Lethalis schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 17:45:
[...]
"Gewoon doorgaan alsof er niets aan de hand was" is ook niet mijn doel, maar de lock down is het andere uiterste. Maatwerk is wat nodig is, maatregelen om verspreiding tegen te gaan zonder dat de hele economie hard bergafwaarts gaat.
Bijvoorbeeld door veel te testen en gericht delen van de maatschappij op slot te doen, terwijl andere doordraaien.
Tja, maar is dit wel het andere uiterste? Het is uiteindelijk een goede manier om de boel onder controle te krijgen en heeft uiteindelijk minder impact dan niets doen.
Maatwerk zou natuurlijk heel leuk zijn, maar o.a. onze privacy willen we niet opgeven. Wil je dat succesvol doen moet je nl. iedereen tracken, testen en contacten in de gaten houden. Alleen hebben we hier de testen niet voor en privacy : we klagen nu al over temperatuur-meters die niet kunnen....
Nee, dat streven ze niet na. Wat ze wel nastreven is de zorg onder controle houden. En groepsimmuniteit is daar een onderdeel van (en dus duidelijk niet het doel).
Daarnaast had je het in een posts terug nog over het gebruik van 'NSB' maatregelen. Ik weet niet of je weet wat Z-Korea doet, maar dat is nog heel wat stappen verder (transacties van mensen checken, volgen via smartphones, kentekenregistraties e.d.). En dan heb je daar ook nog eens mensen die echt luisteren. Ik heb er gewoond en dat gaat toch heel anders dan hier. Ga b.v. maar eens naar een pretpark daar, dan is de wachtrij niet zoals bij de Efteling afgezet met veel hekken, nee, daar staat gewoon een rij dwars door het hele park waar iedereen netjes achteraan gaat staan. Dat hoef je in Nederland echt niet te proberen
Willen we het dus op de manier van Z-Korea doen moet je heel veel privacy inleveren en niet klagen dat we verplicht een app moeten installeren of overal gecontroleerd kunnen worden. En de testcapaciteit heel rap hoger krijgen dan de 29k waar we nu naar toe willen.
Daarnaast moet je ook niet vergeten dat Z-Korea wel degelijk alle grote evenementen, kroegen, nachtclubs, maa rook de scholen etc. dichtgegooid. Samen met het beter luisteren naar 'thuis blijven waar mogelijk' en 'afstand houden', maakt het dat in de praktijk ze toch nog een aardige lockdown hebben. Stop daar nog het standaard gebruik van mondkapjes bij en je hebt een goede mix.
En bovenal, als je kijkt naar de economische impact, is die in Z-Korea alsnog enorm. Ook daar zitten ze al aan de 100 miljard aan herstelpakketten die nodig zijn. Dus zelfs als je het predikaat krijgt dat je het heel snel en goed onder controle hebt en de bedrijven veelal door laat draaien heb je alsnog een enorme economische klap.
Het is juist dat zwart / wit denken in de maatschappij dat alles zo lastig maakt. Ik merk hier al dat ik het moeilijk vind om mezelf uit te leggen zonder dat mensen mij in een hokje proberen te stoppen. En dan praat ik nog met bovengemiddeld intelligente mensen hier.
Als ik je posts hier zo zie komt dat vooral doordat je toch snel naar de extremen gaat. En daarmee dus juist richting dat zwart/wit praten aan het gaan bent. Zie wat ik eerder zei over dat je aan de ene kant de maatregelen 'NSB' achtig noemt, maar aan de andere kant je kind wel liever nog even thuis houdt. Heel zwart/wit, terwijl als ik je posts nu zo zie je waarschijnlijk dat niet zo bedoelt.
Doet mij denken aan de hele discussie over vaccinaties. Ik ben bijvoorbeeld voor een deel van de vaccinaties, maar niet allemaal. Nou feest hoor

Beide kampen kotsen mij uit.
Ligt er aan wat de reden er achter is. Ik kan mij b.v. prima vinden in goed onderbouwde redenenen om een bep. vaccin niet te nemen, ondanks dat ik een enorm voorstander van vaccineren ben. Aan de andere kant zijn in dat soort discussies er vaak een paar vocale mensen van beide partijen die de sfeer zetten.
Overigens raad ik iedereen eens aan om te lezen over DNA en mRNA vaccins en hoe de wetenschap nu hard bezig is om ons nieuwe soorten vaccins aan te smeren die ze nog nooit eerder en masse aan mensen hebben getest.
Tsja. Dan heb ik liever een ouderwets type vaccin met een verzwakt virus er in en zonder booster, maar of ik die keuze ooit krijg?
Vragen we daar ook niet een beetje zelf om? We willen een goed vaccin dat werkt, maar wel heel snel en veilig. En op zich zit er ook best wel logica in die DNA/mRNA vaccins. Ze moeten alleen wel nog veel beter worden getest, maar dat moet voor het ouderwetse type net zo goed. Maar zoals ik al zei willen we dat vaccin wel zo snel mogelijk hebben. Dus we pushen om zoveel mogelijk controles te skippen, maar achteraf gaan we natuurlijk wel klagen dat het niet goed getest is.
Dit kan inderdaad een vervelende bijwerking zijn

Van dit soort vaccins kan ik me goed voorstellen dat je ze niet wilt krijgen, iig nu nog zeker niet.