Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Virtuozzo
  • Registratie: mei 2009
  • Niet online
MikeyMan schreef op maandag 20 april 2020 @ 15:51:
[...]

Lastige balans altijd wel. Je kunt een buitenlandse investering buiten de deur houden door niet 'iets' te doen om de 'bedrijven die het niet nodig hebben' binnen te halen. Maar de keerzijde van dat verhaal is dat deze gemiste arbeidsplaatsen uiteindelijk evengoed geld kosten aan uitkering en belasting effecten.

Voor brievenbusfirma's helemaal eens overigens, aanpakken die handel ;)
Weet je, er zit best een valstrik in ons denken ten aanzien van investeringen en condities daarbij. Ergens is het pure ironie, de Nederlandse modellen voor ordeningsvraagstukken bij vestigingsklimaat zijn zo pijnlijk beperkt, terwijl Nederland staat en valt bij innovatie in handel vanuit goed van onderhoud voorzien fundament van MKB / R&D / Onderwijs.

Het is alsof we niet verder mogen kijken bij onderwerpen als buitenlandse investeringen dan dat.

Historisch verklaarbaar, de Nederlandse Overheid heeft al in de periode van Agt beheersing over ordeningsvraagstukken en beleid vestigingsklimaat uit handen gedaan, zie de eerdere verwijzing van de ABDUP lobby.

Dat zit ons wel inmiddels in de weg. Een crisis als deze legt ook dat bloot. Klein stukje leesvoer: https://wisdomofthecrowd....ederland-als-handelsland/

Ik ben geen fan van futurologie, maar ik merk wel op dat er sprake is van beleid noch regie bij wat voor Nederland van kritiek strategisch belang is. Ik sluit me dan ook bij de zorgen van de WRR en het SCP in deze aan.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 23:43
MikeyMan schreef op maandag 20 april 2020 @ 15:51:
[...]

Lastige balans altijd wel. Je kunt een buitenlandse investering buiten de deur houden door niet 'iets' te doen om de 'bedrijven die het niet nodig hebben' binnen te halen. Maar de keerzijde van dat verhaal is dat deze gemiste arbeidsplaatsen uiteindelijk evengoed geld kosten aan uitkering en belasting effecten.

Voor brievenbusfirma's helemaal eens overigens, aanpakken die handel ;)
Haha, je moet op z'n minst wel personeel in dienst hebben wil je loonkosten kunnen compenseren, dat scheelt allicht :9
Virtuozzo schreef op maandag 20 april 2020 @ 15:58:
[...]

Je gaat dit niet aan kunnen snijden zonder het bij elke journalist en redactie bruut op tafel te leggen.

Goed, in een open bestel waar commerciële prikkels functionaliteit van media voor die rol van toetsing binnen bestel raken ligt daar een taak vanuit aansprakelijkheid bij de burger.

Maar ja, wie gaat nu media aanschrijven of gebruik maken van de tip functies 8) Oprecht, het blijft opvallend hoe conformistisch passief Nederlanders zijn als je gedragslijnen hiervoor afzet tegen andere landen. Ronduit frappant.
De beslisboom voor mensen hun mening is natuurlijk doodeenvoudig:

'aanpakken die multinationals die geen belasting betalen'
- ok gaan we doen, jullie zijn dus allemaal ontslagen
'ja hoho werkgelegenheid moet wel gewaarborgd blijven, dus steunen die hap'
- ok dan steunen we de multinationals die geen belasting betalen ok?
'ja hoho die kun je niet steunen. Weet je wat, pak die bonus anders af, dan ist wel ok!'

8)7 althans zo lees ik het vaak, bijvoorbeeld rondom de KLM steun.

En journalisten, enkele daargelaten, doen daar aan mee, door die bonus belangrijker te maken dan het onderliggende probleem wat speelt rondom vliegen. Ik zou ook graag veel en ver vliegen, maar serieus: kijk naar de hemel. Niemand zou meer terug willen naar hoe het kort geleden was, bijvoorbeeld.
Absoluut. Maar hier zit een moment van zichtbaarheid van resultaat van maatschappelijke keuzes. Bijvoorbeeld electorale keuzes hebben consequenties voor vestiging- en organisatieklimaat. Er is het afgelopen decennium een toename geweest van dat soort bedrijfsstructuren. Niet enkel hebben we dat toegestaan, we hebben het omarmd.

Nu lopen we tegen de realiteit daarvan aan. Aangezien die realiteit er een van ongewenste ontwikkeling al was, moet ergens op meta of strategisch niveau een grens getrokken worden als signaal bij correctie en beperking van schadelast.

Voor mensen in die soep is dat zuur. Maar zoals gezegd, het is een crisis van gedrag, daar lopen we ook tegen aan.

Maar let op, zo'n bedrijf doet precies wat het moet doen? Het mensen ontslaan is hoe dan ook het afwentelen van kosten op staat en samenleving. In andere vormen van bedrijfsmatige activiteit is er nog balans in die processen. Echter bij dit soort varianten worden zowel de kosten afgewenteld als elke mogelijkheid benut om zaken uit te melken. Daar is sprake van intentie van misbruik. De moraliteit, dat is een ander soort discussie. Dit is - hoe hard ook - weer eens aanlopen tegen ondernemingsrisico bij gulzig beleid.
Mijn vrouw werkt voor een familie bedrijf. Het is een firma met wereldwijd meer dan 50.000 medewerkers. De familie is één van de rijkste op aarde. Deze mensen ontslaan in dit soort crisis situaties niemand, zeggen aan alle contractors 3 maanden werk/inkomen toe en staan alle medewerkers toe 2 weken lang betaald vrijwilligerswerk te doen in de zorg.

Het kan dus wel. Maar alleen omdat ze divident niet uitkeren, geen aandeelhouders tevreden hoeven te houden en een ander tempo hebben van groei en krimp. Een crisis van 4 jaar deert ze niet, ze reorganiseren alleen als het economisch heel goed gaat. Mensen ontslaan is dan moreel toelaatbaar, vind men.

Ze bestaan dus wel. Maar zijn schaars.
Dat mensen daar het slachtoffer van zijn is juist het teken aan de wand dat dit soort vormen van economische activiteit niet in balans zijn met de vereisten van sociaal-economische stabiliteit. En maar al te vaak zijn dat soort bedrijven niet eens in staat om zelfstandig de broek op te houden zonder te melken. Het zijn clusters van concentratie van welvaart. En dan gaat het ineens mis? Tja.
Maar toch doen 'we' het allemaal. Massaal bestellen bij Amazon, de goedkoopste vliegreis naar zover mogelijk weg, de auto pakken om een scheet te laten aan de andere kant van het land en op die manier alles gevoelsmatig maximaliseren voor minimale inspanning en investering.

Tis om melancholisch van te worden en ook knap lastig om niet aan mee te doen, maar het experiment waar we in zitten momenteel geeft ons allemaal in ieder geval antwoord op vragen 'kunnen we zonder?' en 'zou het lukken als?'. Antwoord is ja. Nu de wil nog :)

Wat je vaak aanhaalt zover ik kan volgen is dat veel van de politiek vooral gericht is op het zo snel mogelijk herstellen van wat was. Ik snap dat dit gerust stelt, maar ik hoop dat er in de 'aftermath' ruimte zal komen voor een andere toonzetting. Die van slim herstellen, na slim thuisgezeten te hebben. Dat moeten we intelligent uitmelken zeg ik :+

Corona thuiswerk Sentimeter gebouwd in MS Teams :-)

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 08:54

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

NiGeLaToR schreef op maandag 20 april 2020 @ 16:21:
[...]

Haha, je moet op z'n minst wel personeel in dienst hebben wil je loonkosten kunnen compenseren, dat scheelt allicht :9
Ja, nu in deze crisis wel. Maar het is natuurlijk een vraagstuk van alle tijden.

Lekker binnen de EU elkaar beconcurreren voor investeringen en arbeidsplaatsen. En dan maar hopen dat je aan het langste eind trekt, zonder gezeur over al die 'misplaatste support aan bedrijven die het toch niet nodig hebben'...

• NiGeLaToR
MikeyMan schreef op maandag 20 april 2020 @ 16:23:
[...]

Ja, nu in deze crisis wel. Maar het is natuurlijk een vraagstuk van alle tijden.

Lekker binnen de EU elkaar beconcurreren voor investeringen en arbeidsplaatsen. En dan maar hopen dat je aan het langste eind trekt, zonder gezeur over al die 'misplaatste support aan bedrijven die het toch niet nodig hebben'...
Sowieso interessant probleem waar ik weinig cijfers over zie: in de landen die nu nóg erger in de knoei komen is de jeugdwerkloosheid enorm. Vanuit die landen zie je dat men massaal naar het noorden trekken, met goede papieren op zak. Hier is werk genoeg en komt met wél aan de bak. Engels is voertaal in de halve Randstad, maar al die mensen veroorzaken ook een brain drain in de zuidelijke (en oostelijke) landen.

De coronocrisis maakt dat ook wel gevoelig zichtbaar: én we zijn helemaal geen 1 EU, hebben we enorme afhankelijkheden, maar ook een totaal wisselende bestendigheid tegen zulke crisis. Spanje, Italie, maar vast ook Griekenland en Portugal vallen de jaren hierna weer buiten de boot als het gaat om economische ontwikkeling. Ondanks dat ik vind dat we vanuit noordelijke landen onze poot stijf moeten houden over nakomen van afspraken, moeten we ook niet blind zijn voor wat we zelf ook doen door deze mensen hierheen te halen. Vind dat ingewikkeld: er is daar niets te doen, komen ze hier, weet je dat ze daar nog minder te doen hebben. Voelt in ieder geval als een neerwaartse spiraal.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online

'ja hoho die kun je niet steunen. Weet je wat, pak die bonus anders af, dan ist wel ok!'

En journalisten, enkele daargelaten, doen daar aan mee, door die bonus belangrijker te maken dan het onderliggende probleem wat speelt rondom vliegen. Ik zou ook graag veel en ver vliegen, maar serieus: kijk naar de hemel. Niemand zou meer terug willen naar hoe het kort geleden was, bijvoorbeeld.
Oh zeker, maar weet je wat hier de pure ironie is?

Dit beeld is niets meer dan marketing. Het is een kunstmatig beeld geschapen door een handjevol oude namen waar het merendeel nauwelijks nog voetafdruk van heeft, een aantal zelfs negatieve voetafdruk, maar die stuk voor stuk niet zelfstandig meer kunnen of willen continueren zonder te melken.

De enige reden waarom mensen met het beeld meegaan zit hem in het in onderwijs introduceren van economisch denken vanuit dienstbare modellen.

Terwijl het niet zo moeilijk is om vast te stellen wat de reële voetafdruk van de "grote" multinationals is, en het ook niet zo moeilijk is om vast te stellen wat de negatieve impact is op MKB / R&D / Onderwijs. Maar goed, daar zat ook een puntje waarom tijdens die kwestie de push naar het debacle dividendbelasting wegviel van die oude zijde. Men riskeerde op gegeven moment dat mensen dat gingen berekenen.

Verslaggevers doen er inderdaad aan mee. Maar ja, daar zit ook een wisselwerking. Consumptief gedrag, passief conformistisch gedrag.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@NiGeLaToR
Nadenken over slim herstellen, welke fouten willen we niet meer maken, dat moet voordat we 'herstellen', anders hebben we bij het herstel tegen hoge kosten dingen gesteund waar we vanaf willen :)

Ik werk bij een familiebedrijf (~100 medewerkers) dat niet aan de ratrace meedoet, ik kan het iedereen aanraden.
Mogelijk kan ik elders (fors) meer verdienen, maar genoeg is genoeg. Wat ik terug krijg in meedenken en vertrouwen (ook nu met Corona/thuiswerken/contracturen maken) is me meer waard.

Wij zien een harde verschuiving van sierteelt (staat compleet stil) naar vertical farming (nog meer booming).
Een vertical farm van onze makelij was één van de weinige manieren om verse sla in NY te krijgen tijdens de lockdown...

'19 Kona na '15 Zoe, douchen met wtw en Auer Edel Eau

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Virtuozzo schreef op maandag 20 april 2020 @ 16:32:
[...]

Dit beeld is niets meer dan marketing. Het is een kunstmatig beeld geschapen door een handjevol oude namen waar het merendeel nauwelijks nog voetafdruk van heeft, een aantal zelfs negatieve voetafdruk, maar die stuk voor stuk niet zelfstandig meer kunnen of willen continueren zonder te melken.
Welk beeld doel je precies op?

• Virtuozzo
  • Niet online
MikeyMan schreef op maandag 20 april 2020 @ 16:39:
[...]

Welk beeld doel je precies op?
Dit:

Een serie frames die tegenwoordig vrij instinctief gevolgd worden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Virtuozzo schreef op maandag 20 april 2020 @ 16:48:
[...]

Dit:

[...]

Een serie frames die tegenwoordig vrij instinctief gevolgd worden.
Ah zo... Niet zozeer 'een beeld', maar meer een opeenvolging van.

Zijn nogal primaire reacties natuurlijk, van mensen die niet gewoon zijn om verder te denken dan hun onderbuikgevoelens voorschrijven.

• Virtuozzo
  • Niet online
MikeyMan schreef op maandag 20 april 2020 @ 16:50:
[...]

Ah zo... Niet zozeer 'een beeld', maar meer een opeenvolging van.

Zijn nogal primaire reacties natuurlijk, van mensen die niet gewoon zijn om verder te denken dan hun onderbuikgevoelens voorschrijven.
Alle emotie kent prikkels, is dus stuurbaar. Niets nieuws onder de zon. Zeker niet in een tijd van neuromarketing e.d. Al moet gezegd worden, dit is gewoon resultaat van heel oude lobby. We zijn geëvolueerd op patroonherkenning, daar hoort ook de kwetsbaarheid voor kunstmatige patronen bij.

Halverwege jaren '80 was bijvoorbeeld Nederland volledig om naar technocratisch perspectief bij elk maatschappelijk onderwerp. Niet omdat het zo slim of zelfs maar goedkoop of winstgevend was. Maar gewoon omdat we een serie frames zo vaak hadden gehoord dat ze normaal werden.

Van format naar frame naar beeld naar gewenning naar onderbuik.

Mensen, bijzondere diersoort - op meer dan een manier.

• NiGeLaToR
Proton_ schreef op maandag 20 april 2020 @ 16:35:
@NiGeLaToR
Nadenken over slim herstellen, welke fouten willen we niet meer maken, dat moet voordat we 'herstellen', anders hebben we bij het herstel tegen hoge kosten dingen gesteund waar we vanaf willen :)
Ja mee eens, daarom ben ik als voorstander van de genomen maatregelen ook vóór discussie over de consequenties die dit heeft en of dit het wel waard is. Het is het pas waard als je die lering eruit trekt. Als onze kinderen later zeggen, potver, heftig die crisis, maar wat kwamen we daarna sterk terug!

Dus niet: zo snel mogelijk terug naar het oude. Daar is namelijk één en ander mee mis.
Ik werk bij een familiebedrijf (~100 medewerkers) dat niet aan de ratrace meedoet, ik kan het iedereen aanraden.
Mogelijk kan ik elders (fors) meer verdienen, maar genoeg is genoeg. Wat ik terug krijg in meedenken en vertrouwen (ook nu met Corona/thuiswerken/contracturen maken) is me meer waard.

Wij zien een harde verschuiving van sierteelt (staat compleet stil) naar vertical farming (nog meer booming).
Een vertical farm van onze makelij was één van de weinige manieren om verse sla in NY te krijgen tijdens de lockdown...
Geweldig zeg! Sinds de financiele crisis te hebben meegemaakt als externe én interne bij financiele instellingen weet ik dat aandeelhouders en aandeelhouderswaarde de ondergang van je focus en moreel betekenen. Je bent zo groot omdat je zo groot bent en omdat de rest het ook doet, kun je bestaan, maar het succes van klassiek bestendige organisaties raakt een beetje uit zicht doordat dit gewoon minder spectaculair is. Niemand heeft het over de ingestorte beurskoers van een familiebedrijf. Exorbitante bonussen van mensen die effectief in loondienst zijn? Geen punt. Keihard saneren om schuldeisers tevreden te houden? Onbekend mee. Kortom: tis degelijk, maar wellicht ook voor de buitenwereld saai.

Saai is goed zou je zeggen, mits je werk maar niet saai is. Zoals vertical farming of verse sla in een miljoenen stad in lockdown te krijgen. Lijkt me niet saai :)

• Virtuozzo
  • Niet online

Mijn vrouw werkt voor een familie bedrijf.
Ik moest even terugdenken aan een oude confrontatie tussen beeldvorming en realiteit: https://www.volkskrant.nl...s-van-nederland~bc736eef/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NiGeLaToR
Virtuozzo schreef op maandag 20 april 2020 @ 17:12:
[...]

Ik moest even terugdenken aan een oude confrontatie tussen beeldvorming en realiteit: https://www.volkskrant.nl...s-van-nederland~bc736eef/
Enorm interessant dus dat we nu allemaal thuiszitten en kunnen worden afgerekend op wat we doen, in plaats van wie we gezellig spreken bij de koffiezetter O-) Het effect van uitbesteden en automatiseren is pas net begonnen, wellicht zien we daarin ook wel een kentering de komende tijd. Locatie en mobiliteit is veel minder belangrijk dan we tot nu toe dachten, bijvoorbeeld.

Overigens kun je voor de werkgever van mijn vrouw ongetwijfeld ook een keerzijde vinden, er moet immers gewoon (hard) gewerkt worden.

Edit: ik moet op mijn beurt aan die 24 miljoen Amerikanen denken die in een paar weken de zak kregen. Zegt toch ook wel iets over de (beperkter wordende) relevantie van menselijke arbeid.

[Voor 10% gewijzigd door NiGeLaToR op 20-04-2020 17:26]

• Virtuozzo
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op maandag 20 april 2020 @ 17:24:
[...]

Enorm interessant dus dat we nu allemaal thuiszitten en kunnen worden afgerekend op wat we doen, in plaats van wie we gezellig spreken bij de koffiezetter O-) Het effect van uitbesteden en automatiseren is pas net begonnen, wellicht zien we daarin ook wel een kentering de komende tijd. Locatie en mobiliteit is veel minder belangrijk dan we tot nu toe dachten, bijvoorbeeld.
Ja, dat is nog wel een dingetje. Het valt me wel op hoe veel meer de factor beweging van belang blijkt te zijn, dan die van locatie. Erg frappant. Ik zie in ieder geval flink wat onderzoek hierbij, het is alsof Nederland nog meer dan gebruikelijk een petrischaal is.
Overigens kun je voor de werkgever van mijn vrouw ongetwijfeld ook een keerzijde vinden, er moet immers gewoon (hard) gewerkt worden.
Niet vanuit mijn perspectief.

• Virtuozzo
  • Niet online
Nou, in het VK gaat er weer iets over tafel uit de school van "never waste a good crisis".

https://www.theguardian.c...old-in-middle-of-pandemic
Private firm running UK PPE stockpile was sold in middle of pandemic
the management and the distribution of the stockpile has been outsourced to a private company, Movianto, which was sold two weeks ago for $133m (£107m) by its owner, a large US healthcare group after being instructed by the UK government to start mobilising the PPE supply.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

NiGeLaToR schreef op maandag 20 april 2020 @ 17:24:
[...]

Edit: ik moet op mijn beurt aan die 24 miljoen Amerikanen denken die in een paar weken de zak kregen. Zegt toch ook wel iets over de (beperkter wordende) relevantie van menselijke arbeid.
Weet niet of relevantie de juiste term is. Volatiliteit of kwetsbaarheid misschien.

Die menselijke arbeid die nu op straat wordt gezet is als de economie weer op orde is weer keihard nodig. Al kijk je alleen maar naar de Leisure industry in de breedste zin.

Nu 0 omzet dus iedereen op straat, maar als over een tijdje de rust weer is wedergekeerd kunnen ze weer aansluiten. Vraag is eigenlijk een beetje; wil je een goedkoop biertje van een tijdelijke kracht en hoge belastingen om het vangnet te betalen, of een duurder biertje en minder belastingen. Maarja, krijg dat besef er maar in.

• CornermanNL
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 06-07 20:16
MikeyMan schreef op woensdag 22 april 2020 @ 11:30:
[...]

Weet niet of relevantie de juiste term is. Volatiliteit of kwetsbaarheid misschien.

Die menselijke arbeid die nu op straat wordt gezet is als de economie weer op orde is weer keihard nodig. Al kijk je alleen maar naar de Leisure industry in de breedste zin.

Nu 0 omzet dus iedereen op straat, maar als over een tijdje de rust weer is wedergekeerd kunnen ze weer aansluiten. Vraag is eigenlijk een beetje; wil je een goedkoop biertje van een tijdelijke kracht en hoge belastingen om het vangnet te betalen, of een duurder biertje en minder belastingen. Maarja, krijg dat besef er maar in.
Bij Amerikanen is het niet alleen dat besef. Het bizarre idee dat velen hebben dat betaalbaar onderwijs, gezondheidszorg en sociale vangnetten een aanslag zijn op hun 'vrijheid' is ronduit bizar. Gecombineerd met een aantoonbaar onjuist beeld dat de Amerikaanse droom bereikbaar is voor iedereen die hard werkt maakt het een zeer zwak geheel.

Men lijkt maar niet te begrijpen dat simpelweg hard werken nooit een dusdanig perpectief op echte (financiele) vrijheid. Zelfs als je behoorlijk wat geld hebt is een onverwachte opname in een ziekenhuis voldoende om je op straat te doen belanden.

Je bent als maatschappij zo sterk als het het fundament dat je legt voor slechte tijden. En we hebben nu in 10 jaar tijd 2 enorme crisis gehad. En beide zijn 'opgelost' door enorme schulden op nog grotere schulden te stapelen. Gecombineerd met deze onbekende afloop en de naderende klimaat ellende kan dit nog weleens een aardig groot probleem blijven de komende decennia.

• ToolkiT
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 00:29

ToolkiT

brit-tweaker

Virtuozzo schreef op woensdag 22 april 2020 @ 11:26:
Nou, in het VK gaat er weer iets over tafel uit de school van "never waste a good crisis".

https://www.theguardian.c...old-in-middle-of-pandemic

[...]

[...]
Zowieso is het hier een zooitje..
Boris schud iedereen de hand (inc mensen in Corona ziekenhuis |:( ) en krijg zelf COVID19

De UK heeft een enorm tekort aan Personal Protection Equipment (PPE) voor de NHS en er was een EU project om de supply te regelen waar de UK niet aan mee doet..
Na veel gekontendraai is eindelijk de aap uit de mouw: het was een (brexit driven) politieke keuze om hier niet aan mee te doen 8)7 :( :(

meer leesvoer hierover:
https://www.theguardian.c...al-supplies-say-officials

https://www.theguardian.c...rexit-politics-slowed-ppe

https://www.independent.c...exit-latest-a9476811.html

https://www.politico.eu/a...tor-scheme-was-political/

Video
[Video: https://www.independent.co.uk/news/uk/politics/coronavirus-uk-eu-medical-equipment-ventilators-boris-johnson-brexit-latest-a9476811.html?jwsource=cl]

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• NiGeLaToR
CornermanNL schreef op woensdag 22 april 2020 @ 13:28:
[...]

Bij Amerikanen is het niet alleen dat besef. Het bizarre idee dat velen hebben dat betaalbaar onderwijs, gezondheidszorg en sociale vangnetten een aanslag zijn op hun 'vrijheid' is ronduit bizar. Gecombineerd met een aantoonbaar onjuist beeld dat de Amerikaanse droom bereikbaar is voor iedereen die hard werkt maakt het een zeer zwak geheel.

Men lijkt maar niet te begrijpen dat simpelweg hard werken nooit een dusdanig perpectief op echte (financiele) vrijheid. Zelfs als je behoorlijk wat geld hebt is een onverwachte opname in een ziekenhuis voldoende om je op straat te doen belanden.

Je bent als maatschappij zo sterk als het het fundament dat je legt voor slechte tijden. En we hebben nu in 10 jaar tijd 2 enorme crisis gehad. En beide zijn 'opgelost' door enorme schulden op nog grotere schulden te stapelen. Gecombineerd met deze onbekende afloop en de naderende klimaat ellende kan dit nog weleens een aardig groot probleem blijven de komende decennia.
@MikeyMan het is wat @CornermanNL benoemt wat we het meest bevreemd aan de Amerikaanse situatie. Voeg daar vanuit mijn opinie een enorme inconsequentheid aan toe:
- abortus moet je federaal verbieden, maar gezondheid mag je federaal niet beschermen
- zorg is geen recht, maar mensenrechten schieten we wel de halve wereld voor in puin
- kampioen democratie bezorgen (met geweld), maar het slechts functionerende democratische bestel ter wereld hanteren
- iedereen een kans op rijkdom door hard werken, maar dit in de praktijk voor overgrote deel onbereikbaar maken
- vrijheid en gelijkheid als basis, maar een immense rassenscheiding en ongelijkheid in je samenleving accepteren

Voeg daar het vreemde effect van baanonzekerheid aan toe: niemand doet z'n mond open. Nergens is de focus op doen wat je gezegd wordt schijnbaar groter dan in de VS. Iedereen is in zekere zin bang, want baan kwijt is zorg kwijt, huis kwijt, alles kwijt. Ik ken geen land wat zichzelf een eerste wereld land noemt waar je bijvoorbeeld aparte mensen hebt die je bestelling opnemen, eten brengen en drinken brengen en waarbij hun inkomen voor een groot deel afhangt van de fooi die je geeft. Bottomfeeders.

Daarvan zijn er nu inderdaad 24 miljoen werkloos, in werk waarvan je kunt zeggen 'nu even niet nodig', maar wat ik ook zie is dat werkgevers ook geen fuck om die mensen geven. De overheid geeft niets om ze. Niemand geeft iets om ze. En ze doen werk waar je je ook bij kunt afvragen of het allemaal nuttig is. Ga je naar Zweden moet je je drinken zelf halen bij de bar, bezorgen zijn mensen te duur voor, dat idee.

Dus dat men in de VS, net als in Brazilie en Afrika meer geeft om de economie dan om de volksgezondheid is bizar. India heeft een enorm probleem met dagloners die niet meer rondkomen, maar zelfs daar proberen ze meer te doen voor de bescherming van mensen dan de bescherming van de economie.

En ik heb een nog niet helemaal onderbouwd voorgevoel, dat het beschermen van de inwoners, op de lange termijn een betere investering is voor je economie, dan je economie op korte termijn overeind houden. Maar we zullen zien of dat zo is.

Ik ben in ieder geval na 3 x een reis naar/door de VS gemaakt te hebben, veel mensen daar te kennen en natuurlijk het (gekleurde) nieuws te volgen alsnog enorm onthutst met welke openheid en onverschilligheid dat land uiteen valt in indviduele financiële belangen. De PR is geniaal: 300 miljoen mensen laten denken dat ze een kans maken, terwijl ze de top 1% hun hele leven rijker maken.

• Virtuozzo
  • Niet online
Amerikanen zijn in alles, bij alles, éérst gelovigen. Of de kerk die van katholicisme is, zelfredzaamheid, charity, predatory capitalism - wat dan ook.

Pijnlijk voorbeeld van hoe relatief makkelijk het is om mensen zich zelf kwetsbaar te houden om programmeerbaar te zijn.

Top idee, ons nog wat meer richten op Angelsaksische trends.

[Voor 38% gewijzigd door Virtuozzo op 22-04-2020 14:20]

• SymbolicFrank
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 06-07 10:18
Virtuozzo schreef op woensdag 22 april 2020 @ 14:18:
Amerikanen zijn in alles, bij alles, éérst gelovigen. Of de kerk die van katholicisme is, zelfredzaamheid, charity, predatory capitalism - wat dan ook.
Met vaderlandslievendheid bovenaan ;)

De meeste Amerikanen zien de VS toch al gauw als het enige deel van de wereld dat er toe doet. Met bijvoorbeeld wereldkampioenschappen voor hun grootste nationale sport: Pro Wrestling. Wat op zich ook veel zegt, want dat is 1 groot toneelspel.

• ToolkiT

ToolkiT

brit-tweaker

ToolkiT schreef op woensdag 22 april 2020 @ 13:38:
[...]

Boris schud iedereen de hand (inc mensen in Corona ziekenhuis |:( ) en krijg zelf COVID19

De UK heeft een enorm tekort aan Personal Protection Equipment (PPE) voor de NHS en er was een EU project om de supply te regelen waar de UK niet aan mee doet..
Na veel gekontendraai is eindelijk de aap uit de mouw: het was een (brexit driven) politieke keuze om hier niet aan mee te doen 8)7 :( :(

meer leesvoer hierover:
https://www.theguardian.c...al-supplies-say-officials

https://www.theguardian.c...rexit-politics-slowed-ppe

https://www.independent.c...exit-latest-a9476811.html

https://www.politico.eu/a...tor-scheme-was-political/

Video
[Video]
En dat was niet het enige probleem:
https://www.theguardian.c...sks-for-nhs-in-four-weeks

• Virtuozzo
  • Niet online
ToolkiT schreef op woensdag 22 april 2020 @ 13:38:
[...]

Ja, de reconstructie vandaag: https://www.theguardian.c...-over-covid-19-ppe-scheme

Auw. En nog blijven ze kronkelen. Big Lie methodologie.
“We did receive an invitation in the Department of Health and it was put up to me to be asked and we joined so we are now members of that scheme.”

A spokesman for the European commission rebutted any suggestion that the UK was currently involved in any of the EU’s efforts to buy masks, gowns, ventilators or laboratory supplies. “They are most welcome to participate in future rounds,” the spokesman said.

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

De onderdirecteur van een Amerikaans federaal bureau dat zich richt op het ontwikkelen van een vaccin voor het coronavirus is door de Amerikaanse president Donald Trump uit zijn positie ontheven, omdat hij weigerde mee te werken aan Trumps aanpak rondom medicijnen voor het coronavirus, meldt de directeur, Rick Bright, woensdag in een verklaring.

De arts leidde het onderzoek naar een vaccin binnen de afdeling BARDA (Biomedical Advanced Research and Development Authority), van het Amerikaanse ministerie van Volksgezondheid, maar werd afgelopen dinsdag plotseling overgeplaatst naar het nationale instituut van gezondheid (NIH).

"Ik geloof dat deze overplaatsing plaatsvond omdat ik er op aandrong dat de regering miljarden dollars van het Amerikaanse Congres zou investeren in veilige en wetenschappelijk onderbouwde oplossingen voor het COVID-19-virus, en niet in medicijnen, vaccins en andere technieken die wetenschappelijk tekort schieten", schrijft Bright in zijn verklaring. Hij weigerde mee te werken aan pogingen om medicijnen te adviseren die niet blijken te werken. Het gaat onder meer om het antimalariamiddel hydroxychloroquine.

"Hoewel ik bereid ben om naar alle opties te kijken voor effectieve behandelingen weigerde ik pogingen om een medicijn met onvoldoende bewezen werking te leveren aan het Amerikaanse volk", zegt Bright.
Bron, en meer info: 'Amerikaanse arts overgeplaatst na kritiek op promoten coronamedicijnen'

Echt weer een goede actie van Trunp.... hij promoot 'corona-medicijnen' waarvan de werking niet bewezen is, en als een arts daar dan kritiek op heeft, straf je hem met een overplaatsing....

Virussen? Scan ze hier!

• drooger
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 23:01

drooger

Falen is ook een kunst.

Milaan grijpt coronacrisis aan om van autoparadijs een fietsstad te maken:
Door de coronacrisis zijn de straten van Milaan nu leger dan ooit en de lucht boven de stad is in decennia niet zo schoon geweest.
Bron (met filmpje): https://nos.nl/liveblog/2...UPDATE-container-44820254

Een positieve ontwikkeling voor het milieu, en volgens mij is Milaan niet de enige stad die meer fietspaden gaat aanleggen. :)

“Half of seeming clever is keeping your mouth shut at the right times.” ― Patrick Rothfuss, The Wise Man's Fear

• ToolkiT

ToolkiT

brit-tweaker

https://www.irishtimes.co...ent-death-rates-1.4234353
interesant artikel over hoe de verschillen in aanpak in het Ierse eiland anders uitpakten tussen de republiek en Noord Ierland..

• ToolkiT

ToolkiT

brit-tweaker

https://www.bbc.co.uk/news/uk-politics-52389285
Coronavirus: Social restrictions 'to remain for rest of year'
The UK will have to live with some disruptive social measures for at least the rest of the year, the government's chief medical adviser has said.

Prof Chris Whitty said it was "wholly unrealistic" to expect life would suddenly return to normal soon.

He said "in the long run" the ideal way out would be via a "highly effective vaccine" or drugs to treat the disease.

But he warned that the chance of having those within the next calendar year was "incredibly small".

"This disease is not going to be eradicated, it is not going to disappear," he said, at the government's daily coronavirus briefing.

"So we have to accept that we are working with a disease that we are going to be with globally... for the foreseeable future."

The latest figures show a further 759 people have died with the virus in UK hospitals, bringing the total number of deaths to 18,100.

• Virtuozzo
  • Niet online
https://www.theguardian.c...on-netherlands-eu-romance
Dutch opposition to recovery spending has overtones of British disillusionment
“If Dutch politicians don’t explain for a very long time how the Dutch economy benefits from the single market, it’s very difficult to explain why the Dutch should pay for the single market … That reminds me very much of the British discussions.”
This is very British: playing domestic politics in Brussels.
Auw.

• Wilf
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 08:37
Niets is lekkerder / verfrissender dan beargumenteerde kritiek lezen op je eigen zaken. Heerlijk deze inval. Al is Luyendijk’s laatste zin in het artikel ook gelijk een testimonium voor de Nederlandse manier van zakendoen; de koopman en de dominee. En Nederlanders zijn nou eenmaal graag de dominee ten opzichte van de boze buitenwereld. Koopman Duitsland is de ideale bedpartner.

• gassiepaart
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 06-07 10:39
wildhagen schreef op donderdag 23 april 2020 @ 06:37:
[...]

Bron, en meer info: 'Amerikaanse arts overgeplaatst na kritiek op promoten coronamedicijnen'

Echt weer een goede actie van Trunp.... hij promoot 'corona-medicijnen' waarvan de werking niet bewezen is, en als een arts daar dan kritiek op heeft, straf je hem met een overplaatsing....
(Bijna) alles wat Trump doet (in deze coronacrisis) is bedoeld om zijn herverkiezing te redden veilig te stellen... Hij gaat gewoon door zoals hiervoor en zal als er uiteindelijk een vaccin ontwikkeld is, dit succes claimen. Wat onderscheidt hem eigenlijk van Putin/Erdogan?

• Virtuozzo
  • Niet online
Wilf schreef op donderdag 23 april 2020 @ 16:15:
[...]

Niets is lekkerder / verfrissender dan beargumenteerde kritiek lezen op je eigen zaken. Heerlijk deze inval. Al is Luyendijk’s laatste zin in het artikel ook gelijk een testimonium voor de Nederlandse manier van zakendoen; de koopman en de dominee. En Nederlanders zijn nou eenmaal graag de dominee ten opzichte van de boze buitenwereld. Koopman Duitsland is de ideale bedpartner.
Ja, we gaan toch echt eens achter onze oren moeten krabben. Ik moet zeggen, het was wel even slikken dat artikel. Het is één ding om vanuit echter achtergrond zaken wat meer in perspectief te hebben, het is wel iets anders om ze vanuit wisselend perspectief scherp gesteld te zien.

De vraag is wel of Duitsland onze partner ook echt is. Mijn indruk, vanuit werk, is dat we tegenwoordig door Duitsland heel anders beoordeeld worden dan we vaak denken. Voornamelijk omdat we daar relatief weinig inzage in hebben (Nederlandse soft power was heel lang de Britse), maar ook omdat we de afgelopen jaren steeds vaker signalen hebben gekregen (IMF, Duitsland et alii).

Misschien moeten we ons afvragen of we echt nog steeds onderdeel willen gaan worden van de Anglosphere (het streven sinds Lubbers II), of dat we een continentaal Europees land zijn. In economische zin is het antwoord duidelijk, het laatste. In praktische zin, complexer. Een brugland zijn we al lang niet meer, dat hebben we opgegeven toen we de gidsfunctie deden omruilen voor de B.V. functie.

• SymbolicFrank
gassiepaart schreef op donderdag 23 april 2020 @ 16:22:
Wat onderscheidt hem eigenlijk van Putin/Erdogan?
Van Trump kunnen ze nu nog afkomen.

• Virtuozzo
  • Niet online
https://nos.nl/artikel/23...r-net-een-horrorfilm.html

Hard, heel hard. Maar wel een teken aan de wand. Over het nut van maatregelen en de aard van de crisis, gedrag. Maar ook een signaal voor belang van opbouw & onderhoud van hoekstenen van samenleving, zoals zorgsector (en hoe makkelijk de overspill naar andere sectoren kan volgen).
Officieel eiste het coronavirus in de stad ruim 500 levens, maar de autoriteiten geven toe dat het werkelijke dodental veel hoger ligt. In de Britse krant The Guardian zegt de burgemeester dat er mogelijk al meer dan 8000 doden vielen.

• P.O. Box
  • Registratie: augustus 2005
  • Niet online
gassiepaart schreef op donderdag 23 april 2020 @ 16:22:
[...]

Wat onderscheidt hem eigenlijk van Putin/Erdogan?
Die andere twee accepteren wel hun afwijkende haargrens.
verder kom ik niet.

• Aslanboy1905
  • Registratie: juli 2009
  • Niet online
Virtuozzo schreef op donderdag 23 april 2020 @ 23:46:
https://nos.nl/artikel/23...r-net-een-horrorfilm.html

Hard, heel hard. Maar wel een teken aan de wand. Over het nut van maatregelen en de aard van de crisis, gedrag. Maar ook een signaal voor belang van opbouw & onderhoud van hoekstenen van samenleving, zoals zorgsector (en hoe makkelijk de overspill naar andere sectoren kan volgen).

[...]
Ik durf te zweren dat ik dit drie weken geleden ook had gelezen, en twee weken geleden, en vorige week en vandaag nos.

Als je naar de cijfers kijkt hebben ze in totaal 560 doden. Vraag me af wat hier achter zit...

AMD Ryzen 3700x | Asus X470-F Gaming | DDR4 16GB @ 3766C14 | Powercolor Red Devil RX 5700 XT

• Virtuozzo
  • Niet online
Aslanboy1905 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 00:09:
[...]

Ik durf te zweren dat ik dit drie weken geleden ook had gelezen, en twee weken geleden, en vorige week en vandaag nos.
Is het zo slecht om van tijd tot tijd even te wijzen op hoe het mis kan gaan? Hier was het eerst stuiteren met "lockdown!" en nu kan het niet snel genoeg gaan om er weer op uit te gaan.
Als je naar de cijfers kijkt hebben ze in totaal 560 doden. Vraag me af wat hier achter zit...
Fout gelezen dan. De overheid geeft al zelf aan dat ze met hun officiële cijfers extreem beperkt zitten. De lijkverwerking van een enkele stad is wel iets om nog eens een keer te lezen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Trump heeft de oplossing voor corona!
Trump kwam tijdens zijn dagelijkse persconferentie met een mogelijke remedie tegen het coronavirus. De Amerikaanse president stelde voor om een 'desinfectiemiddel' bij patiënten te injecteren. Die uitspraak stuitte op veel kritiek van medische deskundigen. "Zijn persconferenties zijn een gevaar voor de volksgezondheid."

De president stelde tijdens de persconferentie ook dat het coronavirus mogelijk kan worden bestreden met Uv-licht. Hij baseerde die uitspraken op de bevindingen van Amerikaanse wetenschappers. Zij ontdekten dat zonlicht het virus mogelijk kan doden.

William Bryan, wetenschappelijk adviseur van het Amerikaanse ministerie van Binnenlandse Veiligheid, vertelde dat tijdens de persconferentie. "Onze meest opvallende waarneming tot nu toe is het krachtige effect dat zonlicht lijkt te hebben op het doden van het virus, zowel op oppervlakken als in de lucht."
Miniatuurvoorbeeld Lees ook:

Volgens Bryan was er een vergelijkbaar effect bij temperatuur en vochtigheid. "Het verhogen van de temperatuur en vochtigheid is over het algemeen minder gunstig voor het virus."

Trump ging vervolgens met die uitspraken aan de haal en zei dat desinfectiemiddel 'het virus al in één minuut kan verslaan'. Uit het onderzoek blijkt inderdaad dat bleekmiddel het virus ook kan doden. "Is er een manier waarop we zoiets kunnen doen door het te injecteren? Bijna als een schoonmaak", vroeg Trump zichzelf hardop af.

De uitspraak van Trump stuitte meteen op kritiek. Experts zeggen dat de theorie niet alleen belachelijk, maar ook gevaarlijk is. Zij waarschuwen mensen dan ook om het niet thuis uit te proberen.

Robert Reich, een hoogleraar aan de universiteit van Californië tweette: "De persconferenties van Trump zijn een gevaar voor de volksgezondheid. Boycot deze propaganda, luister naar de experts. En drink alsjeblieft geen desinfectiemiddel."

"Bleekmiddel inhaleren zou het allerergste voor de longen zijn", zei John Balmes, een longarts uit San Francisco. "Niet eens een lage hoeveelheid is veilig. Het is een totaal ridicuul concept."
Bron: Trump wil desinfectiemiddel per injectie toedienen: 'Totaal ridicuul'

Volgens mij moet die man hoognodig gedwongen worden opgenomen in een psychiatrische inrichting, en een dwangbuis omkrijgen :X

Virussen? Scan ze hier!

• Pierre
  • Registratie: maart 2005
  • Nu online

Pierre

Geen zin vandaag.

Wordt je wakker dan lees je dit https://tweakers.net/i/F7apsrMGCnc576BkL-8-MycHOiM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LzpaTzjFoggrJ5Ol9qjDVQOZ.png?f=user_large

Die man is compleet gestoord ;w

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

• Wilf
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 08:37
De titel van het nieuwsbericht is stellig terwijl Trump juist weer eens in mijmer-en-droom-stand was; die stand waarop hij allemaal proefballonetjes oplaat, ad hoc improv, en dus achteraf kan zeggen: “Ik zei misschien kan er naar gekeken worden, ik zei niet dat je dat moet doen.” Of in ieder geval zijn volgelingen kunnen dat zeggen (en dan klopt het ook nog).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tjeerd84
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 08:41
Wilf schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 07:37:
De titel van het nieuwsbericht is stellig terwijl Trump juist weer eens in mijmer-en-droom-stand was; die stand waarop hij allemaal proefballonetjes oplaat, ad hoc improv, en dus achteraf kan zeggen: “Ik zei misschien kan er naar gekeken worden, ik zei niet dat je dat moet doen.” Of in ieder geval zijn volgelingen kunnen dat zeggen (en dan klopt het ook nog).
Zo ook eergisteren in de persconferentie. Stond hij daar volledig overtuigd van alles te zeggen. Vraagt hij daarna meteen aan de 'experts' naast hem of hij gelijk heeft (Am I right?) Die mensen zeggen uiteraard volmondig ja.

Ik verwacht later dat er iemand gaat komen die alle uitspraken op de dagelijkse conferenties, die met sterke overtuiging worden gebracht, achteraf gaat checken op waarheid. Ik denk dat veel tot vrijwel alles een leugen is. De mooiste leugen is die van Trump over dat de VS op dit moment andere landen redt door overtollige hulpmiddelen te sturen, omdat de VS voorop loopt in de bestrijding (en dus in eigen land het ook geweldig doet).

Eerlijk gezegd, ik vind dat we post-corona misschien eens iets moeten gaan doen aan de grote hoeveelheid politieke leiders die falen. Tijd voor een wereldwijde technocratie?
Wikipedia: Technocratie

• hoevenpe
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 08:22
Pierre schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 07:31:
Wordt je wakker dan lees je dit...
Benieuwd naar zijn tweets nadat Trump dit gelezen heeft... :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Tjeerd84 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 07:52:
[...]

Zo ook eergisteren in de persconferentie. Stond hij daar volledig overtuigd van alles te zeggen. Vraagt hij daarna meteen aan de 'experts' naast hem of hij gelijk heeft (Am I right?) Die mensen zeggen uiteraard volmondig ja.

Ik verwacht later dat er iemand gaat komen die alle uitspraken op de dagelijkse conferenties, die met sterke overtuiging worden gebracht, achteraf gaat checken op waarheid. Ik denk dat veel tot vrijwel alles een leugen is. De mooiste leugen is die van Trump over dat de VS op dit moment andere landen redt door overtollige hulpmiddelen te sturen, omdat de VS voorop loopt in de bestrijding (en dus in eigen land het ook geweldig doet).
De waarheid is irrelevant geworden dus dit kan iemand doen en niemand zal het iets boeien. Trump is namelijk dezelfde Trump als 10 jaar geleden en toch hebben ze hem gekozen.
Eerlijk gezegd, ik vind dat we post-corona misschien eens iets moeten gaan doen aan de grote hoeveelheid politieke leiders die falen. Tijd voor een wereldwijde technocratie?
Wikipedia: Technocratie
Wie faalt er nu echt. Deze politieke leiders of de mensen die deze politieke leiders aan het roer zetten. Zeker in de huidige samenleving kun je alle kennis hebben die je wilt om een goede keuze te maken, mits je moeite doet en participeert.

Een technocratie is geen oplossing. Maar de verhandeling daarover een wel een aparte topic waard. In kort, ook technocratie sluit uit.

Ik zat net het interview te bekijken met de burgemeester van Las Vegas.... Trump is echt niet de enige en ook deze vrouw is met volle overtuiging gekozen. Werkelijk te dom om te poepen die dame in deze context. En toch met 80% gekozen de afgelopen verkiezingen. En volgens mij toch echt geen domme vrouw, maar wat is er gebeurd dat ze 80% van haar hersenen lijkt te hebben afgeschakeld.

Het geeft aan de een democratie slechts zo sterk is dal de pijlers waarop hij gebouwd is. En ook hier in Nederland staan we erbij en kijken we erna hoe onder in de invloed van partijmarketing en "marktwerking" deze pijlers langzaam gesloopt worden.

[Voor 21% gewijzigd door Cyberpope op 24-04-2020 08:23]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 08:17
Pierre schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 07:31:
Wordt je wakker dan lees je dit [Afbeelding]

Die man is compleet gestoord ;w
Ik zat de persconferentie zojuist te kijken en vind overigens dat er wel heel erg door de media gesuggereerd wordt dat hij de suggestie wekt dat dit werkt. Zal vast in de briefing voor de persco aan hem zijn toegelicht. Hij stelt duidelijk de vraag aan iemand naast hem en zegt niet van joh mensen misschien werkt het dus gebruik het... Hetzelfde met dat hele (zon)licht verhaal wat overigens daarna wel gewoon toegelicht werd door iemand uit die groep.

Even ter zijde of dat wel handig is op zo'n moment om die vraag voor de camera's te gaan stellen, maar dit is door de pers ook wel een beetje nitpicken op onze favoriete amateur viroloog... Ik denk dat een groot deel van de VS alles wat die man roept ondertussen ook wel met een korreltje zout neemt. Neemt niet weg het soms lijkt alsof hij ze niet allemaal helemaal op een rijtje heeft staan...

Ben overigens wel benieuwd hoe hij dat voor zich zou zien, straight up of on the rocks toedienen van bleekmiddel of extreem hoge percentages alcohol aan iemand :9

Al zullen er altijd van die gekken zijn die nu gewoon een fles bleekmiddel achterover gooien, zoals ze in Iran ook tig alcohol doden hadden.

[Voor 15% gewijzigd door TIGER1125 op 24-04-2020 08:53]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online

Napo

[Oo[:::|:::]oO]

TIGER1125 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 08:50:
[...]

Ik zat de persconferentie zojuist te kijken en vind overigens dat er wel heel erg door de media gesuggereerd wordt dat hij de suggestie wekt dat dit werkt. Zal vast in de briefing voor de persco aan hem zijn toegelicht. Hij stelt duidelijk de vraag aan iemand naast hem en zegt niet van joh mensen misschien werkt het dus gebruik het... Hetzelfde met dat hele (zon)licht verhaal wat overigens daarna wel gewoon toegelicht werd door iemand uit die groep.
Eens, het is niet meer dan een proefballon maar het gevaar schuilt in het volgende;
Even ter zijde of dat wel handig is op zo'n moment om die vraag voor de camera's te gaan stellen, maar dit is door de pers ook wel een beetje nitpicken op onze favoriete amateur viroloog... Ik denk dat een groot deel van de VS alles wat die man roept ondertussen ook wel met een korreltje zout neemt. Neemt niet weg het soms lijkt alsof hij ze niet allemaal helemaal op een rijtje heeft staan...
Moet je als president/eindverantwoordelijk van een land zo'n positie in willen nemen? Als men alles wat je zegt met een korrel zout gaat nemen doe je toch iets grondig verkeerd (en is de oppositie indien hij herverkozen wordt bijzonder zwak). Je kan effectief geen leiderschap meer tonen zonder dat men gaat twijfelen aan je uitspraken.

Als je niet kan inschatten dat zo'n vraag stellen hem potentieel ook beantwoorden is - zeker met de hedendaagse media - dan ben je mijn inziens niet heel geschikt voor de functie. Dat heeft hij echter ook aangetoond met andere onderhandelingen :/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stiggy
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 08:02
hoevenpe schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 08:46:
[...]
Wat wellicht meespeelt is dat er hoopvolle signalen zijn dat het virus minder goed kan tegen zomerweer.
Uit dat artikel: "US government researchers have determined that the virus survives best indoors and in dry conditions".
Woeha, #blijfthuis, daar waar het virus het best overleefd. :o

Wel grappig, ik haalde eerder aan dat het virus in warme landen met veel UV wellicht minder overleefde. Dat lijkt toch een reële optie.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 08:17
Stiggy schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 08:57:
[...]

Uit dat artikel: "US government researchers have determined that the virus survives best indoors and in dry conditions".
Woeha, #blijfthuis, daar waar het virus het best overleefd. :o

Wel grappig, ik haalde eerder aan dat het virus in warme landen met veel UV wellicht minder overleefde. Dat lijkt toch een reële optie.
Ik ben benieuwd of het inderdaad klopt dat het virus in warme zomerse omgevingen met een hoog uv gehalte moeilijker kan overleven. De echte verspreiding vond natuurlijk ook pas plaats in de uitlopers van de zomer/herfst op het zuidelijk halfrond. Normaal gesproken is dat wel de grootste vijand van dit soort virussen, maar door de wijde verspreiding zou het natuurlijk kunnen zijn dat het virus een beetje hen en weer gaat pendelen tussen de halfronden v.w.b. de intensiteit van het aantal besmettingen.

Maar even serieus, die Amerikaanse waarneming (v.w.b. het UV licht) is toch ook een non-waarneming volgens mij is er geen virus of bacterie bestand tegen direct UV licht. Vandaar dat het ook op heel veel plekken als extra "desinfectiemiddel" gebruikt wordt, dat zelfde geldt voor edelmetalen. Je ziet op schepen vaak dat er gebruik gemaakt wordt van UV lampen en/of edelmetalen om het water te zuiveren en dat gebeurd al jaren.

Helaas had dit virus ook wel een beetje alles mee om zo ver uit te waaieren over de wereld door (soms moedwillig) trage en soms onhandig ingezette maatregelen, en allerlei festiviteiten die én veel mensen op 1 plek brachten én veel verkeersbewegingen in een gebied veroorzaakten van buiten dat gebied.

[Voor 31% gewijzigd door TIGER1125 op 24-04-2020 09:19]

• Geert1976
  • Registratie: oktober 2012
  • Niet online
ik heb een kort lijntje met The White House.

the Orange Leader komt later met een pers conf met de mededeling dat zwemmen in lava ook helpt tegen bestrijding van COVID-19.

man man man....de VS begint met de dag steeds meer op een sprookjesland te lijken

[Voor 4% gewijzigd door Geert1976 op 24-04-2020 09:24]

• JoStad
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 06-07 20:42
Waar het virus ook niet goed tegen kan is een oplossing van kopersulfaat.
Dit is wel giftig maar niet zo erg als bijvoorbeeld desinfectiemiddelen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

TIGER1125 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 08:50:
[...]

Gezien jij dit hier zo post, kun je nagaan hoe ver dit al genormaliseerd is. Want ook als je de hele persco bekijkt is het absurd dat hij dit zegt. Los van of iemand hem de vraag stelt of hoe dat de context is. Als dit een speculatie van iemand anders was, had hij moeten zeggen "Ik ga niet in op dit soort onzinnige speculaties" of "dat moet u aan de medisch experts vragen" als jij zou twijfelen.

Er is gewoon geen zinnige reden te bedenken waarom hij als regeringsleider dit zou zeggen. Klaar. Geen excuus. Het is gewoon incompetentie die iedereen is gaan accepteren en die we normaal zijn gaan vinden. De pers zou het juist nog veel meer moeten uitvergroten. Dit soort onzin accepteer je al niet als iemand dat in de kroeg gaat staat verkondigen, laat staan op het podium van een institutie dat het machtige in de wereld is (of was).

Zeggen dat de pers dit wel uitvergroot is een gotspe.

Let eens in het filmpje op het gezicht van de medisch specialist die erbij is. De absolute horror op haar gezicht spreekt boekdelen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +2Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 08:13

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Mijn zoontje van zeven vroeg ook of het helpt om zeep te eten tegen het coronavirus. Ik zal het hem toch niet ten onrechte ontraden hebben :?

Vrouwen kunnen twee dingen tegelijk.... zeuren en iets anders.

• YakuzA
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 07:51

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

TIGER1125 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 09:17:
[...]

Ik ben benieuwd of het inderdaad klopt dat het virus in warme zomerse omgevingen met een hoog uv gehalte moeilijker kan overleven. De echte verspreiding vond natuurlijk ook pas plaats in de uitlopers van de zomer/herfst op het zuidelijk halfrond. Normaal gesproken is dat wel de grootste vijand van dit soort virussen, maar door de wijde verspreiding zou het natuurlijk kunnen zijn dat het virus een beetje hen en weer gaat pendelen tussen de halfronden v.w.b. de intensiteit van het aantal besmettingen.

Maar even serieus, die Amerikaanse waarneming (v.w.b. het UV licht) is toch ook een non-waarneming volgens mij is er geen virus of bacterie bestand tegen direct UV licht. Vandaar dat het ook op heel veel plekken als extra "desinfectiemiddel" gebruikt wordt, dat zelfde geldt voor edelmetalen. Je ziet op schepen vaak dat er gebruik gemaakt wordt van UV lampen en/of edelmetalen om het water te zuiveren en dat gebeurd al jaren.

Helaas had dit virus ook wel een beetje alles mee om zo ver uit te waaieren over de wereld door (soms moedwillig) trage en soms onhandig ingezette maatregelen, en allerlei festiviteiten die én veel mensen op 1 plek brachten én veel verkeersbewegingen in een gebied veroorzaakten van buiten dat gebied.
Gezien dezelfde verspreiding ratio in Zuid-Amerika nadat het daar landde en in Z-O Azie, trekt het virus zich niet zoveel aan van "warme zomerse" of "hoog uv" omgevingen.
(bijv brazilie, ecuador, peru explodeert het momenteel nog flink)
(ook warmere omgevingen dichterbij zoals turkije en iran blijft de verspreiding aanhouden)

[Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 24-04-2020 10:06]

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• rik86
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 22:14
YakuzA schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 10:04:
[...]

Gezien dezelfde verspreiding ratio in Zuid-Amerika nadat het daar landde en in Z-O Azie, trekt het virus zich niet zoveel aan van "warme zomerse" of "hoog uv" omgevingen.
(bijv brazilie, ecuador, peru explodeert het momenteel nog flink)
(ook warmere omgevingen dichterbij zoals turkije en iran blijft de verspreiding aanhouden)
Juist ecuador is een heel goed voorbeeld hoeveel zomer/winter uitmaakt. Land ligt op de evenaar, grootste stad, Guayaquil, is een rampgebied als je de nieuwsberichten leest.

Het is 1 van de grotere steden in de buurt van de evenaar, dus altijd zomer en veel UV, maar ik heb niet de indruk dat 't virus daar heel traag rond gaat...

• ijdod
  • Laatst online: 21:56
@rik86 In diezelfde landen is airco ook overal. Even puur theoretisch zou daar ook een link kunnen liggen, zelfs als het buitenklimaat vijandig is voor het virus.

@TrailBlazer (hieronder) Dat dus. Het zou hooguit betekenen dat de verspreiding op een aantal plekken minder makkelijk gaat. Hoeveel kan je over discussieren, maar een poor-mans SODIS waterzuivering op basis van zonne UV en PET-flessen moet nog steeds de hele dag in de zon liggen. Nu zal dat voor een klein zwevend druppelje een stuk sneller gaan, maar het is zeker geen zon=dood.

[Voor 55% gewijzigd door ijdod op 24-04-2020 11:06]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

rik86 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 10:28:
[...]

Juist ecuador is een heel goed voorbeeld hoeveel zomer/winter uitmaakt. Land ligt op de evenaar, grootste stad, Guayaquil, is een rampgebied als je de nieuwsberichten leest.

Het is 1 van de grotere steden in de buurt van de evenaar, dus altijd zomer en veel UV, maar ik heb niet de indruk dat 't virus daar heel traag rond gaat...
We moeten ook niet doen alsof UV alle problemen oplost. Het kan een effect hebben maar hoe dat zich verhoudt tot social distancing en handen wassen geen idee. Misschien maar 10% op de verspreiding.

• Batavia
  • Registratie: mei 2011
TrailBlazer schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 10:46:
[...]

We moeten ook niet doen alsof UV alle problemen oplost. Het kan een effect hebben maar hoe dat zich verhoudt tot social distancing en handen wassen geen idee. Misschien maar 10% op de verspreiding.
Er moet ook goed gekeken worden naar wat er precies effect heeft. Je kant ontsmetten met UV (https://www.rtlnieuws.nl/...ht-ontsmetten-ultraviolet) maar dit wilt niet zeggen dat zonlicht ontsmet

net zoals chloroquine geneesmiddel niet het zelfde is als chloroquine in aquariumschoonmaakmiddel.

Het feit dat ontsmetten met (hoge dosis) UV licht van oppervlakte werkt. Net zoals het een feit is dat zware desinfectiemiddelen werken. Maar kom op politici, je mag wel enig natuurkundig/wetenschappelijk inzicht hebben om te begrijpen dat dit niet betekend dat je ook maar een begin hebt om dit ook in mensen toe te passen.

Even heel flauw gezegd temperatuur werkt altijd op iedere bacterie. Het is een wondermiddel. Koken dood alle bacteriën (en anders gewoon nog iets meer verhitten). En er is een reden waarom we mensen niet in kokend water gooien ipv hele complexe antibiotica gebruiken.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Batavia schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 11:02:
[...]

Even heel flauw gezegd temperatuur werkt altijd op iedere bacterie. Het is een wondermiddel. Koken dood alle bacteriën (en anders gewoon nog iets meer verhitten).
En zelfs koken helpt nog niet, want sommige bacterien overleven nog in kokend water....

Wikipedia: Extremophile en Wikipedia: Thermophile
Tom Gheysens from Ghent University in Belgium and some of his colleagues have presented research findings that show spores from a species of Bacillus bacteria survived and were still viable after being heated to temperatures of 420 °C (788 °F).

[Voor 5% gewijzigd door wildhagen op 24-04-2020 11:08]

Virussen? Scan ze hier!

• RiCk
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 21:41
Het dodental in de ons omringende landen loopt nog altijd flink op. Wat opvalt is dat in de meeste landen dagelijks meer overlijdens worden gemeld, behalve Zwitserland. Belangrijk is ook om te vermelden dat niet alle landen op dezelfde wijze rapporteren. Zo telt Nederland alleen de overlijdens mee van patiënten die positief getest zijn op Covid-19. In ons land wordt aanmerkelijk minder getest dan in andere landen.
Bericht bij de vrienden van RTL Nieuws in het blog.

Het viel mij eerlijk gezegd 'ook' al op. Als je kijkt naar de besmettingen en het aantal doden lijkt het 'stabiel'.
Maar met alle genomen maatregelen, waaronder Spanje, zou je toch een daling verwachten.
Zie voor Spanje bijvoorbeeld deze grafieken.

Of moet ik geduld hebben voor de grafieken/cijfers voor meerdere weken?
Het lijkt mij in ieder geval voor de meeste landen vrij vroeg om de maatregelen af te zwakken.
IC's zijn minder vol, maar dat heeft meestal te maken met dat IC's minder gevuld worden doordat mensen elders sterven en niet naar de IC's willen (aanname!!)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• leekers
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 07:42
rik86 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 10:28:
[...]

Sinds 5 weken zijn er in Guayaquil gemiddeld 8000 doden meer dan normaal om maar eens even de fabel over het warme weer of uv sraling weg te nemen .

"Beautiful Clean Coal"

• YakuzA

YakuzA

RiCk schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 12:04:
[...]

Het viel mij eerlijk gezegd 'ook' al op. Als je kijkt naar de besmettingen en het aantal doden lijkt het 'stabiel'.
Maar met alle genomen maatregelen, waaronder Spanje, zou je toch een daling verwachten.

Het lijkt mij in ieder geval voor de meeste landen vrij vroeg om de maatregelen af te zwakken.
IC's zijn minder vol, maar dat heeft meestal te maken met dat IC's minder gevuld worden doordat mensen elders sterven en niet naar de IC's willen (aanname!!)
Het aantal doden kan tot 50+ dagen achter lopen op de maatregelen die zijn genomen.
Het is dus heel moeilijk om de relatie doden nu <> maatregelen uit het verleden te proberen te leggen.

Spanje lijkt iig sinds de piek op eind maart/begin april een relatief dalende lijn in het aantal gemelde doden te hebben. Verder kun je daar moeilijk conclusies uit trekken:
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/spain/

PSN

• Batavia
RiCk schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 12:04:
[...]

Je ziet toch ook een daling? New cases en deaths/day is nu ongeveer de helft van wat het was op 1 april

Maar ook met lockdowns, zolang er geen immuniteit is vertraagt het. Het lost het probleem niet op. We zullen dus altijd nieuwe gevallen blijven houden totdat er een 'oplossing' is.

Verder vergeet niet dat heel veel grafieken cumulatieve nummers laten zien. Die gaan nooit dalen maar alleen maar afvlakken . (maar maakt wel voor wat marketing technische mooiere plaatjes)

• RiCk
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 21:41
Batavia schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 12:24:
[...]

Je ziet toch ook een daling? New cases en deaths/day is nu ongeveer de helft van wat het was op 1 april

Maar ook met lockdowns, zolang er geen immuniteit is vertraagt het. Het lost het probleem niet op. We zullen dus altijd nieuwe gevallen blijven houden totdat er een 'oplossing' is.

Verder vergeet niet dat heel veel grafieken cumulatieve nummers laten zien. Die gaan nooit dalen maar alleen maar afvlakken . (maar maakt wel voor wat marketing technische mooiere plaatjes)
Dat is waar. Immuniteit is natuurlijk ook een streven wat niet te behalen valt - ergens en het lost het probleem dan ook niet op. Ik had de hoop misschien nog dat we het kunnen verdrijven door middel van de lockdowns. Ik ken natuurlijk de reden wel van 'flatten the curve' om het aantal opnames in ziekenhuis / IC te beheersen. Misschien had ik dus de grotere naïeve hoop dat het sneller zou afnemen in plaats van enige tijd hangt op een bepaalt niveau.

• SymbolicFrank
En ondertussen is ongeveer 20% van de Amerikanen werkeloos. Het gaat hard.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Wereldgezondheidorganisatie WHO heeft vrijdag een omvangrijk initiatief gelanceerd om onderzoek te doen naar een geneesmiddel tegen COVID-19. Veel landen die zijn aangesloten bij de Verenigde Naties hebben hun medewerking toegezegd, maar de Verenigde Staten doet niet mee.

Als onderdeel van het onderzoek gaan landen veel nauwer samenwerken in de hoop de zoektocht naar een geneesmiddel te versnellen. Informatie over de ontwikkeling en tests van medicijnen en mogelijke vaccins wordt wereldwijd gedeeld, zodat landen op de hoogte blijven van elkaars werk.

"De wereld heeft deze hulpmiddelen nodig, en snel", aldus WHO-directeur Tedros Adhanom Ghebreyesus vlak voor een videoconference waarin het initiatief werd gelanceerd. "Dit is een wereldwijd probleem, dat vraagt om een wereldwijde oplossing."

De videovergadering werd naast Tedros geleid door de Franse president Emmanuel Macron en Ursula von der Leyen, voorzitter van de Europese Commissie.

Naast regeringen van NAVO-lidstaten hebben ook vele medische instanties en bedrijven zich aangesloten bij het samenwerkingsverband. Ook de Bill and Melinda Gates Foundation, de stichting van Microsoft-oprichter Bill Gates, is betrokken bij het wereldwijde onderzoekscollectief.
Bron en meer info: Wereldwijde bijdrage aan vaccinonderzoek WHO, VS doet niet mee

Virussen? Scan ze hier!

• Batavia

• NiGeLaToR
leekers schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 12:19:
[...]

Sinds 5 weken zijn er in Guayaquil gemiddeld 8000 doden meer dan normaal om maar eens even de fabel over het warme weer of uv sraling weg te nemen .
Dat is daarmee niet per se een fabel, als je niet eerst alle andere factoren uitsluit.
Wellicht leven ze juist door de warmte wel enorm veel binnen en dicht op elkaar, met de airco aan.

Das het hele punt met dit alles, we worden overladen met brokjes info en we zien overal relaties en patronen.. maar vrijwel alles is nauwelijks meer dan een correlatie helaas.

• Virtuozzo
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 16:58:
[...]

Dat is daarmee niet per se een fabel, als je niet eerst alle andere factoren uitsluit.
Wellicht leven ze juist door de warmte wel enorm veel binnen en dicht op elkaar, met de airco aan.

Das het hele punt met dit alles, we worden overladen met brokjes info en we zien overal relaties en patronen.. maar vrijwel alles is nauwelijks meer dan een correlatie helaas.
Dat is een van die gruwelijke stukken realiteit van dit soort crisis. Een hoofdoorzaak, en vervolgens zowel brede als diverse impact én wisselwerkingen.

Een historische les is daarbij wel op zijn plaats. Ontwikkeling van infrastructuur en diensten is daarbij nauwelijks een factor. Het bepalende blijft gedrag.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• ToolkiT

ToolkiT

brit-tweaker

Aangezien het vrijdag middag is:
Mijn nieuwe cocktail: Donald on Ice

[Voor 6% gewijzigd door ToolkiT op 24-04-2020 17:22]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

ToolkiT schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 17:21:
Aangezien het vrijdag middag is:
Mijn nieuwe cocktail: Donald on Ice
[Afbeelding]
Hoho, dat moet je niet drinken he, je moet het injecteren. Bij voorkeur als je onder een felle UV-lamp zit.

Volgens medisch specialist Trump geneest dat corona.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ToolkiT

ToolkiT

brit-tweaker

wildhagen schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 17:32:
[...]

Hoho, dat moet je niet drinken he, je moet het injecteren. Bij voorkeur als je onder een felle UV-lamp zit.

Volgens medisch specialist Trump geneest dat corona.
Dit is de gateway drug...

• JoStad
Batavia schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 11:02:
[...]
net zoals chloroquine geneesmiddel niet het zelfde is als chloroquine in aquariumschoonmaakmiddel.
Chemisch gezien is Chloroquine phosphate voor farmaceutische toepassing dezelfde chemische stof als gebruikt voor aquaria. Het verschil zit hem in het feit dat Chloroquine phosphate voor aquaria toepassing niet voldoet aan de farmaceutische kwaliteit en daardoor gevaarlijk kan zijn.
zie ook:
https://chem.nlm.nih.gov/chemidplus/rn/50-63-5

• leekers
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 07:42
Hieronder een reportage van de NYT over de ontwikkeling van het covid-19 virus in Ecuador .

Ik raad een ieder aan om eens even de tijd te nemen dit te bekijken en misschien na de video eens te bedenken of de lockdown hier terecht is en hoelang het gaat duren voordat er weer internationaal gereisd kan worden .
Er is nu bekend gemaakt dat in Ecuador de cijfers van overledenen 15x hoger liggen dan officieel gemeld wordt .

"Beautiful Clean Coal"

• YakuzA

YakuzA

JoStad schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 20:13:
[...]

Chemisch gezien is Chloroquine phosphate voor farmaceutische toepassing dezelfde chemische stof als gebruikt voor aquaria. Het verschil zit hem in het feit dat Chloroquine phosphate voor aquaria toepassing niet voldoet aan de farmaceutische kwaliteit en daardoor gevaarlijk kan zijn.
zie ook:
https://chem.nlm.nih.gov/chemidplus/rn/50-63-5
Ik zou het echt niet durven inschatten of je aquarium cleaner ook exact C18H26ClN3 bevat etc.

Verder is dit ook alsof je schoonmaak azijn door je eten gooit ;)
De sterkte/verdunning is compleet anders en niet in te schatten voor een consument.

[Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 25-04-2020 09:38]

PSN

• JoStad
YakuzA schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 09:33:
[...]
Ik zou het echt niet durven inschatten of je aquarium cleaner ook exact C18H26ClN3 bevat etc.
Verder is dit ook alsof je schoonmaak azijn door je eten gooit ;)
De sterkte/verdunning is compleet anders en niet in te schatten voor een consument.
Chloroquine Fosfaat Voor Visvoer heeft Casnr. 50-63-5.
Chloroquine Fosfaat voor malaria heeft Casnr. 50-63-5.

https://www.rndsystems.co...oroquine-diphosphate_4109

Dit is voor vissen:

Cas nr..: 50-63-5
andere namen: chloroquine fosfaat
mf: C18H26ClN3
Einecs-nr.: 200-055-2
plaats van herkomst: China
type: Anti-Allergic Agents
kwaliteit standaard: Feed Grade, Medicine Grade
gebruik: Animal Pharmaceuticals
naam van het merk: GK
modelnummer: 180201
zuiverheid: 99%

Omdat de laatste geen farmaceutische zuiverheidsgarantie heeft is het natuurlijk ongeschikt als medicijn.

• Apache4u
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Ik zat zojuist door de corona-getallen van de verschillende landen te browsen en zag dat Singapore ruim 12000 mensen positief heeft getest met daabij 12 doden. Dat is minder dan 0.1%. De cijfers van Singapore vertrouw ik wel redelijk, dus vroeg me af of ze daar misschien een specifieke behandelmethode gebruiken.

Dat betekent, stam + t .

• Geert1976
  • Registratie: oktober 2012
  • Niet online
wildhagen schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 17:32:
[...]

Hoho, dat moet je niet drinken he, je moet het injecteren.

• YakuzA

YakuzA

Apache4u schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 21:49:
Ik zat zojuist door de corona-getallen van de verschillende landen te browsen en zag dat Singapore ruim 12000 mensen positief heeft getest met daabij 12 doden. Dat is minder dan 0.1%. De cijfers van Singapore vertrouw ik wel redelijk, dus vroeg me af of ze daar misschien een specifieke behandelmethode gebruiken.
Laatste 4 dagen hebben ze er 4000 zieken bij gekregen?

PSN

• Schildpadje
  • Registratie: november 2019
  • Niet online
Apache4u schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 21:49:
Bevolkingsopbouw is een.. relatief weinig oudjes.
Punt 2 is dat het vooral uitgebroken is onder de jonge immigranten/tijdelijke werkers. Daarvan is de mortaliteit bij ons ook ver onder de 0.1%.

https://www.populationpyramid.net/nl/singapore/2019/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ToolkiT

ToolkiT

brit-tweaker

In Australia hebben ze al een werkende app:
https://www.bbc.co.uk/news/world-australia-52433340
Coronavirus: Australians download COVIDSafe contact tracing app

Een oud collega van me verwoorde de balans tussen privacy en een werkende app goed:
A number of friends and family have asked if I'll install the CovidSafe app. The answer is Yes, and I have. With my over 20 years in IT hat on - I have no problem with how the technology and application works.

Sure there's some minor privacy concerns about what the gov does with the data (tip: it's only stored on your phone until when / if you test positive for Covid and you upload the last 21 days of data), but I'd rather get the country back on track to full economic activity including all those folk who've lost their jobs or hitting financial hardship.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Iemand enig idee hoe het aantal overlijdens in Amerika zo kan fluctueren? Een verschil van 1500 de ene en 2500 de andere is heel normaal.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: januari 2010
  • Niet online
Wat dacht je van extra verspreiding door dit soort gekkies :X

• SymbolicFrank
Daar globale economische paniek meestal begint in de VS, is het interessant om op de hoogte te blijven van wat er daar gebeurt.

Het aantal werklozen zonder uitkering in de VS is hoog: volgens een enquête lukte het een derde niet om een uitkering aan te vragen. Dat wil niet zeggen dat de rest een uitkering krijgt, alleen dat het ze gelukt is de aanvraag in te dienen.

Er zitten nu minimaal 40 miljoen mensen werkloos thuis, dat is meer dan een kwart van de beroepsbevolking. Als ze een uitkering krijgen is dat gemiddeld 2000 dollar per maand, voor maximaal 6 maanden, waarvan ze minstens een kwart moeten inleveren voor een zorgkostenverzekering (en dan krijgen ze een gedeelte van sommige kosten vergoed). Ze zouden zich dan eigenlijk willen aanmelden voor Medicaid, maar die uitkering is ongeveer het dubbele van wat je aan inkomen mag hebben om daarvoor in aanmerking te komen. Nog zes maanden wachten, dus. En de limiet op al hun credit cards is in zicht gekomen, of al bereikt, dus gaat het aantal mensen dat over een paar dagen hun huur/hypotheek niet kan betalen groot zijn.

Nou kun je in de VS gewoon de sleutels van je huis aan de bank geven als je de hypotheek niet kan betalen, maar dan sta je natuurlijk wel op straat. Daar gaan ze op sommige plaatsen wel wat aan doen. Vuurwapens en munitie zijn weer redelijk verkrijgbaar, dus voorlopig heeft de rest van de bevolking zich ingegraven.

• Amphiebietje
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 03-07 20:23

Amphiebietje

In de blubber

@sloth Die hebben wij helaas ook:

Demonstratie Den Haag

Let ook op de wonderlijke combinatie van anti-5G mensen en antivaxxers daarzo.

Natuurlijk, omdat dit NL is, hebben ze niet alle 200 demonstranten een prent van 400 Euro gegeven...ook al was de demonstratie ook nog eens illegaal.

• Nicap
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 06-07 12:24

Nicap

Tsssk....

Nou kun je in de VS gewoon de sleutels van je huis aan de bank geven als je de hypotheek niet kan betalen, maar dan sta je natuurlijk wel op straat. Daar gaan ze op sommige plaatsen wel wat aan doen. Vuurwapens en munitie zijn weer redelijk verkrijgbaar, dus voorlopig heeft de rest van de bevolking zich ingegraven.
Dat is niet in alle staten zo. https://homeguides.sfgate...rtgage-company-54780.html

PVoutput 3.4 kWp Solar Frontier SF-170 + Omnik 4.0 TLII

• Virtuozzo
  • Niet online
Publicatie van de Guardian, reconstructie - tot nu toe - van de ontwikkeling van de Corona crisis in het VK, met verkenning van factoren & overtuigingen die een rol speelden.

https://www.theguardian.c...vid-19-coronavirus-crisis
Revealed: the inside story of the UK's Covid-19 crisis

How herd immunity and delayed lockdown hampered efforts to contain the spread of coronavirus
Heel opvallende signatuur, veel overeenkomsten met het ook in Nederland dominante laissez-faire denken. Goed overzicht van het belang van tegenwicht voor politiek en politisering door effectieve expertise- en adviespunten zoals hier het RIVM.

Niets menselijks is perfect, maar het kan makkelijk altijd erger. De beslissingsbodem in het VK, de complicaties, de moeite waard om eens op de korrel te nemen.

offtopic:
Opmerking in de marge, jammer dat er geen equivalent van de Guardian in Nederland is. Er kan veel gezegd worden, maar het gescheiden houden van nieuws / opinie / verslaggeving / journalistiek met hun financieringsmodel is toch best opmerkelijk.

Terloops:

En ja, als je goed kijkt, in welke wereld is het een goed idee om iemand als Dominic Cummings in SAGE te plaatsen, laat staan een Ben Warner ....

[Voor 6% gewijzigd door Virtuozzo op 29-04-2020 18:13]

• Virtuozzo
  • Niet online
Nou, in het VK maken ze het wel helemaal bont. NHS staff coronavirus inquests told not to look at PPE shortages.
Inquests into coronavirus deaths among NHS workers should avoid examining systemic failures in provision of personal protective equipment (PPE), coroners have been told, in a move described by Labour as “very worrying”.

The chief coroner for England and Wales, Mark Lucraft QC, has issued guidance that “an inquest would not be a satisfactory means of deciding whether adequate general policies and arrangements were in place for provision of PPE to healthcare workers”.

Lucraft said that “if there were reason to suspect that some human failure contributed to the person being infected with the virus”, an inquest may be required. The coroner “may need to consider whether any failures of precautions in a particular workplace caused the deceased to contract the virus and so contributed to death”.
https://www.theguardian.c...taff-deaths-ppe-shortages

[Voor 12% gewijzigd door Virtuozzo op 29-04-2020 22:38]

• hoevenpe
Virtuozzo schreef op woensdag 29 april 2020 @ 22:29:
Nou, in het VK maken ze het wel helemaal bont. NHS staff coronavirus inquests told not to look at PPE shortages.
Ook de NRC heeft een uitgebreid artikel over de rol van Cummings:
Cummings houdt Johnson bij de les

Dat Johnson voorzichtig is, verrast menig Boris-watcher. Hij heeft de reputatie van een bestuurder die ervan houdt snel te beslissen, die risico’s durft te nemen. Deels is die draai politieke noodzaak om het beeld van laconieke bestuurder bij te stellen. Zelf zei de premier aanvankelijk dat Britten Covid-19 maar moesten ondergaan. The Sunday Times onthulde dat Johnson tot vijf keer het coördinerend Cobra-beraad over het virus liet schieten.

Tegelijkertijd lijkt de invloed van Dominic Cummings, zijn belangrijkste adviseur, een aanzienlijke rol te spelen. The Guardian meldde vorige week dat Cummings zich mengde in de vergaderingen van de Scientific Advisory Group for Emergencies, afgekort tot Sage, wat ‘wijs’ betekent, die de regering in deze crisis van wetenschappelijk advies dient. De discussie in de Britse politiek loopt hoog op of het zuiver is dat een politiek souffleur zich mengt in de beraadslagingen van het besloten comité van hoogleraren. Even opmerkelijk is een bericht van het financieel persbureau Bloomberg dat Cummings aan Sage al halverwege maart, toen het VK nog in de stand van laissez-faire stond, vroeg waarom er geen strengere maatregelen werden genomen, zoals een lockdown.

De berichtgeving van Bloomberg nuanceert het beeld van Cummings als voorstander van kuddeimmuniteit. Besturen via wetenschap, op cijfermatige grondslag, is een aanpak die Cummings ligt. Zo runde hij de succesvolle campagne om Britten in 2016 voor de Brexit te laten stemmen. Begin dit jaar deed hij op zijn weblog een oproep om „weirdos and misfits” aan te nemen als adviseurs. Hij zocht „ongebruikelijke wiskundigen, natuurkundigen, computer- en datawetenschappers”.

Cummings is gefascineerd, volgens sommige Tories geobsedeerd, door het Manhattanproject, dat tijdens de Tweede Wereldoorlog een kernwapen wist te ontwikkelen. „Cummings houdt van ambitieuze projecten waarin de overheid een grote rol speelt en die met strakke hand geleid worden”, zei Paul Goodman, hoofdredacteur van internetpublicatie Conservative Home, vorig jaar tegen NRC. „Zo wenst hij de economie en staat te herschikken, via oogverblindende ondernemingen.”

Cummings en Johnson weten dat niet de Brexit, maar corona zijn premierschap zal bepalen. De eerste stappen waren mis. De Britten raakten achterop in de wereldwijde zoektocht naar beschermend materiaal. Corona legt falend beleid in de thuis- en ouderenzorg bloot. Een totaal van zestigduizend Britse doden, zowel in ziekenhuizen als daarbuiten, klinkt niet meer overdreven. In de peilingen scoren de Tories onverminderd goed, maar het lijkt slechts een kwestie van wachten op een publieke afrekening. Zichtbaar en gedurfd vooropgaan in de medische, maatschappelijke en wetenschappelijk kruistocht is volgens Johnson en Cummings hun enige overlevingsstrategie.

• mark-k
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 07:59

mark-k

AKA markkNL

Amphiebietje schreef op woensdag 29 april 2020 @ 11:10:
@sloth Die hebben wij helaas ook:

Demonstratie Den Haag

Let ook op de wonderlijke combinatie van anti-5G mensen en antivaxxers daarzo.

Natuurlijk, omdat dit NL is, hebben ze niet alle 200 demonstranten een prent van 400 Euro gegeven...ook al was de demonstratie ook nog eens illegaal.
Ja ik snap echt niet dat dat volk niet ziet dat de wereld al op zn gat ligt als er 1 vaccin mist, laat staan alle...

En in deze tijden moet er gewoon hard opgetreden worden, maar nee, veel vaker geven ze waarschuwingen en blijft het pappen en nathouden, de hoogte van de boete is ook een lachertje voor sommigen, in andere landen liggen die relatief hoger. X procent van je salaris met een minimum van 400 euro was beter geweest, dan kun je het spelen met andermans leven niet zomaar afkopen.

• Napo
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online

Napo

[Oo[:::|:::]oO]

mark-k schreef op donderdag 30 april 2020 @ 08:40:
[...]

En in deze tijden moet er gewoon hard opgetreden worden, maar nee, veel vaker geven ze waarschuwingen en blijft het pappen en nathouden, de hoogte van de boete is ook een lachertje voor sommigen, in andere landen liggen die relatief hoger. X procent van je salaris met een minimum van 400 euro was beter geweest, dan kun je het spelen met andermans leven niet zomaar afkopen.
Wellicht worden er waarschuwingen gegeven juist omdat de boete al relatief hoog is? Hogere boetes zijn geen oplossing, wellicht als de boete op dit moment €40,- was geweest maar niet bij €390,-. Ook de bereidwilligheid om te beboeten - of juist te kiezen voor een waarschuwing - ligt deels bij de hoogte van het boetebedrag.

• Batavia
Napo schreef op donderdag 30 april 2020 @ 09:11:
[...]

Wellicht worden er waarschuwingen gegeven juist omdat de boete al relatief hoog is? Hogere boetes zijn geen oplossing, wellicht als de boete op dit moment €40,- was geweest maar niet bij €390,-. Ook de bereidwilligheid om te beboeten - of juist te kiezen voor een waarschuwing - ligt deels bij de hoogte van het boetebedrag.
En het moet ook nog in verhouding tot de "misdaad" staan. Als ik door rood rij (en daarmee een hoge kans op zware ongelukken veroorzaak) is de boete 230 euro

Als ik agenten in het gezicht hoest/spug en corona roep word er 4-6 weken gegeven.

Maar als ik gebruik maak van mijn recht op demonstratie (wat toch een grondrecht blijft) en daarmee hoog op andere mensen die gelijk denken besmet (aannemende dat ik me verder wel aan de regels houd). Ik vind demonteren in deze tijd echter dichter bij door rood licht rijden dan direct mensen aanvallen met letsel als doel

Het is precies waarom we zoveel kritiek hebben op landen als Hongarije als die het parlement "zolang als nodig" buiten spel zet. Maar het is ook waarom je in Nederland als je dit langer wilt met wetten moet regelen en niet even een noodverordening maken. En tot die tijd past een zeer gematigd boetebeleid.

• reemprive
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 06-07 12:02
Ik vind dit wel een interessante visuele weergave van de Corona infecties. Ik heb gekozen voor de Noordwest Europese landen, je ziet duidelijk dat de maatregelen in een duidelijke afname van de exponentiële groei hebben geresulteerd.

Sweden en de UK dalen duidelijk minder hard, maar op zich is dit positief. Is het wachten op een tweede piek als de maatregelen terug worden gedraaid?

Origin: Distinctiv3 YT

• hoevenpe
In New York hebben sommige groepen wat moeite met de anderhalve meter maatregel:
Honderden joden bijeen voor begrafenis rabbijn in New York, burgemeester woest

Burgemeester Bill De Blasio heeft dinsdag in New York een grote groep orthodoxe joden door de politie uiteen laten drijven. De groep was samengekomen voor de begrafenis van rabbijn Chaim Mertz, die zelf overleed aan het coronavirus.

De anderhelve meter-regel werd daarbij niet in acht genomen en dus zag De Blasio zich genoodzaakt om in te grijpen. Op Twitter uit hij zijn woede over de gang van zaken. „Er gebeurde vanavond iets compleet onaanvaardbaars in Williamsburg: een grote begrafenis in het midden van deze pandemie. Toen ik ervan hoorde, ben ik zelf ter plaatse gegaan om ervoor te zorgen dat de menigte uit elkaar werd gehaald. Wat ik zag, ZAL NIET getolereerd worden zolang we het coronavirus bestrijden.”

• ToolkiT

ToolkiT

brit-tweaker

sloth schreef op maandag 27 april 2020 @ 18:24:
Wat dacht je van extra verspreiding door dit soort gekkies :X
[YouTube: Coronavirus Lockdown Protest]
@5:14 die stroopwafel man is gewoon een hollander!

• ToolkiT

ToolkiT

brit-tweaker

reemprive schreef op donderdag 30 april 2020 @ 09:40:
Ik vind dit wel een interessante visuele weergave van de Corona infecties. Ik heb gekozen voor de Noordwest Europese landen, je ziet duidelijk dat de maatregelen in een duidelijke afname van de exponentiële groei hebben geresulteerd.

Sweden en de UK dalen duidelijk minder hard, maar op zich is dit positief. Is het wachten op een tweede piek als de maatregelen terug worden gedraaid?
De UK's cijfers waren veel te laag want tot gister telde ze de doden in verpleeghuizen niet mee..

Als je jouw graph op linear en doden zet dat zie je wat voor een shambles de BoJo Regering ervan gemaakt heeft..

Voorbeeldje: bij het tellen van PPE is de regel ingesteld dat elke handshoen los als item geld.. dus niet per paar maar elke individuele handschoen.. puur voor het politieke spel om mooie cijfers te kunnen tonen.. |:(

• Tehh
  • Registratie: maart 2013
  • Niet online
reemprive schreef op donderdag 30 april 2020 @ 09:40:

Is zeker een interessante visuele weergave, maar dit houd geen rekening met de totale bevolking. UK, Italië, Spanje, Frankrijk hebben allemaal veel doden maar zijn natuurlijk ook landen met veel bevolking. Als je naar alle landen kijkt dat spant US natuurlijk de kroon, maar dat is nou eenmaal ook een groot land met veel inwoners. Pas als je kijkt naar dodental per 100k inwoners o.i.d. dan kan je een "eerlijke" vergelijking maken. Nog mooier zou zijn als dit ook nog uitgesplitst was naar demografie. Zodat je kan kijken hoeveel doden in de leeftijdscategorie 40-50 er zijn per 100k inwoners per land. Een dergelijke leeftijdscategorie is in vrijwel elk land aanwezig, zit niet in verzorgingstehuizen etc.

• BarôZZa
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 23:11
09:15 GMT - Czechs gov't says spread contained, plans to carefully reopen
The spread of the novel coronavirus has been contained in the Czech Republic and the government will continue to cautiously open up the economy, Health Minister Adam Vojtech said on Thursday.

The country has seen the number of new cases drop below 100 for the past eight consecutive days, and the number of active cases has also been on the decline.The ministry said the reproduction rate of the virus has dropped to 0.7, which means every newly infected person passes the infection to less than one other person.

The positive developments have prompted the government to start reopening shops and services as well as non-urgent medical care as doctors fear the impact of neglect in standard care.

"So far we do not see a negative trend resulting from previous relaxations," Vojtech told a televised news conference."We will proceed with caution, gradually in the upcoming waves, and I believe we are on a good path."

De samenwerking met Taiwan heeft Tsjechië geen windeieren gelegd. Praktisch dezelfde maatregelen getroffen: vroege inreisverboden vanuit bepaalde landen, health checks aan de grenzen, strenge quarantaines met forse boetes als je het verbreekt($130.000), locatie- en bankgegevens voor contactonderzoek/quarantaines en verplichte gezichtsbedekking met de #masks4all movement. 227 doden in totaal.

Vanuit het RIVM werd nog minachtend gereageerd op de suggestie dat zelfgemaakte maskers konden helpen, maar vooralsnog hebben ze daar het gelijk aan hun zijde en laten ze zien dat de Taiwanese aanpak ook zeker werkt in Europa, zelfs met aangrenzende buurlanden.

Het Taiwanese ministerie van buitenlandse zaken heeft gisteren ook een website gelanceerd: The Taiwan Model for Combating COVID-19

En zijn in gesprek met Amerikanen over deelname aan het WHO. Als de Amerikanen dat als voorwaarde durven te stellen voor hun financiële bijdrage dan verdienen ze een dikke pluim.

• Virtuozzo
  • Niet online
Het drama in het VK gaat verder. https://www.theguardian.c...avirus-tech-firm-confirms
Google has confirmed that one of its senior executives participated in the UK government’s scientific advisory group on Covid-19, raising further questions about the composition of the secretive committee.

Demis Hassabis, a co–founder of Google’s artificial intelligence division, DeepMind, attended a meeting of the scientific advisory group for emergencies (Sage) on 18 March, when the group was considering whether the UK should go into lockdown.

Google said Hassabis was invited by the chief scientific adviser, Sir Patrick Vallance, who chairs Sage, which provides top-level guidance to the Cabinet Office during emergencies.

While Hassabis is considered a world-leading AI researcher, the presence on Sage of an executive from a Silicon Valley company that has been exploring ways to profit from using big data in the health industry is likely to deepen controversy about the group.

DeepMind previously processed millions of healthcare records from an NHS hospital trust as part of a scheme to design a diagnostic app, in an arrangement subsequently found to have contravened data protection law. DeepMind’s health unit was transferred to the parent company’s health division last year.
Dit na de eerdere controverses en de drama's van de NHS App en het lekken van de-anonimisatie functies - wel genoeg om vraagtekens te blijven stellen bij het reflexief op het VK oriënteren door Nederlandse politiek (inclusief het willen volgen van het Britse app traject en overnemen van broncode).

Britannia rules, well, is ruled by Big Tech & Big Tax.

• SymbolicFrank
In de VS is de extra uitkering voor werklozen rond. De staten zijn begonnen met het geld over te maken.

Een werkloosheidsuitkering in de VS is tussen de 235 en 785 dollar per week, dus tussen de 1018 en 3401 dollar per maand. Dit geeft ook mooi het verschil in welvaart tussen de staten aan. Hier is nu 600 dollar per week bijgekomen, wat het gemiddelde op 4841 dollar per maand brengt. Dat is zelfs voor Amerikaanse begrippen hoog, waardoor veel mensen nu niet meer gaan werken.

• Virtuozzo
  • Niet online
Historische cover van Time Magazine ...

Bijbehorend artikel: https://time.com/5829387/coronavirus-reopening-science/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Killjoy
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 01:50

Killjoy

Klingon lawn products

Zozo zo. Het VK heeft op de laatste dag van de maand het target van 100.000 tests gehaald.

There's a WW2 reference for that: 1.000 bombers...

https://www.theguardian.c...-5eac490c8f087d47c7787a80

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

Killjoy schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 19:27:
Zozo zo. Het VK heeft op de laatste dag van de maand het target van 100.000 tests gehaald.

There's a WW2 reference for that: 1.000 bombers...

https://www.theguardian.c...-5eac490c8f087d47c7787a80
Yep, alles is op de post... Hadden ze al eerder gedaan, door bij de presentatie van hoeveel PPE er was uitgeleverd, de individuele handschoenen te tellen ipv paren. Nog nooit zo snel een verdubbeling gezien.

Op dezelfde manier hebben mensen pakken van 4x 350 toiletrollen gekocht, en heb ik minstens duizend pakken Special K open.

++?????++ Out of Cheese. Narf! Poit! Egad! Zort! Error. Redo From Start.

Pagina: 1 ... 10 ... 13 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True