Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?
Constructief lijkt het nog goed.Bastien schreef op zondag 22 juni 2025 @ 19:33:
Kan ik zoiets onderaan de muur repareren met snelcement of zo? Is de uitbouw van de buren maar natuurlijk uiteindelijk ook mijn spouw.
Idealiter hadden de tegels ervoor gezeten, maar de tuin loopt zo af dat dat geen optie was. En na vele jaren krijgt het blijkbaar wat te verduren.
Zal na 7 jaar wel niet meer onder de nieuwbouw garantie vallen.
[Afbeelding]
Dus waarom niet wat voegenrepatiespul gebruiken? Beetje afsmeren met bus joint fix in kleur van de voegen?
Weer wat geleerd, dank voor de tip.Rukapul schreef op zondag 22 juni 2025 @ 19:54:
[...]
Constructief lijkt het nog goed.
Dus waarom niet wat voegenrepatiespul gebruiken? Beetje afsmeren met bus joint fix in kleur van de voegen?
Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?
Je hebt nu 230v modellen met een alkaline 9v backup batterij? Die batterij kun je ook vervangen met een lithium variant. Hier een voorbeeld: https://www.batterijenhui...kmelder?sqr=Rookmelder%20sheepdog schreef op zondag 22 juni 2025 @ 18:51:
Shit dit wist ik niet! Ik wilde zo graag van die 9v batterijen af, maar ga dan toch weer het oude type ophangen denk ik. Bedankt!
Let ook op dat rookmelders na 10 jaar vervangen moeten worden. Als het goed is staat de maand/jaar wanneer ze vervangen moeten worden op de unit vermeld.
Bovengenoemd voegenreparatiespul is waarschijnlijk de beste optie.Bastien schreef op zondag 22 juni 2025 @ 19:33:
Kan ik zoiets onderaan de muur repareren met snelcement of zo? Is de uitbouw van de buren maar natuurlijk uiteindelijk ook mijn spouw.
Idealiter hadden de tegels ervoor gezeten, maar de tuin loopt zo af dat dat geen optie was. En na vele jaren krijgt het blijkbaar wat te verduren.
[Afbeelding]
Algemene opmerking: in mijn ervaring is normale mortel fijner in gebruik als het niet snel hoeft, kun je ook naar wens wat natter of wat droger mengen.
Bestel gewoon een originele, dan ben je verzekerd van de juiste pasvorm en het kost de wereld niet, een paar tientjes ofzo.Denman schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 16:08:
[...]
Bingo!
Uiteindelijk vond ik uit dat de vaatwasser nog met 4 “verborgen” schroefjes vast zat aan de zijwanden. Eruit gehaald en daar kwam dezelfde dader tevoorschijn:
[Afbeelding]
Aan de bovenzijde is de scheur te zien.
Nu de vraag: kan ik een willekeurige afvoerslang in de bouwmarkt kopen met dezelfde afmetingen? Of moet ie naar een “originele” terug? Hij staat niet zo haaks als op jouw foto maar toch in een lichte bocht.
Dat moderne plastic is doorgaans de oorzaak dus verbaast me niks
[ Voor 5% gewijzigd door 1nsane op 22-06-2025 21:15 ]
Adjust non olet, plerumque...
Ja zojuist besteld, als het goed is dinsdag binnen. Het ging me ook niet zozeer om de kosten (dit OEM slangetje kost nu 18 Euro) maar meer om de snelheid. Had ik het van het weekend mooi in orde kunnen maken. Want origineel zijn ze in fysieke winkels niet te vinden merkte ik. Maar ach, die paar dagen extra maakt ook niet meer uit. Bovendien kan de machine nu nog even goed drogen. We hebben het meeste water wel weggehaald maar het was best nat allemaal daarbinnen, en dus niet waar het hoort1nsane schreef op zondag 22 juni 2025 @ 21:09:
[...]
Bestel gewoon een originele, dan ben je verzekerd van de juiste pasvorm en het kost de wereld niet, een paar tientjes ofzo.
Dat moderne plastic is doorgaans de oorzaak dus verbaast me niksenfin een simpele fix, kost weinig.

De centraaldoos heeft rondom een open naad, dat maakt boren net op het randje niet makkelijk. Maar je hebt al een gaatje zo te zien op de foto. Daar kun je wat injectiemortel of montagekit inspuiten, en een plugje induwen in de zachte mortel. Na uitharding heb je een plug waar je de rookmelder vast kunt schroeven.sheepdog schreef op zondag 22 juni 2025 @ 16:59:
Ik wil mijn oude 230v rookmelders vervangen door nieuwe met lithium accu. De oude houder zit vast op een centraaldoos in het plafond, maar voor de nieuwe houder moet ik net buiten die centraaldoos boren. Ik boor alleen het hele plafond kapot. Hoe zouden jullie dit aanpakken? Een beetje schuin boren?
Een plaatje erop en dan de rookmelder vastplakken lijkt me nog makkelijker. Maar nu nog een plaatje vinden dat past op een centraaldoos en dat helemaal vlak is..
Wel opletten aan welke kanten de draden uit de centraaldoos lopen, daar zitten de elektrabuizen.
aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l- Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin
Kan je niet twee gaatjes boren in de montageplaat op 6.5cm afstand?sheepdog schreef op zondag 22 juni 2025 @ 18:51:
[...]
Probleem is dat de houder van de rookmelder een dunne "ring" is waar de schroeven 10cm uit elkaar zitten, terwijl ze in de centraaldoos 6.5cm uit elkaar zitten.
Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)
Zou vooral eerst even overleggen met de buren voor je aan de gang gaat, waarschijnlijk willen ze het ook wel opgelost hebben en gaan ze er zelf achteraan.Bastien schreef op zondag 22 juni 2025 @ 19:33:
[Afbeelding]
Dit ziet er natuurlijk niet uit maar fiks meppen met een hamer krijgt het niet los. En de eerste twee lasjes/tacks op de pergola zijn alweer wat beter. Leuk oefenen…!
Parkside FTW!
:strip_exif()/f/image/DzwXkaZiEHhhHv5JLcWYYfjy.jpg?f=fotoalbum_large)
Indien elektrode; welke gebruik je?
Zorg dat je de stroomsterkte goed instelt en, is in combinatie met, de de juiste dikte elektrode gebruikt.
Je elektrode starten en rustig bewegen, laat hem gerust een enkele seconden stil hangen bij de start en kijk wat er gebeurd. Beweeg vervolgens in een zo strak mogelijke lijn. Probeer ook te spelen met de afstand tussen elektrode en het materiaal. Je zult merken dat bij een goede afstand en correct ingestelde stroomsterkte het lassen stuk beter gaat.
Indien mig; hier uiteraard ook de machine goed instellen. Is heel erg afhankelijk van de machine welke instelling en hoe je deze in moet stellen.
Zorg voor goed schoon materiaal. Zorg er ook voor dat je beschermgas niet weg kan waaien.
Hier ook, je kan prima even blijven hangen bij de start. Probeer te experimenteren met het bewegen van het pistool, afstand materiaal en de tip, snelheid etc.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Maar, goede tips (dank!), die ik ook al merkte: rustig werken is key. En ik wilde graag verder maar het begon te regenen. Dus toen maar meteen een meekleurende laskap besteld
Koop zo snel mogelijk een elektrische laskap. Tegenwoordig al voor enkele tientjes te koop. Je hebt dan 2 handen vrij en je hebt zicht als je nog niet last. Maakt het een stuk makkelijker.
Tevens kan je vaak donkerheid instellen. Dat is even uitproberen wat je fijn vind. Als je meer zicht wilt om te zien wat je doet kan je het glas minder donker zetten.
Ikzelf vind het soms fijn om te kunnen zien wat het smeltbad doet. Je sneltbad bepaalt namelijk je las. Je smeltbad kan je sturen doormiddel van de torch ('pistool') te kantelen en/of te bewegen.
Eigenlijk is 0.9mm draad te dun voor dat werk. 1.2 of meer zou al een stuk beter zijn.
Ook zeker bij mig is het belangrijk om het materiaal goed schoon te maken, roest en dergelijke zorgen voor een slechte las. Of met een slijptol goed schoon slijpen of met een staalborstel schoon borstelen.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Ik denk overigens dat dit apparaat niet dikker dan 1mm kan, stelt ook niet zo heel veel voor voor €99,-...
Lamellenschijf voor een kleine haakse slijper is ook onderweg, en staalborstel reeds aanwezig. En daarmoet het dan allemaal maar mee!
Dit ding dus:

Lekker bezig daar!Gramser schreef op maandag 23 juni 2025 @ 09:56:
Mijn eerste las! Beetje oefenen, want er staat een pergola achter in de tuin van gebogen betonijzer waar planten over gaan groeien. En dat moet wel een beetje verband krijgen.
Dit ziet er natuurlijk niet uit maar fiks meppen met een hamer krijgt het niet los. En de eerste twee lasjes/tacks op de pergola zijn alweer wat beter. Leuk oefenen…!
Parkside FTW!
[Afbeelding]
Ik heb hier ook zo’n Lidl Parkside lasapparaat staan, de PARKSIDE® PIFDS 120 A1
:no_upscale():strip_exif()/f/image/fhf108m7wlhpszTL8Wn0PmlQ.avif?f=user_large)
is ook zo’n vuldraad versie.
Begin vorig jaar al gekocht omdat het een hele goede aanbieding was, nog geen €65, maar tot op heden er nog niets mee gedaan eigenlijk

Ik zie dat er inmiddels een opvolger is de PARKSIDE® PFDS 120 A2, hoewel daar wel de “I” is verdwenen uit het type nummer, misschien omdat deze versie geen inverter heeft als weet ik niet precies wat dat inhoudt
mijn eigen beweeg snelheid vond ik altijd het moeilijkste om in bedwang te krijgen.. als je denkt dat je te langzaam gaat, kan en moet ik doorgaans nog een stapje trager, zo te zien ga jij ook nog wat te hard voor de aanvoer. een automatische kap is qua lassen mijn beste investering ooit.Gramser schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:50:
Elektrode, inderdaad. Met zo'n spoel met draad gevuld met flux. Draaddikte is dan 0,9mm nu (enige wat erbij zat). Had de snelheid nu vrij langzaam om vooral te kunnen wennen en rustig te kunnen werken. Ik moest echt nadenken bij elke stap: het masker voor mijn gezicht voor ik de lasplek bepaal gaat niet, want dat glas is veel te donker als je nog niet last. Plus, je hebt dan maar één hand beschikbaar omdat je dat masker moet vasthouden.
Maar, goede tips (dank!), die ik ook al merkte: rustig werken is key. En ik wilde graag verder maar het begon te regenen. Dus toen maar meteen een meekleurende laskap besteld
Oh, er is ook een Parkside PIFDS 120 B2, die had ik nog niet gezienGramser schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:25:
@thijsco19 Ah, weer wat geleerd - ik dacht dat MIG altijd met van die gasflessen was, en dus ook met van die lasroedes inderdaad. Maar, MIG dus. En die laskap is dus besteld, zal deze week wel komen.
Ik denk overigens dat dit apparaat niet dikker dan 1mm kan, stelt ook niet zo heel veel voor voor €99,-...
Lamellenschijf voor een kleine haakse slijper is ook onderweg, en staalborstel reeds aanwezig. En daarmoet het dan allemaal maar mee!
Dit ding dus:
[Afbeelding]
Dan zal dat wel de opvolger van de PIFDS 120 A1 zijn dan.
[ Voor 4% gewijzigd door Vliegvlug op 23-06-2025 11:36 ]
https://www.lidl.nl/p/par...functioneel%20lasapparaat
een inverter is een omvormer en een andere techniek dan een trafo. dat is namelij het (doorgaans oudere) alternatief, en geloof mij het verschil weet je wel als je hem op probeerd te tillenVliegvlug schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:30:
[...]
Lekker bezig daar!
Ik heb hier ook zo’n Lidl Parkside lasapparaat staan, de PARKSIDE® PIFDS 120 A1
[Afbeelding: PARKSIDE® PIFDS 120 A1 Vuldraad lasapparaat]
is ook zo’n vuldraad versie.
Begin vorig jaar al gekocht omdat het een hele goede aanbieding was, nog geen €65, maar tot op heden er nog niets mee gedaan eigenlijk
Ik zie dat er inmiddels een opvolger is de PARKSIDE® PFDS 120 A2, hoewel daar wel de “I” is verdwenen uit het type nummer, misschien omdat deze versie geen inverter heeft als weet ik niet precies wat dat inhoudt
Dit is eigenlijk een best beperkt lasapparaat. Inderdaad maar max 1mm draad.Gramser schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:25:
@thijsco19 Ah, weer wat geleerd - ik dacht dat MIG altijd met van die gasflessen was, en dus ook met van die lasroedes inderdaad. Maar, MIG dus. En die laskap is dus besteld, zal deze week wel komen.
Dit ding dus:
[Afbeelding]
Ze geven zelf aan max 3mm materiaal dikte, voor dikker materiaal heb je en het vermogen niet en de draaddikte is dan te dun.
Als je met die elektrische laskap gaat oefenen, neem dan echt goed de tijd en kijk naar je het smeltbad. Laat het basismateriaal goed smelten.
Sowieso wel leuk om het te kunnen en daarmee dus dingen te maken.
De Parkside PMSG 200 A2, mocht iemand er nog ooit op willen zoeken.Gramser schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:36:
Ja, en voor 220,- heb je een apparaat dat volgens mij, als ik het goed zie, MIG en elektrodelassen combineert:
https://www.lidl.nl/p/par...functioneel%20lasapparaat
Vast een mooi apparaat maar voor mij veel te duur.
Heb jaren geleden bij Metaallokaal in Delft een lascursus gevolgt en dat was erg leuk. Krijg je alle vormen van lassen (behalve met brandbaar gas omdat de regels voor opslag daarvan blijkbaar heel streng zijn) maar er daarna niets meer mee gedaan, vooral ook omdat ik geen lasapparaat had.
Voor die €65 van dat Lidl lasapparaat wilde ik het wel weer een keer zelf gaan proberen, zeker nadat ik iets aan mijn scooter moest laten lassen en ik daar gelijk €50 aan kwijt was.

Beperkt inderdaad, maar dat was me ook al bekend bij aanschaf. Dan had ik denk ik ook zo'n ding met elektrodes moeten hebben, want ik meen dat Parkside geen MIG-lasapparaat met dikkere spoel verkoopt. En dan zou het ook meteen een stuk duurder worden, dit durfde ik nog wel aan. Maar, wat je zegt: ik ga gewoon lekker rustig oefenen.
En vele kleine lasjes zullen uiteindelijk best wat solides opleveren, hoop ik dan maar. Niettemin, leuk om nieuwe technieken te leren!
Snel nog maar even langs een Praxis ofzo.
Hangt er vanaf waar je woont, als het geen haast heeft, bestel ik online maar in DH hebben we de onderdelenreus en die hebben veel gewoon liggen.Denman schreef op zondag 22 juni 2025 @ 22:11:
[...]
Ja zojuist besteld, als het goed is dinsdag binnen. Het ging me ook niet zozeer om de kosten (dit OEM slangetje kost nu 18 Euro) maar meer om de snelheid. Had ik het van het weekend mooi in orde kunnen maken. Want origineel zijn ze in fysieke winkels niet te vinden merkte ik. Maar ach, die paar dagen extra maakt ook niet meer uit. Bovendien kan de machine nu nog even goed drogen. We hebben het meeste water wel weggehaald maar het was best nat allemaal daarbinnen, en dus niet waar het hoort
Dat viel mij toen ook al op ja.Gramser schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:53:
Ik heb de wat meer gestroomlijnde versie besteld, gisteren. Principe is hetzelfde. En wat raar is: Lidl verkoopt geen lashandschoenen, ik kon ze althans niet vinden.
Heb toen deze besteld: ACE ARC Fusion Lassershandschoenen
Niet al te duur en goede reviews.
Dat klinkt niet echt ideaal nee.Gisteren gebruikte ik dus een dikke want die ik gebruik bij de houtkachel voor houtblokken. Maar die heeft dus geen vingers dus lastig om het pistool te bedienen.
Vraag me ook af of die bestand zijn tegen smeltend metaal.
Het apparaat zelf maakt echt een hoop verschil.thijsco19 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:44:
[...]
Dit is eigenlijk een best beperkt lasapparaat. Inderdaad maar max 1mm draad.
Ze geven zelf aan max 3mm materiaal dikte, voor dikker materiaal heb je en het vermogen niet en de draaddikte is dan te dun.
Als je met die elektrische laskap gaat oefenen, neem dan echt goed de tijd en kijk naar je het smeltbad. Laat het basismateriaal goed smelten.
Sowieso wel leuk om het te kunnen en daarmee dus dingen te maken.
Toen ik studeerde deed ik een minor product design. We moesten een verstelbare schooltafel ontwerpen met hoogtestanden naar de maatvoering van Peter onderbeenmeter.
Enfin het was ook een wedstrijd.
Andere teams hadden bestaande tafeltjes verbouwd, ik (en de blowende groepsgenoten wat minder) heb toen van scratch een tafel gebouwd. Dat was een groot succes en de lassen waren in hindsight heel keurig maar op de Uni hadden ze wel keurige lasapparaten met CO2. Het was letterlijk de eerste keer dat ik zelf aan het lassen ging.
Het tafeltje heb ik overigens nog, staat de multifunctional laserprinter op en degelijk als wat. Qua test gingen docenten er ook op zitten en ik zat bij de 10% waar ze er niet doorheen zakten
We wonnen de wedstrijd trouwens
Staal destijds bij Kokkeling gehaald in Laak.
Enfin, memories maar ik weet nog goed dat het doseren van de lassen echt een fluitje van een cent was.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/LPsWryTLG7OreHlY4HpehdK6.jpg?f=user_large)
Daar heb ik 4 betontegels voor (50x50x4):
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ikPvwKhC9q9b5wMmWCEsQ1bU.jpg?f=user_large)
Dan krijg je zoiets:
:strip_exif()/f/image/XeGvYTsNU82ZlyF5JMubiSD1.png?f=user_large)
Ik wil de 4 tegels, diagonaal zagen en vervolgens op elkaar leggen, dan krijg je dit:
:strip_exif()/f/image/XveRAKUxyEl38IGvHuEhFXTP.png?f=user_large)
Probleem is, ik heb er geen zaag voor, huren kost volgens mij ~40-60 euro.
Ik heb een zaagservice in de buurt gevonden: 135 euro
Ik dacht, kan dat niet goedkoper als ik de tegels gewoon zelf maak met cement/zand/water? Hoe zwaarder hoe beter. Dus mijn vraag is, hoe krijg ik de tegel zo zwaar mogelijk, welk ingredient maakt beton juist zwaar?
EU DNS: 86.54.11.100
Je hoeft toch maar 2 tegels diagnoaal te zagen?c-nan schreef op maandag 23 juni 2025 @ 15:22:
Ik heb een soortgelijke parasolpoot:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dan krijg je zoiets:
[Afbeelding]
Ik wil de 4 tegels, diagonaal zagen en vervolgens op elkaar leggen, dan krijg je dit:
[Afbeelding]
Ik dacht, kan dat niet goedkoper als ik de tegels gewoon zelf maak met cement/zand/water? Hoe zwaarder hoe beter. Dus mijn vraag is, hoe krijg ik de tegel zo zwaar mogelijk, welk ingredient maakt beton juist zwaar?
Passen ze onder een steensplitter? DIe zijn vaak goedkoop te huren bij een bouwmarkt.
Je kunt betontegels heel goedkoop met een steenbeitel doormidden tikken. Teken de breeklijn af aan beide kanten van de tegel, zet de beitel erop en geef een tik met een hamer. Stukje verder, weer een tik, en zo de tegel rond. Bij een dikke tegel nog een ronje maken, en dan breekt hij precies op de naad.
Slijpen met een haakse slijper is misschien wel het netste. Sowieso handig ook om na het breken de boel een beetje glad te slijpen.
Wel een stofmasker op doen bij slijkpen!
Nee ik moet ze alle 4 zagen, want ik wil ze allemaal gebruiken (vanwege het gewicht).Zwartoog schreef op maandag 23 juni 2025 @ 15:41:
[...]
Je hoeft toch maar 2 tegels diagnoaal te zagen?
Passen ze onder een steensplitter? DIe zijn vaak goedkoop te huren bij een bouwmarkt.
Je kunt betontegels heel goedkoop met een steenbeitel doormidden tikken. Teken de breeklijn af aan beide kanten van de tegel, zet de beitel erop en geef een tik met een hamer. Stukje verder, weer een tik, en zo de tegel rond. Bij een dikke tegel nog een ronje maken, en dan breekt hij precies op de naad.
Slijpen met een haakse slijper is misschien wel het netste. Sowieso handig ook om na het breken de boel een beetje glad te slijpen.
Wel een stofmasker op doen bij slijkpen!
Ik heb dus geen haakse slijper.
Ik wist niet dat beton zo makkelijk (met een bijtel) netjes te bewerken was. Even op zoeken
Thanks.
Kost minimaal 60 euro.Gramser schreef op maandag 23 juni 2025 @ 15:36:
Met een haakse slijper kom je toch een heel eind lijkt me?
Zand kost 5 euro, cement 10 euro, wat water en hout voor bekisting. Ben ik voor 20-30 euro klaar en heb ik ook weer geleerd (beton maken, al stelt het niet veel voor).
Dan heb je meteen wel een megaslijper te pakken (wat niet nodig is), met een kleinere kun je sowieso handige dingen doen. Maar, ik snap je, wist alleen niet of je het al overwogen hadc-nan schreef op maandag 23 juni 2025 @ 15:55:
[...]
Kost minimaal 60 euro.
Zand kost 5 euro, cement 10 euro, wat water en hout voor bekisting. Ben ik voor 20-30 euro klaar en heb ik ook weer geleerd (beton maken, al stelt het niet veel voor).
Betonmortel. Nog makkelijker.c-nan schreef op maandag 23 juni 2025 @ 15:55:
[...]
Kost minimaal 60 euro.
Maar het leven is zinloos zonder Haakse Slijper.
Als je een vierkante tegel diagonaal zaagt, heb je 2 driehoeken. Dan ben je toch op de helft? Of leg je de helften op elkaar voor dubbele dikte?c-nan schreef op maandag 23 juni 2025 @ 15:53:
[...]
Nee ik moet ze alle 4 zagen, want ik wil ze allemaal gebruiken (vanwege het gewicht).
Dit inderdaad.Zwartoog schreef op maandag 23 juni 2025 @ 16:45:
[...]
Als je een vierkante tegel diagonaal zaagt, heb je 2 driehoeken. Dan ben je toch op de helft? Of leg je de helften op elkaar voor dubbele dikte?
Kan je niet eentje lenen? Als je in de buurt van Zwolle woont leen je de mijne maar. Ik heb een “grote” van Makita met een 230mm-ish blad. Gekocht toen ik hier nog aan het straten wasc-nan schreef op maandag 23 juni 2025 @ 15:53:
[...]
Nee ik moet ze alle 4 zagen, want ik wil ze allemaal gebruiken (vanwege het gewicht).
Ik wist niet dat beton zo makkelijk (met een bijtel) netjes te bewerken was. Even op zoeken
Thanks.
[ Voor 5% gewijzigd door ephymerous op 23-06-2025 17:07 ]
XXXVI
Je kunt een haakse slijper van iemand lenen? Familie, buren, collega? Iedereen kent toch wel iemand met een slijptol?c-nan schreef op maandag 23 juni 2025 @ 15:53:
[...]
Thanks.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Misschien zoeken of je ze niet kan vinden als kant-en-klaar product? https://www.praxis.nl/tui...6kg-grijs-1-stuk/10012929
Zullen er vast ook in een driehoek vorm zijn.
Ik zou graag mijn bestaande tegel uithalen en dan een halve centimer tot centimer affrezen zodat de nieuwe vloer 'diep' genoeg ligt.
Ik weet niet of dit bv zou werken: https://www.boels.com/nl-...45oxcW9rnM05YhOxkSMvXuRNV
Hoofd reden om de chape laag niet te veranderen is dat het een huis dat reeds bewoond is.
we spreken over een 68 vierkante meter...
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
Bewerkelijke en tijdrovende klus.
Wellicht marktplaats? Voor 25 euro heb je 4 halfronde in amsterdam. er zijn vast nog wel meer / betere resultaten voor jou te vinden.
https://www.marktplaats.n...arasols/q/parasol+tegels/
If I agreed with you, we'd both be wrong.
Dit is heel goed te doen met deze machine ik heb het zelf ook gedaan 75 vierkante meter tegellijm weggehaald en 4 mm van de dekvloer afgefreesd en wat hobbels en kuilen uit gevlaktIcekiller2k6 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 19:04:
Ik vind niet meteen een referentie, of ik zoek verkeerd.
Ik zou graag mijn bestaande tegel uithalen en dan een halve centimer tot centimer affrezen zodat de nieuwe vloer 'diep' genoeg ligt.
Ik weet niet of dit bv zou werken: https://www.boels.com/nl-...45oxcW9rnM05YhOxkSMvXuRNV
Hoofd reden om de chape laag niet te veranderen is dat het een huis dat reeds bewoond is.
we spreken over een 68 vierkante meter...
Voor de hoekjes heb je wel een kleine haakse slijper nodig met een komschijf van diamant en een lange rij van een meter of 4 om te kijken wat je resultaat is
:strip_exif()/f/image/FCjghXNf2FiklIFU9YoRXeii.png?f=user_large)
Schuin pannendak, hellingshoek 30 graden. Nu zijn de palen van douglas, welke ik op een betonpoer ga zetten. Maar zouden jullie het dak ook met douglas doen of volstaat vuren hout ook prima, aangezien het buiten is. Zijkant wordt waarschijnlijk afgewerkt met HPL boeiboord. Twee opties waar ik uit wil kiezen:
- Douglas balken, douglas dakbeschot, vuren panlatten en tengels
- Vuren balken, underlayment dakbeschot, vuren panlatten en tengels
[ Voor 13% gewijzigd door Gdzr op 24-06-2025 09:07 ]
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
Zover ik weet is vuren prima, dat zie je veel vaker. Zeker als het is weggewerkt achter boeiboorden etc. Belangrijke is dat alles kan droogventileren. Als je het goed afsluit kan er niet direct water bij komen, en dus ook niet rotten. En al is er wel condens, dan zal t droog ventileren.Gdzr schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 08:46:
Ik ga binnenkort een carport maken aan de zijkant van ons huis. Dit idee, maar dan met een pannendak:
[Afbeelding]
Schuin pannendak, hellingshoek 30 graden. Nu zijn de palen van douglas, welke ik op een betonpoer ga zetten. Maar zouden jullie het dak ook met douglas doen of volstaat vuren hout ook prima, aangezien het buiten is. Zijkant wordt waarschijnlijk afgewerkt met HPL boeiboord. Twee opties waar ik uit wil kiezen:Prijs van vuren in voor de constructie scheelt namelijk al gauw een paar honderd euro's. Maar vraag me vooral af wat condensatie kan doen op deze balken, of ben ik het ergens een probleem aan het zoeken wat niet bestaat
- Douglas balken, douglas dakbeschot, vuren panlatten en tengels
- Vuren balken, underlayment dakbeschot, vuren panlatten en tengels
.
Laatst hier de boeiboorden vervangen, jaren 80 huis. Lag ook gewoon vuren achter.. Na 40+ jaar nog prima heel, zolang je maar zorgt dat er geen direct water permanent op komt / in staat.
[ Voor 6% gewijzigd door ID-College op 24-06-2025 10:16 ]
Dit wist ik niet. Bedankt voor de info.tsjoender schreef op zondag 22 juni 2025 @ 20:18:
[...]
Let ook op dat rookmelders na 10 jaar vervangen moeten worden. Als het goed is staat de maand/jaar wanneer ze vervangen moeten worden op de unit vermeld.
Ik woon nu 10 jaar in ons (nieuwbouwhuis). Zet de rookmelders op het lijstje
[ Voor 22% gewijzigd door Burning_Tyre op 24-06-2025 10:42 ]
12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Je maakt je basis op deze manier een stuk kleiner, wat me niet interessant lijkt voor de stabiliteit.c-nan schreef op maandag 23 juni 2025 @ 15:22:
Ik heb een soortgelijke parasolpoot:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dan krijg je zoiets:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Waarom wil je dit doen? Eventueel kan je een voet kopen die in de grond zit.
Zijn er hier mensen met goede ervaringen? Ik heb namelijk begrepen dat het beter is om wél een kleur toe te voegen. Transparante beits zou alsnog geen UV verkleuring tegengaan.
:strip_exif()/f/image/3gqt9ZbvXl3MAE6TnmiGN1KO.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb dit binnen een dag gedaan maar de machine moet ook af en toe afkoelen je stofzuiger moet je af en toe ledigen huur een speciale stofzuiger ook heb je flink wat slijtage aan de diamant en pads die erop zitten Dus totaal ben je misschien 6 700 kwijt maar het is echt een machine die wonderen verricht over het beton cement of tegellijm is alles verandert hij tot fijnstofIcekiller2k6 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 09:58:
@Edje44magnum bemoedigend dat te horen - hoe lang was je ongeveer bezig voor 75m2? zonder met de haakse slijper te werken?
SkyltlakG33st schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 18:37:
Wij hebben vandaag onze nieuwe eiken tuintafel ontvangen. We willen echter graag voorkomen dat deze snel grijs wordt. Anderzijds willen we ook graag de eiken kleur behouden (dus niet persé een kleur beits toevoegen).
Zijn er hier mensen met goede ervaringen? Ik heb namelijk begrepen dat het beter is om wél een kleur toe te voegen. Transparante beits zou alsnog geen UV verkleuring tegengaan.
[Afbeelding]
Helemaal mee eens... Beste wat er voor ons eiken parket en eiken tafel gebruikt is.
Zoals genoemd, Skylt. Ik heb mijn bureau er mee gedaan. Je bent er even mee bezig, maar ook weer niet heel lang. Even goed de instructies zoeken. Volgens mij 1x schuren, skylten, nog eens schuren en dan nog 2 lagen skylten.G33st schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 18:37:
Wij hebben vandaag onze nieuwe eiken tuintafel ontvangen. We willen echter graag voorkomen dat deze snel grijs wordt. Anderzijds willen we ook graag de eiken kleur behouden (dus niet persé een kleur beits toevoegen).
[Afbeelding]
Voor een buitentafel denk ik dat je dit wel af en toe zult moeten herhalen, maar dat durf ik niet te zeggen.
I haven’t slept for three days, because that would be too long.
Ik heb 2 kruipluiken in huis wat door de vorige bewoner 2cm te laag zijn gelegd. Hierdoor kan ik onze nieuwe vloer niet mooi laten aansluiten. Wat is wijsheid? Oude matomranding er uit slopen, een nieuwe op de hoogte van de vloer leggen en dan de vloer weer aansmeren tegen de matomranding aan?( en met wat als het maar een laagje van ca. 2cm is). Of heeft iemand anders een goede tip of ervaring hiermee?
Wat voor nieuwe vloer ga je leggen? Je kan evt ook een grotere droogloopmat neerleggen op de kruipluiken, en de 2cm opvullen met Wedi (of Qboard).Jemi schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 21:40:
Iemand hier die me op weg kan helpen?
Ik heb 2 kruipluiken in huis wat door de vorige bewoner 2cm te laag zijn gelegd. Hierdoor kan ik onze nieuwe vloer niet mooi laten aansluiten. Wat is wijsheid? Oude matomranding er uit slopen, een nieuwe op de hoogte van de vloer leggen en dan de vloer weer aansmeren tegen de matomranding aan?( en met wat als het maar een laagje van ca. 2cm is). Of heeft iemand anders een goede tip of ervaring hiermee?
No Shame, only Fame!
Er komt een clickpvc te liggen. Ik ben er vergeten bij te zeggen dat ca. 20cm rondom het kruipluik de hele vloer omlaag looptMarcusso schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 21:47:
[...]
Wat voor nieuwe vloer ga je leggen? Je kan evt ook een grotere droogloopmat neerleggen op de kruipluiken, en de 2cm opvullen met Wedi (of Qboard).

En het loopt schuin af zeg maar.
[ Voor 4% gewijzigd door Jemi op 24-06-2025 21:59 ]
Allereerst: een foto doet wonderenJemi schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 21:40:
Iemand hier die me op weg kan helpen?
Wat moet er op het luik komen liggen, ook clickpvc of bijvoorbeeld een droogloopmat?
Die laatste is simpel: gewoon pvc omheen leggen, schoonloopmat op maat er in snijden en dan een laag of twee oude vloerbedekking er onder. Desnoods een plaat multiplex er onder ofzo, maar dan moet de boel wel vlak zijn.
Die laatste oplossing kan ook werken voor clickpvc.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
The Eagle schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 22:14:
[...]
Allereerst: een foto doet wonderen
Wat moet er op het luik komen liggen, ook clickpvc of bijvoorbeeld een droogloopmat?
Die laatste is simpel: gewoon pvc omheen leggen, schoonloopmat op maat er in snijden en dan een laag of twee oude vloerbedekking er onder. Desnoods een plaat multiplex er onder ofzo, maar dan moet de boel wel vlak zijn.
Die laatste oplossing kan ook werken voor clickpvc.

Zoals op de tweede foto te zien is is het geen ‘sprong’ maar loopt het schuin weg. De rest van de vloer is waterpas, alleen het stuk rondom het kruipluik.
Aan de onderzijde kun je met een paar afgemeten latjes multiplex of hardhout rondom tot op de mm stellen.
hiervoor kan je vrij eenvoudig wat planken als bekisting rechtop in het kruipgat zetten.
als je helemaal door wil slaan kan je nog een hoeklijn plaatsen rondom het gat.
het luik vervolgens ophogen met plaatwerk naar keuze.
Nou, hier bleef het dus niet bij helaasDenman schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 16:08:
[...]
Bingo!
Uiteindelijk vond ik uit dat de vaatwasser nog met 4 “verborgen” schroefjes vast zat aan de zijwanden. Eruit gehaald en daar kwam dezelfde dader tevoorschijn:
[Afbeelding]
Aan de bovenzijde is de scheur te zien.
Nu de vraag: kan ik een willekeurige afvoerslang in de bouwmarkt kopen met dezelfde afmetingen? Of moet ie naar een “originele” terug? Hij staat niet zo haaks als op jouw foto maar toch in een lichte bocht.
Gister slang binnen gekregen, vol goede moed begonnen. Het was op zich geen moeilijk klusje maar je kan er wat lastig bij allemaal.
Alles weer aangesloten, test gedraaid, begint ie na 1 minuut alweer te lekken

Enerzijds heb ik zoiets: fuck it, de machine is ruim 8 jaar oud, ik heb hier geen zin in en haal wel een nieuwe. Aan de andere kant: als ik dit met wat tijd en 2-3 tientjes op kan lossen dan is dat ook weer zonde. Maar nu voelt het als: als ik dit gerepareerd heb, wat is dan het volgende...
Anyway, ik denk de oorzaak gevonden te hebben. Want 1 uur nadat de machine uit gezet was ben ik weer wat gaan zoeken. En zag dat er water uit een slang lijkt te komen. Ik heb geen verstand van vaatwassers, maar volgens Google en ChatGPT is dit een slang van de circulatiepomp en/of verwarmingselement? Hieronder zie je het er aan de bovenzijde uit lekken.
Ik kan vooralsnog alleen niet echt lekker een los onderdeel vinden dus dat wordt zoeken.
Op onderstaande foto is de slang rechtsboven van het onderdeel met het groene etiket te vinden.
:strip_exif()/f/image/rumvGt67irritKiBOkFz407X.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik dacht een K25 dubbel stopcontact op een inbouwdoos te kunnen plaatsen om zo een nette uitvoer te hebben naar een K25 goot, maar de grondplaat past niet op de schroefjes van de inbouwdoos. Dat was toch juist het idee ervan?rube schreef op zondag 1 juni 2025 @ 04:54:
[...]
Zou op een standaard inbouw doos moeten passen. Ik weet natuurlijk niet de details van de wandlamp.
Je kan deze ook nog bekijken:
https://www.toolstation.nl/attema-k25p25-montageplaat/p47316
Volgens mij moet het met een van de hulpstukken van K of P25 wel kunnen (al dan niet met een kleine aanpassing).
:strip_exif()/f/image/Vji6mVn9jNJeMkGYZaaaFgsZ.jpg?f=fotoalbum_medium)
Oh, wacht, ik vind net twee zwarte ringetjes die in de gaten passen!
Het zou net aan moeten passen indien de schroefjes vertikaal zitten:
:strip_exif()/f/image/QcgWxJKXvnSc4sWx6GW82QCW.jpg?f=fotoalbum_medium)
[ Voor 19% gewijzigd door BounceMeister op 26-06-2025 10:11 ]
Zo te zien is dit een.valgjord ikea VW , meeste lekkages bij deze is het labyrint aan de rechterzijde of slang van verwarmingselem zelfDenman schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 09:55:
[...]
Nou, hier bleef het dus niet bij helaas
Gister slang binnen gekregen, vol goede moed begonnen. Het was op zich geen moeilijk klusje maar je kan er wat lastig bij allemaal.
Alles weer aangesloten, test gedraaid, begint ie na 1 minuut alweer te lekken
Enerzijds heb ik zoiets: fuck it, de machine is ruim 8 jaar oud, ik heb hier geen zin in en haal wel een nieuwe. Aan de andere kant: als ik dit met wat tijd en 2-3 tientjes op kan lossen dan is dat ook weer zonde. Maar nu voelt het als: als ik dit gerepareerd heb, wat is dan het volgende...
Anyway, ik denk de oorzaak gevonden te hebben. Want 1 uur nadat de machine uit gezet was ben ik weer wat gaan zoeken. En zag dat er water uit een slang lijkt te komen. Ik heb geen verstand van vaatwassers, maar volgens Google en ChatGPT is dit een slang van de circulatiepomp en/of verwarmingselement? Hieronder zie je het er aan de bovenzijde uit lekken.
[YouTube: Lekkage]
Ik kan vooralsnog alleen niet echt lekker een los onderdeel vinden dus dat wordt zoeken.
Op onderstaande foto is de slang rechtsboven van het onderdeel met het groene etiket te vinden.
[Afbeelding]
![]() | ![]() |
Je weet dat er ook spotjes bestaan die maar ~20mm diepte nodig hebben?
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
Epoxy. Nu is het meeste 2 componten houtrotvul spul ook een expoxy maar een hars hecht imho beter aan hout waardoor je later minder snel barsten krijgt.sdk1985 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 13:33:
Wat gebruiken jullie voor het opvullen van houtbasten? Vorig jaar een deel met verf overschildert en een deel met twee componenten alabastine houtrot vuller opgevuld. Maar beide oplossingen resulteren in de zonkant op gebarsten verf (Wijzenol 1 pot systeem).
Eerst het kaal gemaakte hout impregneren met hars, wachten tot deze 'pikkelig' is (niet meer echt super nat maar hard genoeg om nog plakkerig aan te voelen) en dan met een ingedikte epoxy (zoals houtrotvuller of zelf ingedikte epoxy) het gat vullen.
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
Goede tip die draad. Stuk krimpkous kan ook, hoewel flexibele draad makkelijker is.Wuursj schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 16:45:
@MJV 2 aderige dubbel geisoleerde draad trekken, die hoeft niet door een buisje in dat laatste stukje. Met een beetje mazzel kun je die met de oude draad er door heen trekken. Je hebt twee kansen![]()
Je weet dat er ook spotjes bestaan die maar ~20mm diepte nodig hebben?
Spotjes heb ik gezien, maar ben ze alleen tegen gekomen met trafo? En die kan ik niet makkelijke kwijt.
Maatje grotere buis nemen?Je hebt nu waarschijnlijk 5/8ste.MJV schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 16:26:
Doordat ik de verkeerde spotjes heb gekocht (te hoge inbouwdiepte) zit ik nu met een rijtje gaten en stukjes buis waar ik opbouwspots op ga maken. Ik wilde gaten dicht maken met een schijfje multiplex, maar hoe kan ik het beste en veiligste de stroom naar de spot brengen? Er loopt electrabuis tot ongeveer de plek van het spotje. Ik heb geprobeerd hier met een sokje flexbuis aan te maken die ik door het schijfje zou kunnen geleiden, maar de sok krijg ik niet over de bestaande buis heen. [TABLE]
Kun je geen sok vinden in 3/4de?
Of anders wat krimpkous in verschillende groottes over elkaar heen?
Maar zijn spotjes met een lagere inbouwdiepte niet makkelijker? Als ze te vinden zijn, natuurlijk.
Zonder trafo en anders met dunne trafo. Als er een buis boven de gipsplaten past, is er vast ook wel een trafo die past.
Gewoon een paar van die led bedrijven aanschrijven met je probleem.
[ Voor 9% gewijzigd door Rzaan op 26-06-2025 16:54 ]
Bij de mijne waren de trafo's ook maar 2cm dik en kon ik via het gat van het spotje boven het gips drukken.MJV schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 16:51:
[...]
Spotjes heb ik gezien, maar ben ze alleen tegen gekomen met trafo? En die kan ik niet makkelijke kwijt.
Veel meer ruimte dan jou had ik niet

[ Voor 12% gewijzigd door Wuursj op 26-06-2025 16:56 ]
Al het hout waar zonlicht op valt zal (vroeg of laat) verkleuren. Ook wanneer je er een UV-bestendige lak op strijkt. Ook het verouderingsproces van het hout zelf veroorzaakt verkleuring.G33st schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 18:37:
Een lak helpt natuurlijk wel tegen het grijs worden, maar dat proces heet verwering en is iets anders dan verkleuring.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Heb je een linkje?Wuursj schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 16:52:
[...]
Bij de mijne waren de trafo's ook maar 2cm dik en kon ik via het gat van het spotje boven het gips drukken.
Veel meer ruimte dan jou had ik niet
[Afbeelding]
Weet jij of de Skylt lak die @Jannibal23, @miicker en @Loft aanraden dan die vergrijzing tegen gaat?Yaksa schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 17:05:
[...]
Al het hout waar zonlicht op valt zal (vroeg of laat) verkleuren. Ook wanneer je er een UV-bestendige lak op strijkt. Ook het verouderingsproces van het hout zelf veroorzaakt verkleuring.
Een lak helpt natuurlijk wel tegen het grijs worden, maar dat proces heet verwering en is iets anders dan verkleuring.
3 positieve Tweakers klinkt niet slecht.
Als ik zelf Google lijkt het niet persé UV-bestendig te zijn.
Online kom ik ook Cetabever tegen Of de Rubio Monocoat Hybrid Wood Protector.
Die laatste lijkt:
- Ultramat (net als Skylt)
- Olie mét UV-bescherming
- En hij is transparant.
Hierover kom ik alleen minder reviews van tegen...
Wel de reviews op de website van de klant zelf die het volgende aangeeft:
"Natural" is inderdaad geel gepigmenteerd, en dus ideaal om bleke houtsoorten (naaldhout, eik, ...) zo naturel mogelijk te houden. Minder geschikt voor iets donkere houtsoorten. Het is sowieso altijd het best om eerst een proefmonstertje te bestellen om het kleur eens te testen.
[ Voor 17% gewijzigd door G33st op 26-06-2025 17:32 ]
Hier skylt fan #4 als je het hout zoveel mogelijk hout wilt laten uitzien. Het hout met skylt vergrijst niet zoals kaal hout het doet (=verwering) maar het hout zal onder de lak door UV wel wat vergelen (=verkleuring).G33st schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 17:29:
[...]
Weet jij of de Skylt lak die @Jannibal23, @miicker en @Loft aanraden dan die vergrijzing tegen gaat?
Een lak met een echt goede UV filter is doublecoat van de IJssel. Dat houdt hout echt op kleur. Maar dat wel de gelakte, donkerdere kleur. Dat is het een niet-natuuurlijk laagje op het hout. En gevoeliger voor beschadigingen.
ik heb een eiken gevel + schuifluik op Noord-Oost en die heb ik eerst kleurloos met UV blokkers gehad, na 1 jaar voor een lak met een kleurtje gekozen.
Eiken verkleurd gewoon behoorlijk. De meeste mensen die iets anders adviseren hebben denk ik geen eiken buiten staan. of staan het elk jaar te schuren en te schilderen. mijn hout ziet amper zon en verkleurde al als een malle. (of wellicht was het daarom juist erg zichtbaar)
overgens moet je snel zijn, verkleuren is echt zo gebeurd in de zon. uurtje zon op onbehand en je ziet al verschil.
Thanks ik heb deze gekocht: Bolivia houtrotvuller epoxy set 500gr. Een hars kan ik zo 1,2,3 niet vinden. Jij wel?Wuursj schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 16:50:
[...]
Epoxy. Nu is het meeste 2 componten houtrotvul spul ook een expoxy maar een hars hecht imho beter aan hout waardoor je later minder snel barsten krijgt.
Eerst het kaal gemaakte hout impregneren met hars, wachten tot deze 'pikkelig' is (niet meer echt super nat maar hard genoeg om nog plakkerig aan te voelen) en dan met een ingedikte epoxy (zoals houtrotvuller of zelf ingedikte epoxy) het gat vullen.
Ik heb ondertussen een rechthoekig gat gevuld met deze pasta op een stuk waar de vulling van vorig jaar uit is gevallen. Het is wat vloeibaarder dan het spul van alabastine. Het grote gat lijkt er goed in te zitten al.
Tevens heb ik als experiment een paar barsten met https://www.praxis.nl/ijz...l-flexi-wit-290ml/1725201 afgedekt, een tip van chatgpt. Het spul had ik toch nodig voor de naad tussen twee boeidelen. Helaas zie je met 1 laag verf wel duidelijk het rondje zitten omdat het een millimeter uitsteekt.
Een andere ondiepe bast heb op hoop van zegen met https://www.praxis.nl/ond...tvuller-wit-330gr/5176180 afgestreken en moet ik morgen nog even schuren. Dat zal niet zichtbaar zijn maar er vermoedelijk volgend jaar weer openbarsten.
[ Voor 42% gewijzigd door sdk1985 op 26-06-2025 18:30 ]
Ik ga een stalen poort maken en daar wilde ik eerst ook eiken of douglas in plaatsen. In het begin prachtig door het mooie contrast, maar na een tijdje grijs hout.twain4me schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 18:17:
Opzich ben ik ook een skylt fan, maar...
ik heb een eiken gevel + schuifluik op Noord-Oost en die heb ik eerst kleurloos met UV blokkers gehad, na 1 jaar voor een lak met een kleurtje gekozen.
Eiken verkleurd gewoon behoorlijk. De meeste mensen die iets anders adviseren hebben denk ik geen eiken buiten staan. of staan het elk jaar te schuren en te schilderen. mijn hout ziet amper zon en verkleurde al als een malle. (of wellicht was het daarom juist erg zichtbaar)
overgens moet je snel zijn, verkleuren is echt zo gebeurd in de zon. uurtje zon op onbehand en je ziet al verschil.
Daarom kies ik voor Keralit in de kleur Eiken (ik dacht dat de variant Gold heet)
Dat houdt jaren zijn kleur en van een paar meter afstand zie je geen verschil met echt hout.
https://www.remmerswebshop.nl/douglas
Nu na 4 jaar zie je dat het lichter is geworden, maar nog niet grijs.
Als je dat om het jaar zou herhalen zou het goed moeten blijven.
Ik denk dat ik in the end goedkoper (en vooral makkelijker) uit ben met Keralit. Is niet goedkoop.Lieuwe15 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 19:03:
Op douglas buiten heb ik HK Lazuur zitten
https://www.remmerswebshop.nl/douglas
Nu na 4 jaar zie je dat het lichter is geworden, maar nog niet grijs.
Als je dat om het jaar zou herhalen zou het goed moeten blijven.
'plank' van 19 x 600 = € 110. Dus zeg maar € 37 per plank van 2 meter x 19 cm breed.
Douglas kom ik uit op € 7 per plank. Dan misschien nog jaarlijks een euro erbij voor Lazuur per plank
Dan nog kwasten, schuren, en andere dingen.
Voor mij (en dat is erg belangrijk) is het grote pluspunt dat de Keralit kleur eiken bijna identiek is aan de kleur van de voordeur. Dat vind ik wel mooi als dat matcht.
:strip_exif()/f/image/LY57BMLyF4CWIljwII5Fwepv.jpg?f=fotoalbum_large)
Wij krijgen bij onze nieuwbouwwoning een paal bij de overkapping van de voordeur welke een eiken paal is. Deze gaan we behandelen met hk lazuur, hopelijk houdt dat de vergrijzing tegen. Bij douglas werkt het goed.
Voor binnen is skylt een hele mooie, maar ik vermoed dat dat buiten niet werkt tegen vergrijzing.
:strip_exif()/f/image/PDXcEIAivC6nXBEZHsrsZWXG.jpg?f=fotoalbum_large)
Lasapparaat van de Lidl gekocht, met een rolletje fluxdraad.
Man man wat een gebraai

Zo op een proefstukje, perfect, goede inbranding.
Maar een hoeklasje, of de weinig amperage en het kloddert er op, +10A en ik smelt er doorheen

Maar een gasflesje menggas is ook weer koopfles + inhoud + reduceer€200 (en ruimte in een volle garage)

[ Voor 20% gewijzigd door DropjesLover op 26-06-2025 21:50 ]
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Het irritante is wanneer ik een onderste bak wil pakken, ik de erbovenopstaande steeds eraf moet halen en ergens neer moet zetten in een krappe schuur..
Daarom zit ik te denken om bakken te hangen op latten. Dat de bak rust op de randen van de bak zegmaar.
Op vooral amerikaanse websites en Etsy zie ik dergelijke systemen, maar de vraag is waar ik in Nederland dergelijke bakken kan vinden. Iemand een idee? Of misschien zoiets gemaakt?

Ik gebruik meestal deze. In de 7,5kg verpakkingen, er gaat nog wel wat epoxy door heen hier maar ze gaan terug tot 150gr.sdk1985 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 18:22:
[...]
Een hars kan ik zo 1,2,3 niet vinden. Jij wel?
Polyservice heeft ook goed spul met winkels in A'dam en nieuwekerk s/d ijssel
Bij ons staat het niet buiten. Parket en eettafel binnen. Het parket krijgt op sommigen plekken zon en meeste plekken niet. Ik zie geen verschil in kleur, al kan het geheel wel iets verkleurd zijn. Onder het kleed is echter geen verschil kleurverschil waarneembaar.G33st schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 17:29:
[...]
Weet jij of de Skylt lak die @Jannibal23, @miicker en @Loft aanraden dan die vergrijzing tegen gaat?
Online kom ik ook Cetabever tegen Of de Rubio Monocoat Hybrid Wood Protector.
Die laatste lijkt:
- Ultramat (net als Skylt)
- Olie mét UV-bescherming
- En hij is transparant.
Hierover kom ik alleen minder reviews van tegen...
Wel de reviews op de website van de klant zelf die het volgende aangeeft:
[...]
Ah goede! Ik kende alleen die doorzichtige - die hebben geen gladde doorlopende rand - maar deze wel. Top!Wuursj schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 22:02:
[...]
Ik gebruik meestal deze. In de 7,5kg verpakkingen, er gaat nog wel wat epoxy door heen hier maar ze gaan terug tot 150gr.![]()
Ik heb ze van de xenos, transparant, in allerlei maten te krijgen en vrij regelmatig in de aanbieding. De action heeft ze ook maar die vond ik minder.webber87 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 22:01:
Daarom zit ik te denken om bakken te hangen op latten. Dat de bak rust op de randen van de bak zegmaar.
Op vooral amerikaanse websites en Etsy zie ik dergelijke systemen, maar de vraag is waar ik in Nederland dergelijke bakken kan vinden. Iemand een idee? Of misschien zoiets gemaakt?
[Afbeelding]
Wel goed idee trouwens om ze op te hangen, ik heb ook zoiets op de planning en wilde eigenlijk per 2-3 bakken naast elkaar een plank maken, dit zou aardig wat plaatmateriaal schelen.
All-electric.
Misschien niet echt een antwoord op je vraag maar ik gebruik van die (goedkope?) rekken met rails die in elkaar klikken en multiplex schappen. Als je die aan de muur vastmaakt staan ze stevig.webber87 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 22:01:
In onze kleine schuur heb ik inmidddels wat gereedschap, machines, schroeven en allerhande accessoires bij elkaar verzameld. Ik bewaar nu veel in gestapelde bakken - doorzichtige van de ikea - verschillende maten. Zodat ik ook gelijk kan zien wat erin zit.
Het irritante is wanneer ik een onderste bak wil pakken, ik de erbovenopstaande steeds eraf moet halen en ergens neer moet zetten in een krappe schuur..
[Afbeelding]
Per niveau staan twee Keter crownest 30l bakken. Er is doorzichtig groen en doorzichting wit en nog een aantal ondoorzichtige kleuren. Vind het zelf handig om te color coden. Deksels bestaan ook maar gebruik ik.weinig.
In de schappen zitten ook Stanley Sortmasters voor het kleine spul. Die zijn ook ongeveer 40 diep.
Als je er een aantal naast elkaar zet kan je het bovenste niveau gebruiken om lange dingen op te leggen. Als je het bovenste niveau dan een paar klikjes lager zet kunnen de lange dingen er ook niet zomaar af rollen.
Bij mij zitten de onderste schappen zo laag mogelijk maar had ik achteraf gezien liever wat hoger gezet zodat de robotstofzuiger er onder kan en je geen kleine dingen zoals vijsjes kwijt bent als ze eronder rollen.
De Ikea met hun trofast kasten?webber87 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 22:01:
[Afbeelding]
Kijk even of je misschien Euronorm kisten wilt gebruiken, nieuw prijzig maar 2dehands groed te krijgen of voordeliger als je wat bulkpartijen koopt.webber87 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 22:01:
In onze kleine schuur heb ik inmidddels wat gereedschap, machines, schroeven en allerhande accessoires bij elkaar verzameld. Ik bewaar nu veel in gestapelde bakken - doorzichtige van de ikea - verschillende maten. Zodat ik ook gelijk kan zien wat erin zit.
[Afbeelding]
Diverse merken bieden die standaard aan, en zou voor mij de way to go zijn.
Die zware bakken aan de deksel/bovenrand hangen lijkt mij overigens minder ideaal, ik rust dat spul liever gewoon op de onderkant zoals het bedoelt is.
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Ikzelf heb "Really Useful Boxes", in de garage 35L, in mijn opslag 64L & 84L. Ooit begonnen in het VK, maar ook in NL te krijgen:webber87 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 22:01:
https://discountoffice.nl...-really-useful-a4-mappen/
Maar daar valt de deksel over de rand, die kun je niet hangen met deksel.
Het grote probleem met veel systemen is dat je moet kiezen tussen opslag efficiëntie & gebruiksgemak. Hoe dichter de bakken op elkaar zitten, hoe moeilijker het wordt om iets uit een bak te pakken, zeker als je ook een deksel hebt die je moet optillen. Maar tussenruimte is ook opslagruimte die je kwijt bent.
Met volledig uittrekbare lades (kan dus alleen een plank zijn) heb je het voordeel dat de bak vrij voor het rek kan staan en je 2 handen hebt om spullen te pakken. Voor mijn L-Boxxen had ik dat, werkte prima, maar qua kosten nogal fors.
Daarnaast werkt hangen echt alleen voor deze bakken, als je een stelling gebruikt heb je het voordeel dat je op lege plekken nog iets meer kunt zetten. Ik heb dat nu weleens, dan heb ik 3 boxen eruit gehaald omdat ik ze nodig heb en gebruik de openingen om even wat spullen weer weg te leggen.
Voor het beeld, het tuinhuis zou dan de volledige breedte van de muur tot de schutting zijn. En tussen de regenpijp en uitstekende muur.
:strip_exif()/f/image/pI7L70XqxRCCiTTh1DJ88Bc9.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat kon nog wel eens een duur wandje worden als je stevige bakken wil hebben. De bakken van de action scheuren gelijk uit elkaar als je daar zijdelings aan trekt.webber87 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 22:01:
[Afbeelding]
Bij de Bauhaus zag ik een pad helemaal vol met allerlei soorten bakken, maar ik weet niet of de soort bak die jij zoekt daar bij zit.
Alternatief zou dan een kast met vakken kunnen zijn, waar de bak dus niet aan zijn eigen rand hangt, maar in een vak staat.
Heb je deze al eens bekeken?webber87 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 22:01:
[Afbeelding]
https://www.ikea.com/nl/n...ten-donkergrijs-70292364/
En dan met die standaard "zware" opbergrekken van de bouwmarkt? Of met een vergelijkbare oplossing van IKEA?
| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!
Enige oplossing, het simpel en stevig maken zodat je op het dak kan staan.Milo85 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 09:51:
Ik zoek even wat wijsheid. Ik wil in de tuin een simpele tuinschuur maken en de ideale locatie zou aan de zijkant van het huis zijn. Maar aan deze kant van het huis op het dak liggen ook de zonnepanelen. Nu moest er laatst een monteur bij de zonnepanelen en moest ik alle tuinkisten verplaatsen van de muurkrant naar de schuttingkant om een steiger te kunnen plaatsen. Als ik daar natuurlijk een tuinhuis ga maken kan er geen steiger meer staan in de toekomst. Hoe daar mee om te gaan?
Voor het beeld, het tuinhuis zou dan de volledige breedte van de muur tot de schutting zijn. En tussen de regenpijp en uitstekende muur.
[Afbeelding]
@Gdzr & @Milo85 Misschien een tip om ook eens in dit topic inspiratie op te doen:
Zelf een Tuinhuis / Overkapping maken van Douglas hout
Hmm de link werkt niet en als ik op universele expoyhars op die site zoek komt hij alleen met een starterkit.Wuursj schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 22:02:
[...]
Ik gebruik meestal deze. In de 7,5kg verpakkingen, er gaat nog wel wat epoxy door heen hier maar ze gaan terug tot 150gr.![]()
Even een l achter de url tikken (html)sdk1985 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 15:43:
[...]
Hmm de link werkt niet en als ik op universele expoyhars op die site zoek komt hij alleen met een starterkit.
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/