Acties:
  • +2 Henk 'm!

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
@Garyu, je krijgt nu zo rond de dodenherdenking en bevrijdingsdag geen wee gevoel in je maag als iemand een 'twee stromenmaatschappij' voorstelt?

(Naast dat het dus een fundamentele schending van de mensenrechten is.)

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
Stoney3K schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 11:08:
[...]
En zelfs als het virus uitgedoofd is zou je de grenzen letterlijk hermetisch moeten bewaken (zelfs als iemand over de grens heen spuugt heb je nog risico op besmetting). Dus bijna letterlijk een plastic koepel over Nederland heen.
Dit is dan ook onzin. Je hoeft de grenzen helemaal niet 'letterlijk hermetisch' moeten bewaken, je moet vooral alert zijn.

Wat de directe buitengrenzen valt het sowieso wel mee: Merkel wil het virus ook uitdoven, Belgie weet ik niet precies maar heeft behoorlijk strenge regels dus ik denk dat die ook mee willen doen... heb je vooral de figuurlijke buitengrenzen: de internationale treinstations, het verkeer van buiten, en de luchtvaart.

Maar als je een netwerk hebt van snelle opsporing, dan kun je ook als dat het virus weer binnen brengt, alert reageren, en tegenhouden voor het zich verder verspreidt. Geen plastic koepel dus, wel ea anders aanpakken ja.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:47

Sorcerer8472

Mens sana?

incaz schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 11:18:
@Garyu, je krijgt nu zo rond de dodenherdenking en bevrijdingsdag geen wee gevoel in je maag als iemand een 'twee stromenmaatschappij' voorstelt?

(Naast dat het dus een fundamentele schending van de mensenrechten is.)
Waarom is dit een fundamentele schending van de mensenrechten, en bijvoorbeeld onze 'intelligente lockdown' niet, leg dat eens uit? Ik ben overigens van mening dat beide in deze situatie geen schending zijn, maar goed. De link leggen met bevrijdingsdag vind ik trouwens onsmakelijk.

Er is veel aan te merken op het idee maar er zitten een paar interessante dingen bij. Benieuwd wat er vanavond te horen zal zijn tijdens de persconferentie.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:08

ZieMaar!

Moderator General Chat
Sorcerer8472 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 11:40:
[...]

Waarom is dit een fundamentele schending van de mensenrechten, en bijvoorbeeld onze 'intelligente lockdown' niet, leg dat eens uit? Ik ben overigens van mening dat beide in deze situatie geen schending zijn, maar goed. De link leggen met bevrijdingsdag vind ik trouwens onsmakelijk.

Er is veel aan te merken op het idee maar er zitten een paar interessante dingen bij. Benieuwd wat er vanavond te horen zal zijn tijdens de persconferentie.
Het volgende (waarschijnlijk):
- Kappers (en misschien andere contactberoepen) snel weer open
- Begin juni de terrassen ook weer open
- Blijf nadenken, maar blijf zeker thuis met klachten
- Mondbedekking niet verplicht, maar aan brancheorganisaties hoe dat wel of niet toe te passen
- Heel misschien iets over een soort roadmap, misschien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-09 17:00

Stoney3K

Flatsehats!

Ik ben ook benieuwd wat het beleid gaat worden voor de sportverenigingen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:03
Stoney3K schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 11:47:
Buitensporten lijkt me niet zo'n probleem, evenals musea en dierentuinen.
Deze zomer zal Nederland massaal 'thuis' vakantie vieren dus samen met het strand en bos zijn dat de potentiële toppers.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Het "blijf thuis met klachten" is in NL wel een probleem denk ik trouwens. Omdat men al heel snel "nah, zal wel niets zijn" en "ik moet me niet aanstellen" denkt.

Gisteren zat ik op een bankje op de stad en komt er ineens een gast naast me zitten "nee, ik heb niets hoor, dat weet ik helemaal zeker" 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-09 17:00

Stoney3K

Flatsehats!

Sorcerer8472 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 11:51:
Het "blijf thuis met klachten" is in NL wel een probleem denk ik trouwens. Omdat men al heel snel "nah, zal wel niets zijn" en "ik moet me niet aanstellen" denkt.
Anders loop je ook het risico dat het halve land zich ziek gaat melden vanwege een rokershoestje of hooikoorts.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:18
Stoney3K schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 11:55:
[...]

Anders loop je ook het risico dat het halve land zich ziek gaat melden vanwege een rokershoestje of hooikoorts.
Je hoeft je toch niet per se ziek te melden? Als het kan (geldt natuurlijk niet voor iedereen) kun je in zo'n situatie ook gewoon vanaf huis werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Stoney3K schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 11:55:
[...]

Beter "onterecht" ziek gemeld dan dat het echt corona was en je je halve kantoor aansteekt (en zij weer hun familie, etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
hoevenpe schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 11:51:
Buitensporten lijkt me niet zo'n probleem, evenals musea en dierentuinen.
Deze zomer zal Nederland massaal 'thuis' vakantie vieren dus samen met het strand en bos zijn dat de potentiële toppers.
Precies om die reden denk ik dat het best lastig gaat worden in dierentuinen bijvoorbeeld. In normale zomers is het daar al hartstikke druk. Als mensen niet op vakantie kunnen nog drukker. Succes met afstandhouden in een volgepakte dierentuin. Dat gaat je niet lukken.

Ik snap echt wel dat mensen weer meer vrijheid willen, geloof me ik heb zelf ook twee kinderen die al weken thuis zitten. Maar elke plek waar potentieel veel mensen komen is een probleem.

Een sportveld prima. Daar weet je hoeveel mensen er komen. Maar een museum of dierentuin daar moet je echt maatregelen nemen om de toestroom te beperken. Bijvoorbeeld alleen met vooraf gereserveerde ticket.

Het is heel menselijk om bij een verruiming weer dingen te willen gaan doen. Maar ik denk dat ondanks alle waarschuwingen het nog een stuk langer gaat duren dan mensen denken voordat het weer "normaal" is. Er zal op al die drukke plekken gewerkt moeten worden met instroombeperking. Zomaar even ergens heen zou nog wel eens lang kunnen gaan duren.

[ Voor 14% gewijzigd door mddd op 06-05-2020 12:22 ]

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-09 09:51
Stoney3K schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 11:47:
Ik ook!

Ik weet wel dat ik overlijd aan overgewicht als de situatie zo blijft ;) En met mij vele anderen...

Mijn sportschool kan het aan.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
mddd schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 12:19:
Precies om die reden denk ik dat het best lastig gaat worden in dierentuinen bijvoorbeeld. In normale zomers is het daar al hartstikke druk. Als mensen niet op vakantie kunnen nog drukker. Succes met afstandhouden in een volgepakte dierentuin. Dat gaat je niet lukken.
In Duitsland gaat de horeca weer open en de dierentuinen is dat al een tijdje. Als het hier dichtblijft dan is een uurtje met het gezin in de auto deze zomer een alternatief, strikt beleid heeft alleen effect als alle landen hetzelfde doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
ericplan schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 08:46:
[...]

Maak maar vast een shortlist van dingen die voorlopig niet meer gaan gebeuren, niet in de huidige vorm:
Meerdaagse festivals, zoals Lowlands of Pinkpop
Examenreizen naar feestbestemmingen zoals Lloret de Mar
Extreem goedkope campingvluchten naar Ibiza of Mallorca
Wintersport met nadruk op après ski
Carnaval
Je vergeet de belangrijkste:
betaald voetbal! (wat gebeurt er vanaf 1 sept?)
verder alle andere sport met veel publiek.
Indoor concerten.
Zwembaden, vooral met zomerweer.
Vooral in Dld de schuttersfeesten. (in ons dorp afgelast)

De stadion en evenementhal exploitatie gaat een vreselijk jaar(?) tegemoet. Daar moet enorm veel overheidsgeld naartoe om faillissementen te voorkomen. En veel stadions en hallen zijn al niet financieel gezond... (daar zitten overigens nog veel doorgaans slecht betaalde banen/baantjes aan vast)

Het voorkomen dat veel mensen dicht bij elkaar komen gaat een enorm economisch offer worden. Groter dan de meeste mensen denken. (en imo voor langere tijd onhaalbaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anatidae
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22:32
Hoeveel miljarden zou de staat mislopen op brandstofaccijnzen, nu veel mensen thuis werken en deze trend hopelijk ook post-corona door gaat zetten

@DiedX Overgewicht is 90% voeding, trap toch niet in de voedselindustrylobby dat het aan te weinig sporten ligt.

Nou dag he

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
Anatidae schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 12:56:
Hoeveel miljarden zou de staat mislopen op brandstofaccijnzen, ...
Niet alleen vanwege thuiswerken.
In het weekend rijd je ook minder, als er niks leuks te ondernemen is.

Verder gaat dit belastingtegenvallertje een druppel op de gloeiende plaat worden, vergeleken met de dalende inkomstenbelasting!!!
Volgend jaar komt er in de belangrijke EU-landen waarschijnlijk zoveel minder inkomstenbelasting binnen, dat alle extra uitgaven een nog veel groter tekort gaan opleveren dan nu geraamd.
Waarmee gaan dan de zwakke landen gesteund worden? Ongedekt monopoliegeld?

Bij alle steunmaatregelen moet niet vergeten worden, dat de productie van goederen en diensten dit jaar enorm afneemt. Wat niet geproduceerd wordt, kan ook niet geconsumeerd worden!!!
(er komt een flinke periode met stevig afnemende welwaart aan, for sure!)

@incaz Jij bekijkt imo het corona-probleem vrijwel uitsluitend vanuit het medisch perspectief. Dwz, hoe dammen we het virus in, beperken het aantal zieken en doden, etc. etc.
Over de implicaties op andere vlakken mis ik een realistische visie van je. Veel verder dan "als we minder streng beperken, gaan er meer zieken/doden komen en wordt alles op andere vlakken nog slechter" kom je in mijn optiek niet. En deze "visie" onderbouwen doe je eveneens niet. Een beetje uit de onderbuik gissen, is imo geen verstandige aanpak om met deze enorme crisis om te gaan.

[ Voor 23% gewijzigd door Vanoverdegrens op 06-05-2020 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anatidae
Vanoverdegrens schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 13:05:
[...]

Niet alleen vanwege thuiswerken.
In het weekend rijd je ook minder, als er niks leuks te ondernemen is.

Verder gaat dit belastingtegenvallertje een druppel op de gloeiende plaat worden, vergeleken met de dalende inkomstenbelasting!!!
Volgend jaar komt er in de belangrijke EU-landen waarschijnlijk zoveel minder inkomstenbelasting binnen, dat alle extra uitgaven een nog veel groter tekort gaan opleveren als nu geraamd.
Waarmee gaan dan de zwakke landen gesteund worden? Ongedekt monopoliegeld?

Bij alle steunmaatregelen moet niet vergeten worden, dat de productie van goederen en diensten dit jaar enorm afneemt. Wat niet geproduceerd wordt, kan ook niet geconsumeerd worden!!!
(er komt een flinke periode met stevig afnemende welwaart aan, for sure!)
Ja ik ben me er van bewust dat het één miniem onderdeel is van de totale kostenpost.
Ik vroeg het me af omdat het zeer direct effect van de maatregelen is, en simpel uit te rekenen zou moeten zijn.
Aan de andere kant kan het behoorlijk effect hebben op de hele mobiliteitsdiscussie.
Hoogte van wegenbelastigen, accijnzen, belasting op stroom, bijtelling staan allemaal in verhouding tot elkaar. Zou dit bv voor zorgen dat mrb omhoog gaat? Remt dit de invoering van kilometter heffing nog meer?

De afgelopen Rutte kabinetten hanteren al langer het motto "Vervuiler betaald". Wat gebeurt er als er geen vervuiler meer is, maar de kosten wel doorlopen :*)

[ Voor 5% gewijzigd door Anatidae op 06-05-2020 13:14 ]

Nou dag he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-09 09:51
Hoeveel miljarden zou de staat mislopen op brandstofaccijnzen, nu veel mensen thuis werken en deze trend hopelijk ook post-corona door gaat zetten

@DiedX Overgewicht is 90% voeding, trap toch niet in de voedselindustrylobby dat het aan te weinig sporten ligt.
100% mee eens, maar die 10% tikt nu wel aan!

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
@Anatidae Andere belastingen verhogen om de uitval te compenseren?!
Van welk geld gaan die belastingen betaald worden. (we gaan een economische teruggang van bijna 8% krijgen, las ik net. https://www.welt.de/vermi...-massiv-eingebrochen.html )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anatidae
Vanoverdegrens schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 13:19:
@Anatidae Andere belastingen verhogen om de uitval te compenseren?!
Van welk geld gaan die belastingen betaald worden. (we gaan een economische teruggang van bijna 8% krijgen, las ik net. https://www.welt.de/vermi...-massiv-eingebrochen.html )
Ik hoop niet dat ze dat doen hoor!
Dit is namelijk ze in de kredietcrisis hebben gedaan en dat heeft de crisis onnodig langer en erger gemaakt tov andere EU lidstaten.
Dat het kabinet nu met allerlei inkomens/omzet ondersteunenmaatregelen lijkt dat ze hiervan geleerd hebben, maar ik vraag me af hoe lang ze dit volhouden als het niet 2 maanden maar 2 jaar blijkt te zijn.
En met onze begrotingsdisciplinefetisch zijn bezuinigingen in de toekomst onvermijdelijk. We zullen weer een keer naar de 60% staatschuld moeten volgens het VVD-CDA kamp

Nou dag he

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:22

Vrijdag

De Zwarte

mddd schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 12:19:
[...]
Maar een museum of dierentuin daar moet je echt maatregelen nemen om de toestroom te beperken. Bijvoorbeeld alleen met vooraf gereserveerde ticket.
Ik denk dat een museum juist wel geschikt is om open te gaan. Werken met een reserveringssysteem en verplichte doorstroom via vooraf bepaalde looproutes. Minder leuk dan een hele middag zitten dromen voor een werk, maar je kan het in elk geval wel zien.

Of het financieel haalbaar is weet ik niet, misschien kost het meer dan dat het oplevert. Maar het lijkt me makkelijker dan een concertzaal. Een dierentuin zou zo misschien ook wel werken, maar lijkt me lastiger met kinderen. Die willen vaak langer blijven kijken als jij door wil, en doorlopen als jij wil blijven kijken :P

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
Vanoverdegrens schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 13:05:
@incaz Jij bekijkt imo het corona-probleem vrijwel uitsluitend vanuit het medisch perspectief. Dwz, hoe dammen we het virus in, beperken het aantal zieken en doden, etc. etc.
Over de implicaties op andere vlakken mis ik een realistische visie van je. Veel verder dan "als we minder streng beperken, gaan er meer zieken/doden komen en wordt alles op andere vlakken nog slechter" kom je in mijn optiek niet.
Dan heb je me in elk geval al niet goed gelezen, want het gaat me uitdrukkelijk over 'inzetten op het door laten gaan van de besmetting.' Dat gaat dus nog niet automatisch over het versoepelen van regels. Ik wil dat we eerst en vooral ondubbelzinnig kiezen dat we al die zieken en doden niet willen.
En deze "visie" onderbouwen doe je eveneens niet. Een beetje uit de onderbuik gissen, is imo geen verstandige aanpak om met deze enorme crisis om te gaan.
... maar ik onderbouw het ook wel degelijk. Als je uitgaat van het door laten gaan van de besmetting, blijft het virus op veel plekken aanwezig, en kan het dus heel snel weer verlopen zoals zes weken terug. Dat begon bij een paar besmettingen en ging heeeeel snel naar tienduizenden besmettingen en ruim 5000 doden.

Maar ondanks die extreme cijfers, zijn de meeste mensen nog niet in aanraking met het virus gekomen. Als je het virus rond laat gaan moet je dus heel voorzichtig zijn, want omdat het nu op heel veel plekken wel ergens is, kan het makkelijk exploderen als mensen ietsjes vrijer zijn of bepaalde aannames die we doen niet kloppen. Volgens mij is dat ook niet zo moeilijk te zien: alles wat je op het randje doet is risicovol en vraagt meer beheersing dan waar er meer ruimte is..

Als je echter inzet op het fors verminderen en daarna uitdoven van het virus, is daarna het risico voor het land veel minder. Je moet dan alsnog wel rekening houden met het opnieuw besmet raken van buiten, maar het is veel makkelijker om vrij te zijn als er geen virus is dan als het wel op allerlei plekken is.

Besef trouwens ook dat het plan van de regerng inhoudt dat er rekening gehouden wordt met structureel heel veel extra (IC-)zorg en als we dan toch naar het economisch aspect kijken: die energie en dat geld zouden we zoveel beter in andere, aanzienlijk minder traumatiserende preventieve maatregelen.

En nee, dat is geen strengere lockdown (al denk ik dus dat wegens de laksigheid van onze regering, het nog niet erg verantwoord is om de boel vrijer te maken als men nog niet aan de GGD's heeft verteld dat ze hun capaciteit moeten opschalen om alerter te kunnen zijn op veranderingen), maar vooral meer kennis en gerichtere maatregelen die voor veel minder mensen nadelig zijn, omdat we veel nauwkeuriger kunnen bepalen waar welke maatregelen het meest effectief zijn, en waar we niet zo ver hoeven in te grijpen omdat er geen besmettingen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:18
Er zullen heel veel minder inkomsten zijn. Ik zag in de cijfers ook dat een heel groot gedeelte van de huidige verwachte kosten ook daarmee te maken hebben. Het is dus niet alleen bedoeld om gaten te vullen, maar ook al een voorschot op de gaten die in de begroting gaan vallen.
Het is natuurlijk altijd een combinatie. Je moet zorgen dat je net zoveel eet als je verbruikt. Dus je kunt of minder eten en minder bewegen of juist meer gaan eten en meer gaan bewegen. Ik doe nu vooral het laatste. Omdat je thuis zit pak je al snel wat meer, dus heb ik standaard wat extra tijd ingeplant om te sporten. Werkt perfect ;) Nu moet ik ook zeggen dat ik dat altijd al zo gedaan heb, iets lekkers laat ik niet graag staan dus dan maar wat meer bewegen (waarbij het voordeel is dat ik sporten altijd leuk vind)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anatidae
Vrijdag schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 13:50:
[...]
Een dierentuin zou zo misschien ook wel werken, maar lijkt me lastiger met kinderen. Die willen vaak langer blijven kijken als jij door wil, en doorlopen als jij wil blijven kijken :P
Ik heb bij een dierentuin gewerkt. Het klinkt heel makkelijk omdat het open lucht is, maar dit wordt echt een drama als je het gereguleerd wil doen. Zowel kinderen als ouders klonteren overal samen. Iedereen staat op dezelfde 2 meter naar de Leeuwen te kijken. Als je dat wil spreiden moet je echt naar 10% capaciteit toe schat ik :o.
Daar kun je dan weer geen horeca etc voor open doen. Aangezien daar de winst uit komt, is dichtblijven misschien wel goedkoper

Nou dag he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
Anatidae schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 14:31:
[...]

Ik heb bij een dierentuin gewerkt. enz enz...
Mooi en duidelijk voorbeeldje dat de 1,5m samenleving in theorie wel, maar in de praktijk niet haalbaar is. Gewoon omdat het daardoor verliesgevend ondernemen wordt. (en dat zal op veel plekken gaan gebeuren, bijv in het OV, dat met volle treinen/bussen al nauwelijks rendabel is)

En dan tijdelijk de boel sluiten om na corona weer op te starten, heeft ook consequenties. Duurt het wat langer dan verloedert het onroerend goed, de grondstukken en het materiaal. Gevolg zijn hoge opstartkosten.
Onze economie is vreselijk fragiel, dat toont dit virus haarscherp aan.

[ Voor 24% gewijzigd door Vanoverdegrens op 06-05-2020 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:16

ralpje

Deugpopje

... Maar het wordt vervolgens niet verliesgevend als de prijs omhoog gaat.
Als je een bioscoopzaal nog maar voor de helft mag vullen, zal een kaartje twee keer zo duur worden.

De vraag is natuurlijk of mensen dat er voor gaan betalen, maar dat is gelijke en goede manier om de vraag te verminderen :+

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
<knip>

Dit is een zogenaamde 'link drop'.

In [AWM] en [COR] wordt van je verwacht dat je inhoudelijk toelichting geeft bij geplaatste links.

Verder: reageer inhoudelijk, of reageer niet.

[ Voor 49% gewijzigd door Ramzzz op 06-05-2020 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anatidae
Zal het geen vicieuze cirkel worden? Door de prijsverdubbeling zal de vraag waarschijnlijk harder stijgen dan die 50%. Wat weer tot prijsstijging moet leiden.. (ervanuitgaande dat je nog steeds niemand mag ontslaan / failliet laat gaan), nog minder vraag.. etc etc

[ Voor 14% gewijzigd door Ramzzz op 06-05-2020 15:10 ]

Nou dag he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 14:07

backupdevice

Boeh!

Wat de regering heeft gedaan heeft juist wel met compassie te maken. Als we wel naar het redelijke hadden gekeken dan hadden wij veel meer doden gehad.

[ Voor 18% gewijzigd door Ramzzz op 06-05-2020 15:11 ]

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Laatst online: 23:22

Vrijdag

De Zwarte

Anatidae schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 14:31:
[...]

Ik heb bij een dierentuin gewerkt. Het klinkt heel makkelijk omdat het open lucht is, maar dit wordt echt een drama als je het gereguleerd wil doen. Zowel kinderen als ouders klonteren overal samen. Iedereen staat op dezelfde 2 meter naar de Leeuwen te kijken. Als je dat wil spreiden moet je echt naar 10% capaciteit toe schat ik :o.
Daar kun je dan weer geen horeca etc voor open doen. Aangezien daar de winst uit komt, is dichtblijven misschien wel goedkoper
Dat is ook wel zo inderdaad. Theorie =/= praktijk.

En als je veel minder publiek hebt is het ook de vraag of het nog rendabel is. Dat geldt natuurlijk voor heel veel uitjes en uitgaansgelegenheden. Je zal je bezoekers toch de faciliteiten moeten bieden die ze verwachten en waar je winst uit kan halen.

Had het er laatst over met een collega. Stel dat kroeg A weer (beperkt) open gaat, dan wil iedereen daar natuurlijk heen want het kan weer. Maar dan zit je weer met beperkt aantal mensen of alleen op het terras. Dan is het wel heel leuk dat er een hele lange rij staat voor jouw kroeg maar je kan ze alsnog niet allemaal bedienen en/of binnenlaten. En wat nou als blijkt dat het juist een nieuwe haard van besmetting was? Dan kan je wel pertinent opdoeken.

[ Voor 20% gewijzigd door Vrijdag op 06-05-2020 15:15 ]

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
backupdevice schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 15:10:
[...]

Wat de regering heeft gedaan heeft juist wel met compassie te maken. Als we wel naar het redelijke hadden gekeken dan hadden wij veel meer doden gehad.

<knip>

In [AWM] en [COR] wordt van je verwacht dat je inhoudelijk reageert.

Dit zijn inhoudsloze oneliners, en men gaat niet gissen naar jouw intenties en argumenten.

[ Voor 23% gewijzigd door Ramzzz op 06-05-2020 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01:43
ralpje schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 14:58:
... Maar het wordt vervolgens niet verliesgevend als de prijs omhoog gaat.
Als je een bioscoopzaal nog maar voor de helft mag vullen, zal een kaartje twee keer zo duur worden.

De vraag is natuurlijk of mensen dat er voor gaan betalen, maar dat is gelijke en goede manier om de vraag te verminderen :+
Er zit nog een andere dimensie aan dan prijs omhoog/vraag verminderen en dat is wie kan het nog betalen. Je ziet dat met bijvoorbeeld concerten/theater al snel geboeren. Als je daar een markt conforme prijs voor vraagt is het nog maar een zeer beperkt publiek dat komt

Als je de onderkant van de samenleving effectief alle uitgaansmogelijkheden ontneemt krijg je meer bij effecten dan alleen half volle bioscoop zalen. Je krijgt ook (mogelijk) meer illegale feesten ergens stiekem in het bos waar de anderhalve meter regel niet meer in acht genomen word. Simpelweg omdat er voor een bepaalde groep geen andere betaalbaar vermaak is.

Het is ook de reden waarom bonnen zijn ingevoerd tijdens de 2e wereld oorlog. Omdat we niet willen dat prijs het enige filter mechanisme is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Laten we na bekendmaking van verlichting van maatregelen cq tijdspad verder praten. De vorige keer bleek het ook net anders te zetten dan vanuit bronnen vooraf al werd voorspeld/besproken.

Overigens ben ik het wel eens met de inhoud van de link die ShellGhost hier plaatste. Maar sta ik ook nog steeds achter mijn reactie mbt compassie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:33

Garyu

WW

Sorcerer8472 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 15:41:
Laten we na bekendmaking van verlichting van maatregelen cq tijdspad verder praten. De vorige keer bleek het ook net anders te zetten dan vanuit bronnen vooraf al werd voorspeld/besproken.

Overigens ben ik het wel eens met de inhoud van de link die ShellGhost hier plaatste. Maar sta ik ook nog steeds achter mijn reactie mbt compassie :)
Nou, dan kunnen we nu weer verder praten:
https://www.volkskrant.nl...s-van-het-slot~b0b3947f8/

Samengevat:

Fase 1: 11 mei - 31 mei
- samenscholingen vanaf tien personen, mits iedereen 1,5 meter uit elkaar blijft.
- buitensporten mogen weer, met 1,5 meter afstand, zonder douchen en officiële wedstrijden.
- medische contactberoepen, kappers, uiterlijke verzorging
- rijscholen
- verder zo min mogelijk openbaar vervoer gebruiken, zoveel mogelijk thuis blijven werken

Fase 2: 1 juni - 30 juni
- terrassen, tot maximaal tien personen. De gasten moeten op 1,5 meter afstand van elkaar blijven.
- Bioscopen, theaters, restaurants en kroegen, dierentuinen, musea, op reservering, max 30 personen.

Fase 3: 1 juli - 31 augustus
- campings en vakantieparken
- horecagelegenheden, theaters en bioscopen uitbreiden tot honderd personen

Fase 4: 1 september - 31 december
- Sauna’s, coffeeshops en sportscholen

Fase 5: vanaf 1 januari
- freeeeeeddooooommmmmmm! ;)

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:38

Metro2002

Memento mori

Garyu schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 16:37:
[...]

Nou, dan kunnen we nu weer verder praten:
https://www.volkskrant.nl...s-van-het-slot~b0b3947f8/

Samengevat:

Fase 1: 11 mei - 31 mei
- samenscholingen vanaf tien personen, mits iedereen 1,5 meter uit elkaar blijft.
- buitensporten mogen weer, met 1,5 meter afstand, zonder douchen en officiële wedstrijden.
- medische contactberoepen, kappers, uiterlijke verzorging
- rijscholen
- verder zo min mogelijk openbaar vervoer gebruiken, zoveel mogelijk thuis blijven werken

Fase 2: 1 juni - 30 juni
- terrassen, tot maximaal tien personen. De gasten moeten op 1,5 meter afstand van elkaar blijven.
- Bioscopen, theaters, restaurants en kroegen, dierentuinen, musea, op reservering, max 30 personen.

Fase 3: 1 juli - 31 augustus
- campings en vakantieparken
- horecagelegenheden, theaters en bioscopen uitbreiden tot honderd personen

Fase 4: 1 september - 31 december
- Sauna’s, coffeeshops en sportscholen

Fase 5: vanaf 1 januari
- freeeeeeddooooommmmmmm! ;)
Sauna's en sportscholen pas op 1 september open betekent dat er geen sauna of sportschool meer is die nog bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
Als daar niet een fatsoenlijke onderbouwing en een aantal hele duidelijke terugkoppelingen inzitten waar ook de werkelijkheid een rol spelen (bv 'en het aantal zieken is niet explosief gegroeid') dan lijkt het me absolute waanzin.
Alsof er zomaar wat leuk lijkende getallen en data uit de lucht zijn geplukt, waarbij de werkelijkheid eigenlijk niet relevant is. (En dat zou me niet zo moeten verbazen - dat is namelijk precies de manier waarop allerlei IT- en andere projecten bedacht worden en wat een heuse managementstijl is: gewoon een datum stellen en dan maar kijken wat je komt.
Maar dit is een dodelijk virus. Klanten en klagende burgers kun je nog wel een tijdje aan het lijntje houden als de werkelijkheid niet past bij je bedachte uitrol. Maar bij iedere verkeerde beslissing hier gaan er mensen dood.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

incaz schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 17:01:
Als daar niet een fatsoenlijke onderbouwing en een aantal hele duidelijke terugkoppelingen inzitten waar ook de werkelijkheid een rol spelen (bv 'en het aantal zieken is niet explosief gegroeid') dan lijkt het me absolute waanzin.
Alsof er zomaar wat leuk lijkende getallen en data uit de lucht zijn geplukt, waarbij de werkelijkheid eigenlijk niet relevant is. (En dat zou me niet zo moeten verbazen - dat is namelijk precies de manier waarop allerlei IT- en andere projecten bedacht worden en wat een heuse managementstijl is: gewoon een datum stellen en dan maar kijken wat je komt.
Maar dit is een dodelijk virus. Klanten en klagende burgers kun je nog wel een tijdje aan het lijntje houden als de werkelijkheid niet past bij je bedachte uitrol. Maar bij iedere verkeerde beslissing hier gaan er mensen dood.)
"Deze maatregelen zijn onder voorbehoud en afhankelijk van of en hoe het coronavirus zich heeft ontwikkeld."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:20

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Metro2002 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 16:53:
[...]

Sauna's en sportscholen pas op 1 september open betekent dat er geen sauna of sportschool meer is die nog bestaat.
De faciliteiten zelf verdwijnen niet zomaar....

wel zullen ondernemingen die grotendeels afhankelijk zijn van inkomsten uit zulke instellingen vermoedelijk het ontzettend lastig krijgen en de kans dat ze vroeger of later een Faillissement moeten aanvragen zal groot zijn.

als dit bedrijf al bestaande schulden en verplichtingen heeft is dat zeker een overweging, maar bv een verhuurder die aan een sportschool verhuurt weet ook dat dit niet het moment om te verwachten dat je die locatie heel snel ergens anders aan kunt verhuren...
En een groot aantal daarvan zullen dan sneller kiezen om bv een aantal maanden de huur bv. sterk te verminderen.

Op de lange termijn kan het juist ook een versterking van de marktpositie zijn,a ls een aantal concurrenten die misschien wat meer schulden hadden eerder uitvalt, zal de sportschool die deze periode wel kan doorstaan juist marktaandeel winnen omdat het aanbod kleiner zal zijn

Voor dit soort ondermeingen is het volgens mij wel prettig als er binnen een zekere marge en met veel speeltuimte iig een datum genoemd wordt, en oplossingen gebracht waar ze dan op kunnen inspelen met hun planning.
(overigens, ik verwacht niet dat nadat ze weer mogen beginnen het gelijk storm zal lopen en evenmin dat ze dan een volle belasting kunnen draaien, vermoedelijk moeten ze voor een sterk beperkt aantal klanten per ruimte werken en extra veel investeringen doen in schoonmaken).

[ Voor 9% gewijzigd door RM-rf op 06-05-2020 17:16 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
Garyu schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 17:06:
[...]

"Deze maatregelen zijn onder voorbehoud en afhankelijk van of en hoe het coronavirus zich heeft ontwikkeld."
In de layout die ik te zien krijg, staat dat voorbehoud als onderdeel van fase 5, maar niet als algemene waarschuwing. Enne... ik zou willen dat iedereen snapt dat uiteraard voor alle voorliggende stappen ook geldt, maar ik heb gezien hoe mensen reageerden op de vorige deadlines en ik heb gezien hoe weinig het beleid gestuurd wordt door diepere kennis, en ik ben er nog niet zomaar gerust op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:35
incaz schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 17:01:
Zolang we onder de maximale IC capaciteit blijven is dit imo het beste plan. Ja, er zullen extra doden vallen. Die vallen er ook zolang we de maximumsnelheid niet verlagen naar 5 km/u. Toch kiezen we voor een samenleving waar een bepaalde mate van risico opweegt tegen de vrijheid die we daar mee kopen. Obesitas vs af en toe een taartje. Darmkanker vs een stukje rood vlees op z'n tijd. Ja, de gevolgen van niet alles verbieden zijn dat we extra doden te betreuren hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
Michielgb schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 17:47:
Zolang we onder de maximale IC capaciteit blijven is dit imo het beste plan. Ja, er zullen extra doden vallen. Die vallen er ook zolang we de maximumsnelheid niet verlagen naar 5 km/u.
Dat is qua aantal bijna hetzelfde ja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
gambieter schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 11:52:
Alleen maar omdat iemand zegt waar je het mee eens bent, maakt hem geen genie
Nee, maar dit is alsof er een reactie uit een parallelle wereld komt. Als iemand tienduizenden citaties krijgt en een nobelprijs krijgt voor zijn werk over complexe systemen, dan noem ik iemand een genie. Gewoon per definitie. Dat hoeft niet te zeggen dat diegene alles goed heeft, maar wel dat hij slim is. De vergelijking met iemand anders die ook een nobelprijs heeft gehad maar veel ouder is en niet meer actief op de universiteit slaat nergens op.

Een vergelijking met griep met een grens van 65 doet het CDC (Amerikaanse RIVM) ook, ik vind er weinig lachwekkends aan. "ga naar buiten" lijkt me een incorrecte vertaling, "treed naar buiten" lijkt me logischer. Hij beweert geen epidemioloog te zijn, sterker nog hij stelt van een ander vakgebied te zijn waar ze niet overdrijven zoals epidemiologen doen.

Covid-19 is een zwarte zwaan, dus modellen konden nog niet eerder gevalideerd worden. Epidemiologen hebben dus maar weinig voorsprong op anderen die verstand hebben van complexe systemen. De voorspellingen van Neil Ferguson waarop het UK-beleid is gebaseerd komen niet overeen met de werkelijkheid, en zijn invalide gebleken (en hij is afgetreden omdat hij zich niet hield aan zelfveroorzaakte regels). De voorspelling van Michael Levitt over Hubei bleken te kloppen, en zijn voorspelling over Zweden lijkt ook te gaan kloppen. Ten tijde van het interview was dit nog niet duidelijk, maar kijk eens naar deze grafiek en je ziet nu toch al verzadiging/een lichte daling optreden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aj1_IgFNfHFEmUFJDS4A3aSz9sI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Llhk1rSMNFMDk0yvKue9imiG.jpg?f=fotoalbum_large
In Zweden zijn de mensenrechten nooit opgeheven, dus kinderen gaan bijvoorbeeld gewoon naar school en ook nog eens verplicht zoals het verdrag voorschrijft. Het is daar overduidelijk dat scholen geen verspreiders zijn zoals bij griep het geval is. Hier in Nederland onthouden straks alsnog zo'n 10% van de ouders hun kinderen dit mensenrecht, zo'n 3 per klas, erg onhandig. Er worden in Zweden trouwens ook geen boetes uitgedeeld voor afstand houden, er wordt advies gegeven en mensen volgen dat gewoon op zoals zou moeten.
gambieter schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 12:43:
Het toont aan dat beschaving maar een dun laagje vernis is, en de meeste mensen snel omslaan in egoisme als ze anderen de offers kunnen laten brengen.
Zeker, het is erg bijzonder dat een vrij vocale groep die vaak in de tweede helft van hun leven zit er in slaagt om de universele mensenrechten van onze jeugd op te heffen. De betreffende mensen werken over het algemeen in een baan die niet bij de 21% van de banen zit die op dit moment niet bestaat, of zijn met pensioen.

Ik wil maar zeggen dat het argument 2 kanten op werkt. ;) Het is een belangenafweging met gezondheidseffecten door het sluiten van scholen en werkloosheid aan de ene kant en risicogroepen aan de andere kant. Anders Tegnell legt dat mooi uit. Het werkt in Zweden zo goed dat mensen zich juist meer houden aan de maatregelen, in tegenstelling tot wat ik hier in Nederland zie waar verzet lijkt op te treden. Het trolley-probleem werd hier al aangehaalt, enkel in een gekke context. Normaal vinden we dat je risico's niet zomaar mag verleggen naar een andere groep, echter bij covid-19 gebeurd dit wel.

Mij benieuwen of woorden als Zweden, economie, faillissementen, werklozen, e.d. al eens gaan vallen op de komende persconferentie.

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:54
incaz schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 17:18:
[...]

In de layout die ik te zien krijg, staat dat voorbehoud als onderdeel van fase 5, maar niet als algemene waarschuwing. Enne... ik zou willen dat iedereen snapt dat uiteraard voor alle voorliggende stappen ook geldt, maar ik heb gezien hoe mensen reageerden op de vorige deadlines en ik heb gezien hoe weinig het beleid gestuurd wordt door diepere kennis, en ik ben er nog niet zomaar gerust op.
Je doet alsof jij dé oplossing hebt, maar volgens mij er er nog geen land ter wereld waar ze weten wat nou de truc is.
Je kan elke avond een andere expert op tv zien, en voor zo'n beetje elke mogelijke mening een wetenschapper vinden die het met je eens is.

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
pedorus schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 18:51:

In Zweden zijn de mensenrechten nooit opgeheven
Prima, ga dan naar Zweden toe.

Kun je ondertussen wat minder smaak proberen te maken met opheffen van mensenrechten?

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Tja, Zweden. De guru Tegnell is intussen al heilig verklaard door hen die het binnenzitten zat zijn en dat graag over willen laten aan de ouderen. Dat geneuzel over mensenrechten is inderdaad triest.

Maar doet Zweden het wel zo goed?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rmnqiWZii0N2XVu3I9-7Gel1GcA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nluZXWkO5e3n35Rupkg8bj5g.jpg?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door gambieter op 06-05-2020 19:07 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Virtuozzo schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 19:03:
[...]

Prima, ga dan naar Zweden toe.

Kun je ondertussen wat minder smaak proberen te maken met opheffen van mensenrechten?
Bovendien zijn er helemaal geen mensenrechten afgenomen, maar goed. Ja, tenzij je vrijheid van vereniging zo ombuigt dat het betrekking heeft tot afstand houden, wat onzin is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

gambieter schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 19:06:
Tja, Zweden. De guru Tegnell is intussen al heilig verklaard door hen die het binnenzitten zat zijn en dat graag over willen laten aan de ouderen. Dat geneuzel over mensenrechten is inderdaad triest.

[Afbeelding]
Gelukkig staat Nederland hier niet bij, wij doen het nog slechter dan die drie hier. Hoewel zonder eenheden op de X as kan je eigenlijk niks uit deze grafieken opmaken.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Norjee
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
IJzerlijm schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 19:22:
[...]

Gelukkig staat Nederland hier niet bij, wij doen het nog slechter dan die drie hier. Hoewel zonder eenheden op de X as kan je eigenlijk niks uit deze grafieken opmaken.
https://www.endcoronaviru...m71hnb4028ockzfu1mix9ke07

Dat valt wel mee toch?

Behalve https://www.endcoronavirus.org/countries vind ik ook https://epiforecasts.io/covid/posts/global/ een interessante site om het verloop van corona per land te volgen.

[ Voor 18% gewijzigd door Norjee op 06-05-2020 19:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

IJzerlijm schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 19:22:
Het gaat hier om de trend, maar dat wist je zelf ook wel. En ja, landen die het op groepsimmuniteit gooien/hebben gegooid (of er een teringzooi van maken, US en UK) doen het veel minder. Maar de halo die er op Zweden wordt gezet is nogal ideologisch getint.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
Opvallende verschillen tussen de nederlandse en duitse maatregelen die deze week op tafel kwamen:
-bundesliga 1 en 2 gaan vanaf 15 mei weer voetballen. Zonder publiek uiteraard.
-sportscholen mogen met beperkingen weer open vanaf 11 mei.
-heb ook iets over zwembaden gelezen, maar dat vond ik nogal onduidelijk. Bij mijn club trainen er normaal 5 tot 10 zwemmers in een 25 meter bad. Dat schijnt binnenkort weer te mogen.

Bij de nederlandse maatregelen vind ik de opening van bijv. strandtenten en kroegen een beetje vroeg komen. Waar alcohol geschonken wordt, gaat het doorvoeren van de beperkingen imo lastiger worden dan elders. We zullen zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:30

crisp

Devver

Pixelated

Opening binnenzwembaden staat nu ook op de site van de knzb: https://www.knzb.nl/actue...n_vanaf_11_mei_weer_open/

Intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pedorus
  • Niet online
De vraag is natuurlijk wat al die blauwe/groene landen het komende jaar gaan doen, of zelfs de komende 30 jaar als er geen vaccin komt. Voor Zweden is dat vrij duidelijk, daar is dan geen lockdown meer nodig omdat er immuniteit is opgebouwd en al bestond vanwege natuurlijke immuniteit (mogelijke aanwijzing) of anders opgebouwde immuniteit (mogelijke aanwijzing). Korea denkt inmiddels ook dat re-infecties een false positive waren, dus dat immuniteit optreed. Dus juist voor de blauwe/groene landen voorzie ik een onzekere toekomst. Ik snap dat toekomstbeeld niet dat die landen hebben, Singapore was eerst hun voorbeeld, maar die staat nu juist in het rode rijtje.

Hoe zou volledige uitdoving ('crush the curve') moeten werken met een virus dat wellicht in november al in Europa was, maar dat we niet wisten te detecteren? Hoe voorkom je grensverkeer richting een populatie die geen immuniteit heeft opgebouwd? Wil je 2 weken quarantaine met enkelband voor grensverkeer invoeren ofzo? Hoe voorkom je dat bijvoorbeeld de 1% Jensen-kijkers in Nederland het virus rustig laten rond-circuleren terwijl de rest zich wel aan de regels houdt, waardoor het gelijk weer op duikt? Is het wel ok om een noodwet in te voeren? Volledige uitdoving is een tactiek die in de praktijk vaak is geprobeerd maar nog nergens vele maanden heeft gewerkt.

Dus zo'n grafiek zal een aanhanger van groepsimmuniteit volledig anders opvatten: de landen die weinig infecties hadden en grootse lockdowns doen hebben straks een probleem volgens Nobelprijswinnaar Michael Levitt. Volgens mij verschuiven ze een curve naar verderop in de tijd, en helpt dat vrij weinig tenzij er een wonder komt. Dat verschuiven gaat gepaard met grote kosten die niet in die grafiekjes staan, dat is nu juist de kern van dit draadje.

Overigens lijken we nu al te verschuiven met onze sterfte, of hebben we verkeerde data richting euromomo gestuurd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FYHvYU3hLf7ydyHrxCdBCANgGTM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/52fQcnhrNcTKDEcpflGJRdjc.png?f=fotoalbum_large
Daarnaast: Yaneer Bar-Yam van Endcoronavirus en zijn partner lijken mij in de risicogroep vallen en een eigen belang hebben in deze situatie. Hij bedrijft ook duidelijk politiek door ons RIVM een brief te sturen. Michael Levitt lijkt tegen zijn eigen belang in te gaan, want valt ook in een risicogroep. Ik ben eerder geneigd mensen te geloven die tegen hun eigen belang in lijken te gaan.

En als laatste: Bij het NOS Journaal was zojuist Zweden te zien, en ook qua beleid gaan we meer in de richting van Zweden dan in de richting van volledige uitdoving. 1 september of 1 januari dingen versoepelen lijkt me alleen ongunstige planning, de zomer is gunstiger, en ja, dan misschien in de loop van de winter toch weer dicht. Maar dat zal evengoed moeten als je geen immuniteit op bouwt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

The head of Sweden's no-lockdown coronavirus plan said the country's heavy death toll 'came as a surprise'
- The head of Sweden's coronavirus response said in a new interview that the country's high death toll had "come as a surprise" and was "really something we worry a lot about."
- The state epidemiologist Anders Tegnell told "The Daily Show" that the Swedish strategy had still been successful in many ways.
- But he said the no-lockdown strategy was not a conscious decision in favor of more deaths — instead he said the outsize toll was not part of the plan.
- About half of Sweden's deaths have been in nursing homes, which prohibit visitors. Tegnell said health officials had thought it would be easier to keep the disease away from them.
Tegnell begint nu toch ook in te zien dat zijn strategie tot veel meer doden heeft geleid, al wil hij nog niet toegeven dat het fout was. Vooral het laatste punt is zorgwekkend: ondanks de isolatie van de bejaardentehuizen/verzorgingstehuizen, zijn daar toch de grootste aantallen slachtoffers gevallen. Dat suggereert dat sociale isolatie van risicogroepen ze niet goed gaat beschermen.

offtopic:
Wat is die Yahoo site ongelooflijk triest, zeg. Ik ben blij als ik daar weer weg ben.

[ Voor 3% gewijzigd door gambieter op 07-05-2020 02:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-09 21:20
gambieter schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 02:34:
The head of Sweden's no-lockdown coronavirus plan said the country's heavy death toll 'came as a surprise'

[...]

Tegnell begint nu toch ook in te zien dat zijn strategie tot veel meer doden heeft geleid, al wil hij nog niet toegeven dat het fout was. Vooral het laatste punt is zorgwekkend: ondanks de isolatie van de bejaardentehuizen/verzorgingstehuizen, zijn daar toch de grootste aantallen slachtoffers gevallen. Dat suggereert dat sociale isolatie van risicogroepen ze niet goed gaat beschermen.

offtopic:
Wat is die Yahoo site ongelooflijk triest, zeg. Ik ben blij als ik daar weer weg ben.
Wat zal het aantal doden echter doen over de aankomende 1-2 jaar in Zweden, vergeleken met ons?

Misschien krijgen zij daar wel ondersterfte en wij structureel een (kleine) oversterfte. Wij smeren het dan alleen over een lange periode uit (en misschien dus ook meer doden op lange termijn, aangezien zij veel eerder immuniteit opbouwen en dus ook de ouderen beschermen en wij niet.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Mr.Joker schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 02:57:
Wat zal het aantal doden echter doen over de aankomende 1-2 jaar in Zweden, vergeleken met ons?
Wie weet. Wat zal het VK het dan fantastisch moeten doen? Wat een risico om te lopen, vooral als de "investering" van mensen moet komen die daar niet voor kunnen kiezen maar niet beschermd worden door de overheid.
Misschien krijgen zij daar wel ondersterfte en wij structureel een (kleine) oversterfte. Wij smeren het dan alleen over een lange periode uit (en misschien dus ook meer doden op lange termijn, aangezien zij veel eerder immuniteit opbouwen en dus ook de ouderen beschermen en wij niet.)
Daar is de groepsimmuniteit weer? Coronavirussen en groepsimmuniteit is een moeilijk concept, al helemaal als het via natuurlijke infecties moet komen; het concept heeft echt een vaccin nodig en zelfs dan is het bij coronavirussen twijfelachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-09 21:20
gambieter schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 03:02:
[...]

Wie weet. Wat zal het VK het dan fantastisch moeten doen? Wat een risico om te lopen, vooral als de "investering" van mensen moet komen die daar niet voor kunnen kiezen maar niet beschermd worden door de overheid.

[...]

Daar is de groepsimmuniteit weer? Coronavirussen en groepsimmuniteit is een moeilijk concept, al helemaal als het via natuurlijke infecties moet komen; het concept heeft echt een vaccin nodig en zelfs dan is het bij coronavirussen twijfelachtig.
Bij het VK zou waarschijnlijk het zorgsysteem overrompeld worden, bij ons (waarschijnlijk) ook. In Zweden blijkbaar niet.

Waarom is het een moeilijk concept? SARS-COV1 had een immuniteit van 2-3 jaar. 1 van de bronnen: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2851497/

Hier nogmaals: YouTube: We Asked The World’s Leading Vaccine Expert About COVID-19 Vaccine |...

Als je het virus toch kan rond laten dwarrelen zonder het zorgsysteem te laten overbelasten, dan is dat denk ik wel haalbaar om 60-70% immuniteit te krijgen in die 2 jaar. Een vaccinatie kan 1 jaar duren, 5 jaar duren, 100 jaar duren, wie weet? Behouden we de maatregelen totdat er een vaccin is?

Wie zegt dat als er een vaccinatie komt, dat die ook voor lange termijn effect heeft? Hoe kan je immers de effectiviteit over een langere periode van een vaccin meten als je helemaal niet de tijd daar voor kan nemen? Stel dat er een vaccin over 18 maanden komt? Dan gaan we zoveel vaccineren als we kunnen om er na 2 jaar achter te komen dat de vaccinatie is uitgewerkt? Er is een reden waarom vaccinaties normaliter 5 jaar worden getest +-... (Ook op het gebied van veiligheid uiteraard, wie weet zijn de korte termijn effecten niet schadelijk voor het lichaam, maar lange termijn effecten weer wel)

Ik had nog een bron ergens, maar die kan ik niet meer vinden waarin een professor vertelde dat, omdat het lichaam ook 'maar' 2 tot 3 jaar een immuniteit biedt tegen corona, de vaccinaties ongeveer hetzelfde effect zullen opwekken en dus niet zo belangrijk zullen zijn... (misschien bij risicogroepen die hem jaarlijks toegediend krijgen dan)

Nog een reden dat een vaccin misschien niet de oplossing is:

https://www.news.com.au/l...e205b50ea983cc64ab2943608

[ Voor 4% gewijzigd door Mr.Joker op 07-05-2020 03:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Mr.Joker schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 03:23:
Bij het VK zou waarschijnlijk het zorgsysteem overrompeld worden, bij ons (waarschijnlijk) ook. In Zweden blijkbaar niet.
In Zweden hebben ze het al gelijk afgeschoven op de bejaardentehuizen. Het VK heeft dat ook later gedaan: alhoewel het officiele dodental nu net boven de 30,000 is gegaan, wordt er geschat dat het echte dodental al boven de 50,000 zit. Het systeem is deels overrompeld, deels ontzettend idioot gehandeld vanuit de regering die weigerde grote evenementen af te lassen, bijvoorbeeld de Cheltenham paardenraces (honderd duizenden mensen trekt dat over meerdere dagen) en Liverpool-Atletico Madrid (3,500 spanjaarden over laten komen terwijl daar de uitbraak al was begonnen).
Behouden we de maatregelen totdat er een vaccin is?
Dat is moeilijk te zeggen. Wat het betekent is dat je niet te makkelijk moet toegeven aan de frustratie van mensen die een paar weken hun sociale leven beinvloed zien en dat nu al zat zijn. Dat moet gewoon doordacht gebeuren en rekening houden met de verschillende belangen en risico's.
Dat is zeker een mogelijkheid, maar ook daar gaat weer op: ga je je bejaardenpopulatie daarom maar "opofferen" voor die onzekerheid, of houd je rekening met allerlei belangen?

Ik vind het altijd een mooie test: als je zelf in de grootste risicogroep zou zitten, ben je dan ook voor de maatregelen? Een beetje wat pedorus met Levitt zegt, alleen is Levitt een behoorlijk rijke Amerikaan die een stuk minder risico loopt en makkelijk praten heeft; tenslotte zijn het de economisch zwakkeren die buitenproportioneel geraakt worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
gambieter schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 03:37:
Ik vind het altijd een mooie test: als je zelf in de grootste risicogroep zou zitten, ben je dan ook voor de maatregelen? Een beetje wat pedorus met Levitt zegt, alleen is Levitt een behoorlijk rijke Amerikaan die een stuk minder risico loopt en makkelijk praten heeft; tenslotte zijn het de economisch zwakkeren die buitenproportioneel geraakt worden.
Mwa een dubbel gevoel.
Ik sta gisteren in de action, een oudere vrouw koopt een bakje en wat potloden. Een andere vrouw passeert haar, omdat die niets kocht en via de kassa de winkel uit wil. Direct de opmerking: dat is geen anderhalve meter hé!
Dan denk ik toch bij mijzelf, blijf dan gewoon thuis. Was dat bakje en potloden écht noodzakelijk?

Maar mijn schoonouders zijn er wel klaar mee en willen gewoon de kleinkinderen weer knuffelen. Die zeggen op hun beurt, wat als ik volgend jaar kom te overlijden? Dan heb ik mij al deze tijd contact vermeden en mijn einde van mijn leven verpest. Die gaan dit geen jaar volhouden, na een paar weken zat mijn schoonmoeder al huilend op de bank vanwege geen sociaal contact.

We rijden nu om de paar dagen langs en je merkt dat ze steeds vaker hinten op een knuffel. Tot op heden bleven wij gewoon op straat en zij in de deuropening op een meter of 5 afstand.

Maar ook ik denk vaak, laat mij het nu maar krijgen, dan hebben we dat ook weer gehad. Liever nu ik nog “jong” ben, wemoeyen toch naar groepsimmuniteit. Laat dan nu iedereen neer de 40 weer werken. Later opschalen naar 50. En nog later naar 60 en 67.

[ Voor 8% gewijzigd door BlakHawk op 07-05-2020 05:26 ]

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

pedorus schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 23:41:
[...]

Overigens lijken we nu al te verschuiven met onze sterfte, of hebben we verkeerde data richting euromomo gestuurd.

[...]
Ik weet niet zo goed wat ik van de Euromomo data moet maken.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hCBzeVg.jpg

Fantastisch, de pandemie is de kop ingedrukt en we zijn weer in de normale situatie.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kBXGhDS.jpg

Maar volgens het CBS is er een oversterfte van ruim 40% tegenover het gemiddelde voor week 16. Welke is nou correct ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Dat is apart. Bij tafeltennis moeten we gewoon wachten tot 1 september. Is er een reden dat zwemmers wel eerder binnen mogen sporten? Het is mij niet duidelijk waarom zwemmen een uitzondering is.

https://www.nttb.nl/verso...ar-niet-voor-binnensport/
https://nocnsf.nl/nieuws/...ng-maatregelen-voor-sport artikel van NOC*NSF zegt ook niks over zwembaden.

Edit:
https://www.rijksoverheid...enbaar-en-dagelijks-leven Zegt inderdaad dat het mag terwijl buiten sporters geen gebruik mogen maken van kleedkamers of gedeeld sanitair.
Ik zal eerlijk zijn: ik ben jaloers 😅

[ Voor 18% gewijzigd door DevWouter op 07-05-2020 08:21 ]

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 15-09 08:04
Wat ik niet zie in de huidige versoepeling, maar dat kan ik gewoon gemist hebben, is hoe we omgaan met thuis bezoek ontvangen.

Blijft dat voorlopig op max 3 gasten, of is daar wat gewijzigd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:30

crisp

Devver

Pixelated

DevWouter schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 08:10:
[...]

Dat is apart. Bij tafeltennis moeten we gewoon wachten tot 1 september. Is er een reden dat zwemmers wel eerder binnen mogen sporten? Het is mij niet duidelijk waarom zwemmen een uitzondering is.

https://www.nttb.nl/verso...ar-niet-voor-binnensport/
https://nocnsf.nl/nieuws/...ng-maatregelen-voor-sport artikel van NOC*NSF zegt ook niks over zwembaden.

Edit:
https://www.rijksoverheid...enbaar-en-dagelijks-leven Zegt inderdaad dat het mag terwijl buiten sporters geen gebruik mogen maken van kleedkamers of gedeeld sanitair.
Ik zal eerlijk zijn: ik ben jaloers 😅
Daar hadden we het gisteren ook over in het Nederland-Belgie topic, zie mesa57 in "Ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België" en crisp in "Ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België"

Blijkbaar zijn de risico's kleiner met gechloreerd water :) Ik ben er zelf erg blij mee; ik ben slecht ter been dus voor mij zijn buiten zwemmen de mogelijkheden tot sporten erg beperkt.

Intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:56
smurfinmark schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 08:46:
Wat ik niet zie in de huidige versoepeling, maar dat kan ik gewoon gemist hebben, is hoe we omgaan met thuis bezoek ontvangen.

Blijft dat voorlopig op max 3 gasten, of is daar wat gewijzigd?
Kwam later met de vragen, blijft voorlopig maximaal 3 personen
Vond het zelf een beetje vaag, zelf maximaal 3 personen in huis die je allemaal kent, maar tegelijk wel in de bioscoop met onbekenden :+
Werd wel bij aangegeven dat er niet naar gecontroleerd zou worden, zolang er geen feesten of overlast van kwam >:)

Dat de sportscholen pas 1 september open gaan kan ik niet begrijpen, zo laat pas
Altijd gezegd dat ik de sportschool door laat lopen om ze overeind te houden, maar nu duurt het dus nog zeker 4 maanden :/
Bij ons is de sportschool sinds 2 weken geleden al ingericht op de 1,5 meter samenleving, maar mag dus niet baten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 15-09 08:04
FabianGTI schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 09:24:
[...]

Kwam later met de vragen, blijft voorlopig maximaal 3 personen
Vond het zelf een beetje vaag, zelf maximaal 3 personen in huis die je allemaal kent, maar tegelijk wel in de bioscoop met onbekenden :+
Werd wel bij aangegeven dat er niet naar gecontroleerd zou worden, zolang er geen feesten of overlast van kwam >:)

Dat de sportscholen pas 1 september open gaan kan ik niet begrijpen, zo laat pas
Altijd gezegd dat ik de sportschool door laat lopen om ze overeind te houden, maar nu duurt het dus nog zeker 4 maanden :/
Bij ons is de sportschool sinds 2 weken geleden al ingericht op de 1,5 meter samenleving, maar mag dus niet baten
Ah jammer, had gehoopt dat dat wat soepler zou worden,

Wb de sportscholen, ik vraag me wel af hoe ze dat met die apparatuur doen, daar zit iedereen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:01

TommyGun

Stik er maar in!

FabianGTI schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 09:24:
[...]

Begrijp ik ook niet, gaat alle kanten uit met wat open mag en wat niet 8)7

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
TommyGun schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 09:37:
Begrijp ik ook niet, gaat alle kanten uit met wat open mag en wat niet 8)7
Samen buiten op het veld achter een bal aanrennen mag niet, maar daarna op afstand bier drinken voor de derde helft weer wel. Jammer, daar had voor de breedtesport met aangepaste regels een mouw aan gepast kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:38

Metro2002

Memento mori

incaz schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 18:10:
[...]

Dat is qua aantal bijna hetzelfde ja...
Nee dat komt inderdaad niet in de buurt van elkaar. Wereldwijd gaan er namelijk jaarlijks 5x zoveel mensen dood in het verkeer als nu door covid-19 zijn doodgegaan. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Metro2002 op 07-05-2020 10:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
smurfinmark schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 09:26:
[...]

Ah jammer, had gehoopt dat dat wat soepler zou worden,

Wb de sportscholen, ik vraag me wel af hoe ze dat met die apparatuur doen, daar zit iedereen aan.
Bij ons is altijd al de afspraak geweest dat je de apparaten schoonmaakt na gebruik, dus even een middel over de stang, stuur of wat dan ook sprayen en met een doekje afnemen

Maar dat is al jaren zo, niet zozeer vanwege de corona

Ik vind die 1 september wel vrij overdreven en ondoordacht in vergelijk met andere branches, daarnaast is het sporten ook een goed middel om juist die IC te ontwijken :+

Grote evenementen mogen pas weer als er een coronavaccin is
Pas als er een vaccin tegen het coronavirus is, kunnen grote evenementen weer worden gehouden. Tot die tijd is het gevaar te groot dat het virus daardoor weer opleeft, denkt het kabinet.

Nou, de kogel is door de kerk, de evenementenbranche kan hun faillissement aanvragen, vooral omdat het maar de vraag is of er een vaccin komt :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-09 23:58
Sportscholen zouden weleens eerder kunnen opengaan dan 1 september, aldus ook de brief van de minister aan de Tweede Kamer:
Mocht het verantwoord zijn, dan overweegt het kabinet sportscholen eerder te openen.

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016

DevWouter

Creator of Todo2d.com

crisp schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 08:53:
[...]

Daar hadden we het gisteren ook over in het Nederland-Belgie topic, zie mesa57 in "Ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België" en crisp in "Ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België"

Blijkbaar zijn de risico's kleiner met gechloreerd water :) Ik ben er zelf erg blij mee; ik ben slecht ter been dus voor mij zijn buiten zwemmen de mogelijkheden tot sporten erg beperkt.
Bedankt voor de links. Ik heb ze gelezen inclusief de achtergrond informatie. Ben als tafeltennis sporter (en jeugdtrainer) erg benieuwd naar het het protocol van de KNZB omtrent zaken als omkleden, maar daar moeten we nog een nachtje voor slapen.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
FabianGTI schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 10:17:
[...]
Ik vind die 1 september wel vrij overdreven en ondoordacht in vergelijk met andere branches, daarnaast is het sporten ook een goed middel om juist die IC te ontwijken :+
Al die data zeggen niet zoveel, die zijn nogal fluïde. In binnen- en buitenland zie je momenteel een versnelling van versoepelingen die een paar weken terug nog onwaarschijnlijk leek. Alleen die grote publieksevenementen, daar zal niemand zich voorlopig aan wagen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Laatst online: 01-09 08:19
gambieter schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 19:06:

[Afbeelding]
Zweden heeft 10,23m inwoners. Totaal aantal corona cases zijn er bijna 24k (lopend+afgesloten). Dat komt uit op 427 cases/1m. Waar haalt die grafiek een cijfer vandaan wat bijna 5x zo hoog is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
prijk schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 11:55:
[...]

Al die data zeggen niet zoveel, die zijn nogal fluïde. In binnen- en buitenland zie je momenteel een versnelling van versoepelingen die een paar weken terug nog onwaarschijnlijk leek. Alleen die grote publieksevenementen, daar zal niemand zich voorlopig aan wagen denk ik.
Ik heb ook net een mailtje gekregen van de sportschool dat zij dit ook niet verwacht hadden en even niet meer zo goed wisten wat ze moesten doen met de lopende abonnementen

Kennelijk zit NL Actief er wel redelijk bovenop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
prijk schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 11:55:
[...]

Landen als Griekenland willen gewoon kosten wat het kost deze zomer toeristen ontvangen.
Liever de zomer nog even geld verdienen en dan in september een nieuwe lockdown, dan niet...

Overigens wil Griekenland een test op Corona als voorwwarde, voor vertrek instellen.

Daar voorzie ik voor Nederlanders nog wel een uitdaging.

We testen hier op bepaalde groepen en maatschappelijk belang onder strikte voorwaarden. Zelfs mijn zusje in de zorg kan niet zomaar getest worden, maar enkel bij grote verdenking van Corona.

Waarom vakantiegangers dan wel?

[ Voor 24% gewijzigd door BlakHawk op 07-05-2020 12:38 ]

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
FabianGTI schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 10:17:
[...]

daarnaast is het sporten ook een goed middel om juist die IC te ontwijken :+
Voorzichtig met die conclusie. We weten nog veel te weinig. Ja, er zijn risicogroepen, maar er zijn ook legio risicovariabelen - veel daarvan nog steeds in onderzoek.

Vanuit het denken van "gezond + nul overig ziektebeeld + nul risico + actief sportend" had het mij niet geraakt. De realiteit bleek anders.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Ik mag toch aannemen dat er gekeken is naar besmettingen in bijvoorbeeld sportscholen en dergelijken waardoor deze keuze is gemaakt. Misschien begrijpen we het niet helemaal maar blijkt daar het risico op besmetting toch hoger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
In Duitsland de sportscholen met 1,5m aanpassingen maandag weer open, NL tot sept. dicht: één van beide landen doet iets verkeerd, zou ik zeggen.
Gezien de overige besluiten vind ik persoonlijk de nederlandse beslissing erg vreemd. 1,5m aangepast sporten in de sportschool gaat echt minder risico opleveren dan 1,5m aangepast in de kroeg of strandtent. Daar kan na een paar biertjes de politie voorbij komen om te handhaven. Zo ken ik m'n vaderland iig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Als er in Duitsland niet veel nieuwe gevallen komen die naar sportscholen te herleiden zijn dan zal het in Nederland ook wel eerder dan 1 september open kunnen. Aardig van de oosterburen dat ze dit voor ons testen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Thomas schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 16:23:
Ik mag toch aannemen dat er gekeken is naar besmettingen in bijvoorbeeld sportscholen en dergelijken waardoor deze keuze is gemaakt. Misschien begrijpen we het niet helemaal maar blijkt daar het risico op besmetting toch hoger.
Dit dus, maar Rutte heeft gisteren wel wat verklaringen ervoor gegeven en er zijn ook meer verklaringen voor:
- je zit in een (relatief klein) hok lekker te zweten met z'n allen, zwetend en hijgend stoot je meer virusdeeltjes uit als je corona hebt;
- vaak zit er een aircosysteem in zo'n pand, dus dan worden virusdeeltjes lekker heel de ruimte doorgepompt;
- er is niet altijd een deurbeleid die mensen kan vragen of ze wel/niet ziek zijn, en er zijn ook veel zaken waar misschien helemaal niemand zit (zoals je bij Basic Fit wel eens ziet);
- apparaten moeten na gebruik schoongemaakt worden, dat is op zich makkelijk te realiseren.

Er valt ongetwijfeld voor alle punten wat te verzinnen (ramen open gooien, helft van de apparaten niet beschikbaar maken zodat 1,5m afstand makkelijk te hanteren is, airco uit, etc etc) en men kan weer naar hartenlust in de hamsterkooi plaatsnemen. :P Neemt niet weg dat ik sportscholen eigenlijk sowieso een raar fenomeen vind: lui die in de auto stappen en ernaar toe rijden om vervolgens 40 minuten op een fiets te zitten en 20 minuten de chick achter de balie lopen te vervelen. :+ En 80% van de leden komt toch nooit (op eerste aantal keren fanatiek sporten na) en zijn slapend lid. :P

Volvotips.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Thomas schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 16:23:
Ja is naar gekeken door het RIVM en de reactie is dat je de ene 1m2 niet kan vergelijken met de ander 1m2. In de sportschool zweten mensen veel en zijn dan veel eerder geneigd het gezicht aan te raken om de zweetdruppeltjes af te vegen en dan weer andere zaken aan te raken of andersom zaken aan te raken en daarna het gezicht. Ook schijnt de luchtverversing in sportscholen niet altijd optimaal.

[ Voor 7% gewijzigd door CyberMania op 07-05-2020 23:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pedorus
  • Niet online
IJzerlijm schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 07:31:
Maar volgens het CBS is er een oversterfte van ruim 40% tegenover het gemiddelde voor week 16. Welke is nou correct ?
Het CBS lijkt mij correct, met zo veel opvallende veranderingen gaan er sowieso al meer mensen dood, en we hebben een dodelijk virus onder ons. Het CBS heeft week 17 nu ook gepubliceerd, ook daar is oversterfte. Wat waarschijnlijk gebeurd is, is dat er geen rekening is gehouden met semi-feestdagen zoals 27 april, 1, 4 en 5 mei en de correctie verkeerd was. EuroMOMO heeft nu ook week 18 en ziet er nu realistischer uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sC_fyBjSBCBYB4N-xqa2qJ_eb4Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iCx2scZ42cSP8lukfryLMJ5Z.png?f=fotoalbum_large
*knip* Ook kent EuroMOMO leeftijdsgroepen, de oversterfte is vooral vanaf 65+.

Je maakt hier een bewering zonder enige onderbouwing en hiermee keer je de bewijslast om, d.w.z. andere mensen moeten argumentatie en bronnen verzamelen om jouw bewering gaan ontkrachten. Dat is niet de bedoeling, zie ook:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid#onderbouwing"
"Extraordinary claims require extraordinary evidence."

[ Voor 19% gewijzigd door defiant op 08-05-2020 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Niet online
Wat een opvallend politiek artikel, de bron is exact hetzelfde filmpje van 10 minuten wat ik linkte, enkel deze bewerking daarvan is zeer gekleurd. Een belangrijke les uit dat filmpje is dat scholen niet sluiten niet echt bij heeft gedragen aan besmetting. Scholen vormen geen motor van de besmetting zoals ze dat bij het griepvirus zijn. In Zweden zijn tenslotte de scholen nooit gesloten en is de leerplicht gehandhaafd gebleven. Maar in het politieke artikel komt het woord school niet eens voor!

Ach ja, scholen even dicht, hoe erg kan dat nu zijn? In werkelijkheid zijn in Nederland in enkele weken tijd veel kinderen van het pad af beland, en is het maar de vraag of dat goed komt. En nee, die zitten niet in de kringen van Tweakers. Er zijn heftigere bronnen, maar ter indicatie:
Nu de scholen dicht zijn verdwijnen kwetsbare kinderen van de radar
Bijna 7000 kinderen zijn kwijt en doen niks voor school
'De coronacrisis legt de kansenongelijkheid onder scholieren bloot'

Hetzelfde met het idee van thuis blijven, hoe erg is dat nou?
Ook sporten en bewegen Nederlanders minder nu zij veelal thuiszitten. Iets meer dan de helft van de deelnemers zegt dit (veel) minder te doen. Van de rokers is 28 procent (veel) meer gaan roken.
Meer bewegen is goed voor je immuunsysteem, en andersom minder natuurlijk niet goed. Gezien de opvallende correlatie van corona met luchtverontreiniging kan ik me ook goed voorstellen dat meer roken niet goed is..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Dat weet je niet: "wat als" telt bij corona niet, en bovendien is er voor griep een vaccin (griepprik) en voor corona niet. Tel daarbij op dat er ook genoeg niet-oudere (en zelfs kerngezonde) mensen overleden zijn en de vergelijking gaat simpelweg niet op. Genoeg lui die nu overleden zijn die anders nog prima (vele) jaren geleefd zouden hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door defiant op 08-05-2020 00:43 ]

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
pedorus schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 00:17:

Hetzelfde met het idee van thuis blijven, hoe erg is dat nou?

[...]

Meer bewegen is goed voor je immuunsysteem, en andersom minder natuurlijk niet goed. Gezien de opvallende correlatie van corona met luchtverontreiniging kan ik me ook goed voorstellen dat meer roken niet goed is..
Zo simpel is het niet: hoe ongezond zijn alle auto's in de steden die nu minder rondrijden doordat mensen thuiswerken etc. Hoeveel minder verkeersdoden en zwaargewonden heb je nu elke maand? Nu horeca dicht is minder snel met een slok op achter het stuur etc.

Ik begrijp je punt zeker hoor en terecht dat je het noemt, maar helaas niet zo simpel uit te rekenen.

[ Voor 13% gewijzigd door CyberMania op 08-05-2020 00:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
CyberMania schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 00:29:
[...]
maar helaas niet zo simpel uit te rekenen.
Dit soort zaken zijn uit te rekenen, maar achteraf. De grotere vraag is echter of we dat als samenleving wel willen. Ik vrees dat die wil er niet is.

Dit is net zoiets als het publieke debat rondom triage. Nee, ouderen afschrijven mag niet. Risicogroepen afschrijven net zo min. Daar zijn extreem goede redenen voor, al was het maar dat een hellend vlak nooit gezond is. Toch doen we dat als samenleving. Vanuit reflexen in gedrag, maar ook vanuit procedurele aanpassingen bij triage en modellen voor richtlijnen. En hoe hard ook, daar zijn ook vaak goede redenen voor.

Het is en blijft werken met de zo min mogelijk slechte abstracties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fDQmTWAgcMULs_4T1gYVM7pyO48=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6a0V69I1CG7nsUM3fDnTTCNR.png?f=fotoalbum_large
Sterfte per week, over de afgelopen jaren (Nederland)
Kunnen we nu de discussie over oversterfte weer in de la leggen?

Dit is een vergelijkbare grafiek voor Spanje overigens:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/41SMTPKkGR_I3q0nY-fdNOSNH0Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jq4upqBvB3LZtiPm8Kli8wPg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door Garyu op 08-05-2020 10:31 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Garyu schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 10:27:
[Afbeelding]
Sterfte per week, over de afgelopen jaren (Nederland)
Kunnen we nu de discussie over oversterfte weer in de la leggen?
..
Welke discussie exact?

Algemeen: dat er oversterfte is en dat voor een (groot) deel aan Corona te wijten is, daar is iedereen het toch wel over eens? Dat we door een zachte winter en een milde griepgolf iets meer potentiële Corona slachtoffers hebben is misschien ook wel logisch? En of het vooral ouderen zijn die misschien toch wel zouden overlijden ergens de komende maanden, dat zullen we straks ook wel kunnen gaan zien. Laten we ook niet vergeten dat de verwachte sterfte voor 2020 toch al iets hoger was dan die voor 2019 (door de vergrijzing).

Maw: Corona heeft zeker iets met het sterfte cijfer gedaan, maar laten we ook niet vergeten dat mensen bijna nooit gewoon doodgaan, maar juist heel vaak door een 'laatste zetje'. Corona is wel verantwoordelijk voor heel veel 'laatste zetjes', uiteraard, maar alleen naar die piek nu kijken is op zijn minst een erg versimpeld beeld.

En natuurlijk weet ik ook echt wel dat er niet alleen maar oudere mensen doodgaan, voor we dat weer krijgen :).

[ Voor 4% gewijzigd door ZieMaar! op 08-05-2020 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:30
ZieMaar! schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 11:05:
[...]

Welke discussie exact?

Algemeen: dat er oversterfte is en dat voor een (groot) deel aan Corona te wijten is, daar is iedereen het toch wel over eens? Dat we door een zachte winter en een milde griepgolf iets meer potentiële Corona slachtoffers hebben is misschien ook wel logisch? En of het vooral ouderen zijn die misschien toch wel zouden overlijden ergens de komende maanden, dat zullen we straks ook wel kunnen gaan zien. Laten we ook niet vergeten dat de verwachte sterfte voor 2020 toch al iets hoger was dan die voor 2019 (door de vergrijzing).

Maw: Corona heeft zeker iets met het sterfte cijfer gedaan, maar laten we ook niet vergeten dat mensen bijna nooit gewoon doodgaan, maar juist heel vaak door een 'laatste zetje'. Corona is wel verantwoordelijk voor heel veel 'laatste zetjes', uiteraard, maar alleen naar die piek nu kijken is op zijn minst een erg versimpeld beeld.

En natuurlijk weet ik ook echt wel dat er niet alleen maar oudere mensen doodgaan, voor we dat weer krijgen :).
Je kan er pas echt iets over zeggen over een langere periode; Ik vermoed ook dat er verhoudingsgewijs veel mensen sterven aan Corona die toch al in hun laatste 5 levensjaar zaten. En zelfs dat kan je pas goed constateren als 't heel erg meezit en er op korte termijn een medicijn en/of vaccin gevonden wordt en we redelijk vlot terug naar de oude situatie gaan. Dan zal 't sterftecijfer straks tijdelijk wat lager kunnen zijn. Maar zolang Corona er is, verwacht ik dat we dat niet mee gaan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

ZieMaar! schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 11:05:
[...]

Welke discussie exact?

Hetzelfde effect zie je als je naar het lijntje van 2018 kijkt inderdaad. Een hoge piek, daarna een iets lager dan gemiddeld sterftecijfer voor de rest van het jaar.
rik86 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 11:22:
[...]

Je kan er pas echt iets over zeggen over een langere periode; Ik vermoed ook dat er verhoudingsgewijs veel mensen sterven aan Corona die toch al in hun laatste 5 levensjaar zaten. En zelfs dat kan je pas goed constateren als 't heel erg meezit en er op korte termijn een medicijn en/of vaccin gevonden wordt en we redelijk vlot terug naar de oude situatie gaan. Dan zal 't sterftecijfer straks tijdelijk wat lager kunnen zijn. Maar zolang Corona er is, verwacht ik dat we dat niet mee gaan maken.
Het motto "oudere mensen sterven toch een keer, dus waarom zouden we überhaupt maatregelen nemen" vind ik erg kort door de bocht. Ik ben benieuwd of je er nog steeds zo over denkt als je zelf tegen de pensioenleeftijd aan loopt. "Toch al binnen vijf jaar zouden gaan sterven" is nogal significant vergeleken met "een paar weken eerder of later" 8)7

[ Voor 32% gewijzigd door Garyu op 08-05-2020 11:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Garyu schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 11:41:
[...]

Hetzelfde effect zie je als je naar het lijntje van 2018 kijkt inderdaad. Een hoge piek, daarna een iets lager dan gemiddeld sterftecijfer voor de rest van het jaar.

[...]

Het motto "oudere mensen sterven toch een keer, dus waarom zouden we überhaupt maatregelen nemen" vind ik erg kort door de bocht. Ik ben benieuwd of je er nog steeds zo over denkt als je zelf tegen de pensioenleeftijd aan loopt. "Toch al binnen vijf jaar zouden gaan sterven" is nogal significant vergeleken met "een paar weken eerder of later" 8)7
Als je een oprechte discussie wil over het zo lang mogelijk rekken van mensenlevens (;)) dan moet je volgens mij er juist vooral geen persoonlijke voorbeelden bij halen. Dat vertroebelt per definitie.

Ik las kort geleden een opinie stuk van een of andere filosoof (?) met een medische achtergrond die hier (doden icm corona) wel een interessante kijk op had, maar kan het linkje niet meer vinden. Het is al eerder gepost, maar ik weet niet meer in welk topic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aslanboy1905
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Garyu schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 11:41:

[...]

Het doel van flatten the curve is het zorgsysteem ontlasten, niet het dodental van het coronavirus verminderen. Op basis van wat jij zegt kunnen we ook net zo goed tijdens elk griepepidemie allemaal thuis gaan zitten, zodat we geen oversterfte van 9500 hebben zoals in 2018. Met een virus of griep gaan eenmaal ouderen met onderliggende ziektes eerder dood. Welcome to reality.

AMD Ryzen 3700x | Asus X470-F Gaming | DDR4 16GB @ 3766C14 | Powercolor Red Devil RX 5700 XT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Aslanboy1905 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 12:41:
[...]

Het doel van flatten the curve is het zorgsysteem ontlasten, niet het dodental van het coronavirus verminderen. Op basis van wat jij zegt kunnen we ook net zo goed tijdens elk griepepidemie allemaal thuis gaan zitten, zodat we geen oversterfte van 9500 hebben zoals in 2018. Met een virus of griep gaan eenmaal ouderen met onderliggende ziektes eerder dood. Welcome to reality.
Heb je de grafiek hierboven überhaupt gezien? Er gaan niet "wat mensen dood", er gaan, mét alle maatregelen, veel meer mensen dood dan normaal gesproken, en dat is bij een niet-overbelast zorgsysteem. Een sterke griepgolf is precies dat, een sterke griepgolf. En het is niet zo dat we daar géén maatregelen tegen nemen. We vaccineren er flink op los om die enigzins onder controle te houden. Zonder die vaccins zou het effect van de griepgolf vele malen erger zijn.

De discussie hoeven we hier niet zo zwart-wit te voeren hopelijk, het gaat om een goede balans tussen maatregelen <-> effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aslanboy1905
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Garyu schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 12:48:
[...]

Heb je de grafiek hierboven überhaupt gezien? Er gaan niet "wat mensen dood", er gaan, mét alle maatregelen, veel meer mensen dood dan normaal gesproken, en dat is bij een niet-overbelast zorgsysteem. Een sterke griepgolf is precies dat, een sterke griepgolf. En het is niet zo dat we daar géén maatregelen tegen nemen. We vaccineren er flink op los om die enigzins onder controle te houden. Zonder die vaccins zou het effect van de griepgolf vele malen erger zijn.

De discussie hoeven we hier niet zo zwart-wit te voeren hopelijk, het gaat om een goede balans tussen maatregelen <-> effect.
Wat is veel meer mensen dan normaal gesproken? Ik hoor van Dissel gisteren zeggen dat het oversterfte cijfer nog onduidelijk is en bij het doorvragen van de kamerleden zei hij dat ze verwachten dat het net iets hoger dan 2018 zal liggen. De huidige oversterfte is dus ook een voorspelling. Als je de oversterfte met de griepepidemie van 2017 en 2018 vergelijkt zou je ook een heel gek grafiek zien trouwens. Lees daarom punt opnieuw mijn post terug om mijn punt te begrijpen.

AMD Ryzen 3700x | Asus X470-F Gaming | DDR4 16GB @ 3766C14 | Powercolor Red Devil RX 5700 XT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:19
ZieMaar! schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 11:54:
[...]
Als je een oprechte discussie wil over het zo lang mogelijk rekken van mensenlevens (;)) dan moet je volgens mij er juist vooral geen persoonlijke voorbeelden bij halen. Dat vertroebelt per definitie.

Ik las kort geleden een opinie stuk van een of andere filosoof (?) met een medische achtergrond die hier (doden icm corona) wel een interessante kijk op had, maar kan het linkje niet meer vinden. Het is al eerder gepost, maar ik weet niet meer in welk topic.
Deze misschien?
https://www.volkskrant.nl...wat-het-doel-is~b70b08df/

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Tnx, maar dat was em niet :). 't Was iemand die het op zijn eigen site schreef (en wellicht daarom slecht te vinden)...maar ik bedoelde deze:
https://kompanje.org/2020...eftijd-of-een-coronadode/
\
..
De man met de zeis wordt bij oude mensen opvallend vaak een beetje geholpen. Een griep, een longontsteking (‘Friend of the aged’ zoals William Osler het noemde), een fatale beroerte geven velen het laatste onvermijdelijke zetje over de rand van het geleefde leven in de onvermijdelijke dood.

In de laatste weken heet de natuurlijke, te verwachten ‘dood aan ouderdom’ in veel gevallen ineens anders. Nu heet deze ‘Dood door corona’ en zijn overleden bejaarden ineens ‘Coronaslachtoffers’. Een overleden bejaarde is ineens een cijfer in de dagelijkse ronkende update van het RIVM. Deze cijfers maken in de samenleving indruk. ‘Alweer 130 Coronaslachtoffers te betreuren’. ‘Vandaag gelukkig minder Coronadoden’. Is dit het ‘nieuwe normaal’, een term waar ik toch wel wat toenemend jeuk van begin te krijgen.

Er is immers geen verschil tussen de dood door het coronavirus en andere onvermijdelijke laatste zetjes zoals influenza of de banale longontsteking. Zij komen allen in de laatste levensfase, verlopen vrijwel altijd gelijk en artsen en verzorgenden in de eerste lijn verwachten deze laatste zetjes en accepteren in samenspraak met de oude zieke en diens naasten in de meeste gevallen dit als het einde is van het aardse bestaan en sturen hen niet in naar ziekenhuizen. Dat dient immers in de meeste gevallen ook geen doel.
..
Ik ben het lang niet overal mee eens (denk ik), maar de strekking is wel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
In dat opzicht gaan we allemaal wel eens dood, en we kunnen niet anders dan dat accepteren. Toch kiezen we er vaak wel voor zelf of samen met anderen maatregelen te nemen die de dood statistisch gezien uitstellen (niet roken, genoeg bewegen, autogordels verplicht stellen, vaccinatie laagdrempelig beschikbaar stellen...). Als een oudere overlijdt door een aanrijding, zien we dat gezien de kennelijke nieuwswaardigheid als noemenswaardig ongeluk, en als zoiets op een plek vaak voorkomt nemen we vaak maatregelen om dat punt veiliger te maken. Eventueel stellen we ook diegene die aanrijdt persoonlijk verantwoordelijk en straffen we hem/haar, terwijl het enige wat diegene heeft gedaan de dood van iemand statistisch gezien wellicht 2-3 jaar eerder laten vallen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-09 08:28
Vanoverdegrens schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 16:50:
In Duitsland de sportscholen met 1,5m aanpassingen maandag weer open, NL tot sept. dicht: één van beide landen doet iets verkeerd, zou ik zeggen.
Gezien de overige besluiten vind ik persoonlijk de nederlandse beslissing erg vreemd. 1,5m aangepast sporten in de sportschool gaat echt minder risico opleveren dan 1,5m aangepast in de kroeg of strandtent. Daar kan na een paar biertjes de politie voorbij komen om te handhaven. Zo ken ik m'n vaderland iig.
Wat is er verkeerd aan? Beide landen maken gewoon een andere risico inschatting. Kennelijk is het nog niet helemaal duidelijk met de afstand icm een afgesloten ruimte met airco's.

Laat die sportscholen lekker dicht zitten als er twijfel is, hun verdienmodel is sowieso gebaseerd op mensen die niet komen. Het is mooi weer, ga lekker een uurtje rennen, heb je geen sportschool voor nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:53

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

GrooV schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 14:13:
[...]

Wat is er verkeerd aan? Beide landen maken gewoon een andere risico inschatting. Kennelijk is het nog niet helemaal duidelijk met de afstand icm een afgesloten ruimte met airco's.

Laat die sportscholen lekker dicht zitten als er twijfel is, hun verdienmodel is sowieso gebaseerd op mensen die niet komen. Het is mooi weer, ga lekker een uurtje rennen, heb je geen sportschool voor nodig
Dat, en je kunt niet een enkele maatregel eruit liften. Elke versoepeling heeft een bijdrage aan de verspreiding. De mix van maatregelen bepaalt het uiteindelijke resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 09:20

Nhz

Er zitten wel meer hyaten in de besluitvorming. Mondkapjes in het OV verplicht, want daar kan de 1.5mtr niet altijd toegepast worden. Aan de andere kant hoeven contactberoepen (denk aan kappers, fysiotherapeuten, etc) geen mondkapje op, want daar kan men vooraf vragen of iemand klachten heeft. Uhhuh, ze gaan er dus bij voorbaat vanuit dat OV-reizigers zich niet aan de 'bij klachten blijf thuis' regel houden? Mij lijkt het juist logischer dat die contactberoepen, dus beroepen die stelselmatig en langdurig erg dicht in de buurt van anderen komen, mondkapjes moeten dragen.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
@Nhz , ja, dat is echt raar.

Pagina: 1 ... 16 ... 19 Laatste