t14wo schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 16:23:
[...]
Het klinkt leuk, slim en nobel. Maar het leggen van een vloer onder je keuken voor ‘als de keuken weggaat’ is totale onzin.
...
Kleine toevoeging:
Je wilt plak PVC, dus zonder ondervloer. Je moet daarvoor een spiegelgladde bssis hebben. Dus je zal sowieso moeten egaliseren. Doe dat wel voor de keuken geplaatst wordt.
Je ziet namelijk iedere oneffenheid door de vloer heen. Zelfs voegen van een tegelvloer komen er doorheen.
Mee eens dat je de vloer niet legt om 'flexibiliteit voor later' te bereiken. Je kan hoogstens misschien nog een stukje schuiven, op korte termijn, als dat echt moet, om vreemde redenen (want ik neem aan dat het ontwerp gewoon vast staat, en goed is).
Wat me vooral prettig lijkt, is dat de vloer netjes uit 1 geheel zal bestaan. En dat de afwerking van de randen rondom het eiland eigenlijk niet bestaat: er hoeven geen plintjes tegen de de keukenplint aan. Ook hoeft niemand te 'mikken' of de 'planken' van je pvc netjes uitkomen (met te smalle strips).
Dus montage van zowel vloer als keuken is dan makkelijker. En het lijkt mij beter te ogen.
Heb zelf, afgelopen jaar, een keuken met eiland laten plaatsen. Ook op een nieuwe vloer. Marmoleum in ons geval. Loopt door onder de keuken. En die staat er dus heel netjes, onopvallend bovenop.
Marmoleum heeft ook een spiegelgladde vloer nodig, dus ook hier eerst een laag egaline over de cementdekvloer. Geen idee wat voor 'klasse' mijn cementdekvloer was, maar met egaline was het pas echt glad...
Als je de planning goed krijgt, zou ik dus de voorkeur hebben voor eerst de gehele vloer (egaliseren en dan afwerkvloer), dan pas de keuken.