Lethalis schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 15:34:
[...]
En inmiddels ben ik het NSB-achtige gedrag helemaal zat in dit land en andere delen van de wereld. Onze persoonlijke vrijheid zou het belangrijkste goed moeten zijn. Mensen gaan dood, shit happens. Maar onze grondrechten aantasten zodat we bijna helemaal niks meer mogen? Fuck dat.
Ik ga serieus nog liever dood aan 1 of andere ziekte dan dat ik de rest van mijn leven opgesloten zit in een soort gevangenis. En iedereen zou die keuze voor zichzelf moeten kunnen maken.
Als opa graag zijn kleinkinderen wil zien en het risico voor lief wil nemen, laat hem lekker. Misschien had hij toch al niet meer zo lang.
En die mensen zijn er he. Mensen die bijvoorbeeld terminaal zijn. Dit is hun laatste jaar. Dat staat al een tijdje vast en dan moeten ze binnen blijven zitten? Waarom?
Ze kunnen niet eens afscheid nemen van hun familie en geliefden.
Alleen maar omdat wij met z'n allen een stelletje control freaks zijn die denken dat ze de natuur kunnen beïnvloeden. Het virus is er nou eenmaal, deal with it. Mensen worden ziek, mensen overlijden. Het hoort bij het leven.
Maar goed. Het voelt bijna ironisch dat ik dit als Duitser aan jullie moet uitleggen.
Gelukkig zit er nog een heel groot grijs gebied tussen waarin we veel kunnen doen, zonder dat we per se in een lock down hoeven te zitten.
Gewoon per sector gaan uitzoeken hoe we de boel kunnen opstarten met inachtneming van hygiëne maatregelen.
Natuurlijk kun je niet alles weer doen zoals altijd... concerten zullen nog wel een tijdje uit den boze blijven. Maar ik denk en vermoed dat we een behoorlijk deel van ons dagelijkse leven gewoon kunnen oppakken zonder dat er een ramp ontstaat.
[...]
Ik denk dat de eerste maatregelen het beste waren. Grote evenementen afzeggen, handen wassen, etc.
Daarna wordt het twijfelachtiger en er zijn ook onderzoeken die dit bevestigen.
[...]
Als ik hoor van familie dat ze een boete hebben gekregen van 1600 euro omdat ze in een parkje tegenover hun flat op stoeltjes zijn gaan zitten - nota bene 1m50 van elkaar af - en het komt omdat de buurman belde... ja sorry hoor.
Dat vind ik echt bizar. Dan leven we niet meer in een vrij land.
In het begin was ik ook bang en was ik helemaal voor de lock down, maar als je ziet wat het doet in een samenleving... dan ben ik er geen fan meer van.
[...]
Ik ben er helemaal voor dat we voorzichtig moeten zijn, maar er moet een exit strategie zijn. Al lopen we tijdelijk met mondkapjes op en weet ik wat, maar we moeten uit die lock down. Anders gaan we keihard failliet met zijn allen en dan is het leed niet te overzien.
Bovendien ga je er helemaal aan voorbij dat wij in de westerse landen een heel ander gezondheidssysteem hebben dan Ecuador.
Ik ben er iig fel op tegen dat er wetten komen om de grondwet buiten werking te stellen. Je kunt ook zoals in Zweden uitgaan van de participatie van de bevolking en samen stappen zetten.
En een model zoals in Zuid Korea waar gewoon heel veel getest wordt en de rest gewoon doorgaat, zou ik ook voor zijn. Als je dan tijdelijk een paar weken binnen moet zitten omdat jouw straat Corona heeft, so be it, maar dan gaat het leven daarna ook weer verder als de straat weer clean is.
Nu weten we niks. Voor hetzelfde geldt zitten we over 3 maanden nog in die lock down.