[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 478 479 Laatste
Acties:

• Inge08
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 08:57
Impossibl3 schreef op zondag 21 december 2025 @ 15:45:
[...]

Is er niet iets anders dan zoutzuur. Want ik wil geen vlekken in mijn wasbak door de bijtende reactie en al zeker niet gezeur met lekkende afvoerbuizen tgv de bijtende actie van zoutzuur. Zeker niet als ze in de muur zitten.

Iemand anders nog tips? Ook op het los krijgen van de stop van de wasbak van mijn vrouw.
Waarschijnlijk wordt het vastzitten veroorzaakt door kalkaanslag. Leg het ding maar eens een dag in een bakje met natuurazijn. Daarna afspoelen en kijken of je er beweging in krijgt. Misschien moet je het een keertje herhalen.

De verstopping kan je met soda (niet baking soda; dat is iets heel anders) en azijn wegwerken. Even laten weken en dan een liter kokend water doorheen. Misschien ook een paar keer herhalen. Het makkelijkste zou eigenlijk zijn om de sifon los te maken en die onder de buitenkraan schoon te maken. Waarschijnlijk zit daar gewoon voor jaren aan rotzooi in. Maar de soda+azijn+water methode moet ook werken.

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:27

polthemol

Moderator General Chat
[...]

Is er niet iets anders dan zoutzuur. Want ik wil geen vlekken in mijn wasbak door de bijtende reactie en al zeker niet gezeur met lekkende afvoerbuizen tgv de bijtende actie van zoutzuur. Zeker niet als ze in de muur zitten.

Iemand anders nog tips? Ook op het los krijgen van de stop van de wasbak van mijn vrouw.
HG heeft een 2 componenten middel wat wel ok werkt. Als het echt vast-vast zit, er zijn ook ontstoppingsveren te krijgen (voor een 10-15 euro al) waarmee je een verstoppig mechanisch kunt verwijderen.

En overall met scheren in de wasbak: misschien gewoon schoonvegen /doekje over afvoer leggen :P Haren met zeep is echt nasty verstoppingen op den duur.

Met de stop die je hebt: ipv cola kun je azijn proberen, terug afspoelen en dan terug in WD40 laten weken.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Inge08 schreef op maandag 22 december 2025 @ 08:50:
[...]

Waarschijnlijk wordt het vastzitten veroorzaakt door kalkaanslag. Leg het ding maar eens een dag in een bakje met natuurazijn. Daarna afspoelen en kijken of je er beweging in krijgt. Misschien moet je het een keertje herhalen.

De verstopping kan je met soda (niet baking soda; dat is iets heel anders) en azijn wegwerken. Even laten weken en dan een liter kokend water doorheen. Misschien ook een paar keer herhalen. Het makkelijkste zou eigenlijk zijn om de sifon los te maken en die onder de buitenkraan schoon te maken. Waarschijnlijk zit daar gewoon voor jaren aan rotzooi in. Maar de soda+azijn+water methode moet ook werken.
Ah gewone soda weer wat geleerd. Een kwartaal, half jaar geleden heb ik de sifon al los gemaakt en helemaal gereinigd. Toen kwam er een hoop zooi uit. Ik ga het eens met soda proberen.

Azijn ga ik ook maar proberen het kan goed kalk zijn daar hebben we best wel last van.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12:26
[...]

Pvc wordt niet aangetast door zoutzuur. Wel kan het warm/heet worden als er een flinke reactie gaande is, met als extreme gevolg dat een verbinding los zou laten.
Maar vlekken in je wasbak blijft wel een ding.
Dan zou je de sifon er tussenuit moeten halen en rechtstreeks in je pijp gieten.

Ik verwacht dat je de sifon wel hebt schoongemaakt of nagekeken?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:33
Voor verstoppingen werkt even goed rammen met de ouderwetse plopper vaak ook prima. Wel zo fijn ook als de boel wel los moet en je niet bijtende rommel over je handen heen krijgt.

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
elektriekert schreef op maandag 22 december 2025 @ 10:39:
[...]
Ik verwacht dat je de sifon wel hebt schoongemaakt of nagekeken?
Ja dat heb ik redelijk recent nog gedaan waarna het een paar maanden goed ging. Ik kan mij niet voorstellen dat die nu weer vol zit als de eerste keer pas na 2,5 jaar schoonmaken was (langer wonen wij er niet en ik weet niet wanneer de vorige bewoners het hebben schoongemaakt).

Eerst maar eens met soda (geen baging soda) aan de slag gaan en en paar pannen kokend water en anders toch alles weer open maken en eventueel de veer er doorheen jassen.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• basjuuhhh
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13:01
ThinkPad schreef op maandag 22 december 2025 @ 11:32:
Voor verstoppingen werkt even goed rammen met de ouderwetse plopper vaak ook prima. Wel zo fijn ook als de boel wel los moet en je niet bijtende rommel over je handen heen krijgt.
Al doen mensen het vaak verkeerd waardoor het niet zo goed werkt als zou moeten....

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

timovd schreef op maandag 22 december 2025 @ 06:36:
[...]

Het is sowieso onverstandig om een ventiel direct op een MV-box te plaatsen, omdat je maar heel weinig weerstand hebt ten opzichte van andere ventielen. Dus een bocht er in, gaat het aan wat afremmen.
Wat voor een leiding loopt er direct naast? Als dat een verwarmingsbuis is, zuigt de mv ook direct die warmte weg en dan is het verstandig om het ventiel ergens anders uit te laten komen.
Capaciteit van de MV is ingeregeld met dat ding er op, dus invloed op andere ventielen is ok en geen issue.
Dat er daar warmte weggezogen wordt is ook mijn motivatie op de vraag te stellen. Links er naast hangt de ketel, wat je rechts ziet is alleen afvoer. Twee meter verderop links hangt een kleine radiator. Die doet al niet veel voor de opwarming, maar met mijn bureau aan de andere kant van de zolder helpt een wegzuigende mv ook niet ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:03
The Eagle schreef op maandag 22 december 2025 @ 13:01:
[...]

Capaciteit van de MV is ingeregeld met dat ding er op, dus invloed op andere ventielen is ok en geen issue.
Dat er daar warmte weggezogen wordt is ook mijn motivatie op de vraag te stellen. Links er naast hangt de ketel, wat je rechts ziet is alleen afvoer. Twee meter verderop links hangt een kleine radiator. Die doet al niet veel voor de opwarming, maar met mijn bureau aan de andere kant van de zolder helpt een wegzuigende mv ook niet ;)
Voor zover ik weet wordt een MV zelf niet ingeregeld. Alleen de ventielen worden op een bepaalde stand gezet.

Maar kort: Nee, dat ventiel moet er gewoon zitten. Zeker als je er ook was droogt zoals je aangeeft. Schimmel is een vervelender probleem dan een beetje lucht die wordt weggezogen. En als het daar 18 graden is, lijkt me het helemaal geen probleem. Op mijn eerste verdieping is het maximaal 16 graden. (op de badkamer na)

• The Eagle
  • Laatst online: 13:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

t14wo schreef op maandag 22 december 2025 @ 13:06:
[...]

Voor zover ik weet wordt een MV zelf niet ingeregeld. Alleen de ventielen worden op een bepaalde stand gezet.

Maar kort: Nee, dat ventiel moet er gewoon zitten. Zeker als je er ook was droogt zoals je aangeeft. Schimmel is een vervelender probleem dan een beetje lucht die wordt weggezogen. En als het daar 18 graden is, lijkt me het helemaal geen probleem. Op mijn eerste verdieping is het maximaal 16 graden. (op de badkamer na)
Inregelen: beiden kan. Maar meestal de ventielen idd.

Schimmel en vocht is idd iets waar ik voor wil waken. Droger is 87% efficiënt, dus daar komt wat vocht binnen. Tegelijkertijd trekt er door de open trap ook veel warmte van de eerste verdieping naar de zolder. En das ook niet fijn.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:05

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Toppe schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 16:06:
Wellicht niet helemaal het goede topic maar om hier nou een apart topic voor te openen…

Wij hebben veel accu’s (+100 per maand) die we in een batterijen box gooien om af te voeren. Nu moeten we alle contact punten afplakken. Het afknippen van de kabels zodat er geen direct blootliggende delen zijn mag niet.

Nu kost het afplakken best wel wat tijd, ik vraag me dan vooral af; is er niet een sneller alternatief waar je de draden in doopt en dan klaar?
ik weet niet hoe groot die accu's zijn maar kun je met een tape-dispenser dat niet snel genoeg fiksen?

Afbeeldingslocatie: https://media.witglobal.net/source/eshop/stmedia/0100/images/std.lang.all/resolutions/category/576px/200265.jpg

rubberseal, plasticdip of smeltlijm duurt allemaal wel iets langer en ik lees dat je op zoek bent naar vooral een snelle methode.

Ze zijn er ook die op een tafelblad/werkbank kunt monteren, dan heb je 2 handen vrij om zo'n accu in en laagje of 2 tape te wikkelen.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/261877/files/452166808/650x650x2/td47-tape-dispenser-tafel-model-metaal.jpg

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:05

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Impossibl3 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 21:05:
Vraagje over wasbakken. De stop van de wasbak van mijn vrouw gaat niet meer dicht. Ze gebruikt de stop eigenlijk niet. Nu heb ik het meganisme 6-7 uur in cola laten weken maar het komt niet los. Heeft een van jullie een idee?
[Afbeelding][Afbeelding]
Daarnaast loopt mijn wasbak minimaal door door het dagelijkse scheren. Een kwartaal/half jaar geleden heb ik de riolering schoongemaakt (gor klusje) maar toen liep alles weer door. Is er nog een optie om het nu zonder alles weer open te maken de afvoer weer schoon te krijgen? Ik heb al wat zakjes bakingsoda met azijn er doorheen gekregen maar het loopt nog niet snel door. Is er nog een veilig middel om de afvoer schoon te krijgen zonder weer het gore klusje toe moeten doen?

Ik hoor graag jullie tips.
herkenbaar probleem dat vol raken van een sifon door (nat) scheren, haren en andere ongein.

wat bij mij heeft geholpen is even kijken naar hoe diep het buisje in de sifon steekt onder het waterslot, ik heb deze een stukje ingekort waardoor het water veel makkelijker doorliep en dus ook minder rotzooi kan bezinken maar juist afgevoerd wordt met het beter stromende water.

In onderstaande tekening zie je tot hoever de buis origineel stak, die zat bijna tot op de bodem. Ik heb die ingekort tot ongeveer de groene hoogte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8VvYTBHsP_gPRkY2Yzwf9_5wUlQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/4sKtaeFYQJk9BZVIXnplXNYa.jpg?f=user_large

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:36
Ik heb op zolder een radiator staan met 21mm verwarmingsbuizen. Deze wil ik verwijderen en afdoppen achter de schotten. Nu ben ik van plan om deze af te doppen met knelkoppeling i.v.m ontbreken schroefdraad. Nu hebben ze geen 21mm knelkoppeling en wordt aangeraden om deze af te doppen met "VSH Superblue knelringen" en dan 22mm knelkoppeling.

Kun je dit op deze manier zo maken of wat zijn de opties hierin?

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12:26
kiefty14 schreef op maandag 22 december 2025 @ 13:56:
Ik heb op zolder een radiator staan met 21mm verwarmingsbuizen. Deze wil ik verwijderen en afdoppen achter de schotten. Nu ben ik van plan om deze af te doppen met knelkoppeling i.v.m ontbreken schroefdraad. Nu hebben ze geen 21mm knelkoppeling en wordt aangeraden om deze af te doppen met "VSH Superblue knelringen" en dan 22mm knelkoppeling.

Dat kan inderdaad. Volgens de instructies wordt er wel geadviseerd om na de eerste verwarmingscyclus opnieuw aan te trekken.
Ik heb hier in een houten verdiepingsvloer de overgang gemaakt van dikwandig staal naar meerlagenbuis en omdat de vloer nog open lag, en de radiator later kwam heb ik de koppelingen en stalen buis met de vlam opgewarmd. Op een warmtebeeldcamera de temperatuur in de gaten gehouden, ik ben bij 65-70 graden gestopt en kon nadat het afgekoeld was de koppeling nog behoorlijk opnieuw aan trekken.

Beter zou zijn om draad te snijden, maar op zo’n buis en afhankelijk van waar deze zit is het lastig.

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-12 17:29

Een paar foto´s kan wonderen verrichten om een beeld te vormen wat je nodig hebt.

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:43

Ja dat werkt prima.

• doktervictor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:28
idem, vast is echter wel vast. Je kunt altijd een slagje meer doen, een slagje minder niet. Je dikwandig moet redelijk glad zijn, afbramen op de randen en opschuren over de eerste 1-2 cm.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Toppe schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 16:06:
Wellicht niet helemaal het goede topic maar om hier nou een apart topic voor te openen…

Wij hebben veel accu’s (+100 per maand) die we in een batterijen box gooien om af te voeren. Nu moeten we alle contact punten afplakken. Het afknippen van de kabels zodat er geen direct blootliggende delen zijn mag niet.

Nu kost het afplakken best wel wat tijd, ik vraag me dan vooral af; is er niet een sneller alternatief waar je de draden in doopt en dan klaar?
Weet niet wat voor cellen het zijn, maar bijvoorbeeld scherpe beitels worden vaak in een "hot dip wax coating" gedipt, om ze te beschermen tegen krassen, butsen, roest etc. Dat lijkt mij wel een optie.

[ Voor 4% gewijzigd door _ferry_ op 22-12-2025 18:00 ]

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Ik heb een paar ensuit deuren die ik elders wil hergebruiken. ze rolden met hun roestige wieltjes over een gietijzer rail over de vloer, maar ik wil ze ophangen zonder dat ze de grond raken op een andere plek en weer in een muur laten schuiven.

Heeft iemand ervaring met een goed compact systeem?

[ Voor 8% gewijzigd door Schway op 23-12-2025 00:49 ]

Pagina: 1 ... 478 479 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/