Meningmodders

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 14.433 views

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-05 15:18

Laguna

Connaisseur

Topicstarter
Met al dat thuiswerken heb ik wat meer tijd om te helpen met modereren en daarbij valt mij het volgende op:

Hoe kan het zo zijn dat er iedere dag wel posts zijn, die met +2/+3 worden beoordeeld, alleen maar omdat die mensen het blijkbaar (heel erg) eens zijn met een uitlating in die desbetreffende post. Wordt er niet tegen deze gebruikers opgetreden, als in waarschuwen/mod rechten afnemen of is het niveau van Tweakers zodanig gezakt dat het er simpelweg teveel zijn om hier nog adequaat tegen op te treden?

Sowieso wordt er zelden neutraal gemod, zodra iemand het ergens niet mee eens is dan wordt die reactie vaak als -1 of 0 gemod, ongeacht of die reactie on-topic is.

Ik zou graag vernemen hoe men hierin staat.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

@Laguna mismoderaties kun je melden in Het kleine-mismoderatietopic deel XXIX zodat er naar gekeken kan worden. PowerMods kunnen ook naar de gebruikers kijken die de reactie verkeerd gemodereerd hebben en deze gebruikers aanspreken waar nodig.

Select * from fish

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:11
? Snap het niet? Bedoel je dat je het niet oké vind dat mensen een + geven als ze het eens zijn met wat iemand zegt?

Wat is het doel dan?

Of bedoel je moderators die berichten subjectief beoordelen?

[ Voor 27% gewijzigd door Cyriel85 op 10-04-2020 16:06 ]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:55
Cyriel85 schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 16:04:
? Snap het niet? Bedoel je dat je het niet oké vind dat mensen een + geven als ze het eens zijn met wat iemand zegt?

Wat is het doel dan?

Of bedoel je moderators die berichten subjectief beoordelen?
De bedoeling is dat je de kwaliteit van de reactie beoordeeld. Ik kom zelden op de voorpagina en ga al helemaal niet die honderden reacties op een nieuwsbericht lezen.
Op het forum leg ik het ook uit zoals jij het opvat. Ik geef een duimpje als ik het met een reactie eens ben.

Maar wat mij betreft wordt dat hele facebook-achtige kleuterklasgedoe afgeschaft.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Topicstarter
@Zeehond dat gaat alleen op als het maar enkele keren zou voorkomen, maar dat is al lang niet meer het geval. De reactie van @Cyriel85 is daar een perfect voorbeeld van, men is zich niet langer bewust van hoe het moderatie systeem op de FP werkt en zoals @JukeboxBill aangeeft helpt het blijkbaar voor veel mensen niet dat het op het forum anders werkt (al is geven van likes op de manier van het forum eigenlijk hoe het bijna overal werkt). Persoonlijk vind ik het fijn hoe het moderatie systeem op de FP is ingericht, alleen lijken maar weinig mensen te snappen hoe ze hier invulling aan moeten geven, oftewel zoveel mogelijk + uitdelen alsof het likes zijn.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Niet online

Zeehond

Seal with it!

Laguna schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 16:37:
@Zeehond dat gaat alleen op als het maar enkele keren zou voorkomen, maar dat is al lang niet meer het geval. De reactie van @Cyriel85 is daar een perfect voorbeeld van, men is zich niet langer bewust van hoe het moderatie systeem op de FP werkt en zoals @JukeboxBill aangeeft helpt het blijkbaar voor veel mensen niet dat het op het forum anders werkt (al is geven van likes op de manier van het forum eigenlijk hoe het bijna overal werkt). Persoonlijk vind ik het fijn hoe het moderatie systeem op de FP is ingericht, alleen lijken maar weinig mensen te snappen hoe ze hier invulling aan moeten geven, oftewel zoveel mogelijk + uitdelen alsof het likes zijn.
Er zijn inderdaad gebruikers die het systeem niet goed begrijpen. Dat merkte we soms ook als we gebruikers daarop aanschreven. We hebben sinds een tijd de faq duidelijker weergegeven in de moderatie pop-up.

Voor de mismoderaties die opduiken worden in principe gebruikers aangeschreven en wordt de score bijgesteld. In FM lopen meerdere personen rond met een hogere weging die helpen scores te corrigeren van gemelde reacties.

Select * from fish

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:19

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

JukeboxBill schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 16:10:
[...]
Ik geef een duimpje als ik het met een reactie eens ben.

Maar wat mij betreft wordt dat hele facebook-achtige kleuterklasgedoe afgeschaft.
Je wilt dat het facebook-achtige gedoe wordt afgeschaft maar geeft duimpjes op het forum wanneer je het ergens mee eens bent? Snap je de ironie hier?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Topicstarter
@Zeehond ik denk niet dat symptoombestrijding hiervoor de oplossing is. Het probleem is de "like" generatie. Ik heb zelf ook niet direct een oplossing, maar wou het middels dit topic onder de aandacht brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Bor schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 22:42:
[...]

Je wilt dat het facebook-achtige gedoe wordt afgeschaft maar geeft duimpjes op het forum wanneer je het ergens mee eens bent? Snap je de ironie hier?
Ik geef toe, het is wat tegenstrijdig. Maar ik zal er geen moment wakker van liggen als ik geen duimpjes meer kan geven. Het is ook gemakzucht, ik hoef dan geen bericht te posten, waarin ik dan hetzelfde ga schrijven. Dat gebeurt naar mijn smaak al veel te veel. In dat opzicht is het, bij nader inzien, misschien wel beter dat de duimpjes op het forum blijven, mits de vele herhalingen van meningen daarmee kunnen worden voorkomen.

Maar on-topic: het geven van plusjes en minnetjes om de kwaliteit van een bericht te modden blijft een vaag gedoe, omdat overal elders het beoordelen van berichten in de zin eens/oneens c.q. leuk/niet leuk gaat.
En als daar dan een probleem van wordt gemaakt, zoals in dit topic, dan kan het net zo goed verdwijnen. Nu nog de massa opvoeden, die die beoordelingen op de verkeerde manier geven, is onbegonnen werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

JukeboxBill schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 16:10:
Punt is meer dat de moderaties op berichten van de frontpage die strekking dan ook niet hebben, maar er wel voor gebruikt worden. Zie reviews: Tweakers moderatie faq voor de juiste bedoeling van het moderatiesysteem.

[ Voor 9% gewijzigd door CH4OS op 11-04-2020 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Niet online

Zeehond

Seal with it!

Laguna schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 23:49:
@Zeehond ik denk niet dat symptoombestrijding hiervoor de oplossing is. Het probleem is de "like" generatie. Ik heb zelf ook niet direct een oplossing, maar wou het middels dit topic onder de aandacht brengen.
Bij gebruikers de werking van het systeem onder de aandacht brengen is niet echt symptoom bestrijding. Corrigeren van scores door gebruikers met hogere weging is opzicht gewoon onderdeel van het systeem. Belangrijk is voornamelijk dat de eindscore goed staat. Ik verwacht ook niet dat we ooit op het punt komen namelijk dat er helemaal geen mismoderatie meer te vinden is aangezien het mensenwerk is. De crew heeft opzicht nog wel ideeën voor verbeteringen van het systeem maar daarin zijn we wel ook weer afhankelijk van dev tijd.

Select * from fish

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:48
Kunnen we dit niet oplossen met een script?

Dit script kijkt naar de moderaties, en ieders moderatie die gemiddeld 2 punten afwijkt van de uiteindelijk moderatiestand krijgt een punt...bij 10 punten worden zijn mod rechten afgenomen voor een periode van een maand, gebeurt het nogmaals dan voor 6 maanden, en bij een 3e keer geen rechten meer...

Ik word namelijk ook moe van al die "mening-modders". Die een +3 geven op iets wat hoogstens een +1 is...of een -1 op een gewone +1 post.

Een -1 of een +3 zijn erg herkenbare posts...als je die zelf met een afwijking van 2 modereert dan zit je er dus wel heel erg flink naast...

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

@Devian Dat werkt niet met een script want als ik terecht een 1 geef maar de (meningmodder) meerderheid een 3 dan krijg ik strafpunten terwijl ik het goed doe. Het kan alleen als er iemand handmatig naar heeft gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
emnich schreef op donderdag 16 april 2020 @ 11:02:
@Devian Dat werkt niet met een script want als ik terecht een 1 geef maar de (meningmodder) meerderheid een 3 dan krijg ik strafpunten terwijl ik het goed doe. Het kan alleen als er iemand handmatig naar heeft gekeken.
Klopt, maar regelmatig word de moderatie (later) alsnog vastgezet op de correcte waarde...

Wat dat betreft is het jammer dat je boost weg is die je geven kon. Op die manier kon ik vaak nog een onterechte +3 weer op +1 krijgen zelf door hem een boost erbij te geven....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-05 13:26

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Devian schreef op donderdag 16 april 2020 @ 10:51:
Kunnen we dit niet oplossen met een script?

Dit script kijkt naar de moderaties, en ieders moderatie die gemiddeld 2 punten afwijkt van de uiteindelijk moderatiestand krijgt een punt...bij 10 punten worden zijn mod rechten afgenomen voor een periode van een maand, gebeurt het nogmaals dan voor 6 maanden, en bij een 3e keer geen rechten meer...

Ik word namelijk ook moe van al die "mening-modders". Die een +3 geven op iets wat hoogstens een +1 is...of een -1 op een gewone +1 post.

Een -1 of een +3 zijn erg herkenbare posts...als je die zelf met een afwijking van 2 modereert dan zit je er dus wel heel erg flink naast...
Dat lijkt erg sterk op de modbot die we vroeger hadden. :)
Vrijwel niemand durfde (of kon) daarmee nog een afwijkende score geven, waardoor vrijwel alle reacties op +1 eindigden en het filtersysteem waardeloos werd.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
Dirk schreef op donderdag 16 april 2020 @ 13:47:
[...]

Vrijwel niemand durfde (of kon) daarmee nog een afwijkende score geven, waardoor vrijwel alle reacties op +1 eindigden en het filtersysteem waardeloos werd.
Je zou het ook anders kunnen doen, door bvb de weging van iemand met een vaak afwijkende moderatie aan te passen...

Waar ik op probeer te sturen is dat er ongetwijfeld een technische oplossing hiervoor valt te bedenken..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:50
Devian schreef op donderdag 16 april 2020 @ 14:15:
[...]

Je zou het ook anders kunnen doen, door bvb de weging van iemand met een vaak afwijkende moderatie aan te passen...

Waar ik op probeer te sturen is dat er ongetwijfeld een technische oplossing hiervoor valt te bedenken..
Die valt ongetwijfeld te bedenken. Dat is dan ook al een aantal keren gebeurd in de afgelopen jaren. Die technische oplossingen hebben vooralsnog niet het effect gehad dat de bedenkers ervan voor ogen hadden. De extra uitleg op verschillende plekken ook niet. En mensen er dan maar individueel op aanspreken is dweilen met de kraan open, want er blijven nieuwe mensen komen. Betekent allemaal niet dat je dan maar niets moet doen, maar wel dat de oplossing niet zo makkelijk is als mensen lijken te denken.

TS doet in zijn woordkeuze ('het niveau zodanig gezakt', 'niet langer bewust', etc.) net of dit een nieuw probleem is, maar dit issue bestaat al zolang deze moderatie-optie er is, en het is in mijn beleving nu niet erger dan het destijds was. Er zijn in de loop van de jaren allerlei topics zoals deze geweest, waarin allerlei mensen precies dachten te weten hoe het opgelost moest worden. Tot nu toe heeft dat nog niet heel veel zoden aan de dijk gezet. Ik gok dat het deze keer niet anders zal zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:48
Laguna schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 15:15:
Met al dat thuiswerken heb ik wat meer tijd om te helpen met modereren en daarbij valt mij het volgende op:

Hoe kan het zo zijn dat er iedere dag wel posts zijn, die met +2/+3 worden beoordeeld, alleen maar omdat die mensen het blijkbaar (heel erg) eens zijn met een uitlating in die desbetreffende post. Wordt er niet tegen deze gebruikers opgetreden, als in waarschuwen/mod rechten afnemen of is het niveau van Tweakers zodanig gezakt dat het er simpelweg teveel zijn om hier nog adequaat tegen op te treden?

Sowieso wordt er zelden neutraal gemod, zodra iemand het ergens niet mee eens is dan wordt die reactie vaak als -1 of 0 gemod, ongeacht of die reactie on-topic is.

Voor mij genoeg reden om Tweakers niet meer serieus als discussie platform te zien (de frontpage dan). Misschien heb ik een onpopulaire mening, maar ik denk wel na voor ik iets neer zet en ik probeer het van meerdere kanten te belichten. Als dan degene die mij uilskuiken noemt gelijk upvotes krijgt dan zegt mij dat genoeg over de kwaliteit van de moderatie.

Het kan best zijn dat ik mis zit met mijn mening/gedachten, maar ik reageer serieus naar anderen. Die minnetjes doen mij op zich niets, maar het voelt gewoon als censuur en tijdsverspilling om nog op de frontpage te reageren als elk bericht wat ik type weggemod wordt. Bij mijn laatste berichten val ik direct de moderatie aan dus daar wist ik van te voren al van dat ik minnetjes ging krijgen natuurlijk :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
Diverse serieuze nieuwssites zijn ook afgestapt van publiek commentaar op nieuwsberichten. Mijn ervaringen tot nu toe NOSop3, De Volkskrant en sinds kort Dagblad van het Noorden.
Wat precies de beweegredenen daarvan waren, is mij niet bekend, maar de kwaliteit van het commentaar, de kosten en inspanning om te modereren zullen daarbij een rol hebben gespeeld.

Wat voegen al die eindeloze discussies (ruzies) toe aan een nieuwsbericht over het zoveelste 13-in-een-dozijn computerprul, dat binnen drie maanden weer is vervangen door een nieuw prul?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

JukeboxBill schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 11:44:
Wat precies de beweegredenen daarvan waren, is mij niet bekend, maar de kwaliteit van het commentaar, de kosten en inspanning om te modereren zullen daarbij een rol hebben gespeeld.
De lokale provinciale omroep alhier had jarenlang een reactiemogelijkheid onder de nieuwsberichten.
Ongelofelijk gewoonweg wat een stompzinnige en soms compleet debiele 8)7 reacties je voorbij zag komen. Zelden dat er iets, en in normaal beschaafd Nederlands, en inhoudelijks van enige kwaliteit, langs kwam
En dan bleek het ook nog gemodereerd te zijn (was uitbesteed aan een comercieel bedrijf). En dan nog kwam er zoveel bagger doorheen. :?
Uiteindelijk is men er vanwege de kosten en het commentaar op het commentaar (!) maar mee gestopt.
Eigenlijk beter zo. :Y
Wat voegen al die eindeloze discussies (ruzies) toe aan een nieuwsbericht over het zoveelste 13-in-een-dozijn computerprul, dat binnen drie maanden weer is vervangen door een nieuw prul?
Idd! Breek me de bek niet open. :X

Dan komt er weer een nieuw gadget uit van merk X, en dan krijg je clash tussen de fanschares van merk X versus merk Y die losbarst. En vertwijfelde pogingen om dat in goede banen te leiden.
Ik zou zo zeggen; die energie/tijd/moeite kan beter besteed worden! Toch?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Topicstarter
Reacties uitschakelen past niet bij het concept waar Tweakers voor staat en vind ik persoonlijk ook geen oplossing, dat is meer het kind met het badwater weggooien. En er zijn gelukkig ook zat reacties die inhoudelijk wel degelijk bijdragen aan een discussie. Overigens gaat hier om de moderatie, niet om de inhoud van berichten.

[ Voor 11% gewijzigd door Laguna op 17-04-2020 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Dirk schreef op donderdag 16 april 2020 @ 13:47:
[...]

Is er in dat geval niet een soort "soft" modbot mogelijk, die enkel als doorgeefluik dient voor de FP-mods om slechte modders onder de aandacht te brengen?

Zou me ook niets verbazen als die er niet al is, overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
De inhoud van de reacties lokken ook die verkeerde moderaties uit.
Bovendien is het Tweakers-concept toch niet in graniet gehouwen?

Als nu blijkt dat de meute niet in bedwang te houden is en je er aan gaat storen dan is afschaffen m.i. een prima oplossing.
Op het forum zijn voldoende mogelijkheden om over tech-nieuws te discussiëren. En de inhoudelijke moderatie op het forum wordt door daarvoor aangewezen mensen gedaan en hebben meer effect dan die +/- toestand door elke willekeurige Tweaker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bor

Bor

Beakzz schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 10:47:
[...]

Voor mij genoeg reden om Tweakers niet meer serieus als discussie platform te zien (de frontpage dan). Misschien heb ik een onpopulaire mening, maar ik denk wel na voor ik iets neer zet en ik probeer het van meerdere kanten te belichten. Als dan degene die mij uilskuiken noemt gelijk upvotes krijgt dan zegt mij dat genoeg over de kwaliteit van de moderatie.

Het kan best zijn dat ik mis zit met mijn mening/gedachten, maar ik reageer serieus naar anderen. Die minnetjes doen mij op zich niets, maar het voelt gewoon als censuur en tijdsverspilling om nog op de frontpage te reageren als elk bericht wat ik type weggemod wordt. Bij mijn laatste berichten val ik direct de moderatie aan dus daar wist ik van te voren al van dat ik minnetjes ging krijgen natuurlijk :+
De laatste paar reacties van jou die op -1 zijn beland staan daar terecht gezien je in die gevallen de posts hebt voorzien van klachten over moderaties of het moderatiesysteem of het betreft reacties die geheel uit dergelijke klachten bestaan. Dat helpt het geheel natuurlijk ook niet. Beter kan je reacties die te hoog of te laag staan aanmelden in het mismoderatie topic hier in Frontpage Moderatie. Blijkbaar weet je de weg wel te vinden. Jammer genoeg zie ik ook van jouw hand diverse onterechte moderaties waarmee je zelf bijdraagt aan het probleem wat je schetst. Dergelijke moderaties werken een oplossing in ieder geval niet in de hand.
Stoelpoot schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 14:31:
[...]

Is er in dat geval niet een soort "soft" modbot mogelijk, die enkel als doorgeefluik dient voor de FP-mods om slechte modders onder de aandacht te brengen?

Zou me ook niets verbazen als die er niet al is, overigens.
We hebben diverse tools om notoire mismodders op te sporen. Na een waarschuwing volgt dan de deactivatie van de moderatierechten.

[ Voor 21% gewijzigd door Bor op 17-04-2020 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:48
@Bor Dat gaf ik ook al aan, omdat het mij echt begon te irriteren. En dit is niet iets van vandaag. Dit is iets wat al tijden bezig is dat afwijkende meningen worden weg gemod. En inderdaad dan ga ik ook dingen waar ik het mee eens ben of gewoon ontopic vind de maximale score geven om al die onterechte minnetjes weg te werken.

Ik zeg toch ook niet dat ik een heilige ben? Ik geef alleen aan dat dit systeem misbruikt wordt en ondertussen ook door mij. Ik ben vandaag meerdere keren op de man aangevallen en als ik daar op reageer krijg ik minnetjes en degene die asociaal naar mij reageert krijgt een ontopic beoordeling. Of heb je daar even overheen gelezen?

De weg hier naartoe heb ik pas er na gevonden maar dat terzijde :) Ik loop hier lang genoeg rond dat ik het had kunnen weten. Zal vanaf nu gewoon de frontpage gaan mijden.

[ Voor 3% gewijzigd door Beakzz op 17-04-2020 16:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor

Bor

Beakzz schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 16:32:
@Bor Dat gaf ik ook al aan, omdat het mij echt begon te irriteren. En dit is niet iets van vandaag. Dit is iets wat al tijden bezig is dat afwijkende meningen worden weg gemod. En inderdaad dan ga ik ook dingen waar ik het mee eens ben of gewoon ontopic vind de maximale score geven om al die onterechte minnetjes weg te werken.
Je begrijpt hopelijk dat je hiermee zelf het probleem instant houdt en dat dit doorgaans resulteert in het uitschakelen van de moderatierechten. In plaats van het systeem moedwillig te misbruiken zie ik veel liever dat je foutieve moderaties aandraagt in het mismoderatietopic zodat we kunnen ingrijpen waar nodig. Dat draagt wel bij aan een oplossing.
Ik ben vandaag meerdere keren op de man aangevallen en als ik daar op reageer krijg ik minnetjes en degene die asociaal naar mij reageert krijgt een ontopic beoordeling. Of heb je daar even overheen gelezen?
Daar heb ik vast en zeker overheen gelezen omdat ik alleen naar jouw reacties heb gekeken. Nogmaals; dergelijke reacties of moderaties graag aanmelden zodat we er naar kunnen kijken.
De weg hier naartoe heb ik pas er na gevonden maar dat terzijde :)
De weg hiernaartoe staat o.a. in de moderatie popup in de vorm van een klikbare link. Ook staat er een link naar uitleg over het moderatiesysteem en geven we bij elke score een korte aanwijzig.

Voorbeeld;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kNXPm7YxpJD_p2qIFaKXZ_90MG4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KjtzfpAzw7IIaTEAOwjPvLoM.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:46
Beakzz schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 16:32:
Behalve wat @Bor al aangeeft, begrijp je hopelijk ook dat dit volledig zinloos is?

De uiteindelijke score is altijd de mediaan. Als een reactie -1 als mediaan heeft dan maakt het geen enkel verschil of jij +1 of +3 mod. De mediaan zal in beide gevallen slechts één plek opschuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestVrijStaal
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-05 10:16
Zeehond schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 22:14:
[...]

Er zijn inderdaad gebruikers die het systeem niet goed begrijpen. Dat merkte we soms ook als we gebruikers daarop aanschreven. We hebben sinds een tijd de faq duidelijker weergegeven in de moderatie pop-up.
Mag ik even erop wijzen dat die faq ondergesneeuwd wordt door het "Karma"-tabje?

Zelfs een link naar https://tweakers.net/info/faq/moderatiesysteem/ redirect naar https://tweakers.net/info/faq/moderatiesysteem/ waardoor dus -jawel- het "Karma"-tabje prominent zichtbaar wordt 8)7
Laguna schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 14:26:
Reacties uitschakelen past niet bij het concept waar Tweakers voor staat en vind ik persoonlijk ook geen oplossing, dat is meer het kind met het badwater weggooien. En er zijn gelukkig ook zat reacties die inhoudelijk wel degelijk bijdragen aan een discussie. Overigens gaat hier om de moderatie, niet om de inhoud van berichten.
Waarom zouden discussies over (verhitte) nieuwsonderwerpen niet naar Gathering of Tweakers verplaatst kunnen worden? Naar mijn ervaring is men op GoT milder over meningen dan op de Frontpage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Niet online

Zeehond

Seal with it!

RoestVrijStaal schreef op woensdag 29 april 2020 @ 01:02:
[...]
Mag ik even erop wijzen dat die faq ondergesneeuwd wordt door het "Karma"-tabje?

Zelfs een link naar https://tweakers.net/info/faq/moderatiesysteem/ redirect naar https://tweakers.net/info/faq/moderatiesysteem/ waardoor dus -jawel- het "Karma"-tabje prominent zichtbaar wordt 8)7
En daarom staat in de moderatie pop-up ook https://tweakers.net/info/faq/karma/#tab:1-2 als link ;)

Select * from fish

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
RoestVrijStaal schreef op woensdag 29 april 2020 @ 01:02:

[...]
Waarom zouden discussies over (verhitte) nieuwsonderwerpen niet naar Gathering of Tweakers verplaatst kunnen worden? Naar mijn ervaring is men op GoT milder over meningen dan op de Frontpage.
Dat was ook mijn idee. Het zal ook het aantal (zinloze) discussies verminderen, want er zal dan iemand het initiatief moeten nemen voor een topic start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestVrijStaal
Waarom redirect https://tweakers.net/info/faq/moderatiesysteem/ daar niet naar?

Zou wel handig zijn als je mensen op de ModFAQ wilt wijzen.

En nee, mijn modstatus staat uit waardoor ik dat popupje niet kan zien en niet van die link kon afweten (wat jammer is, want ik zou wel graag de statistieken willen zien).
JukeboxBill schreef op woensdag 29 april 2020 @ 10:15:
[...]

Dat was ook mijn idee. Het zal ook het aantal (zinloze) discussies verminderen, want er zal dan iemand het initiatief moeten nemen voor een topic start.
In veel gevallen bestaat er al voor het betreffende onderwerp een topic.

Een probleem wat ik nu besef, is dat sommige topics in subforums horen waar medetweakers weer de Huiskamer-privillege moeten hebben om te reageren. Dat zal weer tegen de borst stuiten van de "product owners" die vinden dat de digibete Jan met de Pet ook mee mag doen op T.net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Niet online

Zeehond

Seal with it!

RoestVrijStaal schreef op woensdag 29 april 2020 @ 10:22:
[...]
Waarom redirect https://tweakers.net/info/faq/moderatiesysteem/ daar niet naar?

Zou wel handig zijn als je mensen op de ModFAQ wilt wijzen.

En nee, mijn modstatus staat uit waardoor ik dat popupje niet kan zien en niet van die link kon afweten (wat jammer is, want ik zou wel graag de statistieken willen zien).
Volgens mij is dat een oude link die niet meer gebruikt wordt tegenwoordig.
[...]
In veel gevallen bestaat er al voor het betreffende onderwerp een topic.

Een probleem wat ik nu besef, is dat sommige topics in subforums horen waar medetweakers weer de Huiskamer-privillege moeten hebben om te reageren. Dat zal weer tegen de borst stuiten van de "product owners" die vinden dat de digibete Jan met de Pet ook mee mag doen op T.net.
Huiskamer is juist een niet tech forum. Maar discussies verplaatsen zie ik niet zitten. De FrontPage gaat veel meer over actuele nieuwtjes waarbij discussies veel korter lopen.

Select * from fish

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestVrijStaal
Zeehond schreef op woensdag 29 april 2020 @ 11:01:
[...]

Volgens mij is dat een oude link die niet meer gebruikt wordt tegenwoordig.

[...]

Huiskamer is juist een niet tech forum. Maar discussies verplaatsen zie ik niet zitten. De FrontPage gaat veel meer over actuele nieuwtjes waarbij discussies veel korter lopen.
Voor het "Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij"-subforum heb je tegenwoordig ook huiskamerrechten nodig om te reageren.

Granted, zonder die rechten kun je het forum ook doorlezen, maar heb je er geen fluit aan.

Onderwerpen van sommige artikelen op de Frontpage (zoals ruimtevaart, politiek, e.d.) vallen precies in de topics die daar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Niet online

Zeehond

Seal with it!

RoestVrijStaal schreef op woensdag 29 april 2020 @ 12:53:
[...]
Voor het "Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij"-subforum heb je tegenwoordig ook huiskamerrechten nodig om te reageren.

Granted, zonder die rechten kun je het forum ook doorlezen, maar heb je er geen fluit aan.

Onderwerpen van sommige artikelen op de Frontpage (zoals ruimtevaart, politiek, e.d.) vallen precies in de topics die daar zijn.
Daarvoor heb je Tweakers Lounge rechten voor. Die krijg je automatisch wanneer je in het afgelopen jaar 100 posts hebt gemaakt.

Overlap hou je echter altijd maar ik zien dan nog geen reden om discussies behorende bij nieuwsartikelen naar het forum te verhuizen.

Select * from fish

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 378762

Laguna schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 15:15:

Hmm, precies wat ik bedoel.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 378762 op 13-05-2020 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Topicstarter
Het valt me ook op dat het regelmatig voorkomt dat zowat de helft van alle reacties op een nieuwsbericht nog op ongemodereerd staat. Zijn er soms niet genoeg FP mods?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:10
Dat heeft niets met het aantal mods te maken, maar met het aantal mensen dat beoordelingen geeft. Ongemodereerd betekent gewoon dat niemand er nog een waarde aan heeft gehangen.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Topicstarter
@Nat-Water dat begrijp ik.. maar ik neem aan dat dit niet puur afhankelijk is van gebruikers en dat FP mods erop toezien dat alle reacties wel gemodereerd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor

Bor

Laguna schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 11:36:
@Nat-Water dat begrijp ik.. maar ik neem aan dat dit niet puur afhankelijk is van gebruikers en dat FP mods erop toezien dat alle reacties wel gemodereerd worden.
Nee zo werkt het niet. In beginsel kan elke user moderaties doorvoeren. De FP mods zijn voor (bij)sturing en zijn hiernaast ook zelf modererend user.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Laguna schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 11:36:
Dat zou volstrekt onhaalbaar zijn. Dan heb je een leger van 1000 moderators nodig, met het aantal reacties dat er dagelijks wordt geplaatst.

Ik weet even niet hoeveel FP mods er zijn, maar veel meer dan 10-15 zullen dat er niet zijn gok ik.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Topicstarter
@wildhagen dat valt toch wel mee, het merendeel van de reacties wordt al door gebruikers gemodereerd.

@Dirk helaas geen sum onderaan, maar dat zijn er inderdaad nog aardig wat.

[ Voor 27% gewijzigd door Laguna op 13-05-2020 12:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirk

Dirk

Ook dat zijn nog veel reacties, https://tweakers.net/reacties/modoverzicht/ laat alle reacties zien van minder dan 48 uur oud die nog niet gemodereerd zijn. Dat zijn er best veel. ;)

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkje.doc
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:42
wildhagen schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 12:13:
[...]

Dat zou volstrekt onhaalbaar zijn. Dan heb je een leger van 1000 moderators nodig, met het aantal reacties dat er dagelijks wordt geplaatst.

Ik weet even niet hoeveel FP mods er zijn, maar veel meer dan 10-15 zullen dat er niet zijn gok ik.
Of misschien als een topic erg uit de hand loopt ingrijpen op een andere manier? afgelopen week zijn er meerdere voorbeelden waar een actueel niet technisch onderwerp zorgt voor een chaos aan mismods.

Lijkt me geen schande om dan toch in te grijpen?
of is het bewust sensatie zoeken? censuur is het andere uiterste. Die snap ik dan nog wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 306567

Ik vraag mij alleen af wat er gedaan wordt aan mensen die mening modden? Dit voorbeeld:

cappie in 'nieuws: Forza Horizon 3 is na 27 september niet meer digitaal te k...

Momenteel staat deze op 18x -1. Terwijl hij gewoon on topic reageert en hier een discussie probeert aan te gaan waarom games verdwijnen uit de digitale game store van Microsoft. Tweakers proberen heel erg hun mening te geven door berichten een -1 te geven die een andere mening hebben dan de mening van zichzelf.

Dit lijkt mij niet echt een wenselijke situatie? De vraag hierbij wordt er tegen op getreden? Want op deze manier kan je nooit meer een discussie aangaan want als iemand anders een andere mening heeft dan wordt dit direct afgestraft.

hetzelfde bij mijn reactie:

Anoniem: 306567 in 'nieuws: Forza Horizon 3 is na 27 september niet meer digitaal te...

Daar krijg ik dus ook van tweakers 2x een -1. maar ook weer een +3. Mijn reactie is geen -1, maar ook geen +3. het is allemaal emotie of mening waar mensen mee stemmen.

Nog een voorbeeld, ik reageer op een bericht die +2 krijg en ik krijg voor de reactie die dus een andere mening heeft een -1

Anoniem: 306567 in 'nieuws: Forza Horizon 3 is na 27 september niet meer digitaal te...

catfish in 'nieuws: Forza Horizon 3 is na 27 september niet meer digitaal te ...

De reactie op mijn reactie krijgt dan vervolgens weer een +3:

D0gtag in 'nieuws: Forza Horizon 3 is na 27 september niet meer digitaal te k...

Nog een mooi voorbeeld:

Anoniem: 306567 in 'nieuws: 'PS5-controller heeft 56 procent hogere accucapaciteit d...

Ik krijg 9x een +2 en 2x een -1. Diegene die hier een -1 geven die doen dit toch alleen maar om een score naar beneden te halen of niet? Waarom zou je hier überhaupt een -1 voor geven?

Ik zal dan ook stoppen met reageren op artikelen, want op deze manier is het niet eens meer leuk om een reactie te plaatsen.

[ Voor 39% gewijzigd door Anoniem: 306567 op 13-08-2020 11:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Memori
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21-05 16:16
Ik ben opzoek gegaan naar dit topic na het lezen van de reacties van dezelfde post waar @snefkens naar linkt. Bijna alle reacties in dat nieuwsartikel zijn verkeerd gemodereerd. Ik begin me steeds meer te irriteren aan deze meningmodders. Ik hoop dat er wat aan gedaan wordt.

Ook wanneer ik niet zoveel tijd heb om reacties te lezen en alleen op +2 en +3 filter om meer informatie te verkrijgen, krijg ik de laatste tijd alleen maar meningen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zeehond
  • Niet online

Zeehond

Seal with it!

Ik heb daar het een en andere gecorrigeerd en gebruikers aangesproken.

Select * from fish

Zeehond schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:42:
Ik heb daar het een en andere gecorrigeerd en gebruikers aangesproken.
Ik zie nu dat ik weer allemaal -1 berichten heb:

Het blijft toch vreemd dat mensen dit blijven doen. Wellicht een 0 maar geen -1

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Topicstarter
@snefkens dat heet selectief modereren. Mijn posts hier werden ook op -1 gemodereerd, terwijl die van de ander niet gemodereerd werden. Ik heb de situatie maar geaccepteerd, totdat Tweakers ooit besluit om het anders te doen. Qua meningmodders is het helaas dweilen met de kraan open.

• TheBoneJarmer
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 06-05 13:26
Tweakers zou er goed aan doen al die -1 berichten niet te verbergen. Het is duidelijk dat er een probleem is met menignmodden. Maar naar mijn mening zit het probleem vooral bij de -1 mods. Deze verbergen namelijk berichten tenzij je er op klikt om deze open te vouwen. En ik kan mij voorstellen dat niet iedereen daar zin in heeft, dus slaan ze het bericht over terwijl het zo maar eens goed zou kunnen dat zo'n bericht waardevolle info heeft. Ik zou graag als gebruiker een optie willen zien om die -1 berichten by default niet dicht te klappen want ik weet dat niet elke -1 terecht is. Het zou zelfs eigenlijk de default moeten zijn vind ik, met als optie om -1 berichten te verbergen zoals ze nu zijn.

Ik heb intussen geleerd mij niks meer aan te trekken van de rating. Het moge duidelijk zijn dat deze vaak onterecht is en daardoor dus ook niet consequent terecht. Ik kan op die manier ook niet erop vertrouwen dat een +3 bericht effectief waardevol is en een -1 bericht onzin. Ik probeer zelf wel altijd correct te modereren waar ik zeker ben dat ik de juiste score geef. Ik klap -1 berichten in ieder geval zovaak mogelijk open juist omdat ik mij niet laat vertellen welke post goed is en welke niet. Laat mij bepalen of ik er iets van aan wil trekken of niet..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
TheBoneJarmer schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 23:14:
Tweakers zou er goed aan doen al die -1 berichten niet te verbergen. Het is duidelijk dat er een probleem is met menignmodden. Maar naar mijn mening zit het probleem vooral bij de -1 mods. Deze verbergen namelijk berichten tenzij je er op klikt om deze open te vouwen. En ik kan mij voorstellen dat niet iedereen daar zin in heeft, dus slaan ze het bericht over terwijl het zo maar eens goed zou kunnen dat zo'n bericht waardevolle info heeft. Ik zou graag als gebruiker een optie willen zien om die -1 berichten by default niet dicht te klappen want ik weet dat niet elke -1 terecht is. Het zou zelfs eigenlijk de default moeten zijn vind ik, met als optie om -1 berichten te verbergen zoals ze nu zijn.

Ik heb intussen geleerd mij niks meer aan te trekken van de rating. Het moge duidelijk zijn dat deze vaak onterecht is en daardoor dus ook niet consequent terecht. Ik kan op die manier ook niet erop vertrouwen dat een +3 bericht effectief waardevol is en een -1 bericht onzin. Ik probeer zelf wel altijd correct te modereren waar ik zeker ben dat ik de juiste score geef. Ik klap -1 berichten in ieder geval zovaak mogelijk open juist omdat ik mij niet laat vertellen welke post goed is en welke niet. Laat mij bepalen of ik er iets van aan wil trekken of niet..
Dit kan al... In je instellingen kun je het minimale niveau wat standaard ingeklapt word aanpassen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBoneJarmer
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 06-05 13:26
Devian schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 23:31:
[...]

Dit kan al... In je instellingen kun je het minimale niveau wat standaard ingeklapt word aanpassen...
Oh dayum, juist gechecked en zag inderdaad zo'n optie staan. Ok, dat is goed om te weten, thanks! Bespaart mij op zijn minst de moeite om alles manuaal uit te klappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

TheBoneJarmer schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 23:14:
En ik kan mij voorstellen dat niet iedereen daar zin in heeft, dus slaan ze het bericht over terwijl het zo maar eens goed zou kunnen dat zo'n bericht waardevolle info heeft.
Het zou kunnen, het gebeurt echter bijna niet. De -1 is niet voor niets standaard niet zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Laguna schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 18:30:
@snefkens dat heet selectief modereren. Mijn posts hier werden ook op -1 gemodereerd, terwijl die van de ander niet gemodereerd werden. Ik heb de situatie maar geaccepteerd, totdat Tweakers ooit besluit om het anders te doen. Qua meningmodders is het helaas dweilen met de kraan open.
Jouw reacties bij dat topic zijn dan ook niet van hoge kwaliteit. Door o.a. de mening van een ander af te doen als 'zeiken' ga je natuurlijk al snel op een lagere score af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Topicstarter
Bor schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 09:36:
[...]

Jouw reacties bij dat topic zijn dan ook niet van hoge kwaliteit. Door o.a. de mening van een ander af te doen als 'zeiken' ga je natuurlijk al snel op een lagere score af.
Dat zeiken was niet op persoonlijk vlak, maar in het algemeen en volkomen terecht. Het was gewoon een discussie en ik zeg nergens dat het posts van hoge kwaliteit zijn.
Bor schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 09:49:
[...]

Mijn punt is meer dat de moderaties die er nu staan op jouw reacties prima zijn.
Ja uiteindelijk gemiddeld wel, maar dat was niet mijn punt. Mijn punt was dat alleen mijn reacties in eerste instantie op -1 waren gemod en die van de ander helemaal niet gemodereerd waren. Oftewel eenzijdig en dus mening.

[ Voor 31% gewijzigd door Laguna op 14-08-2020 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Laguna schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 09:47:
[...]

Dat zeiken was niet op persoonlijk vlak, maar in het algemeen en volkomen terecht. Het was gewoon een discussie en ik zeg nergens dat het posts van hoge kwaliteit zijn.
Mijn punt is meer dat de moderaties die er nu staan op jouw reacties prima zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bor schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 09:49:
[...]

Maar wat betreft de Mening modders, is het niet een idee dat je maar een bepaald maximaal -1 per dag kan uitbrengen? Zodat je zorgvuldig met deze -1 moet omgaan. En zeg nou eerlijk hoe vaak moet je een -1 uitbrengen per dag? Ik kom ze weinig tegen die echt een -1 zijn namelijk. Op deze manier zorg je misschien dat het mening modden er een beetje uitgaat of misschien minder wordt.

Of een systeem waar je überhaupt in het begin maar een paar keer kan stemmen? En als je meer ervaring hebt dat je dan steeds meer rechten krijgt? Dat bijvoorbeeld alleen de ervaren Tweakers een -1 kunnen uitbrengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:15

ikt

Anoniem: 306567 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 09:52:
[...]

Maar wat betreft de Mening modders, is het niet een idee dat je maar een bepaald maximaal -1 per dag kan uitbrengen? Zodat je zorgvuldig met deze -1 moet omgaan. En zeg nou eerlijk hoe vaak moet je een -1 uitbrengen per dag? Ik kom ze weinig tegen die echt een -1 zijn namelijk. Op deze manier zorg je misschien dat het mening modden er een beetje uitgaat of misschien minder wordt.

Of een systeem waar je überhaupt in het begin maar een paar keer kan stemmen? En als je meer ervaring hebt dat je dan steeds meer rechten krijgt? Dat bijvoorbeeld alleen de ervaren Tweakers een -1 kunnen uitbrengen?
Een -1 wordt meestal gegeven voor low-effort posts die geen enkele bijdrage leveren aan de discussie en meer kunnen dienen als flamebait.

Vooral populaire artikelen hebben veelal een handvol van deze comments.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ikt schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 10:10:
[...]

Een -1 wordt meestal gegeven voor low-effort posts die geen enkele bijdrage leveren aan de discussie en meer kunnen dienen als flamebait.

Vooral populaire artikelen hebben veelal een handvol van deze comments.
Ik snap wel waarom -1 gebruikt wordt, maar het gaat er om dat de -1 teveel gebruikt wordt door mensen die een andere mening hebben dan de poster. Ook in het voorbeeld wat je stuurt staan veel -1 berichten die niet allemaal terecht zijn.

Voorbeelden:

Stoney3K in 'nieuws: Google verwijdert Fortnite uit Play Store'

GertMenkel in 'nieuws: Google verwijdert Fortnite uit Play Store'

Darksequence in 'nieuws: Google verwijdert Fortnite uit Play Store'

Allemaal geen -1 maar een andere mening dan de rest en dan krijg je dus een -1...

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 306567 op 14-08-2020 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.C
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-05 15:07

T.C

Het zullen inderdaad meningmodders op deze 2 reacties hebben zitten modereren.
Maar wees eerlijk hoe kan je objectief modereren op een mening?
Zijn deze 2 reactie -1 waard? Dat is misschien wel erg laag, maar een +1 is het ook zeker niet.
Nu staan deze 2 reacties op 0, iets wat eigenlijk de best mogelijke score is voor deze reacties.

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:15
Okee, ik heb recent ook een ervaring gehad waarbij mijn mening duidelijk niet op prijs werd gesteld. Hoewel de reactie binnen een kwartier met twee of drie scores op +2 stond, stond die een uur later op -1 door acht of negen mensen die het duidelijk niet eens waren met mijn mening.

De indruk die bij mij achterbleef is dat het wellicht zelfs directed was - alsof er een extern netwerk bestaat van mensen met een gezamelijke mening. Zelfs toen de post al op -1 stond bleven de reacties op dat niveau binnenstromen.

Nu maakt het internet van dit decennium paranoia, ik zal de eerste zijn die dat toegeeft. Maar - ik heb geen inzicht in de data. Ik denk dat het een goed idee zou zijn toch eens te kijken of er patronen te ontdekken zijn. Of de zelfde groep gebruikers herhaaldelijk binnen korte tijd -1 scoren op bepaalde types reacties. Zelfs als de kans 10% is dat dat inderdaad zo is, dan denk ik dat het een goed idee is zulke subversieve elementen uit te bannen.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@T.C De 2 reacties waar jij naar refereert zijn inderdaad gewoon 0

Die voorbeelden daarboven zijn gewoon een +1. Alleen ja een andere mening.

@Helixes Dat idee heb ik inderdaad ook, want als je een andere mening hebt dan krijg je inderdaad een enorme bulk aan -1 over je heen. Het lijkt dan alsof het getarged is. Maar ja dat is een gevoel want wij kunnen niet zien wie dit precies doen. Echter komt het wel heel vaak voor, daarnaast zie ik ook mensen op een bepaalde manier reageren en olie op het vuur gooien die bijvoorbeeld net een account hebben aangemaakt.

Daarom opper ik ook dat je niet zomaar een -1 uit kan delen als je een nieuw account hebt en dat je dit moet verdienen. Hier haal je denk ik ook een heel stuk van dit soort ongein eruit.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 306567 op 14-08-2020 10:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Anoniem: 306567 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 10:18:
[...]

Ik snap wel waarom -1 gebruikt wordt, maar het gaat er om dat de -1 teveel gebruikt wordt door mensen die een andere mening hebben dan de poster. Ook in het voorbeeld wat je stuurt staan veel -1 berichten die niet allemaal terecht zijn.

Voorbeelden:

Allemaal geen -1 maar een andere mening dan de rest en dan krijg je dus een -1...
Dit lijkt me geen geval van meningmodden, maar het uitdelen van een lage score vanwege flamerig/trollerig gedrag. Alhoewel ik een -1 voor de eerste twee wel wat streng vind, kan ik niet zeggen dat het fout is.
Helixes schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 10:22:
Okee, ik heb recent ook een ervaring gehad waarbij mijn mening duidelijk niet op prijs werd gesteld. Hoewel de reactie binnen een kwartier met twee of drie scores op +2 stond, stond die een uur later op -1 door acht of negen mensen die het duidelijk niet eens waren met mijn mening.

De indruk die bij mij achterbleef is dat het wellicht zelfs directed was - alsof er een extern netwerk bestaat van mensen met een gezamelijke mening. Zelfs toen de post al op -1 stond bleven de reacties op dat niveau binnenstromen.

Nu maakt het internet van dit decennium paranoia, ik zal de eerste zijn die dat toegeeft. Maar - ik heb geen inzicht in de data. Ik denk dat het een goed idee zou zijn toch eens te kijken of er patronen te ontdekken zijn. Of de zelfde groep gebruikers herhaaldelijk binnen korte tijd -1 scoren op bepaalde types reacties. Zelfs als de kans 10% is dat dat inderdaad zo is, dan denk ik dat het een goed idee is zulke subversieve elementen uit te bannen.
Wij hebben wel inzicht in de data en hebben geen bewijs voor het systematisch gezamenlijk modereren om scores omlaag te krijgen. We zien wel eens mensen die zich richten op bepaalde users om die altijd omlaag te modden, of mensen die clones gebruiken om hun eigen reacties te modereren, maar die filteren we er doorgaans wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@RoD Vind je dit geen mening modden? Ik vind dit zeker geen -1 en ook vind ik dit geen flamerig/trollerig gedrag eerlijk gezegd. Het is namelijk gewoon een mening die iemand heeft en dit zo verwoord.

Maar ja de hele discussie over meningmodden wordt al jaren gevoerd en ik heb het idee dat er nooit echt iets aan gedaan wordt of wordt geluisterd naar de ideeën die er worden geopperd. Er zijn heel veel mensen van Tweakers af precies hierom. Er wordt alleen maar gereageerd op de posts om het systeem te verdedigen. Maar de discussie aangaan over mogelijke oplossingen wordt stelselmatig genegeerd..

[ Voor 50% gewijzigd door Anoniem: 306567 op 14-08-2020 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Anoniem: 306567 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 10:32:
@RoD Vind je dit geen mening modden? Ik vind dit zeker geen -1 en ook vind ik dit geen flamerig/trollerig gedrag eerlijk gezegd. Het is namelijk gewoon een mening die iemand heeft en dit zo verwoord.
Dat is nu eenmaal slecht voor de bottom line van Epic, dus die gaan als een verwend kind boehoe zitten doen.
Wat een achterlijk gedrag van Google zeg.
Daar mag je best punten voor aftrekken.

Nogmaals, ik vind het geen -1, maar het is dus niet zo dat het hier om briljante reacties gaat die toevallig om hun mening omlaag worden gemod.
Maar ja de hele discussie over meningmodden wordt al jaren gevoerd en ik heb het idee dat er nooit echt iets aan gedaan wordt of wordt geluisterd naar de ideeën die er worden geopperd. Er zijn heel veel mensen van Tweakers af precies hierom. Er wordt alleen maar gereageerd op de posts om het systeem te verdedigen. Maar de discussie aangaan over mogelijke oplossingen wordt stelselmatig genegeerd..
Wij zouden ook graag minder meningmodders zien. Daarom zijn we dagelijks bezig om mensen die misbruik van het systeem maken, eruit te filteren. Als er goed-werkende oplossingen zijn om meningmodden in te dammen, dan implementeren wij ze graag. We moeten ons er echter ook bewust van zijn dat het systeem niet perfect is. Je zal altijd een deel meningmodders overhouden, zeker bij controversiele onderwerpen. Dat is een gevolg van het feit dat modereren voor iedereen open staat.

[ Voor 39% gewijzigd door RoD op 14-08-2020 10:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
dus die gaan als een verwend kind boehoe zitten doen.
reden voor een -1 mijns inziens
Wat een achterlijk gedrag van Google zeg.
dit (samen met de rest van de post overigens) levert bij mij ook een -1 op. Hoewel ik het inhoudelijk met hem eens ben.

/edit: mot dat nou RoD? :(

;)

[ Voor 5% gewijzigd door ArthurMorgan op 14-08-2020 10:38 ]

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maar bijvoorbeeld deze post:

cappie in 'nieuws: Forza Horizon 3 is na 27 september niet meer digitaal te k...

Hij staat gemiddeld inderdaad op een +1, maar er zijn dus 33x een -1 uitgedeeld.

Ik kan er gewoon niet bij dat er in dezelfde post een +3 maar ook een -1 wordt uitgedeeld. Dat is gewoon meningmodden. En heeft niks met de regels van het systeem te maken. De mensen die hier een -1 stemmen moeten toch gewoon aangepakt worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Dat is inderdaad een plus 1. Niet bijster bijzonder, en zeker niet heel slecht. Maar de uiteindelijke uitkomst is gewoon prima, daar gaat het uiteindelijk om. (dat is ook het doel van het topic mismoderaties.)

Als ik het goed heb draait er een algoritme dat toeziet op mensen die vaak (echt) afwijken van de uiteindelijke uitkomst en kunnen die hun modstatus kwijtraken. Maar om nu iedereen met een enkele foute meningmoderatie direct als een politieagent achter de vodden zitten lijkt me ook niet bevorderlijk voor de sfeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.C

T.C

[...]

Voorbeelden:

De eerste allinea was opzich wel een volwassen en on-topic reactie. (dat zou ik +1 modden)

Maar daarna vernaggelt Stoney3k deze reactie met het volgende:
"Dat is nu eenmaal slecht voor de bottom line van Epic, dus die gaan als een verwend kind boehoe zitten doen."

Met puur alleen de eerste allinea had ik zonder twijfel een +1 gegeven.
Maar deze nogal sterke en enigzins onvolwassen anti EPIC "Boehoe" in de tweede allinea maakt het in mijn ogen 0 of eigenlijk -1 (Flamebait)
Ik snap zijn bedoeling en misschien heeft hij op sommige delen een punt.

Maar op tweakers mag ik toch een ander niveau verwachten dan op facebook.
In dit geval is het gewoon een flamebait achtige reactie.
Het is geen +1 en zelfs 0 is nog steeds te hoog, nee -1 lijkt me door de stijl en toon van deze reactie weldegelijk goed.

Voor mijn moderaties kijk ik of het iets toevoegt aan de discussie (en hoeveel) of niets toevoegt aan de discussie maar juist de discussie mogelijk laat ontsporen.
Deze gebruiker had de reactie toch iets anders moeten verwoorden.
Dit is leuk voor op je facebook of bij je D&D vrienden, maar op tweakers zou ik het toch anders verwoorden.
Op deze manier is het wel heel erg pro EPIC en anti Apple, je kan het oneens zijn met het beleid van Apple.
Persoonlijk ben ik het ook oneens met het beleid van Apple, maar vooralsnog mag dit.

Misschien een 0, maar toch denk ik eerder een -1
Ik heb deze 3 aangehaalde reacties gelezen.
Waar jij geen -1 ziet, misschien doordat ze deels jouw mening volgen, zie ik toch wel -1.

Dit is vooral vanwege de manier waarop het geschreven is, nu heb ik ze niet gemodereerd... maar als ik dat zou doen zie je mijn beweegredenen hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ArthurMorgan schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 10:44:
Dat is inderdaad een plus 1. Niet bijster bijzonder, en zeker niet heel slecht. Maar de uiteindelijke uitkomst is gewoon prima, daar gaat het uiteindelijk om. (dat is ook het doel van het topic mismoderaties.)

Als ik het goed heb draait er een algoritme dat toeziet op mensen die vaak (echt) afwijken van de uiteindelijke uitkomst en kunnen die hun modstatus kwijtraken. Maar om nu iedereen met een enkele foute meningmoderatie direct als een politieagent achter de vodden zitten lijkt me ook niet bevorderlijk voor de sfeer.
Het gaat bij dit onderwerp eigenlijk over alle reacties die er gegeven worden. Bijna alles wordt op mening gemodereerd, daar zijn aanpassingen op gedaan doordat ik hier over heb geklaagd. Maar vooral op dit soort onderwerpen kunnen mensen blijkbaar niet zonder mening modderen. Hetzelfde bij dit onderwerp:

nieuws: Microsoft brengt Xbox Series X in november uit - update

Tuurlijk komt er altijd wel weer een discussie over ps5 en Xbox. Maar de reacties worden dan gemodereerd op basis van aan welke kant van het kamp je staat.

Ook over dit onderwerp:

nieuws: Facebook en Instagram gaan afbeeldingen van Zwarte Piet verwijderen b...

Hier moet gewoon veel sneller ingegrepen worden, want dit is gewoon een gevoelig onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.C

T.C

Anoniem: 306567 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 10:26:
@T.C De 2 reacties waar jij naar refereert zijn inderdaad gewoon 0

Die voorbeelden daarboven zijn gewoon een +1. Alleen ja een andere mening.

@Helixes Dat idee heb ik inderdaad ook, want als je een andere mening hebt dan krijg je inderdaad een enorme bulk aan -1 over je heen. Het lijkt dan alsof het getarged is. Maar ja dat is een gevoel want wij kunnen niet zien wie dit precies doen. Echter komt het wel heel vaak voor, daarnaast zie ik ook mensen op een bepaalde manier reageren en olie op het vuur gooien die bijvoorbeeld net een account hebben aangemaakt.

Daarom opper ik ook dat je niet zomaar een -1 uit kan delen als je een nieuw account hebt en dat je dit moet verdienen. Hier haal je denk ik ook een heel stuk van dit soort ongein eruit.
@snefkens Volgens mij is dat nu al aardig rechtgetrokken, ik heb ze niet allemaal gelezen dus of een +1, een 0 of een -1 terecht zou zijn voor die reacties van jou weet ik niet.... maar ik zie toch veel +1 reacties van jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@T.C Stoney3K in 'nieuws: Google verwijdert Fortnite uit Play Store'

Dat hij dit op het einde zegt: "Dat is nu eenmaal slecht voor de bottom line van Epic, dus die gaan als een verwend kind boehoe zitten doen."

Wellicht ongelukkig opgeschreven, maar dat maakt het nou niet echt een trol vind ik.

Het klopt dat veel is rechtgetrokken, maar dat komt ook omdat het hier besproken wordt en dat mensen dan een +1 geven bijvoorbeeld. Maar er zijn genoeg voorbeelden te vinden die niet worden rechtgetrokken.

Maar alsnog, wat is er mis mee om -1 te beperken. Dat je dit met een nieuw account niet direct kan doen maar dit moet verdienen? Hier haal je denk ik een heel stuk van de verkeerde -1 eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Een opmerking wil ik nog wel maken, een foute -1 is niet slechter dan een foute andere waardering. Een plus 3 bij een 0 post is zelfs erger.

Dus alleen -1 verbieden levert net zo goed fouten op.

/edit: al is het natuurlijk wel fijn dat er met de mediaan wordt gewerkt ipv met gemiddelden :)

[ Voor 20% gewijzigd door ArthurMorgan op 14-08-2020 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ArthurMorgan schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 11:05:
Een opmerking wil ik nog wel maken, een foute -1 is niet slechter dan een foute andere waardering. Een plus 3 bij een 0 post is zelfs erger.

Dus alleen -1 verbieden levert net zo goed fouten op.

/edit: al is het natuurlijk wel fijn dat er met de mediaan wordt gewerkt ipv met gemiddelden :)
Ik heb het niet over het verbieden van een -1. Maar het beperken van het gebruik ervan bij nieuwe accounts. Dat je met een nieuw account bijvoorbeeld alleen een 0 en +1 kan geven. En dat je later wel meer rechten erbij krijgt.

Of een systeem waar je maar 1x per dag een bepaald hoeveelheid +3 en -1 kan geven. Zodat het gebruik hiervan beperkt wordt. Maar als het gebruikt wordt dat het dan goed ingezet wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.C

T.C

Anoniem: 306567 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 11:01:
@T.C Stoney3K in 'nieuws: Google verwijdert Fortnite uit Play Store'

Dat hij dit op het einde zegt: "Dat is nu eenmaal slecht voor de bottom line van Epic, dus die gaan als een verwend kind boehoe zitten doen."

Wellicht ongelukkig opgeschreven, maar dat maakt het nou niet echt een trol vind ik.
Misschien maakt dat het niet direct een trol, maar het is nog steeds behoorlijk ongewenst.
Dat is in ieder geval mijn mening en er zijn blijkbaar meer mensen die er zo over denken.
Het klopt dat veel is rechtgetrokken, maar dat komt ook omdat het hier besproken wordt en dat mensen dan een +1 geven bijvoorbeeld. Maar er zijn genoeg voorbeelden te vinden die niet worden rechtgetrokken.

Maar alsnog, wat is er mis mee om -1 te beperken. Dat je dit met een nieuw account niet direct kan doen maar dit moet verdienen? Hier haal je denk ik een heel stuk van de verkeerde -1 eruit.
Deze 3 reacties zag ik geen mismoderatie, zelfs degene die jij hier nog een keer aanhaalt zie ik niet echt een hogere score.

RoD zegt (over dezelfde reacties) zelf dat een aantal van hem waarschijnlijk eerder een 0 dan een -1 hadden gekregen, maar dat een -1 ook niet echt onterecht is.... juist ook vanwege de toonzetting.

Ja er vinden meningmoderaties plaats.
Nee dat is niet wenselijk.
Nee dat is niet te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

T.C schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 11:41:
[...]

Misschien maakt dat het niet direct een trol, maar het is nog steeds behoorlijk ongewenst.
Dat is in ieder geval mijn mening en er zijn blijkbaar meer mensen die er zo over denken.

[...]

Deze 3 reacties zag ik geen mismoderatie, zelfs degene die jij hier nog een keer aanhaalt zie ik niet echt een hogere score.

RoD zegt (over dezelfde reacties) zelf dat een aantal van hem waarschijnlijk eerder een 0 dan een -1 hadden gekregen, maar dat een -1 ook niet echt onterecht is.... juist ook vanwege de toonzetting.

Ja er vinden meningmoderaties plaats.
Nee dat is niet wenselijk.
Nee dat is niet te voorkomen.
Ik vind het zelf vooral een erg makkelijk antwoord, ja het komt voor en het is niet wenselijk. Alleen het is niet te voorkomen. Jawel het is wel te voorkomen, alleen wordt er niet geluisterd naar de mogelijke oplossingen en laten we het maar bij het oude. Er wordt namelijk al jaren over geklaagd.

Nog een paar voorbeelden:

ariekanari in 'nieuws: 'PS5-controller heeft 56 procent hogere accucapaciteit...

Dit is geen +3

Ridicuul in 'nieuws: 'PS5-controller heeft 56 procent hogere accucapaciteit dan...

Dit is geen +2

ymmv in 'nieuws: 'PS5-controller heeft 56 procent hogere accucapaciteit dan P...

Dit is geen +2

Finraziel in 'nieuws: 'PS5-controller heeft 56 procent hogere accucapaciteit ...

Dit is geen 0

Wolfos in 'nieuws: 'PS5-controller heeft 56 procent hogere accucapaciteit dan...

Dit is geen 0

bRuud83 in 'nieuws: 'PS5-controller heeft 56 procent hogere accucapaciteit da...

Dit is geen 0

Anoniem: 306567 in 'nieuws: 'PS5-controller heeft 56 procent hogere accucapaciteit d...

Dit is geen 0

m10000 in 'nieuws: 'PS5-controller heeft 56 procent hogere accucapaciteit dan...

Dit is geen 0

Dit is geen 0

Allemaal moderaties die gedaan zijn op basis van een mening, of je het er mee eens bent of niet. Het is niet iets wat soms voorkomt mening modden. Maar het komt steeds meer voor namelijk. Dit is een groeiend probleem en dan aangeven dat er niks aan gedaan kan worden vind ik een wat te makkelijk antwoord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ffha
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-02 16:46
Even een blik vanuit een ietwat passieve tweakert:
Mijn frontpage comments staan standaard gefilterd op +2, en in specifieke threads klap ik alles uit voor context. Ik krijg zo zeer regelmatig correcties, aanvullende informatie en dergelijke van andere community leden te zien. Dat stel ik zeer op prijs en waar ik het nodig acht, probeer ik op dezelfde wijze bij te dragen.

De paar keer dat ik een -1 uitklap, is het 9/10 keer ook echt terecht een -1.
"Mijn mening als ongeïnformeerde buitenstaander is ..."
"Covid is een hoax wake up sheeple"
"Er is een elite groep op tweakers die mijn commentaar altijd -1 geeft"
"Scheldende tokkie die faalt in begrijpend lezen"

In mijn ogen werkt het systeem goed omdat er ook veel tweakers juist wel goed modereren. Dat er af en toe wat tussen +1 en -1 valt is jammer, maar ik zie vrijwel altijd goede comments (lees: comments die inhoudelijk bijdragen aan het artikel of die vragen van anderen correct beantwoorden) in het positieve staan.

Ben het er trouwens niet mee eens dat het erger wordt. De FP mods leveren goed werk, en dat zeg ik niet uit kontkusserij.

[ Voor 0% gewijzigd door ffha op 14-08-2020 12:03 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Anoniem: 306567 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 11:52:
[...]

Ik vind het zelf vooral een erg makkelijk antwoord, ja het komt voor en het is niet wenselijk. Alleen het is niet te voorkomen. Jawel het is wel te voorkomen, alleen wordt er niet geluisterd naar de mogelijke oplossingen en laten we het maar bij het oude. Er wordt namelijk al jaren over geklaagd.

Nog een paar voorbeelden:
...
Je bent te vroeg met veel van de voorbeelden geweest gezien de meeste hiervan nu gewoon goed staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
ArthurMorgan schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 10:44:
Maar het grote probleem is natuurlijk dat je dan 2 dagen nadat je het artikel gelezen hebt nog eens moet gan kijken of er zinvolle bijdrages zijn omdat dan de uiteindelijke uitkomst goed staat?
Iedereen is er druk mee met dat systeem, maar ik zie de toegevoegde waarde niet zo.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bor schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 12:29:
[...]

Je bent te vroeg met veel van de voorbeelden geweest gezien de meeste hiervan nu gewoon goed staan.
Het nieuwsbericht is van gisteren. Ik heb dit bericht 40 minuten geleden geplaatst en miraculeus staat nu ineens alles goed? Dat is wel een beetje vreemd denk ik of niet? In die 40 minuten zijn al die berichten ineens aangepast. Terwijl ze 40 minuten geleden op de score stonden wat ik net zei.....

Terwijl berichten van een dag geleden nagenoeg niet meer gelezen worden.

Ik heb het idee dat dit een beetje het maskeren van het probleem is.

Zelfs mods geven aan dat er gewoon dingen niet kloppen:

wildhagen in "Het kleine-mismoderatietopic deel XXX"

Maar dan ga ik nog wat verder zoeken van woensdag, kan jij mij vertellen waarom dit een -1 is:

Anoniem: 306567 in 'nieuws: Microsoft brengt Xbox Series X in november uit - update'

Ik beargumenteer iets inclusief bron en ik krijg er een -1 voor?

Waarom is dit een 0:

Anoniem: 306567 in 'nieuws: Microsoft brengt Xbox Series X in november uit - update'

Waarom is dit een 0:

Dit zijn allemaal voorbeelden van mening modden

[ Voor 56% gewijzigd door Anoniem: 306567 op 14-08-2020 12:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor

Bor

Wellicht wat semantisch maar toch er verduidelijking; Wildhagen is een ProMod wat feitelijk geen mod is maar een normale user met een zwaardere weging.
Maar dan ga ik nog wat verder zoeken van woensdag, kan jij mij vertellen waarom dit een -1 is:

Die reactie heeft een enkele -1 moderatie gekregen van een gebruiker die inmiddels al niet meer kan modereren.
Die reactie heeft 2 moderaties gekregen, een +1 en een onterechte -1. De persoon die -1 heeft gegeven heeft gister al een waarschuwing ontvangen van een collega.
Idem al hierboven; die reactie heeft 2 moderaties gekregen, een +1 en een onterechte -1. De persoon die -1 heeft gegeven heeft gister al een waarschuwing ontvangen van een collega. Dit betreft dezelfde user als hiervoor.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
Misschien een idee om pas bij 5 moderaties een mediaan te berekenen. Tot die tijd gewoon een grijze 0 zodat post die snel een - 1 krijgen niet gelijk bij de eerste moderatie "verdwijnen" en posts die +3 krijgen niet gelijk groen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bor schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 12:56:
[...]

Wellicht wat semantisch maar toch er verduidelijking; Wildhagen is een ProMod wat feitelijk geen mod is maar een normale user met een zwaardere weging.

[...]

Die reactie heeft een enkele -1 moderatie gekregen van een gebruiker die inmiddels al niet meer kan modereren.

[...]

Die reactie heeft 2 moderaties gekregen, een +1 en een onterechte -1. De persoon die -1 heeft gegeven heeft gister al een waarschuwing ontvangen van een collega.

[...]

Idem al hierboven; die reactie heeft 2 moderaties gekregen, een +1 en een onterechte -1. De persoon die -1 heeft gegeven heeft gister al een waarschuwing ontvangen van een collega. Dit betreft dezelfde user als hiervoor.
Bedankt voor de toelichting. ik wist niet dat een "ProMod" een normale gebruiker was. De laatste punten zijn duidelijk.

het blijft natuurlijk wel opmerkelijk dat die bovenste post zoveel x een +3 krijgt. Nu is dat aangepast maar het blijft opmerkelijk.

@DoeEensGek Dat vind ik nog niet eens zo gek idee ;-) Nu krijg je natuurlijk ook nog steeds een 0 als je 1x een -1 krijgt, maar bij 2x een -1 krijg je inderdaad wel een -1 als mediaan. Als je dit naar 5 stuks zet dan krijg je inderdaad dat de post niet zo snel weg valt.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 306567 op 14-08-2020 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk

Dirk

Anoniem: 306567 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 09:52:
[...]

[...]

Voorbeelden:

Afgezien van de vraag hoe goed deze voorbeelden zijn, laten ze ook direct zien dat een limitatie van het aantal -1's niet gaat werken: de moderaties zijn afkomstig van 6 verschillende gebruikers, 5 daarvan hebben maar 1 van de 3 reacties gemodereerd, 1 heeft er 2 gedaan. Ons probleem is dat we een groot aantal moderators moeten zien te sturen, die elk een klein aantal moderaties doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk

Dirk

DoeEensGek schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 13:02:
Misschien een idee om pas bij 5 moderaties een mediaan te berekenen. Tot die tijd gewoon een grijze 0 zodat post die snel een - 1 krijgen niet gelijk bij de eerste moderatie "verdwijnen" en posts die +3 krijgen niet gelijk groen zijn.
Dan krijgen we weer klachten dat er zoveel reacties ongemodereerd blijven...

Tegelijkertijd zijn er wat mij betreft wel veel te veel gebruikers met een expert-status, die een weging van 2x hebben. Deze groep zou ik dus wel willen inperken, maar daar heb ik de handen nog niet voor op elkaar weten te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

@Dirk Hoe kan je zien dat je zo'n "expert-status", dat is mij namelijk niet bekend. Als de modders hier misschien weet van zouden hebben, zouden ze misschien in het vervolg wat conservatiever modderen.

Wishful thinking, I know. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Lip op 14-08-2020 13:29 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk

Dirk

Die status is niet meer zichtbaar op het profiel. Toen we die status vroeger wel lieten zien, ontleenden gebruikers er onterecht status aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Topicstarter
Een oplossing zou zijn om anonimiteit weg te halen bij het modereren, alleen zal dat geheid weer andere problemen met zich meebrengen.

@wildhagen dat bedoelde ik idd met andere problemen ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Laguna op 14-08-2020 14:18 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Laguna schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 14:15:
Een oplossing zou zijn om anonimiteit weg te halen bij het modereren, alleen zal dat geheid weer andere problemen met zich meebrengen.
Slecht plan. Als Pietje ziet dat Jantje een -1 uitdeelt (ook al is die terecht), zal Pietje de volgende reactie van Jantje dan ook een -1 gaan geven.

Of er ontstaan complete flamewars erover. Hetzij via DM''s of direct onder de newsposts.

Komt de sfeer niet echt ten goede, om het maar zacht uit te drukken.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memori
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21-05 16:16
wildhagen schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 14:17:
Slecht plan. [...] Komt de sfeer niet echt ten goede, om het maar zacht uit te drukken.
Misschien, zoals eerder genoemd, is het een idee om het eerste half uur de -1's niet mee te laten tellen om te vermijden dat reacties te snel worden verborgen voor nieuwe lezers.

Verder blijft het (on)terecht/opinie modereren probleem lastig. Misschien moet er een waarde aan een gebruiker hangen dat bepaalt hoe sterk zijn/haar moderatie geldt. Door juist te modereren gaat deze waarde omhoog. Maar zo'n systeem zou eerst ingeleerd moeten worden.

Heeft Tweakers ook bescherming tegen mensen met een plethora aan accounts? Het valt mij namelijk op dat als iemand tegen bepaalde medetweakers ingaat, dat deze reacties al heel snel een -1 hebben en dat ook lang zo blijft, terwijl het wel valide argumenten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Memori schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 17:17:
[...]

Misschien, zoals eerder genoemd, is het een idee om het eerste half uur de -1's niet mee te laten tellen om te vermijden dat reacties te snel worden verborgen voor nieuwe lezers.
Reacties die door een onervaren moderator op -1 (of +3) zijn gezet, moeten eerst bevestigd worden door een meer ervaren moderator voordat de score wordt getoond, als ik het me goed herinner.
Verder blijft het (on)terecht/opinie modereren probleem lastig. Misschien moet er een waarde aan een gebruiker hangen dat bepaalt hoe sterk zijn/haar moderatie geldt. Door juist te modereren gaat deze waarde omhoog. Maar zo'n systeem zou eerst ingeleerd moeten worden.
Dat hebben we al :) En hebben we ook weer deels afgeschaft. Je hebt nu nog de 1x en 2x weging, en voor ProMods en PowerMods een x6-weging. De boosts waarmee jezelf een x6-weging kon geven, zijn afgeschaft.
Heeft Tweakers ook bescherming tegen mensen met een plethora aan accounts? Het valt mij namelijk op dat als iemand tegen bepaalde medetweakers ingaat, dat deze reacties al heel snel een -1 hebben en dat ook lang zo blijft, terwijl het wel valide argumenten zijn.
Ja, clones zijn sowieso niet toegestaan en het saboteren van het moderatiesysteem met meerdere accounts levert je heel snel een ban op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Wanneer komen de boostpunten terug? Nooit meer zeker>?

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Lip schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 18:25:
Hopelijk nooit meer nee. Zorgde voor een heleboel ellende qua mismods.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Jammer, dat daarmee de goeie onder kwaaie moet lijden. Maar als het een boel (dikke) ellende scheelt, dan zal het wel voor een goed doel zijn. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkje.doc
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:42
ik blijf van mening dat bij onderwerpen die te politiek beladen zijn geen mods toestaan.

In bijna alle gevallen voegt het niets toe.

Of als het uit de hand loopt reacties uitzetten. Gebeurt bij sommige topics ook wel eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Niet online

Zeehond

Seal with it!

Lip schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 18:25:
Boostpunten werden helaas teveel misbruikt, dat i s ook de reden waarom ze zijn afgeschaft. DDex6 weging is nu enkel voor Pro en Powermods beschikbaar.

Select * from fish

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:27

Sorcerer8472

Mens sana?

Anoniem: 306567 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 10:26:
Op zich is dit ook wel een goed idee: geen -1 en geen +3 tenzij je account een jaar oud is en je een bepaald minimum karmaniveau hebt. En helemaal niet modereren als je account jonger dan een week is oid? De rest kan aangesproken worden zoals dat nu ook al gebeurt op meningmodden.

Maar ook in het mismoderatie-topic gevraagd: wordt er nou al gesproken of gewerkt aan een oplossing voor het meningmodden verder? Of helemaal niet?

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirk

Dirk

We hebben de basisstatussen 'actief' en 'expert'. Helaas zijn de eisen voor expert zo laag dat vrijwel iedereen dat is. De groep actief heeft een weging van 1x in plaats van 2x en kan een reactie niet effectief op -1 of +3 zetten. Dat doet dus ongeveer wat jij vraagt. Ik gisteren opnieuw gevraagd om de eisen voor de expertgroep te verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-05 16:28
En wat nu als je een maximaal weg te geven punten per artikel geeft?

Dus per artikel krijg je 5 punten om weg te geven en mag je max 1 keer iemand een -1 geven.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

ChojinZ schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 15:44:
En wat nu als je een maximaal weg te geven punten per artikel geeft?

Dus per artikel krijg je 5 punten om weg te geven en mag je max 1 keer iemand een -1 geven.
Lijkt me niet echt praktisch als een artikel 100+ posts heeft. Dan blijft het gros ongemodereed.

Daarnaast kan je dan nog steeds 5x modmisbruik plegen, je voorkomt daarmee geem modmisbruik.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Topicstarter
@Dirk wat zijn de huidige eisen voor expert?

Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.