Ik werk bij een redelijk grote IT dienstverlener en sinds Corona t/m nu werk ik zowat fulltime thuis en dat bevalt eigenlijk prima. Nu heb ik het geluk dat ik vrij dichtbij werk woon (15 minuten met de auto en dat is als het drukker is) maar als je het op een dag gaat bekijken is die 2x 15 minuten eerder bijna een uur. Je moet je fatsoeneren (nu kan ik gewoon een trainingsbroek aantrekken

), je spullen (laptop e.d.) pakken, naar de auto lopen, op tijd op werk aankomen want je hebt wat speling nodig en je moet je laptop klaarzetten/opstarten e.d. Hetzelfde riedeltje gebeurt ook als je weer vertrekt dus onder de streep zijn het eerder 45/60 minuten welke ik elke dag kwijt ben wat niet het geval is als ik vanuit thuis werk.
Wat ook een voordeel is is dat je ook thuis wat zaken kan doen. Waar je voorheen bij de koffieautomaat met je collega's stond te praten gebruik ik die tijd om thuis even snel wat te stofzuigen, de vaatwasser uit te ruimen of de wasmachine aan te zetten. Op een dag kost dat niet zo veel tijd maar dat zijn allemaal dingen die je niet meer in de avond hoeft te doen en dus ook weer extra vrije tijd oplevert.
Mijn werkgever was vóór corona niet echt voorstander van thuiswerken. Nu waren er wel een of twee collega's die een paar keer per week thuiswerkte wegens de lange reistijd die ze hadden, maar ik kan mij nog herinneren dat een maand of twee voordat Corona toeslag er in een overleg werd verteld dat het thuiswerken misschien af werd geschaft of beperkt "omdat niet iedereen in de directie er voorstander van was". Toen kwam Corona en ook toen moest de directie toegeven dat het toch ook wel veel voordelen had.
Nu de maatregelen zijn opgeheven is afgesproken dat iedereen gemiddeld 2 á 3 dagen thuis mag werken mits je functie het toelaat, dit is ook opgenomen in de personeelsgids. In overleg met je leidinggevende bepaal je dan het exacte aantal. Nu werk ik nog steeds afgerond 5 dagen in de week thuis en de rest van mijn team/afdeling eigenlijk ook. Hier wordt verder niet echt moeilijk over gedaan, het werk wat wij uitvoeren kunnen we grotendeels zonder problemen thuis uitvoeren. Ze hebben nu ook de regeling vastgesteld dat je voor elke dag een thuiswerkvergoeding krijgt (die 2 euro belasting vrij per dag) maar dat komt dan wel in de plaats van je reiskostenvergoeding (op zich ook logisch). Ik heb daar alleen geen recht op omdat ik al een vaste onkostenvergoeding krijg wegens een leaseauto. (die onkostenvergoeding is ook hoger dan die 2 euro per dag dus voor mij ook prima)
Voor mij heeft het in ieder geval meer voordelen dan nadelen, ik kan mij een stuk beter concentreren (op kantoor zaten we vóór corona soms wel met 10 man in een relatief klein hok) en dan is het moeilijk ergens op te kunnen focussen omdat je continue wordt afgeleid. Ook vind ik het fijn dat er niemand "over mijn schouder" meekijkt, ik kan gewoon ongestoord werken.
Wel moet ik zeggen dat ik wel af en toe een keer naar kantoor ga (meestal als het nodig is) en moet zeggen dat dat soms ook wel weer fijn is. Je ziet dan af en toe weer wat collega's en even face to face bijpraten is dan ook wel weer gezellig, maar je werkt wel meteen dat de productiviteit naar beneden gaat

Ook zie je soms collega's in ons team vragen of er iemand of dag X weer een keer naar kantoor gaat, zo kan je afstemmen zodat als je naar kantoor wilt je niet alleen zit.
Ik moet er dus wel bijzeggen dat ik in de IT werk en dan is het al snel gemakkelijker om thuis te werken omdat je eigenlijk alles remote kan doen. Ik kan mij voorstellen dat dat niet bij elke functie zo makkelijk gaat.
[
Voor 4% gewijzigd door
bjorntju op 11-04-2022 23:34
]