[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 32 ... 456 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 26-06 14:04

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Impry schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 08:32:
[...]

Mooi om zo al doende te leren! Waar merkte je vooral verbetering?
Doorwerken. bij de tweede keer stond de vloerverwarming al vol te stoken (stookprotocol) dus het was 28 graden binnen met een hete vloer. De specikuip met stuc koekte aan waar je bij stond (was overmoedig dus veel te veel aangemaakt). Verlies genomen, ding buiten gezet en zelf ermee opgehouden 's avonds.

Volgende dag, vloertje weer wat kouder, alle ramen open en met kleine delen aanmaken de rest gestuucd.
Opzetten en grof gladstrijken is goed te doen. Het sponzen+spacken gaat ook wel, maar ik heb nooit het idee dat ik het daarmee strakker krijg.
Dus uiteindelijk alles geschuurd, en dat wordt wel glad ja.

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-06 22:42
Wie van jullie heeft er toevallig een goed adres voor HPL/trespa? Ik heb ongeveer 40 strekkende meter nodig.

De bouw van de schuur is klaar en moet nu de overstek bekleden en dat wou ik met een materiaal doen wat ik niet iedere 5 jaar hoef te schilderen.

Ik zie dat het overal aardig aan de prijs is (50eu per m2) en was benieuwd of iemand een voordelig adresje weet.

En weet iemand of 6mm dik genoeg is voor bekleding? Of buigt het dan teveel en zie je ieder verschil in je overstek?

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:16
peligro2k schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 12:56:
Ik wil een paar leidingen gaan frezen met een Makita slijptol met kap. Hier wil ik mijn Makita Mini op aansluiten. Zou dit krachtig genoeg zijn of moet ik hier nog een cycloon tussen hangen om het stof op te vangen?

Ik dacht om dan met zo'n geval op een kunststof bak wat te klussen: https://www.amazon.de/Vin...cloon%2Caps%2C144&sr=8-15
Blijkbaar werkt dit ook goed, en ziet er erg simpel uit: YouTube: How to Make ● Simple Cyclone Dust Collector
Misschien zou het hiermee moeten lukken! https://www.gamma.nl/asso...er-wit-30-liter/p/B623014

Iemand verder ervaring of mijn Festool mini het zonder cycloon zou redden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:48
gibraltar schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 10:04:
[...]

Binnenkort moet ik ook een steiger renoveren. Dit ziet er super strak uit. Ben je overigens niet bang dat hij spekglad wordt zonder geprofileerde vlonderdelen? Ik heb nu vlonderdelen met profiel en die worden al enigszins glad na wat regen. Ik moet wel toegeven dat zonder profiel wel een stukje mooier is.
Tenzij je rubber in je profielen hebt verwerkt zijn vlakke delen inderdaad juist minder snel glad al is het belangrijk om aanslag te voorkomen door regelmatig te bezemen begreep ik. Dat bezemen kan natuurlijk ook op vlonderdelen met profiel. Ik vond deze uitstraling mooier, ze zijn ook duurder trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gibraltar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 25-06 14:56
GeeMoney schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 10:40:
[...]
Tenzij je rubber in je profielen hebt verwerkt zijn vlakke delen inderdaad juist minder snel glad al is het belangrijk om aanslag te voorkomen door tegelmatig te bezemen begreep ik. Dat bezemen kan natuurlijk ook op vlonderdelen met profiel. Ik vond deze uitstraling mooier, ze zijn ook duurder trouwens.
Wat een interessant idee! Bedankt voor de uitleg, dit ga ik 'lenen' :*).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
RevellNL schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 09:57:
De volledige vloer vervangen door gasbeton en vloerverwarming middels een Faber Comfortvloer
Zou ik niet doen. Tranen springen in mijn ogen als ik naar onze vloer kijk. Daar zit een gietvloer op en de hele anhydriet vloer is gaan scheuren en mijn gietvloer dus ook. De legger van de gietvloer geeft aan dat het de ondervloer is en dat er niks aan te doen is. Faber geeft ook niet thuis en zegt dat het een natuurproduct is en dat dit kan gebeuren. Juist voor Faber gekozen omdat we dan 1 bedrijf hadden wat de hele mikmak in 1 keer neerlegt en als er dan problemen zijn we bij 1 bedrijf kunnen aankloppen, krijg je zo'n aftersale...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevellNL
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-06 13:55
Eppo © schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 10:47:
[...]
Zou ik niet doen. Tranen springen in mijn ogen als ik naar onze vloer kijk. Daar zit een gietvloer op en de hele anhydriet vloer is gaan scheuren en mijn gietvloer dus ook. De legger van de gietvloer geeft aan dat het de ondervloer is en dat er niks aan te doen is. Faber geeft ook niet thuis en zegt dat het een natuurproduct is en dat dit kan gebeuren. Juist voor Faber gekozen omdat we dan 1 bedrijf hadden wat de hele mikmak in 1 keer neerlegt en als er dan problemen zijn we bij 1 bedrijf kunnen aankloppen, krijg je zo'n aftersale...
Ouch, dat klinkt niet fijn inderdaad.. Heb je misschien foto's van de scheuren? En hoe lang na het aanbrengen is de boel gaan scheuren?

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Laatst online: 19:19

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/alInI3M0q30yQIcUZbI4m681LKw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9ARq0tO18ySrzHHNZFWkQupt.jpg?f=user_large

alle vier de liggers op de juiste diepte, en zo bijgeschaafd/gebeiteld dat ook de schouders van de pennen goed aansluiten op de poten. Nu moet ik een middenliggertje gaan maken (na het lijmen kan ik die immers niet meer monteren), de liggers nog even frezen en schuren (en een rand erin frezen voor de bladmontage) en dan kan ik het hele frame gaan lijmen en klemmen :).

[ Voor 7% gewijzigd door HTT-Thalan op 29-07-2020 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

YaaD schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 10:21:
Wie van jullie heeft er toevallig een goed adres voor HPL/trespa? Ik heb ongeveer 40 strekkende meter nodig.

De bouw van de schuur is klaar en moet nu de overstek bekleden en dat wou ik met een materiaal doen wat ik niet iedere 5 jaar hoef te schilderen.

Ik zie dat het overal aardig aan de prijs is (50eu per m2) en was benieuwd of iemand een voordelig adresje weet.

En weet iemand of 6mm dik genoeg is voor bekleding? Of buigt het dan teveel en zie je ieder verschil in je overstek?
Je hebt ook van die bouw outlets, dat scheelt een hoop. En trespa vergaat niet, dus kun je prima daar halen, de vraag is denk ik meer of er een in jouw regio (welke? ;) ) zit.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:20

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

YaaD schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 10:21:

Marktplaats d:)b

daar staan vaak ook restpartijen op zoals @The Eagle bedoelt :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
The Eagle schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 12:33:
[...]

Je hebt ook van die bouw outlets, dat scheelt een hoop. En trespa vergaat niet, dus kun je prima daar halen, de vraag is denk ik meer of er een in jouw regio (welke? ;) ) zit.
Ja er zit er eentje in Sint Oedenrode waar ik wel eens naar toe kan bellen.
Fraggert schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 12:52:
[...]

Marktplaats d:)b

daar staan vaak ook restpartijen op zoals @The Eagle bedoelt :)
Haha restpartijen van 40 strekkende meter ben ik nog niet tegengekomen :(
Maar dan weet ik dat ik op de goeie weg zit en daar moet blijven kijken. Ongeduldig enzo :+

bl44t

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

YaaD schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 12:56:

Maar dan weet ik dat ik op de goeie weg zit en daar moet blijven kijken. Ongeduldig enzo :+
Restpartijen, faillisementsverkopen, uitlopende kleuren etc etc je kent het wel. ;)

zou mooi zijn als er net die partij op staat waar je mee weg kan komen d:)b

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-06 00:58

EMP

Krulloos!

Heey, ik heb een beetje zitten slapen denk ik... Een showcase topic!

WIj hebben in februari ons 'brakke schrootjespaleis' gekocht. Het dak hebben we laten vervangen (de houten constructie is deels vervangen, de dakkapel is opnieuw opgebouwd en dakpannen in plaats van dakpanplaten.

Nu zijn we bezig met de zolder van binnen te isoleren!
Afbeeldingslocatie: https://schrootjespaleisdesign.files.wordpress.com/2020/07/img_8203.jpg

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:33

_Arthur

blub

EMP schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 13:19:
WIj hebben in februari ons 'brakke schrootjespaleis' gekocht. Het dak hebben we laten vervangen (de houten constructie is deels vervangen, de dakkapel is opnieuw opgebouwd en dakpannen in plaats van

Nu zijn we bezig met de zolder van binnen te isoleren!
Waarom heb je niet gelijk gekozen om het dak vanaf de buitenzijde te isoleren?

En hoe ga je nu isoleren?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

_Arthur schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 13:35:
[...]

Waarom heb je niet gelijk gekozen om het dak vanaf de buitenzijde te isoleren?

En hoe ga je nu isoleren?
Dat was het eerste idee, maar dat zouden we moeten laten doen en de kosten daarvan vielen erg veel hoger uit. Tevens wordt de zolder een technische ruimte / opslag dus de ruimte binnen missen we niet echt.

Achter de rachels komt 15cm glaswol, dampwering en dan gipsplaatjes er op. Verder gaan we het niet afwerken want technische ruimte / opslag.

De materiaalkosten zijn voor de hele zolderisolatie nu zo'n 1200 euro, en we vind het leuk om zo veel mogelijk zelf te doen. Dit kunnen we prima zelf, aan de buitenzijde ligt een beetje te ver buiten onze klus-comfort-zone :)

[ Voor 18% gewijzigd door EMP op 29-07-2020 13:41 ]

My anime addiction.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

YaaD schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 12:56:
[...]

Ja er zit er eentje in Sint Oedenrode waar ik wel eens naar toe kan bellen.

[...]

AFhankelijk van welke kant je op moet naar Rooi kan deze ook nog interessant zijn: https://www.bouwiedoehetz...ut-plaatmateriaal/trespa/
Zit in Veen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Nieuwe balk gevlakt voor de schuine staanders:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G_37wQZ53MY8nDR9J4vuVDamb4Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S4c625zeVLpZbpBoyEIQSVck.jpg?f=fotoalbum_large

en de laatste (midden) ligger is een feit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9_XqMH0m8lEUBiAavmf4K8AEMgM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cmel9AFtRQfClyt6jrGgtjY9.jpg?f=fotoalbum_large

nu de gaten ervoor aan het maken in de zijliggers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G2e5FtIwSv2fIZuOB6pNw6M3drE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xBwvXYwizrsLMWRqa33gdVLH.jpg?f=fotoalbum_large

gelukkig zitten er ook hele smalle beiteltjes in mijn nieuwe kitje O+ want ik wilde niet teveel materiaal uit de zijliggers pakken ivm het gewicht en de lengte. Het frame in zijn geheel weeg gelukkig niet verschrikkelijk veel, naar verhouding. Dat scheelt met tillen straks, want hij is niet demontabel als 'ie af is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Laatst online: 25-06 23:10

JT

VETAK y0

Wie heeft ervaring met werken met egaline? Ik wil de vloerschuur egaliseren, maar volgens mij heb je allemaal gereedschap nodig en dat vind ik totaal niet interessant voor de 6m2 die ik wil egaliseren. Lees mixer, prikrol ofzo, speciale "wisser" waarmee je de egaline verspreid en misschien nog wel meer. Is het nog op een ghetto-manier te doen ofzo?
HTT-Thalan schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 17:50:
Nieuwe balk gevlakt voor de schuine staanders:

[Afbeelding]

en de laatste (midden) ligger is een feit:

[Afbeelding]

nu de gaten ervoor aan het maken in de zijliggers.

[Afbeelding]

gelukkig zitten er ook hele smalle beiteltjes in mijn nieuwe kitje O+ want ik wilde niet teveel materiaal uit de zijliggers pakken ivm het gewicht en de lengte. Het frame in zijn geheel weeg gelukkig niet verschrikkelijk veel, naar verhouding. Dat scheelt met tillen straks, want hij is niet demontabel als 'ie af is.
Doe je dit nu allemaal professioneel? Zou willen dat ik de helft van je vaardigheden had :P

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

JT schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 17:54:
Wie heeft ervaring met werken met egaline? Ik wil de vloerschuur egaliseren, maar volgens mij heb je allemaal gereedschap nodig en dat vind ik totaal niet interessant voor de 6m2 die ik wil egaliseren. Lees mixer, prikrol ofzo, speciale "wisser" waarmee je de egaline verspreid en misschien nog wel meer. Is het nog op een ghetto-manier te doen ofzo?

[...]

Doe je dit nu allemaal professioneel? Zou willen dat ik de helft van je vaardigheden had :P
Que? Ik ben een thuis-amateur met een paar weken vakantie die voor het eerste van zijn leven een klusruimte heeft :P. Tot 2 maanden terug had ik nog nooit een vlakbank, bovenfrees of beitel aangeraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:14
Meneer aard schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 17:11:
Dat bouwmarkt geneuzel is het allemaal net niet..Meestal zorg ik ervoor dat voor aanvang klus de spullen wel via een webshop zijn besteld oid. Maar ik betrap me er ook op, dat ik z.s.m. iets nodig heb en alsnog naar de bouwmarkt ga..maar daar is de kwaliteit zooi.

Voor diamantschijven gebruik ik altijd de schijven van de speciaalzaak genaamd action :+ Die kunnen redelijk wat abuse hebben en voor die ene keer dat ik ze nodig heb...Geloof 3 of 4 euro voor een setje van 3 :+
Mwah, niet helemaal mee eens, zeker Hornbach en hoe zeer het me ook pijn doet om te zeggen, als je soms snel iets wilt doen, is zelfs de Gamma een optie. Gamma is wel echt last resort maarja, soms moet je wat en een tube Bison lijm is er gewoon het zelfde als elders. Bij de Gamma wordt je alleen genaaid met de prijs.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

HTT-Thalan schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 17:57:
[...]

Que? Ik ben een thuis-amateur met een paar weken vakantie die voor het eerste van zijn leven een klusruimte heeft :P. Tot 2 maanden terug had ik nog nooit een vlakbank, bovenfrees of beitel aangeraakt.
Lol :+ Misschien zegt het dan meer over mij :X :+

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

JT schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 18:05:
[...]

Lol :+ Misschien zegt het dan meer over mij :X :+
YouTube filmpjes kijken, shoppen, en dan aan de slag :P. En de beste kant boven leggen als je foto's gaat posten :+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-06 21:11
JT schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 17:54:

[...]

heb je een raamtrekker? dat is een "wisser"
mixer? gewoon bij de action zo verf eentje voor op de boormachine
prikrol? op MP een betonprikroller voor €4

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Boudewijn schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 19:14:
ik zou er idd een 2e bak omheen zetten ter isolatie, dit gaat heel onzuinig worden.
Leuk project!

Ben je niet bang dat het terracotta springt? Ik heb een tijdje zo'n onderzetter gebruikt in een action-kamado. die klapte vrij snel.
Nee maar juist daarom gebruik ik terracotta potten. Een nieuwe onderpot kost 9,- bij het tuincentrum om de hoek.

Ik heb meerdere filmpjes gezien van dit soort creaties en die springen niet bij het eerste de beste hete kooltje uit elkaar. Sterker nog, een kennis van mij heeft een terracotta pot met rooster erop die al jaren dienst doet als studentenbbq en geen scheurtje vertoont dus hoewel een echte Egg wellicht beter is, ik geloof niet dat ze zo maar uit elkaar springen.

Bang dat het het explodeert ben ik niet. Terracotta potten zijn immers afgebakken op temperaturen die bbq gebruik overstijgen.

Dat gezegd hebbende, ik heb het ook “echte” Kamado’s gezien die gebarsten zijn bij normaal gebruik. Het verschil is dan wel dat die een factor 50 duurder zijn dan mijn creatie en als enige voordeel hebben dat ze dikker zijn en dus wat meer warmte massa hebben. Daar kom ik wel overheen :)

De kolen zullen overigens niet rechtstreeks op de pot landen aangezien in een rvs rekje met pootjes heb wat erin komt te staan.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Sorry van het vele posten hoor, maar het is leuk als iets lukt :D.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SvHEvGWEod_chhH0r6_XObAlKeE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MxLMx4JdAgUHHf6krntAUuJH.jpg?f=fotoalbum_large

De middenligger staat nu in de lijm. De bladliggers zitten er droog in om de vorm recht te houden tijdens het uitharden van de lijm. Morgen ga ik de liggers preppen en infrezen, daarna mogen die ook in de lijm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-06 19:22

Guldan

Thee-Nerd

EMP schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 13:38:
[...]

Dat was het eerste idee, maar dat zouden we moeten laten doen en de kosten daarvan vielen erg veel hoger uit. Tevens wordt de zolder een technische ruimte / opslag dus de ruimte binnen missen we niet echt.

Achter de rachels komt 15cm glaswol, dampwering en dan gipsplaatjes er op. Verder gaan we het niet afwerken want technische ruimte / opslag.

De materiaalkosten zijn voor de hele zolderisolatie nu zo'n 1200 euro, en we vind het leuk om zo veel mogelijk zelf te doen. Dit kunnen we prima zelf, aan de buitenzijde ligt een beetje te ver buiten onze klus-comfort-zone :)
Ook gekeken naar pir platen? 15cm glaswol is ongeveer gelijk aan 8/9cm pir. Scheelt toch behoorlijk. Desnoods doe je er dikker in, isoleert het nog meer.

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
EMP schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 13:38:
[...]

Waarom 15cm?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Ja, 15 cm omdat de balken 16 cm dik zijn (en glaswol met spijkerflens in 80, 100, 130 en 150 mm geleverd wordt). 15cm glaswol geeft mijns inziens voldoende isolatiewaarde, PIR isoleert inderdaad beter, maar kost ook 2,5 keer zoveel.

Het huis is gebouwd in 1925, en mijn doel is een goed geisoleerd huis, maar het hoeft geen energieneutrale woning te worden.

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:35

Vliegvlug

Flight Simple

Bij het verwijderen van de trapleuningsteunen is er één met draaideinde en al uit de muur gekomen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FKWyv5KLIlVVsocnlOf81CT88-A=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tE72gPVtMrqrcmKwgNh2Kmt9.jpg?f=fotoalbum_medium

In de muur is al weer een nieuw draadeinde geplaatst omdat er gestuct ging worden.

Nu wil ik het draadeinde uit de steun verwijderen maar dat lukt niet.
Mijn idee was het ding met het draadeinde in een bankschroef te zetten en dan de steun eraf draaien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ypFWXNeheSTTraCqq-xaWbHhHaU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ss3S6lnit8hgT5QzjluZqe3m.jpg?f=fotoalbum_medium

Om de steun zelf te beschermen heb ik er schilderstape omheen gedaan en dan met een doekje om de bek van een waterpomptang ‘m proberen los te draaien van het draadeinde. (zo zijn alle steunen ook uit de muur gedraaid)
Helaas lukt dat niet, de tang slipt erop en er is zelf al een beschadiging in de steun gekomen van de tang door het doekje en de schilderstape heen ;(

Ook bovenin kruipolie gedaan en paar uur wachten heeft het niet losser gemaakt helaas.
Het schroefdraad in de steun loopt over de hele lengte door dus ik hoopte dat dat ging werken.

Iemand nog een gouden tip om dit vastzittende draadeinde uit de steun te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-06 10:24
RevellNL schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 09:57:
  • De volledige vloer vervangen door gasbeton en vloerverwarming middels een Faber Comfortvloer
  • De zandcement vloer afschuren/afbikken tot hij gelijk ligt met de houten ondervloer
  • De vezelversterkte egaline wegschuren/wegzagen, vloerdelen vervangen en opnieuw laten afvloeien
  • De volledige vloer laten egaliseren
Nu gaat mijn voorkeur uit naar de eerste optie, maar dat zijn flinke kosten en lange werkzaamheden. Realistischer is om voor een van de andere opties te gaan, maar nu zou ik graag wat advies / ervaringen inwinnen over wat te doen.

Bij het eventuele vervangen van houten vloerdelen zal ik ook in de knoei komen met onze vloerisolatie aan de onderkant ervan vrees ik, of is zoiets makkelijk op te lossen?

TL;DR: Vloer is ruk, hebben lekkage gehad en nu besloten om vloer aan te pakken. Twijfel over welke aanpak kiezen.
Wat voor vloerisolatie heb je nu dan? Het eenvoudigste is het verwijderen van de te hoge dekvloer. Dit kan al snel gedaan worden met een goedkope boorhamer met een sds-beitel. Ik weet niet om hoeveel m2 het gaat maar binnen een dag kun je heel wat doen. Daarna nieuw zandcement storten en uitvlakken op de juiste hoogte. Dat is ook zelf wel te doen tenzij het dus om echt grote oppervlakken gaat.Bij mij heb ik alle hout eruit gesloopt en een geïsoleerde broodjesvloer laten plaatsen, hier vloerverwarming op en een dekvloer. Heeft me €8000 gekost voor 56 m2. Wat mij tegenhield bij schuimbeton, is dat het nergens echt vast zit aan de fundering(met mogelijke verzakkingen en scheuren als gevolg) en een te lage rc-waarde zou hebben bij de hoogte die ervoor beschikbaar was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-06 10:24
Vliegvlug schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 23:38:

Iemand nog een gouden tip om dit vastzittende draadeinde uit de steun te krijgen?
Twee moeren erop en die strak tegen elkaar aandraaien, zodat je met een bahco beide moeren tegelijk kunt draaien. Dan heb je het zo los, tenzij er loctite of zoiets is gebruikt om het draadeind vast te zetten in de leuninghouder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-06 15:04
Vliegvlug schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 23:38:
Bij het verwijderen van de trapleuningsteunen is er één met draaideinde en al uit de muur gekomen:

[Afbeelding]

In de muur is al weer een nieuw draadeinde geplaatst omdat er gestuct ging worden.

Nu wil ik het draadeinde uit de steun verwijderen maar dat lukt niet.
Mijn idee was het ding met het draadeinde in een bankschroef te zetten en dan de steun eraf draaien:

[Afbeelding]

Om de steun zelf te beschermen heb ik er schilderstape omheen gedaan en dan met een doekje om de bek van een waterpomptang ‘m proberen los te draaien van het draadeinde. (zo zijn alle steunen ook uit de muur gedraaid)
Helaas lukt dat niet, de tang slipt erop en er is zelf al een beschadiging in de steun gekomen van de tang door het doekje en de schilderstape heen ;(

Ook bovenin kruipolie gedaan en paar uur wachten heeft het niet losser gemaakt helaas.
Het schroefdraad in de steun loopt over de hele lengte door dus ik hoopte dat dat ging werken.

Vier opties:
- Als het helemaal doorloopt, uitboren en daarna met een tap het gat opschonen / eventueel groter schroefdraad tappen met dikker draadeind
- Heet stoken, grote kans dat er iets van borgmiddel in de steun zit, heet stoken kan daarbij dus helpen
- Simpelweg een flinke tik bovenop de steun geven (zoals in ie de bankschroef staat) om de boel te schikken. Wel even blokje hout bovenop de steun leggen om niet te beschadigen.
- Een betere tang met beschermbekken kopen :+ Die beschermbekjes kan je ook los kopen, kan me voorstellen dat dat beter werkt dan met tape er tussen

edit, optie 5: beschermbekken met vilt voor in de bankschroef kopen zodat je de steun daarin beter vast kan zetten, en dan met twee moertjes zoals hierboven wordt gezegd op het draadeind de boel losdraaien.

[ Voor 7% gewijzigd door Twijfels op 29-07-2020 23:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

HTT-Thalan schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 17:57:
[...]

Dát.....zou je zo niet zeggen maat _/-\o_
HTT-Thalan schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 18:24:

En de beste kant boven leggen als je foto's gaat posten :+.
_O- :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevellNL
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-06 13:55
GodDamage schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 23:38:
[...]

Wat voor vloerisolatie heb je nu dan? Het eenvoudigste is het verwijderen van de te hoge dekvloer. Dit kan al snel gedaan worden met een goedkope boorhamer met een sds-beitel. Ik weet niet om hoeveel m2 het gaat maar binnen een dag kun je heel wat doen. Daarna nieuw zandcement storten en uitvlakken op de juiste hoogte. Dat is ook zelf wel te doen tenzij het dus om echt grote oppervlakken gaat.Bij mij heb ik alle hout eruit gesloopt en een geïsoleerde broodjesvloer laten plaatsen, hier vloerverwarming op en een dekvloer. Heeft me €8000 gekost voor 56 m2. Wat mij tegenhield bij schuimbeton, is dat het nergens echt vast zit aan de fundering(met mogelijke verzakkingen en scheuren als gevolg) en een te lage rc-waarde zou hebben bij de hoogte die ervoor beschikbaar was.
We hebben nu een soort PUR onder de vloer laten aanbrengen, ik neem aan dat wanneer ik houten vloerdelen ga verwijderen / vervangen die isolatie zal sneuvelen.

Een broodjesvloer heb ik nog niet eens over nagedacht! Hoe lang hebben die werkzaamheden bij jou geduurd?

Ik heb foto's gevonden van de situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m_pk7h5LbnK3jAx9ZEM_WXCxIIM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cyS4llBzNxDKDkPUegxB9v4s.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4fimfVcdFBuSr21HVPaVsZuEsS4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uJaJt016Fcw5jsBSvdNt1KM3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door RevellNL op 30-07-2020 08:07 ]

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 28-06 00:31
EMP schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 23:12:
Ja, 15 cm omdat de balken 16 cm dik zijn (en glaswol met spijkerflens in 80, 100, 130 en 150 mm geleverd wordt). 15cm glaswol geeft mijns inziens voldoende isolatiewaarde, PIR isoleert inderdaad beter, maar kost ook 2,5 keer zoveel.

Het huis is gebouwd in 1925, en mijn doel is een goed geisoleerd huis, maar het hoeft geen energieneutrale woning te worden.
Ik heb een paar jaar geleden ook met spijkerflens dekens een zolder geïsoleerd en als ik het nog eens moet doen kies ik toch liever voor normale steenwol platen. Die laten zich veel makkelijker klemmen tussen je balklagen. Het plaatsen van spijkerflens, zeker bij grotere dikte en lage plafonds (in mijn geval) betekend dat je of met zijn tweeën moet werken of steeds vol onder de dekens moet gaan liggen.
Uiteindelijk breng je na je isolatie een extra damprem aan, waardoor het zo wie zo een stuk sneller werkt met platen en een losse damprem.

[ Voor 7% gewijzigd door Fuel_80 op 30-07-2020 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hammy87
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 27-06 10:32
Fuel_80 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 08:36:
[...]

Ik heb een paar jaar geleden ook met spijkerflens dekens een zolder geïsoleerd en als ik het nog eens moet doen kies ik toch liever voor normale steenwol platen. Die laten zich veel makkelijker klemmen tussen je balklagen. Het plaatsen van spijkerflens, zeker bij grotere dikte en lage plafonds (in mijn geval) betekend dat je of met zijn tweeën moet werken of steeds vol onder de dekens moet gaan liggen.
Mee eens. Hier de eerste verdieping met Naturoll en miofol gedaan, zolder met flensdeken. Naturoll prop je ertussen, waarbij flensdeken toch veel scheurtjes heeft, niet fijn is om mee te werken (glaswol) en veel moet tapen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YaaD
RevellNL schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 08:01:
[...]

We hebben nu een soort PUR onder de vloer laten aanbrengen, ik neem aan dat wanneer ik houten vloerdelen ga verwijderen / vervangen die isolatie zal sneuvelen.

Een broodjesvloer heb ik nog niet eens over nagedacht! Hoe lang hebben die werkzaamheden bij jou geduurd?

Ik heb foto's gevonden van de situatie:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb vergelijkbare situatie bij mij thuis gehad. Geen gedoe met een uitbouw zoals jij maar wel beton en houten vloer.

Ik heb toen besloten om de bovenkant van de betonnenvloer weg te halen (ca 10 cm) en de houten vloer uiteraard ook te verwijderen. Daarna opgevuld met ophoogzand en vervolgens de vloer opnieuw gestort als zwevende vloer. Deze zit inderdaad niet vast aan de fundering, maar mits goed aangetrild kan er in feite niets mee gebeuren (althans in 3 jaar nog geen verzakking gehad)

opbouw is als volgt van onder naar boven

Zand
10cm PIR
beton
12cm PIR
betonlaag 2 (tevens onze betonvloer/leefbeton)

Ik zeg niet dat het the way to go is, maar wou je mijn ervaring nog meegeven

bl44t

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Fuel_80 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 08:36:
[...]

Uiteindelijk breng je na je isolatie een extra damprem aan, waardoor het zo wie zo een stuk sneller werkt met platen en een losse damprem.
Ik heb het een jaar of 9 geleden, in mijn vorige huis, ook gedaan. Toen met glaswol met spijkerflens :>

Het zal deels ook bekendheid zijn dat ik dit zo doe, en ik doe het meeste samen met mijn vriendin, dus het 2-personen ding is geen probleem gelukkig.

Omdat het een puntdak is heb ik met 4 3-hoeken te maken, waardoor bijna alles op maat gemaakt moet worden. Even snel 10 planken zagen en monteren is er niet bij. De rachels zitten op 30cm hartafstand, en de glaswol is 60cm breed, dus dat moet goed passen zo. De hoogte tussen de balken weet ik zo niet, maar de glaswol zal sowieso in vertikale stroken er in gaan, dus geen onhandelbare lange stroken.

Inmiddels zijn we op 2/3e van het rachelen!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uzQY8Fc0nl3m_NHhVlY2CiXjflY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CHY5LmWyXAEKLK7vREHQrv7E.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door EMP op 30-07-2020 09:14 ]

My anime addiction.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Even tussenstandje hoe het er bij staat.

Het laatste raam zit erin aan de achterzijden en daar hoeft alleen het glas nog even in, de kit is nu aan het drogen.

Deze week een begin met verven *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sl2Kn5gJ5eLISB5JAsGDNoH8aDs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9iT6wWUgUwINSVD8mE7t9Zj5.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-WUTZBWIv3SJhQ5IxHxqxQqLM34=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oQgJ2kPapDR60HnwYpxQMKLY.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HA7QFRQU88z2Im-Ybjghi8DFEPA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/S8WBqrGmih08J88b3UTB3O5k.jpg?f=user_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-06 16:25
Fraggert schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 09:22:

Het laatste raam zit erin aan de achterzijden en daar hoeft alleen het glas nog even in, de kit is nu aan het drogen.

[Afbeelding]
Wel jammer dat dat ronde raampje zo hoog zit...

spoiler:
Niet happen, ik maak een grapje om je te plagen :+ :+
De kipjes zullen blij zijn!

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-06 14:35

Tjark

DON'T PANIC

Foei @Hmmbob :p (wilde 't zelfde ook plaatsen)

Maar chique kippenhok _/-\o_

[ Voor 24% gewijzigd door Tjark op 30-07-2020 09:27 ]

*insert signature here

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb zelden zo'n mooi kippenhok gezien _/-\o_ . Keerzijde is wel dat diezelfde kippen het hok binnen de kortste keren zelf zullen witten van de buitenkant.. Tenzij ze niet naar buiten kunnen/mogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@Tjark @Hmmbob :+ :P
Jazzle schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 09:43:
[...]

Ik heb zelden zo'n mooi kippenhok gezien _/-\o_ . Keerzijde is wel dat diezelfde kippen het hok binnen de kortste keren zelf zullen witten van de buitenkant.. Tenzij ze niet naar buiten kunnen/mogen.
thanks d:)b Het oog wil ook wat en we willen het een beetje inpassen bij de rest :)

Dit is de inspiratie, een eiken she-shedje/ateliertje van een engels bouwbedrijf dat veel doet met teruggewonnen eiken etc. Prachtige bouwwerken maar je wilt niet weten dat dat moet kosten :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M8wZSEms_Fj0_KHI3_jswjMVtb4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/o5EoYnkaP0FfM67TTbddgN5Z.jpg?f=user_large

ze krijgen een grote ren/uitloop aan de voorzijde van het hokje :)

[ Voor 36% gewijzigd door Fraggert op 30-07-2020 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Laatst online: 18:57
Heel gaaf @Fraggert !

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheane
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online

Je komt er wel *O* Ziet er goed uit! Mooie voortgang toch zo deze zomer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@KillaZ @sheane thanks guys, dat geeft de burger moed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Is er eigenlijk ook een topic om gereedschappen te ruilen/lenen of gaat dat via V&A?
Ik ben voor een klein klusje op zoek naar een muursleuvenfrees. Ik heb er zelf niet meer 1 en het gaat om een stuk van een meter bij een tante :9 . (omgeving Alkmaar)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
GeeMoney schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 10:23:
Is er eigenlijk ook een topic om gereedschappen te ruilen/lenen of gaat dat via V&A?
Ik ben voor een klein klusje op zoek naar een muursleuvenfrees. Ik heb er zelf niet meer 1 en het gaat om een stuk van een meter bij een tante :9 . (omgeving Alkmaar)
Die zou ik gewoon huren bij Boels op de Boeklermeer ;) Of met een slijptol als het maar een meter is.

[ Voor 5% gewijzigd door KillaZ op 30-07-2020 10:28 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkKnight
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-06 10:14

DarkKnight

Narf

Het is jammer dat je niet helemaal in de buurt (lees: andere kant van NL), want ik heb er wel een liggen die goed is voor nog een metertje.

Asus N61Ja -> Surface Pro 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SjorsC
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20-06 09:30
Gewoon met de flex 2 losse banen maken en uitkappen.
Zal je tante daarna wel goed moeten gaan poetsen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Dank heren, komt goed. Ik zie op Boels dat het op 34 euro komt. Slijper heb ik ook niet, wellicht een goed moment om iets aan te schaffen, altijd makkelijk :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Fraggert schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 10:00:
@Tjark @Hmmbob :+ :P

[...]

thanks d:)b Het oog wil ook wat en we willen het een beetje inpassen bij de rest :)

Dit is de inspiratie, een eiken she-shedje/ateliertje van een engels bouwbedrijf dat veel doet met teruggewonnen eiken etc. Prachtige bouwwerken maar je wilt niet weten dat dat moet kosten :P

[Afbeelding]

ze krijgen een grote ren/uitloop aan de voorzijde van het hokje :)
Ik heb net gehoord / geleerd dan een 'ambachts-uur' 200 euro kost. Ik vind je kippenhok helemaal geweldig en zou je vragen om mij er ook eentje te bouwen maar ik denk dat ik je idee gewoon pik en het zelf ga doen :+. Ambachtsmensen zijn mij te duur :7.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
GeeMoney schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 10:35:
Dank heren, komt goed. Ik zie op Boels dat het op 34 euro komt. Slijper heb ik ook niet, wellicht een goed moment om iets aan te schaffen, altijd makkelijk :).
Die mag je van mij wel lenen hoor, heb een GWS-125 liggen in Heiloo

K to the KillaZ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

SjorsC schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 10:34:
Gewoon met de flex 2 losse banen maken en uitkappen.
Zal je tante daarna wel goed moeten gaan poetsen :+
Wil je je hele huis onder het stof hebben, is sleuven frezen met een flex een prima idee :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:54
GeeMoney schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 10:35:
Geen idee hoeveel je moet frezen en in welk materiaal, ik had aardig wat sleuven te doen (althans, meer dan in een dag gedaan kunnen worden door een amateur als ik). Huur was dan duurder dan de cheap ass sleuvenfrees van de Lidl. Nu had een vriend van me deze toevallig en die deed het hier in mijn woning (+100 jaar oud, zachte stenen dus weinig echte weerstand vermoed ik) prima.

Kun je (zoals die vriend van mij deed) er later weer iemand anders blij mee maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Fraggert schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 07:50:
[...]

Dát.....zou je zo niet zeggen maat _/-\o_

[...]

_O- :+
Case in point:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/We_3nx_naRE7cg4dJ2RH4pgk5a0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vAL1n4lnK8xmYOimiG5Bu4AE.jpg?f=fotoalbum_large

Aan de andere zijde van deze ligger ben ik lichtjes uitgeschoten (niet dat je daar straks nog wat van ziet als de tafel in elkaar staat) maar die zet je dan toch minder snel op de foto :+.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HSLSY3-rl09g_Fs9MpG1eiXDpb4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c2SCFb9Jyi6O4aF7pZq87piX.jpg?f=fotoalbum_large

En op zo'n overzichtsfoto valt het sowieso minder op :P.

Nu de onderkanten van de liggers nog een facetrandje geven, alles nog even korrel 180 erover en dan mag het verlijmd worden :*).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:58
HTT-Thalan schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 12:31:
[...]

Mooie fotos en project enzo..,.
Weet je wat ik het mooiste aan jou project is...
De black&decker frees _O-

In het topic "gereedschappen" etc moet iedereen minimaal Makita hebben anders is het allemaal kloten etc etc.
En jij flanst, ook nog eens een bovengemiddeld, hobby project in elkaar met een budget model :P .

Goed bezig! :9B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[...]

Case in point:

[Afbeelding]

Aan de andere zijde van deze ligger ben ik lichtjes uitgeschoten (niet dat je daar straks nog wat van ziet als de tafel in elkaar staat) maar die zet je dan toch minder snel op de foto :+.

[Afbeelding]

En op zo'n overzichtsfoto valt het sowieso minder op :P.

Nu de onderkanten van de liggers nog een facetrandje geven, alles nog even korrel 180 erover en dan mag het verlijmd worden :*).
verlijm je het blad middels die deuvels? of komen daar van die clips in met schroeven in het blad?

en eensch met @barry86 , toch altijd knap te zien wat mensen kunnen maken met relatief eenvoudige tools. _/-\o_

Buurman verderop presteeert dat ook zo goed, inbouwkasten, schuivende deuren in de woonkamer, , you name it, alles tiptop op hoog niveau en dat met een zwikje Ferm apparaten, ik kan dat niet hoor. Ik ben echt wat meer afhankelijk van mijn gereedschap op de een of andere manier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
@HTT-Thalan potver wat ziet dat er niet uit :9. Klasse natuurlijk!
Overigens hier de steiger geboord, verzonken en geschroefd en hoeken eruit gehaald met een decoupeer allemaal met black&decker spul. De afkortzaag was dan wel een DeWalt.
Ik had dan wel in verhouding dure hardhouten boortjes aangeschaft :p.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LichtBruisend
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 25-10-2024

LichtBruisend

Licht gemineraliseerd

Ziet er goed uit @Fraggert De ramen maken het wel af. _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Fraggert schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 12:56:
[...]

verlijm je het blad middels die deuvels? of komen daar van die clips in met schroeven in het blad?

en eensch met @barry86 , toch altijd knap te zien wat mensen kunnen maken met relatief eenvoudige tools. _/-\o_

Buurman verderop presteeert dat ook zo goed, inbouwkasten, schuivende deuren in de woonkamer, , you name it, alles tiptop op hoog niveau en dat met een zwikje Ferm apparaten, ik kan dat niet hoor. Ik ben echt wat meer afhankelijk van mijn gereedschap op de een of andere manier.
Het blad word alleen vastgezet met wigjes (die ik nog moet fabrieken). De sleuven die je ziet accepteren de wigjes, en de wigjes zelf zitten dan met een schroef in het blad inderdaad. Op die manier voorkom ik dat het blad het frame stuk/scheef trekt als het gaat werken. Er komen nog wel U-profielen in de onderzijde van het blad (die ik zometeen ga bestellen en hopelijk snel binnen heb). Daarmee ga ik het kromtrekken (hopelijk) enigzins tegen. Die profielen zitten geschroefd, maar de schroeven zitten dan weer in sleuven zodat ook daar werking mogelijk blijft.

Heb zojuist de facetrandjes nog gefreesd en alles afgewerkt met de schuurmachine. En @Fraggert ik heb heel veel budgetgereedschap gebruikt hoor. Eervolle vermelding voor o.a. mijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T0d6n0SeiQAQHwsxFpn7fxWyRME=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OkBXZbXq1miHAaA9gp7Katz3.jpg?f=fotoalbum_large

Die toch al meer dan 10 jaar oud is en waarvan de toen gekochte voorraad schuurpapier echt wel op begint te raken :P.

Het enige 'echte' merk dat ik heb is de Metabo vlak/vandiktebank en daar heb ik alleen maar gezeik mee.

Dank voor de fijne complimenten :) kers bovenop een fijn project.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:25
barry86 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 12:42:
[...]

In het topic "gereedschappen" etc moet iedereen minimaal Makita hebben anders is het allemaal kloten etc etc.
En jij flanst, ook nog eens een bovengemiddeld, hobby project in elkaar met een budget model :P .

Ik gebruik ook een combinatie van 'goed' en 'budget' gereedschap. Voor freeswerk bijv. een bovenfrees van Van Cranenbroek (ca. 25 Euro), voor klopboren een oude Bosch groen. En zo zullen er wel meer zijn hier in dit topic.
Nadat ik meer en grotere klussen ben gaan doen in en om huis (en soms bij familie), heb ik een en ander aangeschaft of vervangen met als motto: leiver iets goeds wat duurder is en (hopelijk) lang meegaat.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@LichtBruisend cheers mate :)
HTT-Thalan schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 13:22:
[...]

Het blad word alleen vastgezet met wigjes (die ik nog moet fabrieken). De sleuven die je ziet accepteren de wigjes, en de wigjes zelf zitten dan met een schroef in het blad inderdaad. Op die manier voorkom ik dat het blad het frame stuk/scheef trekt als het gaat werken. Er komen nog wel U-profielen in de onderzijde van het blad (die ik zometeen ga bestellen en hopelijk snel binnen heb). Daarmee ga ik het kromtrekken (hopelijk) enigzins tegen. Die profielen zitten geschroefd, maar de schroeven zitten dan weer in sleuven zodat ook daar werking mogelijk blijft.
ik hoor het al, daar is over nagedacht d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

hansvk schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 13:26:
[...]

Ik gebruik ook een combinatie van 'goed' en 'budget' gereedschap. Voor freeswerk bijv. een bovenfrees van Van Cranenbroek (ca. 25 Euro), voor klopboren een oude Bosch groen. En zo zullen er wel meer zijn hier in dit topic.
Nadat ik meer en grotere klussen ben gaan doen in en om huis (en soms bij familie), heb ik een en ander aangeschaft of vervangen met als motto: leiver iets goeds wat duurder is en (hopelijk) lang meegaat.
Hier ook. Het is ook net waar je het voor gebruikt. Ik wil zelf de plinten gaan doen in huis en in verstek. Ik moet dus een zaag hebben die nauwkeurig in verstek zaagt. Met goedkopere zagen zie je in reviews dat dit lang niet altijd het geval lijkt te zijn. Dus dan maar een Metabo (waar ik achter kwam dat dit ook voor geldt volgens sommigen....) of een DeWalt. Voor recht afzagen had ik wel een Parkside gehaald. En vaak werkt goedkoop gereedschap ook gewoon. Alleen ben je meer tijd kwijt. En dan is de vraag wil je besparen op tijd of op geld? Voor 5 minuten verschil bespaar ik wel op geld. Voor uren verschil geef ik graag 75 euro meer uit.

Iemand die laatst leidingen kwam frezen en uithakken in beton gebruikte gewoon zo een zware hamer van Parkside :D

[ Voor 4% gewijzigd door JT op 30-07-2020 13:42 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Even de randjes afplakken, want deze lijm bruist en zet uit (om de gaatjes in de verbindingen te vullen). Zo hoef ik straks hopelijk niet weer witte lijmresten te verwijderen langs de kieren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JmFRH-Flk5E4cn7AkibQKgVaCcc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/85D33NosSXdGGy8RJXWlVxhj.jpg?f=fotoalbum_large

En dan het 'point of no return':

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aqWIgu5B5IWIjybnYGC-L-FkLwA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OR95rRWJVy5wSFON8FaQHv5w.jpg?f=fotoalbum_large

Over vier uur is de lijm volledig uitgehard :). Dan een laatste check, de bovenzijdes afzagen en gelijk maken, en dan mag het frame in de olie :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Niet online
RevellNL schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:22:
[...]

Ouch, dat klinkt niet fijn inderdaad.. Heb je misschien foto's van de scheuren? En hoe lang na het aanbrengen is de boel gaan scheuren?
Moest even foto's maken, maar dit zijn ze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_AaQ5V5NqpLOIvE9gaFaBa33irU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lmXstDMHW4waxhlAmAAST5Fp.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8JoXWjUuKQyCauDAYZ7tLFlRctA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fG7dXV9fulAn2CKR65s5Uddd.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J-O9DtKFLukRMGuUB7CJKhhHdLA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sqyPqcN3n2O1BzjrXXX9heTl.jpg?f=user_large

Het is ongeveer 1,5 jaar na leggen gaan scheuren. Het begint met een klein deukje, maar al snel scheurt het helemaal open. Het is ook niet 1 plek in de woning, het zijn er nu 4 á 5 scheuren. Persoon die langs is geweest gaf aan dat het helemaal doorgaat scheuren tot aan de andere kant van de woning. Zit nog te bedenken wat ik mee wil doen, maar denk iets van laminaat er overheen. Vind het eeuwig zonde van de gietvloer, maar hoe het nu is kan het ook niet blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:43
[...]
Aan de andere zijde van deze ligger ben ik lichtjes uitgeschoten
Om even jezelf te quoten
En de beste kant boven leggen als je foto's gaat posten :+.
Dus niet verder vertellen; ziet er super uit.
Ik vergeet altijd foto's te maken als ik bezig ben dus dan heb ik meestal alleen het eindresultaat.
Ga proberen daar in het vervolg aan te denken.
[...]

Makita is toch wel een beetje de absolute ondergrens; meestal wordt er een begonnen met Festool aan te raden... :)

Vind het wel leuk dat ik een tijdje geleden heb gemeld dat diamant slijpschijven van de ACtion prima bevielen en gezien een aantal recente posts ben ik niet de enige.

Goed gereedschap werkt uiteraard prettig maar ik heb het idee dat het hier wel eens doorslaat.
In het verleden vaak noodgedwongen met mindere middelen geleerd creatief te zijn en heb daar best veel van geleerd om tot een goed resultaat te komen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
DasNieNix schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 15:28:
[...]

Makita is toch wel een beetje de absolute ondergrens; meestal wordt er een begonnen met Festool aan te raden... :)

Vind het wel leuk dat ik een tijdje geleden heb gemeld dat diamant slijpschijven van de ACtion prima bevielen en gezien een aantal recente posts ben ik niet de enige.

Goed gereedschap werkt uiteraard prettig maar ik heb het idee dat het hier wel eens doorslaat.
In het verleden vaak noodgedwongen met mindere middelen geleerd creatief te zijn en heb daar best veel van geleerd om tot een goed resultaat te komen.
Dat hele gereedschapstopic is verziekt door festool aanhangers die dat apparaat éénmalig gebruikt hebben op die donkere zaterdag in december en vervolgens dat ding aan iedereen aanraden omdat het klusje toevallig gelukt is. Alles minder dan invalzagen, festool en fein wordt door een paar doorgeslagen malloten direct afgeschoten wat het niveau van de vraagsteller ook is. Ik kom er iig niet meer.

Goed gereedschap heb je niet per sé nodig. Handige handen zijn veel handiger :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crimsoon
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-06 13:56

Crimsoon

Lurker / Bricoleur

Ik ben bezig mijn garage te verbouwen tot slaapkamer en nu wil ik een raamkozijn op de plek van de houten garage deuren. De muren van de garage zijn 26cm dik met een 6cm spouw en het oppervlak dat gedicht moet worden (ex raamkozijn) is ongeveer 4,5m2. Via via heb ik een metselaar geregeld voor het buitenblad.

Ik zat er eerst aan te denken om een binnenblad van cellenbeton neer te zetten, maar de metselaar gaf aan dat ik ook een houten frame neer kon zetten en dan gipsplaten ertegen zetten (ook over de rest van de muur). Dan kan er meer isolatiemateriaal tussen en het is een stuk goedkoper.

Hoe denken jullie hier over?

T minus whenever it feels right

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

DasNieNix schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 15:28:
[...]

Om even jezelf te quoten

[...]

Dus niet verder vertellen; ziet er super uit.
Ik vergeet altijd foto's te maken als ik bezig ben dus dan heb ik meestal alleen het eindresultaat.
Ga proberen daar in het vervolg aan te denken.

[...]

Vroeger deden ze de mooiste dingen met een hamer, beitel en zaag. En ik heb nog veel action spul liggen waar je niet mis mee kan gaan zoals een hamer en inderdaad een schijfje of zaagje. Maar de blokhaak ligt nu in de gereedschapskoffer van de kinderen (want niet recht) evenals de waterpas en nog wat ander spul wat gewoon niet recht was :P. De ratel met doppen is dan wel weer dikke prima.

Een hoop van de spullen die ik heb zijn jaren oud en zolang het werkt ga ik het niet vervangen. Ik heb wel geinvesteerd in wat zaken die iets meer kosten dan gemiddeld zoals een japans zaagje. Heel handig bij het opschonen van de hoeken van het frame:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j1hS7rJtB1ABaln5P3cROT2CKp4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gUWKM64SaoomtCgKRqiS2ka0.jpg?f=fotoalbum_large

en die Bahco beitelset die ik van mijn vrouw kreeg is zo vlak en scherp dat ik er de lijmresten op het frame mee durf aan te pakken zonder schade achter te laten. Zo'n setje kost gewoon 100 euro dus da's wel weer flink geld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w5nYqgMbeEcB04fgkMdQZ9fSQIE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hCyBfugJnoCdSqgq3xuGmmXJ.jpg?f=fotoalbum_large

One down, three to go...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giant87
  • Laatst online: 02-06 10:10
[...]

Helemaal eens! Het gaat ook niet alleen om het gereedschap, hoe netjes en doordacht iemand te werk gaat heeft een veel grotere invloed (net als digitaal, mensen willen 'photoshop leren', maar enig gevoel voor vormgeving e.d. ontbreekt waardoor het resultaat nog steeds slecht is).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Anoniem: 93986

[...]

Tja, het is maar wat je wil lezen. Met je opmerking doe je het topic en de mensen die anderen van advies voorzien tekort. Lees het nog eens goed door zou ik zeggen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Beun
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:03
Anoniem: 93986 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 16:33:
[...]

Tja, het is maar wat je wil lezen. Met je opmerking doe je het topic en de mensen die anderen van advies voorzien tekort. Lees het nog eens goed door zou ik zeggen.
Helemaal mee eens. Ik ben van mezelf wel handig maar had qua gereedschap vrij basale kennis. Vanwege een goede vriend had ik wel een voorkeur voor Bosch Blauw.
Mede dankzij het advies in het topic heb ik (voor mijn doeleinden) uitmuntend gereedschap weten te bemachtigen en heb ik tot verbazing van velen een overkapping weten te bouwen.
Niks meer dan hulde voor het gereedschapstopic :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Beun schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 16:47:
Mede dankzij het advies in het topic heb ik (voor mijn doeleinden) uitmuntend gereedschap weten te bemachtigen
Als je goed geld wilt uitgeven aan a merken heb je daar het topic niet voor nodig, dan kun je gewoon op Google of een toolstation oid terecht.
en heb ik tot verbazing van velen een overkapping weten te bouwen.
Niks meer dan hulde voor het gereedschapstopic :)
Dat was je met een knakenzaag en een hamer van de action ook wel gelukt ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:03
HTT-Thalan schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 20:06:
[...]

Als je goed geld wilt uitgeven aan a merken heb je daar het topic niet voor nodig, dan kun je gewoon op Google of een toolstation oid terecht.

[...]

Dat was je met een knakenzaag en een hamer van de action ook wel gelukt ;).
Je hebt gelijk betreft het geld uitgeven. Wat voor mij heel fijn was is dat er mensen met 'ervaring' zijn en mij kunnen vertellen hoe het product bevalt. Dat is ook een reden geweest dat ik de Metabo afkortzaag heb geretourneerd.

Met betrekking tot het gereedschap van de Action, het spul wat ik nu heb gekocht maakte het werk voor mij een stuk makkelijker. Schroeven van 8x120 en 6x160 ging moeiteloos met de GDX-200. Een collega die mij een dag hielp had moeite met zijn DeWalt. Tuurlijk, uiteindelijk gaat het erom hoe handig je zelf bent. De duurste afkortzaag of slagschroevendraaier maakt je nog geen pro. Ik ben wel van mening dat goed gereedschap echt het halve werk is. Het klussen was nu een ware voldoening. Normaal keek ik er toch een beetje tegen op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Beun schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 20:17:
[...]

Je hebt gelijk betreft het geld uitgeven. Wat voor mij heel fijn was is dat er mensen met 'ervaring' zijn en mij kunnen vertellen hoe het product bevalt. Dat is ook een reden geweest dat ik de Metabo afkortzaag heb geretourneerd.

Met betrekking tot het gereedschap van de Action, het spul wat ik nu heb gekocht maakte het werk voor mij een stuk makkelijker. Schroeven van 8x120 en 6x160 ging moeiteloos met de GDX-200. Een collega die mij een dag hielp had moeite met zijn DeWalt. Tuurlijk, uiteindelijk gaat het erom hoe handig je zelf bent. De duurste afkortzaag of slagschroevendraaier maakt je nog geen pro. Ik ben wel van mening dat goed gereedschap echt het halve werk is. Het klussen was nu een ware voldoening. Normaal keek ik er toch een beetje tegen op.
Wat jij ontbeerde was zelfvertrouwen, geen kwaliteit :P.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• 1nsane
Bijna klaar :-) paar gaten boren nog in de onderpot en bovenpot en wachten op het verstelbare roostertje wat ik besteld heb :-)

Terracotta is wel zooi en hard trouwens trouwens om te slijpen, diamantschijf al half opgebruikt haha. en die soort rubberlijm voor de pakking is ook gore zooi :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wNlSfBvDQhZmAwCH4R-epmMQgTo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o2Dq2NXhR1a72nMXOLKbTkwM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ijw9wV07mr837vpfyHgB3pzBjUU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CSsZrzb7eki5IUFkKWlw8gpV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LEIUUlmzRHEV8CYIpz9ry_hFA8U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7gtyZG7eKX2zRW0sLXZLewq6.png?f=user_large

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Kon het niet laten, toch even een testfit gedaan :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1S9EJBDUDok4tOR1rhaMOJ72RI4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ySGQCGAIFG9WaXyt3l0OJZti.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/63_aUP1Um6oF31lSbC6RhNo7bj8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JLKdkJ4EV46CWT3KjCLj1OWr.jpg?f=fotoalbum_large

Ik twijfel nog welke kant van het blad ik boven wil. Wat ik bestempelde als onderzijde heeft de meeste 'beschadigingen' (deukjes etc) maar de bovenzijde heeft een flinke naad opgelopen (met flink bedoel ik een kwart millimeter, maar je ziet het wel) tussen twee planken en heeft wat harsgootjes. Niet op gelet destijds. Lastig lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit
  • Laatst online: 00:00

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

HTT-Thalan schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 21:06:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kan ik er 1 bestellen? Ziet er goed uit!

En ach, wat putjes en beschadigingen krijg je ook bij gebruik, dat is voor mij echt onderdeel van de charme van hout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

deWit schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 21:13:
[...]

Kan ik er 1 bestellen? Ziet er goed uit!

En ach, wat putjes en beschadigingen krijg je ook bij gebruik, dat is voor mij echt onderdeel van de charme van hout.
Zodra hij af is gaat hij de verkoop in :). Ik heb hier een zaak in de buurt die de tafel wellicht wel te koop wil aanbieden, zij doet ook grote vitrine/grutterskasten en 'oude'/grote meubels en koopt veel bij particulieren in. Marktplaats is ook nog een optie, al heb je daar veel particuliere groothandels waar ik niet tussen wil staan.

[ Voor 31% gewijzigd door HTT-Thalan op 30-07-2020 21:18 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• barry86
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L9M7IEKCvi6VjqBPxPh98BS19CQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bl5tmb5DJce1NDxxvSdGrG7w.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sYOv0V6BHWysAfSXC1elcs5ktrk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FsrihhEMhWH7qlbAM70rtCAr.jpg?f=fotoalbum_large

Heerlijk is het toch om met dit weer savonds zonder zeurende kids lekker te klussen.
En dan vooral er na een lekker pilsje pakken en tevreden kijken op je zojuist verrichte werk :9B 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

barry86 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 21:20:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heerlijk is het toch om met dit weer savonds zonder zeurende kids lekker te klussen.
En dan vooral er na een lekker pilsje pakken en tevreden kijken op je zojuist verrichte werk :9B 8)
Goddomme nou heb ik zin in een lekkere cocktail :P.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Sneakpreview vanwege jullie niet aflatende support :)

Eerste zweem groen van de lijnzaadolieverf zit erop. Achterzijde en de puntjes zijn morgen aan de beurt.

Dit moet nu 3 dagen drogen voor ronde 2 en 3.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hBQItTbRUM90SHq-qHSbzmfM-JU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bDQARxRPQRKXg9lg6wr8PhoQ.jpg?f=user_large

<3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Fraggert schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 21:50:

Eerste zweem groen van de lijnzaadolieverf zit erop. Achterzijde en de puntjes zijn morgen aan de beurt.

Dit moet nu 3 dagen drogen voor ronde 2 en 3.

[Afbeelding]

<3
Ik kreeg net ook elders de tip waarom ik niet gekookte (ipv rauwe) olie gebruik, 'want dat droogt sneller'. Ja, maar geeft ook een compleet andere kleur :/ en vind ik niet mooi op dit hout. Top dat je lijnolie gebruikt, lekker milieuvriendelijk voor de kipjes :).

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-06 16:10

Impry

Rallymedia.nl

Impry schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 09:29:
[...]
Als het gedroogd is ga ik het nog wel schuren. Ik heb al schuurgaas korrel 120 en 220 gekocht. Maar lees ook dat mensen dat doen met gewoon schuurpapier. Wat zouden jullie aanraden?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het stucwerk was voldoende droog om te gaan schuren.
Aangezien we nog wel het nodige in huis gaan doen heb ik via Marktplaats een Hitachi WDE1200 op de kop getikt.
Maakt flink wat lawaai, maar doet wat het moet doen, veel stof afzuigen. En ideaal dat je je schuurmachine in de stofzuiger klikt waardoor hij automatisch mee aan/uit gaat!

Met schuurgaas aan de slag gegaan en erg tevreden met het eindresultaat. De klontjes/bobbeltjes en strijksporen die er zaten verdwenen als sneeuw voor de zon! Dankbaar werk dat schuren. :D
De muur is nu voor het behang meer dan goed. Met een dun laagje fix en finish er over denk ik zelfs schilderwaardig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y8AqPGOVeTg__EZqcYucRHAD9oY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tTJ77ZZVjjkVlzpit2LI0NKo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KzUREXbxzzI70wJMaD-mOXKDiO4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lcAggWGm5bfxRWhf5ktYpNll.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c0iULk4kCrnNSLuJindxDLf4DvE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S9T03Yd7pF4M09ODkWocUv2Q.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GD_pgx1VjIso34qpUek1wwPWGjs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GDTktoPBJmHHuKRJI2XKFCbD.jpg?f=fotoalbum_tile

Voor en na het schuren

[ Voor 36% gewijzigd door Impry op 31-07-2020 09:52 ]

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

HTT-Thalan schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 21:53:
[...]

Ik kreeg net ook elders de tip waarom ik niet gekookte (ipv rauwe) olie gebruik, 'want dat droogt sneller'. Ja, maar geeft ook een compleet andere kleur :/ en vind ik niet mooi op dit hout. Top dat je lijnolie gebruikt, lekker milieuvriendelijk voor de kipjes :).
ik las het inderdaad ;)

Mrs. Fraggert heeft zich verdiept in de kleuren en de eindafwerking. De olie geeft ook wel een stukje uitstraling waar we naar op zoek zijn :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DasNieNix
HTT-Thalan schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 21:06:
Hardstikke mooie werkbank ;) (duikt weg...)
Maar zonder dollen; je hebt aan de binnenkant van de bovenste liggers uitsparingen gefreesd; waar zijn die voor?
barry86 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 21:20:
Ik kan het alleen maar helemaal met je eens zijn.
Maar nu moeten wij raden waar je mee bezig bent...
Fraggert schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 21:50:
Ik ben toch ook wel heel benieuwd naar het interieur van Chateau Pluimage; of heb ik dat gemist?
Verwacht toch wel een paar deftige stokken en ander kippen meubilair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

DasNieNix schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 09:30:
Maar zonder dollen; je hebt aan de binnenkant van de bovenste liggers uitsparingen gefreesd; waar zijn die voor?
Het blad is van massief (38mm dik) hout gemaakt, dus dat gaat onherroepelijk werken met de jaren. Om te voorkomen dat e.e.a. elkander scheef trekt ga ik het blad niet permanent aan het frame vastmaken, maar met wigjes. Elk wigje (41 in totaal) zit met een smalle zijde in zo'n sleuf, en met een schroef door de dikke zijde in de onderkant van het blad.

Op die manier kan het blad lengte en breedterichting uitzetten en krimpen zonder dan 1) de verbinding loskomt en 2) het blad of het frame stukgetrokken word. De wigjes kunnen in en uit de sleuf schuiven en ook heen en weer in de sleuf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[...]

Ik ben toch ook wel heel benieuwd naar het interieur van Chateau Pluimage; of heb ik dat gemist?
Verwacht toch wel een paar deftige stokken en ander kippen meubilair.
Werkbank _O- :+ :P

@ binnenkant, komt goed, staat nu nog leeg. Mrs Fraggert is bezig met de buitenkant maar heeft al wel een begin gemaakt met de legboxen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
HTT-Thalan schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 09:34:
[...]

Het blad is van massief (38mm dik) hout gemaakt, dus dat gaat onherroepelijk werken met de jaren. Om te voorkomen dat e.e.a. elkander scheef trekt ga ik het blad niet permanent aan het frame vastmaken, maar met wigjes. Elk wigje (41 in totaal) zit met een smalle zijde in zo'n sleuf, en met een schroef door de dikke zijde in de onderkant van het blad.

Op die manier kan het blad lengte en breedterichting uitzetten en krimpen zonder dan 1) de verbinding loskomt en 2) het blad of het frame stukgetrokken word. De wigjes kunnen in en uit de sleuf schuiven en ook heen en weer in de sleuf.
Duidelijk; ik zie graag foto's van de uitvoering van de wigjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Wacht, het is geen werkbank dus... :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021
Omdat ik een aantal kamers op zolder ga bouwen moet ik een aantal kozijnen plaatsen. Aangezien ik niet meer mijn eigen opdek kozijnen wil bouwen, ben ik van plan vandaag even naar de Bouwmaat te gaan om hardhouten kozijnen op te halen.

Ik kan kiezen tussen twee soorten kozijnen: geschikt voor 70mm of 90mm muren. Mijn regelwerk is 69mm breed, maar hier zijn de gipsplaten nog niet mee gerekend. Ik neig zelf naar de 90mm kozijnen omdat ik dan marge voor de gipsplaten heb en zelfs nog wat OSB voor de stevigheid. Of zouden jullie voor de 70mm gaan en de aansluiting fixen met wat extra koplatten?

Bij voorbaat dank.

[ Voor 5% gewijzigd door Alsjemenou op 31-07-2020 09:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

DasNieNix schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 09:45:
[...]

Duidelijk; ik zie graag foto's van de uitvoering van de wigjes.
Een oud tafeltje dat ik hier heb staan gebruikt dezelfde techniek:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mlt4lEcaPWtre4mxR0jq8an0faU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ylPhPr1HPWs4MyhJNMQvlXke.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@_Arthur het betreft hier "project: Tafel" ;-)
HTT-Thalan schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 09:51:
[...]

Een oud tafeltje dat ik hier heb staan gebruikt dezelfde techniek:

[Afbeelding]
nice, ga je die blokjes ook maken of ga je daar metalen clipjes voor pakken? Dat eerste lijkt me fraaier en een meer premium afwerking :)

stalen strips doe je nog dwars eronder tegen het werken van het blad, right?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door Ernemmer op 07-04-2021 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
[...]

[...]

Ik kan het alleen maar helemaal met je eens zijn.
Maar nu moeten wij raden waar je mee bezig bent...

[...]
Je ziet ook 2 palen staan...Een mooie poort!. Foto's volgen nog wel als het af is!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noordamski
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-01 14:23

Noordamski

yibbedi yibbeda

Alsjemenou schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 09:47:
...
Ik kan kiezen tussen twee soorten kozijnen: geschikt voor 70mm of 90mm muren. Mijn regelwerk is 69mm breed, maar hier zijn de gipsplaten nog niet mee gerekend. Ik neig zelf naar de 90mm kozijnen omdat ik dan marge voor de gipsplaten heb en zelfs nog wat OSB voor de stevigheid. Of zouden jullie voor de 70mm gaan en de aansluiting fixen met wat extra koplatten?
Persoonlijk zou ik voor 90mm gaan. Vind die koplatten oplossing zo lelijk. En zoals je zelf zegt: je hebt dan nog wat speelruimte voor extra beplating/stevigheid. Heb ik in de wand tussen woonkamer en keuken ook gedaan en is zeer degelijk geworden.
Zal ook binnenkort eens wat posten hier aan klussen. Begint de pan uit te rijzen hier 8)7 en dat met een nieuwbouw woning...

If you can't convince them with facts, dazzle them with bullshit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YaaD
Alsjemenou schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 09:47:
Omdat ik een aantal kamers op zolder ga bouwen moet ik een aantal kozijnen plaatsen. Aangezien ik niet meer mijn eigen opdek kozijnen wil bouwen, ben ik van plan vandaag even naar de Bouwmaat te gaan om hardhouten kozijnen op te halen.

Bij voorbaat dank.
Ik zou ook voor de 90mm gaan. Is in je afwerking later toch mooier vind ik zelf. Koplatten zijn een prima oplossing, maar vergen ook weer extra werk.

Waarom kies je overigens voor hardhouten binnenkozijnen? Ze hebben ze ook in vuren, scheelt weer wat in de portemonnee. :)

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-06 23:08
Ik heb een aantal steigerhouten stoelen en een bank besteld kort voor mijn vakantie. Ik had ze makkelijk zelf kunnen maken maar na het maken van de veranda, buitenkeuken, kliko ombouw etc was ik er wel even klaar mee. Bij het bestellen heb niet gekozen voor wieltjes onder de stoelen. Daar heb ik wel enorm spijt van gekregen omdat die stoelen gewoon heel zwaar zijn en daardoor schuiven heel zwaar is en in en uit stappen een drama is. Daarom wil ik er nu alsnog wieltjes onder zetten. Een beetje zoals op dit Pintrest plaatje te zien is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jI7pRsqJzoLLT5boJOpTVUeQgF4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/f0KqlbVVqtHDliGKCAHiO7F5.jpg?f=user_large

Nu lees ik op plekken dat je wel wielen van 50mm hoogte moet hebben om comfortabel te rollen en het gewicht te kunnen dragen, maar dan krijg je een hoogte van 70mm voor de wielen. Dat vind ik voor stoelen en de bank wel erg hoog en lelijk. Ik zie op de websites die wielen verkopen ook wel wielen van 35mm hoog maar die kunnen dan vaak maar 10 kilo per wiel dragen.
Ik kwam ook nog deze wielen tegen maar die zijn wel heel erg duur en daarnaast weet ik niet of je die kunt gebruiken voor mijn doeleinde.
https://www.zwenkwielen.n...n-wiel-hoog-draagvermogen

Ook goed om te weten. De ondergrond is bestraat met 30x20 stenen en dus niet helemaal vlak. Echter hoeven de stoelen echt niet met 1 vinger te bewegen te zijn. Als het in en uit stappen en aanschuiven etc maar gewoon makkelijk gaat.

Wat adviseren jullie mij te doen?

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit
  • Laatst online: 00:00

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

YaaD schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 10:24:
[...]

Ik zou ook voor de 90mm gaan. Is in je afwerking later toch mooier vind ik zelf. Koplatten zijn een prima oplossing, maar vergen ook weer extra werk.

Waarom kies je overigens voor hardhouten binnenkozijnen? Ze hebben ze ook in vuren, scheelt weer wat in de portemonnee. :)
90mm voorgegrond hardhout is trouwens goedkoper bij de Hornbach heb ik laatst gemerkt.

Vuren is nogal stoot gevoelig imo, binnen no time heb je daar butsen in zitten.
Pagina: 1 ... 32 ... 456 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/