Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
Mijn mening is dat je reactie nogal lastig te lezen is vanwege:
- de keuze om elke zin als een los statement te plaatsen, ipv in paragrafen te schrijven
- grammaticale fouten zoals "zouden beter wat langetermijn denken ook."
- vreemd (Vlaams?) taalgebruik als "Je kon het simuleren" waarvan ik de betekenis niet kan ontcijferen.
Ik kan mij voorstellen dat de matige leesbaarheid van je reactie invloed heeft op de score. Los daarvan vindt ik dat je gewoon moet mogen betogen wat je betoogde zonder daarvoor gestraft te worden.
When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason
Ik vindt het toch weer opvallend dat iets dat volgens mij misinformatie is*, namelijk de bewering dat het geld voor Oekraine voornamelijk in NL wordt besteed, een +1 krijgt, terwijl een meer feitelijke reactie daarop naar -1 gaat.Aldy schreef op donderdag 18 april 2024 @ 17:15:
[...]
Omdat het niet bij een vraag bleef. Je hebt daaronder nog meer geschreven. Ik vind ook: geen -1, maar een dikke 0.
De dominante mening onder de bezoekers is ongetwijfeld dat steun aan Oekraine goed is en dit komt op mij dus over als vrij overduidelijk meningmodden, waarbij misinformatie in het voordeel van een populaire mening omhoog wordt gemod.
Ik ben het met @Aldy eens dat de reactie van @Juggernaut1987 naar 0 zou moeten, maar dan niet alleen die, maar alle reacties in die thread, ook die van @dylan111111. De uitgaven voor Oekraine hebben geen logisch verband met het onderwerp van het artikel, uitgaven aan tech in de zorg. Uiteraard heeft elke uitgave effect op de begroting en dus op wat je aan andere zaken kunt besteden zonder extra overheidstekorten, maar dan kun je alle uitgaven op de begroting er wel bij gaan halen.
* Sowieso gaat een heel groot deel van de steun via niet-Nederlandse organisaties, waarbij het uiterst onwaarschijnlijk is dat die met dat geld voornamelijk inkopen doen in NL.
When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason
Ik ben het met je eens, los van de vraag wie er gelijk heeft. Een kant van dit verhaal wordt hard naar beneden gehaald en de andere kant veel minder terwijl de kwaliteit van de posts niet verschilt, alleen de mening die er in wordt uitgesproken. Het is allemaal evenveel off-topic, daar kan het niet aan liggen.Ludewig schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 13:53:
De dominante mening onder de bezoekers is ongetwijfeld dat steun aan Oekraine goed is en dit komt op mij dus over als vrij overduidelijk meningmodden, waarbij misinformatie in het voordeel van een populaire mening omhoog wordt gemod.
Losse flodder: het Tweakers moderatiebeleid leent zich heel goed voor een AI-implementatie. Volgens de regels kijken we immers niet naar mening maar vooral naar stijl. Dat kan een AI prima analyseren.
Voor mensen is het bijzonder moeilijk om hun eigen mening aan de kant te zetten om neutraal te modereren, een nadeel van het Tweakers systeem is dat we doen alsof mensen wel robots zijn. Ik zou wel eens willen weten hoe ver een LLM komt bij het modereren van posts volgens de huisregels. Natuurlijk niet perfect maar het zou me niet verbazen als die AI het beter doet dan de mensen die het nu doen.
Ik ben me er natuurlijk bewust van dat een hoop sites bezig zijn met automatische moderatie met matige resultaten, maar die hebben een heel ander beleid dan Tweakers.
This post is warranted for the full amount you paid me for it.
Volgens mij haal je nu de huisregels en de moderatiescores door elkaar.CAPSLOCK2000 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 14:24:
[...]
Volgens de regels kijken we immers niet naar mening maar vooral naar stijl.
[...]
Ik zou wel eens willen weten hoe ver een LLM komt bij het modereren van posts volgens de huisregels.
De huisregels zijn in theorie redelijk objectief en zou je vermoedelijk goed door een LLM kunnen laten afdwingen. En je zou zelfs de gebruikers kunnen behoeden voor stoute bijdrages of slecht taalgebruik door de reactie te laten herschrijven voor het plaatsen, bijv: "Domme lul" -> "Misschien heb je niet helemaal gelijk."
In hoeverre dit beter is dan de crew ga ik hier niet bediscussiëren omdat het allereerst offtopic is in dit topic over de moderatiescores en ten tweede omdat [als je dit wil weten moet je mij maar DMen].
Wat betreft de moderatiescores is er opzettelijk gekozen voor een semi-democratisch systeem omdat er volgens de crew geen objectieve beoordeling mogelijk is, bijvoorbeeld omdat wat informatief is voor een bepaald persoon afhangt van het kennisniveau. Dus wat voor de 1 een open deur is, is voor de ander heel verhelderend. En wat voor de een heel interessant is, is voor de ander een mate van detail en complexiteit die veel te ver gaat om nog interessant te zijn.
De instructie voor de moderatiescore staat vol met extreem subjectieve criteria, dus dat kun je niet zomaar aan een LLM overlaten, zonder de LLM te leren welke invulling van die subjectieve criteria past bij het publiek van Tweakers.
Lijkt me niets anders dan een persoonlijke sneer, of dat 0 of -1 is, is een twijfel gevalletje, maar de +1 die het nu heeft, is het in elk geval niet.
Lijkt me gewoon ontopic en dus +1?
Virussen? Scan ze hier!
Verwijderd
Edit: ik realiseer mij nu dat ik natuurlijk iPhone en Android in 1 zin gebruik.... Dan krijg je natuurlijk alle fanboys die gaan modereren. Tweakers is vooral een enorm kinderachtig platform geworden....
Verwijderd in 'Gerucht: Google werkt aan Android 15-functie die status van opslagchip weergeeft'
/f/image/xtG0PErKqFT7J9u8vzudJJ4X.png?f=fotoalbum_large)
Edit:
En dan is het bericht wat als reactie hierop gegeven wordt wel een +1. Terwijl het zelfs een feitelijk onjuiste reactie is
Sicos in 'Gerucht: Google werkt aan Android 15-functie die status van opslagchip weergeeft'
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2024 13:21 ]
Dan is de battterijlife toch offtopic in dit verband...
Virussen? Scan ze hier!
Eén na laatste zin in het artikel:wildhagen schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 13:26:
Jouw post gaat over battterijlife, terwijl de newspost over de storage device gaat
Dan is de battterijlife toch offtopic in dit verband...
Eerder bleek dat Google werkt aan een soortgelijke pagina voor het controleren van de accustatus, al zou deze enkel worden toegevoegd aan nieuwe Google Pixel-telefoons.
Virussen? Scan ze hier!
[ Voor 42% gewijzigd door CH4OS op 20-04-2024 14:28 ]
Is gewoon ontopic en dus +1, geen 0.
Virussen? Scan ze hier!
Verdiend deze reactie een puntje meer dan +1? Ik vind de reactie inhoudelijk boven het maaiveld uitsteken. Het geeft met voorbeelden inzicht in het (veranderde) aanbod van content en denk niet dat dit breed bekend is.
Waarom geen +1 of +2? Ik snap al die nullen niet.
Dit is informatief, voor mij nieuwe en interessante informatie en gaat over de auto industrie en de informatie die bij fabrikanten beschikbaar (en beveiligd) is waar je als consument niet zo snel bij stilstaat en dus on topic.
Geldt ook voor de vervolg reacties, die kunnen wat mij betreft ook naar +1.
Verder op nog deze:
vinkjb in 'Hackers hadden jarenlang toegang tot IT-systemen Volkswagen'
Lijkt me een 0 en zeker geen -1
[ Voor 23% gewijzigd door nout77 op 22-04-2024 02:32 ]
Gewoon een ontopic reactie, dus +1 geen 0.
Virussen? Scan ze hier!
Volgens mij is geen van die reacties die over chiptuning gaan direct relevant of direct ontopic. Een 0 lijkt mij een passende score.nout77 schreef op maandag 22 april 2024 @ 02:27:
killergrave in 'Hackers hadden jarenlang toegang tot IT-systemen Volkswagen'
Waarom geen +1 of +2? Ik snap al die nullen niet.
Dit is informatief, voor mij nieuwe en interessante informatie en gaat over de auto industrie en de informatie die bij fabrikanten beschikbaar (en beveiligd) is waar je als consument niet zo snel bij stilstaat en dus on topic.
Geldt ook voor de vervolg reacties, die kunnen wat mij betreft ook naar +1.
Verder op nog deze:
Die -1 komt denk ik vanwege onderstaande trollerige gedeelte:nout77 schreef op maandag 22 april 2024 @ 02:27:
killergrave in 'Hackers hadden jarenlang toegang tot IT-systemen Volkswagen'
Verder op nog deze:
Of willen ze graag met de vw motoren de garages nieuw leven inblazen omdat de Chinees dan vaker naar de garage moet met storingen..lol
Jullie zijn wel streng met de ontopic regels. Ik zie in het artikel staan: "De actoren zouden er in geslaagd zijn om meer dan 19.000 documenten te stelen. Ze waren volgens Der Spiegel en ZDF voornamelijk op zoek naar informatie over de ontwikkeling van benzinemotoren, [..]"Bor schreef op maandag 22 april 2024 @ 09:20:
[...]
Volgens mij is geen van die reacties die over chiptuning gaan direct relevant of direct ontopic. Een 0 lijkt mij een passende score.
Deze gebruiker geeft een voorbeeld van welke gevoelige bedrijfsinformatie gestolen kan worden. Ik vind dat wel ontopic.
Hier is nog wel wat hulp nodig.dev10 schreef op maandag 22 april 2024 @ 12:03:
Deze reactie is wat mij betreft een prima +1, maar geen +2 of +3: ApexAlpha in 'Politiechefs roepen overheden op 'actie te ondernemen' tegen end-to-endencryptie'
Hier is nog wel wat hulp nodig zo te zien inderdaad.dev10 schreef op maandag 22 april 2024 @ 12:03:
Deze reactie is wat mij betreft een prima +1, maar geen +2 of +3: ApexAlpha in 'Politiechefs roepen overheden op 'actie te ondernemen' tegen end-to-endencryptie'
Hetzelfde geldt wat mij betreft voor The Zep Man in 'Politiechefs roepen overheden op 'actie te ondernemen' tegen end-to-endencryptie'
[ Voor 19% gewijzigd door Bor op 22-04-2024 12:37 ]
De hele discussie daar gaat eigenlijk helemaal niet in op de hack en is niet tot nauwelijks relevant in relatie tot het nieuwsitem. Ik vind het een 0 en alles boven de +1 (en onder de 0) een mismoderatie.nout77 schreef op maandag 22 april 2024 @ 12:08:
[...]
Jullie zijn wel streng met de ontopic regels. Ik zie in het artikel staan: "De actoren zouden er in geslaagd zijn om meer dan 19.000 documenten te stelen. Ze waren volgens Der Spiegel en ZDF voornamelijk op zoek naar informatie over de ontwikkeling van benzinemotoren, [..]"
Deze gebruiker geeft een voorbeeld van welke gevoelige bedrijfsinformatie gestolen kan worden. Ik vind dat wel ontopic.
De tweaker geeft vooral een uitleg hoe afhankelijk deze is van de juiste gegevens om te kunnen tunen en welke problemen er zijn zolang die gegevens niet beschikbaar zijn. Interessant als je wil weten hoe afhankelijk bepaalde tuners zijn maar dat is op zich niet ontopic. De paar opmerkingen die wel over het datalek gaan stoppen bij het interessant vinden van het lek. Samen met de vraag om meer informatie voor het kunnen tunen lijkt het vooral bedoeld als hoop dat gegevens uit het lek de tweaker gaan helpen om goedkoper te kunnen tunen en leren. Dat lijkt me ook niet de bedoeling. De 0 valt dus eerder te verwachten dan dat het een duidelijke mismod is.nout77 schreef op maandag 22 april 2024 @ 12:08:
[...]
Deze gebruiker geeft een voorbeeld van welke gevoelige bedrijfsinformatie gestolen kan worden.
Die reactie krijgt als toppost nogal snel en makkelijk +2 (57× +2) en +3 (21x +3). Daar is wel wat hulp nodig. @Bor maakt een goed punt met het daarbij ook benoemen van The Zep Man in 'Politiechefs roepen overheden op 'actie te ondernemen' tegen end-to-endencryptie' . Niet alleen om de inhoud, het is dezelfde draad die met het plussen de overige discussie staat weg te drukken.dev10 schreef op maandag 22 april 2024 @ 12:03:
Zouden mijn inziens reacties die reageren op die post zoals deze van mij (maar er zijn ook genoeg andere voorbeelden in die thread) ook +1 moeten zijn: Dennism in 'Politiechefs roepen overheden op 'actie te ondernemen' tegen end-to-endencryptie'
123pakkie321 in 'AOC introduceert 540Hz-gamingmonitor; komt uit in juli'
Hoe kan het zo zijn dat het antwoord op de vraag die in deze comment wordt gesteld een +3 krijgt, terwijl de vraag stellen een 0 krijgt? Dat kan toch niet kloppen?
Als de vraag blijkbaar zo sterk leeft dat het antwoord volgens de mods een +3 waard is, dan moet de vraag minimaal zo ontopic en nuttig zijn dat het een +1 is. Elders in het topic zie ik frustratie dat een dergelijke vraag elk topic wordt gesteld, maar op Tweakers hebben we volgens mij geen regel dat vragen die bij veel mensen leven en daarom vaak worden gesteld, worden beantwoord in een FAQ en de vragenstellers omlaag gemod moeten worden.
[ Voor 23% gewijzigd door Ludewig op 22-04-2024 13:56 ]
Dat lijkt mij een oprechte ontopic vraag. De netto score is op dit moment inmiddels een +1.Ludewig schreef op maandag 22 april 2024 @ 13:43:
Ik vindt dat deze een +1 verdient:
123pakkie321 in 'AOC introduceert 540Hz-gamingmonitor; komt uit in juli'
Hoe kan het zo zijn dat het antwoord op de vraag die in deze comment wordt gesteld een +3 krijgt, terwijl de vraag stellen een 0 krijgt? Dat kan toch niet kloppen?
Aaargh! in 'Politiechefs roepen overheden op 'actie te ondernemen' tegen end-to-endencryptie'
De reactie eronder is volgens mij ook geen +2, al komt deze dichter in de buurt:
CAPSLOCK2000 in 'Politiechefs roepen overheden op 'actie te ondernemen' tegen end-to-endencryptie'
ApexAlpha in 'Politiechefs roepen overheden op 'actie te ondernemen' tegen end-to-endencryptie'
De post is heel even +1 geweest. Blijkbaar zijn er veel Tweakers die het moeilijk vinden om hun emoties onder controlle te houden bij deze post en daarom een +2 uitdelen. Wat ik terug zie in de statistieken gaat het met name om een grote groep die zich normaal niet bezig houdt met modereren, maar in dit geval er wel voor kiest om een +2 of +3 uit te delen.kodak schreef op maandag 22 april 2024 @ 14:23:
Het is nogal treurig. Al 3 uur lang geven we een reactie van makkelijke eenzijdige meningen meer +2 (76x) en +3 (24×) dan dat we het kunnen corrigeren. Ondertussen hebben we het daarmee ook ruim 3 uur als toppost inhoudelijkere reacties weg laten drukken.
ApexAlpha in 'Politiechefs roepen overheden op 'actie te ondernemen' tegen end-to-endencryptie'
Ik zou hem niet fixeren maar het als gouden kans zien om een hoop moderatie rechten uit te schakelen. Scheelt op termijn een hoop foutieve moderaties. Half leeg / half vol verhaal.AlphaRomeo schreef op maandag 22 april 2024 @ 14:35:
[...]
De post is heel even +1 geweest. Blijkbaar zijn er veel Tweakers die het moeilijk vinden om hun emoties onder controlle te houden bij deze post en daarom een +2 uitdelen. Wat ik terug zie in de statistieken gaat het met name om een grote groep die zich normaal niet bezig houdt met modereren, maar in dit geval er wel voor kiest om een +2 of +3 uit te delen.
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Het is ondoenlijk om zo'n groep in eens aan te schrijven, en wat mij betreft ook niet helemaal fair op basis van één foutieve moderatie.sdk1985 schreef op maandag 22 april 2024 @ 14:45:
[...]
Ik zou hem niet fixeren maar het als gouden kans zien om een hoop moderatie rechten uit te schakelen. Scheelt op termijn een hoop foutieve moderaties. Half leeg / half vol verhaal.
Ik zie dat een collega de post inmiddels gefixeerd heeft.
Het probleem lijkt nu verschoven naar:AlphaRomeo schreef op maandag 22 april 2024 @ 15:11:
[...]
Het is ondoenlijk om zo'n groep in eens aan te schrijven, en wat mij betreft ook niet helemaal fair op basis van één foutieve moderatie.
Ik zie dat een collega de post inmiddels gefixeerd heeft.
Aaargh! in 'Politiechefs roepen overheden op 'actie te ondernemen' tegen end-to-endencryptie'
(en reactie daarop)
Edit:
en ook Kevinns in 'Politiechefs roepen overheden op 'actie te ondernemen' tegen end-to-endencryptie'
Edit2: en verderop nog een hele rij +2 reacties die geen +2 zijn, waarvan sommige ook al vrij veel +2tjes hebben.
[ Voor 20% gewijzigd door thomas_n op 22-04-2024 15:21 ]
Ik ga hier op een later moment even in duiken want er zijn een aantal mensen puur op mening aan het modereren lijkt het.
Hoewel het treurige er natuurlijk ook in zit dat het de meer ervaren modders niet lukt het naar de mkdregels te corrigeren merken we afgelopen uren niet zomaar meervoudig op dat het niet goed gaat.AlphaRomeo schreef op maandag 22 april 2024 @ 15:11:
[...]
Het is ondoenlijk om zo'n groep in eens aan te schrijven, en wat mij betreft ook niet helemaal fair op basis van één foutieve moderatie.
Prettig dat iemand toch maar besluit om in te grijpen, maar dit voorkomt alleen maar dat de mismod nog langer bestaat. Het verhelpt niet dat we weer uren lang veel moeite moeten doen om tegen de mismods te modereren en de mismodders zich daar iets van aantrekken of er duidelijk van leren. Dus iets meer maatregelen die de mismodders werkelijk merken lijkt me wel op zijn plaats. We reageren hier immers niet in veelvoud omdat we dit soort massale mismods corrigeren acceptabel vinden.Ik zie dat een collega de post inmiddels gefixeerd heeft.
Ik vind die mening nogal slecht onderbouwd, maar ik ben het er mee oneens dat dit "makkelijke eenzijdige meningen" zijn. Zodra bedrijven toegang hebben tot de data zien we dat ze de ruwe of verwerkte data gaan verkopen (voor marketing of om AI te trainen), waardoor al die persoonlijke data een eigen leven gaat leiden en je redelijkerwijs kunt beweren dat je je privacy kwijt bent.kodak schreef op maandag 22 april 2024 @ 14:23:
Het is nogal treurig. Al 3 uur lang geven we een reactie van makkelijke eenzijdige meningen meer +2 (76x) en +3 (24×) dan dat we het kunnen corrigeren. Ondertussen hebben we het daarmee ook ruim 3 uur als toppost inhoudelijkere reacties weg laten drukken.
Volledige e2e-encryptie is de enige manier waarop je je privacy echt kan beschermen, want de GDPR staat ook gewoon toe dat je gegevens worden verkocht als je 'toestemming' geeft (hoeveel mensen lezen een EULA?), en de privacy-wetgeving wordt regelmatig door bedrijven overtreden, zelfs door Tweakers zelf.
Soms ligt de waarheid gewoon niet in het midden.
Daarnaast bevat het artikel zelf een veel ergere makkelijke eenzijdige mening van de politiechefs, want die liegen gewoon wanneer ze beweren dat: "We doen daarom een beroep op de techbedrijven om security by design in te bouwen, om ervoor te zorgen dat ze de mogelijkheid behouden om schadelijke en illegale activiteiten zowel te identificeren als te melden""
In werkelijkheid willen ze 'insecurity by design,' maar ze weigeren daar eerlijk over te zijn. Daarnaast ontbreekt in de reactie van de politie enige nuance op hun stelling dat e2e-encryptie "de rechtshandhaving ook belemmeren in het verkrijgen en gebruiken van bewijsmateriaal in onderzoeken." De basis van de rechtstaat is dat de rechtshandhaving wordt belemmerd op diverse manieren, om de grondrechten van burgers te beschermen.
Een genuanceerde mening vereist dat men op zijn minst erkent dat deze spanning tussen grondrechten en rechtshandhaving bestaat, en dat men argumenteert waarop bepaalde inbreuken op de grondrechten qua kosten en baten netto positief uitpakken.
De Tweakers-redactie laat hier trouwens ook een steek vallen door dit gebrek aan nuance niet aan te stippen. Ik vind het eigenlijk wel te verwachten dat een gebrek aan nuance en diepgravendheid in het artikel uitlokt dat de reacties ook niet optimaal zijn.
Ik vindt de discussie hier om het allemaal maar op de gebruikers te gooien wat makkelijk en zou zelf liever zien dat er hier ook een leermomentje in zit voor de redactie, in dit geval @AverageNL.
[ Voor 3% gewijzigd door Ludewig op 22-04-2024 16:38 ]
Dat gaat er niet om of er inhoudelijke argumenten te geven zijn maar dat de tweaker ze niet geeft om makkelijk weinig bijzondere eigen meningen te geven.Ludewig schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:34:
[...]
I, maar ik ben het er mee oneens dat dit "makkelijke eenzijdige meningen" zijn.
Dat we inhoudelijke discussie over de meningen kunnen voeren maakt de reactie zelf er niet bijzonder of minder simpel door. Je argumenten lijken me prima als discussie op het bericht zelf, maar niet dat het +2 of hoger waard is.
Lijkt me niet een ontopic reactie, hoezeer het grote merendeel van Tweakers een dienst als Viaplay liever ziet verdwijnen, denk ik dat dit best op een betere manier tot uiting kan komen.
[ Voor 12% gewijzigd door CH4OS op 23-04-2024 15:26 ]
Onterechte -1: Woodsnaps in 'Achtmaal GeForce RTX 4070 Super - Twee zijn superder, een is superst' (tenzij je het als flame-bait ziet, maar ik vermoed dat de poster daadwerkelijk deze mening heeft en een poging doet dit te onderbouwen).
[ Voor 28% gewijzigd door sdk1985 op 23-04-2024 15:27 ]
Welke reactie / score zou je hiervoor wel geven met Tweakers - onafhankelijkheid in het achterhoofd?sdk1985 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 15:27:
Onterechte -1: Woodsnaps in 'Achtmaal GeForce RTX 4070 Super - Twee zijn superder, een is superst' (tenzij je het als flame-bait ziet, maar ik vermoed dat de poster daadwerkelijk deze mening heeft en een poging doet dit te onderbouwen).
[ Voor 4% gewijzigd door Bor op 23-04-2024 15:50 ]
Welke moderatie score bedoel je denk ik? Want in die discussie zelf hoef ik mij niet persé te mengen. Ik heb iig niet het idee dat tweakers hier beïnvloed wordt door het grote geld van Asus als dat je vraag isBor schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 15:40:
[...]
Welke reactie zou je hiervoor wel geven met Tweakers - onafhankelijkheid in het achterhoofd?
Betreffende de moderatie: het gaat er mij niet om of ik het inhoudelijk met iemand eens ben. Als dat wel de bedoeling is dan moeten we -1 en +3 gaan uitdelen op basis van de gradatie van hoe ver we het met iemand (on)eens zijn. Dus als ik nu jou bron moet gaan meewegen dan ben ik precies dat aan het doen; een waarde oordeel vellen en daarop modereren. En dat was zo ver ik het begrijp nu juist niet de insteek van de moderatie.
Ik probeer uit te gaan van de discussie waarde van een post, voegt het iets toe aan een (gezonde) discussie over het onderwerp. Waarbij ik met gezond bedoel zonder op de man spelen, ongefundeerde verwijten, enz.
Vanuit die gedachte zou ik hem een +0 geven. Waarbij mijn logica is dat hij wat mij betreft prima mag toelichten waarom hij zelf vind dat het geen zware beschuldiging is (blijkbaar zijn beleving), maar het is alsnog offtopic ten aanzien van een review van verschillende videokaarten. Het geeft tweakers tegelijk een kans om de boel even recht te zetten mbt onafhankelijkheid (ik zag @rsnubje dit al doen). Daar zie ik dan persoonlijk een meerwaarde in. Er zijn vast meer mensen die vraagtekens hebben, dat was al zo bij hardware.info vroeger. Maar de reviewers zelf vinden dit verwijt heel vervelend. Half vol half leeg situatie.
edit; Maar ik begrijp ook best wel als iemand dit als flame-bait ervaart want het schuurt wel richting ongefundeerde verwijten.
[ Voor 3% gewijzigd door sdk1985 op 23-04-2024 15:57 ]
Een poging inderdaad, want de argumenten slaan natuurlijk als een tang op een varken. Puur omdat Tweakers van DPG is (welke overigens heel erg hun best doet om elke titel zo onafhankelijk mogelijk te maken) is natuurlijk niet echt een argument voor afhankelijkheid. Je zou eerder kunnen beargumenteren dat juist omdat Tweakers van DPG is, het onafhankelijk is.sdk1985 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 15:27:
Uplay: Red--Death
Lijkt me gewoon ontopic mening en dus +1, niet offtopic of zelfs ongewenst?
Dat iemand het er niet mee eens is mag allemaal best, maar dat maakt het niet offtopic, laat staan ongewenst...
Virussen? Scan ze hier!
!mark in 'Achtmaal GeForce RTX 4070 Super - Twee zijn superder, een is superst'
Ik heb nu niet het idee dat ik hier echt iets verkeerd doet wat een moderatie 0 / irrelevant verdiend. Het enige wat ik aangeef is waarom ik het heel erg jammer vind dat Tweakers vanaf nu hun reviews met een iets andere insteek doet. Nu mag je het inhoudelijk natuurlijk met me oneens zijn maar dat is geen reden tot een andere moderatie, ik blijf verder ook vriendelijk richting de redactie etc. volgens mij.
Je zou kunnen verdedigen dat deze hele boom off-topic is en het discussiëren van de testmethodieken zelf meer iets is voor de in de GR. Maar pas dit dan wel consequent en zet dan de hele boom hierover op 0, dit voelt nu als op de persoon/mening modereren voor mij.
Heb het idee dat hier nogal op mening wordt gemod..
Kan deze van de -1 af? Het is gewoon juist en zeker geen -1 waard. Heel misschien een 0.
Schiet tussen de palen en je scoort!
Mijn reactie kreeg echter score 0. Naar mijn mening is dit een foutieve score. Mijn bijdrage is relevant en erg nuttig.
Een Tweaker vertelt onwaarheden. Meerdere correcties worden door een of meer gebruikers niet op prijs gesteld te worden omdat dit hun wereldbeeld ernstig in gevaar brengt.
Een +2 lijkt me nogal overdreven, om het over de +3's nog maar niet te hebben. Een +1 is hier wel de max imho.
Virussen? Scan ze hier!
Daarbij moet ik opmerken datOsiummaster schreef op woensdag 24 april 2024 @ 15:43:
aaradorn in 'Senaat VS stemt voor TikTok-verbod, ByteDance heeft jaar om TikTok te verkopen'
Een Tweaker vertelt onwaarheden. Meerdere correcties worden door een of meer gebruikers niet op prijs gesteld te worden omdat dit hun wereldbeeld ernstig in gevaar brengt.
absoluut onvriendelijk is.Kan je überhaupt wel begrijpend lezen?
Met termen als "mickeysoft" lijkt dit me gewoon een schoolvoorbeeld van een troll en dus -1, geen 0.
Dit was in 1998 stoer, vooral op het schoolplein van de basisschool. Maar in 2000 was dit al kinderachtig, laat staan in 2024....
Virussen? Scan ze hier!
bzzzt in 'Windows 11-update introduceert appadvertenties in startmenu'
Voor beiden lijkt een +2 me wat overdreven, gewoon prima +1's lijkt me.
Virussen? Scan ze hier!
Dit is op zijn best off-topic en dus 0, geen +1 of zelfs +2 die het krijgt...
Virussen? Scan ze hier!
Linke-soep in 'Supermarktketen Dirk rust winkelpersoneel uit met bodycams'
Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply
Blijkbaar (?) zijn er mensen die iets tegen Amazon hebben.
Ik geef slechts een duidelijk uitgewerkt voorbeeld. Zonder expliciet te zeggen of dit nou wel niet gewenst is. Dat mag de lezer zelf bepalen.
En dan word je 'beloond' met irrelevant? Hoezo irrelevant?
[toevoeging]
het wordt nog gekker:
ehtweak in 'Amazon krijgt 10 miljoen euro boete in Italië wegens herhaalde aankopen'
ehtweak in 'Amazon krijgt 10 miljoen euro boete in Italië wegens herhaalde aankopen'
Nou, op die manier wordt nou niet bepaald aangemoedigd om inhoudelijk op FP-artikelen te reageren.
[ Voor 30% gewijzigd door ehtweak op 25-04-2024 15:52 ]
kodak in 'Supermarktketen Dirk rust winkelpersoneel uit met bodycams'
sys64738 in 'Oxxio gaat terugleverkosten berekenen aan zonnepaneeleigenaren'
kodak in 'Threads heeft wereldwijd 150 miljoen actieve gebruikers'
druup in 'Kwartaalomzet van Fords EV-tak daalt met 84 procent in jaar tijd'
Lijkt me gewoon ontopic en dus +1. Dat je het er niet mee eens bent maakt het niet offtopic....
Virussen? Scan ze hier!
Daar ga je voorbij aan het feit dat het hier om vergaderingen van volksvertegenwoordigers gaat lijkt het waarbij het wettelijk is vastgelegd dat vergaderen fysiek gaat. De reactie heeft nog maar een enkele moderatie gehad. Geef het systeem ook even de tijd svp.wildhagen schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 16:55:
wildhagen in 'Ministerraad NL wil dat gemeenten in speciale gevallen digitaal mogen vergaderen'
Lijkt me gewoon ontopic en dus +1. Dat je het er niet mee eens bent maakt het niet offtopic....
[ Voor 7% gewijzigd door Bor op 26-04-2024 17:08 ]
Dat het om volksvertegenwoordigers gaat maakt toch niet uit voor het gestekde, ook die hebben in coronatijd immers online vergaderd voor een aanzienlijk deel, zonder noemenswaardige problemen.Bor schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 17:07:
[...]
Daar ga je voorbij aan het feit dat het hier om vergaderingen van volksvertegenwoordigers gaat lijkt het. De reactie heeft nog maar een enkele moderatie gehad. Geef het systeem ook even de tijd svp.
Nogmaals, dat iemand het er niet mee eens is mag, maar zover mij bekend is dat geen reden voor een 0. Anders ga ik ook maar reacties waar ik het niet mee eens ben van een 0 voorzien.
En hij heeft meerdere moderaties gehad, want 8x, niemand heeft een weging van 8x zover mij bekend. Of is dat een nieuwe variant van de modstatus?
[ Voor 5% gewijzigd door wildhagen op 26-04-2024 17:09 ]
Virussen? Scan ze hier!
In coronatijd is er een specifieke uitzondering gemaakt in de tijdelijke wet digitale beraadslaging en besluitvorming. Die tijdelijke wet is afgelopen waardoor het nu niet meer zo maar kan. Dit staat gewoon in de bron. Digitaal vergaderen is niet in alle gevallen zonder risico namelijk; zeker niet bij volksvertegenwoordiging.wildhagen schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 17:09:
[...]
Dat het om volksvertegenwoordigers gaat maakt toch niet uit voor het gestekde, ook die hebben in coronatijd immers online vergaderd voor een aanzienlijk deel, zonder noemenswaardige problemen.
Toen jij de reactie hier plaatste stond er geen 8x. Ik heb namelijk direct gekeken.En hij heeft meerdere moderaties gehad, want 8x, niemand heeft een weging van 8x zover mij bekend. Of is dat een nieuwe variant van de modstatus?
kodak in 'Ministerraad NL wil dat gemeenten in speciale gevallen digitaal mogen vergaderen'
Ik zie niet in wat hier een +1 aan is? Dit is een leuke popie-jopie opmerking, maar meer dan een 0 zie ik er niet in.
Virussen? Scan ze hier!
Bor in 'Avast krijgt Tsjechische AVG-boete van 14 miljoen voor doorverkopen van data'
Bor in 'Avast krijgt Tsjechische AVG-boete van 14 miljoen voor doorverkopen van data'
Een +2 lijkt me wat overdreven zeg maar...
n4m3l355 in 'NS beslist binnen twee maanden over grootschalig gebruik bodycams'
Met flauwekul over "Marketing technisch is het gunstiger om conductrices het ziekenhuis in te laten slaan dan daadwerkelijk het probleem op te lossen." lijkt dit me verre van een +1, en is zelfs een 0 nogal hoog gegrepen.
Virussen? Scan ze hier!
wildhagen in 'Europese privacytoezichthouder stopt met eigen socialemediaplatformen'
Een +2 lijkt me nogal overdreven, gewoon een +1.
Virussen? Scan ze hier!
kodak in 'NS beslist binnen twee maanden over grootschalig gebruik bodycams'
Maurits van Baerle in 'Europese privacytoezichthouder stopt met eigen socialemediaplatformen'
Prima reacties, maar meer dan een +1 zijn ook deze nou ook weer niet Imho.
Virussen? Scan ze hier!
Moderatie is veel te negatief.
Iedere vorm van discussie wordt volledig doodgeslagen.
Alles wat maar een beetje buiten het nieuwsbericht valt wordt als offtopic gezien.
Alles wat strak binnen het nieuwsbericht valt voegt niks toe.
Zo heel controversieel is dit onderwerp niet. Ja, er zijn een paar posts die over de grens gaan, maar dit is veel te streng.
Geen 0:
nieuws: NS beslist binnen twee maanden over grootschalig gebruik bodycams
Siaon in 'NS beslist binnen twee maanden over grootschalig gebruik bodycams'
litebyte in 'NS beslist binnen twee maanden over grootschalig gebruik bodycams'
marcieking in 'NS beslist binnen twee maanden over grootschalig gebruik bodycams'
litebyte in 'NS beslist binnen twee maanden over grootschalig gebruik bodycams'
PtrO in 'NS beslist binnen twee maanden over grootschalig gebruik bodycams'
bzuidgeest in 'NS beslist binnen twee maanden over grootschalig gebruik bodycams'
Tha Deo in 'NS beslist binnen twee maanden over grootschalig gebruik bodycams'
Neocortex-re in 'NS beslist binnen twee maanden over grootschalig gebruik bodycams'
Neocortex-re in 'NS beslist binnen twee maanden over grootschalig gebruik bodycams'
sircampalot in 'NS beslist binnen twee maanden over grootschalig gebruik bodycams'
FFW in 'NS beslist binnen twee maanden over grootschalig gebruik bodycams'
hanskalisvaart in 'NS beslist binnen twee maanden over grootschalig gebruik bodycams'
Geen -1:
i-chat in 'NS beslist binnen twee maanden over grootschalig gebruik bodycams'
i-chat in 'NS beslist binnen twee maanden over grootschalig gebruik bodycams'
We hebben het vaak over meningmodden, maar door de regels zo streng uit te voeren worden ze juist kwetsbaar voor meningmodden. Op 'technische' gronden komt eigenlijk alles op 0 of 1, dan zullen meningen het verschil gaan maken.
[ Voor 4% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 27-04-2024 16:28 ]
Ik ben recent tot de conclusie gekomen dat het huidige modsysteem meningmodden in de hand werkt. Er is zo weinig speelruimte tussen 0 en 1 dat de inhoudelijke kwaliteit van een post er maar weinig toe doet. Wat overblijft is mening. Dat is niet de bedoeling van het systeem, maar wel waar het naar toe gaat.kodak schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 18:27:
Deze inhoudelijke reactie lijkt me geen 0 (12x 0). Waarbij het me opvalt dat soortgelijke reacties wel geplust worden.
Dat geeft steeds vaker de situatie dat in discussies de ene partij voor alle posts eens 0 krijgt en de andere partij voor alle posts een 1. Niet om dat de kwaliteit van hun werk enorm verschilt maar vooral vanwege hun mening.
Ik heb al meerdere keren aan beide kanten gestaan en het is niet leuk om zo te discussieren, ook niet als jij posts de +1 krijgt want je gesprekspartner haakt dan snel af.
Modereren is mensenwerk en er zal altijd ruimte zijn voor interpretatie of verschil van inzicht. De een zal een puntje meer geven, de ander een puntje minder. Wij hebben die ruimte niet om er eens een puntje naast te zitten. 1 punt is de hele bandbreedte die we hebben voor 95% van de posts.
Op een schaal van tien is het verschil tussen een 5, 6 of 7 te overzien en zit de beoordeling nog steeds in de juiste buurt. Op een schaal die van 0 tot 1 loopt is een speling van één punt direct problematisch.
[ Voor 20% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 27-04-2024 16:49 ]
Deze lijkt me geen -1?
Sure, het is geen populaire mening, en sure, het is ook irrelevant tov het onderwerp. Maar dat maakt het een 0, geen -1?
Virussen? Scan ze hier!
Leuk en aardig enzo hij maakt me hier uit voor leugenaar en dat waardeer ik niet en maak dat duidelijk , en klaarblijkelijk is het misrepresenteren van de feiten en definities misbruiken niet een -1 waard van een supermod?
Wat een zwak argument en tegelijkertijd een dooddoener. Als iemand geen kritiek heeft op China of negatief tegenover China staat, dan draagt degene dus een warm hart toe aan China? Je doet je best om objectief over te komen, maar valt door dit soort argumenten toch echt door de mand.
Definitie
iemand een warm hart toedragen (=iemand steunen)
Definitie
steun verlenen aan: een voorstel steunen ervoor zijn, het goed vinden
Als hij geen kritiek hebt op een overheid die dit doet, dan kun je toch simpelweg concluderen dat hij ze een warm hart toedraagt, aangezien hij hun standpunten steunt.
Als er iemand door de mand valt als een pro-China persoon, dan ben jij het in dit geval wel, en ik kan je de aanschaf van een woordenboek aanraden, want anders maakt het een discussie zo lastig, aangezien we hebben gezien dat je definities nog niet kent.![]()
Degene met definities krijgt een -1 , degene met verdacht makingen met 0.0 argumentatie een +0 ...Het is niet de bedoeling dat reacties waarin een mening wordt verkondigd die in strijd is met jouw persoonlijke mening, worden bestraft met een -1, enkel vanwege het meningsverschil. Een kritische noot is niet automatisch een troll of flamebait. De kwaliteit van de argumentatie is bepalend voor de waardering van een reactie.
[ Voor 16% gewijzigd door Zyphlan op 27-04-2024 20:27 ]
Daarnaast is geloof ik al vaker uitgelegd dat iemand die het toevallig niet met jou eens is, daarom nog niet meteen automatisch pro-China is.
Virussen? Scan ze hier!
Maar ondertussen is jouw pro china al bekend en moet jij als supermod je misschien afzijdig houden omdat je niet onafhankelijk blijkt te kunnen zijn.
Het is niet de bedoeling dat je vervolgens hier ook nog eens op de man komt spelen.Zyphlan schreef op zondag 28 april 2024 @ 06:13:
@wildhagen aah jij bent het weer. Als de man jouw argumenten express verkeerd voorstelt ej definities gaat veranderen dan is dat ook op de man.
Maar ondertussen is jouw pro china al bekend en moet jij als supermod je misschien afzijdig houden omdat je niet onafhankelijk blijkt te kunnen zijn.
En nee, ik ben absoluut niet pro-China, verre van zelfs. Dan ken je me echt totaal niet.
Dat iemand een andere mening heeft dan de jouwe maakt ze nog niet automatisch pro-China. Dat is inmiddels wel vaker aan je uitgelegd.
Virussen? Scan ze hier!
Punt gemaakt dat het beide een -1 waard is.
Verwijderd
Kan iemand mij uitleggen waarom mijn reactie ongewenst/irrelevant is?
Het is een vraag gerelateerd aan het onderwerp toch?
Mijn vermoeden is omdat het een enigsinds vreemde vraag is. Het artikel richt zich heel duidelijk op de VS.Verwijderd schreef op zondag 28 april 2024 @ 10:57:
Verwijderd in 'Amerikaanse FCC stemt voor herinvoering van netneutraliteitsregels'
Kan iemand mij uitleggen waarom mijn reactie ongewenst/irrelevant is?
Het is een vraag gerelateerd aan het onderwerp toch?
Steam profiel :: Nintendo Switch FC: SW-5887-5950-9290 :: PSN/XBL: Seroczynski
Dat maakt het nog steeds geen -1. Je kan argumenteren dat het een 0 is maar ongewenst is de reactie zeker niet.Seroczynski schreef op zondag 28 april 2024 @ 11:04:
[...]
Mijn vermoeden is omdat het een enigsinds vreemde vraag is. Het artikel richt zich heel duidelijk op de VS.
Waarom niet?wildhagen schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 15:20:
Maurits van Baerle in 'Europese privacytoezichthouder stopt met eigen socialemediaplatformen'
Prima reacties, maar meer dan een +1 zijn ook deze nou ook weer niet Imho.
Uit de FAQ:
Ik vind deze posts boven het maaiveld uitsteken. Het is een nuttige toevoeging op de discussie en het is direct gerelateerd aan het onderwerp van het nieuwsbericht en dus on-topic. Ik zou zelfs zo ver willen gaan dat ik zou willen dat iedereen deze reacties zou lezen want de meerderheid van de lezers/reageerders lijkt het verkeerd te hebben begrepen. Het is dus ook een inzicht dat niet aanwezig is bij het grote publiek. Daarbij geeft hij heen prima onderbouwing voor zijn mening. Deze posts voldoen op alle punten aan de criteria voor +2.Het niveau +2 is bedoeld voor informatieve en interessante reacties die op een positieve wijze boven het maaiveld uitsteken en waarvan de inhoud een nuttige toevoeging is op de discussie in een on-topic thread of de informatie in het artikel. De reactie is echter niet zo bijzonder dat je hem zou willen voorschotelen aan alle lezers van het artikel. +2-reacties bevatten informatie en inzichten die weliswaar bij experts aanwezig zijn maar wel nuttig zijn voor het grote publiek. Persoonlijke meningen moeten op een degelijke wijze onderbouwd zijn.
Laat ik voor de "gein" de criteria voor +3 er eens bij pakken:
- "een waardevolle aanvulling op de inhoud van het (..) artikel".
Vind ik van wel.
- "kennis en inzichten waar het publiek wat van kan opsteken",
Gezien het aantal mensen dat het verkeerd heeft begrepen is dit van toepassing.
- "een persoon met autoriteit"
@Maurits van Baerle is een van onze experts als het om dit soort zaken gaat
- "Wees daarom niet terughoudend met het uitdelen van +3's"
En toch is er geen enkele +3. Ook niet van mij, ik durf niet meer.
De reacties zijn wel vrij kort en niet onderbouwd met links, maar nergens in de regels staat dat dit nodig is. Nee, ik probeer niet te betogen dat dit geweldige voorbeelden van +3 posts zijn, maar +1 vind ik te karig.
nieuws: Telecompaper: 100.000 Nederlandse woningen hebben dubbele glasvezelaa...
349 reacties:
+3: 0
+2: 1 (onterecht)
+1: 178
0 : 31
-1 : 2
137: geen score
Conclusie: er is geen spreiding in onze moderatie. Als we alle moderatie zouden vervangen door een "ongewenst" knopje zouden we een hoop moeitje kunnen sparen.
Verwijderd
-1 ongewenst lijkt mij hier niet gepast. +1 relevant lijkt mij beter passen.
Virussen? Scan ze hier!
Praat je het nu goed dat er gemeningmod wordt?wildhagen schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 17:28:
Marctraider in 'MSI: focus bedrijf ligt momenteel op videokaarten van Nvidia'
Deze lijkt me geen -1?
Sure, het is geen populaire mening, en sure, het is ook irrelevant tov het onderwerp. Maar dat maakt het een 0, geen -1?
Waarom stel je het impopulair zijn van de mening (waarop niet gemod zou moeten worden) gelijk aan dat dat de reactie irrelevant zou zijn (waar wel op gemod zou moeten worden)?
Laten we ons concentreren op reacties die op de foute score beland zijn en niet op verdwaalde foute moderaties. Geef het systeem ook even de tijd en meld een reactie niet direct bij de eerste foute moderatie. Daarnaast zijn eventuele sancties altijd aan de crew; het is dus niet nodig zelf al een passende sanctie te gaan vermelden.
Door op de datum en tijd van een reactie te klikken krijg je een directe link er naar toe. Plak deze gewoon in je bericht en de forumsoftware zet deze om in een makkelijk leesbaar linkje.
Zie je een mooie reactie die een +3 verdient? Meldt deze dan aan in Het grote +3 posts topic
Modqueue (ongemodde reacties): http://tweakers.net/reacties/modoverzicht/
Overleg over moderatiescores: Het topic voor twijfelgevallen bij moderaties
ModFAQ: https://tweakers.net/info/faq/karma/#tab:1-2