Oke, lemme chime in.
Wat ik zie is dat je vanuit je expertise veel dingen meemaakt, (en ik denk dat wij sws even moeten connecten, maar dat terzijde

), wat ik merk in je posts is dat er heel erg wordt gereageerd vanuit het "mijn realiteit, is de werkelijkheid die voor iedereen geldt". Ik struggle daar ook mee en herken je "verontwaardigdheid" dan ook wel een beetje.
Wat ik gemerkt heb is dat het wel degelijk helpt om tijd te stoppen in je reactie en (eventueel met AI) de verschillende vragen die er vanuit het tegenkamp zouden kunnen komen alvast te beantwoorden met een onderbouwd voorbeeld of bron. Vaak kan dit al door het falsificeren van andere bronnen. Trek je eigen reactie door een LLM en stel de simpele vraag "wat lult deze kerel nou weer? Prove him wrong". Dat geeft direct wat handvatten om dat gelijk in je eigen reactie weer toe te voegen.
Je verwerkt elke 2 weken een hoop AI artikelen, dan is het ook zeker wel mogelijk om daar wat excerpts of key insights uit te delen toch? Al is het maar een verwijzing zodat we het zelf ook op kunnen zoeken.
Het grote probleem is echter dat het dan soms echt wel een uur kan duren om een goede reactie te schrijven. Ik denk op recht dat ik bij sommige artikelen meer tijd heb gestoken in het schrijven van de reacties dan de auteur in het artikel zelf. Niet omdat de auteur zijn werk niet goed doet, maar omdat het ongelovelijk veel werk kan zijn om uit het niets direct een goede reactie te schrijven over praktijkervaring die je kunt onderbouwen met bronnen. Dan moet je namelijk iets gaan vinden wat je zelf al lang weet uit de praktijk, maar waar dus niet per se een bron voor is.
Het "trust me bro" gehalte waar men het hier over heeft is echter meer gestoeld op het feit dat je vrijwel niks daadwerkelijk onderbouwd. Ook niet de dingen waarbij je wel die voorbeelden zou kunnen geven. Als je dat laatste wel zou doen dan denk ik dat je zeker wel meer op die +2 gaat uitkomen.
Wist je dat instructies in het Nederlands beter wordt opgevolgd door AI dan in het Engels? En in Nederlands Engels ook beter dan Amerikaans Engels?
Kijk, ik weet vanuit eigen ervaring dat hier gewoon nuances aan zitten en dat dit in sommige gevallen gewoon echt niet zo is. Als je namelijk de output ook in het nederlands wil hebben is de kans vrij groot dat het goed gaat totdat je taalkundige trucjes gaat uithalen zoals rijm en metrum. Sinterklaasgedichten in het Nederlands? Kun je vergeten. In het engels zijn ze echter wel goed.
Dus zolang je hier geen onderbouwing voor hebt gaat niemand dat echt serieus nemen. Dat is erg jammer.
Om dan weer even terug te circelen naar je vraag hierboven. Je wil het brengen als een nieuwswaardig feitje wat als een verassing zou moeten komen, maar je klinkt hierdoor juist ontzettend sarcastisch.
djwice in 'OpenAI wil 'code rood' opheffen na release nieuw model volgende maand'
Wat je hier echter goed doet is het daadwerkelijk inhoudelijk bekritiseren van het onderzoek.
deze zin, trekt echter de gehele post weer onderuit:
Om jouw sarcasme zonder referentie over de Poolse bron te framen
Dat was denk ik niet als sarcasme bedoelt van Bor, maar meer als een "wij van WC eend" grap. Je woordkeuze legt echter onbedoeld (denk ik) wel een behoorlijke insinuatie neer.
maar als we dan even op tone of voice kijken, als je het zo zou beschrijven zou ik het zeker wel op een +1 kunnen waarderen:
Mijn reacties zijn niet door AI geschreven, maar ik hoor wél veel mensen om me heen positief zijn over de tone of voice wanneer ze een vraag stellen aan ChatGPT. En om de wat negatieve toon van de vorige persoon te nuanceren: ik zie liever dat de comments hier op Tweakers positief en opbouwend zijn, dus ik kies er maar voor om zijn reactie als een soort compliment te lezen.
Het onderzoek dat je aanhaalt, refereert aan het volgende:
That belief is reinforced by studies like one that DORA published earlier this year, which suggested that a 25% increase in AI adoption correlated with a 3.4% improvement in code quality and a 1.8% reduction in complexity.
In datzelfde onderzoek is echter geen objectieve metric voor code quality gebruikt (zoals bijvoorbeeld SonarQube-scores), maar vooral een meting op basis van “hoe zeker ben jij dat …?”-vragen. Bovendien is dat onderzoek afgenomen op conferenties.
Wat jouw aangehaalde onderzoek wél duidelijk maakt, is dat er een vrij grote variatie van zo’n 40 punten zit tussen verschillende organisaties, en dat mensen met veel ervaring beter scoren.
Als je nergens hard bewijs kunt vinden, kun je grofweg twee dingen doen: afwachten óf zelf gaan toetsen.
Over jouw opmerking over de Poolse bron: het kán natuurlijk zo zijn dat de Engelse taalvaardigheid in bepaalde regio’s minder sterk is, waardoor concrete, niet-ambigue instructies in het Pools daar beter werken dan in het Engels. Ook hier geldt dus: context is alles. Zowel bij mensen als bij AI.
Even simpel door GPT5 laten herschrijven. Ik denk dat ik dat in het vervolg ook maar gewoon ga doen.
Dat unlockt over het algemeen +10 charisma.