Ik heb de overstap gemaakt naar een iphone 13 Pro. iOS is voor mij niet onbekend (2 iphones hiervoor gehad, waaronder een iPhone 6S op release). Mijn 8 Pro gaat de deur uit (richting een goeie vriend van mij in Oostenrijk voor een leuk bedrag). De reden dat ik toch de overstap heb gemaakt naar iOS, is omdat ik de huidige staat van Android niet prettig vind. OnePlus gaat nu harder samenwerken met OPPO waardoor er eigenlijk (als ik het nieuws kan geloven) OxygenOS verdwijnt en vervangen wordt voor ColorOS. OxygenOS is echter al een hele tijd niet meer de titaan die het was. Nog steeds sterk, maar niet meer zo uniek. Links en rechts wordt OnePlus ingehaald. Tegelijkertijd wil ik volledig afstappen van de China phones. Die zijn natuurlijk niet allemaal budgetphones, getuige de premium kwaliteit van de meeste grote merken. En ik bedoel daarmee ook niet dat het gaat om toestellen die alleen gebouwd worden in China. Dat betekent in de toekomst misschien iets als Sony of Samsung.
Ik vind dat Google de OS laag meer onder zich moet brengen waardoor alle Android telefoons die een bepaalde versie draaien daadwerkelijk dezelfde ervaring bieden. Zij het met een andere indeling, bedrijfskleuren, weet ik wat. Voor mijn gevoel is er veel verschil tussen de telefoons, naast hardware.
De OnePlus 8 Pro voelde voor mij als een hele matige upgrade aan. Ik vond de edge na verloop van tijd jammer, de camera was bij release erg goed en is daarna niet echt verbeterd. Dat zie je ook weer terug bij de nieuwe 9 Pro bijvoorbeeld die er niet echt vooruit op is gegaan, op de prijs na.
Ik had vorig jaar juni de telefoon voor een goeie prijs, 690 euro voor de 12/256 in de mooie glacial green, maar toch voelde het niet na verloop van tijd niet de moeite waard. Het toestel is gewoon prima, lekker vlot (tegenwoordig toch wel iets meer bugs en vastlopers in mijn beleving), en is best consistent geworden betreffende batterijleven.
Maar ik kies toch voor een wat stabielere ervaring, meer batterij leven en snelle low intensive point and shoot camera gedrag voor de momenten die ik wil vastleggen. Mijn angst was altijd mijn data meenemen, maar zelfs voor Whatsapp heb ik een mooie oplossing gevonden die echt werkt en voor adblocking heb ik mooie alternatieven gevonden. Hierdoor heb ik met een gerust hart de overstap gemaakt.
Ik wens de leden hier veel plezier met hun toestel wat goed te doen is gezien er ook nu extra software support is