Zie het vanuit het perspectief van een fotografienoob die weet wat enkele termen betekenen, maar by no means ook maar een hobbyist genoemd mag worden op het gebied van fotografie, ik vind het fijn als mijn camera in de automatische stand een goede foto neemt. Met manual klooien doe ik zelden
Dingen die opvallen:
- de sluitertijd kan véél korter, dus uit de losse hand fotos maken is veel makkelijker.
- bij weinig licht "ziet" de camera erg veel, ook zonder nachtmodus. De witbalans is niet altijd helemaal correct, maar over het algemeen gaat het erg goed.
- bij daglicht erg mooie en scherpe foto's, vooral de HDR valt in positieve zin enorm op. Met tegenlicht heb je alsnog detail in donkere plekken.
- Videokwaliteit is gewoon goed, niet de beste in de business, maar wel gewoon goed
- Nightscape van Oneplus werkt buiten gevallen met extreem weinig licht, beter dan night sight in gcam. Gcam krijgt uit bizarre lichtomstandigheden nog een foto waar details in te zien zijn (nooit echt een mooie foto, maar kan soms handig zijn
- (automatische) macromodus werkt erg goed, en kan je leuk mee spelen. Objecten van zeer dichtbij, en alsnog zeer scherp fotograferen.
- Telelens gebruik ik vrijwel nooit, de kwaliteit is bij veel licht oké, maar niet geweldig.
- Photochrom lens is een echte gimmick, wel lachen voor 10 minuutjes maar had van mij weggelaten mogen worden.
Al met al zeer tevreden met de camera. Nou heb ik het vergelijkingsmateriaal in de vorm van een pixel/iphone/huawei niet gebruikt, dus ik heb weinig referentie behalve mijn vorige toestellen (Xperia Z1, Galaxy S6, Oneplus 3T, oneplus 6).