DJ-NaRRa schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 10:17:
Zijn er hier XPS gebruikers (bij voorkeur XPS 17 met RTX 2060) welke ook in het bezit zijn van een 144Hz monitor? Ik zit te denken aan een nieuwe monitor voor aan mijn laptop, maar ik krijg weinig duidelijkheid over of de XPS 17 dit wel ondersteund....
voor zover ik heb begrepen is DisplayPort 1.4 benodigd om een 144Hz aan te sturen (voor deze monitor). Ik heb begrepen dat de interne GPU DisplayPort 1.2 ondersteund, maar de RTX 2060 zou DisplayPort 1.4 moeten ondersteunen. ik kan hierover alleen geen bevestiging over vinden. ook niet op de Dell website. Ik lees alleen iets over dat het WD19TB dock het ondersteund, maar ik neem aan dat ik niet ook nog een docking nodig heb om een monitor werkend te krijgen.
Daarnaast lees ik dat de interne GPU de output naar monitoren limiteert op 60Hz ongeacht of deze wordt aangestuurd door de RTX of de interne GPU. Al met al lees ik dus tegenstrijdige berichten over de compatibility van dergelijke monitoren met de XPS.
Kortom ik zoek naar wat meer informatie om te bepalen of het zinvol is om een nieuwe monitor aan te schaffen en op 144Hz te draaien (bij voorkeur zonder dock, want die WD19TB docks zijn ook best aan de prijs).
Ja, toevallig heb ik laatst zelf (geprobeerd) om mijn desktop aan de kant te zetten en mn XPS 17 (met RTX 2060) te gebruiken i.c.m. WD19TB dock.
M.b.t. 144Hz, het zou moeten kunnen, maar in mijn geval werkt het niet goed. Ik heb laatst een IIyama GB3466WQSU-B1 gekocht om te gebruiken met mijn nieuwe setup, maar het werkt allemaal niet lekker. Of dat helemaal aan de XPS/Dock ligt is me nog steeds niet helemaal duidelijk, maar op 144Hz lijkt het beeld heen en weer te bewegen/dansen (weet niet zo goed hoe ik dat moet omschrijven). Op 120Hz doet ie het redelijk oké, met elke 15-30min een soort random beeldartefact dat een fractie van een seconde langsflitst. Maar goed, er zijn veel "vage" problemen die mensen met dit model monitor hebben, dus het zou ook daaraan kunnen liggen.
In principe is de XPS gelimiteerd tot DP1.2 inderdaad vanwege de intel GPU, maar de XPS 17 met RTX heeft als enige model binnen de XPS 9500/9700 lijn de optie om
Direct Graphics Mode Output in de BIOS aan te zetten, waarmee je de intel GPU omzeilt en de USB-C/DP aansluitingen direct op de Nvidia GPU aangesloten zitten en je niet gelimiteerd bent tot DP 1.2, maar DP 1.4. Als ik het goed heb moet je dan dat ook kunnen doen zonder een dock d.m.v. een USB-C DP Alt mode adapter. Ik heb zelf echter een simpele gekocht laatst om alsnog mijn oude QHD monitor aan te kunnen sluiten op de Dell met nog een Actieve DP-Dual Link DVI adapter ertussen (die laatste + WD19TB wilde niet lekker met elkaar samenwerken), maar kreeg mijn adapter (weliswaar DP1.2 spec) niet aan de praat, ook niet met andere monitoren, dus ik denk dat ik misschien gewoon pech had en dat de adapter kapot was. Maar voor zover ik weet, zou je dat op die manier moeten kunnen doen (dus direct graphics mode aanzetten, en je monitor middels een USB-C - DP Alt adapter op de XPS aan te sluiten, want dan zou je gewoon "native" DP1.4 poorten moeten hebben).
Overigens andere mensen hier ervaringen met het WD19TB dock? Ik heb hem nu een maandje, maar man wat is het toch eigenlijk wel een beetje ellendig ding. Gebeurd toch wel héél vaak dat iets van een monitor/USB apparaat het niet fatsoenlijk doet, en er is ongeveer haast een 20% kans lijkt wel dat als je de laptop uit slaapstand haalt ie uit het niets crashed en reboot. Ik heb al een optie m.b.t. power management van de vingerafdrukscanner uitgezet en dat hielp al iets, maar mijn XPS crashed nog steeds meerdere keren per week vanuit slaapstand, zonder dat er enige BSOD logs of iets terug te vinden zijn, waardoor ik onderhand echt geen idee meer heb wat nou het onderliggende probleem is of kan zijn.