• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:55
pedorus schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 00:57:
offtopic:
Die quote was half omdat dit voldoende was voor de bewering, quotes dienen volgens het citaatrecht niet te lang te zijn.
LOL. Je bedoelt ws dat de andere helft van de quote haaks stond op wat je wilde beweren.
Zweden is niet vergelijkbaar met die landen, meer immigranten, meer verstedelijking, andere economie, oid. Dan nog klopt de proxy en staat Zweden juist bovenaan, maar dat is eigenlijk wellicht meer toeval:

[...]
Ik quote even uit het artikel dat je aanhaalt: “There’s been a lot of talk about Sweden having a milder lockdown than the other Nordic countries” during the coronavirus pandemic, Olsen said in an interview in Copenhagen. “You’d expect Sweden’s economic performance to be way better, but in reality what we see is that the Swedish performance is very close to what we see in the other Nordic countries.”

Grote pijler onder het hele GBD verhaal is de stelling dat je zonder lockdown veel minder economische schade zou hebben, waardoor je op de lange termijn veel meer doden en andere narigheid voorkomt. Dat blijkt dus gewoon niet te kloppen. Of beter gezegd: je kunt Zweden niet gebruiken als bewijs voor die stelling.

Ik roep ook maar wat

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:58
Het verbaast me wel dat het aantal slachtoffers in Zweden nog steeds significant lager is als in NL (per 1000000 inwoners).

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:23
mesa57 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 12:47:
Het verbaast me wel dat het aantal slachtoffers in Zweden nog steeds significant lager is als in NL (per 1000000 inwoners).

[Afbeelding]
Als je de Zweedse lijn wat naar links trekt, klopt het naar mijn idee best oké. Zweden loopt gewoon een maand of anderhalf achter.
Dat de lijnen aan het eind aflopen zal komen doordat het aantal doden in het algemeen later binnenkomen.

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Zweden heeft in totaal nog wel een stuk meer slachtoffers door hun hoge piek vroeg in de uitbraak die veel langzamer daalde dan in Nederland.

https://ourworldindata.or...c=location&pickerSort=asc

Ze hebben daar nu ook de 'oh shit' tweede golf die een paar weken later is begonnen na een paar weken Zweden ophemelen alsof daar geen tweede golf ging komen. Nu wordt daar ook aan de noodrem getrokken en zal over een tijdje de daling inzetten.

De piek sterfte in Zweden was vergelijkbaar met die van Nederland maar heeft een stuk langer er over gedaan terug te lopen tot normaal. Daardoor zitten ze nog met een stuk hogere sterfte.

Hier verwacht ik dat Nederland weer zal afvlakken qua sterftes terwijl Zweden nog een paar weken zal stijgen nadat de stijging in besmettingen na een week tot meer overledenen zal leiden.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:07

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[Afbeelding]
Het verbaast me niet, want dit is een niets zeggende grafiek om 2 redenen:
- Als je het aantal besmettingen/ziekenhuis opnames per x inwoners erbij zet, kun je er misschien nog wat zinnigs van maken.
https://ourworldindata.org/covid-cases?country=NLD~SWE
https://ourworldindata.org/covid-deaths?country=NLD~SWE
- Als je het begin van de 2e golf gelijk zet, kun je er misschien nog wat zinnigs van maken.

[Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 17-11-2020 14:16]

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

[Afbeelding]
Dat klopt dan ook niet volgens de tabel op https://www.worldometers.info/coronavirus/
Tenminste, als je met slachtoffers, dodelijke slachtoffers bedoelt:

Deaths/1M pop:
NL: 497
SE: 609

Dat betekent, stam + t .

• mesa57
Apache4u schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 14:34:
[...]

Dat klopt dan ook niet volgens de tabel op https://www.worldometers.info/coronavirus/
Tenminste, als je met slachtoffers, dodelijke slachtoffers bedoelt:

Deaths/1M pop:
NL: 497
SE: 609
Dat staat erboven "daily deaths per milion people"

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
mesa57 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 14:55:
[...]

Dat staat erboven "daily deaths per milion people"
Duidelijk.. ik zie nu ook pas dat die grafiek vanaf 7 Augustus loopt.

Dat betekent, stam + t .

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
<knip>

Deze discussie'techniek' hanteer je nu al tijden volcontinu.

Het levert geen enkele inhoudelijke bijdrage aan het topic, werkt alleen maar diverse vormen van flames en ad hominem in de hand, en is een vorm van structureel flamebaiten die wij hier niet willen zien.

Consequenties zullen volgen.

[Voor 85% gewijzigd door Ramzzz op 23-11-2020 12:32]

Vitamine D tekorten in Nederland | Middelen tegen corona

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Als je dan willkeurig zo'n Belgische professor eens opzoekt kom je weer een typische ontkenner tegen. Bijvoorbeeld Jean-Luc Gala. Hij zou het moeten weten gebaseerd op z'n titel.

https://www.hln.be/binnen...kzaaiers-noemen~aee5173b/
“Strengere maatregelen zijn nergens voor nodig”, zei Jean-Luc Gala amper twee weken geleden. Het diensthoofd van het Saint-Lucziekenhuis in Brussel en de hoogleraar infectieziekten aan de UCL noemde Marc Van Ranst, Steven Van Gucht en andere Erika Vlieghes onheilsprofeten en paniekzaaiers. Vandaag lijkt de realiteit in zijn gezicht ontploft, maar de prof ziet dat anders. “We reageren overdreven. De toestand is minder erg dan men doet uitschijnen. De horeca sluiten is bullshit.”
De tekst verdwijnt achter de paywall maar hij maakt de vergelijking met griep 'aanvaarden we toch ook dat het meer dan duizend slachtoffers per jaar eist'.

Deze uitspraak is van 20 oktober en in de maand sinds toen zijn er in Belgie bijna 5000 mensen overleden aan covid19.

Ik ben dan wel geen professor maar 3 doden per dag vind ik acceptabeler dan de 200 en stijgend per dag waar Belgie op zat voordat de effecten van de door de professor zo verfoeide lockdown merkbaar werden.

• YakuzA

YakuzA

Je ziet dus ook geen probleem met de gehele 60+ populatie wereldwijd in (eenzame) opsluiting te sturen?
Voor zover ik het zie is dat de kern van het voorstel?

En dan moeten alle mensen die vanuit de zorg e.d. Contact moeten hebben met die mensen ook afgezonderd worden? En de familie van die mensen?

[Voor 35% gewijzigd door Ramzzz op 23-11-2020 12:34]

PSN

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:56

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

IJzerlijm schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 12:55:
Als je dan willkeurig zo'n Belgische professor eens opzoekt kom je weer een typische ontkenner tegen. Bijvoorbeeld Jean-Luc Gala. Hij zou het moeten weten gebaseerd op z'n titel.

https://www.hln.be/binnen...kzaaiers-noemen~aee5173b/

[...]

De tekst verdwijnt achter de paywall maar hij maakt de vergelijking met griep 'aanvaarden we toch ook dat het meer dan duizend slachtoffers per jaar eist'.

Deze uitspraak is van 20 oktober en in de maand sinds toen zijn er in Belgie bijna 5000 mensen overleden aan covid19.

Ik ben dan wel geen professor maar 3 doden per dag vind ik acceptabeler dan de 200 en stijgend per dag waar Belgie op zat voordat de effecten van de door de professor zo verfoeide lockdown merkbaar werden.
En ook hier; dit is dus met maatregelen en nog functionerende zorg.

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Oh, ik heb de oplossing van de Professor al gevonden. De studenten van 20 tot 29 (zeker de knappe vrouwelijke in zijn colleges) mogen alles weer doen maar
Laten we een moreel contract met ze sluiten, zodat ze de ouderen niet besmetten.

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:59
pedorus schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 12:00:
In Nederland zijn er kritische professoren als Ira Helssloot, Rudi Westendorp, Bob de Wit, Marli Huijer, René ten Bos en Michaela Schippers. Stelselmatig komen ze niet aan het woord.
Michaela Schippers, die mevrouw van covid 1, 2, 3, 4, ... 18 en nu 19 .. ?
En het verloopt altijd ongeveer zo: *wappert wat met de handen* ?
En dat zowel bij Jinek (1e keer) en dan 4 weken na kritiek en mogelijkheden tot voortschrijdend inzicht weer in het "Journaal" van Baudet ?
Hoezo komen ze stelselmatig niet aan het woord ?

Er komen er eerder te veel en te vaak aan het woord, omdat dat interessant is voor de media en de media zich zelf totaal niet verantwoordelijk lijken te achten voor wat ze allemaal verspreiden.
(afgelopen medialogica uitzending liet dat ook wel aardig zien, van 1 vandaag en de hoofdredacteur van op1 kwam in mijn optiek ook niet bepaald fijn over qua prioriteiten).

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:55
YakuzA schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 12:58:
[...]

Je ziet dus ook geen probleem met de gehele 60+ populatie wereldwijd in (eenzame) opsluiting te sturen?
Voor zover ik het zie is dat de kern van het voorstel?

En dan moeten alle mensen die vanuit de zorg e.d. Contact moeten hebben met die mensen ook afgezonderd worden? En de familie van die mensen?
En de blue collar workers die in de risicogroep vallen moeten tijdelijk betaald thuis zitten. Ja, dat gaat zeker in Amerika prima werken _O-

Ik roep ook maar wat

• YakuzA

YakuzA

klaaas schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 15:21:
[...]

En de blues collar workers die in de risicogroep vallen moeten tijdelijk betaald thuis zitten. Ja, dat gaat zeker in Amerika prima werken _O-
Oei, die was ik idd glad vergeten.
In NL schijnt ook in totaal 58% van de bevolking dus in de risico groep te zitten, die moeten dan wel allemaal afgezonderd worden voor dit plan. :?

Lijkt me wel erg onrealistisch.

PSN

Acties:
  • +4Henk 'm!
  • Pinned

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

Het is niet zo zinvol om er op in te gaan, het is een script dat afgewandeld wordt:
- professoren zijn goden (zolang ze zeggen wat in het plaatje past)
- nobodies zijn opeens experts als ze zeggen wat in het plaatje past
- kwantiteit boven kwaliteit: het aantal mensen dat wat zegt (of botaccounts) is belangrijker dan de expertise van die mensen.
enzovoort. Veel zinvoller om gewoon te negeren, het is gewoon getroll.

Heneghan had deze week de eer om een Trump-verkiezingen-achtige kwakzalverwaarschuwing te krijgen toen hij naar zijn eigen leugens in de Spectator verwees (het clubblaadje van libertarische en xenofobe Tories in het VK).

Een mooi stuk in de Guardian aangaande de Gupra's en Heneghan's: We need scientists to quiz Covid consensus, not act as agents of disinformation:
There are the libertarian thinktanks and politicians who, on principle, resist any regulation that could protect people’s health, such as the American Institute for Economic Research, which has promoted unscientific claims about herd immunity. And there are the shameless populists who will embrace any cause that allows them to consume ever-increasing amounts of political oxygen, such as Nigel Farage.

But the most puzzling motivation in the disinformation ecosystem are of the scientists who get caught up in it. In this pandemic, a trio of scientists wrote the “Great Barrington declaration” that claimed that governments can control the spread of the virus simply by segregating the vulnerable and their carers from society. This despite the fact it would be pretty much impossible, and ethically questionable, for 30%-40% of the population to lock themselves away for what at best would be well over a year. This magical thinking has lent a sheen of legitimacy to those who wish to corrupt the legitimate debate about social restrictions with the assertion that they are not needed.
Gupta en co hebben hun reputatie weggegooid voor het geld van de AIER. Zelfde voor de andere ondertekenaars, dwz degenen die bestaan en expertise hebben (dat zijn er heel weinig).

De moraal van het verhaal:
The moral of this sorry tale? Trust science, not the scientists. They are only human, subject to the same cognitive biases, the same whims of ego, as the rest of us. In the real world, the line between bravely challenging a lazy consensus and trying to shut down legitimate criticism of bad science can be a thin one. It’s an unnerving realisation, but scientists can be captured by antiscience just like anyone else.

[Voor 85% gewijzigd door gambieter op 22-11-2020 13:12]

++?????++ Out of Cheese. Narf! Poit! Egad! Zort! Error. Redo From Start.

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Het is denk ik simpel.

<knip>

Grote wereldwijde problemen en hun oplossingen zijn zelden tot nooit simpel.

Dat jij denkt of meent te moeten beweren dat het simpel is, zal eerder een vorm van Dunning-Kruger zijn, dan werkelijke 'inzichten'.

Jouw 'bijdragen' hier lijken vooral dat eerste te bevestigen.

Voor het geval je ons inzicht in jouw beweegredenen of wijsheid in twijfel trekt, verwijs ik je graag naar de door ons gebruikte Eendentest.
"If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck."
Je houdt op met het topic te verstoren met dit soort 'quack'.

Je toetst voortaan je bronnen voordat je hier weer met compleet gedebunkte kwakzalverij aan komt zetten.

Daarbij verwijs ik je ten overvloede naar Brontoetsing #hoedan?!.

[Voor 89% gewijzigd door Ramzzz op 23-11-2020 12:54]

Vitamine D tekorten in Nederland | Middelen tegen corona

• YakuzA

YakuzA

pedorus schreef op zondag 22 november 2020 @ 17:41:
[...]

Graag een bron, ik vermoed overlappende groepen..
https://www.hpdetijd.nl/2...ht-dragen-van-mondkapjes/

In de mondkapjes discussie waren er iig mensen lyrisch over deze mevrouw en deze reeks artikelen.
Wel uit een iets andere context de 58% gehaald idd:
In Nederland heeft 58% van de bevolking een chronische ziekte die mogelijk veel eerder met een mondkapje dan door intensief sporten ernstig negatieve effecten op de fysiologie kunnen ervaren.

PSN

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:46
Ik zie geen bron voor die 58% dus ik vermoed dat dat inclusief voetschimmel is.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Sint-Michielsgestel

• gekkie
  • Laatst online: 19:59
pedorus schreef op zondag 22 november 2020 @ 17:41:
https://nieuwspaal.nl/wat...et-covid-1-tot-en-met-18/ :p
Die is inderdaad waarschijnlijk de zwakste in de rij en kennelijk het meest aan het woord geweest. Een gedragspsycholoog is nuttig voor coronabeleid en dan niet voor haar kennis over virussen. Hoe zorg je er bijvoorbeeld voor dat we uit het massadenken komen en dat verkouden mensen niet bij oma op bezoek gaan? Haar optreden bij OP1 was ok, de eerste keer dat OP1 toch een beetje kritisch was. Die uitzending van Jinek kan ik niet bekijken, maar het stukje wel en het is een typisch mediamoment. Iemand stelt een vraag over covid-1 t/m 18, en vervolgens valt het niemand op dat de vraag vreemd is maar gaat het door over gebrek aan antistoffen voor covid-19. Dat klopt dan eigenlijk ook weer niet, want immuniteit kan ook zonder antistoffen.
"Waarschijnlijk de zwakste", dus je sluit niet uit dan een van de andere uit jouw lijstje nog meer onzin weet te spuien ? :o

Kijk van een (gedrags)psychologe, verwacht ik toch wel dat ze enige introspectie op het eigen gedrag kan plegen. En dat ze zich ook over allerlei dingen uitlaat die niet op haar directe vakgebied liggen en ze kennelijk zelfs niet de moeite heeft genomen om op te zoeken waar een deel van de benaming van de ziekte op is gebaseerd, tsja, ik vind het een wetenschapper onwaardig. Zeker als je tussen deze uitlatingen door nog weken hebt zitten, waarbij er buiten de uitzending genoeg te lezen was over deze faux pas en dat zou haar toch ook bereikt moeten hebben. Maar goed kennelijk liggen ze er op de Erasmus Universiteit ook niet zo heel erg wakker van, of denken ze dat het de betere strategie is om haar te laten roeptoeteren en er zo weinig mogelijk aandacht aan te besteden dat ze dit soort professoren vakgroepen laat bestieren.

• mesa57
In NL hebben we in ieder geval duidelijk gefaald om het oudere gedeelte van de bevolking te beschermen.
Dit is een overzicht van de oversterfte. In de leeftijd van 15-64 is er zelfs sprake van ondersterfte.
Voor de duidelijkheid : de 0-lijn is het gemiddelde van de afgelopen 5 jaar.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

mesa57 schreef op zondag 22 november 2020 @ 21:29:
In NL hebben we in ieder geval duidelijk gefaald om het oudere gedeelte van de bevolking te beschermen.
Dit is een overzicht van de oversterfte. In de leeftijd van 15-64 is er zelfs sprake van ondersterfte.
Voor de duidelijkheid : de 0-lijn is het gemiddelde van de afgelopen 5 jaar.

[Afbeelding]
En wat heb je er zelf aan gedaan, behalve alle maatregelen in twijfel trekken?

• mesa57
MikeyMan schreef op zondag 22 november 2020 @ 21:37:
[...]

En wat heb je er zelf aan gedaan, behalve alle maatregelen in twijfel trekken?
Over maatregelen discussieren is wat anders dan ze in twijfel trekken.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

mesa57 schreef op zondag 22 november 2020 @ 22:17:
[...]

Over maatregelen discussieren is wat anders dan ze in twijfel trekken.
Was dat maar zo...

Hoe hadden we de ouderen naar jouw mening beter kunnen beschermen?

• mesa57
Ehhh, b.v.
- Niet meer laten oppassen op de kleinkinderen
- Alleen contact met je grootouders als je al corona hebt gehad (ook voor verzorgenden)
- Of contact buiten met 1.5m afstanden
- Superbe ventilatie in verpleeghuizen
etc.

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

mesa57 schreef op maandag 23 november 2020 @ 11:24:
Ehhh, b.v.
- Alleen contact met je grootouders als je al corona hebt gehad (ook voor verzorgenden)
etc.
Dat vereist een enorme inspanning om te handhaven die vele malen de middelen die we hebben overstijgt. En een flink aantal wetswijzigingen wat ook erg moeilijk blijkt te zijn.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:54

Gonadan

Admin Foto & Video, Harde Waren, Consumentenelektronica
Ehhh, b.v.
etc.
Je beseft je dat met name de ouderen zelf die maatregelen niet wilden?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• TlighT
  • Laatst online: 25-05 18:45
IJzerlijm schreef op maandag 23 november 2020 @ 11:34:
[...]

Dat vereist een enorme inspanning om te handhaven die vele malen de middelen die we hebben overstijgt. En een flink aantal wetswijzigingen wat ook erg moeilijk blijkt te zijn.
Daarbij komt dat met de maatregelen die begin dit jaar genomen zijn, al kritiek kwam van ouderenorganisaties dat de maatregelen te streng waren en ouderen vereenzaamden.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ehhh, b.v.
etc.
Ik zie niets staan wat vanuit de overheid afgedwongen zou moeten of kunnen worden.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

Wat hebben de laatste posts met "wereldwijd" te maken? Niet zinvol om de discussie uit het NL/BE topic nog een keer over te doen.

In het VK wil men alles gaan doen om Kerstmis mogelijk te maken, dwz alle winkels open (commercie), mensen uit verschillende gezinnen lekker bij elkaar op bezoek, want Boris Johnson wil niet bekend staan als de Grinch die Kerstmis heeft verboden. Dat probleem had hij niet met Eid of Diwali, de vergelijkbare feesten van andere godsdiensten, daar werd juist gezegd "die moslims en hindoes die stiekem toch hun feestje gaan vieren zijn verantwoordelijk voor Covid-verspreiding".

Dat is dus de volgende piek in januari.

[Voor 67% gewijzigd door gambieter op 23-11-2020 12:35]

• Gonadan

Gonadan

gambieter schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 15:43:
Het is niet zo zinvol om er op in te gaan, het is een script dat afgewandeld wordt:
- professoren zijn goden (zolang ze zeggen wat in het plaatje past)
- nobodies zijn opeens experts als ze zeggen wat in het plaatje past
- kwantiteit boven kwaliteit: het aantal mensen dat wat zegt (of botaccounts) is belangrijker dan de expertise van die mensen.
enzovoort. Veel zinvoller om gewoon te negeren, het is gewoon getroll.
Was er toch weer bijna ingetrapt, maar ik ga het negeren.

Wel mooi om te zien dat de gelinkte bronnen aantoonbaar feitelijke onwaarheden bevatten waar de redenatie op leunt. Iedereen die zich daar dan als ondertekenaar laat noemen diskwalificeert zichzelf direct, professor of niet. Dat scheelt weer aanzienlijk wat namen op de lijst van 'experts' die we 'moeten' geloven. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

gambieter schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:32:
In het VK wil men alles gaan doen om Kerstmis mogelijk te maken, dwz alle winkels open (commercie), mensen uit verschillende gezinnen lekker bij elkaar op bezoek, want Boris Johnson wil niet bekend staan als de Grinch die Kerstmis heeft verboden. Dat probleem had hij niet met Eid of Diwali, de vergelijkbare feesten van andere godsdiensten, daar werd juist gezegd "die moslims en hindoes die stiekem toch hun feestje gaan vieren zijn verantwoordelijk voor Covid-verspreiding".

Dat is dus de volgende piek in januari.
Toch vind ik het ergens ook weer niet zo'n gek idee. Als ik een beetje om mij heen kijk heb ik ook het gevoel dat mensen Kerst toch wel gaan vieren, of dingen nu open zijn of niet. De plannen voor thanksgiving vliegen me ook al om de oren en daar gaat echt niet de handrem op de feestelijkheden, maak je daar dan maar geen zorgen over.

Ergens bekruipt mij het gevoel dat die januari/februari piek toch wel gaat komen En dan snap ik ergens ook wel dat politici dat gegeven gebruiken om in een beter daglicht te komen zonder al te veel schade aan te richten.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

Gonadan schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:42:
Toch vind ik het ergens ook weer niet zo'n gek idee. Als ik een beetje om mij heen kijk heb ik ook het gevoel dat mensen Kerst toch wel gaan vieren, of dingen nu open zijn of niet. De plannen voor thanksgiving vliegen me ook al om de oren en daar gaat echt niet de handrem op de feestelijkheden, maak je daar dan maar geen zorgen over.

Ergens bekruipt mij het gevoel dat die januari/februari piek toch wel gaat komen En dan snap ik ergens ook wel dat politici dat gegeven gebruiken om in een beter daglicht te komen zonder al te veel schade aan te richten.
Ik ben realistisch genoeg dat mensen dom genoeg zijn om het toch te gaan vieren. Niet vergeten veel foto's van de grootouders te maken ;w

Maar de standaard figuren (zeg maar de Britse versies van Baudet en Wilders) waren degenen die brulden dat moslims en hindoes geen Eid of Diwali mochten vieren, maar nu moet alles gewoon kunnen. De hypocrisie is glazuurafbrekend.

• Gonadan

Gonadan

gambieter schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:44:
Ik ben realistisch genoeg dat mensen dom genoeg zijn om het toch te gaan vieren. Niet vergeten veel foto's van de grootouders te maken ;w
:D
Maar de standaard figuren (zeg maar de Britse versies van Baudet en Wilders) waren degenen die brulden dat moslims en hindoes geen Eid of Diwali mochten vieren, maar nu moet alles gewoon kunnen. De hypocrisie is glazuurafbrekend.
Dat ben ik met je eens helaas. Als er één ding tekenend is voor deze crisis is het wel het individualistisch denken wat je steeds meer ziet gebeuren. Dat waanidee van 'omgekeerde lockdown' is er ook zo'n mooi voorbeeld van. Laat anderen zich maar beperken zodat ik het niet hoef.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Het tekent wereldwijd ook maar weer eens klassen en institutioneel racisme aan; in de VS is het een oplossing voor hun minderhedenvraagstuk (ja ik gebruik beladen termen want de VS is een fascistische heilstaat) en in landen met ghetto’s, favelas of andere benadeelden is het ook duidelijk wie aan het kortste eind trekt.

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:18

Bananenplant

Ceci n'est pas une trompette

https://nos.nl/artikel/23...-thanksgiving-nadert.html
"Veel en lange reisbewegingen, mensen dicht op elkaar en samen eten: dat is precies wat je in een pandemie niet wilt", zegt epidemioloog Frits Rosendaal (LUMC). In Canada werd Thanksgiving half oktober gevierd en daar is het gemiddelde aantal dagelijkse besmettingen nu ruim verdubbeld.
Dit soort voorbeelden zou je toch ruim uitgemeten in het nieuws moeten hebben? Volgens mij ga je geen beter voorbeeld krijgen van waarom mensen kerst en oud en nieuw zouden moeten overslaan :X .

Signal. Speak freely

• mesa57
Hier een retrospectieve analyse van de data van overlijdens in Engeland.
De hypothese die aan de orde gesteld wordt is dat (lockdown) maatregelen geen invloed op die cijfers hebben gehad (en zullen hebben).
Nogal controversioneel, maar klinkt allemaal erg geloofwaardig in mijn opinie.
Ik ben benieuwd wat jullie er van denken (en roep nou niet gelijk wappies en complotdenkers).
De video is wel behoorlijk lang (rond 1:00)

Dit is equivalent aan een link drop. Dat willen we hier niet zien.

Het komt er in feite op neer dat je eerst verwacht dat anderen een video van een uur gaan bekijken alvorens ze met jou in discussie 'mogen'.

Daarbij is het ook nog eens ene 'false equivalence' want de bron in kwestie is een zeer dubieuze.

Uit de stal van 'Viruswaanzin' en aanverwante complottheorieën verspreidende groeperingen.

Het is vrij moedeloos makend dat we als moderatoren elke keer wéér naar dit topic moeten verwijzen.
Brontoetsing #hoedan?!

[Voor 39% gewijzigd door Ramzzz op 01-12-2020 16:31]

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

offtopic:
Ivor Cummins is een kwakzalver die je z'n dieet wil aansmeren.

Maak dan een Topic Report aan. >> https://tweakers.net/g/forum/images/icons/icon_hand.gif <<

[Voor 67% gewijzigd door Ramzzz op 01-12-2020 16:39]

• mesa57
IJzerlijm schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 14:24:
offtopic:
Ivor Cummins is een kwakzalver die je z'n dieet wil aansmeren.
offtopic:
Ik vroeg nog om er serieus naar te kijken. In deze video smeert hij je geen dieet aan.

<knip> op de man.

[Voor 30% gewijzigd door Ramzzz op 01-12-2020 16:40]

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

offtopic:
De stemming is meteen al goed gezet door over de 'zogenaamde' eerste en tweede golf te beginnen en er van uit te gaan dat alleen fouten bestaan van niet-covid sterftes die als covid sterftes worden geregistreerd en niet omgekeerd.

[Voor 1% gewijzigd door Ramzzz op 01-12-2020 16:39]

• YakuzA

YakuzA

mesa57 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 14:22:
De hypothese die aan de orde gesteld wordt is dat (lockdown) maatregelen geen invloed op die cijfers hebben gehad (en zullen hebben).
Ik ben benieuwd wat jullie er van denken (en roep nou niet gelijk wappies en complotdenkers).

[YouTube: Viral Impact in England The Empirical Truth Part 1]
Maar als de lockdown niks deed, waarom gaat het aantal overlijdens dan omlaag nadat de lockdown is ingesteld?

Dit losse feit maakt de stelling al onmogelijk.

PSN

• mesa57
YakuzA schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 15:35:
[...]

Maar als de lockdown niks deed, waarom gaat het aantal overlijdens dan omlaag nadat de lockdown is ingesteld?

Dit losse feit maakt de stelling al onmogelijk.
Ze zeggen dat de toename in besmettingen al afgevlakt was vóór de lockdown volgens de cijfers.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

mesa57 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 14:30:
Ik vroeg nog om er serieus naar te kijken. In deze video smeert hij je geen dieet aan.
Graag een inhoudelijke reactie en geen shaming on names.
Je dumpt een 1u video van een bekend aluhoedje/bad faith actor, en gaat dan eisen dat iedereen de video bekijkt en voor je gaat beoordelen? Je voelt zelf blijkbaar veel aantrekking tot de aluhoedje-videos en posts, gezien de Borger anti-PCR onzin, etc. Misschien zelf eerst eens wat kritischer worden voordat je die video's verspreid? Je zoekt vooral video's die bij je eigen onderbuiksgevoel passen, en dat is het publiek waar een Cummins zich op richt.

Dit is iemand die leeft op aandacht en het overal tegen in gaan, een paar feitjes instopt zodat de voorstanders kunnen zeggen "zie je wel, feiten" en verder veel onzin dat goed klinkt voor hen die zich niet willen verdiepen en al half tot heel overtuigd zijn. Opdracht voor jou is dan: wat voor positieve bijdrage heeft Cummins geleverd aan welke Covid-discussie dan ook? Zelfs al klopt er iets in de video, waarom is dat niet "broken clock syndrome" (twee keer per dag de correcte tijd aangevend)?

[Voor 8% gewijzigd door gambieter op 01-12-2020 15:48]

• mesa57
Ik eis zeker niet dat iedereen dat gaat bekijken.
Aluhoedjes factor : zou kunnen, maar kan ook gewoon een andere mening zijn.
Waarom worden hier andere meningen zondermeer weggewuifd zonder na te gaan of er waarheid in zit ?
In deze hele crisis mogen op dit forum blijkbaar alleen mainstream meningen aan de orde komen de rest wordt als 'onzin' weggecensureerd. De positieve bijdrage van Cummings vind ik dat hij aan de hand van data ook laat zien dat je er anders tegen aan kunt kijken.

• YakuzA

YakuzA

mesa57 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 15:37:
[...]

Ze zeggen dat de toename in besmettingen al afgevlakt was vóór de lockdown volgens de cijfers.
De UK lockdown begon op 23 Maart, na een proposal voor lockdown ingediend op 16 Maart:
https://fullfact.org/heal...s-lockdown-hancock-claim/

De rapportage cijfer zie je hier:
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/uk/

23 maart 850 cases/dag
10 april bijna 8.000 cases/dag

Hoe kan dat dan ooit voor 23 maart al afgevlakt zijn?

Met dit soort super simpele checks weet je al van tevoren dat het een flink onzinverhaal moet zijn om daar iets omheen te lullen, met ongetwijfeld wat creatieve alternative facts erdoorheen.

PSN

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

mesa57 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 15:56:
Waarom worden hier andere meningen zondermeer weggewuifd zonder na te gaan of er waarheid in zit ?
In deze hele crisis mogen op dit forum blijkbaar alleen mainstream meningen aan de orde komen de rest wordt als 'onzin' weggecensureerd. De positieve bijdrage van Cummings vind ik dat hij aan de hand van data ook laat zien dat je er anders tegen aan kunt kijken.
Heel simpel; minder contacten is minder besmettingen is minder opnames is minder doden.

Daar valt geen andere mening over te hebben, simpel feit.

Iedereen die daar een mening over denkt te hebben mag m.i. worden afgebrand.

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:44

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Je wordt niet weggewuifd, je wordt aangemoedigd om zelf onderzoek te doen. Misschien moet je voor je iets plaatst van een bekende disinformatie-verspreider op zoek gaan naar kritische artikelen óver die video. Misschien dat het ergens op internet al is debunked. Als dat nergens het geval is, dán plaats je het pas hier.

Wat je nu doet is een vorm van sealioning. Discutabele filmpjes plaatsen en doen alsof je een serieuze discussie wil aangaan en vervolgens anderen betichten van niet netjes discussieren.

Dit dus.

• mesa57
YakuzA schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:04:
[...]

De UK lockdown begon op 23 Maart, na een proposal voor lockdown ingediend op 16 Maart:
https://fullfact.org/heal...s-lockdown-hancock-claim/

De rapportage cijfer zie je hier:
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/uk/

23 maart 850 cases/dag
10 april bijna 8.000 cases/dag

Hoe kan dat dan ooit voor 23 maart al afgevlakt zijn?

Met dit soort super simpele checks weet je al van tevoren dat het een flink onzinverhaal moet zijn om daar iets omheen te lullen, met ongetwijfeld wat creatieve alternative facts erdoorheen.
Dat klopt, dat die lockdown op 23 maart was, zoals ook in de video te zien is.
Maar de toename in infecties die tot de dood lijden was toen al afgevlakt (zie laatste deel van de video).
Let wel: het gaat om covid-19 overlijdens van waaruit de infectiedatum geextrapoleerd is.
Niet om het aantal positieve testen (die o.a. afhangen van het aantal testen dat je afneemt).

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:23
Het gaat hier niet om 'zomaar een andere mening', maar over de vraag of lockdowns uberhaupt bijdragen aan het remmen van een coronapandemie.
Dat is behoorlijk 'out there'. Ga maar na, als die conclusie klopt, dan had dat miljarden aan economische schade voorkomen en heeft de voltallige wereld een compleet verkeerde aanpak gekozen om de pandemie te bestrijden.

Wanneer zo'n extreem standpunt word ingenomen in een filmpje dan krijg je daar automatisch ook 'extreme' antwoorden van.

• mesa57
Jovatov schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:10:
[...]

Het gaat hier niet om 'zomaar een andere mening', maar over de vraag of lockdowns uberhaupt bijdragen aan het remmen van een coronapandemie.
Dat is behoorlijk 'out there'. Ga maar na, als die conclusie klopt, dan had dat miljarden aan economische schade voorkomen en heeft de voltallige wereld een compleet verkeerde aanpak gekozen om de pandemie te bestrijden.

Wanneer zo'n extreem standpunt word ingenomen in een filmpje dan krijg je daar automatisch ook 'extreme' antwoorden van.
Ik ben het met je eens dat het een extreem standpunt is. Van de andere kan niet raar, het grootste deel van de wereld is in een behoorlijke angstpsychose geschoten.
En dit is natuurlijk een analyse achteraf, we hadden te maken met een onbekende pandemie, dus die maatregelen vind ik niet vreemd of onterecht. Maar het is inderdaad de vraag of dat (voor Engeland) de juiste beslissingen waren.

• YakuzA

YakuzA

mesa57 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:16:
[...]

Ik ben het met je eens dat het een extreem standpunt is. Van de andere kan niet raar, het grootste deel van de wereld is in een behoorlijke angstpsychose geschoten.
En dit is natuurlijk een analyse achteraf, we hadden te maken met een onbekende pandemie, dus die maatregelen vind ik niet vreemd of onterecht. Maar het is inderdaad de vraag of dat (voor Engeland) de juiste beslissingen waren.
Dus je hele standpunt is nu veranderd van:
"De hypothese die aan de orde gesteld wordt is dat (lockdown) maatregelen geen invloed op die cijfers hebben gehad (en zullen hebben)."

Naar:
"Maar het is inderdaad de vraag of dat (voor Engeland) de juiste beslissingen waren."

Als je weet wat een (luchtweg)virus is en hoe het verspreid is het natuurlijk klinkklare nonsens om te proberen te verkondigen dat een lockdown geen invloed heeft op de verspreiding van dat virus...

[Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 01-12-2020 16:32]

PSN

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

mesa57 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:16:
Maar het is inderdaad de vraag of dat (voor Engeland) de juiste beslissingen waren.
En dat is nou net iets wat je daar niet uit kunt halen, omdat de data/wetenschappelijke adviezen en de politieke beslissingen niet hetzelfde waren; de Britse regering wilde eerst geen lockdown doen en werd er door de Fransen mede door gedwongen, omdat die de grenzen gingen dichtgooien.

Maar nu heb je nog steeds niet uitgelegd waarom die video goed is, je hebt een link gedumpt van iemand die bekend staat om zijn verdraaiingen van de waarheid. Waarom moet zo iemand het voordeel van de twijfel krijgen? Waarom graviteer je telkens naar dat soort filmpjes en bronnen?

• mesa57
YakuzA schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:30:
[...]

Dus je hele standpunt is nu veranderd van:
"De hypothese die aan de orde gesteld wordt is dat (lockdown) maatregelen geen invloed op die cijfers hebben gehad (en zullen hebben)."

Naar:
"Maar het is inderdaad de vraag of dat (voor Engeland) de juiste beslissingen waren."

Als je weet wat een (luchtweg)virus is en hoe het verspreid is het natuurlijk klinkklare nonsens om te proberen te verkondigen dat een lockdown geen invloed heeft op de verspreiding van dat virus...
Mijn excuses dat ik niet duidelijk in mijn post heb aangegeven dat het alleen om cijfers uit Engeland gaat.

• mesa57
gambieter schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:34:
[...]

Maar nu heb je nog steeds niet uitgelegd waarom die video goed is, je hebt een link gedumpt van iemand die bekend staat om zijn verdraaiingen van de waarheid. Waarom moet zo iemand het voordeel van de twijfel krijgen? Waarom graviteer je telkens naar dat soort filmpjes en bronnen?
Ik heb in deze video nog geen verdraaiing van de waarheid gezien ?
Misschien dat Ivor dat ik het verleden wel gedaan heeft, dat weet ik niet.
In deze video komt overigens een ander met de analyse, niet Ivor. Hij biedt alleen het platform.

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:39
mesa57 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 14:22:

[mbr]Dit is equivalent aan een link drop. Dat willen we hier niet zien.

Het komt er in feite op neer dat je eerst verwacht dat anderen een video van een uur gaan bekijken alvorens ze met jou in discussie 'mogen'.

Daarbij is het ook nog eens ene 'false equivalence' want de bron in kwestie is een zeer dubieuze.

Uit de stal van 'Viruswaanzin' en aanverwante complottheorieën verspreidende groeperingen.

Het is vrij moedeloos makend dat we als moderatoren elke keer wéér naar dit topic moeten verwijzen.
[/]
Brontoetsing #hoedan?!
Ik heb de video niet gezien, inmiddels geknipt. Indien je een link hebt naar een bronartikel dat voor de video gebruikt is voor deze retrospectieve analyse kan ik er wat beter op in gaan.

Maar wat ik vermoed, en wat vermoedelijk ook binnen de discussie binnen het manuscript aangehaald zal zijn, is dat we hier kijken naar een mogelijk gedragsmatig effect te vergelijken met een pseudo lockdown.

Zoals ik zelf ook al meermaals heb gezegd, een lockdown is niet noodzakelijk indien iedereen hun bewegingen beperkt. Indien iedereen bijvoorbeeld 2x per maand max een uitje heeft, en of dat nu een wandeling in het park, bezoek aan de kapper of wat dan ook is, is minder relevant.

In maart, op basis van angst, was dit voorafgaand aan de echte lockdowns al zichtbaar. Gewoon op basis van gedrag. Dat betekent dan niet zozeer dat een lockdown geen effect heeft, maar dat de burger al goed genoeg was in de gedragingen voor de lockdown.

Dat pleit er daarentegen dan natuurlijk niet voor dat alle maatregelen onzin zijn, zoals helaas maar al te vaak binnen youtube filmpjes gesuggereerd wordt.

En dat is helaas iets dat onvoldoende mensen goed begrijpt of wil begrijpen, en waarom het allemaal zo lang blijft voortslepen.

Maar zoals al gezegd, het youtube filmpje niet gezien. Dus het is een beetje gissen op basis van de door jou gegeven tekst naar inhoud. Maar een eventueel bron artikel lees ik graag.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

psychodude schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 17:44:
Ik heb de video niet gezien, inmiddels geknipt.
De link in de video staat nog in de post, maar alleen als link in kleine letters. Heb het na een minuut al weer uitgezet, omdat het niet alleen Cummins is, maar ook nog eens Clare Craig. Dat is een vreselijke wappie die op Twitter al de Viruswaanzin uithangt, meedeed met die Borger dat de PCR niet werkt, en diagnostische PCR-experts verteld dat ze niet snappen hoe PCR werkt. Dat is als een jan doedel die Johan Cruijff gaat uitleggen hoe je moet voetballen. En dan heb ik de andere drie nog niet eens opgezocht. Engler en Smalley hangen uit met de KBF-crowd (Keep Britain Free, oftewel Viruswaanzin in het VK, maar dan opgezet door een in Monaco wonende rijk figuur). Oftewel de in-crowd van hen die de uitkomst al weten en daar vanuit redeneren.

Je gaat gewoon geen onafhankelijke experts op dat soort podcasts krijgen, je hebt een reputatie veel sneller afgebroken dan dat je deze opbouwt of herstellen kan.

En dat is nog voor men politiek en wetenschap gaat scheiden, aangezien SAGE al twee weken eerder het VK in lockdown hadden willen hebben. Maar goed, teveel aandacht voor iets dat het niet verdient :)

[Voor 22% gewijzigd door gambieter op 01-12-2020 18:02]

• mesa57
@gambieter Ik ben het niet met je eens dat iedereen die een afwijkende mening heeft een virus wappie is.
Er zijn genoeg experts die hun mond niet open durven te doen omdat ze dan vanwege een afwijkende mening monddood of nog erger gemaakt worden.
Ik wil niet zeggen dat ze 100% gelijk hebben, maar er zit zeker waarheid in hun standpunten.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@mesa57 het is niet dat omdat deze wappies een afwijkende mening hebben (of: alternative facts?) Dat iedereen met een afwijkende mening een wappie is.

Maar zoals ik al zei, feiten ontkennen met onzin argumenten kom je niet ver mee.

Ik kan wel vinden dat de lucht groen is. Hele afwijkende mening, maar maakt het niet waar. Of de moeite waard om over te discussiëren for that matter.

[Voor 24% gewijzigd door MikeyMan op 01-12-2020 18:36]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

mesa57 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 18:21:
@gambieter Ik ben het niet met je eens dat iedereen die een afwijkende mening heeft een virus wappie is.
Er zijn genoeg experts die hun mond niet open durven te doen omdat ze dan vanwege een afwijkende mening monddood of nog erger gemaakt worden.
Ik wil niet zeggen dat ze 100% gelijk hebben, maar er zit zeker waarheid in hun standpunten.
Je kunt echt wel zien wie de "bad faith actors" zijn. Een afwijkende mening maakt je nog geen wappie, maar als die figuren hun mening overal over het internet verspreiden (en niet met goede bedoelingen), dan wel. En je draait het nu om: experts gaan niet onwaarheden verkondigen. Daarom zie je dus een vacuum waar de Maurice de Hond e.d. inspringen, wetende dat er zat mensen zijn die er wel in trappen.

Als Cummins wil bewijzen dat hij wel iets nuttigs te melden heeft, dan zal hij het op een andere manier moeten aanpakken. Een podcast met wappies werkt in ieder geval niet.

En je blijft "broken clock syndrome" missen: zelfs een blinde kip pikt nog wel eens een graantje. Een Nigeriaanse internetoplichter kiest ook namen van bestaande mensen om het echt te laten lijken, en de podcasts hebben nog wel eens een stukje waarheid verpakt in een hoop onzin.

[Voor 7% gewijzigd door gambieter op 01-12-2020 18:42]

• mesa57
De toekomst zal het uitwijzen. Mochten anderen nog naar deze data gaan kijken. En dat zullen ze zeker doen, maar nu niet durven.

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Je hoeft geen uur naar Youtube te kijken als de data gewoon te vinden is op https://www.ons.gov.uk/pe...are/conditionsanddiseases

In Week 47, the number of deaths registered was 20.8% above the five-year average (2,155 deaths higher).

In Week 46, the number of deaths registered was 18.4% above the five-year average (1,904 deaths higher).

In Week 45, the number of deaths registered was 14.3% above the five-year average (1,481 deaths higher).

In Week 44, the number of deaths registered was 10.1% above the five-year average (996 deaths higher).

In Week 43, the number of deaths registered was 10.0% above the five-year average (980 deaths higher).

• mesa57
Wat anders. In Madrid hebben ze een corona nood ziekenhuis ingewijd.
Dat is in 3 maanden tijd gebouwd.
Cap. ongeveer 1000 bedden en 50 ic units. Nu nog personeel vinden ...

Bron: https://bcfocus.com/inaug...-hospital-in-madrid-live/

• mesa57
IJzerlijm schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 19:25:
Je hoeft geen uur naar Youtube te kijken als de data gewoon te vinden is op https://www.ons.gov.uk/pe...are/conditionsanddiseases
Die data is zeker te vinden. Maar het ging ook over de discussie over de correlatie tussen lockdowns en covid-19 sterfgevallen. De hypothese van de video is dat het virus zich weinig aan lijkt te trekken van lockdown's en blijkbaar een ander patroon (seizoensgebonden ?) volgt.

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Sterfgevallen daalden verhoudingsgewijs vooral door voortschrijdend inzicht van de medische wetenschap. Stijgingen na de eerste golf zullen daardoor lager zijn tenzij er overbelasting optreedt in de gezondheidszorg. Daarom is een lockdown doeltreffend; het voorkomt wisselende contacten en dus uitwisseling van virusdeeltjes.

Soms is het beter om even te stoppen met kijken naar filmpjes en zelf eerst even op papier te zetten wat een logisch verband zou kunnen zijn. Dat scheelt weer een uur gif in je leven.

• YakuzA

YakuzA

mesa57 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 19:58:
[...]

Die data is zeker te vinden. Maar het ging ook over de discussie over de correlatie tussen lockdowns en covid-19 sterfgevallen. De hypothese van de video is dat het virus zich weinig aan lijkt te trekken van lockdown's en blijkbaar een ander patroon (seizoensgebonden ?) volgt.
Ik zal het nog een keer quoten dan:

PSN

• YakuzA

YakuzA

Het inplannen van vaccin verdeling via COVAX is ook begonnen:
https://www.ukrinform.net...d19-vaccine-for-free.html

De armere landen zullen idd 1 van de vaccins toegespeeld krijgen die geen mRNA is en dus niet bevroren bewaard hoeven te worden.

PSN

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Duitsland lijkt vanaf komende woensdag, 16 december, voor minimaal 3 weken (tot iig 10 januari) in een nieuwe lock-down te gaan, vanwege een derde golf, terwijl de tweede golf nog niet eens voorbij is:
In Duitsland houdt Merkel vandaag een ingelast spoedoverleg met de deelstaten over nieuwe strenge coronamaatregelen. De roep om een landelijke 'harde lockdown' is de afgelopen dagen steeds sterker geworden, zeker nu de besmettingscijfers de hoogte in schieten en ook het dodental snel stijgt.

Een aantal deelstaten, waaronder Beieren en Saksen, heeft de coronamaatregelen al fors aangescherpt, maar om te voorkomen dat er overal andere regels gelden, gaat Merkel vandaag met de minister-presidenten van alle zestien deelstaten om de - virtuele - tafel.

Dát er een landelijke lockdown komt is eigenlijk wel duidelijk, de vraag is alleen wanneer en hoe die eruit gaat zien. Deze week deed Merkel een ongewoon vlammend appel aan alle Duitsers om in de komende weken contacten te minimaliseren, "anders zou het wel eens de laatste kerst voor opa en oma kunnen zijn", voegde ze er onheilspellend aan toe.

In de dagen erna buitelden ministers van de landelijke en deelstaatregeringen over elkaar heen om te zeggen dat ze het land zo snel mogelijk stil wilden leggen. Minister van Binnenlandse Zaken Horst Seehofer had er slecht van geslapen, zei hij tegen Der Spiegel. Hij voelde 'woede in zijn buik' en een totale lockdown is volgens hem "de enige kans, om de situatie nog de baas te worden".

Dramatische woorden, zeker voor Duitse begrippen, maar de cijfers geven er aanleiding toe. Nog steeds is de besmettingsgraad er lager dan in Nederland, maar de situatie is nog nooit zo slecht geweest. Vrijdag meldde het Duitse RIVM bijna 30.000 nieuwe besmettingen in één dag, een triest record. Het dodental steeg in een steile lijn naar op het laatst bijna 600 coronadoden in een dag. Experts zeggen bang te zijn voor een derde golf nog voor de tweede gebroken is.
Bron, en meer info: Duitsland stevent af op harde lockdown, nog voor Kerst

[Voor 4% gewijzigd door wildhagen op 13-12-2020 07:01]

Virussen? Scan ze hier!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:37
wildhagen schreef op zondag 13 december 2020 @ 06:59:
Duitsland lijkt vanaf komende woensdag, 16 december, voor minimaal 3 weken (tot iig 10 januari) in een nieuwe lock-down te gaan, vanwege een derde golf, terwijl de tweede golf nog niet eens voorbij is:

[...]

Bron, en meer info: Duitsland stevent af op harde lockdown, nog voor Kerst
Goed idee en blijkbaar is het grootste gedeelte van de bevolking het er mee eens!

Ik was wel verbaasd over
Twee weken geleden beloofde Merkel nog dat tien mensen uit verschillende huishoudens bij elkaar mogen komen om Kerst te vieren. Vergeet vooral opa en oma niet, was Merkels boodschap, het mocht geen "Kerst der Eenzaamheid" worden. Inmiddels zet de ene na de andere deelstaat een streep door deze kerst-uitzondering. Ook Merkel is er geen fan meer van, nu het aantal besmettingen blijft groeien.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

President schreef op zondag 13 december 2020 @ 07:39:
[...]

Goed idee en blijkbaar is het grootste gedeelte van de bevolking het er mee eens!

Ik was wel verbaasd over

[...]
Ja, maar dat was nog voor het aantal besmettingen, en vooral het aantal doden, als een raket de lucht inschoten. Het is daar in Duitsland in behoorlijk rap tempo verslechterd.

Die uitspraak is van 25 november, toen er in Duitsland 18.000 besmettingen en 400 doden waren. Nu is dat dus al 30.000 en 600.

Virussen? Scan ze hier!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Zuid-Korea stevent nu ook op hun eerste lock-down af door de derde golf:
Zuid-Korea stevent op de eerste lockdown af nu het land worstelt met een onverwachte derde coronagolf. Het aantal nieuwe besmettingen is dit weekend bijna verdubbeld. President Moon Jae-in spreekt van een ‘heel ernstige situatie’ en kondigt maatregelen op het hoogste niveau aan.

Voor de tweede dag op rij noteert Zuid-Korea vandaag een recordaantal nieuwe coronabemettingen: 1030. Gisteren waren het er 950, toen ook een record. Vóór het weekend schommelde het aantal nieuwe besmettingen tussen de 500 en 600 per dag.

Voor het eerst sinds februari belegde president Moon Jae-in een spoedvergadering in het nationale crisiscentrum. Hij riep op tot waakzaamheid en wil dat alles in het werk wordt gesteld de toename te stoppen.

,,We zijn nu op het kritieke punt gekomen dat we moeten overwegen maatregelen van sociale afstand op te schalen naar het derde niveau, tenzij de uitbraak nu kan worden ingedamd’', aldus Moon Jae-in.

Niveau 3 zou de eerste gedeeltelijke lockdown in Zuid-Korea betekenen sinds het begin van de crisis. Scholen geven dan op afstand onderwijs, alleen personeel met een noodzakelijke functie mag naar het werk en samenkomsten met meer dan tien mensen zijn verboden.

Tot nu toe was er veelal lof voor de manier waarop het land zonder lockdown het virus te lijf gingen. De nadruk lag op testen, opsporen en sociale afstand houden. Dat ging tussentijds wel een keer mis toen na de heropening van nachtclubs het aantal besmettingen steeg.

Nu leeft het virus opnieuw op, vooral in de de hoofdstad Seoul en omgeving. Daar wonen 52 miljloen mensen. Sinds vorige week zijn daar strengere regels van kracht. Op sportevenementen zijn maximaal 50 mensen welkom, cafés kunnen alleen nog drank verkopen om mee te nemen en de restaurants moeten om 21.00 uur sluiten.

President Moon Jae-in verontschuldigt zich voor de stijging, die niemand had zien aankomen. ,,We staan met onze rug tegen de muur.’’

De regering breidt de komende weken de capaciteit in ziekenhuizen uit met 10.000 bedden. Er wordt extra geld uitgetrokken voor verpleegkundigen in overbelaste ziekenhuizen. De regering mobiliseert politie, leger en artsen om het virus te stoppen.

Volgens president Moon Jae-in is dit de ‘laatste crisis’ voor het vaccin beschikbaar is. Zuid-Korea heeft een voorraad ingekocht waarmee 88 procent van de bevolking ingeënt kan worden.
Bron: Zuid-Korea op drempel lockdown door derde coronagolf

Virussen? Scan ze hier!

• ijdod
  • Laatst online: 22:18
Ik krijg op basis van de Duitse cijfers steeds meer het gevoel dat de voorbeeldige status uit de 1e golf grotendeels te danken is geweest aan geluk, naast een paar tijdige en juiste keuzes. (Geluk van de mate van verspreiding op het moment van de maatregelen. Vergelijk het met Zuid vs Noord NL bij ons)

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:59

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
ijdod schreef op zondag 13 december 2020 @ 15:54:
Ik krijg op basis van de Duitse cijfers steeds meer het gevoel dat de voorbeeldige status uit de 1e golf grotendeels te danken is geweest aan geluk, naast een paar tijdige en juiste keuzes. (Geluk van de mate van verspreiding op het moment van de maatregelen. Vergelijk het met Zuid vs Noord NL bij ons)
Dat lijkt er steeds meer op. Ook omdat ze qua doden (die ze heel conservatief telden, wellicht nu ook nog) echt wel hard gaan. Harder dan de besmettingsaantallen doen vermoeden.

• horizon1978
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 24-05 22:57
Hoe gaat het eigenlijk in China?

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017

Amphiebietje

In de blubber

Officieel heel erg goed.

Alleen sijpelen er zo nu en dan berichten doorheen dat het wat minder goed gaat, en recentelijk was er ook een lek van gevoelige documenten die dat ondersteunden. China poogt namelijk inmiddels de geschiedenis van de uitbraak aan te passen, het zou uit het buitenland komen... :X

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

Intussen in het VK: https://www.thetimes.co.u...-covid-lockdown-vg5xbpsfx

Boris Johnson wilde de lockdown gaan doen, de SAGE (wetenschappelijke adviescommissie) steunde dat. Hebben ze een meeting gedaan waar ze Gupta (van de Koch-gefinancierde Great Barrington Scandal Declaration), Heneghan (nog een Oxford figuur die peer-review ontduikt en al zijn Covid-"onderzoek" via zijn eigen website verspreid) en Tegnell (de Zweedse herd immunity figuur die overal fout blijkt te zitten) de kans gaven om te spreken, en de weinig besluitvaardige Johnson tot uitstel overhaalden:

Van alle mensen die je ver van elk advies moet weghouden, ga je Gupta, Heneghan en Tegnell uitnodigen 8)7

Met dank aan die figuren weer een paar duizend doden extra. Het VK zit op ~500 doden/dag gemiddeld.

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
California meldt vandaag ruim 53.000 nieuwe besmettingen, waar het een maand geleden nog op zo'n 2000-3000 besmettingen per dag zat.

Loopt daar echt totaal uit de hand.

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:46
gambieter schreef op maandag 14 december 2020 @ 00:22:
Intussen in het VK: https://www.thetimes.co.u...-covid-lockdown-vg5xbpsfx

Boris Johnson wilde de lockdown gaan doen, de SAGE (wetenschappelijke adviescommissie) steunde dat. Hebben ze een meeting gedaan waar ze Gupta (van de Koch-gefinancierde Great Barrington [s[Scandal[/] Declaration), Heneghan (nog een Oxford figuur die peer-review ontduikt en al zijn Covid-"onderzoek" via zijn eigen website verspreid) en Tegnell (de Zweedse her immunity figuur die overal fout blijkt te zitten) de kans gaven om te spreken, en de weinig besluitvaardige Johnson tot uitstel overhaalden:

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Van alle mensen die je ver van elk advies moet weghouden, ga je Gupta, Heneghan en Tegnell uitnodigen 8)7

Met dank aan die figuren weer een paar duizend doden extra. Het VK zit op ~500 doden/dag gemiddeld.
offtopic:
Oh ja, want van lockdowns weten we dat ze écht goed werken ;w

Vrij makkelijk om wetenschappers met afwijkende meningen af te doen als nietszeggend op de manier hoe jij dat doet. Try again.

Het zonder ook maar één argument of onderbouwing andermans posts diskwalificeren, dat doen we niet op GoT, en al helemaal niet in COR / AWM.

---

Artikel van o.a. Robin Fransman dat schetst waarom we niet louter op besmettingen moeten sturen:

https://esb.nu/blog/20061...20201214&utm_content=blog

"Deze lockdown is disproportioneel" door o.a. Barbara Baarsma, Ira Helsloot en Coen Teulings:

https://www.nrc.nl/nieuws...disproportioneel-a4024165

Mevrouw Baarsma ziet eindelijk het licht. Ongelooflijk en verwerpelijk dat dit soort geluiden pas zo laat in conventionele media een plaats krijgen en dat we ze nog steeds niet horen in praatprogramma's.

[Voor 7% gewijzigd door Ramzzz op 17-12-2020 11:50]

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Jedi_Pimp schreef op donderdag 17 december 2020 @ 11:46:
[...]

offtopic:

Vrij makkelijk om wetenschappers met afwijkende meningen af te doen als nietszeggend op de manier hoe jij dat doet. Try again.
Wanneer je even nagaat wie die 'afwijkende meningen' vertegenwoordigen:
Backers of 'herd immunity' shouldn't have been allowed near Boris Johnson

On 17 September the government’s scientific advisory group, Sage, met. Its minutes note that a national “circuit breaker” lockdown for England “could have a significant impact on transmission”, stating that the “approach has greater impact when the epidemic is growing faster”. A second wave had been all but inevitable after the lifting of national restrictions on 4 July, the introduction of the “eat out to help out” scheme, and the easing of travel restrictions and quarantining, which allowed people to take holidays to Covid-transmission hotspots such as Spain.

On 21 September, Prof Chris Whitty and Prof Sir Patrick Vallance held a public briefing where they presented worst-case scenario figures for Covid cases and deaths into autumn and winter if no action was taken. The briefing was widely criticised as scaremongering, but the projected figures of 50,000 cases and 200 deaths per day has proved to be largely correct, with 45,000 cases and 450 deaths per day in October-November. The same day, Sage set out in an official document that a circuit breaker “should be considered for immediate introduction”.

A report in the Sunday Times over the weekend suggests that the decision not to impose a circuit-breaker lockdown was influenced by a meeting involving the prime minister, the chancellor and three proponents of a “herd immunity” approach to managing the virus: Prof Sunetra Gupta and Prof Carl Heneghan of the University of Oxford and Prof Anders Tegnell, the Swedish epidemiologist who has masterminded Sweden’s catastrophic Covid control policy (in the last month, Sweden has reported 1,400 Covid deaths, while neighbours Norway and Finland, both of which have roughly half its population, reported 100 and 80 respectively). The delay in imposing national restrictions resulted in an estimated 1.3 million extra Covid infections.

[...]

Herd immunity is only an effective strategy for infectious diseases when it’s achieved via vaccination, not by natural infection. A study of the Brazilian city of Manaus suggested that, left to spread unchecked, Covid can infect up to 75% of the population with devastating consequences. In short there is no “safe” way to allow Covid to run through a population without upending the healthcare system and experiencing an unacceptable number of fatalities. This is not just my opinion, it is the mainstream view of every respected infectious disease researcher in the country (and across the world, as evidenced by the John Snow memorandum).

That such a fringe view could be presented to the prime minister as he weighed a decision on national Covid containment policy is deeply disturbing, especially when it flies in the face of the opinion of the government’s most respected scientific advisers. More disturbing still is that our government appears to make important decisions on Covid based on the economy, repeating the same mistakes while failing to grasp that the only way to protect prosperity is to suppress Covid as far as possible until widespread vaccination has occurred.

• Alan McNally is a professor in microbial genomics at the University of Birmingham
Lees zelf eens, hoe 'herd immunity'-backing wordt gezien als 'fringe'-opinie binnen de medische wereld, waar geen enkel beleid op te bouwen valt. En al helemaal niet als je geen maatregelen neemt om de explosieve verspreiding van het virus te voorkomen én geen vaccin beschikbaar hebt.

[Voor 4% gewijzigd door Ramzzz op 17-12-2020 11:58]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• Jedi_Pimp
Ramzzz schreef op donderdag 17 december 2020 @ 11:57:
[...]

Wanneer je even nagaat wie die 'afwijkende meningen' vertegenwoordigen:

[...]

Lees zelf eens, hoe 'herd immunity'-backing wordt gezien als 'fringe'-opinie binnen de medische wereld, waar geen enkel beleid op te bouwen valt. En al helemaal niet als je geen maatregelen neemt om de explosieve verspreiding van het virus te voorkomen én geen vaccin beschikbaar hebt.
Ik doel niet zozeer alleen op het herd immunity aspect. Iemand diskwalificeren omdat die persoon artikelen plaatst op een aparte repository van het CEBM en daarbij vermeldt dat deze artikelen (wanneer toepasselijk) niet peer reviewed zijn, is nogal gemakkelijk.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

Jedi_Pimp schreef op donderdag 17 december 2020 @ 12:02:
Ik doel niet zozeer alleen op het herd immunity aspect. Iemand diskwalificeren omdat die persoon artikelen plaatst op een aparte repository van het CEBM en daarbij vermeldt dat deze artikelen (wanneer toepasselijk) niet peer reviewed zijn, is nogal gemakkelijk.
Iemand die zijn Covid-19 artikelen alleen maar daar op zijn eigen website plaatst onder een protserige "evidence-based" naam, bedoel je. Het zijn het type climate change denialists die onder een valse balans veel te veel aandacht krijgen, zonder ooit een positieve bijdrage te leveren of iets nuttigs te doen, maar wel veel schade aanrichten.

• YakuzA

YakuzA

Jedi_Pimp schreef op donderdag 17 december 2020 @ 11:46:
[...]

offtopic:

[mbr]Het zonder ook maar één argument of onderbouwing andermans posts diskwalificeren, dat doen we niet op GoT, en al helemaal niet in COR / AWM.[/]

---

Artikel van o.a. Robin Fransman dat schetst waarom we niet louter op besmettingen moeten sturen:

https://esb.nu/blog/20061...20201214&utm_content=blog

"Deze lockdown is disproportioneel" door o.a. Barbara Baarsma, Ira Helsloot en Coen Teulings:

https://www.nrc.nl/nieuws...disproportioneel-a4024165

Mevrouw Baarsma ziet eindelijk het licht. Ongelooflijk en verwerpelijk dat dit soort geluiden pas zo laat in conventionele media een plaats krijgen en dat we ze nog steeds niet horen in praatprogramma's.
Alles wat je aandraagt kun je zo ontkrachten door te kijken hoeveel mensen er nu in het ziekenhuis liggen:
https://stichting-nice.nl/covid-19-op-de-zkh.jsp

Zoals je ziet, stijgt hier in NL het totaal aantal mensen in het ziekenhuis weer flink sinds begin december.
Aangezien dit het geval is, is de NL overheid genoodzaakt om extra maatregelen te nemen.

PSN

• Jedi_Pimp
YakuzA schreef op donderdag 17 december 2020 @ 12:28:
[...]

Alles wat je aandraagt kun je zo ontkrachten door te kijken hoeveel mensen er nu in het ziekenhuis liggen:
https://stichting-nice.nl/covid-19-op-de-zkh.jsp

Zoals je ziet, stijgt hier in NL het totaal aantal mensen in het ziekenhuis weer flink sinds begin december.
Aangezien dit het geval is, is de NL overheid genoodzaakt om extra maatregelen te nemen.
Doel je op wat in het artikel staat? Ik draag zelf niks aan namelijk.

Daarvan uitgaande: de correlatie tussen besmettingen en opnames is júist zoek de laatste dagen. Ik heb niet het idee dat je het eerste artikel daadwerkelijk hebt gelezen.

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Jedi_Pimp schreef op donderdag 17 december 2020 @ 12:51:
[...]

Doel je op wat in het artikel staat? Ik draag zelf niks aan namelijk.

Daarvan uitgaande: de correlatie tussen besmettingen en opnames is júist zoek de laatste dagen. Ik heb niet het idee dat je het eerste artikel daadwerkelijk hebt gelezen.
O ja?

Wederom een bewering zonder onderbouwing.

Dat is in NL, RIVM-data.

HIer heb je de cijfers ten aanzien van COVID-19 gerelateerde ziekenhuisopnamen en doden, van de NHS.
gambieter schreef op donderdag 17 december 2020 @ 13:37:
Verkeerde topic daarvoor, this is the world, niet Nederland/Belgie :)
Zie aanvulling, voor de volledigheid. ;)

De NHS heeft niet van die 'hapklare brokken' informatie helaas.

[Voor 21% gewijzigd door Ramzzz op 17-12-2020 13:40]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

Verkeerde topic daarvoor, this is the world, niet Nederland/Belgie :)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Voor degenen die nog twijfelden aan de effecten van thanksgiving:

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

De eerste dwangmaatregelen komen er aan!

In Oostenrijk:
https://orf.at/#/stories/3194267/

...Wie die APA aus Verhandlerkreisen erfuhr, soll das Land nach den Weihnachtsfeiertagen bis 18. Jänner komplett heruntergefahren werden – auch „Kurier“ und „Krone“ berichteten von einem Lockdown bis 18. Jänner.
...
Am 16. und 17. Jänner sollen Massentests für die Bevölkerung stattfinden – und zwar nach der geringen Beteiligung in der ersten Runde diesmal mit Druck: Wer sich nicht testen lässt, soll eine weitere Woche im Lockdown, also zu Hause in Quarantäne, bleiben müssen, sehen die Pläne vor. Wer ein negatives Testergebnis hat, kann hingegen ab 18. Jänner Handel und Gastronomie nutzen.

...

En ik maar denken dat we in het 'vrije' deel van de wereld wonen. :X
Letterlijk opgesloten in je eigen huis. :-(
Hoe lang tot dat we hier in Nederland ook zo ver gaan?

Mooie Plaatjes   

• The Legend
  • Laatst online: 16:20
De vrijheid van de één houd op bij de vrijheid van een ander. Grondrechten zijn niet absoluut, maar zijn als communicerende vaten, iig in een democratische SAMENleving.

Mensen met onderliggende aandoeningen zijn soms al vanaf maart opgesloten in hun eigen huis, omdat de rest van de samenleving het niet voor elkaar krijgt om zich voldoende aan de maatregelen te houden.

Een verplichte coronatest lijkt mij dus niet het grootste offer dat te brengen is. En anders een weekje thuiszitten, overleven de meesten ook wel.

Ik ben toch malle pietje niet!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

ehtweak schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 11:49:
Als mijn Duits nog voldoet: of testen of weekje thuisblijven? Vind ik niet heel erg vreemd eerlijk gezegd als ze daadwerkelijk zoveel testcapaciteit hebben.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Er bestaat niet zoiets als 'vrijheid van het besmetten van anderen'. Gelukkig.

Jouw vrijheden houden op, op het punt dat de vrijheden of veiligheid van anderen in gevaar gebracht wordt.

Virussen? Scan ze hier!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Heb er eigenlijk al weer spijt van dat ik kritische opmerkingen plaatste bij het semi-verplichte (Oostenrijkse) test nieuwsbericht. :-(

Altijd 'leuk' om te lezen hoe er gelijk dit soort reacties geplaatst worden.
Alsof onze maatschappij altijd zo rigoreus handelt als "vrijheden of veiligheid van anderen in gevaar gebracht wordt".

Het is buiten de specifieke scope van dit topic. Maar de achterliggende oorzaken van deze pandemie en draconische gevolgen zijn niet zomaar uit de lucht komen vallen.
Daar is al jaren geleden voor gewaarschuwd. Maar omdat korte termijn economisch gewin belangrijker was (en is) en de consequente vercommercialisering van de gekrompen zorg ongehinderd heeft kunnen plaatsvinden, krijgen we nu deze ellende in onze schoot geworpen. :|

Het klootjesvolk zal en moet luisteren! :+

Mooie Plaatjes   

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

Als jij Typhoid Mary als je held ziet, dan ga je het zwaar krijgen. De wereld draait om meer dan jou, en ook niet om de anderen die denken het recht te hebben anderen te blootstellen aan infecties. Porbeer het egocentrisme eens een beetje terug te draaien?

Het is niet veel anders dan nu in veel landen: als iemand in je huis positief is of vermoedelijk positief, dan moet je thuisblijven. Als je positief bent, zelf-isoleren. En geheel terecht.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@gambieter Sorry, maar blijkbaar ben ik niet duidelijk genoeg.
Het gaat niet om 'Typhoid Mary' toestanden (moest ik eerst opzoeken, had er nog nooit van gehoord), maar om de (vrijwel) verplichting tot test-medewerking die effectief ingesteld wordt.

Dit is een glijdende schaal van bepaalde verworvenheden die nu vrijwel rücksichtlos worden teruggedraaid, en dat staat los van de hele COVID-19 ellende.
Jammer dat dit niet duidelijk overkwam.

Ik heb ooit de muur tussen Oost en West Duitsland van nabij nog meegemaakt. En de indruk die de onderdrukking van de mensen aan de oostelijke kant van die muur heeft achtergelaten, galmt nog steeds na in mijn hoofd.
In die tijd hebben wij zelfs nog een Poolse student (remember Gdansk? ) helpen onderduiken en achterblijven in ons 'paradijselijke' Nederland. Dus ja, ik van nabij meegemaakt wat 'Befehl ist Befehl' en regeltjes vanuit de overheid zijn onwrikbaar, kunnen bewerkstelligen.
En met alle toenemende restricties van het afgelopen jaar komt dit allemaal weer naar boven. :-(

Mooie Plaatjes   

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

ehtweak schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 13:41:
Het gaat niet om 'Typhoid Mary' toestanden (moest ik eerst opzoeken, had er nog nooit van gehoord), maar om de (vrijwel) verplichting tot test-medewerking die effectief ingesteld wordt.
Nee, er wordt je een keuze gegeven: testen of behandeld worden als risicofactor. Je hebt nog steeds de keuze.

Wat jij wilt is de keuze hebben EN geen gevolgen ondervinden van die keuze, problemen moeten maar voor anderen zijn. En zo werkt het niet in een maatschappij.

De belachelijke vergelijkingen die je daarna gaat maken met godwins en doen alsof jij de strijder voor de vrijheid bent zijn alleen maar pijnlijk. Het doet me denken aan deze beroemde clip: YouTube: 'Are we the Baddies?' Mitchell and Webb Funny Nazi Scetch.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Dit is een glijdende schaal van bepaalde verworvenheden die nu vrijwel rücksichtlos worden teruggedraaid, en dat staat los van de hele COVID-19 ellende.

Ik heb ooit de muur tussen Oost en West Duitsland van nabij nog meegemaakt. En de indruk die de onderdrukking van de mensen aan de oostelijke kant van die muur heeft achtergelaten, galmt nog steeds na in mijn hoofd.
In die tijd hebben wij zelfs nog een Poolse student (remember Gdansk? ) helpen onderduiken en achterblijven in ons 'paradijselijke' Nederland. Dus ja, ik van nabij meegemaakt wat 'Befehl ist Befehl' en regeltjes vanuit de overheid zijn onwrikbaar, kunnen bewerkstelligen.
En met alle toenemende restricties van het afgelopen jaar komt dit allemaal weer naar boven. :-(
Dan zou ik eens naar een goede therapeut gaan zodat het wellicht weer in perspectief ziet.

Want het is op geen enkele manier te vergelijken met situaties die je benoemd. Nog niet misschien.
Je democratisch rechten worden niet afgepakt en zelfs de onaantastbaarheid van het menselijk lichaam niet.
je krijgt een keuze tussen een test of (zelf) isolatie. Of is elke vorm van quarantaine in jouw optiek onderdrukking?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• The Legend

Ik vraag me dit vaker af als ik dit soort reacties lees: denk je nu echt dat overheden deze pandemie aangrijpen om een of ander masterplan met als endgame ‘het terugdraaien van verworvenheden’ (whatever that may be) te ontvouwen :?

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Zucht, hier gaan we niet uitkomen @gambieter .
Jij maakt mijn ervaringen uit het verleden belachelijk. Het heeft namelijk niks te maken met 'strijder voor de vrijheid'. Dat heb ik ook nergens beweerd.
Dat is pas pijnlijk, om er dan een nergens op slaande clip bij te halen.

Nogmaals, het gaat niet specifiek om die al dan niet (semi)verplichte COVID-19 test, maar om heel iets anders.

En nee, @Cyberpope ik heb geen behoefte aan een therapeut.
Het gaat niet om mij, maar om het getoonde nieuwsbericht en de onderliggende gedachte en de al eerder genoemde oorzaken die geleid hebben tot deze COVID-19 ellende.

En nee, @The Legend ik ben wars van complotdenken. Daar gaat het helemaal niet om.
Maar wel weer typisch dat het daar gelijk op gegooid wordt.
Zo van, we weten niet goed raad met dit soort kritiek; dus dan krijg je gelijk het stempel van viruswappie of complotgekkie. :|

Ben alleen wel jaloers op die mensen die dit zo makkelijk van zich kunnen laten afglijden.
Maar het is duidelijk; als je kritische opmerkingen plaatst over dit gebeuren en die afwijkend zijn van de main-stream en de gematigde consensus van 'braaf doen wat je opgedragen wordt en niet moeilijk doen', je gelijk verketterd wordt. Jammer. :-(

[Voor 11% gewijzigd door ehtweak op 18-12-2020 14:18]

Mooie Plaatjes   

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

ehtweak schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 14:03:
Jij maakt mijn ervaringen uit het verleden belachelijk.
Nee, je houding is belachelijk. Je doet alsof je onrecht wordt aangedaan en alsof dat de grote boze overheid is die je dit opdwingt. Dan met "Befehl ist Befehl" en zo te komen maakt het helemaal pijnlijk.

Je bent geen slachtoffer, en je bent ook niet een verzetstrijder.
Ben alleen wel jaloers op die mensen die dit zo makkelijk van zich kunnen laten afglijden.
Dat is helder denken en afwegingen maken die niet op valse emoties, slachtofferdenken en egocentrisme zijn gestoeld. Newsflash: er is een pandemie en die gaan we niet stoppen door iedereen eerst liefjes te vragen "mogen we iets doen wat je misschien niet leuk vind?"

De Verenigde Staten en Brazilie hebben goed laten zien wat er gebeurt als je helemaal niets doet, en het VK als je traag ingrijpt ook. Shit happens, niet zo melodramatisch doen en al helemaal niet doen alsof je een slachtoffer bent als er consequenties aan je keuzes zitten. De wereld draait niet om jou alleen.

• The Legend
ehtweak schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 14:03:
Jij maakt mijn ervaringen uit het verleden belachelijk. Het heeft namelijk niks te maken met 'strijder voor de vrijheid'. Dat heb ik ook nergens beweerd.
Dat is pas pijnlijk, om er dan een nergens op slaande clip bij te halen.

Nogmaals, het gaat niet specifiek om die al dan niet (semi)verplichte COVID-19 test, maar om heel iets anders.

En nee, @Cyberpope ik heb geen behoefte aan een therapeut.
Het gaat niet om mij, maar om het getoonde nieuwsbericht en de onderliggende gedachte en de al eerder genoemde oorzaken die geleid hebben tot deze COVID-19 ellende.

En nee, @The Legend ik ben wars van complotdenken. Daar gaat het helemaal niet om.
Maar wel weer typisch dat het daar gelijk op gegooid wordt.
Zo van, we weten niet goed raad met dit soort kritiek; dus dan krijg je gelijk het stempel van viruswappie of complotgekkie. :|

Maar het is duidelijk; als je kritische opmerkingen plaatst over dit gebeuren en die afwijkend zijn van de main-stream en de gematigde consensus van 'braaf doen wat je opgedragen wordt en niet moeilijk doen', je gelijk verketterd wordt. Jammer. :-(
Het probleem is volgens mij dat je hier een onderbuikgevoel komt uiten, maar als je daar op wordt gewezen dan zijn wij gek omdat we niet goed raad weten met ‘dit soort kritiek’. Lees nu eens terug wat die kritiek is, althans hoe je die formuleert. Je hebt het over “ik dacht dat we hier in het vrije deel van de wereld woonden” naar aanleiding van een verplichte coronatest en “befehl ist befehl”. En nu gaat het ineens “om iets heel anders”. Maar je bent geen complotdenker. Dat wil ik graag aannemen, maar misschien moet je dan iets duidelijker formuleren wat je nu precies wil zeggen, want deze loze kreten kun je toch echt moeilijk anders kwalificeren.

• horizon1978
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 24-05 22:57
The Legend schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 14:00:
[...]

Ik vraag me dit vaker af als ik dit soort reacties lees: denk je nu echt dat overheden deze pandemie aangrijpen om een of ander masterplan met als endgame ‘het terugdraaien van verworvenheden’ (whatever that may be) te ontvouwen :?
Waarom niet? ;)

Event 201 bestaat:
https://www.centerforhealthsecurity.org/event201/

Agenda 2030 bestaat:
https://sustainabledevelo...2015/transformingourworld

En er zijn regeringsleiders (Trudeau weet ik zeker) die hebben gezegd dat ze deze situatie moeten gebruiken om een great reset uit te voeren om zo duurzamer te worden.

Of ze het veroorzaken? Maar ze gebruiken het in ieder geval wel. Van de nood een deugd maken zullen we maar zeggen.
Of we onze rechten verliezen? Geen idee. Zoveel rechten hebben we wel en niet. Plichten ook.

Daarnaast wordt ik er knetter van hoe de alternatieve media (of rechts) Socialisme -> Marxisme wegzet in dit verhaal. Want Marx zijn ultieme droom was het afschaffen van de overheid...

Wat uiteraard wel grappig is om te zien dat de Qanon gevolgte heel erg anti-vaccin is en anti alles coronamaatregelen en hun grote held Trump Warp Speed bedenkt en vaccinaties zit te pushen.
Pagina: 1 ... 19 ... 35 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd (buiten NL en BE) in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.

Overige topics:
Het Coronavirus in Nederland en België - deel 3
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Coronavirus Slowchat

Let op: het themaforum gaat sluiten: ZieMaar! in "Themaforum: Coronavirus - Feedbacktopic"

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee