Dat zeg ik ook niet, alleen dat afbranden makkelijker is dan prijzen.
Wel dat de focus meer ligt op posts die te hoog scoren dan te laag.
Een onterechte +2 of +3 zal al snel hier terecht komen, een onterecht 0 of -1 een stuk minder snel.
Lage scores worden vooral door de schrijver zelf gemeld. Jij bent een van de weinige die wel eens een -1 of 0 van anderen aan de kaak stelt (Ere wie ere toe komt).
Dat is logisch en menselijk maar het effect is negatief.
De richtlijnen dienen echter wel gewoon gevolgd te worden. Elke mogelijkheid aangrijpen om te laag of te hoog te scoren is niet de bedoeling.
Ik volg de richtlijnen. Ik score niet /te/ laag of /te/ hoog maar maak gebruik van de ruimte die richtlijnen bieden.
Richtlijnen zijn geen wetten maar hulpmiddelen. Sterker nog, er wordt hier regelmatig gezegd dat er speelruimte is van 1 punt hoger of lager.
De richtlijnen zijn in de basis negatief, op grond van dat posts binnnen komen op "0: Irrelevant"."Het 0-niveau is de score waar reacties op binnenkomen nadat zij zijn geplaatst. (...) onschuldige off-topic posts en reacties die feitelijke onjuistheden bevatten, blijven steken op het 0-niveau."
De aanname is dus dat de typische post niet beter is dan off-topic of feitelijk onjuist en eigenlijk "irrelevant" is.
Idem voor regels als dat commentaar op moderatie automatisch een punt aftrek geeft. We hebben geen richtlijnen die automatisch een punt extra geven.
This post is warranted for the full amount you paid me for it.