het weten). Totaal niet acceptabel naar mijn mening voor een laptop van 3000 EUR.
Speedstep = automatisch terugklokken bij minder load om batterij te besparen.
Een Lenovo die minder dan 1/3e van de prijs van de XPS17 kost (van m'n werk) heeft dit probleem bijvoorbeeld helemaal niet.
Het probleem is te omzeilen door speedstep uit te schakelen. Dan verbruikt de laptop veel meer accu en staan de fans constant aan.
Ik krijg een nieuwe voedingsadapter opgestuurd (levertijd 1 maand!!) om te kijken of dat helpt. Mijn verwachting: helpt niet, want het probleem zit hem in de DCDC converters op het moederbord. Dat kreeg ik de support medewerker niet uitgelegd. Dus stap voor stap...
- Laptop verbruikt accu bij zware load, zelfs als hij aangesloten is! Niet te geloven maar echt waar.
- Slechte cheapo webcam. Een beetje vergelijkbaar met alle Windows laptops.
- Toetsenbord niet heel slecht, maar ook niet super goed. Een goedkope Lenovo Thinkpad heeft veel beter toetsenbord.
- Onderdelen schijnen super moeilijk te vervangen te zijn (nog niet geprobeerd).
Conclusie: voor de prijs is het een waardeloze laptop, maar ik zou niet weten welke laptop beter is. Enorm slechte kwaliteit is nou eenmaal de norm in 17" PC laptop land...
Mijn afweging was deze of een LG Gram 17. Die laatste was destijds nog niet te koop dus die heb ik nooit kunnen proberen.
[ Voor 7% gewijzigd door GeoBeo op 23-07-2021 15:21 ]
.
[ Voor 99% gewijzigd door IUser op 24-07-2021 10:47 ]
Ik heb mijn oude order (9500) maar geannuleerd en een 9510 besteld die sneller geleverd kan worden volgens dell.
Mijn bestelling is inmiddels verzonden. De nieuwe laptops gaan een stuk sneller.
Heeft iedereen last van een gare microfoon op de XPS 15 9500? Microfoon vangt echt alle geluiden op zoals typen en klikken op de muis, dit verwacht ik niet bij een laptop van 1000+. Teams meetings zijn gewoon not done met de integrated microfoon, dan wordt het een echo feest.
@Zackito
Ja, hier ook met Google Meet. Ik moet de mic echt heel laag zetten wil het voor de anderen nog te doen zijn.
Edit:
Ik draai Ubuntu 20.04.2 LTS.
Ja, hier ook met Google Meet. Ik moet de mic echt heel laag zetten wil het voor de anderen nog te doen zijn.
Edit:
Ik draai Ubuntu 20.04.2 LTS.
[ Voor 13% gewijzigd door technorabilia op 17-08-2021 10:04 ]
👉🏻 Blog 👈🏻
Even een update, ik heb inmiddels mijn laptop mogen ontvangen.
Verwachtte levering 16 aug, is geworden 17 aug.
Heeft jouw laptop last van een wiebelig trackpad, krakende speakers of coil whine?Saido schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 14:17:
Even een update, ik heb inmiddels mijn laptop mogen ontvangen.
Ik zal in het weekend even kijken.Lounge Deluxe schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:07:
[...]
Heeft jouw laptop last van een wiebelig trackpad, krakende speakers of coil whine?
Ik heb geen wiebelig trackpad, geen krakende speakers, wel een beetje coil whine als de fents aanstaan lijkt het.
Dank voor het testen. Vervelend van de coil whine, dat was voor mij reden om mijn 9700 destijds te retourneren voor een refund. Morgen arriveert mijn 9710 en probeer ik het maar weer eens, wellicht is dit exemplaar wel klachtenvrijSaido schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 14:40:
Ik heb geen wiebelig trackpad, geen krakende speakers, wel een beetje coil whine als de fents aanstaan lijkt het.

Inmiddels is de 9710 gearriveerd, en het lijkt erop dat er geen speaker/trackpad/coil whine-problemen zijn met deze machine, dus dat is goed nieuws.Lounge Deluxe schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 16:04:
[...]
Morgen arriveert mijn 9710 en probeer ik het maar weer eens, wellicht is dit exemplaar wel klachtenvrij
Het lijkt alleen onmogelijk om de bodemplaat te verwijderen voor het upgraden van het geheugen en de ssd, wat een bizarre constructie.
Uiteraard
Inmiddels mijn XPS 9710 ontvangen en, met behulp van het juiste gereedschap, een Samsung 980 Pro 1TB en 2 x 32GB G.Skill ram modules geplaatst. Beeldscherm en trackpad vertonen tot nu toe geen fouten, en er is ook geen coil whine of krakende / tikkende speakers te horen.
Kortom een zeer fijne laptop. Helaas is het niet gelukt om Bitlocker met eDrive te activeren, de 980 Pro zou er compatible mee moeten zijn maar ondanks alle tips op de diverse fora is het me niet gelukt.
Kortom een zeer fijne laptop. Helaas is het niet gelukt om Bitlocker met eDrive te activeren, de 980 Pro zou er compatible mee moeten zijn maar ondanks alle tips op de diverse fora is het me niet gelukt.
Na ruim een half jaar is vorige week mijn NVidia GPU (XPS 9500) kapot gegaan. De GPU was niet meer te zien in de bios en in device manager. Uiteindelijk heb ik via een Dell Cares medewerker (Dell Community) binnen een uurtje een moederbord swap kunnen regelen.
Dit ging, in tegenstelling tot de dramatische support van Dell Nederland, vrije gemakkelijk en snel. Moederbord is inmiddels vervangen en probleem is verholpen.
Ik heb nog nog nooit zo'n slechte laptop gehad. Voor mij is dit de eerste Dell XPS, en (met de kennis van nu) de laatste.
Opsomming wat er is misgegaan met de XPS:
Tip 2: Wil je echt een premium laptop? Ga dan voor een Macbook
Dit ging, in tegenstelling tot de dramatische support van Dell Nederland, vrije gemakkelijk en snel. Moederbord is inmiddels vervangen en probleem is verholpen.
Ik heb nog nog nooit zo'n slechte laptop gehad. Voor mij is dit de eerste Dell XPS, en (met de kennis van nu) de laatste.
Opsomming wat er is misgegaan met de XPS:
- 1 x Moederbord swap onside vanwege coil whine
- 1 x Moederbord swap in Duitsland vanwege coil whine
- 1 x Trackpad swap vanwege los trackpad
- 1 x Volledige laptop swap vanwege onverklaarbare freezes
- 1 x Moederbord swap vanwege kapotte gpu
Tip 2: Wil je echt een premium laptop? Ga dan voor een Macbook
[ Voor 20% gewijzigd door Nimoleda op 01-09-2021 08:18 ]
Inmiddels heeft mijn XPS 9710 een probleem met laden. Als hij aan het netsnoer hangt, laadt hij op een gegeven moment niet meer op en loopt langzaam leeg.
Ik had hier al over gelezen maar dat zou dan alleen optreden bij hoge belasting, echter ik werk uitsluitend met Outlook en Word en verder niets. Het betreft de originele 130w oplader.
Ik had hier al over gelezen maar dat zou dan alleen optreden bij hoge belasting, echter ik werk uitsluitend met Outlook en Word en verder niets. Het betreft de originele 130w oplader.
Dat probleem hebben we volgens mij nog niet heel vaak zien langskomen? Ga je de XPS terugsturen of ga je het troubleshoot process met Dell en consorten in?Lounge Deluxe schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 09:03:
Inmiddels heeft mijn XPS 9710 een probleem met laden. Als hij aan het netsnoer hangt, laadt hij op een gegeven moment niet meer op en loopt langzaam leeg.
Ik had er veel klachten over gezien voor de XPS 9700, 130w bleek onder bepaalde omstandigheden te weinig om de accu 100% opgeladen te laten als de laptop op netstroom was aangesloten. Maar dan ging het om zware belasting waarbij de Nvidia chip ook werd aangesproken et cetera.Nimoleda schreef op zondag 5 september 2021 @ 13:27:
[...]
Dat probleem hebben we volgens mij nog niet heel vaak zien langskomen? Ga je de XPS terugsturen of ga je het troubleshoot process met Dell en consorten in?
Ik kijk het vandaag nog even aan. Mocht het terugkeren, dan retourneer ik de laptop want kennelijk zit het probleem dan dieper als ook de opvolger van de 9700 (mijn 9710) er nog steeds last van heeft.
Ik zit in dubio. Ik heb de XPS 17 aangeschaft en en een klein beetje last van de de wobble in de trackpad. Ik vind dat voor een machine in deze prijs eigenlijk onacceptabel. Echter ik vraag mij sterk af dat stel als ik een vervanging krijg of die niet nog slechter zal zijn of andere extra issues erbij zal krijgen. Of kunnen ze de trackpad issue ter plekke repareren? Iemand ervaring hiermee?
Ik heb onderstaande fix succesvol toegepast toegepast op mijn XPS!Regeneration schreef op zondag 12 september 2021 @ 20:15:
Ik zit in dubio. Ik heb de XPS 17 aangeschaft en en een klein beetje last van de de wobble in de trackpad. Ik vind dat voor een machine in deze prijs eigenlijk onacceptabel. Echter ik vraag mij sterk af dat stel als ik een vervanging krijg of die niet nog slechter zal zijn of andere extra issues erbij zal krijgen. Of kunnen ze de trackpad issue ter plekke repareren? Iemand ervaring hiermee?
UPDATE: Inmiddels ben ik een week verder met deze laptop, en de accu is niet meer leeggelopen als de laptop via het netsnoer aangesloten is dus dat euvel lijkt eenmalig te zijn geweest.Lounge Deluxe schreef op maandag 6 september 2021 @ 09:55:
[...]
Ik kijk het vandaag nog even aan. Mocht het terugkeren, dan retourneer ik de laptop want kennelijk zit het probleem dan dieper als ook de opvolger van de 9700 (mijn 9710) er nog steeds last van heeft.
Verder tevreden, het kan dus wel met de XPS 9710.
Okay... wilde net wat muziek afspelen op spotify en toen kwam alleen geluid uit de rechter speaker (XPS 17). Even een test met Youtube en ook daar alleen de rechter speaker. Toen een herstart gedaan en toen deed de linker speaker gelukkig weer. Vrij matig dit en een hartverzakking rijker. Ben nu al bang dat dit een voorbode is dat die straks echt stuk gaat. Iemand dit ook eerder gehad?
Ik heb toen ik mijn xps 15 een dag of wat had op het moment dat ik de audio jack eruit trok (ivm koptelefoon) alleen maar maar static noice gehad. Wat met geen mogelijkheid (reboot) weg te krijgen was. Uiteindelijk de audio driver opnieuw erop gezet en dat wat voor mij de fix. Daarna niet meer gehad maar ook vooral via bluetooth nu een connectie....Regeneration schreef op zondag 19 september 2021 @ 19:25:
Okay... wilde net wat muziek afspelen op spotify en toen kwam alleen geluid uit de rechter speaker (XPS 17). Even een test met Youtube en ook daar alleen de rechter speaker. Toen een herstart gedaan en toen deed de linker speaker gelukkig weer. Vrij matig dit en een hartverzakking rijker. Ben nu al bang dat dit een voorbode is dat die straks echt stuk gaat. Iemand dit ook eerder gehad?
Thanks voor je reactie Nixo.
Ik ga ook maar proberen de audio drivers opnieuw te installeren, want heb er nu bijna dagelijks last van zoals nu.
Ik dacht een kwaliteitsproduct te hebben gekocht voor 3K, maar dit soort kleine dingen moeten wat mij betreft niet kunnen, met onder andere: touchpad issues, speaker issues, Chrome browser crashed sinds kort elke dag een paar keer, en ook zeer irritant het probleem dat de laptop aangesloten op stroom vaak onnodig op full max load draait en dus onnodig warm wordt en de fan onnodig hard aanstaat, zie Laptop aangesloten op stroom wordt flink warmer in load
Als iemand nog een idee heeft over dat laatste probleem hoor ik het graag, in dat topic.
Kortom: prachtige machine met een mooi concept, uitwerking ronduit teleurstellend. Ik raad de Dell XPS 17 niet aan, in deze huidige staat.
Ik ga ook maar proberen de audio drivers opnieuw te installeren, want heb er nu bijna dagelijks last van zoals nu.
Ik dacht een kwaliteitsproduct te hebben gekocht voor 3K, maar dit soort kleine dingen moeten wat mij betreft niet kunnen, met onder andere: touchpad issues, speaker issues, Chrome browser crashed sinds kort elke dag een paar keer, en ook zeer irritant het probleem dat de laptop aangesloten op stroom vaak onnodig op full max load draait en dus onnodig warm wordt en de fan onnodig hard aanstaat, zie Laptop aangesloten op stroom wordt flink warmer in load
Als iemand nog een idee heeft over dat laatste probleem hoor ik het graag, in dat topic.
Kortom: prachtige machine met een mooi concept, uitwerking ronduit teleurstellend. Ik raad de Dell XPS 17 niet aan, in deze huidige staat.
Wauw, echt helemaal klaar met deze laptop.
Heb de oude realtek audio driver gedeïstalleerd en nieuw geïnstalleerd herkend de laptop de driver niet meer, maar schakelt over naar de Intel smart sound die geen geluid geeft.
Via de setting kan ik de output device niet veranderen. Alleen de intel smart sound is de enige optie.
Opnieuw gedeinstaleerd en gecontroleerd dat de driver na deinstalleerd weg is uit device manager, dat is dus correct. Opnieuw geinstalleerd en driver verschijnt weer in de device manager, maar wederom geen effect.
Via een suggestie gevonden via Google, daarna nog via de bios de audio uit gezet en daarna opnieuw opgestart, daarna weder herstart en bia de bios de audio weer aangezet, maar dit mag ook niet baten.
Nu heb ik dus niet 1 speaker dit het niet doet maar geen speakers die het doen, het gaat bij mij dus alleen van erg naar erger...
Iemand ie een suggestie heeft dan hoor ik het graag.
Heb de oude realtek audio driver gedeïstalleerd en nieuw geïnstalleerd herkend de laptop de driver niet meer, maar schakelt over naar de Intel smart sound die geen geluid geeft.
Via de setting kan ik de output device niet veranderen. Alleen de intel smart sound is de enige optie.
Opnieuw gedeinstaleerd en gecontroleerd dat de driver na deinstalleerd weg is uit device manager, dat is dus correct. Opnieuw geinstalleerd en driver verschijnt weer in de device manager, maar wederom geen effect.
Via een suggestie gevonden via Google, daarna nog via de bios de audio uit gezet en daarna opnieuw opgestart, daarna weder herstart en bia de bios de audio weer aangezet, maar dit mag ook niet baten.
Nu heb ik dus niet 1 speaker dit het niet doet maar geen speakers die het doen, het gaat bij mij dus alleen van erg naar erger...
Iemand ie een suggestie heeft dan hoor ik het graag.
[ Voor 5% gewijzigd door Regeneration op 25-09-2021 12:54 ]
Wellicht overbodig, maar heb je de machine al eens volledig bijgewerkt via de Dell Command Update utility? Draai je ook de laatste bios update van een paar dagen geleden? Intel Chipset drivers opnieuw installeren verhielp voor mij ook enkele problemen met mijn XPS 17.Regeneration schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 12:49:
[...] Iemand ie een suggestie heeft dan hoor ik het graag.
Had ik inderdaad al meerdere keren gedaan ook de Windows update. Heeft niets geholpen helaas.Lounge Deluxe schreef op zondag 26 september 2021 @ 10:31:
[...]
Wellicht overbodig, maar heb je de machine al eens volledig bijgewerkt via de Dell Command Update utility? Draai je ook de laatste bios update van een paar dagen geleden? Intel Chipset drivers opnieuw installeren verhielp voor mij ook enkele problemen met mijn XPS 17.
Ik heb er overigens maar een apart topic voor aangemaakt:
Geen geluid uit speakers Dell XPS 17
Ik zou toch maar bij Dell aankloppen voor garantie. Het houd een keer op wat je zelf nog eraan kan doen.....Regeneration schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 15:47:
[...]
Had ik inderdaad al meerdere keren gedaan ook de Windows update. Heeft niets geholpen helaas.
Ik heb er overigens maar een apart topic voor aangemaakt:
Geen geluid uit speakers Dell XPS 17
Ik heb gisteren Windows 11 geïnstalleerd en wat me meteen opviel is dat de accuduur nu aanzienlijk verlengd is. Met Windows 10 haalde ik tussen de 2 en 2,5 uur. Nu, met Windows 11, kom ik tot 4 uur ongeveer. Daarmee is één van mijn grootste irritaties over de laptop verdwenen.
Ik heb een XPS 9700 met 4k scherm.
Dat is goed nieuws voor je, 2,5 uur max batterijcapaciteit is echt veel te weinig voor een dergelijke laptop.pddh schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:54:
Ik heb gisteren Windows 11 geïnstalleerd en wat me meteen opviel is dat de accuduur nu aanzienlijk verlengd is. Met Windows 10 haalde ik tussen de 2 en 2,5 uur. Nu, met Windows 11, kom ik tot 4 uur ongeveer. Daarmee is één van mijn grootste irritaties over de laptop verdwenen.
Ik heb op mijn 9710 ook Windows 11 geinstalleerd gisteren, maar meer dan 2,25 uur aan batterijcapaciteit perst de accu er helaas nog steeds niet uit
Ik had ook meteen de nieuwste drivers van de Dell site geïnstalleerd. Misschien heeft dat ook geholpen. Gek genoeg lijkt de Dell Command Update app niet alles mee te nemen dus nu maar met de hand geïnstalleerd.
Gisteren de laptop meegenomen naar een vergadering en na 2,5 uur was de accu nog 67%. Voorheen begon ik hem al knijpen als de vergadering 2 uur duurde dus voor mij een enorme verbetering. Ik heb er ook een i7 inzitten trouwens.
Gisteren de laptop meegenomen naar een vergadering en na 2,5 uur was de accu nog 67%. Voorheen begon ik hem al knijpen als de vergadering 2 uur duurde dus voor mij een enorme verbetering. Ik heb er ook een i7 inzitten trouwens.
Mijn Dell XPS 15 7590 heeft in slaapstand een vreemd probleem
De fan draait 1 sec
stop
de fan draait 1 sec
stop
etc...
Fan draait dan ook best hard.
Gevalletje Dell bellen? Of is er softwarematig nog iets aan te doen?
edit: zie nu pas dat dit geen topic voor 7590 (staat er ook met grote letters boven) excuus...
De fan draait 1 sec
stop
de fan draait 1 sec
stop
etc...
Fan draait dan ook best hard.
Gevalletje Dell bellen? Of is er softwarematig nog iets aan te doen?
edit: zie nu pas dat dit geen topic voor 7590 (staat er ook met grote letters boven) excuus...

[ Voor 18% gewijzigd door RPHN op 08-10-2021 20:09 ]
Ik ben ook al een tijd in het bezit van een Dell XPS 15 9500 met 4K touchscreen. Prachtige laptop! Enige waar ik me vanaf het begin aan stoor is de overdreven kleurweergave (vooral met rood / rode tinten).
Ervaren jullie dit ook? En zo ja. wat heb je gedaan om de kleuren wat natuurlijker te krijgen?
Persoonlijk heb ik nu via het intel graphics command center de Hue naar -4 gezet en Saturation op 45, hiermee is het al wat beter geworden maar toch nog steeds niet helemaal hoe ik het wil hebben.
Toen ik de laptop net had heb ik het eens geprobeerd met Dell PremierColor, deze gaf op sRGB prima kleuren alleen die veroorzaakte bij mij enorme banding problemen met donkere kleuren.
Dit was een heel gedoe om weer goed te krijgen dus eigenlijk 'durf' of 'wil' ik die premier color app niet weer installeren.
Ik ben helaas niet in het bezit van een calibratie tool, maar wellicht kom ik daar niet onderuit als ik de kleuren goed wilt krijgen van deze laptop?
Ervaren jullie dit ook? En zo ja. wat heb je gedaan om de kleuren wat natuurlijker te krijgen?
Persoonlijk heb ik nu via het intel graphics command center de Hue naar -4 gezet en Saturation op 45, hiermee is het al wat beter geworden maar toch nog steeds niet helemaal hoe ik het wil hebben.
Toen ik de laptop net had heb ik het eens geprobeerd met Dell PremierColor, deze gaf op sRGB prima kleuren alleen die veroorzaakte bij mij enorme banding problemen met donkere kleuren.
Dit was een heel gedoe om weer goed te krijgen dus eigenlijk 'durf' of 'wil' ik die premier color app niet weer installeren.
Ik ben helaas niet in het bezit van een calibratie tool, maar wellicht kom ik daar niet onderuit als ik de kleuren goed wilt krijgen van deze laptop?
Ik heb bij een schone installatie van Windows, alles van Premier Color bewust niet geinstalleerd omdat ik ook anderen over deze software heb horen klagen.
Snap ik.. ik heb dat dus ook niet gedaan na een schone windows installatie, alleen nu zien de kleuren er echt niet uit.Lounge Deluxe schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 16:46:
Ik heb bij een schone installatie van Windows, alles van Premier Color bewust niet geinstalleerd omdat ik ook anderen over deze software heb horen klagen.
Alles is veel te overdreven fel, met name de rode tinten.
Heb jij daar geen last van?
Vermits 99.9% van de software uitgaat van sRGB moet je dit inderdaad met PremierColor op sRGB zetten voor een juiste kleurweergave.
Zelf heb ik dan geen probleem van banding. (Heb zelf HDR ook uit staan, vermits dit nog iets te veel vermogen lijkt te vergen van de 10de generatie i7 iGPU, maar ook met HDR aan leek dat geen banding te veroorzaken)
Zelf heb ik dan geen probleem van banding. (Heb zelf HDR ook uit staan, vermits dit nog iets te veel vermogen lijkt te vergen van de 10de generatie i7 iGPU, maar ook met HDR aan leek dat geen banding te veroorzaken)
Welke naam zien jullie als klikt op de speaker icoon in de taakbalk?
Is dat ook: Speakers (Intel Smart Sound Technology for MIPI SoundWire Audio)
Volgens de support zou dat iets van Realtek moeten zijn.
In ben in contact me ze om een afspraak te maken om langs te komen om de speakers te vervangen. Ik laat ze gelijk ook naar de touchpad wobble kijken.
Heb verder een paar keer gehad dat bij mij de Wifi uitvalt en als ik via het taskbar icoontje op mijn Wifi klik, hoef gelukkig niet opnieuw wachtwoord in te voeren, en dan doet de wifi het weer. Anderen hier ook last van?
Kunnen jullie overigens de laptop met 1 hand openen? Heb jij een XPS 15 of 17? Die XPS 17 van mij gaat vrij strak en kan ik niet met 1 hand openen. En als ik de klep dicht doet, trek als het waren in de laatste 5~10 cm de klep zichzelf naar beneden. Ik had ook al een filmpje gezien waarbij het juist andersom was dat in de laatste 5-10 cm de klep open bleef staan/springen, dat is wel een groter probleem.
In ben in contact me ze om een afspraak te maken om langs te komen om de speakers te vervangen. Ik laat ze gelijk ook naar de touchpad wobble kijken.
Heb verder een paar keer gehad dat bij mij de Wifi uitvalt en als ik via het taskbar icoontje op mijn Wifi klik, hoef gelukkig niet opnieuw wachtwoord in te voeren, en dan doet de wifi het weer. Anderen hier ook last van?
Kunnen jullie overigens de laptop met 1 hand openen? Heb jij een XPS 15 of 17? Die XPS 17 van mij gaat vrij strak en kan ik niet met 1 hand openen. En als ik de klep dicht doet, trek als het waren in de laatste 5~10 cm de klep zichzelf naar beneden. Ik had ook al een filmpje gezien waarbij het juist andersom was dat in de laatste 5-10 cm de klep open bleef staan/springen, dat is wel een groter probleem.
15 inch hier.Regeneration schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 18:06:
Welke naam zien jullie als klikt op de speaker icoon in de taakbalk?
- De speakers geven bij mij Raltec aan.
- Opendoen heb ik twee handen nodig, wat ik fijn vind, dan staat die goed afgesteld. Dicht lukt wel prima met 1 hand. En het laatste stuk gaat iets lichter, maar niet dat hij dichtslaat.
-Wel heb ik wanneer ik de laptop optil hij bewegingen op het touchpad lijkt te registreren (zonder die aan te raken)
I need to return my PC at the soonest. Subsequent to calling on various occasions, they hung up, they doled out chatbot yesterday a d shut the ticket without goal, I can't help thinking about how they run an organization with an assistance like this. Dell return policy is good but their staff.... leave it. i will just say should keep a watch on their staff.
Ik heb een XPS 17 9700 van het werk met een GeForce GTX 1650 Ti maar als ik die via een dongle van USB-C naar HDMI (zowel de bijgeleverde als een andere) aansluit op een 4K scherm kan ik dat niet hoger dan 30Hz instellen. Is er al iemand van jullie in geslaagd om een extern 4K scherm met 60Hz aan te sturen?
Bij de versie met een RTX 2600 kun je blijkbaar via het BIOS afdwingen dat externe schermen altijd rechtstreeks via de dedicated GPU lopen i.p.v. de Intel GPU maar die optie heb ik helaas niet.
Bij de versie met een RTX 2600 kun je blijkbaar via het BIOS afdwingen dat externe schermen altijd rechtstreeks via de dedicated GPU lopen i.p.v. de Intel GPU maar die optie heb ik helaas niet.
Heb hier ook even mee geworsteld, je kunt enkel een scherm op 4k en 60hz aansturen via een Displayport kabel, HDMI lukt niet.Canifchaos schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 10:44:
Ik heb een XPS 17 9700 van het werk met een GeForce GTX 1650 Ti maar als ik die via een dongle van USB-C naar HDMI (zowel de bijgeleverde als een andere) aansluit op een 4K scherm kan ik dat niet hoger dan 30Hz instellen. Is er al iemand van jullie in geslaagd om een extern 4K scherm met 60Hz aan te sturen?
Voornemens een Samsung evo 970 aan te schaffen, welke heatsink hebben jullie gekocht? Ik begreep al dat ik een schroefje vanuit de accu-bevestiging kan gebruiken om de SSD vast te maken.
[ Voor 11% gewijzigd door The Answer op 17-11-2021 10:49 ]
XPS 9500 | Sony A7RIII
KNIP
[ Voor 99% gewijzigd door doncalitri op 27-11-2021 12:39 ]
Canifchaos schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 10:44:
Jep via DisplayPort werkt het bij mij ook. Let ook op dat je geen brakke of oude DisplayPort-kabel gebruikt, die kunnen ook nog wel eens roet in 't eten gooien waardoor je maar 30Hz krijgt.The Answer schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:48:
[...]
Heb hier ook even mee geworsteld, je kunt enkel een scherm op 4k en 60hz aansturen via een Displayport kabel, HDMI lukt niet.
The Answer schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:48:
[...]
Heb hier ook even mee geworsteld, je kunt enkel een scherm op 4k en 60hz aansturen via een Displayport kabel, HDMI lukt niet.
Voornemens een Samsung evo 970 aan te schaffen, welke heatsink hebben jullie gekocht? Ik begreep al dat ik een schroefje vanuit de accu-bevestiging kan gebruiken om de SSD vast te maken.
Thanks, jammer dat wordt dan een extra kabeltje i.p.v. 1 USB-C dock voor alles.yvanmidden schreef op donderdag 2 december 2021 @ 00:01:
[...]
[...]
Jep via DisplayPort werkt het bij mij ook. Let ook op dat je geen brakke of oude DisplayPort-kabel gebruikt, die kunnen ook nog wel eens roet in 't eten gooien waardoor je maar 30Hz krijgt.
Heb je een clean install gedaan of gewoon een "update"pddh schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:54:
Mijn 9700 haalt 2 uur niet eens
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
De accuduur blijft een raadsel. Ik haal soms tijdens het editen in premier 4,5 uur en dan heb ik nog 15-20% over. Andere keer is hij met 2.5 uurtjes alleen in Word tikken leeg en (rond 5%) sluit hij dan af.ConQuestador schreef op woensdag 8 december 2021 @ 16:08:
[...]
Heb je een clean install gedaan of gewoon een "update"
Mijn 9700 haalt 2 uur niet eensen dat terwijl de CPU minder dan 5% usage toont in task manager, en het scherm op minimale intensiteit staat.
Edit: dit allemaal op Windows 10 zonder clean install.
[ Voor 5% gewijzigd door chou3 op 09-12-2021 08:31 ]
Ik heb gister nog een beetje rondgelezen, en op reddit mensen gevonden die goede resultaten hebben behaald met undervolten.
Alvast ThrottleStop geinstalleerd, en ik zie dat het verbruik van de CPU zo rond de 15W zit als je helemaal niks doet, en al snel richting 20 a 30w gaat bij licht gebruik (in mijn geval alleen IntelliJ open, wat gewoon een editor is). ALs je uitgaat van een 97wh dan zou je puur met CPU verbruik dus 4 uur halen.
Interessante bevindingen:
- Als ik in Throttlestop de Turbo disable, dan halveert het verbruik meteen, dit zou de batterijduur dus enorm kunnen verbeteren (tegen de kosten van lagere CPU, maar ik gebruik eigenlijk zelden echte CPU power)
- Als ik ThrottleStop mag geloven dan heeft mijn batterij nog een capaciteit van 69 Wh, hij is dus 30wh kwijtgeraakt in een jaar waarin ik de batterij eigenlijk nooit gebruikt heb (de laptop zit 99,9% van de tijd aan de stroom)
Ik ga me binnenkort eens verdiepen in het undervolten, kijken of dat nog kan (schijnt wat gedoe te zijn met nieuwere firmwares)
Alvast ThrottleStop geinstalleerd, en ik zie dat het verbruik van de CPU zo rond de 15W zit als je helemaal niks doet, en al snel richting 20 a 30w gaat bij licht gebruik (in mijn geval alleen IntelliJ open, wat gewoon een editor is). ALs je uitgaat van een 97wh dan zou je puur met CPU verbruik dus 4 uur halen.
Interessante bevindingen:
- Als ik in Throttlestop de Turbo disable, dan halveert het verbruik meteen, dit zou de batterijduur dus enorm kunnen verbeteren (tegen de kosten van lagere CPU, maar ik gebruik eigenlijk zelden echte CPU power)
- Als ik ThrottleStop mag geloven dan heeft mijn batterij nog een capaciteit van 69 Wh, hij is dus 30wh kwijtgeraakt in een jaar waarin ik de batterij eigenlijk nooit gebruikt heb (de laptop zit 99,9% van de tijd aan de stroom)
Ik ga me binnenkort eens verdiepen in het undervolten, kijken of dat nog kan (schijnt wat gedoe te zijn met nieuwere firmwares)
[ Voor 12% gewijzigd door ConQuestador op 09-12-2021 09:00 ]
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Ik zit te kijken om mijn XPS 15 9570 te upgraden naar een 17" model.
Destijds heb ik de m2 ssd en de wifi kaart (killer) vervangen. De snelheid van de m2 ssd was waardeloos en was een goede upgrade om er iets anders in te zetten, alle ssd's waren sneller, wat je er ook inzette volgens mij
En die killer wifi kaart, die was zo instabiel als wat, ook door andere mensen veel vervangen door een intel kaartje.
Hoe staat met het de 9710? Heeft deze ook kwaaltjes of is dat ondertussen wel gefixed?
Destijds heb ik de m2 ssd en de wifi kaart (killer) vervangen. De snelheid van de m2 ssd was waardeloos en was een goede upgrade om er iets anders in te zetten, alle ssd's waren sneller, wat je er ook inzette volgens mij
Hoe staat met het de 9710? Heeft deze ook kwaaltjes of is dat ondertussen wel gefixed?
A7III | 5D3 | 7D | 24 1.4 | 24 TS-E | 40 2.8 | 50 1.4 | 50 1.8 | 60 2.8 | 85 1.8 | 100 2.8 | 135 1.8 | 300 4 | 16-35 4 | 15-85 | 70-200 2.8 II IS | 150-600 G2 | Sony a6300 | 12 2.0 | 16-55 | 16-70 4 | 21 1.4 | 35 2.8
Zie mijn simpele review die ik heb geschreven: productreview: Dell XPS 17 (9710) review door RegenerationCasGas schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:00:
Ik zit te kijken om mijn XPS 15 9570 te upgraden naar een 17" model.
Destijds heb ik de m2 ssd en de wifi kaart (killer) vervangen. De snelheid van de m2 ssd was waardeloos en was een goede upgrade om er iets anders in te zetten, alle ssd's waren sneller, wat je er ook inzette volgens mijEn die killer wifi kaart, die was zo instabiel als wat, ook door andere mensen veel vervangen door een intel kaartje.
Dit is overigens exact de configuratie die ik heb. Ik heb deze zelf laten toevoegen aan de pricewatch. Edit: ow de RAM klopt niet zie ik nu. Ik heb 16 GB, ik maak even een melding.
Om specifiek je vragen te beantwoorden: SSD snelheid kan ik niet zoveel over zeggen, heb ik niet zoveel verstand van. Wifi problemen zijn er nog steeds. Is inderdaad wederom een Killer kaart. Geregeld last van uitval inderdaad. Soms connectie deze vanzelf weer, soms moet je het handmatig weer aanzetten. Deze en vele andere (kleine) dingen is naar mijn mening eigenlijk onacceptabel op een 3k machine.
Conclusie: ik zou graag wat anders hebben gezegd, maar ik zou sterk adviseren naar iets anders te kijken.
Overigens zijn/worden er binnenkort allemaal nieuwe laptops aangekondigd, met de nieuwe Intel Alder Lake chips en/of AMD 6000 series eventueel in combinatie met de refresh van Nvidia's 3000 series GPU's. Weet niet of je daarop kan/wil wachten. CES beurs loopt namelijk nu.
[ Voor 3% gewijzigd door Regeneration op 05-01-2022 16:17 ]
Ah bedankt voor je reactie.Regeneration schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:12:
[...]
Zie mijn simpele review die ik heb geschreven: productreview: Dell XPS 17 (9710) review door Regeneration
Dit is overigens exact de configuratie die ik heb. Ik heb deze zelf laten toevoegen aan de pricewatch.
Om specifiek je vragen te beantwoorden: SSD snelheid kan ik niet zoveel over zeggen, heb ik niet zoveel verstand van. Wifi problemen zijn er nog steeds. Is inderdaad wederom een Killer kaart. Geregeld last van uitval inderdaad. Soms connectie deze vanzelf weer, soms moet je het handmatig weer aanzetten. Deze en vele andere (kleine) dingen is naar mijn mening eigenlijk onacceptabel op een 3k machine.
Conclusie: ik zou graag wat anders hebben gezegd, maar ik zou sterk adviseren naar iets anders te kijken.
Overigens zijn/worden er binnenkort allemaal nieuwe laptops aangekondigd, met de nieuwe Intel Alder Lake chips en/of AMD 6000 series eventueel in combinatie met de refresh van Nvidia's 3000 series GPU's. Weet niet of je daarop kan/wil wachten. CES beurs loopt namelijk nu.
Mijn 9570 doet het nog wel goed, alleen de accu (of slaapstand in het algemeen) begint steeds slechter te werken (en het heeft al nooit normaal gewerkt). Klep dichtdoen doe ik al niet meer als ik de laptop mee naar huis neem, want die gaat gewoon niet normaal in slaapstand (alles al geprobeerd, moed opgegeven).
Geen haast, maar wil graag een iets groter laptop (omdat ik er nu ook een 13" naast heb voor het kleinere werk) maar het moet inderdaad wel de moeite waard zijn, maar blijkbaar moet ik nog even wachten als ik het zo lees
Design van de XPS 17" sprak mij wel aan, zeker ook met een Windows Hello cam erin en bovenop ipv onderin. Denk dat ik maar even wacht dan
A7III | 5D3 | 7D | 24 1.4 | 24 TS-E | 40 2.8 | 50 1.4 | 50 1.8 | 60 2.8 | 85 1.8 | 100 2.8 | 135 1.8 | 300 4 | 16-35 4 | 15-85 | 70-200 2.8 II IS | 150-600 G2 | Sony a6300 | 12 2.0 | 16-55 | 16-70 4 | 21 1.4 | 35 2.8
Graag gedaan. Ik ben blij dat ik mijn ervaringen kan delen, om teleurstellingen bij andere hopelijk te voorkomen.
Ow, daar zeg je wat. Ik heb daar volgens mij ook last van, maar nog niet echt naar gekeken. Ik heb namelijk al een paar keer gehad dat de laptop aan leek te blijven als ik de laptop alleen had dichtgeklapt. Een keer is dus ook de batterij compleet leeg geraakt in iets van 1 dag toen ik de laptop ook had dichtgeklapt. Had hier nog niet zoveel aandacht aan besteed en dat hoef ik zo te horen ook niet te doen.Mijn 9570 doet het nog wel goed, alleen de accu (of slaapstand in het algemeen) begint steeds slechter te werken (en het heeft al nooit normaal gewerkt). Klep dichtdoen doe ik al niet meer als ik de laptop mee naar huis neem, want die gaat gewoon niet normaal in slaapstand (alles al geprobeerd, moed opgegeven).
Ik vind een 17" ook erg prettig, maar let wel op dat de laptop echt wel stuk groter en zwaarder is dan een 15". Ik denk dat het verschil tussen de 13 en 15" (gevoelsmatig) een stuk kleiner is dan de 15 naar de 17". Het kan wel hoor om de 17" af en toe mee te nemen, maar hou hier dan wel rekening mee.Geen haast, maar wil graag een iets groter laptop (omdat ik er nu ook een 13" naast heb voor het kleinere werk) maar het moet inderdaad wel de moeite waard zijn, maar blijkbaar moet ik nog even wachten als ik het zo lees
Design is ook zeker iets wat mij heeft aangesproken, maar dat zou niet meer opwegen tegen de "ellende". Aan de andere kant dit zou ik nooit hebben geweten als ik deze laptop niet daadwerkelijk had aangeschaft.Design van de XPS 17" sprak mij wel aan, zeker ook met een Windows Hello cam erin en bovenop ipv onderin. Denk dat ik maar even wacht dan
Wellicht nuttig, paar goede bronnen voor nieuwe laptops (en andere tech):
YouTube: Dave2D / Dave Lee
YouTube: Marques Brownlee / MKBHD
YouTube: Unbox Therapy
Overigens heeft Dave Lee wel vaker gezegd dat hij geen fan is van de Killer chips. Voorheen dacht ik wel een beetje hoe erg kan het zijn en als dat het enige is (helaas is dat dus niet het enige), maar nu weet ik ook wel vanaf nu nooit meer een Killer chips.
In december de nieuwe XPS 15 9510 ontvangen ter vervanging van de XPS 13 9350 uit 2016.
Het WiFi-kaartje in de XPS 13 9350 had ik destijds vervangen voor een Intel Dual Band AC8265.
Echter, ik merk dat de WiFi snelheid van de nieuwe XPS 15 9510 met Killer WiFi 6 AX1650 flink achterblijft ten opzichte van de XPS 13 9350. Met de XPS 13 9350 haal ik de maximale snelheid + deze pakt altijd automatisch de 5GHz op. De XPS 15 9510 pakt soms de 2.4GHz i.p.v. de 5GHz. Hierdoor wordt de snelheid nog langzamer.
De router is een ASUS ZenWifi AX XT8, waarbij er 1 SSID is voor zowel 2.4GHz als 5GHz.
Wat kan ik doen om de maximale snelheid op de XPS 15 9510 te halen? Drivers zijn al geupdate naar de meest recente drivers van de Dell website. Killer Control Center staat niet geinstalleerd.
Het WiFi-kaartje in de XPS 13 9350 had ik destijds vervangen voor een Intel Dual Band AC8265.
Echter, ik merk dat de WiFi snelheid van de nieuwe XPS 15 9510 met Killer WiFi 6 AX1650 flink achterblijft ten opzichte van de XPS 13 9350. Met de XPS 13 9350 haal ik de maximale snelheid + deze pakt altijd automatisch de 5GHz op. De XPS 15 9510 pakt soms de 2.4GHz i.p.v. de 5GHz. Hierdoor wordt de snelheid nog langzamer.
De router is een ASUS ZenWifi AX XT8, waarbij er 1 SSID is voor zowel 2.4GHz als 5GHz.
Wat kan ik doen om de maximale snelheid op de XPS 15 9510 te halen? Drivers zijn al geupdate naar de meest recente drivers van de Dell website. Killer Control Center staat niet geinstalleerd.
Ik heb ook interresse in een XPS 17 maar kan deze niet meer vinden op dell.be of dell.nl?
Enkel Alienware X17...
Komt er een vervanger of uit productie? Kan weinig info hierover terugvinden....
Enkel Alienware X17...
Komt er een vervanger of uit productie? Kan weinig info hierover terugvinden....