Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sk1nny666
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
II Stevow II schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 18:55:
[...]

Momenteel is het helaas alleen nog mogelijk om het bedraad te flashen. In de Shelly firmware is pas begin dit jaar de optie toegevoegd om firmware vanuit een specifieke 3rd party URL te flashen. Nu is het nog even wachten op een versie die OTA ondersteund (de huidige bin versies werken alleen via een direct serial connection)

Zie ook het volgende github issue: https://github.com/yaourdt/mgos-to-tasmota/issues/61
die had ik nog niet gevonden, die ga ik even doorlezen.
en anders moet het toch maar bedraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allissey
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01-05 17:16
Dit topic doorgespit maar heb een issue met 1 van mijn 8 shelly 2.5 modules. Wie heeft een suggestie hoe dit op te lossen:

Korte omschrijving
Na een weigering van de shelly schakelaar stroom via meterkast aan en uitgezet. Nu werkt de handschakelaar weer wel, maar via homekit of shelly is het ip adres van de weigerende shelly 2.5 niet meer te bereiken.

Lange omschrijving
- De 8 shelly's zitten achter een schakelaar voor electrische screens;
- firmware met mongoose geflasht zodat de screens via homekit bediend kunnen worden;
- dit werkt sinds afgelopen december uitstekend
- gisteren met handbediening halverwege de schakelaar de andere kant in gedraaid, toen stopte het screen met sluiten. Met de handschakelaar én homekit niet meer te bedienen. In homekit komt de melding in rood: "Geen reactie"
- vanochtend bleek dat de screen nog steeds niet te bedienen, ook niet met schakelaar. Ik dacht eerst aan los contact. Maar dat was het niet.
- vervolgens stroom eraf gehaald (via meterkast stop omgezet).
- nu werkt de bediening met schakelaar weer wel, maar ik kan de weigerachtige shelly niet meer online bereiken. Ik heb na het flashen na mongoose van elke shelly de URL opgeslagen. De andere 7 zijn benaderbaar, maar deze lijkt niet online.

Wat te doen? Ik heb manuals gelezen en aan het grasduinen, maar geen idee wat te doen. Opnieuw opnemen van het ip adres in de shelly cloud werkt in elk geval niet (het shelly ip adres wordt niet herkend als een shelly device).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:52
@Allissey Mongoose is toch alleen een framework? Dus wat heb je er precies op gezet?

Maar klinkt mij beetje in de oren alsof de ESP/Shelly zijn settings is vergeten. Ook al in je router gekeken of hij nog om een IP vraagt? Of is er toevallig opeens een AP netwerk in de lucht waarmee je de configuratie opnieuw kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allissey
Update 14:41u: inderdaad het AP netwerk is er, dat wil zeggen dat de Shelly een factory reset heeft gehad o.i.d. Maar dan is de oplossing nabij en ga ik deze Shelly opnieuw initialiseren. Hopelijk niet een probleem dat dit ip adres al bekend is in de Shelly app.

13:31u
@septillion dat ga ik zeker na op mijn modem. Bedoel je met AP netwerk het eigen WiFi netwerk dat Shelly na initialisatie aanmaakt? Dat loop ik ook na. In de browser is het ip adres in elk geval niet benaderbaar.

Over mongoose: hiermee vervang je de originele firmware van shelly voor eentje die met HomeKit benaderbaar is. Dat werkt als een zonnetje voor de overige 7 schakelaars.

[ Voor 22% gewijzigd door Allissey op 12-06-2022 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allissey
Ik heb de Shelly opnieuw proberen toe te voegen op de "normale" manier (out-of-the-box) maar in de Shelly app wordt het device niet herkend helaas. Het AP netwerk wordt wel netjes gevonden maar als ik vraag om te verbinden krijg ik de melding "Failed to include any device to your network". Waarschijnlijk omdat de firmware geflast is naar de mongoose firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-05 12:18
Allissey schreef op zondag 12 juni 2022 @ 15:48:
Ik heb de Shelly opnieuw proberen toe te voegen op de "normale" manier (out-of-the-box) maar in de Shelly app wordt het device niet herkend helaas. Het AP netwerk wordt wel netjes gevonden maar als ik vraag om te verbinden krijg ik de melding "Failed to include any device to your network". Waarschijnlijk omdat de firmware geflast is naar de mongoose firmware.
Kan je niet verbinden met het wifi netwerk en dan gewoon direct de shelly configureren? klinkt alsof ie gefactoryreset is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:52
@Allissey Ahh, dat. Dat zou ik eerder "Open Source Apple HomeKit Firmware for Shelly Devices" of "Shelly Homekit" noemen :+ Anders kom ik vooral bij Mongoose OS uit maar dat is een algemeen framework. Iets dat ongetwijfeld achter Shelly Homekit draait.

Maar dat je hem niet meer vind in de Shelly app is logisch als er geen Shelly firmware meer op draait. Je zal dus de setup moeten volgen van Shelly Homekit. Normaal gaat dat er vanuit dat hij al de Wifi info heeft vanaf de Shelly firmware. Maar waarschijnlijk moet je gewoon naar de webpagina op de Shelly gaan nadat je met dat AP verbind. Wat het IP daarvan is staat niet echt in de documentatie. Snelle zoektocht door de issues zou dat denk ik 192.168.33.1 kunnen zijn.

PS Als je bij een @mention daarna enter drukt of de persoon uit de lijst selecteert wordt het een echte mention.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creativeclub
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 03-09-2023
II Stevow II schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 16:39:
[...]

Wil je zowel boven de eettafel als woonkamer dimmen? Je zou ook een Shelly bij de lamp kunnen monteren, met een lampenkap o.i.d. heb je soms net wat meer ruimte om een Shelly weg te stoppen. Over het algemeen heb je daar ook alle benodigde bedrading.
Om hier even op in te gaan…
Dat is zowat de situatie waar ik op dit moment naar kijk.
Uit het plafond komt een fasedraad (bruin), nuldraad (blauw) en aarding. Daar zit op dit moment een lamp aan, die ik graag had willen dimmen.
Schakelen kan vanaf 2 punten. Dus daarom ook het idee om Shelly in het plafond te steken.

Volgens jou zou dat dus moeten lukken, toch?

Enig idee qua aansluitingsschema in de Shelly dimmer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• II Stevow II
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-04 16:01
creativeclub schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 23:36:
[...]

Om hier even op in te gaan…
Dat is zowat de situatie waar ik op dit moment naar kijk.
Uit het plafond komt een fasedraad (bruin), nuldraad (blauw) en aarding. Daar zit op dit moment een lamp aan, die ik graag had willen dimmen.
Schakelen kan vanaf 2 punten. Dus daarom ook het idee om Shelly in het plafond te steken.

Volgens jou zou dat dus moeten lukken, toch?

Enig idee qua aansluitingsschema in de Shelly dimmer?
Met een dimmer zal dit helaas niet lukken (zover ik weet), omdat de dimmer twee inputs nodig heeft. Aangezien er vanaf je schakelaar naar je lamp maar één draad loopt, gaat dat niet werken.

Terwijl ik dit typ vraag ik me wel af: in principe heeft een Shelly 1 een I(nput) en O(utput), ik weet niet wat er gebeurt als je op I minder (potentiometer) of wisselende spanning (triac-schakeling) levert, wat er gebeurt met O. In theorie zou het kunnen zijn dat de Shelly dit gewoon doorstuurt, dan zou het kunnen werken. Echter heb je dan wel een aparte fasedraad nodig (dus niet de schakeldraad van de lamp) om te zorgen dat de Shelly zelf continue stroom heeft.

Echter is dit voor mij onbekend terrein. Ik heb zelf de Shelly's ingebouwd achter wisselschakelaars in detached mode en dim de verlichting in Home Assistant op basis van tijd. (overdag 80% en 's avonds/'s nachts 20%).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SAVAGE3
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 01-12-2022
II Stevow II schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 23:50:
[...]

Met een dimmer zal dit helaas niet lukken (zover ik weet), omdat de dimmer twee inputs nodig heeft. Aangezien er vanaf je schakelaar naar je lamp maar één draad loopt, gaat dat niet werken.

Terwijl ik dit typ vraag ik me wel af: in principe heeft een Shelly 1 een I(nput) en O(utput), ik weet niet wat er gebeurt als je op I minder (potentiometer) of wisselende spanning (triac-schakeling) levert, wat er gebeurt met O. In theorie zou het kunnen zijn dat de Shelly dit gewoon doorstuurt, dan zou het kunnen werken. Echter heb je dan wel een aparte fasedraad nodig (dus niet de schakeldraad van de lamp) om te zorgen dat de Shelly zelf continue stroom heeft.

Echter is dit voor mij onbekend terrein. Ik heb zelf de Shelly's ingebouwd achter wisselschakelaars in detached mode en dim de verlichting in Home Assistant op basis van tijd. (overdag 80% en 's avonds/'s nachts 20%).
De meeste Shelly’s hebben droge contacten (dry contacts). Dit betekent dat de input simpelweg word doorgestuurd naar de output. Check voor de zekerheid even of jouw model dry contacts heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• II Stevow II
SAVAGE3 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 01:28:
[...]

De meeste Shelly’s hebben droge contacten (dry contacts). Dit betekent dat de input simpelweg word doorgestuurd naar de output. Check voor de zekerheid even of jouw model dry contacts heeft.
Ah oke, ik zie het idd ook staan bij de specs van de Shelly 1... dan zou bovenstaande moeten kunnen werken, waarbij je dimmer reguleert hoeveel spanning wordt doorgezet en je Shelly reguleert of die spanning wel/niet wordt doorgezet naar je lamp. Echter kun je dan dus niet dimmen met je Shelly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SAVAGE3
II Stevow II schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 09:27:
[...]

Ah oke, ik zie het idd ook staan bij de specs van de Shelly 1... dan zou bovenstaande moeten kunnen werken, waarbij je dimmer reguleert hoeveel spanning wordt doorgezet en je Shelly reguleert of die spanning wel/niet wordt doorgezet naar je lamp. Echter kun je dan dus niet dimmen met je Shelly.
Daar hebben we shelly dimmers voor :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• II Stevow II
SAVAGE3 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 10:00:
[...]

Daar hebben we shelly dimmers voor :)
Uiteraard... maar die werkt zover ik kan zien niet met één input/output, dus die kun je niet bij de lamp monteren, zoals creativeclub vroeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eesiediesie
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 26-04 11:49
Gaat wel.
Vanaf schakelaar een fase en een schakeldraad naar de lamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creativeclub
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 03-09-2023
II Stevow II schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 10:05:
[...]

Uiteraard... maar die werkt zover ik kan zien niet met één input/output, dus die kun je niet bij de lamp monteren, zoals creativeclub vroeg.
eesiediesie schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 11:30:
Gaat wel.
Vanaf schakelaar een fase en een schakeldraad naar de lamp.
En kan dat ook zònder de schakeldraad?
Dus enkel fase en nul.

De lamp hoeft niet te kunnen schakelen met een wandschakelaar. De Shelly komt sowieso aan HomeAssistant te hangen.

Waarbij ik dus de SW1/SW2 leeg laat... Of dat is dan toch het idee.

Zo dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jM6mJvPwtW2XX4nEI-29P9Kyd5w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Ilkzx5lJ9Tici5NWBXgO5syD.png?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door creativeclub op 16-06-2022 12:39 . Reden: Foto toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-05 12:18
creativeclub schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 12:37:
[...]

[...]

En kan dat ook zònder de schakeldraad?
Dus enkel fase en nul.

De lamp hoeft niet te kunnen schakelen met een wandschakelaar. De Shelly komt sowieso aan HomeAssistant te hangen.

Waarbij ik dus de SW1/SW2 leeg laat... Of dat is dan toch het idee.

Zo dus:
[Afbeelding]
dat kan prima (heb ik hier ook). Je kunt hem dan alleen softwarematig schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eesiediesie
Zoals Borft al zei: yep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allissey
Septillion schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:04:
@Allissey Maar waarschijnlijk moet je gewoon naar de webpagina op de Shelly gaan nadat je met dat AP verbind. Wat het IP daarvan is staat niet echt in de documentatie. Snelle zoektocht door de issues zou dat denk ik 192.168.33.1 kunnen zijn.
@Septillion @borft

** correctie ** twee uur later: het probleem is er weer. Met de schakelaar lukt het wel, maar online kan ik deze shelly opnieuw niet meer benaderen. Deze shelly 2.5 is brak, is mijn conclusie. ***

kudos voor jullie. opgelost. Voor diegenen die dit nog gaan tegenkomen nogmaals wat er mis ging en hoe het met hulp van tweakers is opgelost:

Situatie probleem:
- 1 (van de 8) van mijn screens functioneerde niet meer omdat de Shelly 2.5 smart switch die ik achter de draaiknop had zitten niet meer reageerde;
- deze shelly 2.5 heb ik van open source firmware voorzien om compatible te maken met homekit

Analyse
- een spontane factory reset van het device waardoor wifi settings verloren zijn gegaan. De open source firmware draaide nog wel

Oplossing
- stroom 30 seconden van het device af
- connect met het ingebouwde access point van de Shelly en ga in je browser naar ip adres 192.168.33.1
- je komt dan weer in het console van de Shelly
- voer de credentials van je wifi netwerk opnieuw in

in mijn geval moest ik het screen zelf ook vanuit dit console opnieuw calibreren. Het was helemaal de weg kwijt maar dat is na een factory reset natuurlijk niet zo gek.

Dit screen werkt weer als een zonnetje, zowel handgeschakeld als in homekit. Super!

[ Voor 6% gewijzigd door Allissey op 18-06-2022 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Heeft iemand een idee hoe je het wachtwoord van je Shelly Cloud kunt wijzigen?

Mijn zusje komt wel op de pagina waar je tweemaal je nieuwe wachtwoord moet invoeren, maar het klikken op de lichtblauwe 'submit' - knop doet niets 8)7 De pagina blijft gewoon staan en er wordt niets opgeslagen of bevestigd.

Geprobeerd op een Windows pc met Edge en Chrome en op een iPhone met Chrome en Safari. Overal hetzelfde gedrag.

Edit: er zat waarschijnlijk een teken in haar wachtwoord dat niet was toegestaan, met een eenvoudiger wachtwoord werkt het wel. Erg vreemd dat de wachtwoord reset pagina daar geen enkele foutmelding over geeft.

[ Voor 21% gewijzigd door Gizz op 18-06-2022 12:43 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burnd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-03 12:18
Vraagje, ik heb een heel systeem thuis met Shelly. Nu ga ik verhuizen en heb ik alles incl Shelly verkocht. Kan ik op een eenvoudige manier het hele shellysyteem 'overdragen' aan een ander email adres? Van de koper van ons huis dus?

Ik kan het nergens vinden, maar zou toch moeten kunnen?

Enige andere optie is alles helemaal resetten, maar dan moeten de nieuwe bewoners alles helemaal opnieuw instellen, en volgens mij zijn ze daar niet zo handig in....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:37
^je wachtwoord en mailadres aanpassen, en klaar?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Burnd schreef op zondag 19 juni 2022 @ 07:29:
Enige andere optie is alles helemaal resetten, maar dan moeten de nieuwe bewoners alles helemaal opnieuw instellen, en volgens mij zijn ze daar niet zo handig in....
Vraag maar of ze het willen hebben. Als ik niet snap of handig in zou zijn, zou ik ook geen hobby project van de vorige bewoner willen hebben. Dat is leuk zolang het werkt, maar gaat altijd stuk op momenten dat je het niet kunt gebruiken. En dat is veel vaker als je denkt (komt neefje even de router vervangen, werkt het licht niet meer....)

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burnd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-03 12:18
Ja dat snap ik, maar ik heb aan de andere kant ook niet veel zin om al die inbouw modules eruit te halen... 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Burnd schreef op zondag 19 juni 2022 @ 08:51:
Ja dat snap ik, maar ik heb aan de andere kant ook niet veel zin om al die inbouw modules eruit te halen... 😄
Ik weet niet hoeveel het er zijn etc… maar je zou ze ook op marktplaats kunnen zetten ofzo met de opmerking dat ze er zelf uit moeten halen. Gasten die met Shelly’s bezig zijn, weten meestal wel een beetje wat ze aan het doen zijn, en je bent er natuurlijk ook zelf bij!
(Jaja, snap dat er ook halve zolen zijn die de boel kapot maken.. ik draag gewoon een mogelijkheid aan.)
Ik zou ze, denk ik, resetten en in de standaard modus zetten, zodat ze het ook gewoon doen met de schakelaar, en het dan aan de koper van het huis overlaten wat ze er mee willen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:53
Vraagje, ik heb een heel systeem thuis met Shelly. Nu ga ik verhuizen en heb ik alles incl Shelly verkocht. Kan ik op een eenvoudige manier het hele shellysyteem 'overdragen' aan een ander email adres? Van de koper van ons huis dus?

Sowieso denk ik handig om een backup ssid in te stellen zodat ze hun eigen WiFi netwerk en wachtwoord kunnen gebruiken. Je zou het even moeten testen, maar is het niet zo dat als je een shelly verwijderd uit jouw account hij weer beschikbaar komt voor adoptie met behoud van instellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paul-s83
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06:01
Zijn er al Tweakers die middels de recente firmware updates het probleem met flikkerende lampen icm de Dimmer 2 hebben kunnen oplossen? Bij mij blijft het een storend probleem.

Het enige wat ik merk dat het met de meest recente firmware minder waarneembaar is, maar helemaal weg gaat het niet helaas. Sta eigenlijk op het punt om de Shelly's eruit te halen en te vervangen door een alternatief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JW te R
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-05 18:53

Je zou kunnen overwegen niet alleen de Shellies, maar ook je Wifi-instellingen over te dragen. In je nieuwe huis moet je dat toch opnieuw inrichten.
Als de nieuwe bewoners in hun eigen router exact je oude Wifi naam en wachtwoord instellen werken de shellies gewoon weer.
Ze krijgen wel een ander ip adres als dat niet fixed was ...

[ Voor 3% gewijzigd door JW te R op 21-06-2022 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allissey
Ik vrees dat ik een newby vraagje heb, omdat ik mijn eerste Shelly’s heb laten installeren en daarna zelf heb omgezet naar de open source firmware voor homekit heb ik zelf nog nooit een nieuwe Shelly opgevoerd. En dat ging bij vervanging van 1 van mijn 8 Shelly 2.5 roller shutter switches mis.

De nieuwe Shelly 2.5 heb ik via de app proberen toe te voegen. Later las ik dat je dat beter niet kunt doen, maar toen was het al te laat. De Shelly zat in AP mode, en via de app heb ik ‘m laten toevoegen.
Maar nu kan ik de Shelly niet terugvinden in de Shelly app. Ook in de myshelly cloud zie ik ‘m niet. Het enige wat ik wil doen is het ip adres oppikken en dan ook op deze de homekit firmware plaatsen maar dan moet ik eerst weten welk ip adres is toegekend.

Het vinden van het juiste stappenplan bleek lastiger dan ik dacht. Heeft iemand een link of tip hoe ik dit aan kan pakken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twieren
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:00
Allissey schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 21:48:
Ik vrees dat ik een newby vraagje heb, omdat ik mijn eerste Shelly’s heb laten installeren en daarna zelf heb omgezet naar de open source firmware voor homekit heb ik zelf nog nooit een nieuwe Shelly opgevoerd. En dat ging bij vervanging van 1 van mijn 8 Shelly 2.5 roller shutter switches mis.

De nieuwe Shelly 2.5 heb ik via de app proberen toe te voegen. Later las ik dat je dat beter niet kunt doen, maar toen was het al te laat. De Shelly zat in AP mode, en via de app heb ik ‘m laten toevoegen.
Maar nu kan ik de Shelly niet terugvinden in de Shelly app. Ook in de myshelly cloud zie ik ‘m niet. Het enige wat ik wil doen is het ip adres oppikken en dan ook op deze de homekit firmware plaatsen maar dan moet ik eerst weten welk ip adres is toegekend.

Het vinden van het juiste stappenplan bleek lastiger dan ik dacht. Heeft iemand een link of tip hoe ik dit aan kan pakken?
Als het koppelen met je WiFi gelukt is kan je in je router controleren of er een IP is uitgegeven via DHCP, eventuele tools zoals Advanced IP Scanner kunnen je daar ook eventueel mee helpen. Mocht dat geen succes zijn, factory reset je Shelly. Wat de handelingen zijn voor een reset van de 2.5 weet ik niet, maar daar is vast genoeg over te vinden op de Shelly website.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eesiediesie
Wat de handelingen zijn voor een reset van de 2.5 weet ik niet, maar daar is vast genoeg over te vinden op de Shelly website
L en N aansluiten ,kabeltje in sw1 of sw2 en 5 x aan de fase aantikken.

(of schakelaar aansluiten en 5 x schakelen)
(als hij al aangesloten was eerst stroom eraf en terug erop)

[ Voor 19% gewijzigd door eesiediesie op 22-06-2022 07:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allissey
eesiediesie schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 07:34:
[...]
en 5 x aan de fase aantikken.
Dank voor jullie reacties.
Met een scanner alle ip adressen op mijn router afgelopen, maar ik kon de nieuwe Shelly niet benaderen, dus dan ga ik over tot factory reset.

“de fase aantikken”, is dat het knopje op de achterzijde van het module 5x indrukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eesiediesie
Nee;gewoon stroom van het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:29

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik zit te zoeken, maar is er ergens een vergelijkende chart tussen de verschillende switches?

In principe ben ik alleen op zoek naar het meten van de power output van een enkel zonnepaneel met een micro omvormer. Dus volgens mij kan ik gewoon voor de goedkoopste gaan.

De Shelly EM lijkt me voor dit doel een beetje overkill.

Alternatief zou zijn om een zwave switch te pakken.

[ Voor 17% gewijzigd door MikeyMan op 22-06-2022 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melst90
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 13:40
Hallo,

Eerste Shelly is naar tevredenheid geïnstalleerd voor ons zonnescherm.
Zonnescherm is gekalibreerd stopt mooi op tijd.

Ik wil hem ook graag in Google home hangen. Dit is ook ook gelukt, alleen de aansturing werkt niet goed, als ik de commando geef om zonnescherm in of uit te klappen gebeurd dat maar voor 3% per keer. Hebben jullie een idee waar ik dat kan instellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moxegy
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09:41
paul-s83 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 17:52:
Zijn er al Tweakers die middels de recente firmware updates het probleem met flikkerende lampen icm de Dimmer 2 hebben kunnen oplossen? Bij mij blijft het een storend probleem.

Het enige wat ik merk dat het met de meest recente firmware minder waarneembaar is, maar helemaal weg gaat het niet helaas. Sta eigenlijk op het punt om de Shelly's eruit te halen en te vervangen door een alternatief.
Ik heb hetzelfde probleem net zoals een kennis.
We hebben beide verschillende dimmers geprobeerd waaronder de Shelly's, ecodim, Gira e.d. maar allen blijven om de zoveel tijd een keer flikkeren.

Ik ben bang dat het gewoonweg aan de gevoeligheid van de led(dimmers) ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

Er zijn wat mini apparaatjes voor die je kunt proberen. Bijvoorbeeld: https://shop.shelly.cloud...ifi-smart-home-automation maar ook van andere leveranciers.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:37
MikeyMan schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:00:
Ik zit te zoeken, maar is er ergens een vergelijkende chart tussen de verschillende switches?

In principe ben ik alleen op zoek naar het meten van de power output van een enkel zonnepaneel met een micro omvormer. Dus volgens mij kan ik gewoon voor de goedkoopste gaan.

De Shelly EM lijkt me voor dit doel een beetje overkill.

Alternatief zou zijn om een zwave switch te pakken.
Met een 1PM ben je er, de PM slaat op Power Monitor. Je hebt er gratis schakelmogelijkheid bij, maar hoeft die niet te gebruiken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:29

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

naftebakje schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 12:29:
[...]
Met een 1PM ben je er, de PM slaat op Power Monitor. Je hebt er gratis schakelmogelijkheid bij, maar hoeft die niet te gebruiken.
Ja, denk ook dat het daarmee wel lukt.

Is er echt nergens een vergelijkingstabel te vinden? Zijn nogal veel verschillende versies.

edit: door de afbeeldingen bladerend kwam ik deze tegen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nsy3Dy2pyOC9wbLTcURAt0NFeqM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1jrI3A3KZ0fRdC0yYMFSskVm.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door MikeyMan op 23-06-2022 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:46

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Ik heb enkele Shelly Plug S stekkers in gebruik, maar deze vallen af en toe weg.

Hij start meestal direct weer op, maar het is erg lastig als je net in een teams meeting zit en alles valt uit of midden in een film.

Alles heeft een update gehad naar de laatste firmware en er staan geen timers ingesteld of iets dergelijks. Waar kan dit aan liggen?

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicpixel
  • Laatst online: 12:01
moxegy schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 22:52:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem net zoals een kennis.
We hebben beide verschillende dimmers geprobeerd waaronder de Shelly's, ecodim, Gira e.d. maar allen blijven om de zoveel tijd een keer flikkeren.

Ik ben bang dat het gewoonweg aan de gevoeligheid van de led(dimmers) ligt?
Ik heb er zelf geen last van ,maar had Ecodim een keer aan de lijn en sommige led lampen schijnen niet zo compatibel te zijn. Al eens een ander merk lamp geprobeerd?

Feel free to Buy me a coffee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xi-s
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-04 12:57

Het helpt als je even noemt welke firmware je nu draait.

Maar ik draai al een hele tijd een beta zonder dat m'n lampen flikkeren:
20220407-091350/v1.11.8-rc2-33-g1f2d62e55-dimmer2-zxross-timer-improved

Echt gewoon geen één keer meer gezien. Ik gebruik Philips LED-lampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:40
Rubman schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 17:25:
Ik heb enkele Shelly Plug S stekkers in gebruik, maar deze vallen af en toe weg.

Hij start meestal direct weer op, maar het is erg lastig als je net in een teams meeting zit en alles valt uit of midden in een film.

Alles heeft een update gehad naar de laatste firmware en er staan geen timers ingesteld of iets dergelijks. Waar kan dit aan liggen?
Instellen dat bij opstarten hij de zelfde status houd als hij stond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:46

Rubman

Retarded or just overjoyed!

vonkkie schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 13:31:
[...]

Instellen dat bij opstarten hij de zelfde status houd als hij stond
Ja dat staat hij, echter lijkt hij gewoon helemaal even weg te vallen en ondanks deze instellingen niet altijd meer opnieuw op te starten, erg vervelend.
Nu ben ik sowieso aan het kijken of ik alles via Home Assistant kan gaan aansturen, al moet de WAF nog even goed geformuleerd worden dat het echt makkelijk werkt.
En als dat lekker draait gewoon een zwik inbouw kopen en de stopcontacten/schakelaars allemaal aanpakken.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
@Rubman

hmm das apart heb er ook een aantal en merk of zie eigenlijk nooit dat ze herstarten firmware eens opnieuw instaleren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne001
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22-04 11:17
Ik gebruik hier een 2-tal Shelly Pluggen type S.
Deze heb ik in Home Assistant gekoppeld en daarmee wil ik het verbruik van een 2-tal apparaten in Home Assistant monitoren.
Dit heeft voor een poosje goed gewerkt, echter valt mij op dat de sensor.shellyplug_s_xxxxxx_energy entiteit niet meer binnenkomt in Home Assistant.
Meerdere gebruiker hier ook last van?

Edit:
Probleem reeds gevonden, of het lag aan de ingeschakelde eco modus op de Shelly, of AdGuard blokkeerde iets.

[ Voor 14% gewijzigd door etienne001 op 24-06-2022 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paul-s83
Xi-s schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 12:52:
[...]

Het helpt als je even noemt welke firmware je nu draait.

Maar ik draai al een hele tijd een beta zonder dat m'n lampen flikkeren:
20220407-091350/v1.11.8-rc2-33-g1f2d62e55-dimmer2-zxross-timer-improved

Echt gewoon geen één keer meer gezien. Ik gebruik Philips LED-lampen.
Draai momenteel de laatste official --> 20211109-131033/v1.11.7-g682a0db

Zal nu de laatste beta versie die wordt aangeboden via de web client installeren, en daarna opnieuw een calibratie uitvoeren.

Mag ik vragen welke waarde je hebt ingesteld bij de anti-flikkering debounce?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xi-s
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-04 12:57
paul-s83 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 22:46:
[...]

Draai momenteel de laatste official --> 20211109-131033/v1.11.7-g682a0db

Zal nu de laatste beta versie die wordt aangeboden via de web client installeren, en daarna opnieuw een calibratie uitvoeren.

Mag ik vragen welke waarde je hebt ingesteld bij de anti-flikkering debounce?
De 1.11.7 flikkert hier ook ja. Maar ik draai al maanden lang succesvol een hogere bèta versie eigenlijk.

De debounce-waarde heb ik overal (10 dimmers) op de standaardwaarde gehouden. Dat is uit m'n hoofd 100 op een bereik van 50 tot 150.

Ik weet niet wat de huidige laatste beta is, dus mocht je er nog steeds last van hebben, controleer dan even met mijn vorige post of ik misschien net een andere beta draai, die is op het internet zo te vinden. Alleen moet je dan via een http get requests de firmware bijwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paul-s83
Draai nu up beta firmware 20220407-091350/v1.11.8-rc2-33-g1f2d62e55-dimmer2-zxross-timer-improved.

Ik ga eens testen met de diverse combinaties van anti flikkering debounce en Zero cross correction. Die laatste is een optie welke ik alleen in de web client zie, niet via de app. Geen idee of dit een redelijk recente optie is geworden, of dat het er al langer in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probydoby
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 30-04 17:46
Iemand ervaring met het gebruik van een shelly switch icm tradfri lampjes?

Ik heb in de woonkamer een sta lamp en een plafonnierre. Mijn plan is om in beide tradfri verlichting te plaatsen en deze te bedienen op twee plekken:
  • ikea knopje geplakt onder de koffietafel
  • de schakelaar aan de muur met een shelly verbonden aan de plafonnierre
1 idee dat ik heb is om in HA shelly in detached te zetten en een automation in te stellen met alle lampen, maar is er een manier waarop ik HA kan vermijden? Heb in het verleden stabiliteit issues ondervonden (vooral icm updates). Kan Shelly direct (via tradfri hub) de lampen aan/uitzetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin537
Probydoby schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 23:52:
Iemand ervaring met het gebruik van een shelly switch icm tradfri lampjes?

Ik heb in de woonkamer een sta lamp en een plafonnierre. Mijn plan is om in beide tradfri verlichting te plaatsen en deze te bedienen op twee plekken:
  • ikea knopje geplakt onder de koffietafel
  • de schakelaar aan de muur met een shelly verbonden aan de plafonnierre
1 idee dat ik heb is om in HA shelly in detached te zetten en een automation in te stellen met alle lampen, maar is er een manier waarop ik HA kan vermijden? Heb in het verleden stabiliteit issues ondervonden (vooral icm updates). Kan Shelly direct (via tradfri hub) de lampen aan/uitzetten?
Als het gewoon simpele lampen zijn (geen rgb of iets dergelijks) zou ik eerlijk gezegd gewoon voor volledig shelly gaan. Geen hub nodig, niet 2 ecosystemen die je moet integreren en met de wand schakelaar blijf je dichter bij de 'normale' werking van een lamp met schakelaar. Je zou dan een shelly button1 kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probydoby
  • Laatst online: 30-04 17:46
Erwin537 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 01:05:
[...]

Als het gewoon simpele lampen zijn (geen rgb of iets dergelijks) zou ik eerlijk gezegd gewoon voor volledig shelly gaan. Geen hub nodig, niet 2 ecosystemen die je moet integreren en met de wand schakelaar blijf je dichter bij de 'normale' werking van een lamp met schakelaar. Je zou dan een shelly button1 kunnen gebruiken.
Dus shelly lampjes icm shelly switch achter de schakelaar?

Heb een google sessie achter de rug, maar kan hier weinig over vinden. Gebruik ik dan de switch in detached mode en via de shelly cloud instellen dat die de smart lampjes aanstuurt? (Idem voor de shelly knop onder de koffietafel).

Als dat kan lijkt me dat idd de meeste simpele oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin537
Probydoby schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 17:08:
[...]

Dus shelly lampjes icm shelly switch achter de schakelaar?

Heb een google sessie achter de rug, maar kan hier weinig over vinden. Gebruik ik dan de switch in detached mode en via de shelly cloud instellen dat die de smart lampjes aanstuurt? (Idem voor de shelly knop onder de koffietafel).

Als dat kan lijkt me dat idd de meeste simpele oplossing.
Dat kan inderdaad ook, maar wat ik in mijn vorige post bedoelde was een shelly (1/dimmer) gewoon normaal bedraad aan de knop en de reguliere lamp(en) verbonden en de shelly button erbij voor onder de koffietafel. Mocht je verhuizen of terug willen naar de oude situatie (als dat van toepassing is) haal je de shelly er tussenuit en heb je de lamp(en) weer gewoon achter een schakelaar.
Maar misschien ligt jouw situatie dus wat complexer waardoor dat geen optie is. Dat is mij in dat geval niet helemaal duidelijk uit je verhaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-03 11:20
Vraagje, vriend van me heeft shelly devices.
Ik probeer die te koppelen in home assistant.
Bij de uitleg staat er dit:

We recommend using unicast for communication. To enable this, enter the local IP address of the Home Assistant server and port 5683 into the CoIoT peer field and push SAVE button. This is mandatory for Shelly Motion with firmware 1.1.0 or newer. After changing the CoIoT peer, the Shelly device needs to be manually restarted.

Hoe restart ik dat device manually?
Das geen factory reset toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
@skank

eerst updaten vast ip geven
dan de integratie shelly ip opgeven en wachtwoord als je dat wilt en klaar is skank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
vonkkie schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 20:20:
@skank

eerst updaten vast ip geven
dan de integratie shelly ip opgeven en wachtwoord als je dat wilt en klaar is skank
Hoe restart ik het device?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
@skank

Reboot zit onder device maar hangt af van welk device je hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
vonkkie schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 20:44:
@skank

Reboot zit onder device maar hangt af van welk device je hebt
Ja dat heb ik gevonden, maar er wordt gesproken om het device manueel te herstarten, of bedoelen ze dan via die webui
Want anders doe je een factory reset dacht ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vonkkie
@skank

Gewoon reboot via de webgui

Is manueel herstarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-05 14:57
Ik heb in een kleine zekeringkast een Shelly 2.5 hangen waaraan een zwembad pomp (500W) en een warmtepomp (1200W max) zijn aangesloten. Nu krijg ik continue overheating meldingen. Ik heb hem aan HA hangen en hij wordt inderdaad vaak meer dan 90 graden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9fasmLMASd_mjmUhwMt0gT4WPrk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ddVtMr0PwUFu7mFrMvu7WL1S.png?f=user_large
Deurtje van de zekeringkast openen helpt niet en eco mode staat al aan. De zekeringkast staat niet rechtstreeks in de zon. De 2.5 heeft in theorie 2x 10A maar blijkbaar niet voor langere tijd zelfs aan een (veel) lagere belasting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Horla schreef op zondag 3 juli 2022 @ 15:14:
Ik heb in een kleine zekeringkast een Shelly 2.5 hangen waaraan een zwembad pomp (500W) en een warmtepomp (1200W max) zijn aangesloten. Nu krijg ik continue overheating meldingen. Ik heb hem aan HA hangen en hij wordt inderdaad vaak meer dan 90 graden:
[Afbeelding]
Deurtje van de zekeringkast openen helpt niet en eco mode staat al aan. De zekeringkast staat niet rechtstreeks in de zon. De 2.5 heeft in theorie 2x 10A maar blijkbaar niet voor langere tijd zelfs aan een (veel) lagere belasting?
Daar is zo'n Shelly helemaal niet voor geschikt. Shelly EM wordt aangeraden in dat soort situaties.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
Of de nieuwe shelly 4 pm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
Tanuki schreef op zondag 3 juli 2022 @ 16:43:
[...]

Daar is zo'n Shelly helemaal niet voor geschikt. Shelly EM wordt aangeraden in dat soort situaties.
Blijkbaar niet maar waarom zou de em hier beter voor geschikt zijn? En waarom staat er nergens dat de 2.5 nutteloos is bij verbruik van een aantal uur?

De pro 4 is helemaal overkill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• centersphere79
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-04 21:37
Hi,

Wellicht een domme vraag maar weet iemand toevallig of het relais in de Shelly Plug / Plug S zowel de fase als de nul schakelen (beide polen) of alleen de fase.

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Horla schreef op zondag 3 juli 2022 @ 19:55:
[...]

Blijkbaar niet maar waarom zou de em hier beter voor geschikt zijn? En waarom staat er nergens dat de 2.5 nutteloos is bij verbruik van een aantal uur?

De pro 4 is helemaal overkill.
Ik vind het zelf ook raar, maar dit komt heel vaak voorbij in de Shelly user group op Facebook, waar keer op keer weer wordt gezegd "ookal staat er 10A of zelfs 16A, dat is met continue, of piek, belasting geen permanente oplossing". Shelly EM lijkt daar wel heel geschikt voor te zijn, ander design wat zoiets beter aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
@Horla

De 2.5 is voor verlichting en zonwering bedoelt

Je kan ook de shelly plus 1 pm gaan gebruiken heb je er alleen 2 nodig

Deze gebruik ik voor wasmachine en droger
Zitten samen in 1 doos en kunnen bijde 2500 aan tegelijk zonder uit tevallen

Maar omdat jij het over een groepen kast had dacht ik aan de 4 pm pro

[ Voor 12% gewijzigd door vonkkie op 03-07-2022 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvink
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 26-04 18:55
Ik heb een zestal Shelly Plug S. Drie stuks heb ik aangesloten op mijn render pc's en cv-ketel om het energieverbruik en onder andere de voortgang van mijn renders te volgen.

Alle plugs die ik heb gaan na enkele uren of dagen plots uit waardoor alles zonder stroom komt te zitten. Niet handig voor apparaten die gevoelig hiervoor zijn en 24/7 aan moeten zijn.
Dit is een screenshot van een log.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rk7zIx5kmaKLiGMYVnwech7eVQU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vxovG8j44rPOnVDh3F7TZkwb.jpg?f=fotoalbum_large

Weet iemand hoe het kan dat alle plugs altijd even wegballen?
De load zelf is zeker geen 2500 Watt maar maximaal 300-500 Watt voor de pc's en 100 Watt voor de cv-ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
vonkkie schreef op zondag 3 juli 2022 @ 23:06:
@Horla

De 2.5 is voor verlichting en zonwering bedoelt

Je kan ook de shelly plus 1 pm gaan gebruiken heb je er alleen 2 nodig

Deze gebruik ik voor wasmachine en droger
Zitten samen in 1 doos en kunnen bijde 2500 aan tegelijk zonder uit tevallen

De pro 1PM en -2PM zijn nu ook eindelijk leverbaar in de shelly shop (heb er 6 ge pre-ordered, die zijn nu onderweg) Die zijn net als de 4PM echt bedoeld voor de groepenkast. Je moet dan trouwens wel de N-draden los van de shelly verdelen/splitsen, dat heb ik met Wago 2002's en bijbehorende kambruggen opgelost.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-04 20:27
pvink schreef op maandag 4 juli 2022 @ 10:47:
Ik heb een zestal Shelly Plug S. Drie stuks heb ik aangesloten op mijn render pc's en cv-ketel om het energieverbruik en onder andere de voortgang van mijn renders te volgen.

Alle plugs die ik heb gaan na enkele uren of dagen plots uit waardoor alles zonder stroom komt te zitten. Niet handig voor apparaten die gevoelig hiervoor zijn en 24/7 aan moeten zijn.
Dit is een screenshot van een log.

[Afbeelding]

Weet iemand hoe het kan dat alle plugs altijd even wegballen?
De load zelf is zeker geen 2500 Watt maar maximaal 300-500 Watt voor de pc's en 100 Watt voor de cv-ketel.
Heb je overload protection uitstaan ?

[ Voor 4% gewijzigd door knights16 op 04-07-2022 12:41 ]

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Horla
vonkkie schreef op zondag 3 juli 2022 @ 23:06:
@Horla
Ik heb er een behuizing geprint met een 3D printer bij die past op een din rail. De EM is wel dubbel zo duur als een 2.5 :| Ik zal wachten op black friday of iets dergelijks voor wat korting :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SAVAGE3
Horla schreef op maandag 4 juli 2022 @ 13:13:
[...]

Ik heb er een behuizing geprint met een 3D printer bij die past op een din rail. De EM is wel dubbel zo duur als een 2.5 :| Ik zal wachten op black friday of iets dergelijks voor wat korting :9
Ik snap niet waarom je zou willen besparen op zoiets. Ik zou gewoon een goed relais of contactor gebruiken en die aansturen met een Shelly. En je zware lading op een zware relais/contactor zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
SAVAGE3 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 13:15:
[...]

Ik snap niet waarom je zou willen besparen op zoiets. Ik zou gewoon een goed relais of contactor gebruiken en die aansturen met een Shelly. En je zware lading op een zware relais/contactor zetten.
Dat heeft niets met besparen te maken. De din-rail shelly's bestonden anderhalf jaar geleden niet. Er staat nergens dat de 2.5 niet geschikt is voor continue load. Vorig jaar gebeurde het alleen op dagen van eind 20 of plus 30 graden. Dat het dan oververhitte, vond ik nog ergens logisch. Een goede maand geleden heb ik de firmware nog eens geupdate en sindsdien is het 100x erger. Trouwens 1700W in het totaal is nog geen 8A. Dat is toch nog geen zware lading?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvink
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 26-04 18:55
knights16 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 12:41:
[...]

Heb je overload protection uitstaan ?
Die stond eerst op 1800 Watt en heb die vorige week uitgezet. Maar toch waren er twee plugs die 24/7 aanstaan uitgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens362
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-04 18:23
Ik zit nog met een klein vraagje.
Momenteel heb ik een 2.5 shelly in detached mode toggled met hue.
Via node red heb ik de inputs geregeld.

Stel dat ik een pulsdrukker wil om de hue lampen te dimmen gaat dat lukken met deze module of heb ik de shelly dimmer nodig?

Gebruik trouwens home assistant.

[ Voor 6% gewijzigd door laurens362 op 04-07-2022 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank v. O.
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15-04 16:07
Hoi,
ik heb vandaag de Shelly 1PM in de meterkast gehangen om de zonnepanelen te loggen.
De 1PM moet dus altijd AAN staan.
Kan je de uit/aan knop ergens zo instellen dat je m niet per ongelijk uitzet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
Frank v. O. schreef op maandag 4 juli 2022 @ 23:16:
Hoi,
ik heb vandaag de Shelly 1PM in de meterkast gehangen om de zonnepanelen te loggen.
De 1PM moet dus altijd AAN staan.
Kan je de uit/aan knop ergens zo instellen dat je m niet per ongelijk uitzet ?
Gewoon verwijderen uit home assistant
Onder entiteiten en dan instellen in de shelly dat hij standaard aan staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank v. O.
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15-04 16:07
Hoi, mijn broer heeft vanavond mijn Shelley 1PM mbt mijn zonnepanelen-opbrengst gezien en hij wil dat ook:
Hij heeft echter twee systemen met 2 omvormers.
Is het zo dat hij dan als hij 2 Shelley's koopt en zijn omvormers gescheiden koppelt aan de 1PM's dat hij dan per module afzonderlijk de opbrengst ziet. En als hij dan naar " consumptie panel" gaat hij de twee Shelley's 1PM opgeteld ziet ?
Alvast bedankt voor de reactie(s)

[ Voor 3% gewijzigd door Frank v. O. op 05-07-2022 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-05 21:53

rally

Deyterra Consultancy

Frank v. O. schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 00:54:
Hoi, mijn broer heeft vanavond mijn Shelley 1PM mbt mijn zonnepanelen-opbrengst gezien en hij wil dat ook:
Hij heeft echter twee systemen met 2 omvormers.
Is het zo dat hij dan als hij 2 Shelley's koopt en zijn omvormers gescheiden koppelt aan de 1PM's dat hij dan per module afzonderlijk de opbrengst ziet. En als hij dan naar " consumptie panel" gaat hij de twee Shelley's 1PM opgeteld ziet ?
Alvast bedankt voor de reactie(s)
Precies dat dus. Hij kan ze in 1 “kamer” plaatsen zodat hij zowel de opbrengst per groep als de totale opbrengst kan zien.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Laatst online: 08:52

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
laurens362 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 21:16:
Ik zit nog met een klein vraagje.
Momenteel heb ik een 2.5 shelly in detached mode toggled met hue.
Via node red heb ik de inputs geregeld.

Stel dat ik een pulsdrukker wil om de hue lampen te dimmen gaat dat lukken met deze module of heb ik de shelly dimmer nodig?

Gebruik trouwens home assistant.
Je zal dan enige slimmigheid moeten inbouwen met longpress event, maar in theorie moet dat prima lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
pvink schreef op maandag 4 juli 2022 @ 13:37:
[...]

Die stond eerst op 1800 Watt en heb die vorige week uitgezet. Maar toch waren er twee plugs die 24/7 aanstaan uitgevallen.
Je zou nog even de waarde op maximaal kunnen zetten waarna je de overload protection uitzet. Maybe een bug in de firmware.

Wat is ongeveer de load op die shellies dan ?
Temp issue?

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
skank schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 20:11:
Vraagje, vriend van me heeft shelly devices.
Ik probeer die te koppelen in home assistant.
Bij de uitleg staat er dit:

We recommend using unicast for communication. To enable this, enter the local IP address of the Home Assistant server and port 5683 into the CoIoT peer field and push SAVE button. This is mandatory for Shelly Motion with firmware 1.1.0 or newer. After changing the CoIoT peer, the Shelly device needs to be manually restarted.

Hoe restart ik dat device manually?
Das geen factory reset toch?
Ik moet zeggen dat ik door de bomen het bos niet echt meer zie.

Als ik het goed begrijp kan je shellies op 3 manieren met home assistant integreren: standaard via dat discovery (?) met CoIoT en via MQTT. MQTT snap ik redelijk, je hebt een server die het geheel aan elkaar knoopt en je states en data worden heen en weer gestuurd in een format naar keuze.

Als ik over de laatste tijd het een beetje in de gaten heb gehouden gebruiken de meesten hier volgens mij MQTT in het geval van integratie. Maar waarom geen CoIoT? Iemand die iets kan toelichten?

Edit: als ik het goed begrijp is CoIoT iets van shelly gebaseerd op CoAP. Alleen CoAP is nog geen standaard waar mqtt dat wel is. Verder lijkt het qua concept op elkaar (het moet hetzelfde probleem oplossen) maar is de implementatie net wat anders.

Edit2: als ik de home assistant documentatie goed begrijp is de 'standaard' manier met CoIoT, maar moet dit vanaf een bepaalde firmware versie handmatig aangezet worden. Maar ik heb al m'n devices geüpdatet naar de laatste versie en toch zie ik in home assistant netjes m'n shelly devices verschijnen en ik heb CoIoT ook niet aangevinkt... Zoals gezegd volg ik het niet zo goed meer 8)7

[ Voor 22% gewijzigd door Erwin537 op 05-07-2022 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13:28
Even een aparte vraag 🤣🤪.

Ik wil in mijn tuin een aantal lampen los kunnen schakelen. Op dit moment zitten er van die lelijke kabeldozen tegen de muur waar twee kabels in verbonden zijn. In die boxen zouden de Shellys moeten komen, echter vind ik die dingen er niet uit zien.

Wat ik dus zou willen doen is van die ondergrondse kabelmoffen gebruiken, daar de Shellys in, en dan van die PU hars er overheen. Ik weet het, vrij definitief, maar zou het een probleem zijn… Mis ik (herconfiguratie) functionaliteit? Ik snap dat als het ding kapot gaat ik moet gaan wroeten in de grond;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin537
Martijn schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 20:12:
Even een aparte vraag 🤣🤪.

Ik wil in mijn tuin een aantal lampen los kunnen schakelen. Op dit moment zitten er van die lelijke kabeldozen tegen de muur waar twee kabels in verbonden zijn. In die boxen zouden de Shellys moeten komen, echter vind ik die dingen er niet uit zien.

Wat ik dus zou willen doen is van die ondergrondse kabelmoffen gebruiken, daar de Shellys in, en dan van die PU hars er overheen. Ik weet het, vrij definitief, maar zou het een probleem zijn… Mis ik (herconfiguratie) functionaliteit? Ik snap dat als het ding kapot gaat ik moet gaan wroeten in de grond;).
Afhankelijk van het type lamp en wifi-signaal in je tuin zou je ook kunnen kijken of je de shelly in het armatuur van de lamp kan bouwen.
Als dat niet kan zou ik zelf eerder gaan voor een mooi kastje binnen of ergens waar je de stroom vandaan haalt. Dan per lamp draden trekken vanaf dat punt. Voor een lampje kan je relatief dun draad gebruiken. Als je DC lampjes hebt zou je nog een RGBW2 kunnen gebruiken om tot 4 lampen met 1 shelly te schakelen.

Als je de shelly in de grond in giet ga je wellicht problemen krijgen met koeling en wifisignaal.. En wat je zegt: voor onderhoud is het waardeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13:28
Erwin537 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 20:20:
[...]

Afhankelijk van het type lamp en wifi-signaal in je tuin zou je ook kunnen kijken of je de shelly in het armatuur van de lamp kan bouwen.
Als dat niet kan zou ik zelf eerder gaan voor een mooi kastje binnen of ergens waar je de stroom vandaan haalt. Dan per lamp draden trekken vanaf dat punt. Voor een lampje kan je relatief dun draad gebruiken. Als je DC lampjes hebt zou je nog een RGBW2 kunnen gebruiken om tot 4 lampen met 1 shelly te schakelen.

Als je de shelly in de grond in giet ga je wellicht problemen krijgen met koeling en wifisignaal.. En wat je zegt: voor onderhoud is het waardeloos.
Koeling is idd ook wel een goede. Denk dat het toch een kleine lasdoos wordt. Vanuit binnen gaat helaas niet, daar heb ik 1 schakelaar die alles buiten aan/uit zet. Dus als de lampjes aan zijn, zijn ook de gemonteerde stopcontacten aan... Dat vind ik niet handig, aangezien overdag de stopcontacten wel gebruikt worden, maar de lampen niet aan hoeven te staan... Dus wilde ik binnen de schakelaar verwijderen, door verbinden, en dan de lampen allemaal los schakelen met Shellys... En het liefst zo onzichtbaar mogelijk ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
  • Nu online
Erwin537 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 18:41:
[...]

Ik moet zeggen dat ik door de bomen het bos niet echt meer zie.

Als ik het goed begrijp kan je shellies op 3 manieren met home assistant integreren: standaard via dat discovery (?) met CoIoT en via MQTT. MQTT snap ik redelijk, je hebt een server die het geheel aan elkaar knoopt en je states en data worden heen en weer gestuurd in een format naar keuze.

Als ik over de laatste tijd het een beetje in de gaten heb gehouden gebruiken de meesten hier volgens mij MQTT in het geval van integratie. Maar waarom geen CoIoT? Iemand die iets kan toelichten?

Edit: als ik het goed begrijp is CoIoT iets van shelly gebaseerd op CoAP. Alleen CoAP is nog geen standaard waar mqtt dat wel is. Verder lijkt het qua concept op elkaar (het moet hetzelfde probleem oplossen) maar is de implementatie net wat anders.

Edit2: als ik de home assistant documentatie goed begrijp is de 'standaard' manier met CoIoT, maar moet dit vanaf een bepaalde firmware versie handmatig aangezet worden. Maar ik heb al m'n devices geüpdatet naar de laatste versie en toch zie ik in home assistant netjes m'n shelly devices verschijnen en ik heb CoIoT ook niet aangevinkt... Zoals gezegd volg ik het niet zo goed meer 8)7
Ik heb het met recente Shelly's "gewoon" via de native Shelly integratie in HA gedaan. CoIoT is dacht ik alleen nodig voor de Gen1 devices.

- Hang je Shelly aan de Wifi en geef hem een statisch ip op je router
- Update de firmware naar 2.x via de shelly app
- Voeg 'm toe in HA onder Integrations op basis van het statische IP
- Klaar.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Idem hoor,
Ik heb gedaan wat in mn post stond, en het werkt gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
Voor de gen2 devices komt er een soort meshed network functie (optioneel)

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16

Check dit : https://www.facebook.com/...87516661347658/?fs=e&s=cl

Staan twee nieuwe test firmwares, wellicht het proberen waard

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
knights16 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 16:09:
Voor de gen2 devices komt er een soort meshed network functie (optioneel)
Die is er vooral voor bedoeld om Shelly's onderling te laten profiteren van het feit dat een van de Shelly's dichterbij een goed wifi punt zit en een andere niet. Dat, plus de snelheid is heel beperkt.

Dimitar zei tegelijkertijd dat het er wel voor zorgt dat de apparaatjes gemiddeld 5 graden Celsius warmer worden.

Ik zou het zelf niet graag gebruiken. Maar goed, wel een mooie oplossing als je het niet voor elkaar kan krijgen om een fatsoenlijk AP / repeater te plaatsen op die plek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:41
Tanuki schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 22:55:
[...]

Ik zou het zelf niet graag gebruiken. Maar goed, wel een mooie oplossing als je het niet voor elkaar kan krijgen om een fatsoenlijk AP / repeater te plaatsen op die plek.
Waarom niet? Die 5 graden? Of een andere reden? Dat je het niet nodig hebt snap ik, maar het kan in sommige situaties best handig zijn lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
barrymossel schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 23:09:
[...]

Waarom niet? Die 5 graden? Of een andere reden? Dat je het niet nodig hebt snap ik, maar het kan in sommige situaties best handig zijn lijkt me.
Ik zou er zelf voor kiezen om goede wifi beschikbaar te hebben via de normale netwerkapparatuur die je specifiek daarvoor inzet. :) Dat is dus ook wat ik heb gedaan.

Ik vind dat je apparaten moet gebruiken waar ze voor bedoeld zijn en het liefst ook voor niet meer dan dat. Dus een access point dient om wifi beschikbaar te stellen (ik vind een repeater ook minder geschikt). En een Shelly dient om een relais te zijn en smart te zijn.

Op zich verraadt die 5 graden die het ding warmer wordt natuurlijk ook al dat de Shelly er wel wat moeite voor moet doen. Ik wil dat die dingen mega snel en betrouwbaar zijn in datgeen waar ik ze voor heb gekocht: een relais zijn en praten met Home Assistant.

Maar, zoals ik zei, het is natuurlijk een mooie oplossing voor die mensen die niet makkelijk even wifi beschikbaar kunnen maken op een bepaalde plek. Dan is dit een uitkomst.
(Alternatief kan zijn om met ZigBee Mesh te werken, maar dat moet je maar willen en dat doe je niet makkelijk als je zo ongeveer alles al op wifi hebt zitten. Aan de andere kant, dan heb je ook al bewust gekozen voor wifi..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Laatst online: 21-04 19:19
Ik heb verschillende Plug S'en waarvan ik sommige aanstuur op tijd en andere handmatig aan en uit wil zetten. Voor dat laatste is een app wat onhandig voor het huishouden.
Ik heb een homeassistant server draaien en ook een zigbee sonoff module, dus kan evt wat automatiseren.

Heeft iemand (thirdparty) knoppen gebruikt om plugs aan te sturen? Volgens mij is er vanuit shelly zelf geen goede oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Laatst online: 08:52

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
MWDKing schreef op zondag 10 juli 2022 @ 21:22:
Ik heb verschillende Plug S'en waarvan ik sommige aanstuur op tijd en andere handmatig aan en uit wil zetten. Voor dat laatste is een app wat onhandig voor het huishouden.
Ik heb een homeassistant server draaien en ook een zigbee sonoff module, dus kan evt wat automatiseren.

Heeft iemand (thirdparty) knoppen gebruikt om plugs aan te sturen? Volgens mij is er vanuit shelly zelf geen goede oplossing.
Shelly1 inbouwen achter een schakelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
@MWDKing Shelly button iets ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
rens-br schreef op zondag 10 juli 2022 @ 21:27:
[...]

Shelly1 inbouwen achter een schakelaar?
Thx voor de tip. Echter, dan moet ik daarvoor een doos in de muur gaan zetten. Niet handig voor iets wat eigenlijk een pulsje mag zijn. Zit meer te denken aan een dunnere schakelaar/knop ide ik aan de muur of elders plak (of los als remote gebruik).
Bedankt voor je reactie. Had ik ook gezien, maar die zet je eigenlijk ín een kabel en is dus niet zo handig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vonkkie
@MWDKing

Dit is gewoon een wifi schakelaar die je of direct aan shelly koppelt of via HA gebruikt

Niet fysiek iets schakelbaar
Plak hem ergens batterij er in en gaan

https://shelly.cloud/prod...t-home-automation-device/

[ Voor 18% gewijzigd door vonkkie op 10-07-2022 22:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timorad
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
MWDKing schreef op zondag 10 juli 2022 @ 22:23:
[...]

Bedankt voor je reactie. Had ik ook gezien, maar die zet je eigenlijk ín een kabel en is dus niet zo handig.
Shelly button 1 werkt met een accu, kun je overal hangen waar je wilt. Gebruik het hier voor slaapkamer verlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
@vonkkie @Timorad die button 1 is wel goed aan de prijs voor een drukknop! Ik heb 2 sonoff zigbee knoppen besteld voor ca 12 eur (voor 2) en ga proberen die via HA de plugs te laten besturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vonkkie
@MWDKing

Dat werkt ook
Ik gebruik ook een fibaro the button
Om een shelly teschakelen

Dat is het grote voordeel van HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWDKing
@vonkkie Vandaag de Sonoff button binnen gekregen. Was een eitje om aan de praat te krijgen en stuurt nu de Shelly plug aan via HA.
Pagina: 1 ... 40 ... 81 Laatste