[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 485 486 Laatste
Acties:

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:02
Kameelstok schreef op maandag 16 februari 2026 @ 19:15:
Heeft iemand hier ervaring met het egaliseren van een bestaande betonnen dekvloer met betonverf in een berging/schuur? (Het hoeft dus niet perfect).

Ik ben helemaal klaar met alle troep die in de vloer blijft hangen. Ik zoek een manier om de gaten dicht te smeren, bijvoorbeeld epoxy maar ik lees overal dat ik dan eerst de verf moet verwijderen....
hoe groot is je vloer? een borstel op je slijptol en een rondje kruipen kom je al snel tot een schonere vloer.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09:01
Kameelstok schreef op maandag 16 februari 2026 @ 19:15:
Heeft iemand hier ervaring met het egaliseren van een bestaande betonnen dekvloer met betonverf in een berging/schuur? (Het hoeft dus niet perfect).

Ik ben helemaal klaar met alle troep die in de vloer blijft hangen. Ik zoek een manier om de gaten dicht te smeren, bijvoorbeeld epoxy maar ik lees overal dat ik dan eerst de verf moet verwijderen....
Een motorbezem met een staalborstel zou wel mooi zijn voor het grove werk lijkt mij. Weet niet of het bestaat

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Een (vermoedelijk) keramische theelicht houder wil ik modificeren (deel eruit verwijderen). Ik dacht dit te gaan proberen met een diamant boor/frees voor in m'n Dremel. Is dat een logische keuze?

https://www.hornbach.nl/p...7103-1-9-mm-2-st/7948116/

• danielrene
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-02 13:27
Beste allemaal, een nieuwe woning dus lekker aan de 'klus'. Ten aanzien van het verven van deurkozijnen en plinten heb ik een vraag.

Ik heb de plinten en deurkozijnen geschuurd, waar nodig overschilderbare kit gebruikt en in de hechtprimer (Sikkens) gezet. Ik heb heel secuur de plinten geschilderd, ter voorkoming dat de hechtprimer op de muur terecht kwam. Nu is er beneden een vakschilder bezig en die heeft de plinten gekit en vervolgens gegrond tegen de muur aan. Daarmee is de bovenkant van de plint veel mooier en dekkender geverfd, maar is er dus wel wat witte (grond)verf op de muur. De muren worden nog geschilderd.

Boven moet ik de plinten en deurkozijnen nog (2x) aflakken en het zou mijn leven veel makkelijker maken als ik ook tegen de - nog te schilderen - muur aan kan verven. Die aflak is Sikkens Rubbol Satin. Kan ik dat met een gerust hart (uiteraard slechts beperkt) doen, of ga je dat met een eventuele muurverf vervolgens zien (omdat het dus een lakverf is die deels op de muur zit)? Veel dank vast voor jullie tips!

• Anastanax
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 15:29
danielrene schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:03:

Boven moet ik de plinten en deurkozijnen nog (2x) aflakken en het zou mijn leven veel makkelijker maken als ik ook tegen de - nog te schilderen - muur aan kan verven. Die aflak is Sikkens Rubbol Satin. Kan ik dat met een gerust hart (uiteraard slechts beperkt) doen, of ga je dat met een eventuele muurverf vervolgens zien (omdat het dus een lakverf is die deels op de muur zit)? Veel dank vast voor jullie tips!
Is het geen optie om met maskeertape/schilderstape af te plakken?

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:15

polthemol

Moderator General Chat
Anastanax schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:07:
[...]

Is het geen optie om met maskeertape/schilderstape af te plakken?
of bij de laatste laag een stucmes/spackmes oid rechtsop langs de rand houden en daarlangs afstrijken als je met kwast verft, hier wat stukjes mee gedaan waar aftapen niet lekker werkte en met beetje precies werken ging dat heel netjes

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:31

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Beste allemaal, een nieuwe woning dus lekker aan de 'klus'. Ten aanzien van het verven van deurkozijnen en plinten heb ik een vraag.

Ik heb de plinten en deurkozijnen geschuurd, waar nodig overschilderbare kit gebruikt en in de hechtprimer (Sikkens) gezet. Ik heb heel secuur de plinten geschilderd, ter voorkoming dat de hechtprimer op de muur terecht kwam. Nu is er beneden een vakschilder bezig en die heeft de plinten gekit en vervolgens gegrond tegen de muur aan. Daarmee is de bovenkant van de plint veel mooier en dekkender geverfd, maar is er dus wel wat witte (grond)verf op de muur. De muren worden nog geschilderd.

Dat is wel de reden dat je eerst lakt. Doorgaans is het niet erg als je met je kwast de muur raakt. meestal zie je er na het verfen van de muur niets meer van. maar welke verf en de staat van de muur kunnen wel invloed hebben. lak zie je eerder dan grondverf.

• melvindoornbos
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19-02 22:33
Hier een vraag of herstel van de vensterbank.
Ben helaas zo handig geweest om met veel kracht de opzetvensterbank los te trekken van de stenenvensterbank die eronder zit.
Hierbij is ook stucwerk losgekomen en de tegeltjes van de vensterbank dus ook.

Zou graag de stenenvensterbank willen terug plastsen en later nieuwe opzet venterbank er weer over heen plaatsen.
Is dit een groot probleem of valt dit goed zelf op te lossen?

Iemand een idee hoe ik dit kan herstellen?

Bvd!

• mountaink
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15:51
Wie heeft tips voor een isolerende verf? Wij hebben vlekken waar normale latex niet bij werkt nadat we kurklijm hebben verwijderd en de muur weer netjes willen maken. Gaat maar om 2,5 m2.

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:29
Wegenverf. Twee lagen!
Daar komt niets meer doorheen.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 17:18

Als ik kozijnen of plinten schilder voor de muren uit schilder ik juist een randje op de muur mee. Dan weet je zeker dat je de kit helemaal goed geschilderd hebt. Juist als je de kit niet goed zou raken met kozijnenverf, en later ook niet met de muurverf gaat de kitvoeg vuil aantrekken, en ziet het er over een paar jaar smerig uit.
De muurverf kan prima over een watergedragen binnenlak is mijn ervaring. Makkelijk en mooi vind ik wel een goede combi :)

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

• MvdD
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:35
Mjier schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 09:00:
[...]

Als ik kozijnen of plinten schilder voor de muren uit schilder ik juist een randje op de muur mee. Dan weet je zeker dat je de kit helemaal goed geschilderd hebt. Juist als je de kit niet goed zou raken met kozijnenverf, en later ook niet met de muurverf gaat de kitvoeg vuil aantrekken, en ziet het er over een paar jaar smerig uit.
De muurverf kan prima over een watergedragen binnenlak is mijn ervaring. Makkelijk en mooi vind ik wel een goede combi :)
Ik haak even in op deze reactie omdat dit toevallig precies in het hoekje valt waar ik een vraag over wilde stellen.

De gestucte muren zijn nog aan het drogen dus ik wil alvast alle binnenkozijnen gaan lakken. Ik heb nu de naad tussen muur en kozijn uitgekrabd met een plamuurmes en twijfelde wat nu het handigste is qua werkvolgorde. Ik had het volgende in gedachten:
  • kozijnen opschuren en beschadigingen plamuren
  • 1x lakken en als het droog is licht opschuren met korrel 240
  • naden afkitten met Den Braven anti-crack acryl kit
  • muur rondom kozijn afplakken met Frogtape op een paar mm van de kitrand af
  • kozijn aflakken en tape verwijderen
  • paar weken later het kozijn afplakken strak tegen de kitrand aan en dan de muren spuiten met latex
Mis ik hierin iets of kan dit handiger? Hieronder nog een foto van de naden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rl_pffdds2T8OaCSpkvrkZxooh4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GloHduIs20yiHGi1SOmUfDjs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bw373nWGCX5Ie6W-LSL99K0iJVs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e4XkjD4rtDqIhzs1gWYtDMRW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door MvdD op 18-02-2026 16:42 ]

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Jammer dat de naad wat afgebrokkeld is, lastiger om dat weer mooi strak te krijgen dan wanneer het gewoon een 'snede' is.
(Zelf doe ik vaak wanneer de stuc nog wat zacht is in de naden een dun plamuurmes er langs halen met de zijkant van het mes, dan heb je alvast een mooie rechte breuklijn zeg maar. Is meteen een mooie scheiding op waar je kunt afplakken.

Een paar millimeter naast de kitnaad afplakken lijkt mij wat slordig en onnodig, als je dik aflakt blijf je die overgang van lak naar geen lak ook gewoon zien qua hoogteverschil wanneer je de latex gaat spuiten, das ook zonde. Zelf zou ik denk ik eerst latexen en dan de pas de kozijnen kitten/verven, want als er dan wat latex spray op je kozijn zit schuur je dat zo weg met een schuurmatje, en kun je daarna mooi op de naad aftappen.

Je zou ook nog een koplat kunnen gebruiken, geeft je een makkelijk af te werken overgang, maar dat geeft natuurlijk wel een ander uiterlijk dan een kozijn dat vlak ligt met de muur.

[ Voor 11% gewijzigd door _ferry_ op 18-02-2026 18:37 ]

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 17:18
In mijn huis heb ik ook overal koplatten. Nu heb ik een jaren-70 huis, daar zaten ze al in. Maar ook nieuw geplaatste kozijnen heb ik ze toegepast. Die dingen zijn uitgevonden om de naat tussen wand en kozijn netjes af te werken. Zeker voor mij als hobby-kitter krijg ik de inwendige hoekjes bij een koplat veel netter dan een vlakke naad tussen wand en kozijn. "temet nosce" ;)

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

• twain4me

twain4me

Het is idd een beetje kiezen tussen je kozijn laten uit steken, het stucwerk laten uitsteken of aftimmeren met zoiets als een koplat, gelijk wordt zelde mooi. voordeel van koplatten kan zijn dat het dan ook makkelijker is om de plint aan te laten sluiten (mocht die geplaatst worden)

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-02 21:37
Ok, nog even verder op mijn vraag van afgelopen week.

Ik ga idd Fisher duopower van 6x50 gebruiken om een trapleuning aan een holle wand op te hangen. En die pluggen wil ik dus in de stenen muur krijgen achter de gipswand. Ik moet ze dus in dat boorgat douwen zodat ze helemaal in de stenen muur komen. Hoe duw ik pluggen verder in een gat dan enkel oppervlakkig? Als ik een schroef gebruik, dan gaat dat slecht. Iemand een tip?

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

maartend schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 20:16:

Ik ga idd Fisher duopower van 6x50 gebruiken om een trapleuning aan een holle wand op te hangen. En die pluggen wil ik dus in de stenen muur krijgen achter de gipswand. Ik moet ze dus in dat boorgat douwen zodat ze helemaal in de stenen muur komen. Hoe duw ik pluggen verder in een gat dan enkel oppervlakkig? Als ik een schroef gebruik, dan gaat dat slecht. Iemand een tip?
Ik heb je initiële vraag gemist, maar hoe hol is holle wand en is die van gipsplaat gemaakt of iets anders?

Ik zou eerder naar zoiets kijken: https://www.fischer.nl/nl...otec/537260-duotec-10-diy
Ik heb hier zelf een stuk trapleuning mee aan triplex hangen, en dat gaat echt nergens heen. Volgens mij exact gemaakt voor jouw toepassing als ik dat zo hoor :)

Mocht je je vraag wel beantwoord willen:
Als ik je goed begrijp wil je boren door de gipsplaat heen, dan stukje hol en dan de muur in. Hoe had je daar goed willen richten met je boor, en wat voor schroef of bout had je gedacht dan in de plug te willen krijgen?

Plug geleiden is niet moeilijk, kwestie van een lange metalen pen. Eerst wat me te binnen schiet is iets van een breinaald ofzo. Maar vraag me zoals gezegd af of dat de juiste manier is.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:33

thijsco19

KTM 990 SMT

Kijk eens naar slagpluggen.
Vaak gemaakt om grotere diktes te overbruggen.
Zoek de goede lengte op en mep ze erin.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• HendrikN
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06:51
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mAWoFYahzAZ8QKSM3aFEr2nNgQQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D6fLLv2onuxDBC3Dd3crUpnc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ocX7tz69QAFsAHxumn945kFXXE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bvuf9f7vKmhAB54ZlZIkYND8.jpg?f=fotoalbum_tile
In een ouder Duravit toilet is het binnenwerk aan vervanging toe. Heeft iemand een idee welk type ik het beste kan halen zodat ik niet de hele bak hoef te demonteren?

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:28

Misschien kan je een schets van je situatie en idee maken. En een foto van je trapleuning. Want of ik begrijp je niet, of het klinkt niet als een goed idee.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22-02 21:07
Het is een long shot, I know, maar heeft hier iemand nog toevallig 7-8 m2 klimaatfolie liggen die tegen een mooie prijs weg kan? Ik kan alleen maar grote rollen vinden helaas.

Ik woon in Groningen stad, maar verzenden lijkt mij ook geen probleem (opgevouwen).

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:07

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

ben2513 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 08:19:
Het is een long shot, I know, maar heeft hier iemand nog toevallig 7-8 m2 klimaatfolie liggen die tegen een mooie prijs weg kan? Ik kan alleen maar grote rollen vinden helaas.

Ik woon in Groningen stad, maar verzenden lijkt mij ook geen probleem (opgevouwen).
marktplaats geprobeerd?

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• ben2513
  • Laatst online: 22-02 21:07
Ja, ik heb al wat berichtjes verstuurd. :)

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

ben2513 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 08:30:
[...]

Ja, ik heb al wat berichtjes verstuurd. :)
ok, just making sure, soms zien mensen die optie ff over het hoofd. Ik heb helaas niks liggen voor je.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Ik heb iets liggen, maar ik weet even niet meer wat en hoeveel precies.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:16
ben2513 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 08:19:

Ik woon in Haren en heb nog wel wat klimaatfolie liggen dat ik over heb, maar weet zo niet uit mijn hoofd of ik aan de 7-8 m2 kom. Ik ben pas vanavond laat thuis dus zal het morgenochtend eens opmeten. Ik laat het je weten.

Catch a smile out there!

• ErA
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:44

ErA

Mijn laatste DIY project: Zwevende hoogslaper.

90x160 zodat het raam mooi open kan blijven gaan. Heeft hij zeker 5 jaar plezier van (hij is nu nog vier)

Ook iets hoger dan de gemiddelde hoogslaper, zodat hij extra lang zonder problemen er onder kan blijven lopen.

Uiteraard komt er nog verdere afwerking: Schotten aan de zijkant, een zwevend "nachtkastje", en dubbele functie trapkast zodat hij zeker als hij nog maar 5 is veilig omhoog kan.

De oogschroeven + kabel combinatie zwaar over gedimensioneerd. Minimale breekkracht ligt op 1500 kilo ofzo.

Canvas aan de onderkant ipv een plaatafwerking. De latten van een lattenbodem kunnen in principe vrij diep doorbuigen. Mocht het ooit voorkomen dan valt in ieder geval niet de onderkant eruit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eo3x8fH_I8E5tI1SdpHfiZX7w6o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3ZepcJLn8zNgyxkkN8ZbMfJE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gEm4GjiHGBWej_kJoK1Mn2hSMYM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B7EZGqS0MRRVdNp9NRaZOxBM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door ErA op 19-02-2026 11:08 ]

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:30
ErA schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 09:58:
Uiteraard komt er nog verdere afwerking: Schotten aan de zijkant, een zwevend "nachtkastje", en dubbele functie trapkast zodat hij zeker als hij nog maar 5 is veilig omhoog kan.
Mooi! Wel met de voeten naar het raam liggen, anders kan hij aardig z'n kop stoten bij het opstaan |:(

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:24

Bezulba

Formerly known as Eendje

gerritjan schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 10:34:
[...]

Mooi! Wel met de voeten naar het raam liggen, anders kan hij aardig z'n kop stoten bij het opstaan |:(
Als iemand die onder een schuin dak is opgegroeid; dat doe je 1x en daarna nooit meer.

blup

• inquestos
  • Laatst online: 18:28
De oogschroeven + kabel combinatie zwaar over gedimensioneerd. Minimale breekkracht ligt op 1500 kilo ofzo.
Prachtig, en ziet er aardig degelijk uit, maar je 1500kg klinkt voor mij iets te zelfverzekerd. Die 1500kg zegt waarschijnlijk iets over die kabel, niet over je hele constructie. En daar zit ook geen dynamische belasting/veiligheidsmarges bij in. Trekt dat oog niet uit het hout als iemand een keer op de rand springt? Of die twee schroeven die de balken bij elkaar houden? Heb je hier rekening mee gehouden?

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:22

90x160 zodat het raam mooi open kan blijven gaan. Heeft hij zeker 5 jaar plezier van (hij is nu nog vier)

Ook iets hoger dan de gemiddelde hoogslaper, zodat hij extra lang zonder problemen er onder kan blijven lopen.

Canvas aan de onderkant ipv een plaatafwerking. De latten van een lattenbodem kunnen in principe vrij diep doorbuigen. Mocht het ooit voorkomen dan valt in ieder geval niet de onderkant eruit.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
nice... tip: plaats even een stuk krimpkous (of vergelijkbaar) over de uiteinden van de staalkabel (en/of het hele stuk met de harpjes/moeren waarme de boel vasgeklemd zit). Die vezels zijn scherp, en kinderhandjes liggen zo open...|

Ook fijn als je je eigen handen (en/of het beddengoed) niet beschadigt bij het verschonen van het bed.

[ Voor 3% gewijzigd door breew op 19-02-2026 16:56 ]

• ErA

ErA

inquestos schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 16:08:
[...]

Prachtig, en ziet er aardig degelijk uit, maar je 1500kg klinkt voor mij iets te zelfverzekerd. Die 1500kg zegt waarschijnlijk iets over die kabel, niet over je hele constructie. En daar zit ook geen dynamische belasting/veiligheidsmarges bij in. Trekt dat oog niet uit het hout als iemand een keer op de rand springt? Of die twee schroeven die de balken bij elkaar houden? Heb je hier rekening mee gehouden?
Dat zijn inderdaad enkel de specs van de staalkabel en ogen. Het hout en de verbindingen zullen het daarvoor al begeven hebben. Maar goed, ik ben ook niet van plan om een kleine gezinsauto in bed te leggen ;)

De verbinding in de hoek en de krachten die werken op het verbindingsmateriaal (de schroeven) is overigens niet héel anders dan in een staand bed, laag of hoog. Maar omdat het toch een beetje anders aanvoelt heb ik heb speciaal gekozen voor 2 x 120x6mm en een 100mm M10 schroef oog.

Als ik dat vergelijk met een gemiddeld kinder ledikant en hoe dat aan elkaar zit dan zit ik volgens mij meer dan safe

bijkomen voordeel is dat springen op die plek sowieso wat lastiger is ;-)
Daarnaast ligt er nu een koudschuim matras in van 14 cm wat de krachten nog eens verder verdeelt en wordt met de nog toe te voegen reling de constructie nog meer 1 geheel.

En zelfs de lattenbodem is extra stevig, doordat ik een 200 cm lattenbodem met kleinere tussenafstand heb bevestigd. Met focus vooral op de plekken waar ze kunnen springen trouwens :)

[ Voor 14% gewijzigd door ErA op 19-02-2026 16:44 ]

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
ErA schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 16:30:
[...]

Dat zijn inderdaad enkel de specs van de staalkabel en ogen. Het hout en de verbindingen zullen het daarvoor al begeven hebben. Maar goed, ik ben ook niet van plan om een kleine gezinsauto in bed te leggen ;)

De verbinding in de hoek en de krachten die werken op het verbindingsmateriaal (de schroeven) is overigens niet héel anders dan in een staand bed, laag of hoog. Maar omdat het toch een beetje anders aanvoelt heb ik heb speciaal gekozen voor 2 x 120x6mm en een 100mm M10 schroef oog.

Als ik dat vergelijk met een gemiddeld kinder ledikant en hoe dat aan elkaar zit dan zit ik volgens mij meer dan safe

bijkomen voordeel is dat springen op die plek sowieso wat lastiger is ;-)
Daarnaast ligt er nu een koudschuim matras in van 14 cm wat de krachten nog eens verder verdeelt en wordt met de nog toe te voegen reling de constructie nog meer 1 geheel.

En zelfs de lattenbodem is extra stevig, doordat ik een 200 cm lattenbodem met kleinere tussenafstand heb bevestigd. Met focus vooral op de plekken waar ze kunnen springen trouwens :)
Springen.........heb je ook nagedacht over de vraag hoe lang het duurt voor een kind er af flikkert :?

En tja een zwevend bed heb ik eigenlijk altijd al willen hebben want daarmee kun je zweven en schommelen. Dat vindt iedereen leuk >:)

• ErA

ErA

nokiaan958GB schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 20:34:
[...]

Springen.........heb je ook nagedacht over de vraag hoe lang het duurt voor een kind er af flikkert :?

En tja een zwevend bed heb ik eigenlijk altijd al willen hebben want daarmee kun je zweven en schommelen. Dat vindt iedereen leuk >:)
Tjah , dat kan bij iedere hoogslaper natuurlijk. Voor de volledigheid : hij is nog niet af :) de zijkanten. Moeten er nog op natuurlijk . En schommelen gaat helaas niet . Hij zit uiteraard verankerd aan de muur .

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:52

Aight!

'A toy robot...'

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zeer cool! Ik denk dat je kind wel blij is toch want niemand van zijn vriendjes heeft zoiets!

Ben benieuwd naar het resultaat als alles af is!

• Juppehup
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-02 20:30
Epsilon schreef op maandag 26 mei 2025 @ 14:49:
[...]

Op een teststukje heb ik hetzelfde gedaan. Deel geschuurd, deel ongeschuurd. Lijkt nauwelijks een verschil te maken. Maar ik heb de verf niet echt "belast".

Uiteindelijk wel helemaal geschuurd voor de zekerheid :).

Er een nieuwe laag Trae Lyx overheen naderhand.

Mocht het effect veranderen laat ik het weten :+
Hoe is het afgelopen? Zit met eenzelfde issue. Twijfel over wel/niet schuren, wel/niet primer, etc ...
Het liefst die ik ook nog een laagje Fill Finish, want het muurtje is niet superstrak. Die hechting lijkt me nog kritischer, dus weet niet of ik dat durf.

[ Voor 12% gewijzigd door Juppehup op 19-02-2026 22:34 ]

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 22-02 22:39
Weet iemand hoe ik voor deze wand het aantal m2 stucwerk uitreken? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S9hWRRljqH4ak4h4gg7O3h7plg0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sP7UWsmIMVrZtQhfWZvQQcXF.jpg?f=fotoalbum_large

WP: ME PUZ-SWM120YAA + ERSF-VM2E + OSO boiler 300L RVS 3.1m2; PV: 13640 Wp O/W + SMA STP 10.0; AC: MTS2R-18HDI + MTS4R-28HDI-V2; Gasloos 08-2025

• N1ckk
  • Laatst online: 13:49

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

In ons (nieuwbouw)huis staan de wasmachine/droger straks in de technische ruimte bij de WP en WTW en daar wil ik graag iets moois van maken. Je ziet op Pinterest (je = de vrouw) veel van die mooie ombouwkasten, maar ik vind dat echt totaal onnodig in die ruimte. Toen kwam ik onderstaande tegen van IKEA (de Boaxel). Iemand ervaring hiermee? Of ideeën die nog (veel) beter zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y_kmfloLlaNBGZpSqE-RKSpPttU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hsZN81ZEw7RLKUPcaJ0HL5ba.png?f=fotoalbum_large

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:58
BaBoK schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 08:15:
Weet iemand hoe ik voor deze wand het aantal m2 stucwerk uitreken? [Afbeelding]
Het komt toch niet op de cm2 aan? Bij benadering zijn het 2 rechthoeken en 2 driehoeken. Als je daar de lengte en breedte van meet, kun je het berekenen (rechthoek = l x b, driehoek = 1/2 x l x b).

Ik denk dat een stucadoor je voor deze muur een hogere prijs gaat geven, dan voor een 'normale' rechte wand met hetzelfde oppervlak. Met een normale rolsteiger gaat hij niet tot bovenin het trapgat komen. Kost hem extra tijd / materiaal = geld.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

N1ckk schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 08:57:
In ons (nieuwbouw)huis staan de wasmachine/droger straks in de technische ruimte bij de WP en WTW en daar wil ik graag iets moois van maken. Je ziet op Pinterest (je = de vrouw) veel van die mooie ombouwkasten, maar ik vind dat echt totaal onnodig in die ruimte. Toen kwam ik onderstaande tegen van IKEA (de Boaxel). Iemand ervaring hiermee? Of ideeën die nog (veel) beter zijn?

[Afbeelding]
Ik zou voor de ombouwkast gaan.. Veel makkelijker om rommel (die zich daar altijd vormt, natuurwet) uit het zicht te houden. Z'n foto als van Ikea ziet er altijd leuk uit, maar daar zit aardig wat werk in om het zo leuk eruit te laten zien.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat

[Afbeelding]
we hebben hier de wasruimte in de keuken staan en gewoon deel gemaakt van de keuken: aanrecht loopt door over wasmachine/droger en gebruiken we meestal om wat was te vouwen. Naast de wasmachine een smal keukenkastje met 2 ' verdiepingen' erin waarin alle wasmiddelspullen staan. Misschien is zoiets ook haalbaar om je wasruimte aan te kleden? Eventueel wat functionele haken/rekjes aan de muur om bv. tshirts aan klerenhangers op te hangen

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
M2 boeit weinig, doe alsof het 1 rechthoek is en klaar. Die trap gaat t ding zijn wat de prijs bepaald.

• N1ckk

N1ckk

polthemol schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 09:18:
[...]

we hebben hier de wasruimte in de keuken staan en gewoon deel gemaakt van de keuken: aanrecht loopt door over wasmachine/droger en gebruiken we meestal om wat was te vouwen. Naast de wasmachine een smal keukenkastje met 2 ' verdiepingen' erin waarin alle wasmiddelspullen staan. Misschien is zoiets ook haalbaar om je wasruimte aan te kleden? Eventueel wat functionele haken/rekjes aan de muur om bv. tshirts aan klerenhangers op te hangen
Past een wasmachine in die inbouw keukenkasten van Ikea dat je weet?

• Rzaan
  • Laatst online: 08:55

Rzaan

Altijd zoekende

N1ckk schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 09:58:
[...]

Bijna nooit.
Maar je kunt gewoon de maten van een ikea kekenkast online vinden.
En ook die van een wasmachine.

• N1ckk

N1ckk

Rzaan schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 10:09:
[...]

Bijna nooit.
Maar je kunt gewoon de maten van een ikea kekenkast online vinden.
En ook die van een wasmachine.
Ja, toen ik die twee bij elkaar zocht ging dat idd niet. Dacht misschien bestaat er een speciaal model die wel past / naar ervaring

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
N1ckk schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 09:58:
[...]

Nee, we hebben hier links een dunne keukenkast met een rekje erin en rechts een lege keukenkast, daaroverheen een werkblad. Tussen de kastje in is lege ruimte waar de wasmachine/droger staan. Als je langs 1 muur gaat kun je natuurlijk rechts ook een 'gevulde' keukenkast nemen of een deurtje :) Er passen hier gewoon fullsized wasmachines/drogers in met redelijk aangename ruimte mocht je nog ergens bij willen. Eventueel kan een gordijntje ervoor voor het visuele (maar die vonden we hier al snel irritant :P De tussenplank om alles netjes af te werken staat pas 2 jaar op de 'todo'-lijst dus dat is nog te snel om effectief te maken :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d4NPy3TU5OPgiAKOSt88f_yxb4k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0x0D1yEwt6JuIFRC9mzTWYpK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door polthemol op 20-02-2026 10:24 ]

• Rzaan
  • Laatst online: 08:55

Rzaan

Altijd zoekende

N1ckk schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 10:15:
[...]

Ja, toen ik die twee bij elkaar zocht ging dat idd niet. Dacht misschien bestaat er een speciaal model die wel past / naar ervaring
Er bestaan wel wasmachines voor inbouw volgens mij. Zullen wel maar 3 kilo-varianten zijn wellicht.
Als je een losse wasmachine in je keuken wil bouwen, dan hoeft hij natuurlijk niet in een kastje te staan. Je kunt hem ook tussen 2 kastjes inzetten.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Pythagoras en soscastoa als je het goed en correct wil doen. Opdelen in rechthoekige driehoeken en rechthoeken dus.

De achterkant van een enveloppe en een dikke vinger als je het voor/met de stucmeneer doet.

[ Voor 4% gewijzigd door Boudewijn op 20-02-2026 11:28 ]

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:23

dollyking

duck tape

gewoon +/- 4 m2 tenzij je goud er over moet plakken. dan zou ik dat hier vragen en wiskundige modellen er op los laten.
in de tijd van foto/maken uploaden en reacties lezen en nadenken is dat wandje alweer klaar.

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Ik zou de trap en de het schuindak als rechte driehoek meten.

Dat is dan lengte*breedte / 2. Want een rechte driehoek is gewoon een halve rechthoek, nog wat extra meten omdat trap beetje bocht heeft. Tot slot de rest zijn rechte vlakken.

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011

[Afbeelding]
Ik ben me aan het oriënteren op dezelfde situatie. Maar als ik bedenk hoe het uiteindelijk opgeleverd zal worden, maak ik me niet meer zo'n zorgen over esthetiek. Ik heb direct geaccepteerd dat het hoe dan ook een 'rommelhok' zal worden en we er uiteindelijk alleen maar was zullen gaan doen.
  • De muren achter de WP en WTW kom je natuurlijk nooit meer bij, dus dat wordt waarschijnlijk onafgewerkt gips, kalkzandsteen of spaanplaat.
  • De vloer in die ruimte zul je ook nooit meer overal heel mooi strak om/onder kunnen leggen.
  • De ruimte zal sowieso vol komen (hoog en laag) met leidingen en WTW buizen (in ieder geval bij ons).
  • Er zit bij ons ook nog een VVW-verdeler in de ruimte.
Uiteindelijk ga ik een optimum zoeken tussen je kont kunnen keren en planken om zooi op te slaan. En ik ga mijn best doen om het er enigszins acceptabel uit te laten zien. Maar het idee dat het echt een mooie 'kamer' wordt, in lijn met de rest van het huis, heb ik al laten varen ;)

• twain4me

twain4me

melvindoornbos schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 20:52:
Hier een vraag of herstel van de vensterbank.
Ben helaas zo handig geweest om met veel kracht de opzetvensterbank los te trekken van de stenenvensterbank die eronder zit.
Hierbij is ook stucwerk losgekomen en de tegeltjes van de vensterbank dus ook.

Zou graag de stenenvensterbank willen terug plastsen en later nieuwe opzet venterbank er weer over heen plaatsen.
Is dit een groot probleem of valt dit goed zelf op te lossen?

Iemand een idee hoe ik dit kan herstellen?

Bvd!
Ik heb je post even verplaatst hiernaartoe. Mag ik vragen waarom je de vensterbank tegels wil terug plaatsen EN een "opzetvensterbank" wil plaatsen?

• N1ckk

N1ckk

BBBrt schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 15:20:
[...]

Ik ben me aan het oriënteren op dezelfde situatie. Maar als ik bedenk hoe het uiteindelijk opgeleverd zal worden, maak ik me niet meer zo'n zorgen over esthetiek. Ik heb direct geaccepteerd dat het hoe dan ook een 'rommelhok' zal worden en we er uiteindelijk alleen maar was zullen gaan doen.
  • De muren achter de WP en WTW kom je natuurlijk nooit meer bij, dus dat wordt waarschijnlijk onafgewerkt gips, kalkzandsteen of spaanplaat.
  • De vloer in die ruimte zul je ook nooit meer overal heel mooi strak om/onder kunnen leggen.
  • De ruimte zal sowieso vol komen (hoog en laag) met leidingen en WTW buizen (in ieder geval bij ons).
Uiteindelijk ga ik een optimum zoeken tussen je kont kunnen keren en planken om zooi op te slaan. En ik ga mijn best doen om het er enigszins acceptabel uit te laten zien. Maar het idee dat het echt een mooie 'kamer' wordt, in lijn met de rest van het huis, heb ik al laten varen ;)
Precies, daarom kwam ik op de BOAXEL uit van IKEA. Evt. gecombineerd met een stelling systeem.

• MvdD
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:35
_ferry_ schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 18:34:
Jammer dat de naad wat afgebrokkeld is, lastiger om dat weer mooi strak te krijgen dan wanneer het gewoon een 'snede' is.
(Zelf doe ik vaak wanneer de stuc nog wat zacht is in de naden een dun plamuurmes er langs halen met de zijkant van het mes, dan heb je alvast een mooie rechte breuklijn zeg maar. Is meteen een mooie scheiding op waar je kunt afplakken.

Een paar millimeter naast de kitnaad afplakken lijkt mij wat slordig en onnodig, als je dik aflakt blijf je die overgang van lak naar geen lak ook gewoon zien qua hoogteverschil wanneer je de latex gaat spuiten, das ook zonde. Zelf zou ik denk ik eerst latexen en dan de pas de kozijnen kitten/verven, want als er dan wat latex spray op je kozijn zit schuur je dat zo weg met een schuurmatje, en kun je daarna mooi op de naad aftappen.

Je zou ook nog een koplat kunnen gebruiken, geeft je een makkelijk af te werken overgang, maar dat geeft natuurlijk wel een ander uiterlijk dan een kozijn dat vlak ligt met de muur.
Bedankt voor je reactie. Op een aantal plekken zou een architraaf wel een oplossing zijn, maar er zijn ook een stuk of 10 binnendeuren waar we dat liever niet willen en gewoon de overgang tussen muur en kozijn zo netjes mogelijk willen krijgen.

Ik kan me wel vinden in de volgorde om eerst alles te spuiten en daarna pas te kitten en af te lakken, maar ben wel benieuwd hoe ik de situaties uit bovenstaande foto’s het beste kan repareren de afgebrokkelde naadjes voordat we gaan spuiten en zodat ik het straks alsnog netjes kan kitten en lakken. Enig advies hiervoor?

En dan zijn er ook nog tal van kozijnen waar de naden nog niet ingesneden of gescheurd zijn, zoals de foto hieronder. Hoe zou ik daar mee om moeten gaan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y3mzHXPWK426ZxcZbQboFEZ9WUs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9hO9whgzu26q9GZMunDAIadw.jpg?f=fotoalbum_large

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
N1ckk schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 15:26:
[...]

Precies, daarom kwam ik op de BOAXEL uit van IKEA. Evt. gecombineerd met een stelling systeem.
Ja dat lijkt me een praktischere insteek. Een hele ombouw op maat (laten) maken, klinkt in ieder geval als overbodig ;)

Boaxel ziet er uit als 'gewoon' een railsysteem met plankendragers? Dan misschien met een klein beetje 'Ikea-design' eroverheen? Volgens mij kun je daar best wat moois mee maken ja!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12:15
Bezig met het schilderen van de kozijnen en heb besloten ook de beglazingskit te vervangen.Wat is de beste manier om de oude kitresten volledig te verwijderen van zowel de ruit als het kozijn? Als ik met een stanleymes langs het kozijn snij neem ik soms een wat hout mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZN6TkO6V7Ungx3kzLi_FO02Lk9I=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/R5o3WDar27dUDLVdvxfqOEqK.jpg?f=user_large

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Je hebt van die kitspatels met een soort haakje eraan, die werken prima. Zwart dingetje van bison, kun je ook kitbussen mee openen en kit mee smeren. Ook heb ik een kitsnij'mes' voor de multitool, maar die gebruik ik meer bij tegels.

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12:15
Ah, zo'n bison tool bedoel je? Ooit wel eens gehad. Las dat het noodzakelijk is om alle resten te verwijderen dus dat is nog best een klus. De laatste 'film' laag overweeg ik met wasbenzine te verwijderen. Of zijn er andere manieren?

• SH007
  • Niet online
Het glas krijg je gemakkelijk netjes schoon met een glaskrabber (met scherp mesje uiteraard).

• Thejman1989
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21-02 22:12
Een aantal vragen over ons nieuwe toilet.

- Ik heb de tegels weg gehaald maar er zit nog lijm op de muur. Ik heb dit geprobeerd weg te halen maar op de linker betonmuur is het op sommige plekken zo lastig dat het juist gaten in de muur achter laat. De rillen zijn max 2mm. Kan ik hier overheen lijmen of moet alles weg?

- Rechts op de kalkzandsteenmuur eigenlijk dezelfde vraag, daar laat ik nog grotere gaten achter door het er vanaf te halen. Waar het makkelijk los kwam heb ik het al weg gehaald, kan ik hier zo over heen lijmen?

- Ik wil graag de afvoer en waterleiding in de muur verwerken. Nu is het zo dat de afvoer rechts door de grond komt, en de waterleiding links, ik heb ze precies andersom nodig. Ik wil een SlimTube hiervoor gebruiken. Kan ik nu op een of andere manier de wateraanvoer (blauw) en vuilwater afvoer(rood) laten kruisen in de muur, of moet ik ze gewoon omhoog doen en dan onder het nieuwe fonteinje laten kruisen?

- Andere tips zijn ook zeker welkom.

Details: 60x60cm tegels, 8mm dik, 12mm lijmkamAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_TVttfrQZRtWfg85v3vNY3EpoCM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ja46qZ5fTjla7I84GMTdMhn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g8YBQcQ0ajWfqr-qiuZgEoSWV-I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pCw0NrG2tSdjd4Bsh5Jj03IK.jpg?f=fotoalbum_large

• No Hands
Thejman1989 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 19:53:

- Ik heb de tegels weg gehaald maar er zit nog lijm op de muur. Ik heb dit geprobeerd weg te halen maar op de linker betonmuur is het op sommige plekken zo lastig dat het juist gaten in de muur achter laat. De rillen zijn max 2mm. Kan ik hier overheen lijmen of moet alles weg?

- Rechts op de kalkzandsteenmuur eigenlijk dezelfde vraag, daar laat ik nog grotere gaten achter door het er vanaf te halen. Waar het makkelijk los kwam heb ik het al weg gehaald, kan ik hier zo over heen lijmen?

- Ik wil graag de afvoer en waterleiding in de muur verwerken. Nu is het zo dat de afvoer rechts door de grond komt, en de waterleiding links, ik heb ze precies andersom nodig. Ik wil een SlimTube hiervoor gebruiken. Kan ik nu op een of andere manier de wateraanvoer (blauw) en vuilwater afvoer(rood) laten kruisen in de muur, of moet ik ze gewoon omhoog doen en dan onder het nieuwe fonteinje laten kruisen?

Details: 60x60cm tegels, 8mm dik, 12mm lijmkam[Afbeelding]

[Afbeelding]
kruisen onder de vloer in de kruipruimte? of gaan ze niet zo diep?

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:33
BBBrt schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 15:20:
Ook @N1ckk
Dat is toch een kwestie van organiseren. Hier hangt de WP binnenunit aan een muur. Die muur (en de muur waar veel ander leidingwerk op zit) is voorzien van underlayment, net als in de meterkast. De andere muren zijn net als de rest van het huis gewoon geschilderd.
Tussendoor is nog de dekvloer gelegd. Daarop is ook getegeld (met garagetegels 30x30, perfect voor in je technische ruimte). Daarna is het SWW-vat op die tegels gezet en aangesloten op de binnenunit. Nu ziet het er best netjes uit.
Als je dus een beetje op de volgorde let kan ook je technische ruimte er best goed uit zien.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:21
Thejman1989 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 19:53:

Ik zou er zoveel mogelijk restjes vanaf krabben met een koperborstel oid. Dan de muur in de primer zetten en dan kun je wel tegelen.
[/quote]

[/quote]
Ga je over je oude tegels heen tegelen?

Details: 60x60cm tegels, 8mm dik, 12mm lijmkam[Afbeelding]

[Afbeelding]

• Thejman1989
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21-02 22:12
Bobmeister schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 20:10:
[...]

Ga je over je oude tegels heen tegelen?

[...]
Nee de vloertegels gaan er nog uit, dus ik ga daar ook al breken etc.
No Hands schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 19:55:
[...]

kruisen onder de vloer in de kruipruimte? of gaan ze niet zo diep?
Ja op zich zou dit kunnen, op een of andere manier probeer ik steed zo min mogelijk gaten in de vloer te maken maar dit is misschien wel de kortste klap idd.

Thx voor het meedenken!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Epsilon

Juppehup schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 22:29:
[...]

Hoe is het afgelopen? Zit met eenzelfde issue. Twijfel over wel/niet schuren, wel/niet primer, etc ...
Het liefst die ik ook nog een laagje Fill Finish, want het muurtje is niet superstrak. Die hechting lijkt me nog kritischer, dus weet niet of ik dat durf.
Alles is goed afgelopen. Ik heb het geschuurd en daarna opnieuw met latex geverfd. Vervolgens nieuwe Traelyx er overheen gezet :). Geen probleem met hechting gezien. Alles ziet er weer strak en fris uit :).

Ik ken fill finish niet, dus kan daar niets over zeggen.

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik heb in mijn garage deze kabelhaspel. Ik twijfel om naast de kabelhaspel een stopcontact aan te leggen, of de haspel rechtstreeks in een inbouwdoos met een wago te verbinden zodat deze altijd stroom heeft. Ik neem aan dat dit laatste wel gewoon kan toch (dus de kabel doorknippen, strippen en aansluiten?

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
miicker schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 00:16:
Ik heb in mijn garage deze kabelhaspel. Ik twijfel om naast de kabelhaspel een stopcontact aan te leggen, of de haspel rechtstreeks in een inbouwdoos met een wago te verbinden zodat deze altijd stroom heeft. Ik neem aan dat dit laatste wel gewoon kan toch (dus de kabel doorknippen, strippen en aansluiten?
Natuurlijk kan dat, maar erg praktisch is het niet. Als de kabel een keer beschadigd kan je de haspel niet afschakelen.

En zo’n kabel is snel beschadigd als je er aan gaat lopen trekken.

• miicker
  • Niet online
Wolly schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 00:23:
[...]

Natuurlijk kan dat, maar erg praktisch is het niet. Als de kabel een keer beschadigd kan je de haspel niet afschakelen.

En zo’n kabel is snel beschadigd als je er aan gaat lopen trekken.
Ja ik heb ook de neiging een stopcontact er naast aan te leggen, ook voor mocht ik hem ooit ergens anders op willen hangen.

• pman63
  • Laatst online: 15:21
En zo'n kabel op haspel is ook een fijne bron van beginnende branden. Dus altijd volledig uitrollen.

• No Hands
pman63 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 01:13:
En zo'n kabel op haspel is ook een fijne bron van beginnende branden. Dus altijd volledig uitrollen.
dat valt wel mee als je er geen 4 frituurpannen tegelijk op aansluit. Als je gewoon een zaagtafeltje ofzo een ochtendje gebruikt dan vliegt dat echt niet maar in brand.

• copykat
  • Laatst online: 17:34

copykat

Good copy isn't bad

1.5mm2 is als "gereedschap haspel" wel kwetsbaar. De mantel is dun ivm t oprollen en de 1.5 is ook niet volle 16A geschikt.( hebben ze hem niet in dikkere variant?)
Maar ik heb jaren met een goedkope 1.5mm2 haspel plus warmte beveiliging geklust. Dat continu uit de koffer trekken en weer in slingeren is ook niet best voor de isolatie. ( om de lengte as draaien bijv.). Nooit probleem gehad paar keer thermo knop moeten indrukken, toch maar helemaal uitrollen :$ , en door.
Je kan natuurlijk er een 10A automaat voor zetten om amperage overbelasting te voorkomen.
Uit de specs
Maximaal vermogen opgerold 1.000 W
Maximaal vermogen afgerold 2.500 W
1000/230= 4,34A.
Wel iets om rekening mee te houden. Opgerold is meer dan halvering vermogen.

[ Voor 13% gewijzigd door copykat op 21-02-2026 10:00 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
miicker schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 00:16:
Het mag niet, zo ver ik kan overzien.

Een stopcontact is het einde van je installatie, dus alles voor het stopcontact moet kloppen, NEN, afzekeren, aardlek, verzekering dat soort dingen.
Ga je deze haspel aansluiten direct op de bekabeling, dan wordt dit ding dus effectief een onderdeel van je huisinstallatie. En daarvoor is hij niet ontworpen/geschikt.

• elektriekert
6 weken terug waren wij met een groepje eten in een ruimte boven bij een zaakje.
We hadden het een beetje koud en vroegen of de verwarming wat warmer kon.
Er bleek geen CV boven aangelegd te zijn dus kwam men met 2 bouw verwarmers van 3kw en eentje van 2kW.

2 haspels en beiden waren maar half uitgerold.
Een half uurtje later begon ik wat te ruiken.
Dus ik aan die haspels voelen...
Eentje was er gewoon niet aan te raken,.dus gauw die verwarmers uitgezet en de haspels uitgerold.

De haspel waar de zwaarste verwarmer aan zat begon al te dampen bij het afrollen. Dat had niet veel langer mogen duren of er had brand ontstaan.

Ik had de beste jongen maar ff aangesproken dat ie haspels altijd volledig uit moet rollen om dit te voorkomen.
Hij had geen idee :X

• pman63
  • Laatst online: 15:21
elektriekert schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 14:42:
[...]

Ik had de beste jongen maar ff aangesproken dat ie haspels altijd volledig uit moet rollen om dit te voorkomen.
Hij had geen idee :X
Dat bedoel ik dus, veel mensen doen maar wat, en het gaat altijd goed tot het een keer te laat is.

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Was het een BBQ of grill restaurant? :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• No Hands
pman63 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 14:52:
[...]

Dat bedoel ik dus, veel mensen doen maar wat, en het gaat altijd goed tot het een keer te laat is.
Maar dat was dus wat ik zeg, 5kW verwarmen op zo een haspeltje is heel wat anders dan je doe het zelf zaagtafeltje even gebruiken op datzelfde haspeltje.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dat, en een zaagtafel trekt niet continu dat vermogen... nog los van het feit dat een cirkelzaag hier niet 2u achter elkaar aanstaat maar puur korte piekjes.

• miicker
  • Niet online
Dat wist ik inderdaad en doe ik ook altijd.
Kan ik de haspel wel gewoon in het stopcontact aangesloten laten zitten als ik de haspel niet gebruik? Lijkt me dat dat geen kwaad kan toch?

• miicker
  • Niet online
Ander vraagje. Gister hebben ze een nieuwe cv ketel bij ons geïnstalleerd. Daarbij is ook een nieuwe bypass geïnstalleerd bij de vloerverwarming. Nu is de vloerverwarming echter gaan lekken bij het kraantje dat onder de kalk zit. Voor zover ik weet lekte dit van te voren niet. Iemand van het bedrijf is vandaag langsgekomen en gaf aan dat om dit op te lossen het kraantje vervangen zal moeten worden, maar dat betekend wel dat het volledige systeem afgetapt moet worden en daarna weer ontlucht etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2OHmap-da_jj9rU5wPULJep5zFo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5tirYDmw84ipq6EZ0tdb62NJ.jpg?f=fotoalbum_large

Rode cirkel geeft aan waar het lekt. Klopt het dat dit inderdaad veel werk is? En is het redelijk dat ik hier weer (extra) voor moet betalen?

• elektriekert
The Eagle schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 16:24:
Was het een BBQ of grill restaurant? :P
Grill _O-

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
miicker schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 23:06:
Ander vraagje. Gister hebben ze een nieuwe cv ketel bij ons geïnstalleerd. Daarbij is ook een nieuwe bypass geïnstalleerd bij de vloerverwarming. Nu is de vloerverwarming echter gaan lekken bij het kraantje dat onder de kalk zit. Voor zover ik weet lekte dit van te voren niet. Iemand van het bedrijf is vandaag langsgekomen en gaf aan dat om dit op te lossen het kraantje vervangen zal moeten worden, maar dat betekend wel dat het volledige systeem afgetapt moet worden en daarna weer ontlucht etc.

[Afbeelding]

Rode cirkel geeft aan waar het lekt. Klopt het dat dit inderdaad veel werk is? En is het redelijk dat ik hier weer (extra) voor moet betalen?
Kraantje vervangen is op zich niet veel werk dat zou met 15 minuten klaar moeten zijn.
Met opnieuw vullen en ontluchten mischien een uur werk.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:36

rdejongjr

Gnome

Ander vraagje. Gister hebben ze een nieuwe cv ketel bij ons geïnstalleerd. Daarbij is ook een nieuwe bypass geïnstalleerd
Let er wel op dat die eerste bestuurbare (tado?) knop de bypass teniet doet!

• Wolly
  • Niet online

[Afbeelding]

Dat kraantje lekte al, anders zat het niet onder de kalk ;) Vaak loopt zo’n lek dicht door de kalkafzetting, maar als je er natuurlijk aan gaat draaien of monteren gaat het weer lekken.

Wel een beroerde loodgieter, een goede zou je hierop wijzen en aanraden om deze gelijk mee te vervangen.

• Joove
  • Laatst online: 17:20
rdejongjr schreef op zondag 22 februari 2026 @ 01:02:
[...]
Let er wel op dat die eerste bestuurbare (tado?) knop de bypass teniet doet!
@miicker dat moet dus sowieso opgelost worden om een goed werkent systeem te hebben. Legen en later vullen en ontluchten kan je ook zelf doen, scheelt weer in de kosten.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
miicker schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 23:02:
[...]Dat wist ik inderdaad en doe ik ook altijd.
Kan ik de haspel wel gewoon in het stopcontact aangesloten laten zitten als ik de haspel niet gebruik? Lijkt me dat dat geen kwaad kan toch?
Het gaat er niet om dat jij hem niet gebruikt, het gaat er om dat anderen niet weten hoe je 'm moet gebruiken en er 'per ongeluk' wel een zware verbruiker aan hangen. Je kunt jezelf wel uitsluiten van risico's, maar anderen dus niet.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• JBS
  • Niet online

JBS

Na het bevestigen van een langere kabel aan een 12V adapter, heb ik aan 't einde deze 'DC Jack Male 5.5mm naar Terminal Block' bevestigd. Werkt prima, maar wat kwetsbaar door de wat fragiele schroefverbinding.

Dit dacht ik op te lossen door bovenstaande connector te vervangen door deze https://www.tinytronics.n...c-jack-plastic-5.5mm-male

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2q5gG7oI51ICsKzHUHPfpCENt4o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7ecY9sSDEX9euWecX0cXYZVC.png?f=user_large

Nu leek me dat een kwestie de twee draadjes solderen 'op de oogjes', maar dat lijkt niet de way to go, aangezien het soldeer niet lekker 'pakt' op die delen en als 't eenmaal vast zit, het niet werkt.
Ik zie vast iets over het hoofd, maar ik kan simpelweg niet vinden hoe dit dan zou moeten...
Bijvoorbeeld hier https://www.aposteriori.c...v3-multi-battery-charger/ zie ik dat er wel gesoldeerd is overigens.

Iemand?

//Edit: Hmz. Misschien is de lengte van die connector wel het probleem. De hiervoor gebruikte connector is net wat langer. Zal eens meten of toch gewoon 12V op zit.

[ Voor 12% gewijzigd door JBS op 22-02-2026 12:26 ]

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Joove schreef op zondag 22 februari 2026 @ 08:44:
[...]

@miicker dat moet dus sowieso opgelost worden om een goed werkent systeem te hebben. Legen en later vullen en ontluchten kan je ook zelf doen, scheelt weer in de kosten.
Kunnen ze ook gelijk een ontluchtingsmogelijkheid plaatsen bij die drukverschilregelaar.

Please state the nature of the technical emergency

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

JBS schreef op zondag 22 februari 2026 @ 11:49:
Na het bevestigen van een langere kabel aan een 12V adapter, heb ik aan 't einde deze 'DC Jack Male 5.5mm naar Terminal Block' bevestigd. Werkt prima, maar wat kwetsbaar door de wat fragiele schroefverbinding.

Dit dacht ik op te lossen door bovenstaande connector te vervangen door deze https://www.tinytronics.n...c-jack-plastic-5.5mm-male

[Afbeelding]

Nu leek me dat een kwestie de twee draadjes solderen 'op de oogjes', maar dat lijkt niet de way to go, aangezien het soldeer niet lekker 'pakt' op die delen en als 't eenmaal vast zit, het niet werkt.
Ik zie vast iets over het hoofd, maar ik kan simpelweg niet vinden hoe dit dan zou moeten...
Bijvoorbeeld hier https://www.aposteriori.c...v3-multi-battery-charger/ zie ik dat er wel gesoldeerd is overigens.

Iemand?

//Edit: Hmz. Misschien is de lengte van die connector wel het probleem. De hiervoor gebruikte connector is net wat langer. Zal eens meten of toch gewoon 12V op zit.
Je moet dan je connector warmmaken met de soldeerbout, en dan tin toevoegen op de connector.

Doe je dat? Dit soort dingetjes is normaliter prima te solderen.

• copykat
  • Laatst online: 17:34

copykat

Good copy isn't bad

Boudewijn schreef op zondag 22 februari 2026 @ 12:36:
[...]

Je moet dan je connector warmmaken met de soldeerbout, en dan tin toevoegen op de connector.

Doe je dat? Dit soort dingetjes is normaliter prima te solderen.
Narrow path, te warm en de interne isolator tussen de polen smelt... :)

Met schuurpapier wat krasjes maken op die soldeer plekken helpt ook.
Draad wat soldeer geven en dan soldeer vloeien op t pootje( inderdaad pootje warmen tot soldeer smelt) en draad tegenaan houden om te vermengen.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• thijsco19
  • Laatst online: 17:33

thijsco19

KTM 990 SMT

copykat schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:21:
[...]

Narrow path, te warm en de interne isolator tussen de polen smelt... :)

Met schuurpapier wat krasjes maken op die soldeer plekken helpt ook.
Draad wat soldeer geven en dan soldeer vloeien op t pootje( inderdaad pootje warmen tot soldeer smelt) en draad tegenaan houden om te vermengen.
Vergeet flux niet. Bijna wel het belangrijkste onderdeel.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:01

Septillion

@JBS Bij te lang verhitten zal het plastic smelten. Maar daarvoor juist de soldeerbout niet te koud zetten, zeker 350 graden. Dan hoef je het niet lang warm te stoken.

• JBS
  • Niet online

JBS

Dank voor alle tips!
Is er ook een meer plug&play oplossing? Dus al la zo'n connector met schroefjes maar dan mét trekontlasting?

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:04
Ik ben aan het kijken voor deuren op zolder. Mogen simpele deuren zijn en bij voorkeur een Deur-kozijn-set zodat ik de kozijnen niet op maat hoef te maken.

De Deur-kozijn-sets bij Hornbach zijn redelijk goed geprijsd.
Bijv. Binnendeur kozijncombinatie stomp links wit gegrond 56x120 mm, 211,5x88 cm voor EUR 179,95

Alternatief dat ik zie zijn Skantrae deur-kozijn-sets voor EUR 202, iets duurder maar alsnog goed betaalbaar, zeker nu met een 30% korting deal bij Praxis. Deuren zijn gelabeld als 'Can-do' merk, maar worden uitgeleverd door Skantrae.

Iemand ervaring met één van beiden of advies voor welke te kiezen?

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:04
t14wo schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 18:11:
[...]

Cando is wel troep hoor. Neem Svedex, Skantrae of Austria

Kijk hier eens: https://www.deurenexpress...rae-deurkozijncombinatie/
Zat nog even terug te zoeken in het topic. Je geeft aan dat Cando troep is, maar Praxis geeft aan dat deze geleverd worden door Skantrae? Of heb je dat destijds verder uitgezocht? Vermoeden dat het gewoon allemaal dezelfde sets zijn.

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:24
SquareOne schreef op zondag 22 februari 2026 @ 15:27:
[...]

Zat nog even terug te zoeken in het topic. Je geeft aan dat Cando troep is, maar Praxis geeft aan dat deze geleverd worden door Skantrae? Of heb je dat destijds verder uitgezocht? Vermoeden dat het gewoon allemaal dezelfde sets zijn.
De ‘in dezelfde fabriek gemaakt als xyz A merk’ zijn populaire, haast niet te checken uitspraken die graag gemaakt worden.

Ik hanteer dat als met bij Praxis een hoofdmerk is, dan wil je het vooral niet. :+

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:30
Vandaag een klusje erbij gekregen waar ik weinig zin in heb: de aardlek tripte op de tuin tijdens de regenbui.

In de tuin trof ik vorig jaar 3 ingegraven kabels aan die buiten gebruik waren gesteld (afgeknipt). Uiteraard zonder aardscherm -O-

Ik heb die netjes afgemonteerd in nieuwe kabeldozen en nog 1 segment verlengd.

Ik heb nu dus:
aanvoer-van-binnen -> nieuwe kabeldoos
-> oude kabel -> nieuwe kabeldoos
-> oude kabel deel 1 -> nieuwe kabelverbinder (ivm beschadiging kabel)
-> oude kabel deel 2 -> nieuwe kabeldoos
-> oude kabel -> nieuwe kabeldoos (ondergronds met hars)
-> nieuwe kabel -> nieuwe kabeldoos

Alle kabeldozen behalve de ingegraven hebben ook een aftakking naar nieuwe wandcontactdozen.

Slechts een outlet (helemaal aan het eind) wordt op dit moment gebruikt.

Zijn er handigheden om de plek van de oorzaak te vinden? Anders wordt het dus een keer tijdens / na regen met een getripte aardlek naar buiten en binair zoeken (telkens op de helft van het niet werkende segment onderbreken) -O-

[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 22-02-2026 18:24 ]

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
Rukapul schreef op zondag 22 februari 2026 @ 17:13:
Vandaag een klusje erbij gekregen waar ik weinig zin in heb: de aardlek tripte op de tuin tijdens de regenbui.

In de tuin trof ik vorig jaar 3 ingegraven kabels aan die buiten gebruik waren gesteld (afgeknipt). Uiteraard zonder aardscherm -O-

Ik heb die netjes afgemonteerd in nieuwe kabeldozen en nog 1 segment verlengd.

Ik heb nu dus:
aanvoer-van-binnen -> nieuwe kabeldoos
-> oude kabel -> nieuwe kabeldoos
-> oude kabel deel 1 -> nieuwe kabelverbinder (ivm beschadiging kabel)
-> oude kabel deel 2 -> nieuwe kabeldoos
-> oude kabel -> nieuwe kabeldoos (ondergronds met hars)
-> nieuwe kabel -> nieuwe kabeldoos

Alle kabeldozen behalve de ingegraven hebben ook een aftakking naar nieuwe wandcontactdozen.

Slechts een outlet (helemaal aan het eind) wordt op dit moment gebruikt.

Zijn er handigheden om de plek van de oorzaak te vinden? Anders wordt het dus een keer tijdens / na regen met een getripte aardlek naar buiten en binair zoeken (telkens op de helft van het niet werkende segment onderbreken) -O-
Ik ben benieuwd naar een oplossing, heb een waarschijnlijk gesmolten 5 aderige kabel ergens in de tuin lopen, die de aardlek inderdaad ook tript. Ik moet alleen 5600m2 afzoeken, dus minder dan een speld in een hooiberg....

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:28
Als die naald aan een draad zit die uit de hooiberg steekt heb je gelijk.
Ten minste, ik ben aan dat dat snoer ergens aan vast zit...

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
hfolkers schreef op zondag 22 februari 2026 @ 20:36:
Als die naald aan een draad zit die uit de hooiberg steekt heb je gelijk.
Ten minste, ik ben aan dat dat snoer ergens aan vast zit...
De kabel verdwijnt onder de bestrating (asfalt) en daarna is er geen spoor meer van te bekennen, tenzij ik bij alle 20 de lichtpunten/electrapunten in de tuin de kabel uitgraaf en volg. Deze punten zijn echter allemaal verspreid rondom uitersten in de tuin, en vooral bij beplanting (grote rhodo's, oude bomen, et cetera). De kabels liggen over het algemeen gelukkig wel op 60cm diep...

• Denman
  • Nu online
Ik heb vandaag de slaapkamer van de middelste opgeleverd na een totale make over. Die was hard nodig aangezien het meeste nog van zijn kleutertijd was, en in de loop van de jaren alleen af en toe een kleine update had gekregen.
De grap is, sinds 10 jaar heb ik een nieuwbouwwoning (nu dus niet echt nieuw meer) en ik heb in die 10 jaar meer van klussen geleerd dan de jaren ervoor. Ik merk dat ik handiger word, maar bij deze klus liep ik toch ook tegen nieuwe dingen aan, met name de verlichting.

Zoon wilde graag PSV behang, kreeg PSV behang. Deze foto is nog van voor oplevering, en hier zat de plint, stopcontact en afwerklijst rechts er nog niet op (leverancier had helaas iets te kort geleverd :()
Eerste keer behangen trouwens, resultaat viel me niet tegen. Al hoor ik van iedereen dat vliesbehang heel wat makkelijker is dan ouderwets behang.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wV9kOWPmbM9-yuHNAGHt6LKaCkY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z5myWRfV83yhWdmYY5cS36Mn.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb een IKEA KURA bed omgebouwd naar een hoogslaper en die zwart geverfd. Heb nagenoeg alles gerecycled, tot aan de dunne platen toe die nu in de achterwand verwerkt zijn. Heb er uiteraard wel iets hogere, maar ook dikkere poten onder gezet en het bed is verankerd aan de muur. Omdat er een kast aan de kopse kant staat is het bed min of meer ingebouwd en staat ie erg stabiel :)

Onder het bed een bureau met daarachter een lattenwand. Om de kosten enigszins te drukken dacht ik voor de Action lattenwanden te gaan, maar dat zou ik niet snel weer doen. Ze zien er goed uit, maar omdat ze niet lang genoeg zijn moet je ze op elkaar monteren en die lijn blijf je toch altijd zien. Hoewel er nu wel een monitor / TV voor hangt, dus dat beperkt het enigszins. Ook zit er heel licht kleurverschil in de panelen, wat je met doorlopende panelen natuurlijk niet hebt. Maar uiteindelijk ziet het er wel gewoon goed uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NYBhqjgILjzt3t3-LbiX6okiPf8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aAWqkhV2m1iabROI6xr4BVc2.jpg?f=fotoalbum_large

De letters heb ik geprint, mos erin en gaan. Achter de letters spacers van 10mm die ik ook geprint heb, en daaromheen heb ik de witte ledstrip bevestigd. Ook daar weer een leermomentje: als je iets ruimer besteld kan je ze net iets meer rondom leggen voor een mooier lichtbeeld. Maar in het echt ziet het er beter uit dan op de foto (meer egaal, ook de letter M lijkt donkerder op de foto, maar is in het echt even fel). Kabeltjes heb ik achter het lattenwandje weggewerkt. Monitor opgehangen aan een geprint, plat steuntje voor een VESA 100 x 100 mount.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9xNymtc4P0_xzfp_s7ObhIdzQKo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t5Tl23XocVhGwOCZbWDqaGPr.jpg?f=fotoalbum_large

De trap heb ik gemaakt door de originele trapbalkjes te gebruiken, en daarop planken van hetzelfde materiaal te leggen als het bureaublad. Zo dienen ze op het eind als trap, en daartussen als plankruimte :)
Was met erin leggen wel passen en meten, maar met beleid (en soms wat geweld :+) is het gelukt.
Daaronder weer led verlichting gemonteerd, die ik door heb laten lopen achter het bureau.

Voor de koof heb ik een grote eiken houten plank die ik nog had liggen in vieren gezaagd, dat paste precies tussen de koof. Met een frees (eerste keer ooit) heb ik een sleuf aan de zijkanten van de plankjes gemaakt. Kleine latjes op de zijmuren bevestigd, en de plankjes erop geschoven voor een mooie blinde verbinding. Achter de plankjes led stripjes gemonteerd die een mooi lichtbeeld op de muur erachter geven. De kabeltjes in een klein kabelgootje naar beneden laten lopen voor een nettere afwerking (niet op de foto te zien).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9m_djwsJ_hVi_HUT5Q8GQ8x4b5E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tGQsAJIcSfEaheL5oi9o0pD8.jpg?f=fotoalbum_large

De verlichting toegevoegd aan Home Assistant, een kamer voor hem aangemaakt in HA en de app ook op zijn iPad gezet zodat ie het zelf allemaal kan regelen.

Die verlichting was wel het grootste leermomentje. Ik (of eigenlijk voor m'n zoon) wilde wel graag instelbare verlichting, dus ik had er -na ik dacht goed onderzoek) yolo wat stripjes, controllers en voedingen besteld bij ome Ali. Dat bleek allemaal niet compatible, want wist ik veel dat je voor adressable led strips weer speciale controllers nodig had 8)7

Toen ik uiteindelijk wel de juiste controller had, deed m'n strip het maar tot de eerste 10%, en na de 2e verlenging met AWG22 kabel niet meer. Na wat uitzoekwerk bleek dat adressable strips een richting hebben! Omgedraaid en jawel hoor, nu ging ie tot 70% (iets van 5 verlengingen). De koof pakte ie echter niet meer, en na weer wat uitzoekwerk bleek dat ik die verlengkabel gewoon veel te lang had gemaakt waardoor controller en voeding het niet meer lekker aan konden. Dus voor de koof heb ik nu een losse controller en voeding besteld, en dat werkt nu wel allemaal.

Achteraf had ik daar wellicht beter onderzoek naar kunnen doen, maar ik vond het op internet nou ook weer niet super eenduidig te vinden. Daar is uiteindelijk nog best wat tijd in gaan zitten. Ik heb er wel van geleerd, en daar ga ik bij de volgende klus (de kamer van de jongste) dankbaar gebruik van maken.

Al met al trots met het resultaat. Zoon is er blij mee, ik heb er zelf weer veel van geleerd en het geeft toch meer voldoening om zoiets zelf te doen i.p.v. uit te besteden :)

Join het GoT Pulse-Team!

Pagina: 1 ... 485 486 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/