[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 477 ... 479 Laatste
Acties:

• basjuuhhh
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21:48
Juancho schreef op zondag 7 december 2025 @ 19:01:
Wat balen dit! Bij letterlijk het allerlaatste gat wat ik moest boren voor de laatste plank... Een vonkje en de stroom viel uit... 😔. Gelijk de hoofdschakelaar natuurlijk uitgezet en nu in het donker aan het wachten op de elektricien die we gebeld hebben. Hopelijk geen oplichter wat je nog wel eens ziet bij storingsdiensten.

Hopelijk valt de schade mee maar ben er bang voor. Je wilt het bovendien veilig hebben en houden dus ik ga er maar vanuit dat er een hele nieuwe stroomkabel gelegd moet worden met evt bij behorend breekwerk in de muur.

Wat vreselijk balen dit, was op misschien 1cm dus klaar met m'n projectje 😔
Mocht het toch een oplichter zijn vooral niet betalen. Bel de politie, of wat dan ook maar zeker niet meegaan in betalen. Het kan zeer lastig en provocerend zijn...

Maargoed, laten we er vanuit gaan de het een normale elektricien met storingsdienst is bij jou uit de buurt. Wat je hebt gedaan valt in eigenlijk alle gevallen die ik ken reuze mee. Het is wat breekwerk om de buis te herstellen, en nieuwe draden trekken maar niet super spannend meestal.

Zoals andere aangaven, gewoon hoofdschakelaar in met de groep uit, kan niks gebeuren....

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:53
Wat zouden dan een beetje reële kosten zijn? Ook omdat het zondagavond en spoed is? Ik vijd het zo vreselijk acjsndaog dat je voor dat soort dingen niet uit kan gaan van betrouwbaarheid en eerlijkheid. Vaak omdst het een storingsdienst is en die worden weer doorgelinkt via centrales.

In alle haast en lichte paniek bel je dan zo'n bedrijf maar nu ik toch moet wachten Google ik wat info van die site en blijkt het helemaal geen bedrijf uit onze plaats, Zwolle, te zijn. Althans, ze hebben exact dezelfde website voor meerdere plaatsen met dezelfde foto's. Ene John Geersen electricien staat er telkens op en ik las al wat verhalen dat ze heel veel geld vragen wat niet eens zoveel geld hoeft te kosten. Voorrijkosten zijn geljjk al 90 euro. Waanzin als je in dezelfde stad zit. Maargoed, we moeten toch wat (in halve paniek).

Ik kan daar zo slecht tegen, zeker na een eerdere slechte ervaring met een kapot slot in de voordeur. Ook opgelicht.

[ Voor 7% gewijzigd door Juancho op 07-12-2025 20:07 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:34
Juancho schreef op zondag 7 december 2025 @ 20:06:
Wat zouden dan een beetje reële kosten zijn? Ook omdat het zondagavond en spoed is? Ik vijd het zo vreselijk acjsndaog dat je voor dat soort dingen niet uit kan gaan van betrouwbaarheid en eerlijkheid. Vaak omdst het een storingsdienst is en die worden weer doorgelinkt via centrales.

In alle haast en lichte paniek bel je dan zo'n bedrijf maar nu ik toch moet wachten Google ik wat info van die site en blijkt het helemaal geen bedrijf uit onze plaats, Zwolle, te zijn. Althans, ze hebben exact dezelfde website voor meerdere plaatsen met dezelfde foto's. Ene John Geersen electricien staat er telkens op en ik las al wat verhalen dat ze heel veel geld vragen wat niet eens zoveel geld hoeft te kosten. Voorrijkosten zijn geljjk al 90 euro. Waanzin als je in dezelfde stad zit. Maargoed, we moeten toch wat (in halve paniek).

Ik kan daar zo slecht tegen, zeker na een eerdere slechte ervaring met een kapot slot in de voordeur. Ook opgelicht.
Kun je nog annuleren? Groep eruit laten en de overige groepen aan is prima. En dan even accepteren dat je die groep niet kunt gebruiken. Komende week een nette elektricien inplannen.

• basjuuhhh
Juancho schreef op zondag 7 december 2025 @ 20:06:

Klinkt niet heel betrouwbaar wat je zegt, maargoed je bent baas in eigen huis dus niet happen als het enorm veel is, en van te voren op papier eigenlijk laten bevestigen wat het kost per uur etc.

Normaal gesproken zit je denk ik tussen 50-80 euro per uur voor een elektricien. Dus nu zal dat handig 2 dubbel zijn hoor op zondagavond.

Maar wat zit er op die groep? Was het echt nodig om dat nu al te laten bekijken/fixen?

• Juancho
Hmm ja we laten de monteur wel komen, betalen de voorrijkosten, maar we gaan verder niks laten uitvoeren zo laat op de zondagavond. Sowieso ga je dan geen muur breken etc lijkt me. Kan je de buren ook niet aandoen (hebben kleine Kids). De man aan de telefoon gaf dat overigens ook gewoon aan: de monteur bekijkt het, als hij weet wat het is en hoe op te lossen wordt er een offerte gemaakt en dan is het aan ons. Het gaat ons puur om de veiligheid, al is het wellicht wat overdreven, maar dan maar voor het gevoel. Dat is ons die 90 euro wel waard. Kunnen we morgen altijd even een echte Zwolse elektricien benaderen. Reden waarom we gelijk handelden was dat ik las na wat zoeken dat je dus bij zo'n boorfoutje direct de hoofdschakelaar uit moest doen en ook direct een elektricien moest bellen voor de veiligheid ik heb er natuurlijk de ballen verstand van maar dan doe je dat maar dus.... 🤔

Buiten mijn werkkamer om (dat kan prima een paar dagen zonder stroom als het moet) zit ook een deel van de keuken op die groep. Verlichting, afzuiging en kookfornuis. Gelukkig de koelkast en vriezer niet dus die kunnen straks gewoon weer aan.

[ Voor 27% gewijzigd door Juancho op 07-12-2025 20:29 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• basjuuhhh
Juancho schreef op zondag 7 december 2025 @ 20:23:
Hmm ja we laten de monteur wel komen, betalen de voorrijkosten, maar we gaan verder niks laten uitvoeren zo laat op de zondagavond. Sowieso ga je dan geen muur breken etc lijkt me. Kan je de buren ook niet aandoen (hebben kleine Kids). De man aan de telefoon gaf dat overigens ook gewoon aan: de monteur bekijkt het, als hij weet wat het is en hoe op te lossen wordt er een offerte gemaakt en dan is het aan ons. Het gaat ons puur om de veiligheid, al is het wellicht wat overdreven, maar dan maar voor het gevoel. Dat is ons die 90 euro wel waard. Kunnen we morgen altijd even een echte Zwolse elektricien benaderen. Reden waarom we gelijk handelden was dat ik las na wat zoeken dat je dus bij zo'n boorfoutje direct de hoofdschakelaar uit moest doen en ook direct een elektricien moest bellen voor de veiligheid ik heb er natuurlijk de ballen verstand van maar dan doe je dat maar dus.... 🤔

Buiten mijn werkkamer om (dat kan prima een paar dagen zonder stroom als het moet) zit ook een deel van de keuken op die groep. Verlichting, afzuiging en kookfornuis. Gelukkig de koelkast en vriezer niet dus die kunnen straks gewoon weer aan.
Dan zal het allemaal wel meevallen. Goed dat je zoiets in ieder geval besproken hebt aan de telefoon al.

Succes!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Juancho schreef op zondag 7 december 2025 @ 20:23:

Ik zou gewoon een stel nieuwe draden erin trekken en het geboorde gaatje een beetje dichtsmeren, die muur hoef je dan niet open te breken en scheelt een hoop gedoe en kosten.
Hoogstwaarschijnlijk zijn het draden die van de centraaldoos naar een wandcontactdoos gaan en dat is vrij makkelijk te vervangen.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

SpongeRob schreef op zondag 7 december 2025 @ 21:07:
[...]

Ik zou gewoon een stel nieuwe draden erin trekken en het geboorde gaatje een beetje dichtsmeren, die muur hoef je dan niet open te breken en scheelt een hoop gedoe en kosten.
Hoogstwaarschijnlijk zijn het draden die van de centraaldoos naar een wandcontactdoos gaan en dat is vrij makkelijk te vervangen.
Dit dus.

Als je weet waar de centraaldoos en de andere doos (wcd ofzo) zitten is het met een beetje geluk 10 minuten werk. Moet je natuurlijk wel vd draad op rol/klos hebben liggen, en een trekveer.

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-12 15:20

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KOXC0hy5Q8Aobzk5as4wujWZ2Yc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6LpVRoLLQffOCTzxqXYBH25L.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand enig idee hoe dat soort zwarte schroef omhulsels heten? Mijn soundbar gebruikt dat om op te hangen, maar ze leveren ze niet na..

• Juancho
Bedankt allen! Heel fijn die snelle reacties.

We wilden net de monteur afbellen maar hij stond net voor onze deur. Dus toch maar even de meterkast en het geboorde gat laten zien. De monteur, ik vond het een aardige gozer hoor maar hij kwam uit Lelystad en het was idd zo'n vaag tussenbedrijfje. In een busje zonder bedrijfsnaam, trainingsbroek aan etc. Niet de vertrouwde monteur zeg maar 😁

Twee dingen:

1. hij zei dat het geboorde gat amper tot geen schade had. Alles werkte ook weer (zie punt 2) en hij zou zelf het gat dichten. Alternatief was idd een nieuwe kabel trekken. Ik weet niet of het extra makkelijk maakt maar er zit vanaf mijn geboorde gat in rechte lijn naar beneden een stopcontact. Met een beetje geluk moet die kabel vervangen worden? Dan lijkt het me dat je die zo kan trekken met minimale breekwerkzaamheden? Ga ik zelf overigens niet doen maar dan bel ik morgen even een service bedrijf die ik ken. Veiligheid, al is het voor je gevoel, gaat boven alles. Al kost dat bijv. €200.

2. De monteur zag dat niet alleen de groep eruit geklapt was maar ook 1 van de 3 schakelaars die volgens hem de verantwoordelijkheid zijn van de netwerkbeheerder. De linker was uit en sowieso heel fragiel na weer omhoog gedrukt te hebben. Eenmaal die schakelaar omhoog + de groep weer aan deed alles weer doen werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SVoxPq4UCJ2qNCISnKmBHfMNQ3g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LRluWqL1PlsmNNtRYUz2SaWp.jpg?f=fotoalbum_large

Wat zouden jullie doen/adviseren? Ik kan en wil sowieso zelf niks doen op gebied van elektra dus dat is geen optie.

[ Voor 10% gewijzigd door Juancho op 07-12-2025 22:01 ]

• basjuuhhh
Juancho schreef op zondag 7 december 2025 @ 21:56:
Bedankt allen! Heel fijn die snelle reacties.

We wilden nrt de monteur afbellen maar hij stond net voor onze deur. Dus toch maar even de meterkast en het geboorde gat laten zien. De monteur, ik vond het een aardige gozer hoor maar hij kwam uit Lelystad en het was idd zo'n vaag tussenbedrijfje. In een busje zonder bedrijfsnaam, trainingsbroek aan etc. Niet de vertrouwde monteur zeg maar 😁

Twee dingen:

1. hij zei dat het gebeurde gat amper tot geen schade had. Alles werkte ook weer (zie punt 2) en hij zou zelf het gat dichten. Alternatief was idd een nieuwe kabel trekken. Ik weet niet of het extra makkelijk maakt maar er zit vanaf mijn geboorde gat in rechte lijn naar beneden een stopcontact. Met een beetje geluk moet die kabel vervangen worden? Dan lijkt het me dat je die zo kan trekken met minimale breekwerkzaamheden? Ga ik zelf overigens niet doen maar dan bel ik morgen even een service bedrijf die ik ken. Veiligheid, al is het voor je gevoel, gaat boven alles. Al kost dat bijv. €200.

2. De monteur zag dat niet alleen de groep eruit geklapt was maar ook 1 van de 3 schakelaars die volgens hem de verantwoordelijkheid zijn van de netwerkbeheerder. De linker was uit en sowieso heel fragiel na weer omhoog gedrukt te hebben. Eenmaal die schakelaar omhoog + de groep weer aan deed alles weer doen werken.

[Afbeelding]
Ah top, dan is het zeker makkelijk te herstellen. Ik zou wel nieuwe draden laten trekken, de groep gaat er niet voor niets uit. (Eigenlijk is dat wel een 100% must, dat zou ik niet negeren).

Dat is normaal niet zo moeilijk, want die draden komen als het goed is vanuit een centeaaldoos en gaan rechtstreeks naar de WCD. Dus dat is de moeite niet, en de kosten ook niet. Kan zonder verder breekwerk. 😉

Die installatieautomaat is inderdaad van de netbeheerder, als die fragiel aanvoelt zou je de netbeheerder kunnen vragen om dat te controleren, of een bedrijf met zegelrecht mag dat ook doen.

Nieewsgierige vraag: wat doet dat houtenplankje daar met die schroefjes?

[ Voor 6% gewijzigd door basjuuhhh op 07-12-2025 22:02 ]

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:15
Sowieso nieuwe draden trekken.
De boor zelf zal zoals ik al dacht de kortsluiting gemaakt hebben.
Maar minstens de isolatie rond u geleiders is kapot, misschien de geleiders zelf deels beschadigd. Dat kan brandgevaar opleveren.

• Juancho
sonina schreef op zondag 7 december 2025 @ 22:32:
Sowieso nieuwe draden trekken.
De boor zelf zal zoals ik al dacht de kortsluiting gemaakt hebben.
Maar minstens de isolatie rond u geleiders is kapot, misschien de geleiders zelf deels beschadigd. Dat kan brandgevaar opleveren.
In het kader van domme vragen bestaan niet... Met nieuwe bedrading los je het mogelijke gevaar van de (isolatie van) geleiders ook op?

Kan ik trouwens tot reparatie wel gewoon de groep aan laten? Daar zit immers ook de koelkast en vriezer op. In de werkkamer zelf sluit ik niks aan en zet het licht daar ook niet aan tot het opgelost is.

[ Voor 17% gewijzigd door Juancho op 07-12-2025 22:42 ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:54
Juancho schreef op zondag 7 december 2025 @ 22:39:
[...]

In het kader van domme vragen bestaan niet... Met nieuwe bedrading los je het mogelijke gevaar van de (isolatie van) geleiders ook op?
Ja.

Met electriciteit werken we altijd met dubbele isolatie. De eerste isolatie zit direct om de draad: het kunststof direct om het koper. De tweede isolatie is de buis waarin de draden lopen (of bij een buitenkabel de grijze mantel).

De eerste is het belangrijkste en dat los je met nieuwe draden op. (Kan vaak vrij simpel vervangen worden.)
De tweede hoort ook in orde te zijn al is het doel daarvan vooral mechanische isolatie (al gaat de boor er toch wel doorheen :+).
Kan ik trouwens tot reparatie wel gewoon de groep aan laten? Daar zit immers ook de koelkast en vriezer op. In de werkkamer zelf sluit ik niks aan en zet het licht daar ook niet aan tot het opgelost is.
Nee. Je hebt draden open en bloot liggen.
Rol maar een verlengsnoer uit naar de koelkast.

Als je een beetje handig bent dan ontkoppel je die draden in de centraaldoos. Maar als je dat was dan had je ook geen electricien gebeld voor een simpele kortsluiting (wat dit was). Gewoon even met verlengsnoer werken dus.

[ Voor 9% gewijzigd door Rukapul op 07-12-2025 23:09 ]

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:15
Het brandgevaar komt los van het risico op kortsluiting ook van de mogelijks smallere koperen geleiders.
Stel dat er geen kortsluiting nu is en je gaat dat zo gebruiken, gaan die geleider mogelijks opwarmen op de plaats van beschadiging.

Tip voor de volgende keer: bedrading loopt als het goed is vaak horizontaal of verticaal.
Boven een stopcontact boren is dus geen goed idee. :-)

Daar bestaan ook leidingzoekers voor, maar horizontaal of verticaal sowieso groter risico.

• Juancho
Rukapul schreef op zondag 7 december 2025 @ 23:04:
[...]

Ja.

Met electriciteit werken we altijd met dubbele isolatie. De eerste isolatie zit direct om de draad: het kunststof direct om het koper. De tweede isolatie is de buis waarin de draden lopen (of bij een buitenkabel de grijze mantel).

De eerste is het belangrijkste en dat los je met nieuwe draden op. (Kan vaak vrij simpel vervangen worden.)
De tweede hoort ook in orde te zijn al is het doel daarvan vooral mechanische isolatie (al gaat de boor er toch wel doorheen :+).

[...]

Nee. Je hebt draden open en bloot liggen.
Rol maar een verlengsnoer uit naar de koelkast.

Als je een beetje handig bent dan ontkoppel je die draden in de centraaldoos. Maar als je dat was dan had je ook geen electricien gebeld voor een simpele kortsluiting (wat dit was). Gewoon even met verlengsnoer werken dus.
Thanks, alsnog even gedaan voor het slapen gaan. Voor mijn eigen kennis, kan je ook al kortsluiting krijgen als de boor de buis raakt of er half door heen gaat? Of kan dat alleen als daadwerkelijk de kabels geraakt worden met de boorkop.

Overigens vind ik het echt bizar dat jij dit zegt en adviseert (ik geloof je, laat dat duidelijk zijn en hr klinkt ook veel logischer met veiligheid altijd voorop) terwijl die 'elektricieen' zei dat wat van muur plameur erop smeren genoeg was en klaar is kees.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:54
Juancho schreef op zondag 7 december 2025 @ 23:16:
[...]

Thanks, alsnog even gedaan voor het slapen gaan. Voor mijn eigen kennis, kan je ook al kortsluiting krijgen als de boor de buis raakt of er half door heen gaat? Of kan dat alleen als daadwerkelijk de kabels geraakt worden met de boorkop.

Overigens vind ik het echt bizar dat jij dit zegt en adviseert (ik geloof je, laat dat duidelijk zijn en hr klinkt ook veel logischer met veiligheid altijd voorop) terwijl die 'elektricieen' zei dat wat van muur plameur erop smeren genoeg was en klaar is kees.
Het risico zal klein zijn, maar wie zijn wij (of de electricien) om jou risico op brand te laten lopen, hoe klein ook.

De isolatie van zowel de buis en 1 of meer draden is per definitie beschadigd, want de zekering is afgegaan. Of dat 1 draad is of meerdere valt niet te bepalen. Zijn het de fase en nuldraad dan is er de mogelijkheid dat er iets van contact ontstaat tussen de draden, er stroom kan lopen, er warmteontwikkeling plaatsvindt, het gaat smeulen en/of brand uitbreekt.

Vrij kleine kansen, maar het slaapt beter ;)

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Ik heb een inbouwdoos (hollewand) waar precies het stukje gipsmuur aan de zijde waar het klemmetje zit kapot is. Aan de achterzijde heb ik een stukje hout gelijmd maar aan de voorzijde is het ook kapot.

Alles is al geschilderd en klaar. Zijn er ook dozen die de klemmetjes/ ankertjes in een andere hoek hebben ? Ik heb de dubbele doos van UHW50.

Nu zit de doos dus maar aan 1 zijde vast (het is een dubbele doos)

[ Voor 12% gewijzigd door Waypoint op 08-12-2025 07:02 ]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Waypoint schreef op maandag 8 december 2025 @ 07:00:
Ik heb een inbouwdoos (hollewand) waar precies het stukje gipsmuur aan de zijde waar het klemmetje zit kapot is. Aan de achterzijde heb ik een stukje hout gelijmd maar aan de voorzijde is het ook kapot.

Alles is al geschilderd en klaar. Zijn er ook dozen die de klemmetjes/ ankertjes in een andere hoek hebben ? Ik heb de dubbele doos van UHW50.

Ik snap de situatie niet helemaal , maar mischien krijg je het beter vast door 2 enkele dozen te gebruiken.eventueel kan je er dan 1 op zijn kant draaien. Anders misschien deze:

https://mdhelektroshop.nl...-wandds-dubb-2x16-19-20mm

[ Voor 13% gewijzigd door twain4me op 08-12-2025 07:38 ]

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Bezulba

Formerly known as Eendje

sonina schreef op zondag 7 december 2025 @ 19:36:
@Juancho
Die groep uit laten staan is voldoende.
Kans bestaat zelfs dat die nu geen contact meer maakt en dat de kortsluiting kwam door de boor die tussen de geleiders contact maakte.

Maar zet gerust de hoofdschakelaar aan en laat die groep die uitgevallen was uit.
Ik heb ooit exact hetzelfde gedaan bij het boren in het plafond. Gelukkig was een makkelijk klusje om de oude kabels er allemaal uit te halen en nieuwe erin te trekken.

blup

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-12 22:10
Moet een tuinmuur volsteens gaan metselen. 27m lang en 80cm hoog max. Nog nooit gemetseld 😝 hebben jullie tips voor (online) stappenplannen/video’s die goed zijn? Vooral ervaring met houtbewerking. Uitzetten enzo moet wel lukken.

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10:28
Ik heb een nieuwe ethernet kabel gelegd voor naar de garage, alleen heb ik niet goed gekeken toen ik deze meenam en zijn de adres 'soepele kern'.
Ik heb geprobeerd om hier een rj45 stekker aan te knijpen, maar de aders schieten alle kanten op als ik de stekker om de aders heen doe.
Is hier een makkelijkere oplossing voor?
Ik kan de kabel niet vervangen, aangezien deze door de voortuin

• Bezulba
  • Nu online

Bezulba

Formerly known as Eendje

Henkhuppelschot schreef op maandag 8 december 2025 @ 09:03:
Ik heb een nieuwe ethernet kabel gelegd voor naar de garage, alleen heb ik niet goed gekeken toen ik deze meenam en zijn de adres 'soepele kern'.
Ik heb geprobeerd om hier een rj45 stekker aan te knijpen, maar de aders schieten alle kanten op als ik de stekker om de aders heen doe.
Vzviw, harde kern is voor keystones e.d. en soepele kern is voor stekkertjes. Ik heb in het verleden zelf stekkertjes geknepen en het was altijd een gedoe om ze netjes op rij te krijgen en dan in een stekkertje te frotten. Dus volgens mij doe je het niet echt verkeerd maar is het gewoon door ploeteren.

blup

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Frantic schreef op maandag 8 december 2025 @ 07:54:
Moet een tuinmuur volsteens gaan metselen. 27m lang en 80cm hoog max. Nog nooit gemetseld 😝 hebben jullie tips voor (online) stappenplannen/video’s die goed zijn? Vooral ervaring met houtbewerking. Uitzetten enzo moet wel lukken.
Begin met een stukje wat je niet kan zien:P 2 kanten zichtwerk is wel direct het moeilijkste , maar een lekker smeuige mortel, netjes werken en het komt vast wel goed. als je filmpjes gaat kijken zal je zien dat ze in de uk het iets anders doen dan hier , ze voegen daar minder en smeren de metselmortel vaak direct af, in nederland doen we dat ook wel eens en dat heet doorstrijk mortel dat is naar mijn mening moeilijker dan metselen en voegen in 2 stappen te doen. maargoed ik heb eerst leren voegen en daarna pas metselen, wellicht dat voor jou doorstrijkmortel wel weer makkelijker is .

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-12 22:10
twain4me schreef op maandag 8 december 2025 @ 09:19:
[...]

Begin met een stukje wat je niet kan zien:P 2 kanten zichtwerk is wel direct het moeilijkste , maar een lekker smeuige mortel, netjes werken en het komt vast wel goed. als je filmpjes gaat kijken zal je zien dat ze in de uk het iets anders doen dan hier , ze voegen daar minder en smeren de metselmortel vaak direct af, in nederland doen we dat ook wel eens en dat heet doorstrijk mortel dat is naar mijn mening moeilijker dan metselen en voegen in 2 stappen te doen. maargoed ik heb eerst leren voegen en daarna pas metselen, wellicht dat voor jou doorstrijkmortel wel weer makkelijker is .
Doorstrijkmortel heb ik gezien idd.. ja idd eerst paar lagen onder t maaiveld doen 😂 heb gelukkig wel wat banketbakkerservaring.. dus glad strijken enzo moet wel goedkomen..

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:17

Shapeshifter

Get it over with

Ik heb mijn vader daar eens mee zien worstelen, bleek dat hij alle individuele aders ook gestript had voordat ze de stekker in gingen :P Het is dus de bedoeling dat je van de buitenste mantel zoveel af haalt dat de losse draden in de stekker kunnen, als je die daarna uit elkaar draait zodat alle draden netjes naast elkaar liggen en dan de puntjes eraf knipt zodat ze even lang zijn kun je ze vrij gemakkelijk in de stekker duwen en afkrimpen. Let wel op de volgorde want dat maakt uit.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

• Juancho
Donderdagochtend (of als hij alsnog eerder kan, dus eerder) komt er een erkende elektricien uit de buurt langs. Geen vage prakijken, gewoon een betrouwbaar en prettig iemand. Dan is het daarna gelukkig allemaal weer netjes en vooral veilig opgelost

Nogmaals bedankt allemaal voor de reacties gister, wat wordt enorm gewaardeerd! Als mijn projectje straks klaar is zal ik nog wel even met een update komen :).

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:22
Bedoel je dat je een connector op de kabel wilt krimpen? Het kan inderdaad een geklooi zijn, maar er zijn ook RJ45 connectoren waar je de losse aderen helemaal doorheen kunt steken, dan krimpen en restant afsnijden. Dingen zoals deze. Dat werk 100 keer makkelijker dan van die connectoren waar dit niet kan en je voorzichtig de aderen in probeert te schuiven, krimptang erop... weer 2 aderen over elkaar over verwisselt... begin maar weer opnieuw.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:31
De laatste tijd ga ik me steeds meer irriteren aan de tocht in mijn ventilatiekanaal vanaf mijn afzuiger. Dus ik zou graag een terugslagklep willen installeren echter zou dat alleen kunnen in de "paddestoel" zelf aangezien ik niet de koof wil gaan open breken.
Er zit een Anjo 150-160mm paddestoel op het platte dak en vraag me af of ik in deze buis onderstaande terugslagklep zou kunnen monteren:

https://www.ventilatiesho...-150mm-afdichtingsrubber/

Echter staat in de omschrijving dat deze tussen 2 spiro buizen gemonteerd moet worden, dus vandaar mijn vraag of dit een "ideale" oplossing zou zijn.

• Linux gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 19:40
Darr hebben ze deze stekkers voor; https://www.kabeldirect.n...10-stuks-transparant.html
Heb ze zelf niet, maar het lijkt mij een kippetje om de draden in de goede volgorde te leggen en vast te persen met de tang.

• kiefty14
  • Laatst online: 22:17
Linux gebruiker schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:30:
[...]

Darr hebben ze deze stekkers voor; https://www.kabeldirect.n...10-stuks-transparant.html
Heb ze zelf niet, maar het lijkt mij een kippetje om de draden in de goede volgorde te leggen en vast te persen met de tang.
Heb laatst de tang van klein tools hiervoor aangeschaft (VDV226-110), had dit veel eerder moeten doen...

• TheGhostInc
  • Niet online
Wimploo schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:28:
De laatste tijd ga ik me steeds meer irriteren aan de tocht in mijn ventilatiekanaal vanaf mijn afzuiger. Dus ik zou graag een terugslagklep willen installeren echter zou dat alleen kunnen in de "paddestoel" zelf aangezien ik niet de koof wil gaan open breken.
Er zit een Anjo 150-160mm paddestoel op het platte dak en vraag me af of ik in deze buis onderstaande terugslagklep zou kunnen monteren:

https://www.ventilatiesho...-150mm-afdichtingsrubber/

Echter staat in de omschrijving dat deze tussen 2 spiro buizen gemonteerd moet worden, dus vandaar mijn vraag of dit een "ideale" oplossing zou zijn.
Tja, je hebt ook deze:
https://www.ventilatiesho...n-ventilatiekanaal-150mm/
Die past in de buis.

Eerlijk gezegd gaat niemand dit antwoord kunnen geven zonder exact die spullen in z'n handen te hebben gehad. Een schuifmaat erin steken, want meten is weten of gewoon 2 verschillende bestellen en de ander terugsturen.

Los daarvan, een terugslagklep die iets te ruim in de buis valt is gewoon vast te kitten.

• MvdD
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:20
Voor onze nieuwe woning probeer ik te bedenken waar en hoe ik het beste een kattenluik kan gaan plaatsen. We hebben dadelijk een binnenklimaat met WTW balansventilatie, dus het is belangrijk dat het kattenluik goed isoleert.

Ik heb nu voor ogen om het luik door de buitenmuur met 6-7 centimeter geïsoleerde spouw te plaatsen en zowel aan de buiten- als binnenzijde bijvoorbeeld een Sureflap of Petsafe te plaatsen omdat ik goede ervaring heb met de microchip herkenning. Tussen de 2 luikjes wil ik dan een soort tunneltje timmeren en alles goed afsluiten met PUR en kit.

Heeft iemand nog tips of een beter idee?

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:15
MvdD schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:07:
Voor onze nieuwe woning probeer ik te bedenken waar en hoe ik het beste een kattenluik kan gaan plaatsen. We hebben dadelijk een binnenklimaat met WTW balansventilatie, dus het is belangrijk dat het kattenluik goed isoleert.

Ik heb nu voor ogen om het luik door de buitenmuur met 6-7 centimeter geïsoleerde spouw te plaatsen en zowel aan de buiten- als binnenzijde bijvoorbeeld een Sureflap of Petsafe te plaatsen omdat ik goede ervaring heb met de microchip herkenning. Tussen de 2 luikjes wil ik dan een soort tunneltje timmeren en alles goed afsluiten met PUR en kit.

Heeft iemand nog tips of een beter idee?
en dan hopen dat de kat door een dubbel luik heen wil.....Ik zou gewoon voor een Petsafe gaan, helemaal luchtdicht ga je het nooit krijgen

3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus

• Henkhuppelschot
Moi_in_actie schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:22:
[...]

Bedoel je dat je een connector op de kabel wilt krimpen? Het kan inderdaad een geklooi zijn, maar er zijn ook RJ45 connectoren waar je de losse aderen helemaal doorheen kunt steken, dan krimpen en restant afsnijden. Dingen zoals deze. Dat werk 100 keer makkelijker dan van die connectoren waar dit niet kan en je voorzichtig de aderen in probeert te schuiven, krimptang erop... weer 2 aderen over elkaar over verwisselt... begin maar weer opnieuw.
Dat bedoel ik ja, kende deze nog niet maar ik ga ze bestellen. Bedankt.
Met vaste kern is het aanknijpen nooit zo'n probleem geweest maar die soepele kern is niet te doen.

@kiefty14 aan mijn tang ligt het niet, die is nog van mijn voormalig werkgever geweest toen ik elektromonteur was.
kabel met soepele kern is het probleem, kabels met vaste kern heb ik al honderden connectoren aangeknepen.

[ Voor 11% gewijzigd door Henkhuppelschot op 08-12-2025 12:42 ]

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:22
Henkhuppelschot schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:40:
[...]

Dat bedoel ik ja, kende deze nog niet maar ik ga ze bestellen. Bedankt.
Met vaste kern is het aanknijpen nooit zo'n probleem geweest maar die soepele kern is niet te doen.

@kiefty14 aan mijn tang ligt het niet, die is nog van mijn voormalig werkgever geweest toen ik elektromonteur was.
kabel met soepele kern is het probleem, kabels met vaste kern heb ik al honderden connectoren aangeknepen.
Ik herken het probleem. Deze doorsteekconnectoren kosten een fractie meer dan dan de niet-doorsteek varianten, maar oh man wat was het mij die paar cent waard. Hier thuis honderden meters bekabeling door het huis getrokken en tal van connectoren moeten plaatsen, maar zonder die doorsteek dingen doe ik dat niet meer. Het is nog altijd wat gepriegel met die kleine draadjes, maar je stript gewoon 5cm of meer van de buitenmantel af, steekt een voor een de draadjes in de juiste volgorde er doorheen, ze kunnen geen kant op, krimpen, afknippen, klaar. Ik kan letterlijk op die manier 10 connectoren krimpen in de tijd die ik soms nodig had om 1 van die andere connectoren te krimpen.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• MvdD
  • Laatst online: 18:20
(RSH) schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:33:
[...]
en dan hopen dat de kat door een dubbel luik heen wil.....Ik zou gewoon voor een Petsafe gaan, helemaal luchtdicht ga je het nooit krijgen
Het is inderdaad de hoop dat onze prinses er dan doorheen wilt ja, maar ik heb er goed vertrouwen in. Het is geen optie om hem in ieder geval in een deur te doen omdat alles triple glas is etc. Dus dit lijkt me wel de charmantste oplossing dan, eventueel maak ik aan de binnenzijde nog een mooie kast er omheen.

• Evo X
  • Laatst online: 22:26
Waypoint schreef op maandag 8 december 2025 @ 07:00:

Als je twee losse dozen neemt kun je dit mogelijk verdraaien en aanpassen. Echter; je hebt een extra stukje wand eruit moeten halen voor de dubbele doos (overgang vd 2 boorgaten); dat kom je dan bij twee losse dozen mogelijk tekort.
Alternatief; vastkitten?

De doos van ABB die ook gelinked werd vond ik zelf minder prettig werken. Die zet je vast met een soort trek-tiewraps; de schroefjes van Attema vind ik beter/makkelijker

• martijn1985
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:43
Je hebt rj45 stekkertjes waarbij een soort inzet zit. Je steekt dan eerst de aders in de inzet en daarna de inzet in de stekker en daarna krimp je hem. Door de inzet kunnen de aders eigenlijk niet meer glijden.

Deze bijvoorbeeld: https://www.bol.com/nl/nl...10-stuks/9300000159341790

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:54
Wat denken jullie, opnieuw persen of gaat dit wel goed? De koppeling is tijdens het persen net iets verschoven 😅Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q9jj_NPgSUld4ajQlnkyptmLBxk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3hpGNHhrBSz5cKE73zYQZJng.jpg?f=fotoalbum_large

• basjuuhhh
KoenVW76 schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:41:
Wat denken jullie, opnieuw persen of gaat dit wel goed? De koppeling is tijdens het persen net iets verschoven 😅[Afbeelding]
Ik heb er geen verstand van, maar dit zou bij mij altijd knagen. Dus ik zou opnieuw persen :9

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:02
Wat denken jullie, opnieuw persen of gaat dit wel goed? De koppeling is tijdens het persen net iets verschoven 😅[Afbeelding]
De vraag stellen is hem beantwoorden...

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Over een jaar lekkage en dan tegen je verzekering vertellen "Iemand op internet zei dat het wel moet kunnen". :D

Ik denk dat hij wel waterdicht is, maar ik zou het er ook niet op wagen. Je bent er nu mee bezig, het kost je minder dan 10 euro en 10 minuten om het te herstellen (er van uitgaande dat je leiding lang genoeg is).

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Waarvoor denk je dat dat gaatje daar zit in die perskoppeling?
Ik denk zodat je kan zien of de buis voldoende diep er in is gestoken. Hoe vervelend nu ook, ik zou het nu vervangen nu je er makkelijk bij kan. Zelfs als dit zou betekenen dat je een hele leiding moet vervangen.

Van klussen krijg je grijze haren

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:54
haha thanks, ik wist het eigenlijk al maar het was het vragen waard :P

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Dat is het controle gaatje niet buiskleurig => opnieuw. Je kan ook iets veder dan het gaatje drukken iets bewegen kan normaal dus ook, nu alleen een tikje teveel. Hoogst waarschijnlijk gaat dit gewoon 50+ jaar goed, maar ik zou hem vervangen.

edit: ik was een tikje telaat :+

• pekelveld
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-12 23:37
Ik laat op dit moment mijn trapopgang stucen. Het bestellen van nieuwe trapleuningen is nog een actiepuntje. Nu heb ik trap voor 2 verdiepingen, per verdieping 2x kwartrond. De oude trapleuningen (uit 1978) hadden voor het lange deel een S-vorm, de korte delen waren gewoon gebogen. Dit alles gelijk aan de vorm van de trap(boom) zelf.

Voor nieuwe leuningen is het een stuk eenvoudiger om rechte in plaats van gebogen leuningen te bestellen. Zie die kromming namelijk maar weer eens gelijk te krijgen op basis van een online bestelling .... Rechte leuningen ziet er echter wel anders uit. Zijn er hier mensen met ervaringen met het vervangen van de leuningen in deze situatie en wat waren de belangrijkste overwegingen om tot een keuze te komen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iTFYGvAHc9M-m0XmqCahz6Q1b_U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g8gHbwjLdNg7oB9MdXJeHmaq.jpg?f=fotoalbum_large

• valluik
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22-12 14:15

valluik

Probeert ook maar wat

In onze bijkeuken zit nog een sleuf tussen de betonvloer met tegels en de buitendorpel van de achterdeur. Die sleuf wil ik opvullen, want ik vind het geen gezicht en er komt rommel in. Bovendien is het ook gewoon een 'gat' en dat stoort me. De sleuf is 8 mm breed en 47 mm diep, maar ik voel zand dus de diepte ligt niet vast.
Idee: ergens wat PIR vandaan halen, sleuf opvullen tot circa 1cm onder dorpel, afkitten?

Klopt dat idee een beetje of zijn er betere methodes? Ben ook even benieuwd naar input voor materiaal, met name de kit eigenlijk.
Even een foto ter ondersteuning:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YncsBLHdxJlzzEUT0Y7jt4s2f_c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ocg3OiWsuaAg0Lly3ctZgWHY.jpg?f=fotoalbum_large

• gomp123
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 13:48
pekelveld schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 06:01:
Ik laat op dit moment mijn trapopgang stucen. Het bestellen van nieuwe trapleuningen is nog een actiepuntje. Nu heb ik trap voor 2 verdiepingen, per verdieping 2x kwartrond. De oude trapleuningen (uit 1978) hadden voor het lange deel een S-vorm, de korte delen waren gewoon gebogen. Dit alles gelijk aan de vorm van de trap(boom) zelf.

Voor nieuwe leuningen is het een stuk eenvoudiger om rechte in plaats van gebogen leuningen te bestellen. Zie die kromming namelijk maar weer eens gelijk te krijgen op basis van een online bestelling .... Rechte leuningen ziet er echter wel anders uit. Zijn er hier mensen met ervaringen met het vervangen van de leuningen in deze situatie en wat waren de belangrijkste overwegingen om tot een keuze te komen?

[Afbeelding]
Ja, ik heb hetzelfde gedaan afgelopen jaar. De standaard houten ronde trapleuning vervangen door een rechte aluminium variant. Vereist even wat denk werk en uitzoekwerk om de juist hoogte en hoek te bepalen dat is ook persoonsgebonden). Voordeel van aluminium is dat het nog een beetje buigzaam is...

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online

3_s

valluik schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 08:22:
In onze bijkeuken zit nog een sleuf tussen de betonvloer met tegels en de buitendorpel van de achterdeur. Die sleuf wil ik opvullen, want ik vind het geen gezicht en er komt rommel in. Bovendien is het ook gewoon een 'gat' en dat stoort me. De sleuf is 8 mm breed en 47 mm diep, maar ik voel zand dus de diepte ligt niet vast.
Idee: ergens wat PIR vandaan halen, sleuf opvullen tot circa 1cm onder dorpel, afkitten?

Klopt dat idee een beetje of zijn er betere methodes? Ben ook even benieuwd naar input voor materiaal, met name de kit eigenlijk.
Even een foto ter ondersteuning:
[Afbeelding]
Je hebt daar vulling voor, die je er eerst kan induwen.

https://www.kitxpert.nl/rugvulling-pu-30mm-100mtr.html

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

[Afbeelding]
Wat eventueel ook een mogelijkheid zou zijn, is om een lokale trappenfabrikant / timmerfabriek te vragen om een gebogen leuning te maken. Dat is wel maatwerk dus meestal duurder dan een standaard rechte leuning.

Zelf behalve bij nieuwbouw geen ervaringen verder. (toen ging het met een aparte trappen fabrikant, daarmee had ik een fijn contact. Hun hebben toen alles ingemeten, gefabriceerd en gemonteerd).

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:47

[Afbeelding]
Voelt als een typical Tweakers vraag :D

Gewoon de lijn pakken waarbij je de meeste gaten kan hergebruiken. Een leuning wen je aan. Ook als die 3cm hoger of lager zit.

• FL_
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22-12 20:24

FL_

t14wo schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:00:
[...]

Voelt als een typical Tweakers vraag :D

Gewoon de lijn pakken waarbij je de meeste gaten kan hergebruiken. Een leuning wen je aan. Ook als die 3cm hoger of lager zit.
Dit is wat wij gedaan hebben in ons jaren 70 huis. Ik denk dat je voor het einde van de dag spreekwoordelijk vergeten bent hoe de oude leuning voelde.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:06

[Afbeelding]
de oude leuning met een nieuw verfje gewoon weer terugzetten kan niet? Daar kan toch verder niets mis mee zijn?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-12 21:00
Kunnen jullie mij helpen met het begrijpen van de balkenschuif?
Ik wil een vlieringkje maken op mijn zolder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0F2tcXX0IZr8vUzXL1bWarkEeGU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VEsjUilsdyl8yaPOlIavYOdC.jpg?f=fotoalbum_large
(grijs vlakje voor het onzichtbaar maken van wat er op het prikbord hangt.

De vliering komt te hangen tussen de twee gordingen. Op de foto van links naar rechts. De kamer is 370cm diep wat ook meteen de lengte van de vliering wordt. De overspanning van links naar rechts is 166cm.

Wanneer ik 170cm invoer op een balkenschuif krijg ik verschillende kopmaten hout te zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ICWk0JPWnf66FnhE0ccIml7QhQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0yDBI5qwJXK2GLkshP91EDmO.jpg?f=fotoalbum_large
Dit hierboven zijn de resultaten bij een HoH-van 480mm, bij 610mm krijg ik precies dezelfde resultaten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VTjKfa-EQvX6qdT7z-UlmryLKv8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v1h1PQ7mAtF5hVOPQxhddmR9.jpg?f=fotoalbum_large

Kennelijk doet een andere HoH-niets met de te gebruiken kopmaat hout.
Maar wat ik niet helemaal kan volgen is waarom er verschillende kopmaten gegeven worden. Er is toch maar één minimaal te hanteren maat hout, in dit geval 38x140mm? Elk hout wat groter is, is toch per definitie beter?

Ik wilde de vliering niet te zwaar maken dus wilde gaan voor 38x140 of 40x145. Maar misschien is dat al overkill bij een vliering waar niet over gelopen wordt en waar niet veel spul staat behalve de kerstboom.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:06
volgens mij zijn gordingen hier niet voor bedoeld en al helemaal niet als er ook al een dakkapel aanhangt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• badkuip
De dakkapel hangt niet aan de gording. De dakkapel is fatsoenlijk gebouwd en hangt niet een beetje half te hangen aan de gordingen. Voor de dakkappellen (beide zijden van de woning) zijn de gordingen verdikt. Er is een tweede balk geplaatst bij de bovenste gording.

De berekening voor de vliering is al gemaakt door een constructeur. Omdat die gordingen verdikt zijn kan daar een vliering geplaatst worden met deze korte overspanning van 166cm.

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:02
badkuip schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 20:40:
De dakkapel hangt niet aan de gording. De dakkapel is fatsoenlijk gebouwd en hangt niet een beetje half te hangen aan de gordingen. Voor de dakkappellen (beide zijden van de woning) zijn de gordingen verdikt. Er is een tweede balk geplaatst bij de bovenste gording.

De berekening voor de vliering is al gemaakt door een constructeur. Omdat die gordingen verdikt zijn kan daar een vliering geplaatst worden met deze korte overspanning van 166cm.
Altijd mooi als je antwoord krijgt op een vraag die je niet gesteld hebt ;)

Eric, Signing off !!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:28
Ga je serieus iets aan die vliering hebben? Die vliering lijkt dan maar iets van 60-70cm hoog te worden. Die van mij is ietsje groter (190cm overspanning, 100cm hoog), en dat vind ik al erg krap. En je zolder wordt voelt ook erg 'benauwd'. Als je het doet zou ik het niet over de volle 370 doen, aan zo'n tunnel heb je weinig.

140mm voor een overspanning van 167cm, klinkt ook wel wat overgedimensioneerd? Vuistregel is toch 1/20 van overspanning, dan zit je op 10cm? Aan de andere kant, mijn vliering heeft ook 144x38mm

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• badkuip
inquestos schreef op woensdag 10 december 2025 @ 10:09:
Ga je serieus iets aan die vliering hebben? Die vliering lijkt dan maar iets van 60-70cm hoog te worden. Die van mij is ietsje groter (190cm overspanning, 100cm hoog), en dat vind ik al erg krap. En je zolder wordt voelt ook erg 'benauwd'. Als je het doet zou ik het niet over de volle 370 doen, aan zo'n tunnel heb je weinig.

140mm voor een overspanning van 167cm, klinkt ook wel wat overgedimensioneerd? Vuistregel is toch 1/20 van overspanning, dan zit je op 10cm? Aan de andere kant, mijn vliering heeft ook 144x38mm
Tja, ga je er wat aan hebben, dat is een goede vraag.de ruimte is inderdaad beperkt dus meer dan de kerstboom kan er niet op.
Een tweede belangrijke reden voor het maken de vliering is isolatie. In de winter is het moeilijk warm te krijgen. Eigenlijk zou er aan de binnenkant van het dak de isolatie vervangen moeten worden maar hij gebrek aan ruimte voor de kerstboom wil ik die klus overslaan en op deze manier twee vliegen in één klap slaan.

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:23
badkuip schreef op woensdag 10 december 2025 @ 10:21:
[...]

Tja, ga je er wat aan hebben, dat is een goede vraag.de ruimte is inderdaad beperkt dus meer dan de kerstboom kan er niet op.
Een tweede belangrijke reden voor het maken de vliering is isolatie. In de winter is het moeilijk warm te krijgen. Eigenlijk zou er aan de binnenkant van het dak de isolatie vervangen moeten worden maar hij gebrek aan ruimte voor de kerstboom wil ik die klus overslaan en op deze manier twee vliegen in één klap slaan.
Ik heb ook een vliering op dakkapelhoogte (hoe hoog is die?) en vind het niet perse krap aanvoelen oid.. Plafond is nog steeds +/- 230cm hoog, dus ruim voldoende.
Maar de vliering heb je niet veel aan vermoed ik. Hoe ga je erin komen en bewegen? Ik had ook een krappe vliering (maar nog altijd veel ruimer dan bij jou) en heb daarom 2 gaten moeten maken. Als je er iets inlegt moet je erook nog bij kunnen. 1 vlizotrap gemaakt en 1 luikje.

Weet niet of je er veel mee opschiet om eerlijk te zijn.. Als je gaat isoleren blijft er helemaal niks meer over (of wilde je tussen de balken isoleren?)

Ik heb trouwens zelf maar 10cm balken gepakt volgens mij (met 3m overspanning) omdat een vliering niks te houden heeft.. Ook kan je de balken aan elkaar bevestigen om te verstevigen, dus zou t zo dun mogelijk houden (anders hou je helemaal niks meer over)..

[ Voor 10% gewijzigd door ID-College op 10-12-2025 10:41 ]

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:51
ID-College schreef op woensdag 10 december 2025 @ 10:40:
[...]

Ik heb ook een vliering op dakkapelhoogte (hoe hoog is die?) en vind het niet perse krap aanvoelen oid.. Plafond is nog steeds +/- 230cm hoog, dus ruim voldoende.
Maar de vliering heb je niet veel aan vermoed ik. Hoe ga je erin komen en bewegen? Ik had ook een krappe vliering (maar nog altijd veel ruimer dan bij jou) en heb daarom 2 gaten moeten maken. Als je er iets inlegt moet je erook nog bij kunnen. 1 vlizotrap gemaakt en 1 luikje.

Weet niet of je er veel mee opschiet om eerlijk te zijn.. Als je gaat isoleren blijft er helemaal niks meer over (of wilde je tussen de balken isoleren?)

Ik heb trouwens zelf maar 10cm balken gepakt volgens mij (met 3m overspanning) omdat een vliering niks te houden heeft.. Ook kan je de balken aan elkaar bevestigen om te verstevigen, dus zou t zo dun mogelijk houden (anders hou je helemaal niks meer over)..
Dit dus. Ik zou gewoon doen wat praktisch goed uitkomt, die balken schuif is voor dragende vloeren die ook woon/bedrijfsverkeer, lijnlasten van binnenmuren en vloerafwerking moeten kunnen dragen. Ofwel: sls 89x38 zou prima volstaan in jouw geval. Als je daar een goede 18mm osb of underlayment plaat op vastschroeft kan je er opslag op kwijt. Dan geen 12 zakken cement uiteraard.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• Het Vosje
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:40
Vraag:
Garage overgenomen die is gebouwd van kalkzandsteen klinkers (toch?!). Zitten ladingen pluggen in die ik er allemaal uit wil en wil opvullen. Ben op zoek naar een muurvuller die in de buurt komt van de structuur van de kalkzandsteen, zodat het zo min mogelijk opvalt als er na het vullen een laagje verf overheen komt.

Welke muurvuller zouden jullie hiervoor gebruiken?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:23
GudZ schreef op woensdag 10 december 2025 @ 13:54:
[...]

Dit dus. Ik zou gewoon doen wat praktisch goed uitkomt, die balken schuif is voor dragende vloeren die ook woon/bedrijfsverkeer, lijnlasten van binnenmuren en vloerafwerking moeten kunnen dragen. Ofwel: sls 89x38 zou prima volstaan in jouw geval. Als je daar een goede 18mm osb of underlayment plaat op vastschroeft kan je er opslag op kwijt. Dan geen 12 zakken cement uiteraard.
Precies. Heb zelf een vliering van 3M (boven slaapkamer) en vliering van 2M (boven voorzolder).

@badkuip : Houd er ook rekening mee dat je een behoorlijk gat nodig hebt. Weet niet wat je van plan bent, maar een kerstboom (of dito doos waar hij in zit) is vrij lang en breed. Omdat je vliering heel laag is, zal je al heel snel tegen je puntdak aankomen en moet je dus al heel snel scharnieren. Je hebt een behoorlijk gat nodig om zoiets erin te kunnen schuiven..

Ik gok dat er weinig van je vliering overblijft als je zo'n groot gat moet maken (of je moet een halve vliering maken waarna je het met een trap de ruimte inschuift oid (maar kan je er niet bij als het helemaal achteraan ligt).. Zou er persoonlijk vanaf zien tbh maargoed..

[ Voor 5% gewijzigd door ID-College op 10-12-2025 14:52 ]

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:51
Het Vosje schreef op woensdag 10 december 2025 @ 14:31:
Vraag:
Garage overgenomen die is gebouwd van kalkzandsteen klinkers (toch?!). Zitten ladingen pluggen in die ik er allemaal uit wil en wil opvullen. Ben op zoek naar een muurvuller die in de buurt komt van de structuur van de kalkzandsteen, zodat het zo min mogelijk opvalt als er na het vullen een laagje verf overheen komt.

***members only***
Best vang je het boorzaagsel op en meng je dit door je muurvuller. Link youtube.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:57
badkuip schreef op woensdag 10 december 2025 @ 10:21:
[...]

Een vliering vloer zal niet veel aan de isolatiewaarde toevoegen tenzij je die vloer ook isoleert.

Op basis waarvan denk je dat het schuine dak de (grootste) oorzaak is van het warm krijgen? Hoe staat het b.v. met de isolatiewaarde van de dakkapellen (zowel de wanden als de daken er van)? Ook zul je niet de eerste zijn waar de aansluitingen dakkapel met hellend dak slecht uitgevoerd zijn waardoor daar veel warmte weglekt. Hopelijk is dat bij jou niet het geval.
En als die dakkapellen ook nog relatief grote raampartijen hebben, dan kan daar ook de nodige warmte verloren gaan. Want kozijnen en glas (ook HR++) zijn doorgaans de slechtst isolerende onderdelen van een woning.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
ID-College schreef op woensdag 10 december 2025 @ 10:40:
[...]
Mijn huis uit de jaren '60 heeft ook balkjes van 5x10 cm, met 60 cm HOH, voor de vliering (ook ruim 3 meter overspanning). Op de bouwtekening noemen ze het dan ook geen vloer, maar plafondhangers :+ Ondanks dat stouwt iedereen die vliering natuurlijk vol spullen.

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:52
Hoi! Van de week meerdere keren de aardlekschakelaar eruit met de wasmachine. Aantal dingen getest, het was inderdaad de wasmachine. Soms gelijk bij de stekker erin, soms pas na een paar minuten.

Alles losgekoppeld en eerst obv youtube/reddit het verwarmingselement doorgemeten. Ca. 30ohm wat aardig overeenkomt met de opgegeven 1750W.

Per toeval zag ik een brandplek, ik zou zelf zeggen, dat is slijtage door contact met het onderstel. Zie ik dan nog iets over het hoofd? Of gewoon draad knippen, stuk vervangen en solderen, tapen en goed beschermen...

Dat verklaart in ieder geval waarom het soms wel en soms niet gebeurde, lijkt trillingsgevoelig te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/akW0_ohiHCaf0cXfqugiK1mhKHE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HXe5F2yqiDRfnNMpe4Z4sXEw.jpg?f=fotoalbum_large

• basjuuhhh
SimonBR39 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 18:46:
Hoi! Van de week meerdere keren de aardlekschakelaar eruit met de wasmachine. Aantal dingen getest, het was inderdaad de wasmachine. Soms gelijk bij de stekker erin, soms pas na een paar minuten.

Alles losgekoppeld en eerst obv youtube/reddit het verwarmingselement doorgemeten. Ca. 30ohm wat aardig overeenkomt met de opgegeven 1750W.

Per toeval zag ik een brandplek, ik zou zelf zeggen, dat is slijtage door contact met het onderstel. Zie ik dan nog iets over het hoofd? Of gewoon draad knippen, stuk vervangen en solderen, tapen en goed beschermen...

Dat verklaart in ieder geval waarom het soms wel en soms niet gebeurde, lijkt trillingsgevoelig te zijn.

[Afbeelding]
Ik denk dat je dat goed gezien hebt. Gewoon draad knippen, weer goed maken en daarna netjes de kabels weghouden van dat gat. Kabels lijken gewoon te lang, of hebben ooit vastgezeten? Want dit is inderdaad wel gevoelig voor slijtage door trillingen.

• Juancho
Nou de elektricien is hier bezig en maar goed ook dat we niet die vage spoedservice van zondagavond hebben geloofd want volgens hem volstond het om de boel dicht te smeren en lekker zo te laten. Maar zie hier de schade.... Alle 3 de kabels hebben een flinke klap gehad en dit zo laten zou levensgevaarlijk zijn geweest. Ik vind het echt ronduit schandalig dat er van die idioten rondlopen die zich als expert voordoen en mensen die bijna in paniek bellen met spoed omdat ze, net als ons, bang voor kortsluiting en brand. Daar wordt dan niet alleen misbruik van gemaakt in de vorm van geld, maar ze laten de mensen dus ook achter met een levensgevaarlijke situatie... Schandalig!

Deze elektricien uit de buurt is netjes, vakkundig en behulpzaam en meedenkend. Precies zoals het hoort. Want hij had voor de zekerheid nog even een plugje in de horizontale lijn waar ik had geboord eruit gehaald en ja hoor, daar ging het dan net goed maar hij zag wel dat ik daar de buis ook geraakt had zonder dat ik het wist. Het zijn echt die spoed/weekend service partijen die het verpesten. Eerder ook al eens meegemaakt met de slot in de voordeur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CZ2X7flWUktVN9PzMnzygSy7OzU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZvhDMkWZVmXTTVGktTgu5buc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Juancho op 11-12-2025 09:29 ]

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:13
Juancho schreef op donderdag 11 december 2025 @ 09:15:
Nou de elektricien is hier bezig en maar goed ook dat we niet die vage spoedservice van zondagavond hebben geloofd want volgens hem volstond het om de boel dicht te smeren en lekker zo te laten. Maar zie hier de schade.... Alle 3 de kabels hebben een flinke klap gehad en dit zo laten zou levensgevaarlijk zijn geweest. Ik vind het echt ronduit schandalig dat er van die idioten rondlopen die zich als expert voordoen en mensen die bijna in paniek bellen met spoed omdat ze, net als ons, bang voor kortsluiting en brand. Daar wordt dan niet alleen misbruik van gemaakt in de vorm van geld, maar ze laten de mensen dus ook achter met een levensgevaarlijke situatie... Schandalig!

Deze elektricien uit de buurt is netjes, vakkundig en behulpzaam en meedenkend. Precies zoals het hoort. Want hij had voor de zekerheid nog even een plugje in de horizontale lijn waar ik had geboord eruit gehaald en ja hoor, daar ging het dan net goed maar hij zag wel dat ik daar de buis ook geraakt had zonder dat ik het wist. Het zijn echt die spoed/weekend service partijen die het verpesten. Eerder ook al eens meegemaakt met de slot in de voordeur.

[Afbeelding]
Je panikeert wel graag.
Ik ben het er mee eens dat je die draden best vervangt, maar dit was dus NIET levensgevaarlijk.
Het koper in die draden is amper geraakt, en als die draden in je muur zitten gaan die ook geen kortsluiting veroorzaken. En als ze kortsluiting veroorzaken springt de zekering....

Sony A7 iv en wat recycled glas

• RobertMe
  • Laatst online: 22:23
Tommie12 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 09:37:
[...]

Je panikeert wel graag.
Ik ben het er mee eens dat je die draden best vervangt, maar dit was dus NIET levensgevaarlijk.
Het koper in die draden is amper geraakt, en als die draden in je muur zitten gaan die ook geen kortsluiting veroorzaken. En als ze kortsluiting veroorzaken springt de zekering....
Het kan toch altijd dat die draden elkaar uiteindelijk gaan raken? Even een deur hard dicht gooien en misschien rammelen de draden al. Dat soort zaken.

En veiligheid is natuurlijk ook een opeenstapeling van zaken. Ja, de automaat hoort uit te slaan bij kortsluiting. Maar ook daar zou iets aan kunnen mankeren. Beter dus ook gewoon zorgen dat de bekabeling gewoon in orde is en je uberhaupt het risico niet loopt (/verlaagd).

• Bezulba
  • Nu online

Bezulba

Formerly known as Eendje

Tommie12 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 09:37:
[...]

Je panikeert wel graag.
En als je brand krijgt heb je toch een brandblusser in huis!

Of je kan gewoon je shit netjes oplossen en niet potentiële gevaren in de muur laten zitten.

Jij zegt nu dat de beschadiging klein was en waarschijnlijk geen probleem, maar dat weet je pas omdat de draden de muur uit zijn getrokken, de elektricien wist dit ook niet totdat het eruit ging, die zat maar te lullen dat het allemaal wel niet zo erg zou zijn. Stel nou dat er wel een draad half doorgesneden was, dan had je dat niet geweten totdat er een keertje een straalkacheltje aan het stopcontact zit en de draad weg aan het fikken is...

blup

• Tommie12
Bezulba schreef op donderdag 11 december 2025 @ 10:24:
[...]

En als je brand krijgt heb je toch een brandblusser in huis!

Of je kan gewoon je shit netjes oplossen en niet potentiële gevaren in de muur laten zitten.

Jij zegt nu dat de beschadiging klein was en waarschijnlijk geen probleem, maar dat weet je pas omdat de draden de muur uit zijn getrokken, de elektricien wist dit ook niet totdat het eruit ging, die zat maar te lullen dat het allemaal wel niet zo erg zou zijn. Stel nou dat er wel een draad half doorgesneden was, dan had je dat niet geweten totdat er een keertje een straalkacheltje aan het stopcontact zit en de draad weg aan het fikken is...
En als die draad in een muur lokaal te warm wordt en wegfikt, dan valt ofwel de zekering uit, of de kring is onderbroken.
Daar komt echt geen vuur van. We spreken toch van een stenen muur hier...

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Zullen we weer ontopic gaan? De draden zijn vervangen, de paniek is groter dan het daadwerkelijke werk om het op te lossen en de gebruiker heeft een rant gegeven over spoeddiensten.

• Tommie12
RobertMe schreef op donderdag 11 december 2025 @ 10:19:
[...]

Het kan toch altijd dat die draden elkaar uiteindelijk gaan raken? Even een deur hard dicht gooien en misschien rammelen de draden al. Dat soort zaken.

En veiligheid is natuurlijk ook een opeenstapeling van zaken. Ja, de automaat hoort uit te slaan bij kortsluiting. Maar ook daar zou iets aan kunnen mankeren. Beter dus ook gewoon zorgen dat de bekabeling gewoon in orde is en je uberhaupt het risico niet loopt (/verlaagd).
Ik zeg het toch dat die draden best vervangen worden. Maar de paniek om direct het hele huis stroomloos te zetten en een noodelectricien te bellen vind ik er over. Die ene zekering er uit was meer dan voldoende.

En draden in een muur die nadien ineens tegen elkaar gaan klappen... De kans dat het gebeurt is uiterst klein, en de kans dat dan een kortsluiting brand veroorzaakt nog veel kleiner want je automaat (en er staan er minstens 2 in serie en bovendien nog een differentieel) gaat uit vallen.
En dat de automaat werkte is bewezen, want die klapte er uit op het moment van boren.

Als je zo bang bent, dan snap ik niet dat je durft boren in een muur zonder dat je gaskraan en electriciteit helemaal uit legt in je gehele woning.

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:12
Het Vosje schreef op woensdag 10 december 2025 @ 14:31:
Vraag:

***members only***
hier in Duitsland wordt dat gewoon met baubkleber of kalkzement-putz gedaan.
Mocht het de buitenkant zijn, zou ik kalkzement-putz dus niet nemen, maar iets als baukleber of wat dan ook is goed, en is goedkoop ook.

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online

3_s

En (hopelijk) goede les geleerd: voor je boort, kijk je waar er stopcontacten/schakelaars zijn (aan twee kanten van de muur) en boor je niet op de logische route naar daar (recht naar boven/beneden).

• RobertMe
  • Laatst online: 22:23
Tommie12 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 10:35:
[...]

Ik zeg het toch dat die draden best vervangen worden. Maar de paniek om direct het hele huis stroomloos te zetten en een noodelectricien te bellen vind ik er over. Die ene zekering er uit was meer dan voldoende.

En draden in een muur die nadien ineens tegen elkaar gaan klappen... De kans dat het gebeurt is uiterst klein, en de kans dat dan een kortsluiting brand veroorzaakt nog veel kleiner want je automaat (en er staan er minstens 2 in serie en bovendien nog een differentieel) gaat uit vallen.
En dat de automaat werkte is bewezen, want die klapte er uit op het moment van boren.

Als je zo bang bent, dan snap ik niet dat je durft boren in een muur zonder dat je gaskraan en electriciteit helemaal uit legt in je gehele woning.
Oh nee, dat de paniek afgelopen weekend (te) hoog was (incl alle hoofdzekeringen uit zetten) ben ik het wel mee eens. Maar dat zo'n elektricien die dan komt kijken zegt van "smeer maar dicht en klaar" terwijl vervolgens blijkt dat de kabels echt beschadigd zijn (blood koper) is natuurlijk ook hartstikke fout.

• Juancho
RobertMe schreef op donderdag 11 december 2025 @ 10:57:
[...]

Oh nee, dat de paniek afgelopen weekend (te) hoog was (incl alle hoofdzekeringen uit zetten) ben ik het wel mee eens. Maar dat zo'n elektricien die dan komt kijken zegt van "smeer maar dicht en klaar" terwijl vervolgens blijkt dat de kabels echt beschadigd zijn (blood koper) is natuurlijk ook hartstikke fout.
Daar ging het me idd over. Dan had ik eerder verwacht dat die man ook zou zeggen: alleen ff deze groep eruit en laat maandag even de kabel vervangen en klaar.

Anyway, genoeg hierover want ondertussen is alles netjes gemaakt en was de elektricien zo aardig om samen nog even de laatste 2 panelen te boren en op te hangen. Boel netjes en schoon gemaakt en weer op zijn plek gezet en ik ben mega blij met mijn nieuwe werk- en produceer kamer! Het voelt nu al een heel stuk rustiger aan, precies wat ik wilde. Nu alleen nog de muren in een bijpassende groene natuurkleur tint verven zodat het helemaal een oase van natuur en rust wordt waar ik heerlijk uren kan werken/produceren. Fijn! _/-\o_

En ja, ik heb de meest rechterpaneel bewust niet in de lengte door de helft gezaagd. Vond ik zonde en zo met een klein hoekje vond ik het absoluut niet storend en eigenlijk is het nog beter ook qua akkoestiek om golven in de hoek beter op te vangen. Wellicht ga ik dat aan de linkerkant ook nog even doen. Eerst even met Sonarworks wat meetingen doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XH5LPOB2MQ7J_EWFNaD0m2sllRI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IpFETm2LyUPvFs44vcIhzlCq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0FlPLJhvvT5pZrU-aFLNmP8lX68=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ALBngkuezbmw7xWUVkuaa0LD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Juancho op 11-12-2025 12:09 ]

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:52
basjuuhhh schreef op woensdag 10 december 2025 @ 18:58:
[...]

Ik denk dat je dat goed gezien hebt. Gewoon draad knippen, weer goed maken en daarna netjes de kabels weghouden van dat gat. Kabels lijken gewoon te lang, of hebben ooit vastgezeten? Want dit is inderdaad wel gevoelig voor slijtage door trillingen.
En jawel, hij draait weer als vanouds. Dat zijn de betere meevallers!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:42

AMDFreak

Intel is zo..

badkuip schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 20:23:
Kunnen jullie mij helpen met het begrijpen van de balkenschuif?
Ik wil een vlieringkje maken op mijn zolder:

[Afbeelding]
(grijs vlakje voor het onzichtbaar maken van wat er op het prikbord hangt.

De vliering komt te hangen tussen de twee gordingen. Op de foto van links naar rechts. De kamer is 370cm diep wat ook meteen de lengte van de vliering wordt. De overspanning van links naar rechts is 166cm.

Wanneer ik 170cm invoer op een balkenschuif krijg ik verschillende kopmaten hout te zien.
[Afbeelding]
Dit hierboven zijn de resultaten bij een HoH-van 480mm, bij 610mm krijg ik precies dezelfde resultaten:
[Afbeelding]

Kennelijk doet een andere HoH-niets met de te gebruiken kopmaat hout.
Maar wat ik niet helemaal kan volgen is waarom er verschillende kopmaten gegeven worden. Er is toch maar één minimaal te hanteren maat hout, in dit geval 38x140mm? Elk hout wat groter is, is toch per definitie beter?

Ik wilde de vliering niet te zwaar maken dus wilde gaan voor 38x140 of 40x145. Maar misschien is dat al overkill bij een vliering waar niet over gelopen wordt en waar niet veel spul staat behalve de kerstboom.
Ik heb ook iets vergelijkbaars gedaan, tussenmaat was 140cm (praat ik even uit mijn hoofd).
ik heb toen balken van 97mm x 44mm gebruikt met een HOH van 40cm.. en daarboven op 18mm osb.
Je kan er toch niet staan, dus de drukbelasting is altijd verdeeld.
Bij mij liggen er wat kerstspullen en wat ander spul.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

• Eric H
Is er iemand die mij aan dit artikel kan helpen?
Zoeken op “Buvalux 14.17.609.” leidt niet tot het juiste resultaat.

Het wordt volgens mij een verstelbare sluitkom genoemd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aJA9PUu4rukBABfZXHKHb6f7L9A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YMr8LeB3VXvEznSOqur7oY6O.jpg?f=fotoalbum_large

Eric, Signing off !!

• Anomi
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21:49
Eric H schreef op donderdag 11 december 2025 @ 17:51:

[Afbeelding]
Nastelbare sluitkom lijkt het. Ik zou hier eens rondkijken en eventueel een mailtje / telefoontje proberen.

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

Eric H schreef op donderdag 11 december 2025 @ 17:51:

[Afbeelding]
Als ik alleen op 14.17.609 zoek, krijg ik best veel resultaten. Zit daar niks goeds bij?

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Of bij dit soort specialistische onderdelen even langs je lokale Raadsma groothandel rijden.

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002

Vliegvlug

Flight Simple

Voor de kerst hebben we glazen bollen met zo’n heel simpel ledsnoertje erin die via 3 AA batterijen gevoed worden.
Omdat het nogal wat batterijen kost om 5 van die dingen te laten branden tijdens de kerstdagen heb ik al eerder de batterijvakjes eraf geknipt en ze voorzien van 5,5mmx2,1mm aansluitpluggen om de boel met een splitter te kunnen voeden vanuit één netvoeding.

Nu was ik de voeding die ik voorheen gebruikte kwijt maar had nog een 5V voeding liggen dus die eraan gehangen.

Het voorschreven voltage is 4,5V:
Label led lichbol op 3 AA batterijen
Dus hoe erg zou het zijn om daar een ruime 10% boven te zitten? :P
De lichtbol deed het prima! *O*
Tot hij opeens uit stond -O-

Blijkbaar was 5V toch ietsjes teveel:
Doorgebrande led van lichtbol
Een van de ledjes compleet opgeblazen. :X

Zoals hierboven al te zien was heb ik het kapotte ledje uit het snoer knipt en daarna het ledsnoer weer aan elkaar gesoldeerd:
Reparatie ledsnoer van lichtbol
Achteraf had ik misschien beter het ledje van de bedrading af kunnen halen maar ik ging er vanuit de draadjes aan de ledjes gesoldeerd waren ipv de ledjes aan de draadjes. ;)

Ledsnoer weer in de bol gedaan en een nieuwe universele voeding gehaald en nu doet de bol het weer! :*)
Led lichtbol
Voor de zekerheid die voeding op 3V ingesteld ipv op 4,5V (wat hij ook kan) aangezien de bollen het op 3V ook prima doen en het label ook aangeeft dat de leds 3V zijn. Dus eigenlijk geen idee waarom de voeding dan 4,5V moet zijn. :?

Wat ik eigenlijk nog wel had moeten doen is de binnenkant van de bol schoonmaken want blijkbaar heeft het ontplofte ledje een residu achtergelaten waardoor het glas niet helemaal helder meer is. Het rook ook erg apart toen ik de bol openmaakte om het ledsnoer eruit te halen.
Dat is linksonder te zien bij het streepje op het glas waar bij het erin doen van het ledsnoer een deel van het risudu is weggeveegd.
Maar ik heb eigenlijk geen zin meer om het ledsnoer er weer uit te halen en is ook lastig schoonmaken via het kleine gat in de bovenkant van de bol.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat jij moet doen is een zwik oplaadbare batterijen en een snellader halen ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

The Eagle schreef op donderdag 11 december 2025 @ 21:17:
Wat jij moet doen is een zwik oplaadbare batterijen en een snellader halen ;)
Nee joh, dan blijf ik batterijen wisselen, eerste jaar dat ik die bollen had al gedaan en toen was ik er wel klaar mee. :')

Voordeel van de netvoeding is ook dat die op een Shelly Smart Plug is aangesloten zodat je de bollen niet alleen op afstand aan- en uit kan zetten maar er gelijk ook een een schema of automation eraan kan hangen, nu helemaal geen omkijken meer naar! :*)

• MJV
  • Registratie: Mei 2003

MJV

Ik wil (uiteindelijk) een overkapping gaan plaatsen waarbij ik voor de achterwand gebruik wil maken van een de gemetselde schutting. Ik wil het mezelf makkelijk maken door een legger bovenop de schutting te plaatsen zodat ik daarna gemakkelijker verder kan.

In YT video's zie ik vaak dat tussen steen en hout een soort foam plaatsen om vocht en insecten weg te houden. Maar, ik kan er 'Nederlandse' context niet zo snel iets over vinden. Is dat foam nuttig/nodig, en welk foam zou ik het beste kunnen pakken?

• twain4me
  • Nu online

twain4me

MJV schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 10:59:
Ik wil (uiteindelijk) een overkapping gaan plaatsen waarbij ik voor de achterwand gebruik wil maken van een de gemetselde schutting. Ik wil het mezelf makkelijk maken door een legger bovenop de schutting te plaatsen zodat ik daarna gemakkelijker verder kan.

In YT video's zie ik vaak dat tussen steen en hout een soort foam plaatsen om vocht en insecten weg te houden. Maar, ik kan er 'Nederlandse' context niet zo snel iets over vinden. Is dat foam nuttig/nodig, en welk foam zou ik het beste kunnen pakken?
Meestal wordt daar een simpel stukje dpc voor gebruikt of een hardhout, of (masief) kunststof lat maar als ik heel eerlijk ben wordt er op 2m+ eigenlijk niets gebruikt. omdat optrekkend vocht doorgaans zo hoog niet komt afdichten voor insecten e.d. kan bv makkelijk met zwelband.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
Vliegvlug schreef op donderdag 11 december 2025 @ 21:06:
Voor de kerst hebben we glazen bollen met zo’n heel simpel ledsnoertje erin die via 3 AA batterijen gevoed worden.
Omdat het nogal wat batterijen kost om 5 van die dingen te laten branden tijdens de kerstdagen heb ik al eerder de batterijvakjes eraf geknipt en ze voorzien van 5,5mmx2,1mm aansluitpluggen om de boel met een splitter te kunnen voeden vanuit één netvoeding.

Nu was ik de voeding die ik voorheen gebruikte kwijt maar had nog een 5V voeding liggen dus die eraan gehangen.

[Afbeelding: Label led lichbol op 3 AA batterijen]
Er zit waarschijnlijk een weerstand tussen de batterijen en de LED's. Mogelijk zit die in de batterijbehuizing, daar zat hij bij mij. Had je die weerstand nog wel in serie staan bij jouw experiment met 5V? :+

De spanning van een 1,5V-cel varieert tussen de 1,65 V (nieuw) en 1,0 V (leeg). Dan zit je met 5V niet eens overdreven hoog, dat komt ongeveer overeen met nieuwe batterijen.

Witte LED's werken eigenlijk altijd vanaf een volt of 3. De stroom is zonder weerstand wel erg gevoelig voor kleine variaties in bijvoorbeeld spanning, vandaar dat er eigenlijk altijd een weerstand in serie zit.
Uitzondering: een witte LED op een 3V-knoopcel kan zonder weerstand, omdat de interne weerstand van de knoopcel al gauw 10-40 Ohm is.

[ Voor 4% gewijzigd door marcop23 op 12-12-2025 11:27 ]

• Eric H
orf schreef op donderdag 11 december 2025 @ 18:01:
[...]

Als ik alleen op 14.17.609 zoek, krijg ik best veel resultaten. Zit daar niks goeds bij?
Nope. Heb eigenlijk alle zoektermen wel gebruikt.
Kom op veel verstelbare sluitkommen uit, maar net diegene die ik zoek zit daar niet tussen.
In veel gevallen worden van de verstelbare sluitkommen die wel naar boven komen geen afmetingen gegeven en daar waar dat wel gedaan wordt zijn ze veel te groot.

Rij straks wel even naar PontMeyer om te kijken wat zij hebben liggen aan alternatieven.

Eric, Signing off !!

• Eric H
Anomi schreef op donderdag 11 december 2025 @ 18:00:
[...]

Nastelbare sluitkom lijkt het. Ik zou hier eens rondkijken en eventueel een mailtje / telefoontje proberen.
Reeds gedaan, zij konden me ook niet verder helpen.

Eric, Signing off !!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:27

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Vliegvlug schreef op donderdag 11 december 2025 @ 21:06:

[Afbeelding: Label led lichbol op 3 AA batterijen]

Blijkbaar was 5V toch ietsjes teveel:
[Afbeelding: Doorgebrande led van lichtbol]
Een van de ledjes compleet opgeblazen. :X
Volgende keer een diode ertussen zetten.

Ik heb ook zo'n snoertje voor 3V, twee batterijen. Vind ik zonde, dus een USB kabel eraan gefrutseld. Wel die diode ertussen, maar toch worden de lampjes heet genoeg dat het plastic van het kerstboompje begon te smelten als het er tegenaan ligt.

Signatures zijn voor boomers.

• Henkhuppelschot
Vliegvlug schreef op donderdag 11 december 2025 @ 21:35:
[...]

Nee joh, dan blijf ik batterijen wisselen, eerste jaar dat ik die bollen had al gedaan en toen was ik er wel klaar mee. :')

Voordeel van de netvoeding is ook dat die op een Shelly Smart Plug is aangesloten zodat je de bollen niet alleen op afstand aan- en uit kan zetten maar er gelijk ook een een schema of automation eraan kan hangen, nu helemaal geen omkijken meer naar! :*)
Deze heb ik een paar gehaald voor de kerst 'zooi', werkt idiaal.
Met AA en AAA 'baterijen', ik heb ze geschakeld met een IKEA stekker, zodra de lampjes in de boom aangaat, gaat de rest ook aan.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

marcop23 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 11:24:
[...]

Er zit waarschijnlijk een weerstand tussen de batterijen en de LED's. Mogelijk zit die in de batterijbehuizing, daar zat hij bij mij. Had je die weerstand nog wel in serie staan bij jouw experiment met 5V? :+
Nee, ik heb simpelweg de batterijhouders eraf geknipt en vervolgens deze DC plug female 5.5 x 2.1 mm erop gesoldeerd:
DC plug female 5.5 x 2.1 mm
En daar direct de 5V voeding op aangesloten :)

Is me ook helemaal niet opgevallen dat er een weerstand of iets op zat, komt doordat de batterijhouders ook een 6 uurs timer hebben waarvoor een printplaatje achter de schakelaar zit waar dan waarschijnlijk die weerstand op zit.

Heb net namelijk naar een batterijhouder van andere kerstverlichting gekeken waar ook 3 AA batterijen in gaan maar geen timer op zit en die hebben geen printplaatje en daar zie ik inderdaad een weerstand tussen een van de draden zitten.
Bij de batterijhouders voor 2 AA batterijen is er dan weer geen weerstand te vinden.
De spanning van een 1,5V-cel varieert tussen de 1,65 V (nieuw) en 1,0 V (leeg). Dan zit je met 5V niet eens overdreven hoog, dat komt ongeveer overeen met nieuwe batterijen.
Witte LED's werken eigenlijk altijd vanaf een volt of 3. De stroom is zonder weerstand wel erg gevoelig voor kleine variaties in bijvoorbeeld spanning, vandaar dat er eigenlijk altijd een weerstand in serie zit.
Ah, oke. Dan heeft die netvoeding waarschijnlijk teveel gefluctueerd qua spanning en is die led daardoor doorgebrand.
Maar goed dat ik de huidige voeding op 3V heb gezet, geeft waarschijnlijk dan genoeg marge voor fluctuaties zonder dat de leds kapot gaan.
Uitzondering: een witte LED op een 3V-knoopcel kan zonder weerstand, omdat de interne weerstand van de knoopcel al gauw 10-40 Ohm is.
Dat geldt dat vermoedelijk ook voor 2 AA batterijen?
Aangezien in die batterijhouders ook geen weerstand te bekennen is. ;)

Wat ik eigenlijk nog van plan ben is om aan een kerstster die nu gevoed wordt door een 2x AA houder zonder timer zo’n 3xAA houder met timer te solderen. Is toch wel handig zo’n timer.
Het idee was dan om daar maar 2 AA batterijen in te plaatsen en dan simpelweg het 3e vakje door te verbinden met een draadje.
Dit om te voorkomen dat het voltage te hoog zou worden want er zal wel een reden zijn dat die ster geleverd is met een houder waar maar 2 AA batterijen in kunnen was mijn redenatie.

Maar zeg jij nu dat ik er wel gewoon 3 AA batterijen in kan plaatsen zolang er maar een weerstand tussen zit?
Wat is dan het voordeel van die extra batterij, gaat daarmee de tijd dat de lampjes kunnen branden omhoog?

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Maasluip schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 13:27:
[...]

Volgende keer een diode ertussen zetten.
Diode is toch weer wat anders dan een weerstand waar @marcop23 het over heeft?
En wat doet die diode dan?
Ik heb ook zo'n snoertje voor 3V, twee batterijen. Vind ik zonde, dus een USB kabel eraan gefrutseld. Wel die diode ertussen, maar toch worden de lampjes heet genoeg dat het plastic van het kerstboompje begon te smelten als het er tegenaan ligt.
Lijkt me toch niet echt best :X
Zo warm worden die kleine ledsnoeren op batterijen bij mij gelukkig echt niet.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Henkhuppelschot schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 20:24:
[...]

Deze heb ik een paar gehaald voor de kerst 'zooi', werkt idiaal.
Met AA en AAA 'baterijen', ik heb ze geschakeld met een IKEA stekker, zodra de lampjes in de boom aangaat, gaat de rest ook aan.
Ik ken deze dingen wel ja maar nooit gekocht.
Schaalt niet echt, dan heb ik een flink stekkerblok nodig voor mijn vijf lichtbollen en vind ze ook vrij duur, Dan ben ik voor 5 van die dingen al ruim €60 kwijt :X

Heb nu simpelweg 5 van die hierboven getoonde DC plugjes gekocht en deze splitter:
DC splitter 6x 5.5 x 2.1 mm
Kan ik ze allemaal tegelijk voeden met één voeding. :)

• Fugitive2008
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-12 14:05
Weet iemand hoe zo een draaiknop van hout heet waarmee je bv een kastdeur kan afsluiten, door te draaien haakt deze aan de binnenzijde achter de andere deur, ik wil voor de knieschotten op zolder 3 vierkante houten planken maken waarmee ik de gaten afsluit vd knieschotten.
Ik krijg het niet gevonden op de interwebs.
Pagina: 1 ... 477 ... 479 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/