Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WasBak
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
merauder schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 06:26:
[...]

Ik verwacht zelf dat dit sociale aspect niet meer word zoals het was. Voor mij als werknemer is de mate van vrijheid wat thuiswerken met zich meebrengt het grootste voordeel, en ik verkies vrijheid in mijn dagindeling elke dag boven een plek met aanwezigheidsplicht onder het mom van sociaal doen.
Besef ook dat het voor heel veel mensen niet zo is en wel degelijk als een belangrijk sociaal aspect is van hun leven, naast hun gewone vrienden.
Wat ook meespeelt is dat een dag kantoor zeker 3 uur van mijn tijd kost exclusief reistijd. Denk aan de pauze die ik thuis vaak invul met een broodje naar binnenschuiven en snel even wat opruimen, en het uit het raam staren omdat je even niet zoveel te doen hebt, wat je thuis prima kunt invullen door even snel een boodschapje te doen, wat lastig word op een kantoorpand op een afgelegen terrein, en dan voelt terug naar kantoor als een niet al te beste financiële deal, nog afgezien van de monsterlijke brandstofprijzen en tijdverlies door reistijd.
Dat zijn leuke perks van thuiswerken, en dat kan prima, ook als je hybride werkt, wat ik absoluut wil aanhouden binnen het bedrijf.

Dat laatste heeft dan niet zoveel met het werk te maken. Daar kan je werkgever niet zoveel aan doen, toch? Of moet de werkgever hiervoor opdraaien?

Daarnaast zie ik de discussie over vrienden en collega’s. Voor mij zijn veel collega’s ook gewoon vrienden, niet iedereen zie ik privé, maar dat hoeft ook niet. Werk moet gewoon een prettige omgeving zijn met leuke mensen, vind ik, uiteraard moeten ze ook presteren, maar dat lijkt me logisch.

De scheidingslijn tussen collega’s en vrienden, vind ik te zwart wit. Je hebt immers vaker met je collega’s te maken dan met de meeste vrienden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 09:39
Persoonlijk vind ik het juist heel leuk om vriendschappelijk om te gaan met collega's (die dus niet persé vrienden zijn). Zo kom je een beetje uit je bubbel. Verschillende perspectieven houden je scherp en voorkomen tunnelvisie.

Op kantoor zijn is voor mij daarom ook een welkome aanvulling op mijn sociale leven met vrienden. Toch mooi om iemand hartstikke enthousiast te horen vertellen over hobby's en activiteiten die je nooit zelf zou doen of meningen die je binnen je eigen cirkel zelden tot nooit tegenkomt.

En dan is het natuurlijk heel makkelijk om te zeggen: 'Als je alleen hetzelfde hoort moet je andere vrienden zoeken' maar zo werken vriendengroepen nou eenmaal.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:52

Wailing_Banshee

You're Next

WasBak schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 09:20:
[...]

Besef ook dat het voor heel veel mensen niet zo is en wel degelijk als een belangrijk sociaal aspect is van hun leven, naast hun gewone vrienden.
Dat besef ik heel goed. Maar dat besef gaat natuurlijk ook de andere kant op.
Louislouislouis schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 10:15:
Op kantoor zijn is voor mij daarom ook een welkome aanvulling op mijn sociale leven met vrienden. Toch mooi om iemand hartstikke enthousiast te horen vertellen over hobby's en activiteiten die je nooit zelf zou doen of meningen die je binnen je eigen cirkel zelden tot nooit tegenkomt.
Daarvoor hoef ik niet naar kantoor toe hoor, dat heeft de afgelopen 2 jaar ook perfect online gewerkt.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WasBak
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 10:17:
[...]

Dat besef ik heel goed. Maar dat besef gaat natuurlijk ook de andere kant op.
Ik gok dat het alleen een kleinere deel van de samenleving is, maar pin mij er niet op vast. Dat er binnen ons bedrijf genoeg mensen meer dan die ene keer in de week naar kantoor komen, zegt voor mij wel wat. Dat er weer meer files op de weg zijn ook. Dat zullen echt niet allemaal gedwongen kantoorwerkers zijn.

Ikzelf ben er 4x per week, alle dagen dat ik werk. Het is voor mij nog niet zo heel lang 5 minuten op de fiets, maar het werkt voor mij gewoon prettiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

WasBak schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 12:01:
[...]

Ik gok dat het alleen een kleinere deel van de samenleving is, maar pin mij er niet op vast. Dat er binnen ons bedrijf genoeg mensen meer dan die ene keer in de week naar kantoor komen, zegt voor mij wel wat. Dat er weer meer files op de weg zijn ook. Dat zullen echt niet allemaal gedwongen kantoorwerkers zijn.
Nee, maar dat wil niet zeggen dat iedereen dat doet omdat ze het leuk vinden. Ik denk dat er heel veel werkgevers zijn die zeggen dat mensen nu weer 5 dagen in de week naar kantoor moeten komen. En dat er ook een heleboel mensen zijn die eigenlijk alleen maar gaan omdat dat eigenlijk wel verwacht wordt. Natuurlijk zullen er ook zat zijn die blij zijn dat ze weer gewoon naar kantoor mogen. Maar ik denk dat het aantal mensen die echt weer 5 dagen in de week op kantoor willen zitten redelijk klein is, t.o.v. de mensen die zeggen 1 a 2 dagen naar kantoor te willen... (de groep die zegt dat ze 5 dagen in de week thuis willen werken, is volgens mij ook niet zo heel groot).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-09 20:56
Afgelopen 2 jaar heb ik veel vaker even "zomaar" telefonisch contact gehad met meerdere collega's, gewoon even een praatje, hoe is het met jou. Eigenlijk net zoals wanneer je even bij het koffieapparaat staat alleen (niet in een grote groep), en er komt nog iemand, je even wat persoonlijker spreekt.

Die gesprekken vind ik wat toevoegen, maar ik hoef er niet voor naar kantoor.

Zelfs regelmatig afgesproken met (oud)collega's buiten werktijd (of we plannen een werkoverleg in tussen de middag, om even te wandelen samen). Ik hoef er nog steeds niet voor naar kantoor, ik werk heerlijk thuis en eigenlijk zou ik het 't liefste zo houden.

Daar komt bovenop, waar ik tot 2020 nog op de fiets naar kantoor kon (door de natuur) is het nu eindeloos geboemmel met ov en naar een stad, waar je ook niet even lekker buiten kan wandelen in de pauze (niet in het groen in elk geval). Dus van 3 kwartiertjes fietsen naar 1,5 uur bus/trein.

Had ik nog kunnen fietsen, was ik denk ik wel zo 1x per week naar kantoor gegaan, maar voor nu vind ik het helemaal prima zo.

Ik denk dat er bij meer mensen meer verschillende redenen spelen om juist wel of juist niet weer (meer) naar kantoor te willen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-09 19:22
Deze week ben ik voor het eerst sinds maanden op kantoortuin-safari geweest. Dit is hoe ik het ervaren heb.

1. Meetings verlopen soepeler dan via cam. Het is ook makkelijker om ergens een angel uit te halen.
2. Langlopende issues hebben we in enkele seconden afgetikt.

Maar ook zijn er nadelen. Zo lukt het op kantoor niet om ook maar een regel code te schrijven. Teveel afleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WasBak
  • Niet online
merauder schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 20:33:

Maar ook zijn er nadelen. Zo lukt het op kantoor niet om ook maar een regel code te schrijven. Teveel afleiding.
Hoe deed je dat dan voor Corona?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• merauder
WasBak schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 21:55:
[...]

Proberen iets van je dag te maken. Merk dat programmeerwerk mij beter afgaat sinds we thuiswerken.

Soms moet je echt verder kijken om tot nieuwe inzichten te komen.

[ Voor 12% gewijzigd door merauder op 17-03-2022 00:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:39

FreakNL

Well do ya punk?

merauder schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 20:33:
Deze week ben ik voor het eerst sinds maanden op kantoortuin-safari geweest. Dit is hoe ik het ervaren heb.

1. Meetings verlopen soepeler dan via cam. Het is ook makkelijker om ergens een angel uit te halen.
2. Langlopende issues hebben we in enkele seconden afgetikt.

Omdat samenwerken iets heel anders is dan thuiswerken.

Hybride is perfect. Maar ik heb ook collega’s die liever 5 dagen thuisblijven. Ben blij dat ze inmiddels gedwongen worden om minimaal 3 dagen op kantoor te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
WasBak schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 21:55:
[...]

Wellicht gewenning, of je wist niet anders.

Dat is hier ook, maar schrijf geen code. Ik kom veel meer aan alles toe, ik merk dat ik met vergaderingen online zelfs meer toe voeg omdat men mij ook hoort zeg maar. Veelal face to face lullen anderen er meer overheen.

Ik vind het erg fijn om niet op kantoor te hoeven zijn. Spreek mensen ook ruim meer dan face to face en de meesten sprak ik sowieso al via teams/Skype. Maar dat is mijn gedachte.
Ben toch op zoek naar ander werk, dus geen idee hoe dat straks verder zal gaan.
Files kan ik ook missen als kiespijn. Dat was irritatie nummer 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sagat
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Sagat

Is pappa x2!

FreakNL schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 06:51:
[...]

Omdat samenwerken iets heel anders is dan thuiswerken.

Hybride is perfect. Maar ik heb ook collega’s die liever 5 dagen thuisblijven. Ben blij dat ze inmiddels gedwongen worden om minimaal 3 dagen op kantoor te zijn.
Interesante discussie, ik zelf merk dat ik volledig thuis toch niet fijn vind, maar ook zeker niet (in mijn geval) 4 dagen naar kantoor wil. Voor corona had ik ook al een vaste thuiswerkdag. Mijn vrouw werkt 5 dagen maar wil het liefst 100% thuis blijven werken.
Ik denk dat ik uiteindelijk naar 2 om 2 zal gaan.

Maar qua volledig thuiswerken.
En als dat goed gaat waarom niet? Voor specifieke zaken kun je uiteraard wel naar kantoor, al dan niet voor een halve dag of minder en daar heeft mijn vrouw ook geen probleem mee. Voor mij is het dan vreemd om blij te zijn dat mensen die het fijn vinden om thuis te werken, naar kantoor te dwingen. Het voorbehoud is dat ze wel productief zijn, maar dit is voor mij eigenlijk geen discussie.

Goed kan me wel voorstellen dat als je in een team werkt en iedereen naar kantoor komt maar 1 persoon niet, dat er dan wel een soort van disconnect kan gaan ontstaan. Vanuit dat oogpunt is het dan inderdaad wel goed om een bepaald minum af te spreken. Kan me we voorstellen dat dit soort zaken wel tot verloop kan gaan leiden.

10 second ninja DONE

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
FreakNL schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 06:51:
[...]

Ben blij dat ze inmiddels gedwongen worden om minimaal 3 dagen op kantoor te zijn.
Gedwongen lijkt mij niet de manier hoewel je dat middel natuurlijk wel hebt als werkgever. Het belangrijkste lijkt mij om in overleg te gaan met je werknemers en een goede manier van samenwerken vast te stellen die voor het team werkt.

Met het dwingen ga je enkel frictie opbouwen waarna de desbetreffende medewerkers uiteindelijk eieren voor hun geld kiezen en een andere werkgever zoeken. Niet altijd problematisch maar deze keuzes zijn niet zonder risico

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

dcl! schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 15:35:
Afgelopen 2 jaar heb ik veel vaker even "zomaar" telefonisch contact gehad met meerdere collega's, gewoon even een praatje, hoe is het met jou. Eigenlijk net zoals wanneer je even bij het koffieapparaat staat alleen (niet in een grote groep), en er komt nog iemand, je even wat persoonlijker spreekt.

Die gesprekken vind ik wat toevoegen, maar ik hoef er niet voor naar kantoor.
Het nadeel van dat telefonisch doen is dat je niet van afstand in kunt schatten of een collega daar op dat moment wel tijd voor/behoefte aan heeft. Hij kan wel zeggen dat hij er nu even tijd voor heeft, maar normaal gesproken zou hij je misschien bij de koffieautomaat non-verbaal wel duidelijk maken dat het toch echt niet uit komt.

Voor mij werkt het niet in elk geval, ik wil zo weinig mogelijk bellen tijdens mijn werk. Ik loop echt liever een gebouw door om iemand face to face te spreken dan dat ik iemand even bel.
Arunia schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 08:10:
[...]

Dat is hier ook, maar schrijf geen code. Ik kom veel meer aan alles toe, ik merk dat ik met vergaderingen online zelfs meer toe voeg omdat men mij ook hoort zeg maar. Veelal face to face lullen anderen er meer overheen.
Dat klinkt vooral als een gebrek aan fatsoen als mensen door je heen gaan praten. Daar kun je natuurlijk mensen op aanspreken, dat is niet zozeer alleen aan thuis of op locatie werken te wijten.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-09 20:54
Metalfreak schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 08:48:
[...]
Het nadeel van dat telefonisch doen is dat je niet van afstand in kunt schatten of een collega daar op dat moment wel tijd voor/behoefte aan heeft. Hij kan wel zeggen dat hij er nu even tijd voor heeft, maar normaal gesproken zou hij je misschien bij de koffieautomaat non-verbaal wel duidelijk maken dat het toch echt niet uit komt.
Dan moet je dat wel de non-verbale communicatie kunnen oppakken.
Ikzelf heb problemen om de non-verbale communicatie te lezen, dat weet ik van mijzelf ook en probeer ik flink te verbeteren.

Doordat voorheen alle communicatie verbaal moest verlopen "miste" ik niks gelukkig :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• joep doei
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-09 09:06
Wij hebben als team een vaste dag in de week afgesproken waarop we allemaal proberen op kantoor te zijn. Ik verwacht dat dat niet de meest productieve dag gaat worden maar elkaar even zien, spontaan informeel bijkletsen en fysieke technische overleggen hebben voor mij echt een meerwaarde. Ook kunnen we makkelijk even dingen afstemmen.Het heeft voor mij een meerwaarde. Thuis kan ik dan weer 'meters maken' en ook het ontbreken van reistijd en de flexibiliteit die het geeft vind ik waardevol. Het MT wil graag dat we nog een tweede dag naar kantoor komen. Daar zie ik alleen de meerwaarde van in als er een reden is, zoals een overleg.

http://serve.infoteur.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Nu online
[...]
Dat klinkt vooral als een gebrek aan fatsoen als mensen door je heen gaan praten. Daar kun je natuurlijk mensen op aanspreken, dat is niet zozeer alleen aan thuis of op locatie werken te wijten.
Story of my life. Om één of andere reden horen mensen mij niet terwijl ik toch een diepe zware stem heb.
Mijn vrouw, dochter, mensen in een vergadering.

Sterker nog, ken je die restaurants waar je zo'n lampje hebt om aandacht te trekken van bediening? Voor mij zijn die ideaal! Ik kan een half uur aandacht van mensen proberen te krijgen en dan zien ze me nog niet. :+

Maar goed, dat is wat ik al heel lang gewend ben. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

Wat me overigens opvalt is dat iedereen het vooral heeft over de lagere productiviteit als ze weer op kantoor komen. Maar we zijn toch geen machines die een productiviteit van 100% nastreven? En is het wel zo zwart-wit? Als je sociale contacten op het werk verbeteren door rechtstreeks contact heeft dat in de toekomst wellicht ook weer positieve gevolgen voor je productiviteit omdat je als team beter functioneert en elkaar beter aanvoelt.
Arunia schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 09:06:
[...]

Story of my life. Om één of andere reden horen mensen mij niet terwijl ik toch een diepe zware stem heb.
Mijn vrouw, dochter, mensen in een vergadering.

Sterker nog, ken je die restaurants waar je zo'n lampje hebt om aandacht te trekken van bediening? Voor mij zijn die ideaal! Ik kan een half uur aandacht van mensen proberen te krijgen en dan zien ze me nog niet. :+

Maar goed, dat is wat ik al heel lang gewend ben. ;)
Het klinkt een beetje alsof je met je lichaamshouding niet zegt wat jij met je woorden wil zeggen.

Daar zijn trainingen voor, die ik van harte (uit eigen ervaring) kan aanraden. Bij mij was dit vroeger ook veel meer het geval, maar het valt te leren. Je bewust ervan zijn is al stap 1 in elk geval.

[ Voor 49% gewijzigd door Metalfreak op 17-03-2022 09:10 ]

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• durian
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-09 20:25
Metalfreak schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 09:07:
Wat me overigens opvalt is dat iedereen het vooral heeft over de lagere productiviteit als ze weer op kantoor komen. Maar we zijn toch geen machines die een productiviteit van 100% nastreven?
Volgens mijn bazen wel, het gaat alleen maar over effectiviteit, en daar word je ook op afgerekend...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09:59
Wat me overigens opvalt is dat iedereen het vooral heeft over de lagere productiviteit als ze weer op kantoor komen. Maar we zijn toch geen machines die een productiviteit van 100% nastreven?
Vertel dat de werkgevers maar eens, die blijven vragen "is het al af??".

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

durian schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 09:16:
[...]

Volgens mijn bazen wel, het gaat alleen maar over effectiviteit, en daar word je ook op afgerekend...
En je geeft dan nooit een keer tegengas? Ik neem aan dat je gewoon je best doet, zoals iedereen dat normaal gesproken uit zichzelf wel doet.

Maar zoals ik al zei: dat afrekenen gebeurt toch niet dagelijks, maar over een lange termijn en voor een lange termijn kan iets juist zelfs positieve effecten hebben, dus dan zijn je bazen alsnog tevreden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Nu online
Wat me overigens opvalt is dat iedereen het vooral heeft over de lagere productiviteit als ze weer op kantoor komen. Maar we zijn toch geen machines die een productiviteit van 100% nastreven? En is het wel zo zwart-wit? Als je sociale contacten op het werk verbeteren door rechtstreeks contact heeft dat in de toekomst wellicht ook weer positieve gevolgen voor je productiviteit omdat je als team beter functioneert en elkaar beter aanvoelt.

[...]

Het klinkt een beetje alsof je met je lichaamshouding niet zegt wat jij met je woorden wil zeggen.

Daar zijn trainingen voor, die ik van harte (uit eigen ervaring) kan aanraden. Bij mij was dit vroeger ook veel meer het geval, maar het valt te leren. Je bewust ervan zijn is al stap 1 in elk geval.
Oh dat is het zeker wel. Het is ook vaak hoe ik me voel en de stand van de maan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• durian
  • Laatst online: 17-09 20:25
Metalfreak schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 09:19:
[...]

En je geeft dan nooit een keer tegengas? Ik neem aan dat je gewoon je best doet, zoals iedereen dat normaal gesproken uit zichzelf wel doet.
Zeker, maar dat wordt genegeerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 07:35
joep doei schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 08:53:
Wij hebben als team een vaste dag in de week afgesproken waarop we allemaal proberen op kantoor te zijn. Ik verwacht dat dat niet de meest productieve dag gaat worden maar elkaar even zien, spontaan informeel bijkletsen en fysieke technische overleggen hebben voor mij echt een meerwaarde. Ook kunnen we makkelijk even dingen afstemmen.Het heeft voor mij een meerwaarde. Thuis kan ik dan weer 'meters maken' en ook het ontbreken van reistijd en de flexibiliteit die het geeft vind ik waardevol. Het MT wil graag dat we nog een tweede dag naar kantoor komen. Daar zie ik alleen de meerwaarde van in als er een reden is, zoals een overleg.
Bij ons kwam er een mail gisteren. Op dit moment is het "leuk als je 1 dag/week naar kantoor komt", dat gaat naar "we eisen dat je minimaal 2 dagen komt want als technische bedrijf zien we graag interactie tussen de mensen" en in april naar 3 dagen per week. Je mag 2 dagen/week thuis werken. Meer kan ook niet, want dan komen we met kantoor plekken in de knel denk ik.

Denk dat het prima zo is.

Vind persoonlijk nog steeds dat je veel productiever thuis bent.

Er worden wel pogingen gedaan om teams op bepaalde dagen op kantoor te hebben, maar ik vind juist dat een reden om op kantoor te zijn dat je mensen van andere teams spreekt. Carpoolen is ook een reden dat ik me eigenlijk niet aan die vaste dagen houd. Verder moet ik nog een stagaire begeleiden en die is er ook op bepaalde dagen.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
[...]

Het nadeel van dat telefonisch doen is dat je niet van afstand in kunt schatten of een collega daar op dat moment wel tijd voor/behoefte aan heeft.
Waarschijnlijk ga ik alleen om met andere simpele zielen zoals ik er zelf een ben, maar wij vragen altijd eerst even aan elkaar: schikt het nu?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FOE_VfoWUAo6G23.jpg
Ik vind dit eigenlijk wel een mooie. De mensen die vinden dat andere mensen ook maar eens terug moeten komen naar kantoor doen dat veelal uit egoisme: die andere mensen zijn nodig om de omgeving te scheppen waarin de eerste categorie zich goed voelt. Zeg maar extroverten die geen rekening willen houden met introverten.

Het gaat er niet om of het beter is voor de eerste categorie. Het gaat erom of het 't beste is voor de mensen die willen thuiswerken.

Een mooie beschrijving is "emotionele vampieren".

(knuppel, hoenderhok :+ )

[ Voor 22% gewijzigd door gambieter op 17-03-2022 21:26 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
[...]

Voor mij werkt het niet in elk geval, ik wil zo weinig mogelijk bellen tijdens mijn werk. Ik loop echt liever een gebouw door om iemand face to face te spreken dan dat ik iemand even bel.

[...]
Het voordeel van bellen is dat je niet op kunt nemen als het niet uit komt.
Naast dat je dat inderdaad kan vragen zoals hierboven benoemd.

Zo kan het net zo goed beperkend werken als iemand je heeft opgezocht en al aan je bureau staat op het moment dat het eigenlijk niet uit komt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WasBak
  • Niet online
gambieter schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 21:24:
Ik vind dit eigenlijk wel een mooie. De mensen die vinden dat andere mensen ook maar eens terug moeten komen naar kantoor doen dat veelal uit egoisme: die andere mensen zijn nodig om de omgeving te scheppen waarin de eerste categorie zich goed voelt. Zeg maar extroverten die geen rekening willen houden met introverten.

Het gaat er niet om of het beter is voor de eerste categorie. Het gaat erom of het 't beste is voor de mensen die willen thuiswerken.

Een mooie beschrijving is "emotionele vampieren".

(knuppel, hoenderhok :+ )
Leuke knuppel, ik hap.
Het gaat niet om de individu, maar om het team.

Wij hebben gemerkt dat teams beter renderen als ze ook regelmatig bij elkaar zitten. Dat hoeft dus niet altijd, maar bij ons wel graag 1x per week. Als je dat als introvert (ik ben dat ook, al heb ik er geleerd mee om te gaan) niet kan, dan zit je bij ons gewoon verkeerd.

Als de extraverten zich moeten aanpassen, kunnen de introverten dat soms vast ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:15

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Sagat schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 08:31:
[...]
Goed kan me wel voorstellen dat als je in een team werkt en iedereen naar kantoor komt maar 1 persoon niet, dat er dan wel een soort van disconnect kan gaan ontstaan. Vanuit dat oogpunt is het dan inderdaad wel goed om een bepaald minimum af te spreken. Kan me we voorstellen dat dit soort zaken wel tot verloop kan gaan leiden.
Ook van mijn kant wel begrip voor een bedrijfsrichtlijn. Maar ik snap gambieter in "Blijf jij thuiswerken na de coronacrisis?" ook helemaal. Bij mijn werkgever wordt gevraagd om minimaal drie dagen naar het werk te komen. Tot nu toe ben ik een lange periode 2 dagen per week op het werk geweest. Die twee dagen bemerkte wel ik dat ik met veel collega's gesprekken had die ook zeker hun nut hadden. Doe-taken waren in die twee dagen wel wat moeizamer omdat naar mijn idee veel interactie met de anderen in die twee dagen convergeerde. Ondanks die "polarisatie van activiteiten" is het wel mijn indruk dat ik meer werk kan verzetten als in de periode voor corona, volledig op kantoor bij de werkgever.

Mijn begrip voor die bedrijfsrichtlijn komt voort uit het besef dat het voor die bedrijven ook maar zoeken is naar een vorm. Wat ik hierbij wel opmerkelijk vind is dat het bij veel organisaties uitmondt in een kamerbrede bedrijfsrichtlijn. "Wij vinden dat het zus en zo moet zijn voor alle medewerkers..".

Op zich begrijp ik het allemaal wel, in onzekere tijden schept zo'n regel duidelijkheid en voorkomt discussie. De regel gaat alleen voorbij aan veel verschillen tussen de introverten en extraverten, de informatiegevers en informatiehalers, de personeelsleden in een leidinggevende of coördinerende rol, of juist in een uitvoerende rol.

Bedrijven zouden ook de keuze kunnen maken om de teamleiders de vrijheid te geven om afspraken met hun team te maken over ieders aanwezigheid. Mogelijk is dan nog verdere optimalisatie te bereiken. Dan kan een engineer 3 dagen op het werk zijn, want die is gelieerd aan fysieke productie, maar kan die programmeur vaak 1 dag per week komen, of soms twee als het even nodig is. De leidinggevenden zelf hebben te zorgen dat ze ieder persoonlijk in de week kunnen spreken. Structureel helemaal niet op het werk is niet echt wenselijk denk ik, niet naar de huidige normen waarmee wij nu een "organisatie definiëren". Maar stel nu eens dat de komende tijd die definitie gaat schuiven? Iets zegt mij dat we nog niet op het eindstation van deze verandering zijn aangeland.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

WasBak schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 22:02:
Als de extraverten zich moeten aanpassen, kunnen de introverten dat soms vast ook wel.
Sinds wanneer passen extroverten zich aan? Met gedwongen team meetings op kantoor geef je de extroverten alles wat zij willen. Zeggen dat je anders verkeerd zit bij jullie is veelzeggend en niet positief.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:07

-tom-562

Oliesjeik

Aha, dus als je naar kantoor wilt ben je nu ineens extravert. Weer wat geleerd

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

-tom-562 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 23:20:
Nee, alleen als je eist dat iedereen naar kantoor komt omdat jij naar kantoor wilt.

Ik ken genoeg mensen die de afgelopen 2 jaar gewoon naar kantoor zijn geweest, 5 dagen per week, ondanks het feit dat het werk in principe thuis had gekund. Maar die konden gewoon niet thuis werken, om diverse redenen. Maar dat zijn niet per definitie de mensen die nu eisen dat iedereen maar terug naar kantoor komt.

Ik blijf erbij dat dit iets is wat je binnen je team oplost. Het ene team zal het prettiger vinden met meer dagen op kantoor, en het andere team vindt 1 dag per week meer dan genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WasBak
  • Niet online
gambieter schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 23:14:
[...]

Sinds wanneer passen extroverten zich aan? Met gedwongen team meetings op kantoor geef je de extroverten alles wat zij willen. Zeggen dat je anders verkeerd zit bij jullie is veelzeggend en niet positief.
Wat een onzin, iedereen past zich weleens aan. Niet alleen de introverten.

Niet positief voor sommige mensen nee, want dat gaat bij ons gewoon niet werken. Daar is niks mis mee. Ik snap niet zo goed wat daar volgens jou veelzeggend over is. Alsof er altijd plek is voor iedereen binnen iedere organisatie. Dat is gewoon niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j4y
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08:42

j4y

Hier heeft "het team" besloten om 2x per week te komen. Jammer, was de enige die liever 1 dag had maar kom er maar eens tussen als de rest terug wil. Gelukkig was die 2x de max van management.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij ons is heel duidelijk te zien welk "volk" graag structureel naar kantoor gaat. Ik was 2 weken geleden weer eens een dagje op kantoor (ja dagje, ik werk op zo'n dag bijna 3 uur in de trein, dus ik ben er maar een uur of 5). Ik zit in de engineering/consultancy hoek en hou me dus bezig met de techniek voor klanten waar wij langlopende overeenkomsten mee hebben. Ik was dus die dag de enige op kantoor uit die hoek. De persoon die het dichts bij mij staat in de organisatie, die op dat moment op kantoor was, zit in de consultancy/presales hoek. Er zit vooral sales, project management en wat organisatie ondersteunend volk (marketing, management loopt ook zo nu en dan even binnen).

Maargoed, ook voor ons "technikers" wordt weer de mogelijkheid geboden om zonder goede reden naar kantoor te komen. Dat wil ik ook wel weer gaan doen. Vooralsnog lijkt de frequentie ongeveer 1x per 2 weken te gaan worden, met misschien een enkele uitschieter naar 1x per week. Genoeg om af en toe eens een collega IRL te zien. Volgende week ga ik weer een dagje. Dat was eigenlijk gepland vanwege een "event" rond de dienstverlening naar 1 van mijn klanten, maar nu is dat "event" dus weer online geworden en zit ik dus vanuit kantoor met mensen die allemaal ergens anders zitten.

Ik merk overigens wel, dat er breed een cultuurverandering heeft plaatsgevonden m.b.t. meetings. Omdat iedereen nu gewend is aan online meetings, lijkt een grote groep mensen het nu ook allemaal "heel acceptabel" te vinden om structureel meetings te gaan verzetten. Mijn agenda gedraagt zich tegenwoordig nog net niet als zo'n vloer met van die vlakken die afwisselend gekleurd oplichten (beetje 80's disco achtig). Daar ben ik dus eigenlijk wel een beetje klaar mee en ik begin het 3 strikes = out principe te hanteren hier.
Strike 1: je plant een meeting en ik accepteer als het past.
Strike 2: je verplaatst de geplande meeting en ik accepteer als het past.
Strike 3: je verplaatst de geplande meeting wederom en ik wijs hem af: duidelijk niet belangrijk.

Bij ons is "de wereld" overigens wel volledig omgekeerd wat betreft thuis werken. Voorheen moest ik aangeven op welke dagen ik niet op kantoor zou zijn. Toen werkte ik bijvoorbeeld structureel 1 dag per week thuis en regelmatig een extra dagje. Nu is dat precies andersom: als ik niet aangeef naar kantoor te komen, dan wordt ik nadrukkelijk niet op kantoor verwacht. Ik wordt alleen op kantoor verwacht, als ik een desk reserveer en die reservering is dan ook meteen een reservering voor de lunch.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2022 07:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:33
De klant wilt blijkbaar dat iedereen weer minimaal 2 dagen naar kantoor komt, precies op de dag dat het thuiswerk-advies afgeschaft is.

Nu de catch: Ze willen dat iedereen op dinsdag en donderdag komt waardoor we dus hutjemutje zouden zitten en nu krijgen ze dus de blow-back van oa het dev-team. In het dev-team hebben we minimaal 3 mensen uit de risico-groep (mezelf inclusief)

En ik geef extra tegengas: niet alleen wegens het risico, maar ik ga de komende (en laatste) 6 maanden solistisch aan het framework werken. Nauwelijks overleg met anderen en moet me zwaar concentreren.
Voor mij heeft het dus 0 meerwaarde om naar kantoor te komen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

-tom-562 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 23:20:
Op de een of andere manier wordt introvert zijn nog wel eens verward met je het liefst de hele dag opsluiten op een zolderkamer en alles wat daarbuiten komt is dan meteen extravert. Dat is pertinent niet waar. Ook een introvert gaat er graag eens op uit en kan genieten van onder de mensen te zijn.
dcl! schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 19:04:
[...]

Waarschijnlijk ga ik alleen om met andere simpele zielen zoals ik er zelf een ben, maar wij vragen altijd eerst even aan elkaar: schikt het nu?
En jij hebt nooit van die situaties waarin je denkt "pff, heb je hem weer, nou vooruit dan, dan ben ik er vanaf, want anders blijft diegene me steeds bellen"? Je bent al gestoord door het telefoontje, dan kunnen die extra paar minuten storing er ook nog wel bij. Want als iemand dan zegt "nee, het schikt nu niet", hang je dan meteen op, of blijf je gewoon doorratelen zoals 99% van de mensen gewoon doet? En check maar eens, hoe vaak zegt iemand nu echt heel eerlijk "nee, het komt me nu echt niet uit"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Metalfreak schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:07:
[...]
En check maar eens, hoe vaak zegt iemand nu echt heel eerlijk "nee, het komt me nu echt niet uit"?
Ik kan dat bij anderen moeilijk checken, maar voor mezelf: als het mij echt niet uitkomt, dan geef ik dat altijd aan. Als er iemand naast mijn bureau staat, vind ik dat veel moeilijker om te doen, eerlijk gezegd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:29
Ik ben afgelopen week ook maar weer eens geweest, na een jaar niet te zijn gegaan. Ellendige files daargelaten, maar het was echt heel erg wennen. Ik zat in een kantoortuin, dus allemaal weer andere geluiden, mensen die je lange tijd niet gezien hebt en dus sociaal mee moet doen. Ik was ook behoorlijk minder productief hierdoor en mijn hoofd was echt op van alles aan het einde van de dag. Ik ben echt gewend geraakt aan het thuiswerken en dat bevalt mij zo goed. Voor mij zou 1x in de twee weken naar kantoor prima zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

Op mijn werk is er overigens momenteel een hele strijd gaande tussen de OR en het college van bestuur (CvB) over dit onderwerp. Het CvB wil eigenlijk dat iedereen weer 100% naar het werk komt, maar de OR vindt dit niet van deze tijd en de teksten vanuit het CvB zijn vooral te lezen als volledig wantrouwen richting de werknemer. De OR gaat hier niet mee akkoord, dus het laatste woord is er nog niet over gezegd.

Vooralsnog is het prima mogelijk om op incidentele basis thuis te werken als het voor je werk beter uitkomt, maar structureel een vaste dag thuis werken mag (nog) niet. Stiekem verwacht ik wel dat de OR hier aan het langste eind gaat trekken, maar dat kan iets van een lange adem zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Metalfreak schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:22:
Op mijn werk is er overigens momenteel een hele strijd gaande tussen de OR en het college van bestuur (CvB) over dit onderwerp. Het CvB wil eigenlijk dat iedereen weer 100% naar het werk komt, maar de OR vindt dit niet van deze tijd en de teksten vanuit het CvB zijn vooral te lezen als volledig wantrouwen richting de werknemer. De OR gaat hier niet mee akkoord, dus het laatste woord is er nog niet over gezegd.

Vooralsnog is het prima mogelijk om op incidentele basis thuis te werken als het voor je werk beter uitkomt, maar structureel een vaste dag thuis werken mag (nog) niet. Stiekem verwacht ik wel dat de OR hier aan het langste eind gaat trekken, maar dat kan iets van een lange adem zijn.
Vacatures genoeg. Misschien brengt een paar ontslagbrieven het bestuur op andere inzichten? Dit lijkt me HR-technisch niet het moment om als werkgever heel erg op je strepen te gaan staan (tenzij je in een uitzonderingspositie zit als bedrijf en mensen in de rij staan om voor je te komen werken, de natte droom van de gemiddelde werkgever momenteel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

Verwijderd schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:30:
[...]

Vacatures genoeg. Misschien brengt een paar ontslagbrieven het bestuur op andere inzichten? Dit lijkt me HR-technisch niet het moment om als werkgever heel erg op je strepen te gaan staan (tenzij je in een uitzonderingspositie zit als bedrijf en mensen in de rij staan om voor je te komen werken, de natte droom van de gemiddelde werkgever momenteel).
Dat is dan ook onder andere een argument dat de OR gebruikt: "We moeten straks ook nog mensen hebben die voor ons willen werken"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Een van mijn motivaties om recentelijk van baan te verwisselen was de dat de baan remote-first was, bij mijn oude baan was de trend toch weer dat er een 50/50 mix zou komen thuiswerken en kantoor.

Maar daarin zit de kern van de kwestie, kantoor betekend bij veel bedrijven: kantoortuin.

En als er iets is wat, behalve het kostenaspect voor werkgever, wat qua balans negatief uitpakt voor werknemers is het dat wel. En daarin zit weer een andere kwestie verborgen, namelijk dat werkgevers de beheersbaarheid van vastgoed kosten belangrijker vinden dan personeelskosten en de prestaties die ze daarvoor terugkrijgen.

Dat de prestaties en welzijn ook niet van belang worden geacht is te zien aan het feit dat men vaak ook geeneens cubicles gebruikt die de werknemer kunnen afschermen van het ergste overlast van de kantoortuin.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Vandaag weer eens op kantoor geweest, voor het eerst sinds lange tijd met vrijwel het hele team (minus één persoon die net geopereerd is). Dit ivm afscheid van een collega die vertrekt.

Produktiviteit van niks. Heb iets meer dan 3 uur geschreven netto aan werk, waar dat vanuit huis normaal 6-7 uur effectief is per dag.

Kon me ook totaal niet concentreren in de kantoortuin, en kreeg nauwelijks iets gedaan. En dan dus ook weer dik 2 uur aan reistijd gehad....

Ik blijf voorlopig dus lekker thuiswerken, met zo af en toe eens één dag op kantoor als het nodig is ofzo.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-09 17:28
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

GoT, You have to love it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Klinkt als een bedrijf wat hun personeel graag wil treiteren. Tijd voor het personeel om maar eens elders rond te gaan kijken denk ik.

Snap die fetisj van management over verplicht op kantoor zijn niet zo, als het thuis ook prima kan.

Zal wel management zijn dat graag micromanagement doet en controlfreak is, en mensen wil aanspreken als ze 5 minuten op het toilet zitten ipv de gemiddelde 4 minuten, of als ze 5x koffie halen per dag ipv maar 3x....

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
Metalfreak schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:07:
[...]
En jij hebt nooit van die situaties waarin je denkt "pff, heb je hem weer, nou vooruit dan, dan ben ik er vanaf, want anders blijft diegene me steeds bellen"? Je bent al gestoord door het telefoontje, dan kunnen die extra paar minuten storing er ook nog wel bij. Want als iemand dan zegt "nee, het schikt nu niet", hang je dan meteen op, of blijf je gewoon doorratelen zoals 99% van de mensen gewoon doet? En check maar eens, hoe vaak zegt iemand nu echt heel eerlijk "nee, het komt me nu echt niet uit"?
Jazeker, maar dat zijn de collega's waar ik niet even "gezellig" mee bijpraat.
Voor mijzelf: als het niet uit komt zeg ik dat, met het vriendelijke verzoek het even kort en bondig te houden of later terug te bellen. Geen probleem.

De collega's waarmee ik wat persoonlijker om ga, durven dit ook prima aan te geven. Meestal speelt er dan ook iets waarvan ik (in vertrouwen) op de hoogte ben, en waarderen het zeer als ze even hun verhaal kunnen doen. Net zoals ik dat ook waardeer bij de collega's die weer met mij meeleven.

En om terug te komen op het kantoor <> thuis verhaal: op kantoor heb ik dat heel vaak gedacht, daar heb je hem/haar óók weer (van die mensen die langdurig aan je bureau komen staan zeuren). Van die "managing by walking around" types.

[ Voor 11% gewijzigd door dcl! op 18-03-2022 18:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
Een goed event om daarna weer lekker thuis (in quarantaine) te kunnen werken 8) :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:37

IkWilbert

Het is mij!

Doorbraak: werkgevers en vakbonden akkoord over recht op thuiswerken

https://www.rtlnieuws.nl/...oord-recht-op-thuiswerken

I intend to live forever. So far, so good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

Interessant om hier eens doorheen te bladeren, hoor om me heen ook het meerendeel wel kiezen voor hybride werken waar mogelijk, mijn werkgever is zich daar ook op aan het richten.

Voor mij is de hele discussie niet zo relevant eigenlijk. Heb tijdens de Coronaperiode ook gewoon voornamelijk op kantoor gewerkt (geclassificeerd werk, mag niet thuis). Kantoor werkt voor mij toch het beste denk ik, omdat het echt een afbakening vormt van het werk wat ik op dat moment aan het doen ben. Ik ben iemand die zich _nooit_ verveelt en eigenlijk altijd werkt (ga ook nooit op vakantie). De keerzijde is dat ik dus ook overal wat te doen heb. Ben er wel achter nu dat als ik dan een keertje thuis aan iets kon werken ik om me heen klussen zag die ik eigenlijk liever deed op dat moment en dat het me dus meer energie koste om me te focussen op datgene dat ik moest doen. Op kantoor heb ik daar minder last van (zeker in een afgesloten ruimte zonder ramen of internet haha). Reistijd speelt bij mij eigenlijk ook niet mee. Ik reis zo'n 2 uur op een dag en dat vind ik heerlijk; lekker audioboekje op, geen collega's, partners of kinderen die dingen van me vragen (vooral partner vindt het moeilijk om thuis zijn los te koppelen van beschikbaar zijn), maar ja, dat was ik dus ook kwijt op thuiswerkdagen.

Ik begin vooral af te knappen op het hele werknemer zijn. Dat begint me echt de keel uit te komen. Rommelen aan de reisvergoedingen, flexplekken gaan introduceren, salarissen niet met inflatie mee laten stijgen... Had al een paar jaar een eigen bedrijfje naast mijn full time baan en ben begin dit jaar naar de baas gestapt dat ik een dag per week ouderschapsverlof op ging nemen om daar meer in te gaan investeren, want daarvan verwacht ik op de lange termijn meer rendement dan werken voor hem. Overweeg zeer sterk om de omschakeling naar puur voor het geld werken te maken (werk nu voor een non-profit). Gewoon een paar jaar flink buffelen voor een salaris van misschien 1,5-2 keer wat ik nu heb en dan lekker helemaal stoppen en alleen nog maar doen waar ik zin in heb. Als niets meer hoeft zie ik (volledig) thuiswerken wel zitten denk ik, maar voorlopig dus voornamelijk kantoor voor mij.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazershark
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-01 11:54
Bij ons is er de hele Coronacrisis door een harde kern geweest die het per se nodig vonden om op kantoor te werken. Tegen alle (Corona)regels in, aangezien het werk ook best thuis kon gebeuren.

Momenteel zit bijna iedereen terug fulltime op kantoor, en het management heeft hier een voorkeur voor merk ik.

Het enige wat er echt is veranderd is de houding naar thuiswerk toe. Vroeger was dat echt not done. Nu kan iedereen geregeld thuiswerken als het nodig is voor zieke kinderen, kinderen die vakantie hebben, etc. etc. Hier staat niet echt een quotum op, maar het lijkt wel zo te zijn dat je best een of andere reden hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:07

-tom-562

Oliesjeik

lazershark schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 14:04:
Bij ons is er de hele Coronacrisis door een harde kern geweest die het per se nodig vonden om op kantoor te werken. Tegen alle (Corona)regels in, aangezien het werk ook best thuis kon gebeuren.

Momenteel zit bijna iedereen terug fulltime op kantoor, en het management heeft hier een voorkeur voor merk ik.

Het enige wat er echt is veranderd is de houding naar thuiswerk toe. Vroeger was dat echt not done. Nu kan iedereen geregeld thuiswerken als het nodig is voor zieke kinderen, kinderen die vakantie hebben, etc. etc. Hier staat niet echt een quotum op, maar het lijkt wel zo te zijn dat je best een of andere reden hebt.
Het was een advies he, geen regel...

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazershark
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-01 11:54
-tom-562 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 15:42:
[...]

Neen, In Belgie althans was dit bij ministrieel besluit VERPLICHT voor niet-essentiële sectoren (voedingsbedrijven, supermarkten, etc.). Op straffe van boetes tot 4000 EUR. Bij herhaaldelijke overtreding kon uw bedrijf zelfs gesloten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sagat
  • Nu online

Sagat

Is pappa x2!

-tom-562 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 15:42:
[...]

Denk dat hoe je met een advies omgaat erg afhangt van hoe je mening sowieso is over het corona gebeuren, maar persoonlijk vind ik dat als het een advies is (en volgens mij zelfs dringend avies) dat je dan niet naar kantoor moet gaan omdat je dat leuk vind. En dat is wel wat ik uit het oorspronkelijke bericht haalde.

Uiteraard is het een grijs gebied, als je thuis continue aangevallen word door 3 kids ofzo, dan is er wat voor te zeggen dat je dan wel naar kantoor gaat (en bij ons was die ruimte er gelukkig ook, ondanks dat ik er zelf geen gebruik van heb hoeven te maken.)

10 second ninja DONE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Sagat schreef op woensdag 6 april 2022 @ 10:42:
[...]

Denk dat hoe je met een advies omgaat erg afhangt van hoe je mening sowieso is over het corona gebeuren, maar persoonlijk vind ik dat als het een advies is (en volgens mij zelfs dringend avies) dat je dan niet naar kantoor moet gaan omdat je dat leuk vind. En dat is wel wat ik uit het oorspronkelijke bericht haalde.

Uiteraard is het een grijs gebied, als je thuis continue aangevallen word door 3 kids ofzo, dan is er wat voor te zeggen dat je dan wel naar kantoor gaat (en bij ons was die ruimte er gelukkig ook, ondanks dat ik er zelf geen gebruik van heb hoeven te maken.)
Bij ons was dat gewoon mogelijk, maar alleen na overleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sagat
  • Nu online

Sagat

Is pappa x2!

Ja hier ook. initieel alleen bij hoge uitzondering maar het werd soepeler nadat we langer in de ellende zaten.

Maar nog steeds was de regel: 'er moest een noodzaak zijn'
Hierbij is voor mij het enige discussie punt dat 'well being' een valide noodzaak werd, en ja, mentaal welbeing en 'ik ga naar kantoor omdat ik het leuk vind', daar zit toch wel een bepaalde overlap in vind ik.

Goed laten we positief eindigen, want bovenstaande is natuurlijk gelukkig al offtopic omdat we (of iig ik nu) in verleden tijd praten.

ot:
Ik hou het nog bij 1x per week en waar ik tijdens corona eigenlijk vol overtuigd was wel 2x te gaan als het weer kon.
Denk dat ik daarin niet de enige ben, maar het sociale en makkelijker netwerken weegt iets minder zwaar dan reistijd en moeite die het reizen kost, ook merk ik dat ik dat het toch wel erg prikkelend is om opeens tussen de mensen te zitten vs in de rust (waarbij 100% rust dus absoluut ook niet werkt voor mij :S )

10 second ninja DONE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Sagat schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:25:

Ik hou het nog bij 1x per week en waar ik tijdens corona eigenlijk vol overtuigd was wel 2x te gaan als het weer kon.
Denk dat ik daarin niet de enige ben, maar het sociale en makkelijker netwerken weegt iets minder zwaar dan reistijd en moeite die het reizen kost, ook merk ik dat ik dat het toch wel erg prikkelend is om opeens tussen de mensen te zitten vs in de rust (waarbij 100% rust dus absoluut ook niet werkt voor mij :S )
Voorlopig vind ik 1x in de week ook wel voldoende, als het goed is ga ik maandag weer voor het eerst naar kantoor. Ik weet nu al dat ik veel afgeleid ga worden, tenzij ik ergens een hoekje kan vinden om daar met noise-cancelling koptelefoon te gaan zitten...

100% vind ik ook lastig, maar dat heb ik niet vaak. We werken beiden nog steeds voornamelijk thuis, dus ik hoor eigenlijk altijd wel een stem op de achtergrond (of ik ben weer aan het bellen :p)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Nu online
Ik ben zelfs nu dat het weer kan eigenlijk niet op kantoor geweest. Ga volgende week omdat ik wat moet uitleggen over het sleutelsysteem en dat deel kan alleen op locatie zelf. Maar geen idee hoe daarna. Er is geen vaste dag meer aangewezen en ik heb de vorige keren al gemerkt dat ik toch los van iedereen zit omdat iedereen een soort van eigen plek heeft.

Daarnaast ben ik aan het solliciteren en merk ik dat ik op zoek ben naar banen waarbij thuis werken ook zeker een mogelijkheid is. Heb gemerkt dat ik weer lekker aparte dingen kan koken omdat ik niet in de file sta en bij thuiskomst heel snel iets in elkaar moet flansen voor ons gezin. Daarnaast even tussendoor wat tijd met mijn dochter door kunnen brengen is ook wel prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 08:51
het bedrijf waar mijn vrouw al 33 jaar werkzaam is gaat verhuizen naar Utrecht wat eerst toegezegd was dat thuis werken mogelijk was en vastgelegd is in het sociaal plan beginnen ze nu al weer de keutel in te trekken

straks moet ze overleggen met de leidinggevende of OR of het wel kan en mag

ze zit nou op een kwartier van haar werk in het midden van het jaar moet ze een uurtje rijden als ze het doet dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Ik ben wel fan van een soort mixed systeem waar je 50% van de tijd naar kantoor gaat, overleg is toch beter F2F dan via teams. En dan de andere helft thuis kan werken.
Dus de dingen die je op kantoor moet doen doe je daar misschien nog wat extra zodat je als team gezamelijk er bent ook voor het sparren bij de koffie automaat. En dan de andere dagen gewoon thuis werken.

Zit in de consultancy en bij mijn klant kan ik gewoon 2 dagen thuis werken, mijn werkgever staat maar 1 dag thuiswerken in de week toe. Beetje ouderwets maar goed ze willen gewoon als je geen klus hebt dat je maar op kantoor gaat zitten.

Woon ook in de regio waar je een auto nodig hebt, heb een collega die met het OV komt die is 3.5uur per dag kwijt terwijl ik het in 2 uurtjes doe met de auto. Hij heeft wel een betere OV verbinding dan ik voor mij zou het 4uur+ worden met OV dus dat is gewoon geen optie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Zag net deze op Twitter, en hij past hier wel :p
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FPuoqYCWYAIucDn.jpg

En deze reactie maakt hem nog beter:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FPvINKgWUAUfInz.jpg

[ Voor 34% gewijzigd door gambieter op 08-04-2022 00:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merauder
Na een aantal weken af en toe een dag naar de kantoortuin ben ik zelf alleen maar een grotere voorstander van thuiswerken geworden.

Vooral de factor tijd vind ik wel een dingetje. Tijdens thuiswerkdagen werk ik in de praktijk 5/6 uur. Op kantoordagen werk ik hooguit 4 uur dankzij afleiding, maar mist er wel een blok van zo’n 10 uur uit de persoonlijke agenda.

50% meer tijd kwijt aan werk vind ik persoonlijk een erg slechte deal in tijden dat mijn loon ook 10% minder waard is geworden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-08 14:23
Shadowhawk00 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 19:34:
Ik ben wel fan van een soort mixed systeem waar je 50% van de tijd naar kantoor gaat, overleg is toch beter F2F dan via teams. En dan de andere helft thuis kan werken.
Dus de dingen die je op kantoor moet doen doe je daar misschien nog wat extra zodat je als team gezamelijk er bent ook voor het sparren bij de koffie automaat. En dan de andere dagen gewoon thuis werken.
Dit is denk ik wel de crux van het verhaal. Dat lijkt de illusie te zijn inderdaad bij voorstanders van meer naar kantoor komen (ik vind 50% in de categorie meer vallen).
- Wat is beter. Wat gaat er nu zo fout dat dit echt alleen opgelost kan worden door naar kantoor te gaan. Is de omzet minder? Zijn er meer productiefouten? Heeft dit een dusdanige negatieve impact op naja alles? Dit "het is beter" argument is zo wankel. Wat betekend beter? Beter voor wie? Niet beter voor mij in ieder geval. Of moet ik mij maar slechter voelen omdat het beter is voor het bedrijf? Ik begrijp natuurlijk wel wat je probeert aan te geven maar dit is echt heel subjectief.
- Vergeten wordt dat iemand wellicht op andere punten juist veel beter/efficiënter etc werkt thuis. Maar dit is dan géén valide reden om veel/meer thuis te werken. Maar we moeten maar naar kantoor want dan zijn de overleggen beter?
- Waarom moet je op kantoor "extra" doen. Als dit een bonus is waarom is dan 1 dag kantoor niet voldoende zodat je dat extra, wat je niet op kantoor hoeft te doen, gewoon thuis kan doen. Je geeft het zelf aan dat je dus blijkbaar het maar doet omdat je toch op kantoor moet zijn maar dat het eigenlijk niet nodig is maarja, je bent er toch verplicht....
- Niet iedereen heeft behoefte aan koffiepraat en sparren bij desbetreffende machine :)

Het lastige is natuurlijk dat er een heel breed spectrum is aan wat men wil en prettig vind. Er zijn er die het liefst 5 dagen die hard op kantoor zitten maar ook die prima 5 dagen thuis kunnen werken. En alles daar tussen in. Het is heel persoonlijk en dat maakt het gewoon lastig. Er is ook geen een echte waarheid wat het beste is dus je zal zelf dan op zoek moeten naar een bedrijf wat het dichtste kan aansluiten bij jou wensen. Dat is uiteraard soms weer makkelijker gezegd dan gedaan. Ik ben benieuwd. Het bedrijf waar ik dus nu zit was voor Corona die hard 5 dagen op kantoor werken en thuis werken was not done. Tijdens Corona super flexibel en (bijna) iedereen kon zonder problemen thuis werken. Nu zit men in de overgangsfase. Verschilt ook per afdeling. De niet IT afdeling moet vanaf volgende week weer minimaal 3 dagen naar kantoor en in September gaan ze evalueren of dit naar verplicht 4 dagen gaat. De IT lijkt iets flexibeler maar minimaal 1 dag is wel "verplicht". Ik vind dat zelf meer dan voldoende en mijn contract loopt nog tot November. Maar de opdracht is ook leuk dus ik ben benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen en hoe ik daar zelf mee om ga. Ik merk wel dat ik het absoluut niet prettig vind dat de tendens richting de 3 dagen verplicht naar kantoor gaan gaat. We shall see

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• perseas
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:53
defiant schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:01:
Een van mijn motivaties om recentelijk van baan te verwisselen was de dat de baan remote-first was, bij mijn oude baan was de trend toch weer dat er een 50/50 mix zou komen thuiswerken en kantoor.

Maar daarin zit de kern van de kwestie, kantoor betekend bij veel bedrijven: kantoortuin.

En als er iets is wat, behalve het kostenaspect voor werkgever, wat qua balans negatief uitpakt voor werknemers is het dat wel. En daarin zit weer een andere kwestie verborgen, namelijk dat werkgevers de beheersbaarheid van vastgoed kosten belangrijker vinden dan personeelskosten en de prestaties die ze daarvoor terugkrijgen.

Dat de prestaties en welzijn ook niet van belang worden geacht is te zien aan het feit dat men vaak ook geeneens cubicles gebruikt die de werknemer kunnen afschermen van het ergste overlast van de kantoortuin.
Vanuit mijn werkgever is de verplichting opgelegd dat iedereen minimaal drie dagen per week naar kantoor moet en de impact van de kantoortuin op de productiviteit is na twee sprints al duidelijk. :+

Uiteraard vind het management het 'gezellig' dat iedereen er weer is, toch maar eens op zoek naar een andere werkgever.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• merauder
perseas schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 08:36:
[...]

Vanuit mijn werkgever is de verplichting opgelegd dat iedereen minimaal drie dagen per week naar kantoor moet en de impact van de kantoortuin op de productiviteit is na twee sprints al duidelijk. :+

Uiteraard vind het management het 'gezellig' dat iedereen er weer is, toch maar eens op zoek naar een andere werkgever.
Het is een prestigekwestie als je het mij vraagt. Een vol kantoorpand met een volle parkeerplaats geeft status. En juist dit is iets waar ik met mijn verstand niet bij kan.

Terwijl langzaamaan de kantoortuinen weer volstromen gebeurt het zelfde op de weg. Dagelijks honderden kilometers blik in de file die energie staan te verspillen in tijden dat energie een schaars product is. Ik heb er vooral moeite mee dat we als maatschappij weinig van de crisis geleerd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

perseas schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 08:36:
[...]

Als ze het "gezellig" vinden, moeten ze ook niet zeuren dat de productiviteit naar beneden is gegaan. Het is of het een of het ander... Of we gaan "gezellig" naar kantoor, of we gaan "hard" thuis werken.
thewizard2006 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 08:06:
[...]
Het lastige is natuurlijk dat er een heel breed spectrum is aan wat men wil en prettig vind. Er zijn er die het liefst 5 dagen die hard op kantoor zitten maar ook die prima 5 dagen thuis kunnen werken. En alles daar tussen in.
Dit is iets wat heel snel vergeten wordt, vooral door beleidsmakers. Daarom zouden beleidsmakers alleen moeten zorgen dat er teams zelfs een beslissing kunnen maken. Het is heel lastig een gulden middenweg te vinden in een groep van 100 tot 10000 man, maar redelijk makkelijk voor een groepje van 5 tot 10.

Als ik dat bij m'n huidige team kijk, zijn er een aantal mensen 5 dagen per week op kantoor, maar het gros is 1 dag per week op kantoor. We mogen nu 3 dagen in de week naar kantoor (ma+di+vr of woe+do+vr). Het is gewoon niet meer mogelijk dat iedereen 5 dagen in de week naar kantoor komt (er zijn best wel wat mensen aangenomen sinds 2020) omdat er gewoon te weinig plekke zijn.
In 2019 was dat al een probleem en was er een project opgestart om te kijken hoe de plekken herverdeeld konden worden zodat iedereen een plekje kon vinden. In 2021 is er een ander project opgestart om te kijken hoe de plekken herverdeeld konden worden zodat er prettig hybride gewerkt kon worden :p
merauder schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 09:16:
[...]
Terwijl langzaamaan de kantoortuinen weer volstromen gebeurt het zelfde op de weg. Dagelijks honderden kilometers blik in de file die energie staan te verspillen in tijden dat energie een schaars product is. Ik heb er vooral moeite mee dat we als maatschappij weinig van de crisis geleerd hebben.
Ja, dat viel me gisteren ook al op, hoe vreselijk druk het op de weg was. Ik heb op zich wel weer zin om naar kantoor te gaan (de laatste keer dat ik ben geweest was ergens in september vorig jaar), maar kijk heel erg op tegen de drukte (vooral omdat ze in Groningen de weg open hebben liggen). Maar gelukkig gaan we wel samen en dat is iets wat ik eigenlijk wel zo wil houden. Max 1x per week voorlopig, en voornamelijk als we toch beiden gaan (carpoolen is iets wat we ook pre-2020 als deden). Scheelt tijd en heel veel benzine (we rijden nog op goedkope benzine, van 1,61 :p)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perseas
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:53
[...]

Het is een prestigekwestie als je het mij vraagt. Een vol kantoorpand met een volle parkeerplaats geeft status. En juist dit is iets waar ik met mijn verstand niet bij kan.

Dat is het zeker, mijn werkgever loopt er ook mee te pochen als er klanten op bezoek zijn.
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 09:25:
[...]

Als ze het "gezellig" vinden, moeten ze ook niet zeuren dat de productiviteit naar beneden is gegaan. Het is of het een of het ander... Of we gaan "gezellig" naar kantoor, of we gaan "hard" thuis werken.
Ik heb zomaar het vermoeden dat dit besef niet gaat landen bij mijn werkgever. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
perseas schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 09:43:
Ik heb zomaar het vermoeden dat dit besef niet gaat landen bij mijn werkgever. :+
In mijn functie heb ik geluk dat het een werknemersmarkt is, en dat nieuw personeel vinden enorm lastig is, waardoor je collectief zeker een vuist kunt maken.

Merk echter wel dat deze discussie het allemaal wel op scherp zet, waardoor de gezelligheid ook niet bepaald ongedwongen is. Ook doordat het gros van de collega’s met hoge energierekeningen geconfronteerd worden icm geringe loonstijgingen waardoor ze ook nog op hun tenen lopen, maken dat kantoor niet de fijnste plek op aarde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:05

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Wailing_Banshee schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 09:25:
[...]

[...]

vooral omdat ze in Groningen de weg open hebben liggen
Moi :w

Om toch maar OT te blijven: ik werk maar 4 dagen, afgelopen week 3 dagen kantoor inclusief file inderdaad, en vandaag thuis. Merk toch dat ik sommige zaken prettiger thuis kan doen (documentatie schrijven bijvoorbeeld) maar andere zaken toch wel beter op kantoor kan doen zoals overleggen. En de gezelligheid van collega's :)

Totaal geen behoefte aan vrijwillig thuiswerken voor meer dan 2 dagen per week. Ik mis gewoon de sociale interactie met mijn collega's :)

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:37

Vrijdag

De Zwarte

Zijn de energiekosten niet ook een beetje een tweesnijdend zwaard?

Nu de kinderen weer naar school gaan is het thuiswerken voor veel een stuk makkelijker geworden. Zeker voor de mensen die in een flat wonen of anders gewoon klein behuisd zijn (en dat zijn er toch best wel veel). Niet naar je werk in de file scheelt een hoop brandstofkosten en tijd. Want niet iedere werkgever compenseert de gestegen brandstofkosten en lang niet iedereen heeft een (EV) leasebak.
Plus moet er weer in de spits worden gereisd, waardoor dit weer ten koste gaat van privé tijd. Afgelopen twee jaar hebben veel mensen gemerkt dat je niet meer twee uur van tevoren moet opstaan, maar dat drie kwartier ook genoeg is. (om eens wat te noemen). Want terug naar kantoor betekent ook weer allemaal op vaste tijden, grofweg beginnen tussen acht en negen en weer naar huis tussen half vijf en zes.

Aan de andere kant is het niet thuis hoeven zijn ook wel weer prettig voor de stookkosten thuis. Want ook lang niet iedereen heeft een geavanceerde set met warmtepomp, zonnepanelen en zesdubbel geïsoleerde muren en ramen. Velen zitten nog gewoon aan het aardgas en zeker in huurflats is isolatie ongeveer dubbel kippengaas. Niet thuis = niet stoken = lagere kosten.

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Vrijdag schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 10:44:
Zijn de energiekosten niet ook een beetje een tweesnijdend zwaard?

Aan de andere kant is het niet thuis hoeven zijn ook wel weer prettig voor de stookkosten thuis. Want ook lang niet iedereen heeft een geavanceerde set met warmtepomp, zonnepanelen en zesdubbel geïsoleerde muren en ramen. Velen zitten nog gewoon aan het aardgas en zeker in huurflats is isolatie ongeveer dubbel kippengaas. Niet thuis = niet stoken = lagere kosten.
Wij hebben een huis uit 1900, matig tot goed geïsoleerd (afhankelijk van welk deel van het huis je bent), we verwarmen de volledige beneden verdieping (de zolder is onverwarmd), geen kinderen, twee thuiswerkers. We hebben een thermostaat die zelf bepaald wanneer de verwarming aan gaat om het huis op een bepaalde tijd een bepaalde temperatuur te geven.

Ons stook regime, pre-2020:
van 6:00 tot 6:30 - 19,5 graden
van 6:30 tot 16:00 - 15 graden
van 16:00 tot 20:00 - 20 graden
van 20:00 tot 6:00 - 15 graden

Post 2020:
van 6:00 tot 7:00 - 19,5 graden
van 7:00 tot 20:00 - 20 graden

Plus de gaskachel in de huiskamer die in de winter ook nog wel eens gebruikt wordt.

Nu zijn stookkosten natuurlijk per definitie lastig te vergelijken over het jaar heen, omdat de buitentemperatuur ook meetelt.

Gasverbruik in 2019: 1573m3
Gasverbruik in 2020: 1584m3
Gasverbruik in 2021: 1913m3 (dat koude voorjaar in 2021 hakte er echt in...)

Dus zoveel extra kost het thuiswerken, in ons geval, niet met gasverbruik. Buiten temperatuur is veel belangrijker (maart 2018 bijv. hebben we meer gebruikt dan maart 2021, ondanks het feit dat we toen wel 5 dagen in de week op kantoor zaten).

We merkten het met name in het stroom verbruik. Omdat de verwarming langer aan staat, staat de vloerverwarmingspomp ook langer aan. En natuurlijk het feit dat er dagelijks een paar extra monitoren en laptops aan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-08 14:23
Als het goed is zijn er inmiddels toch ook thuiswerkvergoedingen. 2 euro per dag ofzo. Is wellicht geen vetpot maar compenseert wellicht wat voor de extra kosten.
En puur kijken naar verbruik vraag ik mij af of het warmhouden van een kantoorpand niet veel duurder is dan het warmhouden van een huis relatief gezien.

Maar ook inderdaad los van het individuele geluksgevoel van thuiswerken vs naar kantoor ben ik ook echt benieuwd wat voor impact het kan hebben/heeft op het milieu inderdaad. Als de helft minder verkeer nodig is en de helft minder kantoorpanden die warm gehouden moeten worden etc. Los van dat die overbodige kantoorpanden gebruikt kunnen worden voor het opvullen van het woningtekort wellicht.

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merauder
Wat betreft het milieu impact. In mijn geval is het 150 km 1600kg blik laten rijden vs 8 uur extra een kacheltje @450w laten branden. Ik ben geen klimaatdeskundige maar dit lijkt mij een no-brainer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
@thewizard2006 Rijksoverheid maakt een onbelaste thuiswerkkostenvergoeding van maximaal € 2 per dag mogelijk, maar dat betekend niet dat alle werkgevers een onbelaste thuiswerkkostenvergoeding van maximaal € 2 per dag geven. Er zijn werkgevers die geen thuiswerkvergoeding geven of een bedrag tussen den 0 euro en 2 euro per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
merauder schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 13:01:
Wat betreft het milieu impact. In mijn geval is het 150 km 1600kg blik laten rijden vs 8 uur extra een kacheltje @450w laten branden. Ik ben geen klimaatdeskundige maar dit lijkt mij een no-brainer.
En in mijn geval is het 10 minuten een 13kg blik laten rijden vs 8 uur een extra CV ketel die staat te branden. Ik ben ook geen klimaatdeskundige, maar lijkt me idd een no-brainer. Want dat kantoorpand wordt toch wel warm gehouden. Het wordt pas een ander verhaal als je door het thuiswerken kleinere panden krijgt. Oftewel flexplekken. Over dingen gesproken waar ik echt niet op zit te wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
[...]

Daar kan ik met mijn verstand ook niet bij. Maar ik herken het ook totaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
Sissors schreef op zondag 10 april 2022 @ 18:33:
[...]

En in mijn geval is het 10 minuten een 13kg blik laten rijden vs 8 uur een extra CV ketel die staat te branden. Ik ben ook geen klimaatdeskundige, maar lijkt me idd een no-brainer. Want dat kantoorpand wordt toch wel warm gehouden. Het wordt pas een ander verhaal als je door het thuiswerken kleinere panden krijgt. Oftewel flexplekken. Over dingen gesproken waar ik echt niet op zit te wachten...
Dit maakt het ook een uiterst lastige discussie. Ik woon landelijk, en heb het thuis goed voor elkaar in de zin van lage energie lasten en veel ruimte.

Nadeel is dat werkgelegenheid minimaal 50/75 km verderop is. Ik val dus in een groep welke enorm veel baat heeft bij remote werken.
Sissors schreef op zondag 10 april 2022 @ 18:35:
[...]

Daar kan ik met mijn verstand ook niet bij. Maar ik herken het ook totaal niet.
Dit is naar mijn idee sector/bedrijf afhankelijk is. Sommige bedrijfseigenaren mogen graag pochen, terwijl een ander wat meer down to earth is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlwaysNick
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 07-05 14:13

AlwaysNick

“No pain, no gain.”

[...]

Bij ons werkt iedereen op de zaak. Ook omdat de telefoon niet tot lastig door te schakelen is naar je prive/mobiele telefoon. De parkeerplaats staat vol maar ze moedigen wel aan om de fiets te pakken i.p.v. de auto. Dit om zo 1: de kosten te drukken, 2: Het onnodig is om zoveel Co2 uit te stoten door file te rijden.

En wij NL'ers zijn stug. Kunnen niet wennen aan verandering. Nu heb ik misschien makkelijk praten want ik heb sinds maart 2020 long covid en moet ik mijn leven drastisch aanpassen. En is mijn visie hierop natuurlijk veranderd en geniet ik van de kleinste dingen en probeer ik me aan te passen waar mogelijk! :)

“Fear is the path to the dark side…fear leads to anger…anger leads to hate…hate leads to suffering.” Yoda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
AlwaysNick schreef op maandag 11 april 2022 @ 07:53:
[...]

Bij ons werkt iedereen op de zaak. Ook omdat de telefoon niet tot lastig door te schakelen is naar je prive/mobiele telefoon. De parkeerplaats staat vol maar ze moedigen wel aan om de fiets te pakken i.p.v. de auto. Dit om zo 1: de kosten te drukken, 2: Het onnodig is om zoveel Co2 uit te stoten door file te rijden.
Een mooi non-excuus zeg in deze tijd, de telefoon niet door kunnen schakelen 8)7
Het zal een hoop kosten en co2 besparen als ze dat systeem dan aanpassen zodat het wel kan. Gewoon een slecht excuus.

Wij hadden vaste telefoons op kantoor. Maar die waren al VOIP. Nu kunnen we thuis gewoon met een headset via een voip applicatie bellen via de computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlwaysNick

AlwaysNick

“No pain, no gain.”

LordSinclair schreef op maandag 11 april 2022 @ 08:41:
[...]

Een mooi non-excuus zeg in deze tijd, de telefoon niet door kunnen schakelen 8)7
Het zal een hoop kosten en co2 besparen als ze dat systeem dan aanpassen zodat het wel kan. Gewoon een slecht excuus.

Wij hadden vaste telefoons op kantoor. Maar die waren al VOIP. Nu kunnen we thuis gewoon met een headset via een voip applicatie bellen via de computer.
Klopt. Maar ik ben niet thuis in die technieken. En wij zitten met 15 vestigingen. Ik weet niet hoe het werkt. Maar ik vind het ook wel prettig om een dag geen telefoon te hebben :)

“Fear is the path to the dark side…fear leads to anger…anger leads to hate…hate leads to suffering.” Yoda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Hier werkt nu denk ik op elk gegeven moment 25-30% op kantoor. Ik ga zelf 2 v/d 5 dagen. Op de ene dag veel fysieke overleggen, op de andere dag is het vooral voor mijzelf en plan ik lekker lunch in en heeft mijn vriendin het rijk thuis alleen (die werkt op die dag niet).

Heb zelf sowieso het geluk dat ik voor een aardig deel invulling aan mijn eigen agenda kan geven en erg flexibel kan werken. Er hijgt niemand in mijn nek als ik er een keertje niet ben, zolang ik mijn werk maar doe :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjorntju
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-09 03:09
Ik werk bij een redelijk grote IT dienstverlener en sinds Corona t/m nu werk ik zowat fulltime thuis en dat bevalt eigenlijk prima. Nu heb ik het geluk dat ik vrij dichtbij werk woon (15 minuten met de auto en dat is als het drukker is) maar als je het op een dag gaat bekijken is die 2x 15 minuten eerder bijna een uur. Je moet je fatsoeneren (nu kan ik gewoon een trainingsbroek aantrekken :P), je spullen (laptop e.d.) pakken, naar de auto lopen, op tijd op werk aankomen want je hebt wat speling nodig en je moet je laptop klaarzetten/opstarten e.d. Hetzelfde riedeltje gebeurt ook als je weer vertrekt dus onder de streep zijn het eerder 45/60 minuten welke ik elke dag kwijt ben wat niet het geval is als ik vanuit thuis werk.

Wat ook een voordeel is is dat je ook thuis wat zaken kan doen. Waar je voorheen bij de koffieautomaat met je collega's stond te praten gebruik ik die tijd om thuis even snel wat te stofzuigen, de vaatwasser uit te ruimen of de wasmachine aan te zetten. Op een dag kost dat niet zo veel tijd maar dat zijn allemaal dingen die je niet meer in de avond hoeft te doen en dus ook weer extra vrije tijd oplevert.

Mijn werkgever was vóór corona niet echt voorstander van thuiswerken. Nu waren er wel een of twee collega's die een paar keer per week thuiswerkte wegens de lange reistijd die ze hadden, maar ik kan mij nog herinneren dat een maand of twee voordat Corona toeslag er in een overleg werd verteld dat het thuiswerken misschien af werd geschaft of beperkt "omdat niet iedereen in de directie er voorstander van was". Toen kwam Corona en ook toen moest de directie toegeven dat het toch ook wel veel voordelen had.

Nu de maatregelen zijn opgeheven is afgesproken dat iedereen gemiddeld 2 á 3 dagen thuis mag werken mits je functie het toelaat, dit is ook opgenomen in de personeelsgids. In overleg met je leidinggevende bepaal je dan het exacte aantal. Nu werk ik nog steeds afgerond 5 dagen in de week thuis en de rest van mijn team/afdeling eigenlijk ook. Hier wordt verder niet echt moeilijk over gedaan, het werk wat wij uitvoeren kunnen we grotendeels zonder problemen thuis uitvoeren. Ze hebben nu ook de regeling vastgesteld dat je voor elke dag een thuiswerkvergoeding krijgt (die 2 euro belasting vrij per dag) maar dat komt dan wel in de plaats van je reiskostenvergoeding (op zich ook logisch). Ik heb daar alleen geen recht op omdat ik al een vaste onkostenvergoeding krijg wegens een leaseauto. (die onkostenvergoeding is ook hoger dan die 2 euro per dag dus voor mij ook prima)

Voor mij heeft het in ieder geval meer voordelen dan nadelen, ik kan mij een stuk beter concentreren (op kantoor zaten we vóór corona soms wel met 10 man in een relatief klein hok) en dan is het moeilijk ergens op te kunnen focussen omdat je continue wordt afgeleid. Ook vind ik het fijn dat er niemand "over mijn schouder" meekijkt, ik kan gewoon ongestoord werken.

Wel moet ik zeggen dat ik wel af en toe een keer naar kantoor ga (meestal als het nodig is) en moet zeggen dat dat soms ook wel weer fijn is. Je ziet dan af en toe weer wat collega's en even face to face bijpraten is dan ook wel weer gezellig, maar je werkt wel meteen dat de productiviteit naar beneden gaat :P Ook zie je soms collega's in ons team vragen of er iemand of dag X weer een keer naar kantoor gaat, zo kan je afstemmen zodat als je naar kantoor wilt je niet alleen zit.

Ik moet er dus wel bijzeggen dat ik in de IT werk en dan is het al snel gemakkelijker om thuis te werken omdat je eigenlijk alles remote kan doen. Ik kan mij voorstellen dat dat niet bij elke functie zo makkelijk gaat.

[ Voor 4% gewijzigd door bjorntju op 11-04-2022 23:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlwaysNick

AlwaysNick

“No pain, no gain.”

bjorntju schreef op maandag 11 april 2022 @ 23:30:
Ik werk bij een redelijk grote IT dienstverlener en sinds Corona t/m nu werk ik zowat fulltime thuis en dat bevalt eigenlijk prima. Nu heb ik het geluk dat ik vrij dichtbij werk woon (15 minuten met de auto en dat is als het drukker is) maar als je het op een dag gaat bekijken is die 2x 15 minuten eerder bijna een uur. Je moet je fatsoeneren (nu kan ik gewoon een trainingsbroek aantrekken :P), je spullen (laptop e.d.) pakken, naar de auto lopen, op tijd op werk aankomen want je hebt wat speling nodig en je moet je laptop klaarzetten/opstarten e.d. Hetzelfde riedeltje gebeurt ook als je weer vertrekt dus onder de streep zijn het eerder 45/60 minuten welke ik elke dag kwijt ben wat niet het geval is als ik vanuit thuis werk.
Mijn baas wil er eigenlijk niet aan beginnen tenzij je kleine kinderen hebt ofzo. Maar die heb ik niet dus ziet mijn baas het nut niet van thuiswerken. Ook merken we zelf hier op het kantoor dat enig overleg en elkaar na die tijd even controleren meerwaarde heeft.
Voor mij heeft het in ieder geval meer voordelen dan nadelen, ik kan mij een stuk beter concentreren (op kantoor zaten we vóór corona soms wel met 10 man in een relatief klein hok) en dan is het moeilijk ergens op te kunnen focussen omdat je continue wordt afgeleid. Ook vind ik het fijn dat er niemand "over mijn schouder" meekijkt, ik kan gewoon ongestoord werken.
Ik merk zelf ook dat ik me beter thuis kan concentreren dan op de zaak. Thuis doe ik mijn headset op met muziek zonder nieuws of gepraat tussendoor. En dan krijg ik meer af dan op de zaak waar mijn collega's bellen, 3 zenders door elkaar aanstaan, de telefoon afgaat en toch het geklets onder de collega's. Echter is het wel gezellig en word ik niet echt een kluizenaar.

Het enige wat ik prettig vond was zoals jij ook al vermelde dat koffie drinken bij de automaat pakte en dan wat anders deed. Ik vond het zeer prettig om even een blokje om met de hond te gaan. Even uit huis even weg achter de computer. Even je hoofd leegmaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

AlwaysNick schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 08:48:
[...]

Mijn baas wil er eigenlijk niet aan beginnen tenzij je kleine kinderen hebt ofzo. Maar die heb ik niet dus ziet mijn baas het nut niet van thuiswerken. Ook merken we zelf hier op het kantoor dat enig overleg en elkaar na die tijd even controleren meerwaarde heeft.
Vroeger was het juist als je kinderen thuis had, je niet thuis mocht werken omdat je dan niet 100% je tijd aan je werk kon besteden. En je alleen toestemming kreeg als je je afgesloten ruimte had, waar je je kinderen uit kon houden... Wat ik een meer valide reden vind (maar nog steeds niet mee eens ben).

Gewoon zeggen: mijn katten/katten/vissen/andere huisdieren zijn mijn kinderen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Nu online
Ik ben aan het solliciteren en ik merk gewoon dat ik morgen een sollicitatie heb wat verder weg is en eigenlijk liever niet thuiswerken heeft en dat ik nu al weet dat dat hem niet gaat worden.
Het is precies op de file route, en het niet tot nauwelijks thuis kunnen werken. Ik zou het prettig vinden om minimaal 2 dagen vast thuis te kunnen werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjorntju
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-09 03:09
AlwaysNick schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 08:48:
[...]

[...]

Ik merk zelf ook dat ik me beter thuis kan concentreren dan op de zaak. Thuis doe ik mijn headset op met muziek zonder nieuws of gepraat tussendoor. En dan krijg ik meer af dan op de zaak waar mijn collega's bellen, 3 zenders door elkaar aanstaan, de telefoon afgaat en toch het geklets onder de collega's. Echter is het wel gezellig en word ik niet echt een kluizenaar.

Het enige wat ik prettig vond was zoals jij ook al vermelde dat koffie drinken bij de automaat pakte en dan wat anders deed. Ik vond het zeer prettig om even een blokje om met de hond te gaan. Even uit huis even weg achter de computer. Even je hoofd leegmaken.
Daarom denk ik dat uiteindelijk hybride werken wel een een goede oplossing is, paar dagen thuis en een paar dagen naar kantoor. Zo kan je thuis "knallen" en op kantoor met je collega's face to face overleggen.

Zoals je zegt is het ook gezellig, soms komen de muren hier ook op mij af en dan is het wel fijn om wat collega's op kantoor te spreken, dan ben je ook even in een andere omgeving. Nu ben ik alleen meer introvert dan extravert dus ik vind 1 a 2 dagen kantoor eigenlijk wel genoeg :P Ik merk als het erg druk is op kantoor en ik thuis kom ik mentaal echt kapot/moe ben. Als ik vanuit thuis werk heb ik dat veel minder en dat vind ik ook wel veel waard.

Ik denk (zolang de functie het toelaat uiteraard) dat uiteindelijk de werknemer zelf het beste kan bepalen of hij/zij wilt thuiswerken en hoeveel. Gelukkig hebben we bij ons die flexibiliteit dus dat is wel prettig. Dat je dan samen met je leidingevende/baas afspreekt om een x aantal dagen naar kantoor te komen is tot zo ver maar ik vind een baas (tenzij die echt een goede reden heeft) die je verplicht 100% van de tijd op kantoor te zijn niet echt meer van deze tijd.

Nu heb je alleen uiteraard altijd medewerkers die thuis juist niet productief zijn maar een goede baas/leidinggevende komt daar snel achter als iemand niet productief is...
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 09:07:
[...]

Vroeger was het juist als je kinderen thuis had, je niet thuis mocht werken omdat je dan niet 100% je tijd aan je werk kon besteden. En je alleen toestemming kreeg als je je afgesloten ruimte had, waar je je kinderen uit kon houden... Wat ik een meer valide reden vind (maar nog steeds niet mee eens ben).

Gewoon zeggen: mijn katten/katten/vissen/andere huisdieren zijn mijn kinderen!
Ja dat was ik nog vergeten, mijn kat vind het ook wel prima dat ik nu veel meer thuis ben :DAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VhW8034udc8EOjzZtENAhHL1URg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yR9ABRxKDSJIOQQLnwXVK6DY.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door bjorntju op 12-04-2022 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
Arunia schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 09:31:
Ik ben aan het solliciteren en ik merk gewoon dat ik morgen een sollicitatie heb wat verder weg is en eigenlijk liever niet thuiswerken heeft en dat ik nu al weet dat dat hem niet gaat worden.
Het is precies op de file route, en het niet tot nauwelijks thuis kunnen werken. Ik zou het prettig vinden om minimaal 2 dagen vast thuis te kunnen werken.
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
Dat kan sneller op de fiets :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

bjorntju schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 10:24:
[...]
Nu ben ik alleen meer introvert dan extravert dus ik vind 1 a 2 dagen kantoor eigenlijk wel genoeg :P Ik merk als het erg druk is op kantoor en ik thuis kom ik mentaal echt kapot/moe ben. Als ik vanuit thuis werk heb ik dat veel minder en dat vind ik ook wel veel waard.
Gisteren voor het eerst sinds september weer op kantoor geweest voor een dag. Ik viel gewoon op de bank in slaap, gisteren, tegen een uur of 7... Wat dat betreft kostte dat dagje kantoor mij meer dan 8 uur (dat is exclusief reistijd, want dat is altijd gezellig aangezien ik carpool :p). Want ik had ook niets meer aan m'n avond!
Nu moet ik weer aan m'n conditie gaan werken (die is echt wel weg na een redelijk zware operatie...), maar dit had ik niet verwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Nu online
Precies, inderdaad ook mijn punt hierin.
Die reistijd is zoooo zonde. Kan nu gewoon lekker na werk beginnen met koken en ook wat meer koken. Heb zelfs 2,5 uur vlees gebraden voor draadjesvlees zeg maar. Nog nooit kunnen doen, want in het weekend ben je gewoon kapot.

Morgen verwacht ik ook niet dat het wat gaat worden. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 09:39
Moet je lopend naar je werk? Zou lekker de fiets of e-bike pakken dan ben je er zo!

Sinds eind vorig jaar heb ik een nieuwe werkgever waar thuiswerken prima is, echter merk ik dat ik juist wel wat meer naar kantoor zou willen en dat ik dit niet doe omdat de reistijd me zwaarder valt dan ik had gedacht.

Eerder kon ik altijd met de fiets naar mijn werk maar nu moet ik de trein nemen (ik weiger principieel met de auto te forensen en dat zou ook nog een stuk langer duren dan de trein).

Momenteel zijn treinen alleen echt extreem oncomfortabel. Nu weet ik niet of het altijd al zo druk is geweest in treinen omdat ik ze gelukkig nog nooit heb hoeven gebruiken maar het is echt niet te doen om te werken terwijl je reist. Dat had ik te optimistisch ingeschat vooraf.

Voorlopig beperk ik het kantoorbezoek dus ook tot 0-1x per week en ben ik op zoek naar een nieuwe werkgever (wat gelukkig niet zo'n probleem is momenteel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Arunia schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 12:04:
[...]

Precies, inderdaad ook mijn punt hierin.
Die reistijd is zoooo zonde. Kan nu gewoon lekker na werk beginnen met koken en ook wat meer koken. Heb zelfs 2,5 uur vlees gebraden voor draadjesvlees zeg maar. Nog nooit kunnen doen, want in het weekend ben je gewoon kapot.
In het weekend ben ik niet kapot, maar ik heb soms ook doordeweeks wel eens tijd om lekker te koken... (niet te vaak, mijn man is de koker in huis :p) Hij gebruikt heel vaak de sous vide en dat is gewoon makkelijker om hem aan te zetten als je thuis bent (dat apparaat kan wel via wifi aan en uitgezet worden, maar dat is altijd maar hopen of de wifi wel werkt als je dat wilt doen).
Louislouislouis schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 13:22:
[...]
Momenteel zijn treinen alleen echt extreem oncomfortabel. Nu weet ik niet of het altijd al zo druk is geweest in treinen omdat ik ze gelukkig nog nooit heb hoeven gebruiken maar het is echt niet te doen om te werken terwijl je reist. Dat had ik te optimistisch ingeschat vooraf.
Hangt natuurlijk heel erg van het traject waar je rijdt en welke tijdstippen, maar toen ik nog dagelijks met de trein ging (Assen-Groningen), was het eerder uitzondering dan regel dat ik kon gaan zitten, laat staan werken. En dan had ik de trein iets na 7 uur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:04
Bij mijn werkgever probeert de werkgever, hierna wg genoemd het personeel weer op kantoor te krijgen. In eerste instantie door te verplichten minimaal één keer per twee weken naar kantoor te gaan en daarna twee keer per week. Dit terwijl we in de corona periode materiaal hebben gekregen om thuis minstens net zo goed als op kantoor te werken. Thuis eignelijk nog beter want meer beeldschermen, beter bureau etc...

Veel collegae van mij zitten er niet op te wachten om weer verplicht naar kantoor te gaan. Meeste werken liever thuis.. Ben benieuwd wat er wettelijk verder nog wordt geregeld. Tijden zijn veranderd, cultuur verandert, waarom je personeel nog verplichten om vast te houden aan een oude manier van werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
Louislouislouis schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 13:22:
[...]

Moet je lopend naar je werk? Zou lekker de fiets of e-bike pakken dan ben je er zo!

Sinds eind vorig jaar heb ik een nieuwe werkgever waar thuiswerken prima is, echter merk ik dat ik juist wel wat meer naar kantoor zou willen en dat ik dit niet doe omdat de reistijd me zwaarder valt dan ik had gedacht.

Eerder kon ik altijd met de fiets naar mijn werk maar nu moet ik de trein nemen (ik weiger principieel met de auto te forensen en dat zou ook nog een stuk langer duren dan de trein).

Voorlopig beperk ik het kantoorbezoek dus ook tot 0-1x per week en ben ik op zoek naar een nieuwe werkgever (wat gelukkig niet zo'n probleem is momenteel).
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlwaysNick

AlwaysNick

“No pain, no gain.”

Ik ken echt maar een paar mensen die lopend naar het werk gaan. Maar dan moet het max 20 minuten lopen zijn. Maar echter pakken ze dan liever de fiets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

AlwaysNick schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 15:02:
[...]

Ik ken echt maar een paar mensen die lopend naar het werk gaan. Maar dan moet het max 20 minuten lopen zijn. Maar echter pakken ze dan liever de fiets
Ik deed tot 2006 beide... Eerst met de fiets naar het station (3,5km), dan met de trein (20km) en dan nog iets meer dan een kilometer lopen (kwartiertje). Was eigenlijk altijd wel lekker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlwaysNick

AlwaysNick

“No pain, no gain.”

Wailing_Banshee schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 15:53:
[...]

Ik deed tot 2006 beide... Eerst met de fiets naar het station (3,5km), dan met de trein (20km) en dan nog iets meer dan een kilometer lopen (kwartiertje). Was eigenlijk altijd wel lekker...
Dat is ook super chill. Heb je rustig de tijd om je gedachten weer even op 0 te zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 13:36:
[...]

Hangt natuurlijk heel erg van het traject waar je rijdt en welke tijdstippen, maar toen ik nog dagelijks met de trein ging (Assen-Groningen), was het eerder uitzondering dan regel dat ik kon gaan zitten, laat staan werken. En dan had ik de trein iets na 7 uur...
Het zal nu (mede door thuiswerken) op de meeste trajecten wel wat rustiger zijn dan voorheen maar dan nog is werken in de trein inderdaad niet echt een optie.
Tenzij je de eerste klas vergoed krijgt misschien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:11

Bob Popcorn

Plop!

Wailing_Banshee schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 11:00:
[...]

Wij hebben een huis uit 1900, matig tot goed geïsoleerd (afhankelijk van welk deel van het huis je bent), we verwarmen de volledige beneden verdieping (de zolder is onverwarmd), geen kinderen, twee thuiswerkers. We hebben een thermostaat die zelf bepaald wanneer de verwarming aan gaat om het huis op een bepaalde tijd een bepaalde temperatuur te geven.

Ons stook regime, pre-2020:
van 6:00 tot 6:30 - 19,5 graden
van 6:30 tot 16:00 - 15 graden
van 16:00 tot 20:00 - 20 graden

Post 2020:
van 6:00 tot 7:00 - 19,5 graden
van 7:00 tot 20:00 - 20 graden

Plus de gaskachel in de huiskamer die in de winter ook nog wel eens gebruikt wordt.

Nu zijn stookkosten natuurlijk per definitie lastig te vergelijken over het jaar heen, omdat de buitentemperatuur ook meetelt.

Gasverbruik in 2019: 1573m3
Gasverbruik in 2020: 1584m3
Gasverbruik in 2021: 1913m3 (dat koude voorjaar in 2021 hakte er echt in...)

Dus zoveel extra kost het thuiswerken, in ons geval, niet met gasverbruik. Buiten temperatuur is veel belangrijker (maart 2018 bijv. hebben we meer gebruikt dan maart 2021, ondanks het feit dat we toen wel 5 dagen in de week op kantoor zaten).

We merkten het met name in het stroom verbruik. Omdat de verwarming langer aan staat, staat de vloerverwarmingspomp ook langer aan. En natuurlijk het feit dat er dagelijks een paar extra monitoren en laptops aan staan.
Zo zie je maar dat 's nachts je thermostaat teveel omlaag doen zorgt voor extra gasverbruik. Ik denk dat als je ipv 15 graden naar 17 graden laat afkoelen je meer bespaart. :)

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacobras
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:13

jacobras

Developer

bjorntju schreef op maandag 11 april 2022 @ 23:30:
Nu heb ik het geluk dat ik vrij dichtbij werk woon (15 minuten met de auto en dat is als het drukker is) maar als je het op een dag gaat bekijken is die 2x 15 minuten eerder bijna een uur. Je moet je fatsoeneren (nu kan ik gewoon een trainingsbroek aantrekken :P), je spullen (laptop e.d.) pakken, naar de auto lopen, op tijd op werk aankomen want je hebt wat speling nodig en je moet je laptop klaarzetten/opstarten e.d. Hetzelfde riedeltje gebeurt ook als je weer vertrekt dus onder de streep zijn het eerder 45/60 minuten welke ik elke dag kwijt ben wat niet het geval is als ik vanuit thuis werk.
Onderschat punt dat je hier noemt, naar mijn mening. Mijn reistijd is een uur zonder vertraging maar dat betekent dat een dag werk gewoon op drie uur verspilde tijd uitkomt. Vertraging is er vaak en parkeren/bewegen naar auto, tas met eten voorbereiden, huis afsluiten et cetera zijn allemaal dingen die er bovenop komen. Bijkomen van een uur lang aandachtig en doodsaai rijden vind ik persoonlijk ook iets om mee te tellen! Reistijd maal twee is niet wat het kost om op kantoor te werken voor mij.

Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)

Pagina: 1 ... 12 ... 18 Laatste