[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 482 483 Laatste
Acties:

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:52
Gwaihir schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 12:00:
[...]

Kan me voorstellen dat die schroefverbinding met elke keer dat er iemand op dat bed klimt / springt toch wat slijt. Vraag me af of een inschroefmoer (+bout) dat wellicht verbetert. Maar vooral je ziet het vermoedelijk niet losser worden tot er daadwerkelijk iets los schiet.

Lijmen zou het wat steviger maken + je ziet het waarschijnlijk wanneer de lijm gebroken is en e.e.a alleen nog op de schroef hangt.

Of toch een klein schuin klosje onder de hoeken schroeven (ordegrootte van 44 x 44 x 44, doormidden). Ook daarvan: je gaat het zien als 't twijfelachtige klappen heeft gevangen, d.w.z. vóór ineenstorting uit. (Dit zou ik zelf doen.)
Dat klosje is een goede suggestie ja! Ik heb nog wat 44 x 69 balk over die ik prima in verstek kan zagen.

Overigens was deze schroefverbinding bij de KURA ook al van toepassing. Al was de originele "deuvel" wel wat groter dan de 2 deuvels die ik nu gebruik. Kan dat nog zo'n enorm verschil in draagkracht / stevigheid geven dan? Overigens stond de KURA nou ook niet bepaald heel stevig, en daar zaten de schroeven er nog even ver in als tijdens de montage. Er was daar verder ook niks gelijmd. Daarom leek deze constructie me ook stevig genoeg.

Join het GoT Pulse-Team!

• Anomi
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23:42
Ethnocentrix schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 10:39:
Wet iemand welke schroeven je het best kan gebruiken voor Fermacell+PIR isolatieplaten? Voor Fermacell gebruik je normaal gipsvezelschroeven, maar die kan ik tot max 40mm vinden. Zouden gewone gipsplaatschroeven ook werken?
Gewone gipsplaatschroeven zijn (vanwege het hierboven genoemde feit dat ze een andere kop hebben) moeilijk om diep genoeg in de gipsvezelplaat te krijgen. Ze blijven meestal iets uitsteken. Dus als je wilt afwerken met iets als fill & finish is dat geen fijne optie. Voorboren met verzinkbitje kan dat misschien oplossen, maar dat is natuurlijk veel extra werk. Daarnaast inderdaad de voegenlijm niet vergeten (been there).

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
Rzaan schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 11:58:
Ik wil een vierkant gat in mijn deur maken (deur tussen keuken en bijkeuken)
De deur is waarschijnlijk massief. Op maat laten maken in Polen 2 jaar geleden.
Nu wil ik de deur liever niet uit de scharnieren halen. De deur hangt namelijk in verdekte scharnieren en die zijn niet zo makkelijk als andere scharnieren.

Ik wil met een decoupeerzaag het gat maken, maar hoe ga ik in zijn werk met een geleidingslat o.i.d.?
Hoe dik is je deur?
Ik heb ooit van een "holle" deur een centimeter van de onderkant af gedikkepeerd (zo'n 4cm dik), dat was een vuren lat aan de onderkant. Ik had een mooie lat gebruikt als geleiding.
Wat ik niet in de gaten had was dat de zaag aan de andere kant wegliep.
Dus nu heb ik een scheve deur aan een kant.

Beste zou een stuk met de invalzaag zijn en dan wellicht afmaken met een multitool?
Komt er nog afwerking om het gat heen?

• rebelscum666
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-01 12:40
Van een timmerman kreeg ik de tip voor een vloerluik, een fein blad langs een balkje. Maakt een dunne zaagsnede. Zou je ook bij de deur kunnen toepassen

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

rebelscum666 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 15:46:
Van een timmerman kreeg ik de tip voor een vloerluik, een fein blad langs een balkje. Maakt een dunne zaagsnede. Zou je ook bij de deur kunnen toepassen
Met een Fein bedoel je een oscillerende multitool? Dat werkt prima, goeie tip!

Wel genoeg zaagjes, en genoeg tijd nemen. Niet te hard drukken en een vrij lage stand gebruiken, zeker met massief hout ga je wel ff bezig zijn.

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

Nu wil ik de deur liever niet uit de scharnieren halen. De deur hangt namelijk in verdekte scharnieren en die zijn niet zo makkelijk als andere scharnieren.

Ik wil met een decoupeerzaag het gat maken, maar hoe ga ik in zijn werk met een geleidingslat o.i.d.?
Decoupeerzaag loopt aan de onderkant mogelijk weg bij dikke platen massief hout.
Wat ik zou doen: grof uitzagen met decoupeerzaag, frame maken van latjes of stukje plaat en dan met een bovenfrees met kopieerfreesje dat frame overnemen.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:45
@Rzaan : ik zou een multitool gebruiken hiervoor, daarmee ga je niet zo snel scheef (zoals een decoupeerzaag als het materiaal te dik is) en kan je het goed corrigeren/bijwerken

[ Voor 8% gewijzigd door ID-College op 27-01-2026 16:51 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:29

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wuursj schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 16:33:
[...]

Decoupeerzaag loopt aan de onderkant mogelijk weg bij dikke platen massief hout.
Wat ik zou doen: grof uitzagen met decoupeerzaag, frame maken van latjes of stukje plaat en dan met een bovenfrees met kopieerfreesje dat frame overnemen.
Afhankelijk van de dikte van de deur zou ik misschien eerder voor een mini cirkelzaag met inval kiezen. Indien niet aanwezig goede reden voor aanschaf ;)
En idd, eerst grof uitzagen en dan bijwerken met multitool, of met de hand.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

The Eagle schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 17:53:
[...]

Afhankelijk van de dikte van de deur zou ik misschien eerder voor een mini cirkelzaag met inval kiezen. Indien niet aanwezig goede reden voor aanschaf ;)
En idd, eerst grof uitzagen en dan bijwerken met multitool, of met de hand.
ik heb geen mini-cirkelzaag, maar als dit gat kleiner is dan mijn invalzaag (en je houdt de hoekjes over) dan zou ik eerder een bovenfrees kopen als ik die nog niet zou hebben. Voor mijn gevoel veel multifunctioneler.

De mal kun je in een groter gat multiplex maken, de deur openzetten en dan de mal vanaf de open kant van de deur vastzetten met wat lijmklemmen :)

Mijn +1 voor een multitool was op basis van de aanname dat het een klein gat is (paar cm), ik zou 10x10cm niet weg willen halen in massief hardhout met een multitool.

[ Voor 10% gewijzigd door Boudewijn op 27-01-2026 18:01 ]

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:48

copykat

Good copy isn't bad

elektriekert schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 15:35:
[...]

Beste zou een stuk met de invalzaag zijn en dan wellicht afmaken met een multitool?
Komt er nog afwerking om het gat heen?
Een invalzaag op een lineaal vertikaal is als een wilde woeste kat in je onderbroek van je af houden als je die tegen de muur aan tilt..
De kickback is deadly zeg maar. :X

Ik denk of op schragen leggen en horizontaal zagen en frezen.
Of inderdaad een multitool .
Maar misschien is met decoupeert eerst zoveel mogelijk binnen de lijntjes wegzagen en dan multitool en frees opschonen het meest veilig en netjes als de deur moet blijven hangen.
( t uitgezaagde paneel is weg, stuk )
Mischien een pen frees? Duurt effe maar wel redelijk netjes. Zijn er pen freesen van 6cm ?

[ Voor 5% gewijzigd door copykat op 27-01-2026 18:15 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

copykat schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 18:12:
[...]

Een invalzaag op een lineaal vertikaal is als een wilde woeste kat in je onderbroek van je af houden als je die tegen de muur aan tilt..

Maar misschien is met decoupeert eerst zoveel mogelijk binnen de lijntjes wegzagen en dan multitool en frees opschonen het meest veilig en netjes als de deur moet blijven hangen.
Mischien een pen frees? Duurt effe maar wel redelijk netjes. Zijn er pen freesen van 6cm ?
Als je voorzichtig bent is het te doen, maar het is een risico.

Een penfrees: je zou voor kunnen boren met een 10mm boor en vanuit dat boorgat met een stiftfrees aan de slag kunnen.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

HM kantenfrees Industrial 12 x 38 mm met bovenlager deze zou met standaard dikte deur kunnen.
Maar of hij t leuk vind om de volle 38mm in t hout te zitten frezen. Zelfs als je laag je voor laagje rond gaat.. en eerst een andere 12mm kopierfrees gebruikt tot 20mm in t hout en dan de 38m. Pakken.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
copykat schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 18:12:
[...]

Je hebt helemaal gelijk.
Ik had gelezen dat ie de deur niet eruit wilde halen :X

2 zinnen later alweer vergeten. Verticaal is het geen invalzaag, maar een aanvalzaag :+

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:36
ben2513 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 12:33:
Ik heb een klusje waarvoor ik advies nodig heb. Ik had al wat rioolbedrijven benaderd maar na de eerste offerte van €2000 was ik er al klaar mee..

Algemeen schets van de situatie:
- riool verlengen van onder het huis naar onder de aanbouw/bijkeuken (circa 2m), om daar een regulier toilet te plaatsen
- de kruipruimte is krap maar alle rioolbuizen zijn bereikbaar
- een 110mm buis loopt tot circa 60cm afstand van de fundering
- op dat punt hebben ze een verloop geplaatst naar 80mm
- deze 80mm gaat door de fundering heen (door een gat van 120mm)
- achter de fundering zit de aanbouw. Daar is de hwa van het platte dak van de aanbouw op aangesloten
- de aanbouw heeft 8cm stompbeton uit de jaren 70 als vloer

Wat ik wil doen:
- overgang riool van 110 naar 80mm vervangen door 110 door te trekken naar de onder de aanbouw
- 110m buis past door de bestaande doorvoer, gelukkig
- het aansluitpunt van de wc ligt op circa 1,80m afstand van de fundering
- ik moet dus 1,8m x 20cm (of hoe breed zou dit moeten?) van de 8cm betonvloer uithakken
- zand eruit, tot bestaande 80mm buis
- 110mm buis komt van de kruipruimte binnen onder de aanbouw, daar moet een t-stuk (?) en verloop naar 80mm voor HWA
- 110mm buis 1,8m verder leggen, daar omhoog naar boven de vloer

Nu heb ik de volgende vragen:
- is het uithakken van die stampbeton enigszins te doen?
- kan ik anno 2026 schuifmoffen gebruiken of moet ik lijmen?
- maakt de afschot van de leiding van wc naar kruipruimte iets uit, of is het ok zolang het maar minstens 2cm per lopende meter is?
- ik wil ergens ook nog een aftakking vnaar 50mm plaatsen om daar een wasmachine op aan te sluiten. Kan ik daar gewoon een 110mm y-stuk naar 50mm voor gebruiken, met de 50mm naar boven gericht uiteraard?
- is het een beetje te doen om dat gat in de betonvloer zelf op te vullen met beton, of bel ik beter iemand?

Hier een paar foto's van de situatie:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Bij voorbaat dank.
De 50mm naar boven richten met een Y stuk is niet ideaal, beter is deze op max 35 graden van de horizontale as van de verzamelleiding te plaatsen. Iets wijder hakken dus.

Volgens mij is er geen reden waarom dit niet zou kunnen, alleen weet ik niet of je wanden op het beton staan of op een eigen funderingsmuur, want dan beinvloedt je de structurele integriteit.

Een dragende vloerplaat zou ik niet zomaar 150mm over de volledige lengte uithakken.

Toiletjes onder de <6l spoeling mogen ook met een 90mm uitgevoerd worden trouwens. Lees eens het Dyka riolerings handboek

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 01-02 14:40
GudZ schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 20:29:
[...]

De 50mm naar boven richten met een Y stuk is niet ideaal, beter is deze op max 35 graden van de horizontale as van de verzamelleiding te plaatsen. Iets wijder hakken dus.

Volgens mij is er geen reden waarom dit niet zou kunnen, alleen weet ik niet of je wanden op het beton staan of op een eigen funderingsmuur, want dan beinvloedt je de structurele integriteit.

Een dragende vloerplaat zou ik niet zomaar 150mm over de volledige lengte uithakken.

Toiletjes onder de <6l spoeling mogen ook met een 90mm uitgevoerd worden trouwens. Lees eens het Dyka riolerings handboek
Dank je. Ja volgens mij is de 8cm stampbeton de fundering van de bijkeuken.

Gezien er al een mooie brede doorvoer zit in de fundering, zal ik kijken of er een manier is om vanuit de kruipruimte verder te gaan zonder de gehele vloer in de bijkeuken open te hoeven breken. Maar geen idee

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:29

MJV

Ik wil naast mijn vrijstaande garage een overkapping gaan plaatsen. Afmetingen 5m breed, 3m diep ongeveer. Ik ben vooral nog aan het puzzelen met de uiteindelijke hoogte. Mijn garage is 3m hoog. Ik overweeg twee opties:
1. Hoogte garage aanhouden omdat dat mogelijk meest rustige beeld geeft. Maar, 3m voelt als een hoge overkapping (gebruikshoogte zal 2.70m ongeveer zijn ivm ringbalk+balklaag). En, wat als ik per ongeuk toch een paar cm boven dak uitkom, dan kom ik ook nog in de knoei met vergunningsvrij bouwen.
2. 30 of 50cm onder garagedak uitkomen. Geeft denk ik een meer knusse uitstraling,en geen gedoe met precies uitkomen.Op overgang garagemuur/overkapping zou ik met een loodslabbe of afdichtstrip werken.

Wat zouden jullie doen?

Schetsje, zonder het dak, dat komt er wel op ;).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VM1J_HPUx5iqL_6sxUXo64hbiJI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rO3Lu6kDJN1wnat5nWvskEM7.jpg?f=fotoalbum_large

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:05

dragonhaertt

@_'.'

MJV schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 21:28:
Ik wil naast mijn vrijstaande garage een overkapping gaan plaatsen. Afmetingen 5m breed, 3m diep ongeveer. Ik ben vooral nog aan het puzzelen met de uiteindelijke hoogte. Mijn garage is 3m hoog. Ik overweeg twee opties:
1. Hoogte garage aanhouden omdat dat mogelijk meest rustige beeld geeft. Maar, 3m voelt als een hoge overkapping (gebruikshoogte zal 2.70m ongeveer zijn ivm ringbalk+balklaag). En, wat als ik per ongeuk toch een paar cm boven dak uitkom, dan kom ik ook nog in de knoei met vergunningsvrij bouwen.
2. 30 of 50cm onder garagedak uitkomen. Geeft denk ik een meer knusse uitstraling,en geen gedoe met precies uitkomen.Op overgang garagemuur/overkapping zou ik met een loodslabbe of afdichtstrip werken.

Wat zouden jullie doen?

Schetsje, zonder het dak, dat komt er wel op ;).

[Afbeelding]
Ik zou even Zelf een Tuinhuis / Overkapping maken van Douglas hout lezen!

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:43

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Anomi schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 14:29:
[...]

Gewone gipsplaatschroeven zijn (vanwege het hierboven genoemde feit dat ze een andere kop hebben) moeilijk om diep genoeg in de gipsvezelplaat te krijgen. Ze blijven meestal iets uitsteken. Dus als je wilt afwerken met iets als fill & finish is dat geen fijne optie. Voorboren met verzinkbitje kan dat misschien oplossen, maar dat is natuurlijk veel extra werk. Daarnaast inderdaad de voegenlijm niet vergeten (been there).
Ik wil 4AK platen gebruiken, daar heb je als het goed is geen voegenlijm bij nodig. Misschien at het extra werk meevalt als ik zo'n voorboor gebruik. Bedankt!

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

• Evo X
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:09
ephymerous schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 09:28:
Even een checkvraag van mijn kant. Ik wil dit voorjaar een carport gaan bouwen. Eén van de balken komt tegen de muur van het huis en een andere balk komt tegen de garage aan. Beiden ga ik monteren met chemische ankers. Daar zitten ze tegen de muur en vanuit de muurzijde balken bevestigen is daarmee geen optie.

Als ik de balken met aan de boven-, onder- en zijkant (schuin) vastschroef met schroeven 8x160mm dan lijkt het me toch ruim stevig genoeg? Ik vind balkdragers namelijk erg lelijk en ze komen in het zicht :) Ringbalken worden 220x65 en de dwarsbalken 200x65. Overspanning 4 meter met een lichtstraat.

[Afbeelding]

Vergeef me mijn provisorische schetsje :>
Ik vermoed dat dit in de praktijk echt minder fraai wordt dan een balkdrager. Nooit lang overnagedacht maar je zou ook nog iets om de balkdrager heen kunnen knutselen naderhand met hout om hem uit het zicht te halen?

• Rzaan
  • Laatst online: 02-02 14:37

Rzaan

Altijd zoekende

@elektriekert @rebelscum666 @Wuursj @ID-College @The Eagle @copykat @Boudewijn

Ik ben op dit moment op vakantie, dus kan de deurdikte niet meten. Maar zal inderdaad iets van 40 mm zijn.
Ik heb een invalzaag, geloof zelfs tevens een kleine. Maar gewoon van Parkside.
Bovenfrees heb ik ook.
Multitool ook.
Het gat wordt nog afgewerkt. Het wordt een kattenluik. De bestaande kunststof kattenluiken vind ik echter zo lelijk en zo plastic, dat ik iets van hout ga maken. Met een lapje leer erin.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@Rzaan katteluik?
1 enorme tocht,, warmte verlies.
2 lelijk en on omkeerbaar.
3 leertje als afsluiitng? Zie 1 nog meer dan een dubbel gelaagd plastic deurtje met magneet sluiting.
Had ik 2 al gezegd?
En alle katten kunnen binnenkomen en ratten, muizen, egels, en weet ik t nog meer via dat gat zonder slotje.

Ik heb jaren een kat en die heeft gewoon te wachten om buiten én binnen te komen.
Als die naar buiten piept en niet optijd haar gezicht laat zien bij t raam dan kan ze nog naar de 1ste verdieping en op platje bij mn dochter t proberen , om via een raam naar binnen te komen anders pech , slaap maar onder de sterrehemel.

Ik dacht je wilt een raampje inbouwen zodat je kan zien wie er voor de deur staat.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

copykat schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 07:19:
@Rzaan katteluik?
1 enorme tocht,, warmte verlies.
2 lelijk en on omkeerbaar.
3 leertje als afsluiitng? Zie 1 nog meer dan een dubbel gelaagd plastic deurtje met magneet sluiting.
Had ik 2 al gezegd?
En alle katten kunnen binnenkomen en ratten, muizen, egels, en weet ik t nog meer via dat gat zonder slotje.

Ik heb jaren een kat en die heeft gewoon te wachten om buiten én binnen te komen.
Als die naar buiten piept en niet optijd haar gezicht laat zien bij t raam dan kan ze nog naar de 1ste verdieping en op platje bij mn dochter t proberen , om via een raam naar binnen te komen anders pech , slaap maar onder de sterrehemel.

Ik dacht je wilt een raampje inbouwen zodat je kan zien wie er voor de deur staat.
Het gaat om een binnendeur. Dat staat ook in de oorspronkelijke post.
Het is de deur tussen de woonkamer/keuken en de bijkeuken.

Zoiets. Niet de betreffende deur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dJicIU8lSQ_DzoIs7YuyFwuE43A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kwFqgZiImCY8AMH3F1DZFTs3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Rzaan op 28-01-2026 08:19 ]

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 02-02 19:10

Hoe moeilijk is 'niet zo makkelijk' Ga je een uurtje kl@@tzakken met een scharnier over een week nog weten?
Een net niet helemaal goed gelukt gat in een (denk ik best dure) deur, kijk je nog jaren tegen aan...
Ik zou hem er toch echt uit halen.

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Rzaan schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 07:42:
[...]

Zoiets
[Afbeelding]
Een beetje kat kruipt hier gewoon onderdoor :9

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ah dat was ik vergeten.
Dan geld lelijk nogsteeds 😅 en tocht maar als die kier onder je deur niet opgevuld is met dekvloer dan hoef je je daar geen zorgen over te maken.😅

Overigens katteluik is te klein om invalzaag te gebruiken denk ik. Frezen is denk ik de meest effectieve methode.
Aldan niet eerst met de decoupeerzaag een gat te maken die je vervolgens met een frees op maat maakt.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

tlpeter schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 07:52:
[...]

Een beetje kat kruipt hier gewoon onderdoor :9
Dit is niet de betreffende deur op de foto.
Ondertussen is die spleet van deze deur (tussen slaapkamer en inloopkast) ook nog nauwelijks aanwezig door ondervloer en vloerbedekking.

• tlpeter
  • Nu online
Een serieus antwoord, Kattenluik uitmeten, gaatjes in de hoeken boren en met een decoupeerzaag uitzagen. De deur hoeft er hier niet voor uit.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

hfolkers schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 07:50:
[...]

Hoe moeilijk is 'niet zo makkelijk' Ga je een uurtje kl@@tzakken met een scharnier over een week nog weten?
Een net niet helemaal goed gelukt gat in een (denk ik best dure) deur, kijk je nog jaren tegen aan...
Ik zou hem er toch echt uit halen.
Ik ga natuurlijk ook kijken of dat lukt, maar ik was op zoek naar een manier om het eventueel ook zo te kunnen doen.
Ik zie alle voordelen van deur eruit natuurlijk ook.
Eerst zagen met decoupeer of multitool, daarna met frees + mal mooi strak maken.

@Copycat
Ik vind de kattenluiken van Tomsgates wel aardig. Maar veel te duur.
Maar het idee met hout is mooier dan plastic.

Afbeeldingslocatie: https://dbae0e66.delivery.rocketcdn.me/wp-content/uploads/2024/07/Rectangle-45.png

Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/600x315/ac/06/da/ac06dab32e478bdb46fceab943ef687f.jpg

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

tlpeter schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 08:03:
Een serieus antwoord, Kattenluik uitmeten, gaatjes in de hoeken boren en met een decoupeerzaag uitzagen. De deur hoeft er hier niet voor uit.
Maar blijkbaar is er een grote kans dat het zaagblad niet mooi recht in het hout blijft.
Dus dat het aan de andere kant het gat groter of kleiner wordt. Een gat met schuine randen.

• tlpeter
  • Nu online
Rzaan schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 08:08:
[...]

Maar blijkbaar is er een grote kans dat het zaagblad niet mooi recht in het hout blijft.
Dus dat het aan de andere kant het gat groter of kleiner wordt. Een gat met schuine randen.
Als je rustig zaagt dan valt dat wel mee denk ik. Het ligt er ook aan welk materiaal het is. MAssief of waaibomenhout. Er is ook altijd wat speling en zeker als je het zelf gaat doen (mooi luik die van hout).

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik zou een mooi rond gat maken in de steen ernaast.
Stukken makkelijker ongedaan te maken.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Wolly schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 08:17:
Ik zou een mooi rond gat maken in de steen ernaast.
Stukken makkelijker ongedaan te maken.
Die deur was slechts een voorbeeld.

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online

3_s

Wat je ook doet, kijk eerst hoe laag je geraakt. Zagen tot in de hoek met de vloer is moeilijk, daar zijn de meeste machines niet op voorzien.

• Anastanax
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 02-02 15:04
Rzaan schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 08:08:
[...]

Als je (zoals ook bij dat kattenluik van Tomsgates) een latje rondom de rand aan beide kanten gebruikt, zal je mogelijke onregelmatigheden niet zien.

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-02 21:32
En 'gewoon' met een slijpschijf de grootste stukken? In de hoeken gaten boren en wellicht klein stukje decoupeerzaag doen en de grootste lijnen met slijpschijf?

Float like a butterfly, sting like a bee.

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 02-02 19:44
Beste oplossing; Deur eruit en netjes werken.

Je gaat jezelf in allerlei bochten moeten wringen om een machine zo laag netjes tot de grond te krijgen.
En anders is er altijd nog de recipo! Succes.

PSN: Flix20-NL

• Flix20
Boudewijn schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 16:14:
[...]

Met een Fein bedoel je een oscillerende multitool? Dat werkt prima, goeie tip!
Hopelijk ontgaat je de ironie niet dat uitgerekend jij nu een stuk gereedschap bij het type noemt ipv de fabrikant :+

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:19
Rzaan schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 07:42:
[...]

Zoiets. Niet de betreffende deur.
[Afbeelding]
Koop een gatenzaag 110 rond, zaag een rond gat in je deur, kat past daar prima door. Rondje kun je later weer terugplakken als je het op zolder bewaart.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:02

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Rzaan schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 08:06:
[...]

Ik ga natuurlijk ook kijken of dat lukt, maar ik was op zoek naar een manier om het eventueel ook zo te kunnen doen.
Ik zie alle voordelen van deur eruit natuurlijk ook.
Als ik heel erg eerlijk ben is er amper een nadeel. je bent zoveel sneller en nauwkeuriger met de deur op een paar schragen dat de tijd winst van de deur erin laten zitten verdwijnd als sneeuw voor de zon. als het nu een loodzware buitendeur was zou ik hem ook laten zitten, maar een binnendeur zou er bij mij eigenlijk altijd uit gaan. als je twijfeld over je je eigen kunnen, kan je het eruit halen en terug zetten natuurlijk even samen doen met een handig(e) vriend/familielid. sommige mensen moet je natuurlijk niets vragen wat dan heb je een kras op de deur, een gat in het plafond en een paar blauwe tenen ;)

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Denman schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 13:09:
Overigens was deze schroefverbinding bij de KURA ook al van toepassing. Al was de originele "deuvel" wel wat groter dan de 2 deuvels die ik nu gebruik. Kan dat nog zo'n enorm verschil in draagkracht / stevigheid geven dan? Overigens stond de KURA nou ook niet bepaald heel stevig, en daar zaten de schroeven er nog even ver in als tijdens de montage.
Die Kura wordt verkocht als kinderbed, van beperkte hoogte. En dan kan hij 100 kg aan, met een 'let op, tijdens stilzitten' erbij geschreven. Oftewel: eigenlijk mag er maar iemand van 50kg daadwerkelijk op klimmen. Jij maakt 'm hoger en hebt er daar straks vast op enig moment twee tieners bovenop klimmen. Ik zou dan wat verse marge inbouwen :).

Overigens verwacht ik niet dat de schroef zich eruit draait, maar dat hij in het zachte hout mogelijk bij elke beweging van het bed ietsje losser komt te zitten, zodat het bed wellicht langzamerhand op 'drie deuvels' rust.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Martinusz schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 08:54:
En 'gewoon' met een slijpschijf de grootste stukken? In de hoeken gaten boren en wellicht klein stukje decoupeerzaag doen en de grootste lijnen met slijpschijf?
Succes met dat haaks op de deur houden ...

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Flix20 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 09:16:
[...]

Hopelijk ontgaat je de ironie niet dat uitgerekend jij nu een stuk gereedschap bij het type noemt ipv de fabrikant :+
Ik noem eigenlijk nooit dingen een festool knipex of wera als ik een soortnaam bedoel. Toch?

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

twain4me schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 10:10:
[...]

sommige mensen moet je natuurlijk niets vragen wat dan heb je een kras op de deur, een gat in het plafond en een paar blauwe tenen ;)
Dat is toch dé methode om minder gevraagd te worden om t helpen? :+

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

No Hands schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 09:17:
[...]

Koop een gatenzaag 110 rond, zaag een rond gat in je deur, kat past daar prima door. Rondje kun je later weer terugplakken als je het op zolder bewaart.
Dan loop je wel het risico op forse uitbraak aan de achterkant van je gat.

• No Hands
Boudewijn schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 11:24:
[...]

beetje met beleid he, niet erdoor rammen. of, als je er bijna door bent vanaf de andere kant ook beginnen met gatenzaag.

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:56
[...]

Tenzij je er geen taco's bij eet ;)

Zonder gekheid, hangt ook wel een beetje van het materiaal van de deur af.

Adjust non olet, plerumque...

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

No Hands schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 11:26:
[...]

beetje met beleid he, niet erdoor rammen. of, als je er bijna door bent vanaf de andere kant ook beginnen met gatenzaag.
Met een rond gat weet ik niet goed hoe ik dat aan de rand mooi moet afwerken.
Kan natuurlijk iets laten 3-D printen, maar ik vind al dat plastic zo lelijk.
Ook weet ik zo gauw niet hoe ik dan een klepje of een flapje moet maken.

• prein2
  • Registratie: Februari 2007

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Rzaan schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 11:59:
[...]

Of zo:
YouTube: Best way to build a cat door? #handyman #diy #craftsmanship #crafts...

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

• The Eagle
  • Laatst online: 22:29

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@Rzaan Even out of the box: kan dat kattenluik ook door de muur heen, ipv door de deur? Als dat gasbeton of baksteen is heb je zo een gat. Evt herstellen is ook veel makkelijker - voor muurafwerking is tig spul verkrijgbaar, krijg je vrijwel onzichtbaar weg mocht het nodig zijn. Deur dicht maken laat altijd sporen na, want gelakt en massief enzo. Of nieuwe deur.

Sidenote: hoe doet die kat dan nu dan en kan dat beest niet gewoon omlopen?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Flix20
[...]

Eerst in je hartlijn een gaatje voorboren en dan aan beide zijde een start maken met de gatenzaag. Heb je ook geen uitbraak.

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Rzaan schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:33:
[...]

Wat een ruk-idee.
De kat kan er maar van 1 kant in.
als je em dicht doet wel ja. Ik vermoed dat het idee is dat ie openblijft, vandaar dat slotje ook.

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online

3_s

Rzaan schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 11:59:
[...]

Als het een massieve deur is, gewoon de rand een beetje afschuren.
En aangezien het een binnendeur is, is dat flapje dan nodig?
Hier ligt overal vloerverwarming, dus zou niet zo erg zijn.

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:27
offtopic:
Interessant dat het al een pagina vol gaat over een gat in een deur maken. :+

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

The Eagle schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:58:
@Rzaan Even out of the box: kan dat kattenluik ook door de muur heen, ipv door de deur? Als dat gasbeton of baksteen is heb je zo een gat. Evt herstellen is ook veel makkelijker - voor muurafwerking is tig spul verkrijgbaar, krijg je vrijwel onzichtbaar weg mocht het nodig zijn. Deur dicht maken laat altijd sporen na, want gelakt en massief enzo. Of nieuwe deur.

Sidenote: hoe doet die kat dan nu dan en kan dat beest niet gewoon omlopen?
Nu staat de deur altijd op een kier.
In de bijkeuken staat de voer- en drinkbak en de kattenbak.
Uiteindelijk wil ik ook een kattenluik met chipherkenning in de achterdeur maken. Nu doen we elke keer de schuifpui open als Kat 1 of 2 naar buiten / binnen wil.

• basjuuhhh
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:11
Volgens mij is de discussie vrij simpel. @Rzaan moet ervoor kiezen of hij de deur eruit haalt of niet. Doet hij dat niet, dan loopt hij een risico dat hij wellicht niet netjes tot onderaan kan zagen/fresen of wat dan ook.

Als de deur blijft hangen, en er komt randafwerking kun je mij inziens eerst klein proberen te beginnen en kijken hoe de deur reageert op zagen/fresen of wat dan ook. Mocht een klein vierkantje goedgaan, dan zaag je toch gewoon een grotere vierkant....

Hoe hij met de kat omgaat, is niet onderdeel van de discussie. Mensen geven nou eenmaal veel om een beestje...👍

• loewie1984
  • Laatst online: 09:20
Vraag aan de tweakers. De middenbalk van de dakkapel is mij een doorn in het oog. Dat is ooit door de oorspronkelijke bewoners gedaan die links en rechts van de balk een kamer hadden voor hun kinderen en de balk onderdeel hebben laten worden van een metal stud voorzetwand om een scheiding aan te brengen in de kamers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/78fV71D0aIY55kuyJpp6Bpb_P_U=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/tAlZMFrkNtMTSCt94e1O2KoP.jpg?f=user_large

Het liefst zou ik de balk dus 'weg' willen hebben. Mijn enige zelfbedachte oplossing is een stalen kolom in L vorm (omgekeerd weliswaar) met een grote voetplaat. De kolom zou met de rug tegen de dakkapel aangeplaatst worden. Ik zou verwachten dat een 120 of 160 mm HEB balk het gewicht moet kunnen opvangen. En met een centimeter dikke voetplaat in de afmeting 40x80cm zouden we er al zijn naar mijn idee.

Enige probleem wat ik dan weer voorzie is het gewicht van de totale metaalconstructie, weet iemand of kent iemand een gespecialiseerd bedrijf welke op locatie doet lassen (en ik denk dan voornamelijk aan het lassen van de balk op de voetplaat).

Slotvraag: constructeurtje nodig ja/nee? (ben bang van wel)

edit: het is trouwens de enige drager aan deze kant van het zadeldak. aan de andere kant van het dak staat er nog een. Alle overdwars liggende gordingen zijn aan de andere kant met beugels verankerd aan de kalkzandstenen muur aan beide kanten van de woning.

[ Voor 9% gewijzigd door loewie1984 op 28-01-2026 16:20 ]

discogs

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-02 16:54
loewie1984 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 16:08:
Vraag aan de tweakers. De middenbalk van de dakkapel is mij een doorn in het oog. Dat is ooit door de oorspronkelijke bewoners gedaan die links en rechts van de balk een kamer hadden voor hun kinderen en de balk onderdeel hebben laten worden van een metal stud voorzetwand om een scheiding aan te brengen in de kamers.

[Afbeelding]

Het liefst zou ik de balk dus 'weg' willen hebben. Mijn enige zelfbedachte oplossing is een stalen kolom in L vorm (omgekeerd weliswaar) met een grote voetplaat. De kolom zou met de rug tegen de dakkapel aangeplaatst worden. Ik zou verwachten dat een 120 of 160 mm HEB balk het gewicht moet kunnen opvangen. En met een centimeter dikke voetplaat in de afmeting 40x80cm zouden we er al zijn naar mijn idee.

Enige probleem wat ik dan weer voorzie is het gewicht van de totale metaalconstructie, weet iemand of kent iemand een gespecialiseerd bedrijf welke op locatie doet lassen (en ik denk dan voornamelijk aan het lassen van de balk op de voetplaat).

Slotvraag: constructeurtje nodig ja/nee? (ben bang van wel)
Als ik die zo zie, zou ik mij er niet aan wagen om die weg te halen. hij brengt de druklast van boven naar beneden over. via een L balk met de rug naar de dakkapel ga je altijd een soort hefboom effect creëren wat zonder stevige schoor niet op te lossen is lijkt mij.

• loewie1984
sweetdude schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 16:17:
[...]

Als ik die zo zie, zou ik mij er niet aan wagen om die weg te halen. hij brengt de druklast van boven naar beneden over. via een L balk met de rug naar de dakkapel ga je altijd een soort hefboom effect creëren wat zonder stevige schoor niet op te lossen is lijkt mij.
Als de L balk een schoortje heeft van 50cm metaal zou ik dat nog accepteren, en ook de voetplaat kan natuurlijk zo worden als dat nodig is, dan moet de vloer gewoon 1 cm in zijn geheel om hoog.

discogs

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Het zou kunnen werken als je de stalen balk doortrekt het puntdak in, maar dan nog een enkeltje constructeur voor het doorrekenen van de belasting op alle hoeken.
code:
1
2
3
4
5
6
\
  \__________
            |
            |
            |
        -----

[ Voor 3% gewijzigd door jadjong op 28-01-2026 16:50 ]

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:58
Dat moet in elk geval berekend worden.
En dan ook nog eens goed vragen hoe je dat uit voert. Krachten lopen soms raar, dus je moet echt weten hoe je tussentijds moet stutten.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
loewie1984 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 16:08:
Mijn enige zelfbedachte oplossing is een stalen kolom in L vorm (omgekeerd weliswaar) met een grote voetplaat. De kolom zou met de rug tegen de dakkapel aangeplaatst worden.
Eh? Staat er een muur onder een flink stuk van die balk dan of zo? De plek die je voorstelt is nl. niet de plek waar hij nu steunt.

Mijn dochter heeft ook zoiets midden in haar kamer, nog 'ns een stuk forser uitgevoerd en nooit onderdeel van een muur geweest. Dat steunt op een stalen balk boven onze terrasdeuren, haaks op de dakbalk. Dat steunpunt laat zich dus niet verplaatsen, want er is verder niets om op te steunen.

• t14wo
Ik zoek van die kleine lampjes die je in cortenstaal kan monteren. Wat ik bedoel zijn kleine 'looplampjes' die het pad zachtjes verlichten. Ik heb niet de juiste zoektermen dus ik vind het maar niet. Iemand een idee hoe dit heet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/piUGgEGoIcX2Yd-ialAU5IqZ-7k=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2NrLdt8iJgYrA59jA8WPE7AM.png?f=user_large

• Tommie12
t14wo schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 08:21:
Ik zoek van die kleine lampjes die je in cortenstaal kan monteren. Wat ik bedoel zijn kleine 'looplampjes' die het pad zachtjes verlichten. Ik heb niet de juiste zoektermen dus ik vind het maar niet. Iemand een idee hoe dit heet?

[Afbeelding]
Zoiets: https://in-lite.com/nl/puck-22-config

• t14wo
Zouden het gewoon grondspots zijn? Ik zie vaak een soort downlight. Dus het licht schijnt dan alleen op de grond en zit een soort van 'verzonken' in het cortenstaal.

Het was simpeler dan ik dacht: https://www.lampenlicht.n...rt-rond-incl-led-ip65-gem

Afbeeldingslocatie: https://cdn.lampenlicht.nl/m/catalog/product/1/0/8788_109352_1.jpg?profile=product_page_image_large/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2NrLdt8iJgYrA59jA8WPE7AM.png?f=user_large

[ Voor 71% gewijzigd door t14wo op 29-01-2026 10:01 ]

• Tomson7
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 02-02 13:17

Toch even mijn 2cts na de hele discussie gelezen te hebben.
Ik heb een jaar of 5 geleden voor hetzelfde dilemma gestaan. Uiteindelijk "gewoon" aan 1 kant afgetekend en de multitool in de massief (hard)houten buitendeur gezet. De deur gewoon laten hangen in z'n scharnieren.
Was een uurtje g@dveren, maar prima te doen.

• sopsop
  • Laatst online: 09:12

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Tomson7 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 11:14:
[...]

Toch even mijn 2cts na de hele discussie gelezen te hebben.
Ik heb een jaar of 5 geleden voor hetzelfde dilemma gestaan. Uiteindelijk "gewoon" aan 1 kant afgetekend en de multitool in de massief (hard)houten buitendeur gezet. De deur gewoon laten hangen in z'n scharnieren.
Was een uurtje g@dveren, maar prima te doen.
Kan ook met zo'n ding:
https://www.amazon.nl/Ver...hap-Plastic/dp/B0CXNFG3NL

• Wolly
  • Niet online
Dat lijkt niet op een vierkante gatenboor :+

• sopsop
  • Laatst online: 09:12

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Wolly schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 15:54:
[...]

Dat lijkt niet op een vierkante gatenboor :+
Oeps, vierkant even gemist :D

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 09:08
Iemand tips hoe ik gipsplaten met ronde kant de naden dicht zelf kan zetten? Of is dit niet mogelijk en had ik voor schuine kant moeten gaan..

[ Voor 18% gewijzigd door BaBoK op 29-01-2026 22:04 ]

WP: ME PUZ-SWM120YAA + ERSF-VM2E + OSO boiler 300L RVS 3.1m2; PV: 13640 Wp O/W + SMA STP 10.0; AC: MTS2R-18HDI + MTS4R-28HDI-V2; Gasloos 08-2025

• Ethnocentrix

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

BaBoK schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 22:03:
Iemand tips hoe ik gipsplaten met ronde kant de naden dicht zelf kan zetten? Of is dit niet mogelijk en had ik voor schuine kant moeten gaan..
Die kan je met Uniflott of fill-and-finish afsmeren. Ideaal is om een paar mm ruimte tussen de platen te houden zodat de vulpasta meer houvast heeft.

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Nu weer meer dan een jaar verder... is dit 'm geworden. Slagplaat moet ik nog afmaken (leer 'toolen' en op het kunststof bevestigen). Later nog een keer de hals vullen en mat spuiten, en nog een keer polijsten van de body.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qa_hmAGJxzJZbx5L5GISO7kXJ7Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/17KWpEfoUOC2Oe0E48bM5fLo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_zKt_etnoDybYPlkhx7AvbHFkmA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FFGjbCErPk6tJUOCtIHqEqzw.jpg?f=fotoalbum_large

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• ID-College
Kan iemand mij helpen bij het volgende:
  • Wij gaan onze voortuin opnieuw laten doen
  • In de voortuin hebben we een portiekje, waarop nog van die mooie 15x15cm bruine tegeltjes liggen :P.
  • We willen deze vervangen voor modernere. De ondergrond is beton.
Welke tegels heb ik hiervoor nodig? Terrastegels zijn al gauw 2 - 5 cm dik en dat is volgens mij voor op zand. Dit past ook niet want er zit nog een voordeur en dorpel

Kan ik gewoon elke keramische vloertegel pakken die je ook in badkamers etc gebruikt (ivm vorst)? Tegels zijn nu 1cm dik en kan niet helemaal vinden of dit soort tegels ook buiten geplaatst kunnen worden..

[ Voor 9% gewijzigd door ID-College op 31-01-2026 19:58 ]

• Tommie12
ID-College schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 19:57:
Kan iemand mij helpen bij het volgende:
  • Wij gaan onze voortuin opnieuw laten doen
  • In de voortuin hebben we een portiekje, waarop nog van die mooie 15x15cm bruine tegeltjes liggen :P.
  • We willen deze vervangen voor modernere. De ondergrond is beton.
Welke tegels heb ik hiervoor nodig? Terrastegels zijn al gauw 2 - 5 cm dik en dat is volgens mij voor op zand. Dit past ook niet want er zit nog een voordeur en dorpel

Kan ik gewoon elke keramische vloertegel pakken die je ook in badkamers etc gebruikt (ivm vorst)? Tegels zijn nu 1cm dik en kan niet helemaal vinden of dit soort tegels ook buiten geplaatst kunnen worden..
Je moet op zijn minst vorstvrije tegels hebben, en dat kan je in een tegelwinkel wel vragen.

Maar… tegels leggen op betons is niet het beste idee. Water kan dan niet weg en als er dan water onder loopt vriezen ze mogelijk los.

• ID-College
Tommie12 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 21:06:
[...]

Je moet op zijn minst vorstvrije tegels hebben, en dat kan je in een tegelwinkel wel vragen.

Maar… tegels leggen op betons is niet het beste idee. Water kan dan niet weg en als er dan water onder loopt vriezen ze mogelijk los.
Ze liggen vast en zijn gevoegd op dit moment. Ligt er al 45 jaar in en nog steeds vast. Ze liggen in een portiekje dus regen komt er alleen op als t zijdelings waait. Erboven zit ons dak dus ze zullen nooit lang in direct regen liggen...

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:36
Tommie12 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 21:06:
[...]

Als het er nog knap in ligt, maar niet je kleur is: aan verven gedacht? Stuk sneller en goedkoper. Mocht het dan niet bevallen kun je nog naar iets anders gaan.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• No Hands
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WIf7URXN6BVD3AUWobVXtok5dbI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iLIT7SBvlJLkjYfk1ECwns4S.jpg?f=fotoalbum_large

Gatverdamme, en waarom, tegenzin past er ook bij in het rijtje. Maar, we weten nu wel waarom de wc slecht doorspoelde en waar de septic tank begraven zit. Elk nadeel heeft zijn voordeel.

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:22

Bezulba

Formerly known as Eendje

Ik denk dat ik je probleem heb gevonden! Zit een gat in!

blup

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Wees gerust. Als je oud huis hebt dan is het heel normaal dat je dit soort problemen eens moet oplossen.Mooie kans om alles naar PVC te moderniseren ;)

Was het bekend dat die septic tank nog in gebruik is?

• Tommie12
ID-College schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 21:38:
[...]

Ze liggen vast en zijn gevoegd op dit moment. Ligt er al 45 jaar in en nog steeds vast. Ze liggen in een portiekje dus regen komt er alleen op als t zijdelings waait. Erboven zit ons dak dus ze zullen nooit lang in direct regen liggen...
Goed, dan zijn er een paar gunstige factoren.

• P1nGu1n
  • Nu online
Ik ga binnenkort een nieuwe laminaatvloer op de 1e verdieping leggen. Het betreft laminaat op een betonnen vloer. Is het nodig een vochtscherm aan te brengen onder de ondervloer?

Bij de begane grond is dit uiteraard nodig, omdat daaronder een vochtige, koude kruipruimte zit. Maar onder de 1e verdieping zit verwarmde ruimtes. Online lees ik conflicterende antwoorden...

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:06
P1nGu1n schreef op maandag 2 februari 2026 @ 07:40:
Ik ga binnenkort een nieuwe laminaatvloer op de 1e verdieping leggen. Het betreft laminaat op een betonnen vloer. Is het nodig een vochtscherm aan te brengen onder de ondervloer?

Bij de begane grond is dit uiteraard nodig, omdat daaronder een vochtige, koude kruipruimte zit. Maar onder de 1e verdieping zit verwarmde ruimtes. Online lees ik conflicterende antwoorden...
Nee is niet nodig op de 1e verd.

Maaruh: dit is toch ook online ? ;-)

• louzy82
  • Laatst online: 08:55
Ik ben voornemens om een tuinhuis te (laten) maken. Het zal opgesplitst worden in 2 ruimtes, aan een zijde een schuurtje van 3 x 4 m en een tuinkamer/mancave/ chillkamer van 5 x 4 m.

Het plan is vooralsnog als volgt:

We gaan een fundering storten met isolatie eronder.
Het gebouw wordt gemaakt van houtskeletbouw, aan de buitenzijde zweeds rabat, binnenzijde underlayment (en misschien daarna nog een mooiere afwerking), en er komt 5cm Pir in de wanden en plafond (ook met dampopen/dichte folie).
Er komen deuren in (ipv zo'n glazen schuifwandje) dus er is weinig tocht.
Verwarmen zal gebeuren middels een houtkachel.

Ik dacht er zelf aan dat het misschien wel mooi zou zijn om er een houten vloertje in te leggen en dat voelt ook wat minder koud aan dan tegels.
Maar is dat wel verstandig aangezien het vochtpercentage en de temperatuur nogal zullen schommelen?

Moet ik nog nadenken over vochtproblemen binnen mocht de ruimte bijv een week of 2 niet gebruikt worden?

Nog een ander mogelijk probleem/issue waar ik zeker ook aan moet denken?

Louzy#2475

• loewie1984
Vraag, ik heb al een vertakking gekocht 40mm voor de 40mm buis die richting de CV ketel omhoog loopt om hier de wasmachine afvoer op aan te gaan sluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ayllblFCNzBwqLMmywPH6eEvIE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/MH92hvZUlFpu6OisLcs1CBxr.jpg?f=user_large

Maar ik vraag me even af, of het afschot wel afdoende is, want als ik er zo naar kijk loopt de buis nagenoeg horizontaal, natuurlijk zit er een zwanenhals dus krijgen we volgens mij de wet van de communicerende vaten, maar ik zou het toch graag even checken.

edit: ik zou dan ter hoogte van het bovenste gedeelte van het expansie vat, in de grijze 40mm pijp nog een vertakking ertussen zetten.

[ Voor 14% gewijzigd door loewie1984 op 02-02-2026 11:22 ]

discogs

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-02 21:32
louzy82 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 10:28:
Ik ben voornemens om een tuinhuis te (laten) maken. Het zal opgesplitst worden in 2 ruimtes, aan een zijde een schuurtje van 3 x 4 m en een tuinkamer/mancave/ chillkamer van 5 x 4 m.

Het gebouw wordt gemaakt van houtskeletbouw, aan de buitenzijde zweeds rabat, binnenzijde underlayment (en misschien daarna nog een mooiere afwerking), en er komt 5cm Pir in de wanden en plafond (ook met dampopen/dichte folie).

Ik dacht er zelf aan dat het misschien wel mooi zou zijn om er een houten vloertje in te leggen en dat voelt ook wat minder koud aan dan tegels.
Maar is dat wel verstandig aangezien het vochtpercentage en de temperatuur nogal zullen schommelen?

Moet ik nog nadenken over vochtproblemen binnen mocht de ruimte bijv een week of 2 niet gebruikt worden?

Houten vloer als in parket/laminaat? Of bedoel je een vlonder bijvoorbeeld?

Float like a butterfly, sting like a bee.

• louzy82
  • Laatst online: 08:55
Martinusz schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:06:
[...]

Houten vloer als in parket/laminaat? Of bedoel je een vlonder bijvoorbeeld?
Ja, of een grenen vloer of eikenhout (eventueel lamelparket/multiplank waarbij de toplaag eiken is maar het grootste deel multiplex)

Louzy#2475

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

loewie1984 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 10:47:
edit: ik zou dan ter hoogte van het bovenste gedeelte van het expansie vat, in de grijze 40mm pijp nog een vertakking ertussen zetten.
Ik zou de aftakking direct op de standbuis doen. Want je overdrukventiel watert nogal laag of om daarboven nog een aansluiten van een wasmachine te zetten als ik eerlijk ben. Als dan de zwannehals daaronder dicht zit, heb je direct een waterballet.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• loewie1984
Cyberpope schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:30:
[...]

Ik zou de aftakking direct op de standbuis doen. Want je overdrukventiel watert nogal laag of om daarboven nog een aansluiten van een wasmachine te zetten als ik eerlijk ben. Als dan de zwannehals daaronder dicht zit, heb je direct een waterballet.
De standbuis is 7,5cm, zal ik dan bij de aftakking ook nog een zwanenhals maken of niet?

discogs

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-02 15:07

dollyking

duck tape

loewie1984 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:53:
[...]

De standbuis is 7,5cm, zal ik dan bij de aftakking ook nog een zwanenhals maken of niet?
wat Cyberpoppe zegt idd. 75mm klemzadel met 40 buis en dan inderdaad een zwanenhals er tussen.
alternatief is op de 40mm die horizontaal ligt een T-stuk er tussen met ook een zwanenhals.
dan loopt het niet uit de condensafvoer

• Wolly
  • Niet online
dollyking schreef op maandag 2 februari 2026 @ 12:42:
[...]

alternatief is op de 40mm die horizontaal ligt een T-stuk er tussen met ook een zwanenhals.
Koop dan wel een 45 graden T stuk.

• Horla
  • Laatst online: 02-02 15:34
louzy82 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:25:
[...]

Ja, of een grenen vloer of eikenhout (eventueel lamelparket/multiplank waarbij de toplaag eiken is maar het grootste deel multiplex)
Hou er dan maar rekening mee dat die vloer goed gaat werken. Want ook met isolatie heb je serieuze temperatuurverschillen. In mijn zelfbouwtuinhuis met Rd 2.0 isolatie in de muren (2.7 plafond) was het in 2025 minimum net boven 0 en max tot 35.5 gestegen. Dus zonder verwarming neemt het tuinhuis uiteindelijk gewoon de omgevingstemperatuur over. Zelf heb ik rubberen fitness tegels gelegd (reden: zie onderstaande alinea). Wel op een niet-geïsoleerde vloer want die heb ik hergebruikt van het oude tuinhuis dat er al stond.

Ik zou ook over ventilatie denken. Aangezien ik mijn tuinhuis ook gebruik om te sporten, heb ik er mechanische ventilatie in gestoken. Gewoon zo'n buisventilator die om de x-seconden omdraait is niet zo duur. Zit trouwens ook 1.0 glas in.

• loewie1984
dollyking schreef op maandag 2 februari 2026 @ 12:42:
[...]

wat Cyberpoppe zegt idd. 75mm klemzadel met 40 buis en dan inderdaad een zwanenhals er tussen.
Nog niet over nagedacht maar dat is ook een goed alternatief inderdaad.

discogs

• Joove
P1nGu1n schreef op maandag 2 februari 2026 @ 07:40:

Nieuwbouw huis: ja, want het vocht is nog lang niet uit de vloer (en muren), bestaand huis: nee, want al het vocht is verdampt.

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
louzy82 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 10:28:

Ik zou er niet aan beginnen.
Zelfs in verwarmde woonkamers heb grenen plankenvloeren compleet zien mislukken :+

Als je geen superkoude vloer wilt dan zou ik een ondervloer van die groene platen doen met een fancy tapijttegel er over. Dat is ook nog eens heel betaalbaar O-)

• BaBoK
Iemand een tip hoe ik deze afgebroken bout/schroef uitgeboord krijg? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RybLc4AGyURokOvAhBf07VF56yQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s3atVU4gE7GtNMh5TSwnrCeb.jpg?f=fotoalbum_large

WP: ME PUZ-SWM120YAA + ERSF-VM2E + OSO boiler 300L RVS 3.1m2; PV: 13640 Wp O/W + SMA STP 10.0; AC: MTS2R-18HDI + MTS4R-28HDI-V2; Gasloos 08-2025

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:13
BaBoK schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:30:
Iemand een tip hoe ik deze afgebroken bout/schroef uitgeboord krijg? [Afbeelding]
Met een boor?

Kleine diameter gebruiken en steeds een maatje groter gaan. Als je bijna bij het schroefdraad zit, boor in z'n achteruit zetten, vaak kan je de restant er dan uitdraaien.

• No Hands
nokiaan958GB schreef op zondag 1 februari 2026 @ 21:02:
Wees gerust. Als je oud huis hebt dan is het heel normaal dat je dit soort problemen eens moet oplossen.Mooie kans om alles naar PVC te moderniseren ;)

Was het bekend dat die septic tank nog in gebruik is?
Ja hoor we wisten van de tank en dat moderniseren komt ook weer goed maar ik had gewoon andere dingen gepland de komende weekenden :)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:40
chrisborst schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:38:
[...]

Met een boor?

Kleine diameter gebruiken en steeds een maatje groter gaan. Als je bijna bij het schroefdraad zit, boor in z'n achteruit zetten, vaak kan je de restant er dan uitdraaien.
Vaak? Heb het wel eens geprobeerd met gewone boortjes en ook wel eens met een (goedkoop) setje dat daarvoor specifiek bedoeld is, maar zonder veel succes.

Met multitool een inkeping maken en dan met platte kop eruit draaien heeft wel enkele malen succes gehad.

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

BaBoK schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:30:
Iemand een tip hoe ik deze afgebroken bout/schroef uitgeboord krijg? [Afbeelding]
Is ie echt gelijk met het vlak afgebroken of steekt er nog een beetje uit?
Ik heb een aantal keer afgebroken bouten uit staal en gietijzer gekregen door op het uitstekende stukje een moer te lassen. Niet alleen heb je dan weer grip maar door het inbrengen van het warmte door het lassen, 'schrikt' de bout ook los.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• BaBoK
@Wuursj @Rukapul @chrisborst , gelukt, gemept met een centerpunt! Thanks voor meedenken

Pagina: 1 ... 482 483 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/