[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 490 491 Laatste
Acties:

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:16
twain4me schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 21:27:
[...]

Met verse lijm gaat het doorgaans wel makkelijker (mits je snel genoeg bent) . Maar met oude lijm is dat voordeel een stuk kleiner. nastellen moet je meer denken aan secondes en ook dat wordt minder bij oude lijm. als je meer (verse) lijm gebruikt is de nasteltijd ook wat hoger. maar verwacht er dus niet teveel van, persoonlijk teken ik het altijd af zodat nastellen eigenlijk niet nodig is. erin forseren is vaak ook niet handig kan je geen schuifmof ofzo toepassen?
Nog wat terugkoppeling over mijn vraag:

Ik heb verse lijm gehaald, en ook een groter potje met zo'n sponsje in de dop i.p.v. een kwastje. Ik weet niet of het door de versere lijm komt, of het gemak waarmee ik sneller meer lijm aan kon brengen, maar sinds het nieuwe potje lijm heb ik geen enkel probleem meer gehad om koppelingen in elkaar te schuiven. Pfoe, het lag niet aan mij :+ Wel had de lokale Praxis de lijm niet op voorraad, dus ik was een halve dag kwijt om naar de volgende bouwmarkt te rijden. Jammer, maar helaas.

Aftekenen lukte niet zo mooi, omdat de koppelingen dus droog niet in elkaar pasten. Ik kreeg ze dan maar tot halverwege. Met lijm lukt het gelukkig wel.

Met "forceren" bedoelde ik overigens alleen: de koppelingen na lijmen in elkaar duwen. Bij de eerste koppeling met de oude lijm had ik daar echt veel kracht voor nodig. Met de nieuwe lijm was er nog steeds wel weerstand, maar het schoof toch soepel in elkaar zonder dat de buis vast kwam te zitten.

En ja, ik heb mijn lesje inderdaad geleerd. Volgende keer gewoon de portemonnee trekken voor schuifmoffen :P

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:00
FabianGTI schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:06:
Afgelopen avonden bezig geweest met akoestische panelen in de keuken, omdat we de lattenwanden een beetje beu zijn hebben we gekozen voor hexagon.

Het is een behoorlijk stuk bewerkelijker om te monteren (kleinere panelen) maar het resultaat vinden we wel geslaagd, alleen de kantlat nog even lijmen.
Op deze wand wordt waarschijnlijk nog een keertje een tv gemonteerd, vandaar dat die stroompunten zo hoog zitten.

***members only***
Eindelijk weer eens verder gegaan, een tijdje geleden had ik de hexagon's geplaatst maar daarachter zaten twee (bouwkundige) nisjes waar ik wat schappen en kasten in wou maken, dat is nu zo goed als klaar, alleen nog kitten:

De (COB) led verlichting draait mee op de Hue lampen in de rest van de woonkamer.
De materiaalkeuze is gelijk aan de keuken om het een soort verlenging te maken, hier had ik nog wat materialen van over. :+
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Die stukken tussen keuken en woonkamer blijven anders ook vaak maar loze ruimte.

• ErA
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:23

ErA

FabianGTI schreef op donderdag 2 april 2026 @ 08:22:
[...]

***members only***

Die stukken tussen keuken en woonkamer blijven anders ook vaak maar loze ruimte.
Wat strak afgewerkt zeg. (alles trouwens in de foto.

Die plinten :9~ .

Is dit al lang? want het ziet er allemaal uit alsof het net uit het cellofaan komt.

Welke led strips zijn het precies?

Mijn hele huis hangt vol met hue. Maar buiten heb ik 1 slinger van innr. Het nadeel hiervan is dat hij niet perfect meestart met hue: Als een scene start op 60% gedimd, dan kan die slinger soms op 100% starten. Heb jij dat ook?

En dan mijn eigen project:

Ik ben klaar met het bed:

"Nachtkastje" dichtgemaakt en een mooi multi functioneel wcd. Het snoer gaat uieraard van onder de plank de muur in. Maar in al mijn enthousiasme heb ik op klopstand naar wasruimte geboord en wat gips er af geknald. Dus dat zijn we aan het herstellen. Voordeel van de split level woning is dat dat op 3 meter hoogte is in de wasruimte, net achter de rookgasafvoer. zien we dus niets van straks.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_O-xtQgGku8jY8a61txxm9AT2Vg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D2j4sjvrsWUJcgVfxTwPbj3Q.jpg?f=fotoalbum_large

Onderkant ook dicht en kantelbare spot erin
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eWpJ2w8MwQH796jqFWTV6cB8mx4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XTlU6Sp8v8sUiMtTXtBh9Hf0.jpg?f=fotoalbum_large

Deur verstevigd: dit bed gaat echt nergens heen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iEf00jDw45l3THKvwVAGBfQIqmg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xzLKdrPYLHKfcOiCzj2Nv1Uo.jpg?f=fotoalbum_large

Klaar voor mooie dromen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JMzCIHXgOyXdolxd4VD4cEiZBVs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YXbb1uLFFciB5HbFovj1z2ly.jpg?f=fotoalbum_large

En nu nog bijna een jaar wachten haha. Mijn zoon wordt in oktober 5, en een hoogslaper wordt vaak aangeraden vanaf 6. Maar goed: hij is een Uber voorzichtig ventje, dus we gaan eens kijken wanneer we het aandurven.

Wat daar zeker gaat helpen is de trap die ik nog ga maken. Ik ga voor een molenaarstrap met leuning aan de buitenkant. Zoiets https://www.dakraamopmaat...RlC6OblM0LQkaAqkBEALw_wcB

En ik kies ook voor een comfortabele hoek om mee te beginnen ergens tussen 40 en 55.
Maar zodra die er tegen aan staat weet ik zeker dat hij hele dagen boven in dat bed zit. Dus daar wacht ik nog even mee :)

En dan meteen een vraag. Wie weet hoe dat Pivot mechanisme? In theorie zou daarmee direct een deur beveiliging gemaakt kunnen worden.

[ Voor 5% gewijzigd door ErA op 03-04-2026 21:37 ]

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:14
Beste tweakers,

Achteraan onze woning is er een oversteek van 3 meter. Deze dient als buitenterras en zorgt er ook voor dat de zon niet rechtstreeks op onze grote raampartij komt (zuiden). De constructie bestaat uit betonnen welfsels, de bovenzijde is afgewerkt als een volwaardig dak (helling, isolatie, roofing). De onderzijde heb ik tijdens de ruwbouw door geïsoleerd (zie onderstaande foto) door 12 cm PIR platen te bevestigen op de welfsels.

Nu we inmiddels enkele jaren wonen wil ik graag nadenken over de verdere afwerking van deze onderkant.

Kan bepaalde afwerking (bv. watervaste kunststof platen) rechtstreeks op PIR platen aangebracht worden? Of moet ik best een houten kader maken en zorgen voor wat lucht ertussen? In dat geval vraag ik me af of ik met boren / lange schroeven dit stevig kan bevestigen op de PIR, of best in de PIR gaan uitsnijden om rechtstreeks op de welfsels te kunnen bevestigen.

Andere denkpistes zij natuurlijk ook welkom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B-G4EouO7Y_GB9L-O1vmHYeTAlQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Mih0R7xp0s2pFS7B2j6inXa.jpg?f=fotoalbum_large

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
ErA schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 21:27:
"Nachtkastje" dichtgemaakt en een mooi multi functioneel wcd. Het snoer gaat uieraard van onder de plank de muur in. Maar in al mijn enthousiasme heb ik op klopstand naar wasruimte geboord en wat gips er af geknald. Dus dat zijn we aan het herstellen. Voordeel van de split level woning is dat dat op 3 meter hoogte is in de wasruimte, net achter de rookgasafvoer. zien we dus niets van straks.
[Afbeelding]
Is het wel slim om op het nachtkastje van een klein kind een stopcontact op dezelfde hoogte te hebben? Als je een glas water/cola of wat dan ook daar neer zet en het wordt per ongeluk omgegooid (wat geheid wel een keer gaat gebeuren), dan valt het op/in het stopcontact.

• ErA
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:23

ErA

silmaril8 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 00:22:
[...]

Is het wel slim om op het nachtkastje van een klein kind een stopcontact op dezelfde hoogte te hebben? Als je een glas water/cola of wat dan ook daar neer zet en het wordt per ongeluk omgegooid (wat geheid wel een keer gaat gebeuren), dan valt het op/in het stopcontact.
Deze vraag had ik uiteraard verwacht en hebben we zelf op meerdere manier benaderd en bekeken.

Weloverwogen deze keuze gemaakt en het geclassificeerd als acceptabel risico.

[ Voor 4% gewijzigd door ErA op 04-04-2026 00:38 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:52
Darks schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 00:01:
Beste tweakers,

Achteraan onze woning is er een oversteek van 3 meter. Deze dient als buitenterras en zorgt er ook voor dat de zon niet rechtstreeks op onze grote raampartij komt (zuiden). De constructie bestaat uit betonnen welfsels, de bovenzijde is afgewerkt als een volwaardig dak (helling, isolatie, roofing). De onderzijde heb ik tijdens de ruwbouw door geïsoleerd (zie onderstaande foto) door 12 cm PIR platen te bevestigen op de welfsels.

Nu we inmiddels enkele jaren wonen wil ik graag nadenken over de verdere afwerking van deze onderkant.

Kan bepaalde afwerking (bv. watervaste kunststof platen) rechtstreeks op PIR platen aangebracht worden? Of moet ik best een houten kader maken en zorgen voor wat lucht ertussen? In dat geval vraag ik me af of ik met boren / lange schroeven dit stevig kan bevestigen op de PIR, of best in de PIR gaan uitsnijden om rechtstreeks op de welfsels te kunnen bevestigen.

Andere denkpistes zij natuurlijk ook welkom.

[Afbeelding]
je kan van alles tegen dat PIR aanlijmen met hightack bijvoorbeeld. Je kunt ook rechtstreeks door je PIR boren en een houten regelwerk vastzetten met lange slagpluggen. Alleen omhoog slaan met een hamer is wel onhandig.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• PsychoMantis_NL
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:31

PsychoMantis_NL

PSN: PsychoMantis_NL

@Darks rechtstreeks verlijmen, zoals @No Hands zegt kan inderdaad prima, maar als je dan over 10 jaar wat anders wilt krijg je dat nooit meer los zonder je isolatie te slopen. Ik zou persoonlijk een rachelwerk plaatsen en daarop je afwerking monteren. Dan heb je meteen ruimte voor elektra, inbouwspeakers of net wat je leuk vindt.

Dat rachelwerk kun je dan afhangen aan je betonnen plafond of, als de (zij)wanden dat kunnen dragen, vrijdragend maken met hout of metal stud. Kost wat extra tijd en geld t.o.v. rechtstreeks verlijmen, maar je houdt flexibiliteit en bovendien voorkom je eventueel geklooi als je isolatie per ongeluk nét niet overal gelijk ligt. Met rechtstreeks verlijmen moet je dat dan met extra kit op zien te lossen, terwijl je een rachelwerk perfect waterpas uit kunt zetten waardoor de afwerking dat ook wordt.

PsychoMantis_NL @ Battlefield || Red Dead Redemption || GTA V

• jordyyyys
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01:59
Ik ben het behang van de oude bewoners aan het verwijderen en uiteindelijk blijft er op een aantal stukken een hele dunne laag stuc? zitten. Dit is net zo dun als een velletje printer papier. Kan ik hier met mijn nieuwe structuur behang overheen gaan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0NLbxTgNj-lTrnlEJSbvqHMqtL0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XoJ5pNQmGbbiFHzlGMWSqvkH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vsyAuqhNX8uHbg9CrN202aw94YQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fkvGXU3Ouvx4YhTKWpB9TRjK.jpg?f=fotoalbum_large

Wie het laatst lacht, denkt het traagst.

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:44
Vervolg van mijn zolderverbouwing waar ik een beetje hulp bij zoek

Muur met een verrassing

Voorheen zat er gipsplaat op deze muur. Na verwijderen kom ik dit tegen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uABs9PjwhhUgHuA9VGCLu87onUw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jLpeWsavWzzVSjniZcDlvIDG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5LckJiG4BFIU6AH0yHn4hrjhcBc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SHYrmlukrbP5E2Go0lREYA7U.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FZ-9sUNVyzVAr2TgmPMnCvk9PTs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XBY3semrKTMeQkCHM6hWyoh2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d86oKwskQzB1FqfIZSh0f2gSK_w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9qtB5734dscO5dNzuGHmgvZY.jpg?f=fotoalbum_large

Tja, door het niet afwerken zou er toentertijd vast een €100 bespaard zijn en dan knal je er gips tegenaan.
Het gips laat ik weg en de scheuren en gaten in de muur repareer ik. Ik werk het verder af met houten schrootjs of multiplex, tot aan of tot net over het stucwerk.
Zal ik dan de gaten erachter (je voelt de wind er langs komen) maar dichtmaken met pur?
Of totaal anders doen?

Kromme vensterbank

De vensterbank van de dakkapel is zo krom als een hoepel. Is al zolang ik hier woon.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oZZiKg9di09mLXQjhdZqUv5DFCs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gD6p59euxFopIjdiHCijMpku.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Kdal9Fer06b6pT0Hmyzt7eikqg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EHlpoaIqto70aDNHuH8Lbcdi.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb gekeken of de vensterbank eruit kan zodat ik hem kan vervangen.
Maar hij lijkt vast te zitten, echter ik zie geen schroeven en geen kit.
Is het zo dat het raamkozijn van de dakkapel boven op de vensterbank staat? Of zit het vensterbank voorlangs? Dus kan ik de vensterbank slopen zonder dat mijn dakkapel in elkaar stort?
Een telefoontje dinsdag naar de constructeur geeft uitsluitsel. Ik wil bij jullie vragen hoe een dakkapel (voor wat dit betreft) normaalgesproken gebouwd wordt.

Alvast dank.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:41

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
badkuip schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 14:46:
Vervolg van mijn zolderverbouwing waar ik een beetje hulp bij zoek

Muur met een verrassing

Voorheen zat er gipsplaat op deze muur. Na verwijderen kom ik dit tegen
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Tja, door het niet afwerken zou er toentertijd vast een €100 bespaard zijn en dan knal je er gips tegenaan.
Het gips laat ik weg en de scheuren en gaten in de muur repareer ik. Ik werk het verder af met houten schrootjs of multiplex, tot aan of tot net over het stucwerk.
Zal ik dan de gaten erachter (je voelt de wind er langs komen) maar dichtmaken met pur?
Of totaal anders doen?

Kromme vensterbank

De vensterbank van de dakkapel is zo krom als een hoepel. Is al zolang ik hier woon.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb gekeken of de vensterbank eruit kan zodat ik hem kan vervangen.
Maar hij lijkt vast te zitten, echter ik zie geen schroeven en geen kit.
Is het zo dat het raamkozijn van de dakkapel boven op de vensterbank staat? Of zit het vensterbank voorlangs? Dus kan ik de vensterbank slopen zonder dat mijn dakkapel in elkaar stort?
Een telefoontje dinsdag naar de constructeur geeft uitsluitsel. Ik wil bij jullie vragen hoe een dakkapel (voor wat dit betreft) normaalgesproken gebouwd wordt.

Alvast dank.
Ik zou kieren dicht purren met flexpur en daarna afplakken met een lucht dichtings tape. Vensterbanken zijn afwerking en worden in deze situatie doorgaans gewoon vast geplakt met montage kit.

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:24
jordyyyys schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 13:55:
Ik ben het behang van de oude bewoners aan het verwijderen en uiteindelijk blijft er op een aantal stukken een hele dunne laag stuc? zitten. Dit is net zo dun als een velletje printer papier. Kan ik hier met mijn nieuwe structuur behang overheen gaan?
Afhankelijk van de dikte en lichtdoorlatendheid van je behang kan dat wel of niet. Ik zou kijken of je het er met een verfbrander afkrijgt als schuren of stomen niet helpt.

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:50
badkuip schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 14:46:

Of totaal anders doen?
ik zou nu de kans grijpen om de isolatie te verbeteren. Zijkanten van dakkapellen zijn vaak warmtelekken in de winter, en in de zomer warmt je huis er flink van op.
Pagina: 1 ... 490 491 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/