Geert1976 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 10:21:
[...]
wat voor mij wederom wéér bevestigd word, is het feit dat journalisten van de velen techsites van smartphone fabrikanten speciale review units ontvangen.
Dat wil zeggen; die worden minutieus nagekeken alvorens ze worden verzonden naar de eerder genoemde journalisten/reviewers.
de OnePlus 8 serie is hier een zeer goed voorbeeld van; toestel werd zowat de hemel ingeprezen door vrijwel alle reviewers/journalisten.
Ben vrijwel geen enkele review tegengekomen die de, inmiddels wereldwijde bekende, display problemen hebben besproken.
Elk jaar neem ik steeds vaker reviews van smartphones, minder serieus. En dit met alle smartphone fabrikanten, niet alleen OnePlus.
Ook natuurlijk omdat een grote groep bekende reviewers gewoonweg gesponsord worden door de smartphone die ze reviewen (nee, niet hier op Tweakers, I know

)
De allerbeste reviewers zijn voor mij niet journalisten of de hippe bekende Youtube reviewers ( zoals MKBHD) , maar echte consumenten die het betreffende toestel in gebruik hebben.
Ik geloof idd ook dat reviewexemplaren de meest pristine samples zijn ja.
Echter vergeet ook niet de sterk verminderde kritische houding van hedendaagse media en journalistiek; het gaat immers om smeuige drama-headlines halen, om zo proberen Twitter en Facebook voor te zijn.
Nou wil ik techreviewers niet direct betichten hiervan, zeker Tweakers niet, want de OP8 serie is al 3 weken uit en nu pas een review.
Maar ik vraag me dus wel echt serieus af of de techreviewers "op zoek" gaan naar deze issues. Ik zal het anders verwoorden: zullen reviewers écht ver in de details duiken en elke individuele setting verkennen, of gaan zij op zoek naar de reguliere dingen die het publiek verwacht dat ze zullen doen om een algemenere indruk van de telefoon te krijgen? Gewoon wat websites bezoeken en wat games doen en gewoon wat youtube filmpjes bekijken met/zonder HDR om te kijken hoe het geluid en het beeld is, en uiteraard kijken of wat bloatware is meegeleverd...Ik denk eerder dat laatste. Ik denk niet dat er veel techreviewers zijn, die kijken naar issues uit het verleden, bijvoorbeeld de groentint op de 7T die nooit onder de aandacht is gekomen, om zo dat na te checken op de OP8 serie, net zoals ze ook niet opzoek gaan naar het aquareleffect en detail smudging waar de Oneplus camera's tot nu altijd mee gekampt hebben. Het komt altijd van gebruikers zelf die dit opmerken.
Ikzelf vind dat techreviewers wel wat dieper mogen gaan, en de reviewde telefoons behandelen alsof het hun dagelijkse driver is, en dan gewoon elke keer opschrijven wat ze tegenkomen door regular use. Als je iemand bent die darktheme 's avonds gebruikt, kom je mijns inziens altijd wel in de situatie terecht dat er een bepaalde kleurschifting te zien is. Dat hoeft niet erg te zijn, of niet storend, maar je kunt het wel vermelden.
Maar ik snap natuurlijk ook dat als jij een 100% perfect exemplaar hebt, dat je niks te vermelden hebt (en zo zou het ook moeten bij een premium high end flagship van 1000 euro).
Ik ben ook echt helemaal niet geinteresseerd in grafiekjes van hoe een SD865 presteert, ik geloof dat allemaal wel. Ik ben juist geinteresseerd naar die kleine dingetjes die naar voren komen wanneer elke gebruiker zijn telefoon gebruikt zoals ie em gebruikt; iedereen doet de telefoon wel op een andere manier gebruiken, waardoor je ook sneller achter die dingen komt.
Ik heb zo mijn voorkeuren voor youtube reviewers, maar geen enkele gaat wat mij betreft genoeg in kleine details om te laten zien dat ze de telefoon écht doorgronden. Het blijft bij de meest obvious dingen om te testen. Linus vond ik vroeger leuk, maar hij heeft inmiddels zo ontzettend veel kanalen (LMG, LinusTechTips, Techquickie, ShortCircuit, noem het maar op) dat ik het vervelend begin te vinden en vaak zijn zijn kritische uitlatingen gewoon wat over de top. MrWhoseTheBoss merkt al ietsje meer details op, maar hij moet het hebben van zijn kalme prettige stem.
Zo zegt Tweakers dat ze haperingen voelen bij de OP8 Pro terwijl ik dat elders nergens hoor terugkomen. Het kan best zijn dat MKBHD het ook soms voelt, maar zich er niet aan stoort en het dus niet vermeldt.
Dus voor een algemene, globale indruk is zo'n review/overview wel goed en ook omdat ze altijd meteen op de embargo-datum een review lijken te hebben als eerste, maar de toevoegingen zitten em wat mij betreft in échte gebruikerservaringen (die ook bereid willen zijn om al die dingen aan te stippen in hun eigen review).
[
Voor 7% gewijzigd door
Deathchant op 04-05-2020 12:03
]