[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 452 453 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:56
KoenVW76 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 16:09:
Ik wil in mijn kluswoning de meterkast verplaatsen, van de ene kant van de gang naar de andere, totaal minder dan 2 meter afstand. De kabel hoeft niet verlengd worden want de nieuwe plek is dichterbij de straat. Nu heb ik de aanvraag gedaan bij liander en ik krijg de melding dat ik week 1 2027 pas aan de beurt ben... Net met ze gebeld en ze hebben deze datum bevestigd. Enorm frustrerend natuurlijk omdat het een half dagje werk is, alle voorbereidingen zijn al gedaan. Denken jullie dat het zin heeft om een lokale elektricien te bellen of mogen/kunnen die niet dit soort werk doen?
Die mogen dit niet..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:35
2027?! Dat moet niet 2026 zijn? Dan zou je hier anderhalf jaar op moeten wachten! Ik kan me voorstellen dat dit weinig prioriteit heeft maar zo erg is wel schokkend.
Dan zou ik je meterkast al wel opnieuw inrichten en een dikke 3 fase kabel van je huidige meterkast naar de nieuwe brengen. Blijf je nog wel zo lang tegen de oude aankijken maar is de rest van de verbouwing daar minder van afhankelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-06 22:06
walletje-w schreef op maandag 2 juni 2025 @ 16:39:
[...]

2027?! Dat moet niet 2026 zijn? Dan zou je hier anderhalf jaar op moeten wachten! Ik kan me voorstellen dat dit weinig prioriteit heeft maar zo erg is wel schokkend.
Dan zou ik je meterkast al wel opnieuw inrichten en een dikke 3 fase kabel van je huidige meterkast naar de nieuwe brengen. Blijf je nog wel zo lang tegen de oude aankijken maar is de rest van de verbouwing daar minder van afhankelijk.
Nee echt 2027, ik zat zelf ook al aan die tijdelijke oplossing te denken. Ik kan mij voorstellen dat het zo lang duurt bij een nieuwe aansluiting maar dat een relatief klein klusje al zo lang moet duren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11:48

Rzaan

Altijd zoekende

Het mag niet, maar kunnen ze het technisch gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:05
Rzaan schreef op maandag 2 juni 2025 @ 17:44:
[...]
Niet veilig. Stroom moet van de kabel in de kast in de straat worden gehaald voor je daar veilig aan kan werken.

Beste oplossing inderdaad zoals hierboven geschetst. Dan kun je wel een nieuwe kast monteren, moet je alleen wachten tot de oude weg kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:18
Rzaan schreef op maandag 2 juni 2025 @ 17:44:
[...]

Lijkt me nogal een vraag die afhankelijk van de elektricien is? Als die elektricien daarvoor bij een netbeheerder heeft gewerkt zal die het vast kunnen.

Maar onder spanning aan de netinvoer werken lijkt mij sowieso een zeer slecht idee. En niet iets waarvan je zou moeten willen dat je het bij een elektricien neer legt. Ook gezien dus de (veiligheids)risico's. Je zult maar een elektricien treffen die zegt "ja, dat doe ik wel" en vervolgens gaat het serieus mis... (ziekenhuis of erger). Kan me niet indenken dat je zelf dan blaamvrij bent. Onafhankelijk van of die elektricien uberhaupt de juiste persoonlijke beschermingsmiddelen gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipneck
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-06 18:07
Dat is allemaal wel erg afhankelijk van de situatie.
Hier in het dorp worden regelmatig huizen verbouwd waar opeens buiten de meter in een kastje hangt.
Of dit allemaal de juiste weg is en het allemaal mag heb ik geen antwoord op.

Maar als de kabel niet in beton gegoten is en er overlengte in je tuin ligt, kun je toch kijken wat er gebeurt als je er een trek aan geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
rube schreef op maandag 2 juni 2025 @ 17:58:
[...]

Niet veilig. Stroom moet van de kabel in de kast in de straat worden gehaald voor je daar veilig aan kan werken.

Beste oplossing inderdaad zoals hierboven geschetst. Dan kun je wel een nieuwe kast monteren, moet je alleen wachten tot de oude weg kan.
De netbeheerder heeft hier de meter vervangen zonder de stroom eraf te halen. Kwestie van nadenken wat je doet zei de monteur met de blote draden in zijn hand :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doktervictor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-06 22:14
Wolly schreef op maandag 2 juni 2025 @ 19:16:
[...]

De netbeheerder heeft hier de meter vervangen zonder de stroom eraf te halen. Kwestie van nadenken wat je doet zei de monteur met de blote draden in zijn hand :o
De draden losmaken uit de hoofdstoppenkast terwijl ze warm zijn, terug de kruipruimte intrekken en 2 meter verder weer omgekeerd heeft iets meer weg van een Darwin award.

Heb voor een simpele upgrade van 1 naar 3 fase bij Liander ook bijna anderhalf jaar moeten wachten. Meter niet leverbaar en geen zicht op wanneer wel, we bellen U wel als het zover is was het devies. Dat was inmiddels ruim 2 jaar geleden. Gelukkig schijnt dat specifieke leveringsprobleem nu opgelost te zijn, maar lange wachttijden voor iets simpels bij een netbeheerder verbaasd me niets.

Ik zou de hele nieuwe kast laten klussen en vanaf de oude hoofd aansluiting een dikke draad doortrekken naar de nieuwe. Dan kun je iig door en kan Liander het over anderhalf jaar meteen aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Laatst online: 11:18
doktervictor schreef op maandag 2 juni 2025 @ 19:23:
[...]

De draden losmaken uit de hoofdstoppenkast terwijl ze warm zijn, terug de kruipruimte intrekken en 2 meter verder weer omgekeerd heeft iets meer weg van een Darwin award.
Die kabel kunnen ze toch een voor een los maken en afdoppen, vervolgens door de kruipruimte trekken, dop er af, en aansluiten maar.
Ja, dat is niet zonder risico. Maar het is niet alsof ze die kabel "onbeveiligd" door de kruipruimte zullen trekken en ze continu voorzichtig moeten zijn dat de draden elkaar niet aanraken.

En dat bedenk ik mij zelfs als leek. En voor de netbeheerders zal dit lijkt mij toch een redelijk standaard procedure zijn. Ik kan mij ook echt niet indenken dat de netbeheerder even een hele straat / wijk van de stroom af haalt omdat iemand zijn meterkast een meter wilt verplaatsen. En ik meen in het elektra topic ook wel eens begrepen te hebben dat het vervangen van kabels (als er bv echt maar 1 fase ligt en iemand naar 3 fase wilt) ook gewoon "onder spanning" wordt gedaan. Uiteraard dan wel allemaal gepaard met adequate beschermingsmiddelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 05-06 18:21
doktervictor schreef op maandag 2 juni 2025 @ 19:23:
[...]

Heb voor een simpele upgrade van 1 naar 3 fase bij Liander ook bijna anderhalf jaar moeten wachten. Meter niet leverbaar en geen zicht op wanneer wel, we bellen U wel als het zover is was het devies. Dat was inmiddels ruim 2 jaar geleden. Gelukkig schijnt dat specifieke leveringsprobleem nu opgelost te zijn, maar lange wachttijden voor iets simpels bij een netbeheerder verbaasd me niets.

Ik zou de hele nieuwe kast laten klussen en vanaf de oude hoofd aansluiting een dikke draad doortrekken naar de nieuwe. Dan kun je iig door en kan Liander het over anderhalf jaar meteen aansluiten.
Ik denk eerder dat ze die kabel eerst gewoon laten liggen.... een nieuwe kabel naar de nieuwe meterkast leggen om vervolgens die nieuwe mof onder spanning te maken. Dat is voor die jongens dagelijkse kost en daar kijken ze echt niet meer van op. Beetje elektricien kan het waarschijnlijk ook wel alleen die mogen er niet aankomen. Duurt ook wel even voordat de zekeringen in de trafo er uit ploffen mocht het fout gaan. Zal niet de eerste zijn waar dat niet gebeurt en de boel vrolijk doorknettert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:39
rube schreef op maandag 2 juni 2025 @ 17:58:
[...]

Mijn analoge meter is vorig jaar vervangen door een digitale meter (in .be). Dat heeft de netbeheerder onder spanning gedaan. Ik heb de monteur destijds wel gevraagd hoe veilig dat was. Zijn antwoord was iets in de trant van dat eerst de ene ader gestript werd, en daarna de andere, en dat dat i.c.m. met het juiste gereedschap en PBM, gewoon mag en dat het zo overal gebeurd (door netbeheer).

@KoenVW76 : kun je de huidige meterkast met achterwand en al niet verplaatsen naar de nieuwe plek? Als de boel toch al open ligt en genoeg ruimte op de kabel hebt ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:37

copykat

Good copy isn't bad

[...]

Dat is helaas vaak de actie omdat het te duur is om ff jouw fase(s) en van nog een aantal huizen in je buurt af te schakelen.

Opzich is het inderdaad goed opletten en meteen afdoppen als je de oude kast vv voor de nieuwe. Maar 1 fase of 3 fase is wel iets.
3xzoveel kans om eh vonken te trekken of erger.

6mm2 lasdop er op meteen na los halen en veiligheids masker voor je gezicht met goede vde gereedschap. En handschoenen.

Overigens veel electriciens doen t gewoon "bloot" ( geen steekvlam bescherming) beetje als jongleren met een scherp mes zolang je het opvangt door t heft te pakken is er niks aan de hand... :+

( overigens als t misgaat is de baas opeens wel van "waarom heb je dit en dat niet gedaan? ") eigen verantwoordelijkheid.

Overigens wat ik erger vind is dat ze geen momentschroevendraaiers gebruiken met vast draaien vd automaatschroeven.( alle automaten hebben een maximale Nm en een geadviseerde Nm voor vastzetten.)

De " gecertificeerde electricien " die voor f..King veel geld mijn 3fase groepenkast vernieuwde had een aantal schroeven te losjes vast gezet. En 1 weekje later heb ik alsnog alles na getrokken omdat ik ontdekte dat onderandere een aarde draad wat knullig zat en los kwam.
En sommige schroefklemmen kon ik nog meer dan een halve slag verder aan draaien.
Slecht contact met flinke Amperages is warmte wat isolatie kan smelten en dus opeens sluiting en vlammen en dus kan resulteren en een volledig uitgefikte meterkast en of erger..

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-06 17:01
walletje-w schreef op maandag 2 juni 2025 @ 07:35:
We zijn onze gezamenlijke bergingen aan het bouwen. Nu gaan we daar een betonnen vloer voor storten. Vandaag komt het staal en gaan we dit deze week vlechten en daarna laten we het volstorten. Nu heb ik hier zelf bijna geen ervaring mee en vroeg me af of jullie nog tips en ervaringen hebben die handig zijn om te delen.

***members only***

Ik ga vandaag nog een aantal rollen PE folie halen wat we op de bodem leggen. En er komt morgen iemand helpen vlechten die dit voor z’n werk doet en dat aan ons kan uitleggen. Zelf maak ik me een beetje zorgen om de hoeveelheid vlechtwerk en of we niet beter een machine kunnen huren in plaats van dit allemaal met de hand te doen.
Zou voor 230 euro niet moeilijk doen en gewoon een machine kopen:
https://www.hbm-machines....8-v-40-ah?sku=10883&gQT=1

En anders een snelstropper: https://www.feramotools.n...raad-vloerverwarming.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:17
We zijn onze gezamenlijke bergingen aan het bouwen. Nu gaan we daar een betonnen vloer voor storten. Vandaag komt het staal en gaan we dit deze week vlechten en daarna laten we het volstorten. Nu heb ik hier zelf bijna geen ervaring mee en vroeg me af of jullie nog tips en ervaringen hebben die handig zijn om te delen.

***members only***

Ik ga vandaag nog een aantal rollen PE folie halen wat we op de bodem leggen. En er komt morgen iemand helpen vlechten die dit voor z’n werk doet en dat aan ons kan uitleggen. Zelf maak ik me een beetje zorgen om de hoeveelheid vlechtwerk en of we niet beter een machine kunnen huren in plaats van dit allemaal met de hand te doen.
Zo veel vragen... :)

Ik zie alleen (OSB?) bekisting aan de buitenzijde. Wordt de binnenkant gewoon zo gelaten als het nu is (rechtstandig zand?)?
Folie echt alleen een laagje op de bodem of trek je het ook gewoon langs de wanden omhoog?
Hoe gaan jullie de onderste wapeningsstaven ondersteunen/omhooghouden? Of leggen jullie die plat op de folie?
Gaan jullie afstandhouders gebruiken?
Wordt het een funderingsbalk met vloer in één stuk?
Hebben jullie überhaupt een uitgewerkt wapeningsplan, of wordt het gewoon 'praktisch' iets erin gooien? ;)
Etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:18
[...]

Bij ons is de meterkast ook verplaats met draden die 'aan' waren. Gewoon 1 voor 1, niet met wat anders bezig zijn en de andere monteur stond bij de meterkast zodat niemand daar wat kon aanzetten.
Oud MK afkoppelen, kabel eruit en afdoppen. Nieuwe kabel trekken en die in de nieuwe MK aansluiten, dan een mof maken en klaar.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10:06
copykat schreef op maandag 2 juni 2025 @ 19:45:
[...]

Dat is helaas vaak de actie omdat het te duur is om ff jouw fase(s) en van nog een aantal huizen in je buurt af te schakelen.

Opzich is het inderdaad goed opletten en meteen afdoppen als je de oude kast vv voor de nieuwe. Maar 1 fase of 3 fase is wel iets.

6mm2 lasdop er op meteen na los halen en veiligheids masker voor je gezicht met goede vde gereedschap. En handschoenen.

Overigens veel electriciens doen t gewoon "bloot" ( geen steekvlam bescherming) beetje als jongleren met een scherp mes zolang je het opvangt door t heft te pakken is er niks aan de hand... :+

( overigens als t misgaat is de baas opeens wel van "waarom heb je dit en dat niet gedaan? ") eigen verantwoordelijkheid.

Overigens wat ik erger vind is dat ze geen momentschroevendraaiers gebruiken met vast draaien vd automaatschroeven.( alle automaten hebben een maximale Nm en een geadviseerde Nm voor vastzetten.)

De " gecertificeerde electricien " die voor f..King veel geld mijn 3fase groepenkast vernieuwde had een aantal schroeven te losjes vast gezet. En 1 weekje later heb ik alsnog alles na getrokken omdat ik ontdekte dat onderandere een aarde draad wat knullig zat en los kwam.
En sommige schroefklemmen kon ik nog meer dan een halve slag verder aan draaien.
Slecht contact met flinke Amperages is warmte wat isolatie kan smelten en dus opeens sluiting en vlammen en dus kan resulteren en een volledig uitgefikte meterkast en of erger..
Jij hebt ze natuurlijk met een momentsleutel nagetrokken? Want schroefklenmen moeten op moment worden vastgezet. Niet dat iemand dat doet, maar dat is wel het montage voorschrift. Maargoed als ik jou zo hoor, zat er wel wat veel speling op..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

basjuuhhh schreef op maandag 2 juni 2025 @ 20:07:
[...]

Jij hebt ze natuurlijk met een momentsleutel nagetrokken? Want schroefklenmen moeten op moment worden vastgezet. Niet dat iemand dat doet, maar dat is wel het montage voorschrift. Maargoed als ik jou zo hoor, zat er wel wat veel speling op..
nee maar ik heb ze wel laten nalopen door een buurman die zo'n schroevendraaier wel had.
( Als ik had geweten dat hij én gecertificeerd was én de juiste spullen en vaardigheden had voordat ik mn meterkast liet vervangen door een "gebelde" electricien had ik hem meteen het laten doen.maar ik/we woonde er toen nog niet officieel en had net het huis gekocht)
zo'n schroevendraaier is best prijzig en je gebruikt hem niet vaak. ik heb wel de VDE wera set aangeschaft toen ik mn huisinstallatie ging veranderen. (wat een beetje "irritant" is dat je elke keer de kling moet wisselen omdat je maar 1 heft hebt. dus ik ga nog een 2de heft/greep kopen op termijn maar dat terzijde)

Meeste electra doe ik zelf ( tot aansluiten op een groep aan toe, als je weet wat je niet en wel kan doen is electra simpel. )( moeilijkheden zitten in de variaties in bestaande situaties, kleuren van de draden in ymvk kabel en andere oudere aansluitingen bijv je weet niet wat een ander heeft besloten voor jou met aansluiten. meten is weten.) maar de schakelkast/groepenkast omwisselen is wel iets dat je beter over kan laten aan iemand die er voor geleerd heeft, kleine foutjes kunnen grote gevolgen hebben zeker als t voor de 16A automaat fout zit.

ik heb toen gepost in t electratopic hoe t gedaan was omdat ik iets teleurgesteld was in de uitvoering.
:)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:11
copykat schreef op maandag 2 juni 2025 @ 20:41:
[...]

nee maar ik heb ze wel laten nalopen door een buurman die zo'n schroevendraaier wel had.
( Als ik had geweten dat hij én gecertificeerd was én de juiste spullen en vaardigheden had voordat ik mn meterkast liet vervangen door een "gebelde" electricien had ik hem meteen het laten doen.maar ik/we woonde er toen nog niet officieel en had net het huis gekocht)
zo'n schroevendraaier is best prijzig en je gebruikt hem niet vaak.
Ik heb er eentje van Wiha en die is ongeveer de helft. Toch wel een lekker gevoel om het volgens de specs aan te kunnen draaien.

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:30

Roozzz

Plus ultra

Ik heb nog een erfenis van de vorige bewoners, die ik ondertussen toch echt een keer wil oplossen. Vraag is vooral hoe precies. Hopelijk kunnen jullie me een beetje op weg helpen.

Het betreft een plat bitumen dak van een gemetseld schuurtje dat overloopt in een overkapping. Situatieschets onderaan. Helaas zitten er twee rotte balken in, is er ooit lekkage geweest, is deze doorgezakt en blijft er water op staan. De afvoer zit zeg maar 3 cm te hoog, dus die gaat pas iets doen als het hele dak volstaat.

Ooit dacht ik de rotte balken van onderaf te vervangen met behulp van een stempel, maar gezien de diverse problemen is naar mijn idee is het hele dak eraf slopen en opnieuw opbouwen de betere route. Dan lossen we de hele hap in een keer op én kan ik e.e.a. voorbereiden op een groen dak. Het huidige dak is daar qua belasting duidelijk niet geschikt voor :+
Is dit de logische route om te volgen, of mis ik een optie?

Zo ja, hoe bepaal ik welke balkmaat geschikt is en welke belasting deze exact kan hebben? Ik zat al even te hobbyen met de balkenschuif. De conclusie daaruit lijkt dat de tussenafstand tussen balken fors kleiner en/of de balken hoger moeten worden. Gerekend met een dak met ballast.

Het schuurtje inclusief dak is geschakeld met mijn buren. Zij hebben geen problemen buiten dat er water op blijft staan. De budgettaire situatie laat het hen niet toe om dit samen op te pakken. Ik heb een groot vraagteken hoe ik ons dak netjes kan aanpakken en deze overgang kan oplossen. Helemaal als ik idealiter ons dak verhoog. De extra hoogte van de balken zie ik niet naar beneden opgelost worden. Dan moet er ook weer een raam en deur kozijn vervangen worden.

Kortom, hebben jullie wijze woorden in deze situatie? En is dit een kwestie van een aannemer/dakdekker zoeken, of zou ik dit eventueel gewoon zelf kunnen? Op het oog lijkt de dakopbouw erg eenvoudig. Ik ben geen onhandige klusser, maar dit is wel vrij ver uit de comfort zone :P

Situatie:
- plat bitumen dak ~6,4 bij 2,5m
- doorlopend dak met buurman aan zuidzijde
- balkenlaag steunt aan buitenzijdes op baksteen (uitsparing uitgehakt)
- balken zijn 4,5cm x 15cm x 3,2m
- balken zijn vastgenageld aan een dwarsbalk boven het kozijn (9cm dik = 2 x 4,5?)
- hart op hart balken is ~50cm ja, ik heb er een te weinig ingetekend...
- koud dak: balkenlaag, dakbeschot, bitumen

- gearceerd is metselwerk
- bruin is houten balken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O8_OnxjP3Kj2a2cFnGW6xoklsUo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uvEmHezeSSdwySier3eEiIcL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Roozzz op 02-06-2025 21:36 ]

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-06 22:53

***members only***

Ik heb dat 30 jaar geleden ook gedaan, de rand rondom moet dacht ik 60 cm die de grond in, vorst-rand heet dat. Vlechten gewoon met de hand gedaan. Als de plastic eronder goed ligt krijg je geen vocht door de vloer. Blijft het bij de betonnen vloer of ga je er wat overheen leggen? Ik heb het toen gewoon met een lat gladgetrokken en met betonverf geschilderd. Die verf heeft het al die jaren redelijk gehouden, en is wel oliedicht. Heel wat anders dan bv stoeptegels die als een spons alles opzuigen. Bedenk als je electra binnen wil leggen of je een pijp ervoor meteen ingiet.
Mijn schuur heb ik misschien iets te laag gelegd, dwz, als het veel regent wil er wel water binnen lopen. Om dat op te vangen een goot voor beide deuren gelegd. Maar was beter geweest om de vloer 10 cm hoger te leggen.

[ Voor 7% gewijzigd door pauldaytona op 02-06-2025 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06:45
basjuuhhh schreef op maandag 2 juni 2025 @ 20:07:
[...]

Als je stroomdraden gaan klapperen omdat ze niet goed vast zitten ga je dat hopelijk ruiken voor het erger wordt. Dat wist ik dus ook niet tot het fout ging met de PV installatie waarbij men dus niet voldoende kracht had gezet bij het vastzetten van de draden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:05
[...]
Nou ja, dat is dus exact wat er bij ons wel werd gedaan. Een aantal buren zaten dus een 30 minuten zonder stroom toen wij van 1 naar 3 fasen zijn gegaan.

Maar blijkbaar verschilt de aanpak van instantie tot instantie en van persoon tot persoon.

Zolang het goed gaat......maar veilig zou ik het niet echt noemen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• BrammeS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-06 18:44
Ik ben afgelopen week een nieuw tuinier project gestart.

Ik had in eerste instantie ooit bedacht om dit allemaal met de hand te graven. maar uiteindelijk toch maar een mini graver gehuurd, dit model kan de rupsbanden inschuiven tot 80 cm breedte, waardoor hij met gemak door mijn schuurdeur kon rijden naar mijn achtertuin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U3iu2fbsSicaeCb4yGWoD9Ywl_M=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CGTpKZHKLYqY9NOSueBPjXs2.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fE3Q4p-Pg6JoNgNMyAYOKKgeRn4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3sAllt6Vsp4k1lzpQEJPHx5l.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lhcKcbR9mBYgw4-uzQUK5PQ_080=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zXZ8yFT2BeG9FKBaAQGhBGZ0.jpg?f=fotoalbum_medium

Als ik dit allemaal met de hand had moeten graven was ik waarschijnlijk een jaar of 2 bezig geweest, 8)7

Komend weekend hoop ik de beschoeing/tuinwand geheel af te kunnen ronden.

[ Voor 10% gewijzigd door BrammeS op 03-06-2025 10:38 . Reden: dubbel plaatje ]

Advanced sheep-counting strategies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

kipneck schreef op maandag 2 juni 2025 @ 18:07:
Dat is allemaal wel erg afhankelijk van de situatie.
Hier in het dorp worden regelmatig huizen verbouwd waar opeens buiten de meter in een kastje hangt.
Of dit allemaal de juiste weg is en het allemaal mag heb ik geen antwoord op.

Maar als de kabel niet in beton gegoten is en er overlengte in je tuin ligt, kun je toch kijken wat er gebeurt als je er een trek aan geeft?
Bijzonder slecht advies:
  • jij mag aan dat deel niet zitten
  • normaliter is er trekontlasting dus je zult na wat overlengte niet veel kunnen doen
  • als de kabel niet met trekontlasting is aangesloten heb je potentie dat je een fase de nul of PE los trekt
RobertMe schreef op maandag 2 juni 2025 @ 19:31:
[...]

Die kabel kunnen ze toch een voor een los maken en afdoppen, vervolgens door de kruipruimte trekken, dop er af, en aansluiten maar.
Ja, dat is niet zonder risico. Maar het is niet alsof ze die kabel "onbeveiligd" door de kruipruimte zullen trekken en ze continu voorzichtig moeten zijn dat de draden elkaar niet aanraken.

En dat bedenk ik mij zelfs als leek. En voor de netbeheerders zal dit lijkt mij toch een redelijk standaard procedure zijn. Ik kan mij ook echt niet indenken dat de netbeheerder even een hele straat / wijk van de stroom af haalt omdat iemand zijn meterkast een meter wilt verplaatsen. En ik meen in het elektra topic ook wel eens begrepen te hebben dat het vervangen van kabels (als er bv echt maar 1 fase ligt en iemand naar 3 fase wilt) ook gewoon "onder spanning" wordt gedaan. Uiteraard dan wel allemaal gepaard met adequate beschermingsmiddelen.
De netbeheerder zal zeker wel een deel van de wijk spanningsloos maken t.b.v. werkzaamheden - daarom kost dat ook zo veel en wordt dat netjes aangekondigd (meestal). Een drie fase aanvoerkabel onder spanning terughalen door een kruipruimte en ergens anders omhoog laten komen is gewoon een risico wat een netbeheerder niet gaat nemen. Vergeet niet dat je de huiszekeringen van de netbeheerder niet meer hebt dan en je puur de zekering in de 'elektriciteitshuisjes' als veiligheid hebt - en veilig kun je dat niet noemen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:56

Bezulba

Formerly known as Eendje

En de reden dat er nog steeds zoveel ongelukken zijn met bouwvakkers is de mentaliteit die hierboven heerst; "Als je maar oplet kan dat gewoon!" En dan flikkert er weer 1tje van een ladder af of gaat alleen in een kruipruimte in om een gaslek op te zoeken of krijgt even fijn een stroomschok omdat het toch niet helemaal gaat zoals het hoort.

En mijn werkgever maar bij elke bijeenkomst en praatmoment maar proberen op veiligheid te hameren...

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:36
[...]

En oh wee als je ze een doorgeknipte zegel aantreffen.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Flix20 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:52:
[...]

Ik ken 2 mensen waarbij dit het geval was.
Nul consequenties.
Is natuurlijk wel n=1.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
Rzaan schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:57:
[...]

Nul consequenties.
Is natuurlijk wel n=1.
In jouw geval is het n = 2. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Rzaan schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:57:
[...]

Nul consequenties.
Is natuurlijk wel n=1.
ik 'ken' een persoon die de meterkast 20cm naar beneden heeft moeten plaatsen om de kast te vernieuwen.
Dit gedaan met een collega die dagelijks conform NEN3140/3840 normen werkt.

Toen later de netbeheerder langs kwam om de meterkast naar 3fase om te bouwen kreeg 'persoon' een flinke preek 'ik mag hier niet aan werken', 'gevaarlijk, je weet niet wat je doet', 'melding maken, dikke boete als ik het meld'. Nadat de monteur beetje uitgeraasd was en een kop koffie kreeg heeft ie de meterkast vervangen.
Nooit meer wat van gehoord.

3 dagen later heeft 'persoon' de hoofdstop weer eruit laten klappen dus werden de zegels weer doorgeknipt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Flix20 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:06:
[...]
Toen later de netbeheerder langs kwam om de meterkast naar 3fase om te bouwen kreeg 'persoon' een flinke preek 'ik mag hier niet aan werken', 'gevaarlijk, je weet niet wat je doet', 'melding maken, dikke boete als ik het meld'. Nadat de monteur beetje uitgeraasd was en een kop koffie kreeg heeft ie de meterkast vervangen.
Nooit meer wat van gehoord.
Bij één van die vrienden werd wel goed naar de meterkast gekeken (vooral er achter blijkbaar) of er niet ergens stroom werd afgetapt. Wat niet het geval was.
Denk dat die gasten helemaal geen zin hebben in een melding, want hoop gedoe en extra werk.
Behalve als ze echt bewust misbruik zien.

Wat ik tijdens mijn verbouwingen en mijn vele aan- en verkopen van panden heb gemerkt, is dat de soep nooit zo heet wordt gegeten als deze wordt opgediend. Zolang het niet te gek is, of een duidelijk bewijs van echt strafbare feiten.
Geen garanties voor de toekomst natuurlijk en ook zeker geen aanbeveling om je niet aan de regels te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap

Powered by:

Even een inschattingsvraagje, wij willen ons tuinhek gaan Hammeriten.
Maar hoe bereken/schat ik hoeveel ik ongeveer nodig heb?

Het gaat een custom kleur worden, dus terugbrengen gaat niet lukken.

Gaat om zo'n soort hek:
Afbeeldingslocatie: https://www.momanhekwerk.nl/bestanden/afbeelding/Kennisbank/Metalen%20tuinhek/861-metalen-tuinhek-klassiek-sierhekwerk.jpg

Hoeveel moet ik ongeveer rekenen per strekkende meter hek?

Daarnaast leek spuiten ons wel makkelijk, maar kan dit niet op kleur gemengd worden. Kun je gewone Hammerite in een (huurbare) spuitmachine doen en alsnog spuiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
BBBrt schreef op maandag 2 juni 2025 @ 19:55:
[...]

Zo veel vragen... :)

Ik zie alleen (OSB?) bekisting aan de buitenzijde. Wordt de binnenkant gewoon zo gelaten als het nu is (rechtstandig zand?)?
Folie echt alleen een laagje op de bodem of trek je het ook gewoon langs de wanden omhoog?
Hoe gaan jullie de onderste wapeningsstaven ondersteunen/omhooghouden? Of leggen jullie die plat op de folie?
Gaan jullie afstandhouders gebruiken?
Wordt het een funderingsbalk met vloer in één stuk?
Hebben jullie überhaupt een uitgewerkt wapeningsplan, of wordt het gewoon 'praktisch' iets erin gooien? ;)
Etc
Binnenkant word zo gelaten inderdaad. OSB aan de buitenkant om de opsluitband en straatwerk van de gemeente niet in te laten storten tijdens de werkzaamheden.
We hebben steentjes met de juiste hoogte om de dekking te garanderen.
En dan nog van die metalen stroken die daarna de volgende matten weer op de juiste hoogte houden.
Funderingsbalk en vloer in 1 stuk inderdaad
Wapeningsplan ligt klaar en daar is ook alles voor besteld. Vandaag komt een expert ons helpen met een begin maken en dan kunnen we daarna zelfstandig door. Zaterdag willen we klaar zijn.
pauldaytona schreef op maandag 2 juni 2025 @ 21:37:
[...]

Ik heb dat 30 jaar geleden ook gedaan, de rand rondom moet dacht ik 60 cm die de grond in, vorst-rand heet dat. Vlechten gewoon met de hand gedaan. Als de plastic eronder goed ligt krijg je geen vocht door de vloer. Blijft het bij de betonnen vloer of ga je er wat overheen leggen? Ik heb het toen gewoon met een lat gladgetrokken en met betonverf geschilderd. Die verf heeft het al die jaren redelijk gehouden, en is wel oliedicht. Heel wat anders dan bv stoeptegels die als een spons alles opzuigen. Bedenk als je electra binnen wil leggen of je een pijp ervoor meteen ingiet.
Mijn schuur heb ik misschien iets te laag gelegd, dwz, als het veel regent wil er wel water binnen lopen. Om dat op te vangen een goot voor beide deuren gelegd. Maar was beter geweest om de vloer 10 cm hoger te leggen.
Die balk is bij ons 55cm diep en komt 2-3cm boven het maaiveld uit. Qua regen zitten we dus goed.
Het plan was om het beton zo te laten, het blijft een simpele berging. Maar Almere verzakt nogal en dus was deze fundering wel handig.

We hebben een doorgetrokken buis die we door de fundering laten komen om daar een aparte elektriciteitsaansluiting te realiseren. De kavels worden door gemeentegrond gescheiden dus mogen we geen kabel doortrekken.

Ik maak me nu wel zorgen voor de regen die voorspeld is de komende dagen. Zouden jullie zeilen plaatsen over de bouwplaats zodat het allemaal niet zo vol loopt met water. We leggen er de komende dagen folie over, dus dat gaat een beetje zwembad-achtig worden vermoed ik, alhoewel we het niet helemaal dicht tapen.

Daarnaast, hoe werkt het normaliter met het bestellen van beton. Ik heb nu 3 lidar scans gemaakt om daarmee de hoeveelheid beton in te kunnen schatten. Ik kom uit op 16 kuub voor het eerste gebouw en 18 kuub voor het tweede gebouw. Daar moet het staal nog vanaf en dat was 3314 kg met een dichtheid van 7850 kg/m³ maakt een totaal volume van 0.422 m³ aan staal. Maar grote kans dat dit niet precies genoeg is en we een halve kuub over houden. Nemen ze dit weer mee of moeten we dit toch zelf ergens kwijt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/53xF_RyXNplzM1KtmlcRP8Y_Ykc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WVEbT55W6aRUELCHgMYJUYSu.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
JBplap schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:46:

Gaat om zo'n soort hek:
[Afbeelding]

Daarnaast leek spuiten ons wel makkelijk, maar kan dit niet op kleur gemengd worden. Kun je gewone Hammerite in een (huurbare) spuitmachine doen en alsnog spuiten?
Hamerrite is een brede merknaam en heeft verschillende producten , maar is doorgaans vrij dik en moet je erg ver verdunnen voordat je het kan spuitenik weet niet in hoeverre de "over roest" functie dan goed blijft maar veder zou het gewoon moeten kunnen
Maar misshcien heeft RUST-OLEUM je kleurtje wel?

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 03-06-2025 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
walletje-w schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:18:
[...]

Binnenkant word zo gelaten inderdaad. OSB aan de buitenkant om de opsluitband en straatwerk van de gemeente niet in te laten storten tijdens de werkzaamheden.
En dan nog van die metalen stroken die daarna de volgende matten weer op de juiste hoogte houden.
Wapeningsplan ligt klaar en daar is ook alles voor besteld. Vandaag komt een expert ons helpen met een begin maken en dan kunnen we daarna zelfstandig door. Zaterdag willen we klaar zijn.

[...]

Die balk is bij ons 55cm diep en komt 2-3cm boven het maaiveld uit. Qua regen zitten we dus goed.
Het plan was om het beton zo te laten, het blijft een simpele berging. Maar Almere verzakt nogal en dus was deze fundering wel handig.

We hebben een doorgetrokken buis die we door de fundering laten komen om daar een aparte elektriciteitsaansluiting te realiseren. De kavels worden door gemeentegrond gescheiden dus mogen we geen kabel doortrekken.

Ik maak me nu wel zorgen voor de regen die voorspeld is de komende dagen. Zouden jullie zeilen plaatsen over de bouwplaats zodat het allemaal niet zo vol loopt met water. We leggen er de komende dagen folie over, dus dat gaat een beetje zwembad-achtig worden vermoed ik, alhoewel we het niet helemaal dicht tapen.

Daarnaast, hoe werkt het normaliter met het bestellen van beton. Ik heb nu 3 lidar scans gemaakt om daarmee de hoeveelheid beton in te kunnen schatten. Ik kom uit op 16 kuub voor het eerste gebouw en 18 kuub voor het tweede gebouw. Daar moet het staal nog vanaf en dat was 3314 kg met een dichtheid van 7850 kg/m³ maakt een totaal volume van 0.422 m³ aan staal. Maar grote kans dat dit niet precies genoeg is en we een halve kuub over houden. Nemen ze dit weer mee of moeten we dit toch zelf ergens kwijt?

[Afbeelding]
Gaat toch altijd meer in dan je denkt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBBrt
walletje-w schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:18:
[...]

[...]

[Afbeelding]
Ah oke, komt vast wel goed dan. Ik vind alleen de bodem onder de vloer er nu veel te grof uitzien. Gaan jullie hier nog wel even met een walsje overheen ofzo? Hoeft niet superstrak allemaal, maar ziet er nu uit als een gemiddeld strand 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBBrt
En je hoeft je geen zorgen te maken over 0,5 kuub aan restant. Met zo'n oppervlak dump je dat erop en dat voel je niet eens :) als je echt meerdere kuubs scheef zit, dan moet je het even navragen aan de leverancier. Die zitten er meestal niet op e wachten om er weer mee terug te rijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online

Gaat om zo'n soort hek:
[Afbeelding]

Ik zou even meten hoe lang het hek is, en hoe hoog. Daarmee zou je leverancier wel moeten kunnen zeggen wat je nodig hebt.
Als de 'menger' kort bij zit, dan bestel je ongeveer 3/4e wat je nodig hebt, en dan ga je bij halen als je weet hoe ver je geraakt ben.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBplap
  • Niet online

JBplap

Powered by:

twain4me schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:22:
[...]
Hamerrite is een brede merknaam en heeft verschillende producten , maar is doorgaans vrij dik en moet je erg ver verdunnen voordat je het kan spuitenik weet niet in hoeverre de "over roest" functie dan goed blijft maar veder zou het gewoon moeten kunnen
Maar misshcien heeft RUST-OLEUM je kleurtje wel?
Ah ok, misschien toch maar gewoon schilderen dan.
Rust-oleum heeft het ook niet.
Is wel een RAL kleur, maar nog nooit buitenwerks gezien ergens. Dus dat gaat nergens in een kant en klare spuitbus zitten.
Tommie12 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:47:
[...]

Ik zou even meten hoe lang het hek is, en hoe hoog. Daarmee zou je leverancier wel moeten kunnen zeggen wat je nodig hebt.
Als de 'menger' kort bij zit, dan bestel je ongeveer 3/4e wat je nodig hebt, en dan ga je bij halen als je weet hoe ver je geraakt ben.
+/- 34 meter hek, 75cm hoog.
Ik heb alleen geen idee of ik 1, 5 of 10 liter nodig heb. Wil later best wat bij bestellen, maar gaat me vooral om de eerste order.

Zal het online moeten bestellen, in de buurt zit niks dat Hammerite mengt geloof ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
JBplap schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 15:15:
[...]

Ah ok, misschien toch maar gewoon schilderen dan.
Rust-oleum heeft het ook niet.
Is wel een RAL kleur, maar nog nooit buitenwerks gezien ergens. Dus dat gaat nergens in een kant en klare spuitbus zitten.

[...]

+/- 34 meter hek, 75cm hoog.
Ik heb alleen geen idee of ik 1, 5 of 10 liter nodig heb. Wil later best wat bij bestellen, maar gaat me vooral om de eerste order.

Zal het online moeten bestellen, in de buurt zit niks dat Hammerite mengt geloof ik.
Zowat elke verfwinkel kan dat toch?
Ze beginnen gewoon met witte hammerite en mengen dan de kleur. In elk geval, ik zou ze eens bellen, zowel met de vraag hoe veel je nodig hebt als met de vraag of ze kunnen en willen mengen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Tommie12 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 15:33:
[...]

Zowat elke verfwinkel kan dat toch?
Ze beginnen gewoon met witte hammerite en mengen dan de kleur. In elk geval, ik zou ze eens bellen, zowel met de vraag hoe veel je nodig hebt als met de vraag of ze kunnen en willen mengen.
En als je al verfend eracht komt dat je tekort hebt, snel bijhalen en beetje bij beetje bijmengen. Dan zie je aan het einde van het hek echt niet dat de kleur iets afwijkt van het begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:50
Rzaan schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:16:
[...]

Bij één van die vrienden werd wel goed naar de meterkast gekeken (vooral er achter blijkbaar) of er niet ergens stroom werd afgetapt. Wat niet het geval was.
Denk dat die gasten helemaal geen zin hebben in een melding, want hoop gedoe en extra werk.
Behalve als ze echt bewust misbruik zien.

Wat ik tijdens mijn verbouwingen en mijn vele aan- en verkopen van panden heb gemerkt, is dat de soep nooit zo heet wordt gegeten als deze wordt opgediend. Zolang het niet te gek is, of een duidelijk bewijs van echt strafbare feiten.
Geen garanties voor de toekomst natuurlijk en ook zeker geen aanbeveling om je niet aan de regels te houden.
Daarbij kan je bij de meeste netbeheerders gewoon een spoedaanvraag doen. Kost wat geld, maar dan komen ze snel.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Een tijdje terug hebben wij een (prefab) aanbouw laten plaatsen. Nu willen we hier zonwering op bevestigen d.m.v. een zonnescherm. Nu hebben wij geen volwaardige bakstenen, maar het zijn een soort sierstrips met dunne bakstenen.

Ik heb de aannemer gevraagd of ik de normale instructies kan volgen voor het monteren van een zonnescherm. Deze vraag krijgen ze vaker en ik kreeg het volgende door:
Het zonnescherm kan met 6cm afstandhouders geschroefd worden met houtfretten. Wij adviseren altijd om licht voor te boren. De minimale afstand vanaf de zijkant is 10cm De constructieve balk is 20cm hoog, en 7.5cm dik
Ook zit er een tekening bij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/knYP4AqrFSQiu9-CWvzKA6oICSw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vsXh4kQVwIovxH0t2pGHLJhz.png?f=fotoalbum_large

Nu vraag ik me af, vanwaar die afstandshouders? Want dat lijkt me niet echt mooi. Enig idee of dit echt nodig zal zijn? Daarnaast wil ik zeker weten dat ik geen muursteun nodig heb. Het lijkt me niet als ik hem rechtstreeks op de constructiebalk bevestig. Of moet ik alsnog een dergelijke muursteun gebruiken:
Afbeeldingslocatie: https://shadowparts.nl/wp-content/uploads/2023/12/muursteun-zonwering3.jpg

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands

Gaat om zo'n soort hek:
[Afbeelding]

Kost wel meer maar zou je dat niet liever laten stralen en poedercoaten? dan hoeft je nooit meer te schilderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raling
  • Laatst online: 05-06 17:04
miicker schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 17:23:
Nu vraag ik me af, vanwaar die afstandshouders? Want dat lijkt me niet echt mooi. Enig idee of dit echt nodig zal zijn?
Ik gok dat je sierstrip steen 6cm dik is, en dat de aannemer bedoelt dat je zo’n steen eruit bikt en daar de afstandhouder dan tussen de balk en de bak monteert.

Dus de bak komt er niet 6cm mee naar voren, maar de afstandhouder zorgt ervoor dat het gewicht niet op de stenen drukt, maar direct aan de balk zit. En de afstandhouder zul je ook niet zien, omdat die achter de bak zit.

Maar ik ben niet je aannemer, dus je kan deze vraag beter aan hem stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 12:29

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Een tijdje terug hebben wij een (prefab) aanbouw laten plaatsen. Nu willen we hier zonwering op bevestigen d.m.v. een zonnescherm. Nu hebben wij geen volwaardige bakstenen, maar het zijn een soort sierstrips met dunne bakstenen.

Ik heb de aannemer gevraagd of ik de normale instructies kan volgen voor het monteren van een zonnescherm. Deze vraag krijgen ze vaker en ik kreeg het volgende door:

[...]

[Afbeelding]

Nu vraag ik me af, vanwaar die afstandshouders? Want dat lijkt me niet echt mooi. Enig idee of dit echt nodig zal zijn? Daarnaast wil ik zeker weten dat ik geen muursteun nodig heb. Het lijkt me niet als ik hem rechtstreeks op de constructiebalk bevestig. Of moet ik alsnog een dergelijke muursteun gebruiken:
[Afbeelding]
Ja, die beugels zijn nodig. Zonnescherm is dermate zwaar dat het niet aan chemische ankers kan hangen zonder risico op meenemen van de muur bij flinke windvlagen. Er zit bovenaan de uitbouw simpelweg te weinig druk van de stenen om de muur in stand te kunnen houden bij bepaalde krachten.

Bij ons zeiden ze dat het zonder die beugels kon. Paar jaar terug muur gescheurd van zonnescherm omhoog. Nu hangt ie ook netjes aan van die beugels. Was gelukkig verzekerings werk, anders had ik een schadepost van een paar k gehad :X

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11:59
Sanitaire zaken blijf ik toch hatelijk vinden!

Iemand die weet wat de beste optie is om van een 25mm tyleen waterbuis, naar een 16mm alupex aansluiting te gaan?

Je kan enkel overloop stukken kopen van 20mm tyleen, naar 16mm alupex aansluiting helaas ..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
die afstandhouders komen in je gevelbekleding/isolatie en steunen daarmee op de houtconstructie erachter. vandaar dat je met houtfretten kan vastzetten.
Kan wel zijn dat die steenstrips mokerhard zijn en dat even een gat boren best een karwei wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raling
Rubberen schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 19:33:

Iemand die weet wat de beste optie is om van een 25mm tyleen waterbuis, naar een 16mm alupex aansluiting te gaan?

Je kan enkel overloop stukken kopen van 20mm tyleen, naar 16mm alupex aansluiting helaas ..
Tyleen verloop van 25 naar 20 en stukje 20 buis ertussen?
The Eagle schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 19:25:
[...]

Ja, die beugels zijn nodig. Zonnescherm is dermate zwaar dat het niet aan chemische ankers kan hangen zonder risico op meenemen van de muur bij flinke windvlagen.
Welke chemische ankers? Het gaat hier om het monteren van het zonnescherm op een constructieve houten balk, met houtfretten. De aanbouw lijkt hsb.

Die beugel kan alleen gemonteerd worden als er precies op die breedte ook een staander te vinden is. En dan zul je ook een sierstripsteen weg moeten bikken, maar dan heb je weer het probleem dat je kans hebt dat de beugel niet over het gat van de missende steen valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slimbo
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 00:01
Rubberen schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 19:33:

Van 25 mm tyleen naar 3/4" en van 3/4" naar 16mm alupex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
The Eagle schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 19:25:
[...]

Ja, die beugels zijn nodig. Zonnescherm is dermate zwaar dat het niet aan chemische ankers kan hangen zonder risico op meenemen van de muur bij flinke windvlagen. Er zit bovenaan de uitbouw simpelweg te weinig druk van de stenen om de muur in stand te kunnen houden bij bepaalde krachten.

Bij ons zeiden ze dat het zonder die beugels kon. Paar jaar terug muur gescheurd van zonnescherm omhoog. Nu hangt ie ook netjes aan van die beugels. Was gelukkig verzekerings werk, anders had ik een schadepost van een paar k gehad :X
Zijn die beugels ook nodig als je rechtstreeks monteert op de constructiebalk? Heb die vraag in ieder geval ook nog even bij de aannemer gesteld, even kijken wat die zegt.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
miicker schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:18:
[...]

Zijn die beugels ook nodig als je rechtstreeks monteert op de constructiebalk? Heb die vraag in ieder geval ook nog even bij de aannemer gesteld, even kijken wat die zegt.
Ja die zijn nodig omdat anders je zonnescherm kan kantelen en je steenstrips kapotdrukt.
en daarbij, je kunt niet rechtstreeks op die balk, je isolatie en strips zitten ervoor. die ga je toch niet weghalen over de hele lengte van je scherm?

[ Voor 16% gewijzigd door No Hands op 03-06-2025 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Flix20 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:52:
[...]

Als je geluk hebt is er nog een oude draai hoofdschakelaar en hoofdzekering kast waar je de boel kan uitschakelen. Zo niet dan heb je echt pech en zitten je fase hoofdzekeringen achter een zegel. Die erkende electricien bij mij haalde 3x25A gewoon los.in de oude groepenkast.en liet t in de lucht hangen..schroefde een dubbele kast terug... en sloot dit weer aan op m'n 4polige hoofdschakelaar. Hij liever dan ik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-bOHTfxW-Dp5PUCutv3fTawJFsA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qYHbDG11xZKKszKTKsimVmBC.jpg?f=fotoalbum_large
( 1 3faseautomaat is vervangen voor 2p2n foutje in de kookplaat aanschaf voorbereiding. )
Als ze een 1fase naar drie moeten brengen hangt het ervanaf of er al 3fase uitkomen in de verzegelde hoofdzekeringenbox en alleen hoeft worden doorgezet naar de groepenkast of dat ze van "buiten" moeten aanbrengen.
Bij t eerste doen ze stoppen er uit, doorzetten, stoppen er in... bij de tweede moeten ze de "straat" afschakelen.

Als ik iemand help of meehelp met 230 installaties doe ik altijd éérst uitwerken met tekening , controleren, dan de groep uit waar je aan werkt, meterkast op slot ,kastsleutel in je zak. En na aansluiten spanning er op zonder belasting/apparaten en alles nameten met multimeter . Dan pas stekkers er weer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 12:29

The Eagle

I wear my sunglasses at night

[...]

Ja. Het gaat om de kracht die uitgevoerd wordt dwars op de muur, en die de boel door het gewicht omhoog kan drukken. Hefboom effect met als middelpunt de buitenkant van de muur (denk dwarsdoorsnede). Zonnescherm aan de ene kant van de hefboom. Deel van de muur wat boven het scherm, en dan met name boven de bevestiging zit, is contragewicht. En dat moet dus ook nog eens voldoende vast zitten aan meer muur ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
copykat schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:26:
[...]

Als je geluk hebt is er nog een oude draai hoofdschakelaar en hoofdzekering kast waar je de boel kan uitschakelen. Zo niet dan heb je echt pech en zitten je fase hoofdzekeringen achter een zegel. Die erkende electricien bij mij haalde 3x25A gewoon los.in de oude groepenkast.en liet t in de lucht hangen..schroefde een dubbele kast terug... en sloot dit weer aan op m'n 4polige hoofdschakelaar. Hij liever dan ik.
[Afbeelding]
( 1 3faseautomaat is vervangen voor 2p2n foutje in de kookplaat aanschaf voorbereiding. )
Als ze een 1fase naar drie moeten brengen hangt het ervanaf of er al 3fase uitkomen in de verzegelde hoofdzekeringenbox en alleen hoeft worden doorgezet naar de groepenkast of dat ze van "buiten" moeten aanbrengen.
Bij t eerste doen ze stoppen er uit, doorzetten, stoppen er in... bij de tweede moeten ze de "straat" afschakelen.

Als ik iemand help of meehelp met 230 installaties doe ik altijd éérst uitwerken met tekening , controleren, dan de groep uit waar je aan werkt, meterkast op slot ,kastsleutel in je zak. En na aansluiten spanning er op zonder belasting/apparaten en alles nameten met multimeter . Dan pas stekkers er weer in.
Dat heb ik ook gedaan, alles voorzichtig loshalen en daarna de nieuwe kast plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6m1w3mTLPDQuP0aVfbP-rNbXUS0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TuSRuxEQsPjczaP2S5wmad5H.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wsi0IdGmaJ9KR0izSygHsZBfmZQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uaLPnoT3otDT2Yp0rFBeUPoV.jpg?f=fotoalbum_tile

Stedin is onlangs geweest voor een nieuwe meter (daarbij moet ik wel zeggen dat ik alles aan de bovenkant inmiddels netter ingevoerd heb).

Geen enkel commentaar en hij vond de indeling netjes en degelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door 1nsane op 03-06-2025 21:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:38

JT

VETAK y0

BrammeS schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 10:37:
Ik ben afgelopen week een nieuw tuinier project gestart.

Ik had in eerste instantie ooit bedacht om dit allemaal met de hand te graven. maar uiteindelijk toch maar een mini graver gehuurd, dit model kan de rupsbanden inschuiven tot 80 cm breedte, waardoor hij met gemak door mijn schuurdeur kon rijden naar mijn achtertuin.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als ik dit allemaal met de hand had moeten graven was ik waarschijnlijk een jaar of 2 bezig geweest, 8)7

Komend weekend hoop ik de beschoeing/tuinwand geheel af te kunnen ronden.
Ha cool, ooit met zo een ding gewerkt? Of gewoon gehuurd en zelf uitgedoktert?
[...]

Iemand die dat spul ophangt en mij van advies voorzag zonder dat er werk uit kwam voor diegene (dus ik denk/hoop objectief) vertelde mij dat als het in de buitenmuur ging dan zeker beugels. Zou ik door de muur boren de betonnen binnenmuur in met chemisch anker dan zou het niet nodig zijn. Ik kan me voorstellen dat dat bij jou dan ook zo is als je het op de juiste plek in die constructiebalk monteert. Maar ymmv ;)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
Ik ben bezig met het uitdokteren van de opbouw van een nieuwe geïsoleerde hsb schuur van 5x6m. Aan één kant komt deze tegen een erfafscheiding aan te staan, hier kun je dus nooit meer bij (en dat is dan ook de reden dat de oude eraf moet).

Nu zat ik eerst aan sandwichpanelen te denken, maar dat zou betekenen dat die wand van 6m niet constructief zou kunnen zijn, dus dat ik met een stalen constructie zou moeten gaan werken. Voorkeur gaat wel uit naar een hsb wand, waar dan één stalen balk op kan rusten om de 5m overspanning te maken. Maar hoe deze onderhoudsvrij af te werken? Esthetiek maakt geen drol uit, de wand is in z’n geheel niet zichtbaar. Ik zit dan aan EPDM te denken (lijmen op bv OSB) maar dat is natuurlijk wel dampdicht. Normaal gesproken bij hsb ventileert het naar buiten toe (dampopen aan koude zijde). Anderzijds kun je het hetzelfde opbouwen als een warm dak, en van buitenaf isoleren, maar eigenlijk wil ik die ruimte niet verliezen en gewoon steenwol tussen de CLS’en.

Hoe zou ik een gevel moeten opbouwen qua isolatie en folies als ik een dampdichte gevelbekleding zou gebruiken?

Edit: volgens mij is klimaatfolie met een damp open isolatie de oplossing om EPDM aan de buitenkant te kunnen gebruiken. Het duurde eventjes voor ik doorhad dit dan als koud dak te zien en isoleren.

Of zijn er nog andere onderhoudsvrije wandbekledingen die ik over het hoofd zie?

[ Voor 7% gewijzigd door Raling op 03-06-2025 23:59 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

1nsane schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:56:
[...]

Dat heb ik ook gedaan, alles voorzichtig loshalen en daarna de nieuwe kast plaatsen.

[Afbeelding][Afbeelding]

Stedin is onlangs geweest voor een nieuwe meter (daarbij moet ik wel zeggen dat ik alles aan de bovenkant inmiddels netter ingevoerd heb).

Echt waarom dit risico lopen, voor een tientje of zeven komen ze 's ochtends en 's middags langs om de zekeringen voor je los te halen en weer aan te sluiten. Veilig en risicoloos.
Dit soort dingen ook op een forum zetten waar er een scala aan mensen zitten is ook ondoordacht - los van de actie zelf. Men neemt dit aan als 'oh dat kan ik dan ook wel' en maakt kortsluiting tussen twee fases. ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
True schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 22:32:
[...]

Echt waarom dit risico lopen, voor een tientje of zeven komen ze 's ochtends en 's middags langs om de zekeringen voor je los te halen en weer aan te sluiten. Veilig en risicoloos.
Dit soort dingen ook op een forum zetten waar er een scala aan mensen zitten is ook ondoordacht - los van de actie zelf. Men neemt dit aan als 'oh dat kan ik dan ook wel' en maakt kortsluiting tussen twee fases. ;w
Achteraf zou ik het ook anders/niet doen maar overdrijven is ook een vak wat je feilloos lijkt te beheersen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:20
Raling schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 22:26:
Ik ben bezig met het uitdokteren van de opbouw van een nieuwe geïsoleerde hsb schuur van 5x6m. Aan één kant komt deze tegen een erfafscheiding aan te staan, hier kun je dus nooit meer bij (en dat is dan ook de reden dat de oude eraf moet).

Nu zat ik eerst aan sandwichpanelen te denken, maar dat zou betekenen dat die wand van 6m niet constructief zou kunnen zijn, dus dat ik met een stalen constructie zou moeten gaan werken. Voorkeur gaat wel uit naar een hsb wand, waar dan één stalen balk op kan rusten om de 5m overspanning te maken. Maar hoe deze onderhoudsvrij af te werken? Esthetiek maakt geen drol uit, de wand is in z’n geheel niet zichtbaar. Ik zit dan aan EPDM te denken (lijmen op bv OSB) maar dat is natuurlijk wel dampdicht. Normaal gesproken bij hsb ventileert het naar buiten toe (dampopen aan koude zijde). Anderzijds kun je het hetzelfde opbouwen als een warm dak, en van buitenaf isoleren, maar eigenlijk wil ik die ruimte niet verliezen en gewoon steenwol tussen de CLS’en.

Hoe zou ik een gevel moeten opbouwen qua isolatie en folies als ik een dampdichte gevelbekleding zou gebruiken?

Edit: volgens mij is klimaatfolie met een damp open isolatie de oplossing om EPDM aan de buitenkant te kunnen gebruiken. Het duurde eventjes voor ik doorhad dit dan als koud dak te zien en isoleren.

Of zijn er nog andere onderhoudsvrije wandbekledingen die ik over het hoofd zie?
Je zou kunnen kijken naar een felsdak (stalen platen die ook op de wand gemonteerd kunnen worden). die dienen alleen een luchtspouw te hebben. Toevallig zijn wij ook bezig met de constructie van een HSB schuur en heb ik hem uitgerekend bij ubakus. ( de foltie tussen het metaal en het OSB is stuctuurmat, die hadden ze niet in de software ;))

Wij hebben wel het nadeel dat alles met constructiebeplating vanaf de buitenzijde vastgemaakt moet worden anders voldoet onze schuur niet aan de regels van de constructeur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ofzgduRUpRqpjuePMl4fJHBb8Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7OG3LoJ09QFacad2Ir2UKs57.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Driehoek
  • Registratie: September 2024
  • Niet online
[...]

Is ook niet de eerste keer dat er hier (op Tweakers) illegale en ronduit gevaarlijke dingen worden gepost zonder ook maar enig voorbehoud of disclaimer. Als je ziet wat voor basic vragen er soms gesteld in Bouwen en klussen is het moeilijk te begrijpen waarom dit überhaupt toegelaten wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
[...]

maakt kortsluiting tussen twee fases. ;w
Daarna is het wel spanningsloos :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08:08

Amphiebietje

In de blubber

Driehoek schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 07:43:
[...]

Is ook niet de eerste keer dat er hier (op Tweakers) illegale en ronduit gevaarlijke dingen worden gepost zonder ook maar enig voorbehoud of disclaimer. Als je ziet wat voor basic vragen er soms gesteld in Bouwen en klussen is het moeilijk te begrijpen waarom dit überhaupt toegelaten wordt.
Omdat mensen verslag mogen doen van domme dingen die ze hebben gedaan.

Overigens zijn sommige mensen hier ook een ster in overdrijven.
Ik ben zelf eens terechtgewezen omdat ik het had gedurfd een PC voeding open te maken die ontkoppeld was van het stroomnet; als je geen elektronica aanraakt gewoonweg veilig, maar volgens de reaguurder had ik mij blootgesteld aan een dodelijk gevaar door gewoonweg de schroeven van de behuizing aan te raken met een (geisoleerde) schroevendraaier. De hele behuizing van die voeding was van metaal, als alleen de schroeven aanraken al gevaarlijk was, zou het aanraken van de behuizing zelf zonder iets open te maken ook gevaarlijk zijn :') .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driehoek
  • Registratie: September 2024
  • Niet online
Amphiebietje schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 09:27:
[...]

Ik ben zelf eens terechtgewezen omdat ik het had gedurfd een PC voeding open te maken die ontkoppeld was van het stroomnet; als je geen elektronica aanraakt gewoonweg veilig, maar volgens de reaguurder had ik mij blootgesteld aan een dodelijk gevaar door gewoonweg de schroeven van de behuizing aan te raken met een (geisoleerde) schroevendraaier. De hele behuizing van die voeding was van metaal, als alleen de schroeven aanraken al gevaarlijk was, zou het aanraken van de behuizing zelf zonder iets open te maken ook gevaarlijk zijn :') .
Op de meeste forums is het de gewoonte dat er dan bij te plaatsen en niet te jammeren als er een reactie op komt. (Of met een totaal ongerelateerd voorbeeld aan komt draven)

[ Voor 3% gewijzigd door Driehoek op 04-06-2025 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:15
Kijk nou, een draadloze deurbeltrafo. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jerry_a
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-06 16:02

jerry_a

doei

Jolke schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:09:
[...]

Kijk nou, een draadloze deurbeltrafo. :P
Ik zie wel draden.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JaSmKNv.jpeg

hoi

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BrammeS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-06 18:44
JT schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:57:
[...]

Ha cool, ooit met zo een ding gewerkt? Of gewoon gehuurd en zelf uitgedoktert?
Ooit wel eens mee gewerkt (25 jaar geleden), maar werkt allemaal vrij eenvoudig, na een uurtje heb je het wel onder de knie. Mijn bonusdochter van 11 heeft er ook nog mee gegraven, die had het ook zo door.
[...]

Ik ging een keer een switch aansluiten in een nieuwbouw pand wat officieel nog bouwplaats was. Toen kwam de hoofdaannemer mij vertellen dat ik dat niet mocht doen omdat dit volgens hem viel onder aan een elektrische installatie werken (Lees: stekker in een stopcontact steken). 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door BrammeS op 04-06-2025 11:31 . Reden: toevoeging ]

Advanced sheep-counting strategies

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

[...]

Dat is een beetje een kenmerk van het Tweakers Forum.
Heel erg volgens de regels, op het autistische af soms. Roomser dan de paus.
Dat is naast een nadeel vaak ook een groot voordeel omdat je veelal wel veilige oplossingen aangeboden krijgt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

1nsane schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 07:30:
[...]

Achteraf zou ik het ook anders/niet doen maar overdrijven is ook een vak wat je feilloos lijkt te beheersen.
Jammer dat je het zo op de man moet spelen, maar waarom ben ik aan het overdrijven?

Er is een reden dat men normaliter spanningsloos werkt of dat enkel doet met PBM. Het risico op ongevallen is gewoon aanwezig. Zoals anderen ook al aangeven, het is gewoon onbehoorlijk dat dit soort adviezen worden gegeven zonder enige disclaimer. Als je daarbij ook nog aangeeft dat je het achteraf anders zou doen, waarom zou je het dan überhaupt nog als advies delen? Geef dan op z'n minst aan dat je achteraf er anders over denkt en je het anders zou aanpakken. Nu komt het over als een advies wat gegeven wordt alsof het doordacht is én zonder risico's kan. Terwijl je zelf aangeeft dat het ondoordacht is (klaarblijkelijk door je eigen mening achteraf).

Terug naar de kern:
  • als je niet weet wat je doet moet je van elektra afblijven
  • als je weet wat je doet met elektra moet je het vaak genoeg blijven doen om het in de vingers te houden
  • als je weet wat je doet met elektra moet je alleen spanningsloos werken
  • als je dit alles toch in de wind slaat gebruik dan in ieder geval PBM (dat kost je al snel een paar honderd euro voor elektra)
Als het mis gaat is in het meest positieve geval enkel een kortsluiting tussen een fase en de nul of tussen de fase en de aarde - dan heb je de netbeheerder nodig die ook die 70€ in rekening gaat brengen voor het vervangen van een zekering.
Waarom zou je dan in hemelsnaam dat risico gaan lopen terwijl je dit alles ook spanningsloos kunt uitvoeren met die zelfde netbeheerder die even twee keer 10 minuten langs komt om het spanningsloos voor je te maken.

Dit is een risico wat je zeer gemakkelijk kunt mitigeren voor een relatief lage prijs. Daarnaast is het vervangen van een groepenkast echt wel planbaar i.c.m. een netbeheerder bezoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:38

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou ze opbellen om te vragen wat ze extra bedoelen. Je kunt met een dergelijke constructie maar beter zeker zijn van je zaak..

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 05-06 21:20
1nsane schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:56:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]

Username checks out :9 .

Hier had ik ook zo'n geval.
Echter hadden ze de draden een stuk van het eindpunt terug ook al gestript om deze bij de oude aardlekschakelaars te gebruiken.

Kon er toch nog nieuwe draden getrokken worden vanaf de meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Ha Tweakers, ik ben bezig met mijn badkamerverbouwing en heb even twee vragen/adviezen nodig.

De eerste: om beschadigde waterleidingen te repareren en riolering aan te sluiten heb ik vrij diep (+- 13cm) in de constructievloer moeten hakken. Bovenop die constructievloer komt nog eens een dekvloer van 5 centimeter. Die 18 centimeter is naar mijn idee teveel om op te vullen met zandcement. Ik wil dat gat dus eerst dichtgooien met iets anders.

Vraag 1 is dus: met welk materiaal gooi ik het gat rondom riolering en waterleiding dicht? Ik dacht zelf aan Sakrete snelmortel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z3RWUR820I24mjd4cFgDKgu01U4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wTB8qbicIw4DFsaHn9dFPQIX.jpg?f=fotoalbum_large

En dan de tweede vraag: Ik heb een deel van de naastgelegen slaapkamer bij de badkamer betrokken. Echter, de slaapkamer heeft geen verhoogde dekvloer en de badkamer wel. Dat betekent dat de vloer van het slaapkamerdeel zo'n 7 centimeter lager licht dan de betonvloer van de badkamer.

Het gevolg is dat de dekvloer daar zo'n 12 á 13 centimeter dik moet worden, terwijl het materiaal wat ik heb aangeschaft volgens de specificaties max 10 centimeter dik mag zijn. Het gaat om Sakrete Gietvloermortel snel.

Wat ik echter nergens duidelijk kan vinden is wáárom zo'n vloer maximaal 10 centimeter mag zijn.

Dus vraag 2 is: is het echt een probleem als ik die gietvloer gedeeltelijk iets dikker stort dan 10 cm, laten we zeggen 12 á 13 cm? Het gaat om een strook van 2 meter lang en 70 cm breed.

Bedankt voor jullie reacties! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:06

TGEN

Hmmmx_

Ethiron schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 15:52:
Wat ik echter nergens duidelijk kan vinden is wáárom zo'n vloer maximaal 10 centimeter mag zijn.
Ik denk dat ze gelijkmatig uitharden niet kunnen garanderen boven de 10 centimeter dikte, en dat dan dus de vloer na het uitharden niet egaal vlak is zoals tijdens het aanbrengen. Mogelijk als je het in twee etappes doet kan het wel? Maar egalisatiemortel is volgens mij ook duurder dan gewoon beton, dus ik zou eerst wat beton storten voor het egaliseren, om op kosten te besparen.

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Weet alleen niet of ik zo'n persfitting ingestort zou willen...
De rubbere seals daarvan schijnen niet helemaal perfect te zijn.

En nu volgen natuurlijk de 10 berichten van mensen die er nog nooit problemen mee hebben gehad.

[ Voor 56% gewijzigd door Flix20 op 04-06-2025 16:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Flix20 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:02:

En nu volgen natuurlijk de 10 berichten van mensen die er nog nooit problemen mee hebben gehad.
Tja, precies wat je zegt. Uitgebreid research gedaan en overal lees je dat het mag, ook in 'officiële' bronnen van de leverancier(s) (UPONOR, Henco etc.).

Ik snap wat je zegt, maar het is constant een onderbuikgevoel ten opzichte van wat de leverancier en professionals aangeven. Dus maak daar maar eens een keuze in...

Aan de andere kant: er zaten nu soldeerkoppelingen op, en die kunnen ook lekken... Dus waar doe je goed aan? Ik weet wel dat mijn soldeerskills minder goed zijn dan de pers-skills van de Henco tang, dus wat dat betreft voelt dit veiliger. Maar ik ben het met je eens: het blijft een beetje een unheimlich gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

TGEN schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:00:
[...]

Ik denk dat ze gelijkmatig uitharden niet kunnen garanderen boven de 10 centimeter dikte, en dat dan dus de vloer na het uitharden niet egaal vlak is zoals tijdens het aanbrengen. Mogelijk als je het in twee etappes doet kan het wel? Maar egalisatiemortel is volgens mij ook duurder dan gewoon beton, dus ik zou eerst wat beton storten voor het egaliseren, om op kosten te besparen.
Thanks voor je snelle reactie! Storten in twee delen wordt juist afgeraden omdat het dan niet één geheel is en je sneller scheuren kunt krijgen tussen de twee lagen.

Dat het duurder is weet ik, maar ik heb het al in huis, dus dat is het probleem niet (meer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 05-06 18:21

Zolang die perskoppeling even ingetaped wordt voor het dichtstorten dan is er niks aan de hand.... tegenwoordig worden perskoppelingen gewoon in de constructievloer ingestort en daar is het ook geschikt voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Laatst online: 08:57

omdat je een onzinnige opmerking maakt. Perskoppelingen zijn gewoon gemaakt om in te storten. Hooguit even intapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Fijn om het nog even bevestigd te zien! Mochten jullie nog iets kunnen zeggen over mijn twee vragen, dan zou dat ook top zijn! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
t14wo schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:09:
[...]

omdat je een onzinnige opmerking maakt. Perskoppelingen zijn gewoon gemaakt om in te storten. Hooguit even intapen.
Als ze er voor gemaakt zijn en 100% foutloos zouden zijn had je niet de opmerking ‘hooguit even intapen’ erbij hoeven te zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t14wo
  • Laatst online: 08:57
Flix20 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 18:41:
[...]

Als ze er voor gemaakt zijn en 100% foutloos zouden zijn had je niet de opmerking ‘hooguit even intapen’ erbij hoeven te zeggen.
Dat is zodat types zoals jij er ook een goed gevoel bij hebben. ;)
Niks is 100% he. Je kan moeilijk iedere plek waar je een langere leiding nodig hebt deze over de hele lengte tot de bron weghakken om een nieuwe langere te leggen. Zo werkt de echte wereld niet. Knelkoppelingen moet je niet instorten. Daar zijn ze niet op gemaakt. Perskoppelingen wel.

[ Voor 31% gewijzigd door t14wo op 04-06-2025 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@True
Je moet begrijpen dat ik hoogst verbaast was toen die "zeer ervaren volledig gecertificeerde electricien" geen zegeltang nodig had om de 3x 25A even los te draaien voordat hij de oude kast er af sloopte.
( om nadien t weer officieel te zegelen)
Dat leek me toch wel t minste wat je moest doen. ( ik had zelf expres het vervangen niet zelf gedaan omdat ik dan de zegel moest knippen/loshalen van de 25A box. En een hoop geld betaald om de kast netjes te plaatsen volgens de regels. ( onder t mom als ik 10 duizenden euro's in een verbouwing kan gieten dan is een electricien inhuren voor groepenkast plaatsen nog wel bij te voegen.

Ik ben niet bang voor electra maar alles voor de automaten is niet meer gezekerd voor lekstroom in mA ( jij bent de vermoedelijke conductor voor de lekstroom als je iets fout doet) en dan is t volle vermogen beschikbaar om je te roosteren.
Dus ik zou nooit onder spanning werken voor een automaat met lekstroom beveiliging. En ik zou dat ook niemand aanraden. Want 100mA kan al dodelijk zijn.
laat staan 25A.
En na een automaat is even de groep of groepenkast spanningsloos maken ook een eitje dus over t algemeen is t luiheid als je aan livewires knutselt.

Wat ik overigens heel vervelend vind is dat een liander of andere netbeheerder niet gewoon zelf iemand stuurt tegen een net bedrag om een groepenkast te vernieuwen of op te hangen. Ik werd doorverwezen naar een lokale zelf te zoeken electricien.
En dan is in de huidige markt van veel aanbod voor werk dit geen makkelijke taak.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• walletje-w
Tot nu toe gaat het behoorlijk goed het vlechten. Fijn dat er een ervaringsdeskundige bij was. Die praktische tips zijn veel waard. En de geruststelling van “oh dat doen we altijd zo en zo”.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KgZvEef5yJPK4pVTRNkrS8V0pGg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BZ3gx3xCfkranh0tRaXoy7WS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Even iets heel anders.
Ik wil een overkapping met een epdmdak bouwen Waar ik zelf een dakraam in maak.
Polycarbonaat dubbelwandig als lichtdoorlatende "glas".

Ik wil de aluminium omlijsting die er bij hoort gebruiken als waterdichte bevestiging.
Als verhoging douglas balken die ik iets schuin zet zodat de epdm er tegen aan kan gelegd worden.
GUTTA Polycarbonaat Kanaalplaat, helder, 2000x1050x4,5 mm.
Ik heb nog nooit met epdm gewerkt.
Dus hoe maak je een rechthoekig gat met opstaande randen waterdicht?

Ik dacht eerst ik koop een lichtkoepel maar ik vind ze niet echt mooi en anders zijn ze best duur. Dus ik dacht als t netjes en goed waterdicht gemaakt kan worden dan maak ik t zelf. Heeft iemand hier dit al gedaan? Waar liep je tegen op?

[ Voor 4% gewijzigd door copykat op 04-06-2025 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhovestad
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 05-06 07:59
Martinusz schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 22:10:
Advies nodig over buitenverf, we hebben tuin op zuidwest en zouden wellicht iets van antraciet op kozijnen willen. Maar is dat slim ivm warmte e.d.?

Welk merk raden jullie aan voor lakverf buiten? (Binnen Sigma S2U Nova gebruikt, zeer tevreden over)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhovestad
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 05-06 07:59
Sikkens Rubol XD

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-06 22:12
Thanks inmiddels verhuisd 5 jaar later :+

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
walletje-w schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 21:14:
Tot nu toe gaat het behoorlijk goed het vlechten. Fijn dat er een ervaringsdeskundige bij was. Die praktische tips zijn veel waard. En de geruststelling van “oh dat doen we altijd zo en zo”.

[Afbeelding]
Ziet er goed uit en met wat hulp van de ervaringsdeskundige gaat dit helemaal goed komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
Aurum schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 07:41:
[...]

Je zou kunnen kijken naar een felsdak (stalen platen die ook op de wand gemonteerd kunnen worden). die dienen alleen een luchtspouw te hebben. Toevallig zijn wij ook bezig met de constructie van een HSB schuur en heb ik hem uitgerekend bij ubakus. ( de foltie tussen het metaal en het OSB is stuctuurmat, die hadden ze niet in de software ;))

Wij hebben wel het nadeel dat alles met constructiebeplating vanaf de buitenzijde vastgemaakt moet worden anders voldoet onze schuur niet aan de regels van de constructeur.

[Afbeelding]
Bedankt voor de tip. Felsplaat is een optie, maar is eigenlijk alweer veel mooier (en duurder) dan nodig is. De gevel komt in z’n geheel niet in het zicht, dus uitstraling is niet van belang.

Dus ik zit er aan te denken om als het ware een ‘koud dak’ als gevel te maken. Het geheel moet ook op de vlakke vloer te monteren zijn en dan rechtop gezet worden.

De opbouw zou dan als volgt worden:
- EPDM
- plaatmateriaal (9mm OSB of 18mm spano)
- CLS’en met glaswol Knauf naturoll 037
- klimaatfolie
- grenen planken

De overige wanden hebben een andere opbouw:
- composiet gevelbekleding verticaal
- horizontale tengels
- dampopen folie
- CLS’en met glaswol Knauf naturoll 037
- dampdichte folie
- grenen planken

Het dak wordt dan weer een warm dak:
- EPDM
- PIR
- dampdichte folie
- plaatmateriaal (spano 18mm)
- constructie

Is er iets op tegen om dit zo met elkaar te combineren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
Ik heb een gat moeten maken om enkele leidingen van buitenhuishuis naar binnenshuis te trekken. Stukje uit een tegel moeten doen om vervolgens een gat te maken van 13centimeter diep. Nu wil ik dat gat terug dichtkrijgen op een degelijke manier.
Echter weet ik niet wat hiervoor de beste oplossing is.. tips?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-juvWVhC801SmfjPKsVsRNZov8k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wOHqnrMHeD3CHIeWXYc5U9Fc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-06 15:09
Rubberen schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:44:
Ik heb een gat moeten maken om enkele leidingen van buitenhuishuis naar binnenshuis te trekken. Stukje uit een tegel moeten doen om vervolgens een gat te maken van 13centimeter diep. Nu wil ik dat gat terug dichtkrijgen op een degelijke manier.
[Afbeelding]
Zakje snelbeton in gieten? Kastje eromheen timmeren? Tegel eruit halen en vervangen door een tegel waar een kleiner stuk uit gesneden is?

Ik begrijp niet welk probleem je ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
Zwartoog schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:24:
[...]

Zakje snelbeton in gieten? Kastje eromheen timmeren? Tegel eruit halen en vervangen door een tegel waar een kleiner stuk uit gesneden is?

Ik begrijp niet welk probleem je ziet.
Kast komt er sowieso omheen.

Ik heb geen weet of bijvoorbeeld snelbeton schadelijk kan zijn voor die leidingen die het zal raken. Laatste wat ik wil is een bijtend product rond die kritieke leidingen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:06
Rubberen schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 15:26:
[...]

Kast komt er sowieso omheen.

Ik heb geen weet of bijvoorbeeld snelbeton schadelijk kan zijn voor die leidingen die het zal raken. Laatste wat ik wil is een bijtend product rond die kritieke leidingen :/
Als er toch een kast omheen komt zou ik voor (isolatie) pur gaan. Je hebt nu volgens mij een koude brug met buiten.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 05-06 22:00

3_s

Rubberen schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:44:
[Afbeelding]
Volspuiten met pur. Eventueel onderaan een plastic zak of krant proppen, mocht het gat te diep zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
3_s schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 21:53:
[...]

Volspuiten met pur. Eventueel onderaan een plastic zak of krant proppen, mocht het gat te diep zijn.
Degelijk, dan zou ik geen pur nemen persoonlijk. Op ten duur vergaat/krimpt dat.
Schapenwol erin en aftappen met goede tape zodat het ook nog eens luchtdicht is, zou mijn oplossing zijn.

V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A Keim - V&A schakelmateriaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:15
Ok, ik heb een bril nodig. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gibraltar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:07
copykat schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 21:03:
Wat ik overigens heel vervelend vind is dat een liander of andere netbeheerder niet gewoon zelf iemand stuurt tegen een net bedrag om een groepenkast te vernieuwen of op te hangen. Ik werd doorverwezen naar een lokale zelf te zoeken electricien.
En dan is in de huidige markt van veel aanbod voor werk dit geen makkelijke taak.
Toen ik een groepenkast ging vervangen heb ik de netbeheerder gevraagd om de kast spanningsloos te maken en opnieuw een zegel te plaatsen. Dat was geen enkel probleem. Ze gingen een monteur sturen.

De monteur van de netbeheerder vertelde zijn horrorverhalen over mensen die dachten dat ze wel even onder spanning konden knutselen aan hun meterkast. Het ging in dit geval om smeltzekeringen en deze werden zeer zorgvuldig uit de kast gehaald. In overleg kwam hij een uurtje later weer de zekeringen erin draaien en een zegel plaatsen.

Ik weet niet exact wat ik daarvoor betaald heb, maar veel is het niet geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:35
gibraltar schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 09:02:
[...]

Toen ik een groepenkast ging vervangen heb ik de netbeheerder gevraagd om de kast spanningsloos te maken en opnieuw een zegel te plaatsen. Dat was geen enkel probleem. Ze gingen een monteur sturen.
Gewoon door het storingsnummer te bellen? Dit kan niet via Mijnaansluiting.nl, naar mijn weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gibraltar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:07
marcop23 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 09:07:
[...]

Gewoon door het storingsnummer te bellen? Dit kan niet via Mijnaansluiting.nl, naar mijn weten.
Ik heb het algemene nummer van de netbeheerder gebeld (het ging om Rendo in dit geval).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
[...]

Dit. Ik kan de post ook niet meer wijzigen om een rubbertegel disclaimer toe te voegen. Ik had het liever ook niet zo gedaan maar er zijn mensen hier die mijn verhaal kennen en in die context ook wel zullen snappen waarom ik niet 3 maanden op Stedin kon wachten.

Dat gezegd hebbende, een postuum disclaimer: Don't try this at home!

ik heb bij het demonteren van de oude groepenkast uit de jaren 70/80 elke per stuk eerst voorzichtig met geïsoleerde tang losgemaakt, gelijk voorzien van een lasklem en vervolgens telkens de volgende. Vervolgens de nieuwe groepenkast opgehangen en per stuk de lasklem eraf en met geïsoleerd gereedschap per stuk ook zo in de nieuwe hoofdschakelaar teruggeplaatst. Dat leverde dan ook geen probleem op.

Natuurlijk is dat niet de bedoeling. Maar binnen de constraints heb ik het wel zo veilig mogelijk gedaan.

Ik vind ook wel dat we, op een forum als dit, ook wel een inschatting moeten kunnen maken van wat veilig is en wat niet en dan of je je handen er letterlijk/figuurlijk aan wilt branden. Nergens schrijf ik ook dat dit de manier is om het te doen. Liever gewoon niet natuurlijk.

Ik heb overigens een jaar later ongeveer Stedin langs laten komen voor het plaatsen van een nieuwe slimme meter (zodat ik die ook via P1 kon monitoren) en die vond het allemaal keurig zitten dus die heeft het gewoon aangesloten met een nieuwe meter, ik heb hem zelfs aangegeven dat ik de groepenkast zelf geplaatst heb (foto's heb ik niet maar zoals gezegd, de invoer van leidingen heb ik na de foto's die ik plaatste nog verbeterd) en hij vond het er allemaal netjes uitzien met trekontlastende bochten.

Disclaimer 2: Ik ben geen elektricien, ik heb wel bij de aanleg rekening gehouden met de NEN1010 en dat onderkende de Stedin afgezand ook.

Disclaimer 3: Don't try this at home, of had ik dat al gezegd?

Pagina: 1 ... 452 453 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/