Wat niet is kan komen.
Het kern probleem is dat het rapporteren van mismoderaties op het meningmodsysteem niet
laagdrempelig is.
De topic report feature is er denk ik ook om die reden gekomen.
Waarom het melden van onjuiste moderaties dan niet?
Het mismoderatie topic heeft nu net een aantal voordelen die je op die manier verliest. Onder andere interactie. Interactie tussen tweakers, interactie tussen tweakers en de crew. Door te kijken hoe andere tweakers modereren en wat de crew daar over bijdraagt leer je net hoe te modereren. Hetgeen je compleet verliest door dat te vervangen door eenrichtingsverkeer.
In heel veel gevallen is dat niet nodig; het is duidelijk wat er mis is en de moderator maakt een oordeel. Maar zie ook hieronder.
Dit idee gaat ook voorbij aan het idee dat het moderatiesysteem zo veel mogelijk comunity driven is. Door middel van het mismoderatietopic komen de meeste gemelde mismoderaties uiteindelijk via moderaties van andere gebruikers toch goed.
Je bedoeld dat een deel van de privileged moderatoren die geen toegang hebben tot de backend van de report functie toch?
Fair enough. Maar dat kan natuurlijk gewoon aangepast worden, wat natuurlijk veel meer werk is op technisch vlak, als het design er fundamenteel qua architectuur voor geschikt is, natuurlijk, anders snap ik de impact op de effort wel.
Bestaande functionaliteit misbruiken voor andere doeleinden is meestal vragen om problemen

Je noemt het misbruiken. Ik zou zeggen dat er misschien te nauw is gekeken naar waar behoefte aan kan zijn.
Ik ben verbaasd eigenlijk dat je onjuiste mods niet kunt rapporteren via die knop. Ik begrijp gerust de context wel hoor.
In de tweede plaats is, zoals hier ook wordt genoemd, het gemis van inzicht in de status van en mogeljikheid tot feedback op een report bij moderatiegerelateerde reports een mogelijk nog groter probleem dan bij inhoudelijke reports. Juist het moderatietopic maakt een transparante behandeling mogelijk, wat voor inhoudelijke reports vaak niet nodig of zelfs wenselijk is.
Tja, het gaat er mij niet om of het topic dicht gaat. Maar de drempel om naar dat topic te gaan is natuurlijk wel een stap. Een stap die heel veel mensen niet zullen maken:
teveel moeite, laat maar zitten.
Daarom bestaat de topic report functie. Je zou ook prima voor iedere report overigens een geautomatiseerde post in het juiste topic kunnen posten, voor de transparantie, openheid en eventuele behoefte aan discussie.
Maar ik snap dat ik nu de scope van meerdere features wel heel erg aan het oprekken ben.

Sowieso, bij de reports zijn er maar 6 PowerMods die meelezen, in het topic leest er een veel grotere groep mee. Daar kun je dus een sneller en meer reactie verwachten.
Ik begrijp dat in het topic méér mensen met de juiste moderatie rechten meelezen om de scores aan te passen? Tja,
Ik heb even zitten tellen en ik tel misschien worst-case 20 reacties per dag. Maar vaker zijn het er veel minder. Dus wat dat aan gaat, gaat het wat mij betreft echt nergens over.
Het is wel zo dat als je het laagdrempeliger maakt om meningmods te rapporteren, dat je fors meer meldingen zult krijgen. Maar dan zul je gewoon meer mensen:
- toegang tot de backend moeten geven
- iedere melding automatisch naar het menignmod topic posten: volgens mij niet zo'n issue is om te maken. Ik ben beschikbaar als ZZPer dus als er nog hulp nodig is, ik hoor het graag, mijn tarief voor Tweakers.net is heel schappelijk.
Ik maak me geen illusies hoor, ik zie al zoveel weerstand dat ik hier niets van ga verwachten en no hard feelings.
Niet dat ik het fundamenteel er eens mee ben, alle genoemde problemen zijn oplosbaar op een manier dat we een win-win situatie creëren: het forum topic blijft in stand maar het meldingen van meningmods en dergelijke wordt een stuk laagdrempeliger.
Helaas lijkt het
design van de topicreport functie zo nauw in scope te zijn dat genoemde aanpassing misschien meer werk is of zelfs een redesign vereist met alle effort van dien. Dat is niet een technisch issue in mijn ogen maar meer een visie issue.
Dat is jammer, ik vind het allemaal zo'n obvious gemiste kans, maar even goede vrienden.
Bedankt voor alle feedback.