Bor schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 22:54:
[...]
Dat kan je doen. Als we dat zien wordt de mogelijkheid om te modereren voor je uitgeschakeld of kan je andere en aanvullende maatregelen verwachten wanneer er duidelijk opzet in het spel is; moraal van het verhaal; niet doen dus. De crew heeft inzicht in de afzonderlijke moderaties. Opvallen gaat het op een gegeven moment vast en zeker.
Ik ben zelf in het verleden twee keer aangeschreven voor
excessief afwijkende moderaties. 100% terecht.
Mijn gedrag was gewoon niet conform de FAQ.
Die afwijkingen zijn relatief makkelijk op te sporen met wat basis wiskunde.
Maar het tactisch meningmodereren is veel subtieler dan dit en ik denk dat op dit moment dit niet zichtbaar is, hooguit per toeval. Want veel moderaties zijn ook wel terecht.
Het aantal moderaties is te hoog om daar als mens zicht op te houden, dus al met al is mijn persoonlijke kijk op deze waarschuwing wel helder denk ik.
Natuurlijk weet ik niet precies hoe het technisch achter de schermen werkt dus wie weet wat er nog meer wordt gedaan om mensen die regelmatig onjuist modereren te vinden. Niet dat ik wil dat hoef te weten, maar meer om te erkennen dat ik niet alles weet of zie.
Ik zie het systeem echter als een black box, ik kijk gewoon naar de output. En dan zie ik dingen in die output die niet te rijmen zijn - in mijn ogen - met een moderatie systeem en proces waar echt geen substantiële verbetering meer mogelijk is.
Dat is die output dat je op +1 of +2 reacties toch heel veel -1 moderaties ziet.
Een hele oude reactie van mij.
De uiteindelijke score is denk ik goed, alhoewel ik zelf - als ik eerlijk ben en naar de regels kijk - uiteindelijk een +1 ook wel gerechtvaardigd zou vinden.
Vanuit jullie perspectief is dit denk ik een prima gemodereerde reactie en daarmee is het klaar. Maar kijk naar de moderatie score:
Als mensen werkelijk de moderatie regels goed kennen en er naar handelen, dan zou ik niet zo'n e
xtreem uiteenlopende moderatie verwachten.
Dit is 100% bewijs in mijn ogen dat het systeem eigenlijk gewoon niet zo heel goed werkt. Want niemand wil zijn/haar moderatie rechten kwijt raken, neem ik aan. Maar waarom dan zeker 58 mensen denken een +2 of +1 post een -1 te moeten geven: omdat ze waarschijnlijk niet worden
gecorrigeerd (aangesproken, etc).
De vraag is dus: hoe zou deze score er uit zien als het moderatie systeem - in mijn ogen - wél stelselmatig goed gebruikt zou worden?
In de geest van de wet van de FAQ, zou ik verwachten extreem weinig -1 posts, redelijk wat 0 posts omdat mijn opmerking ergens enigszins offtopic is. Redelijk wat +1 en misschien +2 scores vanwege de Mr. Robot referentie, wat mensen misschien leuk vonden en weinig tot geen +3 scores want ik denk dat niemand hier wil verdedigen dat het echt een +3 post was.
offtopic:
Terzijde: ik focus op de impact van onterechte -1 moderaties maar in mindere mate zijn ook onterechte +3 niet goed voor de focus/bias denk ik
Om tot een conclusie te komen: mensen kunnen heel lang onjuist modereren en er blijkbaar toch geen consequenties van ervaren. Want je modereert niet zo - als in het screenshot - als je bang bent om conform de waarschuwing je moderatie rechten kwijt te raken, of zelfs
erger.
En met 'consequenties' bedoel ik niet 'de doodstraf', maar zelfs puur aanschrijven en wijzen op de regels geeft al veel meer een gevoel 'gezien' te worden, wat mensen hun leven vast doet verbeteren.
Alleen heel veel mensen modereren niet zo extreem dat ze naar mijn idee worden aangesproken, terwijl ze wel regelmatig onjuist modereren.
Dit is in mijn ogen gewoon onjuist. Het draait uiteindelijk om de netto score maar mensen die mismodereren worden aangeschreven, aangesproken of zien hun moderatierechten worden ingetrokken. Dat gebeurt met grote regelmaat.
Dat dit met grote regelmaat gebeurt kan ook een duidelijke extra heuristiek zijn: dat mensen het systeem niet goed begrijpen of het proberen te misbruiken. Natuurlijk zie ik niet de volumes maar ik zou verwachten dat mensen slechts incidenteel worden aangeschreven omdat mensen de consequenties zo goed voelen (en het gevoel gezien te worden door de moderatoren en het risico op 'straf'). Dat gevoel lijkt er niet zo erg te zijn als ik naar die score kijk.
Ik begrijp ook dat het misschien een beetje flauw voelt dat ik op dat laatste zinnetje duik: maar het gaat er mij er om, om samen meer na te denken over wat signalen zijn die duiden op een goed of minder goed werkende moderatie oplossing. Daar ligt denk ik in bepaald opzicht de kern van de discussie.
Zie mijn reactie hiervoor. Er wordt naar gekeken en er wordt ingegrepen. Dat is nu niet anders dan tijden geleden. Het is misschien ook een beetje stil omdat mensen het niet altijd met je eens zijn en dit onderwerp al veel vaker is besproken inclusief dezelfde uitleg.
Inderdaad zie ik veel dezelfde uitleg. En ook de focus op:
de eind score is toch goed, alleen het uiteindelijke resultaat telt?
Mijn ervaring is dat ik probeer aan te geven dat dit naar mijn idee niet juist is / dat dit niet de juiste heuristiek is om het resultaat te beoordelen.
Een reactie gaat qua moderatie een soort lifecycle door. Vanaf de 'geboorte' van een eerste reactie tot aan de uiteindelijke vaste score nadat moderatie niet meer mogelijk is door het verstrijken van de tijd. En in dat proces kan heel veel gebeuren, de score kan fluctueren en daarmee de zichtbaarheid fluctueren. De
uiteindelijke eindscore laat die 'reis' niet zien.
De score kan een vals gevoel van succes geven, terwijl misschien gedurende de levensduur de reactie veel minder zichtbaar was omdat deze een periode op een onjuiste score stond, door bewust of onbewust onjuist modereren.
Om even hier op terug te komen:
Dirk schrijft.
Ik heb het idee dat we deze hele discussie hadden kunnen voorkomen als we gewoon de individuele scores zouden verbergen en enkel de mediaan zouden laten zien...
Dat klopt, maar dat is voor mij wel een hele 'enge' reactie (figure of speech).
Wat Dirk heel goed door heeft is dat die individuele moderatie score op dit moment Q zijn enige inzicht is in dit proces, dat zijn vermoedens sterk onderbouwd. Dan kun je Q dat inzicht ontnemen, maar is het probleem dan werkelijk opgelost?
Ik hoor nu een paar mensen hard 'JA' roepen, maar ik denk dat we het dan niet over het zelfde probleem hebben. Ik denk dat die paar mensen het probleem geadresseerd zien: dat Q hier zo klaagt

Want dan heb ik weinig 'bewijs' meer.
Maar zonder gekheid, wil ik hier wel iets over zeggen:
Tweakers.net laat een mate van transparantie zien op veel vlakken die ik zeer waardeer. Transparantie geeft inzicht en begrip.
Het nadeel van transparantie is dat het ook dingen kan laten zien die afhankelijk van de interpretatie misschien een aanwijzing geven dat er misschien ruimte voor verbetering is en dat dit in feedback wordt verwoord.
Mijn gedachte is dan: laten we niet die transparantie wegnemen, dat lijkt mij niet de juiste route. Laten we met elkaar samenwerken om te kijken wat we zouden kunnen doen om het systeem te verbeteren. Of in ieder geval tot een gezamenlijke consensus en hypothese to komen over je evalueert hoe goed het moderatie systeem + proces echt werkt. Ik denk dat we daar nog niet zijn.
Verbeteren kan alleen natuurlijk als we met elkaar het eens kunnen worden over wat dat verbeteren inhoudt. Wat het referentie/normenkader is in deze situatie.
En aan de zijde van Tweakers.net moeten de middelen beschikbaar zijn om een voor/na evaluatie te kunnen doen van specifieke verbeteringen, anders sla je slechts rond in het lucht ledige.
Het kan zelfs zo zijn dat - om dit voor/na meten mogelijk te maken - er code geschreven moet worden om dit mogelijk te maken en om inzicht te krijgen. Ik besef goed wat dat betekent, ik wil daar niet lichtzinnig over doen/zijn.
Maar als ik een beetje kijk naar wat Tweakers.net is en wat de community betekent, dan den ik dat het verbeteren van het moderatiesysteem voor alle partijen die hier betrokken zijn een
win-win oplevert.