All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.
100 moderaties en er moeten minimaal 30 dagen verstreken zijn na de eerste moderatie. Daarna raak je de status niet meer kwijt tenzij je moderatie rechten worden uitgeschakeld.
Select * from fish
Hebben jullie dat ook getest/onderzocht?wildhagen schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 15:47:
[...]
Daarnaast kan je dan nog steeds 5x modmisbruik plegen, je voorkomt daarmee geem modmisbruik.
Ik kan me voorstellen dat mensen wel wat bewuster gaan modereren als ze een beperkt aantal punten zouden krijgen. Ik zou er in ieder geval zuinig mee om gaan.
Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640
Beperkt aantal punten lijkt me inderdaad een goed startpunt.ChojinZ schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 17:07:
[...]
Hebben jullie dat ook getest/onderzocht?
Ik kan me voorstellen dat mensen wel wat bewuster gaan modereren als ze een beperkt aantal punten zouden krijgen. Ik zou er in ieder geval zuinig mee om gaan.
Zwaarder wegen van mods om de zaken recht te trekken is een lapmiddel.
Zie dan liever dat hetzelfde gebeurt als bij topics: teveel persoonlijke aanvallen; opruimen maar.
Heb nog even gekeken of de algemene voorwaarden voor tweakers of GoT anders zijn maar die linken naar dezelfde pagina. Geen verschil dus ik zou dat anders behandelen niet vanuiy dat punt kunnen verklaren.
Als je 5 moderaties kunt uitdelen kun je 5 mismoderaties uitvoeren. Daarnaast zijn er erg veel reacties soms bij artikelen. Er is een verzoek vanuit het FP team om de groep gebruikers met de expert status kleiner te maken (door strengere eisen te hanteren) zodat deze beter gecontroleerd kan worden. Daar zie ik meer in. Dan heb je ook vanzelf de restrictie dat gebruikers die geen expert status hebben ook niet zomaar -1 of + 3 kunnen uitdelen.ChojinZ schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 17:07:
[...]
Select * from fish
Dat snap ik, dat zei Wildhagen ook al. Maar het gaat juist om het idee erachter: Beperkter kunnen modden = beter met je punten omgaan.Zeehond schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 17:38:
[...]
Als je 5 moderaties kunt uitdelen kun je 5 mismoderaties uitvoeren.
En daarnaast: 5 mismoderatie's is nog altijd minder dan 10 of 20 mismoderatie's. Je beperkt er alsnog het mismodereren mee.
Maar tis duidelijk: bedankt voor je input, gaan wel helaas niets mee doen...
Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640
En dat een mening niet gedeeld wordt is natuurlijk goed mogelijk. Maar hoe het dan gemodereerd wordt is iemand met een afwijkende mening de mond snoeren.
Ik vind het minder leuk om nog te reageren op fp berichten.
Probleem is gedeeltelijk toch al dat veel mismodders slechts incidenteel mismoderaties uitdelen.ChojinZ schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 18:13:
[...]
Dat snap ik, dat zei Wildhagen ook al. Maar het gaat juist om het idee erachter: Beperkter kunnen modden = beter met je punten omgaan.
En daarnaast: 5 mismoderatie's is nog altijd minder dan 10 of 20 mismoderatie's. Je beperkt er alsnog het mismodereren mee.
Maar tis duidelijk: bedankt voor je input, gaan wel helaas niets mee doen...
Select * from fish
Anoniem: 306567
Maar bij sommige onderwerpen is het ook meer aanwezig dan bij andere. Ik zie het namelijk hier ook heel erg mis gaan qua moderaties :Zeehond schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 18:36:
[...]
Probleem is gedeeltelijk toch al dat veel mismodders slechts incidenteel mismoderaties uitdelen.
nieuws: VS verplicht ByteDance om Amerikaanse TikTok-divisie binnen 90 dagen ...
Dit is een gevoelig onderwerp en daar worden mods volledig op mening gedaan.
Kijk bijvoorbeeld bij deze post:
Bozebeer38 in 'nieuws: VS verplicht ByteDance om Amerikaanse TikTok-divisie b...
Dit bericht krijg alle moderaties van +3 tot -1 en ook een behoorlijke hoeveelheid. Hier gaat volgens mij echt iets goed mis...
Sommige onderwerpen zijn inderdaad gevoeliger voor mismoderaties ja.Anoniem: 306567 schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 19:09:
[...]
Maar bij sommige onderwerpen is het ook meer aanwezig dan bij andere. Ik zie het namelijk hier ook heel erg mis gaan qua moderaties :
nieuws: VS verplicht ByteDance om Amerikaanse TikTok-divisie binnen 90 dagen ...
Dit is een gevoelig onderwerp en daar worden mods volledig op mening gedaan.
Kijk bijvoorbeeld bij deze post:
Bozebeer38 in 'nieuws: VS verplicht ByteDance om Amerikaanse TikTok-divisie b...
Dit bericht krijg alle moderaties van +3 tot -1 en ook een behoorlijke hoeveelheid. Hier gaat volgens mij echt iets goed mis...
Select * from fish
Misschien wel, maar het punt is dat we véél moderators nodig hebben om alle reacties gemodereerd te krijgen, en de beste moderators vaak ook degenen zijn die het meest actief zijn. Je perkt hiermee dus je meest actieve leden in, terwijl de mismodders doorgaans niet degenen zijn die het grootst aantal moderaties doen. Dit werkt dus averechts.ChojinZ schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 17:07:
[...]
We hebben eerder toegang tot moderatie beperkt met een kleinere groep, dat werkte niet.
'Hoe wil je dat gaan oplossen? De werknemers van Tweakers zijn ook gewoon mensen die bepaalde meningen hebben, die kunnen ook bewust of onbewust scores bewerken.Sorcerer8472 schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 14:59:
[...]
wordt er nou al gesproken of gewerkt aan een oplossing voor het meningmodden verder? Of helemaal niet?
Oplossing is denk ik gewoon zoals HWI, niet met scores werken maar gewoon echt de trol posts eruit halen.
Wat ook een oplossing is is reacties uitschakelen bij sowieso politiek gekleurde artikelen. Om een voorbeeld te geven, politiek linkse mensen hebben een enorme haat tegen politiek rechtse mensen en alles wat daarmee te maken heeft (niemand weet waarom we zijn allemaal mensen maar goed) dus die zullen altijd direct naar de -1 grijpen (en of op de man gaan spelen) ongeacht de reactie.
Ik vind het als lezer juist wel handig om standaard alles onder een +2 te verbergen, want er zijn vaak erg goede aanvullingen op het artikel die anders niet opvallen. Zonder scores is het gewoon een soort forum, maar honderden (emotionele) reacties lezen is geen doen.Enchantress schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 23:06:
Oplossing is denk ik gewoon zoals HWI, niet met scores werken maar gewoon echt de trol posts eruit halen.
Ik denk dat de buttons vervangen door een '+1' met limieten en 'rapporteren' aan de getrainde mods (evt via een confirmation prompt) wel kan helpen. Op die manier kunnen bijzondere reacties toch opvallen in de grote berg en wordt het modereren overgelaten aan de mensen die weten wat ze doen.
Het zal niet perfect zijn maar met limieten als max 20 votes uit te delen, max 1 per reactie en een minimum aantal recente karmapunten om te mogen stemmen, denk ik dat het wel een stuk eerlijker wordt.
Voor die 5% zou ik zelf het systeem niet aanpassen. Wel mag er meen ik strenger opgetreden worden met alt accounts.
Ook een terugkoppeling over een melding in 5pë©ïàál_Tèkén' in "Het kleine-mismoderatietopic deel XXX" zou voor mij prettig zijn. Bij V&A is meteen te zien of er iets met je melding is gedaan waardoor het voor mij duidelijker is of meldingen worden opgepakt.
Team anti-scalp - wauw..
Wat gebeurde er toen moderatie tot een kleinere groep beperkt werd dan? Ben ik wel benieuwd naar nuRoD schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 22:40:
[...]
Misschien wel, maar het punt is dat we véél moderators nodig hebben om alle reacties gemodereerd te krijgen, en de beste moderators vaak ook degenen zijn die het meest actief zijn. Je perkt hiermee dus je meest actieve leden in, terwijl de mismodders doorgaans niet degenen zijn die het grootst aantal moderaties doen. Dit werkt dus averechts.
We hebben eerder toegang tot moderatie beperkt met een kleinere groep, dat werkte niet.
Ik ben iig blij dat er nu zo actief over gediscussieerd wordt!
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Ik ben wel benieuwd hoe je aan de cijfers komt dat 95% goed gaat? De laatste paar weken heb ik namelijk mijn reacties bijgehouden en moest bijna alles melden.5pë©ïàál_Tèkén' schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 03:56:
Zelf vind ik het huidige systeem prima. ~95% van de moderaties gaat goed. Ja best wat Tweakers reageren binair - ze vinden het óf goed, óf helemaal niks.
Voor die 5% zou ik zelf het systeem niet aanpassen. Wel mag er meen ik strenger opgetreden worden met alt accounts.
Ook een terugkoppeling over een melding in 5pë©ïàál_Tèkén' in "Het kleine-mismoderatietopic deel XXX" zou voor mij prettig zijn. Bij V&A is meteen te zien of er iets met je melding is gedaan waardoor het voor mij duidelijker is of meldingen worden opgepakt.
Het was toen verdraaid lastig om een voldoende grote groep te krijgen die ervoor zorgde dat alle reacties in alle artikelen werden gemodereerd, waardoor een groot deel ongemodereerd bleef. Ik kan me nog goed herinneren dat een paar enthousiastelingen telkens de lijst met ongemodereerde reacties langs gingen om in ieder geval te zorgen dat ze een score kregen. Helaas bleef er toch veel liggen.Sorcerer8472 schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 07:39:
[...]
Wat gebeurde er toen moderatie tot een kleinere groep beperkt werd dan? Ben ik wel benieuwd naar nu
Ik ben iig blij dat er nu zo actief over gediscussieerd wordt!
Je moest je toen opgeven voor modereren en werd vooraf gescreened. Helaas erg arbeidsintensief en uiteindelijk gezien praktisch niet handig.
Je zou de 'eens/oneens' moderaties dan denk ik ook prima kunnen verbergen (middels CSS?) als het je niks interesseert. Ik denk dat de mening over het onderwerp van de goegemeente ook wel interessant kan zijn. Dat is niet per se een waardeloos gegeven, maar hoort alleen niet bij het huidige systeem.
Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8
All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.
Okay, dan klinkt het als een goed idee om de 'expert'-eisen flink op te schroeven. Eventueel ook nog een minimum-karmaniveau eraan koppelen? Dan wordt er als het goed is ook minder gemodereerd maar wel nog steeds genoeg. En minder werk voor de pro-moderators ook!RoD schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 09:46:
[...]
Het was toen verdraaid lastig om een voldoende grote groep te krijgen die ervoor zorgde dat alle reacties in alle artikelen werden gemodereerd, waardoor een groot deel ongemodereerd bleef. Ik kan me nog goed herinneren dat een paar enthousiastelingen telkens de lijst met ongemodereerde reacties langs gingen om in ieder geval te zorgen dat ze een score kregen. Helaas bleef er toch veel liggen.
Je moest je toen opgeven voor modereren en werd vooraf gescreened. Helaas erg arbeidsintensief en uiteindelijk gezien praktisch niet handig.
Als je hier ideeën over hebt, dan horen we het graagSorcerer8472 schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 12:06:
[...]
Okay, dan klinkt het als een goed idee om de 'expert'-eisen flink op te schroeven. Eventueel ook nog een minimum-karmaniveau eraan koppelen? Dan wordt er als het goed is ook minder gemodereerd maar wel nog steeds genoeg. En minder werk voor de pro-moderators ook!
Dit is denk ik waar het het vaakst fout gaat: de echte rotte appels vissen wij er gemakkelijk uit, maar die incidentele mismodder die zich doorgaans braaf aan de moderatierichtlijnen houdt maar incidenteel uit de bocht vliegt bij een controversieel onderwerp, die vissen we er minder makkelijk uit en kan ook gemakkelijker een expert-status krijgen en behouden.
Geautomatiseerd screenen op afwijkende mods willen we overigens ook niet, dat hebben we in het verleden geprobeerd met de Modbot; die spoorde mismods op, maar daardoor durfde niemand meer afwijkend te modereren waardoor je het fenomeen papegaaimods kreeg. Ook erg onwenselijk, want zo kreeg je nog minder scheiding tussen de reacties.
Ook nu lees ik weer die utopie voorbij komen dat 95% goed gaat, maar de beleving is verre van dat.
Persoonlijk ben ik moe gestreden en heb ik me erbij neergelegd dat het toch niet gaat veranderen. Het enige wat ik na jaren strijd voor elkaar heb gekregen is de boostmoderaties uit te schakelen, maar al het andere is blijkbaar teveel werk voor het geld wat het oplevert.
* Tjolk out
Tjolk is lekker. overal en altijd.
Nou, het idee dat ik in de quote aangeef? Veel mismoderatie lijkt toch ook wel door nieuwe gebruikers te gebeuren en hiermee verminder je dat al.RoD schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 12:47:
[...]
Als je hier ideeën over hebt, dan horen we het graagHet punt is dat we het geautomatiseerd moeten doen omdat handmatig ondoenlijk is (zie eerder voorbeeld met handmatig geselecteerde mods). Je moet dus op basis van zaken als aantal moderaties en gemiddelde afwijking een keuze maken, iets dat nu al gebeurt. Het nadeel daarvan is, dat je mods die incidenteel een mismoderatie doen er niet uit vist.
Dit is denk ik waar het het vaakst fout gaat: de echte rotte appels vissen wij er gemakkelijk uit, maar die incidentele mismodder die zich doorgaans braaf aan de moderatierichtlijnen houdt maar incidenteel uit de bocht vliegt bij een controversieel onderwerp, die vissen we er minder makkelijk uit en kan ook gemakkelijker een expert-status krijgen en behouden.
Geautomatiseerd screenen op afwijkende mods willen we overigens ook niet, dat hebben we in het verleden geprobeerd met de Modbot; die spoorde mismods op, maar daardoor durfde niemand meer afwijkend te modereren waardoor je het fenomeen papegaaimods kreeg. Ook erg onwenselijk, want zo kreeg je nog minder scheiding tussen de reacties.
Een variant op dat Expert-idee is het aanmaken van een Super Expert level (oid) waarbij het gewone Expert-niveau en alles daaronder niets op +3 of -1 mag modden. Dus maximaal +2 en 0. Dat beperkt gedoe ook al.
De Modbot kan evt. wel gebruikers flaggen die dit vaker doen en dus meer dan één keer uit de bocht vliegen. Die kun je vervolgens daarop aanspreken, of ze in een lagere moderatieklasse gooien. Daarna kunnen zij dus ook geen +3 en -1 meer geven. Zitten ze in de lagere klasse dan weegt wat ze geven ook nog eens de helft mee.
Dit zijn geen volledige oplossingen maar het mitigeert het probleem wel enigszins. Tenslotte zou je er nog aan kunnen denken om de nieuwsposter aan te laten geven of het een "risicovol" onderwerp is, zoals een social injustice-onderwerp. Evt. kunnen de bovenstaande aangescherpte regels alleen in dat geval gelden.
Qua code zou het bovenstaande niet heel erg moeilijk moeten zijn of extreem veel tijd moeten kosten lijkt me?
Moderen is leuk omdat je het mag doen waar/wanneer je wilt. Zodra je geen zin meer hebt nok je ermee, klaar. Ga maar eens tegen je zin in modereren
Ik denk oprecht dat huidige systeem goed is. De scherpe kant ervan is het mening modden, daar 'moet' in mijn optiek flink de heggenschaar in, oftewel een modding time-out van ~een maand (oid). Dat hoeft meen ik geen uren te duren. Een +3 voor one liners, flauwe grappen etc - klap erop en klaar. Men mag wel even schrikken want het mening modden gaat (in mijn optiek) best veel ongestraft.
Team anti-scalp - wauw..
Verderop nog geopperd door Femme himself dat het wat verfijnder moet worden en deed ik het voorstel om het dan te koppelen aan de onderwerpen en karmapunten die je daarop hebt. En aldaar wordt ook door de crew veelvuldig benoemd dat het allemaal een stuk beter moet worden en dat het jammer is dat aanpassingen niet doorgezet worden.
Oplossingsrichtingen genoeg, maar niet voldoende wil/budget om ze te realiseren.
Eerlijk gezegd zie ik niet in waarom de Modbot niet zou kunnen werken. De Modbot haalt er afwijkende moderaties uit, oftewel als iets +1 is dan kunnen de mensen die +3 of -1 uitdeelden aangesproken worden. Het zou er in mijn ogen juist voor zorgen dat men bedachtzamer modereert. Dat hoeft niet per definitie te leiden tot papegaaimods.RoD schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 12:47:
[...]
Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H
Nouja wij vonden het idee dan ook prima. Maar in de praktijk bleek dus dat het een grote eenheidsworst werd waarbij mensen bang waren om af te wijken. We zijn ermee gestopt omdat het simpelweg niet bleek te werken.Laguna schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 17:47:
[...]
Eerlijk gezegd zie ik niet in waarom de Modbot niet zou kunnen werken. De Modbot haalt er afwijkende moderaties uit, oftewel als iets +1 is dan kunnen de mensen die +3 of -1 uitdeelden aangesproken worden. Het zou er in mijn ogen juist voor zorgen dat men bedachtzamer modereert. Dat hoeft niet per definitie te leiden tot papegaaimods.
TheVivaldi in 'nieuws: Gegevensbeschermingsautoriteit onderzoekt databank met...
Hoe het nu is werkt ook niet, het overgrote deel van de moderaties zijn gebaseerd op meningen.RoD schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 21:03:
[...]
Nouja wij vonden het idee dan ook prima. Maar in de praktijk bleek dus dat het een grote eenheidsworst werd waarbij mensen bang waren om af te wijken. We zijn ermee gestopt omdat het simpelweg niet bleek te werken.
Ik heb het al meer gezegd, je zou de gebruikers geen moderatie moeten laten uitvoeren. Maar krijg het idee dat Tweakers ooit voor iets gekozen heeft en daaraan vast blijft houden ook al werkt het totaal niet.
Ik zou zelf zeggen dat er hier licht sprake is van de ander aanvallen (beide gebruikers) maar ook on-topic argumenten aandragen. Een 0 dus geen -1.
Helaas zie je dit inderdaad steeds vaker, das jammer.
[ Voor 5% gewijzigd door Blinkin op 29-08-2020 13:18 ]
Hoezo werden mensen bang om af te wijken? Wat waren precies de gevolgen? Het zou juist goed zijn als sommige mensen wat zorgvuldiger gaan modereren ipv +3 te geven zodra ze het eens zijn en -1 als ze het niet eens zijn. Ik zie dan ook nog wel potentie in het terugbrengen van de Modbot met eventuele aanpassingen.RoD schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 21:03:
[...]
Nouja wij vonden het idee dan ook prima. Maar in de praktijk bleek dus dat het een grote eenheidsworst werd waarbij mensen bang waren om af te wijken. We zijn ermee gestopt omdat het simpelweg niet bleek te werken.
[ Voor 63% gewijzigd door Laguna op 30-08-2020 14:54 ]
Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H
Op moment dat jouw moderatierechten automatisch ontnomen wordt wanneer je teveel afwijkt van de score krijg je papagaaimodden, ofwel de score die de eerste persoon gegeven heeft overnemen. Dat wil echter nog niet zeggen dat die score de beste score is voor een reactie.Laguna schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 14:09:
Dit topic is geen mismoderatietopic, dit topic is bedoeld om gedachten uit te wisselen over hoe de moderatie beter kan.
[...]
Hoezo werden mensen bang om af te wijken? Wat waren precies de gevolgen? Het zou juist goed zijn als sommige mensen wat zorgvuldiger gaan modereren ipv +3 te geven zodra ze het eens zijn en -1 als ze het niet eens zijn. Ik zie dan ook nog wel potentie in het terugbrengen van de Modbot met eventuele aanpassingen.
Select * from fish
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
Dan heb je een modbot nodig die zelf reacties kan lezen en beoordelen om met een eigen score te komen en daarbij toestaande afwijking vast te stellen.
Select * from fish
Oftewel een zelflerende Modbot, klinkt als een uitdaging voor een ambitieuze programmeur.Zeehond schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 16:35:
[...]
Dan heb je een modbot nodig die zelf reacties kan lezen en beoordelen om met een eigen score te komen en daarbij toestaande afwijking vast te stellen.
Het probleem zit hem in de wil. Die is er niet.
Ik snap je helemaal. Die 95% klopt volgens mij echt niet. Dan wil ik daar wel eens gegevens van zien.Tjolk schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 13:52:
Joh, dit is een verhaal wat iedere zoveel tijd terugkomt. Een jaar of 5 terug heb ik maanden energie in dit verhaal gestoken, maar de bottom line is dat er toch niets verandert. Powermods gaven destijds al aan dat je bij een topic over Apple al niet hoeft te verwachten dat er heel veel goed gemodereerd eindigt. Dat is in al die jaren niet beter geworden.
Ook nu lees ik weer die utopie voorbij komen dat 95% goed gaat, maar de beleving is verre van dat.
Persoonlijk ben ik moe gestreden en heb ik me erbij neergelegd dat het toch niet gaat veranderen. Het enige wat ik na jaren strijd voor elkaar heb gekregen is de boostmoderaties uit te schakelen, maar al het andere is blijkbaar teveel werk voor het geld wat het oplevert.
* Tjolk out
Sommige meningen worden te positief gemod +2 en +3 terwijl het misschien gewoon +1 had moeten zijn. En andersom worden niet populaire meningen -1 en 0 gemod.
En nu met de fusie van HWI en tweakers maken veel HWI gebruikers zich terecht zorgen. Want de meeste gebruikers modden op basis van hun eigen mening en niet op basis van de regels van het mod beleid.
Wellicht moet je nieuwe gebruikers geen mod rechten geven.
En als je mod rechten wilt hebben moet je eerst een soort van toets maken met voorbeeld berichten waarbij je laat zien dat je de regels snapt.
Ik ben overigens ook voor om het bovenstaande voor alle bestaande gebruikers te doen. Alle rechten voor iedereen weg. En als je wilt modden kan maar moet je eerst dat stuk doorlopen zodat je zeker alle regels kent.
Maak je een paar foutieve moderaties opnieuw die training door. Gebeurd het dan weer ben je je mod rechten voor langere tijd gewoon kwijt.
Misschien is dit wel wat extreem maar de regels rondom het modden zijn eigenlijk best wel duidelijk alleen je ziet bij ieder onderwerp weer dat modders zich daar niet aan houden of ze simpelweg niet kennen.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Blijf van mening dat bij sommige onderwerpen het modden simpelweg uitgezet moet worden als blijkt dat het totaal de verkeerde kant opgaat.Zeehond schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 15:49:
[...]
Op moment dat jouw moderatierechten automatisch ontnomen wordt wanneer je teveel afwijkt van de score krijg je papagaaimodden, ofwel de score die de eerste persoon gegeven heeft overnemen. Dat wil echter nog niet zeggen dat die score de beste score is voor een reactie.
Ik weet dat vanuit tweakers deze behoefte er niet is (en het waarom weet ik eigenlijk nog steeds niet), maar de meeste meningmodders ontstaan bij de meer maatschappelijke onderwerpen die niet direct iets met techniek te maken hebben. En dan niet het excuus gebruiken dat facebook een website is, en dus techniek en dus tweakers content. Die is te gemakkelijk en dan kan ik ook wel roepen dat iedere discussie over de overheid wel gevoerd mag worden, maar over commerciële partijen niet.
Ik wil hier toch weer even op inhaken, het lijkt zelfs erger te worden. Bijna al mijn reacties hebben een -1 hier:Henkje.doc schreef op woensdag 2 september 2020 @ 10:12:
[...]
Blijf van mening dat bij sommige onderwerpen het modden simpelweg uitgezet moet worden als blijkt dat het totaal de verkeerde kant opgaat.
Ik weet dat vanuit tweakers deze behoefte er niet is (en het waarom weet ik eigenlijk nog steeds niet), maar de meeste meningmodders ontstaan bij de meer maatschappelijke onderwerpen die niet direct iets met techniek te maken hebben. En dan niet het excuus gebruiken dat facebook een website is, en dus techniek en dus tweakers content. Die is te gemakkelijk en dan kan ik ook wel roepen dat iedere discussie over de overheid wel gevoerd mag worden, maar over commerciële partijen niet.
reviews: PlayStation 5 vs. Xbox Series X en S - De strijd om de consolegamer ...
Volgens mij volledig meningmodders.. Niet echt leuk meer om zo ergens op te reageren eerlijk gezegd.
Dat is het nooit echt geweest met dit systeem, omdat je altijd al risico hebt gelopen door op de FP te posten; het is enkel dankzij de community onderling dat ondanks dit systeem er nog veel wordt gereageerd, omdat het (veelal, onder politieke topics en topics met vaak controverses (eg: Apple) uitgezonderd) enthousiastelingen met passie voor het onderwerp dat met elkaar in gesprek gaat wat heel interessant kan zijn en daarom nog leuk kán zijn om te reageren/discussies te voeren/stelling te nemen.Anoniem: 306567 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 13:16:
Niet echt leuk meer om zo ergens op te reageren eerlijk gezegd.
Moest wel lachen, ik zat net naar een -1 van mezelf te kijken (ik kreeg een -1 omdat ik heb gezegd dat ik het kiesmannen systeem in de VS, ondanks imperfecties, gewoon eerlijk vind gelet op de historie) en daar kwam iets over de popular vote naar voren. Toen dacht ik: dat zou men hier misschien beter kunnen introduceren; simpelweg duimpjes omhoog/omlaag zonder enig effect behalve een counter. Je schaft -1 t/m +3 af en laat de redactie/powermod's beslissen of een bepaalde reactie het verdient om in de spotlight ("+3") te komen OF verborgen moeten worden ("-1"); aangedragen door de community. Sure dat is meer werk, dan moet je meer van dat soort mods aannemen. Deze mods moeten objectief zijn en mogen eigen (politieke) voorkeuren niet mee laten wegen of dan de regels anders uitleggen als het hun eigen narrative "fit". (Iets dat we in 't verleden een paar keer hebben gezien bij ProMod's). Dit werkt op basis van consensus.
Je hebt dan dus "de popular vote" van de community met de duimpjes omhoog en omlaag (waarbij omlaag in principe ook kan beteken "het is misschien wel waar, maar ik vind dit gewoon niet leuk om te lezen ;("). Enkel zorgen veel duimpjes omlaag er niet meer voor dat de redactie, soms terecht - vaak ook onterecht, helemaal verdwijnt van de frontpage. Dat zou enkel kunnen als de community mods het -1 waardig vinden.
Maar goed, zo'n systeem is ook niet perfect en heeft meer mankracht nodig; al kan het best simpel werken. Je kan bijvoorbeeld voor die groep het min of meer laten zoals het is. De mods lezen dan ook de reacties en geven gewoon nog steeds "scores"; maar enkel aan de posts waar dat nodig is (dus verbergen of spotlight). Na een aantal moderaties ontstaat een preliminaire consensus en *dan* laat het systeem een eventueel verhoogde of verlaagde score zien. Dat gaat dus ook niet real-time, dus niet dat als één mod heeft gereageerd dat dan de score al wordt getoond: nee er zijn minstens x moderaties nodig uit een diverse groep en DAN pas zie je het op de frontpage. Een groot risico is echter dat een groep snel gaat bestaan uit mensen met eenzelfde mening. En dat is problematisch. Dat zie je op Reddit veel gebeuren. In bepaalde subs zitten heel veel "woke" mods en wordt alles dat ook maar enigszins naar het midden of rechts riekt weg gegooid of veroordeeld. In andere subs zitten weer overwegend veel "alt-right" mods en wordt alles wat "commie leftist" is meteen weggegooid. Hoe ga je dat voorkomen...?
Anyway, ik denk dat het huidige systeem dus zeker zal blijven en de fundamentele problemen nooit opgelost gaan worden. Dus je kan jezelf beter afvragen of je nog plezier haalt uit je bijdragen en of je het de moeite waard vindt, zeker als je weet dat je riskeert dat je post (waar je soms misschien heel veel tijd en moeite insteekt) zomaar onterecht wordt weggemod en je werk voor niets is geweest omdat mensen het er niet mee eens zijn of het een waarheid is die ze niet willen horen omdat het niet binnen hun gewenste narrative vallen. Heb je er geen of minder plezier meer van? Dan gewoon niet of (veel) minder bijdragen. Ik ben zelf duidelijk minder moeite gaan nemen om te reageren en ben juist zaken veel minder vaak (uitgebreid) gaan onderbouwen, omdat het toch geen verschil maakt: als men het niet met je eens is vinden ze toch wel een reden om het weg te modden hehe, dus waarom zou je de moeite dan nemen? (Ironisch genoeg in het verleden wel eens gehad dat men eerst zeek dat ik iets niet onderbouwde en m'n posts daarom -1 waren (al staat er nergens "geen externe bron = -1"). Daarna bronnen gaan plaatsen, werd het -1 omdat ik dezelfde bronnen in verschillende vragen herhaalde en dat zou ongewenst zijn. En daarna werd het -1 omdat ik "te aanwezig was door alle vragen te beantwoorden". M.a.w.: het maakte niet uit, zelfs als je oploste wat men zogenaamd verkeerd vond aan je post vond men wel een nieuw lulverhaal om een meningmod te rechtvaardigen.) Zeker als het gaat om meningen kan je het beter rustig aan doen, want als die afwijkt van de gewenste narrative gaat het gewoon naar -1 en kan je 't vergeten. En bijvoorbeeld met politiek kan je het dan zelfs beter helemaal niet melden als je simpelweg een controversieel standpunt hebt (en dat heb je al heel snel, want waag het niet om in het midden te gaan zitten; je moet partij kiezen tegenwoordig; ook op de frontpage.
Ben wel wat losser geworden met moderaties. Lange tijd redelijk panisch geweest dat een -1 of +2/+3 gezien zou kunnen worden als meningmod, dat het grotendeels beperkt bleef tot 0/+1 tenzij het écht zeer overduidelijk meer waard was. Nu toch wat vaker de grotere opties gepakt. Uiteraard met hoger risico het dan mis te hebben of misschien te streng te zijn, so be it.
Ik blijf het ergens wel raar vinden, er worden jaarlijks verschrikkelijk veel mismoderaties gemeld. Als je daar zoveel tijd aan kwijt bent, moet het toch eerder al duidelijk zijn dat er eigenlijk iets niet klopt en er heel veel tijd wordt verspild om een problematisch systeem artificieel in leven te houden. Het ligt eigenlijk constant aan de beademing, want dat is nodig om het niet compleet te laten ontsporen.
[ Voor 6% gewijzigd door WhatsappHack op 23-09-2020 02:30 ]
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
Mensen zijn simpel, zelfs Tweakers. Het idee achter het beoordelen van de toegevoegde waarde van een reactie is goed, maar in de praktijk speelt het standpunt een grotere rol bij het beoordelen.
Dus we hebben nu een systeem waarbij je bijna gedwongen wordt om overdreven positief te modden, om tegenwicht te bieden aan meningmodders die alles een -1 geven waar ze het niet mee eens zijn. Dan schiet het hele systeem toch zijn doel voorbij? Het werkt niet zoals het is bedoeld, dus waarom pretenderen we dan nog dat dit wel het geval is.
In mijn ogen zou het beter zijn om het hele moderatiesysteem af te schaffen. Of gewoon eerlijk zijn en zeggen: het is een populariteitskwestie. Populaire meningen krijgen +1 of meer en heb je een afwijkende mening, dan krijg je -1. Dat is namelijk zoals het nu in veel gevallen al is. Zeker bij bepaalde onderwerpen, zoals Apple vs Android en Xbox vs Playstation discussies.
Ik heb weinig zin om moeite te doen voor een reactie die weggemod wordt, omdat anderen het niet met me eens zijn. Hoe gaan we dan ooit een discussie kunnen voeren? Maar -1 aanklikken is makkelijker dan reageren met tegenargumenten, dus wordt hier gretig gebruik van gemaakt. Tweakers geeft meningmodders een stok om mee te slaan en dat kan toch nooit de bedoeling van dit systeem zijn?
This is absolutely ridiculous
Maar deze persoon stelt hier eenzelfde vraag en wordt gewoon geplust... tweakery in 'nieuws: Ontwikkelaarsversie Firefox voor Android kan met omweg e...
[ Voor 24% gewijzigd door TheVivaldi op 01-10-2020 12:13 ]
1. Worden afgeserveerd want moeilijk / lijkt op modBot en dat werkte in 1673 ook niet perfect
2. Worden genegeerd
Deze discussie loopt nu al een kleine 10 jaar ofzo, maar er iets aan verhelpen, ho maar.
Daarvoor verwijs ik je graag naar: Het kleine-mismoderatietopic deel XXX
Meestal post ik ook daar, maar omdat hier m.i. over vermoedelijk meningmodden ging, vond ik het hier beter passen.Laguna schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 12:20:
@TheVivaldi daar is dit topic niet voor bedoeld.
Daarvoor verwijs ik je graag naar: Het kleine-mismoderatietopic deel XXX
Het is inmiddels zo irritant dat ik stop met reageren, het gaat werkelijk nergens meer over.
Het zou beter zijn als je bericht dichtklapt bij bijvoorbeeld 5x een -1.
En dat je algehele moderatie score pas op of aftelt vanaf een bepaald threshold.
Bijvoorbeeld bij meer dan 5 moderaties op je bericht wordt je moderatie meegenomen in de algehele score...
Ik zie dat ik niet de enige ben met ergernis, @Ridicuul meld hierboven eenzelfde frustratie.
Het systeem moet veranderen anders heeft het voeren van discussie onder een bericht geen zin meer.
Ik lees de reacties nog wel, maar ben het geregeld niet eens met de +2tjes, zeker niet wanneer dit populaire off topic reacties zijn.
"Kijk eens hoe groot mijn ... is" reacties

[ Voor 26% gewijzigd door TheTeek op 02-10-2020 12:10 ]
No one knows what TheTeek is
Het is al vaker geroepen en maar ze willen er eigenlijk niet aan beginnen. Er zouden dan veel post's zijn met te weinig beoordelingen. In mijn ogen is dat juist fijn, één beoordeling is gewoon gelijk aan geen beoordeling en juist post die nog geen beoordeling hebben zijn interessant om te beoordelen. Ik snap echt niet dat tweakers daar in de nieuws sectie aan wil beginnen. Het modereren op de FP wordt steeds slechter.TheTeek schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 11:59:
Pfff, het moderatie systeem is stuk, als iemand het niet met je eens is wordt je gemodereerd met -1, vervolgens ben je instant -1 en staat je reactie dichtgeklapt.
Het is inmiddels zo irritant dat ik stop met reageren, het gaat werkelijk nergens meer over.
Het zou beter zijn als je bericht dichtklapt bij bijvoorbeeld 5x een -1.
En dat je algehele moderatie score pas op of aftelt vanaf een bepaald threshold.
Bijvoorbeeld bij meer dan 5 moderaties op je bericht wordt je moderatie meegenomen in de algehele score...
Ik zie dat ik niet de enige ben met ergernis, @Ridicuul meld hierboven eenzelfde frustratie.
Het systeem moet veranderen anders heeft het voeren van discussie onder een bericht geen zin meer.
Ik lees de reacties nog wel, maar ben het geregeld niet eens met de +2tjes, zeker niet wanneer dit populaire off topic reacties zijn.
"Kijk eens hoe groot mijn ... is" reacties
Ik zie bij jou geen recente reacties waarbij je "enorm vaak" een -1 hebt gekregen, alleen wat verdwaalde, individuele -1-reacties.Anoniem: 306567 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 11:00:
Ik wil toch weer even dit forum onder de aandacht brengen. De afgelopen weken heb ik meerdere keren gereageerd op de frontpage bij diverse onderwerpen. Waarbij ik volledig ontopic reageer, maar ik krijg toch enorm vaak een -1. Het is eigenlijk niet leuk meer dat je na een paar uur moet gaan kijken of je reactie niet op -1 staat. Ik blijf het aangeven maar er wordt helemaal niks aan gedaan. Ik vraag mij ook af of die mensen aangesproken of aangepakt worden? Want een -1 geef je niet zo vaak, maar nu wordt het nog heel vaak gebruikt voor meningmodden. Wellicht een keer een groot artikel op de frontpage met de uitleg over hoe je modereert? Blijkbaar snappen mensen het niet of doen ze dit bewust?
En ja, mismodders spreken we aan, en zijn we recent ook strenger op geworden. We halen nu sneller modrechten weg, waarbij je ze terug kan krijgen als je aangeeft kennis te hebben genomen van de richtlijnen.
Een artikel op de FP zie ik geen nut in. Die lezen mensen niet. Mismodders lezen de FAQ al niet terwijl ze die voor hun neus krijgen bij het aanzetten van het modereren, en ook na het wijzen op de FAQ na mismods, wordt er in veel gevallen niet naar gekeken (vandaar ook dat we nu het strengere beleid in hebben gezet).
Zonder voorbeelden vind ik het moeilijk inschatten, kun je dus een paar voorbeelden geven?Anoniem: 306567 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 11:00:
Ik wil toch weer even dit forum onder de aandacht brengen. De afgelopen weken heb ik meerdere keren gereageerd op de frontpage bij diverse onderwerpen. Waarbij ik volledig ontopic reageer, maar ik krijg toch enorm vaak een -1. Het is eigenlijk niet leuk meer dat je na een paar uur moet gaan kijken of je reactie niet op -1 staat. Ik blijf het aangeven maar er wordt helemaal niks aan gedaan. Ik vraag mij ook af of die mensen aangesproken of aangepakt worden? Want een -1 geef je niet zo vaak, maar nu wordt het nog heel vaak gebruikt voor meningmodden.
In de popup waarin de score gegeven kan worden, staat de link naar de FAQ, een (groot) artikel er aan wijden op de FP gaat dus niet werken; die is er al.Wellicht een keer een groot artikel op de frontpage met de uitleg over hoe je modereert? Blijkbaar snappen mensen het niet of doen ze dit bewust?
De rechten krijgt zo iemand dan dus wel veel te gemakkelijk terug.RoD schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 11:40:
En ja, mismodders spreken we aan, en zijn we recent ook strenger op geworden. We halen nu sneller modrechten weg, waarbij je ze terug kan krijgen als je aangeeft kennis te hebben genomen van de richtlijnen.
Wellicht een idee om de link naar de modfaq meer te laten opvallen + aangeven dat er gemodereerd wordt op basis van inhoud ipv mening.Een artikel op de FP zie ik geen nut in. Die lezen mensen niet. Mismodders lezen de FAQ al niet terwijl ze die voor hun neus krijgen bij het aanzetten van het modereren, en ook na het wijzen op de FAQ na mismods, wordt er in veel gevallen niet naar gekeken (vandaar ook dat we nu het strengere beleid in hebben gezet).
[ Voor 28% gewijzigd door CH4OS op 18-02-2021 19:25 ]
Alle voorbeelden staan hier:CH4OS schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 19:21:
[...]
Zonder voorbeelden vind ik het moeilijk inschatten, kun je dus een paar voorbeelden geven?
[...]
In de popup waarin de score gegeven kan worden, staat de link naar de FAQ, een (groot) artikel er aan wijden op de FP gaat dus niet werken; die is er al.
Het kleine-mismoderatietopic deel XXX
Afgelopen maand heb ik er heel veel gemeld daar, waarbij ik heel vaak gedownmod wordt.
Hoe kom je daar bij?CH4OS schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 19:21:
De rechten krijgt zo iemand dan dus wel veel te gemakkelijk terug.
Ja, daar zijn we mee bezig, want het blijkt dat het te weinig opvalt.Wellicht een idee om de link naar de modfaq meer te laten opvallen + aangeven dat er gemodereerd wordt op basis van inhoud ipv mening.
Als diegene alleen maar hoeft aan te geven eea te hebben gelezen? Hoe verifiëren jullie dat dan?RoD schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 21:03:
Hoe kom je daar bij?
Ah zo, nee het is wel wat uitgebreider dan dat. We sturen een uitleg met de bedoeling van het moderatiesysteem en laten daarbij de optie open om de rechten terug te krijgen als diegene dat wil.CH4OS schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 21:04:
[...]
Als diegene alleen maar hoeft aan te geven eea te hebben gelezen? Hoe verifiëren jullie dat dan?Of geloven jullie de users op de blauwe ogen? Want zo komt de reactie wel over, namelijk.
Dat is meestal ruim voldoende, wat het gros van de mismodders die we uitschakelen had ofwel geen idee van hoe het systeem werkt, of is niet geïnteresseerd om zich er daadwerkelijk aan te houden.
Verder zijn de rechten gauw genoeg weer uitgeschakeld als blijkt dat men zich er uiteindelijk toch niet aan houdt. Dat zie ik niet heel veel gebeuren.
Ik vind dit toch wel een opvallend voorbeeld van meningmodden:RoD schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 21:09:
[...]
Ah zo, nee het is wel wat uitgebreider dan dat. We sturen een uitleg met de bedoeling van het moderatiesysteem en laten daarbij de optie open om de rechten terug te krijgen als diegene dat wil.
Dat is meestal ruim voldoende, wat het gros van de mismodders die we uitschakelen had ofwel geen idee van hoe het systeem werkt, of is niet geïnteresseerd om zich er daadwerkelijk aan te houden.
Verder zijn de rechten gauw genoeg weer uitgeschakeld als blijkt dat men zich er uiteindelijk toch niet aan houdt. Dat zie ik niet heel veel gebeuren.
Anoniem: 306567 in 'nieuws: Sony stelt racespel Gran Turismo 7 uit naar 2022'
lijkt mij niet dat ik hier een -1 voor moet krijgen....
Gelukkig staan je reacties gewoon op +1Anoniem: 306567 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 16:32:
[...]
Ik vind dit toch wel een opvallend voorbeeld van meningmodden:
lijkt mij niet dat ik hier een -1 voor moet krijgen....
Omdat ik hem ook in het forum mismoderaties heb gemeld. Daarom is die nu aangepast. Maar ik had voor beide posts 2x een -1. Dat lijkt mij toch meningmodden?
Zeker. Die reacties zijn geen -1 waard.Anoniem: 306567 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 16:47:
[...]
Omdat ik hem ook in het forum mismoderaties heb gemeld. Daarom is die nu aangepast. Maar ik had voor beide posts 2x een -1. Dat lijkt mij toch meningmodden?
Ben je dan niet gewoon wat (te) snel met het melden van de mismoderatie? Een bericht al melden omdat je 2x -1 hebt (wat geloof ik neerkomt op 1 iemand die -1 geeft), is echt veel te snel en hoeft mijns inziens zeker geen meningmodding te zijn.Anoniem: 306567 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 16:47:
[ Voor 5% gewijzigd door CH4OS op 24-02-2021 18:55 ]
In de ochtend reageer ik en einde van de middag staat die nog steeds op -1. Hoe lang moet ik dan wachten?CH4OS schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 18:51:
[...]
Ben je dan niet gewoon wat (te) snel met het melden van de mismoderatie? Een bericht al melden omdat je 2x -1 hebt (wat geloof ik neerkomt op 1 iemand die -1 geeft), is echt veel te snel.
Maar mijn punt gaat vooral over de mensen die mij elke keer maar -1 geven omdat ze het niets eens zijn met mij. Vervolgens staat mijn posts dus de hele dag op -1.
Ik bedoelde niet zozeer qua tijd, maar qua moderaties dat je snel al een reactie meldt van jezelf, omdat jij vindt dat er op basis van meningmodding een verkeerde score is gegeven. Soms heeft het wat meer tijd nodig vooraleer jouw post op de juiste score staat. Als jouw reacties pas gemodereerd zijn met de juiste score, nadat je het hebt gemeld in het mismoderatie topic (en daarvoor dus enkel die ene -1 moderatie had op beide berichten), dan ben je naar mijn idee dat topic aan het gebruiken om jouw reacties goed te krijgen qua moderatie. Daar is het topic weliswaar voor, maar imo niet omdat er 1 -1 moderatie is op een bericht, ook al zit daar qua tijd het nodige tussen.
Je spreekt jezelf een beetje tegen. Ik ben dat forum aan het gebruiken om mijn moderaties goed te krijgen. Dat is toch precies waar het voor bedoeld is? Het feit blijft gewoon als ik het niet meld dan blijven mijn posts gewoon op -1 staan. Ik ga niet elke keer 48 uur later kijken of mijn posts goed staan of niet. Het hele idee van moderaties is toch nou juist dat iemand direct de posts kan lezen die van toegevoegde waarde zijn. Als ik elke keer 48 uur moet wachten voordat ik het meld. Dan heeft dat hele moderatie systeem toch geen zin? Mensen kijken niet na 48 uur naar een bepaald nieuwsitem. Ze willen altijd het laatste nieuws.CH4OS schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 19:04:
@snefkens Soms duurt het even eer een reactie op de juiste positie staat, andersom gebeurd dat even goed; een te hoog gemodereerde reactie dat heel veel +3 kreeg, terwijl het eigenlijk een ontopic (+1) reactie is, wil het ook wel eens meer dan 24 uur duren eer de reactie goed staat of uiteindelijk zelfs gefixeerd wordt op een score. Ook wanneer het bericht tijdig is gemeld in het mismoderatietopic.
Ik bedoelde niet zozeer qua tijd, maar qua moderaties dat je snel al een reactie meldt van jezelf, omdat jij vindt dat er op basis van meningmodding een verkeerde score is gegeven. Soms heeft het wat meer tijd nodig vooraleer jouw post op de juiste score staat. Als jouw reacties pas gemodereerd zijn met de juiste score, nadat je het hebt gemeld in het mismoderatie topic (en daarvoor dus enkel die ene -1 moderatie had op beide berichten), dan ben je naar mijn idee dat topic aan het gebruiken om jouw reacties goed te krijgen qua moderatie. Daar is het topic weliswaar voor, maar imo niet omdat er 1 -1 moderatie is op een bericht, ook al zit daar qua tijd het nodige tussen.
Ik meld het hier omdat het enorm vaak voorkomt dat berichten verkeerd gemodereerd worden. Helemaal als je het een keer over playstation hebt en de ander is fan van xbox. Dan krijg je direct een -1.
Als ik het meld dan krijg ik dit soort reacties, dat ik maar langer moet wachten. Dan wordt de bal elke keer teruggekaatst. Zonder dat hier ooit een constructieve oplossing voor komt. Dan wordt er gedaan alsof het aan mijzelf ligt... Terwijl mijn posts prima ontopic zijn.
Diegene die mij een -1 heeft gekregen, kan die nog steeds modereren?
Ja, het topic is bedoeld om mismoderaties te melden. Maar met 1 mismoderatie op -1 dat al gaan melden (ook al zit er veel tijd tussen is wellicht ook te snel, ook als je ziet dat andersom ook gebeurd, wanneer een reactie te hoog gemodereerd is en het dan ook vaak meer dan 24 uur duurd.Anoniem: 306567 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 19:28:
Je spreekt jezelf een beetje tegen. Ik ben dat forum aan het gebruiken om mijn moderaties goed te krijgen. Dat is toch precies waar het voor bedoeld is? Het feit blijft gewoon als ik het niet meld dan blijven mijn posts gewoon op -1 staan. Ik ga niet elke keer 48 uur later kijken of mijn posts goed staan of niet.
Ja, maar dat betekend niet dat een reactie dat slechts 1 moderatie op -1 heeft, er gelijk sprake moet zijn van meningmodding en het dus gemeld moet worden in het mismoderatietopic. Het topic heeft niet de bedoeling om jouw reacties in de gaten te houden, zeg maar.Het hele idee van moderaties is toch nou juist dat iemand direct de posts kan lezen die van toegevoegde waarde zijn. Als ik elke keer 48 uur moet wachten voordat ik het meld. Dan heeft dat hele moderatie systeem toch geen zin? Mensen kijken niet na 48 uur naar een bepaald nieuwsitem. Ze willen altijd het laatste nieuws.
Naar mijn mening heeft het moderatiesysteem ook meerdere problemen. Het mismodden en dat het soms lang duurt eer een reactie op de juiste moderatie staat.Als ik het meld dan krijg ik dit soort reacties, dat ik maar langer moet wachten. Dan wordt de bal elke keer teruggekaatst. Zonder dat hier ooit een constructieve oplossing voor komt. Dan wordt er gedaan alsof het aan mijzelf ligt... Terwijl mijn posts prima ontopic zijn.
Want dat is belangrijk om te weten, omdat?Diegene die mij een -1 heeft gekregen, kan die nog steeds modereren?
PlayStation en Xbox is inderdaad wel een van de voorbeelden waarbij we nogal wat mismods zien. Helaas blijkt het bij bepaalde "gevoelige" onderwerpen nog lastig om alle meningmodders eruit te filteren.Anoniem: 306567 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 19:28:
[...]
Je spreekt jezelf een beetje tegen. Ik ben dat forum aan het gebruiken om mijn moderaties goed te krijgen. Dat is toch precies waar het voor bedoeld is? Het feit blijft gewoon als ik het niet meld dan blijven mijn posts gewoon op -1 staan. Ik ga niet elke keer 48 uur later kijken of mijn posts goed staan of niet. Het hele idee van moderaties is toch nou juist dat iemand direct de posts kan lezen die van toegevoegde waarde zijn. Als ik elke keer 48 uur moet wachten voordat ik het meld. Dan heeft dat hele moderatie systeem toch geen zin? Mensen kijken niet na 48 uur naar een bepaald nieuwsitem. Ze willen altijd het laatste nieuws.
Ik meld het hier omdat het enorm vaak voorkomt dat berichten verkeerd gemodereerd worden. Helemaal als je het een keer over playstation hebt en de ander is fan van xbox. Dan krijg je direct een -1.
Als ik het meld dan krijg ik dit soort reacties, dat ik maar langer moet wachten. Dan wordt de bal elke keer teruggekaatst. Zonder dat hier ooit een constructieve oplossing voor komt. Dan wordt er gedaan alsof het aan mijzelf ligt... Terwijl mijn posts prima ontopic zijn.
Diegene die mij een -1 heeft gekregen, kan die nog steeds modereren?
En nee, die -1's die je hier meldde, dat was één mismodder en die kan nu niet meer modereren.
Het gaat er om dat iemand bewust een -1 geeft omdat hij het er niet mee eens is. Of dit onwetendheid of iets anders is geen idee. Feit blijft wel dat iemand een -1 geeft om een mening. Diegene is het er niet mee eens en geeft dan een -1.
Waarom het belangrijk om te weten is of iemand niet meer kan modereren? Omdat ik dan weet of er iets mee gedaan wordt.
Wellicht reageer jij zelf minder op gevoelige onderwerpen zoals playstation en xbox etc. Maar ik reageer nou juist veel op dit soort nieuwsberichten. Omdat die nieuwsberichten mij interesseren. Alleen ongeveer de helft van mijn reacties worden elke keer verkeerd gemodereerd. Dat is gewoon frustrerend.
@RoD Bedankt voor je antwoord. Hier kan ik iets mee!
Ik zeg dat met het huidige systeem het vooral lang duurt eer een reactie op de juiste score qua moderatie staat en vaker niet dan wel op de juiste score komt, ook al wordt de reactie gemeld in het mismod topic. Om dan (ook al is het de nodige uren later) met een moderatie van -1 de reactie al te melden in het topic is wat snel, ondanks dat het systeem al veel tijd heeft gehad, soms heeft het gewoon meer tijd nodig.Anoniem: 306567 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 19:53:
@CH4OS Waarom zou 1 moderatie geen meningmodden kunnen zijn en meerdere wel? Dat ontgaat mij totaal. Een mening van 1 iemand is geen verkeerde moderatie?
Het staat ook gewoon in de topic start van het mismod topic om het systeem de tijd te geven en ook te kijken naar het aantal moderaties op een reactie, alvorens een melding in het mismod topic te doen. Als je dan met 1x een -1 moderatie al een melding gaat doen onder de noemer dat een mening modder het gemodereerd moet worden, is dat (imo) gewoonweg te snel.
[ Voor 27% gewijzigd door CH4OS op 24-02-2021 20:36 ]
Mods, Promods, Powermods, allerlei mismoderatie-post. Niet om een discussie te starten, maar volgens mij is het huidige modsysteem gewoon failliet. Liever terug naar het oude systeem van +1 grappig, +2 inzichtvol etc dat was ook niet perfect, maar wel veel duidelijker.CH4OS schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 20:12:
[...]
Ik zeg dat met het huidige systeem het vooral lang duurt eer een reactie op de juiste score qua moderatie staat en vaker niet dan wel op de juiste score komt, ook al wordt de reactie gemeld in het mismod topic. Om dan (ook al is het de nodige uren later) met een moderatie van -1 de reactie al te melden in het topic is wat snel, ondanks dat het systeem al veel tijd heeft gehad, soms heeft het gewoon meer tijd nodig.
Het staat ook gewoon in de topic start van het mismod topic om het systeem de tijd te geven en ook te kijken naar het aantal moderaties op een reactie.
We zijn natuurlijk niet voor niets van die tags afgestapt, mede omdat het als niet duidelijk(er) werd ervaren.CyberMania schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 20:18:
[...]
Liever terug naar het oude systeem van +1 grappig, +2 inzichtvol etc dat was ook niet perfect, maar wel veel duidelijker.
Dat zou kunnen maar persoonlijk zie ik dat niet. In mijn ogen komen de mismoderaties vooral uit 2 kampen:CH4OS schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 20:37:
@Bor Dat was destijds, maar het kan best zijn dat intussen het huidige moderatiesysteem ook onduidelijk is.
- Mensen die geen moeite doen om de beschrijving bij de scores (laat staan de moderatie FAQ) door te nemen en maar aannemen "mee eens is hoge score".
- Mensen die opzettelijk misbruik plegen
Toch zie je altijd weer de -1 meningmodders in je score terug, ook al staat mijn post ‘toevallig/gelukkig’ op +1.
Het gaat niet om de uitkomst maar om het gedrag. Nu kwam het goed uit, maar bij de volgende post is de meningmodder met -1 de eerste en ben je uit het zicht. Tegen de tijd dat dit is aangepast - als dat al gebeurd - is het eigenlijk al te laat.
Strikt genomen zoude al die onterechte -1 reacties gewoon direct tot gevolg moeten hebben dat de modrechten worden ingetrokken. Daar zou veel harder op ingegrepen mogen worden wat mij betreft.
Dat is mogelijk tijdelijk even hard werken voor de moderatie crew, maar dat precedent zorgt er denk ik voor dat juist bij de gevoelige topics mensen zich meer zouden inhouden en eerlijk zouden modereren.
Het gaat uiteindelijk niet om de individuele moderaties maar om het algemene gedrag van de mensen met modrechten.
Als je keer op keer ziet dat +1/+2/+3 posts ook -1 mods hebben dan weet je dat de cultuur is: we komen prima weg met meningmodden.
ErwinPeters in 'nieuws: Apache haalt medeoprichter Tinkerpop van project wege...
Staat op +2
Heeft 5x -1
dimitrivisser in 'nieuws: Apache haalt medeoprichter Tinkerpop van project we...
Staat op +2
Heeft 3x -1
Mijn eigen reactie:
Q in 'nieuws: Apache haalt medeoprichter Tinkerpop van project wegens overtre...
Staat op +1
Heeft 4 x -1
Ander topic:
AMARONE
Staat op +1
Heeft 2 x -1
Cerberus_tm in 'nieuws: Nederlandse productie van zonnestroom nam in 2020 met...
Staat op +2
Heeft 2 x -1
Ik pak nu heel veel voorbeelden van mismoderaties met -1 die het ernstigste zijn in mijn ogen omdat ze andere mensen de mond snoert.
Maar je ziet ook heel veel positieve mismoderatie, deze even als voorbeeld:
chemokar in 'nieuws: Nederlandse productie van zonnestroom nam in 2020 met vi...
Staat op +1
Heeft 2 x +2 informatief maar die twee zinnetjes zijn dat echt niet.
Al met al een klein overzicht dat ik met grofweg 5 minuten bij elkaar raap.
Nog één vette vlieg:
TechSupreme in 'nieuws: Nederland gaat over drie weken beginnen met app die n...
Persoonlijk vind ik deze reactie inhoudelijk slecht leesbaar en ben ik het er niet mee eens. Maar volgens de moderatie regels is dit zeker een +1 of misschien +2.
28 x -1
84 x +3
Schiet mij maar lek.
[ Voor 57% gewijzigd door Q op 24-02-2021 21:22 ]
In de praktijk komt het erop neer dat als je post na enkele uren eenmaal onterecht op -1 of 0 staat, de kans klein is dat dit nog rechtgetrokken wordt. Er zijn simpelweg teveel items, teveel reacties en te weinig mods om te zorgen dat alle reacties op het juiste niveau staan. Oftewel de enige manier die werkt is melden in het mismoderatie topic, maar omdat dit een terugkerend fenomeen is is dat geen gewenste oplossing. Ik snap de frustratie van @snefkens dus heel goed.CH4OS schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 20:12:
[...]
Ik zeg dat met het huidige systeem het vooral lang duurt eer een reactie op de juiste score qua moderatie staat en vaker niet dan wel op de juiste score komt, ook al wordt de reactie gemeld in het mismod topic. Om dan (ook al is het de nodige uren later) met een moderatie van -1 de reactie al te melden in het topic is wat snel, ondanks dat het systeem al veel tijd heeft gehad, soms heeft het gewoon meer tijd nodig.
Het staat ook gewoon in de topic start van het mismod topic om het systeem de tijd te geven en ook te kijken naar het aantal moderaties op een reactie, alvorens een melding in het mismod topic te doen. Als je dan met 1x een -1 moderatie al een melding gaat doen onder de noemer dat een mening modder het gemodereerd moet worden, is dat (imo) gewoonweg te snel.
@snefkens en @Q bij onterechte -1's of +2's hoeft niet automatisch sprake te zijn van meningmodden. Ik heb geen modrechten meer (ik doe er niet meer aan mee) maar er zullen vast meer mensen zoals ik zijn die een post te laag of te hoog zagen staan en dat met een -1 of +2 boost wilden corrigeren. Als dank worden dan je modrechten afgenomen. Ja je had t moeten melden in het mismodtopic maar daar duurt het soms uren of langer voordat een post recht getrokken wordt. Dat je denkt ik boost m wel even, maar goed dat krijg je gelijk een waarschuwing voor het niet lezen van de FAQ. Anyways wat ik probeer te zeggen niet elke -1 of +2 is een meningmod kan ook een correctiemod geweest zijn,Anoniem: 306567 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 19:53:
@CH4OS Waarom zou 1 moderatie geen meningmodden kunnen zijn en meerdere wel? Dat ontgaat mij totaal. Een mening van 1 iemand is geen verkeerde moderatie?
Het gaat er om dat iemand bewust een -1 geeft omdat hij het er niet mee eens is. Of dit onwetendheid of iets anders is geen idee. Feit blijft wel dat iemand een -1 geeft om een mening. Diegene is het er niet mee eens en geeft dan een -1.
Waarom het belangrijk om te weten is of iemand niet meer kan modereren? Omdat ik dan weet of er iets mee gedaan wordt.
Wellicht reageer jij zelf minder op gevoelige onderwerpen zoals playstation en xbox etc. Maar ik reageer nou juist veel op dit soort nieuwsberichten. Omdat die nieuwsberichten mij interesseren. Alleen ongeveer de helft van mijn reacties worden elke keer verkeerd gemodereerd. Dat is gewoon frustrerend.
@RoD Bedankt voor je antwoord. Hier kan ik iets mee!
Ik snap niet helemaal waarom je een -1 geeft om iets te corrigeren. Geef dan gewoon een +1 waar die op hoort te staan. Het feit blijft wel dat je geen -1 moet geven als die post dit niet waard is.CyberMania schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 08:19:
[...]
@snefkens en @Q bij onterechte -1's of +2's hoeft niet automatisch sprake te zijn van meningmodden. Ik heb geen modrechten meer (ik doe er niet meer aan mee) maar er zullen vast meer mensen zoals ik zijn die een post te laag of te hoog zagen staan en dat met een -1 of +2 boost wilden corrigeren. Als dank worden dan je modrechten afgenomen. Ja je had t moeten melden in het mismodtopic maar daar duurt het soms uren of langer voordat een post recht getrokken wordt. Dat je denkt ik boost m wel even, maar goed dat krijg je gelijk een waarschuwing voor het niet lezen van de FAQ. Anyways wat ik probeer te zeggen niet elke -1 of +2 is een meningmod kan ook een correctiemod geweest zijn,
Maar ik heb het vooral over posts van mij die op -1 of 0 staan. Dan zijn de -1 die ik heb gekregen geen correctie mod. Dus voor mijn stuk gaat dat niet op.
Select * from fish
Anoniem: 306567 in 'nieuws: Gerucht: Sony maakt ssd-uitbreiding PlayStation 5 deze z...
Maar wat ik zeg is niks anders dan een feit.
https://www.psu.com/news/...es-x-ssd-which-is-better/
PlayStation 5 IO Throughput 5.5GB/s (Raw), Typical 8-9GB/s (Compressed)
Series X Throughput 2.4GB/s (Raw), 4.8GB/s (Compressed)
En dit is niet meningmodden? Dit gaat toch nergens over? Ik dacht dat ik op tweakers zat en dat mensen dit soort cijfers wel weten. Maar direct al 8x een -1...
En hier ook iemand die een 0 krijgt:
theduke1989 in 'nieuws: Gerucht: Sony maakt ssd-uitbreiding PlayStation 5 dez...
Terwijl dit gewoon ontopic is. Het werkt gewoon niet, zelfs bij een nieuwsbericht van Sony waar je iets positiefs zegt over Sony krijg je een -1.
En pro Microsoft krijgt direct een +2:
Skyline GT-R in 'nieuws: Gerucht: Sony maakt ssd-uitbreiding PlayStation 5 de...
Dit is alleen maar meningmodden wat hier gebeurt...
Weer 1 die niet positief is over Microsoft:
Aaargh! in 'nieuws: Gerucht: Sony maakt ssd-uitbreiding PlayStation 5 deze zo...
En alle posts positief over Microsoft is +1 of +2.... Volgens mij kunnen wij hier wel een conclusie uit trekken?
[ Voor 45% gewijzigd door Anoniem: 306567 op 26-02-2021 16:27 ]
Daarom denk ik ook: ga eens experimenteren met een -1 of +1 zoals op Reddit. Het huidige modsysteem werkt gewoon niet. Je kan het altijd gewoon eens proberen toch? Als dat niet veel beter werkt, even goede vrienden hoor maar dan heb je tenminste wel iets geprobeerd ivm zo door gaan.Zeehond schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 12:46:
@CyberMania compensatie modereren is gewoon ook ongewenst. Het zorgt leen maar voor meer onjuiste scrores en het baat zelden omdat de mediaan berekent wordt en niet het gemiddelde.
[ Voor 16% gewijzigd door CyberMania op 26-02-2021 16:34 ]
Ik ben het met je eens. De reacties staan nu goed, en ik ga de mismodders even nakijken.Anoniem: 306567 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 16:21:
@CH4OS @RoD Daar begint het weer. Ik merk dat ze hier op Tweakers zeer pro Microsoft zijn. Als ik iets zeg wat in het nadeel is van Microsoft dan krijg ik direct heel vaak een -1. Zoals hier:
Anoniem: 306567 in 'nieuws: Gerucht: Sony maakt ssd-uitbreiding PlayStation 5 deze z...
En dit is niet meningmodden? Dit gaat toch nergens over? Ik dacht dat ik op tweakers zat en dat mensen dit soort cijfers wel weten. Maar direct al 8x een -1...
En hier ook iemand die een 0 krijgt:
theduke1989 in 'nieuws: Gerucht: Sony maakt ssd-uitbreiding PlayStation 5 dez...
Terwijl dit gewoon ontopic is. Het werkt gewoon niet, zelfs bij een nieuwsbericht van Sony waar je iets positiefs zegt over Sony krijg je een -1.
En pro Microsoft krijgt direct een +2:
Skyline GT-R in 'nieuws: Gerucht: Sony maakt ssd-uitbreiding PlayStation 5 de...
Dit is alleen maar meningmodden wat hier gebeurt...
Weer 1 die niet positief is over Microsoft:
Aaargh! in 'nieuws: Gerucht: Sony maakt ssd-uitbreiding PlayStation 5 deze zo...
En alle posts positief over Microsoft is +1 of +2.... Volgens mij kunnen wij hier wel een conclusie uit trekken?
Stond goed, ik krijg nu ineens weer 4x een 0 erbij:RoD schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 16:34:
[...]
Ik ben het met je eens. De reacties staan nu goed, en ik ga de mismodders even nakijken.
Nu is die weer offtopic... Terwijl het dus ontopic is..
Die ga ik ook even nakijken, maar doe me een lol en zet die bron die je hierboven neerzette er even bij. Dat helpt sowiesoAnoniem: 306567 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 16:45:
[...]
Stond goed, ik krijg nu ineens weer 4x een 0 erbij:
Nu is die weer offtopic... Terwijl het dus ontopic is..
Done!RoD schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 16:54:
[...]
Die ga ik ook even nakijken, maar doe me een lol en zet die bron die je hierboven neerzette er even bij. Dat helpt sowieso
Wat betreft je eerdere vraag:
Dat is één van de euvels van het moderatiesysteem van Tweakers: het is niet echt intuïtief. Als een reactie een +3 scoort en ik vind dat het een +1 zou moeten hebben, dan zou mijn eerste gedachte zijn dat een -1 ervoor zorgt dat het richting de +1 gaat, want +3 -1 = +2, of ((+3-1)/2)=+1.Ik snap niet helemaal waarom je een -1 geeft om iets te corrigeren. Geef dan gewoon een +1 waar die op hoort te staan. Het feit blijft wel dat je geen -1 moet geven als die post dit niet waard is.
Dat is niet hoe Tweakers het systeem voor ogen heeft, dat snap ik best, maar dat maakt nog niet dat het een goed systeem is. Mensen laten aanpassen aan het systeem, in plaats van het systeem aanpassen aan mensen, is dat.
The devil is in the details.
Ik mis even hoe het gemis van een vergelijkbaar apparaat van de concurrent ervoor zorgt dat de ander hun product ook niet released hebben? Die van Microsoft is daarbij specifiek gemaakt voor hun Xbox consoles, waar Sony wat meer de standaarden aanhoudt... Beetje raar om te wachten op de concurrentie, terwijl het platform daar niet van afhankelijk is. Beetje kromme redenatie dus. Ik kan het in elk geval begrijpen als mensen dat met een 0 waarderen. Een -1 is dan inderdaad wat overbodig.Anoniem: 306567 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 16:21:
Intussen staat de reactie ook goed, ik kan de historie verder niet zien, maar ook hier weet ik nu niet of het daadwerkelijk meningmodding is. Ik gok erop dat het eerder onwetendheid is.En hier ook iemand die een 0 krijgt:
An sich is deze niet informatief inderdaad,ontopic at best, naar mijn idee, maar om dan direct te zeggen dat het meningmodding is? Het kan best informatie zijn dat een ander dat nog niet gezien had. In een dergelijk opzicht kan het wel degelijk informatief zijn. Ik mis wel even wat hier 'pro Microsoft' aan is, om heel eerlijk te zijn.En pro Microsoft krijgt direct een +2:
Dat weet ik niet, zoals ik al zei, ik denk dat er meer aan de hand is dan meningmodding alleen waardoor het huidige moderatiesysteem gewoon niet meer werkt.Dit is alleen maar meningmodden wat hier gebeurt...
Deze staat inmiddels op ontopic. Ik zie echt niet waarom dat alleen door meningmodding zou komen? Ik kan helaas de historie van de score ook niet zien.
Wel is het zo, dat er steeds meer op gevoel / emotie gemodereerd wordt, dat men het wel of niet eens is met het bericht. Of dat meningmodden is, je kunt het zo zien, aan de andere kant kan het twee dingen betekenen;
1) Het huidige moderatiesysteem voldoet niet meer naar het gebruik van de gebruikers vandaag de dag
2) De mensen die verkeerd modereren moeten meer erop gewezen worden dat het moderatiesysteem bedoelt is om inhoudelijk te modereren en niet naar (eigen) gevoel.
Punt twee wordt eigenlijk al gedaan, men doet daar in elk geval zo goed en zo kwaad hun best voor om die users in te lichten hoe eea hoort te werken, maar hoe lang en hoe ver ga je daarmee door? Doordat Tweakers het bereik alleen maar verbreedt, krijg je steeds meer volk dat niet leest of modereert op basis van gevoel / emotie. Daardoor wordt de content weliswaar veel bekeken, maar wordt daardoor ook vluchtiger. De aandachtsspanne wordt korter en reacties die niet op juiste score staan raken daardoor ook in de vergetelheid, helaas.
Tel daarbij op dat Tweakers een log apparaat is, wat inhoudt dat oplossingen veel tijd vergen en de implementatie van de oplossing ook lang duurt. Zo heb ik ergens vorig jaar oid ook eea weer op poten gezet om de FAQ's aan te pakken, maar ook dat is (vanuit mijn kant ook overigens) wederom dood gebloed, terwijl het al jaren speelt.
Dit dus, inderdaad.Hahn schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 16:58:
Dat is niet hoe Tweakers het systeem voor ogen heeft, dat snap ik best, maar dat maakt nog niet dat het een goed systeem is. Mensen laten aanpassen aan het systeem, in plaats van het systeem aanpassen aan mensen, is dat.
[ Voor 7% gewijzigd door CH4OS op 26-02-2021 17:07 ]
Zulke wijzigingen zijn veel te veel werk om even mee te experimenteren, daar moet je direct een redelijke zekerheid hebben dat het goed gaat werken. Mijn onderbuikgevoel zegt overigens het tegengestelde: zolang we een waardering op kwaliteit willen hebben, is het huidige systeem prima. De informatievoorziening kan wel wat beter, zodat een willekeurige bezoeker beter snapt wat de bedoeling is en we zouden wat minder moderatierechten kunnen uitdelen. Daar sturen we intern ook op.CyberMania schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 16:32:
[...]
Daarom denk ik ook: ga eens experimenteren met een -1 of +1 zoals op Reddit. Het huidige modsysteem werkt gewoon niet. Je kan het altijd gewoon eens proberen toch? Als dat niet veel beter werkt, even goede vrienden hoor maar dan heb je tenminste wel iets geprobeerd ivm zo door gaan.
Je zou natuurlijk ook kunnen zeggen dat we gewoon de rest van de wereld zouden moeten volgen en daarmee overschakelen op een simpel thumbs up / down systeem, maar dat is wat mij betreft een zwaktebod. Een aanzienlijk deel van de gebruikers (ik weet niet precies hoeveel), beschouwt het huidige systeem met een waardering op kwaliteit als een belangrijk pluspunt van Tweakers.
Het heeft niks met standaarden te maken maar meer met de snelheid van de ssd. Daar zit een groot verschil tussen de Xbox en de ps5.
[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 306567 op 26-02-2021 17:15 ]
Wat heeft het voor zin om dit nog een keer te melden? Het gaat er toch om dat het moderatie systeem niet goed werkt door meningmodders. Daar is dit hele topic ook voor geopend. Het gaat er om dat er dus 8x een -1 gegeven wordt voor een bericht wat gewoon on topic is. Daar zit een probleem wat ik probeer aan te kaarten. Om dan elke keer maar aan te geven dat ik moet wachten vind ik niet echt een toevoeging tot deze discussie. Is meer olie op het vuur gooien. Het topic gaat nou juist over de mensen die mening modden. En daar geef ik hier voorbeelden van.Hahn schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 16:58:
@snefkens zoals al een keer benoemd in dit topic is het misschien een idee om iets minder snel in de pen te klimmen dat je reacties niet de juiste score krijgen? Want bij je laatste reactie zat je al na 40 minuten hier om het te melden, terwijl er nog 47 uur en 20 minuten over waren om je reactie te raten.
Wat betreft je eerdere vraag:
[...]
Dat is één van de euvels van het moderatiesysteem van Tweakers: het is niet echt intuïtief. Als een reactie een +3 scoort en ik vind dat het een +1 zou moeten hebben, dan zou mijn eerste gedachte zijn dat een -1 ervoor zorgt dat het richting de +1 gaat, want +3 -1 = +2, of ((+3-1)/2)=+1.
Het huidige systeem is zo ingesteld, dat het eindresultaat eigenlijk altijd hetzelfde zou moeten zijn, ongeacht of nou 1 iemand, of 800 mensen een reactie modereren. Want de niveaus zijn best wel objectief. Wat is het voordeel van duizenden mensen die kunnen modereren dan?Dirk schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 17:08:
[...]
Mijn onderbuikgevoel zegt overigens het tegengestelde: zolang we een waardering op kwaliteit willen hebben, is het huidige systeem prima.
"Nee, je moet het niet zo gebruiken, je moet het ZO gebruiken" vind ik pas echt een zwaktebod. Een moderatiesysteem is bij uitstek een systeem wat intuïtief zou moeten werken, en geen uitleg en 'tik op de vingers' nodig zou moeten hebben, behalve dan misschien voor hele extreme gevallen.Dat informatievoorziening kan wel wat beter, zodat een willekeurige bezoeker beter snapt wat de bedoeling is en we zouden wat minder moderatierechten kunnen uitdelen. Daar sturen we intern ook op.
Je zou natuurlijk ook kunnen zeggen dat we gewoon de rest van de wereld zouden moeten volgen en daarmee overschakelen op een simpel thumbs up / down systeem, maar dat is wat mij betreft een zwaktebod.
Ik hoef niet per se precieze cijfers te horen, maar ik ben wel heel benieuwd waar je dit inzicht opgedaan hebt? Want ik heb het donkerbruin vermoeden dat vooral een groepje die-hards dit een goed systeem vinden, maar dat het niet per se het overgrote deel van de gebruikers is.Een aanzienlijk deel van de gebruikers (ik weet niet precies hoeveel), beschouwt het huidige systeem met een waardering op kwaliteit als een belangrijk pluspunt van Tweakers.
Dit topic is al bijna een jaar geleden gestart, en jij haalt nu iedere keer je eigen posts aan die volgens jou niet de juiste score krijgen. Wat vooral overkomt alsof je bezig bent met je eigen hachje.Anoniem: 306567 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 17:14:
[...]
Wat heeft het voor zin om dit nog een keer te melden? Het gaat er toch om dat het moderatie systeem niet goed werkt door meningmodders. Daar is dit hele topic ook voor geopend. Het gaat er om dat er dus 8x een -1 gegeven wordt voor een bericht wat gewoon on topic is. Daar zit een probleem wat ik probeer aan te kaarten. Om dan elke keer maar aan te geven dat ik moet wachten vind ik niet echt een toevoeging tot deze discussie. Is meer olie op het vuur gooien. Het topic gaat nou juist over de mensen die mening modden. En daar geef ik hier voorbeelden van.
Als posts echt op hele foute scores eindigen, dan is daar dit topic voor: Het kleine-mismoderatietopic deel XXX
Juist bij de meer controversiële onderwerpen stort in mijn ogen het hele moderatie systeem in.RoD schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 19:39:
Helaas blijkt het bij bepaalde "gevoelige" onderwerpen nog lastig om alle meningmodders eruit te filteren.
Dus precies in de topics waar meningmodereren echt niet thuis hoort gaat het naar mijn idee juist helemaal mis en is het vaak één positie die de boventoon voert en de rest wordt met -1 monddood gemaakt.
Als die -1 mismods worden gecorrigeerd door de crew - dan is het vaak al te laat, de discussie is over.
In andere topics hebben ik en anderen al heel veel suggesties gedaan om het systeem te verbeteren, maar blijkbaar heeft dat geen prioriteit. Deels ook omdat vrijwel alle voorgestelde verbeteringen een technische aanpassing en dus development tijd vereisen.
Dat vind ik jammer, maar het zal zo zijn.
Verbeteringsvoorstel
Er is denk ik nog een optie die zonder technische wijzigingen - maar wel met wat effort - de huidige situatie kan verbeteren.
Het doel van het voorstel is het gedrag van mensen verbeteren, dus om het gedrag te sturen. De prijs die tweakers.net betaalt is tijdelijk extra effort stoppen in moderaties modereren.
Fase 1: communicatie
Tweakers.net publiceert een artikel op de frontpage dat de mensen even een opfriscursus geeft over hoe het moderatie systeem werkt en zij benadrukt met name dat meningmodereren niet is toegestaan.
Het is handig dat dit met een aantal voorbeelden wordt geïllustreerd wat wel en niet mag. Tevens wordt ook heel helder aangegeven wat de consequenties zijn van mismodereren. Er komt een tijdelijke coulance regeling maar daarna wordt er harder opgetreden. Gedrag moet consequenties hebben als je gedrag wilt bijsturen.
Fase 2: extra aandacht voor mismoderatie - met coulance
Na de publicatie van het artikel gaat de crew meer aandacht aan alle moderaties en zal mensen veel sneller aanschrijven en waar nodig zelfs maatregelen opleggen. Maar in deze fase is de crew nog coulant.
Het doel van deze fase is om mensen vooral even de 'hete adem in de nek' te laten voelen zonder meteen modrechten af te pakken. Je geeft mensen een 2e kans om hun gedrag te verbeteren.
Tweakers.net publiceert ook op de frontpage, dus helder zichtbaar voor iedereen, hoeveel waarschuwingen en maatregelen zijn uitgedeeld.
Fase 3:
Na de coulance-periode wordt er harder opgetreden tegen mismoderatie. Met name bij controversiële topics wordt hard opgetreden tegen mismoderaties --> direct consequenties, zoals voor een lange periode of meteen gewoon permanent modrechten ontnemen.
Juist in die topics moet je op mensen kunnen vertrouwen dat ze doen wat goed is en wat klopt en dat ze niet gaan meningmodereren. Zie het als een soort vertrouwensfunctie. Schend je dit vertrouwen, dan ben je niet geschikt voor de functie.
Periodiek laat Tweakers.net ook weten hoe het gaat met het gedrag onder de bezoekers met modrechten.
Het periodiek even kort onder de aandacht brengen van de status van de moderatie activiteiten is denk ik super om mensen alert en bewust te houden.
Samengevat
Met deze drie-fasen aanpak + periodieke communicatie over het moderatiesysteem (om mensen alert te houden) denk ik dat meningmodden zal afnemen en dat ook topics die gevoeliger liggen ruimte bieden aan andere meningen.
Voor wat het waar is: daar ben ik het helemaal mee eens.Hahn schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 17:17:
"Nee, je moet het niet zo gebruiken, je moet het ZO gebruiken" vind ik pas echt een zwaktebod. Een moderatiesysteem is bij uitstek een systeem wat intuïtief zou moeten werken, en geen uitleg en 'tik op de vingers' nodig zou moeten hebben, behalve dan misschien voor hele extreme gevallen.
Maar dit topic is niet het enige topic uit het verleden waarin de huidige problematiek uitvoerig is besproken. In een ander topic werd wel erkend dat meningmodden plaatsvindt, maar dat het niet zo'n groot probleem is dat een verandering vereist.
Dit gaat niet over mijn eigen hachje. Ik heb net allemaal voorbeelden gegeven van een nieuwspost met daarbij ook allemaal posts van andere die niet kloppen. Waarvan ik aangeef dat als je iets negatiefs zegt over Microsoft dat je dan een negatieve beoordeling krijgt.Hahn schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 17:19:
[...]
Dit topic is al bijna een jaar geleden gestart, en jij haalt nu iedere keer je eigen posts aan die volgens jou niet de juiste score krijgen. Wat vooral overkomt alsof je bezig bent met je eigen hachje.
Als posts echt op hele foute scores eindigen, dan is daar dit topic voor: Het kleine-mismoderatietopic deel XXX
Wat je nu zegt is een beetje alsof je in een playstation forum zegt: waarom hebben jullie het allemaal over Playstation?
Hier is dit topic voor bedoeld. Wat maakt het uit dat het een jaar geleden is geopend? Het is blijkbaar nog steeds relevant.
Dagelijks worden er duizenden reacties geplaatst, persoonlijk modereer ik gemiddeld per dag enkele tientallen reacties en de meeste mods doen er nog veel minder. Je hebt dus sowieso een grote groep nodig. Verder staan de richtlijnen nog wel enige variatie in de scores toe, wat je met een grotere groep mods mooi uitbalanceert.Hahn schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 17:17:
[...]
Het huidige systeem is zo ingesteld, dat het eindresultaat eigenlijk altijd hetzelfde zou moeten zijn, ongeacht of nou 1 iemand, of 800 mensen een reactie modereren. Want de niveaus zijn best wel objectief. Wat is het voordeel van duizenden mensen die kunnen modereren dan?
We hebben een systeem dat anders is dan wat er op veel sites gebruikt wordt, dus we hebben de norm tegen. De andere optie is wat mij betreft de communicatie verduidelijken, zodat gebruikers voordat ze hun eerste moderatie doen weten wat de bedoeling is. Achteraf gebruikers op de vingers tikken is veel werk en dat vermijd ik dus bij voorkeur, terwijl geautomatiseerd gebruikers corrigeren ongewenst 'veilig' gedrag in de hand werkt, wat ook niet de bedoeling is."Nee, je moet het niet zo gebruiken, je moet het ZO gebruiken" vind ik pas echt een zwaktebod. Een moderatiesysteem is bij uitstek een systeem wat intuïtief zou moeten werken, en geen uitleg en 'tik op de vingers' nodig zou moeten hebben, behalve dan misschien voor hele extreme gevallen.
Voor zover ik me kan herinneren is het wel eens uitgevraagd in een onderzoek, maar ik kan me geen details herinneren, dus het is waarschijnlijk al een tijd geleden.Ik hoef niet per se precieze cijfers te horen, maar ik ben wel heel benieuwd waar je dit inzicht opgedaan hebt? Want ik heb het donkerbruin vermoeden dat vooral een groepje die-hards dit een goed systeem vinden, maar dat het niet per se het overgrote deel van de gebruikers is.
Dit topic is niet bedoeld om voorbeelden te geven van meningmoderaties, volgens mij hoeft niemand hier overtuigd te worden dat sommige moderaties verkeerd zijn. Dit topic is bedoeld om te bespreken hoe die moderaties verbeterd zouden kunnen worden en waarom dat nu niet altijd gebeurt.Anoniem: 306567 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 17:31:
[...]
Dit gaat niet over mijn eigen hachje. Ik heb net allemaal voorbeelden gegeven van een nieuwspost met daarbij ook allemaal posts van andere die niet kloppen. Waarvan ik aangeef dat als je iets negatiefs zegt over Microsoft dat je dan een negatieve beoordeling krijgt.
Wat je nu zegt is een beetje alsof je in een playstation forum zegt: waarom hebben jullie het allemaal over Playstation?
Hier is dit topic voor bedoeld. Wat maakt het uit dat het een jaar geleden is geopend? Het is blijkbaar nog steeds relevant.
Om jouw Playstation-analogie door te trekken: jouw voorbeelden zijn een beetje alsof er een topic is over wat te doen als je snelheidsproblemen op de Playstation hebt, en jij meermaals post "Ja, ik heb ook snelheidsproblemen! Kijk maar hier en hier!".
Dat zal, maar dat staat er nu niet. Zoals ik jouw bericht interpreteer zeg je dat het van Microsoft er niet is, 'omdat die van Sony er nog niet is'. En dat is best raar op het Xbox platform natuurlijk, waar die disks exclusief in werken.Anoniem: 306567 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 17:11:
@CH4OS sorry maar ik vind het heel vreemd dat jij mijn bericht niet op topic vind. De reden dat die m2 ssd er nog niet is, dat komt omdat de technologie er nog niet is. De consumenten ssd's die voldoen nog niet aan de snelheid. Die van Microsoft heeft de helft van de snelheid, die technologie is al beschikbaar. Vandaar dat deze al te koop is.
Maar dat zeg ik ook niet?Het heeft niks met standaarden te maken maar meer met de snelheid van de ssd. Daar zit een groot verschil tussen de Xbox en de ps5.
Op die manier wordt men actief bewust gemaakt van de wijze waarop het moderatie systeem op Tweakers bedoeld is. Met daarbij een duidelijke waarschuwing dat als hier regelmatig teveel van wordt afgeweken de rechten kunnen worden ontnomen, vervolgens moet men een vinkje zetten dat begrepen is hoe het systeem werkt en dat men akkoord gaat met de voorwaarden.
Bestaande gebruikers waar de rechten van zijn afgenomen zullen die test dan ook moeten doorlopen, zodra de rechten opnieuw worden aangevraagd.
Misschien nog iets harder, laat mensen eerst een tijdje "schaduwmodden" met verminderde weging, gaat dit goed? dan gaat de weging vanzelf omhoog.Laguna schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 18:30:
Ik weet even niet meer of nieuwe gebruikers ook kunnen modereren of dat men eerst die rechten moet aanvragen. Maar als het laatste het geval is zou je ook een korte test kunnen opzetten met duidelijke voorbeelden van reacties op verschillende niveaus die vervolgens beoordeeld moeten worden en dat men de rechten pas krijgt indien de test succesvol is doorlopen (soort van tutorial).
Op die manier wordt men actief bewust gemaakt van de wijze waarop het moderatie systeem op Tweakers bedoeld is. Met daarbij een duidelijke waarschuwing dat als hier regelmatig teveel van wordt afgeweken de rechten kunnen worden ontnomen, vervolgens moet men een vinkje zetten dat begrepen is hoe het systeem werkt en dat men akkoord gaat met de voorwaarden.
Bestaande gebruikers waar de rechten van zijn afgenomen zullen die test dan ook moeten doorlopen, zodra de rechten opnieuw worden aangevraagd.
Dan geef je ze een verdiend privilege wat je ook weer kwijt kunt raken, skin in the game wekt vaak beter gedrag op.
Edit:
Of: wat dacht je van een minder zichtbaar moderatiesysteem (saaie plaintext) waar comments met -1 verborgen worden en commentketens met een +2 en +3 erin sneller omhoog geschoven worden.
Vervolgens geef je mensen een like en dislike knop (die onder water helemaal niets doen, beetje zoals Youtube comments)
[ Voor 11% gewijzigd door Zonnekeer op 01-03-2021 08:14 ]
Sorcerer8472 in 'nieuws: Nederlands kabinet: CoronaCheck kan verplicht worden...
En ja, gaat natuurlijk om een scherpe discussie, maar ik ben niet degene die daarin feiten verdraait. Volgens mij schend ik ook geen Tweakers-regels en is de reactie net zo on- of off-topic als de hele thread.
Is er inmiddels al nieuws vanuit Tweakers over veranderingen in de moderatiestatus?
@Zonnekeer hogere moderaties worden al hoger gesorteerd op dit moment. Het minder zichtbaar maken is evt. wel een goed idee. Zie ook subreddits waar de moderatie verborgen wordt. Aan de andere kant is dat niet per se iets dat meningmodden voorkomt als mensen nog steeds een + of een - geven obv hun mening ipv waarde in een discussie. Beter nog, mogelijk verberg je het meningmodden daardoor juist ipv dat je het tegengaat, wat het mogelijk nog problematischer maakt.
[ Voor 26% gewijzigd door Sorcerer8472 op 10-03-2021 14:54 ]
Ik heb steenvast last van een aantal figuren als het op AMD of nvidia of intel topics aan komt. Dan zie je in 1 ruk al je posts op die pagina de min in schieten.
Door dit naar max 1 moderatie pp te limiteren is in ieder geval weer een perverse impuls weggehaald om 1 persoon aan te vallen omdat je iets niet kan verdragen of ergens niet mee eens ben.
In theorie een goed plan, maar mijn advies: niet doen. We hebben het hier over de extremere meningmodders dus de -1'tjes en +3'tjes die vis je er niet uit met een kleine training. Het merendeel weet het echt wel hoe het eigenlijk zou moeten hoor.Dirk schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 17:38:
[...]
We hebben een systeem dat anders is dan wat er op veel sites gebruikt wordt, dus we hebben de norm tegen. De andere optie is wat mij betreft de communicatie verduidelijken, zodat gebruikers voordat ze hun eerste moderatie doen weten wat de bedoeling is.
[ Voor 17% gewijzigd door CyberMania op 11-03-2021 23:50 ]
Dit topic is gesloten.