Ik heb vandaag de slaapkamer van de middelste opgeleverd na een totale make over. Die was hard nodig aangezien het meeste nog van zijn kleutertijd was, en in de loop van de jaren alleen af en toe een kleine update had gekregen.
De grap is, sinds 10 jaar heb ik een nieuwbouwwoning (nu dus niet echt nieuw meer) en ik heb in die 10 jaar meer van klussen geleerd dan de jaren ervoor. Ik merk dat ik handiger word, maar bij deze klus liep ik toch ook tegen nieuwe dingen aan, met name de verlichting.
Zoon wilde graag PSV behang, kreeg PSV behang. Deze foto is nog van voor oplevering, en hier zat de plint, stopcontact en afwerklijst rechts er nog niet op (leverancier had helaas iets te kort geleverd

)
Eerste keer behangen trouwens, resultaat viel me niet tegen. Al hoor ik van iedereen dat vliesbehang heel wat makkelijker is dan ouderwets behang.
Ik heb een IKEA KURA bed omgebouwd naar een hoogslaper en die zwart geverfd. Heb nagenoeg alles gerecycled, tot aan de dunne platen toe die nu in de achterwand verwerkt zijn. Heb er uiteraard wel iets hogere, maar ook dikkere poten onder gezet en het bed is verankerd aan de muur. Omdat er een kast aan de kopse kant staat is het bed min of meer ingebouwd en staat ie erg stabiel
Onder het bed een bureau met daarachter een lattenwand. Om de kosten enigszins te drukken dacht ik voor de Action lattenwanden te gaan, maar dat zou ik niet snel weer doen. Ze zien er goed uit, maar omdat ze niet lang genoeg zijn moet je ze op elkaar monteren en die lijn blijf je toch altijd zien. Hoewel er nu wel een monitor / TV voor hangt, dus dat beperkt het enigszins. Ook zit er heel licht kleurverschil in de panelen, wat je met doorlopende panelen natuurlijk niet hebt. Maar uiteindelijk ziet het er wel gewoon goed uit.
De letters heb ik geprint, mos erin en gaan. Achter de letters spacers van 10mm die ik ook geprint heb, en daaromheen heb ik de witte ledstrip bevestigd. Ook daar weer een leermomentje: als je iets ruimer besteld kan je ze net iets meer rondom leggen voor een mooier lichtbeeld. Maar in het echt ziet het er beter uit dan op de foto (meer egaal, ook de letter M lijkt donkerder op de foto, maar is in het echt even fel). Kabeltjes heb ik achter het lattenwandje weggewerkt. Monitor opgehangen aan een geprint, plat steuntje voor een VESA 100 x 100 mount.
De trap heb ik gemaakt door de originele trapbalkjes te gebruiken, en daarop planken van hetzelfde materiaal te leggen als het bureaublad. Zo dienen ze op het eind als trap, en daartussen als plankruimte

Was met erin leggen wel passen en meten, maar met beleid (en soms wat geweld

) is het gelukt.
Daaronder weer led verlichting gemonteerd, die ik door heb laten lopen achter het bureau.
Voor de koof heb ik een grote eiken houten plank die ik nog had liggen in vieren gezaagd, dat paste precies tussen de koof. Met een frees (eerste keer ooit) heb ik een sleuf aan de zijkanten van de plankjes gemaakt. Kleine latjes op de zijmuren bevestigd, en de plankjes erop geschoven voor een mooie blinde verbinding. Achter de plankjes led stripjes gemonteerd die een mooi lichtbeeld op de muur erachter geven. De kabeltjes in een klein kabelgootje naar beneden laten lopen voor een nettere afwerking (niet op de foto te zien).
De verlichting toegevoegd aan Home Assistant, een kamer voor hem aangemaakt in HA en de app ook op zijn iPad gezet zodat ie het zelf allemaal kan regelen.
Die verlichting was wel het grootste leermomentje. Ik (of eigenlijk voor m'n zoon) wilde wel graag instelbare verlichting, dus ik had er -na ik dacht goed onderzoek) yolo wat stripjes, controllers en voedingen besteld bij ome Ali. Dat bleek allemaal niet compatible, want wist ik veel dat je voor adressable led strips weer speciale controllers nodig had
Toen ik uiteindelijk wel de juiste controller had, deed m'n strip het maar tot de eerste 10%, en na de 2e verlenging met AWG22 kabel niet meer. Na wat uitzoekwerk bleek dat adressable strips een richting hebben! Omgedraaid en jawel hoor, nu ging ie tot 70% (iets van 5 verlengingen). De koof pakte ie echter niet meer, en na weer wat uitzoekwerk bleek dat ik die verlengkabel gewoon veel te lang had gemaakt waardoor controller en voeding het niet meer lekker aan konden. Dus voor de koof heb ik nu een losse controller en voeding besteld, en dat werkt nu wel allemaal.
Achteraf had ik daar wellicht beter onderzoek naar kunnen doen, maar ik vond het op internet nou ook weer niet super eenduidig te vinden. Daar is uiteindelijk nog best wat tijd in gaan zitten. Ik heb er wel van geleerd, en daar ga ik bij de volgende klus (de kamer van de jongste) dankbaar gebruik van maken.
Al met al trots met het resultaat. Zoon is er blij mee, ik heb er zelf weer veel van geleerd en het geeft toch meer voldoening om zoiets zelf te doen i.p.v. uit te besteden