Denman schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 16:08:
[...]
Bingo!
Uiteindelijk vond ik uit dat de vaatwasser nog met 4 “verborgen” schroefjes vast zat aan de zijwanden. Eruit gehaald en daar kwam dezelfde dader tevoorschijn:
[Afbeelding]
Aan de bovenzijde is de scheur te zien.
Nu de vraag: kan ik een willekeurige afvoerslang in de bouwmarkt kopen met dezelfde afmetingen? Of moet ie naar een “originele” terug? Hij staat niet zo haaks als op jouw foto maar toch in een lichte bocht.
Nou, hier bleef het dus niet bij helaas
Gister slang binnen gekregen, vol goede moed begonnen. Het was op zich geen moeilijk klusje maar je kan er wat lastig bij allemaal.
Alles weer aangesloten, test gedraaid, begint ie na 1 minuut alweer te lekken

Enerzijds heb ik zoiets: fuck it, de machine is ruim 8 jaar oud, ik heb hier geen zin in en haal wel een nieuwe. Aan de andere kant: als ik dit met wat tijd en 2-3 tientjes op kan lossen dan is dat ook weer zonde. Maar nu voelt het als: als ik dit gerepareerd heb, wat is dan het volgende...
Anyway, ik denk de oorzaak gevonden te hebben. Want 1 uur nadat de machine uit gezet was ben ik weer wat gaan zoeken. En zag dat er water uit een slang lijkt te komen. Ik heb geen verstand van vaatwassers, maar volgens Google en ChatGPT is dit een slang van de circulatiepomp en/of verwarmingselement? Hieronder zie je het er aan de bovenzijde uit lekken.
Ik kan vooralsnog alleen niet echt lekker een los onderdeel vinden dus dat wordt zoeken.
Op onderstaande foto is de slang rechtsboven van het onderdeel met het groene etiket te vinden.