Prijzen zijn echt wel flink inderdaad, maar als de reviews goed zijn (Dave D2 is in ieder geval al erg positief met zijn eerste indruk), dan is kwaliteit ook wel wat waard, maar dat is mijn mening. Die XPS 17 komt dus pas in de zomer, maar die lijkt mij erg nice en zal wel nog duurder zijn, maar ach ja, gezien mijn huidige laptop bijna 10 jaar oud is, doe ik ook wel een tijdje ermee, haha
Ik lees verder veel in reacties ook onder de nieuwsberichten en Youtube van bijvoorbeeld Dave D2, dat er veel mensen kritische punten hebben en daar wil ik ook wel wat over kwijt.
Eerst over de poorten. En ja, ik begrijp ergens dat het initieel lastig is, zeker als je een heel scala aan aangesloten dingen heb (maar dan denk ik ook waarom heb je dan een laptop als je een heel scala aan dingen aansluit, maar ok), maar uiteindelijk vind ik de poort selectie niet slecht. Er is nog wel een 3.5 mm headphones connector en ook een full size SD card reader (voor alle fotografen en videografen), naast de 3 of 4 USB-C poorten. Zo kan je bijvoorbeeld aan elke USB poort je power bevestigen soms is link handiger soms rechts. Dan de HDMI, ik vraag me dan af of je niet eenmalig beter een keer kan investeren in een USB-C kabel voor je externe monitor. Of er wordt gezegd dat er weinig poorten zijn, ja het zijn misschien minder poorten, maar je bent wel flexibeler met je poorten. Had je voorheen bijvoorbeeld maar 1 HDMI, nu kan je bijvoorbeeld 2 externe monitoren aansluiten op de USB-C, maar op een ander moment andere usb apparaten aansluitingen als je niet de monitors nodig hebt enz. Iets anders is dat je usb stick er niet in past, investeer eenmalig in een nieuwe USB-stick, dan heb je ook gelijk profijt van de snellere data overdracht. Mij lijkt het verder ook heerlijk om niet meerdere keren de USB-stick erin te moeten steken omdat ik altijd de USB-stick verkeerd oriënteer, haha

Ik denk ook dat het uiteindelijk gewoon tijd nodig heeft, want wie heeft het nu bijvoorbeeld nog over een DVD drive in een laptop. We gaan later lachend terugkijken naar de tijd dat je voor elke aansluiting een andere poort nodig had.
Dan de batterij, ja jammer dat de XPS 15 nu een iets kleinere batterij heeft, maar vergeet niet dat het apparaat merkbaar kleiner is geworden (zie Youtube filmpje van Dave D2 maar), dus ik kan mij voorstellen dat het kleinere formaat er ook wel mee te maken heeft. Verder zou ik meer kijken wat de daadwerkelijk accuduur is van de laptop, wie weet zijn er aanpassingen gemaakt en zaken beter geoptimaliseerd, dat je dezelfde of zelfs een langere accuduur kan behalen. Mij lijkt dit toch het belangrijkste is wat de daadwerkelijke accuduur is en vind het gek om op basis van het Whr dit gelijk als nadeel te bestempelen.
Ook het ontbreken van de numpad op de 17" hoor je veel. Voorheen was ik ook altijd voorstander van een numpad, maar in de loop van de tijd heb ik mij steeds meer beseft dat de numpad op een laptop ervoor zorgt dat de keyboard naar links wordt "uitgelijnd", wat mij niet prettig typen lijkt wat de meesten verreweg meer gebruiken dan de numpad. Wat ik zelf zou doen als ik wel veel de numpad nodig zou hebben is gewoon een losse numbpad kopen. Verder lijkt mij een samengedrukt toetsenbord, die ook heel dicht op de weerszijden van de laptop zit ook niet heel prettig om te werken.
Verder wordt er veel afgevraagd waarom er geen AMD in het systeem zit. Ik heb dit verder van een eerder Youtube filmpje van Dave D2, dus ik heb dit niet zelf bedacht, maar volgens hem kan het meerdere redenen hebben. Het eerste is dat wellicht had niemand verwacht dat de processors van AMD zó goed zouden zijn. Verder maken fabrikanten een risico analyse, niet alleen of de processoren goed zijn, maar veel meer mensen kennen Intel, dus als je (vooral al kleine fabrikant) in zee gaat met AMD, moet je sterk in je schoenen staan en ook de klant kunnen overtuigen dat het beter is. En daarnaast worden laptops maanden van te voren ontwikkeld (tot wel over een half jaar volgens Dave), wellicht was er toen nog niet genoeg bekend om fabrikanten over de streep te trekken om voor AMD te kiezen. Dus ik begrijp het nu beter dat de adoptie van AMD dit jaar nog niet van de grond komt. Dave verwacht ook zelf dat het volgend jaar pas mogelijk meer AMD laptops op de markt komen. Ook ik vind dat uiteraard jammer, want ik had graag de nieuwe AMD cpu's in de XPS gezien.
Als laatste wil ik nog even gezegd hebben dat Dell of welke fabrikant, ook niet alles goed doet, maar een laptop is ook altijd een compromis, je zal moeilijk iedereen tevreden kunnen stellen en je zou kunnen kiezen voor de laptop die het dichtst bij jouw wensen komen. Ik hoor echter ook zoveel negatieve geluiden, dus wilde ook de andere kant even laten horen.
Just my 2 cents.