marcop23 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 11:24:
[...]
Er zit waarschijnlijk een weerstand tussen de batterijen en de LED's. Mogelijk zit die in de batterijbehuizing, daar zat hij bij mij. Had je die weerstand nog wel in serie staan bij jouw experiment met 5V?

Nee, ik heb simpelweg de batterijhouders eraf geknipt en vervolgens deze DC plug female 5.5 x 2.1 mm erop gesoldeerd:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/uioUWe6O7gACQUJGqnH9LUu4.jpg?f=user_large)
En daar direct de 5V voeding op aangesloten
Is me ook helemaal niet opgevallen dat er een weerstand of iets op zat, komt doordat de batterijhouders ook een 6 uurs timer hebben waarvoor een printplaatje achter de schakelaar zit waar dan waarschijnlijk die weerstand op zit.
Heb net namelijk naar een batterijhouder van andere kerstverlichting gekeken waar ook 3 AA batterijen in gaan maar geen timer op zit en die hebben geen printplaatje en daar zie ik inderdaad een weerstand tussen een van de draden zitten.
Bij de batterijhouders voor 2 AA batterijen is er dan weer geen weerstand te vinden.
De spanning van een 1,5V-cel varieert tussen de 1,65 V (nieuw) en 1,0 V (leeg). Dan zit je met 5V niet eens overdreven hoog, dat komt ongeveer overeen met nieuwe batterijen.
Witte LED's werken eigenlijk altijd vanaf een volt of 3. De stroom is zonder weerstand wel erg gevoelig voor kleine variaties in bijvoorbeeld spanning, vandaar dat er eigenlijk altijd een weerstand in serie zit.
Ah, oke. Dan heeft die netvoeding waarschijnlijk teveel gefluctueerd qua spanning en is die led daardoor doorgebrand.
Maar goed dat ik de huidige voeding op 3V heb gezet, geeft waarschijnlijk dan genoeg marge voor fluctuaties zonder dat de leds kapot gaan.
Uitzondering: een witte LED op een 3V-knoopcel kan zonder weerstand, omdat de interne weerstand van de knoopcel al gauw 10-40 Ohm is.
Dat geldt dat vermoedelijk ook voor 2 AA batterijen?
Aangezien in die batterijhouders ook geen weerstand te bekennen is.
Wat ik eigenlijk nog van plan ben is om aan een kerstster die nu gevoed wordt door een 2x AA houder zonder timer zo’n 3xAA houder met timer te solderen. Is toch wel handig zo’n timer.
Het idee was dan om daar maar 2 AA batterijen in te plaatsen en dan simpelweg het 3e vakje door te verbinden met een draadje.
Dit om te voorkomen dat het voltage te hoog zou worden want er zal wel een reden zijn dat die ster geleverd is met een houder waar maar 2 AA batterijen in kunnen was mijn redenatie.
Maar zeg jij nu dat ik er wel gewoon 3 AA batterijen in kan plaatsen zolang er maar een weerstand tussen zit?
Wat is dan het voordeel van die extra batterij, gaat daarmee de tijd dat de lampjes kunnen branden omhoog?