Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
Sorry, late reactie, maar kan het niet laten hier op te reageren.Aldy schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 19:00:
[...]
Wat ik niet begrijp is dat je wel de weg naar dit forum weet te vinden, maar als jou een mismoderatie overkomt, je dit niet meldt.
Dat er dikwijls gemeningmod wordt mag bekend worden geacht, maar dat kan alleen maar gecorrigeerd worden als dit gemeld wordt. Zodra dit niet gemeld wordt blijven de mismods bestaan en kunnen de desbetreffende moderators niet worden aangepakt als ze dit herhaaldelijk doen.
Als gebruiker interesseert me die moderatie op de frontpage erg weinig in de zin dat het me persoonlijk helemaal niets praktisch oplevert of afneemt. Het 'dan moet je het melden' principe gaat er abusievelijk vanuit dat mensen weten dat dit überhaupt bestaat en dat de perceptie bestaat dat de extra moeite van het melden nut heeft of iets oplevert.
De reden dat ik hier in dit forum zit is puur de nieuwsgierigheid of die ontstellend waardeloze moderatie bij de artikelen over DLSS 5 tot een zinnige discussie hebben geleid.
Ik zeg waardeloos omdat Tweakers zelf met die moderatie iets wil alsook bij voorkeur toegevoegde waarde van reacties op de frontpage wenst. Het lijkt me dan ook dat meningmodden en zeker zoals dat massaal gebeurt bij bijv. de DLSS 5 artikelen ongewenst is.
Het lijkt er echter op dat men het helemaal prima vindt dat er in sommige gevallen honderden reacties die geen of amper toegevoegde waarde hebben een +1 en zelfs +2 krijgen terwijl anderen, die inhoudelijk reageren maar niet expliciet vermelden hoe slecht (in dit geval) AI of Nvidia wel niet is voor hun objectiviteit beloond worden met een 0 of -1 als het taalgebruik ook maar een graad te warm wordt voor sommigen.
Het is heel simpel; als meningmodden ongewenst is en je hoogwaardige reacties wilt dan zul je daar iets aan moeten doen. En passief zijn en enkel corrigeren als iets gemeld wordt is daarin niet genoeg.
Diverse mensen ontvangen een alert wanneer er hier wordt gepost in de veronderstelling dat er hulp nodig is bij het rechtzetten van een score. Een andere discussie zorgt ervoor dat dit minder efficiënt werkt en mensen mogelijk afhaken.
Rogers in 'Fairphone 6 met /e/ OS - Vrijwel moeiteloos weg van big tech'
Commentaar op het artikel hoort thuis in GR, daarom vind ik zelf dat het geen -1, maar een +0 hoort te zijn.Rogers schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 10:35:
Is het offtopic om op politiek te reageren als jullie zelf een review openen met politiek?
Termen als 'Microslop' lijkt me gewoon een troll en dus -1, geen +1
Advanced03 in 'Microsoft belooft: Verkenner wordt stabieler en Windows krijgt minder Copilot-AI'
Likt me ook een -1.
Virussen? Scan ze hier!
Ben ik het niet mee eens, kijk eens na het negatieve gezeur over o.a. Trump.Aldy schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 10:57:
[...]
Commentaar op het artikel hoort thuis in GR, daarom vind ik zelf dat het geen -1, maar een +0 hoort te zijn.
"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."
Maar in dit geval wordt er een standpunt ingenomen door de redactie en daar is de schrijver het niet mee eens. Als het als ontopic moet worden gewaardeerd, dan is het zelfs een +1 en beslist geen -1, zoals het nu is.Meg schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 11:44:
[...]
Ben ik het niet mee eens, kijk eens na het negatieve gezeur over o.a. Trump.
[ Voor 14% gewijzigd door Aldy op 21-03-2026 11:53 ]
Ik schreef gewoon: “Het aandeel Intel Arc-gamers is momenteel slechts 0,16% volgens de Steam Hardware Survey van februari 2026. Dus je maakt een terecht punt.” En dat een dev een markt van 0,16% mag skippen.
Dat is een hard feit met bron, direct relevant voor het artikel. Geen scheldpartij of off-topic. Terwijl reacties die het juist afkraken wél +1 krijgen… voelt inconsistent.
Deze staat nu op +1: PacinoAllstars in 'Crimson Desert werkt niet op pc's met Intel Arc-gpu's'
De volgende keer even naar de reacties linken zou makkelijker maken.
"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."
Als de parent van mijn reactie relvant is is mijn reactie dat volgens mij ook. Of beide 0 of beide +1 in mijn ogen.
Je legt een stelling neer die al even niet meer klopt en aanneemt (hopelijk per ongeluk?) dat de instanties in de MAGA-gebaseerde VS nog te vertrouwen zijn. Met dat in gedachten is het een -1 omdat je zaken bagatelliseert.Rogers schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 10:35:
Is het offtopic om op politiek te reageren als jullie zelf een review openen met politiek?
Dat zit wel Schnorr.
Om te beginnen stelt hij niet dat de instanties wel te vertrouwen zijn, dat is een beetje te kort door de bocht. Daarnaast stel jij dat zijn stelling niet meer klopt. Kun jij dit onderbouwen, want dat is precies waarom het een -1 of +1 is, terwijl ik het een +0 vind, omdat de reactie in GR thuishoort.Stukfruit schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 14:17:
[...]
Je legt een stelling neer die al even niet meer klopt en aanneemt (hopelijk per ongeluk?) dat de instanties in de MAGA-gebaseerde VS nog te vertrouwen zijn. Met dat in gedachten is het een -1 omdat je zaken bagatelliseert.
Wat opvalt is dat iedereen die vindt dat de eerste alinea's niet thuishoren op Tweakers, allemaal veel -1's gekregen hebben, tot aan 55X -1 aan toe.
[ Voor 10% gewijzigd door Aldy op 21-03-2026 14:53 ]
Volgens mij is deze net zo ontopic als de rest v/d discussie over de rechtsvormen etc. Alleen krijgt ie een -1 (dankzij mij nu een 0) omdat-ie ietwat in het voordeel van Musk pleit.
Bor in 'Microsoft belooft: Verkenner wordt stabieler en Windows krijgt minder Copilot-AI'
TV_NERD schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 15:09:
wiseger in 'Musk manipuleerde beurskoers van Twitter met zijn tweets en moet nu betalen'
Volgens mij is deze net zo ontopic als de rest v/d discussie over de rechtsvormen etc. Alleen krijgt ie een -1 (dankzij mij nu een 0) omdat-ie ietwat in het voordeel van Musk pleit.
Deze beide staan nu op +1, lijkt me ook weinig mis mee.Bor schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 15:22:
De nogal stellig gebrachte flamerige en niet geheel juiste parent krijgt een +1 maar een duiding van mijn hand wordt omlaag gemod, dat lijkt mij niet fair.
Bor in 'Microsoft belooft: Verkenner wordt stabieler en Windows krijgt minder Copilot-AI'
Het artikel lijkt me genoeg onderbouwing. Er wordt helaas geen woord Chinees in gesproken over hoe betrouwbaar de instanties er momenteel zijn.Aldy schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 14:44:
[...]
Om te beginnen stelt hij niet dat de instanties wel te vertrouwen zijn, dat is een beetje te kort door de bocht. Daarnaast stel jij dat zijn stelling niet meer klopt. Kun jij dit onderbouwen, want dat is precies waarom het een -1 of +1 is, terwijl ik het een +0 vind, omdat de reactie in GR thuishoort.
Dit klopt simpelweg niet. Je kan het nog erger maken door jezelf in te lezen via (tot nu toe betrouwbare) bronnen met te bevestigen materiaal zoals deze.Dat politieke stukje waar jullie mee openen klinkt erg overdreven...
Dat zit wel Schnorr.
Het artikel geeft juist totaal geen onderbouwing en rammelt aan alle kanten. Het gaat dan ook uitsluitend over dit deel uit het artikel, niet waartoe ICE e.d. in staat is en ook doet. Dit deel van het artikel doet juist alleen maar afbreuk aan de geloofwaardigheid van wat ICE allemaal doet. Juist omdat er zoveel tegenstrijdigheden in zitten.Stukfruit schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 15:39:
[...]
Het artikel lijkt me genoeg onderbouwing. Er wordt helaas geen woord Chinees in gesproken over hoe betrouwbaar de instanties er momenteel zijn.
[...]
Dit klopt simpelweg niet. Je kan het nog erger maken door jezelf in te lezen via (tot nu toe betrouwbare) bronnen met te bevestigen materiaal zoals deze.
Dan moet poster dat onderbouwen en niet ik, aangezien ik niet degene ben die dat plaatste. Voorlopig lijkt het verhaal te kloppen.Aldy schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 15:46:
[...]
Het artikel geeft juist totaal geen onderbouwing en rammelt aan alle kanten. Het gaat dan ook uitsluitend over dit deel uit het artikel, niet waartoe ICE e.d. in staat is en ook doet. Dit deel van het artikel doet juist alleen maar afbreuk aan de geloofwaardigheid van wat ICE allemaal doet. Juist omdat er zoveel tegenstrijdigheden in zitten.
Zo te zien komt ie niet eens uit Senegal, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen. Als dat wel zo is dan wordt het nog wat duidelijker dat je dan voornamelijk in landen terechtkomt waar toch echt zware straffen staan op bepaalde zaken die hier normaal zijn.
Waar rammelt het?
Dat zit wel Schnorr.
Allereerst bedankt voor de link naar 404. Ik heb dit al aangekaart in GR, maar kijk even wat ik net heb gepost: Aldy in "Fairphone 6 met /e/ OS - Vrijwel moeiteloos weg van big…"Stukfruit schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 16:09:
[...]
Dan moet poster dat onderbouwen en niet ik, aangezien ik niet degene ben die dat plaatste. Voorlopig lijkt het verhaal te kloppen.
Zo te zien komt ie niet eens uit Senegal, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen. Als dat wel zo is dan wordt het nog wat duidelijker dat je dan voornamelijk in landen terechtkomt waar toch echt zware straffen staan op bepaalde zaken die hier normaal zijn.
Waar rammelt het?
Dat is gebruik van behoorlijk grof geschud, op meningen van anders denkende.
player-x in 'Microsoft belooft: Verkenner wordt stabieler en Windows krijgt minder Copilot-AI'
[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?
Vooropgesteld; ik vind jouw reactie erg overdreven en met termen als "crapware" die niet worden onderbouwt geen +1 waard. Ik heb jou daar dan ook geen +1 gegeven maar een 0 en dat vind ik redelijk ruimhartig. Zoals ik hier al zei: Bor in "Het kleine-mismoderatietopic deel XXX" ; jouw reacties is niet veel meer dan een niet onderbouwde flame en niet geheel juist. Dat heb ik zelfs netjes in een reactie geduid. Voor de rest heb ik daar zo te zien niet gemodereerd.player-x schreef op zondag 22 maart 2026 @ 10:03:
@Bor, behoorlijk teleurgesteld dat een PowerMod met zijn 6 stemmen, iedereen waar hij het niet mee eens is, naar 0 modereert, en niet alleen bij mijn reactie, maar iedereen na mij waar je het niet mee eens bent.
Dat is gebruik van behoorlijk grof geschud, op meningen van anders denkende.
player-x in 'Microsoft belooft: Verkenner wordt stabieler en Windows krijgt minder Copilot-AI'
Dan komt de vraag of de reacties waar jij op doelt (geen idee welke exact) door mensen naar 0 worden gezet vanuit een eigen voorkeur / op basis van mening of omdat ze gewoon niet meer waar zijn; meningen brengen als feit of zelfs gewoon onzin bevatten. Ik heb het topic even doorgenomen en zie maar weinig reacties op een onjuiste score staan.
Bottom line; misschien moet je niet zo snel met de vinger naar iemand wijzen. Die tijd kan je beter in het goed onderbouwen van je reacties stoppen
Volgens de definitie voor bloatware heeft hij gelijk hoor. Dat is wat al jaren wordt aangehouden.
Alleen voor het gebruik van crapware zou ik misschien een 0 ipv +1 geven ivm smaak- en taalverloedering, al kan ik me iets voorstellen bij het gebruik ervan omdat het (de bloatware in kwestie) echt heel ongewenst is bij sommige mensen.
[ Voor 13% gewijzigd door Stukfruit op 22-03-2026 11:26 ]
Dat zit wel Schnorr.
User heeft het over MS eigen crapware in combinatie met O&O shutup wat, correct me if i'm wrong, niet veel van doen heeft met Netflix, Instagram ea zoals jij in jouw reactie op de FP aangeeft. Netlfix is ook niet "MS zijn eigen crapware" in mijn ogen.Stukfruit schreef op zondag 22 maart 2026 @ 11:25:
@Bor:
Volgens de definitie voor bloatware heeft hij gelijk hoor. Dat is wat al jaren wordt aangehouden.
Alleen voor het gebruik van crapware zou ik misschien een 0 ipv +1 geven ivm smaak- en taalverloedering, al kan ik me iets voorstellen bij het gebruik ervan omdat het (de bloatware in kwestie) echt heel ongewenst is bij sommige mensen.
Ik lees nog steeds niet veel meer dan een flamerige reactie die elke vorm van objectieve onderbouwing mist.
[ Voor 11% gewijzigd door Bor op 22-03-2026 11:29 ]
In de reactie daaronder noemt hij eveneens "MSNBC Ads in action center en FB, Disney+, Insta en andere troep".Bor schreef op zondag 22 maart 2026 @ 11:27:
[...]
User heeft het over MS eigen crapware in combinatie met O&O shutup wat, correct me if i'm wrong, niet veel van doen heeft met Netflix etc. Netlfix is ook niet "MS zijn eigen crapware" in mijn ogen.
Lijkt me om eerlijk te zijn niet onwaarschijnlijk dat dit in die vorige reactie al zo werd bedoeld? Komt vaker voor dat mensen niet direct voorbeelden geven en het dan onder een overkoepelende uitspraak gooien.
Als ik zo naar m'n eigen reacties terugkijk geldt dat in ieder geval vaak wel. Te lui om direct uitgebreid alles op te noemen omdat ik dan m'n laptop zou moeten openen
Maar lijkt me hier vooral een semantische discussie.
Dat zit wel Schnorr.
Dat kan maar ik ga een reactie niet wegen aan de hand van andere of latere reacties die worden geplaatst. We kunnen van alles bedenken hoe de reactie is bedoelt maar ik modereer op basis van wat er staat; niet op basis van "misschien heeft iemand het wel anders bedoeld".Stukfruit schreef op zondag 22 maart 2026 @ 11:33:
[...]
In de reactie daaronder noemt hij eveneens "MSNBC Ads in action center en FB, Disney+, Insta en andere troep".
Lijkt me om eerlijk te zijn niet onwaarschijnlijk dat dit in die vorige reactie al zo werd bedoeld? Komt vaker voor dat mensen niet direct voorbeelden geven en het dan onder een overkoepelende uitspraak gooien.
Als ik zo naar m'n eigen reacties terugkijk geldt dat in ieder geval vaak wel. Te lui om direct uitgebreid alles op te noemen omdat ik dan m'n laptop zou moeten openen
Maar lijkt me hier vooral een semantische discussie.
User noemt ook copilot wat gewoon een MS eigen oplossing is in Windows. Dat kan je volgens mij ook geen crapware noemen. Ik ga mijn score in ieder geval niet aanpassen en vind het nog steeds een overdreven en flamerig gebrachte reactie.
Dat zit wel Schnorr.
Blokker_1999 in 'Reddit overweegt identiteitscontrole van gebruikers om bots tegen te gaan'
jbhc in ''Topmensen binnen Microsoft willen versoepeling verplicht account voor Windows''
Het is een redelijk onderbouwd betoog. Betogen mogen zeker wel een+2 krijgen.kodak schreef op zondag 22 maart 2026 @ 11:58:
Deze reactie lijkt me geen +2 (26× +2, 9x +3). Het is een algemene reactie over privacy met een mening over onlineidentiteiten. Het plussen lijkt vooral om de mening gedaan te worden.
Blokker_1999 in 'Reddit overweegt identiteitscontrole van gebruikers om bots tegen te gaan'
All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.
Nee dat is het niet. Ik vind het een dunne +1.CH4OS schreef op zondag 22 maart 2026 @ 12:58:
Is dit, vijf jaar na de release van Windows 11, nog altijd informatief, ja?
jbhc in ''Topmensen binnen Microsoft willen versoepeling verplicht account voor Windows''
Dat negeert zowel dat het een algemene reactie over privacy en onlineidentiteiten is en dat de mening dáárover gaat. Redelijkheid tot ongopic of informaties plussen zit niet zomaar in een algeme discussie of mening omdat er een algemene onderbouwing en mening bij gegeven is. Anders kunnen we alles wel gaan plussen omdat we de onderbouwing en mening waarderen.Dirk schreef op zondag 22 maart 2026 @ 13:00:
[...]
Het is een redelijk onderbouwd betoog. Betogen mogen zeker wel een+2 krijgen.
All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.
Een definitie van crapware noemt:Bor schreef op zondag 22 maart 2026 @ 11:37:
User noemt ook copilot wat gewoon een MS eigen oplossing is in Windows. Dat kan je volgens mij ook geen crapware noemen.
Het gebruik van de term crapware mee laten wegen in een moderatie klinkt als meningmodden.Unwanted software that comes pre-installed with personal computers or mobile devices.
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Laten we ons concentreren op reacties die op de foute score beland zijn en niet op verdwaalde foute moderaties. Geef het systeem ook even de tijd en meld een reactie niet direct bij de eerste foute moderatie. Daarnaast zijn eventuele sancties altijd aan de crew; het is dus niet nodig zelf al een passende sanctie te gaan vermelden.
Door op de datum en tijd van een reactie te klikken krijg je een directe link er naar toe. Plak deze gewoon in je bericht en de forumsoftware zet deze om in een makkelijk leesbaar linkje.
Zie je een mooie reactie die een +3 verdient? Meldt deze dan aan in Het grote +3 posts topic
Modqueue (ongemodde reacties): http://tweakers.net/reacties/modoverzicht/
Overleg over moderatiescores: Het topic voor twijfelgevallen bij moderaties
ModFAQ: https://tweakers.net/info/faq/karma/#tab:1-2