Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Chronologish:
Vergelijking per land vanaf het punt van eerste dode in dat land:
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Wat vooral een belangrijk gegeven is, is dat inwoneraantal van een land, in tegenstelling wat je hoort in de media, slechts een matige invloed heeft op deze cijfers. Een virus verspreid zich vooral rondom een grote besmettingshaard, en niet evenredig door het hele land heen. Pas wanneer er meerdere grote besmettingshaarden zijn, en de besmettingshaarden de grenzen van een land bereiken, pas dán speelt het een grotere factor. Veel belangrijker is bevolkingsdichtheid.
Je ziet vrijwel in alle westerse landen dat er één of twee grote besmettingshaarden zijn, en dat het dodental afhangt van hoe groot deze haarden zijn geworden. Blijft het bij een druppel of wordt het een uitgesmeerde vlek. Natuurlijk zijn er overal in een land besmettingen, en gaan er ook elders in land mensen dood, maar dat lijken vooral incidenten.
Met andere woorden, pas na een x aantal weken speelt inwoneraantal pas echt een factor en alleen als men de verspreiding niet heeft kunnen indammen. Afijn, de curves:
Geteld vanaf de eerste dag dat er totaal meer dan 20 personen in totaal zijn overleden
/f/image/aguCK5BKLFxsUTLHj2eCldme.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Qabi0hcrzlGZhiaFIT7XMUjY.png?f=fotoalbum_large)
Edit: vergeten te melden, Frankrijk heb ik in twee gesplit, i.v.m. de toevoeging van overleden personen in rusthuizen.
Ik denk dat we eigenlijk overal in Europa, op het VK na, afvlakking zien. Spanje vlakt gelukkig ook heel snel af nu.
Landen zoals China en Iran laat ik hierbuiten, omdat er flink met de cijfers gesjoemeld lijkt te zijn. China zou wel eens 10x zo hoog kunnen liggen en Iran is al bijna 3 weken bezig per dag gemiddeld 135-140 personen erbij op te tellen. Zo’n vlakke ‘curve’ is helemaal niet realistisch in een land waar het rapper ging dan in Italië.
[ Voor 15% gewijzigd door MadDogMcCree op 06-04-2020 15:41 ]
Ook een mooi voorbeeld van een goede duidelijke presentatie van de data rond Covid 19
New York State (anders zou het uiteraard NYC zijn), New Jersey en inderdaad Zwitserland.Wilf schreef op maandag 6 april 2020 @ 14:44:
NYS = New York stad?
NJ = New Jersey?
SUI = Zwitserland?
[ Voor 7% gewijzigd door MadDogMcCree op 06-04-2020 15:15 ]
De VS is wel hard op weg om een ongekende ramp te worden zeg...
Frankrijk heeft de afgelopen dagen overleden personen in rusthuizen (oversterfte) tussen 1 maart en nu erbij gerekend. Het staat niet officieel vast dat COVID-19 de doodsoorzaak is geweest, maar het is wel waarschijnlijk. Het is niet helemaal duidelijk hoe Frankrijk dit berekent, of ze kijken naar individuele gevallen in de maand maart, of dat ze er een formule op los hebben gelaten. Frankrijk rekent dus sinds 4 dagen met twee modellen. Met en zonder doden buiten het ziekenhuis om.Spookelo schreef op maandag 6 april 2020 @ 15:18:
@MadDogMcCree Waarom heeft Frankrijk een splitsing in de lijn?
De VS is wel hard op weg om een ongekende ramp te worden zeg...
Ik heb ze gesplitst om te laten zien dat Frankrijk minder hard stijgt dan de grafiek doet geloven. De onderste curve is de realistische curve, terwijl de bovenste aantallen dichter bij de waarheid liggen.
Waarschijnlijk komt straks ieder land met een x aantal extra doden bovenop het huidige cijfer, maar gezien dat een optelsom van een maand is, i.p.v. per dag, zou dat een vertekenend beeld geven voor de curve.
Je reactie is eigenlijk precies een beetje wat ik bedoelPlaya del C. schreef op maandag 6 april 2020 @ 05:13:
[...]
Welk nieuws uit Nederland geeft aan dat iedereen dood gaat in de US?
We weten hier heel goed dat de US verdeeld is in staten en dat de US in die zin meer iets is als Europa. Er zijn wel zeer heftige hotspots in de US in ieder geval.
Het werd in de US echter vrij lang niet heel serieus genomen, net als in Europa. Hier in Europa zien we nu de gevolgen, elk land wordt hard geraakt. De US is later begonnen en ook daar zullen alle staten er flink mee te maken krijgen.
Het is of langdurig zware maatregelen of op korte termijn een zware hotspot worden of allebei. En in California staan jullie nu aan het begin van die periode.
Hier in onze county hadden we een stay home and shelter meer dan een week voordat er in NL binnen gebleven moest worden, toen waren er nog geen gevallen bekent hier. Bars, restaurants al 3 weken dicht en ik werk ondertussen ook al 3,5 week verplicht thuis.
Dingen als "het werd in de us" of "de us is later begonnen" bestaat gewoon niet. Elke staat heeft zijn eigen regels en California is vrij vroeg (en werd inderdaad voor gek verklaard door andere staten) op slot gegaan. California zit al bijna 4 weken op slot, waar baseer je "staan in het begin van die periode" precies op?
Ik woon aan de kust en hier is dus bijna niks aan de hand omdat er ruim op tijd is ingegrepen. Dat lees je hier op het lokale nieuws wel maar word zeker niet gereflecteerd op het NL nieuws. Ik krijg niet voor niets dagelijks angstige telefoontjes van familie leden.Caelorum schreef op maandag 6 april 2020 @ 08:51:
[...]
Als ik het nieuws hier zie is het vrij genuanceerd. Ze geven telkens weer aan dat de hotspots aan de kust zitten en dat het binnenland vrijwel nergens last van heeft, vooralsnog. Laatst nog over 1 of andere nieuwe hotspot in wording in het midden van het land.
San Luis Obispo CountyToolkiT schreef op maandag 6 april 2020 @ 09:30:
[...]
Waar in CA zit je?
Vrienden van me zitten in regio Dan Jose en daar is al een poosje lockdown.
Dit was trouwens een mooi voorbeeld van de NOS waar ik echt lichtelijk geïrriteerd van kan worden:
https://twitter.com/nos/status/1245219236684935170?s=21
Je zou is moeten zien wat voor mooie lokale projecten hier allemaal worden opgezet om mensen te helpen maar goed, dat is natuurlijk geen sensatie headline. Na wat negatieve feedback hebben ze ook de titel aangepast maar, de tweet laten staan.
[ Voor 7% gewijzigd door ex87 op 06-04-2020 17:54 ]
Toch niet in dat kasteeltje in San Simeon?
Ik dacht dat het op 19 maart was dicht gegaan in Californie, maar toch al eerder? Weer wat geleerd :-)ex87 schreef op maandag 6 april 2020 @ 17:46:
[...]
Hier in onze county hadden we een stay home and shelter meer dan een week voordat er in NL binnen gebleven moest worden, toen waren er nog geen gevallen bekent hier. Bars, restaurants al 3 weken dicht en ik werk ondertussen ook al 3,5 week verplicht thuis.
Dingen als "het werd in de us" of "de us is later begonnen" bestaat gewoon niet. Elke staat heeft zijn eigen regels en California is vrij vroeg (en werd inderdaad voor gek verklaard door andere staten) op slot gegaan. California zit al bijna 4 weken op slot, waar baseer je "staan in het begin van die periode" precies op?
Maak dagritmekaarten met mijn Picto-Selector op www.pictoselector.eu
Dat klopt wel hoor voor de state wide stay home and shelter dat was inderdaad de 19de zie ik nu. Dan was ons dorp dus nog eerder:GabberKooij schreef op maandag 6 april 2020 @ 18:15:
[...]
Ik dacht dat het op 19 maart was dicht gegaan in Californie, maar toch al eerder? Weer wat geleerd :-)
Hier in het dorp was het de 11de en hier in de county de 18de. Mijn werkgever heeft ons naar huis gestuurd op de 11de toen de eerste hints begonnen.
[ Voor 4% gewijzigd door ex87 op 06-04-2020 18:23 ]
Hier zelfde in SF. Werk vanaf thuis sinds 9 maart, maar de weken daarvoor mochten we al vanaf thuis werken als we het niet vertrouwden (veel verschillende nationaliteiten en reizenden op kantoor). Andere grote tech bedrijven deden hetzelfde.ex87 schreef op maandag 6 april 2020 @ 18:21:
[...]
Dat klopt wel hoor voor de state wide stay home and shelter dat was inderdaad de 19de.
Hier in het dorp was het de 11de en hier in de county de 18de. Mijn werkgever heeft ons naar huis gestuurd op de 11de toen de eerste hints begonnen.
Do what you love, do it often
Ja.. de foto's uit SF zijn bizar. Alle lege straten en hoe de gebouwen elke avond verlicht worden. Gek idee dat ik daar eigenlijk afgelopen weekend met mijn schoonouders zou rondlopen (die nu dus in Nederland zitten nog).macciez schreef op maandag 6 april 2020 @ 18:23:
[...]
Hier zelfde in SF. Werk vanaf thuis sinds 9 maart, maar de weken daarvoor mochten we al vanaf thuis werken als we het niet vertrouwden (veel verschillende nationaliteiten en reizenden op kantoor). Andere grote tech bedrijven deden hetzelfde.
Benieuwd of het aan het eind van het jaar anders is. Bij ons is het hele kantoor in Seattle al in Feb naar huis gestuurd en verwachten ze ook dat het allemaal nog wel even gaat duren.
Op Fox News denken ze daar toch echt heel anders over.wildhagen schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 15:17:
[...]
Niet zo raar, gezien het wanbeleid van Trump op dit vlak. Hij noemde corona niet voor niets "een hoax" en "een milde griep".
Koppel dat aan het totale gebrek aan coordinatie op federaal niveau, en nauwelijks samenwerking tussen de staten, en dit is gewoon wat je kan verwachten.
YouTube: Judge Jeanine: America is at war and Trump is the leader we need
Bron: AD nieuws
[ Voor 11% gewijzigd door Matadores op 06-04-2020 21:26 ]
En hier van de BBC.Matadores schreef op maandag 6 april 2020 @ 21:24:
Treurig nieuws, Boris Johnson zou nu toch zijn overgeplaatst naar de IC...
Bron: AD nieuws
|| Vierkant voor Wiskunde ||
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
Ik vermoed datgws24 schreef op maandag 6 april 2020 @ 21:32:
Blijft toch apart bij dit virus dat iemand binnen een paar uur of een dag zo kan verslechteren terwijl ze al meer dan een week klachten hadden.
1. De toestand van Boris Johnson al wat langer aan het verslechteren was. Hij zou op zondagavond voor wat standaard tests zijn opgenomen in het ziekenhuis, als extra voorzorgsmaatregel. Maar een standaard tests is niet iets wat je direct op zondagavond doet in plaats van even te wachten tot de volgende ochtend.
2. Boris Johnson eerder op de IC is opgenomen dan een gemiddelde patient, puur voor de zekerheid.
Hoeft niet. Het is bekend dat het ziekteverloop bij dit virus zeer grillig en snel kan verlopen.Rannasha schreef op maandag 6 april 2020 @ 21:37:
[...]
Ik vermoed dat
1. De toestand van Boris Johnson al wat langer aan het verslechteren was. Hij zou op zondagavond voor wat standaard tests zijn opgenomen in het ziekenhuis, als extra voorzorgsmaatregel. Maar een standaard tests is niet iets wat je direct op zondagavond doet in plaats van even te wachten tot de volgende ochtend.
2. Boris Johnson eerder op de IC is opgenomen dan een gemiddelde patient, puur voor de zekerheid.
Er zijn genoeg voorbeelden dat het enorm snel verloopt, mensen die erg snel aan de beademing gelegd moeten worden omdat het plots de verkeerde kant op gaat.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
3. Die kerel veel te hard heeft doorgewerkt in plaats van rust te nemen. Dat helpt nooit mee bij de kans op een goede afloop.Rannasha schreef op maandag 6 april 2020 @ 21:37:
[...]
Ik vermoed dat
https://www.snopes.com/fact-check/trump-fire-pandemic-team/
The Trump administration fired the U.S. pandemic response team in 2018 to cut costs.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
En Nederland had in 2017 2000 IC bedden, wat is je punt? Zo kan ik wel doorgaan over fouten die elk land gemaakt heeft.NiGeLaToR schreef op maandag 6 april 2020 @ 22:44:
Ondertussen in de VS:
[...]
AMD Ryzen 3700x | Asus X470-F Gaming | DDR4 16GB @ 3766C14 | Powercolor Red Devil RX 5700 XT
Whataboutism. Zo kun je zeker nog wel even door gaan. Maar relevant is het niet.Aslanboy1905 schreef op maandag 6 april 2020 @ 23:00:
[...]
En Nederland had in 2017 2000 IC bedden, wat is je punt? Zo kan ik wel doorgaan over fouten die elk land gemaakt heeft.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Je legt niet iemand uit voorzorg op de IC, zeker niet nu die plaatsen zo enorm in vraag zijn in een aanzienlijk deel van Europa. Op de IC met corona betekent aan een ventilator leggen en kunstmatig in coma brengen. Dat is zeer personeel intensief en het is ook echt niet wenselijk of medisch verantwoord om zulke stappen te zetten zonder verantwoording.Rannasha schreef op maandag 6 april 2020 @ 21:37:
[...]
Ik vermoed dat
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Niet per definitie. België rapporteert elke dag de aantallen op de IC en hoeveel er daarvan aan de beademing liggen. Daarnaast kun je aan de beademing liggen zonder in coma gebracht te worden.DaniëlWW2 schreef op maandag 6 april 2020 @ 23:36:
[...]
Op de IC met corona betekent aan een ventilator leggen en kunstmatig in coma brengen. Dat is zeer personeel intensief en het is ook echt niet wenselijk of medisch verantwoord om zulke stappen te zetten zonder verantwoording.
Hij wil.
Beetje oud nieuwsNiGeLaToR schreef op maandag 6 april 2020 @ 22:44:
Ondertussen in de VS:
[...]
Nederland had in 2017 evenmin 2000 IC bedden als het dat nu heeft. Aan die 2000 in 2017 kom je enkel en alleen als je de CCU bedden e.d. meetelt. Bedden zonder beademingstoestellen erbij. Er is in de afgelopen jaren nauwelijks iets verandert in het ware aantal IC bedden.Aslanboy1905 schreef op maandag 6 april 2020 @ 23:00:
[...]
En Nederland had in 2017 2000 IC bedden, wat is je punt? Zo kan ik wel doorgaan over fouten die elk land gemaakt heeft.
Het beloop voor dhr. Johnson is weinig anders dan het gemiddelde van de patiënten die op de IC belandt, IC opname snel na ziekenhuisopname, gemiddeld binnen 1 dag in Italië en China bijvoorbeeld. Ook in Nederland zien we soortgelijke acute verslechtering. Er blijkt wat dat betreft dus niet direct een zekerheidsmaatregel. Het zal een zeer spannende week of twee gaan worden voor wat betreft de situatie van dhr. Johnson.Rannasha schreef op maandag 6 april 2020 @ 21:37:
[...]
Ik vermoed dat
[ Voor 48% gewijzigd door psychodude op 07-04-2020 07:36 ]
Dat is wel wat de BBC erover gezegd heeft.DaniëlWW2 schreef op maandag 6 april 2020 @ 23:36:
[...]
Je legt niet iemand uit voorzorg op de IC, zeker niet nu die plaatsen zo enorm in vraag zijn in een aanzienlijk deel van Europa. Op de IC met corona betekent aan een ventilator leggen en kunstmatig in coma brengen. Dat is zeer personeel intensief en het is ook echt niet wenselijk of medisch verantwoord om zulke stappen te zetten zonder verantwoording.
Ik lees het als "hij heeft nog geen IC zorg maar ligt er fysiek alvast zodat hij in de buurt is mocht het nodig zijn". Hoewel ze het verderop toch even een bijzinnetje gezet hebben dat dit weer onderuit haaltAnd he has been moved to intensive care as a precaution in case he needs ventilation to get through this illness.
Dat het niet goed met hem gaat is in ieder geval wel duidelijk lijkt me zo.We do not know the full details of Mr Johnson's condition, but he is conscious and not being ventilated.
Not every patient in intensive care is ventilated, but around two-thirds are within 24 hours of admission with Covid-19.
Bron: https://www.bbc.com/news/uk-52194875
Gelukkig gaat The Donald er persoonlijk voor zorgen dat Johnson weer beter wordtYucon schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 08:04:
[...]
Dat is wel wat de BBC erover gezegd heeft.
[...]
Ik lees het als "hij heeft nog geen IC zorg maar ligt er fysiek alvast zodat hij in de buurt is mocht het nodig zijn". Hoewel ze het verderop toch even een bijzinnetje gezet hebben dat dit weer onderuit haalt
[...]
Dat het niet goed met hem gaat is in ieder geval wel duidelijk lijkt me zo.
Bron: https://www.bbc.com/news/uk-52194875

https://www.bbc.com/news/av/embed/p088twpz/52194875
Maar zonder gekheid, de gezondheidstoestand van Johnson is serieus. Hopelijk komt hij er weer volledig bovenop.
[ Voor 7% gewijzigd door Joris748 op 07-04-2020 08:23 ]
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Toch maar even opgezocht wanneer het Atlantisch orkaanseizoen (Atlantic hurricane season) begint. Dat is 'pas' 1 juni. Daar zitten we nog wel even vanaf, maar dat kan er dus nog overheen komen.
Je leeft in een land ter grootte van de EU, het is niet alsof we hier in NL ook alle Italiaanse of Spaanse nieuwsdetails krijgen. We krijgen af en toe een soundbite. En je kunt moeilijk ontkennen dat de wapenverkopen ontploft zijn of dat het op sommige plaatsen niet volledig uit de hand loopt. Ook lijken er wat 'weerbarstige' mensen rond te lopen die mogelijk nog voor problemen gaan zorgen.ex87 schreef op maandag 6 april 2020 @ 17:46:
Ik woon aan de kust en hier is dus bijna niks aan de hand omdat er ruim op tijd is ingegrepen. Dat lees je hier op het lokale nieuws wel maar word zeker niet gereflecteerd op het NL nieuws. Ik krijg niet voor niets dagelijks angstige telefoontjes van familie leden.
Amerikanen gaan er nogal prat op om 'Amerikaan' te zijn, dus tja, dan loop je dus het risico om over 1 kam geschoren te worden. Maar vanaf deze kant van het water kan ik het soms ook gewoon niet volgen. Met Trump die heel hard de fossiele industrie aanjaagt en tegelijkertijd sommige staten massaal inzetten op groen/elektrisch. Dan heb je dus 2 overheden die gewoon compleet tegenstrijdige zaken najagen.
Overigens herken ik de frustratie wel een beetje. Ik woonde in het VK, maar niet in Londen. Dan mag je bij elk gesprek ook uitleggen dat je niet in Londen woonde met alle pro's & cons. (En zelfs veel Londenaren vergeten regelmatig dat er nog iets anders is dan Londen)
Maar ik ben sowieso heel benieuwd wat er gaat gebeuren. Want hoe lang moet jouw gebiedje in lockdown blijven, terwijl het in andere staten nog flink woed.
Eens, ik ontken het ook niet en snap al je punten ik was gewoon even behoorlijk gefrustreerd over het selectieve negatieve nieuws over de US terwijl je hier zelf zit en denkt 'huh'. Ik had er waarschijnlijk HEEL anders tegen aan gekeken vanuit NY.TheGhostInc schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 14:35:
[...]
Je leeft in een land ter grootte van de EU, het is niet alsof we hier in NL ook alle Italiaanse of Spaanse nieuwsdetails krijgen. We krijgen af en toe een soundbite. En je kunt moeilijk ontkennen dat de wapenverkopen ontploft zijn of dat het op sommige plaatsen niet volledig uit de hand loopt. Ook lijken er wat 'weerbarstige' mensen rond te lopen die mogelijk nog voor problemen gaan zorgen.
Amerikanen gaan er nogal prat op om 'Amerikaan' te zijn, dus tja, dan loop je dus het risico om over 1 kam geschoren te worden. Maar vanaf deze kant van het water kan ik het soms ook gewoon niet volgen. Met Trump die heel hard de fossiele industrie aanjaagt en tegelijkertijd sommige staten massaal inzetten op groen/elektrisch. Dan heb je dus 2 overheden die gewoon compleet tegenstrijdige zaken najagen.
Overigens herken ik de frustratie wel een beetje. Ik woonde in het VK, maar niet in Londen. Dan mag je bij elk gesprek ook uitleggen dat je niet in Londen woonde met alle pro's & cons. (En zelfs veel Londenaren vergeten regelmatig dat er nog iets anders is dan Londen)
Maar ik ben sowieso heel benieuwd wat er gaat gebeuren. Want hoe lang moet jouw gebiedje in lockdown blijven, terwijl het in andere staten nog flink woed.
Wat goed nieuws uit SF trouwens:

https://twitter.com/bob_w.../1247320815189626881?s=21
Benieuwd of de trend zich doorzet. Dit is sowieso een hele interessante website: https://covid19.healthdata.org/united-states-of-america
Als je naar de UK kijkt https://covid19.healthdata.org/united-kingdomex87 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 16:42:
[...]
Eens, ik ontken het ook niet en snap al je punten ik was gewoon even behoorlijk gefrustreerd over het selectieve negatieve nieuws over de US terwijl je hier zelf zit en denkt 'huh'. Ik had er waarschijnlijk HEEL anders tegen aan gekeken vanuit NY.
Wat goed nieuws uit SF trouwens:
[Afbeelding]
https://twitter.com/bob_w.../1247320815189626881?s=21
Benieuwd of de trend zich doorzet. Dit is sowieso een hele interessante website: https://covid19.healthdata.org/united-states-of-america
Dan zijn de dat voor ICU bedden wel heel erg sobering..
19 april is de projectie 25K ICU bedden nodig.. beschikbaar: 800

Nederland ziet er een stuk beter uit met een ratio van 2:1..
[ Voor 3% gewijzigd door ToolkiT op 07-04-2020 16:57 ]
1 Google opdracht stelt dat er meer ICU bedden zijn dan wat die site stelt waaronder 1 bron (BBC) in een bericht met 4000. Het aantal klopt ook al niet (meer) voor NL overigens.ToolkiT schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 16:56:
[...]
Als je naar de UK kijkt https://covid19.healthdata.org/united-kingdom
Dan zijn de dat voor ICU bedden wel heel erg sobering..
19 april is de projectie 25K ICU bedden nodig.. beschikbaar: 800
Nederland ziet er een stuk beter uit met een ratio van 2:1..
Dan weet ik niet of er meer gaan komen en wanneer.
En wat het echte cijfer is.
Wat wel zo is, is dat niet elke grafiek perse geloofd moet worden ;-)
[ Voor 3% gewijzigd door RiCk op 07-04-2020 17:03 ]
Dat er maar 799 IC bedden in het hele VK zijn is denk ik veel te laag. Volgens https://www.england.nhs.u...s-cancelled-2018-19-data/ de excel sheet van maart 2019 heeft Engeland er alleen al meer dan 4000.RiCk schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 17:02:
[...]
1 Google opdracht stelt dat er meer ICU bedden zijn dan wat die site stelt waaronder 1 bron (BBC) in een bericht met 4000. Het aantal klopt ook al niet (meer) voor NL overigens.
Het aantal vrije IC bedden in Engeland is 796 in die sheet, dat is wat er denk ik bedoeld wordt.
[ Voor 6% gewijzigd door IJzerlijm op 07-04-2020 17:09 ]
And to think they once said that computers would take away jobs.
Goed punt.. ik had nog niet de tijd genomen om te factchecken..RiCk schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 17:02:
[...]
1 Google opdracht stelt dat er meer ICU bedden zijn dan wat die site stelt waaronder 1 bron (BBC) in een bericht met 4000. Het aantal klopt ook al niet (meer) voor NL overigens.
Ook een goed artikel over de neiging armchair epidemiologists te worden.
https://www.tableau.com/a...redictions-about-covid-19
Hij ging een ziekenhuis binnen waar ook coronapatienten lagen, en schudt handen met iedereen, etc... hopelijk wordt hij snel weer beter, maar erg snugger lijkt hij niet bezig te zijn geweest:
Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.
yup, zeker self inflicted..Salvatron schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 18:50:
Boris Johnson ligt in het ziekenhuis met Corona... een beetje z'n eigen schuld?
Hij ging een ziekenhuis binnen waar ook coronapatienten lagen, en schudt handen met iedereen, etc... hopelijk wordt hij snel weer beter, maar erg snugger lijkt hij niet bezig te zijn geweest:
[YouTube: 'I shook hands with everybody,' says Boris Johnson weeks before coronavirus diagnosis]
Ditto met prins Charles trouwens..
AD liveblog.Uit een artikel van CNN blijkt dat een falend testsysteem in de Verenigde Staten, in verband met de uitbraak van corona, helemaal niet de schuld van Obama was, zoals president Donald Trump beweerde. Nu blijkt dat het bewuste testsysteem pas dit jaar ontworpen is.
Het Bron artikel: https://edition.cnn.com/2...onavirus-tests/index.html
Virussen? Scan ze hier!
Dat iemand iets zegt dat niet de waarheid is, maakt het niet automatisch een leugen.. Zullen we dat stukje politiek maar uit dit topic houden en [ZT] President Trump en de Amerikaanse politiek deel 2 houden?wildhagen schreef op woensdag 8 april 2020 @ 05:36:
Over het falende testsysteem in de VS, dat de schuld van Obama zou zijn, dit blijkt dus de zoveelste leugen van Trump te zijn:
[...]
AD liveblog.
Om je wat verder te helpen, The Atlantic heeft een lijstje met wat meer presidentiële coronavirusleugens. Bijvoorbeeld deze over de vergelijking met zelfmoordcijfers:wildhagen schreef op woensdag 8 april 2020 @ 05:36:
Over het falende testsysteem in de VS, dat de schuld van Obama zou zijn, dit blijkt dus de zoveelste leugen van Trump te zijn:
[...]
AD liveblog.
En in die link zijn er nog veel meer..When: Monday, March 23; Tuesday, March 24; and Sunday, March 29
The claim: If the economic shutdown continues, deaths by suicide “definitely would be in far greater numbers than the numbers that we’re talking about” for COVID-19 deaths.
The truth: The White House now estimates that anywhere from 100,000 to 240,000 Americans could die from COVID-19. Other estimates have placed the number at 1.1 million to 1.2 million. According to the Centers for Disease Control and Prevention, suicide is one of the leading causes of death in the United States. But the number of people who died by suicide in 2017, for example, was roughly 47,000, nowhere near the COVID-19 estimates. Estimates of the mental-health toll of the Great Recession are mixed. A 2014 study tied more than 10,000 suicides in Europe and North America to the financial crisis. But a larger analysis in 2017 found that while the rate of suicide was increasing in the United States, the increase could not be directly tied to the recession and was attributable to broader socioeconomic conditions predating the downturn.
https://www.theatlantic.c...about-coronavirus/608647/
Op dat niveau verkeerd voorlichten heeft ook gevolgen voor de volksgezondheid. De rode draad in die leugens is het consistent downplayen van de ernst van het virus. Dat is een politieke keuze, maar het is ook gerelateerd aan de manier waarop men elders in de wereld met het virus omgaat.President schreef op woensdag 8 april 2020 @ 06:31:
[...]
Dat iemand iets zegt dat niet de waarheid is, maakt het niet automatisch een leugen.. Zullen we dat stukje politiek maar uit dit topic houden en [ZT] President Trump en de Amerikaanse politiek deel 2 houden?
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd1 op 08-04-2020 06:35 ]
Eh jawel dus. Als je weet dat iets niet waar is (en dat is hier het geval, aangezien die test dit jaar pas ontworpen is, zie CNN-artikel), en je verkondigt dat toch alsof het waar is, dan heet dat toch echt een leugen.President schreef op woensdag 8 april 2020 @ 06:31:
[...]
Dat iemand iets zegt dat niet de waarheid is, maakt het niet automatisch een leugen..
Virussen? Scan ze hier!
Alleen als Trump weet dat het niet waar is en als het doelbewust is. En als ik dat artikel lees komt daar niet naar voren dat Trump weet dat hetgeen hij vertelt niet de waarheid is, voor zelfde geval is hij verkeerd geïnformeerd door anderen...wildhagen schreef op woensdag 8 april 2020 @ 06:36:
[...]
Eh jawel dus. Als je weet dat iets niet waar is (en dat is hier het geval, aangezien die test dit jaar pas ontworpen is, zie CNN-artikel), en je verkondigt dat toch alsof het waar is, dan heet dat toch echt een leugen.
Daar ben ik het mee eens, maar hoe zit het dan met onze eigen politiek en RIVM? Die beweerden weken geleden ook al dat kinderen amper corona kunnen krijgen of verspreiden, zonder dat er een gedegen onderzoek was... Ik ben het zeker met je eens dat de VS hier te naïef in is gegaan en dat Trump deels verwijtbaar is voor de huidige situatie. Maar goed, dat is politiekVerwijderd1 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 06:31:
Op dat niveau verkeerd voorlichten heeft ook gevolgen voor de volksgezondheid. De rode draad in die leugens is het consistent downplayen van de ernst van het virus. Dat is een politieke keuze, maar het is ook gerelateerd aan de manier waarop men elders in de wereld met het virus omgaat.
En dat is het geval. Het is immers dit jaar ontworpen onder zijn administratie (en dus zijn eindverantwoordelijkheid) door het CDC, dus zijn regering heeft daar zelf opdracht toegegeven (CDC gaat niet zomaar dit soort projecten starten, dat komt vanuit de overheid vanwege impact, politieke gevoeligheden, funding etc).President schreef op woensdag 8 april 2020 @ 06:42:
[...]
Alleen als Trump weet dat het niet waar is en als het doelbewust is.
En toch gaf hij Obama de schuld van een beslissing die zijn eigen regering heeft genomen.
En doelbewust is het ook. Zoals in het artikel te lezen is heeft hij het 6x expliciet herhaald, het is dus niet een eenvoudige verspreking oid.
In goed Nederlands is daar één woord voor: liegen.
Zullen we de whataboutisms maar achterwege laten?Daar ben ik het mee eens, maar hoe zit het dan met onze eigen politiek en RIVM?
[ Voor 10% gewijzigd door wildhagen op 08-04-2020 06:46 ]
Virussen? Scan ze hier!
En natuurlijk een selectief geheugen (uitgebreidere quotes in de rest van het artikel):President schreef op woensdag 8 april 2020 @ 06:42:
[...]
Alleen als Trump weet dat het niet waar is en als het doelbewust is. En als ik dat artikel lees komt daar niet naar voren dat Trump weet dat hetgeen hij vertelt niet de waarheid is, voor zelfde geval is hij verkeerd geïnformeerd door anderen...
When PBS's Yamiche Alcindor noted that the President had said he did not believe that governors actually need all the equipment they claimed they did, Trump said, "I didn't say that" — even though he said precisely that on Fox News on Thursday.
Later, when CNN White House Correspondent Jeremy Diamond noted that Trump had said he wanted governors to be "appreciative" of him, and that "if they don't treat you right, I don't call," Trump said, "But I didn't say that" — even though he said precisely that at the Friday briefing.
https://edition.cnn.com/2...virus-briefing/index.html
Kun je dan met specifieke quotes komen? Waarschijnlijk zeiden ze dat er geen overtuigend bewijs was dat kinderen een significante rol in de verspreiding spelen. Dat is iets anders dan zomaar wat roepen. En als je genoeg roept heb je inderdaad soms wel eens gelijk, maar je zit er ook vaak naast.Daar ben ik het mee eens, maar hoe zit het dan met onze eigen politiek en RIVM? Die beweerden weken geleden ook al dat kinderen amper corona kunnen krijgen of verspreiden, zonder dat er een gedegen onderzoek was... Ik ben het zeker met je eens dat de VS hier te naïef in is gegaan en dat Trump deels verwijtbaar is voor de huidige situatie. Maar goed, dat is politiek
Hetzelfde zie je met het gedoe over chloroquine. Eerst een medicijn tegen malaria. Toen wat berichten over anekdotische resultaten tegen covid, toen opgepikt door de president, en nu zelfs een autorisatie van de FDA. Tijdlijn van de BBC:
Er is een reden dat we voor medisch advies naar een dokter gaan en niet naar een Facebook groep. Anekdotisch bewijs kan wellicht niet zoveel kwaad als je het hebt over iets onschuldigs als vitamine C. Maar dit is veel serieuzer, van WebMD:Chloroquine, and a related derivative, hydroxychloroquine, have gained attention - despite the World Health Organization (WHO) saying there is no definitive evidence they work.
[...]
President Trump has frequently referred to the potential of hydroxychloroquine in White House briefings. At a recent press conference, he referred to it and said: "What do you have to lose? Take it."
In a video removed by Facebook for breaching its misinformation guidelines, Brazilian President Jair Bolsonaro claimed "hydroxychloroquine is working in all places".
[...]
The US Food and Drugs Administration (FDA), the body in charge of licensing medicines in America, has granted "emergency use" authorisation for these drugs in the treatment of Covid-19 for a limited number of hospitalised cases.
That does not mean the FDA is saying they definitely work. But it does mean that in specific circumstances, hospitals can request and use the medicines from government stockpiles for use in Covid-19 treatment.
[...]
France has authorised doctors to prescribe them for patients with Covid-19, but the country's medical watchdog has warned of side effects.
India's health ministry has recommended the use of hydroxychloroquine as a preventative treatment for healthcare workers, as well as households in contact with confirmed cases if they have a prescription from a doctor.
However, India's government research body has warned against the unrestricted usage of the anti-malarial drug and said it was "experimental" and only for emergency situations.
https://www.bbc.com/news/51980731
Misschien toch eerst testen of het echt effect heeft voor je miljoenen doses toe gaat dienen?April 7, 2020 -- The use of the anti-malarial drug chloroquine to treat COVID-19 patients has been halted at several Swedish hospitals due to reported side effects such as cramps and loss of peripheral vision.
Sahlgrenska University Hospital is one of those facilities. It stopped the use of chloroquine in the treatment of COVID-19 about two weeks ago.
"There were reports of suspected more serious side effects than we first thought," Magnus Gisslen, a professor and chief physician at Sahlgrenska University Hospital infection clinic, told the Gothenburg Post on April 1, Newsweek reported.
"We cannot rule out serious side effects, especially from the heart, and it is a hard-dosed drug. In addition, we have no strong evidence that chloroquine has an effect on COVID-19," Magnus Gisslen said.
https://www.webmd.com/lun...f-chloroquine-vs-covid-19
En toediening sowieso aan dokters overlaten, dus de reclame hoeft niet in presidentiële briefings. Dan krijg je dit soort berichten:The US government has said that 30 million doses of hydroxychloroquine have been donated to the national stockpile by a German-based pharmaceutical company.
https://www.bbc.com/news/51980731
A Phoenix-area man is dead and his wife is under critical care after the two took chloroquine phosphate in an apparent attempt to self-medicate for the novel coronavirus, according to hospital system Banner Health.
[...]
Though Banner did not provide additional details, NBC News spoke to the wife, who said they learned of chloroquine's connection to coronavirus during a President Donald Trump news conference, which "was on a lot actually." They took it because they "were afraid of getting sick," she said.
"I had (the substance) in the house because I used to have koi fish," she told the network. "I saw it sitting on the back shelf and thought, 'Hey, isn't that the stuff they're talking about on TV?'"
https://edition.cnn.com/2...oroquine-death/index.html
Nee? Je zet hier een, terecht, anti trumpje neer. Dan mogen mensen dat gaat vergelijken met hoe het in andere landen gaat. Zoals Nederland. De whataboutism kaart is in deze een slechte manier om het maar niet over andere vergelijkbare dingen te hebben want wat Trump doet is wel heel erg.wildhagen schreef op woensdag 8 april 2020 @ 06:45:
[...]
[...]
Zullen we de whataboutisms maar achterwege laten?
We dwalen af..
Vergelijken is prima, maar een nonspecifieke verwijzing naar een ander land om maar niet op de inhoud in te gaan is een whataboutism.Webgnome schreef op woensdag 8 april 2020 @ 07:02:
[...]
Nee? Je zet hier een, terecht, anti trumpje neer. Dan mogen mensen dat gaat vergelijken met hoe het in andere landen gaat. Zoals Nederland. De whataboutism kaart is in deze een slechte manier om het maar niet over andere vergelijkbare dingen te hebben want wat Trump doet is wel heel erg.
We dwalen af..
Neem bijvoorbeeld de vergelijking tussen de VS en Canada:
Dat zijn twee belangrijke punten in de Canadese aanpak: uitgaan van het advies van volksgezondheidsexperts (1) en samenwerking tussen lokale overheden (2).By comparison, Canada’s leaders from multiple levels and political parties have called on Canadians to self-isolate and physically distance themselves to contain the spread of the virus.
[...]
Prime Minister Justin Trudeau has also consistently deferred to the “advice of health professionals” in his daily press conferences to inform Canada’s approach.
Experts who spoke with Global News said a number of factors are driving the stark differences between how the pandemic is unfolding in Canada and the U.S.
One of the big ones is how Canada’s provinces have been able to work together on a response, said Stephen Hoption Cann, a professor at the University of British Columbia’s School of Population and Public Health.
“What we’ve seen through this spreading pandemic is that there’s a lot of co-ordination on quarantine measures and closures from one province to the next, whereas you see the U.S., the 50 states — there’s quite large differences in what’s happening from one state to the next.”
https://globalnews.ca/new...ew-york-canada-responses/
In de VS over het advies van volksgezondheidsexperts (1):
Critics close to the president have recently been alleging that Fauci is recklessly damaging the economy, preventing the use of supposed wonder treatments like hydroxychloroquine, and now, mid-pandemic, some of them appear to be calling for his job.
The most prominent and stinging attack on Fauci came last Friday, when the Fox News talkshow anchor Tucker Carlson devoted an entire segment to Fauci’s recommendation for a sustained lockdown, calling it a recipe for “national suicide”.
https://www.theguardian.c...allies-turn-against-fauci
Toch een verschil denk ik. Staat de dokter op het podium om z'n advies te geven of om de andere sprekers in de persconferentie wat geloofwaardiger over te laten komen?President Trump spent a portion of Sunday’s press briefing yet again promoting an unproven treatment for the novel coronavirus, repeatedly asking, “What do we have to lose?”
Toward the end, a CNN reporter turned to Anthony S. Fauci, director of the National Institute of Allergy and Infectious Diseases, for his opinion on the effectiveness of hydroxychloroquine with a sharper question: “What is the medical evidence?”
Standing at the microphone, Fauci opened his mouth — but before he could speak, the answer came out of Trump’s instead.
“Do you know how many times he’s answered that question?” Trump cut in. “Maybe 15.”
A tight smile stretched across Fauci’s face. His eyes, framed by a pair of wire-rimmed glasses, flicked quickly to Trump. He glanced back at the reporter, who was saying to the president, “The question is for the doctor. … He’s your medical expert, correct?”
https://www.washingtonpos...navirus-fauci-trumpdrugs/
En in de VS over samenwerken (2):
In a conference call with the nation’s governors about the coronavirus pandemic, the president declared, “Respirators, ventilators, all of the equipment—try getting it yourselves.”
https://www.theatlantic.c...e-disaster-before/608155/
Gelukkig kwam er snel coördinatie vanuit de federale overheid:Illinois Gov. J.B. Pritzker said on CNN's "State of the Union" Sunday that inaction by the federal government has forced state governments to compete “against each other” for coronavirus supplies.
[...]
"We need millions of masks and hundreds of thousands of gowns and gloves and the rest. And, unfortunately, we're getting still just a fraction of that. So, we're out on the open market competing for these items that we so badly need. And we're succeeding in some ways, but we still need more."
"We're all competing against each other. This should have been a coordinated effort by the federal government, and the National Defense Authorization that the president has to essentially push this manufacturing really hasn't gone into effect in any way. ... It's a Wild West out there. And, indeed, we are overpaying, I would say, for [personal protection equipment] because of that competition."
https://www.axios.com/ill...4c-a5a5-887da539b63f.html
.@JBPritzker, Governor of Illinois, and a very small group of certain other Governors, together with Fake News @CNN & Concast (MSDNC), shouldn’t be blaming the Federal Government for their own shortcomings. We are there to back you up should you fail, and always will be!
— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) 22 maart 2020
Hoe is die anders dan het basisinkomen wat we in Nederland hebben en bijstand noemen?
Je linkdrop is niet heel duidelijk
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Het idee is dat iedereen een vast bedrag krijgt, of je nou werk hebt of niet.YakuzA schreef op woensdag 8 april 2020 @ 15:29:
[...]
Hoe is die anders dan het basisinkomen wat we in Nederland hebben en bijstand noemen?
Je linkdrop is niet heel duidelijk
Je krijgt dat geld ook als je wel een baan hebt??autje schreef op woensdag 8 april 2020 @ 15:31:
[...]
Het idee is dat iedereen een vast bedrag krijgt, of je nou werk hebt of niet.
Klinkt als een mooie chaos, iedereen uit oost Europa gaat dan ‘officieel’ in Spanje wonen.autje schreef op woensdag 8 april 2020 @ 15:31:
[...]
PSN
Ja.ToolkiT schreef op woensdag 8 april 2020 @ 15:34:
[...]
Je krijgt dat geld ook als je wel een baan hebt??
Dat is ook wat critici zeggen. Dit is een mooi experimentYakuzA schreef op woensdag 8 april 2020 @ 15:34:
[...]
Klinkt als een mooie chaos, iedereen uit oost Europa gaat dan ‘officieel’ in Spanje wonen.
Fraude kan je ook weer bestrijden. En mogelijk gewoon niet open stellen voor buitenlanders.YakuzA schreef op woensdag 8 april 2020 @ 15:34:
[...]
Klinkt als een mooie chaos, iedereen uit oost Europa gaat dan ‘officieel’ in Spanje wonen.
Nu is dat voor de mensen die wel werken natuurlijk een sigaar uit eigen doos. Dat geld moet ergens vandaan komen.autje schreef op woensdag 8 april 2020 @ 15:31:
[...]
Het idee is natuurlijk dat de overige vergoedingen e.d. dan worden afgeschaft en je dus een makkelijker uitvoerbare regeling hebt en daardoor dus minder ambtenaren nodig hebt waardoor de kosten dalen en er dus minder belasting hoeft te worden geïnd.BlackMonkey schreef op woensdag 8 april 2020 @ 16:16:
[...]
Nu is dat voor de mensen die wel werken natuurlijk een sigaar uit eigen doos. Dat geld moet ergens vandaan komen.
Dan moet je wel erg veel ambtenaren de deur uit doen als je daar het geld vandaan moet halen. Er is niet zoiets als krijgen als je aan de andere kant gewoon nog belastingen betaald. Je hoeft hooguit minder te betalen als werkende. Maar die initiële hervorming is natuurlijk ook niet gratis.Caelorum schreef op woensdag 8 april 2020 @ 16:55:
[...]
Het idee is natuurlijk dat de overige vergoedingen e.d. dan worden afgeschaft en je dus een makkelijker uitvoerbare regeling hebt en daardoor dus minder ambtenaren nodig hebt waardoor de kosten dalen en er dus minder belasting hoeft te worden geïnd.
Niet open stellen voor buitenlanders die in Spanje wonen kan niet.Batavia schreef op woensdag 8 april 2020 @ 15:39:
[...]
Fraude kan je ook weer bestrijden. En mogelijk gewoon niet open stellen voor buitenlanders.
[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 08-04-2020 19:12 ]
PSN
Natuurlijk wel. Je krijgt een "oh jullie willen geen eurobonds, dan willen wij dit alleen voor Spanjaarden compromis"YakuzA schreef op woensdag 8 april 2020 @ 19:12:
[...]
Niet open stellen voor buitenlanders die in Spanje wonen kan niet.
Basic inkomen is nieuw, de post corona tijd is nieuw, en er is van alles mogelijk
Ik ben daar toch niet zo zeker van. Dat kan helemaal afhangen van kader van ontwerp. Is het een sociaal mechanisme, is het een economisch mechanisme. Ze hebben meer speelruimte dan ik dacht. In theorie althans, er is geen bank te vinden in Europa die het gaat tolereren. Immers, andere wegen inslaan, nu ja, zie Griekenland.YakuzA schreef op woensdag 8 april 2020 @ 19:12:
[...]
Niet open stellen voor buitenlanders die in Spanje wonen kan niet.
Enfin. Iets anders: https://www.theguardian.c...rs-of-post-lockdown-surge
Fears have resurfaced about the ability of coronavirus to surge again after lockdowns are eased, as Singapore confirmed a sharp rise in new infections.
One of the worst-hit countries when the virus first spread from China in January, Singapore’s strict surveillance and quarantine regime helped slow the outbreak, but recent rises in locally transmitted cases have raised fresh concerns. Singapore reported 142 new infections on Wednesday.
[ Voor 37% gewijzigd door Virtuozzo op 08-04-2020 20:23 ]
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Dus pleit des te meer voor initiële Nederlandse aanpak. Complete stillegging maakt geen verschil. Zie ook de aantallen in Spanje, Frankrijk en Italië.
Is dat voor ook maar iemand een verrassing?Virtuozzo schreef op woensdag 8 april 2020 @ 19:57:
Enfin. Iets anders: https://www.theguardian.c...rs-of-post-lockdown-surge
[...]
Voor velen waarschijnlijk wel. Ja maar lockdown is magisch en perfect!MikeyMan schreef op woensdag 8 april 2020 @ 20:39:
[...]
Is dat voor ook maar iemand een verrassing?
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Je hebt tegenwoordig niet meer automatisch recht op bijstand. De drempel ligt zo hoog mogelijk.YakuzA schreef op woensdag 8 april 2020 @ 15:29:
Ja, voor Thierry Baudet.. die had laatst een mooi filmpje over hoe de NL regering maar stom is dat ze niet naar hem hadden geluisterd en Singapore plan uitgevoerd hadden want dan waren we re nu al vanaf..MikeyMan schreef op woensdag 8 april 2020 @ 20:39:
[...]
Is dat voor ook maar iemand een verrassing?
Zo simpel is het dus niet..
Een pandemie is, by definition, globaal dus tenzij er globaal genoeg immuniteit is, blijft het naief om te denken dat je het door grenzen dicht en iedereen kort in huis opsluiten kan omzeilen..
De truuk is juist het 'flatten the curve' verhaal.. mensen gaan Corona krijgen je moet het proberen in banen te leiden dat er niet te veel doden vallen omdat het gezondheidsstel overbelast is..
Isolation helpt daarbij.. maar je moet ook gestaag besmettingen hebben om de immuniteit op te bouwen.. idealieter met een vaccin waar de risico's beperkt zijn, maar in praktijk is dat op korte termijn niet haalbaar.. dus dan met het echte virus.. maar op een manier dat de patiente een fighting chance hebben...
In Californië alleen al waren vorig jaar 151.000 mensen dakloos. Dit aantal gaat nu dus snel groeien. Ik denk ook niet dat die meegenomen worden in de statistieken. Recht op gezondheidszorg hebben ze in ieder geval niet en ze leven op een kluitje.
Waar het voorheen vooral de allerarmsten waren, lijkt dit nu ook het al zwaar geraakte middenklasse deel van de samenleving goed te gaan raken. Die zijn 2008 nog niet te boven en krijgen nu dit er overheen.
Het toont maar weer eens aan dat al dat individuele en marktdenken voor een steeds groter deel van de samenleving aldaar desastreus blijkt te zijn. En op termijn dus voor iedereen in de samenleving.
Het zou mooi zijn als er eindelijk echte veranderingen op komst zijn, dus verbetering van de vangnetten voor de meeste mensen en niet alleen voor de top 10% die het financieel wel allemaal zelf kunnen betalen.
Ik vrees echter dat het niet het geval zal zijn.
Niet als je nu ziet dat Biden het enige is wat ze tegenover Trump weten te positioneren. Het is bijna alsof ze een wedstrijdje doen wie de slechtste president weten te produceren. En ik dacht dat Bush jr een dieptepunt was.CornermanNL schreef op donderdag 9 april 2020 @ 15:10:
Die extra daklozen in de VS gaan sowieso extra doden opleveren, met of zonder Corona. Veel mensen die normaal in de bloei van hun leven moeten zitten raken alles kwijt momenteel. Deze klap komen velen nooit meer te boven. Het land van de onbegrensde mogelijkheden, met name om in een niet te keren negatieve spiraal terecht te komen.
Waar het voorheen vooral de allerarmsten waren, lijkt dit nu ook het al zwaar geraakte middenklasse deel van de samenleving goed te gaan raken. Die zijn 2008 nog niet te boven en krijgen nu dit er overheen.
Het toont maar weer eens aan dat al dat individuele en marktdenken voor een steeds groter deel van de samenleving aldaar desastreus blijkt te zijn. En op termijn dus voor iedereen in de samenleving.
Het zou mooi zijn als er eindelijk echte veranderingen op komst zijn, dus verbetering van de vangnetten voor de meeste mensen en niet alleen voor de top 10% die het financieel wel allemaal zelf kunnen betalen.
Zag idd dat deze week weer een 6 miljoen extra amerikanen zonder werk zijn komen te zitten:CornermanNL schreef op donderdag 9 april 2020 @ 15:10:
Die extra daklozen in de VS gaan sowieso extra doden opleveren, met of zonder Corona. Veel mensen die normaal in de bloei van hun leven moeten zitten raken alles kwijt momenteel. Deze klap komen velen nooit meer te boven. Het land van de onbegrensde mogelijkheden, met name om in een niet te keren negatieve spiraal terecht te komen.
Dat is in 3 weken net zoveel werklozen erbij als we in totaal aan inwoners in NL hebbenIn de afgelopen drie weken hebben ruim zestien miljoen Amerikanen een werkloosheidsuitkering aangevraagd nadat ze hun baan verloren.
PSN
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
"Governor explains how Ohio stayed ahead of the Covid-19 curve"
YouTube: Governor explains how Ohio stayed ahead of the Covid-19 curve
Ohio Gov. Mike DeWine (R) explains to CNN's Chris Cuomo how he came to the decision, at an early stage in the US coronavirus outbreak, to postpone the state's primary election
Maak dagritmekaarten met mijn Picto-Selector op www.pictoselector.eu
Ff in perspectief blijven aantal inwoners in de VS:YakuzA schreef op donderdag 9 april 2020 @ 15:53:
[...]
Zag idd dat deze week weer een 6 miljoen extra amerikanen zonder werk zijn komen te zitten:
[...]
Dat is in 3 weken net zoveel werklozen erbij als we in totaal aan inwoners in NL hebben
https://www.populationpyramid.net/nl/verenigde-staten/2020/
never argue with a moderator, he will shut your account down.
veel van die armen en niet-zo-armen zijn zelf voorstander van het niet ingrijpen door de overheid, het fanatiek aanhangen van het arbeidsethos (leven om te werken, werken is goed, als je niet werkt ben je lui, werklozen zijn het zelf schuld dat ze werkloos zijn, dat soort gedachten) en zelfredzaamheid, en van lage belastingen etc etc. Ze zijn vaak zelf medeschuldig aan het systeem waarin ze leven.CornermanNL schreef op donderdag 9 april 2020 @ 15:10:
Om het in perspectief te zetten is dus 5% van de bevolking hun baan kwijt.Speedster schreef op donderdag 9 april 2020 @ 17:23:
[...]
Ff in perspectief blijven aantal inwoners in de VS:
https://www.populationpyramid.net/nl/verenigde-staten/2020/
Wat dus meer zal komen op net iets meer dan 10% van de werkende populatie in de VS dat nu ontslagen is.
Ook in perspectief vind ik dat schokkend.
In 2018, around 155.76 million people were employed in the United States.
[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 09-04-2020 19:31 ]
PSN
Inderdaad.. Perspectief.. Zojuist op NPO1 (dat programma 'M') lieten ze kilometers lange rijen zien van auto's die staan te wachten op voedsel uit de voedselbank.. Blijkbaar groeien die rijen iedere dag flink maar komt er steeds minder voedsel binnen (omdat hotels, restaurants, etc. waar ze normaal verschotten vandaan halen gesloten zijn)YakuzA schreef op donderdag 9 april 2020 @ 19:29:
[...]
Om het in perspectief te zetten is dus 5% van de bevolking hun baan kwijt.
Wat dus meer zal komen op net iets meer dan 10% van de werkende populatie in de VS dat nu ontslagen is.
Ook in perspectief vind ik dat schokkend.
[...]
Lekker makkelijk. "Het is hun eigen schuld, laat ze maar doodgaan". Hebben ze er ook zelf voor gekozen om in de VS geboren te worden in een arme familie?Salvatron schreef op donderdag 9 april 2020 @ 18:25:
[...]
veel van die armen en niet-zo-armen zijn zelf voorstander van het niet ingrijpen door de overheid, het fanatiek aanhangen van het arbeidsethos (leven om te werken, werken is goed, als je niet werkt ben je lui, werklozen zijn het zelf schuld dat ze werkloos zijn, dat soort gedachten) en zelfredzaamheid, en van lage belastingen etc etc. Ze zijn vaak zelf medeschuldig aan het systeem waarin ze leven.
Hetzelfde is hier in Nederland ook aan de hand. Alhoewel de meeste mensen hier niet met de auto komen. Linkje.D-Ed schreef op donderdag 9 april 2020 @ 19:42:
Inderdaad.. Perspectief.. Zojuist op NPO1 (dat programma 'M') lieten ze kilometers lange rijen zien van auto's die staan te wachten op voedsel uit de voedselbank.. Blijkbaar groeien die rijen iedere dag flink maar komt er steeds minder voedsel binnen (omdat hotels, restaurants, etc. waar ze normaal verschotten vandaan halen gesloten zijn)
Ook in Nederland 40.000 daklozen, en dat aantal groeit snel.
[ Voor 39% gewijzigd door SymbolicFrank op 09-04-2020 20:11 . Reden: linkjes en zo ]
Individueel is het misschien lastig, maar als groep hebben de armen het in de VS toch ook laten afweten door hun stemgedrag. Het land wordt niet in de greep gehouden door die kleine groep rijke Amerikanen. Of iig ligt de macht ook bij de grote groep armen. Theoretisch iig.SymbolicFrank schreef op donderdag 9 april 2020 @ 20:00:
[...]
Lekker makkelijk. "Het is hun eigen schuld, laat ze maar doodgaan". Hebben ze er ook zelf voor gekozen om in de VS geboren te worden in een arme familie?
[...]
Ik weet niet of dat over mijn post gaat (zie 'm niet meer terug), maar dan vind ik dit wel eng. Ik post een YT video van het journaal in Australie. Dat lijkt me niet echt een complot theorie, denk ik dan.Ramzzz schreef op donderdag 9 april 2020 @ 16:16:
[modbreak]Allerlei totaal ongefundeerde en ongeverifiëerde complottheorieën zijn hier niet welkom.[/]
For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi
Ergens vind ik de vergelijking scheef. Italië met een populatie van 60miljoen. Tegenover de USA met een populatie van 330miljoen. Dan lijkt me een vergelijking tussen USA en de EU (met 440miljoen inwoners) een logischere. Nog steeds niet gelijkwaardig. Dus misschien nog beter te vergelijken als het genormaliseerd wordt naar aantal sterftes per x aantal inwoners.JeroenNietDoen schreef op donderdag 9 april 2020 @ 14:30:
Op Our World in Data heeft Italië wederom een afvlakking van het aantal doden. De VS heeft met +1922 doden de 2de plek van Spanje overgenomen en zoals het eruit ziet zal het over 2 a 3 dagen ook Italië voorbij gaan.
Is dat overigens niet ook de normale manier van ziektelast kwantificeren?
Er wordt alleen nergens vergeleken. Er wordt alleen allerlei data daar bijgehouden en toevallig in dat lijstje is het totaal aantal doden. Meer niet hoor. Er hangt geen prijs aan vast.analogworm schreef op donderdag 9 april 2020 @ 21:07:
[...]
Ergens vind ik de vergelijking scheef. Italië met een populatie van 60miljoen. Tegenover de USA met een populatie van 330miljoen. Dan lijkt me een vergelijking tussen USA en de EU (met 440miljoen inwoners) een logischere. Nog steeds niet gelijkwaardig. Dus misschien nog beter te vergelijken als het genormaliseerd wordt naar aantal sterftes per x aantal inwoners.
Is dat overigens niet ook de normale manier van ziektelast kwantificeren?
M.a.w., staar je niet blind op het aantal inwoners per land, zo werkt een epidemie niet.
/f/image/rJfjP8gf8yjXEKODpTpgG3LT.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ealsGcP5eaW0Eo5iarnDqsX2.png?f=fotoalbum_large)
Nog even de bronnen:
Nederland: https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/actueel
België: https://www.info-coronavirus.be/nl/news/
Duitsland: https://www.rki.de/DE/Con...erichte/2020-04-09-en.pdf
Verenigd Koninkrijk: https://www.gov.uk/guidan...nformation-for-the-public
Frankrijk: https://www.gouvernement....onavirus/carte-et-donnees
Italië: http://www.protezionecivi...cazione/comunicati-stampa
Spanje: https://covid19.isciii.es/
Zwitersland: https://interactif.tdg.ch/2020/covid-19-carte-suisse/
Zweden: https://www.coronakartan.se/tidslinje/
Verenigde Staten: Wikipedia: Template:2019–20 coronavirus pandemic data/United States medical c...
New York (staat): https://covid19tracker.he...OVID-19Tracker-Fatalities
New Jersey: https://www.nj.gov/health/
Enkel voor de VS gebruik ik Wikipedia, omdat het CDC geen duidelijk overzicht heeft per dag en het anders heel veel tellen wordt als ik iedere staat af moet gaan. De dagelijkse cijfers van het CDC komen voor ~99,5% overeen met het cijfer via Wikipedia.
Disclaimertje 2; landen als China, Iran, Turkije en Brazilië heb ik niet toegevoegd vanwege de onbetrouwbaarheid van de cijfers. Deze landen lijken moedwillig te liegen over de cijfers, of simpelweg de capaciteit niet hebben om tot complete cijfers te komen.
[ Voor 4% gewijzigd door MadDogMcCree op 10-04-2020 00:13 ]
Je hebt de bronnen wel een beetje uit zijn verband getrokken. Bron 1 is al bijna een maand geleden en ging echt over het piekmoment van hamsteren. Dat is opgevangen door de reserves, de supermarkten hebben de schappen al weer vrij snel op pijl gebracht en de toestroom is volgens mij weer redelijk stabiel (ik heb geen recente signalen meer gezien). Die auto ontbreekt ook in je linkje. Bron 2 heeft niks met de rij voor de voedselbank te maken en is nog veel ouder. Als je dan goed naar de cijfers kijkt zijn dat vooral niet westerse migranten (aanname, vluchtelingen), iets wat lastig te reguleren is. Maar goed de relevantie om op daklozen aantallen over de afgelopen jaren in te gaan en de oorzaak daarvan ontbreekt mij voor deze crisis.SymbolicFrank schreef op donderdag 9 april 2020 @ 20:00:
Hetzelfde is hier in Nederland ook aan de hand. Alhoewel de meeste mensen hier niet met de auto komen. Linkje.
Ook in Nederland 40.000 daklozen, en dat aantal groeit snel.
Neem de tijd eens voor 3 minuten en kijk eens hoe andere delen van de wereld het corona virus beleven en misschien dat er iemand is die voor hij de volgende keer gaat klagen over "opsluiting in huis" eens even nadenkt .
"Beautiful Clean Coal"
In Californië wonen 40 miljoen mensen waarvan er 150.000 dakloos zijn. Dat is 3750 per miljoen.BlackMonkey schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 01:30:
Maar goed de relevantie om op daklozen aantallen over de afgelopen jaren in te gaan en de oorzaak daarvan ontbreekt mij voor deze crisis.
In Nederland wonen 17 miljoen mensen waarvan er 40.000 dakloos zijn. Dat is 2353 per miljoen.
Ok, dus nog anderhalf keer zoveel in Californië, maar bij ons groeit het aantal snel. En een belangrijke reden daarvan is dat het tegenwoordig heel moeilijk is om nog aan een bijstandsuitkering te komen.
Amerikaanse toestanden hier in Nederland, wie had dat gedacht? Zou twintig jaar rechts / populistisch stemmen daar iets mee te maken hebben? En de gemiddelde Nederlander denkt nog steeds dat het hier een sociaal paradijs is.
Nee, de belangrijkste reden is gebrek aan huisvesting. De grootste stijging in Nederland dit op dit moment bij de economisch daklozen. Dat zijn daklozen die op zich een woning zou kunnen betalen (sociale sector) maar waarvoor er gewoon geen woning is.SymbolicFrank schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 07:44:
Ok, dus nog anderhalf keer zoveel in Californië, maar bij ons groeit het aantal snel. En een belangrijke reden daarvan is dat het tegenwoordig heel moeilijk is om nog aan een bijstandsuitkering te komen.
Het is in Nederland zelfs al zwever niet lastig om aan een uitkering te komen. Dat kan gewoon bij de centrumgemeente. Wel moet je daarvoor een hulptraject accepteren. Probleem is primair dat die je ook geen huisvesting kunnen verschaffen. Er is alleen plek voor gezinnen (en zelfs dat meestal niet). Gevolg van jaren geleden in plaats van volkshuisvesting, alles in te zetten op de woningmarkt (en een markt sluit per definitie in, maar daar mee ook per definitie uit).
Daarmee zit de grootste stijging in Nederland bij de spoedzoekers.
Dat is relatief. Ik vind het ook jammer hoe onze verzorgingstaat (onnodig) is afgebroken. Maar het is hier nog redelijk een sociaal paradijs in vergelijk met veel andere landen.Amerikaanse toestanden hier in Nederland, wie had dat gedacht? Zou twintig jaar rechts / populistisch stemmen daar iets mee te maken hebben? En de gemiddelde Nederlander denkt nog steeds dat het hier een sociaal paradijs is.
En ben ook aardig verbaasd hoe ik nu vanuit de VVD en mensen als Jort / VNO-NCW / WNL diep socialistische dingen hoor komen.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
En als je niet mee kunt werken met de gemeente door ziekte of iets anders kun je zo'n hulptraject niet accepteren en krijg je dus geen uitkering... klinkt leuk, ff een uitkering halen maar in de praktijk zitten daar nogal wat haken en ogen aan.Cyberpope schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 08:12:
Het is in Nederland zelfs al zwever niet lastig om aan een uitkering te komen. Dat kan gewoon bij de centrumgemeente. Wel moet je daarvoor een hulptraject accepteren.
Wat voor een ziekte?Salvatron schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 09:27:
[...]
En als je niet mee kunt werken met de gemeente door ziekte of iets anders kun je zo'n hulptraject niet accepteren en krijg je dus geen uitkering... klinkt leuk, ff een uitkering halen maar in de praktijk zitten daar nogal wat haken en ogen aan.
Ook voor mensen met psychische ziekte worden er gewoon trajecten aan geboden. Veel gemeenten werken zelfs met housing first.. Maar ook hier begint het feitelijk beschikbaar zijn van een woning op te breken. Die zijn er gewoon niet.
Maar ja, je moet wel iets accepteren en dat is voor sommige lastig en eng. Maar het is niet mogelijk om alles te accepteren. Hoe goed je je voorziening ook maakt, er zijn altijd een groep blijven die je niet gaat bedienen. Maar als je in Nederland wil, kun je hulp en een uitkering krijgen. Maar als je dagelijks 4x de naald in je arm wil blijven steken en 20 halve liters bier wil weg blijven tikken (en geen enkele structuur wil accpeteren).. Tja dan wordt het lastig. Vroeger namen we dat soort mensen dan gedwongen op, maar daar zijn we gelukkig mee gestopt. Je hebt het recht om in de goot te liggen.
Dit is echter heel kleine groep en zeker niet de toename waar hierboven aan gerefereerd werd.
Zo weet ik ook van iemand die in een stukje bos woont. De gemeente weet dat ook en zelfs deze persoon krijgt via een noodfonds geld als dat nodig is voor medische zorg en ondersteuning. En die kost ook geld dat bemoeizorg daar regelmatig even aanwipt (met koffie in thermoskan en soms wat boodschappen). Maar die wil daar niet weg (woont er als 10 jaar onder een zeiltje....). Maar om dat nu de overheid te verwijten, gaat me wat te ver.
Kuch. In de VS registreren ze daklozen beter dan in Nederland. Hier is er een classificatie van Register-Niet Ingezetenen, en de classificatie Vertrokken Onbekend Waarheen. Vorig jaar in de opmaat naar Prinsjesdag kwamen er wat cijfers voorbij. Vanuit de projecties mag best geconcludeerd worden dat vanuit verloop van domicilie status naar RNI naar VOW versus arbeidsactief of registratie sociaal domein je dat aantal minimaal mag verdubbelen. Minimaal. En dan zijn er nog de stromen van economisch daklozen die geen enkele classificatie in de tracking hebben. RTL Nieuws had er een paar goede dossiers over. Vorig jaar was Prinsjesdag niet het traditionele feestje.SymbolicFrank schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 07:44:
[...]
In Californië wonen 40 miljoen mensen waarvan er 150.000 dakloos zijn. Dat is 3750 per miljoen.
In Nederland wonen 17 miljoen mensen waarvan er 40.000 dakloos zijn. Dat is 2353 per miljoen.
Amerikaanse toestanden hier in Nederland, wie had dat gedacht? Zou twintig jaar rechts / populistisch stemmen daar iets mee te maken hebben? En de gemiddelde Nederlander denkt nog steeds dat het hier een sociaal paradijs is.
Laten we het nog niet hebben over de segmenten van modaal die in de classificatie "weinig-maar-net-genoeg" zitten door effecten van Overheidsbeleid. Daar mag je een nul achter zetten.
Kijk voor de grap even terug naar 2017: https://www.divosa.nl/arm...-en-schulden-in-nederland
Lijkt me gewoon een politieke keuze die we met zijn allen genomen hebben. VVD kijkt graag naar de VS, dus gaan we langzaam steeds meer op de VS lijken. En de meerderheid van Nederland wil dit blijkbaar ook graag, anders hadden we wel andere partijen gehad met de meeste stemmen.SymbolicFrank schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 12:34:
@Cyberpope Bedankt voor de correctie. Maar dat neemt niet weg dat het aantal daklozen in Nederland schrikbarend groeit. Of dat nou komt omdat ze geen inkomsten hebben of omdat de regering de huizenmarkt aan de vrije markt overlaat maakt geen verschil.
Ik vind het bijzonder apart zelf, maar goed, ik stem links.
Dit dus.
Mwa, heeft eigenlijk niks met partijen te maken. Dit is al veel ouder. Er is ook geen linkse of progressieve partij te vinden die niet vanuit dezelfde kaders beleidsdoelstellingen formuleert.FunkyTrip schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 12:53:
[...]
Lijkt me gewoon een politieke keuze die we met zijn allen genomen hebben. VVD kijkt graag naar de VS, dus gaan we langzaam steeds meer op de VS lijken. En de meerderheid van Nederland wil dit blijkbaar ook graag, anders hadden we wel andere partijen gehad met de meeste stemmen.
Ik vind het bijzonder apart zelf, maar goed, ik stem links.
Dat klinkt misschien even ietwat vreemd, het is wel de realiteit. Links- of rechtsom, ons denken is de afgelopen decennia gevormd vanuit héél specifieke lobby die nul interesse heeft in links of rechts, die zich enkel richt op gebruik van politiek. Dat begon met de focus op onderwijs.
Ken je de uitspraak "geef mij een kind voor vijf jaar en hij is van ons voor het leven"? Het is in beginsel niet meer gecompliceerd dan dat. Mooi voorbeeld, mensen denken dat Nederland een vrije markt economie is
Wat stukjes leesvoer:
https://decorrespondent.n...en/5671151768513-338d27ed
https://decorrespondent.n...ch/1114113591734-5021aded
https://decorrespondent.n...aan/127288896075-3eae1a6b
https://www.historischnie...an-de-vrijemarkteconomie/
https://americanaffairsjo...19/11/the-real-class-war/
https://www.bmgn-lchr.nl/...20/galley/11348/download/ (PDF)
https://www.wbs.nl/system...an_het_neoliberalisme.pdf (PDF)
https://www.wbs.nl/system...sme_in_drie_bedrijven.pdf (PDF)
http://neoliberalisme.nl/...it-het-neoliberalisme.pdf (PDF)
http://neoliberalisme.nl/...de_vrijheid_Den_Uyl_v.pdf (PDF)
http://neoliberalisme.nl/...-Dialectic-of-Freedom.pdf (PDF)
http://www.lokaalbestuur..../broch_socdemdec_04_1.pdf (PDF)
Worden zoals wij: Onderwijs en de opkomst van de geïndividualiseerde samenleving sinds
1945, Mellink, A.G.M. https://pure.uva.nl/ws/files/2091186/122774_thesis.pdf (PDF)
Heel cru, maar terwijl we overal in labels vastzitten is al tig decennia er een bredere inzet aanwezig, een die al zo breed en diep impact heeft dat alle politieke en ideologische perspectieven binnen de daardoor geschapen kaders denken en handelen.
Een crisis als deze legt zaken bloot.
Dat zal ongetwijfeld zo zijn, maar in de VS/Californië zijn ook veel daklozen met een (redelijk betalende) baan, die wonen in hun auto.Cyberpope schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 08:12:
[...]
De grootste stijging in Nederland dit op dit moment bij de economisch daklozen.
Gezien het relatief kleine verschil qua aantal daklozen in NL vs Californië nemen Amerikaanse toestanden in NL aanzienlijk sneller toe dan ik dacht.
Wel zijn er nog belangrijke verschillen, als is het maar dat in de VS een conservatieve president niet zo snel zal suggereren dat grote bedrijven inmiddels misschien wel te veel winst maken en dat arbeiderslonen te laag zijn. En misschien dat dankzij de corona crisis de gevestigde orde hier zich gaat afvragen of de afbraak van de verzorgingsstaat te ver is doorgeschoten (hoe zouden we er nu voor staan als die afbraak al verder was gevorderd?).
Een progressieve president zal dat ook niet doen. Kijk, wij denken dat politiek een specifieke rol heeft in ons bestel, en dat is zo. Maar als je als samenleving te lang te veel ruimte laat vallen dan wordt die ruimte genomen. In de VS zie je dat bij het SPAC fenomeen. Corporatisme is leidend voor Amerikaanse politiek, het stuurt beide kanten aan. Een campagne is nergens zonder dat dit soort lobby toegang en middelen voor politiek mogelijk maakt. De enige verschuiving hierin de afgelopen twintig jaar is de verschuiving van Wall Street lobby naar Big Tech. En die laatste kan ook zelfstandig electoraal gedrag beïnvloeden, in zekere zin heeft het dus veel minder behoefte aan de netwerken van beide politieke kampen in de VS.BadRespawn schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 13:37:
[...]
Dat zal ongetwijfeld zo zijn, maar in de VS/Californië zijn ook veel daklozen met een (redelijk betalende) baan, die wonen in hun auto.
Gezien het relatief kleine verschil qua aantal daklozen in NL vs Californië nemen Amerikaanse toestanden in NL aanzienlijk sneller toe dan ik dacht.
Wel zijn er nog belangrijke verschillen, als is het maar dat in de VS een conservatieve president niet zo snel zal suggereren dat grote bedrijven inmiddels misschien wel te veel winst maken en dat arbeiderslonen te laag zijn. En misschien dat dankzij de corona crisis de gevestigde orde hier zich gaat afvragen of de afbraak van de verzorgingsstaat te ver is doorgeschoten (hoe zouden we er nu voor staan als die afbraak al verder was gevorderd?).
In Nederland is sprake van een vergelijkbaar patroon. Hier maakt het ook vrij weinig uit of een kabinet van rechtse of linkse kleur is. De beleidskaders worden geschapen vanuit opbouw van wat aangeleerd is, en enkel daarbinnen zijn er verschillen van visie op gebruik van die aangeleerde kaders voor ordeningsvraagstukken. Dat is echter dermate weinig ruimte dat de effectieve beleidseffecten altijd conform de aangeleerde kaders zijn.
Zie mijn eerdere bericht: Virtuozzo in "Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd"
Dat gezegd, waar in de VS er veel meer zicht is op sociaal-economische problematiek in de zin van het kennen van de statistiek van classificaties van daklozen (tot aan de categorie van wat wij economisch daklozen noemen) ontbreekt dat inzicht in Nederland. Vanuit beleidsinstructies die al sinds de periode van Agt onveranderd zijn gebleven. In de VS is armoede al dusdanig een instrument voor controle over de prijs van arbeid geworden dat het voor hen statistisch gereedschap is. Hier willen we het niet weten, ondanks dat met name de segmenten van economisch daklozen en werkende armen juist beleidsmatig gestimuleerd worden voor controle over de prijs van arbeid (zie woonmarkt, zie toeslagen, zie flexibilisering).
Een pijnlijk prachtig voorbeeld van recente aard is de brede politieke steun voor varianten van cumulatieve flex-huurcontracten. Aan de ene kant wordt dat gezien als prikkel van stabiliteit voor verhuurders, aan de andere als prikkel voor "tijdelijke" oplossing voor huurders. In wezen is het een maatregel met uitermate zuur termijneffect, wat we al uit het VK en de VS kennen, het ondermijnen van de stabiliteitsstructuur van de verhuurmarkt, met een flinke perverse prikkel voor schuldenmarkt en koopmarkt.
Ergens is het toch telkens weer frappant om te zien. Er is werkelijk nul verschil tussen de discussie in Nederland over het minimum tarief ZZP, en de minimum wage discussie in de VS. Nul. Logisch, want het beleid richt zich op gebruik van variabelen voor beheersing van prijs van arbeid. Er is geen enkele correlatie met behartiging van ZZP, het is juist de ingang om te komen op termijn tot een minimum wage structuur zoals gekend uit de VS. Multi-jobbing as the only way.
Zeker, een crisis legt kwetsbaarheden bloot. Maar, de tijden waren al veranderd. De kwetsbaarheden die er voor de crisis waren staan nu niet in beeld, er is immers geen commerciële prikkel. Je kan dus ook niet verwachten dat er een magisch momentum ontstaat van correctie. Dat kan enkel in onze vorm van bestel wanneer er van beneden naar boven een informatiestroom geschapen of geprikkeld wordt die in zo'n tijd van crisis dat soort onderwerpen of tafel legt.
Ik begrijp niet waarom je denkt dat ik verwacht dat er een magisch momentum van correctie zal ontstaan.Virtuozzo schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 13:55:
[...]
Je kan dus ook niet verwachten dat er een magisch momentum ontstaat van correctie.
Ik denk dat deze crisis het begin kan zijn van een proces van koerscorrectie, en ik denk dat voor zo'n proces geen magisch momentum nodig is. Het is niet veel anders dan wat je eerder zelf betoogde: dat een crisis vaak een leermoment is. Ik voeg er alleen iets concreets aan toe: dat we/de politiek (ook) iets zouden kunnen leren over afbraak van de verzorgingsstaat.
Ik denk dat heel veel 'lessen' heel snel weggeredeneerd worden onder het kopje het gebeurt toch niet nog een keer en we gaan over op de orde van de dagBadRespawn schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 15:08:
[...]
Ik begrijp niet waarom je denkt dat ik verwacht dat er een magisch momentum van correctie zal ontstaan.
Ik denk dat deze crisis het begin kan zijn van een proces van koerscorrectie, en ik denk dat voor zo'n proces geen magisch momentum nodig is. Het is niet veel anders dan wat je eerder zelf betoogde: dat een crisis vaak een leermoment is. Ik voeg er alleen iets concreets aan toe: dat we/de politiek (ook) iets zouden kunnen leren over afbraak van de verzorgingsstaat.
- 3951 positieve tests (53495 tests, 7.4% positief) (-253 t.o.v. gisteren)
- 570 sterfgevallen (-40)
- 31739 totaal in het ziekenhuis (-265), waarvan 3497 op de IC (-108)
Ik heb hier even een paar uurtjes onderzoek naar gedaan, maar behalve 1 site die rapporteert dat er in 2017 70.000 unieke cliënten zijn opgevangen en wat vage politieke beloftes dat de regering er nu toch echt wat aan gaat doen (maar ondertussen het budget weer verkleinen), kan ik er bedroevend weinig harde cijfers over vinden.Virtuozzo schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 12:51:
[...]
Kuch. In de VS registreren ze daklozen beter dan in Nederland. Hier is er een classificatie van Register-Niet Ingezetenen, en de classificatie Vertrokken Onbekend Waarheen. Vorig jaar in de opmaat naar Prinsjesdag kwamen er wat cijfers voorbij. Vanuit de projecties mag best geconcludeerd worden dat vanuit verloop van domicilie status naar RNI naar VOW versus arbeidsactief of registratie sociaal domein je dat aantal minimaal mag verdubbelen. Minimaal. En dan zijn er nog de stromen van economisch daklozen die geen enkele classificatie in de tracking hebben. RTL Nieuws had er een paar goede dossiers over. Vorig jaar was Prinsjesdag niet het traditionele feestje.
Laten we het nog niet hebben over de segmenten van modaal die in de classificatie "weinig-maar-net-genoeg" zitten door effecten van Overheidsbeleid. Daar mag je een nul achter zetten.
Kijk voor de grap even terug naar 2017: https://www.divosa.nl/arm...-en-schulden-in-nederland
Zelfs bij de Vereniging Valente die daar blijkbaar over gaat hebben ze alle cijfers weggehaald en vervangen door politieke prietpraat. Dit was het beste dat ik kon vinden.
Kortom, de regering wil geen cijfers horen, belooft weinig, komt zelfs dat niet na en verlaagt ieder jaar de paar belachelijk kleine budgetten die er voor zijn. Maar het zijn er inderdaad minstens 60.000, dus meer dan in Californië.
Dit topic is gesloten.
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd (buiten NL en BE) in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.
Overige topics:
• Het Coronavirus in Nederland en België - deel 3
• Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
• Coronavirus Slowchat
Let op: het themaforum gaat sluiten: ZieMaar! in "Themaforum: Coronavirus - Feedbacktopic"