Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chou3
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-04 07:09
sanderdw schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 08:46:
[...]

Ik heb hem ook gehad in de spambox blijkbaar. De laptop maar gelijk aangemeld. Erg vreemd dat Dell aan de telefoon doet alsof het allemaal zo hoort.
Het was ook een dodgy e-mailadres.
Ik ben benieuwd wanneer een hoe ze contact met ons gaan opnemen.
Heb je gekozen voor een monteur of een doe-het-zelf pakket?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chou3
184x184 schreef op maandag 14 december 2020 @ 16:33:
[...]

Ik heb een soortgelijke status, waarbij beide data op 6/12 staan... Tot op heden ook nog niks gehoord, dus ook onrustig :)
Tussen China en Nederland zit geen gedetailleerde tracking. Is heel normaal. Opeens (ik keek en paar keer per dag) was de status veranderd en de volgende dag geleverd door UPS. Ik had me aangemeld voor sms update, maar na mijn ontvangst een bericht gekregen dat het pakket afgeleverd was |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderdw
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-04 23:04
chou3 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:28:
[...]

Het was ook een dodgy e-mailadres.
Ik ben benieuwd wanneer een hoe ze contact met ons gaan opnemen.
Heb je gekozen voor een monteur of een doe-het-zelf pakket?
Ja ook geen bevestiging in de mail gehad, jij wel?

Heb voor een monteur gekozen, ga geen risico lopen met zo'n dure laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuijkeN
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:52

PuijkeN

euhm ?

brasov schreef op zondag 13 december 2020 @ 23:09:
[...]

Wat bijzonder, wel heel fijn natuurlijk. Ik ben nu al sinds augustus aan de haal met (Pro) Support, en sinds vorige week vertellen ze me dat het touchpad met de wobble "as designed" is. Ze gaan hem niet meer terugnemen om te repareren.
Ja ik vond het wel netjes opgelost .. onze IT-dienst op het bedrijf die had niks gemerkt aan de laptop .. beetje bizar want ik vond het persoonlijk dat er eigenlijk niet normaal mee te werken was zonder externe muis.

De technieker wist me te vertellen dat hij er zelf al een 5-tal gedaan heeft, allemaal hetzelfde issue en opgelost door het vervangen van de volledige palmrest. Ik was fysiek niet in dezelfde ruimte tijdens de herstelling dus heb niet echt kunnen zien of er verschillen waren tussen de oude en nieuwe palmrest.

Ik heb de oude palmrest nog op kantoor liggen en daar zag ik in elk geval geen extra opvullingen of cijfers staan zoals in eerdere foto's in dit topic.

In elk geval lijkt het er op dat het een gekend probleem is, de laptop lijkt nu een kleine opening te hebben waar de LED zit vooraan, dat sluit niet helemaal meer aan dus ik denk dat er op de nieuwe palmrest gewoon wat vulmateriaal zit. Het is niet heel erg opvallend maar het is wel duidelijk verschillend met de vorige palmrest. Boeit mij op zich niet aangezien het een laptop is van de zaak en het voor mij gaat om functionaliteit... echter als ik zelf de centen zou ophoesten zoals jij bv. zou ik wel behoorlijk pissig worden daarvan, zeker omdat ze hem nu na al die maanden zelfs niet meer willen herstellen.

Heb je de mogelijke oplossingen bekeken om het zelf op te lossen ? (stukjes tapes)
De laptop zelf gaat heel eenvoudig open (had zelf ook al eens gekeken) maar ik kreeg de batterij connector niet makkelijk los, toen toch maar beslitst om Dell in te schakelen.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chou3
sanderdw schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:42:
[...]

Ja ook geen bevestiging in de mail gehad, jij wel?

Ik heb ook geen bevestiging gehad. We zullen het wel merken. Ik heb wel een pdf genaakt dat de aanmelding afgerond was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 184x184
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 24-03 16:29
Nimoleda schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 08:32:
[...]

Spannend...! Wat heb je besteld?
Happy day! Ondanks het instellen van meldingen op de UPS site, kreeg ik inderdaad maar geen updates... Tot een uur geleden de deurbel ging: UPS!

Hij is dus binnen! So far so good allemaal, we gaan eens kijken hoe dit bevalt na mijn MacBook Pro periode :)

P.S. Heb een XPS 9700 (17")/i9/32Gb/1Tb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimoleda
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-04 18:12
184x184 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 13:44:
[...]

Happy day! Ondanks het instellen van meldingen op de UPS site, kreeg ik inderdaad maar geen updates... Tot een uur geleden de deurbel ging: UPS!

Hij is dus binnen! So far so good allemaal, we gaan eens kijken hoe dit bevalt na mijn MacBook Pro periode :)

Nice, mooi config ook! En guess what, om 1206 stond de UPS voor mijn deur. XPS 9500 i9/64Gb/1Tb

Have fun!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 184x184
Nimoleda schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 14:07:
[...]

Nice, mooi config ook! En guess what, om 1206 stond de UPS voor mijn deur. XPS 9500 i9/64Gb/1Tb

Have fun!
Die is ook nice, lang getwijfeld tussen de 9500 en 9700... En die 64Gb komt er ook snel, ik vond achteraf upgraden iets "kostenneutraler" dan de upgrade van Dell zelf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lounge Deluxe
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
184x184 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 13:44:
[...]

Hoe bevalt het 4K scherm ten opzichte van het retinascherm van jouw Macbook Pro? En ziet Windows er nog mooi uit na scaling (125%/150% of meer)?

Ik zit te wachten op aflevering van mijn 9700 met i7, en kom van een 15" Macbook Pro uit 2014, vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roland-d
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-04 14:03
Nimoleda schreef op maandag 14 december 2020 @ 11:27:
[...]

Oké, en werd het pakketje door DHL of UPS bezorgd?

[Afbeelding]

Deze status maakt mij erg onrustig :X
Het is door UPS bezorgd. Bij mij was de status ook zo tot dat de laptop geleverd was. Toen stond die ineens op afgeleverd. Beetje nutteloze track en trace 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blavlaa
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:09
Bij mij stond de levering op morgen. Dus dacht ik ga ik stukje hardlopen. Toen ik terug kwam lag er een briefje van UPS dat hij bij de buren was afgegeven. Dus ja de tracking is minder briljant. Maar hij is binnen en dit is mijn eerste post op mijn XPS 15.

PV 8x355 W45 & 8x355 O45

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 184x184
Lounge Deluxe schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 15:01:
[...]

Hoe bevalt het 4K scherm ten opzichte van het retinascherm van jouw Macbook Pro? En ziet Windows er nog mooi uit na scaling (125%/150% of meer)?

Ik zit te wachten op aflevering van mijn 9700 met i7, en kom van een 15" Macbook Pro uit 2014, vandaar.
Zo qua eerste indruk bevalt dat 4K scherm erg goed, inderdaad ook op hogere scaling. Maar om nou te zeggen dat het veel "beter" is dan een retina scherm? Geen idee... Je gaat er in ieder geval denk ik geen spijt van krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimoleda
Vandaag mijn nieuwe XPS 9500 i9 ingericht, prachtig apparaat. Erg blij mee!

Alleen erg veel last van "coil whine". Een elektronisch knisperend geluid. Als de lader niet verbonden is dan is het geluid volledig weg. Is er überhaupt een oplossing voor?

\\edit

Net contact gehad met Dell support, morgen wordt het moederbord vervangen. Nooit zoiets meegemaakt met een laptop in deze prijsklasse :X

\\edit2

Dell monteur zou vandaag komen, is helaas niet opkomen dagen. Straks maar weer bellen.

Wat is jullie ervaring met Dell support?

[ Voor 51% gewijzigd door Nimoleda op 17-12-2020 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 01001000
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:16
Ik heb net de xps 17 besteld (i7-10875h, 16GB, 1TB UHD+ 2060) met het idee om direct het geheugen uit te breiden naar 64GB en er een 2TB SSD bij te zetten. Geheugen word de cas 17 hyperx (pricewatch: HyperX Impact HX429S17IBK2/64) voor de SSD zit ik erg te twijfelen.

Enig advies voor een goed werkende SSD wbt snelheid, warmte en stroomverbruik? Ik vond wat negatieve ervaringen met de XPG 8200 maar om direct een evo plus er in te zetten is misschien wat overdreven tenzij het de way to go is (met 6 watt schrijven ook niet echt een laptop ssd)

De WD Blue SN550 lijkt perfect qua stroomverbruik/prijs maar large copy lijkt weer wat traag

Probeer te veranderen qua gedrag om altijd maar de top spec te kopen zonder dat het echt een voordeel geeft ;)

11.7 kWp PVOutput: KwikCentrale, west-zuid-west

• Lounge Deluxe
  • Niet online
01001000 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 18:30:
Ik heb net de xps 17 besteld (i7-10875h, 16GB, 1TB UHD+ 2060) met het idee om direct het geheugen uit te breiden naar 64GB en er een 2TB SSD bij te zetten. Geheugen word de cas 17 hyperx (pricewatch: HyperX Impact HX429S17IBK2/64) voor de SSD zit ik erg te twijfelen.

Enig advies voor een goed werkende SSD wbt snelheid, warmte en stroomverbruik? Ik vond wat negatieve ervaringen met de XPG 8200 maar om direct een evo plus er in te zetten is misschien wat overdreven tenzij het de way to go is (met 6 watt schrijven ook niet echt een laptop ssd)

De WD Blue SN550 lijkt perfect qua stroomverbruik/prijs maar large copy lijkt weer wat traag

Probeer te veranderen qua gedrag om altijd maar de top spec te kopen zonder dat het echt een voordeel geeft ;)
Gisteren is bij mij dezelfde machine afgeleverd, er zit nu een Micron 2300 van 1TB in die rap zijn werk doet. Er is ook een 2TB variant van dus wellicht kun je die er naast prikken?

Ik wacht zelf nog even met uitbreidingen tot ik definitief besloten heb om deze laptop te houden.

• 01001000
Lounge Deluxe schreef op donderdag 17 december 2020 @ 10:58:
[...]

Gisteren is bij mij dezelfde machine afgeleverd, er zit nu een Micron 2300 van 1TB in die rap zijn werk doet. Er is ook een 2TB variant van dus wellicht kun je die er naast prikken?

Ik wacht zelf nog even met uitbreidingen tot ik definitief besloten heb om deze laptop te houden.
Thanks, ik zal ook even wachten tot ik alles getest heb, komt morgen binnen. Goed om te weten wat ze er in stoppen. Die Micron 2TB gaat voor rond de 400 euro, dan is een 970 evo plus weer een koopje :) (Hoewel ook amper leverbaar, vermoed dat er weer eens een tekort is)

Edit, laptop kwam een dag eerder, yay. installatie en calibratie gedaan, scherm ziet er echt super uit.

[ Voor 10% gewijzigd door 01001000 op 17-12-2020 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lounge Deluxe
  • Niet online
De 9700 i7 werd uiteindelijk zelfs 2 dagen eerder afgeleverd bij mij. Eerste indruk van deze laptop is gemengd.

Positief is dat het trackpad niet wiebelt of zoiets en ik hoor ook geen 'coil whine'. Minder positief ben ik over het 4K scherm, ik heb Windows op 200% gezet ipv de geadviseerde 250% omdat er anders wat mij betreft te weinig op het scherm past, en kleur op sRGB. Toch ziet het geheel er wat flets uit, zowel de witte achtergrond van een leeg Word-document als een willekeurige kleurrijke webpagina zoals bijvoorbeeld de frontpage van Tweakers. Misschien moet ik nog wat experimenteren met betere kleurinstellingen, of hebben anderen hier ook last van?

Daarnaast stoor ik me aan de scherpe rand van de voorkant als mijn handen rusten als ik niet type. En het typen zelf voelt ook niet prettig aan omdat de afstand tussen de rand en het toetsenbord te groot aanvoelt wat mij betreft, dat typt daardoor minder lekker. Ik heb daarentegen geen last van het onbedoeld aanraken van het trackpad tijdens het typen, waar ik anderen wel over heb zien schrijven.

De Killer Wifi haalt helaas niet de maximale 250 Mbps download die de andere laptops hier in huis wel halen, maar wel weer de maximale 25 Mbps upload.

Ik wacht nog maar even met de upgrade naar Windows Pro en geheugen- en opslaguitbreiding totdat ik besloten heb de laptop wel of niet terug te sturen en een refund aan te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 184x184
01001000 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 11:53:
[...] calibratie gedaan, scherm ziet er echt super uit.
Mag ik vragen wat je qua kalibratie gedaan hebt? Just curious :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 01001000
184x184 schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 23:21:
[...]

Mag ik vragen wat je qua kalibratie gedaan hebt? Just curious :-)
Ik heb een x-rite i1Display om mee te calibreren, werkt gelukkig ook met de xps

Geheugen en SSD besteld, zal wel na de kerst worden vermoed ik

[ Voor 10% gewijzigd door 01001000 op 18-12-2020 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chou3
01001000 schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 23:24:
[...]

Ik heb een x-rite i1Display om mee te calibreren, werkt gelukkig ook met de xps

Geheugen en SSD besteld, zal wel na de kerst worden vermoed ik
Was er bij jou veel winst behaald na de kalibratie? Ik twijfel al een lange tijd om het scherm te kalibreren. Ik heb namelijk geen hardware en het is niet echt goedkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isdatzo
  • Registratie: November 2005
chou3 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 19:43:
[...]

Was er bij jou veel winst behaald na de kalibratie? Ik twijfel al een lange tijd om het scherm te kalibreren. Ik heb namelijk geen hardware en het is niet echt goedkoop.
Geen idee hoe hij uit de doos kwam, want het eerste wat ik deed was er een verse Windows-installatie op zetten zonder alle Dell-meuk. De resultaten na kalibratie zijn echter uitstekend: klik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 01001000
chou3 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 19:43:
[...]

Ik heb niet getest voor kalibratie, op het oog zag het er prima uit, nu nog steeds :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kristof1234
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22-03 19:17
edit

[ Voor 98% gewijzigd door kristof1234 op 31-12-2020 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimoleda
Zojuist is het moederbord van mijn XPS 9500 i9 vervangen, helaas nog steeds last van Coil Whine!

Zijn er meer mensen hier met een 9500, 15, i9 met Coil Whine?

[ Voor 25% gewijzigd door Nimoleda op 22-12-2020 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lounge Deluxe
  • Niet online
Nimoleda schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 12:06:
Zojuist is het moederbord van mijn XPS 9500 i9 vervangen, helaas nog steeds last van Coil Whine!

Zijn er meer mensen hier met een 9500, 15, i9 met Coil Whine?
Vervelend zeg. Ik heb zojuist een retour aangemeld voor mijn 9700 onder andere vanwege de coil whine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimoleda
Lounge Deluxe schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 13:54:
[...]

Vervelend zeg. Ik heb zojuist een retour aangemeld voor mijn 9700 onder andere vanwege de coil whine.
Oke! En krijg je een replacement?
En als je de oplader uit de laptop haalde was het probleem weg?

Ik heb werkelijk waar alles geprobeerd, drivers updaten, drivers vervangen, devices uitgeschakeld, power adapter van collega getest maar niets werkt.

Het enige wat lijkt te werken is de poweradapter eruit of de Intel Speedboost uitschakelen. Beide wat mij betreft niet acceptabel.

[ Voor 30% gewijzigd door Nimoleda op 22-12-2020 14:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lounge Deluxe
  • Niet online
Dat heb ik eigenlijk niet gerpobeerd :X maar ik zou de laptop 95% van de tijd met oplader gebruiken, dus dat vervelende geluid zou bijna altijd hoorbaar zijn. Daar is deze machine net iets te prijzig voor wat mij betreft, en ik heb dan ook om een refund gevraagd. Ik wacht wel even een paar maanden voordat ik een nieuwe bestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isdatzo
Ik hoor een soort gekraak wanneer hij aan de lader hangt en ik de (externe) muis beweeg, verder lichte ruis wanneer ik het geluid mute en er ondertussen iets met geluid afgespeeld wordt. Ben er nog niet over uit of ik het de moeite vind om daarvoor Dell aan het jasje te trekken.. aan de andere kant heb je flink betaald voor zo'n apparaat. Ga er nog eens over nadenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobotsAI
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21-04-2021
Gisteren heb ik mijn 9500 4K mogen ontvangen. Sindsdien probeer ik mijn scherm goed te krijgen.

In eerste instantie was er heel veel banding(pixelblokken) in donkere stukken van video's. Dit opgelost door Dell PremierColor eraf te gooien en mijn Intel IGPU driver te updaten. Kleuren zijn naar mijn gevoel nog niet helemaal fijn, gelige tint met name. Zodra ik in de Intel Graphics Command Center de kleuren probeer aan te passen bij Display > Color wordt het scherm zwart. Ik krijg weer beeld zodra ik de Dell CinemaColor software open.

Vervolgens heb ik via NotebookCheck een kleur ICC profiel gevonden die ik heb ingeladen via DisplayCal. Kleuren zijn wel iets beter, maar verschilt per applicatie. Bijv. Tweakers header in Firefox is off the chart, maar in Chrome wel oke.

Ik vind de algemene kleur nog steeds erg gelig in vergelijking met mijn Retina MBP uit 2015.

Iemand die juiste settings weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderdw
sanderdw schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:42:
[...]

Vandaag (na nog wat gedoe met Dell en Centric) monteur langs geweest, nieuwe moederbord blijkt DOA te zijn en is de oude maar weer teruggezet... Nu komen ze morgen waarschijnlijk nog een keer, wat een ellende. :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isdatzo
RobotsAI schreef op woensdag 23 december 2020 @ 12:47:
Gisteren heb ik mijn 9500 4K mogen ontvangen. Sindsdien probeer ik mijn scherm goed te krijgen.

In eerste instantie was er heel veel banding(pixelblokken) in donkere stukken van video's. Dit opgelost door Dell PremierColor eraf te gooien en mijn Intel IGPU driver te updaten. Kleuren zijn naar mijn gevoel nog niet helemaal fijn, gelige tint met name. Zodra ik in de Intel Graphics Command Center de kleuren probeer aan te passen bij Display > Color wordt het scherm zwart. Ik krijg weer beeld zodra ik de Dell CinemaColor software open.

Vervolgens heb ik via NotebookCheck een kleur ICC profiel gevonden die ik heb ingeladen via DisplayCal. Kleuren zijn wel iets beter, maar verschilt per applicatie. Bijv. Tweakers header in Firefox is off the chart, maar in Chrome wel oke.

Ik vind de algemene kleur nog steeds erg gelig in vergelijking met mijn Retina MBP uit 2015.

Zonder PremierColor heb je geen sRGB-modus waardoor je kleuren in non-color managed applicaties op een wide gamut-scherm veel te verzadigd lijken. Voor mij persoonlijk niet zo'n issue.

Wat de kleurprofielen betreft: meten is weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 184x184
Lounge Deluxe schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 13:54:
[...]

Balen! Ik heb met mijn 9700 echt geen last van coil whine, en die moet gezien het bijna gelijktijdig leveren van jouw en mijn Dell toch haast echt nagenoeg letterlijk op dezelfde productieband gestaan hebben :/

Ik moet het ook even afkloppen, maar tot nu toe geen last van welk probleem whatsoever...

• Richiev
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-01-2024
Ik zit met dezelfde issue, overweeg een Spyder X calibratietool te kopen voor juiste kleuren.

Hoe laad je het ICC profiel in DisplayCal? Ik probeer hetzelfde te doen als jij maar DisplayCal accepteert het .icm file niet.
RobotsAI schreef op woensdag 23 december 2020 @ 12:47:

• Lounge Deluxe
  • Niet online
184x184 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 23:15:
Balen! Ik heb met mijn 9700 echt geen last van coil whine, en die moet gezien het bijna gelijktijdig leveren van jouw en mijn Dell toch haast echt nagenoeg letterlijk op dezelfde productieband gestaan hebben :/

Ik moet het ook even afkloppen, maar tot nu toe geen last van welk probleem whatsoever...
Fijn dat er dus wel perfecte Dell 9700 laptops bestaan, door al die gerelateerde forum posts zou je bijna gaan denken dat alle Dell 9700 laptops één of meerdere gebreken vertonen. Mijn trackpad was overigens wel weer perfect, geen speling of gewiebel te voelen. Het probleem met coil whine komt helaas vaker voor, ik heb het ook met andere merken laptops gehad. Maar een Dell 9700 zonder klachten is en blijft een heerlijke laptop, en wat mij betreft ook een prima vervanger voor mijn 2014 Macbook Pro, dus geniet ervan :) .

• pddh
  • Laatst online: 06-12-2023
Ik had de XPS 17. Heb 'm teruggestuurd omdat hij een defect moederbord had. Inmiddels heeft Dell het geld weer op mn rekening gestort en kan ik een nieuwe bestellen.

Wat ik me alleen afvraag is dat Dell mijn type momenteel op voorraad zegt te hebben. De eerste laptop werd vanuit China verstuurd. Ik ben bang dat die voorraadlaptops eigenlijk teruggestuurde laptops zijn, zoals de mijne. Ik wil natuurlijk wel een spiksplinternieuwe. Wat denken jullie?

• chou3
pddh schreef op donderdag 24 december 2020 @ 16:10:
Ik had de XPS 17. Heb 'm teruggestuurd omdat hij een defect moederbord had. Inmiddels heeft Dell het geld weer op mn rekening gestort en kan ik een nieuwe bestellen.

Wat ik me alleen afvraag is dat Dell mijn type momenteel op voorraad zegt te hebben. De eerste laptop werd vanuit China verstuurd. Ik ben bang dat die voorraadlaptops eigenlijk teruggestuurde laptops zijn, zoals de mijne. Ik wil natuurlijk wel een spiksplinternieuwe. Wat denken jullie?
Ik denk dat je een nieuwe krijgt. Modellen die terug gaan, worden waarschijnlijk als refurbished verkocht (op Reddit zijn er post die over refurbished modellen gaan).

• RobotsAI
  • Laatst online: 21-04-2021
Richiev schreef op donderdag 24 december 2020 @ 12:23:
Ik zit met dezelfde issue, overweeg een Spyder X calibratietool te kopen voor juiste kleuren.

Hoe laad je het ICC profiel in DisplayCal? Ik probeer hetzelfde te doen als jij maar DisplayCal accepteert het .icm file niet.

[...]
Ik deed het volgende: Open DisplayCal 3. Klik op FIle > Install display device profile en selecteer je .icm. Werkt dit?

• Desiler
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:43
pddh schreef op donderdag 24 december 2020 @ 16:10:
Ik bestel zakelijk vanuit Dell en ze komen eigenlijk altijd vanuit China, denk dat het geen probleem is.

Intel Core i7 9700K | GIGABYTE Z390 Aorus Elite | 16GB DDR4 3200MHz | NVIDIA GeForce 1080 GTX 8GB | PS5 Disc Edition

• Richiev
Werkt, dank! Dit is voor het eerst sinds ik de laptop heb, dat de kleuren enigzins ok overkomen in Photoshop en verder geen banding issues.

PS Van wat ik inmiddels begrepen heb, is er geen Windows breed kleur management (zoals Mac OS) en kunnen de kleuren per applicatie verschillen.
RobotsAI schreef op donderdag 24 december 2020 @ 19:40:
[...]

Ik deed het volgende: Open DisplayCal 3. Klik op FIle > Install display device profile en selecteer je .icm. Werkt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leroybrussee
  • Laatst online: 19-05-2023
Hallo iedereen.
De afgelopen tijd al jullie ervaringen gelezen betreffende de XPS15 9500 en XPS17 9700.
Zelf sinds eind augustus eigenaar van een XPS15 9500: I7, Nvidia gtx , 16gb, 1tb ssd, 1920x1200.
Sinds begin december heb ik ook een XPS17 9700: I9, Nvidia RTX2060, 32gb, 1tb ssd + 250gb ssd, 4K+.
Beide machines heb ik niet de geeikte problemen. Touchpads zijn goed, luidsprekers kraken niet, accu ontlaadt niet wanneer veel vermogen wordt gevraagd.
Wel heb ik andere issues die ik hier niet naar voren heb zien komen.
- Op beide machines heb ik andere audioproblemen. Ik kan op beide machines geen bitstream audio over HDMI krijgen. Het blijft pcm naar mijn AVR. Of een harde static noise. Heb verschillende merken AVR’s gebruikt... maar het maakt niet uit.
- Ook merk ik met de bijgeleverde dongle dat ik geen HDR over HDMI kan doen met beide machines. Gebruik ik de Dell DA300 dongle dan wel weer, maar dan worden beide machines vreselijk traag. De bijgeleverde dongle eist ook hdcp2.2 ten alle tijden. Dus hangt er een monitor aan die hdcp1.4 is dan werkt ie niet. Met de Dell DA300 werkt het wel, maar wederom worden de machines super traag.
- Op de XPS15 heb ik het rare verschijnsel dat ik optimus in werking zie treden en ook weer zie stoppen. Het gehele beeld wordt donkerder wanneer de Nvidia gebruikt wordt. (Zowel op intern als extern scherm) Het lijkt een soort overlay. Googelen hierop dan lees ik dat veel andere merken met dezelfde cpu en gpu combi hier ook las van hebben. Normaliter niet heel erg storend, maar omdat ik deze machines gebruik voor fotobewerking en dus de beeldschermen gekalibreerd heb op Max 120candela valt dit in donkere partijen heel erg op.
- Alle extern hangt via thunderbolt 3 aan de machines. Dit werkt best fijn. Af en toe moet ik de machines opnieuw starten omdat niet alles in de keten meegenomen wordt.
- Ook heb ik al op beide machines hele harde vastlopers meegemaakt. Vanuit niets gewoon beeld zwart en opnieuw starten. Niet vaak, maar zeker 2x op beide.
Voor de rest zijn de machines bloedsnel en stabiel. De schermen zijn fantastisch en erg goed te kalibreren. Dell premierecolor is echt ruk. De Dell updates zijn niet altijd fijn heb ik gemerkt en Windows updates kunnen de machines onstabiel maken dus die stel ik maximaal uit.
Ben benieuwd of jullie je hierin kunnen vinden of misschien zelfs oplossingen hebben voor vooral mijn audioissues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leroybrussee
Nog een klein dingetje: de XPS15 heeft 3x een nieuw moederbord gekregen voor het knipperen tijdens gebruik van de Nvidia in Photoshop en Lightroom. Ze kunnen er niets aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pddh
Ik twijfel nog wel of ik opnieuw een XPS moet kopen. Een paar mindere puntjes aan het exemplaar dat ik ruim een week heb gehad:

- het scherm was mooi maar ook ik was niet tevreden met de kleurenweergave. Te warm en te geel. Nadat ik PremierColor er af had gesloopt werd het wel wat beter maar nog steeds niet helemaal wat ik er van verwachtte. ik zou het scherm wel willen kalibreren maar zo'n tool kopen vind ik dan eigenlijk weer te duur.

- de geluidskwaliteit werd in bijna alle reviews de hemel in geprezen maar ik vond het tegenvallen. Met de Waves software werd het wel wat opgekrikt maar de bassen waren matig en het hoog te schel. Mijn Inspiron 7720 heeft een beter geluid.

- de klep is lastig te openen

- vaak was hij best lawaaiig zonder dat ik daar een directe aanleiding in zag. Dan begon de fan hard te blazen ook deed ik bijna niks.

- de batterij hield het bij mij een uur of 5 vol. Bij normaal gebruik, beetje internet, office, photoshop. Had ik ook meer van verwacht.

Ik doe er zelf ook mee natuurlijk maar er komen in dit topic vooral negatieve ervaringen naar voren en dat helpt ook niet echt in de besluitvorming. Maar goed, ik ga er nog een paar dagen over denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richiev
Open Photoshop, ga naar Device Manager en disable de Intel UHD Graphics by Display Adapters, enable het daarna gelijk weer. Ga nu terug naar Photoshop en geniet van knippervrij Photoshop. (deze methode via Adobe forum gevonden). Geen fraaie oplossing maar het werkt wel.
Leroybrussee schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 01:00:
Nog een klein dingetje: de XPS15 heeft 3x een nieuw moederbord gekregen voor het knipperen tijdens gebruik van de Nvidia in Photoshop en Lightroom. Ze kunnen er niets aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderdw
sanderdw schreef op woensdag 23 december 2020 @ 12:50:
[...]
Vandaag (na nog wat gedoe met Dell en Centric) monteur langs geweest, nieuwe moederbord blijkt DOA te zijn en is de oude maar weer teruggezet... Nu komen ze morgen waarschijnlijk nog een keer, wat een ellende. :|
Dezelfde monteur opnieuw langs geweest, moederbord vervangen en nu kom ik er echter dat de Nvidia GPU niet werkt. Verdwijnt soms uit de bios en is sowieso niet te gebruiken, dan loopt het systeem vast. Ook dit geprobeerd maar helaas https://www.dell.com/comm...earing/m-p/7721105#M71841. Weer een service request aangemaakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lounge Deluxe
  • Niet online
sanderdw schreef op zondag 27 december 2020 @ 17:30:
[...]

Dezelfde monteur opnieuw langs geweest, moederbord vervangen en nu kom ik er echter dat de Nvidia GPU niet werkt. Verdwijnt soms uit de bios en is sowieso niet te gebruiken, dan loopt het systeem vast. Ook dit geprobeerd maar helaas https://www.dell.com/comm...earing/m-p/7721105#M71841. Weer een service request aangemaakt...
Man, wat een pech. Ik zou zelf ook een schadeclaim indienen bij Dell voor al deze ellende (gemis aan gebruiksgenot en verzachting van de ergenis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leroybrussee
Richiev schreef op zondag 27 december 2020 @ 17:23:
Open Photoshop, ga naar Device Manager en disable de Intel UHD Graphics by Display Adapters, enable het daarna gelijk weer. Ga nu terug naar Photoshop en geniet van knippervrij Photoshop. (deze methode via Adobe forum gevonden). Geen fraaie oplossing maar het werkt wel.

[...]
Helaas biedt dit geen oplossing. Dit effect is met alle applicaties die gebruik maken van optimus en dus de Nvidia GPU. Adobe Lightroom, Photoshop en blendr in mijn geval. Het is geen bug in de software dit x... helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leroybrussee
Richiev schreef op zondag 27 december 2020 @ 17:23:

[...]
Daarbij valt de Intel GPU niet uit te zetten in de XPS15 je hebt dan geen beeld meer omdat alles ten allen tijde via de Intel GPU loopt. Vandaar de XPS17 met een RTX2060. Hiermee kun je optimus voor alle externe beeldschermen uitzetten in de bios. Je routeert dan alles outputs rechtstreeks naar de RTX ipv de Intel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimoleda
Update wat betreft het coil whine issue:

Moederbord vervangen heeft helaas niets uitgehaald. De laptop is nu onderweg naar Duitsland naar een repair depot. Wordt vervolgd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 01001000
Net de SSD er bij geplugt en m'n extra geheugen. Ik heb alleen wat moeite met de Samsung NVME drivers,als ik die probeer te installeren ziet deze de device niet (Samsung 970 evo plus, 2TB in de 2de slot). De drive werkte wel prima

Tevens nog een ander raar ding, de ventilator staat altijd aan als de laptop op de adapter is aangesloten. Waren daar al oplossingen voor? (Met wat gegoogle kan ik alleen vinden dat ik niet de enige ben)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lounge Deluxe
  • Niet online
01001000 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 02:53:
Net de SSD er bij geplugt en m'n extra geheugen. Ik heb alleen wat moeite met de Samsung NVME drivers,als ik die probeer te installeren ziet deze de device niet (Samsung 970 evo plus, 2TB in de 2de slot). De drive werkte wel prima
Mijn Dell 9700 stond standaard in het BIOS ingesteld op Intel RAID ipv AHCI, zou dat een oorzaak kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 01001000
Lounge Deluxe schreef op woensdag 30 december 2020 @ 08:43:
[...]

Mijn Dell 9700 stond standaard in het BIOS ingesteld op Intel RAID ipv AHCI, zou dat een oorzaak kunnen zijn?
Stond inderdaad op Raid, aanpassing naar AHCI zorgde voor een nogal harde BSOD, had ik aan moeten denken voordat ik de drive in gebruik nam :/ (terug gezet naar Raid en met een bitlocker unlock weer aan de praat gekregen zonder al teveel problemen). SMART stond ook uit, maar zelfs na aanzetten kon magician niet bij die settings.

Edit, altijd wel ergens een oplossing :) http://triplescomputers.c...aidide-to-ahci-operation/ systeem draait nu in AHCI

Edit2, dat lost ook de problemen met magician op, nu zijn de temps en health zichtbaar

Edit3, kleine performance boost, ondanks dat de drive nu 70% vol is, 15-20% op random tests

[ Voor 23% gewijzigd door 01001000 op 30-12-2020 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mca2
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-04 16:28
Hoe zijn de ervaringen met fan noise voor een XPS 15 9500? Ik gebrek momenteel een HP 15-cx0510nd (i7-8750H & GTX1060 Max-Q, prima performance, waardeloze trackpad) en deze staat bij lichte werkzaamheden reeds flink te blazen.

Dus hoe is de ervaring met fan noise met VS2019 open (code editten, niet compilen), diverse edge tabs open, Spotify aan, acrobat paar pdf's open, discord open, putty terminal aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:36
Fan noise is op de 9500 geen issue. Ik heb het apparaat zelden of nooit gehoord.

Wat mij (persoonlijk) meer tegenvalt is het toetsenbord.
Als je het toetsenbord vergelijkt met een thinkpad, of een surface-apparaat vind ik de dell toetsenborden toch een niveau minder.
Zoals gezegd blijft dit een persoonlijk puntje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camiel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-04 15:27
Nu een paar weken min 9500 in gebruik en dat bevalt heel goed. Werkt allemaal als een trein en de accu is bij gewoon desktop gebruik echt prima!
Als ik een externe monitor aansluit om een film te kijken bijvoorbeeld, dan vind ik dat de accu juist hard achteruit gaat. Is dat normaal?
Gok ergens dat een externe monitor altijd gebruik maakt van de extra grafische kaart, of is dat nog ergens in te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mca2
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-04 16:28
pitchdown schreef op zondag 3 januari 2021 @ 14:44:
Fan noise is op de 9500 geen issue. Ik heb het apparaat zelden of nooit gehoord.

Wat mij (persoonlijk) meer tegenvalt is het toetsenbord.
Als je het toetsenbord vergelijkt met een thinkpad, of een surface-apparaat vind ik de dell toetsenborden toch een niveau minder.
Zoals gezegd blijft dit een persoonlijk puntje.
Thanks! Stond op het punt een cnx9503sc te bestellen maar deze was opeens €2200 ipv de €1935 van gister. Hebben ze wel vaker van die kortingsperiodes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camiel
mca2 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:29:
[...]

Thanks! Stond op het punt een cnx9503sc te bestellen maar deze was opeens €2200 ipv de €1935 van gister. Hebben ze wel vaker van die kortingsperiodes?
Eigenlijk altijd op maandag een nieuwe aanbieding of wijziging in prijs is mijn ervaring.
Er is nu korting met code save14, dan gaat de prijs omhoog..

[ Voor 7% gewijzigd door Camiel op 04-01-2021 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pddh
Prijzen fluctueren heel erg inderdaad. Als je via de zakelijke kant bestelt, krijg je nu zelfs 20% korting. Het model dat ik voor ogen heb komt dan op € 2.796,--

Voor de particulier is deze zelfde configuratie nu, met 14% korting, € 2.923,--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimoleda
Ik wil graag een extra ssd plaatsen in mijn 9500 maar ik zie dat er geen m.2 schroefje wordt bijgeleverd? Heeft iemand er nog ééntje over? *wil er uiteraard voor betalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roland-d
Nou, ik wilde dit weekend een relaas gaan typen over hoe blij ik ben met mijn 9700 en dat er geen hardware issues zijn en de problemen die ik wel heb lijken te komen vanuit Manjaro/Linux.

Vanmorgen tijdens een meeting liep de laptop vast, uitgezet en aangezet. Aan ging die wel maar opstarten niet. Capslock lampje brandde steevast. Dit lijkt aan te geven dat het mobo overleden is. Maandag komt er een monteur, ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chou3
PuijkeN schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:23:
[...]

Ja ik vond het wel netjes opgelost .. onze IT-dienst op het bedrijf die had niks gemerkt aan de laptop .. beetje bizar want ik vond het persoonlijk dat er eigenlijk niet normaal mee te werken was zonder externe muis.

De technieker wist me te vertellen dat hij er zelf al een 5-tal gedaan heeft, allemaal hetzelfde issue en opgelost door het vervangen van de volledige palmrest. Ik was fysiek niet in dezelfde ruimte tijdens de herstelling dus heb niet echt kunnen zien of er verschillen waren tussen de oude en nieuwe palmrest.

Ik heb de oude palmrest nog op kantoor liggen en daar zag ik in elk geval geen extra opvullingen of cijfers staan zoals in eerdere foto's in dit topic.

In elk geval lijkt het er op dat het een gekend probleem is, de laptop lijkt nu een kleine opening te hebben waar de LED zit vooraan, dat sluit niet helemaal meer aan dus ik denk dat er op de nieuwe palmrest gewoon wat vulmateriaal zit. Het is niet heel erg opvallend maar het is wel duidelijk verschillend met de vorige palmrest. Boeit mij op zich niet aangezien het een laptop is van de zaak en het voor mij gaat om functionaliteit... echter als ik zelf de centen zou ophoesten zoals jij bv. zou ik wel behoorlijk pissig worden daarvan, zeker omdat ze hem nu na al die maanden zelfs niet meer willen herstellen.

Heb je de mogelijke oplossingen bekeken om het zelf op te lossen ? (stukjes tapes)
De laptop zelf gaat heel eenvoudig open (had zelf ook al eens gekeken) maar ik kreeg de batterij connector niet makkelijk los, toen toch maar beslitst om Dell in te schakelen.
Ik zette toevallig net mijn laptop weer na een paar dagen aan en ik kreeg een melding in SupportAssist. Blijkbaar is er een update van mijn service request; morgen komt de monteur langs. Ik heb verder geen e-mail of telefoontje gehad om een afspraak in te plannen. Toevallig heb ik morgen een zelfstudiedag en ben ik daarvoor thuis en flexibel in mijn tijd. Misschien moet je ook even kijken hoe het bij jou zit.

Als je naar https://www.dell.com/support/incidents-online/nl-nl/srsearch gaat kan je het opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuijkeN
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:52

PuijkeN

euhm ?

chou3 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 19:13:
[...]

Ik zette toevallig net mijn laptop weer na een paar dagen aan en ik kreeg een melding in SupportAssist. Blijkbaar is er een update van mijn service request; morgen komt de monteur langs. Ik heb verder geen e-mail of telefoontje gehad om een afspraak in te plannen. Toevallig heb ik morgen een zelfstudiedag en ben ik daarvoor thuis en flexibel in mijn tijd. Misschien moet je ook even kijken hoe het bij jou zit.

Als je naar https://www.dell.com/support/incidents-online/nl-nl/srsearch gaat kan je het opzoeken.
Wilde je mogelijk Brasov quoten ?
[...]

Wat bijzonder, wel heel fijn natuurlijk. Ik ben nu al sinds augustus aan de haal met (Pro) Support, en sinds vorige week vertellen ze me dat het touchpad met de wobble "as designed" is. Ze gaan hem niet meer terugnemen om te repareren.
Bij mij is het namelijk wel opgelost zonder enige issue (ging wel over een Precision en geen XPS). Brasov is al enkele maanden bezig met een repair in orde te krijgen .

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chou3
PuijkeN schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 09:10:
[...]

Wilde je mogelijk Brasov quoten ?

[...]

Bij mij is het namelijk wel opgelost zonder enige issue (ging wel over een Precision en geen XPS). Brasov is al enkele maanden bezig met een repair in orde te krijgen .
Mijn excuus. Ik wilde @sanderdw quoaten/informeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 184x184
Nimoleda schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 10:40:
Ik wil graag een extra ssd plaatsen in mijn 9500 maar ik zie dat er geen m.2 schroefje wordt bijgeleverd? Heeft iemand er nog ééntje over? *wil er uiteraard voor betalen
Ik heb op Youtube mensen gezien, die dit zelfde probleem hadden. Zij gebruikten één van de schroeven van de batterij(die zit met meer dan genoeg schroeven vast, zo blijkt) om de extra SSD vast te zetten.

Wel vreemd eigenlijk: ik heb een 9700 en die is vanuit de fabriek "gewoon" voorzien van een extra heatsink en schroefje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderdw
sanderdw schreef op woensdag 23 december 2020 @ 12:50:
[...]

Een update dan maar. Dezelfde monteur opnieuw langs geweest met nieuw moederbord en vervangen. Lijkt in eerste instantie prima te zijn totdat ik de Nvidia GPU wilde aanspreken, crash. Zelf gezocht en hier op uitgekomen: https://www.dell.com/comm...disappearing/td-p/7721093. Uitgevoerd maar bood geen oplossing, je ziet de GPU dus ook in de bios verdwijnen. Daarnaast kreeg ik ook nog logs dat de laptop te heet werd....

Opnieuw contact met Dell, ze gaven me de optie om opnieuw een repair te doen of een nieuwe laptop te bestellen wat zeker een maand zou gaan duren. Omdat ik het vertrouwen niet meer had in reparaties (zeker met dingen zoals warmte problemen) maar voor de nieuwe laptop gekozen welke nu in productie is.

En dan belde ze maandag ook nog op vanuit de service dat er bij mij een moederbord vervanging gepland stond :F . Misschien had ik gewoon ja moeten zeggen. Hij vertelde dat hij een aantal zelfde soort reparaties gepland had maar niet wist wat het probleem was (hij ziet alleen dat er een moederbord vervangen moet worden en niet wat de problemen zijn). Communicatie tussen Dell en service bedrijf is dus ook niet best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chou3
184x184 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 08:50:
[...]

Ik heb op Youtube mensen gezien, die dit zelfde probleem hadden. Zij gebruikten één van de schroeven van de batterij(die zit met meer dan genoeg schroeven vast, zo blijkt) om de extra SSD vast te zetten.

Wel vreemd eigenlijk: ik heb een 9700 en die is vanuit de fabriek "gewoon" voorzien van een extra heatsink en schroefje...
Daarom is de 9700 zoveel duurder! 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chou3
sanderdw schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:27:
[...]

Een update dan maar. Dezelfde monteur opnieuw langs geweest met nieuw moederbord en vervangen. Lijkt in eerste instantie prima te zijn totdat ik de Nvidia GPU wilde aanspreken, crash. Zelf gezocht en hier op uitgekomen: https://www.dell.com/comm...disappearing/td-p/7721093. Uitgevoerd maar bood geen oplossing, je ziet de GPU dus ook in de bios verdwijnen. Daarnaast kreeg ik ook nog logs dat de laptop te heet werd....

Opnieuw contact met Dell, ze gaven me de optie om opnieuw een repair te doen of een nieuwe laptop te bestellen wat zeker een maand zou gaan duren. Omdat ik het vertrouwen niet meer had in reparaties (zeker met dingen zoals warmte problemen) maar voor de nieuwe laptop gekozen welke nu in productie is.

En dan belde ze maandag ook nog op vanuit de service dat er bij mij een moederbord vervanging gepland stond :F . Misschien had ik gewoon ja moeten zeggen. Hij vertelde dat hij een aantal zelfde soort reparaties gepland had maar niet wist wat het probleem was (hij ziet alleen dat er een moederbord vervangen moet worden en niet wat de problemen zijn). Communicatie tussen Dell en service bedrijf is dus ook niet best.
Vervelend zeg!
Mag je wel je oude houden tot je de nieuwe hebt?

Mijn mobo is ook vervangen ivm het niet op 130W laden. Heb hem alleen nog niet getest. Ik ga straks maar even doen.

Sterkte

[ Voor 4% gewijzigd door chou3 op 14-01-2021 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimoleda
Nimoleda schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 19:07:
Update wat betreft het coil whine issue:

Moederbord vervangen heeft helaas niets uitgehaald. De laptop is nu onderweg naar Duitsland naar een repair depot. Wordt vervolgd..
Even een update: vandaag het systeem weer teruggekregen, de coil whine is gone :+
Moederbord en backplate zijn vervangen.

Maar... nu is de trackpad "wobble", volgende service request ingeschoten. The story continues..

\\edit

Ben de laptop nu aan het inrichten en ben zojuist geswitched naar battery. Na 5 minuten volledige freeze, gevolgd door een zwart scherm en een reboot. De laptop kan niet op batterij werken lijkt het, na een reboot freezed de laptop binnen 5 minuten weer. Bekend probleem? :'(

\\edit 2 (25-01-2021)

Er wordt een replacement besteld.. ben benieuwd!

[ Voor 29% gewijzigd door Nimoleda op 25-01-2021 15:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanderdw
chou3 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 18:53:
[...]

Vervelend zeg!
Mag je wel je oude houden tot je de nieuwe hebt?
Ja gelukkig wel, al kan ik hem nu heel erg beperkt gebruiken want geen dus geen nvidia gpu en ivm warm worden geen intensieve applicaties...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJ-NaRRa
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-04 08:55
Zijn er hier XPS gebruikers (bij voorkeur XPS 17 met RTX 2060) welke ook in het bezit zijn van een 144Hz monitor? Ik zit te denken aan een nieuwe monitor voor aan mijn laptop, maar ik krijg weinig duidelijkheid over of de XPS 17 dit wel ondersteund....

voor zover ik heb begrepen is DisplayPort 1.4 benodigd om een 144Hz aan te sturen (voor deze monitor). Ik heb begrepen dat de interne GPU DisplayPort 1.2 ondersteund, maar de RTX 2060 zou DisplayPort 1.4 moeten ondersteunen. ik kan hierover alleen geen bevestiging over vinden. ook niet op de Dell website. Ik lees alleen iets over dat het WD19TB dock het ondersteund, maar ik neem aan dat ik niet ook nog een docking nodig heb om een monitor werkend te krijgen.

Daarnaast lees ik dat de interne GPU de output naar monitoren limiteert op 60Hz ongeacht of deze wordt aangestuurd door de RTX of de interne GPU. Al met al lees ik dus tegenstrijdige berichten over de compatibility van dergelijke monitoren met de XPS.

Kortom ik zoek naar wat meer informatie om te bepalen of het zinvol is om een nieuwe monitor aan te schaffen en op 144Hz te draaien (bij voorkeur zonder dock, want die WD19TB docks zijn ook best aan de prijs).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SW Simplicity
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 27-04 18:08
DJ-NaRRa schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 10:17:
Zijn er hier XPS gebruikers (bij voorkeur XPS 17 met RTX 2060) welke ook in het bezit zijn van een 144Hz monitor? Ik zit te denken aan een nieuwe monitor voor aan mijn laptop, maar ik krijg weinig duidelijkheid over of de XPS 17 dit wel ondersteund....

voor zover ik heb begrepen is DisplayPort 1.4 benodigd om een 144Hz aan te sturen (voor deze monitor). Ik heb begrepen dat de interne GPU DisplayPort 1.2 ondersteund, maar de RTX 2060 zou DisplayPort 1.4 moeten ondersteunen. ik kan hierover alleen geen bevestiging over vinden. ook niet op de Dell website. Ik lees alleen iets over dat het WD19TB dock het ondersteund, maar ik neem aan dat ik niet ook nog een docking nodig heb om een monitor werkend te krijgen.

Daarnaast lees ik dat de interne GPU de output naar monitoren limiteert op 60Hz ongeacht of deze wordt aangestuurd door de RTX of de interne GPU. Al met al lees ik dus tegenstrijdige berichten over de compatibility van dergelijke monitoren met de XPS.

Kortom ik zoek naar wat meer informatie om te bepalen of het zinvol is om een nieuwe monitor aan te schaffen en op 144Hz te draaien (bij voorkeur zonder dock, want die WD19TB docks zijn ook best aan de prijs).
Ja, toevallig heb ik laatst zelf (geprobeerd) om mijn desktop aan de kant te zetten en mn XPS 17 (met RTX 2060) te gebruiken i.c.m. WD19TB dock.

M.b.t. 144Hz, het zou moeten kunnen, maar in mijn geval werkt het niet goed. Ik heb laatst een IIyama GB3466WQSU-B1 gekocht om te gebruiken met mijn nieuwe setup, maar het werkt allemaal niet lekker. Of dat helemaal aan de XPS/Dock ligt is me nog steeds niet helemaal duidelijk, maar op 144Hz lijkt het beeld heen en weer te bewegen/dansen (weet niet zo goed hoe ik dat moet omschrijven). Op 120Hz doet ie het redelijk oké, met elke 15-30min een soort random beeldartefact dat een fractie van een seconde langsflitst. Maar goed, er zijn veel "vage" problemen die mensen met dit model monitor hebben, dus het zou ook daaraan kunnen liggen.

In principe is de XPS gelimiteerd tot DP1.2 inderdaad vanwege de intel GPU, maar de XPS 17 met RTX heeft als enige model binnen de XPS 9500/9700 lijn de optie om Direct Graphics Mode Output in de BIOS aan te zetten, waarmee je de intel GPU omzeilt en de USB-C/DP aansluitingen direct op de Nvidia GPU aangesloten zitten en je niet gelimiteerd bent tot DP 1.2, maar DP 1.4. Als ik het goed heb moet je dan dat ook kunnen doen zonder een dock d.m.v. een USB-C DP Alt mode adapter. Ik heb zelf echter een simpele gekocht laatst om alsnog mijn oude QHD monitor aan te kunnen sluiten op de Dell met nog een Actieve DP-Dual Link DVI adapter ertussen (die laatste + WD19TB wilde niet lekker met elkaar samenwerken), maar kreeg mijn adapter (weliswaar DP1.2 spec) niet aan de praat, ook niet met andere monitoren, dus ik denk dat ik misschien gewoon pech had en dat de adapter kapot was. Maar voor zover ik weet, zou je dat op die manier moeten kunnen doen (dus direct graphics mode aanzetten, en je monitor middels een USB-C - DP Alt adapter op de XPS aan te sluiten, want dan zou je gewoon "native" DP1.4 poorten moeten hebben).

Overigens andere mensen hier ervaringen met het WD19TB dock? Ik heb hem nu een maandje, maar man wat is het toch eigenlijk wel een beetje ellendig ding. Gebeurd toch wel héél vaak dat iets van een monitor/USB apparaat het niet fatsoenlijk doet, en er is ongeveer haast een 20% kans lijkt wel dat als je de laptop uit slaapstand haalt ie uit het niets crashed en reboot. Ik heb al een optie m.b.t. power management van de vingerafdrukscanner uitgezet en dat hielp al iets, maar mijn XPS crashed nog steeds meerdere keren per week vanuit slaapstand, zonder dat er enige BSOD logs of iets terug te vinden zijn, waardoor ik onderhand echt geen idee meer heb wat nou het onderliggende probleem is of kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floral90
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-03-2021
Ik heb sinds eind oktober 2020 een Dell XPS 17 9700. Ik was toe aan een nieuwe laptop en heb na veel wikken en wegen voor deze gekozen. Het is mijn eerste Dell laptop. Het was voor mij een grote, dure aankoop.
Alles lijkt goed te werken, behalve de audio.
Er is een popgeluid vlak voordat ik een video afspeel op YouTube of als ik tijd skip in de video. Datzelfde popgeluid hoor ik ook bij notificaties van Windows. Spotify en VLC player lijken geen last te hebben van het probleem. Gamen ook niet. Het probleem is ook niet altijd bij elke notificatie of video, maar wel bij 95%.
Het popgeluid hoor ik door de speakers en door mijn Apple oordopjes. Soms is het popgeluid best hard.
Nadat ik mijn laptop heb ontvangen heb ik meteen de drivers geüpdatet omdat dat werd aanbevolen. Ik heb ook gerommeld in Maxxaudio maar dat hielp niets.
Kan iemand mij alsjeblieft helpen met dit probleem? Ik ben niet enorm tech savvy. Zoals ik al zei was het een grote aankoop en dit audioprobleem is echt een grote teleurstelling en ik maak me er best zorgen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SW Simplicity
Floral90 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 20:43:
Ik heb sinds eind oktober 2020 een Dell XPS 17 9700. Ik was toe aan een nieuwe laptop en heb na veel wikken en wegen voor deze gekozen. Het is mijn eerste Dell laptop. Het was voor mij een grote, dure aankoop.
Er is een popgeluid vlak voordat ik een video afspeel op YouTube of als ik tijd skip in de video. Datzelfde popgeluid hoor ik ook bij notificaties van Windows. Spotify en VLC player lijken geen last te hebben van het probleem. Gamen ook niet. Het probleem is ook niet altijd bij elke notificatie of video, maar wel bij 95%.
Het popgeluid hoor ik door de speakers en door mijn Apple oordopjes. Soms is het popgeluid best hard.
Nadat ik mijn laptop heb ontvangen heb ik meteen de drivers geüpdatet omdat dat werd aanbevolen. Ik heb ook gerommeld in Maxxaudio maar dat hielp niets.
Kan iemand mij alsjeblieft helpen met dit probleem? Ik ben niet enorm tech savvy. Zoals ik al zei was het een grote aankoop en dit audioprobleem is echt een grote teleurstelling en ik maak me er best zorgen over.
Klinkt een beetje alsof het ploppen wat je omschrijft veroorzaakt wordt door een DPC latency probleem, maar heel zeker weet ik dat niet. Wat daar dan weer precies de onderliggende oorzaak van is is lastig op voorhand te zeggen, maar misschien dat het een poging waard is om je audiodrivers te verwijderen en de meest recente van Dell weer te installeren.

Overigens @DJ-NaRRa : Een Iiyama G-Master GB3461WQSU-B1 (3440x1440) werkt prima op 144Hz hier nu, weliswaar wel via WD19TB dock. Kan via USB-C/DP Alt niet testen omdat ik die adapter ondertussen al teruggestuurd heb (en sowieso maar DP 1.2 was).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-NaRRa
Floral90 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 20:43:
Dit fenomeen was mij in eerste instantie niet opgevallen. Ik dacht dat het aan mijn koptelefoon lag. Maar ik heb dit wel eens in Valorant als ik van het hoofdmenu / party scherm een game in wordt geslingerd. Dan hoor ik idd een plop (niet super hard) en werkt het daarna gewoon goed. Het is ook niet altijd en bij elke game en ook alleen in Valorant vooralsnog. Dus ik had er niets achter gezocht. Goed om dit te weten! Ik heb geen oplossing, maar ik lees even mee om te zien of je het opgelost krijgt.
SW Simplicity schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 21:42:
[...]
Overigens @DJ-NaRRa : Een Iiyama G-Master GB3461WQSU-B1 (3440x1440) werkt prima op 144Hz hier nu, weliswaar wel via WD19TB dock. Kan via USB-C/DP Alt niet testen omdat ik die adapter ondertussen al teruggestuurd heb (en sowieso maar DP 1.2 was).
Ok goed om te weten dat dit in ieder geval met een Dock werkt. En daarvoor heb je wel de bios setting moeten instellen dat alle output via de RTX verloopt of niet (omdat je een dock gebruikt)?

Dan ga ik me eens wat verder inlezen op wat potentiële monitoren. Bij voorkeur een gaming monitor maar 144Hz is voor mij belangrijker. Helaas gaat dat niet lukken met de DA300 die ik gekocht heb. Die haalt maar HDMI 2.0 / DP Alt 1.3 en om daarnaast nog een usb slot op te geven om mijn scherm aan te sluiten gaat me wat ver dus wellicht toch maar een dock dan.

[ Voor 21% gewijzigd door DJ-NaRRa op 24-01-2021 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SW Simplicity
DJ-NaRRa schreef op zondag 24 januari 2021 @ 09:35:

Ok goed om te weten dat dit in ieder geval met een Dock werkt. En daarvoor heb je wel de bios setting moeten instellen dat alle output via de RTX verloopt of niet (omdat je een dock gebruikt)?
Ja Direct Graphics Mode Output staat aan, maar dat heeft niks met het Dock te maken, dat zul je altijd moeten doen als een monitor aansluit die niet (goed) werkt i.c.m. DP1.2, omdat je anders dus altijd gelimiteerd zult zijn door de intel GPU (en daarmee DP 1.2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-NaRRa
SW Simplicity schreef op zondag 24 januari 2021 @ 14:58:
[...]

Ja Direct Graphics Mode Output staat aan, maar dat heeft niks met het Dock te maken, dat zul je altijd moeten doen als een monitor aansluit die niet (goed) werkt i.c.m. DP1.2, omdat je anders dus altijd gelimiteerd zult zijn door de intel GPU (en daarmee DP 1.2).
En heeft die setting nog veel effect op het gebruik van de laptop? Als in batterijduur, fans die eerder aanslaan (ook in optimized / quiet) etc? Kan me namelijk voorstellen dat de RTX iets meer vraagt van de laptop ook in normale setting (anders dan gamen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SW Simplicity
DJ-NaRRa schreef op zondag 24 januari 2021 @ 15:11:
[...]

En heeft die setting nog veel effect op het gebruik van de laptop? Als in batterijduur, fans die eerder aanslaan (ook in optimized / quiet) etc? Kan me namelijk voorstellen dat de RTX iets meer vraagt van de laptop ook in normale setting (anders dan gamen)
Maakt m.b.t. accuduur niet echt verschil, voor zover ik gemerkt heb (en de optie begrijp) heeft het in principe niks te maken met het in-/of uitschakelen van de Intel GPU, enkel dat de zodra je een extra beeldscherm gaat aansluiten die altijd de Nvidia GPU zal gebruiken en wél de Intel GPU omzeilt (en op zulke momenten heb ik toch de stroomadapter eraan hangen).

Fans draaien al wel snel bij wat GPU load, maar goed, had niet echt anders verwacht. In principe vind ik het draaien van de fans nieteens het vervelendste, dat is met name de coil whine (daar had mijn XPS vrijwel geen last van, tot ik het Dock ging gebruiken). Maar goed, dat hele dock is dus (in mijn geval) nogal ellende, 2 dagen geleden nog geprobeerd allerlei drivers/firmware te herinstalleren/update maar helpt allemaal niks met de problemen die ik met dat ding heb. Ik ben natuurlijk maar een sample size van 1 maar ik zou je persoonlijk aanraden die €250 lekker in je zak te houden, is de ellende echt niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-NaRRa
SW Simplicity schreef op zondag 24 januari 2021 @ 15:26:
[...]

Maakt m.b.t. accuduur niet echt verschil, voor zover ik gemerkt heb (en de optie begrijp) heeft het in principe niks te maken met het in-/of uitschakelen van de Intel GPU, enkel dat de zodra je een extra beeldscherm gaat aansluiten die altijd de Nvidia GPU zal gebruiken en wél de Intel GPU omzeilt (en op zulke momenten heb ik toch de stroomadapter eraan hangen).

Fans draaien al wel snel bij wat GPU load, maar goed, had niet echt anders verwacht. In principe vind ik het draaien van de fans nieteens het vervelendste, dat is met name de coil whine (daar had mijn XPS vrijwel geen last van, tot ik het Dock ging gebruiken). Maar goed, dat hele dock is dus (in mijn geval) nogal ellende, 2 dagen geleden nog geprobeerd allerlei drivers/firmware te herinstalleren/update maar helpt allemaal niks met de problemen die ik met dat ding heb. Ik ben natuurlijk maar een sample size van 1 maar ik zou je persoonlijk aanraden die €250 lekker in je zak te houden, is de ellende echt niet waard.
Oh echt alleen voor extern aangestuurde monitoren. Ben wel benieuwd of de voeding dat trekt dan want ik merk nu al wel als ik een avondje game op mijn externe scherm en daarnaast mijn geïntegreerde scherm ook nog heb aan staan (twitch bijv.) dat de accu toch langzaam leegloopt. Avondje gamen is meestal een half lege accu. Heb dat nog nagemeten maar de voeding levert 129 watt vanaf het stopcontact dus daar lijkt het me niet in te zitten.

Het blazen van de fans vind ik zelf ook niet storend. Wel bijzonder dat je met een dock wel coil whine hebt. Een dock is hier ook suboptimaal omdat ik nog wel eens het kantoor moet wisselen met mijn vriendin en die heeft een oude Dell die niet compatible is met moderne docks. Vandaar dat ik dus meestal de DA300 gebruik en zij alles direct inplugged.

Nu nog een goed scherm uitzoeken (en een usb-altdp adapter). Thanks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floral90
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-03-2021
SW Simplicity schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 21:42:
[...]

Klinkt een beetje alsof het ploppen wat je omschrijft veroorzaakt wordt door een DPC latency probleem, maar heel zeker weet ik dat niet. Wat daar dan weer precies de onderliggende oorzaak van is is lastig op voorhand te zeggen, maar misschien dat het een poging waard is om je audiodrivers te verwijderen en de meest recente van Dell weer te installeren.
Heel erg bedankt voor je reactie en voor je suggestie. Ik heb dat inderdaad al eens geprobeerd. Ik heb toen de audio driver via apparaatbeheer/Device Manager verwijderd en via Dell.com een audio driver opnieuw geïnstalleerd. Hielp echter niet. Ik weet verder niet veel van DPC latency. Is er nog iets anders wat ik kan proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobytoby
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-04 21:08
Ik ben sinds eind dec 2020 het bezit van een dell XPS 9700. Mooie laptop met een bijzonder scherm. Alleen de Wifi is waardeloos. Nu al spijt dat ik niet de precision met de Intel WiFi card heb gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roland-d
Mijn XPS 9700 is alweer een week bij Dell voor onderzoek nadat binnen een week van reparatie het moederbord de geest had gegeven.

Qua WiFi geen merkbare problemen gehad zolang die het deed. Wat is het probleem dat je ervaart? Ik zal eens kijken zodra die terug is. Kan nog wel even duren 😑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobytoby
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-04 21:08
roland-d schreef op maandag 25 januari 2021 @ 14:00:
Mijn XPS 9700 is alweer een week bij Dell voor onderzoek nadat binnen een week van reparatie het moederbord de geest had gegeven.

Qua WiFi geen merkbare problemen gehad zolang die het deed. Wat is het probleem dat je ervaart? Ik zal eens kijken zodra die terug is. Kan nog wel even duren 😑
De snelheid met name. Ik had in mijn 6 jaar oude Vaio zelf een AX card van Intel gezet en die is aanmerkelijk sneller. Dat zou toch niet mogen anno 2021.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chimera
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-04 22:17
mobytoby schreef op maandag 25 januari 2021 @ 16:11:
[...]

De snelheid met name. Ik had in mijn 6 jaar oude Vaio zelf een AX card van Intel gezet en die is aanmerkelijk sneller. Dat zou toch niet mogen anno 2021.
Ik zit niet helemaal meer in de huidige modellen. Heb zelf nog een XPS 15 9560, i7-7700HQ maar daar heb ik voor twee of drie tientjes een Intel wifi-kaartje in gezet (in plaats van de Killer, die werkte (toen) niet goed onder Linux). Kan dat niet bij de XPS 17?

[16:19] <WhizzCat> de zon heeft nog maar 5 miljard jaar te leven naar het schijnt
[16:19] <WhizzCat> dus schiet op met dat protocol Chimera :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roland-d
Nou mijn XPS die ter reparatie is opgehaald door UPS vorige week, lijkt te zijn verdwenen. Dell belde net of die al opgehaald was. UPS track info laat ook niets zien. Ben benieuwd hoe dit gaat afgelopen. Dell is op onderzoek uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chou3
Chimera schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 13:03:
[...]

Ik zit niet helemaal meer in de huidige modellen. Heb zelf nog een XPS 15 9560, i7-7700HQ maar daar heb ik voor twee of drie tientjes een Intel wifi-kaartje in gezet (in plaats van de Killer, die werkte (toen) niet goed onder Linux). Kan dat niet bij de XPS 17?
Bij de huidige modellen is de wifi adapter helaas niet te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pddh
Ik heb een paar dagen geleden mijn 2e XPS 9700 ontvangen, 4K scherm, 32gb en 1tb. Alles lijkt in orde, op een issue na. Als ik in het Intel Grafisch besturingscentrum bij Beeldscherm, Kleur, de instellingen Tint of Verzadiging wil aanpassen, knalt het scherm op zwart zodra ik het schuifje beweeg. Als ik een extern scherm aansluit is daarop wel nog beeld. Om deze reden had ik mijn eerste exemplaar, na overleg met de Dell helpdesk die uitging van een kapot moederbord of scherm, teruggestuurd.
Ik heb nog nergens gezien dat iemand anders hier een probleem mee heeft, maar ik dus al twee keer. Wie durft dit te testen :-) waarschuwing: om het te herstellen moest ik vanuit het pre-bios (heet dat zo?) scherm een restore doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leroybrussee
SW Simplicity schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 12:14:
[...]

Ja, toevallig heb ik laatst zelf (geprobeerd) om mijn desktop aan de kant te zetten en mn XPS 17 (met RTX 2060) te gebruiken i.c.m. WD19TB dock.

M.b.t. 144Hz, het zou moeten kunnen, maar in mijn geval werkt het niet goed. Ik heb laatst een IIyama GB3466WQSU-B1 gekocht om te gebruiken met mijn nieuwe setup, maar het werkt allemaal niet lekker. Of dat helemaal aan de XPS/Dock ligt is me nog steeds niet helemaal duidelijk, maar op 144Hz lijkt het beeld heen en weer te bewegen/dansen (weet niet zo goed hoe ik dat moet omschrijven). Op 120Hz doet ie het redelijk oké, met elke 15-30min een soort random beeldartefact dat een fractie van een seconde langsflitst. Maar goed, er zijn veel "vage" problemen die mensen met dit model monitor hebben, dus het zou ook daaraan kunnen liggen.

In principe is de XPS gelimiteerd tot DP1.2 inderdaad vanwege de intel GPU, maar de XPS 17 met RTX heeft als enige model binnen de XPS 9500/9700 lijn de optie om Direct Graphics Mode Output in de BIOS aan te zetten, waarmee je de intel GPU omzeilt en de USB-C/DP aansluitingen direct op de Nvidia GPU aangesloten zitten en je niet gelimiteerd bent tot DP 1.2, maar DP 1.4. Als ik het goed heb moet je dan dat ook kunnen doen zonder een dock d.m.v. een USB-C DP Alt mode adapter. Ik heb zelf echter een simpele gekocht laatst om alsnog mijn oude QHD monitor aan te kunnen sluiten op de Dell met nog een Actieve DP-Dual Link DVI adapter ertussen (die laatste + WD19TB wilde niet lekker met elkaar samenwerken), maar kreeg mijn adapter (weliswaar DP1.2 spec) niet aan de praat, ook niet met andere monitoren, dus ik denk dat ik misschien gewoon pech had en dat de adapter kapot was. Maar voor zover ik weet, zou je dat op die manier moeten kunnen doen (dus direct graphics mode aanzetten, en je monitor middels een USB-C - DP Alt adapter op de XPS aan te sluiten, want dan zou je gewoon "native" DP1.4 poorten moeten hebben).

Overigens andere mensen hier ervaringen met het WD19TB dock? Ik heb hem nu een maandje, maar man wat is het toch eigenlijk wel een beetje ellendig ding. Gebeurd toch wel héél vaak dat iets van een monitor/USB apparaat het niet fatsoenlijk doet, en er is ongeveer haast een 20% kans lijkt wel dat als je de laptop uit slaapstand haalt ie uit het niets crashed en reboot. Ik heb al een optie m.b.t. power management van de vingerafdrukscanner uitgezet en dat hielp al iets, maar mijn XPS crashed nog steeds meerdere keren per week vanuit slaapstand, zonder dat er enige BSOD logs of iets terug te vinden zijn, waardoor ik onderhand echt geen idee meer heb wat nou het onderliggende probleem is of kan zijn.
Ik heb zelf geen last van problemen met 144hz, maar het spontaan rebooten na een start met een Dock komt mij wel bekend voor. Ik heb een lacie thunderbolt 2BIG dock en het gebeurt regelmatig dat zodra ik ben ingelogd in Windows hij na een paar seconden een zwart scherm vertoont en opnieuw opstart met alle gevolgen van dien. Soms is er niets aan de hand, soms ziet hij geen enkel apparaat meer dat is aangesloten op de TB (lacie met 16gb, netwerk, displaypoortmonitor en 2 usb apparaten), soms komt Windows op in herstelmode en soms zelfs dellsupport (pre bios) met de melding dat er geen opstart hdd meer is. Een reboot zonder usb apparaten helpt altijd. Lijkt me meer een driver dingetje van Dell. Heel misschien hun bijgeleverde virusscanner (als deze opstart tijdens het opstarten lijkt het mis te gaan) ik reboot nu mijn laptop zonder de TB connectie. En druk deze er pas in als de laptop gestart is. Gaat nu al een week goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leroybrussee
Floral90 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 19:45:
[...]

Heel erg bedankt voor je reactie en voor je suggestie. Ik heb dat inderdaad al eens geprobeerd. Ik heb toen de audio driver via apparaatbeheer/Device Manager verwijderd en via Dell.com een audio driver opnieuw geïnstalleerd. Hielp echter niet. Ik weet verder niet veel van DPC latency. Is er nog iets anders wat ik kan proberen?
Zelf ook geplop gehad en zelfs dat de rechter ‘sub’ kraakte als een malle. Alles geprobeerd om het op te lossen. Andere drivers (oude nieuwe en generieke),alles deïnstalleren, zelfs een totale fabrieks reset. Niets mocht baten. Totdat ik mijn hoofdtelefoon in de minijack stak. Toen ik deze er uit haalde toen was het geluid over de luidsprekers goed. Geen gekraak en geplop meer en de rechter sub deed het ook weer. Sindsdien heb ik voller geluid en blijft het ook werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimoleda
pddh schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 13:35:
Ik heb een paar dagen geleden mijn 2e XPS 9700 ontvangen, 4K scherm, 32gb en 1tb. Alles lijkt in orde, op een issue na. Als ik in het Intel Grafisch besturingscentrum bij Beeldscherm, Kleur, de instellingen Tint of Verzadiging wil aanpassen, knalt het scherm op zwart zodra ik het schuifje beweeg. Als ik een extern scherm aansluit is daarop wel nog beeld. Om deze reden had ik mijn eerste exemplaar, na overleg met de Dell helpdesk die uitging van een kapot moederbord of scherm, teruggestuurd.
Ik heb nog nergens gezien dat iemand anders hier een probleem mee heeft, maar ik dus al twee keer. Wie durft dit te testen :-) waarschuwing: om het te herstellen moest ik vanuit het pre-bios (heet dat zo?) scherm een restore doen.
Wat een gedoe zeg..! Wat gebeurt er als je de videokaart driver de-installeerd via Device Manager?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SW Simplicity
Leroybrussee schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 17:22:
[...]

Ik heb zelf geen last van problemen met 144hz, maar het spontaan rebooten na een start met een Dock komt mij wel bekend voor. Ik heb een lacie thunderbolt 2BIG dock en het gebeurt regelmatig dat zodra ik ben ingelogd in Windows hij na een paar seconden een zwart scherm vertoont en opnieuw opstart met alle gevolgen van dien. Soms is er niets aan de hand, soms ziet hij geen enkel apparaat meer dat is aangesloten op de TB (lacie met 16gb, netwerk, displaypoortmonitor en 2 usb apparaten), soms komt Windows op in herstelmode en soms zelfs dellsupport (pre bios) met de melding dat er geen opstart hdd meer is. Een reboot zonder usb apparaten helpt altijd. Lijkt me meer een driver dingetje van Dell. Heel misschien hun bijgeleverde virusscanner (als deze opstart tijdens het opstarten lijkt het mis te gaan) ik reboot nu mijn laptop zonder de TB connectie. En druk deze er pas in als de laptop gestart is. Gaat nu al een week goed
3440x1440@144Hz werkt hier nu ook prima, lag toch aan de monitor. Ik ben toevallig eergisteren ook eindelijk een stap verder gekomen in het achterhalen wat het onderliggende probleem is met betrekking tot het crashen uit slaapstand als de XPS verbonden is met het dock. Ik kreeg ook (voor het eerst) de dellsupport foutmelding dat er geen HDD/SSD gevonden kon worden, reboot verholp het inderdaad wel weer. Heb daarna op gegoogeld, en een post gevonden op het supportforum van Dell (klik) waarbij mensen ook dit probleem hebben, maar echt een duidelijke oplossing is er alsnog niet. Ga binnenkort denk ik maar eens proberen Bitlocker uit te zetten in de hoop dat het helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimoleda
roland-d schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 13:08:
Nou mijn XPS die ter reparatie is opgehaald door UPS vorige week, lijkt te zijn verdwenen. Dell belde net of die al opgehaald was. UPS track info laat ook niets zien. Ben benieuwd hoe dit gaat afgelopen. Dell is op onderzoek uit...
En? Al nieuws?
Ik kreeg vandaag bericht dat mijn replacement vandaag uit China is verzonden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roland-d
Er is nog geen nieuws, alleen een mail met dezelfde vraag en paar dagen na het telefoontje. Mijn eigen geheugen zit er ook nog in, als die echt weg is, is dat ook nog wel een dingetje. Ik wacht komende week nog af en dan eens zien of ze actie ondernemen. Ga er wel vanuit dat ik de komende maanden zonder zit. Deze week eerst de batterij van de over MacBook vervangen voor die ploft 🤪. Voorlopig daar weer mee verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasper2603
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:01
Ik ben ook van plan weer een Dell te kopen, twijfel tussen een XPS 17 of Alienware M17 met 4k scherm, maar in het verleden waren er altijd kortingscodes van Dell in omloop. Zijn die er nog steeds? Of heeft iemand misschien een code voor me liggen dat zou helemaal super zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-04 12:28
Iemand die iets zinnigs kan zeggen over de 2021 versies van Dell voor de Precision 5750 lijn (tegenhanger van de XPS 17)?

Gezien de lange levertijd en het feit dat deze nog last-gen hardware heeft moet ik maar gaan wachten, al werk ik sinds maart vorig jaar met een laptop die op zijn laatste benen loopt en de nodige kuren heeft. Nu nog de 5750 bestellen, met 2 maanden levertijd, is naar mijn idee gekkenwerk?

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camiel
Zijn er meerdere mensen met problemen met audio uit de speakers.
Bij vooral piano lijkt er wat te trillen in de speakers. Lees meer problemen en kan me niet herinneren dat ik er in het begin er ook last van had.
Bij het op de kop houden van de laptop is de distortion / kraak weg.
Op het dell forum zijn er meer klachten.. 😕

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimoleda
Camiel schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:07:
Zijn er meerdere mensen met problemen met audio uit de speakers.
Bij vooral piano lijkt er wat te trillen in de speakers. Lees meer problemen en kan me niet herinneren dat ik er in het begin er ook last van had.
Bij het op de kop houden van de laptop is de distortion / kraak weg.
Op het dell forum zijn er meer klachten.. 😕
Dell communitty staat er vol mee.. al contact gehad met Dell support? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camiel
Nimoleda schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 11:24:
[...]

Dell communitty staat er vol mee.. al contact gehad met Dell support? :X
Nee, nog niet, omdat er nog bij niemand een oplossing is geweest die werkte. Afhankelijk van de muziek even een andere manier van luisteren.. 😕

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimoleda
[...]

Oké en nu? Ik heb exact hetzelfde probleem, en meer met mijn XPS 9500. Als het goed is krijg ik volgende week een nieuwe.

Onderstaande fix nog geprobeerd? Schijnt redelijk succesvol te zijn.

https://www.reddit.com/r/...pad_fix_just_had_someone/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leroybrussee
Iemand met dezelfde problemen als dat ik heb?
Ik heb een XPS15 9500 en een XPS17 9700.
Op beide machines hetzelfde probleem. Als ik een van de machines op mijn AVR aansluit via HDMI dan kan ik niet audio via bitstream bij de AVR krijgen. Alleen PCM werkt. Volgens Windows worden alle indelingen ondersteund. Maar als ik bitstream dan hoor ik een soort van hele harde white noise.
Ik heb AVR’s van denon, Marantz en Yamaha geprobeerd. Meerdere hdmikabels en zo ongeveer elk software player (vlc, Plex, kodi, mediaplayer etc)
Alleen als ik Windows vastzet op pcm streamen (dus exclusief beheer uitzet) dan krijg meerkanaals pcm.
Drivers opnieuw geïnstalleerd, restore uitgevoerd, ruimtelijk geluid uit, geluidsverbeteringen uit. Verschillende drivers geprobeerd... niets helpt.
Is er iemand die thuis ook een AVR heeft staan en eens een videobestand kan afspelen met een dolby digital stream oid via zijn XPS. Ik heb het idee dat dit op geen enkele 9500 of 9700 werkt. Op mijn oude XPS15 9560 werkt dit feilloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nimoleda
Gister mijn replacement XPS 9500 i9 ontvangen, geen coil whine, het trackpad lijkt goed vast te zitten en geen freeze op batterij. Al met al heb ik nu denk ik toch een goed model ontvangen!

[ Voor 7% gewijzigd door Nimoleda op 12-02-2021 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roland-d
Nou, mijn laptop zie ik nooit meer terug. UPS kan het ding niet het vinden en Dell gaat me een voorstel doen voor een nieuw systeem.

Nu heb ik wel aangegeven dat de originele 16GB geheugen is vervangen door 64GB geheugen en dat ik verwacht dat het nieuwe systeem dat dan ook zal hebben.

Verder ook nog wel even nadenken of ik weer een Dell wil. Zo niet, of ze dan wel die 64 GB geheugen gaan vergoeden.

Als ik het aanbod accepteer zal ik wel weer moeten wachten op de nieuwe levering, zo heb ik dan al langer zonder dan met laptop gezeten :/

Dit is wel het meest rare verhaal wat ik ooit heb gehad met een bestelling.
Pagina: 1 ... 7 ... 9 Laatste